Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Sandra van der Sloot te snel voor de heren
    Sandra van der Sloot heeft de eerste race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort gewonnen. De dame, uitkomend voor het Koninklijke Landmacht Racing Team, leidde van start tot finish. De strijd om de tweede plek was erg heftig. Melvin de Groot won dit duel, nipt voor gastrijder Allard Kalff.


    480_sandra_sloot_6021
    Sandra neemt meteen de leiding, voor Hoevert Vos en Allard Kalff

    Hoevert Vos reed de achtste trainingstijd in de kwalificatietraining van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup, hij mocht dus in de eerste race vanaf pole position starten. Naast hem op de eerste rij stond Sandra van der Sloot, met op de tweede rij Allard Kalff en Melvin de Groot.
    Bij de start nam Sandra meteen de leiding, voor Hoevert, Allard en Melvin.
    Sandra profiteerde in de beginfase van de strijd die achter haar plaatsvond, dit duel gaf haar kans om een kleine voorsprong op haar achtervolgers op te bouwen.
    Allard Kalff en later ook Melvin de Groot konden al snel Hoevert Vos passeren. Allard kon steeds meer afstand nemen van de groep achter hem, maar hij kon zijn achterstand op Sandra niet goedmaken.

    Felle strijd

    Nadat alle rijders hun verplichte pitstop van een minuut hadden gemaakt, voerde Sandra van der Sloot het veld aan met een voorsprong van dik vijf seconden op het fel strijdende duo Melvin de Groot en Allard Kalff. De beide teamgenoten, uitkomend voor Team Bleekemolen, hadden op hun beurt enkele seconden voorsprong op Sheila Verschuur, die zwaar onder druk stond van de teamgenoten Addie van de Ven en Paul Vahstal. De strijd tussen Melvin en Allard duurde tot op de finishlijn, Melvin won het duel met een marge van maar 0,2 seconde.

    480_degroot_6080
    Fraai, spannend duel tussen Melvin de Groot en Allard Kalff

    Sheila Verschuur completeerde het succes van het Koninklijke Landmacht Racing Team met de vierde plek.
    Mickey Bertram zegevierde in de Olympische klasse, hij eindigde als twaalfde algemeen.

    480_sheila_6089
    Sheila Verschuur completeerde het succes van het Koninklijke Lachtmacht Racing Team

    Foutje

    Sandra van der Sloot was uiteraard zeer tevreden. “Mijn auto was top voor elkaar. De start ging goed. Ik kreeg een zetje van Allard, dat was net genoeg om Hoevert bij de start te passeren en de leiding te pakken.“
    De winnares werd volgens eigen zeggen zenuwachtig toen de pitstop eraan zat te komen. Tijdens de Paasraces kwam ze ook als eerste over de finish, maar toen viel zij door een tijdstraf in verband met een te korte pitstop terug naar de uiteindelijke vijfde plek. “Ik heb expres een seconde te lang in de pits gewacht”, vertelde ze na afloop.
    Melvin de Groot blikte terug op een zware race. “Allard drong zwaar aan. Hij is dit weekeinde mijn teamgenoot, maar hij ging het gevecht wel aan.”
    Allard Kalff had de race kunnen winnen, vond hij. “Ik kwam in de Audi S bocht even naast de baan terecht, dat kostte mij flink veel tijd. Die ronde reed ik een rondetijd van 2:05.”
    Desondanks had Kalff zijn doelstelling voor het pinksterweekeinde bereikt. “Ik rijd dit weekeinde zes races: twee in de Dunlop Sportmaxx Clio Cup, twee in de Formule Ford en twee in de Toerwagen Diesel Cup. Mijn streven was een podiumplek. Dat is nu al gelukt.”
    Pim van Riet kon geen potten breken. Gestart als twaalfde kwam hij als negende over de finish.

    Uitslag:

    1. Sandra van der Sloot, 22 ronden in 45:26.474
    2. Melvin de Groot, op 8.619
    3. Allard Kalff, op 8.818
    4. Sheila Verschuur, op 9.333
    5. Addie van de Ven, op 10.259
    6. Paul Vahstal, op 10.803
    7. Hoevert Vos, op 11.974
    8. Robert van den Berg, op 12.359
    9. Pim van Riet, op 13.409
    10. Ronald Morien, op 19.584

    10-05-2008 om 21:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Bas Schothorst en Tim Coronel klasse apart
    schothorst

    Tijdens de kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup op Circuit Park Zandvoort kwamen er slechts negen auto’s in actie. Op pinkstermaandag komen er wel een paar bij, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het startveld teleurstellend was. Daarbij komt nog dat er van enige spanning geen sprake is. De teamgenoten Bas Schothorst en Tim Coronel reden de rest van het veld twee keer op minimaal een halve seconde.

    De kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup trokken slechts negen deelnemers. Bernhard van Oranje start maandag zonder trainingstijd achteraan, hij is nog herstellende van een operatie. Jan Lammers was vanwege verplichtingen op Spa-Francorchamps niet van de partij, ook hij vertrekt maandag vanuit de achterste gelederen van het veld.
    Lau Michielse reed een race in Duitsland, daarom ontbrak ook hij tijdens de kwalificatietrainingen. Jan Joris Verheul en Bertus Sanders moesten de eerste training ook bijna missen. De beide rijders kwamen te laat op de rijdersbriefing en moesten als straf op zaterdagochtend tijdens de eerste trainingssessie van de Samsung BMW 130i Cup alsnog een briefing volgen. Uiteindelijk mochten ze na een zeer korte uitleg van de stand van zaken alsnog aan de training deelnemen.
    Het startveld telt enkele nieuwkomers. Luuk Glansdorp komt uit voor het Certainty Racing Team van Dillon Koster, Toine Nagel bestuurt de tweede BMW 130i van het Renova Euser Team. Luuk rijdt de rest van het seizoen, Toine hoopt dat hij het seizoen in de klasse kan afmaken.

    Tim en Bas vooraan

    De beide teamgenoten Tim Coronel en Bas Schothorst waren met afstand de snelsten in de eerste kwalificatie. Coronel was een fractie sneller dan Schothorst. Bas: “Onze marge ten opzichte van de rest van het veld is een halve seconde. Als we vanmiddag geen gekke dingen doen tijdens de tweede kwalificatietraining, is de eerste startrij voor Tim en mij.”
    ’s Middags deden de teamgenoten geen gekke dingen. Deze keer was Bas de snelste, gevolgd door Tim. Na het optellen van de tijden van de beide trainingen bleek Bas de beste totaaltijd gereden te hebben, slechts 0,034 seconde sneller dan zijn teamgenoot. Achter Tim volgde Jan Joris Verheul op een gat van een seconde, gemeten over twee ronden. Bertus Sanders en Duncan Huisman, samen op de derde startrij, moesten circa twee seconden op de totaaltijd van Schothorst toegeven.


