Clio Cup: Sandra van der Sloot te snel voor de heren
Sandra van der Sloot heeft de eerste race van de Dunlop
Sportmaxx Clio Cup tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort
gewonnen. De dame, uitkomend voor het Koninklijke Landmacht Racing
Team, leidde van start tot finish. De strijd om de tweede plek was erg
heftig. Melvin de Groot won dit duel, nipt voor gastrijder Allard
Kalff.
Sandra neemt meteen de leiding, voor Hoevert Vos en Allard Kalff
Hoevert Vos reed de achtste trainingstijd in de kwalificatietraining
van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup, hij mocht dus in de eerste race vanaf
pole position starten. Naast hem op de eerste rij stond Sandra van der
Sloot, met op de tweede rij Allard Kalff en Melvin de Groot.
Bij de start nam Sandra meteen de leiding, voor Hoevert, Allard en Melvin.
Sandra profiteerde in de beginfase van de strijd die achter haar
plaatsvond, dit duel gaf haar kans om een kleine voorsprong op haar
achtervolgers op te bouwen.
Allard Kalff en later ook Melvin de Groot konden al snel Hoevert Vos
passeren. Allard kon steeds meer afstand nemen van de groep achter hem,
maar hij kon zijn achterstand op Sandra niet goedmaken.
Felle strijd
Nadat alle rijders hun verplichte pitstop van een minuut hadden
gemaakt, voerde Sandra van der Sloot het veld aan met een voorsprong
van dik vijf seconden op het fel strijdende duo Melvin de Groot en
Allard Kalff. De beide teamgenoten, uitkomend voor Team Bleekemolen,
hadden op hun beurt enkele seconden voorsprong op Sheila Verschuur, die
zwaar onder druk stond van de teamgenoten Addie van de Ven en Paul
Vahstal. De strijd tussen Melvin en Allard duurde tot op de finishlijn,
Melvin won het duel met een marge van maar 0,2 seconde.
Fraai, spannend duel tussen Melvin de Groot en Allard Kalff
Sheila Verschuur completeerde het succes van het Koninklijke Landmacht Racing Team met de vierde plek.
Mickey Bertram zegevierde in de Olympische klasse, hij eindigde als twaalfde algemeen.
Sheila Verschuur completeerde het succes van het Koninklijke Lachtmacht Racing Team
Foutje
Sandra van der Sloot was uiteraard zeer tevreden. Mijn auto was
top voor elkaar. De start ging goed. Ik kreeg een zetje van Allard, dat
was net genoeg om Hoevert bij de start te passeren en de leiding te
pakken.
De winnares werd volgens eigen zeggen zenuwachtig toen de pitstop eraan
zat te komen. Tijdens de Paasraces kwam ze ook als eerste over de
finish, maar toen viel zij door een tijdstraf in verband met een te
korte pitstop terug naar de uiteindelijke vijfde plek. Ik heb
expres een seconde te lang in de pits gewacht, vertelde ze na
afloop.
Melvin de Groot blikte terug op een zware race. Allard drong
zwaar aan. Hij is dit weekeinde mijn teamgenoot, maar hij ging het
gevecht wel aan.
Allard Kalff had de race kunnen winnen, vond hij. Ik kwam in de
Audi S bocht even naast de baan terecht, dat kostte mij flink veel
tijd. Die ronde reed ik een rondetijd van 2:05.
Desondanks had Kalff zijn doelstelling voor het pinksterweekeinde
bereikt. Ik rijd dit weekeinde zes races: twee in de Dunlop
Sportmaxx Clio Cup, twee in de Formule Ford en twee in de Toerwagen
Diesel Cup. Mijn streven was een podiumplek. Dat is nu al
gelukt.
Pim van Riet kon geen potten breken. Gestart als twaalfde kwam hij als negende over de finish.
Uitslag:
1. Sandra van der Sloot, 22 ronden in 45:26.474
2. Melvin de Groot, op 8.619
3. Allard Kalff, op 8.818
4. Sheila Verschuur, op 9.333
5. Addie van de Ven, op 10.259
6. Paul Vahstal, op 10.803
7. Hoevert Vos, op 11.974
8. Robert van den Berg, op 12.359
9. Pim van Riet, op 13.409
10. Ronald Morien, op 19.584
BMW 130i Cup: Bas Schothorst en Tim Coronel klasse apart
Tijdens de kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup op
Circuit Park Zandvoort kwamen er slechts negen autos in actie.
Op pinkstermaandag komen er wel een paar bij, maar dat neemt natuurlijk
niet weg dat het startveld teleurstellend was. Daarbij komt nog dat er
van enige spanning geen sprake is. De teamgenoten Bas Schothorst en Tim
Coronel reden de rest van het veld twee keer op minimaal een halve
seconde.
De kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup trokken slechts
negen deelnemers. Bernhard van Oranje start maandag zonder
trainingstijd achteraan, hij is nog herstellende van een operatie. Jan
Lammers was vanwege verplichtingen op Spa-Francorchamps niet van de
partij, ook hij vertrekt maandag vanuit de achterste gelederen van het
veld.
Lau Michielse reed een race in Duitsland, daarom ontbrak ook hij
tijdens de kwalificatietrainingen. Jan Joris Verheul en Bertus Sanders
moesten de eerste training ook bijna missen. De beide rijders kwamen te
laat op de rijdersbriefing en moesten als straf op zaterdagochtend
tijdens de eerste trainingssessie van de Samsung BMW 130i Cup alsnog
een briefing volgen. Uiteindelijk mochten ze na een zeer korte uitleg
van de stand van zaken alsnog aan de training deelnemen.
Het startveld telt enkele nieuwkomers. Luuk Glansdorp komt uit voor het
Certainty Racing Team van Dillon Koster, Toine Nagel bestuurt de tweede
BMW 130i van het Renova Euser Team. Luuk rijdt de rest van het seizoen,
Toine hoopt dat hij het seizoen in de klasse kan afmaken.
Tim en Bas vooraan
De beide teamgenoten Tim Coronel en Bas Schothorst waren met afstand de
snelsten in de eerste kwalificatie. Coronel was een fractie sneller dan
Schothorst. Bas: Onze marge ten opzichte van de rest van het
veld is een halve seconde. Als we vanmiddag geen gekke dingen doen
tijdens de tweede kwalificatietraining, is de eerste startrij voor Tim
en mij.
s Middags deden de teamgenoten geen gekke dingen. Deze keer was
Bas de snelste, gevolgd door Tim. Na het optellen van de tijden van de
beide trainingen bleek Bas de beste totaaltijd gereden te hebben,
slechts 0,034 seconde sneller dan zijn teamgenoot. Achter Tim volgde
Jan Joris Verheul op een gat van een seconde, gemeten over twee ronden.
Bertus Sanders en Duncan Huisman, samen op de derde startrij, moesten
circa twee seconden op de totaaltijd van Schothorst toegeven.
Startopstelling eerste race Samsung BMW 130i Cup:
1. Bas Schothorst 3:49.619
2. Tim Coronel 3:49.653
3. Jan Joris Verheul 3:50.749
4. Bertus Sanders 3:51.401
5. Duncan Huisman 3:51.656
6. Rintje Ritsma 3:52.635
7. Luuk Glansdorp 3:53.851
8. Pieter Christiaan van Oranje 3:55.732
9. Toine Nagel 4:11.747
Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk op Pinkster-pole
Het KTG Team had zijn huiswerk de afgelopen weken duidelijk het beste
gedaan. In de Duratec-klasse bewees Simon Knap dat zijn uitstekende
tijden uit de vrije trainingen geen toeval waren en eiste met 1:45.326
seconden de snelste tijd voor zich op, op slechts 0,05 seconden gevolgd
door zijn voormalig teamgenoot Rogier Jongejans, de rappe Belg John
Svensson en de enige maar wel erg snelle dame in het veld Jennifer van
der Beek. Met een onderling verschil van slechts 0,6 seconden tussen de
topvijf belooft het Pinkstermaandag een spannende strijd te worden. In
de Zetec Cup was KTG-rijder Vincent van der Valk een klasse apart en
nestelde zich op de eerste plaats, voor Arthur van Uitert.
In de eerste ronden van de kwalificatie ging het er bij de Formule
Fords meteen snel aan toe. Uiteindelijk bleek de volgorde die na tien
minuten op het scorebord stond dezelfde als bij het einde na twintig
minuten. Afwisselend waren het Simon Knap en Rogier Jongejans die de
snelste tijd voor zich opeisten waarbij na een kleine tien minuten Knap
zich met 1.45.326 seconden de snelste toonde.
Op een derde plaats John Svensson terwijl de enige dame in het veld
Jennifer van der Beek zich op een keurige vierde plaats nestelde.
Michel Florie deed het beter dan hijzelf na een matige vrije training
had vermoed en legde beslag op de vijfde plaats. Op een wat
tegenvallende zevende positie bleef Henk Vuik jr. steken. De routinier
moest Duratec-eerstejaars Jan Paul van Dongen voor zich dulden. Nog
minder verging het de Stuart-teamgenoten Liroy Stuart (achtste) en
Jeroen Mul (tiende) die daarbij gastrijder Allard Kalff in de sandwich
hadden.
Bij de Zetec Cup was Vincent van der Valk oppermachtig. Met 1:48.457
seconden bleef de KTG-rijder nummer twee Arthur van Uitert maar liefst
2,8 seconden voor. Jan Steenhart wist zijn tijden uit de kwalificatie
flink te verbeteren en reed een derde tijd, voor Robert Howe die zijn
kwalificatieronden vooral gebruikte om circuitkennis op te doen. De
Engelsman arriveerde pas zo laat in Zandvoort dat hij niet meer aan de
vrije trainingen kon deelnemen. Howe kende Zandvoort alleen van de
computerspelen en moest naast baankennis ook nog zijn auto in twintig
minuten zien af te stellen. Een onmogelijke opgave waardoor hij op een
kleine vijf seconden van Steenhart bleef steken.
Uitslag kwalificatie Formule Ford
Pinksterraces, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 10 mei 2008
1. Simon Knap, 1:45.326
2. Rogier Jongejans, 1:45.376
3. John Svensson, 1:45.508
4. Jennifer van der Beek, 1:45.936
5. Michel Florie, 1:45.966
6. Jan Paul van Dongen, 1:46.449
7. Henk Vuik, 1:46.479
8. Liroy Stuart, 1:46.593
9. Allard Kalff, 1:46.657
10. Jeroen Mul, 1:47.232
Zetec Cup 1. Vincent van der Valk, 1:48.457
2. Arthur van Uitert, 1:51.242
3. Jan Steenhart, 1:52.523
4. Robert Howe, 1:57.338
5. Raymond Surink, geen tijd
BRL V6: Molenaar gaat verder waar hij gebleven was
Het was kampioen Donald Molenaar die in de openingsfase van de
kwalificatie meteen de macht greep. Met een tijd van 1:51 blank was hij
twee tienden sneller dan teamgenoot Sandor van Es. Nelson van der Pol
was op dat moment de enige die binnen een seconde kon blijven. Donny
Crevels, Jacky van der Ende en Christiaan Frankenhout volgden, met
daarachter de verrassend goed presterende Henry Zumbrink.
De BRL Light-kampioen leek nauwelijks gewenningsproblemen te hebben in
zijn nieuwe bolide en reed zomaar naar de zevende stek, op slechts
negen duizendste van plaats zes. Achter Zumbrink zagen we nog een
debutant, de ervaren Limburger Phil Bastiaans.
Na de openingsfase van de kwalificatie dook iedereen de pits in. Een
enkeling waagde daarna nog wel een poging om een betere tijd te rijden,
maar echter veranderingen waren er niet meer. Hiermee gaat Donald
Molenaar verder waar hij vorig jaar was geëindigd; vooraan rijden.
Uitslag kwalificatie BRL V6
1. Donald Molenaar: 1:51.000
2. Sandor van Es, op 0.200
3. Nelson van der Pol, op 0.922
4. Donny Crevels, op 1.118
5. Jacky van der Ende, op 1.374
6. Christiaan Frankenhout, op 1.480
7. Henry Zumbrink, op 1.489
8. Phil Bastiaans, op 1.585
9. Niels Bhouwhuis, op 1.891
10. Barry Maessen, op 2.067
BRL Light: Marijn van Kalmthout maakt frisse doorstart
Vorig jaar had Marijn van Kalmthout een dramatisch seizoen met een
zware blessure en persoonlijk leed. Tijdens de kwalificatie voor de
Pinksterraces begon hij weer fris aan het nieuwe seizoen en liet dan
ook meteen zien dat hij titelkandidaat nummer 1 is. Met een gat van
bijna een seconde kan hij met vertrouwen uitzien naar de twee races op
Tweede Pinksterdag. Invaller Michael Schaap werd tweede, voor
René Zwikker.
Net als in de ochtendtraining was Marijn van Kalmthout in de
openingsfase veruit de snelste man van het veld. Van Kalmthout reed in
de ochtend anderhalve seconde sneller dan zijn achtervolgers, maar zij
toonden zich toen nog strijdvaardig en dachten het gat nog wel dicht te
kunnen rdijen. Hiervan was echter weinig terug te zien, want naaste
belagers René Zwikker en gelegenheidsrijder Michel Schaap hadden
een achterstand van om en nabij de seconde.
Nadat de eerste storm was gaan liggen kon Van Kalmthout op zijn
lauweren gaan rusten. Het gat naar zijn gevolg was aanzienlijk en leek
dan ook niet meer te overbruggen in het korte tijdsbestek van de
kwalificatie. Daarmee maakte Van Kalmthout dus een frisse start, na het
moeilijke seizoen 2007.
Uitslag kwalificatie BRL Light
1. Marijn van Kalmthout, 1:55.204 4.204
2. Michel Schaap, op 0.908
3. René Zwikker, op 1.012
4. Niels Hartvelt, op 1.220
5. Theo Stor, op 1.504
6. Peter Furth, op 2.133
7. Eric van den Munckhof, op 2.632
8. Leo Kurstjens, op 2.809
9. Dick van der Donk, op 3.829
10. Maarten Overdijk, op 4.677
Porsche Supercup: Mamerow op pole, Jaap van Lagen start op P2 in Istanbul
Jaap van Lagen heeft vandaag tijdens de kwalificatie van de
Porsche Supercup laten zien dat zijn snelle vrije training van gisteren
geen toeval was. Op het circuit van Istanbul hoefde de Nederlander
alleen ploegmaat Chris Mamerow voor te laten.
Met een snelste ronde van 1.57,354 gaf Van Lagen een kwart tel toe op
de poleman. Achter de man uit Wekerom was het dringen geblazen. Jan
Seyffarth, de grote concurrent van klassementsleider Jeroen
Bleekemolen, start na een 1.57,400 morgen vanaf P3. Bleekemolen zelf
zal niet tevreden zijn met zijn 7de kwalificatietijd, hoewel hij met
zijn 1.57,424 minimaal toegaf op de mannen voor hem.
Overige Nederlanders Niieuwkomer Mike Verschuur kwam tot een nette 15de tijd
(1.58,016), terwijl PSC-rookie Tim Buijs het ook niet slecht deed op
P16 (1.58,034). Patrick Huisman (21ste, 1.58,354), Sebastiaan
Bleekemolen (22ste, 1.58,399), Paul van Splunteren (25ste, 1.58,966) en
Simon Frederiks (26ste, 1.59,673) zaten in de achterhoede. Er doen in
Turkije in totaal 26 piloten mee.
Jaap
van Lagen: Ik ben natuurlijk supertevreden met de tweede plaats
op de grid! Ik moest direct in mijn eerste ronde mijn tijd neerzetten
en dat is gelukt. Het had nog sneller gekund maar toen ik mijn verremde
verloor ik drie tienden. Met mijn tweede set lag ik eveneens goed op
koers totdat ik spinde. Ik ben gelijk maar naar binnen gegaan en de
sessie afgewacht. Mijn tijd bleek goed genoeg voor de tweede plaats.
Eerste en tweede op de grid is een superresultaat voor het team. De
wagen ligt bijzonder goed en ik heb mijn banden goed kunnen sparen voor
de race van morgen. Chris en ik gaan proberen om een -
één twee- voor het team binnen te slepen!
Swift Cup: Jasper Bijl pakt pole na testsessie met Danny van Dongen
Jasper Bijl was vandaag de grote verrassing tijdens de kwalificatie van
de Formido Swift Cup. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland zette in
zijn tweede rondje reeds een snelle tijd neer en gaf de koppositie niet
meer prijs.
Om klokslag 12.00 uur vanmiddag ging de 20 minuten durende kwalificatie
van start. Bart van Raamsdonk was de grote afwezige. Terwijl zijn 27
collegas de bolides de sporen gaven, stond de witte Team
Bleekemolen-wagen in de pitbox. Van Raamsdonk, die op een fraaie derde
plaats in het kampioenshcap staat, had in Italië zijn vliegtuig
gemist en was derhalve niet aanwezig op CPZ. Kim van den Berg was er
eveneens niet. De Harderwijkse is ziek.
Beginfase In de beginfase zette Hans Bos direct de toon. De winnaar van
beide Paas-manches klokte een 2.09,518, gevolgd door vice-kampioen Tim
van Gog. Groot was de surprise dat even later Jasper Bijl een 2,09,065
neerzette in zijn tweede rondje en de voorlopige P1 pakte.
Heel close Sandra Douma ging vervolgens naar P2 met 2,09,131 en er was
een 2,09,166 voor Jeroen den Boer op plek 3. Debutant Mark van der Aa
stond halverwege op een nette 14de stek met 2,09,776.
Collega-nieuwkomer Leo van der Eijk was 19de met 2,10,448. De rijders
zaten heel dicht bij elkaar. Liefst 15 rijders zaten binnen een seconde
van Jasper Bijl. En de eerste 22 coureurs binnen twee tellen.
Goedlachs Met nog vijf minuten te gaan, bleef Jasper Bijl de te klopen
man. Karel Verspaget kwam een heel eind, maar eindigde op plek 2 met
nog 0,066 seconde te kort op de immer goedlachse Bijl, die zijn eerste
pole ooit pakte.
Bij de dames was Sandra Douma (uiteindelijk 5de) de beste. Zij heeft
maandag tijdens de eerste race een andere dame naast zich op de derde
startrij. Suzanne Jager klokte namelijk de zesde kwalificatiechrono.
Nick Versteegh ging wederom rechtdoor bij de Tarzan-bocht. Tijdens de
Paasraces knalde hij daar hard tegen de vangrail. Ook nu eindigde de
onfortuinlijke rijder op dezelfde plek in het grind.
Geheim van de pole Dat Jasper Bijl het vandaag zo goed heeft gedaan, bleek een
reden te hebben. Hij heeft tussen Pasen en Pinksteren twee keer getest.
Naast een tripje naar Assen heeft de jongere broer van Robbert Bijl ook
nog een zondagochtend op Zandvoort getraind. ,,Ik heb les gekregen van
coureur Danny van Dongen, vertelde Jasper Bijl. ,,Dat
heeft flink geholpen. Op momenten dat ik dacht dat het goed ging, kreeg
ik van Danny nog meer aanwijzingen hoe en waar het nog beter
kon. Met een klinkend resultaat tot gevolg.
Uitslag kwalificatie Swift Cup: 1. Jasper Bijl 2.09,065
2. Karel Verspaget 2.09,131
3. Jeroen den Boer 2.09,166
4. Hans Bos 2.09,257
5. Sandra Douma 2.09,375
6. Suzanne Jager 2.09,528
7. Tim van Gog 2.09,587
8. Niels Langeveld 2.09,599
9. Pieter Schothorst 2.09,603
10. Carlo Bermes 2.09,637
11. Peter Schreurs 2.09,646
12. Marcel Dekker 2.09,653
13. Martin van Rossen 2.09,728
14. Mark van der Aa 2.09,776
15. Björn Cornelissen 2.10,042
16. Paul Flinterman 2.10,068
17. Nick Versteegh 2.10,197
18. Jeroen Slaghekke 2.10,211
19. Leo van der Eijk 2.10,448
20. Daan Stots 2.10,681
21. Niels Kool 2.10,879
22. Alexander Keijzers 2.10,894
23. Robbert Bijl 2.11,119
24. Marcel van Leen 2.11,301
25. Jorg Obluda 2.11,319
26. Maaike de Wit 2.12,124
27. Thomas Cox 2.12,444
28/29. Bart van Raamsdonk en Kim van den Berg: Geen tijd
Clio Cup: Paul Vahstal snelste in kwalificatie Dunlop Sportmaxx Clio Cup
Paul Vahstal heeft de snelste tijd gereden in de kwalificatietraining
van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup. Maandag mag hij op Circuit Park
Zandvoort vanaf pole position vertrekken, vandaag is vanwege de
reversed grid de achtste startplek voor hem. Addie van de
Ven, de teamgenoot van Paul bij het Wijzonol Rhesus Racing Team,
vergrootte de teamvreugde met de tweede tijd. Hoevert Vos reed de
achtste tijd, goed voor de beste startplek in de eerste race.
We hebben goed samengewerkt, complimenteerde Paul Vahstal zijn
teamgenoot en zichzelf. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat
we een vrije baan hadden, aldus Addie van de Ven. In de
opwarmronde hebben we ons snel naar voren gewerkt zodat we geen last
hadden van andere deelnemers. De banden pieken maar twee
ronden, dus het moet meteen in het begin gebeuren.
Maandag, tijdens de tweede race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup
tijdens de Pinksterraces, starten Paul en Addie dus vanaf de eerste
startrij. Maandag verwacht ons team 200 gasten. Dat maakt het
extra leuk, aldus Van de Ven.
Tevreden en ontevreden
Sheila Verschuur reed een nette derde tijd, vlak voor Marcel Duits.
Ik ben hier heel tevreden mee, vertelde Marcel. Achter
Melvin de Groot kwalificeerde Allard Kalff zich als gastrijder netjes
als zesde.
Achter Sandra van der Sloot reed Hoevert Vos de achtste tijd, zodat hij op zaterdagmiddag van pole mag vertrekken.
Mickey Bertram kwalificeerde zich als tiende en was daarmee de snelste
rijder in de Olympische klasse. Desondanks was hij niet tevreden.
In mijn snelste ronde kwam ik even naast de baan terecht. Er had
dus meer ingezeten.
Pim van Riet stelde teleur met slechts de twaalfde tijd .Ik weet
niet waarom het niet gaat, verklaarde hij na afloop. In
de eerste ronde had ik een overstuurmomentje, daarna ging het niet
meer.
Voor de derde achtereenvolgende dag moesten de trainingen ter
voorbereiding van Pole-day deze zaterdag voortijdig
worden gestaakt. De 23 jarige Brit Alex Lloyd moest na een zware crash
met nekklachten in het Methodist Hospital worden opgenomen, terwijl
Danica Patrick een teamlid van Dale Coyne Racing het ziekenhuis in reed.
Indianapolis werd de laatste dagen door regen geteisterd.
Alex Lloyd en Mario Dominguez crashen
De Mexicaan Mario Dominguez crashte kort na de middag bij het uitrijden
van de pitlane met zijn Pacific Coast Motorsports Dallara Honda,
doordat zijn auto plotseling loose werd. Dominguez kon de
auto ongedeerd verlaten. Minder verging het de 23-jarige Brit Alex
Lloyd, die met een auto van Rahal/Letterman Ganassi door Arie Luyendijk
Sr. gecoacht werd. De Brit reed iets te hoog in de eerste bocht, waarna
hij de controle over zijn bolide verloor. De Dallara Honda sloeg met de
achterkant keihard tegen de Safer Barrier. Vervolgens gleed de auto
door naar de tweede bocht, waarbij de linkerwielen bijna werden
afgerukt. De onfortuinlijke Brit moest met nekklachten in het Methodist
Hospital in Indianapolis worden opgenomen. Röntgenopnames toonden
aan dat Brit niets gebroken heeft, maar ter observatie
één nacht in het ziekenhuis moet verblijven.
Chuck Buckman, chefmonteur bij Dale Coyne Racing voor Mario Moraes werd
in de pits door de AGR-bolide van Danica Patrick geschept. De
onfortuinlijke Buckman liep bij het incident een hersenschudding en
snijwonden aan zijn gezicht en hoofd op.
Mario Dominguez crashte deze week als tweede deelnemer maar bleef ongedeerd
Ganassi-coureur Scott Dixon zet de toon
Tijdens de ingekorte trainingssessie zette Ganassi-coureur Scott Dixon
andermaal de toon. De Nieuw-Zeelander was met 226.968 mph. de snelste
man, gevolgd door Marco Andretti die 226.710 mph. liet noteren. Op de
derde en vierde plaats volgden Tony Kanaan en Ryan Briscoe met resp.
226.688 en 226.143.mph. Tweevoudig winnaar Helio Castroneves:
Drie dagen regen betekent voor iedereen hetzelfde probleem.
Hopelijk kunnen we zaterdag iets meer trainen, nu is het belangrijk om
te weten wat je in huis hebt en dan kun je zien of je nog verder kunt
pushen of niet
Toch nog een positieve zijde. De Indy Race Queens mogen er zijn.
Geen kans voor Doornbos
De Rookie Orientation Test vond afgelopen weekend plaats. Dit jaar zijn
er maar liefst 11 Rookies op Indianapolis. Rookies die in het verleden
niet aan deze test hadden deelgenomen, kregen van de organisatie vaak
toch de kans om deel te nemen, doordat een deelnemer tijdens de
trainingen door een crash in de ziekenboeg belandde. Teams die
na een crash naar een vervanger zoeken mogen alleen nog gebruik maken
van Indy-routiniers waarschuwde Brian Barnhart van de IRL.
Barnhart: We hebben dit jaar maar liefst 11 rookies, vandaar
deze maatregel. Zuiver theoretisch gezien had bijv. de crash van
Alex Lloyd voor Doornbos een optie kunnen zijn om als vervanger ingezet
te worden.
BRL Light: Column Maarten Overdijk: Het echte racewerk gaat beginnen!
Gelukt!
Vraag niet hoe, maar het is me gelukt. Na maanden van bellen, stressen,
mailen en nog meer bellen kreeg ik afgelopen dinsdag het verlossende
telefoontje van Wanidae Carwash: Ja, ik doe met je mee.
Dus race ik vanaf Pinksteren in de BRL-Light!
Juichen
Op het moment dat ik het belletje van de nieuwe sponsor kreeg, zat ik
met enkele vrienden in de tuin. Maar van zitten was daarna weinig
spraken meer. Ik stond te juichen als een klein kind
11th hour deal
Het zal voor de meeste coureurs redelijk herkenbaar zijn. Het zoeken
naar sponsors en het wachten dat daarbij gepaard gaat. Maar de stress
die het soms kan opleveren is het t allemaal dubbel en dwars
waard als het dan uiteindelijk goed komt. Maar dit was écht op
het randje. De Engelsen hebben daar zon mooie uitdrukken voor:
een 11th hour deal. Nou, dit was er één! Ik
deel dit seizoen de Jong-talent auto van Team Fanzonely
met Simon Knap en misschien nog een derde rijder. In ieder geval dus
bekende en snelle jongens, dus aan mij de taak niet te veel te
verbleken bij die gasten.
Veel geoefend met de Bernax simulator op het redactiekantoor van Autosport.nl
Even clichématig doen
Voor mij is het, hoe clichématig ook, eigenlijk een droom die
uitkomt. Ik werk dit jaar al 10 jaar in de autosport. Begonnen met een
poetslap in mijn handen tussen de Formule Fords. Later ook ander werk
gedaan, zoals vorig jaar op de redactie van Autosport.nl en momenteel
met de Formule Glorias. Altijd met veel plezier gedaan, maar
niks gaat natuurlijk boven het racen zelf. Geen nadere uitleg nodig,
lijkt me.
Columnist Autosport.nl
Vanuit Autosport.nl kwam het idee of ik als redactiemedewerker
interesse had om mijn ervaringen op te schrijven. In columnvorm. Ik heb
de afgelopen weken nog eens de columns van Rob Kamphues gelezen van
afgelopen jaar. Hij pakte dat leuk aan op de DNRT afdeling van deze
site, vind ik. Het zal even wennen zijn, want het is iets anders dan
een raceverslag schrijven. Maar ik doe mijn best.
Sprong in het diepe, maar wel genieten
Mijn uiterste best, dat is wat ik uiteraard komend weekend op en naast
de baan ga doen. Ik voel het best wel als een eer om in de
jong-talent auto van Team Fanzonely te gaan rijden. Ik
voel echt een klik met de mensen van het team. Het is wel een flinke
stap voor mij. Ik heb vorig jaar twee races mogen rijden in de Formule
Gloria, destijds in Misano, maar dit is niet te vergelijken! Een
formule auto vind ik echt iedere keer weer een enorme uitdaging om te
rijden, maar de BRL-Light is veel fysieker. Ik heb twee halve dagen
kunnen testen, dus ik houd de verwachtingen voor mezelf lekker laag.
Vooral ervan genieten en proberen lekker te kunnen knokken met de
anderen in de klasse.
Ervaring rijker
Volgende week vertel ik mijn belevingen. Wat er ook gebeurt, ik zal weer een ervaring rijker zijn!
Clio Cup: Nieuwe website Dunlop Sportmaxx Clio Cup gelanceerd
Het laatste Dunlop Sportmaxx Clio Cup-nieuws: vanaf nu is het beschikbaar op de nieuwe website van de populaire merkencup www.clio-cup.nl.
Van raceverslagen tot persberichten van coureurs en teams, maar ook met
fotos én videobeelden van de raceweekenden! De site is
veelzijdig en een prachtige ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van
de immer spectaculaire Dunlop Sportmaxx Clio Cup!
Dubbelslag en algemeen podium in Dijon voor Qvick Motors
Na de slechte seizoensstart in Zolder was een opkikker welkom bij het
Qvick Motors Racing Team. En wat voor één. Dat 1 + 1
gelijk is aan twee staat als een paal boven water, maar voor het
Oostendse team kwam het in Dijon uit op drie podiums. Dubbele
winst in de klasse T3 en daarbovenop een podiumplaats als derde
algemeen in race 1.
Erik Qvick: Tevreden, voldaan en vooral dolblij met de
resultaten, das zeker. De wagen bevestigt zijn mogelijkheden en
het team is op kruissnelheid. Dit samenspel heeft er voor gezorgd dat
wij vooraan in het peloton konden meespelen. Bij de trainingsessie werd
vrij vlot een goede afstelling gevonden die wij konden benutten in de
chronosessies. Met een respectievelijke zesde en zevende startplaats
waren wij zeer tevreden maar hadden al vrij vlug begrepen dat het
bandenvretend circuit van Dijon wel eens een spelbreker zou kunnen
zijn. Tijdens de eerste race konden wij voluit gaan tot pakweg halweg
koers. Van dan af begon de wagen meer en meer te schuiven en was het
hard werken om een vaste cadans aan te houden. Een perfecte wissel en
het feit dat mijn teammaat Frédérique zich de naad uit de
broek heeft gewerkt om geen duimbreed toe te geven op totaal versleten
banden, heeft het mogelijk gemaakt om de BMW op een derde stek algemeen
over de finish te loodsen in race 1. In de tweede race was het een
ander scenario en was het echt knokken om de wagen op het circuit te
houden. Het is een helse strijd geweest van anderhalf uur om de kop van
T3 te blijven aanvoeren en dat tot een goed einde te brengen. De opzet
om in T3 een betekenisvolle rol te spelen is gelukt en de uitstap naar
Dijon zal ons nog een tijdje bijblijven."
"Het groeiend deelnemersveld kan ik alleen maar toejuichen. Dit zorgt
voor een open strijd in toerisme voor het verdere kampioenschap en
heeft de kans enkele leuke duels te beslechten. De eerste overwinning
is binnen en meteen ook een extra stimulans om door te zetten en al uit
te kijken naar de 12 Uren. Deze koninginnewedstrijd van het
BTCS-seizoen is er eentje naar onze smaak en op het lijf geschreven
voor onze BMW 333Tii.
Frédérique Jonckheere: Een fenomenaal weekend en
bekroning van het harde werk dat werd geleverd door het ganse team. Een
prachtig circuit, mooi weer, schitterend deelnemersveld, alle
ingrediënten waren aanwezig voor twee mooie wedstrijden op zondag.
In beide races kregen wij te kampen met verlies van grip waardoor het
moeilijk werd om de wagen op de piste te houden. Het was een enorme
inspanning om ronde na ronde positie te houden en de wagen naar de
finish te brengen. In race 1 reed ik de 2° stint en kreeg al vrij
vlug te kampen met onderstuur maar ik heb de tanden op elkaar gezet tot
het einde. Tijdens de eerste wedstrijdhelft kon Erik de wagen in de
voorste gelederen piloteren. Ik kon deze kans niet onbenut laten om een
schitterend resultaat af te werken. Het was dan ook voortdurend alert
zijn om geen schuivers te maken. Bij het overschrijden van de finish
was de opluchting dan ook intens. In race 2 nam ik de start en na de
20° minuut was het al opletten geblazen. Opnieuw kreeg ik te kampen
met een fel schuivende wagen. Halfweg koers moest Erik overnemen en met
een onderstuurde wagen het beste ervan maken. Daarenboven kregen we
problemen met de uitlaat waardoor de wissel langer duurde en wij
plaatsen moesten prijs geven. Erik heeft dan ook alles gegeven wat
mogelijk was om de overwinning in T3 binnen te halen. De resultaten
hebben het ganse team gesterkt. Wij hebben er een goed gevoel aan over
gehouden om terug een rol te kunnen spelen in het kampioenschap. Na
Dijon ben ik dan ook bijzonder sterk gemotiveerd voor de komende 12
uren te Spa-Francorchamps in Juni.
Teamchef Pascal Verplaetse: We kunnen met opgegeven hoofd
achterom kijken naar het weekend in Dijon. Het ganse team had zich over
de teleurstelling van Zolder gezet en werkte hard om een behoorlijk
resultaat neer te zetten. Twee overwinningen in T3 en daarbovenop een
onverhoopte derde plaats algemeen kwam als een godengeschenk. Het
samenspel van al onze medewerkers heeft dit mogelijk gemaakt en ik kan
ze niet genoeg bedanken. Ik kan dan ook terugblikken op een geslaagd
weekend in Dijon.
Formule 1: Record Rubens Barrichello in Turkije, Heikki Kovalainen terug
Heikki Kovalainen (links) is er komend weekend 'gewoon' weer bij.
Het wordt een special weekendje voor Rubens Barrichello. De
Braziliaanse routinier maakt zich in Turkije op voor zijn 257ste Grand
Prix. Dat is er precies één meer dan Riccardo Patrese,
die sinds 1993 Mister GP was met een recordaantal van 256 starts in de
Formule 1.
Ook Heikki Kovalainen zal komende zondag weer op de grid staan. De Fin
maakte tijdens de vorige Grote Prijs nog een enorme klapper met zijn
McLaren, maar is fysiek nu weer in staat om te racen. Kovalainen kreeg
tijdens de GP van Spanje op hoge snelheid te maken met een klapband,
waarna hij met dik 200 kilometer per uur de bandenstapel in denderde.
Dat de crash toch wel hard aangekomen is, blijkt uit het feit dat
Kovalainen zich niks van het ongeluk herinnert. Onderzoeken hebben
echter aangewezen dat hij nu weer raceklaar is.
Div: Tijdschema van vol programma Profile Tyrecenter Pinksterraces
Racefans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend
tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.
Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het
Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het
programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de
Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.
Gratis toegang voor het hele gezin! Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer
aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile
Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele
raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor
het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen
heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook
de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.
Toegangskaarten Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort (http://www.circuit-zandvoort.nl)
of via het Ticket CallCentre (0900 9000 500). Een
weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder
begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een
weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35
euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene,
ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn
toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de
circuitkassas verkrijgbaar.
Tijdschema Profile Tyrecenter Pinksterraces (onder voorbehoud van wijzigingen):
Zaterdag 10 mei 2008 09:00 09:20 Benelux Racing League Vrije training
09:30 - 09:50 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 1
10:00 - 10:20 Dutch Supercar Challenge Kwalificatie
10:30 - 10:50 Toerwagen Diesel Cup Kwalificatie
11:00 - 11:20 Dunlop SportMaxx Clio Cup Kwalificatie
11:30 - 11:50 Formule Ford Kwalificatie
12:00 - 12:20 Formido Swift Cup Kwalificatie
12:20 - 13:20 Pauze
13:20 - 13:40 Benelux Racing League Kwalificatie
13:50 - 14:10 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 2
14:25 - 15.30 Dutch Supercar Challenge Race 1 60 minuten + 1 ronde
15:50 - 16.35 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 1 45 minuten
16:50 - 18.20 Toerwagen Diesel Cup Race 1 90 minuten
Maandag 12 mei 2008 09:00 - 09:30 Formido Swift Cup Race 1 12 ronden
09:45 - 10:10 Formule Ford Race 1 12 ronden
10:25 - 11:25 Toerwagen Diesel Cup Race 2 60 minuten
11:40 - 12:05 Benelux Racing League Race 1 12 ronden
12:05 - 13.10 Pauzeprogramma
13:10 - 13.35 Samsung BMW 130i Cup Race 1 10 ronden
13:50 - 14:55 Dutch Supercar Challenge Race 2 60 minuten + 1 ronde
15:15 - 15:40 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 2 12 ronden
15:55 - 16:25 Formido Swift Cup Race 2 12 ronden
16:40 - 17.05 Benelux Racing League Race 2 12 ronden
17:20 - 17.55 Samsung BMW 130i Cup Race 2 16 ronden
18:10 - 18.35 Formule Ford Race 2 12 ronden
TDC: Lekker vol veld in Toerwagen Diesel Cup met Pinksterraces
Het gaat goed met de Toerwagen Diesel Cup. Na de succesvolle
intrede van de nieuwe klasse met Pasen, komen er tijdens de Profile
Tyrecenter Pinksterraces nog meer bolides aan de start.
Cupcoördinator Cees van Oord verwacht een kleine dertig diesels op
de grid.
Tijdens de TDC komen verschillende merken diesels tegelijk op de baan.
Vooral in de BMW-klasse is het een drukte van belang. Door diverse
nieuwe inschrijvingen is het maximale aantal BMW's van
18 bereikt.
Nieuwe TDC-namen Tijdens Pinksteren komt onder meer Allard Kalff in actie met
een BMW diesel. Voor de racende tv-commentator wordt het een druk
weekend, aangezien hij ook nog een gastrace rijdt in de Formule Ford.
Een andere nieuwe naam in de TDC is Hans Bos. Hij is inmiddels een
bekend gezicht in de Formido Swift Cup. Hans won tijdens Pasen de
eerste twee Swift-manches en leidt daar het kampioenschap. Hans Bos
vormt een team met Willem Cornelissen, die hij kent van Team
Bleekemolen.
Honda Civic Het was tevens de bedoeling dat er een Honda Civic zou
meeracen in de TDC. Maar dat gaat waarschijnlijk pas vanaf de
Jubileumraces (31 mei en 1 juni) gebeuren. De bolide krijgt met Donald
Molenaar en Henk Thuis een prominente bemanning. De Honda zal komend
weekend overigens wel als display worden gepresenteerd op de paddock.
Geploft Cees van Oord denkt verder ongeveer zeven SEATs, een
Alfa en een drietal Golfjes aan de start te krijgen. ,,Het is een
andere Alfa dan tijdens Pasen, legt Van Oord uit.
,,De Alfa van Pasen heeft een geplofte motor en is niet op tijd klaar.
De nieuwe Alfa is van Evert Bolderheij, die de wagen probeert te
verhuren. Als dat niet lukt, zal Evert waarschijnlijk zelf achter het
stuur kruipen. In de Golfjes zijn onder meer de SEAT
Cupra-kampioenen van 2007, Ronald Morien/Ferry Duivenvoorde, van de
partij. Ook Team Moreel participeert, net als de vader van Swift
Cup-rookie Jeroen Slaghekke.
Swift Cup: Newsflash voorbeschouwing Pinksterraces 2008
Dat
de Formido Swift Cup dé opstapklasse is voor jong racetalent,
bleek wel tijdens de start van het nieuwe seizoen. Na de openingsrace
van de Kinzo Paasraces stonden immers drie 20-jarige coureurs op het
Zandvoortse podium. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces (10 en
12 mei) mogen de jonge honden wederom bewijzen dat ze razendsnel zijn.
Klik hier om razendsnel naar de nieuwe Formido Swift Cup newsflash te gaan!
BMW 130i Cup: Ritsma, Glansdorp en Nagel in actie tijdens Pinksterraces
Luuk Glansdorp racet met Pinksteren in de BMW 130i Cup.
Foto: luukglansdorp.nl
Na de elf rijders die met Pasen deelnamen aan de BMW 130i Cup,
zal het deelnemersveld tijdens de aanstaande Pinksterraces
waarschijnlijk iets groter zijn. Zo maakt Toine Nagel de overstap
vanuit de DNRT, is Rintje Ritsma weer terug op het BMW-honk en
komt ook Luuk Glansdorp in actie voor het team van Certainty Racing.
Zoals we gisteren reeds op onze site meldden, zal regerend kampioen
Ricardo van der Ende dit weekend niet in actie komen tijdens de
Pinksterraces. Bovendien zal ook het bekende BMW 130i-gezicht Dillon
Koster niet rijden op Tweede Pinksterdag. Koster rijdt zaterdag in
Duitsland de lange afstandwedstrijd van de VLN. De Zandvoorter heeft
een nieuwe BMW M3. Met deze 600 pks tellende bolide gaat Koster
later dit jaar de 24 uur van de Nürburgring rijden. De wedstrijd
van zaterdag maakt onderdeel uit van de voorbereiding op de etmaal
durende strijd.
Coach Door deze race mist Koster zaterdag de kwalificatie van de BMW
130i Cup. Maandag zal hij wel op Zandvoort zijn, maar niet als rijder.
Hij zal zich die dag opwerpen als coach van zijn raceteam, dat met
Pinksteren uit drie BMW-rijders en vijf Formido Swift Cup-coureurs
bestaat.
BMW Naast Lau Michielse, die met Pasen al bij Certainty in de
BMW130i Cup participeerde, zijn dit keer ook Rintje Ritsma en Luuk
Glansdorp van de partij. Ritsma rijdt al veel langer in de cup, voor
Glansdorp betekent het zijn 130i debuut. Glansdorp is echter
allesbehalve onbekend met het merk BMW. Na een succesvolle
kartcarrière (onder meer vice-Europees én wereldkampioen
in de Rotax Max) heeft hij onder meer Formule BMW in Duitsland gereden.
Nog een nieuwkomer Een andere nieuwkomer binnen de BMW 130i Cup is Toine Nagel.
Deze rijder heeft race-ervaring in de DNRT opgedaan en maakt nu de
overstap naar het Dutch Power Pack. Nagel zal uitkomen voor het team
van Cor Euser in een Renova BMW.
Motormanagement geoptimaliseerd Tijdens de Pinksterraces gaan de BMW130is met een nieuw
geprepareerde Electronic Control Unit rijden. Omdat dit
motormanagementsysteem is geoptimaliseerd, zullen de wagens iets meer
vermogen en extra koppelmoment krijgen en een verbeterd toerenbereik
hebben. Daardoor is de verwachting dat de rondetijden omlaag zullen
gaan.
Div: Comeback Phil Bastiaans met Porsche fabriekscontract en in BRL V6
Na bijna een jaar afwezigheid keert Phil Bastiaans weer terug
in de cockpit van een raceauto. Dat de coureur uit Ulestraten niet
heeft stil gezeten, blijkt uit het feit dat hij het voor elkaar heeft
gekregen om een Porsche fabriekscontract in de wacht te slepen. Komend
weekend tijdens de Pinksterraces maakt Bastiaans bovendien zijn rentree
in de BRL V6.
n drie FIA GT races zal Bastiaans dit jaar plaatsnemen in een 2008
Porsche GT3 RSR (997) van het HISAQ Competiton team. Tijdens de FIA GT
wedstrijden in Nogaro, Zolder en de 24 uur van Spa-Francorchamps zal
Bastiaans met verve de kleuren van het nobelmerk uit Stuttgart
verdedigen. ,,HISAQ heeft dit jaar de officiële steun van Porsche
AG. Ik ben er dan ook wel best trots op dat de fabriek zo'n vertrouwen
in mij heeft. HISAQ is op het moment uitermate succesvol in de VLN, het
Duitse langeafstandskampioenschap, dus dat ziet er goed'.
Terug in BRL V6 Daarnaast is de Limburger, die ook nog een succesvol
televisieprogramma maakt voor de regionale zender L1 TV, actief in de
BRL serie voor het team van Linder Racing. De BRL beleeft dit weekend
tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort de
seizoensopening. ,,De BRL is een klasse waardoor ik me ook in Nederland
nog eens kan laten zien. De BRL V6 is een moeilijke wagen waar een
goede voorbereiding en set-up heel belangrijk zijn. Vanaf de eerste
trainingskilometers moet ik er dus staan. Ik heb het circuit van
Zandvoort al twee jaar niet meer gezien, maar gelukkig ben ik wel
fysiek goed in orde want ik heb mijn concentratie op de baan hard nodig
om met de ervaren rotten in de BRL de strijd aan te gaan.
Het eerste weekend staat in het teken van ritme vinden, zowel met het
voor Bastiaans nieuwe team als met de auto.
Driving Experience De coureur Bastiaans heeft genoeg om zich dit jaar mee bezig
te houden maar er wordt door de Limburger ook al verder gekeken. ,,Ik
heb het afgelopen jaar Phil Bastiaans Driving Experience opgezet. Ik
organiseer relatiebeheer events en track days. Waarbij relaties van
bedrijven of particulieren de mogelijkheid wordt geboden onder
begeleiding van ervaren instructeurs, zelf met autos, te rijden.
Dat kan onder meer met type wagens als de Golf GTI, Renault Megane RS,
BMWs 135i en nieuwe BMWs M3of 997
cupautos, aldus Phil.
Eén op één-trainingen Al deze autos zijn klaar gemaakt voor circuit,
inclusief rolkooi en racestoelen. ,,Ik doe dit op Zolder, Spa en de
Nürnburgring. Daarnaast geef ik ook één op
één-circuittrainingen, zowel hier, als op Sepang (Kuala
Lumpur) en de VS. Verder werk ik samen met de Hokenson Group en zijn
wij officieel sponsoracquisiteur van Porsche Motorsport,
aldus Bastiaans, aan de vooravond van de start van zijn raceseizoen.
Ricardo van der Ende tijdens de recente Paasraces. Foto: Fast Company
Ricardo van der Ende richtte voor dit seizoen zijn pijlen op
het Deens toerwagenkampioenschap, waarin wordt gereden met moderne
WTCC-bolides. De kans dat dit gaat lukken is helaas erg klein.
Daarnaast komt Ricardo ook niet meer uit in de Samsung BMW 130i Cup, de
klasse waarin hij regerend kampioen is.
Ricardo van der Ende is in mineur. Hij had gehoopt op een overstap naar
het Deens toerwagenkampioenschap, om aldus ervaring op te doen met
WTCC-autos. Dat wordt heel moeilijk, vertelde hij.
Ik kom geld tekort om deze overstap te realiseren. Er is
inmiddels al een raceweekeinde (3 races) van het kampioenschap achter
de rug. Ricardo hoopt thans dat hij dit seizoen in ieder geval nog een
gastrace kan rijden.
Achter de hand Ondanks zijn aankondiging dat hij na de Paasraces niet meer in
de Samsung BMW 130i Cup zou uitkomen, hield Ricardo deze klasse achter
de hand. Ook hierdoor is thans een streep gezet. Ook dat heeft
met financiën te maken, aldus de teleurgestelde coureur.
Ik hield de Samsung BMW 130i Cup als alternatief, voor als mijn
Deense plannen niet zouden slagen. Ik weet nu inmiddels dat ik tijdens
de Pinksterraces sowieso niet aan de start zal verschijnen.
Broers Ricardo is nu zoekende. Ik sta voor alles open, al
blijf ik het liefst bij Ekris en bij BMW. Ik wil de BMW- en
Ekris-familie bij voorkeur niet verlaten. Ricardo is het komende
weekeinde wel op Circuit Park Zandvoort aanwezig. Hij volgt de
verrichtingen van zijn broer Jacky, die in de BRL V6 uitkomt.
Als de ene Van der Ende geen kampioen kan worden, dan moet de
andere maar de titel pakken, sluit hij af.
Sportscars: âThuisraceâ Van Merksteijn Motorsport op Spa-Francorchamps
Komend weekend vindt op het circuit van Spa-Francorchamps in de
Belgische Ardennen de derde 1000 kilometer-race plaats van de Le Mans
Series. Voor het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur is het optreden op het Belgische Grand Prix-circuit een soort
thuisrace, waarbij oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar
Peter van Merksteijn uiteraard hopen op de enthousiaste ondersteuning
van tal van Nederlandse fans.
Na hun overwinning met de Porsche RS Spyder tijdens de eerste race in
Barcelona en de tweede plaats na een prachtige inhaalrace op Monza,
komen Verstappen en Van Merksteijn als leiders in het klassement van de
LMP2-categorie naar Spa. De race op het 7,004 kilometer lange circuit
start op zondag om 12.50 uur. Eurosport zendt van 12.45 tot 13.15 uur
de beginfase van de race live uit, s avonds volgt vanaf 22.45
uur een samenvatting. Motors TV doet van 12.45 tot 14.00 uur en van
15.00 uur tot 19.00 uur verslag van de race.
Mooiste circuit van Europa Voor Jos Verstappen is het circuit van Spa-Francorchamps
natuurlijk bekend terrein. Hier behaalde hij in 1994 met de
Benetton-Ford zijn beste Formule 1-resultaat door als derde te
eindigen. Ook had hij er in 1996 zijn naar eigen zeggen zwaarste
ongeval in de Formule 1, toen de wielophanging van zijn Footwork brak
en hij hard in de vangrails belandde. Maar als coureur verwerk
je zoiets snel, zegt Verstappen. Spa is voor mij het
mooiste circuit van Europa, ik kijk er echt naar uit! Het is een
rijderscircuit met veel snelle bochten en door de lengte van de baan
denk ik dat de onderlinge verschillen vrij groot zullen zijn. Daarnaast
is het natuurlijk onze thuisrace. Ik heb al gehoord dat er veel
Nederlandse fans naar Spa komen, en dat is altijd een extra
motivatie.
Uitdaging Peter van Merksteijn verheugt zich ook al op de race in Spa.
Dit circuit is voor iedere rijder een uitdaging. Ik heb er ook
al vaak gereden en het circuit ligt me. Daarnaast denk ik dat we
dankzij de input van Jos een uitstekende afstelling voor onze auto
hebben gevonden, waarmee we hopelijk weer goed kunnen scoren.
Van Merksteijn overtuigde tijdens de eerste twee LMS-races van het
seizoen door constant snelle rondetijden en goede prestaties. Ik
ben soms zelf ook wel een beetje verbaasd dat het zo goed gaat. Ik denk
dat de hulp van Jos en de goede aanpak van het team mij ook helpen om
mezelf meer en meer te ontwikkelen, zegt hij. Daarnaast
hebben we met de Porsche RS Spyder natuurlijk de beste auto tot onze
beschikking die je je maar kunt wensen!
Programma Spa Op vrijdag 9 mei vinden er in Spa van 13.00 tot 14.00 uur en
van 16.50 tot 17.50 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 10
mei is er van 9.45 tot 10.45 uur nog een vrije training, gevolgd door
de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.20 tot 14.40
uur. De warm-up is op zondagmorgen 11 mei van 8.45 tot 9.05 uur. De
race over een afstand van 143 ronden of 1001,562 kilometer start om
12.50 uur en duurt maximaal zes uur.