Na
de uitputtende dag in de Universal Studio's, is er vandaag niets meer
gepland op de agenda, behalve dan nog wat rondhangen in LA en het besef
van het nakende vertrek proberen weg te duwen. Vanuit ons Motel6
vlakbij Hollywood Blvd., hebben we nog een klein souveniertje voor
onszelf opgepikt, waarna voor het laatst werd genoten van de beproefde
ontbijt-formula in de coffee-shop. Nu weet ik het zeker: de King is echt alive en hangt samen met Marilyn Monroe ergens rond aan de sterren in Hollywood! Spijtig genoeg was het weer redelijk bewolkt zodat we op Venice Beach niet echt de sfeer kregen die we verwachtten, noch was Arnold Schwarzie aan het trainen op Muscle Beach. Bij
deze moet ik ook Johan ontgoochelen, want wat verderop op het
Baywatch-beach in Santa-Monica was er geen beach-babe meer te zien, dus
geen speciale foto-reportage.. Het enige alternatief dat ik zag,
nl. Hooters (een sexy tent), werd vakkundig geblokt met een kordate
afwimpeling van de co-jury..
>EXPERIENCES: - Rodeo Drive,
Beverly Hills: wat een overdreven deluxe boetiek-straat zeg... je hebt
er zelfs een winkel waar ze het engelse ritueel 'changing of the
guards' naspelen. Allemaal goed en wel, maar denk je dat die pipo's dan
tenminste nog de deur eens zouden open doen voor de klanten? Nope. - 'Dani California' van de Peppers wordt hier nog steeds grijs gedraaid, kan moeilijk anders.
Terug
in LA, ging het vandaag richting Universal Studios, een echte stad op
zich in Noord-Hollywood, vlakbij andere zoals Disney en WB. Universal
is een echte aanrader, want het is een compleet movie theme-park met
verschillende, zeer kwalitatieve attracties + de mogelijkheid om een
uitvoerige tour door de opname sets te doen. Dit is een park, perfect
op maat van Iris..
We zijn met een echte kick-start begonnen, nl. 'Mummy Returns Ride'.
We vonden het al verdacht dat we alle handbagage in een kluisje moesten
steken, maar dat was een terechte voorzorg. Dit is een rollercoaster
zonder voorgang, werkelijk de strafste die we al hebben gedaan. Je
rijdt volledig in het duister met een rotsnelheid, alsof je ingewanden
tegen je ruggewervel geplet worden. Djeez, dat was kicken! Het eerste
half uur daarna stonden we nog slappekes op de benen.. We hadden beter
iets rustiger de dag begonnen.. De daarop volgende shows en attracties waren ook zeer de moeite, zoals de Jurassic Park River, Backdraft Fire Setting, Back to the Future mobiel, Schrek 4D. Speciale vermelding voor de WaterWorld show,
waarbij ze de originele filmsetting gebruiken en een echt spektakel
brengen met jetski's, ontploffingen en zelfs een betrekkelijk groot
vliegtuig dat in het bassin crashte. Ook de Animal show en de Studio Tour
zelf waren zeer de moeite. Het is een stad vol met hangars en
nagemaakte straten, waarbij ze je ook enkele special effects laten
beleven (regen, overstromingen, crashes, enz.). Je weet dat alles in
scene wordt gezet, maar het is wel verwonderlijk hoe sterk ze
alles op gecontroleerde wijze beheersen. Dat je nadien met
andere ogen naar een film kijkt, hebben we zelf ervaren toen we
terplekke naar de film 'Black Dahlia' gegaan zijn.. je let veel meer op
fake settings, waardoor het wel wat minder authentiek wordt.
> EXPERIENCES: - Voor Eddy Murphy in de filmindustrie belandde, was hij schoenverkoper.. Er is nog hoop voor alle Al Bundy's onder ons! - Steven Spielberg heeft tijdens de opname van Jaws,
de opname-haai een bijnaam gegeven: Bruce -> de naam van zijn
advocaat! (Ann, Gwen: ook hier is de reputatie van advocaten al jaren
om zeep.. er is nog werk aan de winkel!) - Nieuwe trend in LA (en andere grootsteden): de oxygen-bars!
Je kan er voor 15min. aan een flesje verse zuurstof hangen om er weer
beter tegen te kunnen. Verkrijgbaar in 4 'smaken'. Over gebakken lucht
gesproken.. dit is nog eens een business plan!
Rustdag! Lang uitslapen - rustig ontbijt - zwembad... see no evil, hear no evil.
In de late namiddag dan toch nog even een uitstap gemaakt naar de outlet shops
in Camarillo, een gigantisch groot complex met winkels van verscheidene
merken. Je kan het vergelijken met Roermond, maar de prijzen zijn nog
scherper, zeker als je de dollarkoers ook nog eens meetelt. Quasi nieuw record gevestigd: in een kleine twee uur heeft Bjorn 10 kledingstukken gekocht in 7 verschillende winkels... van efficientie gesproken!
> EXPERIENCES: -
Opmerkelijke vriendelijkheid in de winkels: overal krijg je een
begroeting, zonder meer, louter om te laten blijken dat ze er zijn en
als je vragen hebt bij hen terecht komt. Het valt zowiezo op dat de
Amerikanen zeer vriendelijke, vlotte en hulpvaardige mensen zijn. Toch
een positiever beeld dan we hadden verwacht!
>AM: In Monterey/ Carmel voltooien we een 17-mijl scenic drive
langs enkele exclusieve golfterreinen en in de setting passende huizen.
Dat dit alles langs de kustlijn gelegen is, biedt uiteraard een mooi
plaatje. We hadden een beetje pech, vermits de dag nogal bewolkt
gestart was, en de wolkjes pas in het PM-deel verdwenen uit de setting.
De rotsige kust van de Pacific Ocean dient hier ook als speelterrein
voor zeeleeuwen, zee-otters en spelende eekhoorntjes.
> PM: Daarna begonnen we onze trip naar Santa Barbara, via de Highway 1,
een soms heel kronkelige baan langs de kust die wel een aantal mooie
panorama's biedt. Je kan het enigszins vergelijken met de deels rotsige
kustlijn van de Cote D'Azur. Hoewel mooi, was het een lange rit
van 260 mijl. Vermits we op woe een rustdag in Santa Barbara inplannen,
is het die rit wel waard geweest. Santa Barbara
zelf heeft een aantal gezellige paseo's aan de hoofdstraat, en blijft
conform met de Spaans koloniale stijl in zandsteen, zonder
schreeuwerige reclameborden. Dit maakt het centrum een aangename
afwisseling met LA, Vegas, enz en heeft het een dorpssfeer kunnen
behouden.
> EXPERIENCES: - Bijna terug in LA, staat onze
mijl-teller ondertussen op bijna 3000 mijl! (ter vergelijking: we
hebben dus al een aantal ritjes naar het Zuiden van Frankrijk op onze
teller :o) ) - Raar fenomeen hier: "adopt a highway":
Er staan borden langs de snelwegen waaruit blijkt dat je bepaalde
stukken snelweg kan adopteren en jouw naam kan geven (tijdelijk?)! Wat
het doel hiervan is, is ons nog niet ten volle duidelijk. - Opmerkelijke ontdekking: onze eigenste Chris Van den Durpel verschijnt hier als David Copperfield in een commercial voor Hummer!! Dat was even lachen! - Reality TV is hier uitgevonden, dus kreeg Hulk Hogan (de befaamde worstelaar) ook zijn eigen serie: Hogan Knows Best.