Inhoud blog
  • one eye sees, the other feels!
  • Businesstheatre for managers of the P&V groupe
  • Roadshow familiehulp
  • nieuwe website!
  • foto
  • te huur / à Louer
  • maak werk van werkbaar werk!
  • ABVV congres/actietheater Vrouwenrechten
  • Instaptheater/forumtheater
  • Hector Aristizabal/workshop in België
  • het ontmaskeren van je maskers
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee
    vertolken...cv en referenties op aanvraag! 
    0474/283226

    BETHEA spreekt niet alleen hoofd,
     maar ook hart en lijf aan.
    En dat is een taal
    waar woorden alleen niet tegenop kunnen

    Foto

    Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.

    Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie.
    Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters.
    Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater.
    Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.

    Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater.
    Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...

    Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven.
    Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue.
    Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk.
    Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling.
    Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling
    .

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Foto
    bij BETHEA enkel senior-acteurs!
    Kwaliteits label !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    BETHEA
    Bedrijvig theater
    Nathalie Dervaux scheppende en uitvoerende actrice
    05-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klachtenbehandeling
    Trainingsactrice voor cm, thema 'klachtenbehandeling',
    doelpubliek 'face to face consulenten'.

    Als trainingsacteur wil ik een zo veilige en realistisch mogelijke situatie neerzetten. Daarnaast pas ik de intensiteit van mijn spel aan de mogelijkheden en de leerbehoefte van de deelnemer aan.

    Een zo realistisch mogelijke situatie vraagt om een goede afstemming . Belangrijk is het doel van de training goed helder te hebben en wat de trainer met het inzetten van de acteur wil bereiken.
    Feedback na een praktijksimulatie gaat over de concrete acties (verbaal en non-verbaal) van de deelnemer en wat voor effect deze acties hebben op mij als personage.
    Het gaat erom wat de deelnemer heeft willen bereiken en hoe effectief zijn of haar werkwijze is.

    Veelal leren de cursisten ook door de kijken naar de ander en zeker ook door hun rolspel te herbekijken op video.
    N


    30-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.creatieve leerprocessen

    creatieve leerprocessen zoekt naar verbindingen,
    verbindingen tussen mensen,
    verbindingen tussen mens en organisatie,
    verbindingen tussen energie en creativiteit.
    'Persoonlijke ontwikkeling'
    brengt het unieke in ieder individu zichtbaar.
    Dat is de drijfveer van creativiteit.


    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rollenspel model

    Dit geheel heet een rationele zelfanalyse. Soms wordt er ook gesproken van "de vier of vijf G's" in een rollenspel waarbij de vijfde G wordt weggelaten of toegevoegd.

    Als je in  G-rollenspel gaat toepassen is het  ook wat makkelijker inzetbaar voor rationele mensen;

    De vier of vijf G's staan voor:

    G1. Gebeurtenis

    G2. Gedachte(n)

    G3. Gevoel

    G4. Gedrag

    (G5. Gevolg)

    Gebeurtenis + Gedachte(n) = Gevoel + Gedrag


    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tot ridder slaan!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The light knights!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Monty python script

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Philips Lighting bedrijfstheater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bedrijfstheater met Robert De La Haye en Hans Wellens.
    Concept en script nathalie dervaux

    06-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedrijfstheater stromingen
    Als scenarist bedrijfstheater vertrek ik meestal vanuit het 'Absurd Theater':
    genre waarin de eeuwenoude lijn van oorzaak-gevolg (logische opbouw) is losgelaten. Uit
    gangspunt voor absurd toneel is de stelling dat communicatie tussen mensen eigenlijk
    niet mogelijk is en dat blijkt uit de dialogen in deze stukken. Mensen lijken volledig langs
    elkaar heen te praten.
    Deze dynamiek laten matchen met 'Realistisch Toneel':
    toneel over de ‘dagelijkse gang van zaken’, dat door zijn aard allerlei elementen in zich
    heeft. Er zijn zowel komische, hilarische, trieste, spannende en bedrijvige momenten.
    Daardoor kan het toneelstuk fragmentarisch zijn en soms is het zo al opgebouwd. Er
    komen ‘echte’ mensen in voor en alleen de gebeurtenissen zijn soms iets vergroot om het
    aantrekkelijk te houden.
    Een vleugje:
    'Improvisatietheater'erbij: Theater vertrekkend van een verhaallijn of aanwijzingen van het publiek
    en een dosis: 'Politiek of anders gezegd 'Message theater'; theater met een duidelijke boodschap tot vb verandering, verbetering, vernieuwing, ander werkwijze etc.
    alles goed mengen en een streepje 'Mimespel'toevoegen: zonder woorden, alleen met houding, beweging en mimiek wordt een verhaal verteld.

    en je hebt een goed scenario!
    Mensen die verder willen gaan kunnen de stroming
    'Parodietheater' opgaan: vb Asterix en Obelix als managers, De Ridders van de ronde tafel, 'Fame' etc
    Nu weer in is Commedia dell'arte: Maskertheater.

    Bedrijfstheater is artistiek ondernemend creëren!
    Nathalie Dervaux


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spreken voor publiek
    individueel of coaching in  groepsverband.
    Voor iedereen die vaak het woord neemt.
    Bethea werkt met de techniek van het theater,
    wat betekent 'spelen met uw publiek'.
    Spreken voor publiek is geen eenrichtingsverkeer.
    Jou eigen talenten gebruiken om je publiek te boeien!
    Vraag info over de coaching per mail of telefoon!


    26-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindejaar!
    Tijdens de laatste dagen van 2007 wens ik iedereen te bedanken die interesse toont in mijn pad.
    Via dit blog, via creatieve invulsels, via theatrale momenten, via kritische bijsturingen, via aanmoedigende insteken en
    vooral in de overtuiging van de meerwaarde van het medium Theater!

    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op jezelf!
    Let op je gedachten, want je gedachten worden je woorden.
    Let op je woorden, want je woorden worden je handelingen.
    Let op je handelingen, want je handelingen worden je gewoontes.
    Let op je gewoontes, want je gewoontes worden je karakter.
    Let op je karakter, want je karakter wordt je lot.
    (onbekende bron)
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Improvisatie B2B café
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marketing - Sales
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stichting Marketing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijke ontwikkeling
    Bethea wil een spiegel zijn voor een ieder die communiceert en een stimulans tot persoonlijke ontwikkeling.
    Simulaties en theatrale werkvormen zijn de middelen.


    11-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.theater tijdens nationale meeting bedrijf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.personeelsevent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bedrijfstheater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen bedrijfstheater met Nele Snoeck, Hans Wellens, Karen Schroeven
    en muzikant Philippe Reul
    Concept, tekst, regie, BETHEA

    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iets anders?
    Op zoek naar iets anders?
    Ik bedoel 'echt' iets anders? Het medium Theater is je wapen om mensen bewust te laten worden, te doen reflecteren en een denkoefening te laten maken naar de toekomst toe. Maar geen theater zonder humor. Een lach zet te poorten open tot zelf inzicht!
    Bedrijfstheater in de stijl van 'Smack the pony', 'Monty Python', 'Het eiland', 'Fawlty Towers' , Little Britain, The young ones, Coupling,The office enz.
    Kies eens voor iets compleet anders, niet te preuts maar doeltreffend.
    N

    24-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beroepsrol/professionaliteit

    Wat is professionaliteit?

    Contstantin Stanilavski (1863-1938) acteur, regisseur en één van de grootste leraren op het gebied van acteren omschreef de professionaliteit van acteurs als volgt: "An actor must work all his life, cultivate his mind, train his talents systematically, develop his character: he may never despair and never relinquish this main purpose - to love his art with all his strength and love it unselfishly."

    Voor ontwikkeling van professionaliteit is dan voortdurende training noodzakelijk. Belangrijk is het daarbij dat creatieve leerprocessen en training, niet alleen tijdens de cursusdagen plaatsvinden, maar onderdeel gaan uitmaken van het dagelijks functioneren op de werkvloer.

    Professionaliteit door scholing in 'Rolmethodiek en Roltraining'

    Deze methode is ontstaan vanuit een lange traditie in het werken met rollen: sociale rollen, beroepsrollen, teamrollen en psychische rollen. Gedurende 30 jaar is er een brede integrale visie, theoretisch en methodisch, ontwikkeld.
    Het roltrainingsprogramma bestaat uit: rolanalyse, rolperceptie, roletaking, roleplaying en rolprofielen.
    De training kan plaatsvinden op verschillende aspecten van de beroepsrol. Zowel in intervisiegroepen, als 'on the job'. Roltraining heeft veel te bieden voor het vaardiger, met meer plezier en creativiteit uitvoeren van de beroepsrol.

     


    10-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.workshop duo trainer/acteur
    Voor de bedrijven kost een acteur een extra, dus moet hij renderen, anders knippen ze hem eruit.
    Het is dus belangrijk dat we de meerwaarde laten zien.
    De trainer en de acteur vormen tijdens de coaching/training een duo.
    Dat is niet zo vanzelfsprekend.

    Het coöperatiemodel



    In deze samenwerkingsvorm hebben beiden hun autonome gebied. Samen bieden ze een groter geheel aan deskundigheid waarmee de deelnemer geholpen kan worden. Deze samenwerking noem ik autonoom coöperatief. Sommige trainers neigen meer naar een samenwerking waarbij de grenzen tussen de deskundigheidsgebieden vervaagd zijn. In dit geval bieden zij ook samen een groter geheel aan deskundigheid, maar zijn de gebieden niet autonoom, maar geïntegreerd. Deze samenwerkingsvorm noem ik daarom geïntegreerd coöperatief. De meeste trainers die ik heb mee samen heb gewerkt zitten ergens tussen deze twee uitersten.

    Een workshop trainer/acteur kan dus heel wat ophelderen over de kwaliteit van de samenwerking, die tenslotte ten goed komt voor de deelnemer.
    Want hoeveel deelnemers zijn er niet 'rollenspelmoe'? Alsof er maar 1 manier is van nieuw gedrag oefenen met een acteur.
    De trainer moet hierin ook gestuurd worden en dit kan met een workshop door een prof.trainingsacteur.





    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
    Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
    Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: cultuur.
    mama van Simon en Kamiel www.bethea.be

    Pauzeer even en duik in mijn archief!
    BETHEA:
    *rollenspelen
    *drama coaching !!!!
    * trainingen conflicten en emoties
    *trainingen communicatie
    *trainingen op maat
    *ludieke interventies
    *animaties op maat
    *bedrijfstheater
    *scenario schrijven
    *performance-actrice
    *trainingsactrice
    * coaching face to face
    * spreken voor publiek
    *concept creatie
    *voice

    ...

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs