World Series Formule Renault 3.5: Baguette boekt thuisoverwinning
Bertrand Baguette heeft de eerste race van de World Series
Formule Renault 3.5 op Spa Francorchamps op zijn naam geschreven. De
rijder van Draco Racing International was op zijn thuiscircuit al zijn
tegenstanders te snel af en boekte met een voorsprong van ruim 2,5
seconde een klinkende overwinning.
De eerste wedstrijd op Spa Francorchamps was een ware veldslag. De vele
prachtige gevechten op de baan eisten de nodige slachtoffers, waardoor
er uiteindelijk maar 16 autos over de finish kwamen.
Meteen na de start was het al raak in de La Source bocht. Wickens,
Carbone en Garcia kwamen met elkaar in aanraking. De race van Garcia
was meteen ten einde, terwijl Wickens en Carbone veroordeeld waren tot
een inhaalrace.
Giedo van der Garde was liggend op de derde positie volop in gevecht met Julien Jousse. Bij een poging om Jousse in de
11e ronde te passeren kwamen beide rijders hard met elkaar in aanraking
en moesten de strijd staken in de Blanchimont bocht. Achter Duran was
het nu Bertrand Baguette op de tweede plaats, met Moreau op de derde
stek.
Na een korte safety car situatie ontstond er een boeiend gevecht
om de leiding. Duran had handen en voeten nodig om Baguette van zich af
te houden. Maar in de bus-stop chicane profiteerde Baguette optimaal
van zijn circuit kennis, greep de leiding en greep zo de overwinning.
Deceptie voor boze Giedo van der Garde
Na de euforie in Monza en het dominante optreden in de trainingen op
Spa-Francorchamps, was er in race 1 een flinke domper te verwerken voor
Giedo. Nadat hij vanaf de zevende plaats was gestart, had hij zich al
opgewerkt naar plaats drie, toen hij door een onbezonnen actie van
Julien Jousse uit de race werd getikt. Giedo is boos en heeft zijn
zinnen dan ook gezet op eerherstel in race 2.
Ik had me als tweede gekwalificeerd, begon hij.
Dat was prima, het verschil was zo ontzettend klein, daar kon ik
goed mee leven. Het betekende dat ik in de eerste race als zevende van
mocht beginnen en ik had een absolute wereldstart. Ik lag al heel snel
op de derde plaats en toen kwam de safety-car even naar buiten. Toen
die weer naar binnen ging, kon ik Julien Jousse flink onder druk zetten
en na een paar ronden maakte hij een grote fout en zat ik in zijn
slipstream. Ik zat er naast in Blanchimont, het snelste punt van het
circuit, en hij tikte me er gewoon af. Ik spinde in de banden, einde
verhaal.
Ik ben echt kwaad. Ik heb de beelden naderhand gezien en dit was
gewoon volledig zijn fout. Het was een idiote actie en het heeft mij
beroofd van een podiumplaats. Morgen mag ik als tweede van start en dan
ga ik voor de overwinning. De snelheid is goed, hopelijk heb ik morgen
een race zonder incidenten.
Uitslag race 1 World Series Formule Renault 3.5
Spa Francorchamps zaterdag 3 mei 2008
1. Bertrand Baguette, 20 ronden in 47:46.817
2. Salvador Duran, op 2.598
3. Guillaume Moreau, op 4.243
4. Marco Bonanomi, op 4.529
5. Mikhail Aleshin, op 5.796
DNF Giedo van der Garde
DTM: Timo Scheider voor de derde keer achtereen op pole
Derde race, derde pole: Timo Scheider in Mugello
Timo Scheider is op het moment gewoon niet te stoppen. In
de derde kwalificatie van het seizoen pakte hij voor de derde maal op
rij de pole-position. In de kwalificatie in Mugello was de Audi-coureur
met 1.43,079 seconden niet minder dan 0,322 seconden sneller dan de
concurrentie. Jamie Green zorgde ervoor dat er voor het eerst dit
seizoen een keer een Mercedes op de eerste startrij staat, de Brit
kwalificeerde zich als tweede voor de beide Audi-coureurs Kristensen en
Ekström. Christijan Albers strandde in de eerste heat, hetgeen
volgens hem vooral te wijten was aan het feit dat Mathias Lauda hem in
de weg reed.
Tom Kristensen was de snelste in de eerste heat met een rondetijd van
1.43,569 voor de Mercedes van Jamie Green en dan vijf Audi-rijders:
Scheider, Winkelhock, Prémat, Jarvis, Tomczyk en Ekström.
Voor Christijan Albers was de kwalificatie al na de eerste sessie
beëindigd, nadat Ralf Schumacher zich wist te verbeteren van de
16e naar de 13e plaats en daarmee Albers uit de top-14 duwde. Onze
landgenoot reed vijf ronden, maar kwam daarmee helaas niet verder, een
lot dat hij deelde met Paffett, Lauda, Legge en Stoddart. Paffett
raakte in de slotfase eenmaal van de baan.
Albers was duidelijk niet blij nadat Lauda hem ophield
"Ik zat er maar twee tienden van af"
Albers zag Mathias Lauda als de oorzaak van het feit dat hij niet
verder kwam. Hij was furieus: Wat een klootzak! Hij was klaar,
was op zijn inronde, terwijl ik vol op snelheid reed. In die snelle
rechter (Correttaio, red.) verloor ik heel veel tijd doordat hij
helemaal op mijn lijn zat. Wat was die gast aan het doen?!? Echt
belachelijk! Voor de rest was Albers niet ontevreden. Het
verschil was niet zo groot, ik zat er maar twee tienden of zo af.
Gisteren in de longruns ging het ook wel goed, dus voor de race morgen
ben ik wel optimistisch.
Martin Tomczyk strandde al in de tweede heat
Tomczyk eruit, problemen Di Resta
Het voornaamste slachtoffer van de tweede heat was Martin Tomczyk, die
als eerste de baan op ging, maar duidelijk problemen had met de
wegligging van zijn auto en het ook bij zijn tweede poging niet voor
elkaar kreeg. Kristensen voerde lange tijd de ranglijst aan, maar na
het verstrijken van de officiële tijd van tien minuten zette
Ekström uiteindelijk de snelste tijd op de klokken met 1.43,396.
Duidelijk langzamer dan vanmorgen, maar in de kwalificatie was de
baantemperatuur met 37,7 graden dan ook een stuk hoger. Kristensen
bleef tweede voor de beide Mercedessen van Di Resta en Green, waarbij
er bij Di Resta sprake was van een probleem: voordat de Schot kon
beginnen aan zijn tweede poging, werd zijn Mercedes terug in de pitbox
geduwd.
Green leidt lange tijd, maar uiteindelijk slaat Scheider weer toe
In de derde en beslissende heat ging Di Resta als eerste de baan op,
nadat het probleem overduidelijk was verholpen. Het baatte hem echter
niet, want het was zijn merkgenoot Jamie Green die lange tijd de
ranglijst aanvoerde met een rondetijd van 1.43,401 minuten.
Opmerkelijk: daarachter reden Kristensen, Ekström en Di Resta
alledrie binnen zeven honderdsten van een seconde! In de slotfase,
terwijl de officiële tijd al verstreken was, sloeg Timo Scheider
voor de derde keer dit seizoen toe: met een perfecte ronde kwam hij tot
een tijd van 1.43.079 minuten, waarmee hij voor de derde keer op rij de
pole voor zich opeiste. Voor hemzelf was het in totaal de vijfde pole
in zijn DTM-loopbaan, voor Audi de achtste pole op rij, een nieuw
record in de DTM. Fantastisch! Ik heb er bijna geen woorden
voor, aldus Scheider. Ik had gehoopt op een plek in een
van de eerste twee startrijen, maar dat het pole zou worden, dat had ik
niet verwacht!
Dankzij Jamie Green staat er voor het eerst dit seizoen een Merdedes op de eerste startrij
Uitslag:
1. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, 1.43,079
2. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,401
3. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, 1.43,420
4. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, 1.43.472
5. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,487
6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,579
7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, 1.43,579
8. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, 1.44,025
16. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, 1.44,986
Eurocup Formule Renault 2.0: Overwinning voor Ricciardo, Meijer imponeert
Dit weekend vindt de eerste meeting van de World Series by
Renault plaats op het circuit van Spa Francorchamps. Bij de
Eurocup Formule Renault 2.0 staan er maar liefst 48 bolides aan de
start, een indrukwekkend veld. Onder hen ook het Nederlandse team MP
Motorsport, dat met 3 bolides op het Europese toneel acteert. Ondermeer
Nicky Catsburg en Paul Meijer besturen de gele Renault bolides van MP
Motorsport.
Onder zonnige weersomstandigheden claimde Valtteri Bottas de pole position tijdens de super pole kwalificatie
op zaterdag, maar kort na de start moest de Fin lijdzaam toezien hoe
Ricciardo langszij kwam. Paul Meijer vertrok de eerste race vanaf de
elfde positie en wist al snel aansluiting te vinden bij zijn
voorgangers. Een goede performance, aangezien het hele Europese
deelnemersveld zich in de afgelopen periode bijkans scheel getest heeft
en Meijer vanuit het niets instapt in dit competitieve kampioenschap.
Na een prachtige inhaalactie in Eau Rouge, waarbij Meijer maar liefst
drie andere rijders wist in te halen, sloeg het noodlot toe. Na een
touche tussen Quaife-Hobbs en Vergne brak de voorvleugel van de
eerstgenoemde. De vleugel vloog door de lucht en kwam ongelukkig tegen
de voorwielophanging en de helm van Meijer terecht. Na deze forse
impact kwam Meijer met de schrik vrij, maar moest zijn strijd wel
staken.
Nicky Catsburg kende eveneens een enerverende wedstrijd. De rijder uit
Voorthuizen beleefde op vrijdag een ongelukkige kwalificatie vanwege
wisselende weersomstandigheden en moest vertrekken vanaf de 42e plek.
De race van Catsburg stond dan ook vol van mooie gevechten en
inhaalacties. Na 12 ronden stuurde hij zijn auto op de 34e plek over de
finish.
Voorin het veld had Caldarelli een geslaagde inhaalactie op Bottas
geplaatst. De rijder van SG Formula sloeg hierna meteen een gat. Bottas
stond onder grote druk van Albert Costa en er ontstond een prachtig
gevecht om de laatste podiumplaats. Uiteindelijk trok Bottas aan het
langste eind en beklom samen met Ricciardo en Caldarelli het podium.
Uitslag race 1 Eurocup Formule Renault 2.0
Spa Francorchamps zaterdag 3 mei 2008
1. Daniel Ricciardo, 12 ronden in 28:09.315
2. Andrea Caldarelli, op 2.811
3. Valtteri Bottas, op 14.692
4. Daniël Zampieri, op 15.920
5. Albert Costa, op 16.764
34. Nicky Catsburg, op 1:03.583
DNF Paul Meijer
Michaël Rossi (TDS Racing) was niet te verslaan tijdens de
eerste kwalificaties voor de Eurocup Megane Trophy op het circuit van
Francorchamps. De TDS Racing coureur pakte beide pole positions voor de
twee races. Teambaas Frans Verschuur kon tevreden terugkijken op de
prestatie van zijn eerste rijder Bernhard ten Brinke. Met een derde en
tweede startpositie staat de snelle ondernemer er prima voor. Minder
gelukkig was Wim Beelen die bij het opgaan van de heuvel bij Eau Rouge
er in de tweede ronde hard vanaf ging en voor een rode vlag situatie
zorgde. Gelukkig stapte Beelen ongedeerd uit maar het is nog de vraag
of de zwaar beschadigde Megane snel genoeg kan worden opgelapt voor
beide races. De twee debutanten van Equipe Verschuur Hoevert Vos en
Harry Kolen moesten duidelijk nog wennen. Al moet gezegd worden dat de
twee twaalfde plaatsen van Vos zeker niet slecht genoemd kan worden.
Harry Kolen komt nog rijkilometers te kort om indruk te maken. Op ruim
elf seconden reed de debutant naar tweemaal een 18de tijd.
