Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World Series Formule Renault 3.5: Baguette boekt thuisoverwinning
    Bertrand Baguette heeft de eerste race van de World Series Formule Renault 3.5 op Spa Francorchamps op zijn naam geschreven. De rijder van Draco Racing International was op zijn thuiscircuit al zijn tegenstanders te snel af en boekte met een voorsprong van ruim 2,5 seconde een klinkende overwinning.


    dsc_0455

    De eerste wedstrijd op Spa Francorchamps was een ware veldslag. De vele prachtige gevechten op de baan eisten de nodige slachtoffers, waardoor er uiteindelijk maar 16 auto’s over de finish kwamen.

    Meteen na de start was het al raak in de La Source bocht. Wickens, Carbone en Garcia kwamen met elkaar in aanraking. De race van Garcia was meteen ten einde, terwijl Wickens en Carbone veroordeeld waren tot een inhaalrace.

    Giedo van der Garde was liggend op de derde positie volop in gevecht met Julien Jousse. Bij een poging om Jousse in de
    11e ronde te passeren kwamen beide rijders hard met elkaar in aanraking en moesten de strijd staken in de Blanchimont bocht. Achter Duran was het nu Bertrand Baguette op de tweede plaats, met Moreau op de derde stek.

    Na een korte safety car situatie ontstond er een boeiend gevecht om de leiding. Duran had handen en voeten nodig om Baguette van zich af te houden. Maar in de bus-stop chicane profiteerde Baguette optimaal van zijn circuit kennis, greep de leiding en greep zo de overwinning.


    480_giedo_portret_9418

    Deceptie voor boze Giedo van der Garde
    Na de euforie in Monza en het dominante optreden in de trainingen op Spa-Francorchamps, was er in race 1 een flinke domper te verwerken voor Giedo. Nadat hij vanaf de zevende plaats was gestart, had hij zich al opgewerkt naar plaats drie, toen hij door een onbezonnen actie van Julien Jousse uit de race werd getikt. Giedo is boos en heeft zijn zinnen dan ook gezet op eerherstel in race 2.

    “Ik had me als tweede gekwalificeerd”, begon hij. “Dat was prima, het verschil was zo ontzettend klein, daar kon ik goed mee leven. Het betekende dat ik in de eerste race als zevende van mocht beginnen en ik had een absolute wereldstart. Ik lag al heel snel op de derde plaats en toen kwam de safety-car even naar buiten. Toen die weer naar binnen ging, kon ik Julien Jousse flink onder druk zetten en na een paar ronden maakte hij een grote fout en zat ik in zijn slipstream. Ik zat er naast in Blanchimont, het snelste punt van het circuit, en hij tikte me er gewoon af. Ik spinde in de banden, einde verhaal.”

    “Ik ben echt kwaad. Ik heb de beelden naderhand gezien en dit was gewoon volledig zijn fout. Het was een idiote actie en het heeft mij beroofd van een podiumplaats. Morgen mag ik als tweede van start en dan ga ik voor de overwinning. De snelheid is goed, hopelijk heb ik morgen een race zonder incidenten.”


    Uitslag race 1 – World Series Formule Renault 3.5
    Spa Francorchamps – zaterdag 3 mei 2008

    1. Bertrand Baguette, 20 ronden in 47:46.817
    2. Salvador Duran, op 2.598
    3. Guillaume Moreau, op 4.243
    4. Marco Bonanomi, op 4.529
    5. Mikhail Aleshin, op 5.796
    DNF Giedo van der Garde

    04-05-2008 om 20:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Timo Scheider voor de derde keer achtereen op pole
    dtm_mugello_scheider_quali_480
    Derde race, derde pole: Timo Scheider in Mugello

    Timo Scheider is op het moment gewoon niet te stoppen. In de derde kwalificatie van het seizoen pakte hij voor de derde maal op rij de pole-position. In de kwalificatie in Mugello was de Audi-coureur met 1.43,079 seconden niet minder dan 0,322 seconden sneller dan de concurrentie. Jamie Green zorgde ervoor dat er voor het eerst dit seizoen een keer een Mercedes op de eerste startrij staat, de Brit kwalificeerde zich als tweede voor de beide Audi-coureurs Kristensen en Ekström. Christijan Albers strandde in de eerste heat, hetgeen volgens hem vooral te wijten was aan het feit dat Mathias Lauda hem in de weg reed.


    Tom Kristensen was de snelste in de eerste heat met een rondetijd van 1.43,569 voor de Mercedes van Jamie Green en dan vijf Audi-rijders: Scheider, Winkelhock, Prémat, Jarvis, Tomczyk en Ekström. Voor Christijan Albers was de kwalificatie al na de eerste sessie beëindigd, nadat Ralf Schumacher zich wist te verbeteren van de 16e naar de 13e plaats en daarmee Albers uit de top-14 duwde. Onze landgenoot reed vijf ronden, maar kwam daarmee helaas niet verder, een lot dat hij deelde met Paffett, Lauda, Legge en Stoddart. Paffett raakte in de slotfase eenmaal van de baan.

    dtm_mugello_albers_480
    Albers was duidelijk niet blij nadat Lauda hem ophield

    "Ik zat er maar twee tienden van af"
    Albers zag Mathias Lauda als de oorzaak van het feit dat hij niet verder kwam. Hij was furieus: “Wat een klootzak! Hij was klaar, was op zijn inronde, terwijl ik vol op snelheid reed. In die snelle rechter (Correttaio, red.) verloor ik heel veel tijd doordat hij helemaal op mijn lijn zat. Wat was die gast aan het doen?!? Echt belachelijk!” Voor de rest was Albers niet ontevreden. “Het verschil was niet zo groot, ik zat er maar twee tienden of zo af. Gisteren in de longruns ging het ook wel goed, dus voor de race morgen ben ik wel optimistisch.”



    dtm_mugello_tomczyk_480
    Martin Tomczyk strandde al in de tweede heat

    Tomczyk eruit, problemen Di Resta
    Het voornaamste slachtoffer van de tweede heat was Martin Tomczyk, die als eerste de baan op ging, maar duidelijk problemen had met de wegligging van zijn auto en het ook bij zijn tweede poging niet voor elkaar kreeg. Kristensen voerde lange tijd de ranglijst aan, maar na het verstrijken van de officiële tijd van tien minuten zette Ekström uiteindelijk de snelste tijd op de klokken met 1.43,396. Duidelijk langzamer dan vanmorgen, maar in de kwalificatie was de baantemperatuur met 37,7 graden dan ook een stuk hoger. Kristensen bleef tweede voor de beide Mercedessen van Di Resta en Green, waarbij er bij Di Resta sprake was van een probleem: voordat de Schot kon beginnen aan zijn tweede poging, werd zijn Mercedes terug in de pitbox geduwd.

    Green leidt lange tijd, maar uiteindelijk slaat Scheider weer toe
    In de derde en beslissende heat ging Di Resta als eerste de baan op, nadat het probleem overduidelijk was verholpen. Het baatte hem echter niet, want het was zijn merkgenoot Jamie Green die lange tijd de ranglijst aanvoerde met een rondetijd van 1.43,401 minuten. Opmerkelijk: daarachter reden Kristensen, Ekström en Di Resta alledrie binnen zeven honderdsten van een seconde! In de slotfase, terwijl de officiële tijd al verstreken was, sloeg Timo Scheider voor de derde keer dit seizoen toe: met een perfecte ronde kwam hij tot een tijd van 1.43.079 minuten, waarmee hij voor de derde keer op rij de pole voor zich opeiste. Voor hemzelf was het in totaal de vijfde pole in zijn DTM-loopbaan, voor Audi de achtste pole op rij, een nieuw record in de DTM. “Fantastisch! Ik heb er bijna geen woorden voor”, aldus Scheider. “Ik had gehoopt op een plek in een van de eerste twee startrijen, maar dat het pole zou worden, dat had ik niet verwacht!”


    dtm_mugello_green_actie_480
    Dankzij Jamie Green staat er voor het eerst dit seizoen een Merdedes op de eerste startrij

    Uitslag:
    1. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, 1.43,079
    2. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,401
    3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.43,420
    4. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.43.472
    5. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,487
    6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,579
    7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,579
    8. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, 1.44,025
    16. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, 1.44,986


    04-05-2008 om 20:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Formule Renault 2.0: Overwinning voor Ricciardo, Meijer imponeert
    Dit weekend vindt de eerste meeting van de World Series by Renault plaats op het circuit van Spa Francorchamps. Bij de Eurocup Formule Renault 2.0 staan er maar liefst 48 bolides aan de start, een indrukwekkend veld. Onder hen ook het Nederlandse team MP Motorsport, dat met 3 bolides op het Europese toneel acteert. Ondermeer Nicky Catsburg en Paul Meijer besturen de gele Renault bolides van MP Motorsport.


    dsc_0275

    Onder zonnige weersomstandigheden claimde Valtteri Bottas de pole position tijdens de super pole kwalificatie op zaterdag, maar kort na de start moest de Fin lijdzaam toezien hoe Ricciardo langszij kwam. Paul Meijer vertrok de eerste race vanaf de elfde positie en wist al snel aansluiting te vinden bij zijn voorgangers. Een goede performance, aangezien het hele Europese deelnemersveld zich in de afgelopen periode bijkans scheel getest heeft en Meijer vanuit het niets instapt in dit competitieve kampioenschap.

    Na een prachtige inhaalactie in Eau Rouge, waarbij Meijer maar liefst drie andere rijders wist in te halen, sloeg het noodlot toe. Na een touche tussen Quaife-Hobbs en Vergne brak de voorvleugel van de eerstgenoemde. De vleugel vloog door de lucht en kwam ongelukkig tegen de voorwielophanging en de helm van Meijer terecht. Na deze forse impact kwam Meijer met de schrik vrij, maar moest zijn strijd wel staken.


    dsc_0370

    Nicky Catsburg kende eveneens een enerverende wedstrijd. De rijder uit Voorthuizen beleefde op vrijdag een ongelukkige kwalificatie vanwege wisselende weersomstandigheden en moest vertrekken vanaf de 42e plek. De race van Catsburg stond dan ook vol van mooie gevechten en inhaalacties. Na 12 ronden stuurde hij zijn auto op de 34e plek over de finish.

    Voorin het veld had Caldarelli een geslaagde inhaalactie op Bottas geplaatst. De rijder van SG Formula sloeg hierna meteen een gat. Bottas stond onder grote druk van Albert Costa en er ontstond een prachtig gevecht om de laatste podiumplaats. Uiteindelijk trok Bottas aan het langste eind en beklom samen met Ricciardo en Caldarelli het podium.

    dsc_0365

    Uitslag race 1 – Eurocup Formule Renault 2.0
    Spa Francorchamps – zaterdag 3 mei 2008

    1. Daniel Ricciardo, 12 ronden in 28:09.315
    2. Andrea Caldarelli, op 2.811
    3. Valtteri Bottas, op 14.692
    4. Daniël Zampieri, op 15.920
    5. Albert Costa, op 16.764
    34. Nicky Catsburg, op 1:03.583
    DNF Paul Meijer

    04-05-2008 om 19:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Mégane Trophy: Zware crash Wim Beelen op Spa
    Michaël Rossi (TDS Racing) was niet te verslaan tijdens de eerste kwalificaties voor de Eurocup Megane Trophy op het circuit van Francorchamps. De TDS Racing coureur pakte beide pole positions voor de twee races. Teambaas Frans Verschuur kon tevreden terugkijken op de prestatie van zijn eerste rijder Bernhard ten Brinke. Met een derde en tweede startpositie staat de snelle ondernemer er prima voor. Minder gelukkig was Wim Beelen die bij het opgaan van de heuvel bij Eau Rouge er in de tweede ronde hard vanaf ging en voor een rode vlag situatie zorgde. Gelukkig stapte Beelen ongedeerd uit maar het is nog de vraag of de zwaar beschadigde Megane snel genoeg kan worden opgelapt voor beide races. De twee debutanten van Equipe Verschuur Hoevert Vos en Harry Kolen moesten duidelijk nog wennen. Al moet gezegd worden dat de twee twaalfde plaatsen van Vos zeker niet slecht genoemd kan worden. Harry Kolen komt nog rijkilometers te kort om indruk te maken. Op ruim elf seconden reed de debutant naar tweemaal een 18de tijd.

    dsc_0163

    Startopstelling race 1
    (Snelste tijd rijders kwalificatie)

    1. Michaël ROSSI (TDS) 2:29.179
    2. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 0.746
    3. Bernhard TEN BRINKE (Equipe Verschuur) + 0.851
    4. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) + 0.877
    5. Sébastien DHOUAILLY (Team Lompech Sport) + 0.878
    6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 1.234
    7. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 1.320
    8. Renaud KUPPENS (Boutsen Energy Racing) + 1.333
    9. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 1.384
    10. Jean – Philippe MADONIA (TDS) + 2.420
    12. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 3.484
    18. Harry KOLEN (Equipe Verschuur) + 11.388
    22. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) Ongeval tweede ronde

    Startopstelling race 2
    (Tweede tijd rijders kwalificatie)

    1. Michaël ROSSI (TDS) 2:29.901
    2. Bernhard TEN BRINKE (Equipe Verschuur) + 0.147
    3. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 0.186
    4. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) + 0.380 +0.194
    5. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 0.706
    6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 0.719
    7. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 0.998
    8. Renaud KUPPENS (Boutsen Energy Racing) + 1.357
    9. Jean – Philippe MADONIA (TDS) +1.837
    10. Giuseppe TERMINE (Oregon Team) + 2.605
    12. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 3.192
    18. Harry KOLEN (Equipe Verschuur) +10.960
    22. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) ongeval

    04-05-2008 om 19:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Eerste zege van het seizoen voor Nico Hülkenberg
    f3_mugello_podium_1_480
    Winnaar Nico Hülkenberg (r.) met naast zich zijn ingenieur Guillaume Capieto en de als tweede geklasseerde Koudai Tsukakoshi

    Nico Hülkenberg, die voor de start van het seizoen door velen als de absolute titelfavoriet in de Formule 3 Euro Serie werd beschouwd, scoorde in de beide races op Hockenheim geen punten vanwege technische problemen. Nu heeft hij eindelijk zijn eerste zege van het jaar te pakken: op het circuit van Mugello pakte hij vanaf pole de leiding en reed vervolgens de zege naar huis, ondanks enkele aanvallen van de sterk rijdende Japanner Koudai Tsukakoshi, die uiteindelijk genoegen moest nemen met de tweede plaats. De derde positie ging naar de Franse rookie Jules Bianchi. Renger van der Zande streed met Edoardo Mortara en werd uiteindelijk vijfde, Henki Waldschmidt kwam als 13e over de eindstreep.

    Fatsoenlijk starten is in de Formule 3 een moeilijk fenomeen, zoals vorige week tot twee keer toe bleek bij het openingsweekend van de Duitse ATS Formule 3 Cup. Ook in de Euro Serie bleef men niet van startproblemen gevrijwaard: terwijl het licht uitgaat, blijft Vietoris staan, terwijl Hülkenberg zonder problemen de leiding pakt, gevolgd door Bianchi, Tsukakoshi en Van der Zande, die echter in de loop van de eerste ronde een plek verliest aan Edoardo Mortara. Waldschmidt valt terug tot de 17e plaats. In de vierde ronde haalt Tsukakoshi met een spectaculaire actie buitenom Bianchi in en neemt zo de tweede plaats over. Korte tijd later raakt Vernay van de baan.

    f3_mugello_start_1_480
    Start van de race, alleen Vietoris ontbreekt


    Hülkenberg en Tsukakoshi bouwen voorsprong op
    De rest van de race is gedurende de eetrste vijf ronden een saaie aangelegenheid, afgezien van een spannende actie tussen Niall Breen en Yann Clairay, die de laatstgenoemde al glijdend en met de wielen van beide auto’s nagenoeg in elkaar in zijn voordeel weet te beslissen. In de zevende ronde raakt Kimball kort van de baan en valt terug van de twaalfde naar de negentiende plaats. Hülkenberg komt na de achtste ronde door met een voorsprong van 0,5 seconde op Tsukakoshi, daarachter is er een flink gat naar de als derde geklasseerde Bianchi, die al vijf seconden achterstand op Hülkenberg heeft.

    Eerste aanval Tsukakoshi
    In de elfde ronde plaatst Tsukakoshi in de snelle linkerbocht Correntaio zijn eerste aanval op Tsukakoshi. Bijna raken ze elkaar, maar aan de binnenkant van de bocht houdt de Duitser het gas erop en verdedigt zo zijn leidende positie. In ronde 13 valt Van der Zande Mortara aan in de strijd om de vierde plaats, maar de Italiaan blijft hem voor. Twee ronden later probeert Van der Zande het opnieuw, maar wederom zonder resultaat. In de 17e ronde raken Vietoris en Campos-Hull in Luco met elkaar van de baan en belanden beide in de grindbak.

    f3_mugello_zande_1_480
    Renger van der Zande eindigde als vijfde

    f3_mugello_mortara_480
    Edoardo Mortara, de leider in het kampioenschap

    Nog één keer spannend
    In de slotfase wordt het nog één keer spannend tussen Hülkenberg en Tsukakoshi, maar de Duitser maakt geen fout en stelt zijn eerste overwinning van het seizoen veilig. Tsukakoshi behaalt als tweede zijn beste resultaat tot nu toe in de Euro Serie, evenals Bianchi op de derde plaats. Mortara eindigt voor eigen publiek als vierde en best geklasseerde rijder met een Volkswagenmotor, een seconde voor Van der Zande, die zich in de laatste ronden Mika Mäki van het lijf weet te houden. Yann Clairay en Dani Clos completeren de top acht. De Spanjaard verovert in de laatste ronde de achtste positie van Niall Breen en mag daarmee morgen vanaf pole vertrekken. Henki Waldschmidt komt als dertiende over de eindstreep.

    Uitslag:
    1. Nico Hülkenberg (Dui), Dallara-Mercedes, 21 r. in 36.35,388 (gem. 180,616 km/u)
    2. Koudai Tsukakoshi (Jap), Dallara-Mercedes, op 1,001
    3. Jules Bianchi (Fra), Dallara-Mercedes, op 16,404
    4. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 17,340
    5. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 18,377
    6. Mika Mäki (Fin), Dallara-Mercedes, op 21,521
    7. Yann Clairay (Fra), Dallara-Mercedes, op 30,537
    8. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 31,518
    13. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 40,623

    Stand na 3 van 20 races:
    1. Mortara, 15 punten
    2. Mäki, 13
    3. Hülkenberg, 12
    4. Van der Zande, 11
    5. Tsukakoshi, 8
    6. Kimball, 8
    7. Mailleux, 8






    04-05-2008 om 19:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde blijft vooraan in Spa
    480_giedo_portret_9624

    Giedo van der Garde is op Spa-Francorchamps tot nu toe ongeslagen. In de tests van donderdag was hij al de snelste en ook de vrije trainingen op vrijdag werden allebei door de P1 Motorsport-coureur als snelste afgesloten. Het belooft wat voor de de rest van het weekend, al blijft Giedo voorzichtig.

    “We hebben weer een prima dag gehad”, begon hij. “De ochtendsessie was dik in orde en we waren opnieuw de snelste, wat natuurlijk goed voor het vertrouwen was. In de tweede sessie stonden we ook vooraan, maar dat was niet eens gepland! We hielden ons vooral bezig met lange runs met veel benzine aan boord, maar tegen het einde van de training wilde het team nog iets proberen, wat ons prompt de snelste tijd bracht.”

    “Het overstuur waar we gisteren wat last van hadden, was vanochtend helemaal verdwenen, dus de auto gaat als een trein. In de lange runs zien we er erg goed uit, dus ik heb veel vertrouwen, al moet je er nooit vanuit gaan dat het vanzelf gaat. Morgen is het een nieuwe dag en zou het misschien wel kunnen gaan regenen, je weet maar nooit. We zullen zien. Tot nu toe ben ik zeer te spreken over het verloop van dit weekend.”

    04-05-2008 om 19:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Hülkenberg opnieuw op pole, Van der Zande vierde
    f3_mugello_hulkenberg_quali_480
    Nico Hülkenberg met startnummer 1 op weg naar pole position


    Net als drie weken geleden op het circuit van Hockenheim vertrekt Masters-winnaar Nico Hülkenberg ook morgen vanaf de pole-position voor de derde race van het seizoen in de Formule 3 Euro Serie. Op het 5,245 kilometer lange circuit van Mugello bleef de ART-coureur uit Emmerich de Japanner Koudai Tsukakoshi 0,166 seconde voor. Renger van der Zande kwalificeerde zich als vierde, Henki Waldschmidt reed de elfde tijd.

    In de tests van gisteren en de vrije training van vanmorgen wilden we nog niet ons volledige potentieel laten zien”, verklaarde Renger van der Zande, die in de vrije training de achtste tijd liet aantekenen. “In de kwalificatie gingen we drie keer op nieuwe banden uit. Mijn tweede run was heel goed, ik stond zelfs een tijdlang eerste, maar in de derde run kon ik er niet veel tijdwinst meer uithalen, dus sta ik nu morgen op de vierde plaats. Natuurlijk had ik graag pole gestaan, maar die Duitser (Hülkenberg, red.) gaat wel heel erg hard."

    f3_mugello_waldschmidt_quali_480
    Henki Waldschmidt kwalificeerde zich als elfde

    Waldschmidt verraste bij eerste poging
    Henki Waldschmidt verraste bij zijn eerste poging op nieuwe banden door gelijk de derde tijd op de klokken te zetten, maar deze positie kon hij uiteindelijk niet vasthouden. “We hebben daarna wat veranderd aan de vleugel, maar dat ging helemaal niet, dus voor de derde run deden we het weer anders, maar ik kwam niet verder dan elfde. Het circuit ligt me wel, een leuke, snelle baan, maar de banden slijten wel heel snel.”


    f3_mugello_zande_quali_480
    Zulke decors vind je niet in Oschersleben: Renger van der Zande

    Uitslag:
    1. Nico Hülkenberg, Dui, Dallara-Mercedes F308, 1.41,443
    2. Koudai Tsukakoshi, Jap, Dallara-Mercedes F308, 1.41,609
    3. Christian Vietoris, Dui, Dallara-Mercedes F308, 1.41,765
    4. Renger van der Zande, Ned, Dallara-Mercedes F308, 1.41,905
    5. Jules Bianchi, Fra, Dallara-Mercedes F308, 1.41,906
    6. James Jakes, GBr, Dallara-Mercedes F308, 1.42,099
    7. Edoardo Mortata, Ita, Dallara-Volkswagen F308, 1.42,108
    11. Henki Waldschmidt, Ned, Dallara-Mercedes F308, 1.42,242


    04-05-2008 om 19:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DNRT: Assen decor voor tweede race Saker Sportscar Challenge
    eerste_raceweekend_2008

    Na een kleine maand staan alle rijders te popelen voor de tweede racedag in de Saker Sportscar Challenge. Zondag is het circuit van Assen het decor voor de strijd in de snelle eenheidsklasse.

    Nieuwe deelnemers
    Zoals reeds aangekondigd zullen er gedurende het seizoen diverse equipes bijkomen. In Assen zien we Frank Klein aan de start in zijn nieuwe Saker GT. Hij zal worden bijgestaan door teammaat Jacques Gélébart, die in de eerste race al wat Saker-ervaring op deed in de Netservices SNA Racing Promoauto.

    assen_2007_was_natzeer_nat_foto_door_joen-tai_chen

    Verwachting
    Een jaar geleden werden de Saker races op Assen veelal onder natte omstandigheden verreden. Die dag was het Schouten Racing team, gerund door Bas Koeten Racing, oppermachtig. Uit dezelfde stal zal ook de Hotspring Racing equipe, met Jeroen Rutges en Gerben van der Weij, het onderste uit de kan proberen te halen na de pechvolle seizoensstart. Ook de leiders in het huidige klassement, Jadbalja-2 met Herbert Boender en Robbert Visser, zullen weer gaan genieten van het Drentse asfalt en daarbij proberen hun koppositie vast te houden. Hoe het komende zondag zal vergaan is lastig te voorspellen, want dit jaar is de top in de Challenge breder dan ooit. Daarom mogen ook de overige Jadbalja equipes en teams als Hekker en VDI absoluut tot de favorieten worden gerekend.
    Terugblik debutanten
    Op de eerste racedag waren er diverse rijders die hun debuut in de Saker Challenge hadden gemaakt. Beide ACS Racing equipes waren goed bezig, met name Mario Bik en Balasz Vajta deden tot de crash in de tweede sprintrace goed mee in de subtop. Ook Emile Bezemer en Monny Krant in hun King Kong Racing Saker GT waren erg tevreden met hun eerste optreden. Beiden hebben relatief weinig ervaring in de autosport, maar reden wel direct competitieve tijden.

    netservices_sna_racing_saker_gt_promo

    Saker Promoauto
    De witte Saker Promoauto, gerund door het SNA Racing team van Johan Kraan, zal dit weekend weer een andere bezetting hebben. Vorige race namen Jacques Gélébart en prijswinnaar Stefan Halters plaats in de enige witte bolide van het veld. Komend weekend zal er een andere prijswinnaar de kans krijgen om de prestaties van de Saker GT te mogen ervaren. De auto zal echter niet meer maagdelijk wit zijn, het heeft nu een stoer zwart-wit design in de kleuren van sponsor Netservices.

    04-05-2008 om 19:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi's ook in Italië erg sterk
    MUGELLO - Het Deutsche Tourenwagen Masters kampioenschap is neer gedaald in het prachtige Toscane (Italië). Op het circuit van Mugello welke eigendom is van Ferrari vind de derde ronde van het kampioenschap plaats. Tijdens de eerste twee ronden wist Audi de strijd steeds te winnen van Mercedes-Benz. Na de test van vanochtend is het merk met de 'ster' nog steeds aan het vechten tegen een achterstand. De Audi's van Mattias Ekström en Timo Scheider waren wederom sneller, maar de mannen van Mercedes proberen terug te knokken. Jamie Green eindigde de test als derde met zijn AMG C-Klasse.

    Albers in actie op Mugello

    Christijan Albers wint het gevecht met Ralf Schumacher wederom om de veertiende plaats. De Duitser reed de vijftiende tijd. Teamgenote van Albers finishte de sessie als laatste op een grote achterstand van de Nederlander.

    Uitslag DTM Test #01 Mugello
    01. Mattias Ekström   Audi Sport Team Abt Sportsline   1:44.651

    02. Timo Scheider Audi Sport Team Abt +00.311

    03. Jamie Green Salzgitter AMG Mercedes +00.759

    04. Tom Kristensen Audi Sport Team Abt +00.920

    05. Bruno Spengler Mercedes-Benz Bank AMG +00.963

    06. Paul di Resta AMG Mercedes C-Klasse +01.008

    07. Gary Paffett stern AMG Mercedes +01.022

    08. Bernd Schneider Original-Teile AMG Mercedes +01.172

    09. Alexandre Prémat Audi Sport Team Phoenix +01.247

    10. Martin Tomczyk Audi Sport Team Abt Sportsline +01.350

    11. Oliver Jarvis Audi Sport Team Phoenix +01.598

    12. Markus Winkelhock Audi Sport Team Rosberg +01.624

    13. Mike Rockenfeller Audi Sport Team Rosberg +01.629

    14. Christijan Albers Futurecom-TME Audi +01.755

    15. Ralf Schumacher TRILUX AMG Mercedes +02.210

    16. Mathias Lauda Pixum AMG Mercedes +02.481

    17. Maro Engel JungeSterne AMG Mercedes +02.654

    18. Susie Stoddart TV Spielfilm AMG Mercedes +02.773

    19. Katherine Legge Futurecom-TME Audi +03.586

    02-05-2008 om 15:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Kox: "We kijken met Michelin naar een oplossing"
    Met steun van de Russische InterProgress Bank heeft Reiter Engineering het project met de Lamborghini Murciélago in een stroomversnelling gekregen. Hans Reiter en zijn crew hebben de afgelopen maanden veel tijd in de ontwikkeling van de bolide gestoken en nemen deel aan races voor het FIA GT en de LMS. De Murciélago is inmiddels heel betrouwbaar gekregen. Nu rest de zoektocht naar de juiste balans en afstelling van de auto. Tijdens de tweede race van de Le Mans Series behaalde Peter Kox en zijn Russische teamgenoot Roman Rusinov een vierde plaats in de GT1 klasse. Toch was Kox nog niet tevreden. Met de betrouwbaarheid van de auto ziet het er goed uit, maar met betrekking tot de set-up en de ‘race-pace’ is nog veel winst te boeken.

    Peter Kox/foto Michel Bresser

    Het was een moeilijke race”, liet Peter Kox weten. “Vooral om grip in de auto te creëren. Momenteel kijken we samen met Michelin naar oplossing en hopen in Spa competitiever te kunnen zijn. Het positieve aan de race is, dat we wederom de 1000 kilometerrace hebben uitgereden. Hiermee laat de Lamborghini haar betrouwbaarheid zien. Met het oog op 24uur van Le Mans is dat ons grootste doel.”

    02-05-2008 om 15:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Endurance test VW Scirocco geslaagd (+ FOTO)
    De nieuwe Volkswagen Scirocco heeft zijn eerste tests goed doorstaan. Hans-Joachim Stuck, Dieter Depping, de Belg François Verbist en Thomas Mutsch voelden de 300 pk sterke Scirocco aan de tand op Oschersleben tijdens een endurance testsessie. De nieuwe Volkswagen zal ingezet worden tijdens de 24uurs race op de Nordschleiffe in het laatste weekend van deze maand.

    VW Scirocco met HJ Stuck achter het stuur

    Hans-Joachim Stuck bleek zeer opgetogen over de nieuwe Scirocco. "Ik kroop achter het stuur en voelde me meteen op mijn gemak. De Scirocco is één van de minst gecompliceerde auto's waar ik ooit mee heb gereden, het is echt een plezier om mee te rijden. Nu kijk ik nog meer uit naar de 24 uren van de Nordschleiffe."

    De Volkswagen Scirocco is voorwiel aangedreven en heeft een 2liter TFSI motor onder de kap, welke 300pk produceert. Vorig jaar werd VW achtste algemeen en winnaar in zijn klasse met de Golf GTI in een veld van 220 deelnemers.

    02-05-2008 om 15:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Jaap van Lagen: “De Lada heeft me aangenaam verrast”
    480_lagenlada3

    Coureur Jaap van Lagen heeft de eerste kilometers gemaakt met de Lada 110 WTCC van Russian Bears Motorsport. Op Koninginnedag reed de coureur uit Ede vijftien ronden op het circuit van Zandvoort. Jaap van Lagen was na deze kennismaking aangenaam verrast.


    “Natuurlijk is er nog veel werk te verzetten, maar de basis van de Lada is goed. De balans in de auto was nog niet optimaal, toch kon ik hoopvolle tijden neerzetten”, vertelt Jaap van Lagen. “Ik kijk uit naar de komende tests en het eerste raceweekeinde.”
    De eerste race voor Jaap van Lagen en Russian Bears Motorsport staat gepland tijdens het WTCC-weekeinde in Valencia (Spanje), van 16 tot 18 mei. In de aanloop naar debuut in het WK toerwagens neemt het team 6 en 7 mei deel aan de officiële WTCC-tests op het circuit van Oschersleben.

    480_lagenlada4

    Jaap van Lagen deelt in Duitsland de auto met Viktor Shapovalov, de Russische teameigenaar en coureur. “Het doel is om veel data te verzamelen. Op Zandvoort bleken de achterbanden nog niet genoeg ‘bite’ te geven. We gaan experimenteren met de wielstanden om een goede set up te vinden. Nu is de auto achter nog een beetje onrustig.”
    De rembalans zal ook één van de aandachtspunten zijn tijdens de testdagen. Bij een eerdere test op Zandvoort belandde Viktor Shapovalov naast de baan, nadat bij het aanremmen voor de Tarzanbocht de achterwielen blokkeerden. “Met andere remcilinders verwachten we dit probleem op te lossen”, laat de coureur weten.

    Na de testsessie op Zandvoort is Jaap van Lagen uiterst positief gestemd. “De Lada 110 WTCC heeft me echt aangenaam verrast. De rondetijden waren gewoon goed. We staan pas aan het begin van het project, dus er is nog heel veel vooruitgang te boeken. Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet. Wellicht dat we aan het einde van het seizoen een keer in de top drie bij de Privateers kunnen eindigen.”

    Russian Bears Motorsport neemt vanaf de race in Valencia deel aan de resterende tien evenementen in het WTCC, inclusief de races in Japan en Macau. Het team trekt ten strijde met twee auto’s. Voor de eerste race in Spanje is de tweede Lada 110 WTCC gereed. Jaap van Lagen combineert de activiteiten in het WK-toerwagens met het racen in de Porsche Supercup voor Damac Kadach Racing.

    02-05-2008 om 15:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde snelste in tests Spa-Francorchamps
    480_giedo_in_auto_8601

    Giedo van der Garde heeft een prima testdag op het circuit van Spa-Francorchamps achter de rug. De P1 Motorsport-coureur sloot de beide sessies als snelste af, waarmee hij nogmaals zijn potentieel heeft onderstreept. Vooraf zei Giedo dat het weekend in Monza weliswaar geweldig was, maar dat het in Spa voor iedereen weer helemaal opnieuw begint. Tot nu toe kent hij een prima start, maar er valt volgens Giedo nog genoeg te verbeteren.

    "Het ging vrij goed vandaag", begon Giedo. "We waren in de beide sessies de snelste, al was de concurrentie zeker niet ver weg. Dat is natuurlijk goed, maar het laat eens temeer zien dat onze aandacht geen moment mag verslappen. De auto was nog niet helemaal perfect, hij overstuurde iets, en daar gaan we voor morgen aan werken. Het ziet er goed uit, maar het kan zeker beter."

    1. Giedo van der Garde (P1 Motorsport) 2:02.886
    2. Marco Bonanomi (Team Comtec) +0.117
    3. Salvador Duran (Interwetten.com) +0.161
    4. Robert Wickens (Carlin Motorsport) +0.395
    5. Marcos Martinez (Pons Racing) +0.509
    6. Borja Garcia (RC Motorsport) +0.532
    7. Julien Jousse (Tech 1 Racing) +0.629
    8. Charles Pic (Tech 1 Racing) +0.809
    9. Bertrand Baguette (Draco Racing) +0.820
    10. Pasquale di Sabatino (Team Comtec) +0.919

    02-05-2008 om 15:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde hoopt op voortzetting supervorm
    480_giedo_beker

    Na een verpletterend optreden in Monza, is Giedo van der Garde nu aangekomen op het circuit van Spa-Francorchamps, voor het tweede raceweekend in de World Series by Renault. Giedo rolde in Monza in beide races het hele veld op en is nu de onbetwiste leider in het kampioenschap. In Spa hoopt de P1 Motorsport-coureur die vorm te behouden.

    Giedo wil zelf nog niet aan het kampioenschap denken. “Nee, daar houd ik me echt niet mee bezig”, zei hij. “Daar is het nog veel te vroeg voor. Monza was fantastisch en hopelijk kunnen we datzelfde kunstje herhalen in België. Verder dan dat denk ik op dit moment nog niet. In Monza hadden we een geweldige set-up en daarom liep het ook zo goed. Het is nu aan ons om ook hier de auto weer perfect af te stellen en weer zoveel mogelijk punten binnen te halen.”

    Beetje geluk
    “Een race winnen doe je echter niet zomaar. Je moet natuurlijk een beetje geluk hebben, maar je moet ook zorgen dat je vooraan staat, dat alles klopt en je moet natuurlijk geen fouten maken. Voor mijzelf en voor de rest van het veld geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ga mijn uiterste best doen om weer net zo’n mooi resultaat te behalen als in Monza.”

    02-05-2008 om 15:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giedo van der Garde: "Een race winnen doe je niet zomaar"
    Na een verpletterend optreden in Monza, is Giedo van der Garde nu aangekomen op het F1 circuit van Spa-Francorchamps, voor het tweede raceweekend in de World Series by Renault. Van der Garde rolde in Monza in beide races het hele veld op en is nu de onbetwiste leider in het kampioenschap. In Spa hoopt de P1 Motorsport-coureur die vorm te behouden.

    Podium Giedo van der Garde

    Giedo wil zelf nog niet aan het kampioenschap denken. “Nee, daar houd ik me echt niet mee bezig”, zei hij. “Daar is het nog veel te vroeg voor. Monza was fantastisch en hopelijk kunnen we datzelfde kunstje herhalen in België. Verder dan dat denk ik op dit moment nog niet. In Monza hadden we een geweldige set-up en daarom liep het ook zo goed. Het is nu aan ons om ook hier de auto weer perfect af te stellen en weer zoveel mogelijk punten binnen te halen.”

    “Een race winnen doe je echter niet zomaar. Je moet natuurlijk een beetje geluk hebben, maar je moet ook zorgen dat je vooraan staat, dat alles klopt en je moet natuurlijk geen fouten maken. Voor mijzelf en voor de rest van het veld geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ga mijn uiterste best doen om weer net zo’n mooi resultaat te behalen als in Monza.”

    01-05-2008 om 12:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baguette wil Belgisch volkslied laten klinken op Spa
    Het werd geen meevaller voor Bertrand Baguette, de vertegenwoordiger van het RACB National Team, in de eerste meeting van de Formula Renault 3.5 in Monza. De snelle Belg wil dan ook revanche nemen dit weekend in Francorchamps.

    Een mooier kader kan men zich niet inbeelden voor de tweede manche van de World Series by Renault: het is op 'het mooiste circuit ter wereld' dat de Franse constructeur zowat al haar competities de baan opstuurt met bovenaan de lange lijst de Formula Renault 3.5. Het is in wat bekend staat als één van de wachtkamers van de Formule 1 dat we een Belg met ambities terugvinden: Bertrand Baguette.

    “Uiteraard ben ik gemotiveerd om voor eigen publiek aan te treden,” legt Baquette uit. “Het is trouwens een unieke gelegenheid om de Formula Renault 3.5 eens van dichtbij aan het werk te zien. Francorchamps is een piste waar deze auto’s goed draaien en in het verleden heb ik er altijd goed gereden."


    In het gele racepak van het RACB National Team – de filière die RACB lanceerde om jonge, beloftevolle rijders te ondersteunen in de éénzitterij – wil Bertrand het tegengevallen weekend van Monza zo vlug mogelijk vergeten door voor eigen publiek een schitterend resulaat neer te zetten.

    "Een technische breuk waarvoor het team niets verweten kan worden in de eerste manche en een incident met een andere deelnemer in de tweede manche, waren er de oorzaak van dat we in Italië niets konden uitrichten,” vervolgt hij. “Ik dacht met 22 punten op zak terug naar België te keren, maar ik tel nu geen enkel punt. Hoe dan ook, wat nu telt is een volle concentratie voor de afspraak in Spa. Ik wil vooraan zitten, tonen dat ik het vertrouwen van RACB verdien en op het podium finishen. Het ideale scenario zou zijn dat ik in mijn geel racepak de Brabançonne kan laten weerklinken in Francorchamps. Ik weet dat wij, het team en ikzelf, in Monza tijdens de trainingen competitief voor de dag kwamen. Het is aan ons om dat alles dit weekend te bevestigen op het mooiste circuit ter wereld."

    01-05-2008 om 12:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Mégane Trophy: Equipe Verschuur vanaf komend weekend op prijzenjacht
    b_ten_brinke_in_actie

    Komend weekend gaat op het circuit van Spa-Francorchamps het nieuwe seizoen van de Eurocup Mégane Trophy van start. Equipe Verschuur zal ook dit jaar participeren in het Renault-geweld. ,,Het is weer tijd om prijzen te vergaren’’, lacht teambaas Frans Verschuur aan de vooravond van de nieuwe competitie.

    Volgens Frans Verschuur, die met vier wagens zal deelnemen aan de internationale klasse, is de Mégane Trophy aan een revival bezig. ,,Vorig jaar deden er tussen de zestien en achttien auto’s mee, nu gaan we naar ongeveer 22 wagens verwacht ik. Renault moedigt het racen in de klasse ook aan. Zo levert en betaalt het automerk dit seizoen alle banden. Dat komt toch neer op zo’n 25.000 euro per coureur.’’

    Titeljacht
    Bernhard ten Brinke is dit seizoen de sportieve kopman bij Equipe Verschuur. ,,Bernhard gaat nu met ons zijn vierde Mégane-jaar in’’, zegt Frans. ,,Elk seizoen maakt hij een stapje voorwaarts. Tijdens alle voortesten op het komende seizoen zat Bernhard continu in de topvier. Dat is uitstekend. Met hem willen we dit jaar voor de titel gaan.’’

    Goed bevallen
    De overige drie rijders van Equipe Verschuur zijn Wim Beelen, Harry Kolen en Hoevert Vos. ,,Wim gaat pas aan zijn tweede autosportseizoen beginnen, maar is erg gemotiveerd om zich in de toptien te racen’’, zegt Frans Verschuur over Wim Beelen, die als ondernemer de nodige bekende coureurs sponsort. ,,Harry Kolen heeft een jaar SEAT Cupra gereden en ook met Golfjes in de DNRT. Bovendien heeft hij dit jaar met ons in een Clio aan de 24 uur van Dubai meegedaan. Dat was hem heel goed bevallen. ‘Wacht maar, ik zal je in een nog snellere wagen zetten’, zei ik toen tegen Harry. Die wagen is de Mégane, waarin hij nu met veel zin gaat racen.’’

    Rouleerauto
    Hoevert Vos is geen onbekende bij Equipe Verschuur. De coureur heeft veel in de nationale Clio Cup geracet. ,,Hoevert wil graag zijn horizon verbreden en in een mooie internationale klasse uitkomen. Hij zal overigens niet het hele seizoen gaan racen in de Méganes. Hoevert zal de bolide delen met Erik van Loon en Wilko Becker.’’

    bernhard_ten_brinke_champi
    Bernhard ten Brinke kon in 2007 champagne spuiten door tijdens één van de races als tweede
    te finishen.

    Onderlinge strijd
    Terwijl Bernhard ten Brinke voor de titel zal gaan, is het voor de overige drie rijders van Equipe Verschuur een ander verhaal. ,,Ze weten dat het niveau van de Mégane Trophy voor hen zwaar zal worden’’, vertelt Frans Verschuur. ,,Maar ze zullen onderling zeker een strijd gaan voeren. Ze proberen elkaar nu al op humoristische wijze vliegen af te vangen. Maar ze zijn daarnaast ook erg gedreven. Zo zal Hoevert coureur Jaap van Lagen als zijn begeleider inschakelen.''

    Tot en met 2012
    Ondertussen is bekend geworden dat de Mégane Trophy in ieder geval tot en met 2012 zal blijven bestaan. De bolide zal vanaf komend jaar een nieuwe body krijgen. Tevens gaat het gerucht dat de motor in 2009 wordt opgekieteld van 320 naar ongeveer 400 paardenkrachten.

    Mike Verschuur niet
    Mike Verschuur zal dit jaar overigens niet rijden in de Mégane Trophy. De zoon van Frans, die vorig seizoen wel actief was in deze klasse, heeft zoals bekend gekozen voor de Porsche Supercup. Maar vader Frans zal zich komend weekend niet vervelen op Spa-Francorchamps. ,,Ik krijg daar 180 gasten op bezoek.’’ Lachend: ,,Ik weet nog niet waar ik ze allemaal kwijt kan.’’

    Kalender
    Voor de Mégane Trophy zijn in 2008 zeven weekenden gepland met twee races (40 minuten plus 1 ronde per manche) per keer. Komend weekeinde begint het racefeest op Spa-Francorchamps. Vervolgens staan Silverstone, de Hungaroring, de Nürburgring, Le Mans, Estoril en Barcelona op de kalender.

    29-04-2008 om 19:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 3: Renger van der Zande: 'In Mugello wil ik continu vooraan meedoen'
    renger_juicjhend

    Komend weekend vindt het tweede Formule 3 Euroseries-weekend van 2008 plaats. Plaats van handeling is het circuit van Mugello in Italië. Renger heeft een prima seizoensstart meegemaakt in Hockenheim, met een dominante zege in de race op zondag. In Mugello hoopt de Prema Powerteam-coureur op een sterk weekend, dat hem verder helpt in zijn jacht op het kampioenschap.


    Renger, denk je dat het Prema Powertam na je overwinning in Hockenheim weer tot de topteams gerekend mag worden?
    ,,Ik heb Prema altijd als een topteam gezien. Daarom ben ik ook bij ze gebleven na mijn eerste jaar in de Formule 3 Euroseries. We hebben in de winter heel hard gewerkt en ik heb er mede voor gezorgd dat er veel nieuwe jongens zijn aangetrokken, die een absolute aanwinst zijn voor het team. We hebben in Hockenheim gezien dat die beslissingen zich beginnen uit te betalen.’’

    Zie je deze wederopstanding van Prema ook als een verdienste van jezelf?
    ,,Ik wil best zeggen dat ik daar trots op ben, ja. Vorig jaar moest ik heel veel zelf uitzoeken, zoals de set-up, en ging er ook veel fout. Zo ben ik een aantal keer uitgevallen door onnodige technische problemen. Voor dit jaar wilde ik twee teamgenoten die echt gas kunnen geven. En die heb ik gekregen. Dani Clos en Charlie Kimball zijn jongens met een zware rechtervoet en ze dagen me echt uit. Dat is belangrijk in een team. Niet één coureur die de snelste is, maar drie jongens die elkaar tot grote hoogten stuwen. Ook de komst van enkele nieuwe engineers is alleen maar goed nieuws voor Prema.’’

    Er wordt gezegd dat het huidige Formule 3 Euroseries-veld het zwaarste veld sinds tijden is. Ben je het daar mee eens?
    ,,Ja, zeker. Het is absoluut een ontzettend sterk veld. Kijk maar naar jongens als Nico Hülkenberg, die er een jaartje Formule 3 aan vast heeft geplakt. James Jakes is ook zo’n naam. Maar ook de nieuwelingen, zoals Mika Mäki en Jon Lancaster zijn jongens om flink rekening mee te houden.’’



    Reken je jezelf tot de favorieten voor de titel?
    ,,Absoluut. Ik ben niet voor niets in de Euroseries blijven rijden. Het was natuurlijk heel makkelijk geweest om in een andere klasse te gaan rijden en daar weer een rookie-jaar mee te maken zonder dat er al te veel van je verwacht wordt. Maar ik heb ervoor gekozen om hier te blijven en nu voor het kampioenschap te gaan. Op die manier leg ik flink wat druk bij mezelf en dat moet ook. Het is de bedoeling dat ik dat in mijn verdere autosportloopbaan nog wel vaker ga krijgen. Het is fijn om te zien dat mijn sponsors, Trust, Looije, JVC, Hydrogen, Sensation en iCTRL mij steunen in die beslissing. Het betekent dat het de juiste is geweest.’’

    Je volgende race is komend weekend op het circuit van Mugello, wat vind je van dat circuit?
    ,,Het is een bijzonder snelle baan. We komen in een rondje niet onder de derde versnelling, dus dat zegt wel wat. Ik vind het wel een fijn circuit. Vorig jaar stond ik hier op het podium, dus dat is wel voor herhaling vatbaar. Het is ook de thuisrace voor het team en veel teamleden zien het ook echt zo. Dat maakt het natuurlijk ook wel een bijzonder evenement.’’

    Wat is je doel voor komend weekend?
    ,,Zoveel mogelijk punten scoren. Maar dat is logisch. Mijn focus ligt op de eerste race, daar wil ik het nu ook goed doen. In Hockenheim moest ik daar veel goedmaken om vervolgens in de tweede race daarvan de vruchten te kunnen plukken, maar in Mugello wil ik gewoon een foutloos weekend hebben en hoop ik nu vanaf het begin vooraan te staan.’’



    29-04-2008 om 19:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Jos Menten weer met Team Modena naar 24 uur Le Mans
    team_modena_astonmartin

    De 24 uur van Le Mans is in 2008 aan haar 76ste editie toe en dit jaar zien we twee Limburgers aan de start. Naast Jos Verstappen heeft ook Haelenaar Jos Menten onderdak gevonden voor de legendarische etmaalrace. De 27-jarige Nederlander heeft opnieuw gekozen voor de Aston Martin DBR9 van Team Modena. Jos Menten krijgt op de prachtige LMGT1-bolide het gezelschap van de Amerikaan Terry Borcheller en de Braziliaan Christiano Fittipaldi.

    “Mijn ervaringen met het team waren zeer positief”, aldus Jos Menten. “Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om opnieuw met Team Modena in zee te gaan. De samenwerking met Christiano verliep vlekkeloos en ik ben ervan overtuigd dat het met Terry ook goed zal klikken. We steken onze doelstelling niet onder stoelen of banken. We willen de wedstrijd eindigen in de top vijf van onze klasse.”

    Vertrouwen
    “Ik denk dat we een fantastische rijderstrio hebben voor Le Mans”, zegt Team Principal Graham Schultz. “Terry en Christian kennen elkaar van ons project in de Verenigde Staten met Bell Motorsport. Jos kennen we al van vorig jaar en hij heeft toen geweldige dingen laten zien. We hebben een goed team en we hebben vertrouwen in ons eigen kunnen.”

    Sterke line-up
    Rik Bryan, Team Modena’s Sporting Director: “We hebben een erg sterke line-up samengesteld. Voor het eerst hebben we ook drie rijders met Le Mans-ervaring aan boord. We zijn blij dat we opnieuw met Christian en Jos kunnen samenwerken. Beide heren hebben zich vorig jaar perfect van hun job gekweten, ondanks het feit dat het geluk niet aan onze zijde stond.”

    Dame Fortuna
    “Vorig jaar stond Dame Fortuna niet aan onze zijde. Toch hebben we als een team gewerkt om met de Aston Martin DBR9 onder de zwart-wit geblokte vlag te duiken. Deze prestatie heeft Team Modena de Prix Escra opgeleverd, wat de technische capaciteit van het team onderstreept”, gaat Jos Menten verder. “Maar net zoals vorig jaar zullen we tegen erg sterke concurrenten moeten opboksen. Een voorspelling maken is moeilijk, maar we zullen er alles aan doen om zo hoog mogelijk te eindigen!”

    Successen
    Team Modena heeft de voorbije jaren een aantal belangrijke successen in de Le Mans Series en het FIA GT kampioenschap geboekt. In 2008 zet Team Modena drie wagens in, in drie verschillende kampioenschappen. Een Aston Martin DBR9 in de Le Mans Series, een Lamborghini Gallardo GT3 in het British GT Championship, en een BMW E46 in het CJ Korea GT Championship.

    Le Mans
    Op 1 juni wordt de officiële testdag voor Le Mans afgewerkt, terwijl de 24 uurswedstrijd plaatsheeft in het weekend van 14 en 15 juni.

    29-04-2008 om 19:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frentzen aan de start met Aston Martin in Le Mans

    Aston Martin Racing gaat dit jaar weer voluit voor de overwinning in de prestigieuze 24 Heures du Mans, en daarvoor hebben ze alle troeven uitgespeeld. Met twee officiële DBR9's in Gulf-kleuren met twee zeer sterke line-ups, inclusief een ex F1-coureur, gaan ze richting La Sartha.

    Op de 007 staat er een verrassende naam, namelijk die van Heinz-Harald Frentzen. De Duitser kende een mooie F1-carrière en spendeerde daarna ook een tijd in de DTM, om nu richting endurance te trekken. Frentzen krijgt de Italiaan Andrea Piccini en de Oostenrijker Karl Wendlinger naast zich.

    De 009 wordt bestuurd door de ervaren Australiër David Brabham, de Spanjaard Antonio Garcia en de Engelsman Darren Turner.

    De 76ste 24 Heures du Mans staan op het programma in het weekend van 14 en 15 juni, voorafgegaan door de officiële testdag op 1 juni.

    28-04-2008 om 18:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs