Dit schooljaar werken we geen jaarthema uit. Wel wordt er af en toe gewerkt, met de hele school, rond een thema gedurende een week. Met de kleuters werken we daarom rond de Belgische cultuur (bekijk ook eens de andere klasblogs via de website van onze school) . Op maandag staat het Belgisch vorstenpaar in de belangstelling. Juf Kathy en juf Joke (vervanging juf Arianne) spelen samen toneel. Juf Kathy speelt koning Filip en juf Joke speelt koningin Mathilde. Ons Belgisch volkslied "La Brabaconne" weerklinkt op de achtergrond. De kleuters luisteren ook naar een verhaal van Jules dat gaat over andere culturen. Op dinsdag bekijken de kleuters via You Tube hoe wafels worden gemaakt. Uit gele plasticine maken ze zelf wafels en versieren deze. In de namiddag verorberen ze een hele wafel. Deze wafels worden bereid door de grootouders van Yoana en de mama van Rune. Hartelijk dank hiervoor! Op woensdag bekijken we een voetbalwedstrijd tussen De Rode Duivels en FC De Kampioenen. In de kleuren van de ploegen en met vlaggetjes moedigen we de spelers aan. Ook hier weerklinkt terug "La Brabaconne". Hartelijk dank aan de deelnemende papa's en meester Freddy! Op donderdag proeven we Belgische chocolade. We doen dat door hagelslag op een beschuit te strooien en deze nadien heerlijk op te eten. Op vrijdag opent de nabij gelegen frituur zijn deuren voor ons. Mmmm, heerlijk Belgische frietjes smullen. Ook spelen we in de poppenhoek na hoe we frietjes bakken. Zo nu en dan bekijken we tussendoor al eens een filmpje van Sint en Piet en tijdens het eten van fruit en koek beluisteren we Sinterklaasliederen. Dit stukje cultuur mag natuurlijk ook niet ontbreken.
We werken het prentenboek "Klein wit visje" uit. We bekijken het verhaal als tapijtpoppenspel. Samen spelen we het verhaal uit met de verschillende personages. Via You Tube bekijken we het verhaal, op verschillende manieren gebracht. Elk dier heeft een specifieke kleur. We herhalen de kleuren. Als lied zingen we: ""Klein wit visje". Met kleurpotlood kunnen we vrij een tekening van klein wit visje inkleuren. Tijdens een relaxatiemoment laten we zeepbellen over ons heen komen. We vieren de verjaardag van Jenten. Bij juf Els (zorgjuf) tellen we tot 4. We leren hierbij een dobbelsteen juist aflezen. Dit wordt gecombineerd met vol en leeg.
We verwelkomen 4 nieuwe peuters in onze klas: "Lieze, Eliza, Maurits en Matteo". Bravo! jullie zijn prima gestart. We puzzelen. Per gemaakte puzzel krijgen we een sticker op onze puzzelkaart. Is onze puzzelkaart helemaal vol, dan zijn we puzzelkam pioen. Als versje leren we "Allemaal stukjes". We leren bruin papier in stukjes scheuren. Vervolgens kleven we deze stukjes op een eikel (nog naar aanleiding van de herfst). We genieten van het poppenspel. We doen met alle delen van ons lichaam yogaoefeningen. "Nijntje puzzelt" beluisteren we als verhaal. "Tik tak" bestaat ook uit allemaal stukjes.
Sommige kleuters hebben noten meegebracht van thuis. We bekijken en bespreken deze. We bereiden zelf heerlijke muesli met deze noten. In het Park van Beervelde nemen we de herfst waar. Enkele kleuters hebben zelfs kaboutertjes zien lopen. Na een fikse wandeling zijn we moe, maar voldaan! We vieren de verjaardag van Kobe. We knutselen een mummie-spook door een verband in behangerslijm te drenken en het om een glazen bokaal heen te wikkelen. Nadien plaatsen we er 2 wiebeloogjes in. Door er een theelichtje in te plaatsen, kan het gaan spoken. "Op een grote paddenstoel" zingen we gezellig samen. Als relaxatie rollen we met een eikel over ons lichaam heen, bij rustige muziek. Met groene, gele, bruine, rode en oranje wasco versieren we een blad in herfsttinten. Drie (Matteo, Lieze, Maurits) van de vier (Eliza) peuters, die na de herfstvakantie starten, brengen samen met hun mama een bezoekje aan onze klas. Een hele voormiddag kunnen ze de sfeer opsnuiven. "Anna en de herfst" wordt voorgelezen. "Spookjes aan tafel" wordt als poppenkast gebracht.
Tekstje klasblog: Spelen met doekjes! Toen we op maandag in ons klasje kwamen, zat onze nieuwe klaspop (Martha) in een wasmand vol met doekjes! We kregen allemaal een doekje en deden er allerlei leuke spelletjes mee. We verstopten ons ook onder een groot doek, dat vonden we heel leuk! We keken ook naar een schimmenspel. Juf Charlotte maakte het donker in de klas en ging achter een doek zitten en stak de spot aan, wat was dat spannend! Op woensdag had klaspop Marta nog meer doekjes meegebracht, deze keer waren het allemaal doekjes om te kuisen. We poetsten erop los in de klas en namen ons doekje ook mee naar buiten. Maar toen was ons doekje natuurlijk heel vuil en hebben we het gewassen. Donderdag had Marta haar knuffeldoekje mee naar school. Samen met juf Charlotte maakten we er ook zo een door op een stuk stof te stempelen met buisjes. Nu hebben we zelf ook een leuk knuffeldoekje ! Op vrijdag keken we samen met de klas van juf Arianne en juf Marie-Rose naar een poppenspel, dit werd gespeeld door juf Charlotte en juf Kathy. Om deze week vol doekjes af te sluiten, genoten we nog van een tiktakactiviteit. Dit was meteen ook de laatste stagedag van juf Charlotte. We gaven elkaar een dikke knuffel en zien elkaar terug in januari. Tot dan!
Ik ben de voltijdse juf van de peuter- en eerste kleuterklas.
Ik wil graag een stukje thuis scheppen voor de kindjes in ons klasje.
Verzorgingswand
De verzorgingswand bestaat uit een bad met douchekraan, een verzorgingstafel, een luierkast, een trap om bad en verzorgingskussen te bereiken, laden met reservekledij en kasten met handdoeken, washanden en dekens;