Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ferrari_valencia_2008
    Foto: Ferrari

    Felipe Massa en Kimi Raikkonen hebben op de eerste F1-testdag op het circuit van Valencia de toon gezet. Het Ferrari-koppel was het rapste in de eerste oefensessie van (veel van) de 2008-auto’s. Liefst 35.000 toeschouwers zaten dinsdag op de tribunes naar het testen te kijken.

    Massa en Raikkonen reden beiden ongeveer honderd ronden over het Spaanse asfalt. De Braziliaan was op zijn Bridgestones met een snelste chrono van 1:12.182 een dikke halve seconde vlotter dan wereldkampioen Raikkonen.

    Snelle Williams
    Verrassend was de snelle tijd van Nico Rosberg, die in zijn Williams slechts een tiende van een seconde toegaf op Raikkonen en als derde eindigde. Des te opvallender omdat de 2008-Williams pas voor het eerst op racepace reed. Rosberg bleef het McLaren-duo Heikki Kovalainen (vierde) en testrijder Pedro de la Rosa (vijfde) voor. De bij Renault terugggekeerde Fernando Alonso klokte de zesde tijd.

    2007 versus 2008
    Tien van de 16 aanwezige coureurs reden met hun nieuwe F1-bolide. Zes piloten betraden de baan met de 2007-uitvoering. Vandaag wordt er verder getest in Valencia.

    Uitslag F1-test Valencia 22 januari 2008
    1. Massa Ferrari 1:12.182 *
    2. Raikkonen Ferrari 1:12.721 *
    3. Rosberg Williams-Toyota 1:12.838 *
    4. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:13.026 *
    5. De la Rosa McLaren-Mercedes 1:13.163 *
    6. Alonso Renault 1:13.316 *
    7. Nakajima Williams-Toyota 1:13.473
    8. Vettel Toro Rosso-Ferrari 1:13.627
    9. Asmer BMW-Sauber 1:13.669
    10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:13.675
    11. Heidfeld BMW-Sauber 1:13.779 *
    12. Trulli Toyota 1:13.820 *
    13. Coulthard Red Bull-Renault 1:13.944 *
    14. Glock Toyota 1:14.095 *
    15. Liuzzi Force India-Ferrari 1:15.095 64
    16. Wurz Honda 1:15.440

    23-01-2008 om 19:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Maleisië wil ook een Grand Prix in het donker
    start_sepang
    De start van de GP van Sepang in 2007 was nog 'gewoon' overdag. Foto: Archief

    Na Singapore wil nu ook Maleisië in de toekomst een F1-nachtrace gaan organiseren. De Maleisische Grand Prix zou vanaf 2009 in het donker verreden moeten worden, zo is het idee van de plaatselijke organisatoren.

    Als de plannen doorgaan, wordt Sepang het decor van de tweede nachtelijke Grand Prix van het Formule 1-circus. De Maleisiërs willen daarbij samenwerken met de organisatoren uit Singapore. Zo wil men dezelfde mensen inzetten die in Singapore het lichtsysteem langs het circuit installeren. Sepang wil naast de baan een permanente lichtinstallatie neerzetten.

    23-01-2008 om 19:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    40237_070041aus

    Het in 2007 voor spionage veroordeelde Formule 1-team van McLaren mag nog blij zijn dat het ‘slechts’ een boete van honderd miljoen dollar hoefde te betalen en alle constructeurspunten verloor. Want als het aan FIA-president Max Mosley ligt, worden spionerende teams in de toekomst nog harder gestraft: namelijk met uitsluiting van deelname aan het kampioenschap F1.

    Mosley hoopt in 2008 op minder schandalen dan in het afgelopen seizoen. Sterker: de FIA-baas tolereert het absoluut niet meer. Dat maakt hij de teams nu ook duidelijk door te stellen dat een op spionage betrapt team de ultieme prijs van uitsluiting moet betalen.

    Sporen
    Max Mosley heeft dit laten weten via de Formule 1-website. ,,Het is niet slim van teams om in de toekomst toch stiekem informatie van anderen te gebruiken. Want als ze dat doen, laten ze altijd sporen achter’’, zegt de FIA-supremo. ,,Die sporen zullen wij vinden. Wij hebben al bewezen dat te kunnen en zullen dat – indien noodzakelijk – ook blijven doen.’’

    23-01-2008 om 19:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    carlo_van_dam_naar_toms
    Carlo van Dam. Foto: PR

    Duits Formule 3-kampioen Carlo van Dam heeft een contract getekend bij het officiële fabrieksteam van Toyota. De Nederlandse coureur gaat komend seizoen derhalve racen voor de renstal waarmee Tom Coronel 11 jaar geleden op Zandvoort de Masters of Formula 3 heeft gewonnen.
    De 21-jarige piloot liet vanmorgen in De Telegraaf optekenen erg verheugd te zijn. Volgens hem is zijn nieuwe werkgever 'het beste Formule 3-team ter wereld’. Tom’s Toyota won bijvoorbeeld de laatste editie van de F3-stratenrace op Macau met Oliver Jarvis achter het stuur.

    Beloning
    Van Dam noemt het in de wakkerste krant van Nederland ‘een unieke kans en een stukje beloning voor alle inspanningen in de afgelopen jaren. Het is traditie van Tom's Toyota om elk jaar een Europese rijder in het team te hebben. Dan ben je niet de minste als je daarvoor wordt uitgekozen. Je wordt dan echt serieus genomen’, meent de coureur. Donderdag hoopt de Zuid-Hollander al de eerste meters voor het team te maken.

    Sportman van het jaar
    Voor Carlo van Dam zijn het sportief mooie tijden. Gisteravond werd hij in zijn woonplaats Vlaardingen uitgeroepen tot sportman van het jaar 2007. De Duitse Formule 3-kampioen bleef een plaatselijke triatleet en zwemmer voor. Omdat Carlo van Dam momenteel voor Tom's in Japan vertoeft, nam zijn vader Harry de prijs in ontvangst.

    23-01-2008 om 19:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Daniel la Rosa niet meer in DTM
    larosadunlop
    Daniel la Rosa (rechts) komt uit Hanau, waar ook de Dunlop-fabriek gevestigd is. Hier brengt hij een bezoek aan de productieafdeling.

    Bij Mercedes-Benz houden ze de samenstelling van het rijderskader voor de DTM het liefst geheim tot de dag van de seizoenspresentatie, die dit jaar op zondag 6 april wordt gehouden, wederom in Düsseldorf. Af en toe hoor of lees je echter wel eens wat, en zo kunnen we naar aanleiding van een bericht in het Duitstalige vakblad "Motorsport Aktuell" melden dat Daniel la Rosa komend seizoen niet meer in de DTM actief zal zijn. De coureur uit Hanau bij Frankfurt kwam de afgelopen twee seizoenen met een "Jahreswagen" uit voor Mercedes-Benz en baarde vorig jaar ondermeer opzien door een geruchtmakende aanrijding met titelkandidaat Mattias Ekström tijdens de omstreden race in Barcelona. La Rosa's beste resultaat in twee jaar DTM was een derde plaats tijdens de seizoenopening van vorig jaar op Hockenheim. "Ik was lange tijd in onderhandeling met Mercedes, maar we konden het uiteindelijk niet eens worden", zegt hij in MSa. "Nu moet ik dus op zoek naar iets nieuws."

    23-01-2008 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    INDIANAPOLIS – PKV Racing-manager Mark Johnson heeft bekend gemaakt dat Alex Tagliani in februari voor het team gaat testen. De Canadese veteraan zal deelnemen aan de eerste open-testsessie op de Sebring International Raceway in Florida. Tagliani krijgt tijdens de drie testdagen de kans om het PKV-stoeltje naast Oriol Servia voor zich op te eisen.

    Alex Tagliani in actie namens RSPORTS; Copyright CCWS 2007

    Alex Tagliani heeft een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. De 35-jarige coureur, die vorig jaar voor RSPORTS uitkwam, heeft in acht jaar tijd 131 Champ Car races gereden. In 2004 en 2005 behaalde hij zijn beste prestatie door in beide jaren zevende te worden in het eindklassement. Veertien keer stond de Canadees op het podium en één keer kwam hij als eerste over de finish. Deze zege behaalde hij in 2004 op Road America.

    “Tagliani is een zeer vaardige en competitieve coureur”, vertelde Jonhson. “Hij weet zich nu al een aantal jaren tussen de grote coureurs te rijden tijdens de races en in het kampioenschap. De test met Tagliani op Sebring geeft PKV de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn ervaring. Daarnaast kunnen wij dan goed zien hoe Tagliani in het team past, aangezien wij nog steeds op zoek zijn naar een tweede coureur.”

    22-01-2008 om 17:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ford heeft 53 dagen na het behalen vorig jaar van de wereldtitel bij de constructeurs de jacht geopend op het voor de derde achtereenvolgende maal winnen van dit wereldkampioenschap. Voor het Ford FIA WRC-team start de campagne op 24 januari wanneer de startvlag valt van de immens populaire en legendarische Rally Monte Carlo. Veel zaken zijn dit jaar nieuw voor het team van het merk met de ‘Blue Oval’: een nieuwe teamidentiteit, een opvallend kleurschema voor de snelle Focus RS World Rally Car en twee jeugdige en tegelijkertijd toch ervaren coureurs.

    Ford WRC

    Onder de nieuwe teamnaam BP Ford Abu Dhabi World Rally Team verschijnt Ford met dezelfde Focus RS aan de start waarmee vorig jaar de wereldtitel werd behaald. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen, die vorig jaar met drie overwinningen als derde eindigden in de rangschikking voor de rijders, worden vergezeld door hun Finse landgenoten Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila. Zij reden de afgelopen twee jaar voor het privé-team van Stobart VK M-Sport. Beide Ford-rijders hebben ondanks hun jonge leeftijd al een enorme ervaring in het WRC. Hirvonen (27) en Latvala (22) hebben aan respectievelijk 70 en 52 WRC-rallies deelgenomen.

    Valence is het centrum van de Rallye Monte Carlo die voornamelijk over asfaltwegen wordt verreden. De grote onzekere factor is het onvoorspelbare weer. De rijders kunnen geconfronteerd worden met droge wegen, kletsnat asfalt en verraderlijk glad, beijzeld wegdek. Terwijl in de hoger gelegen gebieden de kans op sneeuw aanwezig is. En die omstandigheden kunnen zich allemaal voordoen op één en dezelfde klassementsproef, wanneer het parcours stijgt en daalt over de onherbergzame bergen.

    De rally kan worden gewonnen of verloren door de juiste of verkeerde bandenkeuze. Die keuze wordt bemoeilijkt omdat die al drie uur voor de start van de proef bepaald moet worden. Ook kunnen de omstandigheden op de proef per traject verschillen. Er is dan ook geen perfecte keuze mogelijk, zeker niet vanwege de nieuwe bandenbepalingen. Het geheim voor succes is dan ook veelal om het bandentype te vinden dat het minste verlies oplevert op de slechte stukken.

    Dit is Hirvonen’s vijfde Rallye Monte Carlo en met de weersverwachting, dat hoog in de bergen winterse omstandigheden zullen heersen, is hij zich terdege bewust van de moeilijkheidsgraad. “Bij de Monte Carlo draait alles om het weer. Wanneer het droog en mild is, is het gewoon als iedere andere asfaltrally. Maar wanneer er sneeuw en ijzel ligt, dan kunnen de omstandigheden snel veranderen en niemand kan inschatten wat er dan gebeurt. Het enige dat je kunt voorspellen is dat het onvoorspelbaar zal zijn,” zegt Hirvonen.

    “Ik kan niet wachten om weer in actie te komen. Ik zal dit jaar iedere keer van start gaan met het doel om te winnen. Maar als dat niet lukt is een tweede plek ook goed. Het zal moeilijk voor mij zijn om de rol van Marcus Grönholm binnen het team over te nemen, maar ik ben er klaar voor. Ik heb gedurende de laatste twee seizoenen veel van hem geleerd, maar nu is het tijd voor mij om door te stoten. Ik zal laten zien dat ik ook kan strijden voor de rijderstitel,” voegt hij eraan toe.

    Latvala doet zijn intrede in het team na het vorige seizoen uitstekend te hebben afgesloten. In Italië beklom hij voor het eerst het podium en tijdens de Rally Wales won hij een serie van klassementsproeven. “Ik denk dat sommige proeven besneeuwd en beijzeld zullen zijn, maar bij rallyrijden gaat het om uitdagingen. Ik presteer over het algemeen goed onder moeilijke omstandigheden en kan dan flinke tijdwinst boeken. Ook het rijden in het donker is moeilijk, maar ook dat is een uitdaging; daarom is deze sport zo opwindend.”

    “Door de nieuwe bandenreglementering zal ik moeten wennen aan het rubber van Pirelli, zonder mousse en met minder mogelijkheden zoals in het verleden. Ik heb de nieuwe banden tijdens tests uitgeprobeerd en ik kon merken dat ze harder waren. Doordat mousse niet langer toegestaan is zullen we de bochten niet zo vaak meer afsnijden zoals in voorgaande jaren. Daar is dus enige voorzichtigheid geboden, maar dat heb ik wel geleerd in het Production WRC,” aldus Latvala.

    Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi zal de derde officiële auto besturen tijdens zijn Rally Monte Carlo debuut. Hij wordt weer genavigeerd door co-driver Michael Orr, waarmee hij in 2004 het FIA Middle East Rally Championship heeft gewonnen. “Mijn grootste zorg is hoe ik mij aan zal passen aan het rijden op sneeuw en ijs. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan, dus dat wordt oppassen geblazen. Op grote hoogte, waar het ‘icy’ kan zijn, is cruisen alleen al snel! Maar ik kan mij nu nog geen enkel idee vormen. Ik zal mijn pace-note systeem aanpassen voor meer en nauwkeuriger details,” aldus Al Qassimi.

    Het team heeft als voorbereiding diverse tests afgelegd in Frankrijk. De nieuwe bandenpartner, Pirelli, heeft twee types beschikbaar voor de rally. Voor droog asfalt wordt PZero met een soft compound beschikbaar; voor meer winterse omstandigheden zal de Sottozero 'Snow' band worden gemonteerd. Daarbij kunnen de rijders ervoor kiezen om ook spijkers te monteren. Iedere auto kan twee reservebanden meenemen. De rijders mogen voor iedere groep van klassementsproeven zes banden gebruiken, zowel met als zonder spijkers.

    De route is grotendeels gelijk aan die van vorig jaar. De eerste drie dagen wordt er gestreden in de omgeving van Valence, maar de vierde dag wordt hoog in de Alpen ten noorden van Monaco gekoerst. Voor de liefhebbers staat de fameuze passage over de Col de Turini weer op het programma. Dit is de enige WRC-rally die vier dagen duurt, terwijl op de eerste dag in het donker wordt gereden. De rally wordt afgesloten met een superspecial over een deel van het parcours van de Formule I race van Monaco. De 1.481,25 kilometer lange rally heeft 19 klassementsproeven met in totaal 365,09 wedstrijdkilometers.

    22-01-2008 om 17:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Valencia – Waar de weersomstandigheden gisteren behoorlijk slecht waren, werd het F1-testcircuit vanochtend door zon overspoeld. Bovendien waren vandaag ook alle teams aanwezig. Waar gisteren alleen Alonso en Hulkenberg actief waren, zette vandaag alle teams hun bolides in. Voor Honda was het vandaag Alexander Wurz die voor het eerst kilometers maakte voor zijn nieuwe team. Aan het einde van de dag waren het de Ferrari’s die dominant waren. Felipe Massa voerde de lijst aan, op zes tienden gevolgd door Kimi Raikkonen. Nico Rosberg deed het verrassend goed met een derde tijd, op een ruime tiende van de Fin.



    Rosberg was uiteindelijk zo’n twee tienden sneller dan beide McLarens, waar Kovalainen sneller was dan testcoureur Pedro de la Rosa. Fernando Alonso richtte zich met name op lange runs, uiteindelijk reed hij 133 ronden met een zesde plaats tot besluit. Opvallend was de verschijning van BMW-Sauber met de nieuwe voorvleugel. Op de bovenkant waren een soort konijnenoren bevestigd. Het is momenteel nog onbekend of de FIA dit nieuwe aerodynamische hoogstandje toestaat.

    Tijden van testdag 2
    Pos  Driver        Team                      Time      Laps
    1. Massa Ferrari (B) 1:12.182 97 *
    2. Raikkonen Ferrari (B) 1:12.721 100 *
    3. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.838 80 *
    4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:13.026 100 *
    5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:13.163 107 *
    6. Alonso Renault (B) 1:13.316 133 *
    7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:13.473 89
    8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.627 86
    9. Asmer BMW-Sauber (B) 1:13.669 44
    10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.675 73
    11. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:13.779 80 *
    12. Trulli Toyota (B) 1:13.820 69 *
    13. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:13.944 70 *
    14. Glock Toyota (B) 1:14.095 76 *
    15. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:15.095 64
    16. Wurz Honda (B) 1:15.440 49

    22-01-2008 om 17:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De Canadees Alex Tagliani zal van 2-4 februari a.s. voor het team van
    PKV op Sebring testen. Champcarwedstrijdleider Tony Cotman stapte vandaag onverwachts op


    tagliani_portret
    De 35 jarige Champcar-veteraan Alex Tagliani komt mogelijk voor PKV uit.

    Tagliani naar PKV?
    Alex Tagliani eindigde in zijn achtjarige Champcar carrière maar liefst zesmaal in de top 10, en eindigde in 2004 en 2006 als zevende in het kampioenschap. De 35 jarige-coureur uit Quebec eindigde in zijn Champcar carriere 76 maal in de Top 10 en 32 maal in de top 5. In 131 starts behaalde hij één overwinning op Road America, scoorde vijf poles en veertien podiums in zijn achtjarige Champcar-carriere.

    Algemeen Directeur Mark Johnson van PKV: “Alex is een capabele en competitieve rijder die altijd vooraan te vinden is. De test op Sebring stelt PKV in staat om van zijn ervaring gebruik te maken. Anderzijds geeft het ons ook de gelegenheid om te zien hoe Alex met het team samenwerkt i.v.m. onze zoektocht naar een tweede rijder.

    tagliani_villeneuve_bocht
    Alex Tagliani kwam in 2007 voor het team van RSports uit.

    Afgelopen jaar eindigde Tagliani als tiende in het kampioenschap met 205 punten. In tien van de veertien races kwalificeerde Alex zich in de Top 10 met een vierde gridpositie als uitgangspunt in de races van Las Vegas, Long Beach en Portland. De inwoner van Las Vegas, Nevada, eindigde van de 14 races tienmaal in de Top 10, waarvan viermaal in de Top 5 met als beste resultaat een vierde plaats in Las Vegas.

    Alex Tagliani: “Ik ben erg dankbaar dat PKV mij in de gelegenheid stelt om voor hen te testen. Het is een topteam. Dit team moet in staat worden geacht het kampioenschap te winnen, en het zou mooi zijn om in 2008 voor PKV te kunnen rijden. Ik denk wel dat ik in staat ben om hun naar de top te brengen, maar eerst moeten we ons huiswerk goed doen om een goede test in Sebring te hebben. Daarna kijken wij verder." Eerder dit jaar tekende de Spanjaard Oriol Servia bij PKV Racing

    Het team van PKV werd in 2003 opgericht en is eigendom van Kevin Kalkhoven en oud Champcar-coureur Jimmy Vasser.

    Champcar wedstrijdleider Tony Cotman weg
    Champcar wedstrijdleider Tony Cotman heeft de Champcar-organisatie sinds vandaag verlaten om zijn “carriere elders te vervolgen:” Volgens welingelichte bronnen zouden bepaalde wedstrijdbeslissingen van Cotman binnen de Champcar-organisatie niet altijd goed zijn bevallen. Op Zolder sloot Cotman de Brit Dan Clarke na een onbezonnen actie aan het begin van het weekend al na luttlele seconden van het evenement uit. Cotman wilde de Brit in principe voor de rest van het jaar uitsluiten. Uiteindelijk bleef het bij één wedstrijd. Het plotselinge vertrek van Cotman heeft binnen Champcar-kringen voor de nodige commotie gezorgd.

     

    22-01-2008 om 17:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alonso over zijn kansen in 2008
    Klik op de afbeelding om de link te volgen fernando alonso zegt dat hij bang is dat renault geen stap voorwaarts maakt in 2008.

    ne een jaar afwezig te zijn geweest bij het franse team zette de spanjaard bij zijn eerste test meteen de snelste dag tijd neer dat ondanks dat de r27 in 2007 niet in staad was om zich te mengen in de strijd om het poduim.


    ik ben bang dat ik een slecht jaar tegemoet zal gaan waarin ik mijn best moet doen om achste te worden dat is niet goed voor mij motivatie zei de spanjaard tegen het spaanse telecinco het is belangrijk dat we naar vooren komen en strijden voor het podium goede resultaten zijn belangrijk voor de motivatie dan kom je verder vervolgt hij.

    alonso won met renault twee keer achter elkaar het kampioenschap in 2005 en 2006 en komt nu na een jaar mclaren gerdeden te hebben terug naar het team ondangs zijn zorgen zei alonso dat hei erop vertrouwt dat renault in 2008 weer een goede auto zal hebben met de r28 zal deze week zijn debuut makken.

    ik denk dat we een goede auto hebben de ontwikkeling van de r27 werd in juni 2007 al stilgelegt om alles op de nieuwe wagen te kunnen inzetten verklaart alonso in al die tijd denk ik dat het team iets goed heeft kunnen doen we zullen het binnenkord wel zien maar de wagen zal alvast beter zijn dan die van 2007 besloot de tweevaudig wereldkapioen.

    21-01-2008 om 18:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na de twee testrallies in Corsica en Engeland eind vorig jaar maakt het Suzuki World Rally Team zich op om met twee nieuwe rallyrijders een volledig eerste FIA WRC rallyseizoen af te werken. Toni Gardemeister uit Finland en Per-Gunnar Andersson uit Zweden, de regerend Junior Rally Champion, zullen de Suzuki SX4 besturen.

    Suzuki vol ambitie naar Monte Carlo

    De eerste van de vijftien ronden uit het 2008 FIA World Rally Championship is de legendarische Monte Carlo Rally, het oudste en meest prestigieuze evenement uit de series. Net zoals het roulettespel dat veelvuldig in het fameuze Casino wordt gespeeld kan de uitkomst van de rally een loterij zijn. De condities kan diverse malen veranderen op dezelfde klassementsproef en het is niet ongewoon dat een proef wordt begonnen in stralende zonneschijn terwijl de finish bedekt ligt met sneeuw.

    Voor het tweede achtereenvolgende jaar zal de Monte Carlo Rally van start gaan in Valence met twee klassementsproeven in het donker. Na nog 12 KP’s op vrijdag en zaterdag arriveert de rallykaravaan in Monaco voor vier klassementsproeven over de Col de Turini en een super special over een deel van het fameuze Grand Prix traject.
    De route is 365.09 kilometer lang en voert de deelnemers over wegen die zowel oneffen als glad kunnen zijn.

    Het is de zevende keer dat Suzuki aan de start verschijnt van de Monte, na zes keer eerder in de JWRC categorie te hebben deelgenomen. De twee coureurs hebben met de SX4 WRC, in de nieuwe geelwitte kleurstelling, veel testkilometers afgelegd. De rally-Suzuki is voorzien van nieuwe afstellingen voor de differentiëlen en de wielophanging, terwijl ook tal van verbeteringen zijn doorgevoerd. Net als de andere WRC’s rijden ook de Suzuki’s op Pirelli banden.

    De 32-jarige Toni Gardemeister begint aan zijn negende Monte Carlo Rally en in 2006 stond hij in Monaco nog op het podium. Gardemeister: “Het is fantastisch om met Suzuki weer terug te zijn in het World Championship en als alles goed gaat hoop ik hier punten te scoren. De auto is nog nieuw dus zullen we nog niet vooraan rijden. Maar de betrouwbaarheid en set-up zijn goed. De SX4 is erg wendbaar en dat komt hier op de snelle en bochtige wegen rond Monaco goed van pas. Ik kijk vooral uit naar de proeven over de Col de Turini.”

    Voor de 27-jarige P-G Andersson wordt Monte Carlo zijn eerste WRC-rally in een WRC auto, waaraan hij in 2004 en 2005 deelnam met een Suzuki Ignis Super 1600.
    Aan de finish komen en ervaring opdoen is mijn prioriteit. De stap van een Super 1600 naar een World Rally Car is tamelijk groot, alles gebeurt veel sneller. Ik hoop dat de Monte Carlo rally goed verloopt zodat ik met veel vertrouwen uit kan zien naar de volgende rally, de Zwedenrally. Dat is tenslotte mijn thuisrally”, aldus Andersson.

    Het Suzuki-team is uitgebreid met de komst van Shusuke Inagaki, technisch directeur, en Akira Kawada, teammanager. Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, hoofd van het Suzuki World Rally Team: “Resultaten zijn natuurlijk belangrijk maar in dit debuutjaar zullen we ook echt wel enkele problemen tegenkomen. Maar met Gardemeister en P-G Andersson als coureurs hebben wij de ambitie om optimaal te presteren.”

    21-01-2008 om 18:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bmw tevreden met eerste test van f1 08
    Klik op de afbeelding om de link te volgen bmw sauber heeft de eerste vierdaagse testriten met de f.08 achter de rug technis directeur willy rampf is tevreden over de resultaten.


    nick heidfeld mocht in valencia de nieuwe wagen testen en roberd kubica teste de f.07b op de laaste testdag rijd heidfeld eenenigentig ronden en roberd kubica legde tweeenveertig ronden af ondangs problemen met de stuur bekrachteging waren ze bij bmw sauber tevreden over de eerst echte testdagen met de nieuwe f.08.


    rampf zegt; ondangs de problemen met de stuurbekrachteging ziet het er goed uit en hebben we veel vertrouwen in de nieuwe wagen we zijn in staat veel ronden af te leggen zonder grote problemen met betreking op betrouwbaarheid van de wagen we hebben veel data kunnen verzamelen we zijn net begonnen en we hebben nog het een en ander te doen we moeten nu nog een goede afsteling te weten vinden de basis is gelegt voor ons testschema aankomende week in valencia.

    aankomende dinsdag tot donderdag is bmw sauber trug in valencia met het vervolg van de testritten met de f.08.

    20-01-2008 om 17:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mosley; in 2008 een motorwissel ongestraft
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    coureurs worden niet bestraft voor hun eerste ongeplante mottorwissel voor het seizoen van 2008.

    fia president max mosley schreef een brief naar alle teambaazen dat de coureus niet gestraft worden voor hun eerste ongeplande motorwissel het geduren seizoen van 2008 de eerste regels worden al bij gesteld voor het seizoen van 2008 deze regel zorgt ervoor dat een coureur niet bestraft word met tien plaatsen terug op de grid.

    teambazen hadden eerder al een gesprek met mosley in parijs en zijn het nu eens met deze regel deze regel moet eerst nog goedgekeurd worden door het world motorsport council maar niemant maakt zich druk over afkeuring van deze regel.

    mosley zei in de brief ik ben er van overtuigt dat een rijder ongestraft een ongeplande motorwissel over het gehele seizoen mag heben dit gaat voor de eerste motor voor elke auto die door fallen gewiseld moet worden.

    20-01-2008 om 17:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dietrich mateschits; vettel toekomstige ster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    red bull eigenaar dietrich mateschits denkt dat sebastian vettel in de toekomst een hele grote jongen gaat worden in de formulen1.


    sesebastian vettel nam vorig jaar tegen het eind van het seizoen tijdend de gp van hongarije het stuurje over van scot speed dit word het eerste jaar dat vettel voor het eerst en heel seizoen gaat rijden in een formulen1 wagen bij het team van toro rosso vijf gp bij zijn debuut bij toro rosso scoorde vettel zijn eerste punten voor het team tijden de gp van china.

    vettel maakte zijn debuut in de formulen1 bij bmw sauber hij verving rober kubica nadat hij en heele zware crach mee maakten tijden de gp op indinapolis vettel wist de achte plaat op de motor speedway te pakken en werd en werd hierdoor de jongeste rijder die zijn eerste punten in de formulen1 scoorde deze resultaten zorgde ervoor dat redbull hem een stoeltje aan bood voor het kampioenschap 2008 bij toro rosso.

    mateschits zij tijdens en interviesw met autosport; vettel is een van die jongens met heel veel potensieel om een grote jongen te worden in de formulen1 hij is snel en inteligent en is zeer geinterseerd in de technisekant van de formulen1 hij heeft alles in zich om en grote ster te worden in de formulen1 en hij is gelukig weer thuis bij ons.

    mateschits is ook erg onder de indruk van sebastian bourdais teamgenoot van vettel in 2008 mateschits gelooft dat bourdais een aanwinst is voor het team en dat hij het team gaat helpen voor en sterk seizoen in 2008 we hebben grote verwachtingen van bourdais en we denken dat str een sterke midevelder gaat worden aldus mateschits.



    20-01-2008 om 17:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Junior Strous en Dominick Muermans bundelen dit jaar de krachten in een compleet Nederlandse equipe. Met de deelname in het Champ Car Atlantic kampioenschap, die als opstap geldt naar de ChampCar World series, waar onder andere RedBull F1 testcoureur Robert Doornbos furore maakte, staat alles in het teken van het oranje project. In het Condor Motorsport Team van Carlos Bobeda worden de komende maanden dan ook alle voorbereidingen getroffen voor een unieke samenwerking met de beide Nederlandse race talenten.

    Muermans bolide krijgt oranje tintje

    Voor het eerst in de Nederlandse racehistorie wordt er in Amerika met een Nederlands team geracet in deze zeer snelle raceklasse. Terwijl Muermans zich al in de USA bevindt, is Junior Strous naar Los Angeles afgereisd, waar vandaag en maandag een ‘seat-fitting’ en afstelsessie zal worden uitgevoerd. Vervolgens staan de komende periode diverse testen op het programma. Samen met Dominick Muermans worden er nog zes testdagen afgerond.

    Junior Strous in oranje project

    Het is nog niet zeker of het team naar de officiële Champcar Atlantic tests in Sebring Florida gaat op 5 en 6 Februari. Teambaas Carlos Bobeda verklaarde: “Ik zie daar persoonlijk weinig in. We moeten voor die test heel Amerika van de oost naar west doorkruizen met onze truck en bolides. Dan kunnen we in Sebring twee dagen rondrijden op een hobbelige baan, waar we gedurende het raceseizoen nooit meer komen. Ik concentreer me liever op de tests op circuits waar ook daadwerkelijk met de Atlantics geracet gaat worden, banen als Laguna Seca en Portland.”

    Goed nieuws dus voor de Nederlandse racefans, binnenkort wordt het team officieel aan de pers voorgesteld. De auto’s gaan rijden in identieke kleuren, momenteel wordt uit drie verschillende ontwerpen gekozen. De kleur oranje zal ruim vertegenwoordigd zijn op de Atlantic bolides.

    20-01-2008 om 16:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Gulf' Aston Martin DBR9 als topaffiche op International Racing Show Luik
    Een kleine twee weken en dan opent de International Racing Show te Luik zijn deuren. Onlangs stond de Aston Martin DBR9 in Gulf kleuren te pronken op de 'Autosport' Show in Birmingham, en binnen een kleine twee weken is de show in België aan de beurt. De fabrieks Aston Martin in Gulf kleuren zal de topaffiche vormen in Luik.


    Het is veertig jaar geleden sinds de eerste 'Gulf' zege in Le Mans. In 2008 gaat Aston Martin Racing wederom de uitdaging aan met de Corvettes. Naast het verdedigen van de titel, probeert men om na veertig jaar opnieuw een 'Gulf' wagen op het hoogste schavotje te krijgen.

    Naast het Britse GT1 geweld, komt ook de Trading Performance Zytek LMP2 opdagen in Luik. Later dit jaar is deze wagen ook nog terug te zien in de 1000 km van Spa.

    20-01-2008 om 00:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Champcar Atlantic: Lot uit de loterij voor runner-up Perrera door vreemde keuze kampioen Matos
    Champcar Atlantic kampioen Rafael Matos liet de afgelopen week een bonus van 2 miljoen dollar liggen en koos voor de Infiniti Proseries in 2008





    kampioen_matos
    Champcar Atlantic kampioen Matos gaat in ieder geval
    niet richting Champcar

    Champcar Atlantic kampioen Matos kiest voor de Infiniti Proseries
    Champcar Atlantic kampioen Rafael Matos heeft in de VS voor de nodige opschudding gezorgd. De regerende kampioen besloot voor 2008 niet naar de Champcarworldseries over te stappen. Matos maakte eerder deze week bekend dat hij komend seizoen in de Infiniti Proseries voor het team van Andretti Green Racing gaat uitkomen. Zoals bekend is dit de opstapklasse naar de IRL. Matos kwam in 2006 naast zijn Atlantic activiteiten viermaal in de Infiniti Proseries uit en won twee wedstrijden in St. Petersburg.

    Bij insiders baarde de beslissing van Matos het nodige opzien. De winnaar van het Champcar Atlantic kampioenschap wordt door de organisatoren van de Champcar World Series een bonus van twee miljoen dollar ter beschikking gesteld om onderdak te vinden bij een Champcar Team. De Fransman Simon Pagenaud maakte hier in 2006 dankbaar gebruik van en vond afgelopen seizoen onderdak bij het team van Derrick Walker. Rookie Pagenaud eindigde voor Team Australia als achtste in het kampioenschap.

    Doordat Matos van de 2 Miljoen Dollar bonus afzag, trok de Fransman Franck Perrera, die als tweede in het kampioenschap achter Matos eindigde, een lot uit de loterij. Perrera, die met het team van Condor Motorsport als tweede eindigde krijgt nu de beschikking over deze bonus. Zoals bekend won Charles Zwolsman de Atlantic titel voor het team van Condor Motorsports, en kwam Junior Strous eveneens in 2007 voor het team uit.

    perrera
    Runner-up Franck Perrera trok onverwachts de
    hoofdprijs.

    20-01-2008 om 00:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de la rosa mist alonso
    Klik op de afbeelding om de link te volgen pedro de la rosa zegt dat het vertrek van zijn landgenoot fernando alonso een groot verlies is voor het bristse team.


    de la rosa laat weten dat de problemen tussen alonso en lewis hamilton en teambaas ron dennis hem niet persoonlijk aanging en dat hij daar verder ook helemaal buiten stond.

    de la rosa verklaart tegenover een spanse krant dario persoonlijk mis ik fernando alonso heel erg.

    fernando is voor elk team een groote aanwinst je kunt hem beter voor je hebben dan tegen je maar we zullen er wel aan wennen om zonder hem te werken.

    de la rosa teste eerder deze week de nieuwe mp4/23 op het circuit van jerez in spanje over zijn bevindingen over de nieuwe wagen verklaart hij hij lijkt op de wagen van vorig jaar hij is gemakelik te rijden maar er is nog voldoente ruimte voor verbetering.

    momenteel werken we meer aan bertrouwbaarheid dan aan het zoeken van de snelste rondetijd.

    de la rosa zei verder dat de kansen  om trug te keren elk jaar maar kleiner worden  en dat hij er over dacht zijn geluk in een andere raceklase te gaan probeeren.

    dario vroeg hem dat la mans nu een op zie voor hem is na het verlies van zijn stoeltje aan heikki kovalainen de la rosa zei daar op na alles wat er gebeur is zijn mijn kansen om nog en gp te rijden bij mclaren erg klein vooruitkijkent denk ik zeker na om in andere serie te gaan racen ik kijk er naar uit om trug te gaan racen.

    19-01-2008 om 17:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hamilton niet onder de indruk van alonso
    Klik op de afbeelding om de link te volgen lewis hamilton is niet onder de indruk van zijn voormale ploegenoot fernando alonso en diens prestatie bij renault afgelopen test op jerez.

    na een moeilijk jaar bij mclaren-mercedes is fernando alonso weer trug op het oude nest fernando alonso wist tot twee ker toe de wereldtitel te winnen bij renault fernando alonse zet de snelste tijd neer tijdens de enige droge dag op jerez lewis hamilton heeft zijn twijfels en denk niet dat deze dratise verbeteringen alleen aan fernando alonsr liggen.

    lewis hamilten zij in een inrterview bij de spaanse krans dario renault is een sterk team en kan absuluut zelf heel goed een auto ontwikelen als de rijders goed samewerken word dat een geheel.

    ook het gerucht da mclaren problemen zou hebben met de ontwikelingen van de auto 2008 nu de input van alonso weg is word onderuit gehaald door hamilton.
    lewis zegt het word apsuluut weer het zelfde al vorig jaar heikki en ik zijn verandwoordelijk genoeg om sammen te werken aan de ontwikelingen van de auto en ik weet zeker dat het een probleem moet zijn voor ons.

    19-01-2008 om 17:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.raikkonen; de nieuwe ferrari beter dan de oude
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de f2008 is beter dan zijn titelwinende voorganger zei kimi eerder deze week tijdens een test op jerez.

    tijdens een interview met de spaanse sport krant marca over de prestatie van de nieuwe f2008 zei raikkonen de auto is in vele opzichten beter geworden  vooral in de langzame bochten.

    aankomende dinsdag is in valencie een groepstest kimi vorvolgt zijn interview in valencie word de auto aangepast en voor zien van aangepaste onderdelen tot nu toe is de auto erg goed ik denk dat we er eg goed voor staan mt deze ontwikelingen.

    19-01-2008 om 16:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs