Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WRC flash: Dani Sordo uit de Monte!
    Dani Sordo heeft met zijn Citroën C4 de elfde KP moeten staken. Zijn wagen kreeg af te rekenen met motor problemen op de stage, en verdwijnt uit de rally op de derde dag.

    De Spanjaard had al eerder laten weten dat hij problemen ondervond op de C4 WRC, en op KP 11 liet de motor het afweten. Sordo was tweede algemeen, met 39 seconden voorsprong op Mikko Hirvonen. De Finse Ford rijder palmt nu de tweede plaats in, en ook Duval schuift nu ook een plaats op door de pech van Sordo. Duval is momenteel vierde, op een kleine tien seconden van Atkinson. De derde plaats ligt dus binnen bereik voor de snelle Belg.

    De wagen wordt nu weer teruggebracht naar het servicepark, waar de crew van Citroën Sport de wagen zal nakijken, alvorens zijn veto te geven of de wagen al dan niet terug kan starten op zondag.

    Sordo won de eerste proef van de dag, de andere twee gingen naar teamgenoot Sebastien Loeb.

    Klik hier voor een overzicht na 11 proeven

    26-01-2008 om 19:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    DUBAI - De gezichten lachten zaterdag weer, bij het Trident GP2-team. Eerste rijder Ho-Pin Tung wist een schijnbaar kansloze startpositie, 23e op de grid, om te zetten in tiende plek bij de finish. De jonge Nederlandse Chinees realiseerde de hele race snelle rondetijden en hij wist, al dan niet geholpen door uitvallers, meer dan de helft van het veld te verschalken. Renault F1-tester Romain Grosjean won de race.

    "Mijn ‘race pace’ was goed", vertelde Ho-Pin direct na de race. "Vrijwel de hele race lagen mijn rondetijden in de buurt van de top van het veld, slechts 0.7 seconden van de snelste wedstrijdronde. Het team heeft een prima prestatie geleverd en ondanks de tegenslag op vrijdag kijken we terug op een geslaagd weekend. Ik weet zeker dat er meer in zit en we kijken dan ook met het volste vertrouwen uit naar de volgende race, over drie weken in Indonesië."

    Ho-Pin Tung snelt naar de tiende plaast

    De start in tweede race ging heel goed, Ho-Pin Tung haalde direct verscheidene collega’s in. "Die winst ging weer verloren door een harde confrontatie tussen verschillende auto’s in de eerste chicane, het was een echte sandwich, ik werd voor en achter geraakt. Maar daarna ging het super, ik heb echt heel hard gepushed en ik kon constant heel goede rondetijden rijden", aldus de jonge Chinees.

    In de eerste race op vrijdag ging het heel wat minder. Ho-Pin Tung vertrok toen van een hoopgevende twaalfde startpositie, maar bij de start viel de motor uit. Hij werd hierdoor ver teruggeworpen. Nadat de motor in de Trident-pit was gestart, vertrok hij met bijna twee ronden achterstand en als sloot als laatste aan. "De motor sloeg af bij de start, we zijn er nog niet achter hoe dat kwam. Het is waarschijnlijk een combinatie van elektronische en mechanische oorzaken", analyseerde Ho-Pin Tung. "Mogelijk heb ik zelf ook iets te weinig gas gegeven, om goed weg te komen."

    "Maar er is zeker reden voor optimisme nu de kop van het seizoen er af is. Het team is echt top, we werken goed samen en ik voel dat we nog wat kunnen laten zien dit seizoen", aldus Ho-Pin Tung.

    26-01-2008 om 19:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Uit Zweden ontving autosport.nl het bericht dat Anders Olofsson op 55 jarige leeftijd is overleden. De wat oudere autosportliefhebbers zullen zich Olofsson ongetwijfeld herinneren.

    anders_olofsson
    Anders Olofsson overleed eerder deze week plotseling op
    55 jarige leeftijd. Een echte gentleman volgens vele van
    zijn ex-tegenstanders.
    Anders Olofsson plotseling overleden
    De wat oudere autosportliefhebbers zullen zich ongetwijfeld Anders Olofsson herinneren. In 1978 was hij de sterkste tegenstander van Jan Lammers in het Europese F3 kampioenschap, dat uiteindelijk door Jan gewonnen werd. Olofsson brak nooit echt door, maar eigenlijk behoorde hij tot de eerste generatie rijders die naar Japan vertrok. Olofsson kwam voor Nissan in het toenmalige Japanse Toerwagenkampioenschap uit, en won met Nissan in 1991 de 24 Uren van Spa-Francorchamps. Ook met de fabrieks Volvo’s boekte de sympathieke Zweed vele successen in het EK Toerwagens. Het winnen van BPR GT wedstrijd met een Ferrari F40 op thuiscircuit Anderstorp in het midden van de negentiger jaren was één van zijn mooiste successen. In 1997 kwam Olofsson met een McLaren F1 GTR in het FIA GT kampioenschap uit en behaalde samen met Pierre Henri Raphanel en Jean Marc Gounon een klassezege op Le Mans. Daarna zette de Zweed een streep onder zijn lange carrière en was consultant voor diverse Zweedse rijders. In het ETCC/WTCC begeleidde hij de campagne van zijn landgenoot Carl Rosenblad. De man die eind zeventiger jaren door Jan Lammers vaak gekscherend “Olof Andersom” werd genoemd stierf begin deze week plotseling in zijn slaap en werd slechts 55 jaar oud.

