Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Infoavond
Infoavond vanaf 19u00
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
meester Philippe - BBOG Woudlucht
27-01-2010
Piratenlied
Hé piratenmaatjes,
Vandaag hebben we brief 6 van Tim ontvangen. Het gaat echt niet goed met hem, maar hij gaat zeker proberen om een valstrik op te zetten. Hij vraagt ons wel om hem wat moed "in te zingen". Daarom zijn we vandaag gestart met het oefenen van een piratenlied! Oefenen jullie mee!
Wij zijn piraten, onze dolken zijn van staal Wij zijn de schrik der zee, ja stuk voor stuk wij allemaal We lusten je wel rauw en liefst nog bij het ochtendmaal Knoop het in je oren, da's pira-ten-taal
Wij zijn piraten en ons leven is een feest We drinken en we zingen, maar we vechten nog het meest Van Noord tot Zuid van Oost tot West: wij zijn alom gevreesd Houd de mensen bang, zegt de pira-ten-geest
Wij zijn piraten en we zijn een volk apart We hebben vele eeuwenlang de zee en wind getart En ieder die we tegenkwamen hebben we gesard Niets is zo van steen als een pira-ten-hart
Wij zijn piraten en we enteren je graag We duiken zomaar op uit onze sluwe hinderlaag En snel zijn we verdwenen, onze sporen zijn maar vaag Waar zijn we gebleven? Tja, dat is de vraag
Vandaag hebben we helaas geen nieuws gekregen van Tim. De piraten zullen hem toch niets hebben gedaan ? Hopelijk niet........... want anders krijgen ze met ons te maken! Na de taal- en rekenles zijn we vandaag gaan zwemmen. Het was superleuk met meester Nico en juf Lizzy in het zwembad. Het laatste lesuurtje hebben we nog een rollenspel gedaan . We kregen allerlei opdrachten van de meester waarbij we moesten doen of het "net echt" was. Zo moesten we ons leren voorstellen als piraten, moesten we avonturen vertellen, mochten we een piratengevecht nabootsen en moesten we boze piraat spelen. Op die manier leren we spreken met elkaar en leren we ons uiten. Nu maar hopen dat we morgen een berichtje van Tim krijgen!
Hier zijn we weer! Vandaag hebben we eindelijk een 5de brief van Tim ontvangen. Hij wist ons te vertellen dat de piraten dicht bij hun missie zijn gekomen, maar dat ze hem in zee gaan gooien als ze de schat gevonden hebben. Tim moet zelfs eerst gaan kijken op het eiland of er geen monsters zijn. Hij vraagt ons om iets te bedenken waardoor hij een valstrik kan maken voor de piraten. We staken de koppen bij elkaar en in groepjes bedachten we enkele oplossingen. Nadien hebben we die klassikaal besproken. De voorstellen worden naar Tim opgestuurd. Hopelijk lukt het hem om op onze manier te ontsnappen. Veel geluk Tim, hopelijk horen we je nog!
PS. Ook te bezichtigen: Femke en Kiril die de wereldberoemde "KETNET-SHAKE" doen.
Vandaag hebben we het eerste lesuur onze schatkaart afgewerkt! Eventjes alles nog eens nakijken en de zoektocht kan volgende week beginnen. Daarna moest de meester weg want hij had klassenraad. Ook morgen moet hij op nascholing en zullen we dus vervanging krijgen. Helaas horen we niets meer van Tim. We vrezen dat de piraten hem in zee hebben gegooid! Toch hopen we stieken maandag nog bericht te krijgen. Hieronder 3 foto's van afgewerkte schatkaarten.
Zoals jullie weten had Tim gisteren de kapitein en zijn piraten met een soort kaart gezien. Wel volgens ons gaat het hier om een SCHATKAART! Maar waarom mag Tim deze niet zien vroegen we ons af. Omdat we het gisteren over de windstreken hadden, leek het ons een fijn idee om zelf zo'n schatkaart te maken. WE WAREN NATUURLIJK SUPERENTHOUSIAST! We mochten van de meester per twee iets gaan verstoppen op school. In het allergrootste geheim moesten we dit dan noteren op een schatkaart. Morgen doen we hier aan verder want vandaag hadden we maar 1 lesuurtje de tijd (we hadden namelijk nog godsdienst/zedenleer en wiskunde. Zou het niet leuk zijn als we volgende week (want de meester moet vrijdag op nascholing) elkaars schatten moeten gaan zoeken? Ik kon al enkele kaarten inkijken.....maar verklap natuurlijk niets!!
PS. Aan alle collega's, ouders, opvoeders en leerlingen: "BEDANKT voor de leuke berichtjes via reacties, op het gastenboek en via e-mail!!
Vandaag zijn we de dag begonnen met het herhalen van de delen van het schip. Hetzelfde lesuur ontdekten we een vierde brief van Tim in de klas. Zina mocht hem voorlezen en we luisterden vol spanning. In de brief stond dat hij de kapitein en de piraten had horen praten over een schat. Ze bekeken ook een kaart met daarop 4 letters: N - O - Z - W. Tim vroeg ons om hulp want hij wist niet wat dat betekende. Sommige dachten dat het ging om de WINDSTREKEN: Noorden-Oosten-Zuiden-Westen. En inderdaad ze hadden gelijk. We leerden dan ook alles hierover en kregen enkele praktische oefeningen van de meester. We moetsen die opdrachten per 2 uitvoeren. We moesten spreken en luisteren naar elkaar. Zo leren we samenwerken. Eén van de opdrachten was dat we aan de hand van de windstreken lijntjes moesten trekken in de juiste richting. Zo bekwamen we een tekening van een hond, een olifant, een kasteel,... Wat was dit leuk! We kregen van de meester zelfs zo een opdrachtje mee naar huis om verder te oefenen. We zullen Tim zeker geholpen hebben met zijn vraag. MAAAAAR gaan we nog iets horen van hem!!!
Vandaag hebben we verder gewerkt rond ons thema "Piraten". Als herhaling hebben we naamkaartjes opgehangen bij het piratenmateriaal en het piratenschip. Daarna hebben we enkele oefeningen gemaakt met de geleerde woordjes (was het nu ei of ij?, was het nu f of v?, was het nu ng of nk?, ... Al snel was het rekenles en daarna hebben we ons volledig kunnen geven in de turnles. Na de middag lag er dan opeens een 3de brief van Tim in onze klas!! Wat waren we allemaal benieuwd wat er in stond. Tim kon ons vertellen dat hij heel blij was met onze hulp en dat hij ondertussen reeds vertrokken was met de piraten. Die zijn echter niet zo lief voor Tim, want hij moet alles doen op het schip: het dek schrobben, pistolen poetsen, kanonsballen en buskruitvaten op hun plaats zetten, eten en drinken brengen naar de piraten, .... En dit terwijl de kapitein met de piraten eet, drinkt, danst en zingt. Zelf krijgt Tim amper iets! We bespraken de brief in een klasgesprek en al vlug kwam het woord "KINDERARBEID" ter sprake. We kregen van de meester een tiental vraagjes over dit onderwerp, die we per twee moesten bespreken. We mochten onze bevindingen noteren. Afsluitend gingen we onze meningen klassikaal naast elkaar leggen en daaruit konden we bemerken dat niet iedereen op dezelfde manier denkt over dit onderwerp. We spraken met elkaar en luisterden naar elkaar. Het was wel heel leuk deze verschillende meningen te horen.
Zullen we morgen nog iets horen van Tim of krijgt hij de kans niet meer van die gemene piraten. Misschien kunnen we een manier bedenken om Tim te helpen!
Zoals je reeds gemerkt hebt zijn de foto's te bezichtigen via een smilebox (slideshow). Gewoon even op PLAY duwen in het kadertje en je kan ze bekijken. Veel kijkplezier.
Wat was me dat werken vandaag!! We moesten en zouden een PIRATENSCHIP bouwen in de klas. Onmiddellijk begonnen we in groepjes aan onze taak (die we gisteren al hadden besproken). We probeerden zelf oplossingen te zoeken en als we het niet wisten gingen we met elkaar of met de meester ten rade! Heel wat dingen dienden gemaakt te worden: het schip zelf, de mast met het kraaiennest, het kanon, de kanonsballen, het roer, ... Dozen en doek werden verknipt, huishoudrollen werden verlijmd, touwen werden vastgemaakt, opgeblazen ballonnen werden bewerkt met krantenpapier, ..... Al die dingen moesten natuurlijk nauwkeurig uitgevoerd worden. Meter en meetlat waren dan ook niet veraf. Nadien dienden we alles nog een laagje verf te geven en moesten we het schip nog wat versieren. De samenwerking verliep vlot! Wie klaar was met zijn taak ging ergens anders een handje toesteken of begon met opruimingswerken. En toen .........................;deden we een stapje achteruit...............om ons PRACHTIGE schip te bewonderen. Een foto zal worden opgestuurd naar onze vriend Tim. Hij zal nu zeker weten hoe een piratenschip eruitziet.
Zullen we maandag nog nieuws krijgen van Tim?...........dat is de vraag die we ons allen stellen!!
Momenteel werken we in de klas rond het thema "Piraten". Dinsdag hebben we namelijk een flessenbrief gekregen van Tim, een jongen uit een heel ver land. Hij schreef ons deze brief omdat hij graag eens een spannend avontuur wou beleven. Tim had in een café waar hij werkt (Café "De gezonken zeeman) zeemannen horen praten over gouden munten, kettingen, ringen ... Ze waren ook aan het vertellen dat ze op zoek waren naar een scheepsjongen om mee uit te varen. Dat leek Tim wel wat want hij is erg arm. Toch is hij nog niet zeker van zijn zaak want hij kent dat soort zeemannen niet en daarom vroeg hij aan ons of wij hem konden helpen. Wij wisten natuurlijk meteen dat het hier om piraten ging . Onmiddellijk gingen we in boeken snuffelen, gingen we op zoek op het internet, bekeken prenten en brachten piratenkledij en piratenmateriaal mee naar school. Via groepsgesprekken bespraken we alles wat we wisten en nog niet wisten over piraten. Later op de dag bepraken we een aantal stellingen in groep en daarna klassikaal, zoals "wat zou voor jou een leuk avontuur zijn om te beleven?", "moet Tim mee gaan varen?", ... Ook bedachten we elk een leuke piratennaam! Kiril typte dan ook nog de brief uit, die we samen hadden besproken, om terug te sturen naar Tim. De volgende dag lagen er al heel wat piratenspullen in de klas om te bezichtigen. Wat was dit fijn! We mochten het materiaal hanteren, in de boeken lezen en op het internet allerlei dingen opzoeken. Als huistaak moesten we de brief van Tim nog verbeteren want er stonden enorm veel fouten in. Donderdag kwam er dan een reactie van Tim! Hij was heel blij dat we hem geholpen hadden. Nu wist hij dat het om piraten ging. Tim was in de haven gaan kijken naar het schip maar het was er niet (hij had de kapitein horen vertellen dat men het aan het maken was want er zaten gaten in van kanonskogels). Daarom vroeg Tim of we hem misschien nog konden vertellen hoe zo'n schip eruitziet. We gingen dit bespreken in groepjes en via een klasgesprek konden we ons een beeld vormen van zo'n schip. We leerden ook nieuwe woorden zoals "kompas", "kraaiennest", "kombuis", "mast", ... Om het nog echter te maken zullen we morgen een piratenschip bouwen in onze klas. Joepieeeeeee We zullen hiervan een foto nemen en opsturen naar Tim! We kijken alvast uit naar morgen! Hier kan je al enkele foto's vinden van de dingen die we tot nu toe in de klas gedaan hebben.