Debuut wedstrijdversie van Audi R8 tijdens 24 uur van Dubai (+foto's)
Eerste test Audi CR-8 tijdens TOYO TIRES 24H of Dubai
DUBAI - Tijdens de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai op 11 en 12 januari 2008, waarin ook toppers uit de FIA-GT en andere endurance wedstrijden aan mee doen, staat de eerste test gepland van een wel heel speciale raceauto: de Audi CR-8. De wedstrijdversie van de spraakmakende sportcoupé Audi R8 is ontwikkeld en gebouwd op initiatief van Creventic BV, de organisatie achter de TOYO TIRES 24H of Dubai en de nieuwe 24H SERIES, de reeks van 24-uursraces die in Dubai van start gaat. "Op basis van zijn prestaties en zijn handling is de Audi R8 een fantastische sportwagen. Daarom hebben wij de auto als basis gekozen voor ons nieuwste project", verklaart Gerrie Willems van Creventic BV.
Voor het ontwikkelen en bouwen van de Audi CR-8, zoals de wedstrijduitvoering wordt aangeduid, heeft Creventic BV een aparte afdeling opgezet. Daarbij werd de samenwerking gezocht met tal van specialisten op het gebied van de preparatie van wedstrijdauto's. "Met vereende krachten is het binnen korte tijd gelukt om twee auto's volgens onze ideeën en voorstellingen te bouwen en tijdens de TOYO TIRES 24H of Dubai zullen deze aan de eerste tests worden onderworpen", aldus Willems. Na het evenement zullen er nog vier Audi CR-8's worden opgebouwd, die door teams tijdens race-evenementen kunnen worden ingezet. Willems: "Het is de bedoeling om de auto te koop aan te bieden aan geïnteresseerde teams. We hebben al heel wat reacties en aanvragen ontvangen."
De aanpassingen aan de eerste versies zijn bewust nog beperkt gehouden, om eerst de nodige ervaring op te doen. Niettemin kon door enkele modificaties aan het motormanagement het vermogen al worden vergroot tot zo'n 430 pk. Een verdere vergroting wordt alleen doorgevoerd wanneer dit op betrouwbare wijze kan gebeuren. Teams die al een CR-8 hebben gekocht, kunnen dan eventuele aanpassingen uiteraard alsnog laten doorvoeren. Voor de nabije toekomst is ook de ontwikkeling van lichtgewicht carrosseriedelen van koolstofvezel gepland om het gewicht verder omlaag te brengen en de prestaties te verbeteren. Andere ontwikkelingsstappen die op het programma staan zijn een extra brandstoftank voor lange-afstandsraces, centrale wielmoeren en een sequentiële versnellingsbak. Gerrie Willems legt uit: "We willen de ontwikkeling stap voor stap doen, met de mogelijkheid om tegemoet te komen aan individuele wensen van klanten."
Tijdens de TOYO TIRES 24H of Dubai zal de Audi CR-8 voor de eerste maal op het circuit in actie te zien zijn. "Dat is niet alleen een roll-out en een test, maar ook een uitgelezen mogelijkheid om geïnteresseerde rijders en teams met de auto te laten kennismaken", aldus Willems.
Lelystad Donkervoort is uitgenodigd door de FIA om te participeren in het nieuwe GT4 Light kampioenschap. Dit nieuwe kampioenschap moet het ook voor kleinere autofabrikanten mogelijk maken om deel te nemen aan de befaamde FIA GT race serie. De nieuwe D8GT lijkt bij uitstek geschikt om de strijd aan te gaan met de concurrentie.
Dit voorjaar werd in Genève de D8GT voor het eerst aan het publiek getoond. Het prototype dat daar werd voorgesteld is inmiddels doorontwikkeld en zal in februari de eerste testkilometers gaan afleggen. De uitnodiging van de FIA om te gaan racen in de nieuwe GT4 Light series is een welkome verrassing. Door de grote belangstelling voor de D8GT is er een grote druk om de eerste klantenautos te bouwen. In seizoen 2008 zullen we dus maar met een zeer beperkt aantal GTs aan de nieuwe GT4 Light serie deel kunnen nemen. Dat neemt niet weg dat we voor maximaal resultaat gaan en absoluut ons imago als supersportief merk eer aan willen doen, aldus Joop Donkervoort.
Geen minimaal aantal straatautos De nieuwe GT4 Light serie wordt voorlopig geïntegreerd in de bestaande GT4 serie. Het startgewicht voor de raceautos moet minimaal 750 kilogram zijn. Voor deelname aan de GT4 Light series hoeft geen minimaal aantal straatautos te worden geproduceerd. En dat maakt het zo interessant voor kleine, gespecialiseerde fabrikanten zoals Donkervoort. De bedoeling is om in 2008 met een fabrieksteam en enkele privé teams deel te nemen. Joop Donkervoort: Enkele van onze goede klanten hebben serieuze interesse getoond om te gaan race in de nieuwe klasse. Het is natuurlijk ook voor privé-rijders leuk om in een spannende, competitieve klasse deel te nemen. Dat de D8GT een spectaculaire auto is en veel kans maakt, maakt het extra aantrekkelijk. En, bovendien zijn de kosten relatief laag.
Cobra Racing Scuderia heeft zijn kerstgeschenk dit jaar vroeg gekregen. Het team mocht als eerste de nieuwe Ferrari F430 GT2 in 2008 specificatie in ontvangst nemen. Het team zakte af naar het Italiaanse Fiorana met Andrew Kirkaldy als piloot van dienst.
"Ondanks de zeer barre weersomstandigheden, voelde de wagen heel goed aan. Het was heel koud, maar toch ik onder de indruk van de snelheid en de wagen reed feilloos", aldus een opgetogen Kirkaldy.
De techniek staat niet stil bij de GT's. Zo werkt ook Porsche Motorsport aan een upgrade van de 997 RSR, die zo duur is dat enkele teams zelfs overwegen om de versie van afgelopen jaar te verkopen en een gloednieuwe bolide aan te schaffen.
Ook Ferrari doet (naar jaarlijkse gewoonte) een upgrade van de 430, dus het zal er weer om spannen bij de eerste races van het FIA GT-kampioenschap. Afgelopen jaar waren Dirk Müller en Toni Vilander onklopbaar in de AF Corse Ferrari F430.
GrandstandView: Deze simulatietekening geeft een verkeerd beeld. De eerste bocht na de start gaat niet naar rechts, maar naar links.
28 september 2008 moet 'Victory Day' worden voor Singapore. Die dag wordt de eerste Grand Prix Formule 1 in de avonduren verreden. Autsport.nl nam een kijkje in de Aziatische metropool en constateert dat er nog veel werk moet worden gedaan.
De SingTel Singapore Grand Prix is volgend jaar de 15de ronde van het Formule 1-wereldkampioenschap, uit een serie van 18 wedstrijden. Of toch weer 17, nu bij de Valencia race door de Europese Commissie een vraagteken is gezet, vanwege milieutechnische redenen.
Het pitsgebouw in wording, negen maanden voor de start. Links komt de hoofdtribune.
Wegentraject Maar Singapore gaat zeker door. Het economisch belang is groot en de regering wikt en beschikt voor de 4,5 miljoen inwoners, waarvan driekwart Chinezen. Het parcours van 5,067 km gaat in hoofdzaak over een bestaand wegentraject. Ongeveer 1,2 kilometer weg wordt speciaal voor de F1-bolides aangelegd, waaronder het start/finish gedeelte, het pitscomplex en de hoofdtribune met daarin de commentaarposities voor TV- en radioverslaggevers.
Simulatietekening van de start.
De route van de SingTel Singapore Grand Prix.
Monaco of the East De 61 ronden lange race wordt nu al het Monaco of the East genoemd. Een vergelijking die wel een beetje op gaat. Het circuit voert langs de mooiste gedeelten van de fraaie stad en het Marina Bay complex. Vlak voor de finish rijden de deelnemers door een openluchtstadion, dat in hoofdzaak voor culturele voorstellingen in gebruik is. Brede boulevards worden afgewisseld met smalle doorsteken, met altijd wel ergens de imposante skyline van de stad op de achtergrond. Het circuit kent 14 linkerbochten en 10 naar rechtsdraaiende veranderingen en dient tegen de wijzers van de klok in te worden verreden.
Hier de situatie van de eerste bocht na de start, zoals die momenteel is.
De F1-wagens komen vanaf het reuzenrad en gaan hier links af. De werkzaamheden hebben een aardige impact op de dagelijkse verkeersstroom.
108 kilometer elektriciteitskabel Imposant zal zonder meer het state-of-the-art verlichtingsysteem zijn. Zon 500 extra lichtmasten worden geplaatst die over het gehele circuit met een geleiderail zijn verbonden waar circa 1485 spots worden gemonteerd die ieder 2000 watt licht produceren. Totaal is daar 108 kilometer elektriciteitskabel voor nodig. Volgens insiders is dit tienmaal de sterkte van de lichtinstallatie van een voetbal stadion.
F1-waardig Langs het hele traject zijn inmiddels honderden mannen en vrouwen bezig voorbereidingen te treffen om de route F1-waardig te maken. Trottoirbanden worden verwijderd of aangepast. Vluchtheuvels komen in de F1 niet voor en leggen nu het loodje.
Het traject achter de pits.
Bomen Het start/finish-gedeelte is weer een geheel andere materie. Het pitscomplex vertoont nu al een fors aangezicht. Waar de hoofdtribune moet komen, het gedeelte tussen het rechte eind en de haven van Singapore, tegenover de pitsstraat, staan nu nog enkel bomen. Die zijn echter over zes maanden verdwenen. Dan gaan we weer een kijkje nemen.
Op 5 januari 2008 gaat de dertigste editie van de legendarische Dakar-rally van start. SEAT is opnieuw ruimschoots vertegenwoordigd in de woestijnrally. Net als vorig jaar neemt de Nederlandse SEAT-dealer Bram van Dorp op twee wielen deel aan de Dakar-rally. Bovendien zullen de SEAT FIA WTCC-coureurs Tiago Monteiro en Yvan Muller in Lissabon allebei in een door Oreca geprepareerde buggy aan de start van de rally verschijnen.
Begin 2007 leverde de Nederlandse SEAT-dealer Bram van Dorp een prestatie van formaat door tijdens zijn debuut in de Dakar-rally de finish te bereiken. Van Dorp finishte de legendarische rally bij Lac Rose op een uiterst respectabele 55e plaats in het algemeen klassement voor de motor-rijders. Bij de Nederlanders op twee wielen schaarde hij zich met zijn KTM zelfs binnen de toptien.
Direct na Dakar 2007 vroegen veel mensen me of ik nogmaals deel zou nemen. Het meest gegeven antwoord daarop was: Die kans is niet groot!, aldus Bram van Dorp. Maar natuurlijk blijft het kriebelen. Na lang overleg met het thuisfront hebben we besloten het avontuur nogmaals aan te gaan. Vorig jaar hebben we het spreekwoordelijke wiel uit moeten vinden, wat inhoudt dat het nu organisatorisch veel gemakkelijker wordt omdat we exact weten wat we mogen verwachten. Eigenwijs als ik ben ga ik Dakar dit jaar wederom zonder assistentie rijden. Vorig jaar heb ik bewezen dat goed te kunnen en ik wil nu zeker gaan voor het hoogst haalbare zonder enige vorm van hulp.
De prestaties van Van Dorp, die voor de 2008-editie van de Dakar-rally startnummer 58 heeft gekregen, zijn te volgen op: www.dakardream.nl
SEAT Sport-coureurs verruilen asfalt voor zand Tijdens de dertigste Dakar is SEAT niet alleen op twee wielen present in de rally, maar wordt het Spaanse merk ditmaal ook in de autocategorie vertegenwoordigd. En niet door de minsten. SEAT Sport-coureurs Yvan Muller en Tiago Monteiro, die normaliter in het World Touring Car Championship hun SEATs Leon WTCC over het asfalt jagen, nemen beiden in een door het Franse Oreca geprepareerde buggy deel aan de zware woestijnrally. Yvan Muller deed vorig jaar ook al mee aan Le Dakar in een auto van Oreca, dat onder de vlag van SEAT Sport ook zijn Leon TDI in het WTCC runt. Tiago Monteiro maakt voor het eerst zijn opwachting in de rally.
De dertigste editie van de Dakar-rally gaat op 5 januari van start in het Portugese Lissabon en eindigt 15 dagen later, op 20 januari, traditioneel bij Lac Rose in de Senegalese hoofdstad. RaceXpress.com is bij het vertrek van Dakar en volgt de monsterrally op de voet!
Van Amersfoort Racing reist met Stef Dusseldorp en Luuk Glansdorp af naar Valencia, waar op woensdag 19 en donderdag 20 december in de Formule Renault 2.0 zal worden getest op het circuit van Valencia.
Naast Dusseldorp, die weer helemaal is hersteld van een zware crash, heeft het raceteam uit Nederland Luuk Glansdorp uitgenodigd voor de tweedaagse test op Spaanse bodem. Met deze twee 18-jarige talenten gaat het team uit Huizen de strijd aan met de andere deelnemers in de laatste internationale Formule Renault 2.0 test van 2007.
Stef Dusseldorp De races in de Northern European Cup Formula Renault 2.0 verliepen dit jaar zeer voorspoedig voor de rookie, totdat een crash de ambitieuze plannen van Dusseldorp abrupt dwarsboomden. Na onderzoek in het ziekenhuis van Ludwigshafen, bleek dat hij twee gebroken ruggenwervels had opgelopen en een verplichte rustperiode in acht moest nemen. Dit betekende een vervroegd seizoenseinde voor de jonge Formule Renault-coureur. Daarna begon hij voorzichtig aan zijn revalidatieproces, waarbij hij twee keer per week naar de fysiotherapeut ging om alle spieren in beweging te houden. Na een afwezigheid van bijna drie maanden, is Dusseldorp weer op de weg terug en maakte hij een paar weken geleden zijn comeback in een Formule Renault 2.0. Onder wisselende weersomstandigheden werkte hij op het circuit van Zandvoort een intensief trainingsprogramma af. Na een geslaagde test staat de zware test op Valencia voor de deur.
Luuk Glansdorp Met Luuk Glansdorp nodigt Frits van Amersfoort, die onlangs nog zijn 30-jarige racejubileum vierde, weer een nieuw talent uit voor een test bij zijn gerenommeerde stal. Nadat de inwoner uit Leiderdorp wereldkampioen karting werd bij de Rotax Max, won hij vorig jaar een startkapitaal van 50.000 euro door het winnen van de BMW Scolarship. De talentvolle coureur kon op deze manier een boost geven aan zijn autosportcarrière. Met het onervaren Zettl Motorport werd het debuut gemaakt, dankzij een aantal enthousiaste sponsors. Na een leerzaam seizoen in het Duits Formule BMW kampioenschap reed Glansdorp voor Fortec Motorsport de afsluitende Formule BMW World Final. Hij werd na een inhaalrace uiteindelijk als achtste afgevlagd en was daarmee tevens de best geklasseerde Nederlander. Door zijn goede prestaties werd hij door Van Amersfoort Racing geselecteerd voor de tweedaagse test op Valencia.
Beter gevoel Na mijn lange afwezigheid wilde ik de test op Zandvoort vooral gebruiken om een beter gevoel te krijgen met de wagen, zegt Stef Dusseldorp. Een snelle tijd was toen niet van doorslaggevend belang. Doordat ik lange tijd niets heb kunnen doen, was ik na de test helemaal op. Gelukkig ben ik lichamelijk weer helemaal hersteld, zodat ik mijn vizier volledig kan richten op 2008. Ik heb bijzonder veel zin in de test op Valencia.
Volgende uitdaging Ik kijk enorm uit naar de test, stelt Luuk Glansdorp. Na een leerzaam jaar in de Formule BMW, waar ik veel internationale circuits heb leren kennen, is dit een volgende uitdaging in mijn beginnende autosportcarrière. Door mijn goede prestaties een paar weken geleden in Valencia met de Formule BMW, hoop ik de stijgende lijn met de Formule Renault 2.0 te kunnen doortrekken. Ik ken het circuit goed en probeer hier mijn voordeel mee te behalen. Van Amersfoort Racing is het opleidingsinstituut voor jong talent bij uitstek, zodat ik veel van het team zal opsteken. Ik ben trots uitgenodigd te zijn door Frits. Ik ga ervoor.
Goede voorbereiding 2008 Ik ben erg blij dat we Luuk en Stef kunnen testen, vertelt teambaas Frits van Amersfoort. Ondanks zijn jonge leeftijd beschikt Luuk over veel natuurlijk talent. Dat liet hij nogmaals zien tijdens de sterk bezette Formule BMW World Final, waar hij een achtste plaats behaalde. Het circuit van Valencia kent voor hem geen geheimen meer en ook in de Formule Renault 2.0 heeft hij in het verleden ervaring opgedaan. Voor Stef ben ik erg blij dat hij weer volledig is hersteld van zijn zware crash. Hij zal op Valencia de draad weer oppakken en probeert zich te meten met de rest van het deelnemersveld. Met deze tweedaagse test willen we ons goed voorbereiden op het nieuwe autosportseizoen 2008.
Div: Lewis Hamilton rijbewijs kwijt na 196 km/uur op snelweg
Lewis Hamilton is niet alleen op het circuit snel. De vice-wereldkampioen Formule 1 werd dinsdag op een Franse snelweg geklokt op 196 kilometer per uur. Gevolg: De Brit moest een boete van 600 euro betalen, zijn Mercedes afgeven en het rijbewijs voor een maand inleveren.
Formule 1: Etihad Airways ondersteunt Grote Prijs Abu Dhabi
Heeft u de datum al in de agenda staan? Op 31 januari 2009 wordt de allereerste Grote Prijs van Abu Dhabi verreden. Goed nieuws voor de organisatoren is dat Etihad Airways zich inmiddels heeft aangemeld als de hoofdsponsor van het evenement.
Etihad Aiways was afgelopen jaar actief als geldschieter van het Nederlandse Spyker F1-team. De luchtvaartmaatschappij heeft zich nu voor drie jaar verbonden aan de nieuwe Grand Prix van het emiraat. Momenteel wordt er nog hard gewerkt om het 5,6 kilometer lange circuit klaar te krijgen.
Het lijkt al een eeuwigheid geleden. Maar begin 2007 was toenmalig Spyker-topman Muller zeer verheugd om Etihad als sponsor van Spyker F1 te begroeten. Foto: Spyker F1 Team
De organiserende MSC Ruhr-Blitz Bochum: wel succes op de Nordschleife, maar niet in Bahrain
Terwijl de organisatie van de 24 Uur van Dubai ruim 90 aanmeldingen voor de komende editie heeft ontvangen en volgend jaar zelfs een heus kampioenschap, bestaande uit vier 24-uursraces, van de grond tilt, vindt de geplande tweede aflevering van de 24-uursrace van Bahrain volgend jaar geen doorgang. De organiserende Duitse MSC Ruhr-Blitz Bochum maakte vandaag bekend, vanwege een te gering aantal inschrijvingen de stekker uit het evenement te hebben getrokken. Vorig jaar organiseerde de Duitse club, bekend van de jaarlijkse zes-uursrace om de ADAC Ruhr Pokal als onderdeel van de Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, voor het eerst een wedstrijd in Bahrein.
"We zijn teleurgesteld vanwege het geringe aantal inschrijvingen", verklaart hoofdorganisator Horst Helmuth Bube. "Er was ongetwijfeld veel interesse bij mogelijke deelnemers, maar die weerspiegelde zich niet in het aantal inschrijvingen." Na de première in 2006 was de tweede editie gepland als een gemeenschappelijk project van de MSC Ruhr-Blitz Bochum en de circuitdirectie van het Bahrain International Circuit. "Ook met de ondersteuning vanuit het circuit en de bureau's waarmee zij samenwerken bleek het niet mogelijk om een voldoende aantal teams tot deelname te bewegen", verklaarde Bube. "Zo zijn we samen met het circuit tot de slotsom gekomen dat we op deze manier geen race kunnen houden. De beslissing was niet eenvoudig voor ons."
Na de Formido Finaleraces liggen de klasses uit het Dutch Power Pack vijf maanden stil. De rijders uit de Swift Cup waren dan ook erg verheugd om medio december tijdens twee Formido-racedagen weer in hun snelle vierwieler te mogen kruipen.
Inmiddels zijn er al 30 Suzuki Swifts verkocht, zijn er nog eens drie opties genomen op de racebolide en krijgt cupcoördinator Claudette Sommers nog steeds vele aanvragen binnen van aspirant-coureurs. Eén ding is zeker: er staat in het nieuwe seizoen een bomvol veld aan de start!
Hij is halverwege zijn tweejarige contract bij McLaren opgestapt. Toch beweert Fernando Alonso nu dat zijn tijd bij de Britse renstal lang niet zó slecht is geweest als in de media wordt geroepen.
In Spaanse media is de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 ingegaan op zijn turbulente seizoen bij McLaren. Alonso stelt niet bitter terug te kijken op zijn uitstapje naar de renstal van Ron Dennis. Hoewel Dennis openlijk heeft uitgesproken dat zijn verhouding met Alonso allesbehalve optimaal verliep.
'90 procent niet waar' Fernando Alonso beweert dat de waarheid over zijn periode bij het team van collega-rijder Lewis Hamilton geheel anders is dan wordt weergegeven in de pers. ,,Er is maar een tiende gedeelte echt gebeurd van wat er is geschreven en geroepen, aldus de naar Renault teruggekeerde piloot. ,,Tijdens de laatste Grand Prix van het jaar heb ik zelfs nog een realistische kans gehad om de wereldtitel te behalen. Ik ben derhalve vertrokken met een goed gevoel.
Goed 2008 Alonso verwacht komend jaar weinig persoonlijke problemen met zijn nieuwe ploegmaat, Nelson Piquet junior. ,,Nelsinho is geen Hamilton, stelt de Spaanse topcoureur.
Fernando Alonso hier in actie voor McLaren in 2007.
DSMEC: Kalender voor 2008 bekend (onder voorbehoud)
Kalender Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2008 (onder voorbehoud van wijziging)
12-13/04 Belgian Races Kick Off Zolder
28-29/06 X-Day
30-31/08 24 Hours of Zolder
13-14/09 Truck Grand Prix Zolder
11-12/10 Oschersleben
8-9/11 10 Hours of Zolder
De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, opvolger van de vroegere Belcar Endurance Cup (welke op zijn beurt opvolger was van de Zolder Touring Cup) maakte zijn kalender voor 2008 bekend. De serie rijdt vijf verplichte wedstrijden op Zolder, en doet een buitenlandse uitstap naar Motopark Oschersleben. Het Duitse circuit ligt een kleine 500 km verwijderd van Circuit Zolder. De DSMEC rijdt echter geen wedstrijd op Spa, omdat vijf van de zes wedstrijden contractueel verplicht op Zolder moeten doorgaan en geen andere datum paste op Spa. Vandaar de buitenlandse trip naar Oschersleben
De kalender voor België voor het aankomende seizoen ziet er als volgt uit:
BELGIAN CIRCUIT - CALENDAR 2008
30/3 Francorchampions Spa Fun Cup
13/4 First Race Zolder Belcar & BTCS
4/5 RMU Classic Spa International Historic & Classic Races
Trophée Bourgogne Dijon BTCS
11/5 1000 KM Spa European Le Mans Series
Dijon Belcar
1/6 Champ Car Zolder (*) Champ Car Belcar
Spa Euro Race foreign promotion races
7/6 Star Festival Zolder Fun Cup
15/6 Spa Classic Races Historic & Classic races
21/6 12H BTCS Spa BTCS
13/7 25H Fun Cup + BTCS & Belcar
2-3/8 24H Spa FIA GT
30-31/8 24H Zolder Belcar
7/9 Formula One GP F1 GP2
14/9 Truck GP Zolder Truck International Championship
21/9 Francorchampagne Spa BTCS & Belcar
27-28/9 Spa Hours Historic & Classic races
5/10 Superleague Formula Zolder Formula Series
Spa Racing Festival foreign promotion races
19/10 Belgian Last Races Zolder FIA GT & Belcar & BTCS
(*) organisator moet nog bevestigd worden aan de FIA door de promotor van de Champ Car wedstrijd op Zolder voor 17/12/07
BELGIAN RALLY CHAMPIONSHIP - CALENDAR 2008
15-16/3 East Belgian Rally
5/4 TAC Rally
26-27/4 Rallye de Wallonie
17/5 Sezoensrally
27-28/6 Belgium Ypres Westhoek Rally
13-14/9 Omloop van Vlaanderen
5/10 Haspengouw Rally
8-9/11 Rallye du Condroz
Vandaag wordt in het Wembley stadion de Race of Champions verreden. Voorafgaand aan de wedstrijd die de kampioen der kampioenen zal uitmaken, is er nog de Race Of Champions landencompetitie. Sterren uit de F1, NASCAR, WRC, DTM, WTCC, ... nemen het hier tegen mekaar op. Als eerbetoon aan de overleden Schot Colin McRae dragen de piloten allemaal een Schotse vlag op hun overal.
Kwartfinale Frankrijk - Noorwegen Sebastien Bourdais nam het op tegen de Noor Henning Solberg. Frankrijk won met vier seconden voorsprong in de Opel Streetfighter. Daarna was het de beurt aan de broer van Henning, Petter Solberg. Subaru WRC piloot Solberg moest het in de Ford Focus WRC afleggen tegen de Fransman Yvan Muller. De WTCC piloot maakte het Solberg knap lastig, maar de Noor wist het nog te halen met een minieme voorsprong van 0.2 seconden. Frankrijk en Noorwegen wonnen elk één race.
Scandinavië - Finland Vervolgens nam Tom Kristensen (Denemarken/Zweden) het op tegen Heikki Kovalainen (Finland) in de Opel Streetfighter. Kovalainen was snel weg en haalde het dan ook van Kristensen. Marcus Grönholm en Mattias Ekström mochten het onder mekaar uitvechten in een Ford Focus WRC. Een wagen waarvan Marcus Grönholm eerder dit jaar afscheid van nam door zijn 'pensioen'. Grönholm voelde de hete adem van Ekström in zijn nek maar laatsgenoemde maakte nog een kleine slipper in de laatste bocht waardoor de Fin met de zege aan de haal ging. Team Scandinavië kreeg twee gele kaarten en een tijdstraf van 5 seconden wegens het raken van de muur. Finland is door de twee overwinningen rechtstreeks geplaatst voor de volgende ronde.
Engeland - Schotland Jenson Button en David Coulthard mochten als eersten de Punto Abarth S2000 tot het uiterste drijven voor respectievelijk Engeland en Schotland. De F1 piloot die met de overwinning naar huis ging was Jenson Button. Andy Priaulx mocht het opnemen tegen Alister McRae in de Aston Martin. De 3-voudig WTCC kampioen ging tot op de limiet met de Aston en ging dan ook overtuigend aan de haal met de zege. Net zoals Finland plaatste ook Engeland zich rechtstreeks voor de volgende ronde.
USA - Duitsland Travis Pastrana, vorig jaar nog alleen in actie voor team USA, nam het dit jaar samen met NASCAR kampioen Jimmie Johnson op tegen Duitsland. Johnson en Schumacher vochten het onder mekaar uit in de Punto S2000. Veelvoudig wereldkampioen F1 kwam na de eerste ronde al door met twee seconden voorsprong en haalde het uiteindelijk ook probleemloos van Johnson. Pastrana en Vettel entertainden het publiek in de Aston Martins. Travis Pastrana kreeg een gele kaart voor het raken van de muur maar haalde het uiteindelijk toch van Vettel en bracht de stand weer in evenwicht.
Tie-break Finland en Engeland waren dus rechtstreeks geplaatst voor de halve finale, de twee andere halve finalisten moesten nog beslist worden in een extra duel. Petter Solberg en Sebastien Bourdais reden de beslissende wedstrijd in de ROC Buggy's. Bourdais was amper vertrokken of de Fransman vloog keihard met de Buggy in de muur als gevolg van een haperend gaspedaal. Noorwegen wist zich dus met gemak te kwalificeren. Schumacher en Pastrana reden de beslissende kwalificatierace eveneens in de Buggy. 'Der meister' bewees zijn kunnen nog maar eens en kwalificeerde Duitsland voor de volgende ronde, afsluitend met een portie "donuts draaien".
Halve Finale Finland - Noorwegen In de Punto Abarth S2000 namen Heikki Kovalainen en Henning Solberg het eerst tegen mekaar op. De McLaren rijder pakte de zege voor Finland. Petter Solberg en Marcus Grönholm vochten het onder mekaar uit in de Ford Focus WRC. Grönholm won het in "zijn" Focus WRC en plaatste Finland rechtstreeks voor de finale.
Engeland - Duitsland In de Opel Streetfighter gingen F1 veteranen Schumacher en Button het elkaar lastig maken. Button kwam na de eerste ronde door met twee tienden voorsprong, maar de nog lang niet versleten Schumi won nog in extremis. Vettel en Priaulx moesten voor de beslissing zorgen in de Focus WRC. De jonge Duitser stelde niet teleur en hierdoor kwalificeerde Duitsland zich voor de finale.
Finale:Finland - Duitsland Race Of Champions winnaar anno 2004, Heikki Kovalainen nam het in de finale op tegen niemand minder dan zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher in de Punto Abarth S2000. Het noodlot sloeg toe toen Michael Schumacher zijn Punto Abarth liet afslaan bij de start. Schumacher raakte uiteindelijk nog weg en in plaats van twee Punto's in twee aparte rijstroken, zagen we nu Kovalainen en Schumacher als het ware close racen op luttele centimeters van elkaar. Kovalainen kon het dan ook niet laten om Schumacher voorbij te gaan op start/ finish...
Het lot lag toen in handen van Sebastian Vettel in de Focus WRC. Vettel had nog een waterkansje, want de jonge F1 piloot moest het opnemen tegen Marcus Grönholm in diens eigen wagen... Marcus Grönholm droof de Focus WRC nog één laatste keer tot het uiterste, maar het was Sebastian Vettel die Grönholm versloeg 'op eigen terrein'!
Tie-break Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel reden de beslissende wedstrijd in de ROC Buggy's. Beiden ledigden ze de kan tot op de bodem... Vettel kwam na de eerste ronde als eerste over de streep met één seconde voorsprong, de vraag was of hij die voorsprong kon behouden. De jonge Duitser wist zijn kalmte te bewaren en klopte Heikki Kovalainen. Michael Schumacher en Sebastian Vettel mogen zich namens Duitsland uitroepen tot winnaars van de ROC Nations Cup anno 2007!
In een interview liet Marcus Grönholm ook nog weten dat hij nog niet van de tonelen verdwijnt. De Fin zal ook volgend jaar nog druk bezig zijn met rally.
Straks staat de Race of Champions op het programma waar de piloten afzonderlijk zullen strijden voor de titel "Champion of champions". Sebastian Vettel wordt zeker de te kloppen man, nadat hij in de finale eerst Grönholm versloeg in de Focus en vervolgens ook nog Kovalainen in de ROC Buggy
Race of Champions: Schumacher verslagen in de finale
Na de Nations Cup stond de Race Of Champions op het programma waar de F1, WTCC, WRC, ... sterren individueel strijden voor de titel van "Champion of Champions".
1/8e finale Michael Schumacher - Henning Solberg In de Opel Streetfighter van Solution F haalde Michael Schumacher het vlot van Henning Solberg. De voorsprong bedroeg een ruime twee seconden bij de finish. Jenson Button - Alister McRae Button en Alister McRae moesten aan de slag in de ROC Buggy's. Beiden raakten ze één keer de muur, waardoor ze allebei een gele kaart kregen. Jenson Button won de race en zou later in de kwartfinales nog uitkomen tegen Michael Schumacher.
Jimmie Johnson - Sebastien Bourdais Bourdais en Johnson op hun beurt mochten weer aan de slag met de Opel. Jimmie Johnson moest het onderspit delven voor Champ Car kampioen Bourdais. David Coulthard - Petter Solberg David Coulthard en de Noor Petter Solberg mochten zich uitleven in de Buggy's. Petter Solberg was echter iets te enthousiast en ging met de RoC Buggy in de rondte. Hij raakte daarbij ook nog eens de muur wat hem 1 gele kaart opleverde. Coulthard kwam over de finish... een kleine zestien seconden voor Petter Solberg.
Heikki Kovalainen - Sebastian Vettel Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel kwamen elkaar weer tegen. In de finale van de Nations Cup won Vettel van de Fin in de Buggy. Ditmaal reden de jonge F1 rijders met de Opel Streetfighter. Al zo vroeg in de Race of Champions kregen we een ware titanenstrijd, waar Heikki Kovalainen het ditmaal wel haalde van Sebastian Vettel. Andy Priaulx - Yvan Muller WTCC rijders Yvan Muller en Andy Priaulx waren de volgende om plaats te nemen achter het stuur van de Buggy's. Andy Priaulx toonde zich duidelijk de snelste, Yvan Muller kwam zelfs in aanraking met de muur wat hem een gele kaart opleverde. Priaulx kwalificeerde zich moeiteloos voor de kwartfinale.
Mattias Ekström - Tom Kristensen Tom Kristensen en Mattias Ekström waren de laatsten die het tegen elkaar opnamen in de 1/8e finale met de Opel. Kristensen kwam er niet aan te pas en Ekström won wederom. Marcus Grönholm - Travis Pastrana De Fin Markus Grönholm tenslotte nam het op tegen Travis Pastrana. De jonge Amerikaan won van Grönholm en sloot de 1/8e finale af met een donut.
Kwartfinale Schumacher - Button Michael Schumacher en Jenson Button kwamen in de kwartfinale uit met de RoC Buggy. Schumacher won in een 1.48 en Button kreeg een gele kaart aan zijn laars. Coulthard - Bourdais Coulthard en Bourdais gingen de strijd aan met de Opel. Bourdais ging bijna rechtdoor, maar gelukkig voor Bourdais ging hij ditmaal niet in de muur. Desalniettemin was het Sebastien Bourdais die zich kwalificeerde voor de halve finale.
Kovalainen - Priaulx Heikki Kovalainen en Andy Priaulx mochten het tegen mekaar opnemen in de Aston Martin. Priaulx was er wel gerust in, nadat hij Kovalainen vanmorgen in de Aston meermaals door de remmen zag gaan. Priaulx won het heel erg nipt met 9 honderste voorsprong. Heikki Kovalainen ging al half spinnend over de finish en brak nog een deel van de muur af na het passeren van de finish. Ekström - Pastrana De Zweed Mattias Ekström en Travis Pastrana sloten de kwartfinale af in de Focus WRC. Zowel Pastrana en Ekström hebben de nodige rally ervaring, maar toch kwamen ze allebei in aanraking met de muur. Travis Pastrana slaagde daar zelfs tot twee keer toe in en kreeg een straftijd van 5 seconden aan zijn broek. Ekström won de heat met ruime voorsprong.
Halve finale Schumacher - Bourdais In de halve finale stonden twee legendes tegenover mekaar. Uiteindelijk was het de F1 legende die aan het langste eind trok en zich plaatste voor de finale. Eerder vandaag kwam Bourdais ook al in actie met de Buggy, maar toen eindigde hij na enkele seconden al langs het circuit. De F1 legende haalde de bovenhand, Sebastien Bourdais kwam wel nog over de finish in tegenstelling tot de Nations Cup.
Priaulx - Ekström De laatste finaleplaats was voor een van de twee kampioenen. WTCC kampioen Andy Priaulx was niet van plan om vroeg naar huis te gaan, maar de onfortuinlijke Priaulx kwam vast te zitten in het zand na een spin. DTM kampioen Ekström won de wedstrijd en kwalificeerde zich voor de finale.
Finale:Schumacher - Ekström In de finale stonden Michael Schumacher en Race of Champions winnaar van vorig jaar, Mattias Ekström, tegenover elkaar. Schumacher in de rode Opel, Ekström in de gele. De twee kregen eerst allebei een opwarmronde alvorens aan de 'grande finale' te beginnen. Ekström kwam iets beter weg bij de start en na één ronde leidde de Zweed met 0.8 seconden. Mattias Ekström haalde het uiteindelijk van Schumacher in de Solution F Opel.
In de tweede ronde van de finale namen de twee het tegen mekaar op in de RoC Buggy. Schumacher leek in de Buggy sneller dan Ekström en kwam met de Buggy na 1 ronde voor Ekström over de streep. Schumacher haalde het uiteindelijk ruim met 9 tienden van een seconde en blijft in de running voor de titel.
Tie-break Het verdikt zal vallen in de zogenaamde tie-break waarbij Schumi en Ekström het nog 1 laatste keer tegen mekaar opnamen. Er was echter een hele discussie welke wagen gebruikt zou worden. Uiteindelijk werd beslist om opnieuw de Opels te gebruiken, maar dit keer ging Schumacher in de gele auto en Ekström in de rode.
Ekström maakte wederom een goede start in de Opel. Het verschil tussen Ekström en Schumacher bedroeg een halve seconde na de eerste ronde. Ekström had een kleine voorsprong maar Schumacher spinde nog in de laatste bocht. Mattias Ekström volgt zichzelf op als winnaar van de Race of Champions
De Formule Master (hier regerend kampioen Jerôme d'Ambrosio) volgend jaar ook met AR Motorsport
AR Motorsport breidt volgend jaar de activiteiten uit. Naast deelname aan de Northern European Cup Formule Renault 2.0 heeft teambaas Ronald Heiligers ook de International Formula Master op het programma staan. Het plan is om met twee autos deel te nemen aan de klasse, die in het voorprogramma van de Europese wedstrijden van het FIA WK Toerwagens rijdt. Volgende week al neemt AR Motorsport deel aan de officiële test van de International Formula Master op het circuit van Vallelunga nabij Rome.
Ik ben eigenlijk al jaren op zoek naar mogelijkheden om ons team breder te maken, verklaart Ronald Heiligers. Met één team van twee of drie autos in één serie ben je in de autosport immers redelijk kwetsbaar. Aanvankelijk keek ik naar mogelijkheden in Nederland, maar toen deed zich de kans voor in de International Formula Master en dat was in feite de meest logische optie. Het ligt immers in de lijn naar boven in relatie tot onze activiteiten in de Formule Renault.
"Goede TV-coverage, aanvaardbare budgetten" Heiligers is overtuigd van het potentieel van de klasse, die dit jaar zijn eerste seizoen beleefde. Ik vind het een goede klasse, ook als follow-up voor onze huidige rijders. Daarnaast is de TV-coverage via Eurosport goed, en zijn de budgetten op een aanvaardbaar niveau. Of de rijders die afgelopen seizoen voor AR Motorsport in de Formule Renault in actie kwamen, volgend jaar met het team doorgroeien naar de Formule Master, kan Heiligers nog niet zeggen. Van Gwendolyn Hertzberger is in ieder geval bekend dat ze de overstap naar de IFM maakt, maar zij koos voor het Italiaanse Famà-team. Volgende week test Paul Meijer met AR Motorsport op Vallelunga.
Geen logistieke problemen Heiligers voorziet geen logistieke problemen door de combinatie van Formule Renault en Formule Master. Volgende week draait AR Motorsport al een dubbel programma, want naast de Formule Master-test in Italië wordt er ook met de Formule Renault getest in het Spaanse Valencia. Voor de Formule Master werk ik nauw samen met Rob Franssen, die al jaren bij ons werkt. Hij gaat grotendeels het Master-project doen, terwijl ik meer bij de Formule Renault betrokken blijf, verklaart Heiligers. Daarnaast is Maarten Faas, die de afgelopen zeven jaar bij Racing for Holland aan de Dome werkte en daarvoor zeven jaar bij ons was, nu weer bij ons team teruggekeerd, dus qua ondersteuning zit het wel goed! AR Motorsport heeft nog niet de beschikking over de update-kit voor de Formule Master 2008. We gaan in Vallelunga eerst maar eens rijden om de auto te leren kennen, daarna gaan we verder in de voorbereiding voor volgend jaar, aldus Heiligers.
Technische wijzigingen voor 2008, D'Ambrosio positief na eerste test In de IFM worden volgend jaar Honda K20A-motoren ingezet, die de nogal onbetrouwbaar gebleken Mader-motoren gaan vervangen. Daarnaast is er gekozen voor een nieuwe versnellingsbak en hydrauliek, terwijl de Magneti-Marelli-computer voor het motormanagement dezelfde is die gebruikt wordt in de GP2. De eerste testkilometers met de nieuwe Formule Master werden eerder deze week afgelegd door regerend kampioen Jerôme dAmbrosio, die direct enthousiast was: De nieuwe versnellingsbak schakelt veel sneller en preciezer en de motor heeft veel meer trekkracht bij lage toerentallen.
Sébastien Buemi rijdt met Red Bull-steun volgend jaar GP2
Een aantal weken geleden stond er in het gezaghebbende Britse vakblad "Autosport" een uitgebreide reportage over het talentenprogramma van energiedrankjesgigant Red Bull. Onderdeel van het artikel was een overzicht van rijders die de afgelopen jaren deel van dat programma uitmaakten, maar inmiddels niet meer de ondersteuning van Dietrich Mateschitz genieten. En dat was een hele lijst... Bij sommige namen betrapten we onszelf op de vaststelling: "Goh, ja, nooit meer iets van gehoord..." Het aanname- en ontslagbeleid van oud-coureur Dr. Helmut Marko, die voor Mateschitz het autosportprogramma van Red Bull leidt, is soms op z'n zachtst gezegd nogal onduidelijk. Een ding is zeker: er moet in ieder geval onvoorwaardelijk gepresteerd worden. Zo wekt het dan ook weinig verwondering dat Red Bull op zijn eigen website meldt dat er volgend jaar nog meer naar de prestaties gekeken gaat worden. "Competition from the beginning" is het motto.
Als Red Bull-rijder heb je je bovendien maar te schikken in het programma dat de sponsor voor je uitzet. Wil je dat niet, dan kun je elders zonder steun vanuit Salzburg je loopbaan voortzetten. Dat ondervond bijvoorbeeld de Portugees Filipe Albuquerque, die als vierde in de eindstand van de Renault World Series nou niet bepaald kan worden verweten dat hij slecht presteerde. Red Bull wilde hem een jaar Formule Nippon laten rijden. Wat voor de Portugees geen probleem was geweest, mits er daarna kansen in Europa hadden gelegen. Dat wilde Red Bull niet toezeggen, waarop de samenwerking werd beëindigd. Albuquerque behoort nu tot het forse aantal coureurs dat deze week in het Spaanse Almeria een Audi-DTM-auto test.
Testsessie op Estoril levert vier nieuwe rijders op Om nieuwe rijders te vinden voor het selectiekader in 2008 hield Red Bull dit najaar een uitgebreide testsessie op het circuit van Estoril. Uiteindelijk zijn er vier nieuwe coureurs opgenomen in het kader: de Indiër Karun Chandhok (23), die volgend jaar in de GP2 uitkomt, de Spanjaard Daniel Juncadella (16), die zijn talent mag bewijzen in de Europese Formule BMW, alsmede de Australiër Daniel Ricciardo (18) en de Fransman Jean-Eric Vergne (17), die beide zullen racen in de Eurocup Formule Renault.
Dit zijn alle Red-Bull-rijders voor 2008 en de teams en klasses waarin ze uitkomen:
Afgelopen week maakte het nieuwe Lola Daytona Prototype zijn shakedown op Road Atlanta en Savannah
De gloednieuwe Pontiac Lola voor de populaire GrandAm series
Shakedown Lola Daytona Prototype Het team van Krohn Racing maakte de afgelopen week met het gloednieuwe Daytona Protoype chassis van Lola twee shakedowns op Road Atlanta en Savannah. De Lola die door een Pontiac-motor werd aangedreven werd afwisselend bestuurd door Tracy Krohn van Krohn Racing, Nic Jonsson en Riccardo Zonta, die laaiend enthousiast waren. Riccardo Zonta. Die auto ging perfect tijdens de eerste test. Ook de Lola ingenieurs waren meer dan tevreden. Andrew Burston van Lola: De test verliep geheel volgens verwachting, de feedback van de rijders was perfect, en voor de eerste wedstrijd op Daytona moeten nog een aantal kleine problemen worden opgelost. Maar ik heb er het volste vertrouwen in. Op korte termijn wordt ook de nieuwe Dallara voor de GrandAm-series voor zijn eerste shakedown verwacht.
Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.
Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing
Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.
Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.
Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing
Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.