    26-01-2008 om 19:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Thompson en N-Technology met Honda Accord
    480_thompson_juicht
    Vorig jaar juichte James Thompson nog met Alfa Romeo, zoals hier in Valencia

    "Happy met Honda" luidde ooit, járen geleden, de slogan van het Japanse merk in ons land. Of James Thompson ook zo happy met Honda is, valt nu nog niet te zeggen, maar feit is wel dat de Brit komend seizoen met een Honda Accord aan de start verschijnt van het FIA WK Toerwagens. De auto zal worden gerund door het Italiaanse team N-Technology, dat na een jarenlange succesvolle samenwerking afscheid nam van Alfa Romeo. Thompson bleef na het prima seizoen 2007, waarin hij tot het eind meestreed om de titel en zijn campagne als derde in de eindstand van het WK afsloot, het team van N-Technology trouw. Het wordt voor hem wel een weerzien met oude bekenden, want de ontwikkeling van de Honda wordt gedaan door JAS Motorsport. Voor deze Italiaanse onderneming kwam Thompson al eerder met Honda uit in het toenmalige ETCC.
    Hoe groot de daadwerkelijke fabrieksinbreng van Honda bij het project is, blijft nog steeds onduidelijk. JAS Motorsport ontwikkelde in opdracht van Honda de raceversie van de Accord Euro R volgens het Super 2000-reglement, de auto die twee jaar geleden voor het laatst in het WTCC reed met Pierre-Yves Corthals en Ryan Sharp. "We hebben nu eindelijk de kans om deel te nemen aan het WTCC met een winnende rijder en een winnende auto", wordt JAS-directeur Alessandro Mariani geciteerd in een persbericht van N-Technology. "Dit programma betekent een grote uitdaging voor JAS en alle medewerkers om te laten zien hoe goed onze auto is met een uitstekende rijder als James Thompson achter het stuur en een team als N-Technology."

    N-Technology gaat samenwerken met vroegere concurrent
    N-Technology-directeur Mauro Sipsz was ook een tijdlang bezig om de samenwerking aan te gaan met Mazda, maar die bemoeienissen liepen op niets uit. Sipsz spreekt nu van een "opwindend project voor alle betrokkenen". Over JAS, een vroegere concurrent van N-Technology in het ETCC, zegt Sipsz: "Ik heb altijd veel respect gehad voor JAS als concurrenten en kijk er nu naar uit met het team te kunnen samenwerken in het WTCC-programma."

    26-01-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Ford Rileys van Michael Shank Racing zorgden tijdens de kwalificatie van de 24 Uren van Daytona voor een sensatie. Beide Ford Rileys van het team van Michael Shank vertrekken voor de eerste 24 Uurs Marathon van 2008 vanaf de eerste startrij. Patrick Huisman en Robert Doornbos kwamen tijdens de eerste kwalificatie geheel niet aan rijden toe. Hun Oostenrijkse teamgenoot Richard Lietz crashte.


    2008_daytona_porsche
    Zoals gebruikelijk veel Porsches in de GT klasse op Daytona maar Mazda pakte de pole.

    Pech voor Huisman/Doornbos/Lietz/Johnson
    Door een crash van Richard Lietz kwamen Robert Doornbos en Patrick Huisman met hun Synergy Porsche GT3 Cup niet meer aan rijden toe, en kwalificeerden zich als laatste. In de tweede kwalificatie vandaag plaatste de Synergy Porsche GT3 Cup zich als derde, wat een startplaats in het middenveld betekent. Dit jaar verschijnen er naast de 25 Daytona Prototypes maar liefst 42 GT bolides aan de start. Zoals verwacht kwalificeerde de Mazda RX8 van Ham/Hasekll/Matos/Tremblay zich als snelste de GT klasse.

    Pole voor Michael Shank Racing
    Het team van Michael Shank Racing deed het uitstekend tijdens de kwalificatie. Beide Shank Ford Rileys vertrekken vanaf de eerste startrij. De Braziliaan Oswaldo Negri veroverde met 1.40. 793 de pole, terwijl NASCAR-coureur A.J. Allmendinger met 1.40.802 de tweede tijd liet registreren. Onze zuiderbuur Marc Goossens vertrekt met 1.41.041 vanaf de derde startplek. Het Chip Ganassi Dream Team met Juna Pablo Montoya, Dario Franchitti/Scott Pruett/Memo Rojas kwalificeerde zich voor deze langeafstandsmarathon als zesde met een tijd van 1.41.505. Montoya won vorig jaar immers zijn debuut voor Ganassi deze langeafstandsklassieker.

    daytona_2008_qualifying
    Het team van Michael Shank zorgde voor een enorme verrassing

    Polesitter Oswaldo Negri: “Voor het team van Michael Shank is het natuurlijk fantastisch om op deze wijze de samenwerking met Ford te beginnen. Met A.J. naast mij is dit natuurlijk een goed begin van de wedstrijd. Hopelijk kunnen wij het vasthouden en de wedstrijd op onze naam schrijven.

    A. J. Allmendinger: “Michael Shank heeft andermaal een formidabel team samengesteld en het is fantastisch om weer voor hen uit te komen. De auto was erg sterk en dit is een goed begin van het weekend maar iedereen weet dat dit een lange wedstrijd is en het werk begint pas zaterdagmiddag als de wedstrijd van start gaat.”

    26-01-2008 om 19:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Maandag meer duidelijkheid over Olivier Tielemans
    tielemans_gras
    Olivier Tielemans beleefde vorig jaar zijn debuut in het WTCC met Alfa Romeo

    Aanstaande maandag komt er meer duidelijkheid over de activiteiten van Olivier Tielemans, maar zeker is al wel dat hij als coureur actief blijft in het FIA WK Toerwagens. Gisteravond arriveerde een uitnodiging voor een perspresentatie op maandagmiddag in het midden van het land, waar Tielemans uit de doeken zal doen hoe zijn programma voor het komend seizoen eruit ziet. Maandag dus meer...

    26-01-2008 om 19:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Tijdens de tweede volledige testdag in Valencia heeft Heikki Kovalainen zijn talent laten blijken. De jonge Fin was aan het eind van de dag de snelste, ruim voor beide Ferrari’s. Uiteindelijk eindigde hij ruim zes tienden voor Felipe Massa, die op de voet gevolgd werd door Kimi Raikkonen. Lewis Hamilton eindigde de dag als vierde.



    Kazuki Nakajima liet zien dat Williams daadwerkelijk een grote stap voorwaarts heeft gemaakt, hij reed een vijfde tijd terwijl Nico Rosberg in de nieuwe FW30 na 117 ronden als zevende eindigde. Alonso reed uiteindelijk een zesde tijd, een tiende achter de Japanner.

    Mark Webber liet zien dat de RB4 weldegelijk potentie heeft om een snelle auto te zijn, echter is de onbetrouwbaarheid van afgelopen seizoen nog steeds aanwezig. De Australiër veroorzaakte twee keer een rode vlag tijdens de sessie. "Ik ben erg blij met de nieuwe auto" aldus Webber. "De bolide heeft vandaag laten zien dat er een grote stap voorwaarts is gemaakt ten opzichte van afgelopen jaar in zowel betrouwbaarheid als snelheid."

    BMW Sauber’s Robert Kubica werkte verder aan het probleem met de balans van de auto, en dat ging ten koste van de snelheid. Dit resulteerde uiteindelijk is een twaalfde tijd. Rubens Barrichello eindigde de dag als zestiende en laatste in de nieuwe Honda RA108.

    Pos  Driver        Team                       Time     Laps
    1. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:11.000 92 *
    2. Massa Ferrari (B) 1:11.662 81 *
    3. Raikkonen Ferrari (B) 1:11.850 108 *
    4. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:12.076 115 *
    5. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:12.255 93
    6. Alonso Renault (B) 1:12.360 111 *
    7. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.493 117 *
    8. Webber Red Bull-Renault (B) 1:12.594 87 *
    9. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:12.976 51 *
    10. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.015 63
    11. Glock Toyota (B) 1:13.129 95 *
    12. Kubica BMW-Sauber (B) 1:13.230 121
    13. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.307 118
    14. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:13.409 98
    15. Trulli Toyota (B) 1:13.547 96 *
    16. Barrichello Honda (B) 1:14.588 36 *
    17. Kogure Honda (B) 1:16.954 40

    23-01-2008 om 19:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ferrari_valencia_2008
    Foto: Ferrari

    Felipe Massa en Kimi Raikkonen hebben op de eerste F1-testdag op het circuit van Valencia de toon gezet. Het Ferrari-koppel was het rapste in de eerste oefensessie van (veel van) de 2008-auto’s. Liefst 35.000 toeschouwers zaten dinsdag op de tribunes naar het testen te kijken.

    Massa en Raikkonen reden beiden ongeveer honderd ronden over het Spaanse asfalt. De Braziliaan was op zijn Bridgestones met een snelste chrono van 1:12.182 een dikke halve seconde vlotter dan wereldkampioen Raikkonen.

    Snelle Williams
    Verrassend was de snelle tijd van Nico Rosberg, die in zijn Williams slechts een tiende van een seconde toegaf op Raikkonen en als derde eindigde. Des te opvallender omdat de 2008-Williams pas voor het eerst op racepace reed. Rosberg bleef het McLaren-duo Heikki Kovalainen (vierde) en testrijder Pedro de la Rosa (vijfde) voor. De bij Renault terugggekeerde Fernando Alonso klokte de zesde tijd.

    2007 versus 2008
    Tien van de 16 aanwezige coureurs reden met hun nieuwe F1-bolide. Zes piloten betraden de baan met de 2007-uitvoering. Vandaag wordt er verder getest in Valencia.

    Uitslag F1-test Valencia 22 januari 2008
    1. Massa Ferrari 1:12.182 *
    2. Raikkonen Ferrari 1:12.721 *
    3. Rosberg Williams-Toyota 1:12.838 *
    4. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:13.026 *
    5. De la Rosa McLaren-Mercedes 1:13.163 *
    6. Alonso Renault 1:13.316 *
    7. Nakajima Williams-Toyota 1:13.473
    8. Vettel Toro Rosso-Ferrari 1:13.627
    9. Asmer BMW-Sauber 1:13.669
    10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:13.675
    11. Heidfeld BMW-Sauber 1:13.779 *
    12. Trulli Toyota 1:13.820 *
    13. Coulthard Red Bull-Renault 1:13.944 *
    14. Glock Toyota 1:14.095 *
    15. Liuzzi Force India-Ferrari 1:15.095 64
    16. Wurz Honda 1:15.440

    23-01-2008 om 19:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Maleisië wil ook een Grand Prix in het donker
    start_sepang
    De start van de GP van Sepang in 2007 was nog 'gewoon' overdag. Foto: Archief

    Na Singapore wil nu ook Maleisië in de toekomst een F1-nachtrace gaan organiseren. De Maleisische Grand Prix zou vanaf 2009 in het donker verreden moeten worden, zo is het idee van de plaatselijke organisatoren.

    Als de plannen doorgaan, wordt Sepang het decor van de tweede nachtelijke Grand Prix van het Formule 1-circus. De Maleisiërs willen daarbij samenwerken met de organisatoren uit Singapore. Zo wil men dezelfde mensen inzetten die in Singapore het lichtsysteem langs het circuit installeren. Sepang wil naast de baan een permanente lichtinstallatie neerzetten.

    23-01-2008 om 19:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    40237_070041aus

    Het in 2007 voor spionage veroordeelde Formule 1-team van McLaren mag nog blij zijn dat het ‘slechts’ een boete van honderd miljoen dollar hoefde te betalen en alle constructeurspunten verloor. Want als het aan FIA-president Max Mosley ligt, worden spionerende teams in de toekomst nog harder gestraft: namelijk met uitsluiting van deelname aan het kampioenschap F1.

    Mosley hoopt in 2008 op minder schandalen dan in het afgelopen seizoen. Sterker: de FIA-baas tolereert het absoluut niet meer. Dat maakt hij de teams nu ook duidelijk door te stellen dat een op spionage betrapt team de ultieme prijs van uitsluiting moet betalen.

    Sporen
    Max Mosley heeft dit laten weten via de Formule 1-website. ,,Het is niet slim van teams om in de toekomst toch stiekem informatie van anderen te gebruiken. Want als ze dat doen, laten ze altijd sporen achter’’, zegt de FIA-supremo. ,,Die sporen zullen wij vinden. Wij hebben al bewezen dat te kunnen en zullen dat – indien noodzakelijk – ook blijven doen.’’

    23-01-2008 om 19:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    carlo_van_dam_naar_toms
    Carlo van Dam. Foto: PR

    Duits Formule 3-kampioen Carlo van Dam heeft een contract getekend bij het officiële fabrieksteam van Toyota. De Nederlandse coureur gaat komend seizoen derhalve racen voor de renstal waarmee Tom Coronel 11 jaar geleden op Zandvoort de Masters of Formula 3 heeft gewonnen.
    De 21-jarige piloot liet vanmorgen in De Telegraaf optekenen erg verheugd te zijn. Volgens hem is zijn nieuwe werkgever 'het beste Formule 3-team ter wereld’. Tom’s Toyota won bijvoorbeeld de laatste editie van de F3-stratenrace op Macau met Oliver Jarvis achter het stuur.

    Beloning
    Van Dam noemt het in de wakkerste krant van Nederland ‘een unieke kans en een stukje beloning voor alle inspanningen in de afgelopen jaren. Het is traditie van Tom's Toyota om elk jaar een Europese rijder in het team te hebben. Dan ben je niet de minste als je daarvoor wordt uitgekozen. Je wordt dan echt serieus genomen’, meent de coureur. Donderdag hoopt de Zuid-Hollander al de eerste meters voor het team te maken.

    Sportman van het jaar
    Voor Carlo van Dam zijn het sportief mooie tijden. Gisteravond werd hij in zijn woonplaats Vlaardingen uitgeroepen tot sportman van het jaar 2007. De Duitse Formule 3-kampioen bleef een plaatselijke triatleet en zwemmer voor. Omdat Carlo van Dam momenteel voor Tom's in Japan vertoeft, nam zijn vader Harry de prijs in ontvangst.

    23-01-2008 om 19:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Daniel la Rosa niet meer in DTM
    larosadunlop
    Daniel la Rosa (rechts) komt uit Hanau, waar ook de Dunlop-fabriek gevestigd is. Hier brengt hij een bezoek aan de productieafdeling.

    Bij Mercedes-Benz houden ze de samenstelling van het rijderskader voor de DTM het liefst geheim tot de dag van de seizoenspresentatie, die dit jaar op zondag 6 april wordt gehouden, wederom in Düsseldorf. Af en toe hoor of lees je echter wel eens wat, en zo kunnen we naar aanleiding van een bericht in het Duitstalige vakblad "Motorsport Aktuell" melden dat Daniel la Rosa komend seizoen niet meer in de DTM actief zal zijn. De coureur uit Hanau bij Frankfurt kwam de afgelopen twee seizoenen met een "Jahreswagen" uit voor Mercedes-Benz en baarde vorig jaar ondermeer opzien door een geruchtmakende aanrijding met titelkandidaat Mattias Ekström tijdens de omstreden race in Barcelona. La Rosa's beste resultaat in twee jaar DTM was een derde plaats tijdens de seizoenopening van vorig jaar op Hockenheim. "Ik was lange tijd in onderhandeling met Mercedes, maar we konden het uiteindelijk niet eens worden", zegt hij in MSa. "Nu moet ik dus op zoek naar iets nieuws."

    23-01-2008 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    INDIANAPOLIS – PKV Racing-manager Mark Johnson heeft bekend gemaakt dat Alex Tagliani in februari voor het team gaat testen. De Canadese veteraan zal deelnemen aan de eerste open-testsessie op de Sebring International Raceway in Florida. Tagliani krijgt tijdens de drie testdagen de kans om het PKV-stoeltje naast Oriol Servia voor zich op te eisen.

    Alex Tagliani in actie namens RSPORTS; Copyright CCWS 2007

    Alex Tagliani heeft een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. De 35-jarige coureur, die vorig jaar voor RSPORTS uitkwam, heeft in acht jaar tijd 131 Champ Car races gereden. In 2004 en 2005 behaalde hij zijn beste prestatie door in beide jaren zevende te worden in het eindklassement. Veertien keer stond de Canadees op het podium en één keer kwam hij als eerste over de finish. Deze zege behaalde hij in 2004 op Road America.

    “Tagliani is een zeer vaardige en competitieve coureur”, vertelde Jonhson. “Hij weet zich nu al een aantal jaren tussen de grote coureurs te rijden tijdens de races en in het kampioenschap. De test met Tagliani op Sebring geeft PKV de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn ervaring. Daarnaast kunnen wij dan goed zien hoe Tagliani in het team past, aangezien wij nog steeds op zoek zijn naar een tweede coureur.”

    22-01-2008 om 17:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ford heeft 53 dagen na het behalen vorig jaar van de wereldtitel bij de constructeurs de jacht geopend op het voor de derde achtereenvolgende maal winnen van dit wereldkampioenschap. Voor het Ford FIA WRC-team start de campagne op 24 januari wanneer de startvlag valt van de immens populaire en legendarische Rally Monte Carlo. Veel zaken zijn dit jaar nieuw voor het team van het merk met de ‘Blue Oval’: een nieuwe teamidentiteit, een opvallend kleurschema voor de snelle Focus RS World Rally Car en twee jeugdige en tegelijkertijd toch ervaren coureurs.

    Ford WRC

    Onder de nieuwe teamnaam BP Ford Abu Dhabi World Rally Team verschijnt Ford met dezelfde Focus RS aan de start waarmee vorig jaar de wereldtitel werd behaald. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen, die vorig jaar met drie overwinningen als derde eindigden in de rangschikking voor de rijders, worden vergezeld door hun Finse landgenoten Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila. Zij reden de afgelopen twee jaar voor het privé-team van Stobart VK M-Sport. Beide Ford-rijders hebben ondanks hun jonge leeftijd al een enorme ervaring in het WRC. Hirvonen (27) en Latvala (22) hebben aan respectievelijk 70 en 52 WRC-rallies deelgenomen.

    Valence is het centrum van de Rallye Monte Carlo die voornamelijk over asfaltwegen wordt verreden. De grote onzekere factor is het onvoorspelbare weer. De rijders kunnen geconfronteerd worden met droge wegen, kletsnat asfalt en verraderlijk glad, beijzeld wegdek. Terwijl in de hoger gelegen gebieden de kans op sneeuw aanwezig is. En die omstandigheden kunnen zich allemaal voordoen op één en dezelfde klassementsproef, wanneer het parcours stijgt en daalt over de onherbergzame bergen.

    De rally kan worden gewonnen of verloren door de juiste of verkeerde bandenkeuze. Die keuze wordt bemoeilijkt omdat die al drie uur voor de start van de proef bepaald moet worden. Ook kunnen de omstandigheden op de proef per traject verschillen. Er is dan ook geen perfecte keuze mogelijk, zeker niet vanwege de nieuwe bandenbepalingen. Het geheim voor succes is dan ook veelal om het bandentype te vinden dat het minste verlies oplevert op de slechte stukken.

    Dit is Hirvonen’s vijfde Rallye Monte Carlo en met de weersverwachting, dat hoog in de bergen winterse omstandigheden zullen heersen, is hij zich terdege bewust van de moeilijkheidsgraad. “Bij de Monte Carlo draait alles om het weer. Wanneer het droog en mild is, is het gewoon als iedere andere asfaltrally. Maar wanneer er sneeuw en ijzel ligt, dan kunnen de omstandigheden snel veranderen en niemand kan inschatten wat er dan gebeurt. Het enige dat je kunt voorspellen is dat het onvoorspelbaar zal zijn,” zegt Hirvonen.

    “Ik kan niet wachten om weer in actie te komen. Ik zal dit jaar iedere keer van start gaan met het doel om te winnen. Maar als dat niet lukt is een tweede plek ook goed. Het zal moeilijk voor mij zijn om de rol van Marcus Grönholm binnen het team over te nemen, maar ik ben er klaar voor. Ik heb gedurende de laatste twee seizoenen veel van hem geleerd, maar nu is het tijd voor mij om door te stoten. Ik zal laten zien dat ik ook kan strijden voor de rijderstitel,” voegt hij eraan toe.

    Latvala doet zijn intrede in het team na het vorige seizoen uitstekend te hebben afgesloten. In Italië beklom hij voor het eerst het podium en tijdens de Rally Wales won hij een serie van klassementsproeven. “Ik denk dat sommige proeven besneeuwd en beijzeld zullen zijn, maar bij rallyrijden gaat het om uitdagingen. Ik presteer over het algemeen goed onder moeilijke omstandigheden en kan dan flinke tijdwinst boeken. Ook het rijden in het donker is moeilijk, maar ook dat is een uitdaging; daarom is deze sport zo opwindend.”

    “Door de nieuwe bandenreglementering zal ik moeten wennen aan het rubber van Pirelli, zonder mousse en met minder mogelijkheden zoals in het verleden. Ik heb de nieuwe banden tijdens tests uitgeprobeerd en ik kon merken dat ze harder waren. Doordat mousse niet langer toegestaan is zullen we de bochten niet zo vaak meer afsnijden zoals in voorgaande jaren. Daar is dus enige voorzichtigheid geboden, maar dat heb ik wel geleerd in het Production WRC,” aldus Latvala.

    Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi zal de derde officiële auto besturen tijdens zijn Rally Monte Carlo debuut. Hij wordt weer genavigeerd door co-driver Michael Orr, waarmee hij in 2004 het FIA Middle East Rally Championship heeft gewonnen. “Mijn grootste zorg is hoe ik mij aan zal passen aan het rijden op sneeuw en ijs. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan, dus dat wordt oppassen geblazen. Op grote hoogte, waar het ‘icy’ kan zijn, is cruisen alleen al snel! Maar ik kan mij nu nog geen enkel idee vormen. Ik zal mijn pace-note systeem aanpassen voor meer en nauwkeuriger details,” aldus Al Qassimi.

    Het team heeft als voorbereiding diverse tests afgelegd in Frankrijk. De nieuwe bandenpartner, Pirelli, heeft twee types beschikbaar voor de rally. Voor droog asfalt wordt PZero met een soft compound beschikbaar; voor meer winterse omstandigheden zal de Sottozero 'Snow' band worden gemonteerd. Daarbij kunnen de rijders ervoor kiezen om ook spijkers te monteren. Iedere auto kan twee reservebanden meenemen. De rijders mogen voor iedere groep van klassementsproeven zes banden gebruiken, zowel met als zonder spijkers.

    De route is grotendeels gelijk aan die van vorig jaar. De eerste drie dagen wordt er gestreden in de omgeving van Valence, maar de vierde dag wordt hoog in de Alpen ten noorden van Monaco gekoerst. Voor de liefhebbers staat de fameuze passage over de Col de Turini weer op het programma. Dit is de enige WRC-rally die vier dagen duurt, terwijl op de eerste dag in het donker wordt gereden. De rally wordt afgesloten met een superspecial over een deel van het parcours van de Formule I race van Monaco. De 1.481,25 kilometer lange rally heeft 19 klassementsproeven met in totaal 365,09 wedstrijdkilometers.

    22-01-2008 om 17:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Valencia – Waar de weersomstandigheden gisteren behoorlijk slecht waren, werd het F1-testcircuit vanochtend door zon overspoeld. Bovendien waren vandaag ook alle teams aanwezig. Waar gisteren alleen Alonso en Hulkenberg actief waren, zette vandaag alle teams hun bolides in. Voor Honda was het vandaag Alexander Wurz die voor het eerst kilometers maakte voor zijn nieuwe team. Aan het einde van de dag waren het de Ferrari’s die dominant waren. Felipe Massa voerde de lijst aan, op zes tienden gevolgd door Kimi Raikkonen. Nico Rosberg deed het verrassend goed met een derde tijd, op een ruime tiende van de Fin.



    Rosberg was uiteindelijk zo’n twee tienden sneller dan beide McLarens, waar Kovalainen sneller was dan testcoureur Pedro de la Rosa. Fernando Alonso richtte zich met name op lange runs, uiteindelijk reed hij 133 ronden met een zesde plaats tot besluit. Opvallend was de verschijning van BMW-Sauber met de nieuwe voorvleugel. Op de bovenkant waren een soort konijnenoren bevestigd. Het is momenteel nog onbekend of de FIA dit nieuwe aerodynamische hoogstandje toestaat.

    Tijden van testdag 2
    Pos  Driver        Team                      Time      Laps
    1. Massa Ferrari (B) 1:12.182 97 *
    2. Raikkonen Ferrari (B) 1:12.721 100 *
    3. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.838 80 *
    4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:13.026 100 *
    5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:13.163 107 *
    6. Alonso Renault (B) 1:13.316 133 *
    7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:13.473 89
    8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.627 86
    9. Asmer BMW-Sauber (B) 1:13.669 44
    10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.675 73
    11. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:13.779 80 *
    12. Trulli Toyota (B) 1:13.820 69 *
    13. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:13.944 70 *
    14. Glock Toyota (B) 1:14.095 76 *
    15. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:15.095 64
    16. Wurz Honda (B) 1:15.440 49

    22-01-2008 om 17:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Canadees Alex Tagliani zal van 2-4 februari a.s. voor het team van
    PKV op Sebring testen. Champcarwedstrijdleider Tony Cotman stapte vandaag onverwachts op


    tagliani_portret
    De 35 jarige Champcar-veteraan Alex Tagliani komt mogelijk voor PKV uit.

    Tagliani naar PKV?
    Alex Tagliani eindigde in zijn achtjarige Champcar carrière maar liefst zesmaal in de top 10, en eindigde in 2004 en 2006 als zevende in het kampioenschap. De 35 jarige-coureur uit Quebec eindigde in zijn Champcar carriere 76 maal in de Top 10 en 32 maal in de top 5. In 131 starts behaalde hij één overwinning op Road America, scoorde vijf poles en veertien podiums in zijn achtjarige Champcar-carriere.

    Algemeen Directeur Mark Johnson van PKV: “Alex is een capabele en competitieve rijder die altijd vooraan te vinden is. De test op Sebring stelt PKV in staat om van zijn ervaring gebruik te maken. Anderzijds geeft het ons ook de gelegenheid om te zien hoe Alex met het team samenwerkt i.v.m. onze zoektocht naar een tweede rijder.

    tagliani_villeneuve_bocht
    Alex Tagliani kwam in 2007 voor het team van RSports uit.

    Afgelopen jaar eindigde Tagliani als tiende in het kampioenschap met 205 punten. In tien van de veertien races kwalificeerde Alex zich in de Top 10 met een vierde gridpositie als uitgangspunt in de races van Las Vegas, Long Beach en Portland. De inwoner van Las Vegas, Nevada, eindigde van de 14 races tienmaal in de Top 10, waarvan viermaal in de Top 5 met als beste resultaat een vierde plaats in Las Vegas.

    Alex Tagliani: “Ik ben erg dankbaar dat PKV mij in de gelegenheid stelt om voor hen te testen. Het is een topteam. Dit team moet in staat worden geacht het kampioenschap te winnen, en het zou mooi zijn om in 2008 voor PKV te kunnen rijden. Ik denk wel dat ik in staat ben om hun naar de top te brengen, maar eerst moeten we ons huiswerk goed doen om een goede test in Sebring te hebben. Daarna kijken wij verder." Eerder dit jaar tekende de Spanjaard Oriol Servia bij PKV Racing

    Het team van PKV werd in 2003 opgericht en is eigendom van Kevin Kalkhoven en oud Champcar-coureur Jimmy Vasser.

    Champcar wedstrijdleider Tony Cotman weg
    Champcar wedstrijdleider Tony Cotman heeft de Champcar-organisatie sinds vandaag verlaten om zijn “carriere elders te vervolgen:” Volgens welingelichte bronnen zouden bepaalde wedstrijdbeslissingen van Cotman binnen de Champcar-organisatie niet altijd goed zijn bevallen. Op Zolder sloot Cotman de Brit Dan Clarke na een onbezonnen actie aan het begin van het weekend al na luttlele seconden van het evenement uit. Cotman wilde de Brit in principe voor de rest van het jaar uitsluiten. Uiteindelijk bleef het bij één wedstrijd. Het plotselinge vertrek van Cotman heeft binnen Champcar-kringen voor de nodige commotie gezorgd.

     

    22-01-2008 om 17:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alonso over zijn kansen in 2008
    Klik op de afbeelding om de link te volgen fernando alonso zegt dat hij bang is dat renault geen stap voorwaarts maakt in 2008.

    ne een jaar afwezig te zijn geweest bij het franse team zette de spanjaard bij zijn eerste test meteen de snelste dag tijd neer dat ondanks dat de r27 in 2007 niet in staad was om zich te mengen in de strijd om het poduim.


    ik ben bang dat ik een slecht jaar tegemoet zal gaan waarin ik mijn best moet doen om achste te worden dat is niet goed voor mij motivatie zei de spanjaard tegen het spaanse telecinco het is belangrijk dat we naar vooren komen en strijden voor het podium goede resultaten zijn belangrijk voor de motivatie dan kom je verder vervolgt hij.

    alonso won met renault twee keer achter elkaar het kampioenschap in 2005 en 2006 en komt nu na een jaar mclaren gerdeden te hebben terug naar het team ondangs zijn zorgen zei alonso dat hei erop vertrouwt dat renault in 2008 weer een goede auto zal hebben met de r28 zal deze week zijn debuut makken.

    ik denk dat we een goede auto hebben de ontwikkeling van de r27 werd in juni 2007 al stilgelegt om alles op de nieuwe wagen te kunnen inzetten verklaart alonso in al die tijd denk ik dat het team iets goed heeft kunnen doen we zullen het binnenkord wel zien maar de wagen zal alvast beter zijn dan die van 2007 besloot de tweevaudig wereldkapioen.

    21-01-2008 om 18:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na de twee testrallies in Corsica en Engeland eind vorig jaar maakt het Suzuki World Rally Team zich op om met twee nieuwe rallyrijders een volledig eerste FIA WRC rallyseizoen af te werken. Toni Gardemeister uit Finland en Per-Gunnar Andersson uit Zweden, de regerend Junior Rally Champion, zullen de Suzuki SX4 besturen.

    Suzuki vol ambitie naar Monte Carlo

    De eerste van de vijftien ronden uit het 2008 FIA World Rally Championship is de legendarische Monte Carlo Rally, het oudste en meest prestigieuze evenement uit de series. Net zoals het roulettespel dat veelvuldig in het fameuze Casino wordt gespeeld kan de uitkomst van de rally een loterij zijn. De condities kan diverse malen veranderen op dezelfde klassementsproef en het is niet ongewoon dat een proef wordt begonnen in stralende zonneschijn terwijl de finish bedekt ligt met sneeuw.

    Voor het tweede achtereenvolgende jaar zal de Monte Carlo Rally van start gaan in Valence met twee klassementsproeven in het donker. Na nog 12 KP’s op vrijdag en zaterdag arriveert de rallykaravaan in Monaco voor vier klassementsproeven over de Col de Turini en een super special over een deel van het fameuze Grand Prix traject.
    De route is 365.09 kilometer lang en voert de deelnemers over wegen die zowel oneffen als glad kunnen zijn.

    Het is de zevende keer dat Suzuki aan de start verschijnt van de Monte, na zes keer eerder in de JWRC categorie te hebben deelgenomen. De twee coureurs hebben met de SX4 WRC, in de nieuwe geelwitte kleurstelling, veel testkilometers afgelegd. De rally-Suzuki is voorzien van nieuwe afstellingen voor de differentiëlen en de wielophanging, terwijl ook tal van verbeteringen zijn doorgevoerd. Net als de andere WRC’s rijden ook de Suzuki’s op Pirelli banden.

    De 32-jarige Toni Gardemeister begint aan zijn negende Monte Carlo Rally en in 2006 stond hij in Monaco nog op het podium. Gardemeister: “Het is fantastisch om met Suzuki weer terug te zijn in het World Championship en als alles goed gaat hoop ik hier punten te scoren. De auto is nog nieuw dus zullen we nog niet vooraan rijden. Maar de betrouwbaarheid en set-up zijn goed. De SX4 is erg wendbaar en dat komt hier op de snelle en bochtige wegen rond Monaco goed van pas. Ik kijk vooral uit naar de proeven over de Col de Turini.”

    Voor de 27-jarige P-G Andersson wordt Monte Carlo zijn eerste WRC-rally in een WRC auto, waaraan hij in 2004 en 2005 deelnam met een Suzuki Ignis Super 1600.
    Aan de finish komen en ervaring opdoen is mijn prioriteit. De stap van een Super 1600 naar een World Rally Car is tamelijk groot, alles gebeurt veel sneller. Ik hoop dat de Monte Carlo rally goed verloopt zodat ik met veel vertrouwen uit kan zien naar de volgende rally, de Zwedenrally. Dat is tenslotte mijn thuisrally”, aldus Andersson.

    Het Suzuki-team is uitgebreid met de komst van Shusuke Inagaki, technisch directeur, en Akira Kawada, teammanager. Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, hoofd van het Suzuki World Rally Team: “Resultaten zijn natuurlijk belangrijk maar in dit debuutjaar zullen we ook echt wel enkele problemen tegenkomen. Maar met Gardemeister en P-G Andersson als coureurs hebben wij de ambitie om optimaal te presteren.”

    21-01-2008 om 18:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bmw tevreden met eerste test van f1 08
    Klik op de afbeelding om de link te volgen bmw sauber heeft de eerste vierdaagse testriten met de f.08 achter de rug technis directeur willy rampf is tevreden over de resultaten.


    nick heidfeld mocht in valencia de nieuwe wagen testen en roberd kubica teste de f.07b op de laaste testdag rijd heidfeld eenenigentig ronden en roberd kubica legde tweeenveertig ronden af ondangs problemen met de stuur bekrachteging waren ze bij bmw sauber tevreden over de eerst echte testdagen met de nieuwe f.08.


    rampf zegt; ondangs de problemen met de stuurbekrachteging ziet het er goed uit en hebben we veel vertrouwen in de nieuwe wagen we zijn in staat veel ronden af te leggen zonder grote problemen met betreking op betrouwbaarheid van de wagen we hebben veel data kunnen verzamelen we zijn net begonnen en we hebben nog het een en ander te doen we moeten nu nog een goede afsteling te weten vinden de basis is gelegt voor ons testschema aankomende week in valencia.

    aankomende dinsdag tot donderdag is bmw sauber trug in valencia met het vervolg van de testritten met de f.08.

    20-01-2008 om 17:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mosley; in 2008 een motorwissel ongestraft
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    coureurs worden niet bestraft voor hun eerste ongeplante mottorwissel voor het seizoen van 2008.

    fia president max mosley schreef een brief naar alle teambaazen dat de coureus niet gestraft worden voor hun eerste ongeplande motorwissel het geduren seizoen van 2008 de eerste regels worden al bij gesteld voor het seizoen van 2008 deze regel zorgt ervoor dat een coureur niet bestraft word met tien plaatsen terug op de grid.

    teambazen hadden eerder al een gesprek met mosley in parijs en zijn het nu eens met deze regel deze regel moet eerst nog goedgekeurd worden door het world motorsport council maar niemant maakt zich druk over afkeuring van deze regel.

    mosley zei in de brief ik ben er van overtuigt dat een rijder ongestraft een ongeplande motorwissel over het gehele seizoen mag heben dit gaat voor de eerste motor voor elke auto die door fallen gewiseld moet worden.

    20-01-2008 om 17:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs