Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Team Australia van Derrick Walker reageerde vanavond als eerste op het nieuws. Walker Racing was de afgelopen dagen ook een belangrijke spil waarom veel draaide. Vooral toen een cameraploeg twee Dallara’s in de werkplaats ontdekte



    derrick_walker_2008
    Derrick Walker(links met bril) en Helmut Flegl(vroeger van Porsche). Walker bracht
    de zaak aan het rollen.

    Derrick Walker: “Het is terug naar de toekomst. Het is een lange weg geweest maar uiteindelijk zijn we toch weer bij elkaar gekomen. Vanuit zakelijk oogpunt en dat vanuit de fan is het belangrijk dat er nu weer één Open Wheel Series is. De sponsors en de fans hebben dit jaren gewild. Walker Racing ondersteunt deze beslissing. Bij deze wil ik alle CART/Champcar Officials voor al het harde werk bedanken in de prachtige seizoenen die zij ons gegeven hebben.

    Derrick Walker is 40 jaar in de autosport actief, waarvan de laatste 17 jaar als teambaas. Walker Racing startte in 1992 in Indianapolis en is sindsdien in “American Open Wheel Racing” actief geweest. Voor het team van Walker kwamen o.a. Willy T. Ribbs, Robby Gordon, Gil de Ferran, Scott Goodyear, Christian Fittipaldi, Darren Manning, Sarah Fisher, Alex Tagliani en Wil Power uit.

    In 2000/2001 was Walker Racing naast haar Champcarprogramma al in de IRL met Sarah Fisher actief. Sarah Fisher schreef destijds geschiedenis door als tweede te eindigen op Hoimestead.

    Derrick Walker: “Het zal in het begin een moeilijke weg worden, maar Walker Racing is klaar voor de uitdaging, Het gaat moeilijk worden omdat we de Dallara onvoldoende kennen, maar het belangrijkste is dat we weer samen zijn” aldus Walker. Walker Racing zal van 11/14 maart aan de eerste tests op Homestead met de Dallara deelnemen. “De start van een herenigd kampioenschap” aldus Derrick Walker.

    23-02-2008 om 18:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Skoda Fabia S2000 springt uit de band

    De rally-Fabia is ontwikkeld voor het Super 2000-kampioenschap. Hieraan doet bijvoorbeeld ook de Grande Punto Abarth S2000 mee. De Fabia Super 2000 heeft een atmosferische 2,0-liter viercilinder aan boord, die gekoppeld is aan een sequentiële zesversnellingsbak. Het Tsjechische merk hult zich in stilzwijgen over het precieze vermogen van de krachtbron. Het rallykanon heeft de beschikking over vierwielaandrijving in combinatie met drie mechanische differentiëlen.
    De super-Fabia bevindt zich nog in de testfase. Wanneer –ie precies af is, kan Skoda op dit moment nog niet zeggen. De gewone automobilisten zullen het moeten doen met de RS-versie van de Fabia, die ongetwijfeld over niet al te lange tijd in de Skoda-showrooms te bewonderen is.

    22-02-2008 om 23:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    GUADIX – Een uiterst vruchtbare test. Daar waren alle teamleden het wel mee eens. VM Motorsport by Equipe Verschuur legde een goede basis voor het komende seizoen door een succesvolle tweedaagse test af te leggen met de Porsche RS Spyder op het circuit van Guadix in Zuid-Spanje. Voor Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en ex F1 piloot Jos Verstappen vormden deze test de eerste kennismaking met de wedstrijdauto waarmee ze dit jaar gaan deelnemen aan de 1000-kilometer-races van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. De VM motorsport leden blikken terug:

    Jos Verstappen en Peter van Merksteijn

    Jos Verstappen: “Dit is gewoon fantastisch! Ik heb het zo naar m’n zin gehad in die auto, echt geweldig! De Porsche is perfect om mee te rijden, het voelt allemaal heel goed aan. We hebben met z’n allen goed kunnen werken tijdens deze test en de samenwerking binnen het team is uitstekend.”

    Jeroen Bleekemolen: “De samenwerking binnen het team verloopt prima en de aanpak is heel professioneel. Er wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten en dat is een erg plezierige manier van werken. De Porsche is heel comfortabel om mee te rijden, je hebt het als rijder helemaal niet zwaar, en dat is voor lange-afstandsraces perfect.”

    Peter van Merksteijn: “Ik kijk met grote tevredenheid terug op deze test. Mede dankzij de coaching en begeleiding van Jeroen en Jos heb ik mezelf een flink stuk kunnen verbeteren en hun prestaties spreken voor zich. Het verliep allemaal zonder problemen en dat geeft heel veel vertrouwen.”

    Gerard Grouve, teamchef: “We kijken terug op een uitermate succesvolle sessie waarin is gebleken dat het team en de rijders er goed bij staan. Er is onderling goed samengewerkt en de rijders vullen elkaar prima aan. De coaching door Jos en Jeroen is voor Peter waardevol, je ziet dat hij de adviezen goed omzet.”

    Frans Verschuur, teammanager: “We hebben in twee dagen heel veel kunnen doen en veel waardevolle ervaring opgedaan. Ik ben erg onder de indruk van wat de rijders hebben laten zien. Jos heeft er duidelijk plezier in, Jeroen deed qua snelheid niet voor hem onder en Peter heeft zich constant verbeterd. Ook over de begeleiding vanuit Porsche niets dan lof, de ondersteuning was echt perfect! Dat men bij Porsche geen enkel commentaar had, stemt mij ook tevreden en is een erkenning voor het werk dat wij de afgelopen maanden hebben verricht.”

    22-02-2008 om 21:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hoewel de onderhandelingen tussen het IRL- en Champcar management vorderen is een aangekondigde persconferentie voor vandaag nog even uitgesteld.


    tracy_08
    Komt de Panoz DP01 op Long Beach in actie? De uitlatingen van Paul Tracy in d Canadese
    pers geven hieraan voedingsbodem.

    Onderhandelingen vorderen
    De onderhandelingen tussen het IRL- en Champcarmanagement lijken te vorderen, maar een statement kan pas worden verwacht als beide partijen een overeenkomst bereikt hebben. De grootste hindernis vormt een “clash” in de kalenderdata tussen de IRL-wedstrijd op het Japanse Motegi en de Champcarwedstrijd op Long Beach. Momenteel heeft men daarover nog geen overeenkomst bereikt. Mogelijk heeft men een Salomonsoplossing gevonden door de IRL-bolides in Motegi te laten starten, en de Champcar nog eenmaal in Long Beach te laten optreden. Ook voor de puntentelling zou een modus gevonden zijn.

    Uitlatingen van Paul Tracy in de Canadese pers onderstrepen mogelijkerwijs deze oplossing. Tracy: “Ik weet echt niet meer wat er aan de hand is. Eerst werd ik gevraagd om naar Indianapolis te komen om een zitje te passen. Daarna wordt ik weer gebeld om toch maar thuis te blijven. Mijn team Forsythe Pettite Racing verwacht mij gewoon voor een geplande test op Laguna Seca begin maart. Ik weet echt niet meer wat er nu aan de hand is.”

    Champcarteams hebben bij seizoensstart achterstand
    Tracy: “Het seizoen begint op 29 maart in Homestead Mami en alle Champcarteams beginnen met een grote achterstand, want mijn monteurs hebben nog nooit met een Dallara gewerkt, en dat geldt ook voor de andere teams.” Ook heerst er nog behoorlijk wat verwarring over de verschillende data’s. Edmonton, Alberta en Surfer’s Paradise zullen aan de kalender worden toegevoegd, hoewel er ook weer met de datum van Edmonton geschoven moet worden. Waarschijnlijk verhuist die naar 27 juli of 3 augustus. Omdat Edmonton(Mont Tremblant) afgelopen seizoen een enorm succes was, blijft deze wedstrijd op de kalender. Ook de stad Toronto maakt zich grote zorgen over de toekomst. De Champcarwedstrijd van afgelopen jaar leverde de stad Toronto maar liefst 28 miljoen U$ dollar op. Charlie Johnstone van de Toronto-organisatie. “Wij kunnen het ons permitteren om een jaartje over te slaan, maar daarna moeten we dit evenement absoluut terug hebben of met iets nieuws komen.” Naar verluidt zullen de namen CART en Champcar definitief worden uitgewist. Officieel zal het kampioenschap dan IRL heten.

    22-02-2008 om 21:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Laatste foto's van test Van Merkensteijn Motorsport Porsche RS Spyder
    De racefans lijken zich massaal te scharen achter het nieuwe Nederlandse sportscar-project van Van Merksteijn Motorsport. Om de autosportsupporters te bedienen, plaatst Autosport.nl hier twee laatste foto's van de succesvolle test die de LM P2-renstal de afgelopen twee dagen in het Spaanse Guadix heeft uitgevoerd. Het beeldmateriaal is wederom geschoten door topfotograaf Frits van Eldik.


    spyder_verstappen_guadix2

    Na woensdag voor het eerst in de wagen te hebben plaatsgenomen, gaf Jos Verstappen donderdag nog meer gas, waarbij de Limburger het baanrecord verbrak.

    verstappen_vanmerksteijn_bl

    Na de succesvolle testtweedaagse hadden Jos Verstappen en zijn ploegmaat Peter van Merksteijn alle reden tot tevredenheid. Teamgenoot Jeroen Bleekemolen was donderdag reeds in Durban, waar hij dit weekend gaat deelnemen aan de A1GP van Zuid-Afrika. Hij had woensdag veel gereden in de lila/wit gespoten Porsche RS Spyder.

    22-02-2008 om 13:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    verstappen_test_guadix
    Jos Verstappen in actie met de Porsche RS Spyder op het circuit van Guadix

    Het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur heeft een succesvolle tweedaagse test afgelegd met de Porsche RS Spyder op het circuit van Guadix in Zuid-Spanje. Voor coureurs Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen vormde deze test de eerste kennismaking met de wedstrijdauto waarmee ze dit seizoen gaan deelnemen aan de 1000-kilometer-races van de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. De ervaring was voor alle betrokkenen bijzonder positief.
    Gisteren reed vooral Jeroen Bleekemolen, omdat die daarna moest vertrekken naar Zuid-Afrika, waar hij komend weekend deelneemt aan de A1GP-race op het stratencircuit van Durban. Afgezien van een klein probleem met de brandstoftoevoer verliep de eerste testdag volgens plan. ’s Morgens was de baan nog lange tijd vochtig, maar naarmate het asfalt droger werd, werden de rondetijden sneller en sneller. Jeroen Bleekemolen vestigde een nieuw baanrecord: hij reed op het drie kilometer lange circuit een tijd van 1.04,1 minuten.

    Nieuw ronderecord voor Jos Verstappen
    Nadat ze beide gistermiddag ook al een tijdje hadden kunnen rijden, namen vandaag Peter van Merksteijn en Jos Verstappen het testwerk met de Porsche RS Spyder voor hun rekening. Terwijl Peter van Merksteijn zich ronde na ronde wist te verbeteren, bleek bij Jos Verstappen duidelijk het plezier dat hij had in het rijden met de Porsche. Verstappen had de dag ervoor al aangekondigd dat het nog een stuk sneller kon, en hij voegde de daad bij het woord door met een tijd van 1.03,2 een nieuw ronderecord te rijden. In totaal werden er gedurende de twee dagen een kleine 300 ronden afgelegd. Naast de teamleden van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur waren er ook elf technici van Porsche Motorsport bij de test aanwezig. Op 2 en 3 maart neemt het team deel aan de officiële tweedaagse test voor de teams in de Le Mans Series, die plaatsvindt op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.

    Citaten van rijders en teamleiding
    Jeroen Bleekemolen: “De samenwerking binnen het team verloopt prima en de aanpak is heel professioneel. Er wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten en dat is een erg plezierige manier van werken. De Porsche is heel comfortabel om mee te rijden, je hebt het als rijder helemaal niet zwaar, en dat is voor lange-afstandsraces perfect.”

    Peter van Merksteijn: “Ik kijk met grote tevredenheid terug op deze test. Mede dankzij de coaching en begeleiding van Jeroen en Jos heb ik mezelf een flink stuk kunnen verbeteren en hun prestaties spreken voor zich. Het verliep allemaal zonder problemen en dat geeft heel veel vertrouwen.”

    Jos Verstappen: “Dit is gewoon fantastisch! Ik heb het zo naar m’n zin gehad in die auto, echt geweldig! De Porsche is perfect om mee te rijden, het voelt allemaal heel goed aan. We hebben met z’n allen goed kunnen werken tijdens deze test en de samenwerking binnen het team is uitstekend.”

    Gerard Grouve, teamchef: “We kijken terug op een uitermate succesvolle sessie waarin is gebleken dat het team en de rijders er goed bij staan. Er is onderling goed samengewerkt en de rijders vullen elkaar prima aan. De coaching door Jos en Jeroen is voor Peter waardevol, je ziet dat hij de adviezen goed omzet.”

    Frans Verschuur, teammanager: “We hebben in twee dagen heel veel kunnen doen en veel waardevolle ervaring opgedaan. Ik ben erg onder de indruk van wat de rijders hebben laten zien. Jos heeft er duidelijk plezier in, Jeroen deed qua snelheid niet voor hem onder en Peter heeft zich constant verbeterd. Ook over de begeleiding vanuit Porsche niets dan lof, de ondersteuning was echt perfect! Dat men bij Porsche geen enkel commentaar had, stemt mij ook tevreden en is een erkenning voor het werk dat wij de afgelopen maanden hebben verricht.”

    21-02-2008 om 21:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    250_x2002200817140

    Meervoudig Nederlands rallycross-kampioen Piet Dam is gisteren overleden. De oud-coureur, die ooit ook op het circuit van Zandvoort opzien baarde met prachtige Slotemakeriaanse driftacties, is 61 jaar geworden. De vriendelijke en bescheiden persoonlijkheid was al enige tijd ziek.

    Piet Dam, geboren op 23 oktober 1946 in Puttershoek, was een vermaard rallycrosser. Zo veroverde hij in de jaren tachtig onder meer vijf keer de titel van de ‘International Dutch Rallycross’. In 1981 was hij tevens de nummer twee van Europa.

    Angstig momentje
    Piet was in de jaren zeventig en tachtig een fanatiek rallycrosser. Hij reed in een BMW 320, hetgeen een goede combinatie bleek met de rijderskwaliteiten van Piet Dam. In 1980 kende hij een angstig moment, toen hij tijdens een rally in Hämeenlinna (Finland) net als een handvol collegecoureurs op zijn dak rolde bij een gevaarlijke hindernis.

    250_x20022008138 

    Tweede van Europa
    Piet liet zich echter niet uit het veld slaan, aangezien hij een jaar later tijdens de EK bijna de Europese titel greep en uiteindelijk als tweede finishte. In dat jaar won hij met zijn 2.3 liter bolide (300 pk) wel de Zweede ERC-rally.

    250_x2002200820745

    ‘Piet wint’… of niet?
    In zijn internationaal meest succesvolle jaar, deed de vermaarde tv-commentator Murray Walker een uitspraak die uiteindelijk legendarische betekenis kreeg. ,,Piet Dam wins as he looks through a completely clear windscreen which is, of course, the advantage of being in front.’’ Walker had zijn uitspraak nog gedaan of Piet racete zijn wagen tegen een obstakel om zijn BMW 320 met zeker een halve meter in te korten.

    250_x200220088936

    250_x2002200810365

    480_piet-dam

    Zo dwars mogelijk door de bocht
    Eind jaren tachtig was Piet Dam ook op het verharde circuit te zien. Zo racete hij onder meer met een BMW 325 in de Groep A-divisie met auto’s met een motorinhoud tot 2500 cc. Op Zandvoort was Piet, die in 1989 de klassetitel veroverde, een opvallende coureur. ,,Piet had een enorme wagenbeheersing en had een geweldige passie om zo dwars mogelijk door de bochten te driften’’, vertelt Peter Fontijn, die in die tijd een van zijn bevriende concurrenten was. ,,Piet en ik reden in de Groep A vooraan en maakten vooraf afspraken. De eerste zes rondjes gingen we heerlijk driftend door iedere bocht. Dat begon al bij de Gerlach waar we haaks doorheen gingen. Van dat soort acties genoten we enorm, al kostte die lol ons wel vijf seconden per rondje, haha. Na zes rondjes show was het over en gingen we echt om de zege strijden. Zo ging dat.’’

    250_x2002200813389

    Veel gebrul en vermogen
    Volgens Peter Fontijn was Piet Dam een heel rustige introverte man, die in zijn BMW echt top leven kwam. ,,Het brullen van de wagen, bezig zijn met een hoop vermogen, dat was Piet’’, vertelt Fontijn. ,,Later heeft Piet ook nog in de Groep N gereden; ik vermoed rond 1990 of 1991. Maar dat vond ie te weinig uitdaging, dus hield hij erna mee op.’’

    Hart onder de riem
    Enkele maanden geleden werd bij Piet een ernstige ziekte geconstateerd. Hij overleed gisteren op 61-jarige leeftijd. Maandag 25 februari om 14.30 uur is de uitvaart in crematorium ‘Rotterdam’. Het adres is Maeterlickweg 101 in Rotterdam-Zuid. Mocht u de familie een hart onder de riem willen steken, kunt een mailtje sturen naar p.dam12@chello.nl

    21-02-2008 om 21:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Nog meer foto's van test Porsche RS Spyder in Guadix
    Vandaag test het team Van Merksteijn Motorsport voor de tweede en laatste dag op het Spaanse circuit van Guadix. Terwijl Jeroen Bleekemolen, die gisteren veel reed, inmiddels naar Durban is gevlogen om daar komend weekend deel te nemen aan de A1GP van Zuid-Afrika, zullen zijn ploeggenoten in het Porsche-project Jos Verstappen en Peter van Merksteijn vandaag nog veel rijden in Guadix.


    spyder_verstappen_guadix_1

    Vandaag wordt er van 9.30 tot 17.30 geracet met de fraaie vierwieler, die medio juni in de LM P2-divisie van de vermaarde 24 uur van Le Mans gaat uitkomen. Voor Jos Verstappen, die op bovenstaande foto prachtig in beeld is gebracht door topfotograaf Frits van Eldik, zal het dit jaar zijn Le Mans-debuut betekenen.

    spyder_van_merksteijn_teamf

    Voordat Jeroen Bleekemolen gisteravond naar Durban vertrok, ging hij nog samen met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn op de teamfoto. De witte raceoveralls matchen fraai bij de lila/wit gespoten bolide.

    21-02-2008 om 15:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    wilson
    Foto van de Champcar-race 2007 op het TT-circuit van Assen.

    Vrijdag aanstaande 17.00 uur Nederlandse tijd geeft het management van IndyCar een persconferentie in het Amerikaanse Indianapolis. Dan wordt naar verwachting bekendgemaakt dat de Champcar officieel opgaat in de IRL, zo meldt de sportredactie van yahoo.com. Het circuit van Assen, dat half september voor de tweede keer gastheer zou zijn voor Champcar, zal daardoor dit jaar niet het decor zijn voor American Open Wheel Racing.
    Op dit moment worden de laatste details tussen het Champcar- en IRL management uitgewerkt. Fred Nation van de IRL: ,,Er is nu nog niets getekend en er zal vandaag niets bekend gemaakt worden. Als alles volgens plan verloopt, zal dit vrijdag zijn.''

    Racekalender
    Zo moet er nog een aantal hindernissen overwonnen worden. Op dit moment is het belangrijkste obstakel het verschuiven van de IRL-wedstrijd op Motegi, die op dezelfde datum als Long Beach GP gepland staat. De verwachting is dat van de Champcar-kalender alleen Long Beach, Edmonton, Alberta en Surfer’s Paradise en eventueel Mexico City aan de nieuwe IRL-kalender zullen worden toegevoegd. Geen Assen en/of Zolder derhalve.

    Werknemers Champcar
    Een ander belangrijk punt in de onderhandelingen zijn de 50 full-time Champcar werknemers. Ook over hun lot wordt vandaag beslist. Omdat Kevin Kalkhoven van Champcar vanwege familiezaken nog in Engeland is, komt er vandaag nog relatief weinig nieuws naar buiten. Kalkhoven liet inmiddels wel doorschemeren dat er nog maar weinig obstakels zijn.

    bourdais
    Nog een raceplaatje van de enige Champcar-wedstrijd ooit op Assen, zomer 2007.

    Champcar stopt en gaat op in de IRL
    Het nieuwe plaatje: Champcar stopt naar verwachting met al haar werkzaamheden. Dat betekent dat de CCWS-teams het aanbod van IRL-topman Tony George mogen accepteren. George biedt de Champcar-renstallen die willen overstappen naar de nieuwe IndyCar Series gratis een Dallara-wagen met bijbehorende Honda-motoren aan.

    Tegenprestatie
    Champcar moet als tegenprestatie wel alle intellectuele eigendommen overdragen aan de nieuwe IndyCar Series. Dat betekent onder meer dat de nieuwe divisie gebruik mag maken van de historische gegevens (zoals onder meer statistieken) van Champcar en van voorloper CART. Zo rekent yahoo.com bijvoorbeeld voor dat Sam Hornish jr. zijn toppositie als man met de meeste zeges in de series ooit (19) kwijtraakt, omdat in de gecombineerde statistiekenlijst A.J. Foyt 67 overwinningen achter zijn naam krijgt.


    rd_accelereren
    Robert Doornbos gasgevend op Assen, 2007.

    Overstappende teams
    Hoeveel Champcar-teams, dan wel rijders, de overstap zullen maken, is nog niet helder. Kampioensteam Newman/Haas/Lanigan, dat de afgelopen jaren domineerde in de Champcar, zal naar verwachting wel in de nieuwe serie verschijnen. Ook het team van Walker Racing, met de Australische bolide, is bezig om een transfer financieel mogelijk te maken. Paul Tracy (Forsyth) vertelde eerder in de week dat hij snel een stoeltje wil gaan passen om deel te nemen aan de nieuwe serie. De teams PKV en Conquest zullen ook overstappen. Het is interessant om te zien of Minardi Team USA, dat financieel niet over superveel geld zou beschikken, ook de overstap gaat maken en/of ‘Best Rookie 2007’ van de Champcar Robert Doornbos in de nieuwe serie zal/wil gaan uitkomen.

    Dallara
    Zoals al eerder gemeld, krijgen de vanuit Champcar overkomende teams gratis een Dallara-vierwieler met bijbehorende Honda-motoren tot hun beschikking. Vision Racing, dat eigendom is van IRL-supremo Tony George en Grey's Anatomy-acteur Patrick Dempsey, heeft tien van dergelijke Dallara’s in hun bezit. Deze kunnen indien nodig aan de nieuwkomers worden overhandigd.

    pacific_coast_2008
    Het team van Pacific Coast houdt American Open Wheel Racing voor gezien. Zij stappen over
    naar de ALMS.


    Pacific Coast naar de ALMS
    Het Pacific Coast Team keert American Open Wheel Racing voor dit seizoen de rug toe. Het team heeft te kennen gegeven dat men, ondanks het aanbod van gratis Dallara-chassis en Honda-motoren, nog altijd zeven miljoen dollar nodig heeft. Ook het team van Rocketsports, eigendom van CCWS-mede-eigenaar Paul Gentilozzi, kan voor het nieuwe concept niet het benodigde budget bijeenbrengen.

    21-02-2008 om 15:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    legge_jarvis_winkelhock
    De nieuwe Audi-fabrieksrijders, vlnr Oliver Jarvis, Katherine Legge en Markus Winkelhock

    , heeft Audi nu officieel bekendgemaakt: het Beierse merk heeft de Duitser Markus Winkelhock (27), de Brit Oliver Jarvis (24) en de Britse Katherine Legge (27) opgenomen in het rijderskader voor de DTM 2008. Met de vier rijders van actueel materiaal, Mattias Ekström, Tom Kristensen, Timo Scheider en Martin Tomczyk, plus de Fransman Alexandre Prémat en de Duitser Mike Rockenfeller, die al eerder aangekondigd werden, heeft Audi daarmee zijn negen fabrieksrijders compleet. De bezetting van de tiende auto zal worden ingevuld door het klantenteam Futurecom TME.

    Vorige week al bij wintertraining in Ofterschwang
    Vorige week al namen de drie nieuwe Audi-rijders deel aan de traditionele Audi-fitnesstraining in het Zuidduitse Ofterschwang. Winkelhock is geen vreemde bij Audi: hij reed vorig jaar in plaats van Tom Kristensen op de Lausitzring (en veroorzaakte daar de gewraakte safety-car-fase, die uiteindelijk de oorzaak zou zijn van het ontslag van de permanente DTM-wedstrijdleider Roland Bruynseraede en DMSB-gedelegeerde Michael Schwägerl) en nam na het voortijdig vertrek van de Brit Adam Carroll diens plaats in bij het Futurecom-team. Voor Katherine Legge en Oliver Jarvis wordt de DTM wel een nieuw hoofdstuk in hun loopbaan. Legge komt uit de Champ Cars, maar vond daar voor dit seizoen geen zitje meer. Jarvis eindigde vorig jaar als derde in het Japans Formule 3-kampioenschap en zegevierde tijdens de Formule 3-Grand Prix van Macau.

    Indeling rijders en teams
    De rijders met actueel materiaal, Ekström, Kristensen, Scheider en Tomczyk, rijden zoals gebruikelijk bij het Audi Sport Team Abt Sportsline. Markus Winkelhock en Mike Rockenfeller komen voor het Audi Sport Team Rosberg in actie, Alexandre Prémat en Oliver Jarvis rijden voor het Audi Sport Team Phoenix. De auto van Katherine Legge wordt ingezet door het Audi-klantenteam Futurecom TME. Hoewel Audi daar nog niet expliciet mededeling over deed, leerde navraag bij de persafdeling van het merk in Ingolstadt dat Legge met een Audi uit het seizoen 2006 gaat rijden. Dit in tegenstelling tot haar landgenote Susie Stoddart bij Mercedes-Benz, die een 2007-auto krijgt. Zoals wij vorige week al meldden heeft Mercedes-Benz besloten om dit jaar geen 2006-auto's in te zetten.

    Christijan Albers: "Ik hoef niet perse"
    De afgelopen weken deed ook de naam van Christijan Albers veelvuldig de ronde in verband met Audi in de DTM. Door het bekendmaken van de negen fabrieksrijders is duidelijk dat hij die status in ieder geval niet krijgt. De enige optie zou voor hem nog de resterende positie binnen het Audi-klantenteam Futurecum TME zijn. Albers zelf maakt zich echter geen zorgen. “Ik heb geen stress. Ik ben lekker aan het relaxen, vind het allemaal wel best zo”, meldt hij als we hem bellen. Op de concrete vraag: “Rijd je dit seizoen DTM?” antwoordt Albers: “Dat weet ik nog niet. Dat hangt van een aantal dingen af en daar zijn we naar aan het kijken. Maar ik hoef niet perse.”

    21-02-2008 om 15:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    porsche_spyder_quadix_8

    Gisteren kwam de bevestiging dat coureurs Jeroen Bleekemolen, Jos Verstappen en Peter van Merksteijn met hun Porsche RS Spyder mogen deelnemen aan de komende editie van de 24 uur van Le Mans, vandaag rijden de drie piloten hun eerste testmeters in de LM P2-bolide. ,,Het is een ontzettend comfortabele en makkelijk rijdende auto, hetgeen heel belangrijk is bij lange afstandswedstrijden'', vertelt Jeroen Bleekemolen zijn eerste indruk vanaf het Spaanse circuit Guadix. ,,Alles klopt als je met de Porsche racet.''


    porsche_spyder_quadix_2

    Vanmorgen rond 8.30 uur verzamelden Peter van Merksteijn, Jeroen Bleekemolen en Jos Verstappen (v.l.n.r.) bij het team en hun fraai lila en wit gespoten bolide. Naast de technische begeleiding van Equipe Verschuur is ook Porsche met 11 man naar het Spaanse testcircuit uitgerukt om het project te begeleiden.


    porsche_spyder_quadix_3

    Het team test vandaag én morgen in Guadix. Omdat Jeroen Bleekemolen dit weekend meedoet aan de A1GP-wedstrijd in Zuid-Afrika (Durban), is de Aerdenhouter alleen vandaag van de partij. Daarom zal de 26-jarige rijder van het rijderstrio vandaag de meeste meters afleggen.

    porsche_spyder_quadix_5

    Rond 9.30 uur rolde het prototype, dat dit jaar gaat meedoen aan de Le Mans Series in de LM P2-divisie, naar buiten om zijn eerste rondjes te maken.

    porsche_spyder_quadix_7

    Hoewel de baan in de ochtend een beetje nat was, ging Bleekemolen op slicks de baan op. ,,Ik heb in het begin wat basisruns gedaan en dat ging prima'', vertelde Jeroen rond 13.30 uur tijdens de middagpauze. ,,Later kregen we wel een probleem met de benzinetoevoer en hebben we anderhalf uur stil gestaan. Toen dat euvel verholpen was, heeft Peter van Merksteijn zijn eerst stint gedaan. Hoewel Peter tot nu toe geen ervaring had met het rijden in dit soort wagens, ging dat goed.''

    porsche_spyder_quadix_1

    Al met al is Jeroen Bleekemolen tot nu toe erg tevreden over de gang van zaken. ,,Het hele project is echt professioneel opgezet. Er lopen hier 30 tot 35 man rond de wagen, alle onderdelen zijn gloednieuw, alles klopt van A tot Z. Het ziet er zeer goed uit.’’ Vanmiddag zal Bleekemolen wederom rijden. Jos Verstappen kruipt eveneens in de bolide. De testsessie duurt vandaag tot half zes. De zon breekt inmiddels door, dus de verwachting is dat de baan in de middaguren droog zal zijn. Ook morgen wordt er van 9.30 tot 17.30 uur geoefend, waarbij tussen de middag een pauze is.


    20-02-2008 om 17:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Ook Jan Lammers, Michael Vergers en Peter Kox naar 24 uur Le Mans
    Naast de Porsche RS Spyder met Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn zullen tijdens de komende 24 uur van Le Mans nog meer Nederlandse coureurs in actie komen. Tijdens de beroemde slijtageslag zijn ook Jan Lammers, Peter Kox en Michael Vergers zeker weer van de partij.


    480_racing_for_holland
    Jan Lammers in 2007 tijdens zijn laatste jaar als teambaas/rijder van Racing For Holland.

    21ste start
    Op de website van de Nederlandse autosportzender RTL stond aanvankelijk vermeld dat Jan Lammers dit jaar niet zou deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Maar de aanvraag van zijn renstal is wel degelijk geaccepteerd. ,,Ja hoor, wij doen zeker mee'', bevestigde Lammers vandaag vanuit Amerika, waar hij de verjaardag van zijn dochter bijwoont. Lammers zal met Klaus Graf en teameigenaar Greg Pickett met een Lola Judd in actie komen. De wagen ging vorig jaar als vijfde over de meet in Le Mans. Het trio zal de komende editie (de 76ste) met het startnummer 12 gaan rondrijden in de LM P1-klasse. Lammers, die in 1988 de belangrijke endurance-wedstrijd won met Jaguar, staat voor de 21ste keer aan de start.

    Oranje rijders in LM P2
    Ook Michael Vergers is er weer bij. De in het buitenland woonachtige Nederlander komt wederom uit voor Berazi Epsilon. Vergers, in 2006 op het podium van de LM P2-divisie, racet in een Zytek 07S. In de LM P2 komt Vergers onder meer de onder oranje vlag debuterende Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport tegen.

    Peter Kox
    Eindhovenaar Peter Kox is eveneens een bekende op Le Mans. De routinier, die in het verleden op het Franse asfalt onder meer voor het Racing For Holland van Jan Lammers is uitgekomen, is in de tien wagens tellende LM GT1 te vinden. Met het Russische Interprogressbank Spartak Racing wordt een Lamborghini Murcielago ingezet.

    Spyker
    Zoals reeds eerder gemeld, participeert ook Spyker weer in de op 14 en 15 juni 2008 te verrijden race. Wie de bestuurders zijn, is nog niet bekend. Tom Coronel, die in het verleden verscheidene malen voor de Nederlandse sportwagen is uitgekomen op Le Mans, is dan in ieder geval verhinderd. De Huizenaar heeft op dat moment verplichtingen in het WTCC, die half juni racen in Brno.

    20-02-2008 om 17:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Maandag is de Champ Car-teams verteld dat zij beter kunnen stoppen met het werken aan hun Panoz-chassis. De lange strijd tussen de Champ Car en de IRL lijkt tot een einde te kunnen komen, nu de weg naar een fusie minder hobbels kent dan ooit tevoren. Dit meldde het Amerikaanse SPEEDtv.com. Het begint erop te lijken dat de F1 een nog grotere tegenhanger gaat krijgen in Amerika.

    Copyright CCWS 2007

    SPEEDtv.com wist al te melden dat de IRL en de Champ Car tot een overeenkomst zijn gekomen. Een officiële melding wordt over enkele dagen verwacht. Na twee weken van onderhandelingen zullen daarmee verschillende Champ Car teams, coureurs en circuits de stap naar de IRL maken.

    “Het is de bedoeling dat ik eind deze week naar Indianapolis vlieg om daar een stoeltje te passen, daarna is het haasten om op tijd klaar te zijn voor de eerste open test in Homestead”, vertelde Paul Tracy tegenover SPEEDtv. “Wij hebben helemaal geen ervaring met deze Dallara’s. Daarom hebben wij alle tijd nodig, die wij krijgen, om te testen. Dit is echter wel het beste voor de open-wheel racerij.”

    Copyright CCWS 2007

    De Champ Car-teams worden aardig in het zadel geholpen voor de overgang naar de IRL. Van de IRL krijgt elk Champ Car-team, dat een heel seizoen mee kan doen aan de IRL, een gratis bolide, gratis motoren en 1,2 miljoen dollar. Verwacht wordt dat ongeveer acht bolides het IRL-veld gaan aanvullen.

    Ook de IRL-kalender zal aangepast worden. Zo worden een aantal Champ Car-circuits gepromoveerd tot IRL-circuits. Er is echter nog geen enkele melding gemaakt over hoe het verder moet met de Europese races van de Champ Car. Gezien de Amerikaanse instelling van de IRL, ziet het er slecht uit voor de Europese circuits.

    20-02-2008 om 12:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het seizoen 2007 betekende een prachtig raceseizoen voor de Marcel Norbart en Kees Kreijne. Met respectievelijk een tweede en eerste plaats in hun klasse waren de heren, inclusief het team Gravity Racing uiteraard dik tevreden. Al snel kwam echter de vraag bij het team op welke manier ze dit de komende seizoenen kunnen overtreffen. Marcel Norbart, werkzaam bij Kroymans Retail Group vond de passende oplossing. Het jaar 2008 zal in het teken komen te staan van Aston Martin.

    Aston Martin Vantage N24 in actie rijdens de Race of Champions

    De zoektocht naar de geschikte Aston Martin was geen gemakkelijke. Het team had eerst het idee om via Aston Martin een kale body te kunnen kopen, maar dat bleek lastiger dan gedacht. Het Engelse Prodrive is namelijk de exclusieve partner van Aston Martin als het gaat om de racerij waardoor het voor andere partijen onmogelijk is om een kale body aan te kunnen schaffen. Toen stuitte het team op de Aston Martin Vantage N24, een auto die zijn naam te danken heeft aan zijn 24e plek die de auto behaalde tijdens de 24h van de Nürburgring in 2006. De N24 is de raceversie van de Aston Martin Vantage, en racet onder andere ook in verschillende GT4-kampioenschappen. Een betere basis voor de ‘Gravity special’ Aston Martin kon het team niet hebben, zij het ook dat de Aston Martin Vantage N24 een zeer exclusieve auto is. Slechts vijf komen er op de Europese markt, en Gravity Racing zal er komend seizoen maar liefst drie gaan inzetten in de Dutch Supercar Challenge.

    Gravity Racing zou echter Gravity Racing niet zijn als de auto niet nog grondig werd aangepast. “De Vantage zal onder andere een DBR9 Le Mans sequentiële versnellingsbak en een Gravity Racing special onderstel krijgen, zoals iedereen die nog kent van mijn vorige Porsche 911 GT3”, aldus Marcel Norbart, die tevens laat weten dat de Aston Martin een bij de TU Delft getest aerodynamisch pakket zal krijgen. “Dit alles komt uit de geheime doos van onze Gravity Racing race engineers Martijn Heemstra en Dick de Graaff. Niet voor niets al jaren ons technisch duo voor Kei-&Keihard!"

    Aston Martin Vantage N24 bij Prodrive

    Coureurs van de drie Aston Martin Vantage N24’s zijn bovengenoemde Marcel Norbart, Kees Kreijne en nieuwkomer Wilfred Herder. Norbart maakte in 2006 zijn debuut in de Dutch Supercar Challenge met een Porsche 996 GT3, na eerder in de Porsche Cup uit te zijn gekomen. Norbart werd in zijn eerste jaar vierde in de Supersport I-divisie, en wist dit resultaat in 2007 te verbeteren. Toen stapte hij namelijk over in een fraaie Seat Leon Supercopa, waarmee hij tweede werd in de Supersport II-divisie.

    Evenals voor Norbart is 2008 ook voor Kees Kreijne het derde seizoen in de Dutch Supercar Challenge. In zijn opvallende Lotus Exige werd hij in 2006 meteen derde in de Sport-divisie. In 2007 wist Kreijne de weg naar boven meer en meer te vinden waardoor hij op voortreffelijke wijze kampioen wist te worden in de Sport-divisie.

    Aston Martin Vantage N24 in Asia Cup uitvoering

    De 44-jarige Wilfred Herder is komend seizoen debutant in de Dutch Supercar Challenge. Herder kwam in 2004 en 2005 uit in de Seat Ibiza Endurance Cup en in 2006 in de Volkswagen Endurance Cup. Door omstandigheden was 2007 autosporttechnisch gezien voor Herder een rustjaar, maar voor hem kan het seizoen 2008 niet snel genoeg beginnen.

    Gravity Racing prepareert ook de Corvette C6 GT4R die komend seizoen door Kroymans wordt ingezet en bestuurd gaat worden door Danny van Dongen en Rogier Kroymans. De internationale belangstelling voor deze auto is echter groot, dus het zal waarschijnlijk niet het enigste GT4 exemplaar van deze Corvette C6 blijven. Van Dongen en Kroymans gaan eind maart waarschijnlijk op Zandvoort voor het eerst testen met de Corvette C6 GT4R. De Aston Martin’s maken hun baandebuut tijdens een Aston Martin trackday die op 31 maart op de Duitse Nürburgring plaatsvindt.

    20-02-2008 om 12:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    williams_jubileum_2008_1

    Het 30-jarige Formule 1-team van Frank Williams laat de auto dit jaar met zes verschillende jubileum-liveries rijden. Bij de jongste ‘beschildering’ bedanken de zeven F1-wereldkampioenen die het team voortbracht hun voormalige renstal met handgeschreven teksten op de Williams FW30.

    Zo reden tijdens een testsessie op het asfalt van Barcelona twee F1 Williams-wagens rond met de zeven kampioenskreten. ‘Ik was de eerste’, is de duidelijke tekst van Alan Jones, die zijn opvolger Keke Rosberg de regel ‘Bedankt voor vier geweldige jaren’ zag schrijven. Ook Nigel Mansell (’28 fabuleuze zeges’), Alain Prost (‘Ik ben trots mijn laatste titel te hebben gewonnen bij Williams’), Damon Hill (‘Bedankt Frank’) en Jacques Villeneuve (‘Bedankt voor drie ongelooflijke jaren en het kampioenschap’) lieten zich tekstueel niet onbetuigd.

    williams_jubileum_2008_2

    Bijna 500 GP’s
    Daarnaast zullen alle 31 coureurs, die de afgelopen 30 jaar voor Williams hebben gereden, hun naam op de monocoque geschreven krijgen. Onder hen zijn legendarische autosporthelden als Ayrton Senna, Mario Andretti en Clay Regazzoni. Met 125 pole positions, 295 podiumplaatsen, 113 zeges (waaronder 33 keer een 1-2-overwinning), in totaal 7470 raceronden aan de leiding, 9 constructeurstitels en 7 individuele kampioenschappen (wapenfeiten die onlangs op een andere jubileum-livery zijn gespot, zie foto's) is het team erg succesvol in de F1-historie. Tijdens de Grand Prix van Italië, komend seizoen, zal de befaamde renstal voor de 500ste keer aan de start van een Grote Prijs staan.

    20-02-2008 om 12:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ZANDVOORT - Jadbalja Racing heeft afgelopen weekend op CircuitPark Zandvoort een zeer productieve testdag beleefd. Een sessie die er wederom grotendeels op was gericht om geïnteresseerden kennis te laten maken met de Saker Sportscar, werd tevens benut om met Saker-ambassadeur Jeroen Bleekemolen een bolide af te stellen. De A1 GP-coureur wist daarbij zeer snelle tijden te klokken. Bleekemolen heeft een druk schema want hij test woensdag in Zuid-Spanje met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder van VM Motorsport. Daarna gaat hij richting Zuid-Afrika voor de A1GP-race in Durban.

    Jeroen Bleekemolen klokt snelste tijd ooit met Saker op CPZ

    En zoals het een topcoureur betaamt was Bleekemolen direct snel. Na zijn feedback besloot het Jadbalja team enkele aanpassingen te doen aan de vering en schokbrekers voor een nog betere balans in de Saker. Vervolgens wist de rijder uit Aerdenhout een zeer snelle 1.46,1 neer te zetten: veruit de snelste tijd ooit van een Saker Sportscar op Circuit Park Zandvoort. “De weersomstandigheden waren vandaag erg goed vanwege het koele weer, maar toch geeft dit de potentie van de Saker Sportscar zeer goed weer!”, aldus Jeroen Bleekemolen.

    Naast Jadbalja Racing was ook Bas Koeten Racing present op Zandvoort. Samen met Ben van Leliveld nam teameigenaar Bas Koeten de VDVL Gulf Saker GT onder handen. Het betreft hier een door hen speciaal opgebouwde Saker Sportscar met ruim 100pk meer dan de gewone cupauto. Met deze fraai gekleurde bolide werd probleemloos een tijd van 1:46:5 gereden door Bas Koeten, wat de auto ook een zeer geduchte kandidaat maakt voor de overwinning in de laatste race van de Winter Endurance Series op 2 maart.

    Ook Saker Sportscars CEO en Jadbalja-coureur Laurens Meyer was in zijn nopjes met de tests: “We hebben de laatste maanden regelmatig testdagen georganiseerd en dit begint nu eindelijk zijn vruchten af te werpen. Zoals het er nu naar uit ziet komen we op een startveld van twintig auto’s, maar het zou me niets verbazen als we gedurende het seizoen dat aantal ruim passeren. Ik kijk dan ook zeer uit naar de competitie met de vele nieuwe coureurs in de klasse!”

    Jadbalja Racing zal zich nu verder voorbereiden op de laatste race van de Winter Endurance Series. Helaas zal Jeroen Bleekemolen daarbij niet van de partij zijn, hij is dan aan het testen met de Le Mans Porsche op Paul Ricard. Deze week vertrekt Bleekemolen echter al naar Spanje voor de allereerste test met die Porsche, om vervolgens direct door te vliegen naar Zuid-Afrika voor de zevende A1GP-race van het seizoen op het stratencircuit van Durban.

    19-02-2008 om 13:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    spyder_bleek_verstappen_200
    Jeroen Bleekemolen met Jos Verstappen bij de lila gespoten Porsche RS Spyder.
    Jeroen Bleekemolen wil dit jaar voor de titel gaan in de Porsche Supercup. Hij komt in 2008 wederom uit voor Jetstream Motorsport, waarmee hij vorig jaar veel successen boekte. Voor Jeroen wordt dit kalenderjaar echt een Porsche-seizoen, want hij gaat ook Porsche Carrera rijden en in de Le Mans Series in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. ,,Ik hoop dat ik me in 2008 kan onderscheiden in de Porsche, waardoor ik bij dit bekende automerk in beeld kan komen als fabriekscoureur’’, aldus Jeroen Bleekemolen


    lms_verstappen

    Komend weekend doet Jeroen Bleekemolen mee aan de A1GP van Durban. Maar voordat hij in Zuid-Afrika arriveert, reist De Bleek deze week eerst nog af naar Guadix. Op dit Zuid-Spaanse circuit zal hij samen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen voor het eerst testen met de Porsche RS Spyder, waarmee het trio aan de 24 uur van Le Mans wil gaan deelnemen.

    Eerst test
    ,,De auto heeft al eerder vanuit de Porsche-fabriek een shake-down gehad, maar nu gaan wij er met zijn drieën voor het eerst mee rijden’’, vertelt Jeroen. ,,De test is woensdag en donderdag. Omdat ik dit weekend in Durban moet zijn voor de A1GP, zal ik alleen woensdag op Guadix zijn. Ik ben nog nooit op dat circuit geweest. Het schijnt een mooi baantje te zijn, zeker om te testen. Ik ben benieuwd.’’

    30 man
    Volgens Bleekemolen wordt het een drukke bedoening in Zuid-Spanje. ,,We zullen in totaal met een mannetje of dertig bij de Porsche-test in Spanje zijn. Naast de mensen van Equipe Verschuur die ons begeleiden, komt Porsche nog eens met 11 man en een vrachtwagen vol onderdelen naar Guadix. Porsche pakt het serieus aan. Het is voor het eerst sinds jaren dat het roemruchte merk weer gaat meedoen aan de 24 uur van Le Mans en dat moet een succes worden.’’

    Porsche Supercup
    Met Porsche is ook direct de naam genoemd die dit jaar erg verbonden zal zijn aan Jeroen Bleekemolen. Zo gaat de 26-jarige rijder in 2008 wederom voor Jetstream Motorsport uitkomen in de Porsche Supercup. Nadat Jeroen in 2007 met Team Bleekemolen de Porsche Supercup-race van Monaco had gewonnen, kreeg hij een mooi aanbod om bij Jetstream te gaan racen. Dat werd een groot succes, aangezien Bleekemolen vervolgens nog vier poles, twee zeges en een aantal podiums zou scoren.

    bleek_op_podium_monaco
    Jeroen Bleekemolen als winnaar van de Porsche Supercup in Monaco 2007. Foto: racecam.de

    Titel als doel
    ,,Na de successen van 2007 in de Porsche Supercup kon ik bij bijna alle topteams aan de slag’’, vertelt Jeroen. ,,Ik heb echter besloten om bij Jetstream te blijven. Vorig jaar vormden we een prima combinatie en het team is altijd erg netjes naar me toe geweest. Het doel voor 2008 is duidelijk: Ik wil meestrijden om de titel.’’ Het PSC-seizoen telt 12 races en begint 5 april in Bahrein.

    Porsche Carrera
    Naast de Supercup gaat Jeroen dit jaar ook nog Porsche rijden in de Carrera Cup. Deze klasse rijdt in het bijprogramma van de DTM. Bleekemolen komt uit voor het team van Mamerow, waar hij vorig jaar ook al twee races (één keer vijfde, eenmaal op het podium als derde) voor uitkwam. ,,Ik zal de eerste twee weekenden missen omdat ik dan met de A1GP op pad ben. Maar de volgende vijf Carrera-races ben ik er zeker bij. Ook tijdens het DTM-weekend op Zandvoort. Of ik de laatste twee van de in totaal negen races kan meedoen, ligt onder meer aan het A1GP-programma van 2008/2009.’’

    Belangrijk
    Bleekemolen zal in 2008 waarschijnlijk ook nog twee wedstrijden racen in de ADAC Masters, een Duits GT-kampioenschap. Bovendien heeft hij een aanbieding op zak om deel te nemen aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Daarnaast heeft hij natuurlijk nog zijn verplichtingen voor het A1GP Team Nederland van Jan Lammers. ,,Maar het dus ook veel Porsche rijden. Dit kan voor mijn carrière een heel belangrijk jaar worden. Als ik goed presteer in 2008, hoop ik in beeld te komen als fabrieksrijder van Porsche. Dat zou heel erg mooi zijn.’’

    19-02-2008 om 12:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    finish
    Justin Wilson won in 2007 de eerste Champcar-race ooit op Assen. 
     
    Indy Racing League (IRL) en Champcar zouden overeenstemming hebben bereikt om door te gaan als één gezamenlijke raceserie. Dat meldt autosportjournalist Robin Miller van SpeedTV.
    Rietbergen: ‘Champcars in 2008 waarschijnlijk niet op Assen’
    Als deze berichtgeving inderdaad klopt, is de kans levensgroot aanwezig dat de Amerikaanse bolides dit jaar niet meer naar Europa komen. En dat de open wheels - zoals in 2007 wel het geval was - niet meer naar Assen en het Belgische Zolder zullen afreizen. Bart Rietbergen, die de race in 2007 op Assen organiseerde en dat ook in 2008 tot en met 2011 zou gaan doen, verwacht dat de Champcars inderdaad niet meer naar de Drentse racebaan zullen komen dit jaar. ,,Het rommelt al vier maanden binnen de Champcar. Ik denk dat ze in 2008 niet meer naar Europa komen’

    George: 'Op de drempel'
    Tony George, die in 1996 met IRL begon nadat de toenmalige CART-serie uit elkaar was gevallen, heeft nog niet geconformeerd dat de fusie tussen IRL en Champcar rond is. ,,Hoewel het waar is dat ik nog steeds geloof dat we op de drempel staan van iets wat al veel eerder had moeten gebeuren, zijn we nog niet die drempel over’’, liet hij maandagavond laat weten aan SpeedTV.

    tracy_set-up
    Monteurs werken aan de Champcar van Paul Tracy op Assen in 2007.

    Paul Tracy gaat al nieuw stoeltje passen en testen
    Niettemin stelt SpeedTV dat ‘alle signalen erop wijzen dat dit tumultueuze hoofdstuk uit de Amerikaanse racerij eindelijk is gesloten’. Zo vertelt de bekende Champcar-coureur Paul Tracy bijvoorbeeld dat hij binnenkort al een stoeltje gaat passen voor de wagen die in de samengesmolten serie uitkomt. Én dat hij op 27 en 28 februari wil gaan testen met de nieuwe bolide op de oval van Homestead. Bovendien zegt Tracy over de fusie ‘dat dit het beste is wat er met open wheel-racing kan gebeuren’.

    ‘Positief nieuws verwacht’
    Derrick Walker, teameigenaar van het in Champcar uitkomende Team Australia, liet SpeedTV weten dat hij verwacht dat er vandaag of morgen ‘positief nieuws’ (een fusie tussen Champcar en IRL, red.) te melden zal zijn. Ook Eric Bachelart, eigenaar van Conquest Racing, wordt opgevoerd door SpeedTV. ,,Ik denk dat wij dit jaar in een gecombineerde Champcar/IRL-serie zullen rijden’’, aldus Eric Bachelart.

    19-02-2008 om 12:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BATANGAS - Een maand na de races van Batangas was de F3-caravaan dit weekend opnieuw te gast op de Filippijnse omloop. Met de gebeurtenissen van het vorige raceweekend nog vers in het geheugen begon Frédéric Vervisch aan de oefensessies. Die domineerde hij en zette tegelijkertijd een nieuw ronderecord neer. Titelrivaal Hamad Al Fardan, die een seconde trager was, vond dit onacceptabel. De rijder uit Bahrein beschuldigde Frédéric en Team Goddard van vals spel en gaf daarna forfait voor de rest van het seizoen. “Met Al Fardan heb ik een concurrent minder en dat is wel spijtig. Dat hij ons in de pers aanviel met dit soort beschuldigingen gaat evenwel te ver. Het was correcter geweest als hij officieel een klacht zou hebben ingediend”, aldus Frédéric Vervisch.

    Vervisch bovenop het podium

    Vervisch antwoordde op die aantijgingen met de snelste tijd in de kwalificaties, gevolgd door drie overwinningen en drie snelste raceronden. Enkel in de vierde race ging het wat minder. “Net voor de start begon het te regenen. We hadden ons misrekend en stonden met een droogweersetup aan de start. Het was te laat om nog iets te wijzigen, maar een bandenwissel zat er nog wel in. Er was zoveel aquaplaning dat ik de wagen amper op de baan kon houden”, legde Vervisch, die te boek staat als een sterke regenrijder, achteraf uit. “Ik ging driemaal van de baan en telkens scheelde het millimeters of de race eindigde in de muur.” Ten slotte kon de Kortrijkzaan nog een mooie tweede plaats in de wacht slepen.

    “Globaal gezien was dit een schitterend weekend, met dank aan Team
    Goddard. Maar het is jammer dat ik tijdens die laatste race de kers niet op de taart kon zetten. We waren dit weekend immers veruit de snelsten en dus zou een vierde zege een mooie bekroning geweest zijn. Ontevreden zijn we niet, daar we onze voorsprong in het kampioenschap konden vergroten en dat biedt goede perspectieven voor de komende race."

    18-02-2008 om 17:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    henkie_waldschmidt
    Henki Waldschmidt was in 2007 deelnemer aan de Eurocup Formule Renault 2.0. Foto: PR

    De Eurocup Formule Renault 2.0 krijgt een flink startveld dit jaar. Liefst 44 coureurs van 19 teams, die weer afkomstig zijn uit 9 verschillende landen, vormen het internationale startveld.

    De organisatie van de World Series by Renault verwacht een seizoen vol actie. Het autosportjaar voor deze klasse begint 3 en 4 mei op Spa-Francorchamps. Daarvoor kan er nog flink getest worden door de renstallen. Volgende week wordt er geoefend op Valencia, terwijl er ook nog tweedaagse sessies in Barcelona, Spa-Francorchamps, Paul Ricard en Le Mans staan gepland.

    De 19 deelnemende teams zijn (op alfabetische volgorde):
    Team (land) en aantal auto’s:
    BOUTSEN ENERGY RACING (BEL) 2
    BVM MINARDI TEAM (ITA) 3
    EPSILON EUSKADI 1(SPA) 3
    EPSILON EUSKADI 2 (SPA) 3
    EPSILON SPORT (FRA) 3
    FORTEC COMPETITION (GBR) 2
    FORTEC MOTORSPORT (GBR) 2
    HITECH JUNIOR RACING (GBR) 2
    HITECH JUNIOR TEAM (GBR) 2
    IQUICK (SPA) 3
    JENZER MOTORSPORT (ZWI) 3
    KRENEK MOTORSPORT (TSJ) 1
    MOTOPARK ACADEMY (DUI) 2
    MOTOPARK ARENA (DUI) 2
    PREMA POWERTEAM (ITA) 3
    RB RACING TEAM (KRO) 1
    SG DRIVERS PROJECT (FRA) 3
    SG FORMULA (FRA) 3
    TCS RACING (FRA) 1

    18-02-2008 om 17:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs