F3: Hülkenberg opnieuw op pole, Van der Zande vierde
Nico Hülkenberg met startnummer 1 op weg naar pole position
Net als drie weken geleden op het circuit van Hockenheim
vertrekt Masters-winnaar Nico Hülkenberg ook morgen vanaf de
pole-position voor de derde race van het seizoen in de Formule 3 Euro
Serie. Op het 5,245 kilometer lange circuit van Mugello bleef de
ART-coureur uit Emmerich de Japanner Koudai Tsukakoshi 0,166 seconde
voor. Renger van der Zande kwalificeerde zich als vierde, Henki
Waldschmidt reed de elfde tijd.
In de tests van gisteren en de vrije training van vanmorgen wilden we
nog niet ons volledige potentieel laten zien, verklaarde Renger
van der Zande, die in de vrije training de achtste tijd liet
aantekenen. In de kwalificatie gingen we drie keer op nieuwe
banden uit. Mijn tweede run was heel goed, ik stond zelfs een tijdlang
eerste, maar in de derde run kon ik er niet veel tijdwinst meer
uithalen, dus sta ik nu morgen op de vierde plaats. Natuurlijk had ik
graag pole gestaan, maar die Duitser (Hülkenberg, red.) gaat wel
heel erg hard."
Henki Waldschmidt kwalificeerde zich als elfde
Waldschmidt verraste bij eerste poging Henki Waldschmidt verraste bij zijn eerste poging op nieuwe
banden door gelijk de derde tijd op de klokken te zetten, maar deze
positie kon hij uiteindelijk niet vasthouden. We hebben daarna
wat veranderd aan de vleugel, maar dat ging helemaal niet, dus voor de
derde run deden we het weer anders, maar ik kwam niet verder dan elfde.
Het circuit ligt me wel, een leuke, snelle baan, maar de banden slijten
wel heel snel.
Zulke decors vind je niet in Oschersleben: Renger van der Zande
DNRT: Assen decor voor tweede race Saker Sportscar Challenge
Na een kleine maand staan alle rijders te popelen voor de tweede
racedag in de Saker Sportscar Challenge. Zondag is het circuit van
Assen het decor voor de strijd in de snelle eenheidsklasse.
Nieuwe deelnemers
Zoals reeds aangekondigd zullen er gedurende het seizoen diverse
equipes bijkomen. In Assen zien we Frank Klein aan de start in zijn
nieuwe Saker GT. Hij zal worden bijgestaan door teammaat Jacques
Gélébart, die in de eerste race al wat Saker-ervaring op
deed in de Netservices SNA Racing Promoauto.
Verwachting
Een jaar geleden werden de Saker races op Assen veelal onder natte
omstandigheden verreden. Die dag was het Schouten Racing team, gerund
door Bas Koeten Racing, oppermachtig. Uit dezelfde stal zal ook de
Hotspring Racing equipe, met Jeroen Rutges en Gerben van der Weij, het
onderste uit de kan proberen te halen na de pechvolle seizoensstart.
Ook de leiders in het huidige klassement, Jadbalja-2 met Herbert
Boender en Robbert Visser, zullen weer gaan genieten van het Drentse
asfalt en daarbij proberen hun koppositie vast te houden. Hoe het
komende zondag zal vergaan is lastig te voorspellen, want dit jaar is
de top in de Challenge breder dan ooit. Daarom mogen ook de overige
Jadbalja equipes en teams als Hekker en VDI absoluut tot de favorieten
worden gerekend. Terugblik debutanten
Op de eerste racedag waren er diverse rijders die hun debuut in de
Saker Challenge hadden gemaakt. Beide ACS Racing equipes waren goed
bezig, met name Mario Bik en Balasz Vajta deden tot de crash in de
tweede sprintrace goed mee in de subtop. Ook Emile Bezemer en Monny
Krant in hun King Kong Racing Saker GT waren erg tevreden met hun
eerste optreden. Beiden hebben relatief weinig ervaring in de
autosport, maar reden wel direct competitieve tijden.
Saker Promoauto
De witte Saker Promoauto, gerund door het SNA Racing team van Johan
Kraan, zal dit weekend weer een andere bezetting hebben. Vorige race
namen Jacques Gélébart en prijswinnaar Stefan Halters
plaats in de enige witte bolide van het veld. Komend weekend zal er een
andere prijswinnaar de kans krijgen om de prestaties van de Saker GT te
mogen ervaren. De auto zal echter niet meer maagdelijk wit zijn, het
heeft nu een stoer zwart-wit design in de kleuren van sponsor
Netservices.
MUGELLO - Het Deutsche Tourenwagen Masters kampioenschap is neer
gedaald in het prachtige Toscane (Italië). Op het circuit van
Mugello welke eigendom is van Ferrari vind de derde ronde van het
kampioenschap plaats. Tijdens de eerste twee ronden wist Audi de strijd
steeds te winnen van Mercedes-Benz. Na de test van vanochtend is het
merk met de 'ster' nog steeds aan het vechten tegen een achterstand. De
Audi's van Mattias Ekström en Timo Scheider waren wederom sneller,
maar de mannen van Mercedes proberen terug te knokken. Jamie Green
eindigde de test als derde met zijn AMG C-Klasse.
Christijan Albers wint het gevecht met Ralf Schumacher wederom om de
veertiende plaats. De Duitser reed de vijftiende tijd. Teamgenote van
Albers finishte de sessie als laatste op een grote achterstand van de
Nederlander.
Uitslag DTM Test #01 Mugello
01. Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 1:44.651
Peter Kox: "We kijken met Michelin naar een oplossing"
Met steun van de Russische InterProgress Bank heeft Reiter Engineering
het project met de Lamborghini Murciélago in een
stroomversnelling gekregen. Hans Reiter en zijn crew hebben de
afgelopen maanden veel tijd in de ontwikkeling van de bolide gestoken
en nemen deel aan races voor het FIA GT en de LMS. De Murciélago
is inmiddels heel betrouwbaar gekregen. Nu rest de zoektocht naar de
juiste balans en afstelling van de auto. Tijdens de tweede race van de
Le Mans Series behaalde Peter Kox en zijn Russische teamgenoot Roman
Rusinov een vierde plaats in de GT1 klasse. Toch was Kox nog niet
tevreden. Met de betrouwbaarheid van de auto ziet het er goed uit, maar
met betrekking tot de set-up en de race-pace is nog veel
winst te boeken.
Het was een moeilijke race, liet Peter Kox weten. Vooral
om grip in de auto te creëren. Momenteel kijken we samen met
Michelin naar oplossing en hopen in Spa competitiever te kunnen zijn.
Het positieve aan de race is, dat we wederom de 1000 kilometerrace
hebben uitgereden. Hiermee laat de Lamborghini haar betrouwbaarheid
zien. Met het oog op 24uur van Le Mans is dat ons grootste doel.
De nieuwe Volkswagen Scirocco heeft zijn eerste tests goed doorstaan.
Hans-Joachim Stuck, Dieter Depping, de Belg François Verbist en
Thomas Mutsch voelden de 300 pk sterke Scirocco aan de tand op
Oschersleben tijdens een endurance testsessie. De nieuwe Volkswagen zal
ingezet worden tijdens de 24uurs race op de Nordschleiffe in het
laatste weekend van deze maand.
Hans-Joachim Stuck bleek zeer opgetogen over de nieuwe Scirocco. "Ik
kroop achter het stuur en voelde me meteen op mijn gemak. De Scirocco
is één van de minst gecompliceerde auto's waar ik ooit
mee heb gereden, het is echt een plezier om mee te rijden. Nu kijk ik
nog meer uit naar de 24 uren van de Nordschleiffe."
De Volkswagen Scirocco is voorwiel aangedreven en heeft een 2liter TFSI
motor onder de kap, welke 300pk produceert. Vorig jaar werd VW achtste
algemeen en winnaar in zijn klasse met de Golf GTI in een veld van 220
deelnemers.
WTCC: Jaap van Lagen: âDe Lada heeft me aangenaam verrastâ
Coureur Jaap van Lagen heeft de eerste kilometers gemaakt met de Lada
110 WTCC van Russian Bears Motorsport. Op Koninginnedag reed de coureur
uit Ede vijftien ronden op het circuit van Zandvoort. Jaap van Lagen
was na deze kennismaking aangenaam verrast.
Natuurlijk is er nog veel werk te verzetten, maar de basis van
de Lada is goed. De balans in de auto was nog niet optimaal, toch kon
ik hoopvolle tijden neerzetten, vertelt Jaap van Lagen.
Ik kijk uit naar de komende tests en het eerste
raceweekeinde.
De eerste race voor Jaap van Lagen en Russian Bears Motorsport staat
gepland tijdens het WTCC-weekeinde in Valencia (Spanje), van 16 tot 18
mei. In de aanloop naar debuut in het WK toerwagens neemt het team 6 en
7 mei deel aan de officiële WTCC-tests op het circuit van
Oschersleben.
Jaap van Lagen deelt in Duitsland de auto met Viktor Shapovalov, de
Russische teameigenaar en coureur. Het doel is om veel data te
verzamelen. Op Zandvoort bleken de achterbanden nog niet genoeg
bite te geven. We gaan experimenteren met de wielstanden
om een goede set up te vinden. Nu is de auto achter nog een beetje
onrustig.
De rembalans zal ook één van de aandachtspunten zijn
tijdens de testdagen. Bij een eerdere test op Zandvoort belandde Viktor
Shapovalov naast de baan, nadat bij het aanremmen voor de Tarzanbocht
de achterwielen blokkeerden. Met andere remcilinders verwachten
we dit probleem op te lossen, laat de coureur weten.
Na de testsessie op Zandvoort is Jaap van Lagen uiterst positief
gestemd. De Lada 110 WTCC heeft me echt aangenaam verrast. De
rondetijden waren gewoon goed. We staan pas aan het begin van het
project, dus er is nog heel veel vooruitgang te boeken. Ik zie de
toekomst met vertrouwen tegemoet. Wellicht dat we aan het einde van het
seizoen een keer in de top drie bij de Privateers kunnen
eindigen.
Russian Bears Motorsport neemt vanaf de race in Valencia deel aan de
resterende tien evenementen in het WTCC, inclusief de races in Japan en
Macau. Het team trekt ten strijde met twee autos. Voor de eerste
race in Spanje is de tweede Lada 110 WTCC gereed. Jaap van Lagen
combineert de activiteiten in het WK-toerwagens met het racen in de
Porsche Supercup voor Damac Kadach Racing.
Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde snelste in tests Spa-Francorchamps
Giedo van der Garde heeft een prima testdag op het circuit van
Spa-Francorchamps achter de rug. De P1 Motorsport-coureur sloot de
beide sessies als snelste af, waarmee hij nogmaals zijn potentieel
heeft onderstreept. Vooraf zei Giedo dat het weekend in Monza weliswaar
geweldig was, maar dat het in Spa voor iedereen weer helemaal opnieuw
begint. Tot nu toe kent hij een prima start, maar er valt volgens Giedo
nog genoeg te verbeteren.
"Het ging vrij goed vandaag", begon Giedo. "We waren in de beide
sessies de snelste, al was de concurrentie zeker niet ver weg. Dat is
natuurlijk goed, maar het laat eens temeer zien dat onze aandacht geen
moment mag verslappen. De auto was nog niet helemaal perfect, hij
overstuurde iets, en daar gaan we voor morgen aan werken. Het ziet er
goed uit, maar het kan zeker beter."
1. Giedo van der Garde (P1 Motorsport) 2:02.886
2. Marco Bonanomi (Team Comtec) +0.117
3. Salvador Duran (Interwetten.com) +0.161
4. Robert Wickens (Carlin Motorsport) +0.395
5. Marcos Martinez (Pons Racing) +0.509
6. Borja Garcia (RC Motorsport) +0.532
7. Julien Jousse (Tech 1 Racing) +0.629
8. Charles Pic (Tech 1 Racing) +0.809
9. Bertrand Baguette (Draco Racing) +0.820
10. Pasquale di Sabatino (Team Comtec) +0.919
Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde hoopt op voortzetting supervorm
Na een verpletterend optreden in Monza, is Giedo van der Garde nu
aangekomen op het circuit van Spa-Francorchamps, voor het tweede
raceweekend in de World Series by Renault. Giedo rolde in Monza in
beide races het hele veld op en is nu de onbetwiste leider in het
kampioenschap. In Spa hoopt de P1 Motorsport-coureur die vorm te
behouden.
Giedo wil zelf nog niet aan het kampioenschap denken. Nee, daar
houd ik me echt niet mee bezig, zei hij. Daar is het nog
veel te vroeg voor. Monza was fantastisch en hopelijk kunnen we
datzelfde kunstje herhalen in België. Verder dan dat denk ik op
dit moment nog niet. In Monza hadden we een geweldige set-up en daarom
liep het ook zo goed. Het is nu aan ons om ook hier de auto weer
perfect af te stellen en weer zoveel mogelijk punten binnen te
halen.
Beetje geluk Een race winnen doe je echter niet zomaar. Je moet
natuurlijk een beetje geluk hebben, maar je moet ook zorgen dat je
vooraan staat, dat alles klopt en je moet natuurlijk geen fouten maken.
Voor mijzelf en voor de rest van het veld geldt: nieuwe ronde, nieuwe
kansen. Ik ga mijn uiterste best doen om weer net zon mooi
resultaat te behalen als in Monza.
Giedo van der Garde: "Een race winnen doe je niet zomaar"
Na een verpletterend optreden in Monza, is Giedo van der Garde nu
aangekomen op het F1 circuit van Spa-Francorchamps, voor het tweede
raceweekend in de World Series by Renault. Van der Garde rolde in Monza
in beide races het hele veld op en is nu de onbetwiste leider in het
kampioenschap. In Spa hoopt de P1 Motorsport-coureur die vorm te
behouden.
Giedo wil zelf nog niet aan het kampioenschap denken. Nee, daar
houd ik me echt niet mee bezig, zei hij. Daar is het nog
veel te vroeg voor. Monza was fantastisch en hopelijk kunnen we
datzelfde kunstje herhalen in België. Verder dan dat denk ik op
dit moment nog niet. In Monza hadden we een geweldige set-up en daarom
liep het ook zo goed. Het is nu aan ons om ook hier de auto weer
perfect af te stellen en weer zoveel mogelijk punten binnen te
halen.
Een race winnen doe je echter niet zomaar. Je moet natuurlijk
een beetje geluk hebben, maar je moet ook zorgen dat je vooraan staat,
dat alles klopt en je moet natuurlijk geen fouten maken. Voor mijzelf
en voor de rest van het veld geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ga
mijn uiterste best doen om weer net zon mooi resultaat te
behalen als in Monza.
Baguette wil Belgisch volkslied laten klinken op Spa
Het werd geen meevaller voor Bertrand Baguette, de vertegenwoordiger
van het RACB National Team, in de eerste meeting van de Formula Renault
3.5 in Monza. De snelle Belg wil dan ook revanche nemen dit weekend in
Francorchamps.
Een mooier kader kan men zich niet inbeelden voor de tweede manche van
de World Series by Renault: het is op 'het mooiste circuit ter wereld'
dat de Franse constructeur zowat al haar competities de baan opstuurt
met bovenaan de lange lijst de Formula Renault 3.5. Het is in wat
bekend staat als één van de wachtkamers van de Formule 1
dat we een Belg met ambities terugvinden: Bertrand Baguette.
Uiteraard ben ik gemotiveerd om voor eigen publiek aan te
treden, legt Baquette uit. Het is trouwens een unieke
gelegenheid om de Formula Renault 3.5 eens van dichtbij aan het werk te
zien. Francorchamps is een piste waar deze autos goed draaien en
in het verleden heb ik er altijd goed gereden."
In het gele racepak van het RACB National Team de
filière die RACB lanceerde om jonge, beloftevolle rijders te
ondersteunen in de éénzitterij wil Bertrand het
tegengevallen weekend van Monza zo vlug mogelijk vergeten door voor
eigen publiek een schitterend resulaat neer te zetten.
"Een technische breuk waarvoor het team niets verweten kan worden in de
eerste manche en een incident met een andere deelnemer in de tweede
manche, waren er de oorzaak van dat we in Italië niets konden
uitrichten, vervolgt hij. Ik dacht met 22 punten op zak
terug naar België te keren, maar ik tel nu geen enkel punt. Hoe
dan ook, wat nu telt is een volle concentratie voor de afspraak in Spa.
Ik wil vooraan zitten, tonen dat ik het vertrouwen van RACB verdien en
op het podium finishen. Het ideale scenario zou zijn dat ik in mijn
geel racepak de Brabançonne kan laten weerklinken in
Francorchamps. Ik weet dat wij, het team en ikzelf, in Monza tijdens de
trainingen competitief voor de dag kwamen. Het is aan ons om dat alles
dit weekend te bevestigen op het mooiste circuit ter wereld."
Komend weekend gaat op het circuit van Spa-Francorchamps het
nieuwe seizoen van de Eurocup Mégane Trophy van start. Equipe
Verschuur zal ook dit jaar participeren in het Renault-geweld. ,,Het is
weer tijd om prijzen te vergaren, lacht teambaas Frans
Verschuur aan de vooravond van de nieuwe competitie.
Volgens Frans Verschuur, die met vier wagens zal deelnemen aan de
internationale klasse, is de Mégane Trophy aan een revival
bezig. ,,Vorig jaar deden er tussen de zestien en achttien autos
mee, nu gaan we naar ongeveer 22 wagens verwacht ik. Renault moedigt
het racen in de klasse ook aan. Zo levert en betaalt het automerk dit
seizoen alle banden. Dat komt toch neer op zon 25.000 euro per
coureur.
Titeljacht Bernhard ten Brinke is dit seizoen de sportieve kopman bij
Equipe Verschuur. ,,Bernhard gaat nu met ons zijn vierde
Mégane-jaar in, zegt Frans. ,,Elk seizoen maakt
hij een stapje voorwaarts. Tijdens alle voortesten op het komende
seizoen zat Bernhard continu in de topvier. Dat is uitstekend. Met hem
willen we dit jaar voor de titel gaan.
Goed bevallen De overige drie rijders van Equipe Verschuur zijn Wim Beelen,
Harry Kolen en Hoevert Vos. ,,Wim gaat pas aan zijn tweede
autosportseizoen beginnen, maar is erg gemotiveerd om zich in de
toptien te racen, zegt Frans Verschuur over Wim Beelen,
die als ondernemer de nodige bekende coureurs sponsort. ,,Harry Kolen
heeft een jaar SEAT Cupra gereden en ook met Golfjes in de DNRT.
Bovendien heeft hij dit jaar met ons in een Clio aan de 24 uur van
Dubai meegedaan. Dat was hem heel goed bevallen. Wacht maar, ik
zal je in een nog snellere wagen zetten, zei ik toen tegen
Harry. Die wagen is de Mégane, waarin hij nu met veel zin gaat
racen.
Rouleerauto Hoevert Vos is geen onbekende bij Equipe Verschuur. De coureur
heeft veel in de nationale Clio Cup geracet. ,,Hoevert wil graag zijn
horizon verbreden en in een mooie internationale klasse uitkomen. Hij
zal overigens niet het hele seizoen gaan racen in de Méganes.
Hoevert zal de bolide delen met Erik van Loon en Wilko
Becker.
Bernhard ten Brinke kon in 2007 champagne spuiten door tijdens één van de races als tweede
te finishen.
Onderlinge strijd Terwijl Bernhard ten Brinke voor de titel zal gaan, is het
voor de overige drie rijders van Equipe Verschuur een ander verhaal.
,,Ze weten dat het niveau van de Mégane Trophy voor hen zwaar
zal worden, vertelt Frans Verschuur. ,,Maar ze zullen
onderling zeker een strijd gaan voeren. Ze proberen elkaar nu al op
humoristische wijze vliegen af te vangen. Maar ze zijn daarnaast ook
erg gedreven. Zo zal Hoevert coureur Jaap van Lagen als zijn begeleider
inschakelen.''
Tot en met 2012 Ondertussen is bekend geworden dat de Mégane Trophy in
ieder geval tot en met 2012 zal blijven bestaan. De bolide zal vanaf
komend jaar een nieuwe body krijgen. Tevens gaat het gerucht dat de
motor in 2009 wordt opgekieteld van 320 naar ongeveer 400
paardenkrachten.
Mike Verschuur niet Mike Verschuur zal dit jaar overigens niet rijden in de
Mégane Trophy. De zoon van Frans, die vorig seizoen wel
actief was in deze klasse, heeft zoals bekend gekozen voor de Porsche
Supercup. Maar vader Frans zal zich komend weekend niet vervelen op
Spa-Francorchamps. ,,Ik krijg daar 180 gasten op
bezoek. Lachend: ,,Ik weet nog niet waar ik ze allemaal
kwijt kan.
Kalender Voor de Mégane Trophy zijn in 2008 zeven weekenden
gepland met twee races (40 minuten plus 1 ronde per manche) per keer.
Komend weekeinde begint het racefeest op Spa-Francorchamps. Vervolgens
staan Silverstone, de Hungaroring, de Nürburgring, Le Mans,
Estoril en Barcelona op de kalender.
Formule 3: Renger van der Zande: 'In Mugello wil ik continu vooraan meedoen'
Komend weekend vindt het tweede Formule 3 Euroseries-weekend van 2008
plaats. Plaats van handeling is het circuit van Mugello in Italië.
Renger heeft een prima seizoensstart meegemaakt in Hockenheim, met een
dominante zege in de race op zondag. In Mugello hoopt de Prema
Powerteam-coureur op een sterk weekend, dat hem verder helpt in zijn
jacht op het kampioenschap.
Renger, denk je dat het Prema Powertam na je overwinning in Hockenheim weer tot de topteams gerekend mag worden? ,,Ik heb Prema altijd als een topteam gezien. Daarom ben ik
ook bij ze gebleven na mijn eerste jaar in de Formule 3 Euroseries. We
hebben in de winter heel hard gewerkt en ik heb er mede voor gezorgd
dat er veel nieuwe jongens zijn aangetrokken, die een absolute aanwinst
zijn voor het team. We hebben in Hockenheim gezien dat die beslissingen
zich beginnen uit te betalen.
Zie je deze wederopstanding van Prema ook als een verdienste van jezelf? ,,Ik wil best zeggen dat ik daar trots op ben, ja. Vorig jaar
moest ik heel veel zelf uitzoeken, zoals de set-up, en ging er ook veel
fout. Zo ben ik een aantal keer uitgevallen door onnodige technische
problemen. Voor dit jaar wilde ik twee teamgenoten die echt gas kunnen
geven. En die heb ik gekregen. Dani Clos en Charlie Kimball zijn
jongens met een zware rechtervoet en ze dagen me echt uit. Dat is
belangrijk in een team. Niet één coureur die de snelste
is, maar drie jongens die elkaar tot grote hoogten stuwen. Ook de komst
van enkele nieuwe engineers is alleen maar goed nieuws voor
Prema.
Er wordt gezegd dat het huidige Formule 3 Euroseries-veld het zwaarste veld sinds tijden is. Ben je het daar mee eens? ,,Ja, zeker. Het is absoluut een ontzettend sterk veld. Kijk
maar naar jongens als Nico Hülkenberg, die er een jaartje Formule
3 aan vast heeft geplakt. James Jakes is ook zon naam. Maar ook
de nieuwelingen, zoals Mika Mäki en Jon Lancaster zijn jongens om
flink rekening mee te houden.
Reken je jezelf tot de favorieten voor de titel? ,,Absoluut. Ik ben niet voor niets in de Euroseries blijven
rijden. Het was natuurlijk heel makkelijk geweest om in een andere
klasse te gaan rijden en daar weer een rookie-jaar mee te maken zonder
dat er al te veel van je verwacht wordt. Maar ik heb ervoor gekozen om
hier te blijven en nu voor het kampioenschap te gaan. Op die manier leg
ik flink wat druk bij mezelf en dat moet ook. Het is de bedoeling dat
ik dat in mijn verdere autosportloopbaan nog wel vaker ga krijgen. Het
is fijn om te zien dat mijn sponsors, Trust, Looije, JVC, Hydrogen,
Sensation en iCTRL mij steunen in die beslissing. Het betekent dat het
de juiste is geweest.
Je volgende race is komend weekend op het circuit van Mugello, wat vind je van dat circuit? ,,Het is een bijzonder snelle baan. We komen in een rondje
niet onder de derde versnelling, dus dat zegt wel wat. Ik vind het wel
een fijn circuit. Vorig jaar stond ik hier op het podium, dus dat is
wel voor herhaling vatbaar. Het is ook de thuisrace voor het team en
veel teamleden zien het ook echt zo. Dat maakt het natuurlijk ook wel
een bijzonder evenement.
Wat is je doel voor komend weekend? ,,Zoveel mogelijk punten scoren. Maar dat is logisch. Mijn
focus ligt op de eerste race, daar wil ik het nu ook goed doen. In
Hockenheim moest ik daar veel goedmaken om vervolgens in de tweede race
daarvan de vruchten te kunnen plukken, maar in Mugello wil ik gewoon
een foutloos weekend hebben en hoop ik nu vanaf het begin vooraan te
staan.
Sportscars: Jos Menten weer met Team Modena naar 24 uur Le Mans
De 24 uur van Le Mans is in 2008 aan haar 76ste editie toe en
dit jaar zien we twee Limburgers aan de start. Naast Jos Verstappen
heeft ook Haelenaar Jos Menten onderdak gevonden voor de legendarische
etmaalrace. De 27-jarige Nederlander heeft opnieuw gekozen voor de
Aston Martin DBR9 van Team Modena. Jos Menten krijgt op de prachtige
LMGT1-bolide het gezelschap van de Amerikaan Terry Borcheller en de
Braziliaan Christiano Fittipaldi.
Mijn ervaringen met het team waren zeer positief, aldus
Jos Menten. Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om opnieuw
met Team Modena in zee te gaan. De samenwerking met Christiano verliep
vlekkeloos en ik ben ervan overtuigd dat het met Terry ook goed zal
klikken. We steken onze doelstelling niet onder stoelen of banken. We
willen de wedstrijd eindigen in de top vijf van onze klasse.
Vertrouwen Ik denk dat we een fantastische rijderstrio hebben voor
Le Mans, zegt Team Principal Graham Schultz. Terry en
Christian kennen elkaar van ons project in de Verenigde Staten met Bell
Motorsport. Jos kennen we al van vorig jaar en hij heeft toen geweldige
dingen laten zien. We hebben een goed team en we hebben vertrouwen in
ons eigen kunnen.
Sterke line-up Rik Bryan, Team Modenas Sporting Director: We
hebben een erg sterke line-up samengesteld. Voor het eerst hebben we
ook drie rijders met Le Mans-ervaring aan boord. We zijn blij dat we
opnieuw met Christian en Jos kunnen samenwerken. Beide heren hebben
zich vorig jaar perfect van hun job gekweten, ondanks het feit dat het
geluk niet aan onze zijde stond.
Dame Fortuna Vorig jaar stond Dame Fortuna niet aan onze zijde. Toch
hebben we als een team gewerkt om met de Aston Martin DBR9 onder de
zwart-wit geblokte vlag te duiken. Deze prestatie heeft Team Modena de
Prix Escra opgeleverd, wat de technische capaciteit van het team
onderstreept, gaat Jos Menten verder. Maar net zoals
vorig jaar zullen we tegen erg sterke concurrenten moeten opboksen. Een
voorspelling maken is moeilijk, maar we zullen er alles aan doen om zo
hoog mogelijk te eindigen!
Successen Team Modena heeft de voorbije jaren een aantal belangrijke
successen in de Le Mans Series en het FIA GT kampioenschap geboekt. In
2008 zet Team Modena drie wagens in, in drie verschillende
kampioenschappen. Een Aston Martin DBR9 in de Le Mans Series, een
Lamborghini Gallardo GT3 in het British GT Championship, en een BMW E46
in het CJ Korea GT Championship.
Le Mans Op 1 juni wordt de officiële testdag voor Le Mans
afgewerkt, terwijl de 24 uurswedstrijd plaatsheeft in het weekend van
14 en 15 juni.
Aston Martin Racing gaat dit jaar weer voluit voor de overwinning in de
prestigieuze 24 Heures du Mans, en daarvoor hebben ze alle troeven
uitgespeeld. Met twee officiële DBR9's in Gulf-kleuren met twee
zeer sterke line-ups, inclusief een ex F1-coureur, gaan ze richting La
Sartha.
Op de 007 staat er een verrassende naam, namelijk die van Heinz-Harald
Frentzen. De Duitser kende een mooie F1-carrière en spendeerde
daarna ook een tijd in de DTM, om nu richting endurance te trekken.
Frentzen krijgt de Italiaan Andrea Piccini en de Oostenrijker Karl
Wendlinger naast zich.
De 009 wordt bestuurd door de ervaren Australiër David Brabham, de Spanjaard Antonio Garcia en de Engelsman Darren Turner.
De 76ste 24 Heures du Mans staan op het programma in het weekend van 14
en 15 juni, voorafgegaan door de officiële testdag op 1 juni.
Het afgelopen weekend werd in Spanje de eerste race op Europese bodem
verreden. In een incidentrijke race was Ferrari oppermachtig, met
Hamilton op een derde stek. Hieronder een fotocompilatie van het
raceweekend.
Pechvolle Yelmer Buurman knalt in muur: "Remleiding lek geslagen"
Op het F1 circuit van Barcelona is Yelmer Buurman er niet in geslaagd
zijn overtuigende optreden in het GP2 Asia kampioenschap een passend
vervolg te geven. In de openingsronde van de GP2 hoofdserie lag hij al
na de kwalificatietraining op achterstand. Dat kon hij pas in de tweede
race enigszins goedmaken door toch nog als tiende te finishen.
De GP2 Main Series wordt met een gloednieuwe bolide
gereden, die op tal van fronten afwijkt van de auto waarmee Yelmer
Buurman het Aziatische kampioenschap reed. In de vrije training op het
circuit van Barcelona was de afstelling van zijn auto verre van
optimaal, waardoor die sessie feitelijk nutteloos bleek. Zonder de
benodigde ervaring moest hij dus de kwalificatietraining in. In de
beginfase lag hij tweede. Maar het venijn zat hem in de staart waar hij
vanwege de vele gele vlaggen zijn setje nieuwe banden niet kon
uitbuiten. Dat leverde hem uiteindelijk een teleurstellende 18e
startplaats op.
In de eerste race bleek al snel dat de wegligging van zijn auto nog
steeds niet goed in balans was, waardoor hij weinig terreinwinst kon
boeken. In de 20e ronde ging het plotseling helemaal fout. Buurman
wilde voor Bocht 5 remmen maar zijn rempedaal lag op de bodem. Toen hij
weer een klein beetje remdruk had opgepompt blokkeerden prompt zijn
voorwielen. Met een flinke snelheid vloog hij vervolgens in de muur.
Na afloop bleek een remleiding aan een van de achterwielen te
zijn lek geslagen. Misschien dat het door een steentje kwam, of zoiets.
Ik had daarom achter helemaal geen remmen meer. Gelukkig had ik zelf
niets maar mijn team is tot s ochtends vier uur bezig geweest om
mijn auto weer op te bouwen, vertelde de Ubbergenaar.
Vanaf de 19e startplaats ging hij de tweede race in. Daarin ging het al
meteen bijna weer fout toen een voorligger bij de start bleef staan.
Die kon hij maar ternauwernood ontwijken maar hij had daarmee wel een
paar plaatsen verloren. Na drie bochten lag hij alweer 16e en met een
fraaie manoeuvre buitenom won hij nog twee plaatsen. Daarop spinde de
Indiër Karun Chandhok vlak voor zijn neus en na een
uitwijkmanoeuvre door het zand kwam Buurman als allerlaatste terug op
de baan. Met de van hem bekende vechtlust wist hij zich in de
resterende ronden toch nog naar de 10e plaats op te werken. Al
met al een weekend waarop ik met weinig tevredenheid terug kan kijken,
al ben ik wel tevreden over mijn inhaalrace van vandaag. Laten we hopen
dat de volgende ronde in Turkije wat voorspoediger verloopt.
Uitslag race 1
1: Alvaro Parente 38 ronden in 1 uur 109902; 2. Bruno
Senna op 0579; 3. Andreas Zuber op 1511; 4. 4. Giorgio
Pantano op 3768; 5. Romain Grosjean op 8155; 6. Vitaly
Petrov op 19729
Uitslag race 2
1. Kamui Kobayashi 26 ronden in 4027229; 2.
Sébastien Buemi op 1176; 3. Giorgio Pantano op
1962; 4. Bruno Senna op 2808; 5. Davide Valsecchi op
3501; 10. Yelmer Buurman op 16974
Ho-Pin Tung toch tevreden: "Nu kan ik echt op de limiet rijden"
Op het Catalaanse circuit bij Barcelona deed Ho-Pin Tung weer van zich
spreken door superstarts in de twee GP2-races, die dit weekend in
voorprogramma van het F1-circus werden verreden. In de eerste race, op
zaterdag, maakte de jonge coureur direct na de start zes plaatsen goed
en in race twee deed hij zijn reputatie opnieuw eer aan door na de
eerste ronde op de veertiende plaats door te komen, terwijl hij op de
23ste plek was vertrokken. In beide races waren er echter geen
kampioenschappunten voor de Chinese coureur. Toch wil ik spreken
van een goede race, vandaag, zei Ho-Pin Tung zondag. Mijn
rondetijden waren heel goed, het team heeft prima werk verricht aan de
auto, ik kan nu echt op de limiet rijden en pushen.
Terugkijkend op het weekeinde zegt Ho-Pin: Mike (Conway) en ik
zijn even snel, de auto is echt veel beter dan in de test hier in het
vroege voorjaar. We moeten nu het kleine gaatje met de top van het veld
nog dichten. Maar deze resultaten, in de vorm van goede klasseringen,
komen er geheid. We zijn op de goede weg, maar dat mocht ook wel.
Zaterdag maakte Roldan Rodriguez een einde aan de ambities van de
Chinees. Door te koude banden ging Tung in bocht drie te wijd, kwam op
het vuil en verloor een plek. In de strijd om de verloren plek verremde
de Spanjaard zich en reed van achteren over de Trident-bolide van
Ho-Pin Tung heen. Einde race. In de zondageditie van het GP2-optreden
reed hij na zijn superstart op de veertiende plek toen hij spinde door
een haperende versnellingsbak. Ik kon een keer niet opschakelen,
dan verlies je even wat tijd en in harde pushen daarna heb ik net iets
te veel gewild en spinde ik. Een veertiende plek bij het
zwart-wit geblokt was het resultaat. Maar mijn tevredenheid over
de betere prestaties van de auto overheerst, hoe teleurstellend het ook
is dat we de goede prestaties niet konden omzetten in punten.
Wisselende stemming bij Team Bleekemolen in Porsche Supercup
BARCELONA - Jeroen Bleekemolen heeft vandaag op het circuit van
Barcelona goede zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup,
die in het voorprogramma van de F1 in actie kwam. Dankzij een tweede
plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens broer
Sebastiaan (Haarlem) scoorde met een dertiende plaats ook punten voor
het klassement. Tim Buijs (Capellen, België), die dit seizoen
debuteert voor Team Bleekemolen, finishte als 21ste.
De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar
kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en
competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om
continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen voor
de derde opeenvolgende keer een tweede plaats scoorde, ligt de jongste
telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend op koers zijn
Porsche-droom te verwezenlijken.
Goede basis
De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een sterke
kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon ik
tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht
slepen, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over
veertien ronden (65 kilometer) begon, pakte De Bleek
direct de tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik
mezelf een paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René
Rast. Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden
bij me weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde
gebleven. Mede dankzij het neerzetten van de snelste
raceronde, liep Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij
overtuigend zijn derde runner-up positie van het jonge seizoen.
Vol vertrouwen
Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van het
raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige Porsche-wedstrijd
in Bahrein immers een zeer nette achtste plaats gescoord. ,,Ik ging vol
vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging dramatisch. Normaal moet
ik binnen een seconde van de top staan, maar dit keer lukte dat totaal
niet. Ik had onder meer wat remproblemen. Het resultaat was een
teleurstellende 23ste trainingstijd, aldus Sebastiaan.
Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de Porsche
verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer snelheid in de
wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik had een
uitstekende start, vertelt hij. ,,Ik lag al snel
zeventiende. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere
coureurs. Zo haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die
vervolgens het verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed
hij veel te wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat
was jammer, omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik
wel doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als
dertiende afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik
officieel als twaalfde geklasseerd en heb ik vier punten voor het
kampioenschap verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik
Barcelona nog met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee
naar de volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt
verreden.
Vertrouwen voor komende wedstrijden
Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit circuit
nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om veel
meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech dat
een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft van de
tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was zonde,
stelde Tim Buijs. ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook
niet helemaal volgens planning. Nu maakte ik zelf een foutje tijdens
mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk moest ik
de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had er bij
de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang lekker
in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren
aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de
slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte,
zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft
zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.
Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona:
1. Jan Seyffarth (Dui) 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910, 2. Jeroen
Bleekemolen op 2,723 seconden, 3. Martin Ragginger (Oos) op 7,932, 4.
Nicolas Armindo (Fra) op 9,478, 5. René Rast (Dui) op 12,528,
13. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) op 24,938, 21. Tim Buijs
(Team Bleekemolen) op 30,163.
Klassement na drie races:
1. Jeroen Bleekemolen 54 punten, 2. Jan Seyffarth 50, 3/5. Chris
Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34, 11. Sebastiaan
Bleekemolen 16.
Hockenheim Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule
3 op het Duitse F1 circuit van Hockenheim, goed afgesloten door in de
race meetellend voor het Duitse formule 3 kampioenschap als derde te
finishen in de Trophy klasse. Zij wist ook de snelste race ronde op
haar naam te zetten wat haar een extra punt voor het kampioenschap
opleverde.
De start van de race verliep enerverend doordat er enkele autos
niet van hun plek kwamen met als gevolg een harde crash op de grid. Van
der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de
autos door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen
bij de start. Na de safetycar procedure reed de blonde jongedame een
prima race en eindigde op slechts één seconde achter
Dennis Zwart de nummer twee in de Trophy klasse.
Door de chaos bij de start moest ik even van mijn gas af,
waardoor ik een paar plaatsen verloor", vertelde Shirley. "De race
verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties kreeg ik
Dennis Zwart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets te vroeg,
want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek te
pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te staan
geeft een fantastisch gevoel.
De race op zaterdag verliep minder voorspoedig, doordat in de eerste
ronde in de spitzkehre, de bocht aan het einde van het
rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de achterkant
van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof de Nederlandse met
haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een kromme
spoorstang en einde oefening.
De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.
Jos Verstappen: "Een domme en absoluut onnodige actie"
MONZA - Een fraaie inhaalrace leverde het team Van Merksteijn
Motorsport by Equipe Verschuur de tweede plaats op tijdens de tweede
race van de Le Mans Series op het circuit van Monza. Jos Verstappen en
Peter van Merksteijn, die vanaf de pole position in de LMP2-klasse
startten en gedurende de eerste anderhalf uur probleemloos het veld
aanvoerden, verloren enkele ronden nadat een concurrent uit de
langzamere GT2-klasse de Porsche RS Spyder van het team aan de
achterkant geraakt had. Na de reparatie maakten Verstappen en Van
Merksteijn de ene na de andere plaats goed, met het genoemde resultaat
als beloning.
Jos Verstappen, die gisteren in de tijdtraining de snelste
kwalificatieronde in de LMP2-klasse draaide, nam in de race de eerste
rijbeurt voor zijn rekening. Hij nam direct bij de start de leiding in
de klasse en wist een kleine voorsprong op te bouwen, al bleef de
concurrentie steeds op korte afstand. Afgezien van wat
onderstuur en een slecht zicht naar achteren doordat de
achteruitkijkspiegels vol met olie van een andere deelnemer zaten, had
ik in de beginfase geen problemen, meldde Verstappen na afloop.
Hij reed twee stints met één set banden, waardoor tijdens
de pitstop alleen behoefde te worden getankt. Net voordat Verstappen na
56 ronden zou binnenkomen om het stuurwiel over te geven aan teamgenoot
Peter van Merksteijn, sloeg het noodlot toe: een rijder met een auto
uit de duidelijk langzamere GT2-klasse reed tegen de achterkant van
Verstappens Porsche aan, waardoor de bevestiging van de bodemplaat en
het bodywork rechts achter enigszins beschadigd raakte.
Een ronde later kwam Verstappen binnen om de schade te laten repareren.
In iets meer dan vijf minuten werd de achterpartij vervangen, met de
opgelopen drie ronden achterstand viel het team echter terug tot de
tiende plaats in de klasse. Verstappen was zichtbaar teleurgesteld:
Een domme en absoluut onnodige actie! Peter van
Merksteijn, die na de reparatie de rijbeurt had overgenomen, reed voor
wat hij waard was en bracht de auto gestaag weer naar voren in het
klassement. Zo lag het Nederlandse team na 122 ronden op de zesde
plaats in de klasse, toen Jos Verstappen instapte voor de laatste
rijbeurt. De wegligging van de auto is prima, dus de aanrijding
heeft geen blijvende schade veroorzaakt. Het enige probleem dat ik had
was vrij veel onderstuur, maar voor de rest ging het goed. Ook de twee
stints met één set banden leverden geen problemen op, die
houden prima, meldde Peter van Merksteijn over zijn ervaringen
op de baan. Verstappen reed de laatste vijftig ronden en bracht de auto
als tweede in de klasse over de eindstreep. Na die aanrijding
had ik niet gedacht dat we nog op het podium zouden eindigen, maar de
Porsche heeft hier opnieuw zijn klasse bewezen en wij hebben met
zn allen gewerkt voor dit resultaat, aldus Verstappen.
De volgende race in de Le Mans Series is op 11 mei in Spa-Francorchamps/B.
Monza (Ita), Le Mans Series. LMP2 : 1. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche
RS Spyder, 165 laps in 4.59.12,189 (gem. 191,678 km/h), 2. Van
Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 26,582 sec., 3.
Lienhard-Theys-Lammers (Zwi-Bel-Ned), Porsche RS Spyder