Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De kalender voor België voor het aankomende seizoen ziet er als volgt uit:

    BELGIAN CIRCUIT - CALENDAR 2008
    30/3        Francorchampions Spa Fun Cup
    13/4 First Race Zolder Belcar & BTCS
    4/5 RMU Classic Spa International Historic & Classic Races
    Trophée Bourgogne Dijon BTCS
    11/5 1000 KM Spa European Le Mans Series
    Dijon Belcar
    1/6 Champ Car Zolder (*) Champ Car Belcar
    Spa Euro Race foreign promotion races
    7/6 Star Festival Zolder Fun Cup
    15/6 Spa Classic Races Historic & Classic races
    21/6 12H BTCS Spa BTCS
    13/7 25H Fun Cup + BTCS & Belcar
    2-3/8 24H Spa FIA GT
    30-31/8 24H Zolder Belcar
    7/9 Formula One GP F1 – GP2
    14/9 Truck GP Zolder Truck International Championship
    21/9 Francorchampagne Spa BTCS & Belcar
    27-28/9 Spa Hours Historic & Classic races
    5/10 Superleague Formula Zolder Formula Series
    Spa Racing Festival foreign promotion races
    19/10 Belgian Last Races Zolder FIA GT & Belcar & BTCS


    (*) organisator moet nog bevestigd worden aan de FIA door de promotor van de Champ Car wedstrijd op Zolder voor 17/12/07

    BELGIAN RALLY CHAMPIONSHIP - CALENDAR 2008
    15-16/3     East Belgian Rally
    5/4 TAC Rally
    26-27/4 Rallye de Wallonie
    17/5 Sezoensrally
    27-28/6 Belgium Ypres Westhoek Rally
    13-14/9 Omloop van Vlaanderen
    5/10 Haspengouw Rally
    8-9/11 Rallye du Condroz

    16-12-2007 om 20:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Race Of Champions Nations Cup gaat naar ...
    Vandaag wordt in het Wembley stadion de Race of Champions verreden. Voorafgaand aan de wedstrijd die de kampioen der kampioenen zal uitmaken, is er nog de Race Of Champions landencompetitie. Sterren uit de F1, NASCAR, WRC, DTM, WTCC, ... nemen het hier tegen mekaar op. Als eerbetoon aan de overleden Schot Colin McRae dragen de piloten allemaal een Schotse vlag op hun overal.

    Petter en Henning Solberg


    Kwartfinale
    Frankrijk - Noorwegen
    Sebastien Bourdais nam het op tegen de Noor Henning Solberg. Frankrijk won met vier seconden voorsprong in de Opel Streetfighter.
    Daarna was het de beurt aan de broer van Henning, Petter Solberg. Subaru WRC piloot Solberg moest het in de Ford Focus WRC afleggen tegen de Fransman Yvan Muller. De WTCC piloot maakte het Solberg knap lastig, maar de Noor wist het nog te halen met een minieme voorsprong van 0.2 seconden. Frankrijk en Noorwegen wonnen elk één race.

    Solberg en Muller


    Scandinavië - Finland
    Vervolgens nam Tom Kristensen (Denemarken/Zweden) het op tegen Heikki Kovalainen (Finland) in de Opel Streetfighter. Kovalainen was snel weg en haalde het dan ook van Kristensen.
    Marcus Grönholm en Mattias Ekström mochten het onder mekaar uitvechten in een Ford Focus WRC. Een wagen waarvan Marcus Grönholm eerder dit jaar afscheid van nam door zijn 'pensioen'. Grönholm voelde de hete adem van Ekström in zijn nek maar laatsgenoemde maakte nog een kleine slipper in de laatste bocht waardoor de Fin met de zege aan de haal ging. Team Scandinavië kreeg twee gele kaarten en een tijdstraf van 5 seconden wegens het raken van de muur. Finland is door de twee overwinningen rechtstreeks geplaatst voor de volgende ronde.

    Heikki Kovalainen


    Engeland - Schotland
    Jenson Button en David Coulthard mochten als eersten de Punto Abarth S2000 tot het uiterste drijven voor respectievelijk Engeland en Schotland. De F1 piloot die met de overwinning naar huis ging was Jenson Button.
    Andy Priaulx mocht het opnemen tegen Alister McRae in de Aston Martin. De 3-voudig WTCC kampioen ging tot op de limiet met de Aston en ging dan ook overtuigend aan de haal met de zege. Net zoals Finland plaatste ook Engeland zich rechtstreeks voor de volgende ronde.

    USA - Duitsland
    Travis Pastrana, vorig jaar nog alleen in actie voor team USA, nam het dit jaar samen met NASCAR kampioen Jimmie Johnson op tegen Duitsland.
    Johnson en Schumacher vochten het onder mekaar uit in de Punto S2000. Veelvoudig wereldkampioen F1 kwam na de eerste ronde al door met twee seconden voorsprong en haalde het uiteindelijk ook probleemloos van Johnson. Pastrana en Vettel entertainden het publiek in de Aston Martins. Travis Pastrana kreeg een gele kaart voor het raken van de muur maar haalde het uiteindelijk toch van Vettel en bracht de stand weer in evenwicht.

    Pastrana (links) en Schumacher (rechts)


    Tie-break
    Finland en Engeland waren dus rechtstreeks geplaatst voor de halve finale, de twee andere halve finalisten moesten nog beslist worden in een extra duel. Petter Solberg en Sebastien Bourdais reden de beslissende wedstrijd in de ROC Buggy's. Bourdais was amper vertrokken of de Fransman vloog keihard met de Buggy in de muur als gevolg van een haperend gaspedaal. Noorwegen wist zich dus met gemak te kwalificeren. Schumacher en Pastrana reden de beslissende kwalificatierace eveneens in de Buggy.
    'Der meister' bewees zijn kunnen nog maar eens en kwalificeerde Duitsland voor de volgende ronde, afsluitend met een portie "donuts draaien".

    Halve Finale
    Finland - Noorwegen
    In de Punto Abarth S2000 namen Heikki Kovalainen en Henning Solberg het eerst tegen mekaar op. De McLaren rijder pakte de zege voor Finland. Petter Solberg en Marcus Grönholm vochten het onder mekaar uit in de Ford Focus WRC. Grönholm won het in "zijn" Focus WRC en plaatste Finland rechtstreeks voor de finale.

    Engeland - Duitsland
    In de Opel Streetfighter gingen F1 veteranen Schumacher en Button het elkaar lastig maken. Button kwam na de eerste ronde door met twee tienden voorsprong, maar de nog lang niet versleten Schumi won nog in extremis.
    Vettel en Priaulx moesten voor de beslissing zorgen in de Focus WRC. De jonge Duitser stelde niet teleur en hierdoor kwalificeerde Duitsland zich voor de finale.

    Finale: Finland - Duitsland
    Race Of Champions winnaar anno 2004, Heikki Kovalainen nam het in de finale op tegen niemand minder dan zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher in de Punto Abarth S2000. Het noodlot sloeg toe toen Michael Schumacher zijn Punto Abarth liet afslaan bij de start. Schumacher raakte uiteindelijk nog weg en in plaats van twee Punto's in twee aparte rijstroken, zagen we nu Kovalainen en Schumacher als het ware close racen op luttele centimeters van elkaar. Kovalainen kon het dan ook niet laten om Schumacher voorbij te gaan op start/ finish...

    Het lot lag toen in handen van Sebastian Vettel in de Focus WRC. Vettel had nog een waterkansje, want de jonge F1 piloot moest het opnemen tegen Marcus Grönholm in diens eigen wagen... Marcus Grönholm droof de Focus WRC nog één laatste keer tot het uiterste, maar het was Sebastian Vettel die Grönholm versloeg 'op eigen terrein'!

    Tie-break
    Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel reden de beslissende wedstrijd in de ROC Buggy's. Beiden ledigden ze de kan tot op de bodem... Vettel kwam na de eerste ronde als eerste over de streep met één seconde voorsprong, de vraag was of hij die voorsprong kon behouden. De jonge Duitser wist zijn kalmte te bewaren en klopte Heikki Kovalainen. Michael Schumacher en Sebastian Vettel mogen zich namens Duitsland uitroepen tot winnaars van de ROC Nations Cup anno 2007!

    De meest talentvolle F1 piloot aller tijden Michael Schumacher en new kid on the block Sebastian Vettel


    In een interview liet Marcus Grönholm ook nog weten dat hij nog niet van de tonelen verdwijnt. De Fin zal ook volgend jaar nog druk bezig zijn met rally.

    Straks staat de Race of Champions op het programma waar de piloten afzonderlijk zullen strijden voor de titel "Champion of champions". Sebastian Vettel wordt zeker de te kloppen man, nadat hij in de finale eerst Grönholm versloeg in de Focus en vervolgens ook nog Kovalainen in de ROC Buggy

    16-12-2007 om 20:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Race of Champions: Schumacher verslagen in de finale
    Na de Nations Cup stond de Race Of Champions op het programma waar de F1, WTCC, WRC, ... sterren individueel strijden voor de titel van "Champion of Champions".

    1/8e finale
    Michael Schumacher - Henning Solberg
    In de Opel Streetfighter van Solution F haalde Michael Schumacher het vlot van Henning Solberg. De voorsprong bedroeg een ruime twee seconden bij de finish.
    Jenson Button - Alister McRae
    Button en Alister McRae moesten aan de slag in de ROC Buggy's. Beiden raakten ze één keer de muur, waardoor ze allebei een gele kaart kregen. Jenson Button won de race en zou later in de kwartfinales nog uitkomen tegen Michael Schumacher.

    Jimmie Johnson - Sebastien Bourdais
    Bourdais en Johnson op hun beurt mochten weer aan de slag met de Opel. Jimmie Johnson moest het onderspit delven voor Champ Car kampioen Bourdais.
    David Coulthard - Petter Solberg
    David Coulthard en de Noor Petter Solberg mochten zich uitleven in de Buggy's. Petter Solberg was echter iets te enthousiast en ging met de RoC Buggy in de rondte. Hij raakte daarbij ook nog eens de muur wat hem 1 gele kaart opleverde. Coulthard kwam over de finish... een kleine zestien seconden voor Petter Solberg.

    Heikki Kovalainen - Sebastian Vettel
    Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel kwamen elkaar weer tegen. In de finale van de Nations Cup won Vettel van de Fin in de Buggy. Ditmaal reden de jonge F1 rijders met de Opel Streetfighter. Al zo vroeg in de Race of Champions kregen we een ware titanenstrijd, waar Heikki Kovalainen het ditmaal wel haalde van Sebastian Vettel.
    Andy Priaulx - Yvan Muller
    WTCC rijders Yvan Muller en Andy Priaulx waren de volgende om plaats te nemen achter het stuur van de Buggy's. Andy Priaulx toonde zich duidelijk de snelste, Yvan Muller kwam zelfs in aanraking met de muur wat hem een gele kaart opleverde. Priaulx kwalificeerde zich moeiteloos voor de kwartfinale.

    Andy Priaulx en Yvan Muller in de RoC Buggy


    Mattias Ekström - Tom Kristensen
    Tom Kristensen en Mattias Ekström waren de laatsten die het tegen elkaar opnamen in de 1/8e finale met de Opel. Kristensen kwam er niet aan te pas en Ekström won wederom.
    Marcus Grönholm - Travis Pastrana
    De Fin Markus Grönholm tenslotte nam het op tegen Travis Pastrana. De jonge Amerikaan won van Grönholm en sloot de 1/8e finale af met een donut.

    Kwartfinale
    Schumacher - Button
    Michael Schumacher en Jenson Button kwamen in de kwartfinale uit met de RoC Buggy. Schumacher won in een 1.48 en Button kreeg een gele kaart aan zijn laars.
    Coulthard - Bourdais
    Coulthard en Bourdais gingen de strijd aan met de Opel. Bourdais ging bijna rechtdoor, maar gelukkig voor Bourdais ging hij ditmaal niet in de muur. Desalniettemin was het Sebastien Bourdais die zich kwalificeerde voor de halve finale.

    Kovalainen - Priaulx
    Heikki Kovalainen en Andy Priaulx mochten het tegen mekaar opnemen in de Aston Martin. Priaulx was er wel gerust in, nadat hij Kovalainen vanmorgen in de Aston meermaals door de remmen zag gaan. Priaulx won het heel erg nipt met 9 honderste voorsprong. Heikki Kovalainen ging al half spinnend over de finish en brak nog een deel van de muur af na het passeren van de finish.
    Ekström - Pastrana
    De Zweed Mattias Ekström en Travis Pastrana sloten de kwartfinale af in de Focus WRC. Zowel Pastrana en Ekström hebben de nodige rally ervaring, maar toch kwamen ze allebei in aanraking met de muur. Travis Pastrana slaagde daar zelfs tot twee keer toe in en kreeg een straftijd van 5 seconden aan zijn broek. Ekström won de heat met ruime voorsprong.

    Halve finale
    Schumacher - Bourdais
    In de halve finale stonden twee legendes tegenover mekaar. Uiteindelijk was het de F1 legende die aan het langste eind trok en zich plaatste voor de finale. Eerder vandaag kwam Bourdais ook al in actie met de Buggy, maar toen eindigde hij na enkele seconden al langs het circuit. De F1 legende haalde de bovenhand, Sebastien Bourdais kwam wel nog over de finish in tegenstelling tot de Nations Cup.

    Priaulx - Ekström
    De laatste finaleplaats was voor een van de twee kampioenen. WTCC kampioen Andy Priaulx was niet van plan om vroeg naar huis te gaan, maar de onfortuinlijke Priaulx kwam vast te zitten in het zand na een spin. DTM kampioen Ekström won de wedstrijd en kwalificeerde zich voor de finale.

    Finale: Schumacher - Ekström
    In de finale stonden Michael Schumacher en Race of Champions winnaar van vorig jaar, Mattias Ekström, tegenover elkaar. Schumacher in de rode Opel, Ekström in de gele. De twee kregen eerst allebei een opwarmronde alvorens aan de 'grande finale' te beginnen. Ekström kwam iets beter weg bij de start en na één ronde leidde de Zweed met 0.8 seconden. Mattias Ekström haalde het uiteindelijk van Schumacher in de Solution F Opel.

    In de tweede ronde van de finale namen de twee het tegen mekaar op in de RoC Buggy. Schumacher leek in de Buggy sneller dan Ekström en kwam met de Buggy na 1 ronde voor Ekström over de streep. Schumacher haalde het uiteindelijk ruim met 9 tienden van een seconde en blijft in de running voor de titel.

    Mattias Ekström in zijn ererondje


    Tie-break
    Het verdikt zal vallen in de zogenaamde tie-break waarbij Schumi en Ekström het nog 1 laatste keer tegen mekaar opnamen. Er was echter een hele discussie welke wagen gebruikt zou worden. Uiteindelijk werd beslist om opnieuw de Opels te gebruiken, maar dit keer ging Schumacher in de gele auto en Ekström in de rode.

    Ekström maakte wederom een goede start in de Opel. Het verschil tussen Ekström en Schumacher bedroeg een halve seconde na de eerste ronde. Ekström had een kleine voorsprong maar Schumacher spinde nog in de laatste bocht. Mattias Ekström volgt zichzelf op als winnaar van de Race of Champions

    16-12-2007 om 20:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    formula_master_ambrosio
    De Formule Master (hier regerend kampioen Jerôme d'Ambrosio) volgend jaar ook met AR Motorsport

    AR Motorsport breidt volgend jaar de activiteiten uit. Naast deelname aan de Northern European Cup Formule Renault 2.0 heeft teambaas Ronald Heiligers ook de International Formula Master op het programma staan. Het plan is om met twee auto’s deel te nemen aan de klasse, die in het voorprogramma van de Europese wedstrijden van het FIA WK Toerwagens rijdt. Volgende week al neemt AR Motorsport deel aan de officiële test van de International Formula Master op het circuit van Vallelunga nabij Rome.

    “Ik ben eigenlijk al jaren op zoek naar mogelijkheden om ons team breder te maken”, verklaart Ronald Heiligers. “Met één team van twee of drie auto’s in één serie ben je in de autosport immers redelijk kwetsbaar. Aanvankelijk keek ik naar mogelijkheden in Nederland, maar toen deed zich de kans voor in de International Formula Master en dat was in feite de meest logische optie. Het ligt immers in de lijn naar boven in relatie tot onze activiteiten in de Formule Renault.”

    "Goede TV-coverage, aanvaardbare budgetten"
    Heiligers is overtuigd van het potentieel van de klasse, die dit jaar zijn eerste seizoen beleefde. “Ik vind het een goede klasse, ook als follow-up voor onze huidige rijders. Daarnaast is de TV-coverage via Eurosport goed, en zijn de budgetten op een aanvaardbaar niveau.” Of de rijders die afgelopen seizoen voor AR Motorsport in de Formule Renault in actie kwamen, volgend jaar met het team doorgroeien naar de Formule Master, kan Heiligers nog niet zeggen. Van Gwendolyn Hertzberger is in ieder geval bekend dat ze de overstap naar de IFM maakt, maar zij koos voor het Italiaanse Famà-team. Volgende week test Paul Meijer met AR Motorsport op Vallelunga.

    Geen logistieke problemen
    Heiligers voorziet geen logistieke problemen door de combinatie van Formule Renault en Formule Master. Volgende week draait AR Motorsport al een dubbel programma, want naast de Formule Master-test in Italië wordt er ook met de Formule Renault getest in het Spaanse Valencia. “Voor de Formule Master werk ik nauw samen met Rob Franssen, die al jaren bij ons werkt. Hij gaat grotendeels het Master-project doen, terwijl ik meer bij de Formule Renault betrokken blijf”, verklaart Heiligers. “Daarnaast is Maarten Faas, die de afgelopen zeven jaar bij Racing for Holland aan de Dome werkte en daarvoor zeven jaar bij ons was, nu weer bij ons team teruggekeerd, dus qua ondersteuning zit het wel goed!” AR Motorsport heeft nog niet de beschikking over de update-kit voor de Formule Master 2008. “We gaan in Vallelunga eerst maar eens rijden om de auto te leren kennen, daarna gaan we verder in de voorbereiding voor volgend jaar”, aldus Heiligers.

    Technische wijzigingen voor 2008, D'Ambrosio positief na eerste test
    In de IFM worden volgend jaar Honda K20A-motoren ingezet, die de nogal onbetrouwbaar gebleken Mader-motoren gaan vervangen. Daarnaast is er gekozen voor een nieuwe versnellingsbak en hydrauliek, terwijl de Magneti-Marelli-computer voor het motormanagement dezelfde is die gebruikt wordt in de GP2. De eerste testkilometers met de nieuwe Formule Master werden eerder deze week afgelegd door regerend kampioen Jerôme d’Ambrosio, die direct enthousiast was: “De nieuwe versnellingsbak schakelt veel sneller en preciezer en de motor heeft veel meer trekkracht bij lage toerentallen.”

    16-12-2007 om 20:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Red Bull maakt rijderskader voor 2008 bekend
    red_bull_buemi_hock_zaterdag
    Sébastien Buemi rijdt met Red Bull-steun volgend jaar GP2

    Een aantal weken geleden stond er in het gezaghebbende Britse vakblad "Autosport" een uitgebreide reportage over het talentenprogramma van energiedrankjesgigant Red Bull. Onderdeel van het artikel was een overzicht van rijders die de afgelopen jaren deel van dat programma uitmaakten, maar inmiddels niet meer de ondersteuning van Dietrich Mateschitz genieten. En dat was een hele lijst... Bij sommige namen betrapten we onszelf op de vaststelling: "Goh, ja, nooit meer iets van gehoord..." Het aanname- en ontslagbeleid van oud-coureur Dr. Helmut Marko, die voor Mateschitz het autosportprogramma van Red Bull leidt, is soms op z'n zachtst gezegd nogal onduidelijk. Een ding is zeker: er moet in ieder geval onvoorwaardelijk gepresteerd worden. Zo wekt het dan ook weinig verwondering dat Red Bull op zijn eigen website meldt dat er volgend jaar nog meer naar de prestaties gekeken gaat worden. "Competition from the beginning" is het motto.
    Als Red Bull-rijder heb je je bovendien maar te schikken in het programma dat de sponsor voor je uitzet. Wil je dat niet, dan kun je elders zonder steun vanuit Salzburg je loopbaan voortzetten. Dat ondervond bijvoorbeeld de Portugees Filipe Albuquerque, die als vierde in de eindstand van de Renault World Series nou niet bepaald kan worden verweten dat hij slecht presteerde. Red Bull wilde hem een jaar Formule Nippon laten rijden. Wat voor de Portugees geen probleem was geweest, mits er daarna kansen in Europa hadden gelegen. Dat wilde Red Bull niet toezeggen, waarop de samenwerking werd beëindigd. Albuquerque behoort nu tot het forse aantal coureurs dat deze week in het Spaanse Almeria een Audi-DTM-auto test.

    Testsessie op Estoril levert vier nieuwe rijders op
    Om nieuwe rijders te vinden voor het selectiekader in 2008 hield Red Bull dit najaar een uitgebreide testsessie op het circuit van Estoril. Uiteindelijk zijn er vier nieuwe coureurs opgenomen in het kader: de Indiër Karun Chandhok (23), die volgend jaar in de GP2 uitkomt, de Spanjaard Daniel Juncadella (16), die zijn talent mag bewijzen in de Europese Formule BMW, alsmede de Australiër Daniel Ricciardo (18) en de Fransman Jean-Eric Vergne (17), die beide zullen racen in de Eurocup Formule Renault.

    Dit zijn alle Red-Bull-rijders voor 2008 en de teams en klasses waarin ze uitkomen:

    Mikhail ALESHIN RUS Team Carlin World Series by Renault
    Jaime ALGUERSUARI ESP Team Carlin Brits Formule 3
    Sébastien BUEMI SUI Arden GP2 / F1-testrijder
    Karun CHANDHOK IND GP2
    Stefano COLETTI MCN Team Signature Formule 3 Euro Serie
    Tom DILLMANN FRA Team Mücke Formule 3 Euro Serie
    Brendon HARTLEY NZL Team Carlin Brits Formule 3
    Daniel JUNCADELLA ESP Euro Intern. Europees Formule BMW
    Mika MÄKI FIN Team Mücke Formule 3 Euro Serie
    Daniel RICCIARDO AUS Team SG Formule Renault 2.0
    Jean Eric VERGNE FRA Team SG Formule Renault 2.0
    Jean Karl VERNAY FRA Team Signature Formule 3 Euro Serie
    Robert WICKENS CAN Team Carlin World Series by Renault

    16-12-2007 om 20:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Afgelopen week maakte het nieuwe Lola Daytona Prototype zijn shakedown op Road Atlanta en Savannah


    pontiac_lola
    De gloednieuwe Pontiac Lola voor de populaire GrandAm series

    Shakedown Lola Daytona Prototype
    Het team van Krohn Racing maakte de afgelopen week met het gloednieuwe Daytona Protoype chassis van Lola twee shakedowns op Road Atlanta en Savannah. De Lola die door een Pontiac-motor werd aangedreven werd afwisselend bestuurd door Tracy Krohn van Krohn Racing, Nic Jonsson en Riccardo Zonta, die laaiend enthousiast waren. Riccardo Zonta. “Die auto ging perfect tijdens de eerste test.” Ook de Lola ingenieurs waren meer dan tevreden. Andrew Burston van Lola: “De test verliep geheel volgens verwachting, de feedback van de rijders was perfect, en voor de eerste wedstrijd op Daytona moeten nog een aantal kleine problemen worden opgelost. Maar ik heb er het volste vertrouwen in.” Op korte termijn wordt ook de nieuwe Dallara voor de GrandAm-series voor zijn eerste shakedown verwacht.

    16-12-2007 om 20:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.


    alms_kr
    Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door
    Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet
    voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing

    Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse
    Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: “Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet”. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.

    16-12-2007 om 20:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.


    alms_kr
    Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door
    Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet
    voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing

    Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse
    Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: “Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet”. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.

    16-12-2007 om 20:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interlagos onder vuur na dodelijk ongeval (+ schokkende video)
    Op het circuit Interlagos, waar ook de Braziliaanse F1 Grand Prix wordt gehouden, heeft zich afgelopen weekend een dodelijk ongeval voltrokken. De 26-jarige Rafael Sperafico raakte met zijn Stock Car Light in de laatste bocht van de baan, waarna hij terug op de circuit terecht kwam en vol door een andere deelnemer werd geraakt.

    Waarschuwing: dodelijk ongeval

    Sperafico overleed vrijwel direct aan een hartstilstand. De tegemoetkomende rijder werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis afgevoerd. In Brazilië is het ongeval hard aangekomen. In 2006 crashten Mark Webber en Fernando Alonso erg hard op dezelfde plek. Zij kwamen er toen ongedeerd vanaf.

    12-12-2007 om 21:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Sierra Sierra heeft de line-up voor volgend jaar gecomplementeerd met een tweede Amerikaanse coureur. Het Champ Car Atlantic team maakte vlak na het afgelopen seizoen al bekend dat Dane Cameron voor het team gaat rijden in 2008. Begin deze week voegde Sierra Sierra hier nog een andere Amerikaan aan toe. Jonathan Bomarito komt over van PR1 Motorsports, waarmee hij dit jaar op de vijfde plaats eindigde in de eindrangschikking van de Atlantic Series.

    Copyright CCWS 2007

    Van Sierra Sierra wordt veel verwacht voor het volgende seizoen. Het team kende een succesvol 2007 met Raphael Matos, die het kampioenschap won, en James Hinchcliffe, die als vierde in het eindklassement eindigde. Komend seizoen gaat het team proberen eenzelfde resultaat neer te zetten met Cameron, de Star Mazda kampioen van 2007, en Jonathan Bomarito.

    “Ik was erg opgewonden, toen Richard Raeder mij opbelde”, vertelde Jonathan Bomarito. “Ik heb er nu al zin in om met het team samen te werken en te testen in het voorjaar. Dit is het beste nieuws waar ik op had kunnen hopen.” In het weekend van 19 en 20 april maakt de Amerikaan zijn racedebuut bij Sierra Sierra, tijdens de seizoensopener in Long Beach.

    12-12-2007 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    nico_rosberg_portret_2007
    Nico Rosberg. Foto: Attwilliams.com

    Frank Williams heeft zijn coureur Nico Rosberg voor de komende twee jaar aan hem weten te binden. De Duitse rijder, die volgens de geruchtenmolen in beeld was bij McLaren, blijft zijn team dus trouw tot en met 2009.

    De zoon van voormalig Formule 1-kampioen Keke Rosberg stelt blij te zijn bij Williams te blijven. ,,Ik heb een sterk verbeterd contract gekregen en die heb ik geaccepteerd’’, stelde de talentvolle piloot in het blad Bild am Sonntag. Rosberg is de nummer één-rijder van het team. Kazuki Nakajima is de tweede coureur van de renstal.

    12-12-2007 om 21:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Nicola Larini wint demo-race Bologna
    larini_bologna

    Hij heeft er drie jaar op moeten wachten, maar eindelijk heeft Nicola Larini dan toch zijn eerste overwinning met de Chevrolet Lacetti binnen. Oké, het ging om een demonstratierace tijdens de Bologna Motor Show en dat is inderdaad wat minder dan een echte WTCC-race, maar toch. Op een drijfnat parcours dat was uitgezet op het terrein bij het tentoonstellingscomplex in de Italiaanse stad versloeg Larini in de finale over twee heats zijn landgenoot Roberto Colciago, die met een SEAT Leon in actie kwam. Larini won de eerste heat, Colciago schreef de tweede manche op zijn naam, maar in de totaalscore kwam Larini toch als winnaar uit de bus.

    Het zou wel eens het laatste optreden van de oud-DTM-kampioen en oud-Formule 1-coureur met de Chevrolet geweest kunnen zijn. Hoewel Larini dit seizoen wel als best geklasseerde Chevrolet-rijder in de eindstand van het WK eindigde (twee punten voor merkgenoot Alain Menu) slaagde hij er, in tegenstelling tot teamgenoten Alain Menu en Rob Huff, nimmer in om een wedstrijd op zijn naam te schrijven. Menu is de enige van het trio die al is vastgelegd voor volgend jaar, de posities van zowel Larini als Huff zijn onzeker. Naar verluidt heeft Chevrolet-sportbaas Eric Nève een aantal coureurs een aanbieding voor 2008 gedaan.

    Daarbij was ook James Thompson, maar die gaf er de voorkeur aan als kopman bij N-Technology te blijven in plaats van zich opnieuw in een team te moeten inwerken en wellicht de tweede man achter Menu te zijn. Een opmerkelijke beslissing van Thompson, temeer daar nog niet vast staat met welk merk N-Technology volgend jaar in het WTCC in actie komt. Natuurlijk wijzen de voortekenen in de richting van een Honda-project met fabrieksondersteuning, maar ook wat dat betreft is de kogel nog niet volledig door de kerk. Naar verluidt zou Colciago als tweede man onderdak vinden bij N-Technology. De Italiaan neemt daarbij in ieder geval sponsorgeld mee, hetgeen ook zou gelden voor een eventuele derde rijder.

    thompson_bologna

    In Bologna kwamen de Alfa Romeo's 156 van N-Technology in ieder geval voor de laatste keer in actie. Thompson bezette de derde plaats. De tweede auto van het team, dat sinds medio jaren negentig tal van successen met Alfa Romeo behaalde in het Italiaans kampioenschap, het ETCC en het WTCC, met rijders als Fabrizio Giovanardi, Augusto Farfus en de genoemde Thompson, werd in Bologna bestuurd door motorcoureur Marco Melandri.

    12-12-2007 om 21:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Estoril-race een week later
    480_coronel-porto-2
    Tom Coronel in actie op het stratencircuit van Porto

    De World Motorsport Council van de FIA, het hoogste bestuursorgaan in de autosport, heeft in zijn zitting van afgelopen week in Monaco een wijziging van de kalender van het FIA WK Toerwagens goedgekeurd. De Portugese ronde van het WTCC, die oorspronkelijk op de planning stond voor 6 juli, is nu een week later, op 13 juli. Tot de verandering is besloten om het samenvallen van de toerwagenrace met de Britse Formule 1-Grand Prix op het circuit van Silverstone te vermijden. Nu valt de race echter wel samen met de DTM-wedstrijd op Zandvoort, omdat zowel de DTM als het WTCC de Formule 1-weekeinden zoveel mogelijk uit de weg gaan. Overigens wordt de Portugese WTCC-race volgend jaar verreden op het voormalig Grand Prix-circuit van Estoril. Dit jaar was het eerste optreden op het weliswaar smalle, maar wel spectaculaire Boavista-stratencircuit van Porto een enorm succes, met meer dan 100.000 bezoekers over het weekend. Er is echter afgesproken dat er in Porto om het jaar wordt gereden, omdat de kosten voor de lokale organisatie voor de opbouw van het circuit anders te hoog zouden worden. In de jaren waarin er niet in Porto geracet wordt, is het WTCC-circus te gast in Estoril, zo is vastgelegd in de overeenkomst tussen WTCC-organisatie KSO en de Portugese overheid, die de races grotendeels financiert.
    Nog geen nieuws is er overigens over een mogelijk optreden van het WTCC op het circuit van Zolder. Nadat de oorspronkelijk geplande race in Mexico wederom van de kalender verdween, diende Zolder zich aan om een twaalfde evenement in 2008 te organiseren, waarbij in België dan de eerste Europese races van het seizoen zouden plaatsvinden, na de opening in het Braziliaanse Curitiba. Naar we begrepen zijn onderhandelingen nog steeds gaande, maar nog niet afgesloten. Ook achter Anderstorp staat nog steeds een sterretje, want daar moeten nog de nodige wijzigingen aan het circuit worden doorgevoerd om de WTCC-organisatie geheel tevreden te stellen.

    De kalender van het WTCC 2008 op een rijtje:

    2 maart Curitiba (Brazilië)
    18 mei Valencia (Spanje)
    1 juni Pau (Frankrijk)
    15 juni Brno (Tsjechië)
    13 juli Estoril (Portugal)
    27 juli Brands Hatch (Groot-Brittannië)
    31 augustus Oschersleben (Duitsland)
    21 september Anderstorp* (Zweden)
    5 oktober Monza (Italië)
    26 oktober Okayama (Japan)
    16 november Macau (China)

    12-12-2007 om 21:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    alonso_hamilton_tv
    Fernando Alonso (links) zal in 2008 zijn rivaal Lewis Hamilton (rechts) gaan bekampen met
    een Renault F1.


    De kogel is eindelijk door de kerk. Fernando Alonso gaat in 2008 voor de Formule 1-stal van Renault rijden. Daarmee keert de Spanjaard terug naar het team waar hij in 2005 en 2006 wereldkampioen is geworden. Nelson Piquet junior wordt de tweede rijder bij de formatie van Flavio Briatore.
    Met de komst van Alonso is een langdurige speculatie beëindigd. Al maandenlang deden de geruchten de ronde dat de bij McLaren na één seizoen opgestapte piloot zou terugkeren bij de door ING gesponsorde formatie van Renault.

    Romain Grosjean reserve
    Renault neemt dus ook afscheid van Heikki Kovalainen en Giancarlo Fisichella. Deze twee Renault F1-rijders van 2007 zullen ook geen reserverol gaan vervullen. Die positie wordt in 2008 namelijk ingevuld door Romain Grosjean. De Fransman veroverde dit jaar de titel in de Formule 3 Euroseries.

    'Welkom terug Fernando'
    Flavio Briatore is heel blij. ,,Fernando en Nelsinho zullen een van de meest spectaculaire line-ups van de Formule 1 gaan vormen’’, stelt de teambaas in een door ING opgestelde verklaring. ,,We zijn erg blij dat Fernando terugkeert. Wij heten hem van harte welkom bij het team waar hij zijn grootste successen heeft geboekt.’’

    Veelbelovend
    De flamboyante Italiaan is ook erg te spreken over het vastleggen van de zoon van voormalig en meervoudig Formule 1-kampioen Nelson Piquet. ,,Nelsinho is een van de meest veelbelovende coureurs in de autosport’’, meent Briatore. ,,Na zijn tweede plaats in het GP2-kampioenschap van 2006, heeft hij afgelopen jaar veel F1-ervaring opgedaan als testcoureur bij ons. Hij is er nu klaar voor om de volgende stap te zetten.’’

    Hard werken
    Renault F1 team-president Bernard Rey is ook in zijn nopjes. ,,Ons hele team heeft de afgelopen maand ongelooflijk hard gewerkt om terug te keren naar de absolute top. Een enorm goede line-up met rijders is een essentiële voorwaarde om echt mee te kunnen gaan doen. Dat is ons nu gelukt. Alle signalen staan op groen om volgend jaar weer races te kunnen winnen’’

    Nieuw hoofdstuk
    Fernando Alonso, die in het verleden al vijftien keer een Grand Prix won voor Renault, is een blij man. ,,Ik ben zeer opgetogen dat ik terugkeer naar Renault’’, stelt de 26-jarige Spanjaard. ,,Dit is het team waar ik vanaf 2003 ben opgegroeid in de Formule 1. Nu is het tijd voor ons om een nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik heb alle vertrouwen dat we samen weer de top kunnen bereiken. Renault heeft een moeilijk jaar achter de rug. Maar ik weet dat het team in de breedte erg sterk is. Ik denk dat ze snel een competitieve auto voor 2008 kunnen maken.’’

    nelsinho_piquet_renault
    Nelsinho Piquet, dit jaar actief als testcoureur van Renault. Foto: Renault F1

    Kans
    De 22-jarige Piket jr. completeert het team. ,,Ik wil allereerst Flavio bedanken dat hij vertrouwen in me heeft voor 2008. Het is voor mij een fantastische kans om bij een van de beste teams mijn F1-debuut te maken.’’

    R28
    De Renault R28, waarmee het volgend jaar moet gebeuren, zal volgende maand voor het eerst gaan rollen. Tijdens de F1-test op Valencia, van 22 tot en met 24 januari, gaat de R28 van start. Op donderdag 31 januari zal de nieuwe vierwieler officieel worden gelanceerd in Parijs.

    12-12-2007 om 21:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    mb190_dtm
    Vertrouwd beeld: Mercedessen aan de leiding bij de DTM op Hockenheim

    Dezer dagen is het precies 25 jaar geleden dat Mercedes-Benz de nieuwe 190 voorstelde. Met de komst van de “Baby-Benz” zette het merk uit Stuttgart een stap in een segment dat tot dan toe volstrekt onbekend terrein was. Het debuut in de compacte klasse werd een succes, dat met de latere C-Klasse tot op de dag van vandaag voortduurt. Met de 190 keerde Mercedes-Benz na een afwezigheid van meer dan 30 jaar bovendien officieel terug in de autosport. Met het model werden successen in de DTM behaald, maar ook op Zandvoort.

    Plannen voor een kleine Mercedes-Benz waren er al in de jaren vijftig en zestig, maar het zou uiteindelijk nog tot medio jaren zeventig duren voordat bij Mercedes, niet in de laatste plaats onder invloed van de oliecrisis en de toenemende vraag naar goedkopere, zuinige auto’s, het licht op groen ging voor een compacte auto. Onder leiding van designer Bruno Sacco ontstond de 190, die ook qua ontwerptaal aan de basis zou staan van de latere Mercedes-Benz-modellen. De 190 werd een succes, hoewel de eerste modellen 190 en 190 E nou niet bepaald een toonbeeld van dynamiek waren. Dat veranderde met de komst van de 190 E 2.3-16, een uitvoering met zestienkleppenmotor, die in het voorjaar van 1984 zijn première beleefde.