    Startopstelling eerste race Samsung BMW 130i Cup:

    1. Bas Schothorst 3:49.619
    2. Tim Coronel 3:49.653
    3. Jan Joris Verheul 3:50.749
    4. Bertus Sanders 3:51.401
    5. Duncan Huisman 3:51.656
    6. Rintje Ritsma 3:52.635
    7. Luuk Glansdorp 3:53.851
    8. Pieter Christiaan van Oranje 3:55.732
    9. Toine Nagel 4:11.747

    10-05-2008 om 21:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk op Pinkster-pole
    480_knap_5677

    Het KTG Team had zijn huiswerk de afgelopen weken duidelijk het beste gedaan. In de Duratec-klasse bewees Simon Knap dat zijn uitstekende tijden uit de vrije trainingen geen toeval waren en eiste met 1:45.326 seconden de snelste tijd voor zich op, op slechts 0,05 seconden gevolgd door zijn voormalig teamgenoot Rogier Jongejans, de rappe Belg John Svensson en de enige maar wel erg snelle dame in het veld Jennifer van der Beek. Met een onderling verschil van slechts 0,6 seconden tussen de topvijf belooft het Pinkstermaandag een spannende strijd te worden. In de Zetec Cup was KTG-rijder Vincent van der Valk een klasse apart en nestelde zich op de eerste plaats, voor Arthur van Uitert.

    In de eerste ronden van de kwalificatie ging het er bij de Formule Fords meteen snel aan toe. Uiteindelijk bleek de volgorde die na tien minuten op het scorebord stond dezelfde als bij het einde na twintig minuten. Afwisselend waren het Simon Knap en Rogier Jongejans die de snelste tijd voor zich opeisten waarbij na een kleine tien minuten Knap zich met 1.45.326 seconden de snelste toonde.

    480_jennifer_5658

    Op een derde plaats John Svensson terwijl de enige dame in het veld Jennifer van der Beek zich op een keurige vierde plaats nestelde. Michel Florie deed het beter dan hijzelf na een matige vrije training had vermoed en legde beslag op de vijfde plaats. Op een wat tegenvallende zevende positie bleef Henk Vuik jr. steken. De routinier moest Duratec-eerstejaars Jan Paul van Dongen voor zich dulden. Nog minder verging het de Stuart-teamgenoten Liroy Stuart (achtste) en Jeroen Mul (tiende) die daarbij gastrijder Allard Kalff in de sandwich hadden.

    Bij de Zetec Cup was Vincent van der Valk oppermachtig. Met 1:48.457 seconden bleef de KTG-rijder nummer twee Arthur van Uitert maar liefst 2,8 seconden voor. Jan Steenhart wist zijn tijden uit de kwalificatie flink te verbeteren en reed een derde tijd, voor Robert Howe die zijn kwalificatieronden vooral gebruikte om circuitkennis op te doen. De Engelsman arriveerde pas zo laat in Zandvoort dat hij niet meer aan de vrije trainingen kon deelnemen. Howe kende Zandvoort alleen van de computerspelen en moest naast baankennis ook nog zijn auto in twintig minuten zien af te stellen. Een onmogelijke opgave waardoor hij op een kleine vijf seconden van Steenhart bleef steken.

    Uitslag kwalificatie Formule Ford
    Pinksterraces, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 10 mei 2008

    1. Simon Knap, 1:45.326
    2. Rogier Jongejans, 1:45.376
    3. John Svensson, 1:45.508
    4. Jennifer van der Beek, 1:45.936
    5. Michel Florie, 1:45.966
    6. Jan Paul van Dongen, 1:46.449
    7. Henk Vuik, 1:46.479
    8. Liroy Stuart, 1:46.593
    9. Allard Kalff, 1:46.657
    10. Jeroen Mul, 1:47.232

    480_kalff_5691

    Zetec Cup
    1. Vincent van der Valk, 1:48.457
    2. Arthur van Uitert, 1:51.242
    3. Jan Steenhart, 1:52.523
    4. Robert Howe, 1:57.338
    5. Raymond Surink, geen tijd


    10-05-2008 om 21:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL V6: Molenaar gaat verder waar hij gebleven was
    Het was kampioen Donald Molenaar die in de openingsfase van de kwalificatie meteen de macht greep. Met een tijd van 1:51 blank was hij twee tienden sneller dan teamgenoot Sandor van Es. Nelson van der Pol was op dat moment de enige die binnen een seconde kon blijven. Donny Crevels, Jacky van der Ende en Christiaan Frankenhout volgden, met daarachter de verrassend goed presterende Henry Zumbrink.

    480_zumbrink_5864

    De BRL Light-kampioen leek nauwelijks gewenningsproblemen te hebben in zijn nieuwe bolide en reed zomaar naar de zevende stek, op slechts negen duizendste van plaats zes. Achter Zumbrink zagen we nog een debutant, de ervaren Limburger Phil Bastiaans.

    480_bastiaans

    Na de openingsfase van de kwalificatie dook iedereen de pits in. Een enkeling waagde daarna nog wel een poging om een betere tijd te rijden, maar echter veranderingen waren er niet meer. Hiermee gaat Donald Molenaar verder waar hij vorig jaar was geëindigd; vooraan rijden.

    molenaar

    Uitslag kwalificatie BRL V6
    1. Donald Molenaar: 1:51.000
    2. Sandor van Es, op 0.200
    3. Nelson van der Pol, op 0.922
    4. Donny Crevels, op 1.118
    5. Jacky van der Ende, op 1.374
    6. Christiaan Frankenhout, op 1.480
    7. Henry Zumbrink, op 1.489
    8. Phil Bastiaans, op 1.585
    9. Niels Bhouwhuis, op 1.891
    10. Barry Maessen, op 2.067

    10-05-2008 om 21:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL Light: Marijn van Kalmthout maakt frisse doorstart
    480_kalmthout_5875

    Vorig jaar had Marijn van Kalmthout een dramatisch seizoen met een zware blessure en persoonlijk leed. Tijdens de kwalificatie voor de Pinksterraces begon hij weer fris aan het nieuwe seizoen en liet dan ook meteen zien dat hij titelkandidaat nummer 1 is. Met een gat van bijna een seconde kan hij met vertrouwen uitzien naar de twee races op Tweede Pinksterdag. Invaller Michael Schaap werd tweede, voor René Zwikker.

    Net als in de ochtendtraining was Marijn van Kalmthout in de openingsfase veruit de snelste man van het veld. Van Kalmthout reed in de ochtend anderhalve seconde sneller dan zijn achtervolgers, maar zij toonden zich toen nog strijdvaardig en dachten het gat nog wel dicht te kunnen rdijen. Hiervan was echter weinig terug te zien, want naaste belagers René Zwikker en gelegenheidsrijder Michel Schaap hadden een achterstand van om en nabij de seconde.

    480_zwikker_5877

    Nadat de eerste storm was gaan liggen kon Van Kalmthout op zijn lauweren gaan rusten. Het gat naar zijn gevolg was aanzienlijk en leek dan ook niet meer te overbruggen in het korte tijdsbestek van de kwalificatie. Daarmee maakte Van Kalmthout dus een frisse start, na het moeilijke seizoen 2007.

    Uitslag kwalificatie BRL Light
    1. Marijn van Kalmthout, 1:55.204 4.204
    2. Michel Schaap, op 0.908
    3. René Zwikker, op 1.012
    4. Niels Hartvelt, op 1.220
    5. Theo Stor, op 1.504
    6. Peter Furth, op 2.133
    7. Eric van den Munckhof, op 2.632
    8. Leo Kurstjens, op 2.809
    9. Dick van der Donk, op 3.829
    10. Maarten Overdijk, op 4.677

    10-05-2008 om 21:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Mamerow op pole, Jaap van Lagen start op P2 in Istanbul
    Jaap van Lagen heeft vandaag tijdens de kwalificatie van de Porsche Supercup laten zien dat zijn snelle vrije training van gisteren geen toeval was. Op het circuit van Istanbul hoefde de Nederlander alleen ploegmaat Chris Mamerow voor te laten.

    Met een snelste ronde van 1.57,354 gaf Van Lagen een kwart tel toe op de poleman. Achter de man uit Wekerom was het dringen geblazen. Jan Seyffarth, de grote concurrent van klassementsleider Jeroen Bleekemolen, start na een 1.57,400 morgen vanaf P3. Bleekemolen zelf zal niet tevreden zijn met zijn 7de kwalificatietijd, hoewel hij met zijn 1.57,424 minimaal toegaf op de mannen voor hem.

    Overige Nederlanders
    Niieuwkomer Mike Verschuur kwam tot een nette 15de tijd (1.58,016), terwijl PSC-rookie Tim Buijs het ook niet slecht deed op P16 (1.58,034). Patrick Huisman (21ste, 1.58,354), Sebastiaan Bleekemolen (22ste, 1.58,399), Paul van Splunteren (25ste, 1.58,966) en Simon Frederiks (26ste, 1.59,673) zaten in de achterhoede. Er doen in Turkije in totaal 26 piloten mee.

     
    Jaap van Lagen: “Ik ben natuurlijk supertevreden met de tweede plaats op de grid! Ik moest direct in mijn eerste ronde mijn tijd neerzetten en dat is gelukt. Het had nog sneller gekund maar toen ik mijn verremde verloor ik drie tienden. Met mijn tweede set lag ik eveneens goed op koers totdat ik spinde. Ik ben gelijk maar naar binnen gegaan en de sessie afgewacht. Mijn tijd bleek goed genoeg voor de tweede plaats. Eerste en tweede op de grid is een superresultaat voor het team. De wagen ligt bijzonder goed en ik heb mijn banden goed kunnen sparen voor de race van morgen. Chris en ik gaan proberen om een - één twee- voor het team binnen te slepen!”

    jaapvanlagen1


    10-05-2008 om 21:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Jasper Bijl pakt pole na testsessie met Danny van Dongen
    480_jasper_water

    Jasper Bijl was vandaag de grote verrassing tijdens de kwalificatie van de Formido Swift Cup. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland zette in zijn tweede rondje reeds een snelle tijd neer en gaf de koppositie niet meer prijs.

    Om klokslag 12.00 uur vanmiddag ging de 20 minuten durende kwalificatie van start. Bart van Raamsdonk was de grote afwezige. Terwijl zijn 27 collega’s de bolides de sporen gaven, stond de witte Team Bleekemolen-wagen in de pitbox. Van Raamsdonk, die op een fraaie derde plaats in het kampioenshcap staat, had in Italië zijn vliegtuig gemist en was derhalve niet aanwezig op CPZ. Kim van den Berg was er eveneens niet. De Harderwijkse is ziek.

    Beginfase
    In de beginfase zette Hans Bos direct de toon. De winnaar van beide Paas-manches klokte een 2.09,518, gevolgd door vice-kampioen Tim van Gog. Groot was de surprise dat even later Jasper Bijl een 2,09,065 neerzette in zijn tweede rondje en de voorlopige P1 pakte.

    Heel close
    Sandra Douma ging vervolgens naar P2 met 2,09,131 en er was een 2,09,166 voor Jeroen den Boer op plek 3. Debutant Mark van der Aa stond halverwege op een nette 14de stek met 2,09,776. Collega-nieuwkomer Leo van der Eijk was 19de met 2,10,448. De rijders zaten heel dicht bij elkaar. Liefst 15 rijders zaten binnen een seconde van Jasper Bijl. En de eerste 22 coureurs binnen twee tellen.

    480_bijl_9671

    Goedlachs
    Met nog vijf minuten te gaan, bleef Jasper Bijl de te klopen man. Karel Verspaget kwam een heel eind, maar eindigde op plek 2 met nog 0,066 seconde te kort op de immer goedlachse Bijl, die zijn eerste pole ooit pakte.

    480_verspaget_9741


    Bij de dames was Sandra Douma (uiteindelijk 5de) de beste. Zij heeft maandag tijdens de eerste race een andere dame naast zich op de derde startrij. Suzanne Jager klokte namelijk de zesde kwalificatiechrono. Nick Versteegh ging wederom rechtdoor bij de Tarzan-bocht. Tijdens de Paasraces knalde hij daar hard tegen de vangrail. Ook nu eindigde de onfortuinlijke rijder op dezelfde plek in het grind.

    Geheim van de pole
    Dat Jasper Bijl het vandaag zo goed heeft gedaan, bleek een reden te hebben. Hij heeft tussen Pasen en Pinksteren twee keer getest. Naast een tripje naar Assen heeft de jongere broer van Robbert Bijl ook nog een zondagochtend op Zandvoort getraind. ,,Ik heb les gekregen van coureur Danny van Dongen’’, vertelde Jasper Bijl. ,,Dat heeft flink geholpen. Op momenten dat ik dacht dat het goed ging, kreeg ik van Danny nog meer aanwijzingen hoe en waar het nog beter kon.’’ Met een klinkend resultaat tot gevolg.

