Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Red Bull maakt rijderskader voor 2008 bekend
    red_bull_buemi_hock_zaterdag
    Sébastien Buemi rijdt met Red Bull-steun volgend jaar GP2

    Een aantal weken geleden stond er in het gezaghebbende Britse vakblad "Autosport" een uitgebreide reportage over het talentenprogramma van energiedrankjesgigant Red Bull. Onderdeel van het artikel was een overzicht van rijders die de afgelopen jaren deel van dat programma uitmaakten, maar inmiddels niet meer de ondersteuning van Dietrich Mateschitz genieten. En dat was een hele lijst... Bij sommige namen betrapten we onszelf op de vaststelling: "Goh, ja, nooit meer iets van gehoord..." Het aanname- en ontslagbeleid van oud-coureur Dr. Helmut Marko, die voor Mateschitz het autosportprogramma van Red Bull leidt, is soms op z'n zachtst gezegd nogal onduidelijk. Een ding is zeker: er moet in ieder geval onvoorwaardelijk gepresteerd worden. Zo wekt het dan ook weinig verwondering dat Red Bull op zijn eigen website meldt dat er volgend jaar nog meer naar de prestaties gekeken gaat worden. "Competition from the beginning" is het motto.
    Als Red Bull-rijder heb je je bovendien maar te schikken in het programma dat de sponsor voor je uitzet. Wil je dat niet, dan kun je elders zonder steun vanuit Salzburg je loopbaan voortzetten. Dat ondervond bijvoorbeeld de Portugees Filipe Albuquerque, die als vierde in de eindstand van de Renault World Series nou niet bepaald kan worden verweten dat hij slecht presteerde. Red Bull wilde hem een jaar Formule Nippon laten rijden. Wat voor de Portugees geen probleem was geweest, mits er daarna kansen in Europa hadden gelegen. Dat wilde Red Bull niet toezeggen, waarop de samenwerking werd beëindigd. Albuquerque behoort nu tot het forse aantal coureurs dat deze week in het Spaanse Almeria een Audi-DTM-auto test.

    Testsessie op Estoril levert vier nieuwe rijders op
    Om nieuwe rijders te vinden voor het selectiekader in 2008 hield Red Bull dit najaar een uitgebreide testsessie op het circuit van Estoril. Uiteindelijk zijn er vier nieuwe coureurs opgenomen in het kader: de Indiër Karun Chandhok (23), die volgend jaar in de GP2 uitkomt, de Spanjaard Daniel Juncadella (16), die zijn talent mag bewijzen in de Europese Formule BMW, alsmede de Australiër Daniel Ricciardo (18) en de Fransman Jean-Eric Vergne (17), die beide zullen racen in de Eurocup Formule Renault.

    Dit zijn alle Red-Bull-rijders voor 2008 en de teams en klasses waarin ze uitkomen:

    Mikhail ALESHIN RUS Team Carlin World Series by Renault
    Jaime ALGUERSUARI ESP Team Carlin Brits Formule 3
    Sébastien BUEMI SUI Arden GP2 / F1-testrijder
    Karun CHANDHOK IND GP2
    Stefano COLETTI MCN Team Signature Formule 3 Euro Serie
    Tom DILLMANN FRA Team Mücke Formule 3 Euro Serie
    Brendon HARTLEY NZL Team Carlin Brits Formule 3
    Daniel JUNCADELLA ESP Euro Intern. Europees Formule BMW
    Mika MÄKI FIN Team Mücke Formule 3 Euro Serie
    Daniel RICCIARDO AUS Team SG Formule Renault 2.0
    Jean Eric VERGNE FRA Team SG Formule Renault 2.0
    Jean Karl VERNAY FRA Team Signature Formule 3 Euro Serie
    Robert WICKENS CAN Team Carlin World Series by Renault

    16-12-2007 om 20:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Afgelopen week maakte het nieuwe Lola Daytona Prototype zijn shakedown op Road Atlanta en Savannah


    pontiac_lola
    De gloednieuwe Pontiac Lola voor de populaire GrandAm series

    Shakedown Lola Daytona Prototype
    Het team van Krohn Racing maakte de afgelopen week met het gloednieuwe Daytona Protoype chassis van Lola twee shakedowns op Road Atlanta en Savannah. De Lola die door een Pontiac-motor werd aangedreven werd afwisselend bestuurd door Tracy Krohn van Krohn Racing, Nic Jonsson en Riccardo Zonta, die laaiend enthousiast waren. Riccardo Zonta. “Die auto ging perfect tijdens de eerste test.” Ook de Lola ingenieurs waren meer dan tevreden. Andrew Burston van Lola: “De test verliep geheel volgens verwachting, de feedback van de rijders was perfect, en voor de eerste wedstrijd op Daytona moeten nog een aantal kleine problemen worden opgelost. Maar ik heb er het volste vertrouwen in.” Op korte termijn wordt ook de nieuwe Dallara voor de GrandAm-series voor zijn eerste shakedown verwacht.

    16-12-2007 om 20:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.


    alms_kr
    Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door
    Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet
    voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing

    Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse
    Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: “Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet”. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.

    16-12-2007 om 20:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.


    alms_kr
    Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door
    Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet
    voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing

    Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse
    Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: “Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet”. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.

    16-12-2007 om 20:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interlagos onder vuur na dodelijk ongeval (+ schokkende video)
    Op het circuit Interlagos, waar ook de Braziliaanse F1 Grand Prix wordt gehouden, heeft zich afgelopen weekend een dodelijk ongeval voltrokken. De 26-jarige Rafael Sperafico raakte met zijn Stock Car Light in de laatste bocht van de baan, waarna hij terug op de circuit terecht kwam en vol door een andere deelnemer werd geraakt.

    Waarschuwing: dodelijk ongeval

    Sperafico overleed vrijwel direct aan een hartstilstand. De tegemoetkomende rijder werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis afgevoerd. In Brazilië is het ongeval hard aangekomen. In 2006 crashten Mark Webber en Fernando Alonso erg hard op dezelfde plek. Zij kwamen er toen ongedeerd vanaf.

    12-12-2007 om 21:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Sierra Sierra heeft de line-up voor volgend jaar gecomplementeerd met een tweede Amerikaanse coureur. Het Champ Car Atlantic team maakte vlak na het afgelopen seizoen al bekend dat Dane Cameron voor het team gaat rijden in 2008. Begin deze week voegde Sierra Sierra hier nog een andere Amerikaan aan toe. Jonathan Bomarito komt over van PR1 Motorsports, waarmee hij dit jaar op de vijfde plaats eindigde in de eindrangschikking van de Atlantic Series.

    Copyright CCWS 2007

    Van Sierra Sierra wordt veel verwacht voor het volgende seizoen. Het team kende een succesvol 2007 met Raphael Matos, die het kampioenschap won, en James Hinchcliffe, die als vierde in het eindklassement eindigde. Komend seizoen gaat het team proberen eenzelfde resultaat neer te zetten met Cameron, de Star Mazda kampioen van 2007, en Jonathan Bomarito.

    “Ik was erg opgewonden, toen Richard Raeder mij opbelde”, vertelde Jonathan Bomarito. “Ik heb er nu al zin in om met het team samen te werken en te testen in het voorjaar. Dit is het beste nieuws waar ik op had kunnen hopen.” In het weekend van 19 en 20 april maakt de Amerikaan zijn racedebuut bij Sierra Sierra, tijdens de seizoensopener in Long Beach.

    12-12-2007 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    nico_rosberg_portret_2007
    Nico Rosberg. Foto: Attwilliams.com

    Frank Williams heeft zijn coureur Nico Rosberg voor de komende twee jaar aan hem weten te binden. De Duitse rijder, die volgens de geruchtenmolen in beeld was bij McLaren, blijft zijn team dus trouw tot en met 2009.

    De zoon van voormalig Formule 1-kampioen Keke Rosberg stelt blij te zijn bij Williams te blijven. ,,Ik heb een sterk verbeterd contract gekregen en die heb ik geaccepteerd’’, stelde de talentvolle piloot in het blad Bild am Sonntag. Rosberg is de nummer één-rijder van het team. Kazuki Nakajima is de tweede coureur van de renstal.

    12-12-2007 om 21:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Nicola Larini wint demo-race Bologna
    larini_bologna

    Hij heeft er drie jaar op moeten wachten, maar eindelijk heeft Nicola Larini dan toch zijn eerste overwinning met de Chevrolet Lacetti binnen. Oké, het ging om een demonstratierace tijdens de Bologna Motor Show en dat is inderdaad wat minder dan een echte WTCC-race, maar toch. Op een drijfnat parcours dat was uitgezet op het terrein bij het tentoonstellingscomplex in de Italiaanse stad versloeg Larini in de finale over twee heats zijn landgenoot Roberto Colciago, die met een SEAT Leon in actie kwam. Larini won de eerste heat, Colciago schreef de tweede manche op zijn naam, maar in de totaalscore kwam Larini toch als winnaar uit de bus.

    Het zou wel eens het laatste optreden van de oud-DTM-kampioen en oud-Formule 1-coureur met de Chevrolet geweest kunnen zijn. Hoewel Larini dit seizoen wel als best geklasseerde Chevrolet-rijder in de eindstand van het WK eindigde (twee punten voor merkgenoot Alain Menu) slaagde hij er, in tegenstelling tot teamgenoten Alain Menu en Rob Huff, nimmer in om een wedstrijd op zijn naam te schrijven. Menu is de enige van het trio die al is vastgelegd voor volgend jaar, de posities van zowel Larini als Huff zijn onzeker. Naar verluidt heeft Chevrolet-sportbaas Eric Nève een aantal coureurs een aanbieding voor 2008 gedaan.

    Daarbij was ook James Thompson, maar die gaf er de voorkeur aan als kopman bij N-Technology te blijven in plaats van zich opnieuw in een team te moeten inwerken en wellicht de tweede man achter Menu te zijn. Een opmerkelijke beslissing van Thompson, temeer daar nog niet vast staat met welk merk N-Technology volgend jaar in het WTCC in actie komt. Natuurlijk wijzen de voortekenen in de richting van een Honda-project met fabrieksondersteuning, maar ook wat dat betreft is de kogel nog niet volledig door de kerk. Naar verluidt zou Colciago als tweede man onderdak vinden bij N-Technology. De Italiaan neemt daarbij in ieder geval sponsorgeld mee, hetgeen ook zou gelden voor een eventuele derde rijder.

    thompson_bologna

    In Bologna kwamen de Alfa Romeo's 156 van N-Technology in ieder geval voor de laatste keer in actie. Thompson bezette de derde plaats. De tweede auto van het team, dat sinds medio jaren negentig tal van successen met Alfa Romeo behaalde in het Italiaans kampioenschap, het ETCC en het WTCC, met rijders als Fabrizio Giovanardi, Augusto Farfus en de genoemde Thompson, werd in Bologna bestuurd door motorcoureur Marco Melandri.

    12-12-2007 om 21:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Estoril-race een week later
    480_coronel-porto-2
    Tom Coronel in actie op het stratencircuit van Porto

    De World Motorsport Council van de FIA, het hoogste bestuursorgaan in de autosport, heeft in zijn zitting van afgelopen week in Monaco een wijziging van de kalender van het FIA WK Toerwagens goedgekeurd. De Portugese ronde van het WTCC, die oorspronkelijk op de planning stond voor 6 juli, is nu een week later, op 13 juli. Tot de verandering is besloten om het samenvallen van de toerwagenrace met de Britse Formule 1-Grand Prix op het circuit van Silverstone te vermijden. Nu valt de race echter wel samen met de DTM-wedstrijd op Zandvoort, omdat zowel de DTM als het WTCC de Formule 1-weekeinden zoveel mogelijk uit de weg gaan. Overigens wordt de Portugese WTCC-race volgend jaar verreden op het voormalig Grand Prix-circuit van Estoril. Dit jaar was het eerste optreden op het weliswaar smalle, maar wel spectaculaire Boavista-stratencircuit van Porto een enorm succes, met meer dan 100.000 bezoekers over het weekend. Er is echter afgesproken dat er in Porto om het jaar wordt gereden, omdat de kosten voor de lokale organisatie voor de opbouw van het circuit anders te hoog zouden worden. In de jaren waarin er niet in Porto geracet wordt, is het WTCC-circus te gast in Estoril, zo is vastgelegd in de overeenkomst tussen WTCC-organisatie KSO en de Portugese overheid, die de races grotendeels financiert.
    Nog geen nieuws is er overigens over een mogelijk optreden van het WTCC op het circuit van Zolder. Nadat de oorspronkelijk geplande race in Mexico wederom van de kalender verdween, diende Zolder zich aan om een twaalfde evenement in 2008 te organiseren, waarbij in België dan de eerste Europese races van het seizoen zouden plaatsvinden, na de opening in het Braziliaanse Curitiba. Naar we begrepen zijn onderhandelingen nog steeds gaande, maar nog niet afgesloten. Ook achter Anderstorp staat nog steeds een sterretje, want daar moeten nog de nodige wijzigingen aan het circuit worden doorgevoerd om de WTCC-organisatie geheel tevreden te stellen.

    De kalender van het WTCC 2008 op een rijtje:

    2 maart Curitiba (Brazilië)
    18 mei Valencia (Spanje)
    1 juni Pau (Frankrijk)
    15 juni Brno (Tsjechië)
    13 juli Estoril (Portugal)
    27 juli Brands Hatch (Groot-Brittannië)
    31 augustus Oschersleben (Duitsland)
    21 september Anderstorp* (Zweden)
    5 oktober Monza (Italië)
    26 oktober Okayama (Japan)
    16 november Macau (China)

    12-12-2007 om 21:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    alonso_hamilton_tv
    Fernando Alonso (links) zal in 2008 zijn rivaal Lewis Hamilton (rechts) gaan bekampen met
    een Renault F1.


    De kogel is eindelijk door de kerk. Fernando Alonso gaat in 2008 voor de Formule 1-stal van Renault rijden. Daarmee keert de Spanjaard terug naar het team waar hij in 2005 en 2006 wereldkampioen is geworden. Nelson Piquet junior wordt de tweede rijder bij de formatie van Flavio Briatore.
    Met de komst van Alonso is een langdurige speculatie beëindigd. Al maandenlang deden de geruchten de ronde dat de bij McLaren na één seizoen opgestapte piloot zou terugkeren bij de door ING gesponsorde formatie van Renault.

    Romain Grosjean reserve
    Renault neemt dus ook afscheid van Heikki Kovalainen en Giancarlo Fisichella. Deze twee Renault F1-rijders van 2007 zullen ook geen reserverol gaan vervullen. Die positie wordt in 2008 namelijk ingevuld door Romain Grosjean. De Fransman veroverde dit jaar de titel in de Formule 3 Euroseries.

    'Welkom terug Fernando'
    Flavio Briatore is heel blij. ,,Fernando en Nelsinho zullen een van de meest spectaculaire line-ups van de Formule 1 gaan vormen’’, stelt de teambaas in een door ING opgestelde verklaring. ,,We zijn erg blij dat Fernando terugkeert. Wij heten hem van harte welkom bij het team waar hij zijn grootste successen heeft geboekt.’’

    Veelbelovend
    De flamboyante Italiaan is ook erg te spreken over het vastleggen van de zoon van voormalig en meervoudig Formule 1-kampioen Nelson Piquet. ,,Nelsinho is een van de meest veelbelovende coureurs in de autosport’’, meent Briatore. ,,Na zijn tweede plaats in het GP2-kampioenschap van 2006, heeft hij afgelopen jaar veel F1-ervaring opgedaan als testcoureur bij ons. Hij is er nu klaar voor om de volgende stap te zetten.’’

    Hard werken
    Renault F1 team-president Bernard Rey is ook in zijn nopjes. ,,Ons hele team heeft de afgelopen maand ongelooflijk hard gewerkt om terug te keren naar de absolute top. Een enorm goede line-up met rijders is een essentiële voorwaarde om echt mee te kunnen gaan doen. Dat is ons nu gelukt. Alle signalen staan op groen om volgend jaar weer races te kunnen winnen’’

    Nieuw hoofdstuk
    Fernando Alonso, die in het verleden al vijftien keer een Grand Prix won voor Renault, is een blij man. ,,Ik ben zeer opgetogen dat ik terugkeer naar Renault’’, stelt de 26-jarige Spanjaard. ,,Dit is het team waar ik vanaf 2003 ben opgegroeid in de Formule 1. Nu is het tijd voor ons om een nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik heb alle vertrouwen dat we samen weer de top kunnen bereiken. Renault heeft een moeilijk jaar achter de rug. Maar ik weet dat het team in de breedte erg sterk is. Ik denk dat ze snel een competitieve auto voor 2008 kunnen maken.’’

    nelsinho_piquet_renault
    Nelsinho Piquet, dit jaar actief als testcoureur van Renault. Foto: Renault F1

    Kans
    De 22-jarige Piket jr. completeert het team. ,,Ik wil allereerst Flavio bedanken dat hij vertrouwen in me heeft voor 2008. Het is voor mij een fantastische kans om bij een van de beste teams mijn F1-debuut te maken.’’

    R28
    De Renault R28, waarmee het volgend jaar moet gebeuren, zal volgende maand voor het eerst gaan rollen. Tijdens de F1-test op Valencia, van 22 tot en met 24 januari, gaat de R28 van start. Op donderdag 31 januari zal de nieuwe vierwieler officieel worden gelanceerd in Parijs.

    12-12-2007 om 21:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    mb190_dtm
    Vertrouwd beeld: Mercedessen aan de leiding bij de DTM op Hockenheim

    Dezer dagen is het precies 25 jaar geleden dat Mercedes-Benz de nieuwe 190 voorstelde. Met de komst van de “Baby-Benz” zette het merk uit Stuttgart een stap in een segment dat tot dan toe volstrekt onbekend terrein was. Het debuut in de compacte klasse werd een succes, dat met de latere C-Klasse tot op de dag van vandaag voortduurt. Met de 190 keerde Mercedes-Benz na een afwezigheid van meer dan 30 jaar bovendien officieel terug in de autosport. Met het model werden successen in de DTM behaald, maar ook op Zandvoort.

    Plannen voor een kleine Mercedes-Benz waren er al in de jaren vijftig en zestig, maar het zou uiteindelijk nog tot medio jaren zeventig duren voordat bij Mercedes, niet in de laatste plaats onder invloed van de oliecrisis en de toenemende vraag naar goedkopere, zuinige auto’s, het licht op groen ging voor een compacte auto. Onder leiding van designer Bruno Sacco ontstond de 190, die ook qua ontwerptaal aan de basis zou staan van de latere Mercedes-Benz-modellen. De 190 werd een succes, hoewel de eerste modellen 190 en 190 E nou niet bepaald een toonbeeld van dynamiek waren. Dat veranderde met de komst van de 190 E 2.3-16, een uitvoering met zestienkleppenmotor, die in het voorjaar van 1984 zijn première beleefde.

    Openingsrace op de Nürburgring
    Het kwam goed uit dat de introductie van de 190 E 2.3-16 samenviel met de opening van het Grand Prix-circuit van de Nürburgring, dat nieuw was gebouwd nadat de Nordschleife na het ongeval van Niki Lauda in 1976 als te gevaarlijk was beoordeeld. De opening van de nieuwe Nürburgring vond plaats op 12 mei 1984 en het leek Mercedes-Benz wel een goed idee om bij die opening een race met het nieuwe model te organiseren. Er werd een invitatiewedstrijd over 15 ronden opgezet, waarbij het startveld bestond uit actieve en vroegere Formule 1-coureurs en sportwagenrijders die op de Nordschleife successen hadden gevierd. De actieve Formule 1-rijders, die aan de wedstrijd deelnamen, waren Niki Lauda en Alain Prost (beide McLaren), Keke Rosberg en Jacques Laffite (Williams), Lotus-rijder Elio de Angelis en een nieuwkomer, de Braziliaan Ayrton Senna, die eerder dat jaar zijn F1-debuut had gemaakt bij Toleman. De deal om Senna te laten rijden was erdoor gedrukt door diens manager, Domingos Piedade, die al jarenlang goede contacten had bij Mercedes.

    mb_190_nbr_start
    Start van de openingsrace op de Nürburgring, Prost (5) leidt voor Reutemann (4) en Senna (11)


    mb190_senna_1
    Senna op weg naar de overwinning op de Nürburgring

    Andere rijders waren oud-wereldkampioenen Jack Brabham, Phil Hill, John Surtees, Denny Hulme, James Hunt, Jody Sheckter en Alan Jones. Vijfvoudig kampioen Juan-Manuel Fangio was ook aanwezig, maar kwakkelde wat met zijn gezondheid en besloot daarom van deelname af te zien. De enige op dat moment levende wereldkampioenen die ontbraken, waren Mario Andretti en Emerson Fittipaldi, die beide in Indianapolis waren om zich te kwalificeren voor de Indy 500, alsmede Jackie Stewart, die na zijn afscheid in 1973 nooit meer racete. Ook Nelson Piquet ontbrak, wellicht vanwege conflicterende belangen tussen Mercedes en BMW, dat de motoren leverde voor Piquets Brabham-team. Het veld werd die koude zaterdag op de Nürburgring gecompleteerd door Stirling Moss en Hans Herrmann, de net gestopte John Watson en Carlos Reutemann en sportwagenspecialisten Klaus Ludwig, Manfred Schurti en Udo Schütz. De race werd gekenmerkt door wel heel creatieve lijnen van de coureurs, die al snel allerlei illegale afkortingen door het gras vonden. De overwinning ging uiteindelijk naar Senna, voor Niki Lauda en Carlos Reutemann.

    mb190_senna_2

    DTM-debuut door Leopold Gallina in 1985
    De race werd live uitgezonden op de Duitse ZDF-televisie en zorgde voor heel wat publiciteit. En het zou dan ook niet al te lang duren voordat mensen plannen smeedden om meer met de 190 te doen. In Frankrijk zette Dany Snobeck de 190 in voor deelname aan het Frans Supertourisme-kampioenschap, dat uitblonk door een wel heel liberaal reglement. Officiële typegoedkeuring voor Groep A en N van de FIA volgde in 1985, nadat de vereiste 5.000 exemplaren van de 190 E 2.3-16 waren geproduceerd. De DTM was natuurlijk een ideaal speelveld en de Duitser Leopold Gallina zorgde op 9 juni 1985 voor het DTM-debuut van de auto tijdens de races op het vliegveldcircuit van Erding. De première werd geen succes: in de eerste race viel Gallina na tien van de geplande 20 ronden uit en in de tweede race moest hij verstek laten gaan. Ook op Diepholz en tijdens de finale van het seizoen op de Nürburgring viel Gallina uit. In 1986 stonden er echter bij de “Bergischer Löwe” op Zolder al drie 190’s aan de start, Peter Oberndorfer behaalde de eerste punten voor Mercedes door als zevende te eindigen. Een maand later waren er ook al de eerste overwinningen door Volker Weidler bij het Eifelrennen op de Nürburgring en op 11 mei op de Avus. Oberndorfer won in augustus bij de Grenzlandpreis op Zolder, maar werd later gediskwalificeerd vanwege een illegaal uitlaatspruitstuk. Weidler sloot het seizoen af als tweede in de eindstand achter Kurt Thiim (Rover Vitesse), die later ook tal van successen met Mercedes zou behalen.

    Fabrieksproject vanaf 1988
    In 1987 verschenen er al meer 190’s aan de start, ondermeer ingezet door het team van de Oostenrijker Dr. Helmut Marko, die oud-skikampioen Franz Klammer aan de start bracht. Tegen de machtige BMW M3 en de Ford Sierra Cosworth hadden de Mercdes-rijders dat jaar echter geen schijn van kans. In 1988 werd het anders, want toen was er voor het eerst sprake van een voorzichtig fabrieksproject met Roland Asch als coureur en Valvoline en Fuji Film als sponsors. Hoewel Johnny Cecotto en Dany Snobeck de overwinningen voor Mercedes binnenhaalde, bleef Asch tot aan de finale op Hockenheim in de strijd om de titel. Die moest hij uiteindelijk laten aan Klaus Ludwig, dat jaar nog met Ford, die echter voor 1989 naar Mercedes overstapte. Best geklasseerde Mercedes-rijder was in 1989 de Fransman Fabien Giroix, die achter BMW-rijder Ravaglia en Ford-coureur Niedzwiedz als derde eindigde. In mei van dat jaar debuteerde de sterkere 2.5-16 op Diepholz. In 1990 viel de beslissing in de DTM-titelstrijd pas in de laatste races op Hockenheim, waarbij gastrijder Michael Schumacher met de Mercedes 190 een wat discutabele rol speelde, door BMW-titelkandidaat Johnny Cecotto af te schieten. Door deze actie, waarover Cecotto tot op de dag van vandaag boos is, ging de titel naar Audi-rijder Hans-Joachim Stuck.



    mb190_ludwig_dtm
    Klaus Ludwig en Bernd Schneider (foto) zorgden voor successen met de 190 E 2.5-16 Evo 2

    In 1991 eindigde Ludwig als tweede in de titelstrijd achter Frank Biela (Audi), maar in 1992 haalde de routinier eindelijk de zo lang verwachte kampioenstitel voor Mercedes binnen. Met Kurt Thiim op de tweede plaats en Bernd Schneider op de derde plaats is het zelfs een drievoudige eindzege voor Mercedes-Benz. Ellen Lohr wint als eerste vrouw met de 190 een DTM-race. Het daaropvolgende seizoen was het laatste jaar van de 190 in competitieverband. In de winter hing het voortbestaan van de DTM een tijdlang aan een zijden draad, maar door de komst van Alfa en de toezegging van Opel voor eind 1993 vond de serie toch nog doorgang. Achter Alfa-coureur Nicola Larini eindigde Mercedes-Benz-rijder Roland Asch dat jaar als tweede. De opvolger stond op dat moment al lang klaar in de vorm van de nieuwe C-Klasse. In totaal behaalde de 190 in de DTM 50 overwinningen.

    Ook in Nederland aan de start
    Maar ook in ons land werd er met de 190 geracet. In 1989, het jaar waarop er nog op het oude lange Circuit van Zandvoort en op het korte interimcircuit werd geracet, maakte het importeursteam van Mercedes-Benz Nederland het debuut met de 190 E 2.5-16 met Arthur van Dedem aan het stuur in het Koni NK Groep N productiewagens. In een seizoen dat bol stond van discussies en protesten (nil sub sole novum) won Van Dedem met de door softwarehuis Ashton Tate gesponsorde AMG-auto gelijk de titel. In 1990 kreeg Van Dedem versterking van Jeroen Hin en won twee races, maar ondanks de inzet van fabrieksjunior Fritz Kreuzpointner bij de finale op Zandvoort ging de titel naar Cor Euser met BMW. In 1991 was er geen sprake van een importeursteam meer, maar Van Dedem zette nog wel een 190 in, evenals Carly Motors, dat twee auto’s voor David Hart en Tom Langeberg aan de start bracht. Ook in 1992 was Van Dedem er nog met een door Bert Winkler geprepareerde 190 bij, nadat de zieltogende grote toerwagenklasse onder leiding van George Oetelmans toch nog in leven werd gehouden. Tegen de Lotussen was echter geen kruid gewassen. In 1993 waren er 190’s voor de gebroeders Langeberg en Arie Bertram en een grote Evo II voor Van Dedem. Zelfs in 1994 zijn er nog 190’s, maar de door Bert Winkler ingezette auto’s van Arie Bertram, Huib Olij en Jan Langeberg zijn geen partij voor de BMW’s van het Van Rootselaar/Ekris-team en het BMW-dealerteam. In 1995 kwam er voor het laatst een 190 op Zandvoort in actie bij het allegaartje dat toen “Supertoerwagens” heette.

    12-12-2007 om 21:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nick Catsburg komt ook volgend seizoen in actie in de Northern European Cup Formula Renault 2.0. Na een succesvol debuutseizoen in deze competitieve klasse, kiest Nick voor continuïteit door wederom met MP Motorsport aan de start te verschijnen.

    480_catsburg

    2007 werd een succesvol jaar voor Nick Catsburg. De rookie en voormalig kampioen van de Formule Ford First Division was afgelopen jaar met zijn goede resultaten de beste Nederlander in het NEC Formule Renault 2.0. De rijder van MP Motorsport boekte gedurende het seizoen de nodige progressie en greep enkele keren net naast een podiumklassering.

    Voor volgend jaar zijn de doelstellingen van Nick duidelijk. “Afgelopen seizoen heb ik enorm veel geleerd," aldus Nick. "Nu willen we een stap naar voren maken. Immers, na zaaien komt oogsten! Ik denk dat dit gezien mijn opgedane ervaring in deze klasse ook mogelijk moet zijn. Het doel is om iedere race uitzicht op het podium te hebben. Momenteel zijn we druk doende om diverse puzzelstukjes op de plaats te leggen. Zo is het team uitgebreid met een engineer die jarenlang voor Jaguar en Ferrari in de Formule 1 gewerkt heeft.”

    Het NEC Formule Renault 2.0 beleeft in 2008 alweer haar derde editie en de toekomst van het kampioenschap ziet er rooskleurig uit. Dat is niet alleen te danken aan de internationaal georiënteerde kalender, maar zeker ook aan het competitieve en bomvolle deelnemersveld met een groot aantal jonge, talentvolle coureurs. Volgend jaar zullen er naar verwachting maar liefst 35 identieke race bolides aan de start verschijnen. De organisatie van het NEC Formule Renault 2.0 presenteert binnenkort haar kalender voor 2008. Nog voordat het startlicht voor de eerste keer op groen springt staan er diverse collectieve testdagen op het programma.

    assen_6

    Echter, op die collectieve testdagen wachten Nick en zijn team niet. In de winterperiode staat er een intensief testprogramma op stapel. Teammanager Dick van der Wilt vertelt: “Meters maken, dat is de sleutel tot succes in deze klasse. We zijn net terug uit Portugal, waar we een week getest hebben. En ook de komende maanden zullen we volop op de circuits te vinden zijn. Je ziet, het nieuwe seizoen is al begonnen!”

    12-12-2007 om 21:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na een fataal ongeval in de Braziliaanse Stock Car Light Series afgelopen zondag is het circuit van Interlagos in opspraak geraakt.


    sperafico
    Rafael Sperafico stierf aan een acute hartstilstand. Foto: CPA

    Rafael Sperafico verongelukt
    De 26 jarige Rafael Sperafico kwam gistermiddag tijdens een wedstrijd van het Braziliaanse Stock Car Light Kampioenschap om het leven gekomen. Bij het uitkomen van dezelfde bocht waar Fernando Alonso en Mark Webber in 2004 in de Formule l crashten, verloor de Sperafico de controle over zijn bolide en kwam van de baan. Zijn auto kwam echter terug op het circuit en werd door de aanstormende Renato Russo vol in het midden gegrepen. Sperafico stierf volgens de eerste medische berichten aan een acute hart stilstand. Sperafico kwam in het verleden in de Euro F3000 series en de Amerikaanse Barber Dodge series uit. De 26 jarige Sperafico stamt uit een bekend Braziliaanse autosportdynastie. Zijn broer Ricardo kwam in het FIA F3000 kampioenschap en in de Champcars uit. Inmiddels is er uit diverse zijde, o.a. van Tony Kanaan, behoorlijk wat kritiek geuit op de betrokken “run-off” zone op het circuit van Interlagos. Naar aanleiding van het tragische ongeluk zou men inmiddels ook in Formule 1-kringen haar bedenkingen hebben over het betrokken baanvak

    12-12-2007 om 21:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In het jaar 2000 begin ik met racen. Ik had 5.300 gulden tekort in mijn budget, en ik was er van overtuigd dat het racen een marketingbijdrage zou kunnen leveren voor Informant Software, het bedrijf van mijn vriend Herman van Miltenburg. Ik ging naar hem toe met een wollig verhaal, wat ik ook op papier had gezet. Ik reed nog niet, we hadden nog helemaal niks en dus zat het verhaal vol met gebakken lucht en diverse aannames. Ik trof een sceptische Herman. Herman prikte uiteraard dwars door een aantal aannames heen, maar onderaan de streep zei Herman “Goed Pim, als jij zegt dat dit goed is voor jou én voor mijn bedrijf, dan doen we het”. En daarmee sierde vanaf mijn allereerste race het mooie blauw witte logo van Informant op mijn auto en op mijn helm. En misschien nog mooier: ook Herman bekroop het race-virus. Herman werd helemaal enthousiast en miste geen enkele race. Sterker nog, Herman is er altijd op de zaterdag al bij geweest en ook menig vrijdag liep hij bij ons op het circuit. We begonnen in feite met z’n drieën: Wilfred, Herman en ik. Wilfred als monteur, ik als coureur en Herman als sponsor plus. Het eerste jaar haalde Herman zelf zijn gasten op bij de poort, en ondertussen zette ik de koffie en schonk de frisdrank in, terwijl Wilfred onder de auto lag. Inderdaad, heel primitief, maar het was een mooie tijd. Anneke was ondertussen ook in zijn leven gekomen, en ook die was altijd aanwezig op het circuit. Sterker nog, Anneke ging werken bij de NAV en wij als coureur schreven ons nog in bij haar. Nog een reden waarom Herman al op vrijdag op het circuit was: zijn Anneke was er ook. Herman zat helemaal in de autosportsaus, en ook zijn bedrijf Informant vaarde er wel bij. Hele weekenden waren we op pad voor het raceteam. Zelfstanding probeerde Herman de Golf Cup in leven te houden, wat helaas niet lukte. Uiteraard volgde hij mij wel toen René Oudshoorn en ik overstapten naar de Seat Cupra Cup.

    Het AXje werd een Saxo, de Saxo werd een Golf GTI en de Golf GTI werd een Seat Cupra.

    hoekzema_seat

    Wat altijd bleef was het woord “Informant” op de zijkant van mijn raceauto. Wie altijd bleef, was Herman.

    Informant werd groter en groter. Herman werkte hard, en hij bleek een geweldige markt aangeboord te hebben (vastgoed software). Zijn talent, samen met dat van een aantal geweldige medewerkers, zette Informant binnen no time bovenaan in hun markt. Een florissant bedrijf, waarbij ik erg veel respect heb voor de wijze waarop Herman dit voor elkaar gebokst heeft. Die vechtersmentaliteit zal Herman overigens inderdaad aan het boksen over gehouden hebben.

    Ook Teamwork Racing werd groter en groter. We reden ondertussen op A-niveau en ook daar bleken we te kunnen winnen. Tijdens onze allereerste echte overwinning, was Herman er niet bij. Daar is hij erg lang boos over geweest. Herman was gewoon een onderdeel van ons team. Hij was bloedje bloedje fanatiek, enorm betrokken en dacht mee over het team en de verbeteringen. Langs de kant kon hij soms zijn emoties niet de baas en er verscheen gerust een traan als wij het goed gedaan hadden. Tot en met de dag van vandaag is Herman – met Informant software – mijn persoonlijke hoofdsponsor. Een man die door ons een autosporthart heeft gekregen, en daarom ook het Speakerteam op Zandvoort sponsorde, de kleding voor de NAV en Schoonmoederdag. Van die andere sponsoractiviteiten werden Herman of zijn bedrijf echt niks beter, dat deed hij puur om de Nederlandse autosport te helpen.

    Er was totaal geen sprake van een zakelijke relatie tussen de sponsor Herman en de coureur Pim, maar dat komt natuurlijk omdat we hele goede vrienden zijn. We spraken elkaar elke 2, 3 dagen en dat ging gelukkig lang niet altijd over racen. “He piemel!”, klonk het dan aan de andere kant van de lijn. Zo ook als we elkaar zagen. Met Herman kan je vreselijk lachen, de tranen over je wangen. Maar hij bezat ook het uitzonderlijke talent dat je met hem bloedserieus kunt praten, over welk onderwerp dan ook. En áls Herman ergens voor gaat, dan is het ook met 200%.

    Zondag 9 december 2007 komt een telefoontje waarna we in de auto springen richting Den Haag. We kunnen het nog steeds niet kunnen geloven. Herman is niet meer. Zomaar ineens, zonder waarschuwing. Weg van deze wereld.

    Herman, je bent een geweldig mens. Ik zal je vreselijk missen. Je humor, je enthousiasme, levensgenieter op en top, je intelligentie, je inzet. We zullen voor Anneke, Alex en Ludo zorgen.

    12-12-2007 om 21:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Audi: "Wij hebben Albers niet uitgenodigd"
    480_premat
    Een 2006-Audi A4 DTM, zoals Christijan Albers hem deze week bestuurt in Almeria

    Christijan Albers was een van de oud-coureurs van Van Amersfoort Racing die gisteravond ontbrak op de bijeenkomst ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van het Gooise raceteam. Heel begrijpelijk, want zoals we gisteren al meldden test Albers deze week met een Audi A4 DTM op het circuit in het Spaanse Almeria. Natuurlijk wilden we wel wat meer weten over de achtergronden van deze test en derhalve zochten we contact met Jürgen Pippig, hoofd sportcommunicatie van Audi in Ingolstadt. "Wij hebben Albers in ieder geval niet uitgenodigd", zegt Pippig stellig. "Als hij rijdt, is dat bij ons klantenteam, die zelf tests kunnen aanbieden, waar wij als fabriek verder niks mee te maken hebben. Bij het fabrieksteam rijdt Albers in ieder geval niet. Voor de rest worden er over de test geen mededelingen gedaan." Waarvan akte.

    12-12-2007 om 21:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ga_racing3

    De Dutch Winter Endurance Series doet wellicht vermoeden dat er alleen Nederlandse rijders aan de start verschijnen. Maar aan het winterkampioenschap doet ook het Belgische G&A Racing mee. En met succes. Want afgelopen weekend eindigde de formatie als tweede tijdens de 5 Uur van Oschersleben.

    Het Belgische G&A Racing is op verschillende markten thuis. Parallel met hun opmerkelijke prestatie met de BMW Z4 GT4 in Oschersleben, heeft G&A Racing ook in andere disciplines spijkers met koppen geslagen. Met de exotische Mosler werd G&A winnaar in de nationale GT tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps, won het een Belcarwedstrijd op hetzelfde Ardense circuit en sloten de mannen het Belcar GT3-seizoen af met een tweede plaats op Circuit Zolder. Daarennaast werd Michaël De Keersmaecker onder de vleugels van G&A Racing tevens Europees kampioen rallycross met een Opel Corsa Super 1600.

    Tussen Porsches
    De ‘Fünf Stunden von Oschersleben’ was de tweede ontmoeting van de Dutch Winter Endurance Series. Met de BMW Z4 Coupé eindigde het G&A-duo Kenis/De Keersmaecker op een prachtige tweede plaats algemeen tussen twee Porsches. De overwinning ging naar de Porsche 997 GT3 Supercup van Lammertink Racing met Haane/Waaijenberg.

    Langzaam naar de kop
    Weer een mooie prestatie van het G&A-duo na een zinderende wedstrijd. Tijdens de kwalificaties knalde Guino Kenis nog tegen een rondtollende Saker, waardoor De Keersmaecker de wedstrijd moest aanvangen in 24ste positie. Op de doorweekte piste nabij Magdeburg voelde de kersverse Europese rallycrosskampioen zich duidelijk in zijn sas. Reeds na één ronde kon hij een veertiental plaatsen goedmaken en nestelde zich langzaam in de kop van het gebeuren. Na iets meer dan één uur wedstrijd gaf de JDK-rijder de Z4 af in vijfde stelling

    Verplichte marge
    Van enig voordeel op gebied van consumptie is in dit kampioenschap geen sprake. Er zijn vijf verplichte pitstops waarbij na de snelle pilotenwissel er een verplichte marge van één minuut wordt genomen voor het bijtanken van de wagen. Pas nadien kan een eventuele bandenwissel worden doorgevoerd. En dat hebben ze bij G&A regelmatig gedaan. Ze vertrokken op regenrubbers, om dan vervolgens over te schakelen op intermediates en de wedstrijd af te sluiten op slicks. Na vijf uur harde strijd doken Kenis/De Keersmaecker als 2de onder de geblokte vlag op twee ronden van de winnende Porsche.

    ga_racing2

    Geen krimp
    “Deze wedstrijd was een doorgedreven testsessie van de BMW Z4 Coupé GT4”, doet G&A-baas Kenis uit de doeken. “We hebben ondertussen van SRO de zekerheid gekregen dat G&A Racing de exclusieve tuner wordt voor de BMW Z4 GT4. Ik wil uiteraard al mijn gewicht in de schaal gooien en kijken hoe ver we staan inzake betrouwbaarheid van de wagen. We hebben de Z4 niet gespaard en werkelijk gereden om hem kapot te krijgen. We reden een sprint van vijf uren. Maar de Z4 gaf geen krimp en dat stelt me tevreden. De uitslag was bijzaak, maar de tweede plaats is mooi meegenomen. We moesten op vijf uur wedstrijd amper twee ronden toegeven op een rasechte GT3-wagen.’’

    Testen
    ‘’We gaan nu méér dan waarschijnlijk ook nog de wedstrijden in Assen en Zandvoort afwerken in de Dutch Winter Endurance Series voor verder testwerk’’, vervolgt Kenis. ‘’In maart 2008 volgen dan de homologatietesten. Er is interesse voor de Z4 aangaande de GT4 European Cup 2008 en er zijn enkele wagens in opbouw. Tijdens het tweede seizoen worden toch een dertigtal wagens verwacht. Hopelijk wordt deze lijn ook doorgetrokken richting Belcar”, besluit een optimistische Guino Kenis.

    12-12-2007 om 21:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    start_24h_dubai

    In aansluiting op het succes van de TOYO TIRES 24H of Dubai, die op 11 en 12 januari 2008 zijn derde editie beleeft, gaan de organisatoren van het evenement nog een stap verder met de opzet van de 24H SERIES 2008, een volledig kampioenschap van vier 24-uursraces voor volgend jaar. “Ons evenement in Dubai is een vast programmapunt geworden voor vele teams en rijders en we hebben heel wat aanvragen ontvangen voor meer evenementen”, zegt Gerrie Willems namens de race-organisatie Creventic BV. “Voor ons was dit reden om te gaan zoeken naar nieuwe mogelijkheden en onze plannen stuitten op veel enthousiasme.” Het eerste seizoen van de 24H SERIES gaat van start met de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai op 11 en 12 januari, gevolgd door evenementen op de Grand-Prix-circuits van Istanbul (Turkije) en de Hungaroring (Hongarije). De finale van het seizoen vindt plaats op het circuit van Valencia in Spanje.
    De reglementen voor alle races van de 24H SERIES 2008 zijn gelijk aan die van de TOYO TIRES 24H of Dubai, met tien verschillende categorieën voor toerwagens en GT’s, afhankelijk van het type auto en de cilinderinhoud van de motor. “Voor de kampioenschapsstand mogen de teams één resultaat schrappen, zodat je niet meteen kansloos bent wanneer je een keer uitvalt”, zegt Gerrie Willems. “Aan het eind van het seizoen zijn er prijzen voor de winnaars in elke categorie en al deze winnaars maken kans op het winnen van onze hoofdprijs: een prachtige witte Rolls Royce Silver Spur uit 1988.”

    Team uitgebreid vanwege toegenomen activiteiten
    Om de activiteiten rondom deze nieuwe serie goed te kunnen afhandelen, is het team van de race-organisatie Creventic BV uitgebreid. Willems: “Naast Helen Roukens en mijzelf zijn Evelyn Pfeifer, Daphne Gengler en Judith Fick ons team komen versterken om ons bij alle werkzaamheden te ondersteunen.” Bij de keuze van de locaties voor de evenementen is goed geluisterd naar de deelnemende teams. “De meeste uitdagende circuits die we hebben uitgezocht, bevinden zich in een prachtige omgeving, wat belangrijk is voor onze sponsors, gasten en deelnemers”, zegt Willems. Deze aanpak is typisch voor Creventic: “Wij beschouwen onszelf meer als dienstverleners dan als race-organisatoren, dus proberen we altijd te luisteren naar de teams en zoveel mogelijk te voldoen aan hun wensen. Zonder de steun van teams zouden we deze evenementen immers niet kunnen organiseren.”
    Voorrang voor deelnemende teams van de TOYO TIRES 24H of Dubai

    Voorrang voor deelnemende teams Dubai
    Teams die deelnemen aan de TOYO TIRES 24H of Dubai hebben bij de inschrijving voor de andere races van de 24H SERIES voorrang boven andere teams. De inschrijving sluit zes weken voor iedere wedstrijd. Uiteraard is er ook een mogelijkheid om voor elke race apart in te schrijven.

    Voorbereidingen Dubai in volle gang
    Ondertussen zijn de voorbereidingen voor de TOYO TIRES 24H of Dubai in volle gang. Gerrie Willems: “De meeste auto’s en materiaal worden op het moment naar Dubai verscheept en worden daar op 6 januari verwacht. Er is veel belangstelling voor het evenement, we hebben zo’n 90 inschrijvingen ontvangen. Veel teams zijn al bekend van de laatste twee jaar en die zijn al zo’n beetje familie geworden, maar daarnaast zijn er ook veel nieuwe inschrijvingen van teams die van ons evenement gehoord hebben en er zelf deel van willen uitmaken. Velen waarderen de unieke sfeer die kenmerkend is voor ons evenement en we willen deze sfeer ook in de 24H SERIES handhaven.”

    Kalender 24H SERIES 2008:
    11-12 januari TOYO TIRES 24H of Dubai (UAE)
    Datum n.n.b. 24H of Turkey, Istanbul (TR)
    23-24 augustus 24H of Hungary, Hungaroring (H)
    11-12 oktober 24H of Valencia, Valencia (E)

    12-12-2007 om 21:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    JEREZ - Op de laatste Formule 1-testdag van 2007 kwam Giedo van der Garde in actie voor het team van Force India F1 op het circuit van Jerez. Giedo beleefde een dag met wisselende successen. Uiteindelijk was hij sneller dan teamgenoot Roldan Rodriguez, maar technische problemen zorgden voor veel oponthoud. Voor dit jaar zit het rijden erop, maar vakantie vieren is er nog niet bij.

    Giedo van der Garde in actie

    “Ik hou een beetje gemengde gevoelens over aan deze dag”, begon Giedo. “In de middagsessie ging het vrij goed en hadden we ook een prima snelheid te pakken, maar vanmorgen was een drama. Ik had een nieuw stoeltje en zat daar niet echt lekker in. We moesten dan ook meerdere malen wat dingen verstellen, totdat het wat beter zat. Vervolgens gingen we voornamelijk starts oefenen. Ik heb zo’n twintig proefstarts gemaakt aan het einde van de pitstraat, maar dat betekende wel dat ik geen snelle ronde kon neerzetten.”

    “Na de lunch gingen we echt even knallen, maar kregen we problemen met de versnellingsbak. In de zesde of zevende versnelling bleef hij steeds haken, waardoor ik op het rechte stuk wat tijd verloor. Ondanks die problemen heb ik een vrij snelle tijd kunnen neerzetten op nieuwe banden en was ik een paar tienden sneller dan mijn teamgenoot en dat is altijd lekker. We wilden ‘s middags ook nog de dempers testen, maar toen knalde de versnellingsbak uit elkaar, dus dat viel een beetje in het water.”

    Giedo reed vandaag ook met een nieuw helmdesign, dat ontworpen is door GR8 Industries. Hij is te spreken over de nieuwe kleurstelling. “Dit zou wel eens een blijvertje kunnen zijn”, zei hij. “Het was even wennen, maar ik heb mezelf op foto’s gezien en het ziet er erg goed uit. Het valt lekker op, zo’n helm met veel wit.”

    De motoren in de racerij zullen vanaf nu voornamelijk zwijgen, maar dat betekent niet dat Giedo kan gaan zitten luieren. “Nee, ik kan nog geen vakantie vieren”, zei hij. “Volgende week ben ik nog in Nederland, maar daarna ga ik trainen in Italië. Pas vanaf de kerst kan ik even ontspannen.”

    09-12-2007 om 01:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste meters van 2007...
    JEREZ - Sebastian Vettel liet op de vierde en laatste F1-testdag van dit jaar op Jerez de snelste tijd noteren. De coureur van Scuderia Toro Rosso bleef op slicks Robert Kubica (BMW Sauber) en Nico Rosberg (Williams) maar net voor. Michael Schumacher (Ferrari) maakte een sterke indruk door met een 2009-configuratie (zo'n dertig procent minder neerwaartse druk) de vierde tijd te realiseren.

    Giedo van der Garde in actie

    Ook Giedo van der Garde kwam in actie. De Nederlander testte voor Force India F1 en bleef testgenoot Roldan Rodríguez voor. Het gat tussen het team en de concurrentie bedroeg echter een seconde.

    Uitslag F1-testdag Jerez dag 4:
    1 S. Vettel           Scuderia Toro Rosso      1:18.213  100   
    2 R. Kubica BMW Sauber 1:18.410 119
    3 N. Rosberg Williams 1:18.796 97
    4 M. Schumacher Ferrari 1:19.136 58
    5 K. Nakajima Williams 1:19.611 76
    6 T. Glock Toyota 1:19.961 58
    7 F. Massa Ferrari 1:20.000 45
    8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:20.033 87
    9 J. Trulli Toyota 1:20.229 69
    10 D. Coulthard Red Bull Racing 1:20.657 72
    11 A. Davidson Super Aguri 1:20.821 102
    12 T. Sato Super Aguri 1:21.092 84
    13 M. Asmer BMW Sauber 1:21.333 80
    14 G. van der Garde Force India F1 Team 1:22.321 81
    15 R. Rodríguez Force India F1 Team 1:22.508 82

    09-12-2007 om 01:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mattias Ekström rijdt voortaan ook in een Audi R8
    DTM-Meister 2007 Mattias Ekström heeft zichzelf op een blauw-zilvere Audi R8 getrakteerd. "Het gaat me niet alleen om de kleur welke me doet denken aan mijn Red Bull Audi A4 DTM, maar het is ook gewoon een fascinerende sportwagen", aldus de 29-jarige Zweed. "In de zomer mocht ik er al eens in rijden en toen wilde ik zo'n auto graag in mijn garage hebben!"

    De Audi fabriekscoureur kreeg zijn eigen R8 de dag na het DTM kampioenschapsfeest van Audi. Waar hij uit handen van Jörg Felske (Hoofd van de sales afdeling van Audi AG Duitsland) zijn 420pk sterke wagen mocht ontvangen.

    Matthias Ekstrom en zijn Audi R8

    09-12-2007 om 01:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs