Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Infoavond
Infoavond vanaf 19u00
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
meester Philippe - BBOG Woudlucht
17-03-2010
Jeugdboekenweek
Boekenliefhebbers opgelet! Het is weer "Jeugdboekenweek", het grootste kinderboekenfestival van Vlaanderen. Van 13 tot 28 maart zetten scholen, bibliotheken, boekhandels en culturele centra de mooiste boeken in de kijker. Ook wij doen dat in onze klas. Zo mochten we vandaag ons lievelingsboek meebrengen. De meester plaatste ons in een binnen- en een buitenkring. De buitenkring mocht alles wat men wist over zijn boek vertellen aan de binnenkring. Na een tijdje moest de binnenkring 1 plaatsje doorschuiven zodat men naar een ander verhaal kon luisteren. Morgen is het de beurt aan de binnenkring om te vertellen aan de buitenkring. Op die manier leren we spreken met elkaar en luisteren naar elkaar, maar leren we ook interesse opwekken voor verschillende genres van boeken. WANT BOEKEN LEZEN IS ZEER LEERRIJK.
De nieuwe Jeugdboekenweek vindt plaats van 13 tot 28 maart 2010, onder de vlag 'recht op boeken!' Tijdens de Jeugdboekenweek willen we kinderen laten stilstaan bij kinderrechten. Daarom deden we vandaag al eens de "BOEKENBEESTENTEST" om te zien welke boeken wij het leukste vinden om te lezen. Daarbij merkten we dat de meisjes het liefste knuffelboeken (boeken over liefde, vriendschap, ...) en familieboeken lezen, terwijl de jongens vooral kiezen voor spannende en humoristische boeken!! De volgende weken zullen we dan ook hier verder aandacht aan schenken!
Vandaag hebben we verder gewerkt rond het thema "Allemaal beestjes". We kregen van de meester gisteren de opdracht wat meer informatie te verzamelen over ons lievelingsdier. Vandaag moesten we rondstappen in de klas. Wanneer de muziek stopte moesten we bij iemand gaan staan waaraan we vervolgens ons verhaal konden vertellen. Dit ging verder tot we iedereen eens gehoord hadden en tot we aan iedereen ons verhaal waren kwijtgeraakt. Op die manier kwamen we veel te weten over ieder zijn dier. Maar het belangrijkste is dat we leren spreken MET en leren luisteren NAAR elkaar!!
Tijdens de speeltijd hadden Kiril, Femke en Zina stiekem een danspasje ingeoefend. Ze noemden het meteen het "KLAS 5a-DANSJE". Ze mochten dat natuurlijk van de meester eens opvoeren in de klas. EN WAT EEN SUCCES HADDEN ONZE ARTIESTEN! Zouden nog meer leerlingen van de klas zo'n dansje stiekem aan het inoefenen zijn??
Naar aanleiding van ons nieuw thema "Allemaal beestjes" mochten we een prentje, foto of boek meebrengen over ons favoriete dier. We moesten rondstappen in de klas en op signaal van de meester moesten we bij iemand gaan staan. De "sprekers" mochten alles wat ze wisten over hun dier vertellen aan de "luisteraars". Dit deden we tot iedereen eens bij iemand anders geweest was. Daarna werden de "sprekers" "luisteraars" en de "luisteraars" "sprekers"!
Dagelijks komen we woorden tegen waarvan we de betekenis nog niet helemaal goed kennen. Op school leren we heel wat nieuwe woorden. De meester kan ons daarbij helpen, maar we kunnen de woorden ook opzoeken in een woordenboek of op het internet. Daarom moeten we zeker het alfabet goed kennen! Vandaag zochten we al een aantal woordjes op! In het begin was dat niet makkelijk, maar hoe meer woordjes we deden, HOE BETER HET GING!
Bewegingstussendoortjes zijn korte onderbrekingsmomenten tijdens of na een les waarbij men bewust de concentratie van alle kinderen gedurende enkele minuten doorbreekt door middel van een bewegingsactiviteit, met als doel de aandacht erna weer te kunnen verscherpen.
Het hoofddoel van bewegingstussendoortjes is dus tweeërlei:
1) ten eerste wil men op deze manier de concentratie na het tussendoortje weer optimaliseren 2) ten tweede komt een bewegingstussendoortje tegemoet aan de natuurlijke bewegingsdrang van het schoolkind en creëert het een intrinsieke plezierbeleving.
Structureel komt beweging in de school te weinig aan bod, zodat het bewegingstussendoortje toch al enige bewegingscompensatie betekent.
Maar als ik in het donker lig, hoor ik alsmaar vreemd geschuifel. Ik voel een oog op mij gericht en als ik me omdraai zie ik net de staart van een beest achter het behang. Uit de kast komt een zwaard En dan ben ik toch weer bang. Dit zijn de dingen waar wij het meeste bang van zijn in onze klas:
Deze voormiddag hebben we mogen proeven van onze heerlijke soep! Njammmmmmmieieieieieieie! In totaal hebben we met allerlei acties maar liefst.............. 1750 kunnen verzamelen. WAT EEN SUCCES! Hier zullen we de familie van Maureen, die zoals jullie reeds wisten rechtstreeks betrokken waren met de ramp in Haïti, toch een beetje kunnen helpen. In de namiddag stond de school op stelten....het was CARNAVALFEEST. We moesten via een doorschuifsysteem allerlei opdrachten uitvoeren. Deden we dat goed dan kregen we een tip waarmee we een geheim konden oplossen. Het was een groot succes en ..............SUPERLEUK!!! Moe maar voldaan gaan we naar huis om .......................te genieten van een welverdiende krokusvakantie!
Vandaag hebben we met de hele klas soep gemaakt. De groentjes (door de leerlingen zelf meegebracht!!!) werden zorgvuldig gewassen, geschild en in fijne stukjes gesneden. We deden dat met zeer veel enthousiasme en inzet! We waren precies kleine "Piet Huysentruytjes" of "Peter Goossenstjes". Echte sterrenchefkes!! De meester stond versteld dat we dit al zoooooooooooo goed konden. We werkten in groepjes en sprongen bij waar nodig was. Bij het snijden van de uien vloeiden er heel wat traantjes, maar daar had de meester een speciale bril voor gevonden (zoals je trouwens op de foto's kan zien!) Zouden we klas 5A nog kunnen inschrijven voor "Mijn restaurant"?? De soep moet wel superlekker worden met al die gezonde groentjes erin. Morgen zal de soep verkocht worden aan 1 per bekertje, en dit allemaal ten voordele van Haïti.....en meer bepaald voor de familie van Maureen uit de klas van meester Ludo. Zij zijn namelijk rechtstreeks betrokken bij deze vreselijke ramp. Hopelijk kunnen we hen hiermee toch een beetje helpen!!
Na de taal- en rekenoefeningen zijn we vandaag begonnen met het thema "kledij". Kledij voor volwassenen, kledij voor kinderen, sportkledij, werkkledij, verkleedkledij,..., alles komen we te weten. Volgende week gaan we hier verder aan werken. Dinsdag 9 februari gaan we trouwens samen met 2 andere klassen (meester Ludo en meester Dave) soep maken ten voordele van Haïti. Donderdag 11 februari kunnen er broodjes besteld worden (die liefdevol zullen klaargemaakt worden door de leerlingen van juf An, juf Suzy en juf Wendy), dit eveneeens ten voordele van Haïti. Het wordt dus een drukke week!!!
Tim heeft woord gehouden. Hij stuurde ons allerlei lekkernijen toe en we konden een echt piratenfeest houden. We hebben ons verkleed en mochten "doen" als echte piraten. Wat was dat leuk. Daarna hebben we een animatiefilm bekeken over piraten, natuurlijk met een drankje en een hapje in onze hand. Njammieieieieieieieieie!!! Tot slot hebben we nog gedanst op ons piratenlied. SUPERTOF!!
Bedankt Tim voor dit leuke avontuur! Hopelijk horen of zien we je nog ooit eens! We gaan alvast nog veel aan je denken!!
Na de belanrijke taal-, reken- en schrijfles hebben we vandaag dan toch nieuws gekregen van Tim! Het is hem dankzij ons gelukt om een valstrik op te zetten. Hij stuurde ons zelfs een boek waarin we konden lezen hoe het verhaal is afgelopen. Tim had de piraten naar het eiland gelokt. Ondertussen heeft hij de schat stilletjes in een bootje kunnen zetten en is samen met de kater naar het schip gegaan, om vervolgens weg te varen. De piraten blijven eenzaam achter op het eiland. Hij beloofde ons morgen wat lekkers op te sturen om een piratenfeestje te houden. Dat kan er nu wel af, want Tim is SCHATRIJK geworden.
Dank u Tim voor het geweldige avontuur en vaarwel.............................of tot ziens?
Vrijdag hebben we helaas geen nieuws gekregen van Tim. Sommige kinderen waren verwonderd, sommige boos en sommige zelfs verdrietig. Wat zou er toch met Tim zijn?? We zouden toch blij zijn als we iets zouden horen van hem! We waren niet verlegen hierover te praten. We leerden dat mensen niet alleen een buitenkant hebben, maar ook een binnenkant waarmee ze kunnen voelen. Dit noemt men GEVOELENS! We bespraken enkele gevoelens (verwonderd, boos, verdrietig, blij en verlegen) en mochten ze ook eens tonen. Kunnen jullie raden welk gevoel bij welke foto past?
Vandaag hebben we uit volle borst het piratenlied gezongen! Hopelijk doen we Tim hier een plezier mee....................als hij tenminste nog leeft. Zullen we nog iets horen van hem???
Vandaag hebben we brief 6 van Tim ontvangen. Het gaat echt niet goed met hem, maar hij gaat zeker proberen om een valstrik op te zetten. Hij vraagt ons wel om hem wat moed "in te zingen". Daarom zijn we vandaag gestart met het oefenen van een piratenlied! Oefenen jullie mee!
Wij zijn piraten, onze dolken zijn van staal Wij zijn de schrik der zee, ja stuk voor stuk wij allemaal We lusten je wel rauw en liefst nog bij het ochtendmaal Knoop het in je oren, da's pira-ten-taal
Wij zijn piraten en ons leven is een feest We drinken en we zingen, maar we vechten nog het meest Van Noord tot Zuid van Oost tot West: wij zijn alom gevreesd Houd de mensen bang, zegt de pira-ten-geest
Wij zijn piraten en we zijn een volk apart We hebben vele eeuwenlang de zee en wind getart En ieder die we tegenkwamen hebben we gesard Niets is zo van steen als een pira-ten-hart
Wij zijn piraten en we enteren je graag We duiken zomaar op uit onze sluwe hinderlaag En snel zijn we verdwenen, onze sporen zijn maar vaag Waar zijn we gebleven? Tja, dat is de vraag
Vandaag hebben we helaas geen nieuws gekregen van Tim. De piraten zullen hem toch niets hebben gedaan ? Hopelijk niet........... want anders krijgen ze met ons te maken! Na de taal- en rekenles zijn we vandaag gaan zwemmen. Het was superleuk met meester Nico en juf Lizzy in het zwembad. Het laatste lesuurtje hebben we nog een rollenspel gedaan . We kregen allerlei opdrachten van de meester waarbij we moesten doen of het "net echt" was. Zo moesten we ons leren voorstellen als piraten, moesten we avonturen vertellen, mochten we een piratengevecht nabootsen en moesten we boze piraat spelen. Op die manier leren we spreken met elkaar en leren we ons uiten. Nu maar hopen dat we morgen een berichtje van Tim krijgen!
Hier zijn we weer! Vandaag hebben we eindelijk een 5de brief van Tim ontvangen. Hij wist ons te vertellen dat de piraten dicht bij hun missie zijn gekomen, maar dat ze hem in zee gaan gooien als ze de schat gevonden hebben. Tim moet zelfs eerst gaan kijken op het eiland of er geen monsters zijn. Hij vraagt ons om iets te bedenken waardoor hij een valstrik kan maken voor de piraten. We staken de koppen bij elkaar en in groepjes bedachten we enkele oplossingen. Nadien hebben we die klassikaal besproken. De voorstellen worden naar Tim opgestuurd. Hopelijk lukt het hem om op onze manier te ontsnappen. Veel geluk Tim, hopelijk horen we je nog!
PS. Ook te bezichtigen: Femke en Kiril die de wereldberoemde "KETNET-SHAKE" doen.
Vandaag hebben we het eerste lesuur onze schatkaart afgewerkt! Eventjes alles nog eens nakijken en de zoektocht kan volgende week beginnen. Daarna moest de meester weg want hij had klassenraad. Ook morgen moet hij op nascholing en zullen we dus vervanging krijgen. Helaas horen we niets meer van Tim. We vrezen dat de piraten hem in zee hebben gegooid! Toch hopen we stieken maandag nog bericht te krijgen. Hieronder 3 foto's van afgewerkte schatkaarten.
Zoals jullie weten had Tim gisteren de kapitein en zijn piraten met een soort kaart gezien. Wel volgens ons gaat het hier om een SCHATKAART! Maar waarom mag Tim deze niet zien vroegen we ons af. Omdat we het gisteren over de windstreken hadden, leek het ons een fijn idee om zelf zo'n schatkaart te maken. WE WAREN NATUURLIJK SUPERENTHOUSIAST! We mochten van de meester per twee iets gaan verstoppen op school. In het allergrootste geheim moesten we dit dan noteren op een schatkaart. Morgen doen we hier aan verder want vandaag hadden we maar 1 lesuurtje de tijd (we hadden namelijk nog godsdienst/zedenleer en wiskunde. Zou het niet leuk zijn als we volgende week (want de meester moet vrijdag op nascholing) elkaars schatten moeten gaan zoeken? Ik kon al enkele kaarten inkijken.....maar verklap natuurlijk niets!!
PS. Aan alle collega's, ouders, opvoeders en leerlingen: "BEDANKT voor de leuke berichtjes via reacties, op het gastenboek en via e-mail!!
Vandaag zijn we de dag begonnen met het herhalen van de delen van het schip. Hetzelfde lesuur ontdekten we een vierde brief van Tim in de klas. Zina mocht hem voorlezen en we luisterden vol spanning. In de brief stond dat hij de kapitein en de piraten had horen praten over een schat. Ze bekeken ook een kaart met daarop 4 letters: N - O - Z - W. Tim vroeg ons om hulp want hij wist niet wat dat betekende. Sommige dachten dat het ging om de WINDSTREKEN: Noorden-Oosten-Zuiden-Westen. En inderdaad ze hadden gelijk. We leerden dan ook alles hierover en kregen enkele praktische oefeningen van de meester. We moetsen die opdrachten per 2 uitvoeren. We moesten spreken en luisteren naar elkaar. Zo leren we samenwerken. Eén van de opdrachten was dat we aan de hand van de windstreken lijntjes moesten trekken in de juiste richting. Zo bekwamen we een tekening van een hond, een olifant, een kasteel,... Wat was dit leuk! We kregen van de meester zelfs zo een opdrachtje mee naar huis om verder te oefenen. We zullen Tim zeker geholpen hebben met zijn vraag. MAAAAAR gaan we nog iets horen van hem!!!