Maandag is de Champ Car-teams verteld dat zij beter kunnen stoppen met het werken aan hun Panoz-chassis. De lange strijd tussen de Champ Car en de IRL lijkt tot een einde te kunnen komen, nu de weg naar een fusie minder hobbels kent dan ooit tevoren. Dit meldde het Amerikaanse SPEEDtv.com. Het begint erop te lijken dat de F1 een nog grotere tegenhanger gaat krijgen in Amerika.
SPEEDtv.com wist al te melden dat de IRL en de Champ Car tot een overeenkomst zijn gekomen. Een officiële melding wordt over enkele dagen verwacht. Na twee weken van onderhandelingen zullen daarmee verschillende Champ Car teams, coureurs en circuits de stap naar de IRL maken.
Het is de bedoeling dat ik eind deze week naar Indianapolis vlieg om daar een stoeltje te passen, daarna is het haasten om op tijd klaar te zijn voor de eerste open test in Homestead, vertelde Paul Tracy tegenover SPEEDtv. Wij hebben helemaal geen ervaring met deze Dallaras. Daarom hebben wij alle tijd nodig, die wij krijgen, om te testen. Dit is echter wel het beste voor de open-wheel racerij.
De Champ Car-teams worden aardig in het zadel geholpen voor de overgang naar de IRL. Van de IRL krijgt elk Champ Car-team, dat een heel seizoen mee kan doen aan de IRL, een gratis bolide, gratis motoren en 1,2 miljoen dollar. Verwacht wordt dat ongeveer acht bolides het IRL-veld gaan aanvullen.
Ook de IRL-kalender zal aangepast worden. Zo worden een aantal Champ Car-circuits gepromoveerd tot IRL-circuits. Er is echter nog geen enkele melding gemaakt over hoe het verder moet met de Europese races van de Champ Car. Gezien de Amerikaanse instelling van de IRL, ziet het er slecht uit voor de Europese circuits.
Het seizoen 2007 betekende een prachtig raceseizoen voor de Marcel Norbart en Kees Kreijne. Met respectievelijk een tweede en eerste plaats in hun klasse waren de heren, inclusief het team Gravity Racing uiteraard dik tevreden. Al snel kwam echter de vraag bij het team op welke manier ze dit de komende seizoenen kunnen overtreffen. Marcel Norbart, werkzaam bij Kroymans Retail Group vond de passende oplossing. Het jaar 2008 zal in het teken komen te staan van Aston Martin.
De zoektocht naar de geschikte Aston Martin was geen gemakkelijke. Het team had eerst het idee om via Aston Martin een kale body te kunnen kopen, maar dat bleek lastiger dan gedacht. Het Engelse Prodrive is namelijk de exclusieve partner van Aston Martin als het gaat om de racerij waardoor het voor andere partijen onmogelijk is om een kale body aan te kunnen schaffen. Toen stuitte het team op de Aston Martin Vantage N24, een auto die zijn naam te danken heeft aan zijn 24e plek die de auto behaalde tijdens de 24h van de Nürburgring in 2006. De N24 is de raceversie van de Aston Martin Vantage, en racet onder andere ook in verschillende GT4-kampioenschappen. Een betere basis voor de Gravity special Aston Martin kon het team niet hebben, zij het ook dat de Aston Martin Vantage N24 een zeer exclusieve auto is. Slechts vijf komen er op de Europese markt, en Gravity Racing zal er komend seizoen maar liefst drie gaan inzetten in de Dutch Supercar Challenge.
Gravity Racing zou echter Gravity Racing niet zijn als de auto niet nog grondig werd aangepast. De Vantage zal onder andere een DBR9 Le Mans sequentiële versnellingsbak en een Gravity Racing special onderstel krijgen, zoals iedereen die nog kent van mijn vorige Porsche 911 GT3, aldus Marcel Norbart, die tevens laat weten dat de Aston Martin een bij de TU Delft getest aerodynamisch pakket zal krijgen. Dit alles komt uit de geheime doos van onze Gravity Racing race engineers Martijn Heemstra en Dick de Graaff. Niet voor niets al jaren ons technisch duo voor Kei-&Keihard!"
Coureurs van de drie Aston Martin Vantage N24s zijn bovengenoemde Marcel Norbart, Kees Kreijne en nieuwkomer Wilfred Herder. Norbart maakte in 2006 zijn debuut in de Dutch Supercar Challenge met een Porsche 996 GT3, na eerder in de Porsche Cup uit te zijn gekomen. Norbart werd in zijn eerste jaar vierde in de Supersport I-divisie, en wist dit resultaat in 2007 te verbeteren. Toen stapte hij namelijk over in een fraaie Seat Leon Supercopa, waarmee hij tweede werd in de Supersport II-divisie.
Evenals voor Norbart is 2008 ook voor Kees Kreijne het derde seizoen in de Dutch Supercar Challenge. In zijn opvallende Lotus Exige werd hij in 2006 meteen derde in de Sport-divisie. In 2007 wist Kreijne de weg naar boven meer en meer te vinden waardoor hij op voortreffelijke wijze kampioen wist te worden in de Sport-divisie.
De 44-jarige Wilfred Herder is komend seizoen debutant in de Dutch Supercar Challenge. Herder kwam in 2004 en 2005 uit in de Seat Ibiza Endurance Cup en in 2006 in de Volkswagen Endurance Cup. Door omstandigheden was 2007 autosporttechnisch gezien voor Herder een rustjaar, maar voor hem kan het seizoen 2008 niet snel genoeg beginnen.
Gravity Racing prepareert ook de Corvette C6 GT4R die komend seizoen door Kroymans wordt ingezet en bestuurd gaat worden door Danny van Dongen en Rogier Kroymans. De internationale belangstelling voor deze auto is echter groot, dus het zal waarschijnlijk niet het enigste GT4 exemplaar van deze Corvette C6 blijven. Van Dongen en Kroymans gaan eind maart waarschijnlijk op Zandvoort voor het eerst testen met de Corvette C6 GT4R. De Aston Martins maken hun baandebuut tijdens een Aston Martin trackday die op 31 maart op de Duitse Nürburgring plaatsvindt.
Het 30-jarige Formule 1-team van Frank Williams laat de auto dit jaar met zes verschillende jubileum-liveries rijden. Bij de jongste beschildering bedanken de zeven F1-wereldkampioenen die het team voortbracht hun voormalige renstal met handgeschreven teksten op de Williams FW30.
Zo reden tijdens een testsessie op het asfalt van Barcelona twee F1 Williams-wagens rond met de zeven kampioenskreten. Ik was de eerste, is de duidelijke tekst van Alan Jones, die zijn opvolger Keke Rosberg de regel Bedankt voor vier geweldige jaren zag schrijven. Ook Nigel Mansell (28 fabuleuze zeges), Alain Prost (Ik ben trots mijn laatste titel te hebben gewonnen bij Williams), Damon Hill (Bedankt Frank) en Jacques Villeneuve (Bedankt voor drie ongelooflijke jaren en het kampioenschap) lieten zich tekstueel niet onbetuigd.
Bijna 500 GPs Daarnaast zullen alle 31 coureurs, die de afgelopen 30 jaar voor Williams hebben gereden, hun naam op de monocoque geschreven krijgen. Onder hen zijn legendarische autosporthelden als Ayrton Senna, Mario Andretti en Clay Regazzoni. Met 125 pole positions, 295 podiumplaatsen, 113 zeges (waaronder 33 keer een 1-2-overwinning), in totaal 7470 raceronden aan de leiding, 9 constructeurstitels en 7 individuele kampioenschappen (wapenfeiten die onlangs op een andere jubileum-livery zijn gespot, zie foto's) is het team erg succesvol in de F1-historie. Tijdens de Grand Prix van Italië, komend seizoen, zal de befaamde renstal voor de 500ste keer aan de start van een Grote Prijs staan.
ZANDVOORT - Jadbalja Racing heeft afgelopen weekend op CircuitPark Zandvoort een zeer productieve testdag beleefd. Een sessie die er wederom grotendeels op was gericht om geïnteresseerden kennis te laten maken met de Saker Sportscar, werd tevens benut om met Saker-ambassadeur Jeroen Bleekemolen een bolide af te stellen. De A1 GP-coureur wist daarbij zeer snelle tijden te klokken. Bleekemolen heeft een druk schema want hij test woensdag in Zuid-Spanje met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder van VM Motorsport. Daarna gaat hij richting Zuid-Afrika voor de A1GP-race in Durban.
En zoals het een topcoureur betaamt was Bleekemolen direct snel. Na zijn feedback besloot het Jadbalja team enkele aanpassingen te doen aan de vering en schokbrekers voor een nog betere balans in de Saker. Vervolgens wist de rijder uit Aerdenhout een zeer snelle 1.46,1 neer te zetten: veruit de snelste tijd ooit van een Saker Sportscar op Circuit Park Zandvoort. De weersomstandigheden waren vandaag erg goed vanwege het koele weer, maar toch geeft dit de potentie van de Saker Sportscar zeer goed weer!, aldus Jeroen Bleekemolen.
Naast Jadbalja Racing was ook Bas Koeten Racing present op Zandvoort. Samen met Ben van Leliveld nam teameigenaar Bas Koeten de VDVL Gulf Saker GT onder handen. Het betreft hier een door hen speciaal opgebouwde Saker Sportscar met ruim 100pk meer dan de gewone cupauto. Met deze fraai gekleurde bolide werd probleemloos een tijd van 1:46:5 gereden door Bas Koeten, wat de auto ook een zeer geduchte kandidaat maakt voor de overwinning in de laatste race van de Winter Endurance Series op 2 maart.
Ook Saker Sportscars CEO en Jadbalja-coureur Laurens Meyer was in zijn nopjes met de tests: We hebben de laatste maanden regelmatig testdagen georganiseerd en dit begint nu eindelijk zijn vruchten af te werpen. Zoals het er nu naar uit ziet komen we op een startveld van twintig autos, maar het zou me niets verbazen als we gedurende het seizoen dat aantal ruim passeren. Ik kijk dan ook zeer uit naar de competitie met de vele nieuwe coureurs in de klasse!
Jadbalja Racing zal zich nu verder voorbereiden op de laatste race van de Winter Endurance Series. Helaas zal Jeroen Bleekemolen daarbij niet van de partij zijn, hij is dan aan het testen met de Le Mans Porsche op Paul Ricard. Deze week vertrekt Bleekemolen echter al naar Spanje voor de allereerste test met die Porsche, om vervolgens direct door te vliegen naar Zuid-Afrika voor de zevende A1GP-race van het seizoen op het stratencircuit van Durban.
Jeroen Bleekemolen met Jos Verstappen bij de lila gespoten Porsche RS Spyder.
Jeroen Bleekemolen wil dit jaar voor de titel gaan in de Porsche Supercup. Hij komt in 2008 wederom uit voor Jetstream Motorsport, waarmee hij vorig jaar veel successen boekte. Voor Jeroen wordt dit kalenderjaar echt een Porsche-seizoen, want hij gaat ook Porsche Carrera rijden en in de Le Mans Series in de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. ,,Ik hoop dat ik me in 2008 kan onderscheiden in de Porsche, waardoor ik bij dit bekende automerk in beeld kan komen als fabriekscoureur, aldus Jeroen Bleekemolen
Komend weekend doet Jeroen Bleekemolen mee aan de A1GP van Durban. Maar voordat hij in Zuid-Afrika arriveert, reist De Bleek deze week eerst nog af naar Guadix. Op dit Zuid-Spaanse circuit zal hij samen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen voor het eerst testen met de Porsche RS Spyder, waarmee het trio aan de 24 uur van Le Mans wil gaan deelnemen.
Eerst test ,,De auto heeft al eerder vanuit de Porsche-fabriek een shake-down gehad, maar nu gaan wij er met zijn drieën voor het eerst mee rijden, vertelt Jeroen. ,,De test is woensdag en donderdag. Omdat ik dit weekend in Durban moet zijn voor de A1GP, zal ik alleen woensdag op Guadix zijn. Ik ben nog nooit op dat circuit geweest. Het schijnt een mooi baantje te zijn, zeker om te testen. Ik ben benieuwd.
30 man Volgens Bleekemolen wordt het een drukke bedoening in Zuid-Spanje. ,,We zullen in totaal met een mannetje of dertig bij de Porsche-test in Spanje zijn. Naast de mensen van Equipe Verschuur die ons begeleiden, komt Porsche nog eens met 11 man en een vrachtwagen vol onderdelen naar Guadix. Porsche pakt het serieus aan. Het is voor het eerst sinds jaren dat het roemruchte merk weer gaat meedoen aan de 24 uur van Le Mans en dat moet een succes worden.
Porsche Supercup Met Porsche is ook direct de naam genoemd die dit jaar erg verbonden zal zijn aan Jeroen Bleekemolen. Zo gaat de 26-jarige rijder in 2008 wederom voor Jetstream Motorsport uitkomen in de Porsche Supercup. Nadat Jeroen in 2007 met Team Bleekemolen de Porsche Supercup-race van Monaco had gewonnen, kreeg hij een mooi aanbod om bij Jetstream te gaan racen. Dat werd een groot succes, aangezien Bleekemolen vervolgens nog vier poles, twee zeges en een aantal podiums zou scoren.
Jeroen Bleekemolen als winnaar van de Porsche Supercup in Monaco 2007. Foto: racecam.de
Titel als doel ,,Na de successen van 2007 in de Porsche Supercup kon ik bij bijna alle topteams aan de slag, vertelt Jeroen. ,,Ik heb echter besloten om bij Jetstream te blijven. Vorig jaar vormden we een prima combinatie en het team is altijd erg netjes naar me toe geweest. Het doel voor 2008 is duidelijk: Ik wil meestrijden om de titel. Het PSC-seizoen telt 12 races en begint 5 april in Bahrein.
Porsche Carrera Naast de Supercup gaat Jeroen dit jaar ook nog Porsche rijden in de Carrera Cup. Deze klasse rijdt in het bijprogramma van de DTM. Bleekemolen komt uit voor het team van Mamerow, waar hij vorig jaar ook al twee races (één keer vijfde, eenmaal op het podium als derde) voor uitkwam. ,,Ik zal de eerste twee weekenden missen omdat ik dan met de A1GP op pad ben. Maar de volgende vijf Carrera-races ben ik er zeker bij. Ook tijdens het DTM-weekend op Zandvoort. Of ik de laatste twee van de in totaal negen races kan meedoen, ligt onder meer aan het A1GP-programma van 2008/2009.
Belangrijk Bleekemolen zal in 2008 waarschijnlijk ook nog twee wedstrijden racen in de ADAC Masters, een Duits GT-kampioenschap. Bovendien heeft hij een aanbieding op zak om deel te nemen aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Daarnaast heeft hij natuurlijk nog zijn verplichtingen voor het A1GP Team Nederland van Jan Lammers. ,,Maar het dus ook veel Porsche rijden. Dit kan voor mijn carrière een heel belangrijk jaar worden. Als ik goed presteer in 2008, hoop ik in beeld te komen als fabrieksrijder van Porsche. Dat zou heel erg mooi zijn.
Justin Wilson won in 2007 de eerste Champcar-race ooit op Assen. Indy Racing League (IRL) en Champcar zouden overeenstemming hebben bereikt om door te gaan als één gezamenlijke raceserie. Dat meldt autosportjournalist Robin Miller van SpeedTV.
Rietbergen: Champcars in 2008 waarschijnlijk niet op Assen Als deze berichtgeving inderdaad klopt, is de kans levensgroot aanwezig dat de Amerikaanse bolides dit jaar niet meer naar Europa komen. En dat de open wheels - zoals in 2007 wel het geval was - niet meer naar Assen en het Belgische Zolder zullen afreizen. Bart Rietbergen, die de race in 2007 op Assen organiseerde en dat ook in 2008 tot en met 2011 zou gaan doen, verwacht dat de Champcars inderdaad niet meer naar de Drentse racebaan zullen komen dit jaar. ,,Het rommelt al vier maanden binnen de Champcar. Ik denk dat ze in 2008 niet meer naar Europa komen
George: 'Op de drempel' Tony George, die in 1996 met IRL begon nadat de toenmalige CART-serie uit elkaar was gevallen, heeft nog niet geconformeerd dat de fusie tussen IRL en Champcar rond is. ,,Hoewel het waar is dat ik nog steeds geloof dat we op de drempel staan van iets wat al veel eerder had moeten gebeuren, zijn we nog niet die drempel over, liet hij maandagavond laat weten aan SpeedTV.
Monteurs werken aan de Champcar van Paul Tracy op Assen in 2007.
Paul Tracy gaat al nieuw stoeltje passen en testen Niettemin stelt SpeedTV dat alle signalen erop wijzen dat dit tumultueuze hoofdstuk uit de Amerikaanse racerij eindelijk is gesloten. Zo vertelt de bekende Champcar-coureur Paul Tracy bijvoorbeeld dat hij binnenkort al een stoeltje gaat passen voor de wagen die in de samengesmolten serie uitkomt. Én dat hij op 27 en 28 februari wil gaan testen met de nieuwe bolide op de oval van Homestead. Bovendien zegt Tracy over de fusie dat dit het beste is wat er met open wheel-racing kan gebeuren.
Positief nieuws verwacht Derrick Walker, teameigenaar van het in Champcar uitkomende Team Australia, liet SpeedTV weten dat hij verwacht dat er vandaag of morgen positief nieuws (een fusie tussen Champcar en IRL, red.) te melden zal zijn. Ook Eric Bachelart, eigenaar van Conquest Racing, wordt opgevoerd door SpeedTV. ,,Ik denk dat wij dit jaar in een gecombineerde Champcar/IRL-serie zullen rijden, aldus Eric Bachelart.
BATANGAS - Een maand na de races van Batangas was de F3-caravaan dit weekend opnieuw te gast op de Filippijnse omloop. Met de gebeurtenissen van het vorige raceweekend nog vers in het geheugen begon Frédéric Vervisch aan de oefensessies. Die domineerde hij en zette tegelijkertijd een nieuw ronderecord neer. Titelrivaal Hamad Al Fardan, die een seconde trager was, vond dit onacceptabel. De rijder uit Bahrein beschuldigde Frédéric en Team Goddard van vals spel en gaf daarna forfait voor de rest van het seizoen. Met Al Fardan heb ik een concurrent minder en dat is wel spijtig. Dat hij ons in de pers aanviel met dit soort beschuldigingen gaat evenwel te ver. Het was correcter geweest als hij officieel een klacht zou hebben ingediend, aldus Frédéric Vervisch.
Vervisch antwoordde op die aantijgingen met de snelste tijd in de kwalificaties, gevolgd door drie overwinningen en drie snelste raceronden. Enkel in de vierde race ging het wat minder. Net voor de start begon het te regenen. We hadden ons misrekend en stonden met een droogweersetup aan de start. Het was te laat om nog iets te wijzigen, maar een bandenwissel zat er nog wel in. Er was zoveel aquaplaning dat ik de wagen amper op de baan kon houden, legde Vervisch, die te boek staat als een sterke regenrijder, achteraf uit. Ik ging driemaal van de baan en telkens scheelde het millimeters of de race eindigde in de muur. Ten slotte kon de Kortrijkzaan nog een mooie tweede plaats in de wacht slepen.
Globaal gezien was dit een schitterend weekend, met dank aan Team Goddard. Maar het is jammer dat ik tijdens die laatste race de kers niet op de taart kon zetten. We waren dit weekend immers veruit de snelsten en dus zou een vierde zege een mooie bekroning geweest zijn. Ontevreden zijn we niet, daar we onze voorsprong in het kampioenschap konden vergroten en dat biedt goede perspectieven voor de komende race."
Henki Waldschmidt was in 2007 deelnemer aan de Eurocup Formule Renault 2.0. Foto: PR
De Eurocup Formule Renault 2.0 krijgt een flink startveld dit jaar. Liefst 44 coureurs van 19 teams, die weer afkomstig zijn uit 9 verschillende landen, vormen het internationale startveld.
De organisatie van de World Series by Renault verwacht een seizoen vol actie. Het autosportjaar voor deze klasse begint 3 en 4 mei op Spa-Francorchamps. Daarvoor kan er nog flink getest worden door de renstallen. Volgende week wordt er geoefend op Valencia, terwijl er ook nog tweedaagse sessies in Barcelona, Spa-Francorchamps, Paul Ricard en Le Mans staan gepland.
De 19 deelnemende teams zijn (op alfabetische volgorde): Team (land) en aantal autos: BOUTSEN ENERGY RACING (BEL) 2 BVM MINARDI TEAM (ITA) 3 EPSILON EUSKADI 1(SPA) 3 EPSILON EUSKADI 2 (SPA) 3 EPSILON SPORT (FRA) 3 FORTEC COMPETITION (GBR) 2 FORTEC MOTORSPORT (GBR) 2 HITECH JUNIOR RACING (GBR) 2 HITECH JUNIOR TEAM (GBR) 2 IQUICK (SPA) 3 JENZER MOTORSPORT (ZWI) 3 KRENEK MOTORSPORT (TSJ) 1 MOTOPARK ACADEMY (DUI) 2 MOTOPARK ARENA (DUI) 2 PREMA POWERTEAM (ITA) 3 RB RACING TEAM (KRO) 1 SG DRIVERS PROJECT (FRA) 3 SG FORMULA (FRA) 3 TCS RACING (FRA) 1
Ralf Schumacher testte eerder dit jaar al in de voormalige DTM-Mercedes van Mika Häkkinen. Foto: PR
Ralf Schumacher ist Mercedes-pilot! Met deze kop bericht het Duitse blad Bild dat de broer van Michael vandaag een DTM-contract bij de rivaal van Audi heeft ondertekend. Ralf had al twee keer uitgebreid getest bij de Mercedes-formatie.
De 32-jarige Duitser, die in zijn Formule 1-carrière zes Grand Prix won, heeft in Fellbach een contract voor één seizoen gesloten met een optie voor nóg een jaar. Hij gaat in de 2007-auto rijden waarmee Mika Häkkinen afgelopen jaar racete.
Salaris Ralf gaat ongeveer één miljoen euro per jaar verdienen, meldt Bild. Terwijl hij bij het F1-team van Toyota jaarlijks nog 13 miljoen toucheerde.
Races winnen Schumi II zegt dat hij zich tijdens de twee testen voor Mercedes snel thuis voelde bij het team en de wagen. Hij refereert ook naar zijn voorgangers Mika Häkkinen en Jean Alesi, die na een Formule 1-loopbaan ook races op hun naam wisten te schrijven in de DTM. ,,Dat laatste is op een gegeven moment ook mijn doel natuurlijk, wedstrijden winnen in de DTM.
Leerjaren Volgens Norbert Haug, de grote sportbaas bij Mercedes, moet Schumacher geduld hebben. ,,Komen, zien en overwinnen geldt niet voor de DTM. Ralf moet net als alle andere nieuwkomers in de DTM twee leerjaren inbouwen en vervolgens kijken waar hij staat, aldus Haug in Bild.
Start Het nieuwe DTM-seizoen start 13 april op Hockenheim.
De winnende nummer 12-Dodge van Ryan Newman voor de start
Roger Penske probeerde het met zijn team al heel vaak bij de Daytona 500, maar nog nooit slaagde één van zijn rijders erin om de belangrijkste NASCAR-race van het jaar te winnen. Tot vandaag. Ryan Newman en Kurt Bush maakten er gelijk een dubbelzege voor het Dodge-team van The Captain van. De spanning in de 50e editie van de Daytona 500 kwam pas in de slotfase. Vier neutralisaties in de laatste 20 ronden zorgden voor volop spektakel. Voor Toyota was er eveneens succes met de derde plaats voor Tony Stewart, het beste Cup-resultaat voor Toyota tot nu toe.
Kurt Bush en Denny Hamlin in de beide Joe Gibbs-Toyotas en Jeff Gordon, Jimmie Johnson en Dale Earnhardt Jr, alledrie in Hendrick-Chevrolets, bepaalden gedurende de eerste helft van de wedstrijd de gang van zaken aan de kop van het veld. Aanvankelijk kon ook Tony Stewart in de derde Gibbs-Toyota nog het tempo van de kopgroep bijhouden, maar de winnaar van de Nationwide- (voorheen Busch-) race van gisteren viel al snel terug. Ook de 500-winnaar van vorig jaar, Kevin Harvick, verdween al in een vroeg stadium uit de voorste gelederen, hij klaagde over motorproblemen.
Tijdverlies voor Johnson In ronde 75 kwamen de meeste rijders voor de tweede maal binnen voor een geplande pitstop. Daarbij verloor regerend kampioen Jimmie Johnson veel tijd, omdat er aan zijn auto veranderingen aan de wielophanging moesten worden doorgevoerd. Vier ronden later was er de eerste neutralisatie vanwege brokstukken op de baan. In ronde 83 werd de race weer vrijgegeven met Reed Sorenson aan de leiding voor Kurt en Kyle Bush. De vreugde van Sorenson, die in tegenstelling tot de meeste anderen niet de pits in geweest was, duurde echter niet lang: een halve ronde later was hij al teruggevallen naar de 13e plaats. Daarmee reed Kurt Bush aan de leiding voor zijn jongere broer Kyle.
Uitverkocht huis voor de start van het seizoen
Denny Hemlin, die gedurende 32 ronden aan de leiding had gereden, viel terug na in de 140e ronde met de rechter achterkant van zijn Toyota de muur geraakt te hebben. In de 148e ronde was er de tweede neutralisatie, wederom vanwege brokstukken op de baan. In ronde 154 werd de race weer vrijgegeven met nog 46 ronden te gaan. Drama was er ondertussen voor Jeff Gordon: de drievoudig Daytona-winnaar stuurde zijn auto vanwege een probleem met de wielophanging de garage in. We hebben dit al gemerkt met testen. Er is duidelijk een probleem met het rechter voorwiel wanneer de ophanging sterk wordt belast. Ik ben zeker niet de enige die er last van heeft. Nu moeten mijn teamgenoten het maar doen, aldus de viervoudig kampioen. Na langdurige reparatie kon hij de race weer voortzetten, maar was met flinke achterstand natuurlijk volstrekt kansloos voor een goede klassering. Na de neutrsalisatie leidde Greg Biffle voor Kyle Bush en Tony Stewart.
Earnhardt Jr. blijft buiten In ronde 160 ging het mis bij het uitkomen van Turn 4. David Ragan ging van beneden naar boven en kwam in botsing met zijn Roush-Ford-teamgenoot Matt Kenseth. Flinke schade aan beide autos was het resultaat, en uiteraard de derde neutralisatie. Dale Earnhardt Jr. was de enige rijder die niet binnenkwam voor een pitstop en kwam daarmee aan de leiding. We kunnen het zonder stop halen, verklaarde zijn crewchief Tony Eury Jr. De restart was er in ronde 165, met nog 35 ronden te gaan.
In de volgende ronden bepaalden Tony Stewart en Earnhardt het beeld aan de kop van het veld. Een flinke crash bij het uitkomen van Turn 2 in ronde 177 tussen Johnson en Truex zorgde voor de vierde neutralisatie. Ook Hamlin en Waltrip waren bij het incident betrokken, alle rijders bleven echter ongedeerd. Met 20 ronden te gaan werd de race hervat. Earnhardt verloor een aantal plaatsen, terwijl Bowyer, Newman, Burton, Biffle en Montoya hem vanuit de slipstream konden inhalen. Nog in dezelfde ronde ging Bowyer in de rondte, wat voor de vijfde caution zorgde. Bij het tonen van de groene vlag waren er nog 13 ronden te gaan. Newman leidde voor Montoya. Een ronde later ging het weer mis: Dave Blaney raakte de muur, Mark Martin, Danny Hemlin en Paul Menard raakten erbij betrokken.
Herstart met acht ronden te gaan Met nog acht ronden te gaan volgde de herstart met Jeff Burton aan de leiding voor Greg Biffle en Ryan Newman. Twee ronden later zorgde Casey Mears voor de zevende neutralisatie en de vierde in tien ronden door de muur te raken. Bij de herstart waren er nog drie ronden van de geplande 200 te gaan. Burton leidde voor Kyle Bush, Stewart, Newman en Earnhardt. Kort daarop pakte Stewart de leiding voor Newman en Kurt Bush, maar Newman stormde naar voren met teamgenoot Kurt Bush in zijn slipstream. Vervolgens stelde Newman de overwinning veilig voor Bush en Tony Stewart.
Newman: "We konden samen winnen" Ryan Newman zei: Zonder Kurt was me dit niet gelukt. Tony blokkeerde me hard, maar Kurt was er om me te helpen en samen konden we winnen. Teamgenoot Kurt Busch was tevreden met zijn tweede plaats: Dit was ongelooflijk. Met onze auto konden we in de top tien rijden, maar een tweede plek is prachtig. Ik ben blij dat ik Ryan kon helpen. Dit was een prachtige Daytona 500 voor Penske Racing. Tony Stewart was teleurgesteld: Als je als leider de witte vlag pakt en dan derde wordt, is dat teleurstellend. Als troost blijft voor hem wel het beste Cup-resultaat tot nu toe voor Toyota. Dario Franchitti eindigde bij zijn Sprint Cup-debuut als 33e, een plaats achter Juan Pablo Montoya. De winnende teambaas Roger S. Penske kwam in Victory Lane met een Hendrick Motorsport-petje op. Rick Hendrick gaf me dit petje op weg hiernaartoe. Hij is er al zo vaak geweest, voor mij is het de eerste keer. Een fantastisch weekend voor Penske Racing.
Uitslag: 1. Ryan Newman (Dodge) 2. Kurt Busch (Dodge) 3. Tony Stewart (Toyota) 4. Kyle Bush (Toyota) 5. Reed Sorensen (Dodge) 6. Elliott Sadler (Dodge) 7. Kasey Kahne (Dodge) 8. Robbie Gordon (Dodge) 9. Dale Earnhardt Jr. (Chevrolet) 10. Gregg Biffle (Ford)
SENTUL - Na de slijtageslag in de hoofdrace van zaterdag, waar slechts elf van de 26 coureurs de zwartwit geblokte vlag zagen, stond de sprintrace van de GP2 Asia op het Sentul International Circuit in het teken van veel regen. Oud Spyker F1-tester Fairuz Fauzy leidde de wedstrijd van start tot finish en zag meerdere malen de safetycar tevoorschijn komen. Ho-Pin Tung kende een goede race en belandde op de zesde plaats, dat hem zijn eerste punt van dit seizoen opleverde.
Twee minuten voordat de formatieronde van start ging, begon het hevig te regen. De wedstrijd werd dan ook van achter de safetycar begonnen. De Harald Schleghelmilch en Alberto Valerio stonden echter op slicks en na twee ronden crashten zij van de baan. Pas in de zevende ronde werd de wedstrijd vrijgegeven voor slechts vijf ronden toen Luca Filippi spinde en midden op de baan bleef staan. Vitaly Petrov had ondertussen de vijfde plaats overgenomen nadat Ben Hanley en Romain Grosjean al vechtend hun positie moesten prijsgeven.
Na de tweede herstart ontstond er een hevig gevecht voor de derde positie. Pavlovic, Petrov, Grosjean en Hanley probeerden de laatste podiumplaats te bemachtigen. Nadat Petrov succesvol langs Pavlovic was gekomen, probeerde ook Grosjean er langs te komen. Ben Hanley greep echter zijn kans en dook aan de binnenkant bij de ART-coureur. De Brit gleed door en raakte Pavlovic. Opnieuw kwam de safetycar naar buiten.
Met nog zes minuten te gaan probeerde Bruno Senna zijn rivaal en leider in de wedstrijd Fairuz Fauzy het moeilijk te maken. Maar de Super Nova-coureur hield stand en won, voor Senna, Petrov, Grosjean, Valles en Ho-Pin Tung die zijn eerste punt van het seizoen scoorde. De Belg Michael Herck eindigde als twaalfde, Jerome D´Ambrosio haalde net als in de hoofdrace de finish niet.
Pos Rijder Team Tijd
1. Fauzy Super Nova Racing 45:06.344
2. Senna iSport International + 1.480
3. Petrov Barwa International Campos + 1.700
4. Grosjean ART Grand Prix + 2.243
5. Valles FMS International + 5.079
6. Tung Trident Racing + 7.208
7. Buemi Trust Team Arden + 7.538
8. Bonanomi Piquet Sports + 10.199
9. Ebrahim DPR + 14.656
10. Nunes DPR + 16.549
11. Khan Trust Team Arden + 18.197
12. Herck FMS International + 19.389
13. Chandhok iSport International + 19.632
14. Bakkerud Super Nova Racing + 30.798
15. Kobayashi DAMS + 30.813
16. Hanley Barwa International Campos + 31.378
17. Tahinci BCN Competicion + 33.431
18. Puglisi Piquet Sports + 2 laps
19. Valsecchi Durango + 2 laps
20. Yoshimoto Qi-Meritus.Mahara + 3 laps
21. Filippi Qi-Meritus.Mahara + 3 laps
Niet geklasseerd:
Rijder Team In ronde
Pavlovic BCN Competicion 16
Jelley ART Grand Prix 16
D'Ambrosio DAMS 9
Schlegelmilch Trident Racing 4
Valerio Durango 3
SENTUL - Ho-Pin Tung heeft de eerste kampioenschappunt in het nog lange GP2-seizoen in de zak. De Chinese coureur werd zesde in de tweede race van het seizoen op het circuit van Sentul in Indonesië, die gewonnen werd door oud Spyker F1-tester Fairuz Fauzy. Het raceweekend werd gekenmerkt door chaos, veroorzaakt door regen en de matige staat van het circuit. Er was veel schade aan de raceautos, waardoor zaterdag minder dan de helft van het veld kon worden afgevlagd. "Ik ben blij dat we het weekend positief hebben kunnen afsluiten. De snelheid was er, we zijn competitief. Het eerste kampioenschappunt heeft het team dik verdiend."
Hoe anders begon de tweede aflevering van het GP2 Asia kampioenschap. De baan was vuil, het weer was onvoorspelbaar en meestal erg nat, er lagen stenen op de baan en de safety car maakte overuren. Ho-Pin Tung reed in een kletsnatte vrij training een vijftiende tijd op 1,66 seconde van de snelste man. In de kwalificatie eindigde de jonge Chinees elfde. In de sprintrace op zaterdag werd hij in de eerste ronde in het rond getikt en later viel hij uit, net als het merendeel van zijn collegas. Er was heel veel schade aan de autos, door de grote stenen die op de baan lagen. Ho-Pin: "Ik ben uitgevallen door twee lekke radiatoren en een lekke oliekoeler van de versnellingsbak; alles veroorzaakt door stenen." "Zijn auto zag er uit alsof hij Paris-Dakar had gereden", vertelde één van zijn Trident-teamleden. De omstandigheden waren voor de coureurs ronduit slecht, voor de monteurs was het nog zwaarder.
De race op zondag startte vanwege de regen achter de safety car, die nog twee keer een flink aantal ronden op de baan kwam. "De eigenlijke race duurde eigenlijk maar 7 ronden", grapte Ho-Pin. "Het was een moeizaam weekend, maar met een positief slot. Ik ga nu testen, net als de andere teams en pas over maand is er weer een wedstrijd. Ik kijk uit naar de volgende race in Maleisië."
Vandaag, zondag, is het "raceday" in Daytona, waar er zo'n 200.000 bezoekers worden verwacht voor de jubileumeditie van "The great American race". Kaartjes voor de tribune langs het rechte stuk van start en finish waren al in oktober uitverkocht en sinds enkele weken is er ook voor de andere plaatsen op de tribunes en in het infield geen kaartje meer te krijgen. Op de zwarte markt lopen de prijzen al op tot 400 dollar voor een tribunekaartje, zo vernamen we buiten het circuit...
Mensen met borden "I need tickets" of "Tickets wanted" zie je dan ook overal.
Hoewel de race pas om 15.30 uur lokale tijd (21.30 uur in Nederland) begint, was het vanmorgen om 8.00 uur al een drukte van belang rond het circuit. De rij wachtenden voor het Bob Evans-restaurant tegenover de speedway, een geliefd adres om te ontbijten, was lang, de wachttijd bedroeg ruim een uur...
Wie ondanks het vroege uur al meer zin had in chicken wings of garnalen, kon terecht bij het naastgelegen Hooters. Daar zat het ook vol, maar de rij was er iets minder lang.
Anderen besteden hun tijd aan het kopen van merchandise, allerhande souvenirs waarmee je kunt laten zien wie of wat je favoriete team, merk of rijder is. Gemiddeld geeft elke racebezoeker (!) zo'n 300 Dollar aan deze zaken uit: modelauto's, t-shirts, caps en bekerhouders zijn het populairst.
Om als fan goed op de hoogte te blijven, kun je een scanner kopen (vanaf 100 Dollar) of huren voor het weekend (voor 25 Dollar). Hiermee kun je de radio communicatie tussen je favoriete rijder, diens team en diens "spotter" optimaal volgen. Dat is allemaal openbaar, de frequenties worden verstrekt op een keurig lijstje.
Chevrolet levert de pace car voor de jubileumeditie van de Daytona 400, een goudkleurige Corvette.
En natuurlijk zijn er ook daar al modelauto's van. Voor 59 Dollar heb je het 1:24-model in je collectie
De "past Daytona champions", zoals de oud-winnaars van de 500-mijlsrace heten, staan dit weekend in het middelpunt van de belangstelling. Ze moeten overal opdraven voor interviews en handtekeningsessies. Van de nog levende winnaars ontbreekt voor zover we konden nagaan alleen Mario Andretti.
En natuurlijk staan ook hier de mensen weer keurig in de rij, ditmaal voor de handtekeningen van oud-winnaars Junior Johnson en Geoff Bodine, winnaars in respectievelijk 1960 en 1986.
In de infield staan honderden campers en tenten, met vlaggen wordt getoond wie de favoriete rijder is. En ook zeven jaar na zijn overlijden is de nummer 3 van Dale Earnhardt nog overal zichtbaar.
Ook in het dagelijks leven word je als Amerikaan overal met NASCAR geconfronteerd. Zoals bijvoorbeeld in de lokale supermarkt met een speciale display van Budweiser, sponsor van de nummer 9-Chevrolet van Kasey Kahne.
En Kit Kat kwam met een speciale "Dale Earnhardt"-uitvoering.
SENTUL - Slechts elf van de 26 bolides behaalden de eindstreep van de eerste Aziatische GP2-wedstrijd op het Indonesische Sentul International Circuit. Vitaly Petrov, die na een briljante gok op pole position belandde, was goed op weg naar een overwinning maar maakte een fout en finishte als zesde. Luca Filippi, rijder uit het Honda F1-programma, passeerde als eerste de finishlijn maar moest de zege aan Trust Team Arden-piloot Sébastien Buemi overhandigen nadat bleek dat de Italiaan op banden van zijn teamgenoot had gereden.
De race begon direct chaotisch met diverse aanrijdingen. Zo kreeg de Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung te maken met een wild rijdende Jason Tahinci. Vervolgens zorgden Christian Bakkerud, Karun Chandhok en Harald Schlegelmilch voor diverse crashes waardoor de safetycar op de baan kwam. Alle toppers maakte direct van de gelegenheid gebruikt om de verplichte pitstop te vervullen. Bruno Senna nam de gok om door de rijden.
Senna leidde na de safetycar-periode de wedstrijd en liet de snelste rondetijd noteren. Echter werd zijn voorsprong teniet gedaan nadat Diego Nunes zijn DPR-bolide afschreef in de muur bij het rechte stuk. Bij de tweede herstart ging het mis bij Senna en Hiroki Yoshimoto, die ook nog nog geen pitstop had gemaakt. De twee passeerden de starten finishlijn voordat de safetycar de pitstraat was ingereden. Hiervoor kregen zij een drive-through penalty opgelegd.
Nadat Petrov een excursie in het grind had gemaakt, leidde Filippi de wedstrijd voor Buemi, Valles, Hanley en Grosjean. Dankzij de vele uitvallers rukte Senna nog op naar de achtste plaats. Hoewel Luca Filippi als eerste de finishlijn passeerde, werd hem de overwinning ontnomen omdat hij op banden van zijn teamgenoot had gereden. Sébastien Buemi streek daardoor de eer op en zag Adrian Valles tweede worden, voor Ben Hanley die zijn GP2 racedebuut maakte.
Bij de heren uit de Benelux verliep deze race die in hete en vochtige omstandigheden werd verreden minder goed. Michael Herck eindigde als laatste, elfde, en werd net niet op een ronde gezet. Ho-Pin Tung moest de strijd staken in de dertigste ronde, terwijl de Belg Jerome D'Ambrosio drie ronden daarvoor al moest opgeven met een kapotte versnellingsbak.
Pos Rijder Team Tijd
1. Buemi Trust Team Arden 1:10:28.016
2. Valles Fisichella Motor Sport + 9.206
3. Hanley Barwa International Campos + 11.139
4. Grosjean ART Grand Prix + 16.301
5. Petrov Barwa International Campos + 27.840
6. Pavlovic BCN Competicion + 41.163
7. Senna iSport International + 43.257
8. Fauzy Super Nova Racing + 48.685
9. Jelley ART Grand Prix + 48.780
10. Herck Fisichella Motor Sport + 71.539
Niet geklasseerd:
Rijder Team In ronde
Valerio Durango 37
Yoshimoto Qi-Meritus Mahara 34
Valsecchi Durango 31
Tung Trident Racing 30
d'Ambrosio Dams 27
Bonanomi Piquet Sports 26
Ebrahim DPR 21
Nunes DPR 19
Chandhok iSport International 16
Khan Trust Team Arden 2
Tahinci BCN Competicion 2
Bakkerud Super Nova Racing 1
Schleghelmilch Trident Racing 1
Kobayashi Dams 1
Puglisi Piquet Sports 1
Filippi Qi-Meritus Mahara DQ
Afgelopen seizoen won Peugeot met de gloednieuwe 908 HDi FAP alle zes wedstrijden van het LMS-kampioenschap. Tijdens het eerste seizoen werden alle verwachtingen ingelost, maar voor 2008 heeft men een zege tijdens de 24 Uur van Le Mans ten doel gesteld.
Peugeot heeft een Le Mans zege als doel gesteld.
Peugeot naar Sebring Ter voorbereiding van de 24 Uur van Le Mans nam Peugeot enkele weken geleden aan de Wintertest op Sebring deel. Alleen om de 908 HDi FAP verder te ontwikkelen neemt Peugeot definitief aan de 12 Uur van Sebring deel. Technisch directeur Michel Barge van Peugeot: Wij hebben ons tot doel gesteld om nog meer gewicht te besparen en de onderdelen verbeteren. Omdat wij vorig jaar weinig tijd hadden, konden wij dit niet doen met het 2007 spec.-chassis. Ons programma heeft nu al voordeel opgeleverd met betrekking de wielophanging, het differentieel en het schakelmechanisme Omdat het gewicht afhankelijk is van de dieselmotor, moeten het naar 900kg brengen zoals het reglement voorschrijft.
Drie Le Mans inschrijvingen Voor de 24 Uur van Le Mans bevestigde Peugeot drie inschrijvingen, waarbij er twee autos zullen worden ingezet door Team Peugeot Total en één door Peugeot Sport Total. De exacte samenstelling van de teams zal pas in mei bekend worden gemaakt. Wel maakte Peugeot de namen van de rijders bekend, die deel zullen uitmaken van het team. Dat zijn Anthony Beltoise, Marc Gene, Christian Klien, Pedro Lamy, Nicolas Minassian, Franck Montagny, Stephane Sarrazin, Jacques Villeneuve, Alexander Wurz en Ricardo Zonta.
Michel Bargé: Net zoals in 2007 wilden we een nauw verbonden team. Dit past bij het selectieproces dat door Serge Saulnier werd uitgevoerd. Onze coureurs hebben in totaal 393 Grand Prix en 32 Le Mans deelnames op hun CV."
Bij Peugeot worden inmiddels op diverse lokaties testprogramma's afgewerkt.
Peugeot terug in de LMS series Ook dit jaar zal Peugeot aan de LMS-series deelnemen. Peugeot zal twee autos in de vijf Europese races in Barcelona, Spa, Nürburgring, Monza en Silverstone inzetten. Voor dit kampioenschap zullen dezelfde combinaties als in 2007 worden ingezet. Peugeot No 7 Marc Gene/Nicolas Minassian Peugeot No 8 Pedro Lamy/Stephane Sarrazin
Michel Barge: Wij proberen onze titel te verdedigen, maar hebben ons Le Mans tot doel gesteld. Wij verwachten sterke concurrentie en dat is hetgeen dat wij willen. Voor Le Mans hebben wij maar liefst 4 wedstrijden op Sebring, Barcelona, Monza en Spa. De kalender is nogal complex omdat wij een uitgebreid testprogramma afwerken. Aan de non-championship race op Shanghai, die vorige week door de ACO bevestigd werd, zullen wij echter niet deelnemen. Ook zal Peugeot niet aan de officiële LMS testsessie op Ricard 2-3 maart a.s. deelnemen.
Het ziet er momenteel somber uit voor de Champ Car World Series. Volgens verschillende bronnen lijkt de Amerikaanse tegenhanger van de F1 de fusie met de IRL nodig te hebben om voort te kunnen blijven bestaan. Tevens lijkt de Champ Car-organisatie af te stevenen op een faillissement, wat grote gevolgen heeft voor de racewereld.
Het feit dat er slechts veertien wagens in actie kwamen tijdens de pre-season test op Sebring, maakte veel mensen onzeker over de Champ Car toekomst. Derrick Walker liet zelfs weten dat hij zijn bolides niet heeft laten rijden in Florida, vanwege de fusieperikelen.
Kevin Kalkhoven is van mening dat het nu beter is de strijdbijl te begraven en een fusie met de IRL na te streven. Het merendeel van de teambazen staat achter hem. Zij maken zich echter wel zorgen om het geld dat zij al hebben geïnvesteerd in nieuwe Champ Car-bolides. Daarnaast zou een fusie met de IRL de nodige ombouwkosten betekenen voor de Champ Car-teams.
Naast de onzekerheid, die bij de teambazen teweeg is gebracht, kan de afloop van deze zaak grote gevolgen hebben voor de circuits. Zo zou een faillissement van de Champ Car betekenen dat de serie onder de contracten met ondermeer Assen, Zolder en Jerez uit kan.
Tenslotte staat ook de manier van voortbestaan van de Atlantic Series als opstapklasse van de Champ Car ter discussie. Mocht de Champ Car verdwijnen, is het de vraag of de Atlantic Series een losstaande klasse wordt of dat het samengaat werken met een andere klasse.
Tegenwoordig is vooral Charlotte in North-Carolina de thuisbasis van alle NASCAR-teams, maar de historie van de organisatie ligt met name in Daytona. In het Streamline-hotel in Daytona Beach organiseerde Bill France, destijds zelf coureur en race-promotor, op 14 december 1947 een bijeenkomst van rijders en promotors, waar de officiële oprichting van de National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) plaatsvond. Het hotel, aan de Atlantische kust, is er nog steeds en vermeldt trots op de lichtreclame dat het de "Birthplace of NASCAR" is.
Iets verder naar het zuiden lag op het strand het oorspronkelijke Ponce Inlet-circuit waarop in Daytona van 1948 tot 1958 onder NASCAR-vlag geracet werd, voordat de huidige Speedway werd gebouwd. Borden bij de "South Turn" en de "North Turn"herinneren aan de historie.
De beginjaren van NASCAR, stockcars in de "North Turn". (Foto: Archief)
Je mag, tegen betaling van vijf dollar, nog steeds op het strand rijden, het zand is keihard. En nee, we hebben ons niet helemaal aan de maximumsnelheid van tien mijl per uur gehouden...
Veel is er niet meer van de historie te vinden, afgezien van de naam "North Turn" van een strandrestaurant en twee verwijzingsborden.
Iedereen die iets te verkopen of aan te bieden heeft, probeert mee te profiteren van de naar schatting 200.000 bezoekers die naar de race komen. Overal is de kreet "Welcome Race Fans" te vinden, van de lokale drive-in-kerk (!) tot aan de brillenwinkel tegenover het circuit, die een speciale "3 halen, 1 betalen"-deal voor racefans aanbiedt.
Parkeren op een van de vele enorme parkeerterreinen van de grote winkels aan de andere kant van International Speedway Boulevard kost flink geld, 60 dollaar is bepaald geen uitzondering. Dat komt overigens wel allemaal ten goede aan lokale goede doelen. Wie een paar parkeerplekken voor zijn of haar winkel heeft, wil niet dat daar racebezoekers parkeren.
Op het circuit worden alle auto's die het binnenterrein oprijden, zorgvuldig gecontroleerd. De kofferbak moet open en met spiegels wordt er onder de auto gezocht naar explosieven of andere ongerechtigheden.
Ook op het circuit zelf wordt niets aan het toeval overgelaten. Zo'n tien minuten voor de start van de race wordt het grasveld nog ontdaan van eventuele papiertjes of wat er verder nog zou kunnen liggen. De tribunes zijn volgepakt, in de pitstraat is het een drukte van belang, maar de schoonmaker werkt onverstoorbaar door.
Tijdens het gebed, uitgesproken door een lokale dominee ("Lord, we also thank you for Gatorade, which enables us to enjoy today's races here") en het aansluitende vertolken van het Amerikaanse volkslied staan alle teamleden keurig opgesteld in de pitstraat.
En precies als het volkslied afgelopen is, vliegen er vier F15-straaljagers over het circuit, afkomstig van de nabijgelegen Tydall Airforce Base, waar het 325th Fighter Wing Mission-squadron gestationeerd is. Zo'n show, daar houden de Amerikanen wel van.
Een paar mijl van het circuit is een groot terrein en een verkoophal, waar iedere week een soort braderie plaatsvindt. Tijdens het 500-weekend is het aanbod uitgebreid met tal van handelaren, die autosport-gerelateerde artikelen aan de man of vrouw proberen te brengen.
Gebruikt plaatwerk van NASCAR-raceauto's...
...stickers...
...lelijke poppen die coureurs moeten uitbeelden (van links naar rechts regerend kampioen Jimmie Johnson, Elliott Sadler, Bill Elliott, Dale Jarrett, Casey Kane en Ryan Newman), plus de onvermijdelijke t-shirts...
En vooral véél modelauto's, waarbij 1:24 in de VS de populairste schaal is. Onvoorstelbaar veel verschillende uitvoeringen, stickervarianten met minimale detailverschillen en soms speciale versies voor veel geld. 200 dollar of meer voor een zeldzaam model is geen uitzondering. Maar we vragen ons wel eens af wie dat allemaal moet kopen...
Peter Kox met de Reiter-Lamborghini op het circuit van Misano
Peter Kox had volop mogelijkheden om uit te kiezen voor het raceseizoen 2008. Het team VM Motorsport by Equipe Verschuur had veel belangstelling voor de Eindhovenaar voor het project met de Porsche RS Spyder en ook het Britse Prodrive, waarmee Kox een jarenlange relatie heeft, had graag weer van zijn diensten gebruik gemaakt. Kox koos echter voor een driejarig contract met Hans Reiter, die onder de vlag van Reiter Engineering een Lamborghini Murciélago R-GT gaat inzetten bij de Le Mans Series en, als de organisatie meewerkt, tijdens de 24 Uur van Le Mans.
Hans Reiter werkte al met Peter Kox samen toen Reiter engineer bij het BMW-fabrieksteam Schnitzer was en Kox daar in 1995 deelnam aan de Duitse STW-Cup. Kox vertelt: "Sinds 2001 heb ik voor zowel Reiter Engineering als Prodive gereden en nu kreeg ik deze goede aanbieding." Zijn loyaliteit naar Reiter toe deed hem uiteindelijk kiezen voor het Lamborghini-project. "Er zit een sponsor achter, de Russische Interprogressbank, die het project voor drie jaar ondersteunt. Dat is voor iemand als Hans, die de afgelopen jaren zoveel inzet heeft getoond om zijn team te laten draaien, heel belangrijk en dat wil ik hem niet onthouden. Een driejarig contract is vrij uniek in de racerij en ook voor mij in deze fase van mijn carrière heel belangrijk."
Kox beschouwt de Lamborghini, waarmee hij ook vorig jaar uitkwam in het FIA GT-kampioenschap, een beetje als zijn baby. "Sinds Audi, het moederbedrijf van Lamborghini, aan Hans Reiter de opdracht tot ontwikkeling van de raceversie van de Murcielago gaf, ben ik er steeds nauw bij betrokken geweest." Dankzij de betrokkenheid van de Interprogressbank beschikt het team nu over meer middelen om de ontwikkeling door te voeren. "We zijn zelfs al in de windtunnel geweest. In principe is de Lamborghini niet zon doorontwikkelde wagen als die van de concurrentie. Ik denk dat we nog een sprongetje kunnen maken. De structuur is interessant, nu hopen dat er iets goeds uitkomt."
Kox' teamgenoot voor de geplande deelname aan de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans is de Rus Roman Rusinov, die ondermeer een blauwe maandag actief was als testrijder bij het toenmalige Midland Formule 1-team, toen Alex Shnaider daar nog aan het bewind was, en ook ervaring opdeed in het FIA GT-kampioenschap.
het bmw sauber team heeft bekent gemaakt dat de oostenrijker cristian klien in 2008 testrijder en reserverijder zal zijn bij het team.
we willen een rijder met formulen 1 ervaring zo zij teambaas mario theisen de 24 jarige klien heeft deze ervaring van 2004 tot en met 2006 reed hij voor jaguar/red bull alvorens in 2007 een jaar als testrijder bij honda in dienst te zijn gewest de 23 jarige marco asmer uit estland zal de tweede testrijder zijn van bmw in 2008.
mario theissen zei met klien hebben we een coureur aangetrokken die bekend is met de indelingen van een gp weekend en direckt in kan stappen als een van onze racecoureus niet kan rijder vorig jaar moest sebastian vetel nog ingspringen na de cracht van roberd kobica vettel is daarna verhuist naar toro rosso voor een rol als racepiloot de duitser timo glock nam daarna vettels plaats in als testrijder maar glock heeft nu eveneens een racezitje bij toyota.
klein zelf hoopte op een racezitje bij force india f1 maar dit is voor zijn neus weg gekaapt door giancarlo fisicela tijdens de schoot out die het team georganiseerd heeft.
mclaren heeft laten zien dat het concept wieldop nog helemaal niet vervolmaakt is en tilde het idee naar een hoger plan afgelopen donderdag bij de test op jerez.
de mclaren mp40/23 van de fin heiki kovalainen was gisteren voorzien van een nieuwe versie van de wieldopen deze wieldopen op de vorwielen dekten niet alleen de velgen af maar vielen ook voor en deel over de band ook deze wieldoppen zijn statis dus bewegen niet mee met het wiel naar de uitvinding van ferrari en imiddels gekopieerd door verschilende andere teams zo als bmw.
intersant genoeg zette de jonge fin voor de lunch een tijd neer die meer dan een halve seconde sneller was dan de snelste tijd van mark webber op woensdag.