Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
Gevoelens zijn persoonlijk. Uiteraard. Ze vertellen iets over onszelf. We kunnen ze voor onszelf houden. Meestal vallen ze echter gewoon van ons gezicht of uit ons gedrag af te lezen, zijn we als open boeken. Als we onze gevoelens zo spontaan uiten dan moet het wel zo zijn dat we bewust of onbewust de ander op de hoogte willen brengen van belangrijke informatie. Gevoelens zijn dus niet zo persoonlijk als de tijdsgeest ons doet geloven. Over het algemeen is wél de anekdote, de levensloop strikt persoonlijk; gevoelens zijn eerder opvallende openbaringen of bekentenissen over persoonlijke posities en motivaties in sociale relaties. We lopen er niet mee te koop, maar houden ze ook niet al te lang voor onszelf.
Gevoelens zijn complex. Vooral als we het erover willen hebben en er de juiste woorden en betekenissen niet voor vinden. Eerst is het belangrijk ze te erkennen, te herkennen en te benoemen. Als we dat doen, wordt opeens duidelijk dat ze vaak verschillende vragen tegelijk beantwoorden en opvallendeenduidig en functioneel zijn. Gevoelens zijn inschattingen of beoordelingen over onszelf, over de ander, over de relaties die we met anderen hebben, over de verwachtingen die we stellen en over wat we willen, kunnen of moeten doen.
Gevoelens zijn deelsaangeboren deels aangeleerde sociale seingevers. We reageren gevoelsmatig ten aanzien van gestelde normen, en als die niet bestaan zullen onze gevoeligheden deze normen als eersten vormgeven. Onze fijne gevoeligheden zullen of kunnen de normen zelfs bijstellen zodra één persoon de bestaande groep vervoegt of verlaat.
onderdompel je in een wereldbol vol gevoelens! een aanrader,
bethea
07-02-2010
theat're
theater kan ik geloof ik wel elke avond aan. En met een beetje zoeken en niet op veilig gaan is het elke avond volstrekt anders. Soms uitbundig en genereus, soms introvert en sober. Dan weer een faliekante mislukking, maar soms ook een geniaal en nog weken doorsuizend in het hoofd. Soms concreet en conventioneel, andere keer weer experimenteel en abstract. Wie alle zintuigen geopend wil krijgen, moet vaak theater doen. Daar gebeuren zoveel mooie, onthutsende, zoekende, rare, fijne, moeilijke, prachtige en oerlelijke dingen, daar kan maar weinig tegenop. Of het nu schuilen is of laven...als je verslaafd bent weet je niet meer waarom..
N
05-02-2010
animatie duo
inviteer 'de moeder en haar zoon' op uw receptie! Dit duo is een hilarische meerwaarde om mensen te helpen ontspannen op uw event, congres, studiedag. Een compleet foute moeder én haar enige zoon mengen zich overal bij, u gelooft niet dat dit nog kan!
oefening: doel: .bril op alledaagse situaties .role taking doen .mogelijke ander gedrag leren toepassen en het effect daarvan zien .het beeld dat anderen van je hebben gebruiken als spelimpuls (helikopterview)
omschrijving: er wordt een korte neutrale scène gespeeld met 3 personages. vb een picknick van vader,moeder en kind waarbij het kind er op moet letten zijn tshirt niet onder de confituur te hebben bij het eten.. Na de neutrale uitvoering wordt de scène overgespeeld vanuit het gezichtsstandspunt van bijvoorbeeld het kind. Het kind speelt de scène opnieuw maar vader en moeder wordt neergezet zoals het kind ze ziet. Vb moeder overbekommerd en bang voor de reactie van haar man en vader eerst afwezig en dan plots uitbarstend. Daarna wordt ze herhaald in het standpunt van de vader en alsook de moeder. Er wordt daarna gepraat over de relatie die er neergezet is en getoetst naar hoe iemand overkomt en welk effect dat heeft op elkaar. Hoe zou het idealiter zijn? Iedere speler vertelt hierover persoonlijk en zo wordt er gewerkt naar psyhodrama vorm....
22-12-2009
2009/2010
een gedachte tussen u en mij! x bethea Nathalie dervaux
Nog eens bedankt voor de goede service die wij van u gekregen hebben. Onze personeelsleden waren zeer tevreden over de rollenspellen.
Met vriendelijke groeten
Anja Roose Directiesecretaresse CM Oostende
15-11-2009
bedrijfstheater Pom ,acbeth
Tags:bedrijfstheater,
13-11-2009
aantekeningen
De herinneringen van ieder mens bevatten zaken die hij niet aan iedereen openbaart, maar hoogstens aan vrienden.
Er zijn er ook die hij niet aan zijn vrienden zal onthullen, maar hoogstens aan zichzelf, en zelfs dan slechts in het diepste vertrouwen. Maar ten slotte zijn er ook dingen die een mens zelfs niet aan zichzelf durft te bekennen, en van dezulke hopen er zich bij ieder fatsoenlijk mens behoorlijk wat op.
FM Dostojevski. Aantekeningen uit het ondergrondse Vertaald door Monse Weijers. Athenaeum Polak & van Gennep, 2006, p 58.
23-09-2009
spreken voor klein of groot publiek
Leren spreken voor groot of klein publiek? Heb je last van stress, voel je de aandacht verslappen, mis je de bal, enz. kortom je bent er van bewust dat het vaak niet goed zit.... Vraag een persoonlijke coaching aan! Verwen jezelf! De trainer/ trainings acteur gebruikt hierbij de ervaringen vanuit dramawerkvormen en presentatietechnieken. Na deze coaching spreekt u op een zelfverzekerde wijze in het openbaar. Meer weten? stuur een mailtje!
12-09-2009
digitale actie tomaat!
Als je achter de gordijnen blijft zitten, ziet niemand je.
In België staan er op dit moment een groot pak podiumkunstenaars, van wie het grootste gedeelte acteurs, ingeschreven als werkzoekende.
Vol talent storten ze zich, na het lijden in stilte ,noodgedwongen in bredere jobs. Ze vlinderen in het leven.
Hun acteertalent blijft echter bestaan maar deze creatieve plantrekkers (lees financiële must) raken snel uit de gesloten netwerking en dreigen helemaal weg te vallen op het podium naast de bekende gezichten.
Ik ben er zo eentje.
oproep aan alle werkloze acteurs: doe de digitale actie tomaat! mail zoveel mogelijke theaters deze mail met je handtekening!
Psychodrama, een actiegerichte methodiek, waarbij scènes uit verleden, heden of toekomst uitgespeeld worden, vindt plaats in een groep en geniet alle voordelen van de kracht van groepen. Transactionele analyse is een heldere en consistente persoonlijkheidstheorie. De combinatie van de methodiek van psychodrama en de theorie van transactionele analyse blijkt in de praktijk een zeer effectief middel om in te zetten voor probleemoplossing en veranderingsprocessen, zowel bij personen als bij organisaties. De speelse creativiteit van psychodrama en de praktische toepasbaarheid van transactionele analyse tezamen, bieden de groepsleden mogelijkheden om te oefenen met alle mogelijke belevingen zonder kritisch beoordeeld te worden.
Bent u veel tijd kwijt met anderen aan hun afspraken houden? Heeft u medewerkers, leidinggevenden, collega's bij wie u al uw gesprekstechnieken toepast, maar met wie u toch geen bevredigende gesprekken heeft? Heeft u de indruk dat uw organisatie al voor de zoveelste keer gaat veranderen, maar dat het nooit echt beklijft? En weet u al wat u zelf doet om dit soort ongewenste resultaten te bereiken? Als u alles doet om dingen voor elkaar te krijgen en naar uw idee uw vaardigheden en kennis optimaal inzet en ook nog goede intenties hebt, dan kan het frustrerend zijn dat er problemen zijn die zich naar het schijnt niet laten oplossen, of die in elk geval steeds weer terugkeren. Vooral omdat u goede intenties heeft, ligt het niet voor de hand de oorzaak (mede) bij uzelf te zoeken.
Toch ligt juist daar informatie die belangrijk is om patronen te doorbreken. Omdat u een deel van die informatie niet ziet of u daar niet bewust van bent (anders deed u het wel anders), vraagt het om een bepaalde methodiek en om de laag-op-de-ladder feedback van anderen om de informatie boven water te krijgen. Dit zelfonderzoek levert op dat u in dezelfde situatie meer gedragsalternatieven ziet dan voorheen. U krijgt meer keus. En juist in situaties die stagneren of zich herhalen, heeft u vaak het gevoel dat u geen keuze meer hebt. In dit boek wordt een efficiënte methodiek aangereikt om te onderzoeken wat u kunt doen om patronen te doorbreken en ander gedrag mogelijk te maken.
absurde humor met mezelf als actrice van Sancho Hemelsoen
30-01-2009
trainingen met acteur
Men verwacht veel van een trainingsacteur. Er wordt gevraagd om een zo realistisch mogelijke situatie neer te zetten en waar nodig te anticiperen op reacties van de deelnemers. Dit houdt o.a. in: variabel spel, schakelen van emoties, mensenkennis, inzicht hebben in groepsprocessen en het sturing geven aan actie-reactie. Bij dit alles wordt na afloop ook verwacht dat de trainingsacteur zodanig feed-back kan geven dat een deelnemer inzicht krijgt in zijn eigen handelen. Minder heb je niet voor het huren van een senior-trainingsacteur. Absoluut een meerwaarde tijdens trainingen! Huur mij!
07-01-2009
reality in play-play with reality
"Met een verhaal heb ik geschiedenis, want een verhaal is een op een bepaalde wijze gepresenteerde geschiedenis." Het verhaal als onderliggende diepe betekenis over onszelf, de wereld die wij ervaren en de wereld die we wensen.
voorbeeld:
Een voorbeeld uit het dagelijks bestaan: 'ik sta bij de bakker te wachten op mijn beurt. Er komt een dame binnen en die dringt voor. Ik blijf heel vriendelijk, maar van binnen kan ik haar wel bij haar lurven pakken.' Waarom overkomt me dit nu iedere dag? In psychodrama kun je dit onderzoeken; en ga je in de fantasie naar de bakkerij. 'Waar was je, hoe ruikt het daar, hoe is de geur van het brood.' Je zet de scène neer en mensen uit de groep helpen daarbij: 'wie mag de vrouw zijn die voordrong, welke 2 mensen mogen jouw innerlijk dilemma neerzetten?' Je beeldt het uit: je ziet een psychische werkelijkheid die je je herinnert van een situatie. Je bent in die bakkerij geweest, je hebt daar die mensen ontmoet, je hebt een innerlijk dilemma ervaren. Door het neer te zetten stap je opnieuw in je eerder ervaren werkelijkheid en ga je met dat innerlijke dilemma aan de slag. In het verhaal kan je een nieuw verhaal tegenkomen, meestal verscholen achter een (h)erkenning: 'dat heb ik nou zo vaak in mijn leven, dat ik niets zeg. 'Wanneer had je dat eerder?'. 'Toen ik 15 was, op een schoolavond .' . Ziedaar, de deur naar een ander verhaal gaat open. En dus naar een andere laag en een diepere betekenis. uit:http://www.academiepsychodrama.com/boekbespreking6.htm
Werven met verhalen en drama is verrijkend. Het is op ondekkingsreis gaan en je reis vervolgens telkens weer aan passen 'hoe jij het wilt'
Workshops kunnen zowel gegeven worden individueel of in kleine groepjes.
23-12-2008
het is straks weer kerstmis
menswording de geboorte van... ons westers ritueel ik hou ervan ondanks de vele commerciële aanslagen ondanks de velen mensen die het 'moeten' meer ervaren dan het 'willen' Bij vele mensen is 'moeten' altijd van toepassing , niet alleen bij kerstmis. je moet een eigen invulling zoeken , niet die van moeten, dan pas heeft het zin!
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice