INDIANAPOLIS PKV Racing-manager Mark Johnson heeft bekend gemaakt dat Alex Tagliani in februari voor het team gaat testen. De Canadese veteraan zal deelnemen aan de eerste open-testsessie op de Sebring International Raceway in Florida. Tagliani krijgt tijdens de drie testdagen de kans om het PKV-stoeltje naast Oriol Servia voor zich op te eisen.
Alex Tagliani heeft een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. De 35-jarige coureur, die vorig jaar voor RSPORTS uitkwam, heeft in acht jaar tijd 131 Champ Car races gereden. In 2004 en 2005 behaalde hij zijn beste prestatie door in beide jaren zevende te worden in het eindklassement. Veertien keer stond de Canadees op het podium en één keer kwam hij als eerste over de finish. Deze zege behaalde hij in 2004 op Road America.
Tagliani is een zeer vaardige en competitieve coureur, vertelde Jonhson. Hij weet zich nu al een aantal jaren tussen de grote coureurs te rijden tijdens de races en in het kampioenschap. De test met Tagliani op Sebring geeft PKV de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn ervaring. Daarnaast kunnen wij dan goed zien hoe Tagliani in het team past, aangezien wij nog steeds op zoek zijn naar een tweede coureur.
Ford heeft 53 dagen na het behalen vorig jaar van de wereldtitel bij de constructeurs de jacht geopend op het voor de derde achtereenvolgende maal winnen van dit wereldkampioenschap. Voor het Ford FIA WRC-team start de campagne op 24 januari wanneer de startvlag valt van de immens populaire en legendarische Rally Monte Carlo. Veel zaken zijn dit jaar nieuw voor het team van het merk met de Blue Oval: een nieuwe teamidentiteit, een opvallend kleurschema voor de snelle Focus RS World Rally Car en twee jeugdige en tegelijkertijd toch ervaren coureurs.
Onder de nieuwe teamnaam BP Ford Abu Dhabi World Rally Team verschijnt Ford met dezelfde Focus RS aan de start waarmee vorig jaar de wereldtitel werd behaald. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen, die vorig jaar met drie overwinningen als derde eindigden in de rangschikking voor de rijders, worden vergezeld door hun Finse landgenoten Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila. Zij reden de afgelopen twee jaar voor het privé-team van Stobart VK M-Sport. Beide Ford-rijders hebben ondanks hun jonge leeftijd al een enorme ervaring in het WRC. Hirvonen (27) en Latvala (22) hebben aan respectievelijk 70 en 52 WRC-rallies deelgenomen.
Valence is het centrum van de Rallye Monte Carlo die voornamelijk over asfaltwegen wordt verreden. De grote onzekere factor is het onvoorspelbare weer. De rijders kunnen geconfronteerd worden met droge wegen, kletsnat asfalt en verraderlijk glad, beijzeld wegdek. Terwijl in de hoger gelegen gebieden de kans op sneeuw aanwezig is. En die omstandigheden kunnen zich allemaal voordoen op één en dezelfde klassementsproef, wanneer het parcours stijgt en daalt over de onherbergzame bergen.
De rally kan worden gewonnen of verloren door de juiste of verkeerde bandenkeuze. Die keuze wordt bemoeilijkt omdat die al drie uur voor de start van de proef bepaald moet worden. Ook kunnen de omstandigheden op de proef per traject verschillen. Er is dan ook geen perfecte keuze mogelijk, zeker niet vanwege de nieuwe bandenbepalingen. Het geheim voor succes is dan ook veelal om het bandentype te vinden dat het minste verlies oplevert op de slechte stukken.
Dit is Hirvonens vijfde Rallye Monte Carlo en met de weersverwachting, dat hoog in de bergen winterse omstandigheden zullen heersen, is hij zich terdege bewust van de moeilijkheidsgraad. Bij de Monte Carlo draait alles om het weer. Wanneer het droog en mild is, is het gewoon als iedere andere asfaltrally. Maar wanneer er sneeuw en ijzel ligt, dan kunnen de omstandigheden snel veranderen en niemand kan inschatten wat er dan gebeurt. Het enige dat je kunt voorspellen is dat het onvoorspelbaar zal zijn, zegt Hirvonen.
Ik kan niet wachten om weer in actie te komen. Ik zal dit jaar iedere keer van start gaan met het doel om te winnen. Maar als dat niet lukt is een tweede plek ook goed. Het zal moeilijk voor mij zijn om de rol van Marcus Grönholm binnen het team over te nemen, maar ik ben er klaar voor. Ik heb gedurende de laatste twee seizoenen veel van hem geleerd, maar nu is het tijd voor mij om door te stoten. Ik zal laten zien dat ik ook kan strijden voor de rijderstitel, voegt hij eraan toe.
Latvala doet zijn intrede in het team na het vorige seizoen uitstekend te hebben afgesloten. In Italië beklom hij voor het eerst het podium en tijdens de Rally Wales won hij een serie van klassementsproeven. Ik denk dat sommige proeven besneeuwd en beijzeld zullen zijn, maar bij rallyrijden gaat het om uitdagingen. Ik presteer over het algemeen goed onder moeilijke omstandigheden en kan dan flinke tijdwinst boeken. Ook het rijden in het donker is moeilijk, maar ook dat is een uitdaging; daarom is deze sport zo opwindend.
Door de nieuwe bandenreglementering zal ik moeten wennen aan het rubber van Pirelli, zonder mousse en met minder mogelijkheden zoals in het verleden. Ik heb de nieuwe banden tijdens tests uitgeprobeerd en ik kon merken dat ze harder waren. Doordat mousse niet langer toegestaan is zullen we de bochten niet zo vaak meer afsnijden zoals in voorgaande jaren. Daar is dus enige voorzichtigheid geboden, maar dat heb ik wel geleerd in het Production WRC, aldus Latvala.
Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi zal de derde officiële auto besturen tijdens zijn Rally Monte Carlo debuut. Hij wordt weer genavigeerd door co-driver Michael Orr, waarmee hij in 2004 het FIA Middle East Rally Championship heeft gewonnen. Mijn grootste zorg is hoe ik mij aan zal passen aan het rijden op sneeuw en ijs. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan, dus dat wordt oppassen geblazen. Op grote hoogte, waar het icy kan zijn, is cruisen alleen al snel! Maar ik kan mij nu nog geen enkel idee vormen. Ik zal mijn pace-note systeem aanpassen voor meer en nauwkeuriger details, aldus Al Qassimi.
Het team heeft als voorbereiding diverse tests afgelegd in Frankrijk. De nieuwe bandenpartner, Pirelli, heeft twee types beschikbaar voor de rally. Voor droog asfalt wordt PZero met een soft compound beschikbaar; voor meer winterse omstandigheden zal de Sottozero 'Snow' band worden gemonteerd. Daarbij kunnen de rijders ervoor kiezen om ook spijkers te monteren. Iedere auto kan twee reservebanden meenemen. De rijders mogen voor iedere groep van klassementsproeven zes banden gebruiken, zowel met als zonder spijkers.
De route is grotendeels gelijk aan die van vorig jaar. De eerste drie dagen wordt er gestreden in de omgeving van Valence, maar de vierde dag wordt hoog in de Alpen ten noorden van Monaco gekoerst. Voor de liefhebbers staat de fameuze passage over de Col de Turini weer op het programma. Dit is de enige WRC-rally die vier dagen duurt, terwijl op de eerste dag in het donker wordt gereden. De rally wordt afgesloten met een superspecial over een deel van het parcours van de Formule I race van Monaco. De 1.481,25 kilometer lange rally heeft 19 klassementsproeven met in totaal 365,09 wedstrijdkilometers.
Valencia Waar de weersomstandigheden gisteren behoorlijk slecht waren, werd het F1-testcircuit vanochtend door zon overspoeld. Bovendien waren vandaag ook alle teams aanwezig. Waar gisteren alleen Alonso en Hulkenberg actief waren, zette vandaag alle teams hun bolides in. Voor Honda was het vandaag Alexander Wurz die voor het eerst kilometers maakte voor zijn nieuwe team. Aan het einde van de dag waren het de Ferraris die dominant waren. Felipe Massa voerde de lijst aan, op zes tienden gevolgd door Kimi Raikkonen. Nico Rosberg deed het verrassend goed met een derde tijd, op een ruime tiende van de Fin.
Rosberg was uiteindelijk zon twee tienden sneller dan beide McLarens, waar Kovalainen sneller was dan testcoureur Pedro de la Rosa. Fernando Alonso richtte zich met name op lange runs, uiteindelijk reed hij 133 ronden met een zesde plaats tot besluit. Opvallend was de verschijning van BMW-Sauber met de nieuwe voorvleugel. Op de bovenkant waren een soort konijnenoren bevestigd. Het is momenteel nog onbekend of de FIA dit nieuwe aerodynamische hoogstandje toestaat.
Tijden van testdag 2
Pos Driver Team Time Laps
1. Massa Ferrari (B) 1:12.182 97 *
2. Raikkonen Ferrari (B) 1:12.721 100 *
3. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.838 80 *
4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:13.026 100 *
5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:13.163 107 *
6. Alonso Renault (B) 1:13.316 133 *
7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:13.473 89
8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.627 86
9. Asmer BMW-Sauber (B) 1:13.669 44
10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.675 73
11. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:13.779 80 *
12. Trulli Toyota (B) 1:13.820 69 *
13. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:13.944 70 *
14. Glock Toyota (B) 1:14.095 76 *
15. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:15.095 64
16. Wurz Honda (B) 1:15.440 49
De Canadees Alex Tagliani zal van 2-4 februari a.s. voor het team van PKV op Sebring testen. Champcarwedstrijdleider Tony Cotman stapte vandaag onverwachts op
De 35 jarige Champcar-veteraan Alex Tagliani komt mogelijk voor PKV uit.
Tagliani naar PKV? Alex Tagliani eindigde in zijn achtjarige Champcar carrière maar liefst zesmaal in de top 10, en eindigde in 2004 en 2006 als zevende in het kampioenschap. De 35 jarige-coureur uit Quebec eindigde in zijn Champcar carriere 76 maal in de Top 10 en 32 maal in de top 5. In 131 starts behaalde hij één overwinning op Road America, scoorde vijf poles en veertien podiums in zijn achtjarige Champcar-carriere.
Algemeen Directeur Mark Johnson van PKV: Alex is een capabele en competitieve rijder die altijd vooraan te vinden is. De test op Sebring stelt PKV in staat om van zijn ervaring gebruik te maken. Anderzijds geeft het ons ook de gelegenheid om te zien hoe Alex met het team samenwerkt i.v.m. onze zoektocht naar een tweede rijder.
Alex Tagliani kwam in 2007 voor het team van RSports uit.
Afgelopen jaar eindigde Tagliani als tiende in het kampioenschap met 205 punten. In tien van de veertien races kwalificeerde Alex zich in de Top 10 met een vierde gridpositie als uitgangspunt in de races van Las Vegas, Long Beach en Portland. De inwoner van Las Vegas, Nevada, eindigde van de 14 races tienmaal in de Top 10, waarvan viermaal in de Top 5 met als beste resultaat een vierde plaats in Las Vegas.
Alex Tagliani: Ik ben erg dankbaar dat PKV mij in de gelegenheid stelt om voor hen te testen. Het is een topteam. Dit team moet in staat worden geacht het kampioenschap te winnen, en het zou mooi zijn om in 2008 voor PKV te kunnen rijden. Ik denk wel dat ik in staat ben om hun naar de top te brengen, maar eerst moeten we ons huiswerk goed doen om een goede test in Sebring te hebben. Daarna kijken wij verder." Eerder dit jaar tekende de Spanjaard Oriol Servia bij PKV Racing
Het team van PKV werd in 2003 opgericht en is eigendom van Kevin Kalkhoven en oud Champcar-coureur Jimmy Vasser.
Champcar wedstrijdleider Tony Cotman weg Champcar wedstrijdleider Tony Cotman heeft de Champcar-organisatie sinds vandaag verlaten om zijn carriere elders te vervolgen: Volgens welingelichte bronnen zouden bepaalde wedstrijdbeslissingen van Cotman binnen de Champcar-organisatie niet altijd goed zijn bevallen. Op Zolder sloot Cotman de Brit Dan Clarke na een onbezonnen actie aan het begin van het weekend al na luttlele seconden van het evenement uit. Cotman wilde de Brit in principe voor de rest van het jaar uitsluiten. Uiteindelijk bleef het bij één wedstrijd. Het plotselinge vertrek van Cotman heeft binnen Champcar-kringen voor de nodige commotie gezorgd.
fernando alonso zegt dat hij bang is dat renault geen stap voorwaarts maakt in 2008.
ne een jaar afwezig te zijn geweest bij het franse team zette de spanjaard bij zijn eerste test meteen de snelste dag tijd neer dat ondanks dat de r27 in 2007 niet in staad was om zich te mengen in de strijd om het poduim.
ik ben bang dat ik een slecht jaar tegemoet zal gaan waarin ik mijn best moet doen om achste te worden dat is niet goed voor mij motivatie zei de spanjaard tegen het spaanse telecinco het is belangrijk dat we naar vooren komen en strijden voor het podium goede resultaten zijn belangrijk voor de motivatie dan kom je verder vervolgt hij.
alonso won met renault twee keer achter elkaar het kampioenschap in 2005 en 2006 en komt nu na een jaar mclaren gerdeden te hebben terug naar het team ondangs zijn zorgen zei alonso dat hei erop vertrouwt dat renault in 2008 weer een goede auto zal hebben met de r28 zal deze week zijn debuut makken.
ik denk dat we een goede auto hebben de ontwikkeling van de r27 werd in juni 2007 al stilgelegt om alles op de nieuwe wagen te kunnen inzetten verklaart alonso in al die tijd denk ik dat het team iets goed heeft kunnen doen we zullen het binnenkord wel zien maar de wagen zal alvast beter zijn dan die van 2007 besloot de tweevaudig wereldkapioen.
Na de twee testrallies in Corsica en Engeland eind vorig jaar maakt het Suzuki World Rally Team zich op om met twee nieuwe rallyrijders een volledig eerste FIA WRC rallyseizoen af te werken. Toni Gardemeister uit Finland en Per-Gunnar Andersson uit Zweden, de regerend Junior Rally Champion, zullen de Suzuki SX4 besturen.
De eerste van de vijftien ronden uit het 2008 FIA World Rally Championship is de legendarische Monte Carlo Rally, het oudste en meest prestigieuze evenement uit de series. Net zoals het roulettespel dat veelvuldig in het fameuze Casino wordt gespeeld kan de uitkomst van de rally een loterij zijn. De condities kan diverse malen veranderen op dezelfde klassementsproef en het is niet ongewoon dat een proef wordt begonnen in stralende zonneschijn terwijl de finish bedekt ligt met sneeuw.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar zal de Monte Carlo Rally van start gaan in Valence met twee klassementsproeven in het donker. Na nog 12 KPs op vrijdag en zaterdag arriveert de rallykaravaan in Monaco voor vier klassementsproeven over de Col de Turini en een super special over een deel van het fameuze Grand Prix traject. De route is 365.09 kilometer lang en voert de deelnemers over wegen die zowel oneffen als glad kunnen zijn.
Het is de zevende keer dat Suzuki aan de start verschijnt van de Monte, na zes keer eerder in de JWRC categorie te hebben deelgenomen. De twee coureurs hebben met de SX4 WRC, in de nieuwe geelwitte kleurstelling, veel testkilometers afgelegd. De rally-Suzuki is voorzien van nieuwe afstellingen voor de differentiëlen en de wielophanging, terwijl ook tal van verbeteringen zijn doorgevoerd. Net als de andere WRCs rijden ook de Suzukis op Pirelli banden.
De 32-jarige Toni Gardemeister begint aan zijn negende Monte Carlo Rally en in 2006 stond hij in Monaco nog op het podium. Gardemeister: Het is fantastisch om met Suzuki weer terug te zijn in het World Championship en als alles goed gaat hoop ik hier punten te scoren. De auto is nog nieuw dus zullen we nog niet vooraan rijden. Maar de betrouwbaarheid en set-up zijn goed. De SX4 is erg wendbaar en dat komt hier op de snelle en bochtige wegen rond Monaco goed van pas. Ik kijk vooral uit naar de proeven over de Col de Turini.
Voor de 27-jarige P-G Andersson wordt Monte Carlo zijn eerste WRC-rally in een WRC auto, waaraan hij in 2004 en 2005 deelnam met een Suzuki Ignis Super 1600. Aan de finish komen en ervaring opdoen is mijn prioriteit. De stap van een Super 1600 naar een World Rally Car is tamelijk groot, alles gebeurt veel sneller. Ik hoop dat de Monte Carlo rally goed verloopt zodat ik met veel vertrouwen uit kan zien naar de volgende rally, de Zwedenrally. Dat is tenslotte mijn thuisrally, aldus Andersson.
Het Suzuki-team is uitgebreid met de komst van Shusuke Inagaki, technisch directeur, en Akira Kawada, teammanager. Nobuhiro Monster Tajima, hoofd van het Suzuki World Rally Team: Resultaten zijn natuurlijk belangrijk maar in dit debuutjaar zullen we ook echt wel enkele problemen tegenkomen. Maar met Gardemeister en P-G Andersson als coureurs hebben wij de ambitie om optimaal te presteren.
bmw sauber heeft de eerste vierdaagse testriten met de f.08 achter de rug technis directeur willy rampf is tevreden over de resultaten.
nick heidfeld mocht in valencia de nieuwe wagen testen en roberd kubica teste de f.07b op de laaste testdag rijd heidfeld eenenigentig ronden en roberd kubica legde tweeenveertig ronden af ondangs problemen met de stuur bekrachteging waren ze bij bmw sauber tevreden over de eerst echte testdagen met de nieuwe f.08.
rampf zegt; ondangs de problemen met de stuurbekrachteging ziet het er goed uit en hebben we veel vertrouwen in de nieuwe wagen we zijn in staat veel ronden af te leggen zonder grote problemen met betreking op betrouwbaarheid van de wagen we hebben veel data kunnen verzamelen we zijn net begonnen en we hebben nog het een en ander te doen we moeten nu nog een goede afsteling te weten vinden de basis is gelegt voor ons testschema aankomende week in valencia.
aankomende dinsdag tot donderdag is bmw sauber trug in valencia met het vervolg van de testritten met de f.08.
coureurs worden niet bestraft voor hun eerste ongeplante mottorwissel voor het seizoen van 2008.
fia president max mosley schreef een brief naar alle teambaazen dat de coureus niet gestraft worden voor hun eerste ongeplande motorwissel het geduren seizoen van 2008 de eerste regels worden al bij gesteld voor het seizoen van 2008 deze regel zorgt ervoor dat een coureur niet bestraft word met tien plaatsen terug op de grid.
teambazen hadden eerder al een gesprek met mosley in parijs en zijn het nu eens met deze regel deze regel moet eerst nog goedgekeurd worden door het world motorsport council maar niemant maakt zich druk over afkeuring van deze regel.
mosley zei in de brief ik ben er van overtuigt dat een rijder ongestraft een ongeplande motorwissel over het gehele seizoen mag heben dit gaat voor de eerste motor voor elke auto die door fallen gewiseld moet worden.
red bull eigenaar dietrich mateschits denkt dat sebastian vettel in de toekomst een hele grote jongen gaat worden in de formulen1.
sesebastian vettel nam vorig jaar tegen het eind van het seizoen tijdend de gp van hongarije het stuurje over van scot speed dit word het eerste jaar dat vettel voor het eerst en heel seizoen gaat rijden in een formulen1 wagen bij het team van toro rosso vijf gp bij zijn debuut bij toro rosso scoorde vettel zijn eerste punten voor het team tijden de gp van china.
vettel maakte zijn debuut in de formulen1 bij bmw sauber hij verving rober kubica nadat hij en heele zware crach mee maakten tijden de gp op indinapolis vettel wist de achte plaat op de motor speedway te pakken en werd en werd hierdoor de jongeste rijder die zijn eerste punten in de formulen1 scoorde deze resultaten zorgde ervoor dat redbull hem een stoeltje aan bood voor het kampioenschap 2008 bij toro rosso.
mateschits zij tijdens en interviesw met autosport; vettel is een van die jongens met heel veel potensieel om een grote jongen te worden in de formulen1 hij is snel en inteligent en is zeer geinterseerd in de technisekant van de formulen1 hij heeft alles in zich om en grote ster te worden in de formulen1 en hij is gelukig weer thuis bij ons.
mateschits is ook erg onder de indruk van sebastian bourdais teamgenoot van vettel in 2008 mateschits gelooft dat bourdais een aanwinst is voor het team en dat hij het team gaat helpen voor en sterk seizoen in 2008 we hebben grote verwachtingen van bourdais en we denken dat str een sterke midevelder gaat worden aldus mateschits.
Junior Strous en Dominick Muermans bundelen dit jaar de krachten in een compleet Nederlandse equipe. Met de deelname in het Champ Car Atlantic kampioenschap, die als opstap geldt naar de ChampCar World series, waar onder andere RedBull F1 testcoureur Robert Doornbos furore maakte, staat alles in het teken van het oranje project. In het Condor Motorsport Team van Carlos Bobeda worden de komende maanden dan ook alle voorbereidingen getroffen voor een unieke samenwerking met de beide Nederlandse race talenten.
Voor het eerst in de Nederlandse racehistorie wordt er in Amerika met een Nederlands team geracet in deze zeer snelle raceklasse. Terwijl Muermans zich al in de USA bevindt, is Junior Strous naar Los Angeles afgereisd, waar vandaag en maandag een seat-fitting en afstelsessie zal worden uitgevoerd. Vervolgens staan de komende periode diverse testen op het programma. Samen met Dominick Muermans worden er nog zes testdagen afgerond.
Het is nog niet zeker of het team naar de officiële Champcar Atlantic tests in Sebring Florida gaat op 5 en 6 Februari. Teambaas Carlos Bobeda verklaarde: Ik zie daar persoonlijk weinig in. We moeten voor die test heel Amerika van de oost naar west doorkruizen met onze truck en bolides. Dan kunnen we in Sebring twee dagen rondrijden op een hobbelige baan, waar we gedurende het raceseizoen nooit meer komen. Ik concentreer me liever op de tests op circuits waar ook daadwerkelijk met de Atlantics geracet gaat worden, banen als Laguna Seca en Portland.
Goed nieuws dus voor de Nederlandse racefans, binnenkort wordt het team officieel aan de pers voorgesteld. De autos gaan rijden in identieke kleuren, momenteel wordt uit drie verschillende ontwerpen gekozen. De kleur oranje zal ruim vertegenwoordigd zijn op de Atlantic bolides.
'Gulf' Aston Martin DBR9 als topaffiche op International Racing Show Luik
Een kleine twee weken en dan opent de International Racing Show te Luik zijn deuren. Onlangs stond de Aston Martin DBR9 in Gulf kleuren te pronken op de 'Autosport' Show in Birmingham, en binnen een kleine twee weken is de show in België aan de beurt. De fabrieks Aston Martin in Gulf kleuren zal de topaffiche vormen in Luik.
Het is veertig jaar geleden sinds de eerste 'Gulf' zege in Le Mans. In 2008 gaat Aston Martin Racing wederom de uitdaging aan met de Corvettes. Naast het verdedigen van de titel, probeert men om na veertig jaar opnieuw een 'Gulf' wagen op het hoogste schavotje te krijgen.
Naast het Britse GT1 geweld, komt ook de Trading Performance Zytek LMP2 opdagen in Luik. Later dit jaar is deze wagen ook nog terug te zien in de 1000 km van Spa.
Champcar Atlantic: Lot uit de loterij voor runner-up Perrera door vreemde keuze kampioen Matos
Champcar Atlantic kampioen Rafael Matos liet de afgelopen week een bonus van 2 miljoen dollar liggen en koos voor de Infiniti Proseries in 2008
Champcar Atlantic kampioen Matos gaat in ieder geval niet richting Champcar
Champcar Atlantic kampioen Matos kiest voor de Infiniti Proseries Champcar Atlantic kampioen Rafael Matos heeft in de VS voor de nodige opschudding gezorgd. De regerende kampioen besloot voor 2008 niet naar de Champcarworldseries over te stappen. Matos maakte eerder deze week bekend dat hij komend seizoen in de Infiniti Proseries voor het team van Andretti Green Racing gaat uitkomen. Zoals bekend is dit de opstapklasse naar de IRL. Matos kwam in 2006 naast zijn Atlantic activiteiten viermaal in de Infiniti Proseries uit en won twee wedstrijden in St. Petersburg.
Bij insiders baarde de beslissing van Matos het nodige opzien. De winnaar van het Champcar Atlantic kampioenschap wordt door de organisatoren van de Champcar World Series een bonus van twee miljoen dollar ter beschikking gesteld om onderdak te vinden bij een Champcar Team. De Fransman Simon Pagenaud maakte hier in 2006 dankbaar gebruik van en vond afgelopen seizoen onderdak bij het team van Derrick Walker. Rookie Pagenaud eindigde voor Team Australia als achtste in het kampioenschap.
Doordat Matos van de 2 Miljoen Dollar bonus afzag, trok de Fransman Franck Perrera, die als tweede in het kampioenschap achter Matos eindigde, een lot uit de loterij. Perrera, die met het team van Condor Motorsport als tweede eindigde krijgt nu de beschikking over deze bonus. Zoals bekend won Charles Zwolsman de Atlantic titel voor het team van Condor Motorsports, en kwam Junior Strous eveneens in 2007 voor het team uit.
Runner-up Franck Perrera trok onverwachts de hoofdprijs.
pedro de la rosa zegt dat het vertrek van zijn landgenoot fernando alonso een groot verlies is voor het bristse team.
de la rosa laat weten dat de problemen tussen alonso en lewis hamilton en teambaas ron dennis hem niet persoonlijk aanging en dat hij daar verder ook helemaal buiten stond.
de la rosa verklaart tegenover een spanse krant dario persoonlijk mis ik fernando alonso heel erg.
fernando is voor elk team een groote aanwinst je kunt hem beter voor je hebben dan tegen je maar we zullen er wel aan wennen om zonder hem te werken.
de la rosa teste eerder deze week de nieuwe mp4/23 op het circuit van jerez in spanje over zijn bevindingen over de nieuwe wagen verklaart hij hij lijkt op de wagen van vorig jaar hij is gemakelik te rijden maar er is nog voldoente ruimte voor verbetering.
momenteel werken we meer aan bertrouwbaarheid dan aan het zoeken van de snelste rondetijd.
de la rosa zei verder dat de kansen om trug te keren elk jaar maar kleiner worden en dat hij er over dacht zijn geluk in een andere raceklase te gaan probeeren.
dario vroeg hem dat la mans nu een op zie voor hem is na het verlies van zijn stoeltje aan heikki kovalainen de la rosa zei daar op na alles wat er gebeur is zijn mijn kansen om nog en gp te rijden bij mclaren erg klein vooruitkijkent denk ik zeker na om in andere serie te gaan racen ik kijk er naar uit om trug te gaan racen.
lewis hamilton is niet onder de indruk van zijn voormale ploegenoot fernando alonso en diens prestatie bij renault afgelopen test op jerez.
na een moeilijk jaar bij mclaren-mercedes is fernando alonso weer trug op het oude nest fernando alonso wist tot twee ker toe de wereldtitel te winnen bij renault fernando alonse zet de snelste tijd neer tijdens de enige droge dag op jerez lewis hamilton heeft zijn twijfels en denk niet dat deze dratise verbeteringen alleen aan fernando alonsr liggen.
lewis hamilten zij in een inrterview bij de spaanse krans dario renault is een sterk team en kan absuluut zelf heel goed een auto ontwikelen als de rijders goed samewerken word dat een geheel.
ook het gerucht da mclaren problemen zou hebben met de ontwikelingen van de auto 2008 nu de input van alonso weg is word onderuit gehaald door hamilton. lewis zegt het word apsuluut weer het zelfde al vorig jaar heikki en ik zijn verandwoordelijk genoeg om sammen te werken aan de ontwikelingen van de auto en ik weet zeker dat het een probleem moet zijn voor ons.
de f2008 is beter dan zijn titelwinende voorganger zei kimi eerder deze week tijdens een test op jerez.
tijdens een interview met de spaanse sport krant marca over de prestatie van de nieuwe f2008 zei raikkonen de auto is in vele opzichten beter geworden vooral in de langzame bochten.
aankomende dinsdag is in valencie een groepstest kimi vorvolgt zijn interview in valencie word de auto aangepast en voor zien van aangepaste onderdelen tot nu toe is de auto erg goed ik denk dat we er eg goed voor staan mt deze ontwikelingen.
de f2008 is beter dan zijn titelwinende voorganger zei kimi eerder deze week tijdens een test op jerez.
tijdens een interview met de spaanse sport krant marca over de prestatie van de nieuwe f2008 zei raikkonen de auto is in vele opzichten beter geworden vooral in de langzame bochten.
aankomende dinsdag is in valencie een groepstest kimi vorvolgt zijn interview in valencie word de auto aangepast en voor zien van aangepaste onderdelen tot nu toe is de auto erg goed ik denk dat we er eg goed voor staan mt deze ontwikelingen.
HEIZEL - Een twintigtal rijders die zich reeds hebben ingeschreven voor de nieuwe Clio Cup Belgium 2008 waren deze namiddag aanwezig op de overvolle stand van Renault in paleis 5 van het Autosalon.
Terwijl het grote publiek rondjes draaide rond de Renault F1-bolide, die blijkbaar niet alleen Fernando Alonso doet dromen, woonden een honderdtal genodigden van Renault België Luxemburg in een zaal van paleis 11 de officiële presentatie van het kampioenschap 2008 bij, voorgesteld door Thierry Tassin en zijn agentschap Track on Time.
De herlancering van de Clio Cup wordt geplaatst in het teken van de gezelligheid en toegankelijkheid in de paddock én de fair-play, zowel op de piste als daarnaast, benadrukte de viervoudige winnaar van de 24 uur van Francorchamps. Zij die met de botsautootjes willen spelen, moeten maar naar de kermis trekken.
Geen sprake meer van hoge herstelkosten aan het koetswerk dus. Ons team van technische commissarissen en onze wedstrijdleiding zijn goed gerodeerd. We zullen een nultolerantie toepassen. De regels van de sportiviteit zullen even strikt moeten worden nageleefd als tijdens het afgelopen seizoen bij de jonge wolven van de Formula Renault 1.6.
Iedereen is dus gewaarschuwd. En iedereen, dat zijn een pak rijders. Naast de 19 wagens die reeds officieel zijn ingeschreven komen er nog een tiental autos voor enkele Nederlanders, maar ook enkele Belgische jonge wolven. Daarbij hoogstwaarschijnlijk Kevin Demaerschalk, in 2007 één van de revelaties van het seizoen FR 1.6. Er blijven nog drie maanden voor de eerste wedstrijd en heel wat rijders wachten nog op een groen licht van één of andere sponsor om hun deelname te bevestigen, preciseert TT.
Laat ons eerst even de zekere deelnemers overlopen, met minimum vier wagens voor het team van Racing for Belgium. De referentie van het team is Philip Jacobs, een ervaren rot van de Clio Cup, want in 2004 streed hij nog met Corthals om de titel.
In afwachting van de terugkeer van een andere kampioen is het team van Wim Coekelbergs ook verheugd de deelname van Pierre-Yves Hardenne te kunnen aankondigen. De ex van Justine Henin is bezeten door gemotoriseerde sporten en koos voor de Clio Cup om zijn debuut in de autosport te maken.
Jean-Baptiste Malherbe en Ronnie Latinne zijn geen onbekenden voor de promotieformules van het Franse merk en ook uit andere kampioenschappen maken rijders hun opwachting, zoals Laurent Culot, Martin Lucas, Romain Troonbeeckx of nog Olivier Meurens.
Tijdens de Clio Cup 2008 kunnen we ook kennis maken met enkele nieuwelingen als Mathieu Novali, de Britten Nick Jones en Rob Austin en de Fransen Marc-Antoine Colas en Thierry Boetsch, overtuigd door Patrick Perrin, die tot groot plezier van elk ook zelf zijn comeback maakt.
Dan is er nog de Guest Car ingezet door Renault België Luxemburg, die enkele sterren uit de sport- of showbizwereld de kans zal geven van het racen in peloton te proeven. De zes meetings die op het programma staan worden verreden in Zolder (Belgian Race Kick Off en Truck GP), Francorchamps (World Series by Renault, 12 uur en Racing Festival) en op de Nürburgring (World Series).
Bij de twee grote meetings van de World Series rijden we samen met onze Duitse buren, terwijl we in het voorprogramma van de 12 uur het gezelschap krijgen van de deelnemers uit het Zwitserse kampioenschap, legt Tassin uit. Het seizoen 2008 begint officieel met twee Test Days, de eerste op 25 maart in Francorchamps, de volgende tijdens de voormiddag van 3 april in Zolder.
Bij de belangrijkste nieuwigheden voor 2008 die deze zaterdag werden onthuld hoorde ook de aankondiging van een nieuwe motorleverancier voor alle klanten van de Cup. Alle wagens moeten worden uitgerust met de motorkit 2008 (schroeven van de aandrijfstang en overbrenging). De motoren worden bij onze nieuwe motorleverancier Fabio Lazzerini (R-Tec) op de bank gezet, vooraleer ze voor de eerste wedstrijd worden verzegeld.
Zo kan een perfecte gelijkheid worden gegarandeerd. Nieuwe Michelin-banden (harder en met een langere levensduur) werden speciaal door Renault Sport ontwikkeld en zijn verplicht te gebruiken voor de twee manches van 25 (geteld in aantal ronden), waarvan de startgrid wordt bepaald door de kwalificatiesessies (eerste sessie voor race 1, tweede sessie voor race 2)
Bij elke meeting zal er door AXL Gold Racing van Alex Parmentier een nieuwe service voor reserveonderdelen worden verzorgd.
Zo kunnen de kosten voor de enige promoformule voor toerismewagens in België nog meer worden gedrukt. De beloning voor de winnaar van het kampioenschap past helemaal bij dit uitzonderlijke sprintkampioenschap: een premie van 30.000 euro en een test in een Mégane. De anderen worden echter niet vergeten. Omdat we het in de paddock gezellig willen houden organiseren we samen met Renault en onze partner Stand 21 na elke meeting een kleine tombola, naast uiteraard de banden die door Michelin aan de eerste drie worden geschonken.
Om maar duidelijk te stellen dat Renault en Track on Time werkelijk aan alles hebben gedacht om de Clio Cup 2008 onder een goed gesternte te laten beginnen.
François Bouillon en Jean-Claude Voets zullen komend seizoen de kleuren van McDonalds blijven verdedigen in de Mediagroep Van Dyck Belcar 2008. Bouillon verlaat dus Gabriël Racing die zich in 2008 wil toeleggen op de Renault Clio Cup
PMB Motorsport laat voor het duo Bouillon/Voets een ex PSI-Porsche GT2 R aanrukken en gaat daarbij naar eigen zeggen niet over één nachtje ijs. De voorbereidende testsessies zullen worden afgewerkt door Wolfgang Kaufmann en Fabrice Walfish onder supervisie van Bernard De Dryver en ex PSI-mannen Schumacher en Ansgar. In een tweede voorbereidende fase zullen Bouillon en Voets het kuipje vullen, nog steeds onder begeleiding van voormeld trio.
François Bouillon: De eerste indruk na ons bezoek aan de ateliers van PMB Motorsport in Landen waren zéér positief. Vooral door de samenwerking met De Dryver, Schumacher en ingenieur Ansgar kan ik me nog een pak bijschaven. We starten dus terug in Division Belcar Specials en hebben grote ambitie. Als de normtijd ons een beetje gunstig gezind is, denk ik dat Jean-Claude en ikzelf de Porsche GT2 R binnen de top 10 algemeen kunnen loodsen. Het is momenteel natuurlijk nog een beetje koffiedik kijken wat de concurrentie zal brengen in de Belcar Specials, maar we starten met titelambities. En als ik zie waar de Porsche biturbo van AD Sport eindigde tijdens de recent verreden 24 Hours of Zolder, hopen we dat ook wij tijdens de Zolderse etmaalrace een mooi resultaat kunnen neerzetten. De PMB-Porsche 996 GT2 R is de laatste die door PSI werd ontwikkeld. We starten dus dit seizoen met frisser materiaal dan voorgaande jaren en de wagen is ook uitgerust met een sequentiële schakelbak. Dit is het vierde seizoen dat ik aantreed in de Belcar met een Porsche. De ex PSI-wagen zal duidelijk sneller zijn, maar gezien mijn ervaring met Porsche zal de aanpassing wel vlot verlopen. Mogelijk gaan we ook enkele wedstrijden betwisten van de Dunlop Endurance Cup. Ik ben ook zéér tevreden dat ik kan rekenen op een snelle co als Jean-Claude Voets, besluit de Kortrijkzaan.
Met Jean-Claude Voets haspelde Bouillon de laatste drie wedstrijden van het seizoen 2007 af en werd vierde in de eindstand van de Belcar Specials. Voets toonde zijn snelheid door de chronos van Kuus te evenaren tijdens de 24 Hours of Zolder. Niettegenstaande 2008 het eerste volledig Belcarseizoen wordt voor Voets, fietste deze ex kartkampioen reeds een aardig palmares bijeen. Zo werd hij in 2004 aan de zijde van Pascal Mathieu vice-kampioen BTCS in een Porsche van GPR na teamgenoten Nef/Lémeret. De ex PSI-Porsche is in staat om zéér snelle chronos te rijden, verduidelijkt Voets zijn keuze. Ga maar eens na wat Palttala destijds met deze wagen presteerde. Het blijft voorlopig echter gissen wat SRO van plan is inzake de normtijd. Dan pas zullen we onze plaats in het peloton kennen. .
Naast de Mediagroep Van Dyck Belcar 2008 is PMB Racing ook van plan om een internationaal programma op poten te zetten met twee nagelnieuwe Porsches 997 GT2 R. Enerzijds is er interesse in LMS met Robert Collard, Eastwood en een nog te bepalen derde piloot. Anderzijds wil PMB een identiek exemplaar inzetten in de FIA GT met Kaufmann en Frank Mountain.
lewis hemilton heeft een verlenging van zijn contrack getekend met mclaren-mercedes voor nog eens vijf jaar zo werd vandaag bekend gemaakt daarmee zal hij tot 2012 uitkomen bij het britse team.
de jonge brit had een droomstart van zijn formulen1 cariare waarbij verschilende record brak hij werd zelfs bijna wereldkapioen slecht een punje kwam hij tekord op de fin kimi raikkonen.
teambaas was vanzelfsprekend uitermate blij dat hij zichzelf nog vijf jaar van de dienste van de 23 jarige oude brit heeft verzekerd we zijnblij dat we kunnen melden dat we het contrackt van lewis hamilton hebben verlengt tot 2012.
lewis tekende zijn eerste overeenkomst met het formule 1 team van ron dennis in november 2006 hij overtrof echter alle verwachtingen an het team door in zijn debuutjaar erg goed te presteeren toch was hij toen al tien jaar aan het team verbonden.
gezien de presentatie van lewis in de loop van het sezoen 2007 is het duidelijk dat hij behalve een contrackteverlening ook opslag verdient we hebben vandaag de voledige overeenkomst met hamilton verlengt tot 15 jaar dat is volgens ons de langste overeenkomst ooit tussen een sporman en een team ging denis verder.
lewis is een buitegewoon persoon zowel op profecioneel vlak en persoonlijkvlag hij heeft veel kridiet binnen het team vodafone mclaren mercedes kijkt uit naar een nieuw sezoen en we verwachten allemaal dat lewis en heikki een goed jaar zullen beleven vervolgde ron zijn ralaas.
ook hamilton kon zijn vreugde niet verbergen na zijn contracht verlenging hij hoop het in 2008 beter te doen dan in zijn debuut jaar en alsnog de tittel te pakken het is geweldig voor mij dat vodafone mclaren mercedes mijn contracht verlengt tot 2012 zei hij hoewel 2007 mijn eerst sezoen was in de formulen 1 ben ik al sins 1998 verbonden aan mclaren en mercedes ik heb het gevoel dat ik heel mijn cariare voor dit team wil blijven rijden ging hamilton verder.
ik ben bij het juiste team om te strijden voor overwiningen en titels in zowel het kampioenschap bij de rijders als bij de constructeurs in de toekomst we hebben veel uidagingen voor ons liggen maar ik weet voor 100% dat ik met dit team voor elkaar kan boxen besloot hamilton zijn toespraak.
De SEAT-diesels raken 25 kg gewichtsvoordeel en de vlakke bodemplaat kwijt
Zon zes weken voordat het WTCC-seizoen van start gaat in het Braziliaanse Curitiba heeft het toerwagenbureau van de FIA een aantal veranderingen op technisch gebied vastgesteld. Zo mogen de SEAT Leon diesels niet meer met vlakke bodemplaat rijden en raken ze hun extra gewichtsvoordeel van 25 kg, dat in juli vorig jaar werd besloten, kwijt. Bovendien zullen de autos met dieselmotor worden uitgerust met een meetinstrument, dat de turboboost, de benzinedruk en de lucht-/brandstofverhouding in het verbrandingsmengsel meet.
Een aantal vrijstellingen voor diverse autos, de veelbesproken zogeheten waivers, worden ook voor het komend seizoen gehandhaafd. Hierbij gaat het onder andere om de spoorbreedte van de Alfa Romeo 156, de oliepomp, de schokdempers, de uitlaat en de vlakke bodemplaat voor de SEAT Leon-benzines, de ophanging, wielkasten, spoorbreedte, cilinderkop, oliecarter en subframe voor bij de Chevrolet Lacetti en de aandrijflijn, de motorkap en het uitlaatsysteem bij de BMW 320si.
De algemene reductie van het minimumgewicht voor voorwielaandrijvers van 20 kg, besloten op 26 juli 2007, en van 15 kg voor achterwielaandrijvers als compensatie voor een nadeel bij een rollende start, zoals besloten op 3 april 2007, vervallen, evenals de extra reductie van 25 kg voor de SEATs van eind juli 2007. Daarentegen mag de Chevrolet Lacetti 20 kg lichter worden dan de rest van de voorwielaandrijvers en de SEAT Leon 2.0 TFSI, de benzine-uitvoering, 25 kg lichter worden.
Het totale prijzengeld in de Yokohama Independents Trophy wordt verhoogd naar 384.000 Euro voor het hele seizoen. Het puntensysteem voor de privérijders blijft ongewijzigd, met dubbele punten voor de beide races op het stratencircuit van Macau. Opmerkelijk: Stefano dAste, die vorig jaar met een verschil van slechts twee punten de titel won bij de privérijders, mag zijn status als Independent driver behouden, maar zal het seizoen beginnen met een aftrek van twee punten. Ondertussen heeft DAste bekendgemaakt dat hij komend seizoen weer voor het Italiaanse Proteam zal uitkomen, waar hij ook in 2005 en 2006 al reed. Afgelopen jaar beleefde hij een intermezzo bij het Duitse Wiechers Sport, waar hij zoals gemeld de titel won