Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Infoavond
Infoavond vanaf 19u00
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
meester Philippe - BBOG Woudlucht
06-05-2010
Het grote juffen- en meestersinterview (interview 3 + 4)
Dit kwam journaliste Soraya te weten over juf Suzy (P.E. 7 - type 8):
Juf Suzy heeft veel dieren bij haar thuis: 2 honden, 2 poezen, 8 kippen, 2 hanen en...jawel zelfs een varkentje!! Genoeg dus om een kinderboerderij te beginnen. Het liefst draagt ze een broek en een trui. De juf blijft in conditie door aan "Fit's cool" te doen en haar lievelingsprogramma is "Thuis". Waarom ze juf geworden is?? ....Wel omdat ze graag met kinderen werkt!
journaliste Soraya met juf Suzy
Dit kwam journaliste Laura te weten over juf An (P.E. 6 - type 8):
Juf An heeft 2 kinderen: Margo en Tibo. Ze vindt haar klas zeer leuk. De juf heeft bij haar thuis 2 poezen en 2 kippen. Maar wat kwamen we nog te weten ?????????????????????????????? Wel dat de juf zeer goed kan dansen!!
Het grote juffen- en meestersinterview! (interview 1 en 2)
Dit kwam journaliste Lina te weten over juf Wendy (P.E. 8 - type 8):
Juf Wendy vindt wiskunde het allerleukste vak op school. Ze schminkt haar graag, maar wel niet te veel! Tekenen lukt aardig als ze een voorbeeld heeft. De juf is verzot op scampi's met frietjes. Waarom ze juf geworden is?? ....Wel omdat ze het superleuk vindt kinderen dingen aan te leren!
journaliste Lina met juf Wendy
Dit kwam journaliste Zina te weten over juf Danielle (P.E. 3 - type 8):
Juf Danielle is juf geworden omdat ze graag met kinderen werkt. Ze gaat elke dag met haar hond "Branco" wandelen en is dus best wel sportief! Het liefst draagt ze een broek en op t.v. pikt ze wel eens een romantische film mee.
Momenteel zijn we aan het leren hoe we door vraagjes te stellen meer te weten kunnen komen over andere mensen. Dit noemt ook wel een "interview": een vraaggesprek om meer kennis te vergaren! Daarom mochten we via een "placemat-oefening" per groep 5 vraagjes opstellen die we aan een meester of juf wilden stellen. Vervolgens begonnen we per 2 aan het interview: 1 journalist en 1 fotograaf. Daarna wisselden we van taak. Komen jullie morgen eens terug piepen wat we te weten kwamen over een juf/meester?
Vandaag hebben we alvast "live" een voorproefje gekregen van Kiril zijn superliedje voor KetNetpop! Hij heeft er zelfs een dansje bij verzonnen en jawel...met2 knappe danseresjes! Ik zou zeggen...KIJK, LUISTER en ... GENIET!!!!!!!!
In onze school hanteren we al enkele jaren een euro-beloningssysteem om goed gedrag te stimuleren ! Leerlingen die op het einde van de week nog voldoende euro's hebben kunnen op die manier deelnemen aan een keuzeactiviteit. Die gaat door tijdens het laatste lesuur van de week en er kan gekozen worden tussen spel, film, sport en crea/dans. Bij warm weer (zoals vrijdag het geval was) organiseren de meesters en de juffen vooral buitenactiviteiten! Zo kunnen we op een toffe en ontspannen manier de week afsluiten. SUPERLEUK!!!!!!!!!!
De paasvakantie is weer gedaan en de batterijtjes zijn weer opgeladen. Het belangrijkste nieuws van de dag kwam uit de hoek van Kiril. "Onze Kiril" heeft nu ook een eigen blog waar je al zijn avonturen kan volgen. SUPERLEUK TOCH!!!! We gingen met zijn allen alvast eens een kijkje nemen en ontdekten dat Kiril zich gaat inschrijven voor een wedstrijd, nl. de KETNET POP4. Zijn liedje is met eigen tekst en muziek en het noemt "Kiril houdt van de zee". WOUUUUUUUW!! Cool hoor!! Nu is het aan jullie om eens naar zijn blog te gaan kijken!!
Klik op de links om naar de blog van Kiril te gaan of om zijn liedje te beluisteren!!
Boekenliefhebbers opgelet! Het is weer "Jeugdboekenweek", het grootste kinderboekenfestival van Vlaanderen. Van 13 tot 28 maart zetten scholen, bibliotheken, boekhandels en culturele centra de mooiste boeken in de kijker. Ook wij doen dat in onze klas. Zo mochten we vandaag ons lievelingsboek meebrengen. De meester plaatste ons in een binnen- en een buitenkring. De buitenkring mocht alles wat men wist over zijn boek vertellen aan de binnenkring. Na een tijdje moest de binnenkring 1 plaatsje doorschuiven zodat men naar een ander verhaal kon luisteren. Morgen is het de beurt aan de binnenkring om te vertellen aan de buitenkring. Op die manier leren we spreken met elkaar en luisteren naar elkaar, maar leren we ook interesse opwekken voor verschillende genres van boeken. WANT BOEKEN LEZEN IS ZEER LEERRIJK.
De nieuwe Jeugdboekenweek vindt plaats van 13 tot 28 maart 2010, onder de vlag 'recht op boeken!' Tijdens de Jeugdboekenweek willen we kinderen laten stilstaan bij kinderrechten. Daarom deden we vandaag al eens de "BOEKENBEESTENTEST" om te zien welke boeken wij het leukste vinden om te lezen. Daarbij merkten we dat de meisjes het liefste knuffelboeken (boeken over liefde, vriendschap, ...) en familieboeken lezen, terwijl de jongens vooral kiezen voor spannende en humoristische boeken!! De volgende weken zullen we dan ook hier verder aandacht aan schenken!
Vandaag hebben we verder gewerkt rond het thema "Allemaal beestjes". We kregen van de meester gisteren de opdracht wat meer informatie te verzamelen over ons lievelingsdier. Vandaag moesten we rondstappen in de klas. Wanneer de muziek stopte moesten we bij iemand gaan staan waaraan we vervolgens ons verhaal konden vertellen. Dit ging verder tot we iedereen eens gehoord hadden en tot we aan iedereen ons verhaal waren kwijtgeraakt. Op die manier kwamen we veel te weten over ieder zijn dier. Maar het belangrijkste is dat we leren spreken MET en leren luisteren NAAR elkaar!!
Tijdens de speeltijd hadden Kiril, Femke en Zina stiekem een danspasje ingeoefend. Ze noemden het meteen het "KLAS 5a-DANSJE". Ze mochten dat natuurlijk van de meester eens opvoeren in de klas. EN WAT EEN SUCCES HADDEN ONZE ARTIESTEN! Zouden nog meer leerlingen van de klas zo'n dansje stiekem aan het inoefenen zijn??
Naar aanleiding van ons nieuw thema "Allemaal beestjes" mochten we een prentje, foto of boek meebrengen over ons favoriete dier. We moesten rondstappen in de klas en op signaal van de meester moesten we bij iemand gaan staan. De "sprekers" mochten alles wat ze wisten over hun dier vertellen aan de "luisteraars". Dit deden we tot iedereen eens bij iemand anders geweest was. Daarna werden de "sprekers" "luisteraars" en de "luisteraars" "sprekers"!
Dagelijks komen we woorden tegen waarvan we de betekenis nog niet helemaal goed kennen. Op school leren we heel wat nieuwe woorden. De meester kan ons daarbij helpen, maar we kunnen de woorden ook opzoeken in een woordenboek of op het internet. Daarom moeten we zeker het alfabet goed kennen! Vandaag zochten we al een aantal woordjes op! In het begin was dat niet makkelijk, maar hoe meer woordjes we deden, HOE BETER HET GING!
Bewegingstussendoortjes zijn korte onderbrekingsmomenten tijdens of na een les waarbij men bewust de concentratie van alle kinderen gedurende enkele minuten doorbreekt door middel van een bewegingsactiviteit, met als doel de aandacht erna weer te kunnen verscherpen.
Het hoofddoel van bewegingstussendoortjes is dus tweeërlei:
1) ten eerste wil men op deze manier de concentratie na het tussendoortje weer optimaliseren 2) ten tweede komt een bewegingstussendoortje tegemoet aan de natuurlijke bewegingsdrang van het schoolkind en creëert het een intrinsieke plezierbeleving.
Structureel komt beweging in de school te weinig aan bod, zodat het bewegingstussendoortje toch al enige bewegingscompensatie betekent.
Maar als ik in het donker lig, hoor ik alsmaar vreemd geschuifel. Ik voel een oog op mij gericht en als ik me omdraai zie ik net de staart van een beest achter het behang. Uit de kast komt een zwaard En dan ben ik toch weer bang. Dit zijn de dingen waar wij het meeste bang van zijn in onze klas:
Deze voormiddag hebben we mogen proeven van onze heerlijke soep! Njammmmmmmieieieieieieie! In totaal hebben we met allerlei acties maar liefst.............. 1750 kunnen verzamelen. WAT EEN SUCCES! Hier zullen we de familie van Maureen, die zoals jullie reeds wisten rechtstreeks betrokken waren met de ramp in Haïti, toch een beetje kunnen helpen. In de namiddag stond de school op stelten....het was CARNAVALFEEST. We moesten via een doorschuifsysteem allerlei opdrachten uitvoeren. Deden we dat goed dan kregen we een tip waarmee we een geheim konden oplossen. Het was een groot succes en ..............SUPERLEUK!!! Moe maar voldaan gaan we naar huis om .......................te genieten van een welverdiende krokusvakantie!
Vandaag hebben we met de hele klas soep gemaakt. De groentjes (door de leerlingen zelf meegebracht!!!) werden zorgvuldig gewassen, geschild en in fijne stukjes gesneden. We deden dat met zeer veel enthousiasme en inzet! We waren precies kleine "Piet Huysentruytjes" of "Peter Goossenstjes". Echte sterrenchefkes!! De meester stond versteld dat we dit al zoooooooooooo goed konden. We werkten in groepjes en sprongen bij waar nodig was. Bij het snijden van de uien vloeiden er heel wat traantjes, maar daar had de meester een speciale bril voor gevonden (zoals je trouwens op de foto's kan zien!) Zouden we klas 5A nog kunnen inschrijven voor "Mijn restaurant"?? De soep moet wel superlekker worden met al die gezonde groentjes erin. Morgen zal de soep verkocht worden aan 1 per bekertje, en dit allemaal ten voordele van Haïti.....en meer bepaald voor de familie van Maureen uit de klas van meester Ludo. Zij zijn namelijk rechtstreeks betrokken bij deze vreselijke ramp. Hopelijk kunnen we hen hiermee toch een beetje helpen!!
Na de taal- en rekenoefeningen zijn we vandaag begonnen met het thema "kledij". Kledij voor volwassenen, kledij voor kinderen, sportkledij, werkkledij, verkleedkledij,..., alles komen we te weten. Volgende week gaan we hier verder aan werken. Dinsdag 9 februari gaan we trouwens samen met 2 andere klassen (meester Ludo en meester Dave) soep maken ten voordele van Haïti. Donderdag 11 februari kunnen er broodjes besteld worden (die liefdevol zullen klaargemaakt worden door de leerlingen van juf An, juf Suzy en juf Wendy), dit eveneeens ten voordele van Haïti. Het wordt dus een drukke week!!!
Tim heeft woord gehouden. Hij stuurde ons allerlei lekkernijen toe en we konden een echt piratenfeest houden. We hebben ons verkleed en mochten "doen" als echte piraten. Wat was dat leuk. Daarna hebben we een animatiefilm bekeken over piraten, natuurlijk met een drankje en een hapje in onze hand. Njammieieieieieieieieie!!! Tot slot hebben we nog gedanst op ons piratenlied. SUPERTOF!!
Bedankt Tim voor dit leuke avontuur! Hopelijk horen of zien we je nog ooit eens! We gaan alvast nog veel aan je denken!!
Na de belanrijke taal-, reken- en schrijfles hebben we vandaag dan toch nieuws gekregen van Tim! Het is hem dankzij ons gelukt om een valstrik op te zetten. Hij stuurde ons zelfs een boek waarin we konden lezen hoe het verhaal is afgelopen. Tim had de piraten naar het eiland gelokt. Ondertussen heeft hij de schat stilletjes in een bootje kunnen zetten en is samen met de kater naar het schip gegaan, om vervolgens weg te varen. De piraten blijven eenzaam achter op het eiland. Hij beloofde ons morgen wat lekkers op te sturen om een piratenfeestje te houden. Dat kan er nu wel af, want Tim is SCHATRIJK geworden.
Dank u Tim voor het geweldige avontuur en vaarwel.............................of tot ziens?
Vrijdag hebben we helaas geen nieuws gekregen van Tim. Sommige kinderen waren verwonderd, sommige boos en sommige zelfs verdrietig. Wat zou er toch met Tim zijn?? We zouden toch blij zijn als we iets zouden horen van hem! We waren niet verlegen hierover te praten. We leerden dat mensen niet alleen een buitenkant hebben, maar ook een binnenkant waarmee ze kunnen voelen. Dit noemt men GEVOELENS! We bespraken enkele gevoelens (verwonderd, boos, verdrietig, blij en verlegen) en mochten ze ook eens tonen. Kunnen jullie raden welk gevoel bij welke foto past?