Champcar Atlantic: Lot uit de loterij voor runner-up Perrera door vreemde keuze kampioen Matos
Champcar Atlantic kampioen Rafael Matos liet de afgelopen week een bonus van 2 miljoen dollar liggen en koos voor de Infiniti Proseries in 2008
Champcar Atlantic kampioen Matos gaat in ieder geval niet richting Champcar
Champcar Atlantic kampioen Matos kiest voor de Infiniti Proseries Champcar Atlantic kampioen Rafael Matos heeft in de VS voor de nodige opschudding gezorgd. De regerende kampioen besloot voor 2008 niet naar de Champcarworldseries over te stappen. Matos maakte eerder deze week bekend dat hij komend seizoen in de Infiniti Proseries voor het team van Andretti Green Racing gaat uitkomen. Zoals bekend is dit de opstapklasse naar de IRL. Matos kwam in 2006 naast zijn Atlantic activiteiten viermaal in de Infiniti Proseries uit en won twee wedstrijden in St. Petersburg.
Bij insiders baarde de beslissing van Matos het nodige opzien. De winnaar van het Champcar Atlantic kampioenschap wordt door de organisatoren van de Champcar World Series een bonus van twee miljoen dollar ter beschikking gesteld om onderdak te vinden bij een Champcar Team. De Fransman Simon Pagenaud maakte hier in 2006 dankbaar gebruik van en vond afgelopen seizoen onderdak bij het team van Derrick Walker. Rookie Pagenaud eindigde voor Team Australia als achtste in het kampioenschap.
Doordat Matos van de 2 Miljoen Dollar bonus afzag, trok de Fransman Franck Perrera, die als tweede in het kampioenschap achter Matos eindigde, een lot uit de loterij. Perrera, die met het team van Condor Motorsport als tweede eindigde krijgt nu de beschikking over deze bonus. Zoals bekend won Charles Zwolsman de Atlantic titel voor het team van Condor Motorsports, en kwam Junior Strous eveneens in 2007 voor het team uit.
Runner-up Franck Perrera trok onverwachts de hoofdprijs.
pedro de la rosa zegt dat het vertrek van zijn landgenoot fernando alonso een groot verlies is voor het bristse team.
de la rosa laat weten dat de problemen tussen alonso en lewis hamilton en teambaas ron dennis hem niet persoonlijk aanging en dat hij daar verder ook helemaal buiten stond.
de la rosa verklaart tegenover een spanse krant dario persoonlijk mis ik fernando alonso heel erg.
fernando is voor elk team een groote aanwinst je kunt hem beter voor je hebben dan tegen je maar we zullen er wel aan wennen om zonder hem te werken.
de la rosa teste eerder deze week de nieuwe mp4/23 op het circuit van jerez in spanje over zijn bevindingen over de nieuwe wagen verklaart hij hij lijkt op de wagen van vorig jaar hij is gemakelik te rijden maar er is nog voldoente ruimte voor verbetering.
momenteel werken we meer aan bertrouwbaarheid dan aan het zoeken van de snelste rondetijd.
de la rosa zei verder dat de kansen om trug te keren elk jaar maar kleiner worden en dat hij er over dacht zijn geluk in een andere raceklase te gaan probeeren.
dario vroeg hem dat la mans nu een op zie voor hem is na het verlies van zijn stoeltje aan heikki kovalainen de la rosa zei daar op na alles wat er gebeur is zijn mijn kansen om nog en gp te rijden bij mclaren erg klein vooruitkijkent denk ik zeker na om in andere serie te gaan racen ik kijk er naar uit om trug te gaan racen.
lewis hamilton is niet onder de indruk van zijn voormale ploegenoot fernando alonso en diens prestatie bij renault afgelopen test op jerez.
na een moeilijk jaar bij mclaren-mercedes is fernando alonso weer trug op het oude nest fernando alonso wist tot twee ker toe de wereldtitel te winnen bij renault fernando alonse zet de snelste tijd neer tijdens de enige droge dag op jerez lewis hamilton heeft zijn twijfels en denk niet dat deze dratise verbeteringen alleen aan fernando alonsr liggen.
lewis hamilten zij in een inrterview bij de spaanse krans dario renault is een sterk team en kan absuluut zelf heel goed een auto ontwikelen als de rijders goed samewerken word dat een geheel.
ook het gerucht da mclaren problemen zou hebben met de ontwikelingen van de auto 2008 nu de input van alonso weg is word onderuit gehaald door hamilton. lewis zegt het word apsuluut weer het zelfde al vorig jaar heikki en ik zijn verandwoordelijk genoeg om sammen te werken aan de ontwikelingen van de auto en ik weet zeker dat het een probleem moet zijn voor ons.
de f2008 is beter dan zijn titelwinende voorganger zei kimi eerder deze week tijdens een test op jerez.
tijdens een interview met de spaanse sport krant marca over de prestatie van de nieuwe f2008 zei raikkonen de auto is in vele opzichten beter geworden vooral in de langzame bochten.
aankomende dinsdag is in valencie een groepstest kimi vorvolgt zijn interview in valencie word de auto aangepast en voor zien van aangepaste onderdelen tot nu toe is de auto erg goed ik denk dat we er eg goed voor staan mt deze ontwikelingen.
de f2008 is beter dan zijn titelwinende voorganger zei kimi eerder deze week tijdens een test op jerez.
tijdens een interview met de spaanse sport krant marca over de prestatie van de nieuwe f2008 zei raikkonen de auto is in vele opzichten beter geworden vooral in de langzame bochten.
aankomende dinsdag is in valencie een groepstest kimi vorvolgt zijn interview in valencie word de auto aangepast en voor zien van aangepaste onderdelen tot nu toe is de auto erg goed ik denk dat we er eg goed voor staan mt deze ontwikelingen.
HEIZEL - Een twintigtal rijders die zich reeds hebben ingeschreven voor de nieuwe Clio Cup Belgium 2008 waren deze namiddag aanwezig op de overvolle stand van Renault in paleis 5 van het Autosalon.
Terwijl het grote publiek rondjes draaide rond de Renault F1-bolide, die blijkbaar niet alleen Fernando Alonso doet dromen, woonden een honderdtal genodigden van Renault België Luxemburg in een zaal van paleis 11 de officiële presentatie van het kampioenschap 2008 bij, voorgesteld door Thierry Tassin en zijn agentschap Track on Time.
De herlancering van de Clio Cup wordt geplaatst in het teken van de gezelligheid en toegankelijkheid in de paddock én de fair-play, zowel op de piste als daarnaast, benadrukte de viervoudige winnaar van de 24 uur van Francorchamps. Zij die met de botsautootjes willen spelen, moeten maar naar de kermis trekken.
Geen sprake meer van hoge herstelkosten aan het koetswerk dus. Ons team van technische commissarissen en onze wedstrijdleiding zijn goed gerodeerd. We zullen een nultolerantie toepassen. De regels van de sportiviteit zullen even strikt moeten worden nageleefd als tijdens het afgelopen seizoen bij de jonge wolven van de Formula Renault 1.6.
Iedereen is dus gewaarschuwd. En iedereen, dat zijn een pak rijders. Naast de 19 wagens die reeds officieel zijn ingeschreven komen er nog een tiental autos voor enkele Nederlanders, maar ook enkele Belgische jonge wolven. Daarbij hoogstwaarschijnlijk Kevin Demaerschalk, in 2007 één van de revelaties van het seizoen FR 1.6. Er blijven nog drie maanden voor de eerste wedstrijd en heel wat rijders wachten nog op een groen licht van één of andere sponsor om hun deelname te bevestigen, preciseert TT.
Laat ons eerst even de zekere deelnemers overlopen, met minimum vier wagens voor het team van Racing for Belgium. De referentie van het team is Philip Jacobs, een ervaren rot van de Clio Cup, want in 2004 streed hij nog met Corthals om de titel.
In afwachting van de terugkeer van een andere kampioen is het team van Wim Coekelbergs ook verheugd de deelname van Pierre-Yves Hardenne te kunnen aankondigen. De ex van Justine Henin is bezeten door gemotoriseerde sporten en koos voor de Clio Cup om zijn debuut in de autosport te maken.
Jean-Baptiste Malherbe en Ronnie Latinne zijn geen onbekenden voor de promotieformules van het Franse merk en ook uit andere kampioenschappen maken rijders hun opwachting, zoals Laurent Culot, Martin Lucas, Romain Troonbeeckx of nog Olivier Meurens.
Tijdens de Clio Cup 2008 kunnen we ook kennis maken met enkele nieuwelingen als Mathieu Novali, de Britten Nick Jones en Rob Austin en de Fransen Marc-Antoine Colas en Thierry Boetsch, overtuigd door Patrick Perrin, die tot groot plezier van elk ook zelf zijn comeback maakt.
Dan is er nog de Guest Car ingezet door Renault België Luxemburg, die enkele sterren uit de sport- of showbizwereld de kans zal geven van het racen in peloton te proeven. De zes meetings die op het programma staan worden verreden in Zolder (Belgian Race Kick Off en Truck GP), Francorchamps (World Series by Renault, 12 uur en Racing Festival) en op de Nürburgring (World Series).
Bij de twee grote meetings van de World Series rijden we samen met onze Duitse buren, terwijl we in het voorprogramma van de 12 uur het gezelschap krijgen van de deelnemers uit het Zwitserse kampioenschap, legt Tassin uit. Het seizoen 2008 begint officieel met twee Test Days, de eerste op 25 maart in Francorchamps, de volgende tijdens de voormiddag van 3 april in Zolder.
Bij de belangrijkste nieuwigheden voor 2008 die deze zaterdag werden onthuld hoorde ook de aankondiging van een nieuwe motorleverancier voor alle klanten van de Cup. Alle wagens moeten worden uitgerust met de motorkit 2008 (schroeven van de aandrijfstang en overbrenging). De motoren worden bij onze nieuwe motorleverancier Fabio Lazzerini (R-Tec) op de bank gezet, vooraleer ze voor de eerste wedstrijd worden verzegeld.
Zo kan een perfecte gelijkheid worden gegarandeerd. Nieuwe Michelin-banden (harder en met een langere levensduur) werden speciaal door Renault Sport ontwikkeld en zijn verplicht te gebruiken voor de twee manches van 25 (geteld in aantal ronden), waarvan de startgrid wordt bepaald door de kwalificatiesessies (eerste sessie voor race 1, tweede sessie voor race 2)
Bij elke meeting zal er door AXL Gold Racing van Alex Parmentier een nieuwe service voor reserveonderdelen worden verzorgd.
Zo kunnen de kosten voor de enige promoformule voor toerismewagens in België nog meer worden gedrukt. De beloning voor de winnaar van het kampioenschap past helemaal bij dit uitzonderlijke sprintkampioenschap: een premie van 30.000 euro en een test in een Mégane. De anderen worden echter niet vergeten. Omdat we het in de paddock gezellig willen houden organiseren we samen met Renault en onze partner Stand 21 na elke meeting een kleine tombola, naast uiteraard de banden die door Michelin aan de eerste drie worden geschonken.
Om maar duidelijk te stellen dat Renault en Track on Time werkelijk aan alles hebben gedacht om de Clio Cup 2008 onder een goed gesternte te laten beginnen.
François Bouillon en Jean-Claude Voets zullen komend seizoen de kleuren van McDonalds blijven verdedigen in de Mediagroep Van Dyck Belcar 2008. Bouillon verlaat dus Gabriël Racing die zich in 2008 wil toeleggen op de Renault Clio Cup
PMB Motorsport laat voor het duo Bouillon/Voets een ex PSI-Porsche GT2 R aanrukken en gaat daarbij naar eigen zeggen niet over één nachtje ijs. De voorbereidende testsessies zullen worden afgewerkt door Wolfgang Kaufmann en Fabrice Walfish onder supervisie van Bernard De Dryver en ex PSI-mannen Schumacher en Ansgar. In een tweede voorbereidende fase zullen Bouillon en Voets het kuipje vullen, nog steeds onder begeleiding van voormeld trio.
François Bouillon: De eerste indruk na ons bezoek aan de ateliers van PMB Motorsport in Landen waren zéér positief. Vooral door de samenwerking met De Dryver, Schumacher en ingenieur Ansgar kan ik me nog een pak bijschaven. We starten dus terug in Division Belcar Specials en hebben grote ambitie. Als de normtijd ons een beetje gunstig gezind is, denk ik dat Jean-Claude en ikzelf de Porsche GT2 R binnen de top 10 algemeen kunnen loodsen. Het is momenteel natuurlijk nog een beetje koffiedik kijken wat de concurrentie zal brengen in de Belcar Specials, maar we starten met titelambities. En als ik zie waar de Porsche biturbo van AD Sport eindigde tijdens de recent verreden 24 Hours of Zolder, hopen we dat ook wij tijdens de Zolderse etmaalrace een mooi resultaat kunnen neerzetten. De PMB-Porsche 996 GT2 R is de laatste die door PSI werd ontwikkeld. We starten dus dit seizoen met frisser materiaal dan voorgaande jaren en de wagen is ook uitgerust met een sequentiële schakelbak. Dit is het vierde seizoen dat ik aantreed in de Belcar met een Porsche. De ex PSI-wagen zal duidelijk sneller zijn, maar gezien mijn ervaring met Porsche zal de aanpassing wel vlot verlopen. Mogelijk gaan we ook enkele wedstrijden betwisten van de Dunlop Endurance Cup. Ik ben ook zéér tevreden dat ik kan rekenen op een snelle co als Jean-Claude Voets, besluit de Kortrijkzaan.
Met Jean-Claude Voets haspelde Bouillon de laatste drie wedstrijden van het seizoen 2007 af en werd vierde in de eindstand van de Belcar Specials. Voets toonde zijn snelheid door de chronos van Kuus te evenaren tijdens de 24 Hours of Zolder. Niettegenstaande 2008 het eerste volledig Belcarseizoen wordt voor Voets, fietste deze ex kartkampioen reeds een aardig palmares bijeen. Zo werd hij in 2004 aan de zijde van Pascal Mathieu vice-kampioen BTCS in een Porsche van GPR na teamgenoten Nef/Lémeret. De ex PSI-Porsche is in staat om zéér snelle chronos te rijden, verduidelijkt Voets zijn keuze. Ga maar eens na wat Palttala destijds met deze wagen presteerde. Het blijft voorlopig echter gissen wat SRO van plan is inzake de normtijd. Dan pas zullen we onze plaats in het peloton kennen. .
