ZANDVOORT - Jadbalja Racing heeft afgelopen weekend op CircuitPark Zandvoort een zeer productieve testdag beleefd. Een sessie die er wederom grotendeels op was gericht om geïnteresseerden kennis te laten maken met de Saker Sportscar, werd tevens benut om met Saker-ambassadeur Jeroen Bleekemolen een bolide af te stellen. De A1 GP-coureur wist daarbij zeer snelle tijden te klokken. Bleekemolen heeft een druk schema want hij test woensdag in Zuid-Spanje met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder van VM Motorsport. Daarna gaat hij richting Zuid-Afrika voor de A1GP-race in Durban.
En zoals het een topcoureur betaamt was Bleekemolen direct snel. Na zijn feedback besloot het Jadbalja team enkele aanpassingen te doen aan de vering en schokbrekers voor een nog betere balans in de Saker. Vervolgens wist de rijder uit Aerdenhout een zeer snelle 1.46,1 neer te zetten: veruit de snelste tijd ooit van een Saker Sportscar op Circuit Park Zandvoort. De weersomstandigheden waren vandaag erg goed vanwege het koele weer, maar toch geeft dit de potentie van de Saker Sportscar zeer goed weer!, aldus Jeroen Bleekemolen.
Naast Jadbalja Racing was ook Bas Koeten Racing present op Zandvoort. Samen met Ben van Leliveld nam teameigenaar Bas Koeten de VDVL Gulf Saker GT onder handen. Het betreft hier een door hen speciaal opgebouwde Saker Sportscar met ruim 100pk meer dan de gewone cupauto. Met deze fraai gekleurde bolide werd probleemloos een tijd van 1:46:5 gereden door Bas Koeten, wat de auto ook een zeer geduchte kandidaat maakt voor de overwinning in de laatste race van de Winter Endurance Series op 2 maart.
Ook Saker Sportscars CEO en Jadbalja-coureur Laurens Meyer was in zijn nopjes met de tests: We hebben de laatste maanden regelmatig testdagen georganiseerd en dit begint nu eindelijk zijn vruchten af te werpen. Zoals het er nu naar uit ziet komen we op een startveld van twintig autos, maar het zou me niets verbazen als we gedurende het seizoen dat aantal ruim passeren. Ik kijk dan ook zeer uit naar de competitie met de vele nieuwe coureurs in de klasse!
Jadbalja Racing zal zich nu verder voorbereiden op de laatste race van de Winter Endurance Series. Helaas zal Jeroen Bleekemolen daarbij niet van de partij zijn, hij is dan aan het testen met de Le Mans Porsche op Paul Ricard. Deze week vertrekt Bleekemolen echter al naar Spanje voor de allereerste test met die Porsche, om vervolgens direct door te vliegen naar Zuid-Afrika voor de zevende A1GP-race van het seizoen op het stratencircuit van Durban.
Jeroen Bleekemolen met Jos Verstappen bij de lila gespoten Porsche RS Spyder.
Jeroen Bleekemolen wil dit jaar voor de titel gaan in de Porsche Supercup. Hij komt in 2008 wederom uit voor Jetstream Motorsport, waarmee hij vorig jaar veel successen boekte. Voor Jeroen wordt dit kalenderjaar echt een Porsche-seizoen, want hij gaat ook Porsche Carrera rijden en in de Le Mans Series in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. ,,Ik hoop dat ik me in 2008 kan onderscheiden in de Porsche, waardoor ik bij dit bekende automerk in beeld kan komen als fabriekscoureur, aldus Jeroen Bleekemolen
Komend weekend doet Jeroen Bleekemolen mee aan de A1GP van Durban. Maar voordat hij in Zuid-Afrika arriveert, reist De Bleek deze week eerst nog af naar Guadix. Op dit Zuid-Spaanse circuit zal hij samen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen voor het eerst testen met de Porsche RS Spyder, waarmee het trio aan de 24 uur van Le Mans wil gaan deelnemen.
Eerst test ,,De auto heeft al eerder vanuit de Porsche-fabriek een shake-down gehad, maar nu gaan wij er met zijn drieën voor het eerst mee rijden, vertelt Jeroen. ,,De test is woensdag en donderdag. Omdat ik dit weekend in Durban moet zijn voor de A1GP, zal ik alleen woensdag op Guadix zijn. Ik ben nog nooit op dat circuit geweest. Het schijnt een mooi baantje te zijn, zeker om te testen. Ik ben benieuwd.
30 man Volgens Bleekemolen wordt het een drukke bedoening in Zuid-Spanje. ,,We zullen in totaal met een mannetje of dertig bij de Porsche-test in Spanje zijn. Naast de mensen van Equipe Verschuur die ons begeleiden, komt Porsche nog eens met 11 man en een vrachtwagen vol onderdelen naar Guadix. Porsche pakt het serieus aan. Het is voor het eerst sinds jaren dat het roemruchte merk weer gaat meedoen aan de 24 uur van Le Mans en dat moet een succes worden.
Porsche Supercup Met Porsche is ook direct de naam genoemd die dit jaar erg verbonden zal zijn aan Jeroen Bleekemolen. Zo gaat de 26-jarige rijder in 2008 wederom voor Jetstream Motorsport uitkomen in de Porsche Supercup. Nadat Jeroen in 2007 met Team Bleekemolen de Porsche Supercup-race van Monaco had gewonnen, kreeg hij een mooi aanbod om bij Jetstream te gaan racen. Dat werd een groot succes, aangezien Bleekemolen vervolgens nog vier poles, twee zeges en een aantal podiums zou scoren.
Jeroen Bleekemolen als winnaar van de Porsche Supercup in Monaco 2007. Foto: racecam.de
Titel als doel ,,Na de successen van 2007 in de Porsche Supercup kon ik bij bijna alle topteams aan de slag, vertelt Jeroen. ,,Ik heb echter besloten om bij Jetstream te blijven. Vorig jaar vormden we een prima combinatie en het team is altijd erg netjes naar me toe geweest. Het doel voor 2008 is duidelijk: Ik wil meestrijden om de titel. Het PSC-seizoen telt 12 races en begint 5 april in Bahrein.
Porsche Carrera Naast de Supercup gaat Jeroen dit jaar ook nog Porsche rijden in de Carrera Cup. Deze klasse rijdt in het bijprogramma van de DTM. Bleekemolen komt uit voor het team van Mamerow, waar hij vorig jaar ook al twee races (één keer vijfde, eenmaal op het podium als derde) voor uitkwam. ,,Ik zal de eerste twee weekenden missen omdat ik dan met de A1GP op pad ben. Maar de volgende vijf Carrera-races ben ik er zeker bij. Ook tijdens het DTM-weekend op Zandvoort. Of ik de laatste twee van de in totaal negen races kan meedoen, ligt onder meer aan het A1GP-programma van 2008/2009.
Belangrijk Bleekemolen zal in 2008 waarschijnlijk ook nog twee wedstrijden racen in de ADAC Masters, een Duits GT-kampioenschap. Bovendien heeft hij een aanbieding op zak om deel te nemen aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Daarnaast heeft hij natuurlijk nog zijn verplichtingen voor het A1GP Team Nederland van Jan Lammers. ,,Maar het dus ook veel Porsche rijden. Dit kan voor mijn carrière een heel belangrijk jaar worden. Als ik goed presteer in 2008, hoop ik in beeld te komen als fabrieksrijder van Porsche. Dat zou heel erg mooi zijn.
Justin Wilson won in 2007 de eerste Champcar-race ooit op Assen. Indy Racing League (IRL) en Champcar zouden overeenstemming hebben bereikt om door te gaan als één gezamenlijke raceserie. Dat meldt autosportjournalist Robin Miller van SpeedTV.
Rietbergen: Champcars in 2008 waarschijnlijk niet op Assen Als deze berichtgeving inderdaad klopt, is de kans levensgroot aanwezig dat de Amerikaanse bolides dit jaar niet meer naar Europa komen. En dat de open wheels - zoals in 2007 wel het geval was - niet meer naar Assen en het Belgische Zolder zullen afreizen. Bart Rietbergen, die de race in 2007 op Assen organiseerde en dat ook in 2008 tot en met 2011 zou gaan doen, verwacht dat de Champcars inderdaad niet meer naar de Drentse racebaan zullen komen dit jaar. ,,Het rommelt al vier maanden binnen de Champcar. Ik denk dat ze in 2008 niet meer naar Europa komen
George: 'Op de drempel' Tony George, die in 1996 met IRL begon nadat de toenmalige CART-serie uit elkaar was gevallen, heeft nog niet geconformeerd dat de fusie tussen IRL en Champcar rond is. ,,Hoewel het waar is dat ik nog steeds geloof dat we op de drempel staan van iets wat al veel eerder had moeten gebeuren, zijn we nog niet die drempel over, liet hij maandagavond laat weten aan SpeedTV.
Monteurs werken aan de Champcar van Paul Tracy op Assen in 2007.
Paul Tracy gaat al nieuw stoeltje passen en testen Niettemin stelt SpeedTV dat alle signalen erop wijzen dat dit tumultueuze hoofdstuk uit de Amerikaanse racerij eindelijk is gesloten. Zo vertelt de bekende Champcar-coureur Paul Tracy bijvoorbeeld dat hij binnenkort al een stoeltje gaat passen voor de wagen die in de samengesmolten serie uitkomt. Én dat hij op 27 en 28 februari wil gaan testen met de nieuwe bolide op de oval van Homestead. Bovendien zegt Tracy over de fusie dat dit het beste is wat er met open wheel-racing kan gebeuren.
Positief nieuws verwacht Derrick Walker, teameigenaar van het in Champcar uitkomende Team Australia, liet SpeedTV weten dat hij verwacht dat er vandaag of morgen positief nieuws (een fusie tussen Champcar en IRL, red.) te melden zal zijn. Ook Eric Bachelart, eigenaar van Conquest Racing, wordt opgevoerd door SpeedTV. ,,Ik denk dat wij dit jaar in een gecombineerde Champcar/IRL-serie zullen rijden, aldus Eric Bachelart.
BATANGAS - Een maand na de races van Batangas was de F3-caravaan dit weekend opnieuw te gast op de Filippijnse omloop. Met de gebeurtenissen van het vorige raceweekend nog vers in het geheugen begon Frédéric Vervisch aan de oefensessies. Die domineerde hij en zette tegelijkertijd een nieuw ronderecord neer. Titelrivaal Hamad Al Fardan, die een seconde trager was, vond dit onacceptabel. De rijder uit Bahrein beschuldigde Frédéric en Team Goddard van vals spel en gaf daarna forfait voor de rest van het seizoen. Met Al Fardan heb ik een concurrent minder en dat is wel spijtig. Dat hij ons in de pers aanviel met dit soort beschuldigingen gaat evenwel te ver. Het was correcter geweest als hij officieel een klacht zou hebben ingediend, aldus Frédéric Vervisch.
Vervisch antwoordde op die aantijgingen met de snelste tijd in de kwalificaties, gevolgd door drie overwinningen en drie snelste raceronden. Enkel in de vierde race ging het wat minder. Net voor de start begon het te regenen. We hadden ons misrekend en stonden met een droogweersetup aan de start. Het was te laat om nog iets te wijzigen, maar een bandenwissel zat er nog wel in. Er was zoveel aquaplaning dat ik de wagen amper op de baan kon houden, legde Vervisch, die te boek staat als een sterke regenrijder, achteraf uit. Ik ging driemaal van de baan en telkens scheelde het millimeters of de race eindigde in de muur. Ten slotte kon de Kortrijkzaan nog een mooie tweede plaats in de wacht slepen.
Globaal gezien was dit een schitterend weekend, met dank aan Team Goddard. Maar het is jammer dat ik tijdens die laatste race de kers niet op de taart kon zetten. We waren dit weekend immers veruit de snelsten en dus zou een vierde zege een mooie bekroning geweest zijn. Ontevreden zijn we niet, daar we onze voorsprong in het kampioenschap konden vergroten en dat biedt goede perspectieven voor de komende race."
Henki Waldschmidt was in 2007 deelnemer aan de Eurocup Formule Renault 2.0. Foto: PR
De Eurocup Formule Renault 2.0 krijgt een flink startveld dit jaar. Liefst 44 coureurs van 19 teams, die weer afkomstig zijn uit 9 verschillende landen, vormen het internationale startveld.
De organisatie van de World Series by Renault verwacht een seizoen vol actie. Het autosportjaar voor deze klasse begint 3 en 4 mei op Spa-Francorchamps. Daarvoor kan er nog flink getest worden door de renstallen. Volgende week wordt er geoefend op Valencia, terwijl er ook nog tweedaagse sessies in Barcelona, Spa-Francorchamps, Paul Ricard en Le Mans staan gepland.
De 19 deelnemende teams zijn (op alfabetische volgorde): Team (land) en aantal autos: BOUTSEN ENERGY RACING (BEL) 2 BVM MINARDI TEAM (ITA) 3 EPSILON EUSKADI 1(SPA) 3 EPSILON EUSKADI 2 (SPA) 3 EPSILON SPORT (FRA) 3 FORTEC COMPETITION (GBR) 2 FORTEC MOTORSPORT (GBR) 2 HITECH JUNIOR RACING (GBR) 2 HITECH JUNIOR TEAM (GBR) 2 IQUICK (SPA) 3 JENZER MOTORSPORT (ZWI) 3 KRENEK MOTORSPORT (TSJ) 1 MOTOPARK ACADEMY (DUI) 2 MOTOPARK ARENA (DUI) 2 PREMA POWERTEAM (ITA) 3 RB RACING TEAM (KRO) 1 SG DRIVERS PROJECT (FRA) 3 SG FORMULA (FRA) 3 TCS RACING (FRA) 1
Ralf Schumacher testte eerder dit jaar al in de voormalige DTM-Mercedes van Mika Häkkinen. Foto: PR
Ralf Schumacher ist Mercedes-pilot! Met deze kop bericht het Duitse blad Bild dat de broer van Michael vandaag een DTM-contract bij de rivaal van Audi heeft ondertekend. Ralf had al twee keer uitgebreid getest bij de Mercedes-formatie.
De 32-jarige Duitser, die in zijn Formule 1-carrière zes Grand Prix won, heeft in Fellbach een contract voor één seizoen gesloten met een optie voor nóg een jaar. Hij gaat in de 2007-auto rijden waarmee Mika Häkkinen afgelopen jaar racete.
Salaris Ralf gaat ongeveer één miljoen euro per jaar verdienen, meldt Bild. Terwijl hij bij het F1-team van Toyota jaarlijks nog 13 miljoen toucheerde.
Races winnen Schumi II zegt dat hij zich tijdens de twee testen voor Mercedes snel thuis voelde bij het team en de wagen. Hij refereert ook naar zijn voorgangers Mika Häkkinen en Jean Alesi, die na een Formule 1-loopbaan ook races op hun naam wisten te schrijven in de DTM. ,,Dat laatste is op een gegeven moment ook mijn doel natuurlijk, wedstrijden winnen in de DTM.
Leerjaren Volgens Norbert Haug, de grote sportbaas bij Mercedes, moet Schumacher geduld hebben. ,,Komen, zien en overwinnen geldt niet voor de DTM. Ralf moet net als alle andere nieuwkomers in de DTM twee leerjaren inbouwen en vervolgens kijken waar hij staat, aldus Haug in Bild.
Start Het nieuwe DTM-seizoen start 13 april op Hockenheim.
De winnende nummer 12-Dodge van Ryan Newman voor de start
Roger Penske probeerde het met zijn team al heel vaak bij de Daytona 500, maar nog nooit slaagde één van zijn rijders erin om de belangrijkste NASCAR-race van het jaar te winnen. Tot vandaag. Ryan Newman en Kurt Bush maakten er gelijk een dubbelzege voor het Dodge-team van The Captain van. De spanning in de 50e editie van de Daytona 500 kwam pas in de slotfase. Vier neutralisaties in de laatste 20 ronden zorgden voor volop spektakel. Voor Toyota was er eveneens succes met de derde plaats voor Tony Stewart, het beste Cup-resultaat voor Toyota tot nu toe.
Kurt Bush en Denny Hamlin in de beide Joe Gibbs-Toyotas en Jeff Gordon, Jimmie Johnson en Dale Earnhardt Jr, alledrie in Hendrick-Chevrolets, bepaalden gedurende de eerste helft van de wedstrijd de gang van zaken aan de kop van het veld. Aanvankelijk kon ook Tony Stewart in de derde Gibbs-Toyota nog het tempo van de kopgroep bijhouden, maar de winnaar van de Nationwide- (voorheen Busch-) race van gisteren viel al snel terug. Ook de 500-winnaar van vorig jaar, Kevin Harvick, verdween al in een vroeg stadium uit de voorste gelederen, hij klaagde over motorproblemen.
Tijdverlies voor Johnson In ronde 75 kwamen de meeste rijders voor de tweede maal binnen voor een geplande pitstop. Daarbij verloor regerend kampioen Jimmie Johnson veel tijd, omdat er aan zijn auto veranderingen aan de wielophanging moesten worden doorgevoerd. Vier ronden later was er de eerste neutralisatie vanwege brokstukken op de baan. In ronde 83 werd de race weer vrijgegeven met Reed Sorenson aan de leiding voor Kurt en Kyle Bush. De vreugde van Sorenson, die in tegenstelling tot de meeste anderen niet de pits in geweest was, duurde echter niet lang: een halve ronde later was hij al teruggevallen naar de 13e plaats. Daarmee reed Kurt Bush aan de leiding voor zijn jongere broer Kyle.
Uitverkocht huis voor de start van het seizoen
Denny Hemlin, die gedurende 32 ronden aan de leiding had gereden, viel terug na in de 140e ronde met de rechter achterkant van zijn Toyota de muur geraakt te hebben. In de 148e ronde was er de tweede neutralisatie, wederom vanwege brokstukken op de baan. In ronde 154 werd de race weer vrijgegeven met nog 46 ronden te gaan. Drama was er ondertussen voor Jeff Gordon: de drievoudig Daytona-winnaar stuurde zijn auto vanwege een probleem met de wielophanging de garage in. We hebben dit al gemerkt met testen. Er is duidelijk een probleem met het rechter voorwiel wanneer de ophanging sterk wordt belast. Ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. Nu moeten mijn teamgenoten het maar doen, aldus de viervoudig kampioen. Na langdurige reparatie kon hij de race weer voortzetten, maar was met flinke achterstand natuurlijk volstrekt kansloos voor een goede klassering. Na de neutrsalisatie leidde Greg Biffle voor Kyle Bush en Tony Stewart.
Earnhardt Jr. blijft buiten In ronde 160 ging het mis bij het uitkomen van Turn 4. David Ragan ging van beneden naar boven en kwam in botsing met zijn Roush-Ford-teamgenoot Matt Kenseth. Flinke schade aan beide autos was het resultaat, en uiteraard de derde neutralisatie. Dale Earnhardt Jr. was de enige rijder die niet binnenkwam voor een pitstop en kwam daarmee aan de leiding. We kunnen het zonder stop halen, verklaarde zijn crewchief Tony Eury Jr. De restart was er in ronde 165, met nog 35 ronden te gaan.
In de volgende ronden bepaalden Tony Stewart en Earnhardt het beeld aan de kop van het veld. Een flinke crash bij het uitkomen van Turn 2 in ronde 177 tussen Johnson en Truex zorgde voor de vierde neutralisatie. Ook Hamlin en Waltrip waren bij het incident betrokken, alle rijders bleven echter ongedeerd. Met 20 ronden te gaan werd de race hervat. Earnhardt verloor een aantal plaatsen, terwijl Bowyer, Newman, Burton, Biffle en Montoya hem vanuit de slipstream konden inhalen. Nog in dezelfde ronde ging Bowyer in de rondte, wat voor de vijfde caution zorgde. Bij het tonen van de groene vlag waren er nog 13 ronden te gaan. Newman leidde voor Montoya. Een ronde later ging het weer mis: Dave Blaney raakte de muur, Mark Martin, Danny Hemlin en Paul Menard raakten erbij betrokken.
Herstart met acht ronden te gaan Met nog acht ronden te gaan volgde de herstart met Jeff Burton aan de leiding voor Greg Biffle en Ryan Newman. Twee ronden later zorgde Casey Mears voor de zevende neutralisatie en de vierde in tien ronden door de muur te raken. Bij de herstart waren er nog drie ronden van de geplande 200 te gaan. Burton leidde voor Kyle Bush, Stewart, Newman en Earnhardt. Kort daarop pakte Stewart de leiding voor Newman en Kurt Bush, maar Newman stormde naar voren met teamgenoot Kurt Bush in zijn slipstream. Vervolgens stelde Newman de overwinning veilig voor Bush en Tony Stewart.
Newman: "We konden samen winnen" Ryan Newman zei: Zonder Kurt was me dit niet gelukt. Tony blokkeerde me hard, maar Kurt was er om me te helpen en samen konden we winnen. Teamgenoot Kurt Busch was tevreden met zijn tweede plaats: Dit was ongelooflijk. Met onze auto konden we in de top tien rijden, maar een tweede plek is prachtig. Ik ben blij dat ik Ryan kon helpen. Dit was een prachtige Daytona 500 voor Penske Racing. Tony Stewart was teleurgesteld: Als je als leider de witte vlag pakt en dan derde wordt, is dat teleurstellend. Als troost blijft voor hem wel het beste Cup-resultaat tot nu toe voor Toyota. Dario Franchitti eindigde bij zijn Sprint Cup-debuut als 33e, een plaats achter Juan Pablo Montoya. De winnende teambaas Roger S. Penske kwam in Victory Lane met een Hendrick Motorsport-petje op. Rick Hendrick gaf me dit petje op weg hiernaartoe. Hij is er al zo vaak geweest, voor mij is het de eerste keer. Een fantastisch weekend voor Penske Racing.
Uitslag: 1. Ryan Newman (Dodge) 2. Kurt Busch (Dodge) 3. Tony Stewart (Toyota) 4. Kyle Bush (Toyota) 5. Reed Sorensen (Dodge) 6. Elliott Sadler (Dodge) 7. Kasey Kahne (Dodge) 8. Robbie Gordon (Dodge) 9. Dale Earnhardt Jr. (Chevrolet) 10. Gregg Biffle (Ford)
SENTUL - Na de slijtageslag in de hoofdrace van zaterdag, waar slechts elf van de 26 coureurs de zwartwit geblokte vlag zagen, stond de sprintrace van de GP2 Asia op het Sentul International Circuit in het teken van veel regen. Oud Spyker F1-tester Fairuz Fauzy leidde de wedstrijd van start tot finish en zag meerdere malen de safetycar tevoorschijn komen. Ho-Pin Tung kende een goede race en belandde op de zesde plaats, dat hem zijn eerste punt van dit seizoen opleverde.
Twee minuten voordat de formatieronde van start ging, begon het hevig te regen. De wedstrijd werd dan ook van achter de safetycar begonnen. De Harald Schleghelmilch en Alberto Valerio stonden echter op slicks en na twee ronden crashten zij van de baan. Pas in de zevende ronde werd de wedstrijd vrijgegeven voor slechts vijf ronden toen Luca Filippi spinde en midden op de baan bleef staan. Vitaly Petrov had ondertussen de vijfde plaats overgenomen nadat Ben Hanley en Romain Grosjean al vechtend hun positie moesten prijsgeven.
Na de tweede herstart ontstond er een hevig gevecht voor de derde positie. Pavlovic, Petrov, Grosjean en Hanley probeerden de laatste podiumplaats te bemachtigen. Nadat Petrov succesvol langs Pavlovic was gekomen, probeerde ook Grosjean er langs te komen. Ben Hanley greep echter zijn kans en dook aan de binnenkant bij de ART-coureur. De Brit gleed door en raakte Pavlovic. Opnieuw kwam de safetycar naar buiten.
Met nog zes minuten te gaan probeerde Bruno Senna zijn rivaal en leider in de wedstrijd Fairuz Fauzy het moeilijk te maken. Maar de Super Nova-coureur hield stand en won, voor Senna, Petrov, Grosjean, Valles en Ho-Pin Tung die zijn eerste punt van het seizoen scoorde. De Belg Michael Herck eindigde als twaalfde, Jerome D´Ambrosio haalde net als in de hoofdrace de finish niet.
Pos Rijder Team Tijd
1. Fauzy Super Nova Racing 45:06.344
2. Senna iSport International + 1.480
3. Petrov Barwa International Campos + 1.700
4. Grosjean ART Grand Prix + 2.243
5. Valles FMS International + 5.079
6. Tung Trident Racing + 7.208
7. Buemi Trust Team Arden + 7.538
8. Bonanomi Piquet Sports + 10.199
9. Ebrahim DPR + 14.656
10. Nunes DPR + 16.549
11. Khan Trust Team Arden + 18.197
12. Herck FMS International + 19.389
13. Chandhok iSport International + 19.632
14. Bakkerud Super Nova Racing + 30.798
15. Kobayashi DAMS + 30.813
16. Hanley Barwa International Campos + 31.378
17. Tahinci BCN Competicion + 33.431
18. Puglisi Piquet Sports + 2 laps
19. Valsecchi Durango + 2 laps
20. Yoshimoto Qi-Meritus.Mahara + 3 laps
21. Filippi Qi-Meritus.Mahara + 3 laps
Niet geklasseerd:
Rijder Team In ronde
Pavlovic BCN Competicion 16
Jelley ART Grand Prix 16
D'Ambrosio DAMS 9
Schlegelmilch Trident Racing 4
Valerio Durango 3
SENTUL - Ho-Pin Tung heeft de eerste kampioenschappunt in het nog lange GP2-seizoen in de zak. De Chinese coureur werd zesde in de tweede race van het seizoen op het circuit van Sentul in Indonesië, die gewonnen werd door oud Spyker F1-tester Fairuz Fauzy. Het raceweekend werd gekenmerkt door chaos, veroorzaakt door regen en de matige staat van het circuit. Er was veel schade aan de raceautos, waardoor zaterdag minder dan de helft van het veld kon worden afgevlagd. "Ik ben blij dat we het weekend positief hebben kunnen afsluiten. De snelheid was er, we zijn competitief. Het eerste kampioenschappunt heeft het team dik verdiend."
Hoe anders begon de tweede aflevering van het GP2 Asia kampioenschap. De baan was vuil, het weer was onvoorspelbaar en meestal erg nat, er lagen stenen op de baan en de safety car maakte overuren. Ho-Pin Tung reed in een kletsnatte vrij training een vijftiende tijd op 1,66 seconde van de snelste man. In de kwalificatie eindigde de jonge Chinees elfde. In de sprintrace op zaterdag werd hij in de eerste ronde in het rond getikt en later viel hij uit, net als het merendeel van zijn collegas. Er was heel veel schade aan de autos, door de grote stenen die op de baan lagen. Ho-Pin: "Ik ben uitgevallen door twee lekke radiatoren en een lekke oliekoeler van de versnellingsbak; alles veroorzaakt door stenen." "Zijn auto zag er uit alsof hij Paris-Dakar had gereden", vertelde één van zijn Trident-teamleden. De omstandigheden waren voor de coureurs ronduit slecht, voor de monteurs was het nog zwaarder.
De race op zondag startte vanwege de regen achter de safety car, die nog twee keer een flink aantal ronden op de baan kwam. "De eigenlijke race duurde eigenlijk maar 7 ronden", grapte Ho-Pin. "Het was een moeizaam weekend, maar met een positief slot. Ik ga nu testen, net als de andere teams en pas over maand is er weer een wedstrijd. Ik kijk uit naar de volgende race in Maleisië."
Vandaag, zondag, is het "raceday" in Daytona, waar er zo'n 200.000 bezoekers worden verwacht voor de jubileumeditie van "The great American race". Kaartjes voor de tribune langs het rechte stuk van start en finish waren al in oktober uitverkocht en sinds enkele weken is er ook voor de andere plaatsen op de tribunes en in het infield geen kaartje meer te krijgen. Op de zwarte markt lopen de prijzen al op tot 400 dollar voor een tribunekaartje, zo vernamen we buiten het circuit...
Mensen met borden "I need tickets" of "Tickets wanted" zie je dan ook overal.
Hoewel de race pas om 15.30 uur lokale tijd (21.30 uur in Nederland) begint, was het vanmorgen om 8.00 uur al een drukte van belang rond het circuit. De rij wachtenden voor het Bob Evans-restaurant tegenover de speedway, een geliefd adres om te ontbijten, was lang, de wachttijd bedroeg ruim een uur...
Wie ondanks het vroege uur al meer zin had in chicken wings of garnalen, kon terecht bij het naastgelegen Hooters. Daar zat het ook vol, maar de rij was er iets minder lang.
Anderen besteden hun tijd aan het kopen van merchandise, allerhande souvenirs waarmee je kunt laten zien wie of wat je favoriete team, merk of rijder is. Gemiddeld geeft elke racebezoeker (!) zo'n 300 Dollar aan deze zaken uit: modelauto's, t-shirts, caps en bekerhouders zijn het populairst.
Om als fan goed op de hoogte te blijven, kun je een scanner kopen (vanaf 100 Dollar) of huren voor het weekend (voor 25 Dollar). Hiermee kun je de radio communicatie tussen je favoriete rijder, diens team en diens "spotter" optimaal volgen. Dat is allemaal openbaar, de frequenties worden verstrekt op een keurig lijstje.
Chevrolet levert de pace car voor de jubileumeditie van de Daytona 400, een goudkleurige Corvette.
En natuurlijk zijn er ook daar al modelauto's van. Voor 59 Dollar heb je het 1:24-model in je collectie
De "past Daytona champions", zoals de oud-winnaars van de 500-mijlsrace heten, staan dit weekend in het middelpunt van de belangstelling. Ze moeten overal opdraven voor interviews en handtekeningsessies. Van de nog levende winnaars ontbreekt voor zover we konden nagaan alleen Mario Andretti.
En natuurlijk staan ook hier de mensen weer keurig in de rij, ditmaal voor de handtekeningen van oud-winnaars Junior Johnson en Geoff Bodine, winnaars in respectievelijk 1960 en 1986.
In de infield staan honderden campers en tenten, met vlaggen wordt getoond wie de favoriete rijder is. En ook zeven jaar na zijn overlijden is de nummer 3 van Dale Earnhardt nog overal zichtbaar.
Ook in het dagelijks leven word je als Amerikaan overal met NASCAR geconfronteerd. Zoals bijvoorbeeld in de lokale supermarkt met een speciale display van Budweiser, sponsor van de nummer 9-Chevrolet van Kasey Kahne.
En Kit Kat kwam met een speciale "Dale Earnhardt"-uitvoering.
SENTUL - Slechts elf van de 26 bolides behaalden de eindstreep van de eerste Aziatische GP2-wedstrijd op het Indonesische Sentul International Circuit. Vitaly Petrov, die na een briljante gok op pole position belandde, was goed op weg naar een overwinning maar maakte een fout en finishte als zesde. Luca Filippi, rijder uit het Honda F1-programma, passeerde als eerste de finishlijn maar moest de zege aan Trust Team Arden-piloot Sébastien Buemi overhandigen nadat bleek dat de Italiaan op banden van zijn teamgenoot had gereden.
De race begon direct chaotisch met diverse aanrijdingen. Zo kreeg de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung te maken met een wild rijdende Jason Tahinci. Vervolgens zorgden Christian Bakkerud, Karun Chandhok en Harald Schlegelmilch voor diverse crashes waardoor de safetycar op de baan kwam. Alle toppers maakte direct van de gelegenheid gebruikt om de verplichte pitstop te vervullen. Bruno Senna nam de gok om door de rijden.
Senna leidde na de safetycar-periode de wedstrijd en liet de snelste rondetijd noteren. Echter werd zijn voorsprong teniet gedaan nadat Diego Nunes zijn DPR-bolide afschreef in de muur bij het rechte stuk. Bij de tweede herstart ging het mis bij Senna en Hiroki Yoshimoto, die ook nog nog geen pitstop had gemaakt. De twee passeerden de starten finishlijn voordat de safetycar de pitstraat was ingereden. Hiervoor kregen zij een drive-through penalty opgelegd.
Nadat Petrov een excursie in het grind had gemaakt, leidde Filippi de wedstrijd voor Buemi, Valles, Hanley en Grosjean. Dankzij de vele uitvallers rukte Senna nog op naar de achtste plaats. Hoewel Luca Filippi als eerste de finishlijn passeerde, werd hem de overwinning ontnomen omdat hij op banden van zijn teamgenoot had gereden. Sébastien Buemi streek daardoor de eer op en zag Adrian Valles tweede worden, voor Ben Hanley die zijn GP2 racedebuut maakte.
Bij de heren uit de Benelux verliep deze race die in hete en vochtige omstandigheden werd verreden minder goed. Michael Herck eindigde als laatste, elfde, en werd net niet op een ronde gezet. Ho-Pin Tung moest de strijd staken in de dertigste ronde, terwijl de Belg Jerome D'Ambrosio drie ronden daarvoor al moest opgeven met een kapotte versnellingsbak.
Pos Rijder Team Tijd
1. Buemi Trust Team Arden 1:10:28.016
2. Valles Fisichella Motor Sport + 9.206
3. Hanley Barwa International Campos + 11.139
4. Grosjean ART Grand Prix + 16.301
5. Petrov Barwa International Campos + 27.840
6. Pavlovic BCN Competicion + 41.163
7. Senna iSport International + 43.257
8. Fauzy Super Nova Racing + 48.685
9. Jelley ART Grand Prix + 48.780
10. Herck Fisichella Motor Sport + 71.539
Niet geklasseerd:
Rijder Team In ronde
Valerio Durango 37
Yoshimoto Qi-Meritus Mahara 34
Valsecchi Durango 31
Tung Trident Racing 30
d'Ambrosio Dams 27
Bonanomi Piquet Sports 26
Ebrahim DPR 21
Nunes DPR 19
Chandhok iSport International 16
Khan Trust Team Arden 2
Tahinci BCN Competicion 2
Bakkerud Super Nova Racing 1
Schleghelmilch Trident Racing 1
Kobayashi Dams 1
Puglisi Piquet Sports 1
Filippi Qi-Meritus Mahara DQ
Afgelopen seizoen won Peugeot met de gloednieuwe 908 HDi FAP alle zes wedstrijden van het LMS-kampioenschap. Tijdens het eerste seizoen werden alle verwachtingen ingelost, maar voor 2008 heeft men een zege tijdens de 24 Uur van Le Mans ten doel gesteld.
Peugeot heeft een Le Mans zege als doel gesteld.
Peugeot naar Sebring Ter voorbereiding van de 24 Uur van Le Mans nam Peugeot enkele weken geleden aan de Wintertest op Sebring deel. Alleen om de 908 HDi FAP verder te ontwikkelen neemt Peugeot definitief aan de 12 Uur van Sebring deel. Technisch directeur Michel Barge van Peugeot: Wij hebben ons tot doel gesteld om nog meer gewicht te besparen en de onderdelen verbeteren. Omdat wij vorig jaar weinig tijd hadden, konden wij dit niet doen met het 2007 spec.-chassis. Ons programma heeft nu al voordeel opgeleverd met betrekking de wielophanging, het differentieel en het schakelmechanisme Omdat het gewicht afhankelijk is van de dieselmotor, moeten het naar 900kg brengen zoals het reglement voorschrijft.
Drie Le Mans inschrijvingen Voor de 24 Uur van Le Mans bevestigde Peugeot drie inschrijvingen, waarbij er twee autos zullen worden ingezet door Team Peugeot Total en één door Peugeot Sport Total. De exacte samenstelling van de teams zal pas in mei bekend worden gemaakt. Wel maakte Peugeot de namen van de rijders bekend, die deel zullen uitmaken van het team. Dat zijn Anthony Beltoise, Marc Gene, Christian Klien, Pedro Lamy, Nicolas Minassian, Franck Montagny, Stephane Sarrazin, Jacques Villeneuve, Alexander Wurz en Ricardo Zonta.
Michel Bargé: Net zoals in 2007 wilden we een nauw verbonden team. Dit past bij het selectieproces dat door Serge Saulnier werd uitgevoerd. Onze coureurs hebben in totaal 393 Grand Prix en 32 Le Mans deelnames op hun CV."
Bij Peugeot worden inmiddels op diverse lokaties testprogramma's afgewerkt.
Peugeot terug in de LMS series Ook dit jaar zal Peugeot aan de LMS-series deelnemen. Peugeot zal twee autos in de vijf Europese races in Barcelona, Spa, Nürburgring, Monza en Silverstone inzetten. Voor dit kampioenschap zullen dezelfde combinaties als in 2007 worden ingezet. Peugeot No 7 Marc Gene/Nicolas Minassian Peugeot No 8 Pedro Lamy/Stephane Sarrazin
Michel Barge: Wij proberen onze titel te verdedigen, maar hebben ons Le Mans tot doel gesteld. Wij verwachten sterke concurrentie en dat is hetgeen dat wij willen. Voor Le Mans hebben wij maar liefst 4 wedstrijden op Sebring, Barcelona, Monza en Spa. De kalender is nogal complex omdat wij een uitgebreid testprogramma afwerken. Aan de non-championship race op Shanghai, die vorige week door de ACO bevestigd werd, zullen wij echter niet deelnemen. Ook zal Peugeot niet aan de officiële LMS testsessie op Ricard 2-3 maart a.s. deelnemen.
Het ziet er momenteel somber uit voor de Champ Car World Series. Volgens verschillende bronnen lijkt de Amerikaanse tegenhanger van de F1 de fusie met de IRL nodig te hebben om voort te kunnen blijven bestaan. Tevens lijkt de Champ Car-organisatie af te stevenen op een faillissement, wat grote gevolgen heeft voor de racewereld.
Het feit dat er slechts veertien wagens in actie kwamen tijdens de pre-season test op Sebring, maakte veel mensen onzeker over de Champ Car toekomst. Derrick Walker liet zelfs weten dat hij zijn bolides niet heeft laten rijden in Florida, vanwege de fusieperikelen.
Kevin Kalkhoven is van mening dat het nu beter is de strijdbijl te begraven en een fusie met de IRL na te streven. Het merendeel van de teambazen staat achter hem. Zij maken zich echter wel zorgen om het geld dat zij al hebben geïnvesteerd in nieuwe Champ Car-bolides. Daarnaast zou een fusie met de IRL de nodige ombouwkosten betekenen voor de Champ Car-teams.
Naast de onzekerheid, die bij de teambazen teweeg is gebracht, kan de afloop van deze zaak grote gevolgen hebben voor de circuits. Zo zou een faillissement van de Champ Car betekenen dat de serie onder de contracten met ondermeer Assen, Zolder en Jerez uit kan.
Tenslotte staat ook de manier van voortbestaan van de Atlantic Series als opstapklasse van de Champ Car ter discussie. Mocht de Champ Car verdwijnen, is het de vraag of de Atlantic Series een losstaande klasse wordt of dat het samengaat werken met een andere klasse.
Tegenwoordig is vooral Charlotte in North-Carolina de thuisbasis van alle NASCAR-teams, maar de historie van de organisatie ligt met name in Daytona. In het Streamline-hotel in Daytona Beach organiseerde Bill France, destijds zelf coureur en race-promotor, op 14 december 1947 een bijeenkomst van rijders en promotors, waar de officiële oprichting van de National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) plaatsvond. Het hotel, aan de Atlantische kust, is er nog steeds en vermeldt trots op de lichtreclame dat het de "Birthplace of NASCAR" is.
Iets verder naar het zuiden lag op het strand het oorspronkelijke Ponce Inlet-circuit waarop in Daytona van 1948 tot 1958 onder NASCAR-vlag geracet werd, voordat de huidige Speedway werd gebouwd. Borden bij de "South Turn" en de "North Turn"herinneren aan de historie.
De beginjaren van NASCAR, stockcars in de "North Turn". (Foto: Archief)
Je mag, tegen betaling van vijf dollar, nog steeds op het strand rijden, het zand is keihard. En nee, we hebben ons niet helemaal aan de maximumsnelheid van tien mijl per uur gehouden...
Veel is er niet meer van de historie te vinden, afgezien van de naam "North Turn" van een strandrestaurant en twee verwijzingsborden.
Iedereen die iets te verkopen of aan te bieden heeft, probeert mee te profiteren van de naar schatting 200.000 bezoekers die naar de race komen. Overal is de kreet "Welcome Race Fans" te vinden, van de lokale drive-in-kerk (!) tot aan de brillenwinkel tegenover het circuit, die een speciale "3 halen, 1 betalen"-deal voor racefans aanbiedt.
Parkeren op een van de vele enorme parkeerterreinen van de grote winkels aan de andere kant van International Speedway Boulevard kost flink geld, 60 dollaar is bepaald geen uitzondering. Dat komt overigens wel allemaal ten goede aan lokale goede doelen. Wie een paar parkeerplekken voor zijn of haar winkel heeft, wil niet dat daar racebezoekers parkeren.
Op het circuit worden alle auto's die het binnenterrein oprijden, zorgvuldig gecontroleerd. De kofferbak moet open en met spiegels wordt er onder de auto gezocht naar explosieven of andere ongerechtigheden.
Ook op het circuit zelf wordt niets aan het toeval overgelaten. Zo'n tien minuten voor de start van de race wordt het grasveld nog ontdaan van eventuele papiertjes of wat er verder nog zou kunnen liggen. De tribunes zijn volgepakt, in de pitstraat is het een drukte van belang, maar de schoonmaker werkt onverstoorbaar door.
Tijdens het gebed, uitgesproken door een lokale dominee ("Lord, we also thank you for Gatorade, which enables us to enjoy today's races here") en het aansluitende vertolken van het Amerikaanse volkslied staan alle teamleden keurig opgesteld in de pitstraat.
En precies als het volkslied afgelopen is, vliegen er vier F15-straaljagers over het circuit, afkomstig van de nabijgelegen Tydall Airforce Base, waar het 325th Fighter Wing Mission-squadron gestationeerd is. Zo'n show, daar houden de Amerikanen wel van.
Een paar mijl van het circuit is een groot terrein en een verkoophal, waar iedere week een soort braderie plaatsvindt. Tijdens het 500-weekend is het aanbod uitgebreid met tal van handelaren, die autosport-gerelateerde artikelen aan de man of vrouw proberen te brengen.
Gebruikt plaatwerk van NASCAR-raceauto's...
...stickers...
...lelijke poppen die coureurs moeten uitbeelden (van links naar rechts regerend kampioen Jimmie Johnson, Elliott Sadler, Bill Elliott, Dale Jarrett, Casey Kane en Ryan Newman), plus de onvermijdelijke t-shirts...
En vooral véél modelauto's, waarbij 1:24 in de VS de populairste schaal is. Onvoorstelbaar veel verschillende uitvoeringen, stickervarianten met minimale detailverschillen en soms speciale versies voor veel geld. 200 dollar of meer voor een zeldzaam model is geen uitzondering. Maar we vragen ons wel eens af wie dat allemaal moet kopen...
Peter Kox met de Reiter-Lamborghini op het circuit van Misano
Peter Kox had volop mogelijkheden om uit te kiezen voor het raceseizoen 2008. Het team VM Motorsport by Equipe Verschuur had veel belangstelling voor de Eindhovenaar voor het project met de Porsche RS Spyder en ook het Britse Prodrive, waarmee Kox een jarenlange relatie heeft, had graag weer van zijn diensten gebruik gemaakt. Kox koos echter voor een driejarig contract met Hans Reiter, die onder de vlag van Reiter Engineering een Lamborghini Murciélago R-GT gaat inzetten bij de Le Mans Series en, als de organisatie meewerkt, tijdens de 24 Uur van Le Mans.
Hans Reiter werkte al met Peter Kox samen toen Reiter engineer bij het BMW-fabrieksteam Schnitzer was en Kox daar in 1995 deelnam aan de Duitse STW-Cup. Kox vertelt: "Sinds 2001 heb ik voor zowel Reiter Engineering als Prodive gereden en nu kreeg ik deze goede aanbieding." Zijn loyaliteit naar Reiter toe deed hem uiteindelijk kiezen voor het Lamborghini-project. "Er zit een sponsor achter, de Russische Interprogressbank, die het project voor drie jaar ondersteunt. Dat is voor iemand als Hans, die de afgelopen jaren zoveel inzet heeft getoond om zijn team te laten draaien, heel belangrijk en dat wil ik hem niet onthouden. Een driejarig contract is vrij uniek in de racerij en ook voor mij in deze fase van mijn carrière heel belangrijk."
Kox beschouwt de Lamborghini, waarmee hij ook vorig jaar uitkwam in het FIA GT-kampioenschap, een beetje als zijn baby. "Sinds Audi, het moederbedrijf van Lamborghini, aan Hans Reiter de opdracht tot ontwikkeling van de raceversie van de Murcielago gaf, ben ik er steeds nauw bij betrokken geweest." Dankzij de betrokkenheid van de Interprogressbank beschikt het team nu over meer middelen om de ontwikkeling door te voeren. "We zijn zelfs al in de windtunnel geweest. In principe is de Lamborghini niet zon doorontwikkelde wagen als die van de concurrentie. Ik denk dat we nog een sprongetje kunnen maken. De structuur is interessant, nu hopen dat er iets goeds uitkomt."
Kox' teamgenoot voor de geplande deelname aan de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans is de Rus Roman Rusinov, die ondermeer een blauwe maandag actief was als testrijder bij het toenmalige Midland Formule 1-team, toen Alex Shnaider daar nog aan het bewind was, en ook ervaring opdeed in het FIA GT-kampioenschap.
het bmw sauber team heeft bekent gemaakt dat de oostenrijker cristian klien in 2008 testrijder en reserverijder zal zijn bij het team.
we willen een rijder met formulen 1 ervaring zo zij teambaas mario theisen de 24 jarige klien heeft deze ervaring van 2004 tot en met 2006 reed hij voor jaguar/red bull alvorens in 2007 een jaar als testrijder bij honda in dienst te zijn gewest de 23 jarige marco asmer uit estland zal de tweede testrijder zijn van bmw in 2008.
mario theissen zei met klien hebben we een coureur aangetrokken die bekend is met de indelingen van een gp weekend en direckt in kan stappen als een van onze racecoureus niet kan rijder vorig jaar moest sebastian vetel nog ingspringen na de cracht van roberd kobica vettel is daarna verhuist naar toro rosso voor een rol als racepiloot de duitser timo glock nam daarna vettels plaats in als testrijder maar glock heeft nu eveneens een racezitje bij toyota.
klein zelf hoopte op een racezitje bij force india f1 maar dit is voor zijn neus weg gekaapt door giancarlo fisicela tijdens de schoot out die het team georganiseerd heeft.
mclaren heeft laten zien dat het concept wieldop nog helemaal niet vervolmaakt is en tilde het idee naar een hoger plan afgelopen donderdag bij de test op jerez.
de mclaren mp40/23 van de fin heiki kovalainen was gisteren voorzien van een nieuwe versie van de wieldopen deze wieldopen op de vorwielen dekten niet alleen de velgen af maar vielen ook voor en deel over de band ook deze wieldoppen zijn statis dus bewegen niet mee met het wiel naar de uitvinding van ferrari en imiddels gekopieerd door verschilende andere teams zo als bmw.
intersant genoeg zette de jonge fin voor de lunch een tijd neer die meer dan een halve seconde sneller was dan de snelste tijd van mark webber op woensdag.
De Dutch Supercar Challenge staat aan de vooravond van wederom een prachtig seizoen. Nog meer inschrijvingen, nog mooiere autos en zoals het er nu naar uitziet nog meer competitie. Reden genoeg om een voorlopige startlijst te publiceren zodat de fans kunnen zien wat ze komend seizoen allemaal voor moois kunnen verwachten.
In de GT-divisie komen veel bekende namen terug. Zo is bijvoorbeeld Brinkmann Motorsport weer van de partij met de beide DTM Audis, gaan de Graaff en Ribbens wederom met hun ETEC-Viper voor het kampioenschap, verschijnt René Snel met zijn nog verder verbeterde GT2 Porsche aan de start en heeft Ric Wood zich ook weer met zijn DTM Astra ingeschreven. Ook zijn er veel nieuwe inschrijvingen. Wat te denken van een Ford Falcon V8 Supercar, Graham Coomes die terugkeert met zijn Porsche 996 Twin Turbo en twee nieuwe autos voor Papagayo Racing, zijnde een Ferrari F430 en een Corvette GT3. Overigens is deze Corvette de nieuwe 2007 auto van René Snel die nu zijn debuut krijgt. Cor Euser zet zijn Spaanse avonturen een tandje lager en zal nu vrijwel het gehele seizoen meestrijden voor de titel.
Ook het aantal Moslers begint grote vormen aan te nemen. Mede door de oprichting van de Mosler Challenge binnen de DSC ligt het aantal inschrijvingen hiervoor momenteel op acht. Tussen een aantal bekende Mosler-namen vinden we bijvoorbeeld ook de naam van Berry van Elk, die van zijn Minigeloof is afgestapt en komend seizoen met een Mosler MT900 GT3 aan de start zal verschijnen.
De inschrijvingen voor de Supersport I-divisie lagen nog nooit zo hoog. Vorig jaar bleef deze divisie tot de laatste race spannend, en het lijkt erop dat de concurrentie in deze divisie alleen maar is toegenomen voor komend seizoen. Peter van der Kolk gaat in ieder geval er alles aan doen om zijn titel te verdedigen en is dan ook al een aantal maanden druk bezig met de bouw van een zeer speciale BMW 1-serie met M3 V8 motor. Henk Thuis is overgestapt van de BMW V8 GTR naar een Porsche 997 GT3. Eén van de vele Porsches kunnen we zeggen, want mede door het succesvolle team van Lammertink vinden we dit seizoen maar liefst veertien Porsches terug in deze divisie.
Verder vinden we nog meer fraaie autos terug in de Supersport I, want wat te denken van de Aston Martin Vantage waar Gravity Racing momenteel druk mee bezig is? Drie van deze speciale bolides verschijnen er dit seizoen aan de start. Het team is tevens verantwoordelijk voor de Corvette GT4R van Rogier Kroymans en Danny van Dongen. RS Motorsport is druk in de weer met twee gloednieuwe wagens, een BMW E90 GRTS voor de vice kampioen Sport Bas Barenbrug en een BMW E87 GTRS Supersport 2 racer voor de winnaar van de Dunlop Drivers Challenge 2007, Martijn Stroet.
Tot slot vinden we ook een aantal Silhouettes terug in deze klasse, waaronder de Opel Astra Silhouette van Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjes en de Megane Trophys van Carworld Motorsport.
Ook in de Supersport II-divisie vinden we veel bekende namen terug. Zo hebben defending champions Tony Brown en Ian White zich nog niet definitief ingeschreven, het nog niet bekend met welke wagen zij het seizoen aan gaan vangen om de titel te verdedigen. Milko Tas gaat proberen om met de inmiddels vertrouwde Seat Leon Supercopa zijn goede jaar 2007 te evenaren of zelfs te verbeteren. Teamgenoot Laurens Okkerse is nieuw in de divisie en heeft vanuit Zweden een Volvo S60P5 aangeschaft. Een tweede Seat Leon Supercopa wordt ingeschreven door team Moreel, die debuteren in de Dutch Supercar Challenge nadat ze afgelopen seizoen kampioen werden in de Volkswagen Endurance Cup. JR Motorsport is momenteel druk bezig met de preparatie van een nieuwe BMW 1-serie voor Richad van den Bos en André de Vries en Albi Engineering is op zijn beurt druk met de preparatie van een BMW Z4 M3 voor Eugène Janssen.
De Sport I-divisie kent komend seizoen veel nieuwe autos. De kampioen en vice-kampioen van afgelopen seizoen, zijnde Kees Kreijne en Bas Barenbrug, zijn overgestapt naar de Supersport I-divisie waardoor de ruimte openligt voor de andere deelnemers om zich te melden aan de top van deze divisie. Evenals afgelopen seizoen is John van der Voort weer van de partij met zijn fraaie BMW 1-serie en ook Braspenning racing is bezig met het bouwen van een 1-serie. Deze wagen is echter een 1-serie coupé, en is bestemd voor Hank Kruyt. Overigens biedt Braspenning Racing ook plek aan twee snelle dames, zijnde Eline Braspenning en Esra van Elk. Zij verschijnen beide met een BMW E36 Compact aan de start. Nieuw in deze divisie is Van der Kooy Sportscars, die zich onder de naam van Momentum Racing met maar liefst vijf Lotus Exiges hebben ingeschreven.
Nieuw is dit seizoen de Sport II-divisie. De deelnemers uit deze divisie mochten tijdens de Finaleraces op Assen al een keer ruiken aan de Dutch Supercar Challenge, en na evaluatie is besloten om deze divisie door te zetten in 2008. Op deze manier is het ook voor teams met minder budget mogelijk om deel uit te maken van de Dutch Supercar Challenge. Ook voor deze divisie zijn al veel inschrijvingen binnen van onder andere M7 Racing met zes Mini Coopers en Spirit Racing met hun vertrouwde Renault Clios en er worden er nog een aantal verwacht.
Onderstaand een overzicht van alle inschrijvingen per divisie. Overigens zijn nog niet alle inschrijvingen gepubliceerd, omdat een aantal teams liever nog niet had dat hun inschrijving bekend werd gemaakt. Dit is dus nog niet alles!
Startnummer / auto / team / Eerste coureur / Tweede coureur
Divisie GT
101 / Audi TTR / Brinkmann Motorsport / tba / tba 102 / Viper SRT10 / Racing for Holland-ETEC / Robert de Graaff / Philippe Ribbens 103 / Audi TTR / Brinkmann Motorsport / tba/ tba 104 / Viper SRT 10 / Rudolph Racing / Roger Grouwels 105 / Porsche 997 Twin Turbo / RSRacing / Rene Snel 106 / ..... V8 Star / Papagayo Racing / tba / tba 107 / ......V8 Star / Papagayo Racing / Meindert van Buuren 109 / Marcorelly / Marcos Racing Int. / Cor Euser / tba 112 / Porsche 996 Twin Turbo/ Lammertink Racing / Graham Coomes 118 / Porsche GT3RS / De Jong Motorsport / Gerard de Jong 119 / Porsche GR3 Turbo / GT3 Racing Lingewaal / Jack Rozendaal 120 / Porsche 997 RSR / Lammertink Racing / Biense Dijkstra 123 / Opel Astra DTM / Ric Wood 124 / Hansen GT / Hansen Racing/ tba / tba 129 / Ferrari F430 / Papagayo Racing / Rick Abresch / Luc Braams 130 / Corvette GT3 / Papagayo Racing / Alex van 't Hof / Danny Werkman 132 / Porsche 997 RS / Point Preparation / Peter Cook 133 / Ford Falcon V8 Supercar / Adam Sharpe Motorsport / Adam Sharpe / George Haynes 170 / Mosler MT900R / Virgo Motorsport / Gary & Michael Woodcock 171 / Mosler MT 900 GT3 / Kevin Riley Motorsport / Kevin Riley / Ian Flux 172 / Mosler MT900R / Eigner Racing / Harry Mecke / tba 173 / Mosler MT900 GT3 / V-Max Racing / Berry van Elk 174 / Mosler MT900 GT3 / GTO Racing / tba / tba 175 / Mosler MT900 GT3 / Rollcenter Racing / Martin Short / tba 176 / Mosler MT900 GT3 / GTO Racing / tba / tba 177 / Mosler MT900 GT3 / Foxdale Racing / Andrew State / Aaron Scott
Deelnemers die zich voor een aantal races hebben ingeschreven:
110 / TVR Sagaris / Team Holden Racing / Andy Holden / Darren Dowling 115 / TVR Sagaris / Glynnsport Ltd. / Steve Glynn 116 / TVR Sagaris / Glynnsport Ltd. / Tim Hood 117 / TVR Sagaris / Glynnsport Ltd. / Fred Tonge 128 / Ferrari F360 / Aaron Scott 199 / Lotus Esprit V8 / V-Max racing / Dick van Elk
Divisie Supersport 1
201 / BMW 1 Compact V8 / H&P Racing / Peter van der Kolk 202 / BMW WTCC M3 / Deheeg.nl / Richard van den Berg 203 / Porsche 997 GT3 / JR Motorsport / Henk Thuis 204 / BMW V8 GTR / Euro Autosport / Ruud Olij 207 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / Jan Storm 208 / Porsche 997 GT3 / tba / Jan Willems 209 / Porsche 997 GT3 / Topper -Lammertink Racing / Dirk Schulz 211 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / Nol Kohler 212 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / Michael Boertien / Jaques Groenewegen 213 / tba / Promotorsport / Derek Palmer jr. / Rick Pearson 214 / Porsche 997 GT3 / Carworld Motorsport / Rob Frijns 215 / Renault Megane Trophy / Carworld Motorsport / Erol Ertan 217 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / Gerd Rijper 218 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / Edo de Vries 219 / Porsche 997 GT3 / Lammertink Racing / tba 221 / Astra Silhoutte F / M7 Racing / Carlo Kuijer/ Jeroen Reijntjes 222 / Marcos Mantis / Marcos Racing International/ Jan de Wit 228 / BMW GTR / Meijers Motorsport / Frank Meijers 230 / Porsche 997 GT3 / Stuart Racing / Stuart Clarke 231 / Porsche 996 RS / De Jong Motorsport / Sjaco Griffioen 236 / Porsche 996 GT3 / Bos Motorsport / Pieter Bos 238 / Porsche 997 GT3 / In2Racing / Michael Donavan / Nick Dudfield 240 / Marcos Mantis / Moritz Racing / Bert Moritz/ Patrick Moritz 241 / Renault Megane Trophy / Carworld Motrorsport / Rene Wijnen / Pieter Dubois 242 / Renault Megane Trophy / Carworld Motorsport / Jochem Habets 243 / tba / Eurogrip racing / Carworld Motorsport / Nik de Jong / Koen Bogaerts 244 / Aston Martin Vantage / Gravity - Kroymans Racing / Marcel Norbart 245 / Aston Martin Vantage / Gravity-Kroymans Racing / Kees Kreijne 246 / Aston Martin Vantage / Gravity - Kroymans Racing / Wilfred Herder 247 / BMW E46 GTR / Team Webb / Martin & Caroline Webb 248 / BMW E90 GTRS / ICE Racing RS Motorsport / Bas Barenbrug 249 / K1 Sportcar / K1-Brinkmann Motorsport / tba / tba 252 / Panoz GTS / Dress-for-Less / Mirco Schultis 260 / Corvette C6 GT4+ / Corvette Europe / Rogier Kroymans / Danny van Dongen 261 / Corvette C6 GT4+ / Corvette Europe / tba / tba
Deelnemers die zich voor een aantal races hebben ingeschreven:
223 / Porsche 997 GT3 / Apex / Jim Geddie 224 / Porsche 997 GT3 / Apex / Tommy Dreelan 225 / Porsche 997 GT3 / Apex / Bob Lyons 229 / BMW GTR / Barclay Dougall
Divisie Supersport 2
301 / tba / Clayton Holdings / Ian White / Tony Brown defending Champions (tba) 302 / Seat Leon Supercopa / Brax Racing / Milko Tas 306 / BMW Z4 M3 / Albi Engineering / Eugene Janssen 307 / BMW 1serie / JR Motorsport / Richard van den Bos / Andre de Vries 308 / BMW Compact / LWG Racing - Marcos RI / Laurens Gooshouwer 309 / BMW E46 M3 / Hills Motorsport / Ian Hill 310 / Lotus Exige / RED Motorsport / Martin Roos 312 / Saker Sportscar / Chairsupply.eu / Bob Herber 320 / Seat Leon Supercopa / Team Moreel / Ferry & Robin Monster 322 / Volvo S60P5 / Brax Racing / Laurens Okkerse 323 / BMW Z3 V8 / Braspenning Racing / Willy Angenent 326 / BMW E87 GTRS / RS Motorsport / Martijn Stroet 329 / BMW E46 GTR / DF Racing / t.b.a. 330 / BMW E36 M3 / JR Motorsport / Erwin Tiemeijer 331 / BMW E46 Coupe / Braspenning Racing / Cor van Valen 332 / BMW E46 Coupe / Braspenning Racing / Iman van Schelven 333 / Marcos Mantis / Marcos Racing International / Jose Bermuda de Castro 335 / Ginetta GT40 / JL Motorsport / Lutz Paff 336 / BMW E46Compact / Doveno Racing / Joost den Ouden 344 / Marcos Mantis / Helmert Jan & Isaac & Bram van der Slik
Deelnemers die zich voor een aantal races hebben ingeschreven:
314 / tba. 315 / tba. 316 / tba. 317 / tba.
Divisie Sport 1
406 / BMW 1 serie Coupe / Braspenning Racing / Hank Kruyt 408 / BMW E80 Compact / Scuderia Bavaria / John van der Voort 410 / Lotus Exige / RED Motorsport / Wilfried Schwohl 413 / BMW E36 M3 / LZ Racing / Leon Zappeij 420 / Renault Clio 2007 / Poxy Racing / Jan Reigersberg 421 / Alfa 147 GTA / Het Autohuis Racing / Joost Muijen 423 / BMW E36 Compact / Braspenning Racing / Eline Braspenning 424 / BMW E36 Compact / Braspenning Racing / Esra van Elk 426 / Lotus Exige Cup / Momentum Racing / Willem en Jan van der Kooy 427 / Lotus Exige Cup / Momentum Racing / Martijn van Rheenen 428 / Lotus Exige Cup / Momentum Racing / Christian Gyasi 429 / Lotus Exige Cup / Momentum Racing / Jeffrey Berkhouwer 430 / Lotus Exige Cup / Momentum Racing / Onno van Rheenen 432 / Lotus Exige Cup / Deldiche Racing / Luc de Cock
Deelnemers die zich voor een aantal races hebben ingeschreven:
409 / Renault Clio / Nico Been 417 / Mercedes 190E / Wessel van Drimmelen 440 / tba 444 / MINI Cooper S Turbo / V-Max Racing / Berry van Elk
Divisie Sport 2
501 / MINI Cooper / M7 Racing / tba / tba 502 / MINI Cooper / M7 Racing / tba / tba 503 / MINI Cooper / M7 Racing / tba / tba 504 / MINI Cooper / M7 Racing / tba / tba 505 / MINI Cooper / M7 Racing / tba / tba 506 / MINI Cooper / M7 Racing / tba / tba 507 / BMW E46 Compact / Marcos Racing Int. / tba 508 / tba / Marco van der Does 509 / BMW E46 Compact / Braspenning Racing / Nico & Merel Cusell 514 / Clio 2.0 RS / Spirit Racing / Frank Bedorf 515 / Clio 2.0 RS / Spirit Racing / Rob Nieman 516 / Clio 2.0 RS / Spirit Racing / Erik Buys 520 / KIA Ce'ed / Marcel van Dam
Peugeot Sport heeft vandaag haar programma aangekondigd voor het jaar 2008. Net als vorig jaar treedt de Franse constructeur aan in Le Mans en in de Le Mans Series. Qua rijders heeft Peugeot veel huidige, en ex F1-coureurs aangetrokken.
Het evenement met de hoogste prioriteit is uiteraard de 24 Heures du Mans, waarin ze dit jaar resoluut voor de overwinning gaan. Om nog meer kans te hebben op die overwinning zetten ze niet twee, maar drie wagens in voor deze prestigieuze race, net als grootste concurrent Audi. Aangezien er maar twee auto's per team mogen starten, komen startnummers 7 en 8 aan de start onder de naam "Team Peugeot Total", en zal startnummer 9 de naam "Peugeot Sport Total" meekrijgen.
Tien coureurs behoren dit jaar tot het officiële Peugeot-team: - Marc Gené - Nicolas Minassian - Pedro Lamy - Stéphane Sarrazin - Franck Montagny (Le Mans) - Jacques Villeneuve (Le Mans) - Ricardo Zonta (Le Mans) - Alexander Wurz (Le Mans) - Christian Klien (Le Mans) - Anthony Beltoise (test- en reserverijder)
Wie teamgenoot wordt van mekaar en wie welke auto gaat besturen wordt rond mei bekendgemaakt. Peugeot wil namelijk eerst grondig elke coureur bestuderen en zo evenwichtige line-ups opstellen.
Peugeot keert ook terug naar de LMS om hun titel te verdedigen. Er staan opnieuw twee Peugeots 908 HDi FAP klaar voor de duo's Gené/Minassian en Lamy/Sarrazin.
Eerste afspraak met Peugeot: de Mobil 1 12 Hours of Sebring. Het Franse team trekt namelijk met één auto richting de States voor de 12-uurs race. Coureurs van dienst: Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin en Nicolas Minassian.
Bij NASCAR wordt ook de historie gekoesterd en oud-kampioenen in de sport worden met respect behandeld. Zo bijvoorbeeld Junior Johnson, die in 1960 de 500-mijlsrace van Daytona won. Johnson behoort tot de oergeneratie van NASCAR-rijders, die hun wagenbeheersing verkregen tijdens vooral nachtelijke ritten met illegaal gestookte whiskey ("moonshine") in de tijd van de Amerikaanse drooglegging. Tijdens een korte interviewsessie wilden velen zijn herinneringen horen. Daarna werd hij door fans haast bestormd voor handtekeningen.
Tegenover de speedway in Daytona bevindt zich een vestiging van de bekende keten Barnes & Noble, zo'n heerlijke Amerikaanse boekhandel waar je je, als je dat wilt, urenlang in een van de comfortabele Chesterfield-fauteuils kunt nestelen met een stapel boeken en tijdschrifen. De afdeling sportboeken is indrukwekkend: dikke naslagwerken en statistiekboeken over de grote Amerikaanse sporten ijshockey, football, basketball en baseball, maar ook een flinke autosportsectie met zelfs hier en daar een verdwaald boek over de Formule 1. Maar de hoofdmoot wordt natuurlijk gevormd door NASCAR-boeken, waarvoor een aparte tafel is ingericht.
Biografieën van coureurs, snel gemaakte fotoboeken, een boek met recepten uit NASCAR-country, de zuidelijke staten, en zelfs een boekje met Bijbeloverdenkingen, gerelateerd aan NASCAR. Hier inspecteert een typische fan het aanbod. Ook wij breidden er onze collectie weer flink uit, niet alleen met boeken over NASCAR.
De typische NASCAR-rijder en teambaas slaapt niet in een hotel, maar in een luxe camper, die doorgaans door een eigen chauffeur naar de circuits wordt gebracht. Op het gigantische binnenterrein van het circuit staan de campers rijen dik opgesteld.
Natuurlijk wil je niet dat zo'n camper van binnen vies wordt. Vandaar de mededeling "Please remove shoes before entering" bij de deur.
Voor het transport in de buurt is er dan meestal nog een personenauto, doorgaans ook geen kinderachtige exemplaren. Wat te denken van deze dikke Ford Mustang met een vermogen van 510 pk?
De auto blijkt eigendom van Jack Roush, een belangrijke tuner in de autosport en al jarenlang eigenaar van een groot NASCAR-team.
Langs de speedway loopt de brede Speedway Boulevard met vier banen in beide richtingen. Nu is het nog relatief rustig, maar dat wordt gedurende het weekend wel anders. De race is al wekenlang uitverkocht, op zondag worden er zo'n 200.000 bezoekers verwacht.
Aan de achterkant van de hoofdtribune bij met museum "Daytona Experience" is iemand al enkele dagen bezig om NASCAR-wedstrijdauto's als zandsculptuur vorm te geven.
Ook hier aandacht voor de historie: oud-500-winnaars hebben zich in een soort "Walk of Fame" met hand- en voetafdrukken vereeuwigd, zoals hier Dale Jarrett.
Bij Dale Earnhardt, de zevenvoudig NASCAR-kampioen die in 2001 tijdens de slotfase van de Daytona 500 dodelijk verongelukte, gaat de verering nog verder. Het nummer "3" heeft in NASCAR-kringen nog meer betekenis dan Gilles Villeneuves "27" voor Formule 1-fans. Bij de ingang van de Daytona Experience staat een groot bronzen standbeeld van Earnhardt, alias "The Intimidator", met de winnaarstrofee van de Daytona 500 in zijn handen.