Gregory Deguelde Deze blog is een dagboek in het kader van mijn bachelorproef journalistiek, over de impact van de Formule E op de ontwikkeling van de elektrische personenauto.
12-03-2015
Deadline day!
De afgelopen dagen heb ik non-stop gewerkt aan de afwerking van mijn bachelorproef. Vooral in de lay-out is enorm veel werk gekropen, maar ik durf toch wel te zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat. Onderstaand filmpje verklapt alvast deels waarover ik het in mijn tweede artikel zal hebben. Maar geniet vooral van de spectaculaire beelden van onze landgenoot Thierry Neuville, onze WRC-trots aan het werk met zijn Hyundai in Mexico.
Ik ben in een finale fase van mijn bachelorproef aanbeland. Niet alleen liggen de resterende interviews op een uitzondering na allemaal vast, ik ben alvast ook aan de lay-out van mijn eindwerk begonnen.
In de komende dagen zal ik nog een interview afnemen van Wouter Vande Winkel (foto), schepen van Mobiliteit in Ninove, en Peter Vansintjan, die dezelfde functie bekleed in Zottegem. Ik maak me alleen - onterecht? - wat zorgen over het interview met Jacky Eeckelaert. Eerder bevestigde hij dat het interview maandag of dinsdag kon plaatsvinden, maar op mijn vraag waar en wanneer we zouden afspreken, is nog geen antwoord gekomen.
Duimen maar!
02-03-2015
Even teasen...
De deadline komt dichterbij. Over twee weken ligt de definitieve versie van mijn bachelorproef op het bureau van mijn docenten journalistiek. Gisteren had ik telefonisch nog een interview met Torsten Robbens, voormalig Formule 1-ingenieur bij onder meer McLaren, en tegenwoordig de man achter Sarolea, de volledig elektrische - Belgische - motorfiets.
Vandaag trok ik naar Eeklo, waar ik een interview had met Christophe Van den Berghe, zaakvoerder van Karting Yeti, waar gereden wordt met volledig elektrische karts. Ik maakte ook even een proefrit en ervoer sensaties die ik in karts met een verbrandingsmotor nooit gevoeld had. In Eeklo maakte ik ook enkele foto's die ik gebruikt heb in een filmpje, dat als teaser moet dienen voor mijn bachelorproef.
Zoals ik in een vorige post al vertelde, maakte ik in Barcelona kennis met Gaëtan Vigneron, een journalist van de RTBF. Hij bracht me in contact met Jérôme D'Ambrosio en Jacky Eeckelaert. Nu bleef het al enkele dagen stil en vreesde ik dat geen antwoord meer zouden geven op mijn e-mail. Vanmorgen besprak ik zelfs de mogelijke oplossingen en alternatieven met mijn begeleider.
Op enkele uren is de situatie echter helemaal gewijzigd. Jérôme D'Ambrosio stuurde een antwoord waarin hij zei dat hij de komende weken niet in België is, maar dat ik hem gerust even mocht telefoneren. Zo gezegd, zo gedaan, en een uur later stond een interview met de Belgische ex-Formule 1-rijder op papier.
"Ik was op zoek naar een alternatief met een visie op lange termijn en dat heb ik gevonden in de Formula E." - Het definitieve interview kan u uiteraard lezen in mijn bachelorproef.
Vervolgens - ik had de telefoon nog maar net ingehaakt - kreeg ik een antwoord van Jacky Eeckelaert, de Belgische ingenieur die vroeger actief was bij onder meer Sauber en HRT in de Formule 1. Hij woont in Monaco, maar komt volgende week een paar dagen naar België, net voor hij naar Miami vertrekt, waar de volgende manche van de Formule E zal plaatsvinden. Ook over dat interview heb ik dus zekerheid!
Formule 1: wintertest in Barcelona
Ik ben heel nauw betrokken bij de autosport en draag ook mijn steentje bij aan een Formule 1-website. In opdracht van die site was ik vorige week aanwezig op de wintertesten van de Formule 1 in Barcelona. Ook de F1 heeft met zijn hybride technologie nagedacht over de toekomst, maar ook kampioenschappen als het wereldkampioenschap uithouding (WEC) en het wereldkampioenschap rally (WRC) zijn de nieuwe technologieën niet uit het oog verloren.
Tijdens die testweek in het noorden van Spanje kwam ik ook in contact met de redactie van F1i.com en RTBF-journalist Gaëtan Vigneron, die me in contact brachten met Jacky Eeckelaert en Jérôme D'Ambrosio. Hopelijk is hun antwoord telkens positief, want een interview met hen zou een enorme meerwaarde bieden voor mijn bachelorproef.
26-02-2015
De pijnpunten van een elektrische wagen
De testrit die ik mocht maken met de Nissan Leaf, wordt uiteraard ook op een bepaalde manier verwerkt in mijn bachelorproef. Ik ga op zoek naar de pijnpunten van de elektrische aandrijving en probeer, aan de hand van de competitie, een zicht te bieden op de mogelijke oplossingen voor het probleem.
Zo heb ik gemerkt dat een aantal problemen met elektrische wagens (hoge aankoopprijs, lage autonomie, het gebrek aan geluid, enz.) ook van toepassing in de Formula E, het gloednieuwe kampioenschap voor elektrische wagens. Na een interview met Jacky Eeckelaert moet blijken hoe de toekomst van de technologie eruit ziet.
07-02-2015
Testen in de Nissan Leaf
In functie van mijn bachelorproef over de ontwikkeling van elektrische wagens, kreeg ik van Nissan de toelating om de volledig elektrische Leaf aan de tand te voelen. Mijn bedenkingen:
De wagen rijdt erg soepel en het hoge koppel komt, vooral in een stedelijke omgeving, vaak goed van pas. Het typische geluid - of het gebrek daaraan - was minder storend dan ik verwacht had.
Het is erg handig dat de wagen thuis kan opgeladen worden, maar het duurt toch allemaal wel heel erg lang. Zo moet u tien uur wachten vooraleer de Leaf thuis in de garage volledig is opgeladen. De herlaadpunten doen hun werk heel wat sneller, maar zijn in België nog altijd niet aanwezig genoeg.
De specifieke rijstijl om energie terug te winnen vergt niet veel tijd om aan te leren, maar een sportieve rijstijl kan u in de Nissan Leaf wel vergeten. Even op het gas gaan en u ziet de teller op het dashboard in vrije val naar beneden gaan.
Als verkenning ben ik naar de Brusselse Heizel getrokken, waar van 16 tot 25 januari het autosalon plaatsvond. Heel wat merken pronkten er met hun elektrische wagens, zoals Renault, Nissan of Audi. Toyota hield dan weer vast aan hun indrukwekkend gamma hybride wagens. Toch stond niet elke constructeur te springen om een elektrische wagen voor te stellen in onze hoofdstad.
Zo is er bij Citroën geen spoor van de C-Zero
en ook Ford heeft geen elektrische modellen naar de Heizel gebracht. Er is
gewoon te weinig vraag naar, klinkt het karig bij het Amerikaanse merk. Ook
Peugeot nam die conclusie en trok met de 5008 RXH met een conventionele
dieselmotor, en dus niet met de hybride, naar Brussel. De nieuwe technologieën
die we zien in hybride of elektrische wagens slaan gewoon niet aan bij het
grote publiek, reageert een woordvoerster van de Franse autobouwer. We hadden
eerst een hybride versie van de 5008 RXH op de markt gebracht, maar er was
zoveel vraag naar een dieselversie dat we meteen van koers veranderden. De
verkoopcijfers van de hybride blijven ondertussen nog steeds onder de
verwachtingen.