Naast de Mediagroep Van Dyck Belcar 2008 is PMB Racing ook van plan om een internationaal programma op poten te zetten met twee nagelnieuwe Porsches 997 GT2 R. Enerzijds is er interesse in LMS met Robert Collard, Eastwood en een nog te bepalen derde piloot. Anderzijds wil PMB een identiek exemplaar inzetten in de FIA GT met Kaufmann en Frank Mountain.
lewis hemilton heeft een verlenging van zijn contrack getekend met mclaren-mercedes voor nog eens vijf jaar zo werd vandaag bekend gemaakt daarmee zal hij tot 2012 uitkomen bij het britse team.
de jonge brit had een droomstart van zijn formulen1 cariare waarbij verschilende record brak hij werd zelfs bijna wereldkapioen slecht een punje kwam hij tekord op de fin kimi raikkonen.
teambaas was vanzelfsprekend uitermate blij dat hij zichzelf nog vijf jaar van de dienste van de 23 jarige oude brit heeft verzekerd we zijnblij dat we kunnen melden dat we het contrackt van lewis hamilton hebben verlengt tot 2012.
lewis tekende zijn eerste overeenkomst met het formule 1 team van ron dennis in november 2006 hij overtrof echter alle verwachtingen an het team door in zijn debuutjaar erg goed te presteeren toch was hij toen al tien jaar aan het team verbonden.
gezien de presentatie van lewis in de loop van het sezoen 2007 is het duidelijk dat hij behalve een contrackteverlening ook opslag verdient we hebben vandaag de voledige overeenkomst met hamilton verlengt tot 15 jaar dat is volgens ons de langste overeenkomst ooit tussen een sporman en een team ging denis verder.
lewis is een buitegewoon persoon zowel op profecioneel vlak en persoonlijkvlag hij heeft veel kridiet binnen het team vodafone mclaren mercedes kijkt uit naar een nieuw sezoen en we verwachten allemaal dat lewis en heikki een goed jaar zullen beleven vervolgde ron zijn ralaas.
ook hamilton kon zijn vreugde niet verbergen na zijn contracht verlenging hij hoop het in 2008 beter te doen dan in zijn debuut jaar en alsnog de tittel te pakken het is geweldig voor mij dat vodafone mclaren mercedes mijn contracht verlengt tot 2012 zei hij hoewel 2007 mijn eerst sezoen was in de formulen 1 ben ik al sins 1998 verbonden aan mclaren en mercedes ik heb het gevoel dat ik heel mijn cariare voor dit team wil blijven rijden ging hamilton verder.
ik ben bij het juiste team om te strijden voor overwiningen en titels in zowel het kampioenschap bij de rijders als bij de constructeurs in de toekomst we hebben veel uidagingen voor ons liggen maar ik weet voor 100% dat ik met dit team voor elkaar kan boxen besloot hamilton zijn toespraak.
De SEAT-diesels raken 25 kg gewichtsvoordeel en de vlakke bodemplaat kwijt
Zon zes weken voordat het WTCC-seizoen van start gaat in het Braziliaanse Curitiba heeft het toerwagenbureau van de FIA een aantal veranderingen op technisch gebied vastgesteld. Zo mogen de SEAT Leon diesels niet meer met vlakke bodemplaat rijden en raken ze hun extra gewichtsvoordeel van 25 kg, dat in juli vorig jaar werd besloten, kwijt. Bovendien zullen de autos met dieselmotor worden uitgerust met een meetinstrument, dat de turboboost, de benzinedruk en de lucht-/brandstofverhouding in het verbrandingsmengsel meet.
Een aantal vrijstellingen voor diverse autos, de veelbesproken zogeheten waivers, worden ook voor het komend seizoen gehandhaafd. Hierbij gaat het onder andere om de spoorbreedte van de Alfa Romeo 156, de oliepomp, de schokdempers, de uitlaat en de vlakke bodemplaat voor de SEAT Leon-benzines, de ophanging, wielkasten, spoorbreedte, cilinderkop, oliecarter en subframe voor bij de Chevrolet Lacetti en de aandrijflijn, de motorkap en het uitlaatsysteem bij de BMW 320si.
De algemene reductie van het minimumgewicht voor voorwielaandrijvers van 20 kg, besloten op 26 juli 2007, en van 15 kg voor achterwielaandrijvers als compensatie voor een nadeel bij een rollende start, zoals besloten op 3 april 2007, vervallen, evenals de extra reductie van 25 kg voor de SEATs van eind juli 2007. Daarentegen mag de Chevrolet Lacetti 20 kg lichter worden dan de rest van de voorwielaandrijvers en de SEAT Leon 2.0 TFSI, de benzine-uitvoering, 25 kg lichter worden.
Het totale prijzengeld in de Yokohama Independents Trophy wordt verhoogd naar 384.000 Euro voor het hele seizoen. Het puntensysteem voor de privérijders blijft ongewijzigd, met dubbele punten voor de beide races op het stratencircuit van Macau. Opmerkelijk: Stefano dAste, die vorig jaar met een verschil van slechts twee punten de titel won bij de privérijders, mag zijn status als Independent driver behouden, maar zal het seizoen beginnen met een aftrek van twee punten. Ondertussen heeft DAste bekendgemaakt dat hij komend seizoen weer voor het Italiaanse Proteam zal uitkomen, waar hij ook in 2005 en 2006 al reed. Afgelopen jaar beleefde hij een intermezzo bij het Duitse Wiechers Sport, waar hij zoals gemeld de titel won
Door het wegvallen van de Dakar 2008 werd plotseling de 24 Hours of Dubai de eerste grote internationale wedstrijd van het jaar. Ook heel wat Belgische piloten verschenen aan de start waaronder ook de zesttienjarige Niels Lagrange uit Neerpelt. Na een goede start op vrijdagnamiddag was het Lagrange, die als tweede na Jean-Charles Perrin het stuur in handen nam. Met chronos rond de 220 voor het team, dook de youngster regelmatig onder deze rondetijd.
Met het vallen van de avond gebeurde iets wat in Dubai al een jaar niet meer gebeurd was: het begon te regenen. Voor heel wat deelnemers werd dit een echte nachtmerrie. Zéér weinig teams hadden zich voorzien van regenbanden omdat de kans op regen in Dubai haast nihil is. Ook First Motorsport vormde hierop geen uitzondering. Een bijkomend probleem is dat er op de prachtige Dubai Autodrome geen afwatering bestaat, zodat het water een natuurlijke afvloei zoekt voor zover die daar mogelijk is. Op het ogenblik dat Lagrange de wagen in handen kreeg, stond de Porsche 996 GT3 op gesneden slicks, te vergelijken met intermediate tires. Na enkele ronden besliste Lagrange echter om terug de pitlane op te zoeken omdat hij racen in dergelijke omstandigheden niet verantwoord vond. In één ronde maakte hij twee pirouettes, en dit tegen een snelheid van dertig kilometer per uur.
Niels Lagrange: Ik heb echt afgezien in de wagen. Dit was gewoon niet te doen. Op de rechte lijn zag je enkel een watergordijn en sommige wagens haalden zelfs de snelheid van dertig kilometer per uur niet meer. Onze Porsche zwalkte over de piste, zoekend naar enige tractie. Ik heb die beslissing genomen omdat ik dit niet aankon met dergelijk schoeisel. Achteraf gezien zijn verschillende teams mij komen vertellen dat ik als jongste deelnemer de juiste beslissing nam, en dat dit toch wel enige moed vergde. Eerst begreep ik niet goed wat ze allemaal bedoelden, want voor mij was het een grote teleurstelling. Achteraf begreep ik het des te beter. Teamgenoot Thierry Blaise kwam bij het uitkomen van de laatste rechtse voor de rechte lijn in moeilijkheden en boorde de Porsche in de muur met een gescheurde ophanging tot gevolg. Hierdoor werd nogmaals Code 60 uitgeroepen. Code 60 is een procedure ter vervanging van de pace-car waarbij de deelnemers niet sneller dan zestig kilometer per uur mogen rijden, de zoveelste in de rij. Gelukkig kwam Thierry er met enkel een pijnlijke hand van af. Het was uiteraard voor het hele team van First Motorsport en onszelf een grote teleurstelling zonder enig verwijt richting Blaise. Het hele team van First Motorsport en GL-Racing vzw (Geert Lagrange Racing vzw) hebben schitterend werk geleverd en ik wil dan ook iedereen van harte bedanken. Ik kijk er in ieder geval naar uit om terug te gaan.
Bij GL-Racing wordt nu alle aandacht gefocust richting Mediagroep Van Dyck Belcar 2008. Er zijn reeds contacten lopende en verschillende pistes worden bekeken. Wordt vervolgd...
Driebergen - McGregor Fashion Group B.V. en het AT&T Williams team zijn overeengekomen dat McGregor zich voor de komende drie jaar als officiële partner verbindt aan het AT&T Williams team. Als onderdeel van de samenwerking is een geheel nieuwe teamkit ontworpen. Een exclusieve Williams F1 by McGregor collectie, geïnspireerd door de teamkit, zal in maart 2008 in de winkels liggen. Bovendien zal de merknaam McGregor de komende drie seizoenen aanwezig zijn op de AT&T Williams racing cars, de team outfits en op de helm van de rijders.
Williams F1 by McGregor collectie De nieuwe teamkit voor het gehele AT&T Williams team, inclusief 520 factory workers, bestaat onder andere uit caps, broeken, jacks, polos, truien, schoenen, riemen en reistassen in de welbekende blauw/witte Williams kleuren. De Williams F1 by McGregor voorjaarscollectie wordt gekenmerkt door een blauw/wit kleurbeeld en is een directe afgeleide van de teamkit.
Jan Paul ten Hoopen, commercieel directeur van McGregor:
Wij zijn trots om de officiële kleding partner te worden van een van de meest succesvolle teams uit de Formule 1. Als enig onafhankelijk F1 team wordt Williams net als McGregor geassocieerd met ambitie, ondernemerschap, een sterke heritage en grote kans op toekomstige successen. Deze verbintenis stelt ons in staat om onze voortdurende internationale groei in landen zoals Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Portugal te versnellen en is tevens een sterke impuls voor het image van het merk
Frank Williams, oprichter van het AT&T Williams team:
Met veel overtuiging onderschrijf ik het credo van McGregor: No Future Without Ambition. Wij zijn zeer trots met een ambitieus internationaal lifestyle merk als McGregor samen te gaan werken. McGregors ervaring in het ontwerpen van exclusieve en aansprekende race collecties die voldoen aan de hoogte eisen, gecombineerd met hun ambitie en passie voor racen zorgt voor een professionele uitstraling van ons team
McGregor Fashion Group B. V. McGregor is onderdeel van de in 1993 opgerichte McGregor Fashion Group BV, één van de meest succesvolle modehuizen in het hogere marktsegment. Circa 600 medewerkers in Europa bouwen dagelijks aan het succes van de merken McGregor, Gaastra, Dimaggio en Adam Menswear. Deze merken zijn verkrijgbaar in 3000 multi-brand stores, 190 shop-in-shops en meer dan 100 eigen winkels wereldwijd. De omzet overstijgt dit jaar EUR 170 miljoen.
Precies honderd ronden reed Ralf Schumacher op het circuit van Estoril in Portugal tijdens zijn eerste DTM-test en dat zorgde voor een positieve klank: "Het rijden van deze auto is nog leuker dan ik gehoopt had, aldus de voormalige F1 coureur, die donderdag de testrit in de AMG Mercedes C-Klasse afsloot.
Lof voor de toerwagen debutant kwam er ook van Mercedes-Benz Motorsportchef Norbert Haug. "Ralf heeft veel ronden kunnen rijden tijdens onze twee testdagen, ondanks het hoge niveau van de DTM-klasse wist hij zeer snelle tijden neer te zetten.
De zesvoudig Grand Prix winnaar zocht langzaam maar zeker naar een snelle afstelling voor de DTM-bolide. "Ik heb mijn eerste honderd ronden in de DTM-Mercedes gebruikt om geleidelijk de limiet op te zoeken, vertelde Schumacher. "Het is me duidelijk geworden dat het niet mogelijk is om een deze auto binnen een dag op de limiet te krijgen, aldus de gewezen Toyota Formule1 coureur. Ook is het nog niet duidelijk of de jongste Schumacher telg komend seizoen ook daadwerkelijk op het racecircuit te zien is. "Wat er nu gaat gebeuren is nog volledig open, mogelijk komt er een vervolg op deze DTM-test. We zullen het in alle rust bespreken, aldus de coureur uit Kerpen.
Aan de DTM-fans zal het niet liggen, met zekerheid kan gezegd worden dat de op twee na succesvolste Duitse F1 coureur nog steeds zeer populair is bij onze oosterburen.
Donderdagmiddag kreeg ik een telefoontje van Gijs van Beusekom van Toyo Tires: ,,Heb je het al gehoord? Hans Oskamp is overleden. Een eerbetoon op jullie site is absoluut op zn plaats. Op dat moment rolde er een kopie van de overlijdensadvertentie uit de fax. Oud-coureur Hans Oskamp overleed na een kort ziekbed onverwachts op 69-jarige leeftijd in zijn woonplaats Nieuwegein. Het zal bij de meeste van onze jonge bezoekers geen herinneringen oproepen. Maar bij de oudere garde, die in de jaren zestig van de vorige eeuw al op het circuit te vinden waren, was Hans Oskamp een topcoureur die altijd voor de overwinnaarskrans streed.
Besmet door het autosportvirus glipte ik midden jaren zestig als jeugdig broekie altijd bij de nationale races naar binnen. Mijn favoriete plek was het bovenste persgedeelte van de oude tribune. Om daar te komen moest je eerst een twee meter hoge muur bedwingen om daarna van een fantastisch uitzicht op de baan te genieten. Over de lage pitboxen had je een geweldig zicht op alle belangrijke bochten. Zelf een gedeelte van het Scheivlak was te zien. Samen met buurtgenoot Rob Petersen (speaker Circuit Park Zandvoort) heb ik daar veel races gezien.
Favoriete rijders Als jonge gast had ik een aantal rijders die mijn helden waren. Jim Clark de beste Formule 1 coureur ooit en op nationaal gebied Freek Dudok van Heel en Hans Oskamp. Mede door mijn enthousiasme voor de Mini Cooper waren dat al snel de rijders die mijn favorieten werden.
Onvergetelijk was de wedstrijd in het voorprogramma van de Grand Prix van 1968. Uit een grauwe triestheid viel op deze belangrijkste dag van het Nederlandse autosportjaar het water met bakken naar beneden. Tijdens de droge training had Rob Slotemaker met zijn dikke Ford Mustang de snelste tijd gedraaid. Voor Nico Chiotakis met een fabrieks Alfa Romeo en als derde Hans Koster (vader van Marc). Hans Oskamp met de witte SRT (Stichts Racing Team Holland) Austin Cooper S reed naar een zevende tijd met vijf seconden achterstand op de slipschoolhouder.
De natte race Niet de verwachte Mustang maar de voortreffelijk gestarte Koster (BMW 2002) nam de leiding. Slotemaker echter pakte na een slechte start in de vierde ronde de koppositie weer terug. De Tarzanbocht was in die tijd ook al verraderlijke bocht. Han Akersloot (Mustang) spinde. Frans Lubin (Lotus Cortina) maakte een flinke schuiver en in een wolk van water en modder schoof Bob van der Sluis zijn Porsche op zn dak. Hans Oskamp pakte de tweede plaats en kroop steeds dichter naar leider Slotemaker toe. Oskamp trok alle registers open en pakte in de regen de snelste tijd van de dag: 1.58.1, wat slechts 13 seconden trager was dan de tijd van Jackie Stewart in zijn winnende Matra Ford Formule 1 later die dag.
Hilariteit Oskamp schoof in de slotronden dicht achter de Mustang van Slotemaker, waar de Austin wel bijna twee keer in kon. Grote hilariteit natuurlijk bij de vele bezoekers die deze strijd tussen David en Goliath natuurlijk in het voordeel van de kleine Mini zagen eindigen.
Sensatie Sensatie tijdens de laatste ronde: iedereen zag Oskamp als twee eindigen, immers om de brede en constant dwarse Mustang te passeren had je wel wat ruimte nodig.
Maar tot ieders verbazing drukte Oskamp zijn wagen met een formidabele zwaai onder aan de Hunzerug langs de Mustang. Het was afwachten wie als eerste het lange rechte eind op zou komen. Maar in de laatste meters was het toch weer de geslepen Slotemaker die zijn PKs had aangesproken en als eerste eindigde.
Hans Oskamp(28) in duel met Hans Koster in 1965
Minis rijden Het was een unieke toerwagenrace die mij is bijgebleven. Hoewel Hans Oskamp vele andere racewagens heeft gereden, zoals de BMW 700 en diverse Alfa Romeos, was hij mijn idool in zijn kleine snelle witte SRT Cooper S. Na het behalen van mijn rijbewijs waren mijn eerste drie autos dan ook natuurlijk Minis.
Hans Oskamp, bedankt voor alle fijne racemomenten.
Pim van Riet komt dit seizoen in de Dunlop SportMaxx Clio Cup uit voor Equipe Verschuur. De nummer twee uit de titelstrijd van vorig jaar maakt daarmee de overstap van Bleekemolen Autosport naar het team dat de afgelopen twee seizoenen met Mike Verschuur en Tim Buijs de titel binnenhaalde. Wat niet verandert is de kleur van de auto, voor het derde achtereenvolgende seizoen zal Van Riet uitkomen in het opvallende blauw van MPM International Oil Company.
De afgelopen seizoenen was Van Riet een vaste waarde binnen Bleekemolen Autosport en streed voortdurend in de kop van het veld mee. Diverse overwinningen en een tweede plaats in de titelstrijd van 2007 waren het voorlopige hoogtepunt voor de door MPM gesteunde routinier. Het doel, de titel in de Dunlop SportMaxx Clio Cup, bleef echter net buiten bereik. Ik was eigenlijk van plan om net als een paar jaar geleden met een eigen team aan de start te verschijnen. Arjan, mijn monteur van destijds, zou dan weer voor mij moeten gaan sleutelen. Arjan verzorgde vorig jaar de winnende auto van Tim Buijs. Hij heeft echter een contract bij Equipe Verschuur en Frans Verschuur wilde hem niet kwijt, iets wat ik me levendig kan voorstellen want het is een supermonteur en perfectionist. Toen zijn we om tafel gaan zitten en is er uitgekomen dat ik mijn auto onderbreng bij Equipe Verschuur en Arjan mijn vaste monteur wordt. Hij zal mijn auto voorbereiden en tussen de races onderhouden. Mijn doel is de titel, zo ambitieus ben ik ook nog wel en om dat te realiseren was dit de beste optie. Ik ga al jaren uiterst vriendschappelijk om met de familie Bleekemolen en zal dat ook blijven doen maar om het in sportief opzicht nog beter te doen heb ik deze keuze moeten maken. Voor het seizoen gaan we met Equipe Verschuur het nodige testwerk verrichten zodat we goed voorbereid aan de start staan. De concurrentie is ook dit jaar weer zeer sterk want Verschuur zet al minimaal acht autos in en bij Bleekemolen zal dat niet anders zijn. Ik heb een goed gevoel bij de keuze die ik nu gemaakt heb, aldus Van Riet.
super aguri sluit een zeer slechte eerste testweek van 2008 af met tien veel te langzame rondjes op jerez.
de testrijder van het kleine japanse team james rossiter verliet zijn auto op maandag toen de achterkant van zijn wagen overhit raakte en vlam vatte.
de britse coureur anthony davidson zou daarna de auto overnemen maar kwam de pistraat niet uitgereden op dinsdag en woensdag omdat de auto nog niet was opgelapt super aguri zou op woensdag nieuwe onderdelen overvliegen naar jerez vanuit leafield waar het team gevestigd is.
dat lukte niet omdat het vliegtuig met onderdelen werd omgeleid naar malaga. daarna moest nog twee uur worden gereden met de nieuwe onderdelen naar het circuit de jerez maar omdat de snelweg was afgesloten kon de vrachtwagen er niet doorheen dat was het einde van de driedaagse test.
,,Ja, het klopt dat ik door de organisatie van de Amerikaanse Champcars ben benaderd met de vraag of ik interesse heb in hun circus te gaan racen. Dit schrijft Jos Verstappen in zijn column, die vandaag in De Telegraaf is gepubliceerd.
Ik doe iets goed of helemaal niet ,,Ik heb gezegd dat ik dat heel graag zou willen, maar alleen in een competitieve auto bij een competitief team, vervolgde Jos The Boss zijn betoog in de ochtendkrant. ,,Als ze die voor me hebben, mogen ze me direct bellen. Anders hoor ik liever niets. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar: ik doe iets goed, of ik doe het helemaal niet. Ik weet niet of de Champcar-organisatie begrip heeft voor mijn standpunt, maar ze hebben me in ieder geval wel begrepen!
Jos Verstappen met Peter van Merksteijn bij de zwarte Porsche RS Spyder. Foto: PR
Porsche RS Spyder Eerder was al bekend geworden dat Jos Verstappen, onder meer met Jeroen Bleekemolen, dit jaar voor Equipe Verschuur gaat rijden in de Le Mans-series. Vandaag gaat Jos zijn stoeltje passen, zo meldt hij in zijn column. Het team gaat met een Porsche RS Spyder in de LMP2-klasse racen. ,,Het is wel even geleden dat ik dat voor het laatst een stoeltje heb gepast, maar ik weet nog prima hoe dat moet, hoor. De prachtige zwarte Porsche staat bij teambaas Frans Verschuur in een brandschone, spierwitte loods. Daar wordt de bolide helemaal geprepareerd en daar ga ik dus ook mijn stoeltje passen. Het is echt fantastisch om die loods binnen te lopen. Alles is er zo schoon en georganiseerd, de Porsche moet zich welhaast als een patiënt op de intensive care voelen, aldus Jos.
Voor het eerst sinds 1990 weer eens een DTM-auto met de naam Schumacher erop: Ralf in actie tijdens de test op Estoril
Terwijl Mercedes twee officiële foto's heeft vrijgegeven van de test van Ralf Schumacher met een AMG Mercedes C-Klasse (de auto uit 2006, waarmee vorig jaar Mathias Lauda reed), en Schumacher wordt geciteerd met de bijzonder veelzeggende mededeling dat hij "veel plezier" gehad heeft, zijn er voor een andere rijder die deze week voor Mercedes-Benz testte, de nodige problemen. Christian Klien is namelijk opgeroepen voor het vervullen van zijn militaire dienstplicht, zo meldt het regionale Oostenrijkse dagblad "Neue Vorarlberger Tageszeitung". Vanaf 1 maart aanstaande moet Klien onder de wapenen, aldus commandant Gottfried Schröckenfuchs.
Anders dan bijvoorbeeld in Duitsland vallen autocoureurs in Oostenrijk niet onder de Bundessportorganisation, via welke ze als topsporter vrijstelling of uitstel van hun militaire dienstplicht kunnen vragen. Omdat Klien voor dit seizoen geen contract als test- of racecoureur in de Formule 1 heeft weten te bemachtigen, kreeg hij dus een brief van het Oostenrijkse ministerie van defensie. Dat hij in Zwitserland woont, speelt daarbij geen rol. Alleen met een nieuw contract, bijvoorbeeld ook in de DTM, zou Klien voorlopig nog onder zijn dienstplicht uitkunnen. Geen idee overigens of Ralf Schumacher ooit in dienst geweest is...
Zijn nieuwe dienstauto voor 2008? Ralf Schumacher in de pits van Estoril
mercedes-benz partner van mclaren wil lewis hamilton voledig bijstaan in zijn gevecht voor de titel in 2008.
de directeurvan daimler dieter zetsche zei in een interview met het nieuwsblad van barhain gulf weekly; we willen er alles aan doen om het kampioenschap van 2008 voledig te gaan aanvoeren. lewis heeft al opelijk laten blijken dat hij de trofee van 2008 absoluut wil winnen en wij gaan hem daar voledig mee bijstaan.
na de presentatie van de uit woking afkomstige mp4/23 in stutgard heeft gulf weekly laten weten dat de auto van 2009 waarschijnlijk voor het eerst voor het publiekelijk word getoond in barhaim volgend jaar.
barhaim mumtalakat holding een bedrijf dat eigendom is van de koningrijk van barhain bezit dertig present van mclaren en is na mercedes met veertig present de grrotste aandeelhouder van mclaren.
gulf weekly denkt dat de auto van 2009 zal gepresenteerd worden tijden de gp van barhaim.
een ongewoon groot aantal mensen, zo,n 6,500 spanjaarden was aanwezig bij de test op jerez op woensdag. daar waren ze getuige van de trugkeer van fernando alonso naar renault. aldus de spaanse marca.
een paar mensen hadden een spandoek gemaakt waarop de volgende tekst te lezen was; ron je moet ook je excusen aan bieden aan de kapioen (alonso). net al je aan ferrari heb gedaan.
op deze manier wil het spaanse publiek zijn steun betuigen aan hun tweevoudig wereldkapioen. de test zelf gaf alonso een kans zijn nieuwe helm te laten zien. gespoten naar eigen ontwerp er staan een paar speelkaarten op de acter kant azen waarmee hij zijn titel in 2005 en 2006 wil aangegeven ook is rood en geel van de spaanse vlag veel nadrukelijker aan aanweziger.
de krant dario as zegt, dat ron dennis graag zag dat de helmen van zijn coureurs worden gespoten in de kleuren van het team donker,zilver,rood