Meervoudig Nederlands rallycross-kampioen Piet Dam is gisteren overleden. De oud-coureur, die ooit ook op het circuit van Zandvoort opzien baarde met prachtige Slotemakeriaanse driftacties, is 61 jaar geworden. De vriendelijke en bescheiden persoonlijkheid was al enige tijd ziek.
Piet Dam, geboren op 23 oktober 1946 in Puttershoek, was een vermaard rallycrosser. Zo veroverde hij in de jaren tachtig onder meer vijf keer de titel van de International Dutch Rallycross. In 1981 was hij tevens de nummer twee van Europa.
Angstig momentje Piet was in de jaren zeventig en tachtig een fanatiek rallycrosser. Hij reed in een BMW 320, hetgeen een goede combinatie bleek met de rijderskwaliteiten van Piet Dam. In 1980 kende hij een angstig moment, toen hij tijdens een rally in Hämeenlinna (Finland) net als een handvol collegecoureurs op zijn dak rolde bij een gevaarlijke hindernis.
Tweede van Europa Piet liet zich echter niet uit het veld slaan, aangezien hij een jaar later tijdens de EK bijna de Europese titel greep en uiteindelijk als tweede finishte. In dat jaar won hij met zijn 2.3 liter bolide (300 pk) wel de Zweede ERC-rally.
Piet wint of niet? In zijn internationaal meest succesvolle jaar, deed de vermaarde tv-commentator Murray Walker een uitspraak die uiteindelijk legendarische betekenis kreeg. ,,Piet Dam wins as he looks through a completely clear windscreen which is, of course, the advantage of being in front. Walker had zijn uitspraak nog gedaan of Piet racete zijn wagen tegen een obstakel om zijn BMW 320 met zeker een halve meter in te korten.
Zo dwars mogelijk door de bocht Eind jaren tachtig was Piet Dam ook op het verharde circuit te zien. Zo racete hij onder meer met een BMW 325 in de Groep A-divisie met autos met een motorinhoud tot 2500 cc. Op Zandvoort was Piet, die in 1989 de klassetitel veroverde, een opvallende coureur. ,,Piet had een enorme wagenbeheersing en had een geweldige passie om zo dwars mogelijk door de bochten te driften, vertelt Peter Fontijn, die in die tijd een van zijn bevriende concurrenten was. ,,Piet en ik reden in de Groep A vooraan en maakten vooraf afspraken. De eerste zes rondjes gingen we heerlijk driftend door iedere bocht. Dat begon al bij de Gerlach waar we haaks doorheen gingen. Van dat soort acties genoten we enorm, al kostte die lol ons wel vijf seconden per rondje, haha. Na zes rondjes show was het over en gingen we echt om de zege strijden. Zo ging dat.
Veel gebrul en vermogen Volgens Peter Fontijn was Piet Dam een heel rustige introverte man, die in zijn BMW echt top leven kwam. ,,Het brullen van de wagen, bezig zijn met een hoop vermogen, dat was Piet, vertelt Fontijn. ,,Later heeft Piet ook nog in de Groep N gereden; ik vermoed rond 1990 of 1991. Maar dat vond ie te weinig uitdaging, dus hield hij erna mee op.
Hart onder de riem Enkele maanden geleden werd bij Piet een ernstige ziekte geconstateerd. Hij overleed gisteren op 61-jarige leeftijd. Maandag 25 februari om 14.30 uur is de uitvaart in crematorium Rotterdam. Het adres is Maeterlickweg 101 in Rotterdam-Zuid. Mocht u de familie een hart onder de riem willen steken, kunt een mailtje sturen naar p.dam12@chello.nl
Sportscars: Nog meer foto's van test Porsche RS Spyder in Guadix
Vandaag test het team Van Merksteijn Motorsport voor de tweede en laatste dag op het Spaanse circuit van Guadix. Terwijl Jeroen Bleekemolen, die gisteren veel reed, inmiddels naar Durban is gevlogen om daar komend weekend deel te nemen aan de A1GP van Zuid-Afrika, zullen zijn ploeggenoten in het Porsche-project Jos Verstappen en Peter van Merksteijn vandaag nog veel rijden in Guadix.
Vandaag wordt er van 9.30 tot 17.30 geracet met de fraaie vierwieler, die medio juni in de LM P2-divisie van de vermaarde 24 uur van Le Mans gaat uitkomen. Voor Jos Verstappen, die op bovenstaande foto prachtig in beeld is gebracht door topfotograaf Frits van Eldik, zal het dit jaar zijn Le Mans-debuut betekenen.
Voordat Jeroen Bleekemolen gisteravond naar Durban vertrok, ging hij nog samen met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn op de teamfoto. De witte raceoveralls matchen fraai bij de lila/wit gespoten bolide.
Foto van de Champcar-race 2007 op het TT-circuit van Assen.
Vrijdag aanstaande 17.00 uur Nederlandse tijd geeft het management van IndyCar een persconferentie in het Amerikaanse Indianapolis. Dan wordt naar verwachting bekendgemaakt dat de Champcar officieel opgaat in de IRL, zo meldt de sportredactie van yahoo.com. Het circuit van Assen, dat half september voor de tweede keer gastheer zou zijn voor Champcar, zal daardoor dit jaar niet het decor zijn voor American Open Wheel Racing.
Op dit moment worden de laatste details tussen het Champcar- en IRL management uitgewerkt. Fred Nation van de IRL: ,,Er is nu nog niets getekend en er zal vandaag niets bekend gemaakt worden. Als alles volgens plan verloopt, zal dit vrijdag zijn.''
Racekalender Zo moet er nog een aantal hindernissen overwonnen worden. Op dit moment is het belangrijkste obstakel het verschuiven van de IRL-wedstrijd op Motegi, die op dezelfde datum als Long Beach GP gepland staat. De verwachting is dat van de Champcar-kalender alleen Long Beach, Edmonton, Alberta en Surfers Paradise en eventueel Mexico City aan de nieuwe IRL-kalender zullen worden toegevoegd. Geen Assen en/of Zolder derhalve.
Werknemers Champcar Een ander belangrijk punt in de onderhandelingen zijn de 50 full-time Champcar werknemers. Ook over hun lot wordt vandaag beslist. Omdat Kevin Kalkhoven van Champcar vanwege familiezaken nog in Engeland is, komt er vandaag nog relatief weinig nieuws naar buiten. Kalkhoven liet inmiddels wel doorschemeren dat er nog maar weinig obstakels zijn.
Nog een raceplaatje van de enige Champcar-wedstrijd ooit op Assen, zomer 2007.
Champcar stopt en gaat op in de IRL Het nieuwe plaatje: Champcar stopt naar verwachting met al haar werkzaamheden. Dat betekent dat de CCWS-teams het aanbod van IRL-topman Tony George mogen accepteren. George biedt de Champcar-renstallen die willen overstappen naar de nieuwe IndyCar Series gratis een Dallara-wagen met bijbehorende Honda-motoren aan.
Tegenprestatie Champcar moet als tegenprestatie wel alle intellectuele eigendommen overdragen aan de nieuwe IndyCar Series. Dat betekent onder meer dat de nieuwe divisie gebruik mag maken van de historische gegevens (zoals onder meer statistieken) van Champcar en van voorloper CART. Zo rekent yahoo.com bijvoorbeeld voor dat Sam Hornish jr. zijn toppositie als man met de meeste zeges in de series ooit (19) kwijtraakt, omdat in de gecombineerde statistiekenlijst A.J. Foyt 67 overwinningen achter zijn naam krijgt.
Robert Doornbos gasgevend op Assen, 2007.
Overstappende teams Hoeveel Champcar-teams, dan wel rijders, de overstap zullen maken, is nog niet helder. Kampioensteam Newman/Haas/Lanigan, dat de afgelopen jaren domineerde in de Champcar, zal naar verwachting wel in de nieuwe serie verschijnen. Ook het team van Walker Racing, met de Australische bolide, is bezig om een transfer financieel mogelijk te maken. Paul Tracy (Forsyth) vertelde eerder in de week dat hij snel een stoeltje wil gaan passen om deel te nemen aan de nieuwe serie. De teams PKV en Conquest zullen ook overstappen. Het is interessant om te zien of Minardi Team USA, dat financieel niet over superveel geld zou beschikken, ook de overstap gaat maken en/of Best Rookie 2007 van de Champcar Robert Doornbos in de nieuwe serie zal/wil gaan uitkomen.
Dallara Zoals al eerder gemeld, krijgen de vanuit Champcar overkomende teams gratis een Dallara-vierwieler met bijbehorende Honda-motoren tot hun beschikking. Vision Racing, dat eigendom is van IRL-supremo Tony George en Grey's Anatomy-acteur Patrick Dempsey, heeft tien van dergelijke Dallaras in hun bezit. Deze kunnen indien nodig aan de nieuwkomers worden overhandigd.
Het team van Pacific Coast houdt American Open Wheel Racing voor gezien. Zij stappen over naar de ALMS.
Pacific Coast naar de ALMS Het Pacific Coast Team keert American Open Wheel Racing voor dit seizoen de rug toe. Het team heeft te kennen gegeven dat men, ondanks het aanbod van gratis Dallara-chassis en Honda-motoren, nog altijd zeven miljoen dollar nodig heeft. Ook het team van Rocketsports, eigendom van CCWS-mede-eigenaar Paul Gentilozzi, kan voor het nieuwe concept niet het benodigde budget bijeenbrengen.
De nieuwe Audi-fabrieksrijders, vlnr Oliver Jarvis, Katherine Legge en Markus Winkelhock
, heeft Audi nu officieel bekendgemaakt: het Beierse merk heeft de Duitser Markus Winkelhock (27), de Brit Oliver Jarvis (24) en de Britse Katherine Legge (27) opgenomen in het rijderskader voor de DTM 2008. Met de vier rijders van actueel materiaal, Mattias Ekström, Tom Kristensen, Timo Scheider en Martin Tomczyk, plus de Fransman Alexandre Prémat en de Duitser Mike Rockenfeller, die al eerder aangekondigd werden, heeft Audi daarmee zijn negen fabrieksrijders compleet. De bezetting van de tiende auto zal worden ingevuld door het klantenteam Futurecom TME.
Vorige week al bij wintertraining in Ofterschwang Vorige week al namen de drie nieuwe Audi-rijders deel aan de traditionele Audi-fitnesstraining in het Zuidduitse Ofterschwang. Winkelhock is geen vreemde bij Audi: hij reed vorig jaar in plaats van Tom Kristensen op de Lausitzring (en veroorzaakte daar de gewraakte safety-car-fase, die uiteindelijk de oorzaak zou zijn van het ontslag van de permanente DTM-wedstrijdleider Roland Bruynseraede en DMSB-gedelegeerde Michael Schwägerl) en nam na het voortijdig vertrek van de Brit Adam Carroll diens plaats in bij het Futurecom-team. Voor Katherine Legge en Oliver Jarvis wordt de DTM wel een nieuw hoofdstuk in hun loopbaan. Legge komt uit de Champ Cars, maar vond daar voor dit seizoen geen zitje meer. Jarvis eindigde vorig jaar als derde in het Japans Formule 3-kampioenschap en zegevierde tijdens de Formule 3-Grand Prix van Macau.
Indeling rijders en teams De rijders met actueel materiaal, Ekström, Kristensen, Scheider en Tomczyk, rijden zoals gebruikelijk bij het Audi Sport Team Abt Sportsline. Markus Winkelhock en Mike Rockenfeller komen voor het Audi Sport Team Rosberg in actie, Alexandre Prémat en Oliver Jarvis rijden voor het Audi Sport Team Phoenix. De auto van Katherine Legge wordt ingezet door het Audi-klantenteam Futurecom TME. Hoewel Audi daar nog niet expliciet mededeling over deed, leerde navraag bij de persafdeling van het merk in Ingolstadt dat Legge met een Audi uit het seizoen 2006 gaat rijden. Dit in tegenstelling tot haar landgenote Susie Stoddart bij Mercedes-Benz, die een 2007-auto krijgt. Zoals wij vorige week al meldden heeft Mercedes-Benz besloten om dit jaar geen 2006-auto's in te zetten.
Christijan Albers: "Ik hoef niet perse" De afgelopen weken deed ook de naam van Christijan Albers veelvuldig de ronde in verband met Audi in de DTM. Door het bekendmaken van de negen fabrieksrijders is duidelijk dat hij die status in ieder geval niet krijgt. De enige optie zou voor hem nog de resterende positie binnen het Audi-klantenteam Futurecum TME zijn. Albers zelf maakt zich echter geen zorgen. Ik heb geen stress. Ik ben lekker aan het relaxen, vind het allemaal wel best zo, meldt hij als we hem bellen. Op de concrete vraag: Rijd je dit seizoen DTM? antwoordt Albers: Dat weet ik nog niet. Dat hangt van een aantal dingen af en daar zijn we naar aan het kijken. Maar ik hoef niet perse.
Gisteren kwam de bevestiging dat coureurs Jeroen Bleekemolen, Jos Verstappen en Peter van Merksteijn met hun Porsche RS Spyder mogen deelnemen aan de komende editie van de 24 uur van Le Mans, vandaag rijden de drie piloten hun eerste testmeters in de LM P2-bolide. ,,Het is een ontzettend comfortabele en makkelijk rijdende auto, hetgeen heel belangrijk is bij lange afstandswedstrijden'', vertelt Jeroen Bleekemolen zijn eerste indruk vanaf het Spaanse circuit Guadix. ,,Alles klopt als je met de Porsche racet.''
Vanmorgen rond 8.30 uur verzamelden Peter van Merksteijn, Jeroen Bleekemolen en Jos Verstappen (v.l.n.r.) bij het team en hun fraai lila en wit gespoten bolide. Naast de technische begeleiding van Equipe Verschuur is ook Porsche met 11 man naar het Spaanse testcircuit uitgerukt om het project te begeleiden.
Het team test vandaag én morgen in Guadix. Omdat Jeroen Bleekemolen dit weekend meedoet aan de A1GP-wedstrijd in Zuid-Afrika (Durban), is de Aerdenhouter alleen vandaag van de partij. Daarom zal de 26-jarige rijder van het rijderstrio vandaag de meeste meters afleggen.
Rond 9.30 uur rolde het prototype, dat dit jaar gaat meedoen aan de Le Mans Series in de LM P2-divisie, naar buiten om zijn eerste rondjes te maken.
Hoewel de baan in de ochtend een beetje nat was, ging Bleekemolen op slicks de baan op. ,,Ik heb in het begin wat basisruns gedaan en dat ging prima'', vertelde Jeroen rond 13.30 uur tijdens de middagpauze. ,,Later kregen we wel een probleem met de benzinetoevoer en hebben we anderhalf uur stil gestaan. Toen dat euvel verholpen was, heeft Peter van Merksteijn zijn eerst stint gedaan. Hoewel Peter tot nu toe geen ervaring had met het rijden in dit soort wagens, ging dat goed.''
Al met al is Jeroen Bleekemolen tot nu toe erg tevreden over de gang van zaken. ,,Het hele project is echt professioneel opgezet. Er lopen hier 30 tot 35 man rond de wagen, alle onderdelen zijn gloednieuw, alles klopt van A tot Z. Het ziet er zeer goed uit. Vanmiddag zal Bleekemolen wederom rijden. Jos Verstappen kruipt eveneens in de bolide. De testsessie duurt vandaag tot half zes. De zon breekt inmiddels door, dus de verwachting is dat de baan in de middaguren droog zal zijn. Ook morgen wordt er van 9.30 tot 17.30 uur geoefend, waarbij tussen de middag een pauze is.
Sportscars: Ook Jan Lammers, Michael Vergers en Peter Kox naar 24 uur Le Mans
Naast de Porsche RS Spyder met Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn zullen tijdens de komende 24 uur van Le Mans nog meer Nederlandse coureurs in actie komen. Tijdens de beroemde slijtageslag zijn ook Jan Lammers, Peter Kox en Michael Vergers zeker weer van de partij.
Jan Lammers in 2007 tijdens zijn laatste jaar als teambaas/rijder van Racing For Holland.
21ste start Op de website van de Nederlandse autosportzender RTL stond aanvankelijk vermeld dat Jan Lammers dit jaar niet zou deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Maar de aanvraag van zijn renstal is wel degelijk geaccepteerd. ,,Ja hoor, wij doen zeker mee'', bevestigde Lammers vandaag vanuit Amerika, waar hij de verjaardag van zijn dochter bijwoont. Lammers zal met Klaus Graf en teameigenaar Greg Pickett met een Lola Judd in actie komen. De wagen ging vorig jaar als vijfde over de meet in Le Mans. Het trio zal de komende editie (de 76ste) met het startnummer 12 gaan rondrijden in de LM P1-klasse. Lammers, die in 1988 de belangrijke endurance-wedstrijd won met Jaguar, staat voor de 21ste keer aan de start.
Oranje rijders in LM P2 Ook Michael Vergers is er weer bij. De in het buitenland woonachtige Nederlander komt wederom uit voor Berazi Epsilon. Vergers, in 2006 op het podium van de LM P2-divisie, racet in een Zytek 07S. In de LM P2 komt Vergers onder meer de onder oranje vlag debuterende Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport tegen.
Peter Kox Eindhovenaar Peter Kox is eveneens een bekende op Le Mans. De routinier, die in het verleden op het Franse asfalt onder meer voor het Racing For Holland van Jan Lammers is uitgekomen, is in de tien wagens tellende LM GT1 te vinden. Met het Russische Interprogressbank Spartak Racing wordt een Lamborghini Murcielago ingezet.
Spyker Zoals reeds eerder gemeld, participeert ook Spyker weer in de op 14 en 15 juni 2008 te verrijden race. Wie de bestuurders zijn, is nog niet bekend. Tom Coronel, die in het verleden verscheidene malen voor de Nederlandse sportwagen is uitgekomen op Le Mans, is dan in ieder geval verhinderd. De Huizenaar heeft op dat moment verplichtingen in het WTCC, die half juni racen in Brno.
Maandag is de Champ Car-teams verteld dat zij beter kunnen stoppen met het werken aan hun Panoz-chassis. De lange strijd tussen de Champ Car en de IRL lijkt tot een einde te kunnen komen, nu de weg naar een fusie minder hobbels kent dan ooit tevoren. Dit meldde het Amerikaanse SPEEDtv.com. Het begint erop te lijken dat de F1 een nog grotere tegenhanger gaat krijgen in Amerika.
SPEEDtv.com wist al te melden dat de IRL en de Champ Car tot een overeenkomst zijn gekomen. Een officiële melding wordt over enkele dagen verwacht. Na twee weken van onderhandelingen zullen daarmee verschillende Champ Car teams, coureurs en circuits de stap naar de IRL maken.
Het is de bedoeling dat ik eind deze week naar Indianapolis vlieg om daar een stoeltje te passen, daarna is het haasten om op tijd klaar te zijn voor de eerste open test in Homestead, vertelde Paul Tracy tegenover SPEEDtv. Wij hebben helemaal geen ervaring met deze Dallaras. Daarom hebben wij alle tijd nodig, die wij krijgen, om te testen. Dit is echter wel het beste voor de open-wheel racerij.
De Champ Car-teams worden aardig in het zadel geholpen voor de overgang naar de IRL. Van de IRL krijgt elk Champ Car-team, dat een heel seizoen mee kan doen aan de IRL, een gratis bolide, gratis motoren en 1,2 miljoen dollar. Verwacht wordt dat ongeveer acht bolides het IRL-veld gaan aanvullen.
Ook de IRL-kalender zal aangepast worden. Zo worden een aantal Champ Car-circuits gepromoveerd tot IRL-circuits. Er is echter nog geen enkele melding gemaakt over hoe het verder moet met de Europese races van de Champ Car. Gezien de Amerikaanse instelling van de IRL, ziet het er slecht uit voor de Europese circuits.
Het seizoen 2007 betekende een prachtig raceseizoen voor de Marcel Norbart en Kees Kreijne. Met respectievelijk een tweede en eerste plaats in hun klasse waren de heren, inclusief het team Gravity Racing uiteraard dik tevreden. Al snel kwam echter de vraag bij het team op welke manier ze dit de komende seizoenen kunnen overtreffen. Marcel Norbart, werkzaam bij Kroymans Retail Group vond de passende oplossing. Het jaar 2008 zal in het teken komen te staan van Aston Martin.
De zoektocht naar de geschikte Aston Martin was geen gemakkelijke. Het team had eerst het idee om via Aston Martin een kale body te kunnen kopen, maar dat bleek lastiger dan gedacht. Het Engelse Prodrive is namelijk de exclusieve partner van Aston Martin als het gaat om de racerij waardoor het voor andere partijen onmogelijk is om een kale body aan te kunnen schaffen. Toen stuitte het team op de Aston Martin Vantage N24, een auto die zijn naam te danken heeft aan zijn 24e plek die de auto behaalde tijdens de 24h van de Nürburgring in 2006. De N24 is de raceversie van de Aston Martin Vantage, en racet onder andere ook in verschillende GT4-kampioenschappen. Een betere basis voor de Gravity special Aston Martin kon het team niet hebben, zij het ook dat de Aston Martin Vantage N24 een zeer exclusieve auto is. Slechts vijf komen er op de Europese markt, en Gravity Racing zal er komend seizoen maar liefst drie gaan inzetten in de Dutch Supercar Challenge.
Gravity Racing zou echter Gravity Racing niet zijn als de auto niet nog grondig werd aangepast. De Vantage zal onder andere een DBR9 Le Mans sequentiële versnellingsbak en een Gravity Racing special onderstel krijgen, zoals iedereen die nog kent van mijn vorige Porsche 911 GT3, aldus Marcel Norbart, die tevens laat weten dat de Aston Martin een bij de TU Delft getest aerodynamisch pakket zal krijgen. Dit alles komt uit de geheime doos van onze Gravity Racing race engineers Martijn Heemstra en Dick de Graaff. Niet voor niets al jaren ons technisch duo voor Kei-&Keihard!"
Coureurs van de drie Aston Martin Vantage N24s zijn bovengenoemde Marcel Norbart, Kees Kreijne en nieuwkomer Wilfred Herder. Norbart maakte in 2006 zijn debuut in de Dutch Supercar Challenge met een Porsche 996 GT3, na eerder in de Porsche Cup uit te zijn gekomen. Norbart werd in zijn eerste jaar vierde in de Supersport I-divisie, en wist dit resultaat in 2007 te verbeteren. Toen stapte hij namelijk over in een fraaie Seat Leon Supercopa, waarmee hij tweede werd in de Supersport II-divisie.
Evenals voor Norbart is 2008 ook voor Kees Kreijne het derde seizoen in de Dutch Supercar Challenge. In zijn opvallende Lotus Exige werd hij in 2006 meteen derde in de Sport-divisie. In 2007 wist Kreijne de weg naar boven meer en meer te vinden waardoor hij op voortreffelijke wijze kampioen wist te worden in de Sport-divisie.
De 44-jarige Wilfred Herder is komend seizoen debutant in de Dutch Supercar Challenge. Herder kwam in 2004 en 2005 uit in de Seat Ibiza Endurance Cup en in 2006 in de Volkswagen Endurance Cup. Door omstandigheden was 2007 autosporttechnisch gezien voor Herder een rustjaar, maar voor hem kan het seizoen 2008 niet snel genoeg beginnen.
Gravity Racing prepareert ook de Corvette C6 GT4R die komend seizoen door Kroymans wordt ingezet en bestuurd gaat worden door Danny van Dongen en Rogier Kroymans. De internationale belangstelling voor deze auto is echter groot, dus het zal waarschijnlijk niet het enigste GT4 exemplaar van deze Corvette C6 blijven. Van Dongen en Kroymans gaan eind maart waarschijnlijk op Zandvoort voor het eerst testen met de Corvette C6 GT4R. De Aston Martins maken hun baandebuut tijdens een Aston Martin trackday die op 31 maart op de Duitse Nürburgring plaatsvindt.
Het 30-jarige Formule 1-team van Frank Williams laat de auto dit jaar met zes verschillende jubileum-liveries rijden. Bij de jongste beschildering bedanken de zeven F1-wereldkampioenen die het team voortbracht hun voormalige renstal met handgeschreven teksten op de Williams FW30.
Zo reden tijdens een testsessie op het asfalt van Barcelona twee F1 Williams-wagens rond met de zeven kampioenskreten. Ik was de eerste, is de duidelijke tekst van Alan Jones, die zijn opvolger Keke Rosberg de regel Bedankt voor vier geweldige jaren zag schrijven. Ook Nigel Mansell (28 fabuleuze zeges), Alain Prost (Ik ben trots mijn laatste titel te hebben gewonnen bij Williams), Damon Hill (Bedankt Frank) en Jacques Villeneuve (Bedankt voor drie ongelooflijke jaren en het kampioenschap) lieten zich tekstueel niet onbetuigd.
Bijna 500 GPs Daarnaast zullen alle 31 coureurs, die de afgelopen 30 jaar voor Williams hebben gereden, hun naam op de monocoque geschreven krijgen. Onder hen zijn legendarische autosporthelden als Ayrton Senna, Mario Andretti en Clay Regazzoni. Met 125 pole positions, 295 podiumplaatsen, 113 zeges (waaronder 33 keer een 1-2-overwinning), in totaal 7470 raceronden aan de leiding, 9 constructeurstitels en 7 individuele kampioenschappen (wapenfeiten die onlangs op een andere jubileum-livery zijn gespot, zie foto's) is het team erg succesvol in de F1-historie. Tijdens de Grand Prix van Italië, komend seizoen, zal de befaamde renstal voor de 500ste keer aan de start van een Grote Prijs staan.
ZANDVOORT - Jadbalja Racing heeft afgelopen weekend op CircuitPark Zandvoort een zeer productieve testdag beleefd. Een sessie die er wederom grotendeels op was gericht om geïnteresseerden kennis te laten maken met de Saker Sportscar, werd tevens benut om met Saker-ambassadeur Jeroen Bleekemolen een bolide af te stellen. De A1 GP-coureur wist daarbij zeer snelle tijden te klokken. Bleekemolen heeft een druk schema want hij test woensdag in Zuid-Spanje met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder van VM Motorsport. Daarna gaat hij richting Zuid-Afrika voor de A1GP-race in Durban.
En zoals het een topcoureur betaamt was Bleekemolen direct snel. Na zijn feedback besloot het Jadbalja team enkele aanpassingen te doen aan de vering en schokbrekers voor een nog betere balans in de Saker. Vervolgens wist de rijder uit Aerdenhout een zeer snelle 1.46,1 neer te zetten: veruit de snelste tijd ooit van een Saker Sportscar op Circuit Park Zandvoort. De weersomstandigheden waren vandaag erg goed vanwege het koele weer, maar toch geeft dit de potentie van de Saker Sportscar zeer goed weer!, aldus Jeroen Bleekemolen.
Naast Jadbalja Racing was ook Bas Koeten Racing present op Zandvoort. Samen met Ben van Leliveld nam teameigenaar Bas Koeten de VDVL Gulf Saker GT onder handen. Het betreft hier een door hen speciaal opgebouwde Saker Sportscar met ruim 100pk meer dan de gewone cupauto. Met deze fraai gekleurde bolide werd probleemloos een tijd van 1:46:5 gereden door Bas Koeten, wat de auto ook een zeer geduchte kandidaat maakt voor de overwinning in de laatste race van de Winter Endurance Series op 2 maart.
Ook Saker Sportscars CEO en Jadbalja-coureur Laurens Meyer was in zijn nopjes met de tests: We hebben de laatste maanden regelmatig testdagen georganiseerd en dit begint nu eindelijk zijn vruchten af te werpen. Zoals het er nu naar uit ziet komen we op een startveld van twintig autos, maar het zou me niets verbazen als we gedurende het seizoen dat aantal ruim passeren. Ik kijk dan ook zeer uit naar de competitie met de vele nieuwe coureurs in de klasse!
Jadbalja Racing zal zich nu verder voorbereiden op de laatste race van de Winter Endurance Series. Helaas zal Jeroen Bleekemolen daarbij niet van de partij zijn, hij is dan aan het testen met de Le Mans Porsche op Paul Ricard. Deze week vertrekt Bleekemolen echter al naar Spanje voor de allereerste test met die Porsche, om vervolgens direct door te vliegen naar Zuid-Afrika voor de zevende A1GP-race van het seizoen op het stratencircuit van Durban.
Jeroen Bleekemolen met Jos Verstappen bij de lila gespoten Porsche RS Spyder.
Jeroen Bleekemolen wil dit jaar voor de titel gaan in de Porsche Supercup. Hij komt in 2008 wederom uit voor Jetstream Motorsport, waarmee hij vorig jaar veel successen boekte. Voor Jeroen wordt dit kalenderjaar echt een Porsche-seizoen, want hij gaat ook Porsche Carrera rijden en in de Le Mans Series in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. ,,Ik hoop dat ik me in 2008 kan onderscheiden in de Porsche, waardoor ik bij dit bekende automerk in beeld kan komen als fabriekscoureur, aldus Jeroen Bleekemolen
Komend weekend doet Jeroen Bleekemolen mee aan de A1GP van Durban. Maar voordat hij in Zuid-Afrika arriveert, reist De Bleek deze week eerst nog af naar Guadix. Op dit Zuid-Spaanse circuit zal hij samen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen voor het eerst testen met de Porsche RS Spyder, waarmee het trio aan de 24 uur van Le Mans wil gaan deelnemen.
Eerst test ,,De auto heeft al eerder vanuit de Porsche-fabriek een shake-down gehad, maar nu gaan wij er met zijn drieën voor het eerst mee rijden, vertelt Jeroen. ,,De test is woensdag en donderdag. Omdat ik dit weekend in Durban moet zijn voor de A1GP, zal ik alleen woensdag op Guadix zijn. Ik ben nog nooit op dat circuit geweest. Het schijnt een mooi baantje te zijn, zeker om te testen. Ik ben benieuwd.
30 man Volgens Bleekemolen wordt het een drukke bedoening in Zuid-Spanje. ,,We zullen in totaal met een mannetje of dertig bij de Porsche-test in Spanje zijn. Naast de mensen van Equipe Verschuur die ons begeleiden, komt Porsche nog eens met 11 man en een vrachtwagen vol onderdelen naar Guadix. Porsche pakt het serieus aan. Het is voor het eerst sinds jaren dat het roemruchte merk weer gaat meedoen aan de 24 uur van Le Mans en dat moet een succes worden.
Porsche Supercup Met Porsche is ook direct de naam genoemd die dit jaar erg verbonden zal zijn aan Jeroen Bleekemolen. Zo gaat de 26-jarige rijder in 2008 wederom voor Jetstream Motorsport uitkomen in de Porsche Supercup. Nadat Jeroen in 2007 met Team Bleekemolen de Porsche Supercup-race van Monaco had gewonnen, kreeg hij een mooi aanbod om bij Jetstream te gaan racen. Dat werd een groot succes, aangezien Bleekemolen vervolgens nog vier poles, twee zeges en een aantal podiums zou scoren.
Jeroen Bleekemolen als winnaar van de Porsche Supercup in Monaco 2007. Foto: racecam.de
Titel als doel ,,Na de successen van 2007 in de Porsche Supercup kon ik bij bijna alle topteams aan de slag, vertelt Jeroen. ,,Ik heb echter besloten om bij Jetstream te blijven. Vorig jaar vormden we een prima combinatie en het team is altijd erg netjes naar me toe geweest. Het doel voor 2008 is duidelijk: Ik wil meestrijden om de titel. Het PSC-seizoen telt 12 races en begint 5 april in Bahrein.
Porsche Carrera Naast de Supercup gaat Jeroen dit jaar ook nog Porsche rijden in de Carrera Cup. Deze klasse rijdt in het bijprogramma van de DTM. Bleekemolen komt uit voor het team van Mamerow, waar hij vorig jaar ook al twee races (één keer vijfde, eenmaal op het podium als derde) voor uitkwam. ,,Ik zal de eerste twee weekenden missen omdat ik dan met de A1GP op pad ben. Maar de volgende vijf Carrera-races ben ik er zeker bij. Ook tijdens het DTM-weekend op Zandvoort. Of ik de laatste twee van de in totaal negen races kan meedoen, ligt onder meer aan het A1GP-programma van 2008/2009.
Belangrijk Bleekemolen zal in 2008 waarschijnlijk ook nog twee wedstrijden racen in de ADAC Masters, een Duits GT-kampioenschap. Bovendien heeft hij een aanbieding op zak om deel te nemen aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Daarnaast heeft hij natuurlijk nog zijn verplichtingen voor het A1GP Team Nederland van Jan Lammers. ,,Maar het dus ook veel Porsche rijden. Dit kan voor mijn carrière een heel belangrijk jaar worden. Als ik goed presteer in 2008, hoop ik in beeld te komen als fabrieksrijder van Porsche. Dat zou heel erg mooi zijn.
Justin Wilson won in 2007 de eerste Champcar-race ooit op Assen. Indy Racing League (IRL) en Champcar zouden overeenstemming hebben bereikt om door te gaan als één gezamenlijke raceserie. Dat meldt autosportjournalist Robin Miller van SpeedTV.
Rietbergen: Champcars in 2008 waarschijnlijk niet op Assen Als deze berichtgeving inderdaad klopt, is de kans levensgroot aanwezig dat de Amerikaanse bolides dit jaar niet meer naar Europa komen. En dat de open wheels - zoals in 2007 wel het geval was - niet meer naar Assen en het Belgische Zolder zullen afreizen. Bart Rietbergen, die de race in 2007 op Assen organiseerde en dat ook in 2008 tot en met 2011 zou gaan doen, verwacht dat de Champcars inderdaad niet meer naar de Drentse racebaan zullen komen dit jaar. ,,Het rommelt al vier maanden binnen de Champcar. Ik denk dat ze in 2008 niet meer naar Europa komen
George: 'Op de drempel' Tony George, die in 1996 met IRL begon nadat de toenmalige CART-serie uit elkaar was gevallen, heeft nog niet geconformeerd dat de fusie tussen IRL en Champcar rond is. ,,Hoewel het waar is dat ik nog steeds geloof dat we op de drempel staan van iets wat al veel eerder had moeten gebeuren, zijn we nog niet die drempel over, liet hij maandagavond laat weten aan SpeedTV.
Monteurs werken aan de Champcar van Paul Tracy op Assen in 2007.
Paul Tracy gaat al nieuw stoeltje passen en testen Niettemin stelt SpeedTV dat alle signalen erop wijzen dat dit tumultueuze hoofdstuk uit de Amerikaanse racerij eindelijk is gesloten. Zo vertelt de bekende Champcar-coureur Paul Tracy bijvoorbeeld dat hij binnenkort al een stoeltje gaat passen voor de wagen die in de samengesmolten serie uitkomt. Én dat hij op 27 en 28 februari wil gaan testen met de nieuwe bolide op de oval van Homestead. Bovendien zegt Tracy over de fusie dat dit het beste is wat er met open wheel-racing kan gebeuren.
Positief nieuws verwacht Derrick Walker, teameigenaar van het in Champcar uitkomende Team Australia, liet SpeedTV weten dat hij verwacht dat er vandaag of morgen positief nieuws (een fusie tussen Champcar en IRL, red.) te melden zal zijn. Ook Eric Bachelart, eigenaar van Conquest Racing, wordt opgevoerd door SpeedTV. ,,Ik denk dat wij dit jaar in een gecombineerde Champcar/IRL-serie zullen rijden, aldus Eric Bachelart.
BATANGAS - Een maand na de races van Batangas was de F3-caravaan dit weekend opnieuw te gast op de Filippijnse omloop. Met de gebeurtenissen van het vorige raceweekend nog vers in het geheugen begon Frédéric Vervisch aan de oefensessies. Die domineerde hij en zette tegelijkertijd een nieuw ronderecord neer. Titelrivaal Hamad Al Fardan, die een seconde trager was, vond dit onacceptabel. De rijder uit Bahrein beschuldigde Frédéric en Team Goddard van vals spel en gaf daarna forfait voor de rest van het seizoen. Met Al Fardan heb ik een concurrent minder en dat is wel spijtig. Dat hij ons in de pers aanviel met dit soort beschuldigingen gaat evenwel te ver. Het was correcter geweest als hij officieel een klacht zou hebben ingediend, aldus Frédéric Vervisch.
Vervisch antwoordde op die aantijgingen met de snelste tijd in de kwalificaties, gevolgd door drie overwinningen en drie snelste raceronden. Enkel in de vierde race ging het wat minder. Net voor de start begon het te regenen. We hadden ons misrekend en stonden met een droogweersetup aan de start. Het was te laat om nog iets te wijzigen, maar een bandenwissel zat er nog wel in. Er was zoveel aquaplaning dat ik de wagen amper op de baan kon houden, legde Vervisch, die te boek staat als een sterke regenrijder, achteraf uit. Ik ging driemaal van de baan en telkens scheelde het millimeters of de race eindigde in de muur. Ten slotte kon de Kortrijkzaan nog een mooie tweede plaats in de wacht slepen.
Globaal gezien was dit een schitterend weekend, met dank aan Team Goddard. Maar het is jammer dat ik tijdens die laatste race de kers niet op de taart kon zetten. We waren dit weekend immers veruit de snelsten en dus zou een vierde zege een mooie bekroning geweest zijn. Ontevreden zijn we niet, daar we onze voorsprong in het kampioenschap konden vergroten en dat biedt goede perspectieven voor de komende race."
Henki Waldschmidt was in 2007 deelnemer aan de Eurocup Formule Renault 2.0. Foto: PR
De Eurocup Formule Renault 2.0 krijgt een flink startveld dit jaar. Liefst 44 coureurs van 19 teams, die weer afkomstig zijn uit 9 verschillende landen, vormen het internationale startveld.
De organisatie van de World Series by Renault verwacht een seizoen vol actie. Het autosportjaar voor deze klasse begint 3 en 4 mei op Spa-Francorchamps. Daarvoor kan er nog flink getest worden door de renstallen. Volgende week wordt er geoefend op Valencia, terwijl er ook nog tweedaagse sessies in Barcelona, Spa-Francorchamps, Paul Ricard en Le Mans staan gepland.
De 19 deelnemende teams zijn (op alfabetische volgorde): Team (land) en aantal autos: BOUTSEN ENERGY RACING (BEL) 2 BVM MINARDI TEAM (ITA) 3 EPSILON EUSKADI 1(SPA) 3 EPSILON EUSKADI 2 (SPA) 3 EPSILON SPORT (FRA) 3 FORTEC COMPETITION (GBR) 2 FORTEC MOTORSPORT (GBR) 2 HITECH JUNIOR RACING (GBR) 2 HITECH JUNIOR TEAM (GBR) 2 IQUICK (SPA) 3 JENZER MOTORSPORT (ZWI) 3 KRENEK MOTORSPORT (TSJ) 1 MOTOPARK ACADEMY (DUI) 2 MOTOPARK ARENA (DUI) 2 PREMA POWERTEAM (ITA) 3 RB RACING TEAM (KRO) 1 SG DRIVERS PROJECT (FRA) 3 SG FORMULA (FRA) 3 TCS RACING (FRA) 1
Ralf Schumacher testte eerder dit jaar al in de voormalige DTM-Mercedes van Mika Häkkinen. Foto: PR
Ralf Schumacher ist Mercedes-pilot! Met deze kop bericht het Duitse blad Bild dat de broer van Michael vandaag een DTM-contract bij de rivaal van Audi heeft ondertekend. Ralf had al twee keer uitgebreid getest bij de Mercedes-formatie.
De 32-jarige Duitser, die in zijn Formule 1-carrière zes Grand Prix won, heeft in Fellbach een contract voor één seizoen gesloten met een optie voor nóg een jaar. Hij gaat in de 2007-auto rijden waarmee Mika Häkkinen afgelopen jaar racete.
Salaris Ralf gaat ongeveer één miljoen euro per jaar verdienen, meldt Bild. Terwijl hij bij het F1-team van Toyota jaarlijks nog 13 miljoen toucheerde.
Races winnen Schumi II zegt dat hij zich tijdens de twee testen voor Mercedes snel thuis voelde bij het team en de wagen. Hij refereert ook naar zijn voorgangers Mika Häkkinen en Jean Alesi, die na een Formule 1-loopbaan ook races op hun naam wisten te schrijven in de DTM. ,,Dat laatste is op een gegeven moment ook mijn doel natuurlijk, wedstrijden winnen in de DTM.
Leerjaren Volgens Norbert Haug, de grote sportbaas bij Mercedes, moet Schumacher geduld hebben. ,,Komen, zien en overwinnen geldt niet voor de DTM. Ralf moet net als alle andere nieuwkomers in de DTM twee leerjaren inbouwen en vervolgens kijken waar hij staat, aldus Haug in Bild.
Start Het nieuwe DTM-seizoen start 13 april op Hockenheim.
De winnende nummer 12-Dodge van Ryan Newman voor de start
Roger Penske probeerde het met zijn team al heel vaak bij de Daytona 500, maar nog nooit slaagde één van zijn rijders erin om de belangrijkste NASCAR-race van het jaar te winnen. Tot vandaag. Ryan Newman en Kurt Bush maakten er gelijk een dubbelzege voor het Dodge-team van The Captain van. De spanning in de 50e editie van de Daytona 500 kwam pas in de slotfase. Vier neutralisaties in de laatste 20 ronden zorgden voor volop spektakel. Voor Toyota was er eveneens succes met de derde plaats voor Tony Stewart, het beste Cup-resultaat voor Toyota tot nu toe.
Kurt Bush en Denny Hamlin in de beide Joe Gibbs-Toyotas en Jeff Gordon, Jimmie Johnson en Dale Earnhardt Jr, alledrie in Hendrick-Chevrolets, bepaalden gedurende de eerste helft van de wedstrijd de gang van zaken aan de kop van het veld. Aanvankelijk kon ook Tony Stewart in de derde Gibbs-Toyota nog het tempo van de kopgroep bijhouden, maar de winnaar van de Nationwide- (voorheen Busch-) race van gisteren viel al snel terug. Ook de 500-winnaar van vorig jaar, Kevin Harvick, verdween al in een vroeg stadium uit de voorste gelederen, hij klaagde over motorproblemen.
Tijdverlies voor Johnson In ronde 75 kwamen de meeste rijders voor de tweede maal binnen voor een geplande pitstop. Daarbij verloor regerend kampioen Jimmie Johnson veel tijd, omdat er aan zijn auto veranderingen aan de wielophanging moesten worden doorgevoerd. Vier ronden later was er de eerste neutralisatie vanwege brokstukken op de baan. In ronde 83 werd de race weer vrijgegeven met Reed Sorenson aan de leiding voor Kurt en Kyle Bush. De vreugde van Sorenson, die in tegenstelling tot de meeste anderen niet de pits in geweest was, duurde echter niet lang: een halve ronde later was hij al teruggevallen naar de 13e plaats. Daarmee reed Kurt Bush aan de leiding voor zijn jongere broer Kyle.
Uitverkocht huis voor de start van het seizoen
Denny Hemlin, die gedurende 32 ronden aan de leiding had gereden, viel terug na in de 140e ronde met de rechter achterkant van zijn Toyota de muur geraakt te hebben. In de 148e ronde was er de tweede neutralisatie, wederom vanwege brokstukken op de baan. In ronde 154 werd de race weer vrijgegeven met nog 46 ronden te gaan. Drama was er ondertussen voor Jeff Gordon: de drievoudig Daytona-winnaar stuurde zijn auto vanwege een probleem met de wielophanging de garage in. We hebben dit al gemerkt met testen. Er is duidelijk een probleem met het rechter voorwiel wanneer de ophanging sterk wordt belast. Ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. Nu moeten mijn teamgenoten het maar doen, aldus de viervoudig kampioen. Na langdurige reparatie kon hij de race weer voortzetten, maar was met flinke achterstand natuurlijk volstrekt kansloos voor een goede klassering. Na de neutrsalisatie leidde Greg Biffle voor Kyle Bush en Tony Stewart.
Earnhardt Jr. blijft buiten In ronde 160 ging het mis bij het uitkomen van Turn 4. David Ragan ging van beneden naar boven en kwam in botsing met zijn Roush-Ford-teamgenoot Matt Kenseth. Flinke schade aan beide autos was het resultaat, en uiteraard de derde neutralisatie. Dale Earnhardt Jr. was de enige rijder die niet binnenkwam voor een pitstop en kwam daarmee aan de leiding. We kunnen het zonder stop halen, verklaarde zijn crewchief Tony Eury Jr. De restart was er in ronde 165, met nog 35 ronden te gaan.
In de volgende ronden bepaalden Tony Stewart en Earnhardt het beeld aan de kop van het veld. Een flinke crash bij het uitkomen van Turn 2 in ronde 177 tussen Johnson en Truex zorgde voor de vierde neutralisatie. Ook Hamlin en Waltrip waren bij het incident betrokken, alle rijders bleven echter ongedeerd. Met 20 ronden te gaan werd de race hervat. Earnhardt verloor een aantal plaatsen, terwijl Bowyer, Newman, Burton, Biffle en Montoya hem vanuit de slipstream konden inhalen. Nog in dezelfde ronde ging Bowyer in de rondte, wat voor de vijfde caution zorgde. Bij het tonen van de groene vlag waren er nog 13 ronden te gaan. Newman leidde voor Montoya. Een ronde later ging het weer mis: Dave Blaney raakte de muur, Mark Martin, Danny Hemlin en Paul Menard raakten erbij betrokken.
Herstart met acht ronden te gaan Met nog acht ronden te gaan volgde de herstart met Jeff Burton aan de leiding voor Greg Biffle en Ryan Newman. Twee ronden later zorgde Casey Mears voor de zevende neutralisatie en de vierde in tien ronden door de muur te raken. Bij de herstart waren er nog drie ronden van de geplande 200 te gaan. Burton leidde voor Kyle Bush, Stewart, Newman en Earnhardt. Kort daarop pakte Stewart de leiding voor Newman en Kurt Bush, maar Newman stormde naar voren met teamgenoot Kurt Bush in zijn slipstream. Vervolgens stelde Newman de overwinning veilig voor Bush en Tony Stewart.
Newman: "We konden samen winnen" Ryan Newman zei: Zonder Kurt was me dit niet gelukt. Tony blokkeerde me hard, maar Kurt was er om me te helpen en samen konden we winnen. Teamgenoot Kurt Busch was tevreden met zijn tweede plaats: Dit was ongelooflijk. Met onze auto konden we in de top tien rijden, maar een tweede plek is prachtig. Ik ben blij dat ik Ryan kon helpen. Dit was een prachtige Daytona 500 voor Penske Racing. Tony Stewart was teleurgesteld: Als je als leider de witte vlag pakt en dan derde wordt, is dat teleurstellend. Als troost blijft voor hem wel het beste Cup-resultaat tot nu toe voor Toyota. Dario Franchitti eindigde bij zijn Sprint Cup-debuut als 33e, een plaats achter Juan Pablo Montoya. De winnende teambaas Roger S. Penske kwam in Victory Lane met een Hendrick Motorsport-petje op. Rick Hendrick gaf me dit petje op weg hiernaartoe. Hij is er al zo vaak geweest, voor mij is het de eerste keer. Een fantastisch weekend voor Penske Racing.
Uitslag: 1. Ryan Newman (Dodge) 2. Kurt Busch (Dodge) 3. Tony Stewart (Toyota) 4. Kyle Bush (Toyota) 5. Reed Sorensen (Dodge) 6. Elliott Sadler (Dodge) 7. Kasey Kahne (Dodge) 8. Robbie Gordon (Dodge) 9. Dale Earnhardt Jr. (Chevrolet) 10. Gregg Biffle (Ford)
SENTUL - Na de slijtageslag in de hoofdrace van zaterdag, waar slechts elf van de 26 coureurs de zwartwit geblokte vlag zagen, stond de sprintrace van de GP2 Asia op het Sentul International Circuit in het teken van veel regen. Oud Spyker F1-tester Fairuz Fauzy leidde de wedstrijd van start tot finish en zag meerdere malen de safetycar tevoorschijn komen. Ho-Pin Tung kende een goede race en belandde op de zesde plaats, dat hem zijn eerste punt van dit seizoen opleverde.
Twee minuten voordat de formatieronde van start ging, begon het hevig te regen. De wedstrijd werd dan ook van achter de safetycar begonnen. De Harald Schleghelmilch en Alberto Valerio stonden echter op slicks en na twee ronden crashten zij van de baan. Pas in de zevende ronde werd de wedstrijd vrijgegeven voor slechts vijf ronden toen Luca Filippi spinde en midden op de baan bleef staan. Vitaly Petrov had ondertussen de vijfde plaats overgenomen nadat Ben Hanley en Romain Grosjean al vechtend hun positie moesten prijsgeven.
Na de tweede herstart ontstond er een hevig gevecht voor de derde positie. Pavlovic, Petrov, Grosjean en Hanley probeerden de laatste podiumplaats te bemachtigen. Nadat Petrov succesvol langs Pavlovic was gekomen, probeerde ook Grosjean er langs te komen. Ben Hanley greep echter zijn kans en dook aan de binnenkant bij de ART-coureur. De Brit gleed door en raakte Pavlovic. Opnieuw kwam de safetycar naar buiten.
Met nog zes minuten te gaan probeerde Bruno Senna zijn rivaal en leider in de wedstrijd Fairuz Fauzy het moeilijk te maken. Maar de Super Nova-coureur hield stand en won, voor Senna, Petrov, Grosjean, Valles en Ho-Pin Tung die zijn eerste punt van het seizoen scoorde. De Belg Michael Herck eindigde als twaalfde, Jerome D´Ambrosio haalde net als in de hoofdrace de finish niet.
Pos Rijder Team Tijd
1. Fauzy Super Nova Racing 45:06.344
2. Senna iSport International + 1.480
3. Petrov Barwa International Campos + 1.700
4. Grosjean ART Grand Prix + 2.243
5. Valles FMS International + 5.079
6. Tung Trident Racing + 7.208
7. Buemi Trust Team Arden + 7.538
8. Bonanomi Piquet Sports + 10.199
9. Ebrahim DPR + 14.656
10. Nunes DPR + 16.549
11. Khan Trust Team Arden + 18.197
12. Herck FMS International + 19.389
13. Chandhok iSport International + 19.632
14. Bakkerud Super Nova Racing + 30.798
15. Kobayashi DAMS + 30.813
16. Hanley Barwa International Campos + 31.378
17. Tahinci BCN Competicion + 33.431
18. Puglisi Piquet Sports + 2 laps
19. Valsecchi Durango + 2 laps
20. Yoshimoto Qi-Meritus.Mahara + 3 laps
21. Filippi Qi-Meritus.Mahara + 3 laps
Niet geklasseerd:
Rijder Team In ronde
Pavlovic BCN Competicion 16
Jelley ART Grand Prix 16
D'Ambrosio DAMS 9
Schlegelmilch Trident Racing 4
Valerio Durango 3
SENTUL - Ho-Pin Tung heeft de eerste kampioenschappunt in het nog lange GP2-seizoen in de zak. De Chinese coureur werd zesde in de tweede race van het seizoen op het circuit van Sentul in Indonesië, die gewonnen werd door oud Spyker F1-tester Fairuz Fauzy. Het raceweekend werd gekenmerkt door chaos, veroorzaakt door regen en de matige staat van het circuit. Er was veel schade aan de raceautos, waardoor zaterdag minder dan de helft van het veld kon worden afgevlagd. "Ik ben blij dat we het weekend positief hebben kunnen afsluiten. De snelheid was er, we zijn competitief. Het eerste kampioenschappunt heeft het team dik verdiend."
Hoe anders begon de tweede aflevering van het GP2 Asia kampioenschap. De baan was vuil, het weer was onvoorspelbaar en meestal erg nat, er lagen stenen op de baan en de safety car maakte overuren. Ho-Pin Tung reed in een kletsnatte vrij training een vijftiende tijd op 1,66 seconde van de snelste man. In de kwalificatie eindigde de jonge Chinees elfde. In de sprintrace op zaterdag werd hij in de eerste ronde in het rond getikt en later viel hij uit, net als het merendeel van zijn collegas. Er was heel veel schade aan de autos, door de grote stenen die op de baan lagen. Ho-Pin: "Ik ben uitgevallen door twee lekke radiatoren en een lekke oliekoeler van de versnellingsbak; alles veroorzaakt door stenen." "Zijn auto zag er uit alsof hij Paris-Dakar had gereden", vertelde één van zijn Trident-teamleden. De omstandigheden waren voor de coureurs ronduit slecht, voor de monteurs was het nog zwaarder.
De race op zondag startte vanwege de regen achter de safety car, die nog twee keer een flink aantal ronden op de baan kwam. "De eigenlijke race duurde eigenlijk maar 7 ronden", grapte Ho-Pin. "Het was een moeizaam weekend, maar met een positief slot. Ik ga nu testen, net als de andere teams en pas over maand is er weer een wedstrijd. Ik kijk uit naar de volgende race in Maleisië."
Vandaag, zondag, is het "raceday" in Daytona, waar er zo'n 200.000 bezoekers worden verwacht voor de jubileumeditie van "The great American race". Kaartjes voor de tribune langs het rechte stuk van start en finish waren al in oktober uitverkocht en sinds enkele weken is er ook voor de andere plaatsen op de tribunes en in het infield geen kaartje meer te krijgen. Op de zwarte markt lopen de prijzen al op tot 400 dollar voor een tribunekaartje, zo vernamen we buiten het circuit...
Mensen met borden "I need tickets" of "Tickets wanted" zie je dan ook overal.
Hoewel de race pas om 15.30 uur lokale tijd (21.30 uur in Nederland) begint, was het vanmorgen om 8.00 uur al een drukte van belang rond het circuit. De rij wachtenden voor het Bob Evans-restaurant tegenover de speedway, een geliefd adres om te ontbijten, was lang, de wachttijd bedroeg ruim een uur...
Wie ondanks het vroege uur al meer zin had in chicken wings of garnalen, kon terecht bij het naastgelegen Hooters. Daar zat het ook vol, maar de rij was er iets minder lang.
Anderen besteden hun tijd aan het kopen van merchandise, allerhande souvenirs waarmee je kunt laten zien wie of wat je favoriete team, merk of rijder is. Gemiddeld geeft elke racebezoeker (!) zo'n 300 Dollar aan deze zaken uit: modelauto's, t-shirts, caps en bekerhouders zijn het populairst.
Om als fan goed op de hoogte te blijven, kun je een scanner kopen (vanaf 100 Dollar) of huren voor het weekend (voor 25 Dollar). Hiermee kun je de radio communicatie tussen je favoriete rijder, diens team en diens "spotter" optimaal volgen. Dat is allemaal openbaar, de frequenties worden verstrekt op een keurig lijstje.
Chevrolet levert de pace car voor de jubileumeditie van de Daytona 400, een goudkleurige Corvette.
En natuurlijk zijn er ook daar al modelauto's van. Voor 59 Dollar heb je het 1:24-model in je collectie
De "past Daytona champions", zoals de oud-winnaars van de 500-mijlsrace heten, staan dit weekend in het middelpunt van de belangstelling. Ze moeten overal opdraven voor interviews en handtekeningsessies. Van de nog levende winnaars ontbreekt voor zover we konden nagaan alleen Mario Andretti.
En natuurlijk staan ook hier de mensen weer keurig in de rij, ditmaal voor de handtekeningen van oud-winnaars Junior Johnson en Geoff Bodine, winnaars in respectievelijk 1960 en 1986.
In de infield staan honderden campers en tenten, met vlaggen wordt getoond wie de favoriete rijder is. En ook zeven jaar na zijn overlijden is de nummer 3 van Dale Earnhardt nog overal zichtbaar.
Ook in het dagelijks leven word je als Amerikaan overal met NASCAR geconfronteerd. Zoals bijvoorbeeld in de lokale supermarkt met een speciale display van Budweiser, sponsor van de nummer 9-Chevrolet van Kasey Kahne.
En Kit Kat kwam met een speciale "Dale Earnhardt"-uitvoering.
SENTUL - Slechts elf van de 26 bolides behaalden de eindstreep van de eerste Aziatische GP2-wedstrijd op het Indonesische Sentul International Circuit. Vitaly Petrov, die na een briljante gok op pole position belandde, was goed op weg naar een overwinning maar maakte een fout en finishte als zesde. Luca Filippi, rijder uit het Honda F1-programma, passeerde als eerste de finishlijn maar moest de zege aan Trust Team Arden-piloot Sébastien Buemi overhandigen nadat bleek dat de Italiaan op banden van zijn teamgenoot had gereden.
De race begon direct chaotisch met diverse aanrijdingen. Zo kreeg de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung te maken met een wild rijdende Jason Tahinci. Vervolgens zorgden Christian Bakkerud, Karun Chandhok en Harald Schlegelmilch voor diverse crashes waardoor de safetycar op de baan kwam. Alle toppers maakte direct van de gelegenheid gebruikt om de verplichte pitstop te vervullen. Bruno Senna nam de gok om door de rijden.
Senna leidde na de safetycar-periode de wedstrijd en liet de snelste rondetijd noteren. Echter werd zijn voorsprong teniet gedaan nadat Diego Nunes zijn DPR-bolide afschreef in de muur bij het rechte stuk. Bij de tweede herstart ging het mis bij Senna en Hiroki Yoshimoto, die ook nog nog geen pitstop had gemaakt. De twee passeerden de starten finishlijn voordat de safetycar de pitstraat was ingereden. Hiervoor kregen zij een drive-through penalty opgelegd.
Nadat Petrov een excursie in het grind had gemaakt, leidde Filippi de wedstrijd voor Buemi, Valles, Hanley en Grosjean. Dankzij de vele uitvallers rukte Senna nog op naar de achtste plaats. Hoewel Luca Filippi als eerste de finishlijn passeerde, werd hem de overwinning ontnomen omdat hij op banden van zijn teamgenoot had gereden. Sébastien Buemi streek daardoor de eer op en zag Adrian Valles tweede worden, voor Ben Hanley die zijn GP2 racedebuut maakte.
Bij de heren uit de Benelux verliep deze race die in hete en vochtige omstandigheden werd verreden minder goed. Michael Herck eindigde als laatste, elfde, en werd net niet op een ronde gezet. Ho-Pin Tung moest de strijd staken in de dertigste ronde, terwijl de Belg Jerome D'Ambrosio drie ronden daarvoor al moest opgeven met een kapotte versnellingsbak.
Pos Rijder Team Tijd
1. Buemi Trust Team Arden 1:10:28.016
2. Valles Fisichella Motor Sport + 9.206
3. Hanley Barwa International Campos + 11.139
4. Grosjean ART Grand Prix + 16.301
5. Petrov Barwa International Campos + 27.840
6. Pavlovic BCN Competicion + 41.163
7. Senna iSport International + 43.257
8. Fauzy Super Nova Racing + 48.685
9. Jelley ART Grand Prix + 48.780
10. Herck Fisichella Motor Sport + 71.539
Niet geklasseerd:
Rijder Team In ronde
Valerio Durango 37
Yoshimoto Qi-Meritus Mahara 34
Valsecchi Durango 31
Tung Trident Racing 30
d'Ambrosio Dams 27
Bonanomi Piquet Sports 26
Ebrahim DPR 21
Nunes DPR 19
Chandhok iSport International 16
Khan Trust Team Arden 2
Tahinci BCN Competicion 2
Bakkerud Super Nova Racing 1
Schleghelmilch Trident Racing 1
Kobayashi Dams 1
Puglisi Piquet Sports 1
Filippi Qi-Meritus Mahara DQ