lewis hemilton heeft een verlenging van zijn contrack getekend met mclaren-mercedes voor nog eens vijf jaar zo werd vandaag bekend gemaakt daarmee zal hij tot 2012 uitkomen bij het britse team.
de jonge brit had een droomstart van zijn formulen1 cariare waarbij verschilende record brak hij werd zelfs bijna wereldkapioen slecht een punje kwam hij tekord op de fin kimi raikkonen.
teambaas was vanzelfsprekend uitermate blij dat hij zichzelf nog vijf jaar van de dienste van de 23 jarige oude brit heeft verzekerd we zijnblij dat we kunnen melden dat we het contrackt van lewis hamilton hebben verlengt tot 2012.
lewis tekende zijn eerste overeenkomst met het formule 1 team van ron dennis in november 2006 hij overtrof echter alle verwachtingen an het team door in zijn debuutjaar erg goed te presteeren toch was hij toen al tien jaar aan het team verbonden.
gezien de presentatie van lewis in de loop van het sezoen 2007 is het duidelijk dat hij behalve een contrackteverlening ook opslag verdient we hebben vandaag de voledige overeenkomst met hamilton verlengt tot 15 jaar dat is volgens ons de langste overeenkomst ooit tussen een sporman en een team ging denis verder.
lewis is een buitegewoon persoon zowel op profecioneel vlak en persoonlijkvlag hij heeft veel kridiet binnen het team vodafone mclaren mercedes kijkt uit naar een nieuw sezoen en we verwachten allemaal dat lewis en heikki een goed jaar zullen beleven vervolgde ron zijn ralaas.
ook hamilton kon zijn vreugde niet verbergen na zijn contracht verlenging hij hoop het in 2008 beter te doen dan in zijn debuut jaar en alsnog de tittel te pakken het is geweldig voor mij dat vodafone mclaren mercedes mijn contracht verlengt tot 2012 zei hij hoewel 2007 mijn eerst sezoen was in de formulen 1 ben ik al sins 1998 verbonden aan mclaren en mercedes ik heb het gevoel dat ik heel mijn cariare voor dit team wil blijven rijden ging hamilton verder.
ik ben bij het juiste team om te strijden voor overwiningen en titels in zowel het kampioenschap bij de rijders als bij de constructeurs in de toekomst we hebben veel uidagingen voor ons liggen maar ik weet voor 100% dat ik met dit team voor elkaar kan boxen besloot hamilton zijn toespraak.
De SEAT-diesels raken 25 kg gewichtsvoordeel en de vlakke bodemplaat kwijt
Zon zes weken voordat het WTCC-seizoen van start gaat in het Braziliaanse Curitiba heeft het toerwagenbureau van de FIA een aantal veranderingen op technisch gebied vastgesteld. Zo mogen de SEAT Leon diesels niet meer met vlakke bodemplaat rijden en raken ze hun extra gewichtsvoordeel van 25 kg, dat in juli vorig jaar werd besloten, kwijt. Bovendien zullen de autos met dieselmotor worden uitgerust met een meetinstrument, dat de turboboost, de benzinedruk en de lucht-/brandstofverhouding in het verbrandingsmengsel meet.
Een aantal vrijstellingen voor diverse autos, de veelbesproken zogeheten waivers, worden ook voor het komend seizoen gehandhaafd. Hierbij gaat het onder andere om de spoorbreedte van de Alfa Romeo 156, de oliepomp, de schokdempers, de uitlaat en de vlakke bodemplaat voor de SEAT Leon-benzines, de ophanging, wielkasten, spoorbreedte, cilinderkop, oliecarter en subframe voor bij de Chevrolet Lacetti en de aandrijflijn, de motorkap en het uitlaatsysteem bij de BMW 320si.
De algemene reductie van het minimumgewicht voor voorwielaandrijvers van 20 kg, besloten op 26 juli 2007, en van 15 kg voor achterwielaandrijvers als compensatie voor een nadeel bij een rollende start, zoals besloten op 3 april 2007, vervallen, evenals de extra reductie van 25 kg voor de SEATs van eind juli 2007. Daarentegen mag de Chevrolet Lacetti 20 kg lichter worden dan de rest van de voorwielaandrijvers en de SEAT Leon 2.0 TFSI, de benzine-uitvoering, 25 kg lichter worden.
Het totale prijzengeld in de Yokohama Independents Trophy wordt verhoogd naar 384.000 Euro voor het hele seizoen. Het puntensysteem voor de privérijders blijft ongewijzigd, met dubbele punten voor de beide races op het stratencircuit van Macau. Opmerkelijk: Stefano dAste, die vorig jaar met een verschil van slechts twee punten de titel won bij de privérijders, mag zijn status als Independent driver behouden, maar zal het seizoen beginnen met een aftrek van twee punten. Ondertussen heeft DAste bekendgemaakt dat hij komend seizoen weer voor het Italiaanse Proteam zal uitkomen, waar hij ook in 2005 en 2006 al reed. Afgelopen jaar beleefde hij een intermezzo bij het Duitse Wiechers Sport, waar hij zoals gemeld de titel won
Door het wegvallen van de Dakar 2008 werd plotseling de 24 Hours of Dubai de eerste grote internationale wedstrijd van het jaar. Ook heel wat Belgische piloten verschenen aan de start waaronder ook de zesttienjarige Niels Lagrange uit Neerpelt. Na een goede start op vrijdagnamiddag was het Lagrange, die als tweede na Jean-Charles Perrin het stuur in handen nam. Met chronos rond de 220 voor het team, dook de youngster regelmatig onder deze rondetijd.
Met het vallen van de avond gebeurde iets wat in Dubai al een jaar niet meer gebeurd was: het begon te regenen. Voor heel wat deelnemers werd dit een echte nachtmerrie. Zéér weinig teams hadden zich voorzien van regenbanden omdat de kans op regen in Dubai haast nihil is. Ook First Motorsport vormde hierop geen uitzondering. Een bijkomend probleem is dat er op de prachtige Dubai Autodrome geen afwatering bestaat, zodat het water een natuurlijke afvloei zoekt voor zover die daar mogelijk is. Op het ogenblik dat Lagrange de wagen in handen kreeg, stond de Porsche 996 GT3 op gesneden slicks, te vergelijken met intermediate tires. Na enkele ronden besliste Lagrange echter om terug de pitlane op te zoeken omdat hij racen in dergelijke omstandigheden niet verantwoord vond. In één ronde maakte hij twee pirouettes, en dit tegen een snelheid van dertig kilometer per uur.
Niels Lagrange: Ik heb echt afgezien in de wagen. Dit was gewoon niet te doen. Op de rechte lijn zag je enkel een watergordijn en sommige wagens haalden zelfs de snelheid van dertig kilometer per uur niet meer. Onze Porsche zwalkte over de piste, zoekend naar enige tractie. Ik heb die beslissing genomen omdat ik dit niet aankon met dergelijk schoeisel. Achteraf gezien zijn verschillende teams mij komen vertellen dat ik als jongste deelnemer de juiste beslissing nam, en dat dit toch wel enige moed vergde. Eerst begreep ik niet goed wat ze allemaal bedoelden, want voor mij was het een grote teleurstelling. Achteraf begreep ik het des te beter. Teamgenoot Thierry Blaise kwam bij het uitkomen van de laatste rechtse voor de rechte lijn in moeilijkheden en boorde de Porsche in de muur met een gescheurde ophanging tot gevolg. Hierdoor werd nogmaals Code 60 uitgeroepen. Code 60 is een procedure ter vervanging van de pace-car waarbij de deelnemers niet sneller dan zestig kilometer per uur mogen rijden, de zoveelste in de rij. Gelukkig kwam Thierry er met enkel een pijnlijke hand van af. Het was uiteraard voor het hele team van First Motorsport en onszelf een grote teleurstelling zonder enig verwijt richting Blaise. Het hele team van First Motorsport en GL-Racing vzw (Geert Lagrange Racing vzw) hebben schitterend werk geleverd en ik wil dan ook iedereen van harte bedanken. Ik kijk er in ieder geval naar uit om terug te gaan.
Bij GL-Racing wordt nu alle aandacht gefocust richting Mediagroep Van Dyck Belcar 2008. Er zijn reeds contacten lopende en verschillende pistes worden bekeken. Wordt vervolgd...
Driebergen - McGregor Fashion Group B.V. en het AT&T Williams team zijn overeengekomen dat McGregor zich voor de komende drie jaar als officiële partner verbindt aan het AT&T Williams team. Als onderdeel van de samenwerking is een geheel nieuwe teamkit ontworpen. Een exclusieve Williams F1 by McGregor collectie, geïnspireerd door de teamkit, zal in maart 2008 in de winkels liggen. Bovendien zal de merknaam McGregor de komende drie seizoenen aanwezig zijn op de AT&T Williams racing cars, de team outfits en op de helm van de rijders.
Williams F1 by McGregor collectie De nieuwe teamkit voor het gehele AT&T Williams team, inclusief 520 factory workers, bestaat onder andere uit caps, broeken, jacks, polos, truien, schoenen, riemen en reistassen in de welbekende blauw/witte Williams kleuren. De Williams F1 by McGregor voorjaarscollectie wordt gekenmerkt door een blauw/wit kleurbeeld en is een directe afgeleide van de teamkit.
Jan Paul ten Hoopen, commercieel directeur van McGregor:
Wij zijn trots om de officiële kleding partner te worden van een van de meest succesvolle teams uit de Formule 1. Als enig onafhankelijk F1 team wordt Williams net als McGregor geassocieerd met ambitie, ondernemerschap, een sterke heritage en grote kans op toekomstige successen. Deze verbintenis stelt ons in staat om onze voortdurende internationale groei in landen zoals Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Portugal te versnellen en is tevens een sterke impuls voor het image van het merk
Frank Williams, oprichter van het AT&T Williams team:
Met veel overtuiging onderschrijf ik het credo van McGregor: No Future Without Ambition. Wij zijn zeer trots met een ambitieus internationaal lifestyle merk als McGregor samen te gaan werken. McGregors ervaring in het ontwerpen van exclusieve en aansprekende race collecties die voldoen aan de hoogte eisen, gecombineerd met hun ambitie en passie voor racen zorgt voor een professionele uitstraling van ons team
McGregor Fashion Group B. V. McGregor is onderdeel van de in 1993 opgerichte McGregor Fashion Group BV, één van de meest succesvolle modehuizen in het hogere marktsegment. Circa 600 medewerkers in Europa bouwen dagelijks aan het succes van de merken McGregor, Gaastra, Dimaggio en Adam Menswear. Deze merken zijn verkrijgbaar in 3000 multi-brand stores, 190 shop-in-shops en meer dan 100 eigen winkels wereldwijd. De omzet overstijgt dit jaar EUR 170 miljoen.
Precies honderd ronden reed Ralf Schumacher op het circuit van Estoril in Portugal tijdens zijn eerste DTM-test en dat zorgde voor een positieve klank: "Het rijden van deze auto is nog leuker dan ik gehoopt had, aldus de voormalige F1 coureur, die donderdag de testrit in de AMG Mercedes C-Klasse afsloot.
Lof voor de toerwagen debutant kwam er ook van Mercedes-Benz Motorsportchef Norbert Haug. "Ralf heeft veel ronden kunnen rijden tijdens onze twee testdagen, ondanks het hoge niveau van de DTM-klasse wist hij zeer snelle tijden neer te zetten.
De zesvoudig Grand Prix winnaar zocht langzaam maar zeker naar een snelle afstelling voor de DTM-bolide. "Ik heb mijn eerste honderd ronden in de DTM-Mercedes gebruikt om geleidelijk de limiet op te zoeken, vertelde Schumacher. "Het is me duidelijk geworden dat het niet mogelijk is om een deze auto binnen een dag op de limiet te krijgen, aldus de gewezen Toyota Formule1 coureur. Ook is het nog niet duidelijk of de jongste Schumacher telg komend seizoen ook daadwerkelijk op het racecircuit te zien is. "Wat er nu gaat gebeuren is nog volledig open, mogelijk komt er een vervolg op deze DTM-test. We zullen het in alle rust bespreken, aldus de coureur uit Kerpen.
Aan de DTM-fans zal het niet liggen, met zekerheid kan gezegd worden dat de op twee na succesvolste Duitse F1 coureur nog steeds zeer populair is bij onze oosterburen.
Donderdagmiddag kreeg ik een telefoontje van Gijs van Beusekom van Toyo Tires: ,,Heb je het al gehoord? Hans Oskamp is overleden. Een eerbetoon op jullie site is absoluut op zn plaats. Op dat moment rolde er een kopie van de overlijdensadvertentie uit de fax. Oud-coureur Hans Oskamp overleed na een kort ziekbed onverwachts op 69-jarige leeftijd in zijn woonplaats Nieuwegein. Het zal bij de meeste van onze jonge bezoekers geen herinneringen oproepen. Maar bij de oudere garde, die in de jaren zestig van de vorige eeuw al op het circuit te vinden waren, was Hans Oskamp een topcoureur die altijd voor de overwinnaarskrans streed.
Besmet door het autosportvirus glipte ik midden jaren zestig als jeugdig broekie altijd bij de nationale races naar binnen. Mijn favoriete plek was het bovenste persgedeelte van de oude tribune. Om daar te komen moest je eerst een twee meter hoge muur bedwingen om daarna van een fantastisch uitzicht op de baan te genieten. Over de lage pitboxen had je een geweldig zicht op alle belangrijke bochten. Zelf een gedeelte van het Scheivlak was te zien. Samen met buurtgenoot Rob Petersen (speaker Circuit Park Zandvoort) heb ik daar veel races gezien.
Favoriete rijders Als jonge gast had ik een aantal rijders die mijn helden waren. Jim Clark de beste Formule 1 coureur ooit en op nationaal gebied Freek Dudok van Heel en Hans Oskamp. Mede door mijn enthousiasme voor de Mini Cooper waren dat al snel de rijders die mijn favorieten werden.
Onvergetelijk was de wedstrijd in het voorprogramma van de Grand Prix van 1968. Uit een grauwe triestheid viel op deze belangrijkste dag van het Nederlandse autosportjaar het water met bakken naar beneden. Tijdens de droge training had Rob Slotemaker met zijn dikke Ford Mustang de snelste tijd gedraaid. Voor Nico Chiotakis met een fabrieks Alfa Romeo en als derde Hans Koster (vader van Marc). Hans Oskamp met de witte SRT (Stichts Racing Team Holland) Austin Cooper S reed naar een zevende tijd met vijf seconden achterstand op de slipschoolhouder.
De natte race Niet de verwachte Mustang maar de voortreffelijk gestarte Koster (BMW 2002) nam de leiding. Slotemaker echter pakte na een slechte start in de vierde ronde de koppositie weer terug. De Tarzanbocht was in die tijd ook al verraderlijke bocht. Han Akersloot (Mustang) spinde. Frans Lubin (Lotus Cortina) maakte een flinke schuiver en in een wolk van water en modder schoof Bob van der Sluis zijn Porsche op zn dak. Hans Oskamp pakte de tweede plaats en kroop steeds dichter naar leider Slotemaker toe. Oskamp trok alle registers open en pakte in de regen de snelste tijd van de dag: 1.58.1, wat slechts 13 seconden trager was dan de tijd van Jackie Stewart in zijn winnende Matra Ford Formule 1 later die dag.
Hilariteit Oskamp schoof in de slotronden dicht achter de Mustang van Slotemaker, waar de Austin wel bijna twee keer in kon. Grote hilariteit natuurlijk bij de vele bezoekers die deze strijd tussen David en Goliath natuurlijk in het voordeel van de kleine Mini zagen eindigen.
Sensatie Sensatie tijdens de laatste ronde: iedereen zag Oskamp als twee eindigen, immers om de brede en constant dwarse Mustang te passeren had je wel wat ruimte nodig.
Maar tot ieders verbazing drukte Oskamp zijn wagen met een formidabele zwaai onder aan de Hunzerug langs de Mustang. Het was afwachten wie als eerste het lange rechte eind op zou komen. Maar in de laatste meters was het toch weer de geslepen Slotemaker die zijn PKs had aangesproken en als eerste eindigde.
Hans Oskamp(28) in duel met Hans Koster in 1965
Minis rijden Het was een unieke toerwagenrace die mij is bijgebleven. Hoewel Hans Oskamp vele andere racewagens heeft gereden, zoals de BMW 700 en diverse Alfa Romeos, was hij mijn idool in zijn kleine snelle witte SRT Cooper S. Na het behalen van mijn rijbewijs waren mijn eerste drie autos dan ook natuurlijk Minis.
Hans Oskamp, bedankt voor alle fijne racemomenten.
Pim van Riet komt dit seizoen in de Dunlop SportMaxx Clio Cup uit voor Equipe Verschuur. De nummer twee uit de titelstrijd van vorig jaar maakt daarmee de overstap van Bleekemolen Autosport naar het team dat de afgelopen twee seizoenen met Mike Verschuur en Tim Buijs de titel binnenhaalde. Wat niet verandert is de kleur van de auto, voor het derde achtereenvolgende seizoen zal Van Riet uitkomen in het opvallende blauw van MPM International Oil Company.
De afgelopen seizoenen was Van Riet een vaste waarde binnen Bleekemolen Autosport en streed voortdurend in de kop van het veld mee. Diverse overwinningen en een tweede plaats in de titelstrijd van 2007 waren het voorlopige hoogtepunt voor de door MPM gesteunde routinier. Het doel, de titel in de Dunlop SportMaxx Clio Cup, bleef echter net buiten bereik. Ik was eigenlijk van plan om net als een paar jaar geleden met een eigen team aan de start te verschijnen. Arjan, mijn monteur van destijds, zou dan weer voor mij moeten gaan sleutelen. Arjan verzorgde vorig jaar de winnende auto van Tim Buijs. Hij heeft echter een contract bij Equipe Verschuur en Frans Verschuur wilde hem niet kwijt, iets wat ik me levendig kan voorstellen want het is een supermonteur en perfectionist. Toen zijn we om tafel gaan zitten en is er uitgekomen dat ik mijn auto onderbreng bij Equipe Verschuur en Arjan mijn vaste monteur wordt. Hij zal mijn auto voorbereiden en tussen de races onderhouden. Mijn doel is de titel, zo ambitieus ben ik ook nog wel en om dat te realiseren was dit de beste optie. Ik ga al jaren uiterst vriendschappelijk om met de familie Bleekemolen en zal dat ook blijven doen maar om het in sportief opzicht nog beter te doen heb ik deze keuze moeten maken. Voor het seizoen gaan we met Equipe Verschuur het nodige testwerk verrichten zodat we goed voorbereid aan de start staan. De concurrentie is ook dit jaar weer zeer sterk want Verschuur zet al minimaal acht autos in en bij Bleekemolen zal dat niet anders zijn. Ik heb een goed gevoel bij de keuze die ik nu gemaakt heb, aldus Van Riet.
super aguri sluit een zeer slechte eerste testweek van 2008 af met tien veel te langzame rondjes op jerez.
de testrijder van het kleine japanse team james rossiter verliet zijn auto op maandag toen de achterkant van zijn wagen overhit raakte en vlam vatte.
de britse coureur anthony davidson zou daarna de auto overnemen maar kwam de pistraat niet uitgereden op dinsdag en woensdag omdat de auto nog niet was opgelapt super aguri zou op woensdag nieuwe onderdelen overvliegen naar jerez vanuit leafield waar het team gevestigd is.
dat lukte niet omdat het vliegtuig met onderdelen werd omgeleid naar malaga. daarna moest nog twee uur worden gereden met de nieuwe onderdelen naar het circuit de jerez maar omdat de snelweg was afgesloten kon de vrachtwagen er niet doorheen dat was het einde van de driedaagse test.
,,Ja, het klopt dat ik door de organisatie van de Amerikaanse Champcars ben benaderd met de vraag of ik interesse heb in hun circus te gaan racen. Dit schrijft Jos Verstappen in zijn column, die vandaag in De Telegraaf is gepubliceerd.
Ik doe iets goed of helemaal niet ,,Ik heb gezegd dat ik dat heel graag zou willen, maar alleen in een competitieve auto bij een competitief team, vervolgde Jos The Boss zijn betoog in de ochtendkrant. ,,Als ze die voor me hebben, mogen ze me direct bellen. Anders hoor ik liever niets. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar: ik doe iets goed, of ik doe het helemaal niet. Ik weet niet of de Champcar-organisatie begrip heeft voor mijn standpunt, maar ze hebben me in ieder geval wel begrepen!
Jos Verstappen met Peter van Merksteijn bij de zwarte Porsche RS Spyder. Foto: PR
Porsche RS Spyder Eerder was al bekend geworden dat Jos Verstappen, onder meer met Jeroen Bleekemolen, dit jaar voor Equipe Verschuur gaat rijden in de Le Mans-series. Vandaag gaat Jos zijn stoeltje passen, zo meldt hij in zijn column. Het team gaat met een Porsche RS Spyder in de LMP2-klasse racen. ,,Het is wel even geleden dat ik dat voor het laatst een stoeltje heb gepast, maar ik weet nog prima hoe dat moet, hoor. De prachtige zwarte Porsche staat bij teambaas Frans Verschuur in een brandschone, spierwitte loods. Daar wordt de bolide helemaal geprepareerd en daar ga ik dus ook mijn stoeltje passen. Het is echt fantastisch om die loods binnen te lopen. Alles is er zo schoon en georganiseerd, de Porsche moet zich welhaast als een patiënt op de intensive care voelen, aldus Jos.
Voor het eerst sinds 1990 weer eens een DTM-auto met de naam Schumacher erop: Ralf in actie tijdens de test op Estoril
Terwijl Mercedes twee officiële foto's heeft vrijgegeven van de test van Ralf Schumacher met een AMG Mercedes C-Klasse (de auto uit 2006, waarmee vorig jaar Mathias Lauda reed), en Schumacher wordt geciteerd met de bijzonder veelzeggende mededeling dat hij "veel plezier" gehad heeft, zijn er voor een andere rijder die deze week voor Mercedes-Benz testte, de nodige problemen. Christian Klien is namelijk opgeroepen voor het vervullen van zijn militaire dienstplicht, zo meldt het regionale Oostenrijkse dagblad "Neue Vorarlberger Tageszeitung". Vanaf 1 maart aanstaande moet Klien onder de wapenen, aldus commandant Gottfried Schröckenfuchs.
Anders dan bijvoorbeeld in Duitsland vallen autocoureurs in Oostenrijk niet onder de Bundessportorganisation, via welke ze als topsporter vrijstelling of uitstel van hun militaire dienstplicht kunnen vragen. Omdat Klien voor dit seizoen geen contract als test- of racecoureur in de Formule 1 heeft weten te bemachtigen, kreeg hij dus een brief van het Oostenrijkse ministerie van defensie. Dat hij in Zwitserland woont, speelt daarbij geen rol. Alleen met een nieuw contract, bijvoorbeeld ook in de DTM, zou Klien voorlopig nog onder zijn dienstplicht uitkunnen. Geen idee overigens of Ralf Schumacher ooit in dienst geweest is...
Zijn nieuwe dienstauto voor 2008? Ralf Schumacher in de pits van Estoril
mercedes-benz partner van mclaren wil lewis hamilton voledig bijstaan in zijn gevecht voor de titel in 2008.
de directeurvan daimler dieter zetsche zei in een interview met het nieuwsblad van barhain gulf weekly; we willen er alles aan doen om het kampioenschap van 2008 voledig te gaan aanvoeren. lewis heeft al opelijk laten blijken dat hij de trofee van 2008 absoluut wil winnen en wij gaan hem daar voledig mee bijstaan.
na de presentatie van de uit woking afkomstige mp4/23 in stutgard heeft gulf weekly laten weten dat de auto van 2009 waarschijnlijk voor het eerst voor het publiekelijk word getoond in barhaim volgend jaar.
barhaim mumtalakat holding een bedrijf dat eigendom is van de koningrijk van barhain bezit dertig present van mclaren en is na mercedes met veertig present de grrotste aandeelhouder van mclaren.
gulf weekly denkt dat de auto van 2009 zal gepresenteerd worden tijden de gp van barhaim.
een ongewoon groot aantal mensen, zo,n 6,500 spanjaarden was aanwezig bij de test op jerez op woensdag. daar waren ze getuige van de trugkeer van fernando alonso naar renault. aldus de spaanse marca.
een paar mensen hadden een spandoek gemaakt waarop de volgende tekst te lezen was; ron je moet ook je excusen aan bieden aan de kapioen (alonso). net al je aan ferrari heb gedaan.
op deze manier wil het spaanse publiek zijn steun betuigen aan hun tweevoudig wereldkapioen. de test zelf gaf alonso een kans zijn nieuwe helm te laten zien. gespoten naar eigen ontwerp er staan een paar speelkaarten op de acter kant azen waarmee hij zijn titel in 2005 en 2006 wil aangegeven ook is rood en geel van de spaanse vlag veel nadrukelijker aan aanweziger.
de krant dario as zegt, dat ron dennis graag zag dat de helmen van zijn coureurs worden gespoten in de kleuren van het team donker,zilver,rood
JEREZ Waar gisteren het zonnetje lekker scheen over het F1-testcircuit Jerez de la Frontera, was de regen vanochtend flink actief. Dat ondervond ook RedBull Racing met hun presentatie van de RB4. Tegen de tijd dat de eerste bolides de baan opgingen was het opgehouden met regenen, echter droogde de baan maar langzaam op. De zon scheen nauwelijks, waardoor de tijden maar langzaam verbeterd werden. Aan het einde van de dag was het verrassenderwijs Timo Glock die in de nieuwe Toyota TF108 de snelste tijd liet noteren.
In de ochtendsessie was het Ferrari wat de klok sloeg, Kimi Raikkonen leidde de dans voor Heikki Kovalainen. De McLarencoureur had echter wel een achterstand van ruim een seconde op de wereldkampioen. Bijna een seconde achter Kovalainen eindigde Massa als derde. Fernando Alonso en Lewis Hamilton deden het rustig aan deze morgen, getuige een tiende en elfde tijd.
In de middag deed Hamilton het een stuk beter, hij eindigde uiteindelijk als tweede op drietiende van de snelste man. Echter veroorzaakte de jonge Brit wel twee rode vlagsituaties door van de baan te glijden. Timo Glock zette uiteindelijk de snelste tijd, op een baan die maar niet echt wilde opdrogen.
Fernando Alonso ging verder waar hij gisteren gebleven was en reed opnieuw een goede test. Hij eindigde de dag als derde, voor de verrassend snelle Sebastien Bourdais in de Toro Rosso. Raikkonen bleef in de middag ver achter bij de rest van het veld en eindigde als achtste. Adrian Sutil reed in de Force India een verdienstelijk aantal van 71 ronden en eindigde op een nette tiende positie. De nieuwe RedBull met David Coulthard kon nog geen potten breken. De Schot eindigde zelfs achter teamgenoot Webber in de 2007-bolide.
Tijden dag 3
Pos Driver Team Time Laps
1. Glock Toyota (B) 1:19.799 96*
2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:20.099 73*
3. Alonso Renault (B) 1:20.363 49
4. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.407 51
5. Massa Ferrari (B) 1:20.500 85*
6. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:20.535 79*
7. Kobayashi Toyota (B) 1:20.577 53
8. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.646 88*
9. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.758 57
10. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:21.705 71
11. Webber Red Bull-Renault (B) 1:22.275 53
12. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:22.581 54*
13. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:24.023 65
14. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.873 50
zowel de president van ferrari, luca di montezemolo, als technich directeur van de ontwerpafdeling van de formulen 1 aldo costa, zeggen dat de nieuwe mclaren mp4/23 hoogswaarschijnlijk onderdelen van ferrari bevatten. ondanks dat de fia beweerd, dat in de mclaren geen technoligie van ferrari is gebruikt, en dat de onderdelen waarvan informatie was van ferrari niet mogen worden ontwikkelen, zijn de scoderia er niet van overtuigt, dat het team uit woking helemaal schoon is.
luca di montezemolo is niet overtuigd van de onschuld van het team; wie er ook de titel wint, er zit tenologie van ferrari op de auto. of het nou een echte ferrari is of niet. de nieuwe mclaren is niet anders dan een zilveren ferrari,. costa voegde daaraan toe; mclaren heeft de kans gehad onze tecnologie te doorgronden. ze weten waar we ons voor voordeel behalen en wat onze technische concepten zijn. het is daarom dat ik geloof dar er kennis van de ferrari verwerk zit in de nieuwe mclaren.
het mogen dus duidelijk zijn, dat er veel twijfel rijst bij ferrari of de nieuwe mclaren mp4/23 wel echt zo legaal is zo als de fia beweerd. het is ook bergrijpelijk, omdat ferrari altijd heeft volgehouden dat mclaren gestolen data had van scoderia, en dat ze gelijk hadden toen een beschaamde ron dennis min of meer gedwongen verkondigde dat zijn team inderdaad betrokken was in een spionageschandaal.
Renger van der Zande continueert de samenwerking met Prema Power en komt in 2008 opnieuw uit in de F3 Euroseries. Na een succesvol debuutjaar, met een klinkende zege op het Spaanse Circuit de Catalunya, kijkt de 22-jarige Nederlander uit naar een sterk seizoen met het Italiaanse team. Ondanks de mogelijkheden in het DTM en de GP2 bij het Team Trust Arden, wil Van der Zande zich als coureur optimaal ontwikkelen. Dat kan in zijn ogen met de deelname in één van de meest competitieve single-seater klasse.
Ik ben erg happy om mijn race carrière te vervolgen bij Prema Power in de F3 Euroseries", vertelt Renger van der Zande. "Ik heb in 2007 veel geleerd en kon mijzelf verbeteren in de ontwikkeling als coureur. Ondanks dat we een echt interessante aanbieding hadden om in de GP2 uit te komen, hebben we besloten om in de Euroseries te blijven met als doel; het kampioenschap. Ik wil dit seizoen winnen en ik geloof dat we dit kunnen realiseren met Prema. Zowel het team als ik hebben de ambitie en de ervaring om voor de titel te gaan. Als Mercedes Junior coureur ben ik blij dat Mercedes mijn besluit steunt. Voor mijn gevoel was dit de beste keuze en ik voel me thuis bij Prema. Het team heeft zich vorig seizoen enorm verbeterd en ik ben in mijn nopjes met de aanstelling van de engineer Wilmar Franssen. Hopelijk kunnen we verder bouwen op mijn overwinning van 2007 en een regelmatige bezoeker van het podium worden.
Op het Circuit van Jerez de la Frontera heeft RedBull F1 Racing haar nieuwe bolide getoond. Geen bombarie in een luxe omgeving, maar een sobere presentatie. Vervolgens gaf David Coulthard de RB4 direct de sporen voor een installatieronde. Hier de fotos van de nieuwe RB4, dat RedBull coureurs Webber en Coulthard het seizoen 2008 succes moet brengen.
Ondanks de regen voltooide David Coulthard eerder deze morgen de installatieronde. "Het is mooi om te zien hoe een nieuwe auto ontwikkeld wordt", liet de Schot weten. "Gisteravond moesten er nog een hoop onderdelen arriveren op het circuit, dus toen ik richting mijn bed vertrok, zag het er niet zo goed uit. Maar vanochtend bij aankomst stond de hij daar te schitteren! De nieuwe auto ziet er super uit met een hoop mooie details. Met het rijden van de installatieronde en terugkeren in de garage hebben we al onze doelen tot nu toe behaald! Nu moeten we vanuit hier gaan bouwen", aldus de goedgeluimde Coulthard.
Christian Horner keek tijdens de installatieronde nog wat benauwd. "Het is altijd een belangrijk moment om een nieuwe auto voor de eerste keer te laten rijden", vertelde de RedBull teambaas. "Vooral in het geval van de RB4, deze eerste ronde presenteert een ontzettend grote hoeveelheid aan werk van het hele team. De laatste weken hebben alle afdelingen ongelofelijk hard gewerkt om de bolide klaar te hebben voor vandaag", aldus Horner.
Thomas Hylkema heeft een contract getekend bij Mark Burdett Motorsport om in 2008 deel te nemen aan het sterk bezette Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap. Het team uit het Britse Lincolnshire heeft met het aantrekken van Hylkema de rijders line-up compleet. Naast de Nederlander zullen eveneens Britse Richard Kent en Tom Armour voor dit team uitkomen. Eind 2007 testte de inwoner uit Maarn al een aantal keren in de Formule Renault 2.0 op de circuits van Silverstone (GP), Donington Park en Rockingham Motor Speedway. Het jonge talent staat te popelen om aan de volgende stap in zijn autosportcarrière te beginnen.
Vorig jaar ging een lang gekoesterde wens voor Hylkema in vervulling en debuteerde hij in het Duits Formule BMW kampioenschap. Op het stratencircuit van de Norisring reed hij zijn eerste races voor het gerenommeerde Eifelland Racing. Hij wist zich in het verdere verloop van de Duitse Formule BMW competitie ten opzichte van zijn meer ervaren collegas prima te verdedigen en eindigde bovendien met grote regelmaat in de punten. Om meer racekilometers en internationale circuitkennis op te doen reed de 19-jarige coureur ook de prestigieuze Formule BMW World Final op het Spaanse circuit van Valencia. De student aan de Technische Universiteit van Delft (Lucht en Ruimtevaarttechniek) wist zich vanuit het middenveld met een flink portie vechtlust op te werken naar voren.
Het team van Mark Burdett Motorsport werd opgericht in 1992 door teammanager Mark Burdett. Na tal van deelnamen in de Formule First Winter Series en National Formule First Championship maakte het team in 2000 de overstap naar het Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap. De meeste successen werden behaald in 2003 en 2004 met Alex Storckenfeldt die veelvuldig op het podium eindigde. Ook voormalig BTCC-rijder en Brits Formule 3 kampioen Warren Hughes en oud Brits GT kampioen Tim Mullen zijn nauw betrokken bij het team. Zij maken deel uit van het Driver Development programma en begeleiden de rijders tijdens testdagen en races.
Thomas Hylkema: Na een leerzaam seizoen in de Duits Formule BMW, maak ik in 2008 de overstap naar het Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik heb bewust voor de Formule Renault 2.0 gekozen. De wagen heeft vanwege het aerodynamische pakket veel meer downforce, waarmee je sneller door de bochten kunt komen. Het is een weloverwogen beslissing geweest om komend seizoen voor Mark Burdett Motorsport uit te komen. Het team bestaat uit monteurs en engineers die met veel passie in de autosport werken. De persoonlijke begeleiding vind ik hierbij erg belangrijk. Vanaf het eerste moment was er een klik en verliep de samenwerking onderling perfect. Ik denk dat deze klasse de juiste keuze is om hogerop te komen in de internationale autosport. Het Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap is een uitdagende klasse met veel goede coureurs. Dit is een enorme kans voor mij en ik ben dan ook van plan om goed te presteren op de Britse circuits. Ik ben op dit moment erg hard bezig om me lichamelijk en mentaal goed voor te bereiden. Als ik dit seizoen in de top tien kan eindigen van dit Brits Formule Renault 2.0 kampioenschap ben ik tevreden. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit!
A.s. donderdag opent het Autosalon van Brussel voor de 86e maal haar deuren. De Autosalon staat in principe geheel in het teken van de CO2 uitstoot en het milieu. In het verleden richtten de fabrikanten bij aanvang van het nieuwe auto(sport)jaar zich op de sport. Met allerlei milieuperikelen is het voorlopig een ondergeschoven kindje op dit soort exposities. Toch waren er enkele interessante ontwikkelingen te bespeuren.
De Volvo S60. Het autosportmilieuhoogtepunt in Brussel?
Ook de sport in het teken van het milieu Zelfs in de autosport komt heden ten dage in het teken van het milieu te staan. Diverse fabrikanten werken immers al geruime tijd aan milieuprogrammas. A1 Grand Prix gaat in de toekomst die richting uit, maar in Zweden zijn ze er al een tijdje mee bezig. Polestar Racing zet in het Zweedse Toerwagenkampioenschap twee fabrieksondersteunde S60s in. Beide autos werden in het Zweedse Toerwagenkampioenschap ingezet en maken gebruik van E85 brandstof ofwel bio-ethanol. Polestar eindigde met Robert Dahlgren als tweede in het kampioenschap en het team wist drie wedstrijden op haar naam te schrijven. Op 29 juli maakt de S60 zijn debuut in het WTCC op Anderstorp en Volvo was daarmee de eerste fabrikant die met een alternatieve brandstof-aangedreven bolide aan het FIA WTCC deelnam. Eind 2006 bereikte Volvo Cars Sweden al een overeenkomst met de organisatoren van het STCC om teams met alternatieve brandstoffen toe te laten. Het populaire STCC maakt gebruik van de FIA Super 2000 regels. Volvo onderschrijft dat je dus ook op alternatieve brandstoffen wedstrijden kunt winnen.
Ook de VW Funcup goes Green met een volledig nieuwe TDI motor
VW Funcup Dichter bij huis vinden we de Funcup, die vooral in België populair is. Het VW Funcup concept heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen en er zijn kampioenschappen in Italië, Frankrijk, Engeland en zelfs de Kanarische Eilanden. Hoogtepunt is de jaarlijkse 25 Uur wedstrijd op Francorchamps die maar liefst 150 inschrijvingen trekt. Ook bij de Funcup staat milieu hoog in het vaandel. Op het Brusselse Autosalon werd de VW Funcup Blue Motion gepresenteerd. Deze bolide is uitgerust met een 1.9L TDI Motor, die eveneens over een lagere CO2 uitstoot beschikt en milieuvriendelijker is dan de benzinemotor. Dit seizoen zullen er exemplaren op het circuit verschijnen, maar in de toekomst zullen de benzinemotoren door deze unit vervangen gaan worden.
In de Belgian Touring Car Series verwacht Thierry Boutsen Racing overwinningen op Spa Francorchamps met de Mazda RX 8
Mazda Behalve in Japan en de VS heeft Mazda ook in België grootste plannen. Afgelopen jaar maakt de RX8 van Thierry Boutsen Racing al zijn debuut op Zolder. De RX8 wordt door Olivier Lainé, de zwager van Thierry Boutsen, geprepareerd. Als eerste rijder heeft men Stephane Lemeret gecontracteerd. De tweede rijder wordt op korte termijn bekendgemaakt. Lemeret is er van overtuigd dat de RX8 dit seizoen op Francorchamps wedstrijden gaat winnen. Lemeret: Het vermogen van de wankelmotor, de gunstige stroomlijn en het erg lage zwaartepunt van deze bolide komt juist daar volledig tot zijn recht. Dit seizoen mikken wij op overwinningen en in 2009 op de BTCS-titel
b Bij Vertigo verwacht men in 2008 weer goede resultaten
K1 Roadster en Vertigo De K1 Roadster en Vertigo stonden niet van elkaar verwijderd. Bas Leinders continueert zijn FIA GT programma bij het team. Voor dit seizoen wordt een volledig nieuwe bolide opgebouwd verzekerde Bas, terwijl de K1 Roadster ook de aandacht trok van SRO/FIA-man Pascal Witmeur.
Het Brusselse Autosalon is van 17-27 januari geopend. Op autogebied zijn er wereldpremières van o.a. AMG met de Mercedes C63 Break, het Britse Invicta dat een 4-zitsversiue van de vermaarde S1 presenteert. Ook diverse andere fabrikanten waar onder Citroën en Lancia exposeren wereldpremières in het consumentensegment. Foto-Impressie Autosalon 2008
Het WK Team van RBM mag natuurlijk niet ontbreken
evenals de Peugeot 908 HDI FAP, winnaar van de Le Mans-series
Dit Dakar pronkstuk van Mitsubishi kan direct naar het musuem?
Is het nu een auto of motorfiets? Hij stond in ieder geval op het naburige Motosalon en heeft vier wielen.
SHOWTIME
De Groenen hadden zich dus bij SEAT verstopt? Het lijkt er wel op
De Charmante babes van Alfa en Fiat verstopten zich in ieder geval niet
Koopt U een Alfa?
Doe de Auto van het Jaar maar. Dat blijft genieten