Startopstelling race 1 (Snelste tijd rijders kwalificatie)
1. Michaël ROSSI (TDS) 2:29.179
2. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 0.746
3. Bernhard TEN BRINKE (Equipe Verschuur) + 0.851
4. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) + 0.877
5. Sébastien DHOUAILLY (Team Lompech Sport) + 0.878
6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 1.234
7. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 1.320
8. Renaud KUPPENS (Boutsen Energy Racing) + 1.333
9. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 1.384
10. Jean Philippe MADONIA (TDS) + 2.420
12. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 3.484
18. Harry KOLEN (Equipe Verschuur) + 11.388
22. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) Ongeval tweede ronde
Startopstelling race 2 (Tweede tijd rijders kwalificatie)
1. Michaël ROSSI (TDS) 2:29.901
2. Bernhard TEN BRINKE (Equipe Verschuur) + 0.147
3. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 0.186
4. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) + 0.380 +0.194
5. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 0.706
6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 0.719
7. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 0.998
8. Renaud KUPPENS (Boutsen Energy Racing) + 1.357
9. Jean Philippe MADONIA (TDS) +1.837
10. Giuseppe TERMINE (Oregon Team) + 2.605
12. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 3.192
18. Harry KOLEN (Equipe Verschuur) +10.960
22. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) ongeval
F3: Eerste zege van het seizoen voor Nico Hülkenberg
Winnaar Nico Hülkenberg (r.) met naast zich zijn
ingenieur Guillaume Capieto en de als tweede geklasseerde Koudai
Tsukakoshi
Nico Hülkenberg, die voor de start van het seizoen door
velen als de absolute titelfavoriet in de Formule 3 Euro Serie werd
beschouwd, scoorde in de beide races op Hockenheim geen punten vanwege
technische problemen. Nu heeft hij eindelijk zijn eerste zege van het
jaar te pakken: op het circuit van Mugello pakte hij vanaf pole de
leiding en reed vervolgens de zege naar huis, ondanks enkele aanvallen
van de sterk rijdende Japanner Koudai Tsukakoshi, die uiteindelijk
genoegen moest nemen met de tweede plaats. De derde positie ging naar
de Franse rookie Jules Bianchi. Renger van der Zande streed met Edoardo
Mortara en werd uiteindelijk vijfde, Henki Waldschmidt kwam als 13e
over de eindstreep.
Fatsoenlijk starten is in de Formule 3 een moeilijk fenomeen, zoals
vorige week tot twee keer toe bleek bij het openingsweekend van de
Duitse ATS Formule 3 Cup. Ook in de Euro Serie bleef men niet van
startproblemen gevrijwaard: terwijl het licht uitgaat, blijft Vietoris
staan, terwijl Hülkenberg zonder problemen de leiding pakt,
gevolgd door Bianchi, Tsukakoshi en Van der Zande, die echter in de
loop van de eerste ronde een plek verliest aan Edoardo Mortara.
Waldschmidt valt terug tot de 17e plaats. In de vierde ronde haalt
Tsukakoshi met een spectaculaire actie buitenom Bianchi in en neemt zo
de tweede plaats over. Korte tijd later raakt Vernay van de baan.
Start van de race, alleen Vietoris ontbreekt
Hülkenberg en Tsukakoshi bouwen voorsprong op
De rest van de race is gedurende de eetrste vijf ronden een saaie
aangelegenheid, afgezien van een spannende actie tussen Niall Breen en
Yann Clairay, die de laatstgenoemde al glijdend en met de wielen van
beide autos nagenoeg in elkaar in zijn voordeel weet te
beslissen. In de zevende ronde raakt Kimball kort van de baan en valt
terug van de twaalfde naar de negentiende plaats. Hülkenberg komt
na de achtste ronde door met een voorsprong van 0,5 seconde op
Tsukakoshi, daarachter is er een flink gat naar de als derde
geklasseerde Bianchi, die al vijf seconden achterstand op
Hülkenberg heeft.
Eerste aanval Tsukakoshi
In de elfde ronde plaatst Tsukakoshi in de snelle linkerbocht
Correntaio zijn eerste aanval op Tsukakoshi. Bijna raken ze elkaar,
maar aan de binnenkant van de bocht houdt de Duitser het gas erop en
verdedigt zo zijn leidende positie. In ronde 13 valt Van der Zande
Mortara aan in de strijd om de vierde plaats, maar de Italiaan blijft
hem voor. Twee ronden later probeert Van der Zande het opnieuw, maar
wederom zonder resultaat. In de 17e ronde raken Vietoris en Campos-Hull
in Luco met elkaar van de baan en belanden beide in de grindbak.
Renger van der Zande eindigde als vijfde
Edoardo Mortara, de leider in het kampioenschap
Nog één keer spannend
In de slotfase wordt het nog één keer spannend tussen
Hülkenberg en Tsukakoshi, maar de Duitser maakt geen fout en stelt
zijn eerste overwinning van het seizoen veilig. Tsukakoshi behaalt als
tweede zijn beste resultaat tot nu toe in de Euro Serie, evenals
Bianchi op de derde plaats. Mortara eindigt voor eigen publiek als
vierde en best geklasseerde rijder met een Volkswagenmotor, een seconde
voor Van der Zande, die zich in de laatste ronden Mika Mäki van
het lijf weet te houden. Yann Clairay en Dani Clos completeren de top
acht. De Spanjaard verovert in de laatste ronde de achtste positie van
Niall Breen en mag daarmee morgen vanaf pole vertrekken. Henki
Waldschmidt komt als dertiende over de eindstreep.
Uitslag: 1. Nico Hülkenberg (Dui), Dallara-Mercedes, 21 r. in 36.35,388 (gem. 180,616 km/u)
2. Koudai Tsukakoshi (Jap), Dallara-Mercedes, op 1,001
3. Jules Bianchi (Fra), Dallara-Mercedes, op 16,404
4. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 17,340
5. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 18,377
6. Mika Mäki (Fin), Dallara-Mercedes, op 21,521
7. Yann Clairay (Fra), Dallara-Mercedes, op 30,537
8. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 31,518
13. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes, op 40,623
Stand na 3 van 20 races: 1. Mortara, 15 punten
2. Mäki, 13
3. Hülkenberg, 12
4. Van der Zande, 11
5. Tsukakoshi, 8
6. Kimball, 8
7. Mailleux, 8
Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde blijft vooraan in Spa
Giedo van der Garde is op Spa-Francorchamps tot nu toe ongeslagen. In
de tests van donderdag was hij al de snelste en ook de vrije trainingen
op vrijdag werden allebei door de P1 Motorsport-coureur als snelste
afgesloten. Het belooft wat voor de de rest van het weekend, al blijft
Giedo voorzichtig.
We hebben weer een prima dag gehad, begon hij. De
ochtendsessie was dik in orde en we waren opnieuw de snelste, wat
natuurlijk goed voor het vertrouwen was. In de tweede sessie stonden we
ook vooraan, maar dat was niet eens gepland! We hielden ons vooral
bezig met lange runs met veel benzine aan boord, maar tegen het einde
van de training wilde het team nog iets proberen, wat ons prompt de
snelste tijd bracht.
Het overstuur waar we gisteren wat last van hadden, was
vanochtend helemaal verdwenen, dus de auto gaat als een trein. In de
lange runs zien we er erg goed uit, dus ik heb veel vertrouwen, al moet
je er nooit vanuit gaan dat het vanzelf gaat. Morgen is het een nieuwe
dag en zou het misschien wel kunnen gaan regenen, je weet maar nooit.
We zullen zien. Tot nu toe ben ik zeer te spreken over het verloop van
dit weekend.
F3: Hülkenberg opnieuw op pole, Van der Zande vierde
Nico Hülkenberg met startnummer 1 op weg naar pole position
Net als drie weken geleden op het circuit van Hockenheim
vertrekt Masters-winnaar Nico Hülkenberg ook morgen vanaf de
pole-position voor de derde race van het seizoen in de Formule 3 Euro
Serie. Op het 5,245 kilometer lange circuit van Mugello bleef de
ART-coureur uit Emmerich de Japanner Koudai Tsukakoshi 0,166 seconde
voor. Renger van der Zande kwalificeerde zich als vierde, Henki
Waldschmidt reed de elfde tijd.
In de tests van gisteren en de vrije training van vanmorgen wilden we
nog niet ons volledige potentieel laten zien, verklaarde Renger
van der Zande, die in de vrije training de achtste tijd liet
aantekenen. In de kwalificatie gingen we drie keer op nieuwe
banden uit. Mijn tweede run was heel goed, ik stond zelfs een tijdlang
eerste, maar in de derde run kon ik er niet veel tijdwinst meer
uithalen, dus sta ik nu morgen op de vierde plaats. Natuurlijk had ik
graag pole gestaan, maar die Duitser (Hülkenberg, red.) gaat wel
heel erg hard."
Henki Waldschmidt kwalificeerde zich als elfde
Waldschmidt verraste bij eerste poging Henki Waldschmidt verraste bij zijn eerste poging op nieuwe
banden door gelijk de derde tijd op de klokken te zetten, maar deze
positie kon hij uiteindelijk niet vasthouden. We hebben daarna
wat veranderd aan de vleugel, maar dat ging helemaal niet, dus voor de
derde run deden we het weer anders, maar ik kwam niet verder dan elfde.
Het circuit ligt me wel, een leuke, snelle baan, maar de banden slijten
wel heel snel.
Zulke decors vind je niet in Oschersleben: Renger van der Zande
DNRT: Assen decor voor tweede race Saker Sportscar Challenge
Na een kleine maand staan alle rijders te popelen voor de tweede
racedag in de Saker Sportscar Challenge. Zondag is het circuit van
Assen het decor voor de strijd in de snelle eenheidsklasse.
Nieuwe deelnemers
Zoals reeds aangekondigd zullen er gedurende het seizoen diverse
equipes bijkomen. In Assen zien we Frank Klein aan de start in zijn
nieuwe Saker GT. Hij zal worden bijgestaan door teammaat Jacques
Gélébart, die in de eerste race al wat Saker-ervaring op
deed in de Netservices SNA Racing Promoauto.
Verwachting
Een jaar geleden werden de Saker races op Assen veelal onder natte
omstandigheden verreden. Die dag was het Schouten Racing team, gerund
door Bas Koeten Racing, oppermachtig. Uit dezelfde stal zal ook de
Hotspring Racing equipe, met Jeroen Rutges en Gerben van der Weij, het
onderste uit de kan proberen te halen na de pechvolle seizoensstart.
Ook de leiders in het huidige klassement, Jadbalja-2 met Herbert
Boender en Robbert Visser, zullen weer gaan genieten van het Drentse
asfalt en daarbij proberen hun koppositie vast te houden. Hoe het
komende zondag zal vergaan is lastig te voorspellen, want dit jaar is
de top in de Challenge breder dan ooit. Daarom mogen ook de overige
Jadbalja equipes en teams als Hekker en VDI absoluut tot de favorieten
worden gerekend. Terugblik debutanten
Op de eerste racedag waren er diverse rijders die hun debuut in de
Saker Challenge hadden gemaakt. Beide ACS Racing equipes waren goed
bezig, met name Mario Bik en Balasz Vajta deden tot de crash in de
tweede sprintrace goed mee in de subtop. Ook Emile Bezemer en Monny
Krant in hun King Kong Racing Saker GT waren erg tevreden met hun
eerste optreden. Beiden hebben relatief weinig ervaring in de
autosport, maar reden wel direct competitieve tijden.
Saker Promoauto
De witte Saker Promoauto, gerund door het SNA Racing team van Johan
Kraan, zal dit weekend weer een andere bezetting hebben. Vorige race
namen Jacques Gélébart en prijswinnaar Stefan Halters
plaats in de enige witte bolide van het veld. Komend weekend zal er een
andere prijswinnaar de kans krijgen om de prestaties van de Saker GT te
mogen ervaren. De auto zal echter niet meer maagdelijk wit zijn, het
heeft nu een stoer zwart-wit design in de kleuren van sponsor
Netservices.
MUGELLO - Het Deutsche Tourenwagen Masters kampioenschap is neer
gedaald in het prachtige Toscane (Italië). Op het circuit van
Mugello welke eigendom is van Ferrari vind de derde ronde van het
kampioenschap plaats. Tijdens de eerste twee ronden wist Audi de strijd
steeds te winnen van Mercedes-Benz. Na de test van vanochtend is het
merk met de 'ster' nog steeds aan het vechten tegen een achterstand. De
Audi's van Mattias Ekström en Timo Scheider waren wederom sneller,
maar de mannen van Mercedes proberen terug te knokken. Jamie Green
eindigde de test als derde met zijn AMG C-Klasse.
Christijan Albers wint het gevecht met Ralf Schumacher wederom om de
veertiende plaats. De Duitser reed de vijftiende tijd. Teamgenote van
Albers finishte de sessie als laatste op een grote achterstand van de
Nederlander.
Uitslag DTM Test #01 Mugello
01. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 1:44.651
Peter Kox: "We kijken met Michelin naar een oplossing"
Met steun van de Russische InterProgress Bank heeft Reiter Engineering
het project met de Lamborghini Murciélago in een
stroomversnelling gekregen. Hans Reiter en zijn crew hebben de
afgelopen maanden veel tijd in de ontwikkeling van de bolide gestoken
en nemen deel aan races voor het FIA GT en de LMS. De Murciélago
is inmiddels heel betrouwbaar gekregen. Nu rest de zoektocht naar de
juiste balans en afstelling van de auto. Tijdens de tweede race van de
Le Mans Series behaalde Peter Kox en zijn Russische teamgenoot Roman
Rusinov een vierde plaats in de GT1 klasse. Toch was Kox nog niet
tevreden. Met de betrouwbaarheid van de auto ziet het er goed uit, maar
met betrekking tot de set-up en de race-pace is nog veel
winst te boeken.
Het was een moeilijke race, liet Peter Kox weten. Vooral
om grip in de auto te creëren. Momenteel kijken we samen met
Michelin naar oplossing en hopen in Spa competitiever te kunnen zijn.
Het positieve aan de race is, dat we wederom de 1000 kilometerrace
hebben uitgereden. Hiermee laat de Lamborghini haar betrouwbaarheid
zien. Met het oog op 24uur van Le Mans is dat ons grootste doel.
De nieuwe Volkswagen Scirocco heeft zijn eerste tests goed doorstaan.
Hans-Joachim Stuck, Dieter Depping, de Belg François Verbist en
Thomas Mutsch voelden de 300 pk sterke Scirocco aan de tand op
Oschersleben tijdens een endurance testsessie. De nieuwe Volkswagen zal
ingezet worden tijdens de 24uurs race op de Nordschleiffe in het
laatste weekend van deze maand.
Hans-Joachim Stuck bleek zeer opgetogen over de nieuwe Scirocco. "Ik
kroop achter het stuur en voelde me meteen op mijn gemak. De Scirocco
is één van de minst gecompliceerde auto's waar ik ooit
mee heb gereden, het is echt een plezier om mee te rijden. Nu kijk ik
nog meer uit naar de 24 uren van de Nordschleiffe."
De Volkswagen Scirocco is voorwiel aangedreven en heeft een 2liter TFSI
motor onder de kap, welke 300pk produceert. Vorig jaar werd VW achtste
algemeen en winnaar in zijn klasse met de Golf GTI in een veld van 220
deelnemers.
WTCC: Jaap van Lagen: âDe Lada heeft me aangenaam verrastâ
Coureur Jaap van Lagen heeft de eerste kilometers gemaakt met de Lada
110 WTCC van Russian Bears Motorsport. Op Koninginnedag reed de coureur
uit Ede vijftien ronden op het circuit van Zandvoort. Jaap van Lagen
was na deze kennismaking aangenaam verrast.
Natuurlijk is er nog veel werk te verzetten, maar de basis van
de Lada is goed. De balans in de auto was nog niet optimaal, toch kon
ik hoopvolle tijden neerzetten, vertelt Jaap van Lagen.
Ik kijk uit naar de komende tests en het eerste
raceweekeinde.
De eerste race voor Jaap van Lagen en Russian Bears Motorsport staat
gepland tijdens het WTCC-weekeinde in Valencia (Spanje), van 16 tot 18
mei. In de aanloop naar debuut in het WK toerwagens neemt het team 6 en
7 mei deel aan de officiële WTCC-tests op het circuit van
Oschersleben.
Jaap van Lagen deelt in Duitsland de auto met Viktor Shapovalov, de
Russische teameigenaar en coureur. Het doel is om veel data te
verzamelen. Op Zandvoort bleken de achterbanden nog niet genoeg
bite te geven. We gaan experimenteren met de wielstanden
om een goede set up te vinden. Nu is de auto achter nog een beetje
onrustig.
De rembalans zal ook één van de aandachtspunten zijn
tijdens de testdagen. Bij een eerdere test op Zandvoort belandde Viktor
Shapovalov naast de baan, nadat bij het aanremmen voor de Tarzanbocht
de achterwielen blokkeerden. Met andere remcilinders verwachten
we dit probleem op te lossen, laat de coureur weten.
Na de testsessie op Zandvoort is Jaap van Lagen uiterst positief
gestemd. De Lada 110 WTCC heeft me echt aangenaam verrast. De
rondetijden waren gewoon goed. We staan pas aan het begin van het
project, dus er is nog heel veel vooruitgang te boeken. Ik zie de
toekomst met vertrouwen tegemoet. Wellicht dat we aan het einde van het
seizoen een keer in de top drie bij de Privateers kunnen
eindigen.
Russian Bears Motorsport neemt vanaf de race in Valencia deel aan de
resterende tien evenementen in het WTCC, inclusief de races in Japan en
Macau. Het team trekt ten strijde met twee autos. Voor de eerste
race in Spanje is de tweede Lada 110 WTCC gereed. Jaap van Lagen
combineert de activiteiten in het WK-toerwagens met het racen in de
Porsche Supercup voor Damac Kadach Racing.
Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde snelste in tests Spa-Francorchamps
Giedo van der Garde heeft een prima testdag op het circuit van
Spa-Francorchamps achter de rug. De P1 Motorsport-coureur sloot de
beide sessies als snelste af, waarmee hij nogmaals zijn potentieel
heeft onderstreept. Vooraf zei Giedo dat het weekend in Monza weliswaar
geweldig was, maar dat het in Spa voor iedereen weer helemaal opnieuw
begint. Tot nu toe kent hij een prima start, maar er valt volgens Giedo
nog genoeg te verbeteren.
"Het ging vrij goed vandaag", begon Giedo. "We waren in de beide
sessies de snelste, al was de concurrentie zeker niet ver weg. Dat is
natuurlijk goed, maar het laat eens temeer zien dat onze aandacht geen
moment mag verslappen. De auto was nog niet helemaal perfect, hij
overstuurde iets, en daar gaan we voor morgen aan werken. Het ziet er
goed uit, maar het kan zeker beter."
1. Giedo van der Garde (P1 Motorsport) 2:02.886
2. Marco Bonanomi (Team Comtec) +0.117
3. Salvador Duran (Interwetten.com) +0.161
4. Robert Wickens (Carlin Motorsport) +0.395
5. Marcos Martinez (Pons Racing) +0.509
6. Borja Garcia (RC Motorsport) +0.532
7. Julien Jousse (Tech 1 Racing) +0.629
8. Charles Pic (Tech 1 Racing) +0.809
9. Bertrand Baguette (Draco Racing) +0.820
10. Pasquale di Sabatino (Team Comtec) +0.919
Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde hoopt op voortzetting supervorm
Na een verpletterend optreden in Monza, is Giedo van der Garde nu
aangekomen op het circuit van Spa-Francorchamps, voor het tweede
raceweekend in de World Series by Renault. Giedo rolde in Monza in
beide races het hele veld op en is nu de onbetwiste leider in het
kampioenschap. In Spa hoopt de P1 Motorsport-coureur die vorm te
behouden.
Giedo wil zelf nog niet aan het kampioenschap denken. Nee, daar
houd ik me echt niet mee bezig, zei hij. Daar is het nog
veel te vroeg voor. Monza was fantastisch en hopelijk kunnen we
datzelfde kunstje herhalen in België. Verder dan dat denk ik op
dit moment nog niet. In Monza hadden we een geweldige set-up en daarom
liep het ook zo goed. Het is nu aan ons om ook hier de auto weer
perfect af te stellen en weer zoveel mogelijk punten binnen te
halen.
Beetje geluk Een race winnen doe je echter niet zomaar. Je moet
natuurlijk een beetje geluk hebben, maar je moet ook zorgen dat je
vooraan staat, dat alles klopt en je moet natuurlijk geen fouten maken.
Voor mijzelf en voor de rest van het veld geldt: nieuwe ronde, nieuwe
kansen. Ik ga mijn uiterste best doen om weer net zon mooi
resultaat te behalen als in Monza.
Giedo van der Garde: "Een race winnen doe je niet zomaar"
Na een verpletterend optreden in Monza, is Giedo van der Garde nu
aangekomen op het F1 circuit van Spa-Francorchamps, voor het tweede
raceweekend in de World Series by Renault. Van der Garde rolde in Monza
in beide races het hele veld op en is nu de onbetwiste leider in het
kampioenschap. In Spa hoopt de P1 Motorsport-coureur die vorm te
behouden.
Giedo wil zelf nog niet aan het kampioenschap denken. Nee, daar
houd ik me echt niet mee bezig, zei hij. Daar is het nog
veel te vroeg voor. Monza was fantastisch en hopelijk kunnen we
datzelfde kunstje herhalen in België. Verder dan dat denk ik op
dit moment nog niet. In Monza hadden we een geweldige set-up en daarom
liep het ook zo goed. Het is nu aan ons om ook hier de auto weer
perfect af te stellen en weer zoveel mogelijk punten binnen te
halen.
Een race winnen doe je echter niet zomaar. Je moet natuurlijk
een beetje geluk hebben, maar je moet ook zorgen dat je vooraan staat,
dat alles klopt en je moet natuurlijk geen fouten maken. Voor mijzelf
en voor de rest van het veld geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ga
mijn uiterste best doen om weer net zon mooi resultaat te
behalen als in Monza.
Baguette wil Belgisch volkslied laten klinken op Spa
Het werd geen meevaller voor Bertrand Baguette, de vertegenwoordiger
van het RACB National Team, in de eerste meeting van de Formula Renault
3.5 in Monza. De snelle Belg wil dan ook revanche nemen dit weekend in
Francorchamps.
Een mooier kader kan men zich niet inbeelden voor de tweede manche van
de World Series by Renault: het is op 'het mooiste circuit ter wereld'
dat de Franse constructeur zowat al haar competities de baan opstuurt
met bovenaan de lange lijst de Formula Renault 3.5. Het is in wat
bekend staat als één van de wachtkamers van de Formule 1
dat we een Belg met ambities terugvinden: Bertrand Baguette.
Uiteraard ben ik gemotiveerd om voor eigen publiek aan te
treden, legt Baquette uit. Het is trouwens een unieke
gelegenheid om de Formula Renault 3.5 eens van dichtbij aan het werk te
zien. Francorchamps is een piste waar deze autos goed draaien en
in het verleden heb ik er altijd goed gereden."
In het gele racepak van het RACB National Team de
filière die RACB lanceerde om jonge, beloftevolle rijders te
ondersteunen in de éénzitterij wil Bertrand het
tegengevallen weekend van Monza zo vlug mogelijk vergeten door voor
eigen publiek een schitterend resulaat neer te zetten.
"Een technische breuk waarvoor het team niets verweten kan worden in de
eerste manche en een incident met een andere deelnemer in de tweede
manche, waren er de oorzaak van dat we in Italië niets konden
uitrichten, vervolgt hij. Ik dacht met 22 punten op zak
terug naar België te keren, maar ik tel nu geen enkel punt. Hoe
dan ook, wat nu telt is een volle concentratie voor de afspraak in Spa.
Ik wil vooraan zitten, tonen dat ik het vertrouwen van RACB verdien en
op het podium finishen. Het ideale scenario zou zijn dat ik in mijn
geel racepak de Brabançonne kan laten weerklinken in
Francorchamps. Ik weet dat wij, het team en ikzelf, in Monza tijdens de
trainingen competitief voor de dag kwamen. Het is aan ons om dat alles
dit weekend te bevestigen op het mooiste circuit ter wereld."
Komend weekend gaat op het circuit van Spa-Francorchamps het
nieuwe seizoen van de Eurocup Mégane Trophy van start. Equipe
Verschuur zal ook dit jaar participeren in het Renault-geweld. ,,Het is
weer tijd om prijzen te vergaren, lacht teambaas Frans
Verschuur aan de vooravond van de nieuwe competitie.
Volgens Frans Verschuur, die met vier wagens zal deelnemen aan de
internationale klasse, is de Mégane Trophy aan een revival
bezig. ,,Vorig jaar deden er tussen de zestien en achttien autos
mee, nu gaan we naar ongeveer 22 wagens verwacht ik. Renault moedigt
het racen in de klasse ook aan. Zo levert en betaalt het automerk dit
seizoen alle banden. Dat komt toch neer op zon 25.000 euro per
coureur.
Titeljacht Bernhard ten Brinke is dit seizoen de sportieve kopman bij
Equipe Verschuur. ,,Bernhard gaat nu met ons zijn vierde
Mégane-jaar in, zegt Frans. ,,Elk seizoen maakt
hij een stapje voorwaarts. Tijdens alle voortesten op het komende
seizoen zat Bernhard continu in de topvier. Dat is uitstekend. Met hem
willen we dit jaar voor de titel gaan.
Goed bevallen De overige drie rijders van Equipe Verschuur zijn Wim Beelen,
Harry Kolen en Hoevert Vos. ,,Wim gaat pas aan zijn tweede
autosportseizoen beginnen, maar is erg gemotiveerd om zich in de
toptien te racen, zegt Frans Verschuur over Wim Beelen,
die als ondernemer de nodige bekende coureurs sponsort. ,,Harry Kolen
heeft een jaar SEAT Cupra gereden en ook met Golfjes in de DNRT.
Bovendien heeft hij dit jaar met ons in een Clio aan de 24 uur van
Dubai meegedaan. Dat was hem heel goed bevallen. Wacht maar, ik
zal je in een nog snellere wagen zetten, zei ik toen tegen
Harry. Die wagen is de Mégane, waarin hij nu met veel zin gaat
racen.
Rouleerauto Hoevert Vos is geen onbekende bij Equipe Verschuur. De coureur
heeft veel in de nationale Clio Cup geracet. ,,Hoevert wil graag zijn
horizon verbreden en in een mooie internationale klasse uitkomen. Hij
zal overigens niet het hele seizoen gaan racen in de Méganes.
Hoevert zal de bolide delen met Erik van Loon en Wilko
Becker.
Bernhard ten Brinke kon in 2007 champagne spuiten door tijdens één van de races als tweede
te finishen.
Onderlinge strijd Terwijl Bernhard ten Brinke voor de titel zal gaan, is het
voor de overige drie rijders van Equipe Verschuur een ander verhaal.
,,Ze weten dat het niveau van de Mégane Trophy voor hen zwaar
zal worden, vertelt Frans Verschuur. ,,Maar ze zullen
onderling zeker een strijd gaan voeren. Ze proberen elkaar nu al op
humoristische wijze vliegen af te vangen. Maar ze zijn daarnaast ook
erg gedreven. Zo zal Hoevert coureur Jaap van Lagen als zijn begeleider
inschakelen.''
Tot en met 2012 Ondertussen is bekend geworden dat de Mégane Trophy in
ieder geval tot en met 2012 zal blijven bestaan. De bolide zal vanaf
komend jaar een nieuwe body krijgen. Tevens gaat het gerucht dat de
motor in 2009 wordt opgekieteld van 320 naar ongeveer 400
paardenkrachten.
Mike Verschuur niet Mike Verschuur zal dit jaar overigens niet rijden in de
Mégane Trophy. De zoon van Frans, die vorig seizoen wel
actief was in deze klasse, heeft zoals bekend gekozen voor de Porsche
Supercup. Maar vader Frans zal zich komend weekend niet vervelen op
Spa-Francorchamps. ,,Ik krijg daar 180 gasten op
bezoek. Lachend: ,,Ik weet nog niet waar ik ze allemaal
kwijt kan.
Kalender Voor de Mégane Trophy zijn in 2008 zeven weekenden
gepland met twee races (40 minuten plus 1 ronde per manche) per keer.
Komend weekeinde begint het racefeest op Spa-Francorchamps. Vervolgens
staan Silverstone, de Hungaroring, de Nürburgring, Le Mans,
Estoril en Barcelona op de kalender.
Formule 3: Renger van der Zande: 'In Mugello wil ik continu vooraan meedoen'
Komend weekend vindt het tweede Formule 3 Euroseries-weekend van 2008
plaats. Plaats van handeling is het circuit van Mugello in Italië.
Renger heeft een prima seizoensstart meegemaakt in Hockenheim, met een
dominante zege in de race op zondag. In Mugello hoopt de Prema
Powerteam-coureur op een sterk weekend, dat hem verder helpt in zijn
jacht op het kampioenschap.
Renger, denk je dat het Prema Powertam na je overwinning in Hockenheim weer tot de topteams gerekend mag worden? ,,Ik heb Prema altijd als een topteam gezien. Daarom ben ik
ook bij ze gebleven na mijn eerste jaar in de Formule 3 Euroseries. We
hebben in de winter heel hard gewerkt en ik heb er mede voor gezorgd
dat er veel nieuwe jongens zijn aangetrokken, die een absolute aanwinst
zijn voor het team. We hebben in Hockenheim gezien dat die beslissingen
zich beginnen uit te betalen.
Zie je deze wederopstanding van Prema ook als een verdienste van jezelf? ,,Ik wil best zeggen dat ik daar trots op ben, ja. Vorig jaar
moest ik heel veel zelf uitzoeken, zoals de set-up, en ging er ook veel
fout. Zo ben ik een aantal keer uitgevallen door onnodige technische
problemen. Voor dit jaar wilde ik twee teamgenoten die echt gas kunnen
geven. En die heb ik gekregen. Dani Clos en Charlie Kimball zijn
jongens met een zware rechtervoet en ze dagen me echt uit. Dat is
belangrijk in een team. Niet één coureur die de snelste
is, maar drie jongens die elkaar tot grote hoogten stuwen. Ook de komst
van enkele nieuwe engineers is alleen maar goed nieuws voor
Prema.
Er wordt gezegd dat het huidige Formule 3 Euroseries-veld het zwaarste veld sinds tijden is. Ben je het daar mee eens? ,,Ja, zeker. Het is absoluut een ontzettend sterk veld. Kijk
maar naar jongens als Nico Hülkenberg, die er een jaartje Formule
3 aan vast heeft geplakt. James Jakes is ook zon naam. Maar ook
de nieuwelingen, zoals Mika Mäki en Jon Lancaster zijn jongens om
flink rekening mee te houden.
Reken je jezelf tot de favorieten voor de titel? ,,Absoluut. Ik ben niet voor niets in de Euroseries blijven
rijden. Het was natuurlijk heel makkelijk geweest om in een andere
klasse te gaan rijden en daar weer een rookie-jaar mee te maken zonder
dat er al te veel van je verwacht wordt. Maar ik heb ervoor gekozen om
hier te blijven en nu voor het kampioenschap te gaan. Op die manier leg
ik flink wat druk bij mezelf en dat moet ook. Het is de bedoeling dat
ik dat in mijn verdere autosportloopbaan nog wel vaker ga krijgen. Het
is fijn om te zien dat mijn sponsors, Trust, Looije, JVC, Hydrogen,
Sensation en iCTRL mij steunen in die beslissing. Het betekent dat het
de juiste is geweest.
Je volgende race is komend weekend op het circuit van Mugello, wat vind je van dat circuit? ,,Het is een bijzonder snelle baan. We komen in een rondje
niet onder de derde versnelling, dus dat zegt wel wat. Ik vind het wel
een fijn circuit. Vorig jaar stond ik hier op het podium, dus dat is
wel voor herhaling vatbaar. Het is ook de thuisrace voor het team en
veel teamleden zien het ook echt zo. Dat maakt het natuurlijk ook wel
een bijzonder evenement.
Wat is je doel voor komend weekend? ,,Zoveel mogelijk punten scoren. Maar dat is logisch. Mijn
focus ligt op de eerste race, daar wil ik het nu ook goed doen. In
Hockenheim moest ik daar veel goedmaken om vervolgens in de tweede race
daarvan de vruchten te kunnen plukken, maar in Mugello wil ik gewoon
een foutloos weekend hebben en hoop ik nu vanaf het begin vooraan te
staan.
Sportscars: Jos Menten weer met Team Modena naar 24 uur Le Mans
De 24 uur van Le Mans is in 2008 aan haar 76ste editie toe en
dit jaar zien we twee Limburgers aan de start. Naast Jos Verstappen
heeft ook Haelenaar Jos Menten onderdak gevonden voor de legendarische
etmaalrace. De 27-jarige Nederlander heeft opnieuw gekozen voor de
Aston Martin DBR9 van Team Modena. Jos Menten krijgt op de prachtige
LMGT1-bolide het gezelschap van de Amerikaan Terry Borcheller en de
Braziliaan Christiano Fittipaldi.
Mijn ervaringen met het team waren zeer positief, aldus
Jos Menten. Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om opnieuw
met Team Modena in zee te gaan. De samenwerking met Christiano verliep
vlekkeloos en ik ben ervan overtuigd dat het met Terry ook goed zal
klikken. We steken onze doelstelling niet onder stoelen of banken. We
willen de wedstrijd eindigen in de top vijf van onze klasse.
Vertrouwen Ik denk dat we een fantastische rijderstrio hebben voor
Le Mans, zegt Team Principal Graham Schultz. Terry en
Christian kennen elkaar van ons project in de Verenigde Staten met Bell
Motorsport. Jos kennen we al van vorig jaar en hij heeft toen geweldige
dingen laten zien. We hebben een goed team en we hebben vertrouwen in
ons eigen kunnen.
Sterke line-up Rik Bryan, Team Modenas Sporting Director: We
hebben een erg sterke line-up samengesteld. Voor het eerst hebben we
ook drie rijders met Le Mans-ervaring aan boord. We zijn blij dat we
opnieuw met Christian en Jos kunnen samenwerken. Beide heren hebben
zich vorig jaar perfect van hun job gekweten, ondanks het feit dat het
geluk niet aan onze zijde stond.
Dame Fortuna Vorig jaar stond Dame Fortuna niet aan onze zijde. Toch
hebben we als een team gewerkt om met de Aston Martin DBR9 onder de
zwart-wit geblokte vlag te duiken. Deze prestatie heeft Team Modena de
Prix Escra opgeleverd, wat de technische capaciteit van het team
onderstreept, gaat Jos Menten verder. Maar net zoals
vorig jaar zullen we tegen erg sterke concurrenten moeten opboksen. Een
voorspelling maken is moeilijk, maar we zullen er alles aan doen om zo
hoog mogelijk te eindigen!
Successen Team Modena heeft de voorbije jaren een aantal belangrijke
successen in de Le Mans Series en het FIA GT kampioenschap geboekt. In
2008 zet Team Modena drie wagens in, in drie verschillende
kampioenschappen. Een Aston Martin DBR9 in de Le Mans Series, een
Lamborghini Gallardo GT3 in het British GT Championship, en een BMW E46
in het CJ Korea GT Championship.
Le Mans Op 1 juni wordt de officiële testdag voor Le Mans
afgewerkt, terwijl de 24 uurswedstrijd plaatsheeft in het weekend van
14 en 15 juni.
Aston Martin Racing gaat dit jaar weer voluit voor de overwinning in de
prestigieuze 24 Heures du Mans, en daarvoor hebben ze alle troeven
uitgespeeld. Met twee officiële DBR9's in Gulf-kleuren met twee
zeer sterke line-ups, inclusief een ex F1-coureur, gaan ze richting La
Sartha.
Op de 007 staat er een verrassende naam, namelijk die van Heinz-Harald
Frentzen. De Duitser kende een mooie F1-carrière en spendeerde
daarna ook een tijd in de DTM, om nu richting endurance te trekken.
Frentzen krijgt de Italiaan Andrea Piccini en de Oostenrijker Karl
Wendlinger naast zich.
De 009 wordt bestuurd door de ervaren Australiër David Brabham, de Spanjaard Antonio Garcia en de Engelsman Darren Turner.
De 76ste 24 Heures du Mans staan op het programma in het weekend van 14
en 15 juni, voorafgegaan door de officiële testdag op 1 juni.