    Openingsrace op de Nürburgring
    Het kwam goed uit dat de introductie van de 190 E 2.3-16 samenviel met de opening van het Grand Prix-circuit van de Nürburgring, dat nieuw was gebouwd nadat de Nordschleife na het ongeval van Niki Lauda in 1976 als te gevaarlijk was beoordeeld. De opening van de nieuwe Nürburgring vond plaats op 12 mei 1984 en het leek Mercedes-Benz wel een goed idee om bij die opening een race met het nieuwe model te organiseren. Er werd een invitatiewedstrijd over 15 ronden opgezet, waarbij het startveld bestond uit actieve en vroegere Formule 1-coureurs en sportwagenrijders die op de Nordschleife successen hadden gevierd. De actieve Formule 1-rijders, die aan de wedstrijd deelnamen, waren Niki Lauda en Alain Prost (beide McLaren), Keke Rosberg en Jacques Laffite (Williams), Lotus-rijder Elio de Angelis en een nieuwkomer, de Braziliaan Ayrton Senna, die eerder dat jaar zijn F1-debuut had gemaakt bij Toleman. De deal om Senna te laten rijden was erdoor gedrukt door diens manager, Domingos Piedade, die al jarenlang goede contacten had bij Mercedes.

    mb_190_nbr_start
    Start van de openingsrace op de Nürburgring, Prost (5) leidt voor Reutemann (4) en Senna (11)


    mb190_senna_1
    Senna op weg naar de overwinning op de Nürburgring

    Andere rijders waren oud-wereldkampioenen Jack Brabham, Phil Hill, John Surtees, Denny Hulme, James Hunt, Jody Sheckter en Alan Jones. Vijfvoudig kampioen Juan-Manuel Fangio was ook aanwezig, maar kwakkelde wat met zijn gezondheid en besloot daarom van deelname af te zien. De enige op dat moment levende wereldkampioenen die ontbraken, waren Mario Andretti en Emerson Fittipaldi, die beide in Indianapolis waren om zich te kwalificeren voor de Indy 500, alsmede Jackie Stewart, die na zijn afscheid in 1973 nooit meer racete. Ook Nelson Piquet ontbrak, wellicht vanwege conflicterende belangen tussen Mercedes en BMW, dat de motoren leverde voor Piquets Brabham-team. Het veld werd die koude zaterdag op de Nürburgring gecompleteerd door Stirling Moss en Hans Herrmann, de net gestopte John Watson en Carlos Reutemann en sportwagenspecialisten Klaus Ludwig, Manfred Schurti en Udo Schütz. De race werd gekenmerkt door wel heel creatieve lijnen van de coureurs, die al snel allerlei illegale afkortingen door het gras vonden. De overwinning ging uiteindelijk naar Senna, voor Niki Lauda en Carlos Reutemann.

    mb190_senna_2

    DTM-debuut door Leopold Gallina in 1985
    De race werd live uitgezonden op de Duitse ZDF-televisie en zorgde voor heel wat publiciteit. En het zou dan ook niet al te lang duren voordat mensen plannen smeedden om meer met de 190 te doen. In Frankrijk zette Dany Snobeck de 190 in voor deelname aan het Frans Supertourisme-kampioenschap, dat uitblonk door een wel heel liberaal reglement. Officiële typegoedkeuring voor Groep A en N van de FIA volgde in 1985, nadat de vereiste 5.000 exemplaren van de 190 E 2.3-16 waren geproduceerd. De DTM was natuurlijk een ideaal speelveld en de Duitser Leopold Gallina zorgde op 9 juni 1985 voor het DTM-debuut van de auto tijdens de races op het vliegveldcircuit van Erding. De première werd geen succes: in de eerste race viel Gallina na tien van de geplande 20 ronden uit en in de tweede race moest hij verstek laten gaan. Ook op Diepholz en tijdens de finale van het seizoen op de Nürburgring viel Gallina uit. In 1986 stonden er echter bij de “Bergischer Löwe” op Zolder al drie 190’s aan de start, Peter Oberndorfer behaalde de eerste punten voor Mercedes door als zevende te eindigen. Een maand later waren er ook al de eerste overwinningen door Volker Weidler bij het Eifelrennen op de Nürburgring en op 11 mei op de Avus. Oberndorfer won in augustus bij de Grenzlandpreis op Zolder, maar werd later gediskwalificeerd vanwege een illegaal uitlaatspruitstuk. Weidler sloot het seizoen af als tweede in de eindstand achter Kurt Thiim (Rover Vitesse), die later ook tal van successen met Mercedes zou behalen.

    Fabrieksproject vanaf 1988
    In 1987 verschenen er al meer 190’s aan de start, ondermeer ingezet door het team van de Oostenrijker Dr. Helmut Marko, die oud-skikampioen Franz Klammer aan de start bracht. Tegen de machtige BMW M3 en de Ford Sierra Cosworth hadden de Mercdes-rijders dat jaar echter geen schijn van kans. In 1988 werd het anders, want toen was er voor het eerst sprake van een voorzichtig fabrieksproject met Roland Asch als coureur en Valvoline en Fuji Film als sponsors. Hoewel Johnny Cecotto en Dany Snobeck de overwinningen voor Mercedes binnenhaalde, bleef Asch tot aan de finale op Hockenheim in de strijd om de titel. Die moest hij uiteindelijk laten aan Klaus Ludwig, dat jaar nog met Ford, die echter voor 1989 naar Mercedes overstapte. Best geklasseerde Mercedes-rijder was in 1989 de Fransman Fabien Giroix, die achter BMW-rijder Ravaglia en Ford-coureur Niedzwiedz als derde eindigde. In mei van dat jaar debuteerde de sterkere 2.5-16 op Diepholz. In 1990 viel de beslissing in de DTM-titelstrijd pas in de laatste races op Hockenheim, waarbij gastrijder Michael Schumacher met de Mercedes 190 een wat discutabele rol speelde, door BMW-titelkandidaat Johnny Cecotto af te schieten. Door deze actie, waarover Cecotto tot op de dag van vandaag boos is, ging de titel naar Audi-rijder Hans-Joachim Stuck.



    mb190_ludwig_dtm
    Klaus Ludwig en Bernd Schneider (foto) zorgden voor successen met de 190 E 2.5-16 Evo 2

    In 1991 eindigde Ludwig als tweede in de titelstrijd achter Frank Biela (Audi), maar in 1992 haalde de routinier eindelijk de zo lang verwachte kampioenstitel voor Mercedes binnen. Met Kurt Thiim op de tweede plaats en Bernd Schneider op de derde plaats is het zelfs een drievoudige eindzege voor Mercedes-Benz. Ellen Lohr wint als eerste vrouw met de 190 een DTM-race. Het daaropvolgende seizoen was het laatste jaar van de 190 in competitieverband. In de winter hing het voortbestaan van de DTM een tijdlang aan een zijden draad, maar door de komst van Alfa en de toezegging van Opel voor eind 1993 vond de serie toch nog doorgang. Achter Alfa-coureur Nicola Larini eindigde Mercedes-Benz-rijder Roland Asch dat jaar als tweede. De opvolger stond op dat moment al lang klaar in de vorm van de nieuwe C-Klasse. In totaal behaalde de 190 in de DTM 50 overwinningen.

    Ook in Nederland aan de start
    Maar ook in ons land werd er met de 190 geracet. In 1989, het jaar waarop er nog op het oude lange Circuit van Zandvoort en op het korte interimcircuit werd geracet, maakte het importeursteam van Mercedes-Benz Nederland het debuut met de 190 E 2.5-16 met Arthur van Dedem aan het stuur in het Koni NK Groep N productiewagens. In een seizoen dat bol stond van discussies en protesten (nil sub sole novum) won Van Dedem met de door softwarehuis Ashton Tate gesponsorde AMG-auto gelijk de titel. In 1990 kreeg Van Dedem versterking van Jeroen Hin en won twee races, maar ondanks de inzet van fabrieksjunior Fritz Kreuzpointner bij de finale op Zandvoort ging de titel naar Cor Euser met BMW. In 1991 was er geen sprake van een importeursteam meer, maar Van Dedem zette nog wel een 190 in, evenals Carly Motors, dat twee auto’s voor David Hart en Tom Langeberg aan de start bracht. Ook in 1992 was Van Dedem er nog met een door Bert Winkler geprepareerde 190 bij, nadat de zieltogende grote toerwagenklasse onder leiding van George Oetelmans toch nog in leven werd gehouden. Tegen de Lotussen was echter geen kruid gewassen. In 1993 waren er 190’s voor de gebroeders Langeberg en Arie Bertram en een grote Evo II voor Van Dedem. Zelfs in 1994 zijn er nog 190’s, maar de door Bert Winkler ingezette auto’s van Arie Bertram, Huib Olij en Jan Langeberg zijn geen partij voor de BMW’s van het Van Rootselaar/Ekris-team en het BMW-dealerteam. In 1995 kwam er voor het laatst een 190 op Zandvoort in actie bij het allegaartje dat toen “Supertoerwagens” heette.

    12-12-2007 om 21:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nick Catsburg komt ook volgend seizoen in actie in de Northern European Cup Formula Renault 2.0. Na een succesvol debuutseizoen in deze competitieve klasse, kiest Nick voor continuïteit door wederom met MP Motorsport aan de start te verschijnen.

    480_catsburg

    2007 werd een succesvol jaar voor Nick Catsburg. De rookie en voormalig kampioen van de Formule Ford First Division was afgelopen jaar met zijn goede resultaten de beste Nederlander in het NEC Formule Renault 2.0. De rijder van MP Motorsport boekte gedurende het seizoen de nodige progressie en greep enkele keren net naast een podiumklassering.

    Voor volgend jaar zijn de doelstellingen van Nick duidelijk. “Afgelopen seizoen heb ik enorm veel geleerd," aldus Nick. "Nu willen we een stap naar voren maken. Immers, na zaaien komt oogsten! Ik denk dat dit gezien mijn opgedane ervaring in deze klasse ook mogelijk moet zijn. Het doel is om iedere race uitzicht op het podium te hebben. Momenteel zijn we druk doende om diverse puzzelstukjes op de plaats te leggen. Zo is het team uitgebreid met een engineer die jarenlang voor Jaguar en Ferrari in de Formule 1 gewerkt heeft.”

    Het NEC Formule Renault 2.0 beleeft in 2008 alweer haar derde editie en de toekomst van het kampioenschap ziet er rooskleurig uit. Dat is niet alleen te danken aan de internationaal georiënteerde kalender, maar zeker ook aan het competitieve en bomvolle deelnemersveld met een groot aantal jonge, talentvolle coureurs. Volgend jaar zullen er naar verwachting maar liefst 35 identieke race bolides aan de start verschijnen. De organisatie van het NEC Formule Renault 2.0 presenteert binnenkort haar kalender voor 2008. Nog voordat het startlicht voor de eerste keer op groen springt staan er diverse collectieve testdagen op het programma.

    assen_6

    Echter, op die collectieve testdagen wachten Nick en zijn team niet. In de winterperiode staat er een intensief testprogramma op stapel. Teammanager Dick van der Wilt vertelt: “Meters maken, dat is de sleutel tot succes in deze klasse. We zijn net terug uit Portugal, waar we een week getest hebben. En ook de komende maanden zullen we volop op de circuits te vinden zijn. Je ziet, het nieuwe seizoen is al begonnen!”

    12-12-2007 om 21:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na een fataal ongeval in de Braziliaanse Stock Car Light Series afgelopen zondag is het circuit van Interlagos in opspraak geraakt.


    sperafico
    Rafael Sperafico stierf aan een acute hartstilstand. Foto: CPA

    Rafael Sperafico verongelukt
    De 26 jarige Rafael Sperafico kwam gistermiddag tijdens een wedstrijd van het Braziliaanse Stock Car Light Kampioenschap om het leven gekomen. Bij het uitkomen van dezelfde bocht waar Fernando Alonso en Mark Webber in 2004 in de Formule l crashten, verloor de Sperafico de controle over zijn bolide en kwam van de baan. Zijn auto kwam echter terug op het circuit en werd door de aanstormende Renato Russo vol in het midden gegrepen. Sperafico stierf volgens de eerste medische berichten aan een acute hart stilstand. Sperafico kwam in het verleden in de Euro F3000 series en de Amerikaanse Barber Dodge series uit. De 26 jarige Sperafico stamt uit een bekend Braziliaanse autosportdynastie. Zijn broer Ricardo kwam in het FIA F3000 kampioenschap en in de Champcars uit. Inmiddels is er uit diverse zijde, o.a. van Tony Kanaan, behoorlijk wat kritiek geuit op de betrokken “run-off” zone op het circuit van Interlagos. Naar aanleiding van het tragische ongeluk zou men inmiddels ook in Formule 1-kringen haar bedenkingen hebben over het betrokken baanvak

    12-12-2007 om 21:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In het jaar 2000 begin ik met racen. Ik had 5.300 gulden tekort in mijn budget, en ik was er van overtuigd dat het racen een marketingbijdrage zou kunnen leveren voor Informant Software, het bedrijf van mijn vriend Herman van Miltenburg. Ik ging naar hem toe met een wollig verhaal, wat ik ook op papier had gezet. Ik reed nog niet, we hadden nog helemaal niks en dus zat het verhaal vol met gebakken lucht en diverse aannames. Ik trof een sceptische Herman. Herman prikte uiteraard dwars door een aantal aannames heen, maar onderaan de streep zei Herman “Goed Pim, als jij zegt dat dit goed is voor jou én voor mijn bedrijf, dan doen we het”. En daarmee sierde vanaf mijn allereerste race het mooie blauw witte logo van Informant op mijn auto en op mijn helm. En misschien nog mooier: ook Herman bekroop het race-virus. Herman werd helemaal enthousiast en miste geen enkele race. Sterker nog, Herman is er altijd op de zaterdag al bij geweest en ook menig vrijdag liep hij bij ons op het circuit. We begonnen in feite met z’n drieën: Wilfred, Herman en ik. Wilfred als monteur, ik als coureur en Herman als sponsor plus. Het eerste jaar haalde Herman zelf zijn gasten op bij de poort, en ondertussen zette ik de koffie en schonk de frisdrank in, terwijl Wilfred onder de auto lag. Inderdaad, heel primitief, maar het was een mooie tijd. Anneke was ondertussen ook in zijn leven gekomen, en ook die was altijd aanwezig op het circuit. Sterker nog, Anneke ging werken bij de NAV en wij als coureur schreven ons nog in bij haar. Nog een reden waarom Herman al op vrijdag op het circuit was: zijn Anneke was er ook. Herman zat helemaal in de autosportsaus, en ook zijn bedrijf Informant vaarde er wel bij. Hele weekenden waren we op pad voor het raceteam. Zelfstanding probeerde Herman de Golf Cup in leven te houden, wat helaas niet lukte. Uiteraard volgde hij mij wel toen René Oudshoorn en ik overstapten naar de Seat Cupra Cup.

    Het AXje werd een Saxo, de Saxo werd een Golf GTI en de Golf GTI werd een Seat Cupra.

    hoekzema_seat

    Wat altijd bleef was het woord “Informant” op de zijkant van mijn raceauto. Wie altijd bleef, was Herman.

    Informant werd groter en groter. Herman werkte hard, en hij bleek een geweldige markt aangeboord te hebben (vastgoed software). Zijn talent, samen met dat van een aantal geweldige medewerkers, zette Informant binnen no time bovenaan in hun markt. Een florissant bedrijf, waarbij ik erg veel respect heb voor de wijze waarop Herman dit voor elkaar gebokst heeft. Die vechtersmentaliteit zal Herman overigens inderdaad aan het boksen over gehouden hebben.

    Ook Teamwork Racing werd groter en groter. We reden ondertussen op A-niveau en ook daar bleken we te kunnen winnen. Tijdens onze allereerste echte overwinning, was Herman er niet bij. Daar is hij erg lang boos over geweest. Herman was gewoon een onderdeel van ons team. Hij was bloedje bloedje fanatiek, enorm betrokken en dacht mee over het team en de verbeteringen. Langs de kant kon hij soms zijn emoties niet de baas en er verscheen gerust een traan als wij het goed gedaan hadden. Tot en met de dag van vandaag is Herman – met Informant software – mijn persoonlijke hoofdsponsor. Een man die door ons een autosporthart heeft gekregen, en daarom ook het Speakerteam op Zandvoort sponsorde, de kleding voor de NAV en Schoonmoederdag. Van die andere sponsoractiviteiten werden Herman of zijn bedrijf echt niks beter, dat deed hij puur om de Nederlandse autosport te helpen.

    Er was totaal geen sprake van een zakelijke relatie tussen de sponsor Herman en de coureur Pim, maar dat komt natuurlijk omdat we hele goede vrienden zijn. We spraken elkaar elke 2, 3 dagen en dat ging gelukkig lang niet altijd over racen. “He piemel!”, klonk het dan aan de andere kant van de lijn. Zo ook als we elkaar zagen. Met Herman kan je vreselijk lachen, de tranen over je wangen. Maar hij bezat ook het uitzonderlijke talent dat je met hem bloedserieus kunt praten, over welk onderwerp dan ook. En áls Herman ergens voor gaat, dan is het ook met 200%.

    Zondag 9 december 2007 komt een telefoontje waarna we in de auto springen richting Den Haag. We kunnen het nog steeds niet kunnen geloven. Herman is niet meer. Zomaar ineens, zonder waarschuwing. Weg van deze wereld.

    Herman, je bent een geweldig mens. Ik zal je vreselijk missen. Je humor, je enthousiasme, levensgenieter op en top, je intelligentie, je inzet. We zullen voor Anneke, Alex en Ludo zorgen.

    12-12-2007 om 21:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Audi: "Wij hebben Albers niet uitgenodigd"
    480_premat
    Een 2006-Audi A4 DTM, zoals Christijan Albers hem deze week bestuurt in Almeria

    Christijan Albers was een van de oud-coureurs van Van Amersfoort Racing die gisteravond ontbrak op de bijeenkomst ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van het Gooise raceteam. Heel begrijpelijk, want zoals we gisteren al meldden test Albers deze week met een Audi A4 DTM op het circuit in het Spaanse Almeria. Natuurlijk wilden we wel wat meer weten over de achtergronden van deze test en derhalve zochten we contact met Jürgen Pippig, hoofd sportcommunicatie van Audi in Ingolstadt. "Wij hebben Albers in ieder geval niet uitgenodigd", zegt Pippig stellig. "Als hij rijdt, is dat bij ons klantenteam, die zelf tests kunnen aanbieden, waar wij als fabriek verder niks mee te maken hebben. Bij het fabrieksteam rijdt Albers in ieder geval niet. Voor de rest worden er over de test geen mededelingen gedaan." Waarvan akte.

    12-12-2007 om 21:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ga_racing3

    De Dutch Winter Endurance Series doet wellicht vermoeden dat er alleen Nederlandse rijders aan de start verschijnen. Maar aan het winterkampioenschap doet ook het Belgische G&A Racing mee. En met succes. Want afgelopen weekend eindigde de formatie als tweede tijdens de 5 Uur van Oschersleben.

    Het Belgische G&A Racing is op verschillende markten thuis. Parallel met hun opmerkelijke prestatie met de BMW Z4 GT4 in Oschersleben, heeft G&A Racing ook in andere disciplines spijkers met koppen geslagen. Met de exotische Mosler werd G&A winnaar in de nationale GT tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps, won het een Belcarwedstrijd op hetzelfde Ardense circuit en sloten de mannen het Belcar GT3-seizoen af met een tweede plaats op Circuit Zolder. Daarennaast werd Michaël De Keersmaecker onder de vleugels van G&A Racing tevens Europees kampioen rallycross met een Opel Corsa Super 1600.

    Tussen Porsches
    De ‘Fünf Stunden von Oschersleben’ was de tweede ontmoeting van de Dutch Winter Endurance Series. Met de BMW Z4 Coupé eindigde het G&A-duo Kenis/De Keersmaecker op een prachtige tweede plaats algemeen tussen twee Porsches. De overwinning ging naar de Porsche 997 GT3 Supercup van Lammertink Racing met Haane/Waaijenberg.

    Langzaam naar de kop
    Weer een mooie prestatie van het G&A-duo na een zinderende wedstrijd. Tijdens de kwalificaties knalde Guino Kenis nog tegen een rondtollende Saker, waardoor De Keersmaecker de wedstrijd moest aanvangen in 24ste positie. Op de doorweekte piste nabij Magdeburg voelde de kersverse Europese rallycrosskampioen zich duidelijk in zijn sas. Reeds na één ronde kon hij een veertiental plaatsen goedmaken en nestelde zich langzaam in de kop van het gebeuren. Na iets meer dan één uur wedstrijd gaf de JDK-rijder de Z4 af in vijfde stelling

    Verplichte marge
    Van enig voordeel op gebied van consumptie is in dit kampioenschap geen sprake. Er zijn vijf verplichte pitstops waarbij na de snelle pilotenwissel er een verplichte marge van één minuut wordt genomen voor het bijtanken van de wagen. Pas nadien kan een eventuele bandenwissel worden doorgevoerd. En dat hebben ze bij G&A regelmatig gedaan. Ze vertrokken op regenrubbers, om dan vervolgens over te schakelen op intermediates en de wedstrijd af te sluiten op slicks. Na vijf uur harde strijd doken Kenis/De Keersmaecker als 2de onder de geblokte vlag op twee ronden van de winnende Porsche.

    ga_racing2

    Geen krimp
    “Deze wedstrijd was een doorgedreven testsessie van de BMW Z4 Coupé GT4”, doet G&A-baas Kenis uit de doeken. “We hebben ondertussen van SRO de zekerheid gekregen dat G&A Racing de exclusieve tuner wordt voor de BMW Z4 GT4. Ik wil uiteraard al mijn gewicht in de schaal gooien en kijken hoe ver we staan inzake betrouwbaarheid van de wagen. We hebben de Z4 niet gespaard en werkelijk gereden om hem kapot te krijgen. We reden een sprint van vijf uren. Maar de Z4 gaf geen krimp en dat stelt me tevreden. De uitslag was bijzaak, maar de tweede plaats is mooi meegenomen. We moesten op vijf uur wedstrijd amper twee ronden toegeven op een rasechte GT3-wagen.’’

    Testen
    ‘’We gaan nu méér dan waarschijnlijk ook nog de wedstrijden in Assen en Zandvoort afwerken in de Dutch Winter Endurance Series voor verder testwerk’’, vervolgt Kenis. ‘’In maart 2008 volgen dan de homologatietesten. Er is interesse voor de Z4 aangaande de GT4 European Cup 2008 en er zijn enkele wagens in opbouw. Tijdens het tweede seizoen worden toch een dertigtal wagens verwacht. Hopelijk wordt deze lijn ook doorgetrokken richting Belcar”, besluit een optimistische Guino Kenis.

    12-12-2007 om 21:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs