Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Infoavond
Infoavond vanaf 19u00
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
meester Philippe - BBOG Woudlucht
21-01-2010
Afwerken schatkaart
Ahoy vrienden,
Vandaag hebben we het eerste lesuur onze schatkaart afgewerkt! Eventjes alles nog eens nakijken en de zoektocht kan volgende week beginnen. Daarna moest de meester weg want hij had klassenraad. Ook morgen moet hij op nascholing en zullen we dus vervanging krijgen. Helaas horen we niets meer van Tim. We vrezen dat de piraten hem in zee hebben gegooid! Toch hopen we stieken maandag nog bericht te krijgen. Hieronder 3 foto's van afgewerkte schatkaarten.
Zoals jullie weten had Tim gisteren de kapitein en zijn piraten met een soort kaart gezien. Wel volgens ons gaat het hier om een SCHATKAART! Maar waarom mag Tim deze niet zien vroegen we ons af. Omdat we het gisteren over de windstreken hadden, leek het ons een fijn idee om zelf zo'n schatkaart te maken. WE WAREN NATUURLIJK SUPERENTHOUSIAST! We mochten van de meester per twee iets gaan verstoppen op school. In het allergrootste geheim moesten we dit dan noteren op een schatkaart. Morgen doen we hier aan verder want vandaag hadden we maar 1 lesuurtje de tijd (we hadden namelijk nog godsdienst/zedenleer en wiskunde. Zou het niet leuk zijn als we volgende week (want de meester moet vrijdag op nascholing) elkaars schatten moeten gaan zoeken? Ik kon al enkele kaarten inkijken.....maar verklap natuurlijk niets!!
PS. Aan alle collega's, ouders, opvoeders en leerlingen: "BEDANKT voor de leuke berichtjes via reacties, op het gastenboek en via e-mail!!
Vandaag zijn we de dag begonnen met het herhalen van de delen van het schip. Hetzelfde lesuur ontdekten we een vierde brief van Tim in de klas. Zina mocht hem voorlezen en we luisterden vol spanning. In de brief stond dat hij de kapitein en de piraten had horen praten over een schat. Ze bekeken ook een kaart met daarop 4 letters: N - O - Z - W. Tim vroeg ons om hulp want hij wist niet wat dat betekende. Sommige dachten dat het ging om de WINDSTREKEN: Noorden-Oosten-Zuiden-Westen. En inderdaad ze hadden gelijk. We leerden dan ook alles hierover en kregen enkele praktische oefeningen van de meester. We moetsen die opdrachten per 2 uitvoeren. We moesten spreken en luisteren naar elkaar. Zo leren we samenwerken. Eén van de opdrachten was dat we aan de hand van de windstreken lijntjes moesten trekken in de juiste richting. Zo bekwamen we een tekening van een hond, een olifant, een kasteel,... Wat was dit leuk! We kregen van de meester zelfs zo een opdrachtje mee naar huis om verder te oefenen. We zullen Tim zeker geholpen hebben met zijn vraag. MAAAAAR gaan we nog iets horen van hem!!!
Vandaag hebben we verder gewerkt rond ons thema "Piraten". Als herhaling hebben we naamkaartjes opgehangen bij het piratenmateriaal en het piratenschip. Daarna hebben we enkele oefeningen gemaakt met de geleerde woordjes (was het nu ei of ij?, was het nu f of v?, was het nu ng of nk?, ... Al snel was het rekenles en daarna hebben we ons volledig kunnen geven in de turnles. Na de middag lag er dan opeens een 3de brief van Tim in onze klas!! Wat waren we allemaal benieuwd wat er in stond. Tim kon ons vertellen dat hij heel blij was met onze hulp en dat hij ondertussen reeds vertrokken was met de piraten. Die zijn echter niet zo lief voor Tim, want hij moet alles doen op het schip: het dek schrobben, pistolen poetsen, kanonsballen en buskruitvaten op hun plaats zetten, eten en drinken brengen naar de piraten, .... En dit terwijl de kapitein met de piraten eet, drinkt, danst en zingt. Zelf krijgt Tim amper iets! We bespraken de brief in een klasgesprek en al vlug kwam het woord "KINDERARBEID" ter sprake. We kregen van de meester een tiental vraagjes over dit onderwerp, die we per twee moesten bespreken. We mochten onze bevindingen noteren. Afsluitend gingen we onze meningen klassikaal naast elkaar leggen en daaruit konden we bemerken dat niet iedereen op dezelfde manier denkt over dit onderwerp. We spraken met elkaar en luisterden naar elkaar. Het was wel heel leuk deze verschillende meningen te horen.
Zullen we morgen nog iets horen van Tim of krijgt hij de kans niet meer van die gemene piraten. Misschien kunnen we een manier bedenken om Tim te helpen!