    Uitslag kwalificatie Swift Cup:
    1. Jasper Bijl 2.09,065
    2. Karel Verspaget 2.09,131
    3. Jeroen den Boer 2.09,166
    4. Hans Bos 2.09,257
    5. Sandra Douma 2.09,375
    6. Suzanne Jager 2.09,528
    7. Tim van Gog 2.09,587
    8. Niels Langeveld 2.09,599
    9. Pieter Schothorst 2.09,603

    480_schothorst_9719

    10. Carlo Bermes 2.09,637
    11. Peter Schreurs 2.09,646
    12. Marcel Dekker 2.09,653
    13. Martin van Rossen 2.09,728
    14. Mark van der Aa 2.09,776
    15. Björn Cornelissen 2.10,042
    16. Paul Flinterman 2.10,068
    17. Nick Versteegh 2.10,197
    18. Jeroen Slaghekke 2.10,211
    19. Leo van der Eijk 2.10,448
    20. Daan Stots 2.10,681
    21. Niels Kool 2.10,879
    22. Alexander Keijzers 2.10,894
    23. Robbert Bijl 2.11,119
    24. Marcel van Leen 2.11,301
    25. Jorg Obluda 2.11,319
    26. Maaike de Wit 2.12,124
    27. Thomas Cox 2.12,444
    28/29. Bart van Raamsdonk en Kim van den Berg: Geen tijd


    10-05-2008 om 21:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Paul Vahstal snelste in kwalificatie Dunlop Sportmaxx Clio Cup
    wijzonol_team

    Paul Vahstal heeft de snelste tijd gereden in de kwalificatietraining van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup. Maandag mag hij op Circuit Park Zandvoort vanaf pole position vertrekken, vandaag is vanwege de ‘reversed grid’ de achtste startplek voor hem. Addie van de Ven, de teamgenoot van Paul bij het Wijzonol Rhesus Racing Team, vergrootte de teamvreugde met de tweede tijd. Hoevert Vos reed de achtste tijd, goed voor de beste startplek in de eerste race.

    We hebben goed samengewerkt”, complimenteerde Paul Vahstal zijn teamgenoot en zichzelf. “Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat we een vrije baan hadden”, aldus Addie van de Ven. “In de opwarmronde hebben we ons snel naar voren gewerkt zodat we geen last hadden van andere deelnemers. De banden ‘pieken’ maar twee ronden, dus het moet meteen in het begin gebeuren.”
    Maandag, tijdens de tweede race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup tijdens de Pinksterraces, starten Paul en Addie dus vanaf de eerste startrij. “Maandag verwacht ons team 200 gasten. Dat maakt het extra leuk”, aldus Van de Ven.

    Tevreden en ontevreden

    Sheila Verschuur reed een nette derde tijd, vlak voor Marcel Duits. “Ik ben hier heel tevreden mee”, vertelde Marcel. Achter Melvin de Groot kwalificeerde Allard Kalff zich als gastrijder netjes als zesde.
    Achter Sandra van der Sloot reed Hoevert Vos de achtste tijd, zodat hij op zaterdagmiddag van pole mag vertrekken.
    Mickey Bertram kwalificeerde zich als tiende en was daarmee de snelste rijder in de Olympische klasse. Desondanks was hij niet tevreden. “In mijn snelste ronde kwam ik even naast de baan terecht. Er had dus meer ingezeten.”
    Pim van Riet stelde teleur met slechts de twaalfde tijd .”Ik weet niet waarom het niet gaat”, verklaarde hij na afloop. “In de eerste ronde had ik een overstuurmomentje, daarna ging het niet meer.”

    Uitslag kwalificatietraining Dunlop Sportmaxx Clio Cup:

    1. Paul Vahstal, 1:58.699
    2. Addie van de Ven, 1:58.833
    3. Sheila Verschuur, 1:58.993
    4. Marcel Duits, 1:59.100
    5. Melvin de Groot, 1:59.119
    6. Allard Kalff, 1:59.155
    7. Sandra van der Sloot, 1:59.225
    8. Hoevert Vos, 1:59.320
    9. Ronald Morien, 1:59.420
    10. Mickey Bertram, 1:59.472

    10-05-2008 om 21:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Regen en blessures teisteren Indianapolis
    Voor de derde achtereenvolgende dag moesten de trainingen ter voorbereiding van “Pole-day” deze zaterdag voortijdig worden gestaakt. De 23 jarige Brit Alex Lloyd moest na een zware crash met nekklachten in het Methodist Hospital worden opgenomen, terwijl Danica Patrick een teamlid van Dale Coyne Racing het ziekenhuis in reed.


    indy_regen
    Indianapolis werd de laatste dagen door regen geteisterd.

    Alex Lloyd en Mario Dominguez crashen
    De Mexicaan Mario Dominguez crashte kort na de middag bij het uitrijden van de pitlane met zijn Pacific Coast Motorsports Dallara Honda, doordat zijn auto plotseling “loose” werd. Dominguez kon de auto ongedeerd verlaten. Minder verging het de 23-jarige Brit Alex Lloyd, die met een auto van Rahal/Letterman Ganassi door Arie Luyendijk Sr. gecoacht werd. De Brit reed iets te hoog in de eerste bocht, waarna hij de controle over zijn bolide verloor. De Dallara Honda sloeg met de achterkant keihard tegen de Safer Barrier. Vervolgens gleed de auto door naar de tweede bocht, waarbij de linkerwielen bijna werden afgerukt. De onfortuinlijke Brit moest met nekklachten in het Methodist Hospital in Indianapolis worden opgenomen. Röntgenopnames toonden aan dat Brit niets gebroken heeft, maar ter observatie één nacht in het ziekenhuis moet verblijven.
    Chuck Buckman, chefmonteur bij Dale Coyne Racing voor Mario Moraes werd in de pits door de AGR-bolide van Danica Patrick geschept. De onfortuinlijke Buckman liep bij het incident een hersenschudding en snijwonden aan zijn gezicht en hoofd op.

    dominguez
    Mario Dominguez crashte deze week als tweede deelnemer maar bleef ongedeerd


    Ganassi-coureur Scott Dixon zet de toon
    Tijdens de ingekorte trainingssessie zette Ganassi-coureur Scott Dixon andermaal de toon. De Nieuw-Zeelander was met 226.968 mph. de snelste man, gevolgd door Marco Andretti die 226.710 mph. liet noteren. Op de derde en vierde plaats volgden Tony Kanaan en Ryan Briscoe met resp. 226.688 en 226.143.mph. Tweevoudig winnaar Helio Castroneves: “Drie dagen regen betekent voor iedereen hetzelfde probleem. Hopelijk kunnen we zaterdag iets meer trainen, nu is het belangrijk om te weten wat je in huis hebt en dan kun je zien of je nog verder kunt pushen of niet”

    indy_race_queens
    Toch nog een positieve zijde. De Indy Race Queens mogen er zijn.

    Geen kans voor Doornbos
    De Rookie Orientation Test vond afgelopen weekend plaats. Dit jaar zijn er maar liefst 11 Rookies op Indianapolis. Rookies die in het verleden niet aan deze test hadden deelgenomen, kregen van de organisatie vaak toch de kans om deel te nemen, doordat een deelnemer tijdens de trainingen door een crash in de ziekenboeg belandde. “Teams die na een crash naar een vervanger zoeken mogen alleen nog gebruik maken van Indy-routiniers” waarschuwde Brian Barnhart van de IRL. Barnhart: “We hebben dit jaar maar liefst 11 rookies, vandaar deze maatregel.” Zuiver theoretisch gezien had bijv. de crash van Alex Lloyd voor Doornbos een optie kunnen zijn om als vervanger ingezet te worden.

    10-05-2008 om 21:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL Light: Column Maarten Overdijk: Het echte racewerk gaat beginnen!
    240_maarten_overdijk_portreGelukt!
    Vraag niet hoe, maar het is me gelukt. Na maanden van bellen, stressen, mailen en nog meer bellen kreeg ik afgelopen dinsdag het verlossende telefoontje van Wanidae Carwash: “Ja, ik doe met je mee.” Dus race ik vanaf Pinksteren in de BRL-Light!

    Juichen
    Op het moment dat ik het belletje van de nieuwe sponsor kreeg, zat ik met enkele vrienden in de tuin. Maar van zitten was daarna weinig spraken meer. Ik stond te juichen als een klein kind…

    480_maarten_auto_0274b
    11th hour deal’
    Het zal voor de meeste coureurs redelijk herkenbaar zijn. Het zoeken naar sponsors en het wachten dat daarbij gepaard gaat. Maar de stress die het soms kan opleveren is het ‘t allemaal dubbel en dwars waard als het dan uiteindelijk goed komt. Maar dit was écht op het randje. De Engelsen hebben daar zo’n mooie uitdrukken voor: een ‘11th hour deal’. Nou, dit was er één! Ik deel dit seizoen de ‘Jong-talent’ auto van Team Fanzonely met Simon Knap en misschien nog een derde rijder. In ieder geval dus bekende en snelle jongens, dus aan mij de taak niet te veel te verbleken bij die gasten.

    480_maarten_bernax

    Veel geoefend met de Bernax simulator op het redactiekantoor van Autosport.nl

    Even clichématig doen
    Voor mij is het, hoe clichématig ook, eigenlijk een droom die uitkomt. Ik werk dit jaar al 10 jaar in de autosport. Begonnen met een poetslap in mijn handen tussen de Formule Fords. Later ook ander werk gedaan, zoals vorig jaar op de redactie van Autosport.nl en momenteel met de Formule Gloria’s. Altijd met veel plezier gedaan, maar niks gaat natuurlijk boven het racen zelf. Geen nadere uitleg nodig, lijkt me.

    Columnist Autosport.nl
    Vanuit Autosport.nl kwam het idee of ik als redactiemedewerker interesse had om mijn ervaringen op te schrijven. In columnvorm. Ik heb de afgelopen weken nog eens de columns van Rob Kamphues gelezen van afgelopen jaar. Hij pakte dat leuk aan op de DNRT afdeling van deze site, vind ik. Het zal even wennen zijn, want het is iets anders dan een raceverslag schrijven. Maar ik doe mijn best.

    Sprong in het diepe, maar wel genieten
    Mijn uiterste best, dat is wat ik uiteraard komend weekend op en naast de baan ga doen. Ik voel het best wel als een eer om in de ‘jong-talent’ auto van Team Fanzonely te gaan rijden. Ik voel echt een klik met de mensen van het team. Het is wel een flinke stap voor mij. Ik heb vorig jaar twee races mogen rijden in de Formule Gloria, destijds in Misano, maar dit is niet te vergelijken! Een formule auto vind ik echt iedere keer weer een enorme uitdaging om te rijden, maar de BRL-Light is veel fysieker. Ik heb twee halve dagen kunnen testen, dus ik houd de verwachtingen voor mezelf lekker laag. Vooral ervan genieten en proberen lekker te kunnen knokken met de anderen in de klasse.

    Ervaring rijker
    Volgende week vertel ik mijn belevingen. Wat er ook gebeurt, ik zal weer een ervaring rijker zijn!

    10-05-2008 om 21:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Nieuwe website Dunlop Sportmaxx Clio Cup gelanceerd
    Het laatste Dunlop Sportmaxx Clio Cup-nieuws: vanaf nu is het beschikbaar op de nieuwe website van de populaire merkencup www.clio-cup.nl. Van raceverslagen tot persberichten van coureurs en teams, maar ook met foto’s én videobeelden van de raceweekenden! De site is veelzijdig en een prachtige ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van de immer spectaculaire Dunlop Sportmaxx Clio Cup!

    480_wwwclio-cupnl

    10-05-2008 om 21:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbelslag en algemeen podium in Dijon voor Qvick Motors
    Na de slechte seizoensstart in Zolder was een opkikker welkom bij het Qvick Motors Racing Team. En wat voor één. Dat 1 + 1 gelijk is aan twee staat als een paal boven water, maar voor het Oostendse team kwam het in Dijon uit op drie…podiums. Dubbele winst in de klasse T3 en daarbovenop een podiumplaats als derde algemeen in race 1.

    Erik Qvick: “Tevreden, voldaan en vooral dolblij met de resultaten, da’s zeker. De wagen bevestigt zijn mogelijkheden en het team is op kruissnelheid. Dit samenspel heeft er voor gezorgd dat wij vooraan in het peloton konden meespelen. Bij de trainingsessie werd vrij vlot een goede afstelling gevonden die wij konden benutten in de chronosessies. Met een respectievelijke zesde en zevende startplaats waren wij zeer tevreden maar hadden al vrij vlug begrepen dat het bandenvretend circuit van Dijon wel eens een spelbreker zou kunnen zijn. Tijdens de eerste race konden wij voluit gaan tot pakweg halweg koers. Van dan af begon de wagen meer en meer te schuiven en was het hard werken om een vaste cadans aan te houden. Een perfecte wissel en het feit dat mijn teammaat Frédérique zich de naad uit de broek heeft gewerkt om geen duimbreed toe te geven op totaal versleten banden, heeft het mogelijk gemaakt om de BMW op een derde stek algemeen over de finish te loodsen in race 1. In de tweede race was het een ander scenario en was het echt knokken om de wagen op het circuit te houden. Het is een helse strijd geweest van anderhalf uur om de kop van T3 te blijven aanvoeren en dat tot een goed einde te brengen. De opzet om in T3 een betekenisvolle rol te spelen is gelukt en de uitstap naar Dijon zal ons nog een tijdje bijblijven."

    "Het groeiend deelnemersveld kan ik alleen maar toejuichen. Dit zorgt voor een open strijd in toerisme voor het verdere kampioenschap en heeft de kans enkele leuke duels te beslechten. De eerste overwinning is binnen en meteen ook een extra stimulans om door te zetten en al uit te kijken naar de 12 Uren. Deze koninginnewedstrijd van het BTCS-seizoen is er eentje naar onze smaak en op het lijf geschreven voor onze BMW 333Tii.”

    Frédérique Jonckheere: “Een fenomenaal weekend en bekroning van het harde werk dat werd geleverd door het ganse team. Een prachtig circuit, mooi weer, schitterend deelnemersveld, alle ingrediënten waren aanwezig voor twee mooie wedstrijden op zondag. In beide races kregen wij te kampen met verlies van grip waardoor het moeilijk werd om de wagen op de piste te houden. Het was een enorme inspanning om ronde na ronde positie te houden en de wagen naar de finish te brengen. In race 1 reed ik de 2° stint en kreeg al vrij vlug te kampen met onderstuur maar ik heb de tanden op elkaar gezet tot het einde. Tijdens de eerste wedstrijdhelft kon Erik de wagen in de voorste gelederen piloteren. Ik kon deze kans niet onbenut laten om een schitterend resultaat af te werken. Het was dan ook voortdurend alert zijn om geen schuivers te maken. Bij het overschrijden van de finish was de opluchting dan ook intens. In race 2 nam ik de start en na de 20° minuut was het al opletten geblazen. Opnieuw kreeg ik te kampen met een fel schuivende wagen. Halfweg koers moest Erik overnemen en met een onderstuurde wagen het beste ervan maken. Daarenboven kregen we problemen met de uitlaat waardoor de wissel langer duurde en wij plaatsen moesten prijs geven. Erik heeft dan ook alles gegeven wat mogelijk was om de overwinning in T3 binnen te halen. De resultaten hebben het ganse team gesterkt. Wij hebben er een goed gevoel aan over gehouden om terug een rol te kunnen spelen in het kampioenschap. Na Dijon ben ik dan ook bijzonder sterk gemotiveerd voor de komende 12 uren te Spa-Francorchamps in Juni.”


    Teamchef Pascal Verplaetse: “We kunnen met opgegeven hoofd achterom kijken naar het weekend in Dijon. Het ganse team had zich over de teleurstelling van Zolder gezet en werkte hard om een behoorlijk resultaat neer te zetten. Twee overwinningen in T3 en daarbovenop een onverhoopte derde plaats algemeen kwam als een godengeschenk. Het samenspel van al onze medewerkers heeft dit mogelijk gemaakt en ik kan ze niet genoeg bedanken. Ik kan dan ook terugblikken op een geslaagd weekend in Dijon.”

    08-05-2008 om 18:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Record Rubens Barrichello in Turkije, Heikki Kovalainen terug
    mclaren_presentatie_2008_2
    Heikki Kovalainen (links) is er komend weekend 'gewoon' weer bij.

    Het wordt een special weekendje voor Rubens Barrichello. De Braziliaanse routinier maakt zich in Turkije op voor zijn 257ste Grand Prix. Dat is er precies één meer dan Riccardo Patrese, die sinds 1993 Mister GP was met een recordaantal van 256 starts in de Formule 1.


    Ook Heikki Kovalainen zal komende zondag weer op de grid staan. De Fin maakte tijdens de vorige Grote Prijs nog een enorme klapper met zijn McLaren, maar is fysiek nu weer in staat om te racen. Kovalainen kreeg tijdens de GP van Spanje op hoge snelheid te maken met een klapband, waarna hij met dik 200 kilometer per uur de bandenstapel in denderde. Dat de crash toch wel hard aangekomen is, blijkt uit het feit dat Kovalainen zich niks van het ongeluk herinnert. Onderzoeken hebben echter aangewezen dat hij nu weer raceklaar is.

    08-05-2008 om 18:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Tijdschema van vol programma Profile Tyrecenter Pinksterraces
    profile_tyrecenter

    Racefans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.

    Gratis toegang voor het hele gezin!
    Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.

    Toegangskaarten
    Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort (http://www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900 – 9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35 euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de circuitkassa’s verkrijgbaar.

    Tijdschema Profile Tyrecenter Pinksterraces (onder voorbehoud van wijzigingen):
    Zaterdag 10 mei 2008
    09:00 – 09:20 Benelux Racing League Vrije training
    09:30 - 09:50 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 1
    10:00 - 10:20 Dutch Supercar Challenge Kwalificatie
    10:30 - 10:50 Toerwagen Diesel Cup Kwalificatie
    11:00 - 11:20 Dunlop SportMaxx Clio Cup Kwalificatie
    11:30 - 11:50 Formule Ford Kwalificatie
    12:00 - 12:20 Formido Swift Cup Kwalificatie
    12:20 - 13:20 Pauze
    13:20 - 13:40 Benelux Racing League Kwalificatie
    13:50 - 14:10 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 2
    14:25 - 15.30 Dutch Supercar Challenge Race 1 – 60 minuten + 1 ronde
    15:50 - 16.35 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 1 – 45 minuten
    16:50 - 18.20 Toerwagen Diesel Cup Race 1 – 90 minuten

    Maandag 12 mei 2008
    09:00 - 09:30 Formido Swift Cup Race 1 – 12 ronden
    09:45 - 10:10 Formule Ford Race 1 – 12 ronden
    10:25 - 11:25 Toerwagen Diesel Cup Race 2 – 60 minuten
    11:40 - 12:05 Benelux Racing League Race 1 – 12 ronden
    12:05 - 13.10 Pauzeprogramma
    13:10 - 13.35 Samsung BMW 130i Cup Race 1 – 10 ronden
    13:50 - 14:55 Dutch Supercar Challenge Race 2 – 60 minuten + 1 ronde
    15:15 - 15:40 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 2 – 12 ronden
    15:55 - 16:25 Formido Swift Cup Race 2 – 12 ronden
    16:40 - 17.05 Benelux Racing League Race 2 – 12 ronden
    17:20 - 17.55 Samsung BMW 130i Cup Race 2 – 16 ronden
    18:10 - 18.35 Formule Ford Race 2 – 12 ronden

    08-05-2008 om 18:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TDC: Lekker vol veld in Toerwagen Diesel Cup met Pinksterraces
    480_tdc_start_r1

    Het gaat goed met de Toerwagen Diesel Cup. Na de succesvolle intrede van de nieuwe klasse met Pasen, komen er tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces nog meer bolides aan de start. Cupcoördinator Cees van Oord verwacht een kleine dertig diesels op de grid.

    Tijdens de TDC komen verschillende merken diesels tegelijk op de baan. Vooral in de BMW-klasse is het een drukte van belang. Door diverse nieuwe inschrijvingen is het maximale aantal BMW's van 18 bereikt.

    Nieuwe TDC-namen
    Tijdens Pinksteren komt onder meer Allard Kalff in actie met een BMW diesel. Voor de racende tv-commentator wordt het een druk weekend, aangezien hij ook nog een gastrace rijdt in de Formule Ford. Een andere nieuwe naam in de TDC is Hans Bos. Hij is inmiddels een bekend gezicht in de Formido Swift Cup. Hans won tijdens Pasen de eerste twee Swift-manches en leidt daar het kampioenschap. Hans Bos vormt een team met Willem Cornelissen, die hij kent van Team Bleekemolen.

    Honda Civic
    Het was tevens de bedoeling dat er een Honda Civic zou meeracen in de TDC. Maar dat gaat waarschijnlijk pas vanaf de Jubileumraces (31 mei en 1 juni) gebeuren. De bolide krijgt met Donald Molenaar en Henk Thuis een prominente bemanning. De Honda zal komend weekend overigens wel als display worden gepresenteerd op de paddock.

    Geploft
    Cees van Oord denkt verder ongeveer zeven SEAT’s, een Alfa en een drietal Golfjes aan de start te krijgen. ,,Het is een andere Alfa dan tijdens Pasen’’, legt Van Oord uit. ,,De Alfa van Pasen heeft een geplofte motor en is niet op tijd klaar. De nieuwe Alfa is van Evert Bolderheij, die de wagen probeert te verhuren. Als dat niet lukt, zal Evert waarschijnlijk zelf achter het stuur kruipen.’’ In de Golfjes zijn onder meer de SEAT Cupra-kampioenen van 2007, Ronald Morien/Ferry Duivenvoorde, van de partij. Ook Team Moreel participeert, net als de vader van Swift Cup-rookie Jeroen Slaghekke.

    08-05-2008 om 18:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Newsflash voorbeschouwing Pinksterraces 2008
    Dat de Formido Swift Cup dé opstapklasse is voor jong racetalent, bleek wel tijdens de start van het nieuwe seizoen. Na de openingsrace van de Kinzo Paasraces stonden immers drie 20-jarige coureurs op het Zandvoortse podium. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces (10 en 12 mei) mogen de jonge honden wederom bewijzen dat ze razendsnel zijn.

    Klik hier om razendsnel naar de nieuwe Formido Swift Cup newsflash te gaan!

    480_bos_op_kop_6204

    08-05-2008 om 18:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Ritsma, Glansdorp en Nagel in actie tijdens Pinksterraces
    luuk_glansdorp
    Luuk Glansdorp racet met Pinksteren in de BMW 130i Cup.
    Foto: luukglansdorp.nl

    Na de elf rijders die met Pasen deelnamen aan de BMW 130i Cup, zal het deelnemersveld tijdens de aanstaande Pinksterraces waarschijnlijk iets groter zijn. Zo maakt Toine Nagel de overstap vanuit de DNRT, is Rintje Ritsma weer terug op het BMW-honk en komt ook Luuk Glansdorp in actie voor het team van Certainty Racing.

    Zoals we gisteren reeds op onze site meldden, zal regerend kampioen Ricardo van der Ende dit weekend niet in actie komen tijdens de Pinksterraces. Bovendien zal ook het bekende BMW 130i-gezicht Dillon Koster niet rijden op Tweede Pinksterdag. Koster rijdt zaterdag in Duitsland de lange afstandwedstrijd van de VLN. De Zandvoorter heeft een nieuwe BMW M3. Met deze 600 pk’s tellende bolide gaat Koster later dit jaar de 24 uur van de Nürburgring rijden. De wedstrijd van zaterdag maakt onderdeel uit van de voorbereiding op de etmaal durende strijd.

    Coach
    Door deze race mist Koster zaterdag de kwalificatie van de BMW 130i Cup. Maandag zal hij wel op Zandvoort zijn, maar niet als rijder. Hij zal zich die dag opwerpen als coach van zijn raceteam, dat met Pinksteren uit drie BMW-rijders en vijf Formido Swift Cup-coureurs bestaat.

    BMW
    Naast Lau Michielse, die met Pasen al bij Certainty in de BMW130i Cup participeerde, zijn dit keer ook Rintje Ritsma en Luuk Glansdorp van de partij. Ritsma rijdt al veel langer in de cup, voor Glansdorp betekent het zijn 130i debuut. Glansdorp is echter allesbehalve onbekend met het merk BMW. Na een succesvolle kartcarrière (onder meer vice-Europees én wereldkampioen in de Rotax Max) heeft hij onder meer Formule BMW in Duitsland gereden.

    Nog een nieuwkomer
    Een andere nieuwkomer binnen de BMW 130i Cup is Toine Nagel. Deze rijder heeft race-ervaring in de DNRT opgedaan en maakt nu de overstap naar het Dutch Power Pack. Nagel zal uitkomen voor het team van Cor Euser in een Renova BMW.

    Motormanagement geoptimaliseerd
    Tijdens de Pinksterraces gaan de BMW130i’s met een nieuw geprepareerde Electronic Control Unit rijden. Omdat dit motormanagementsysteem is geoptimaliseerd, zullen de wagens iets meer vermogen en extra koppelmoment krijgen en een verbeterd toerenbereik hebben. Daardoor is de verwachting dat de rondetijden omlaag zullen gaan.

    08-05-2008 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Comeback Phil Bastiaans met Porsche fabriekscontract en in BRL V6
    phil_bastiaans_2008

    Na bijna een jaar afwezigheid keert Phil Bastiaans weer terug in de cockpit van een raceauto. Dat de coureur uit Ulestraten niet heeft stil gezeten, blijkt uit het feit dat hij het voor elkaar heeft gekregen om een Porsche fabriekscontract in de wacht te slepen. Komend weekend tijdens de Pinksterraces maakt Bastiaans bovendien zijn rentree in de BRL V6.

    n drie FIA GT races zal Bastiaans dit jaar plaatsnemen in een 2008 Porsche GT3 RSR (997) van het HISAQ Competiton team. Tijdens de FIA GT wedstrijden in Nogaro, Zolder en de 24 uur van Spa-Francorchamps zal Bastiaans met verve de kleuren van het nobelmerk uit Stuttgart verdedigen. ,,HISAQ heeft dit jaar de officiële steun van Porsche AG. Ik ben er dan ook wel best trots op dat de fabriek zo'n vertrouwen in mij heeft. HISAQ is op het moment uitermate succesvol in de VLN, het Duitse langeafstandskampioenschap, dus dat ziet er goed'.’’

    Terug in BRL V6
    Daarnaast is de Limburger, die ook nog een succesvol televisieprogramma maakt voor de regionale zender L1 TV, actief in de BRL serie voor het team van Linder Racing. De BRL beleeft dit weekend tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort de seizoensopening. ,,De BRL is een klasse waardoor ik me ook in Nederland nog eens kan laten zien. De BRL V6 is een moeilijke wagen waar een goede voorbereiding en set-up heel belangrijk zijn. Vanaf de eerste trainingskilometers moet ik er dus staan. Ik heb het circuit van Zandvoort al twee jaar niet meer gezien, maar gelukkig ben ik wel fysiek goed in orde want ik heb mijn concentratie op de baan hard nodig om met de ervaren rotten in de BRL de strijd aan te gaan.’’ Het eerste weekend staat in het teken van ritme vinden, zowel met het voor Bastiaans nieuwe team als met de auto.

    Driving Experience
    De coureur Bastiaans heeft genoeg om zich dit jaar mee bezig te houden maar er wordt door de Limburger ook al verder gekeken. ,,Ik heb het afgelopen jaar Phil Bastiaans Driving Experience opgezet. Ik organiseer relatiebeheer events en track days. Waarbij relaties van bedrijven of particulieren de mogelijkheid wordt geboden onder begeleiding van ervaren instructeurs, zelf met auto’s, te rijden. Dat kan onder meer met type wagens als de Golf GTI, Renault Megane RS, BMW’s 135i en nieuwe BMW’s M3of 997 cupauto’s’’, aldus Phil.

    Eén op één-trainingen
    Al deze auto’s zijn klaar gemaakt voor circuit, inclusief rolkooi en racestoelen. ,,Ik doe dit op Zolder, Spa en de Nürnburgring. Daarnaast geef ik ook één op één-circuittrainingen, zowel hier, als op Sepang (Kuala Lumpur) en de VS. Verder werk ik samen met de Hokenson Group en zijn wij officieel sponsoracquisiteur van Porsche Motorsport’’, aldus Bastiaans, aan de vooravond van de start van zijn raceseizoen.

    08-05-2008 om 18:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Ricardo van der Ende met lege handen
    480_ende_sneeuw
    Ricardo van der Ende tijdens de recente Paasraces. Foto: Fast Company

    Ricardo van der Ende richtte voor dit seizoen zijn pijlen op het Deens toerwagenkampioenschap, waarin wordt gereden met moderne WTCC-bolides. De kans dat dit gaat lukken is helaas erg klein. Daarnaast komt Ricardo ook niet meer uit in de Samsung BMW 130i Cup, de klasse waarin hij regerend kampioen is.

    Ricardo van der Ende is in mineur. Hij had gehoopt op een overstap naar het Deens toerwagenkampioenschap, om aldus ervaring op te doen met WTCC-auto’s. “Dat wordt heel moeilijk”, vertelde hij. “Ik kom geld tekort om deze overstap te realiseren.” Er is inmiddels al een raceweekeinde (3 races) van het kampioenschap achter de rug. Ricardo hoopt thans dat hij dit seizoen in ieder geval nog een gastrace kan rijden.

    Achter de hand
    Ondanks zijn aankondiging dat hij na de Paasraces niet meer in de Samsung BMW 130i Cup zou uitkomen, hield Ricardo deze klasse achter de hand. Ook hierdoor is thans een streep gezet. “Ook dat heeft met financiën te maken”, aldus de teleurgestelde coureur. “Ik hield de Samsung BMW 130i Cup als alternatief, voor als mijn Deense plannen niet zouden slagen. Ik weet nu inmiddels dat ik tijdens de Pinksterraces sowieso niet aan de start zal verschijnen.”

    Broers
    Ricardo is nu zoekende. “Ik sta voor alles open, al blijf ik het liefst bij Ekris en bij BMW. Ik wil de BMW- en Ekris-familie bij voorkeur niet verlaten.” Ricardo is het komende weekeinde wel op Circuit Park Zandvoort aanwezig. Hij volgt de verrichtingen van zijn broer Jacky, die in de BRL V6 uitkomt. “Als de ene Van der Ende geen kampioen kan worden, dan moet de andere maar de titel pakken”, sluit hij af.

    08-05-2008 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: ‘Thuisrace’ Van Merksteijn Motorsport op Spa-Francorchamps
    van_merksteijn_paulricard_2

    Komend weekend vindt op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen de derde 1000 kilometer-race plaats van de Le Mans Series. Voor het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is het optreden op het Belgische Grand Prix-circuit een soort thuisrace, waarbij oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar Peter van Merksteijn uiteraard hopen op de enthousiaste ondersteuning van tal van Nederlandse fans.

    Na hun overwinning met de Porsche RS Spyder tijdens de eerste race in Barcelona en de tweede plaats na een prachtige inhaalrace op Monza, komen Verstappen en Van Merksteijn als leiders in het klassement van de LMP2-categorie naar Spa. De race op het 7,004 kilometer lange circuit start op zondag om 12.50 uur. Eurosport zendt van 12.45 tot 13.15 uur de beginfase van de race live uit, ’s avonds volgt vanaf 22.45 uur een samenvatting. Motors TV doet van 12.45 tot 14.00 uur en van 15.00 uur tot 19.00 uur verslag van de race.

    Mooiste circuit van Europa
    Voor Jos Verstappen is het circuit van Spa-Francorchamps natuurlijk bekend terrein. Hier behaalde hij in 1994 met de Benetton-Ford zijn beste Formule 1-resultaat door als derde te eindigen. Ook had hij er in 1996 zijn naar eigen zeggen zwaarste ongeval in de Formule 1, toen de wielophanging van zijn Footwork brak en hij hard in de vangrails belandde. “Maar als coureur verwerk je zoiets snel”, zegt Verstappen. “Spa is voor mij het mooiste circuit van Europa, ik kijk er echt naar uit! Het is een rijderscircuit met veel snelle bochten en door de lengte van de baan denk ik dat de onderlinge verschillen vrij groot zullen zijn. Daarnaast is het natuurlijk onze thuisrace. Ik heb al gehoord dat er veel Nederlandse fans naar Spa komen, en dat is altijd een extra motivatie.”


    van_merksteijn_paulricard_3

    Uitdaging
    Peter van Merksteijn verheugt zich ook al op de race in Spa. “Dit circuit is voor iedere rijder een uitdaging. Ik heb er ook al vaak gereden en het circuit ligt me. Daarnaast denk ik dat we dankzij de input van Jos een uitstekende afstelling voor onze auto hebben gevonden, waarmee we hopelijk weer goed kunnen scoren.” Van Merksteijn overtuigde tijdens de eerste twee LMS-races van het seizoen door constant snelle rondetijden en goede prestaties. “Ik ben soms zelf ook wel een beetje verbaasd dat het zo goed gaat. Ik denk dat de hulp van Jos en de goede aanpak van het team mij ook helpen om mezelf meer en meer te ontwikkelen”, zegt hij. “Daarnaast hebben we met de Porsche RS Spyder natuurlijk de beste auto tot onze beschikking die je je maar kunt wensen!”

    Programma Spa
    Op vrijdag 9 mei vinden er in Spa van 13.00 tot 14.00 uur en van 16.50 tot 17.50 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 10 mei is er van 9.45 tot 10.45 uur nog een vrije training, gevolgd door de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.20 tot 14.40 uur. De warm-up is op zondagmorgen 11 mei van 8.45 tot 9.05 uur. De race over een afstand van 143 ronden of 1001,562 kilometer start om 12.50 uur en duurt maximaal zes uur.

    07-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs