Div: Lewis Hamilton rijbewijs kwijt na 196 km/uur op snelweg
Lewis Hamilton is niet alleen op het circuit snel. De vice-wereldkampioen Formule 1 werd dinsdag op een Franse snelweg geklokt op 196 kilometer per uur. Gevolg: De Brit moest een boete van 600 euro betalen, zijn Mercedes afgeven en het rijbewijs voor een maand inleveren.
Formule 1: Etihad Airways ondersteunt Grote Prijs Abu Dhabi
Heeft u de datum al in de agenda staan? Op 31 januari 2009 wordt de allereerste Grote Prijs van Abu Dhabi verreden. Goed nieuws voor de organisatoren is dat Etihad Airways zich inmiddels heeft aangemeld als de hoofdsponsor van het evenement.
Etihad Aiways was afgelopen jaar actief als geldschieter van het Nederlandse Spyker F1-team. De luchtvaartmaatschappij heeft zich nu voor drie jaar verbonden aan de nieuwe Grand Prix van het emiraat. Momenteel wordt er nog hard gewerkt om het 5,6 kilometer lange circuit klaar te krijgen.
Het lijkt al een eeuwigheid geleden. Maar begin 2007 was toenmalig Spyker-topman Muller zeer verheugd om Etihad als sponsor van Spyker F1 te begroeten. Foto: Spyker F1 Team
De organiserende MSC Ruhr-Blitz Bochum: wel succes op de Nordschleife, maar niet in Bahrain
Terwijl de organisatie van de 24 Uur van Dubai ruim 90 aanmeldingen voor de komende editie heeft ontvangen en volgend jaar zelfs een heus kampioenschap, bestaande uit vier 24-uursraces, van de grond tilt, vindt de geplande tweede aflevering van de 24-uursrace van Bahrain volgend jaar geen doorgang. De organiserende Duitse MSC Ruhr-Blitz Bochum maakte vandaag bekend, vanwege een te gering aantal inschrijvingen de stekker uit het evenement te hebben getrokken. Vorig jaar organiseerde de Duitse club, bekend van de jaarlijkse zes-uursrace om de ADAC Ruhr Pokal als onderdeel van de Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, voor het eerst een wedstrijd in Bahrein.
"We zijn teleurgesteld vanwege het geringe aantal inschrijvingen", verklaart hoofdorganisator Horst Helmuth Bube. "Er was ongetwijfeld veel interesse bij mogelijke deelnemers, maar die weerspiegelde zich niet in het aantal inschrijvingen." Na de première in 2006 was de tweede editie gepland als een gemeenschappelijk project van de MSC Ruhr-Blitz Bochum en de circuitdirectie van het Bahrain International Circuit. "Ook met de ondersteuning vanuit het circuit en de bureau's waarmee zij samenwerken bleek het niet mogelijk om een voldoende aantal teams tot deelname te bewegen", verklaarde Bube. "Zo zijn we samen met het circuit tot de slotsom gekomen dat we op deze manier geen race kunnen houden. De beslissing was niet eenvoudig voor ons."
Na de Formido Finaleraces liggen de klasses uit het Dutch Power Pack vijf maanden stil. De rijders uit de Swift Cup waren dan ook erg verheugd om medio december tijdens twee Formido-racedagen weer in hun snelle vierwieler te mogen kruipen.
Inmiddels zijn er al 30 Suzuki Swifts verkocht, zijn er nog eens drie opties genomen op de racebolide en krijgt cupcoördinator Claudette Sommers nog steeds vele aanvragen binnen van aspirant-coureurs. Eén ding is zeker: er staat in het nieuwe seizoen een bomvol veld aan de start!
Hij is halverwege zijn tweejarige contract bij McLaren opgestapt. Toch beweert Fernando Alonso nu dat zijn tijd bij de Britse renstal lang niet zó slecht is geweest als in de media wordt geroepen.
In Spaanse media is de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 ingegaan op zijn turbulente seizoen bij McLaren. Alonso stelt niet bitter terug te kijken op zijn uitstapje naar de renstal van Ron Dennis. Hoewel Dennis openlijk heeft uitgesproken dat zijn verhouding met Alonso allesbehalve optimaal verliep.
'90 procent niet waar' Fernando Alonso beweert dat de waarheid over zijn periode bij het team van collega-rijder Lewis Hamilton geheel anders is dan wordt weergegeven in de pers. ,,Er is maar een tiende gedeelte echt gebeurd van wat er is geschreven en geroepen, aldus de naar Renault teruggekeerde piloot. ,,Tijdens de laatste Grand Prix van het jaar heb ik zelfs nog een realistische kans gehad om de wereldtitel te behalen. Ik ben derhalve vertrokken met een goed gevoel.
Goed 2008 Alonso verwacht komend jaar weinig persoonlijke problemen met zijn nieuwe ploegmaat, Nelson Piquet junior. ,,Nelsinho is geen Hamilton, stelt de Spaanse topcoureur.
Fernando Alonso hier in actie voor McLaren in 2007.
DSMEC: Kalender voor 2008 bekend (onder voorbehoud)
Kalender Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2008 (onder voorbehoud van wijziging)
12-13/04 Belgian Races Kick Off Zolder
28-29/06 X-Day
30-31/08 24 Hours of Zolder
13-14/09 Truck Grand Prix Zolder
11-12/10 Oschersleben
8-9/11 10 Hours of Zolder
De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, opvolger van de vroegere Belcar Endurance Cup (welke op zijn beurt opvolger was van de Zolder Touring Cup) maakte zijn kalender voor 2008 bekend. De serie rijdt vijf verplichte wedstrijden op Zolder, en doet een buitenlandse uitstap naar Motopark Oschersleben. Het Duitse circuit ligt een kleine 500 km verwijderd van Circuit Zolder. De DSMEC rijdt echter geen wedstrijd op Spa, omdat vijf van de zes wedstrijden contractueel verplicht op Zolder moeten doorgaan en geen andere datum paste op Spa. Vandaar de buitenlandse trip naar Oschersleben
De kalender voor België voor het aankomende seizoen ziet er als volgt uit:
BELGIAN CIRCUIT - CALENDAR 2008
30/3 Francorchampions Spa Fun Cup
13/4 First Race Zolder Belcar & BTCS
4/5 RMU Classic Spa International Historic & Classic Races
Trophée Bourgogne Dijon BTCS
11/5 1000 KM Spa European Le Mans Series
Dijon Belcar
1/6 Champ Car Zolder (*) Champ Car Belcar
Spa Euro Race foreign promotion races
7/6 Star Festival Zolder Fun Cup
15/6 Spa Classic Races Historic & Classic races
21/6 12H BTCS Spa BTCS
13/7 25H Fun Cup + BTCS & Belcar
2-3/8 24H Spa FIA GT
30-31/8 24H Zolder Belcar
7/9 Formula One GP F1 GP2
14/9 Truck GP Zolder Truck International Championship
21/9 Francorchampagne Spa BTCS & Belcar
27-28/9 Spa Hours Historic & Classic races
5/10 Superleague Formula Zolder Formula Series
Spa Racing Festival foreign promotion races
19/10 Belgian Last Races Zolder FIA GT & Belcar & BTCS
(*) organisator moet nog bevestigd worden aan de FIA door de promotor van de Champ Car wedstrijd op Zolder voor 17/12/07
BELGIAN RALLY CHAMPIONSHIP - CALENDAR 2008
15-16/3 East Belgian Rally
5/4 TAC Rally
26-27/4 Rallye de Wallonie
17/5 Sezoensrally
27-28/6 Belgium Ypres Westhoek Rally
13-14/9 Omloop van Vlaanderen
5/10 Haspengouw Rally
8-9/11 Rallye du Condroz
Vandaag wordt in het Wembley stadion de Race of Champions verreden. Voorafgaand aan de wedstrijd die de kampioen der kampioenen zal uitmaken, is er nog de Race Of Champions landencompetitie. Sterren uit de F1, NASCAR, WRC, DTM, WTCC, ... nemen het hier tegen mekaar op. Als eerbetoon aan de overleden Schot Colin McRae dragen de piloten allemaal een Schotse vlag op hun overal.
Kwartfinale Frankrijk - Noorwegen Sebastien Bourdais nam het op tegen de Noor Henning Solberg. Frankrijk won met vier seconden voorsprong in de Opel Streetfighter. Daarna was het de beurt aan de broer van Henning, Petter Solberg. Subaru WRC piloot Solberg moest het in de Ford Focus WRC afleggen tegen de Fransman Yvan Muller. De WTCC piloot maakte het Solberg knap lastig, maar de Noor wist het nog te halen met een minieme voorsprong van 0.2 seconden. Frankrijk en Noorwegen wonnen elk één race.
Scandinavië - Finland Vervolgens nam Tom Kristensen (Denemarken/Zweden) het op tegen Heikki Kovalainen (Finland) in de Opel Streetfighter. Kovalainen was snel weg en haalde het dan ook van Kristensen. Marcus Grönholm en Mattias Ekström mochten het onder mekaar uitvechten in een Ford Focus WRC. Een wagen waarvan Marcus Grönholm eerder dit jaar afscheid van nam door zijn 'pensioen'. Grönholm voelde de hete adem van Ekström in zijn nek maar laatsgenoemde maakte nog een kleine slipper in de laatste bocht waardoor de Fin met de zege aan de haal ging. Team Scandinavië kreeg twee gele kaarten en een tijdstraf van 5 seconden wegens het raken van de muur. Finland is door de twee overwinningen rechtstreeks geplaatst voor de volgende ronde.
Engeland - Schotland Jenson Button en David Coulthard mochten als eersten de Punto Abarth S2000 tot het uiterste drijven voor respectievelijk Engeland en Schotland. De F1 piloot die met de overwinning naar huis ging was Jenson Button. Andy Priaulx mocht het opnemen tegen Alister McRae in de Aston Martin. De 3-voudig WTCC kampioen ging tot op de limiet met de Aston en ging dan ook overtuigend aan de haal met de zege. Net zoals Finland plaatste ook Engeland zich rechtstreeks voor de volgende ronde.
USA - Duitsland Travis Pastrana, vorig jaar nog alleen in actie voor team USA, nam het dit jaar samen met NASCAR kampioen Jimmie Johnson op tegen Duitsland. Johnson en Schumacher vochten het onder mekaar uit in de Punto S2000. Veelvoudig wereldkampioen F1 kwam na de eerste ronde al door met twee seconden voorsprong en haalde het uiteindelijk ook probleemloos van Johnson. Pastrana en Vettel entertainden het publiek in de Aston Martins. Travis Pastrana kreeg een gele kaart voor het raken van de muur maar haalde het uiteindelijk toch van Vettel en bracht de stand weer in evenwicht.
Tie-break Finland en Engeland waren dus rechtstreeks geplaatst voor de halve finale, de twee andere halve finalisten moesten nog beslist worden in een extra duel. Petter Solberg en Sebastien Bourdais reden de beslissende wedstrijd in de ROC Buggy's. Bourdais was amper vertrokken of de Fransman vloog keihard met de Buggy in de muur als gevolg van een haperend gaspedaal. Noorwegen wist zich dus met gemak te kwalificeren. Schumacher en Pastrana reden de beslissende kwalificatierace eveneens in de Buggy. 'Der meister' bewees zijn kunnen nog maar eens en kwalificeerde Duitsland voor de volgende ronde, afsluitend met een portie "donuts draaien".
Halve Finale Finland - Noorwegen In de Punto Abarth S2000 namen Heikki Kovalainen en Henning Solberg het eerst tegen mekaar op. De McLaren rijder pakte de zege voor Finland. Petter Solberg en Marcus Grönholm vochten het onder mekaar uit in de Ford Focus WRC. Grönholm won het in "zijn" Focus WRC en plaatste Finland rechtstreeks voor de finale.
Engeland - Duitsland In de Opel Streetfighter gingen F1 veteranen Schumacher en Button het elkaar lastig maken. Button kwam na de eerste ronde door met twee tienden voorsprong, maar de nog lang niet versleten Schumi won nog in extremis. Vettel en Priaulx moesten voor de beslissing zorgen in de Focus WRC. De jonge Duitser stelde niet teleur en hierdoor kwalificeerde Duitsland zich voor de finale.
Finale:Finland - Duitsland Race Of Champions winnaar anno 2004, Heikki Kovalainen nam het in de finale op tegen niemand minder dan zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher in de Punto Abarth S2000. Het noodlot sloeg toe toen Michael Schumacher zijn Punto Abarth liet afslaan bij de start. Schumacher raakte uiteindelijk nog weg en in plaats van twee Punto's in twee aparte rijstroken, zagen we nu Kovalainen en Schumacher als het ware close racen op luttele centimeters van elkaar. Kovalainen kon het dan ook niet laten om Schumacher voorbij te gaan op start/ finish...
Het lot lag toen in handen van Sebastian Vettel in de Focus WRC. Vettel had nog een waterkansje, want de jonge F1 piloot moest het opnemen tegen Marcus Grönholm in diens eigen wagen... Marcus Grönholm droof de Focus WRC nog één laatste keer tot het uiterste, maar het was Sebastian Vettel die Grönholm versloeg 'op eigen terrein'!
Tie-break Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel reden de beslissende wedstrijd in de ROC Buggy's. Beiden ledigden ze de kan tot op de bodem... Vettel kwam na de eerste ronde als eerste over de streep met één seconde voorsprong, de vraag was of hij die voorsprong kon behouden. De jonge Duitser wist zijn kalmte te bewaren en klopte Heikki Kovalainen. Michael Schumacher en Sebastian Vettel mogen zich namens Duitsland uitroepen tot winnaars van de ROC Nations Cup anno 2007!
In een interview liet Marcus Grönholm ook nog weten dat hij nog niet van de tonelen verdwijnt. De Fin zal ook volgend jaar nog druk bezig zijn met rally.
Straks staat de Race of Champions op het programma waar de piloten afzonderlijk zullen strijden voor de titel "Champion of champions". Sebastian Vettel wordt zeker de te kloppen man, nadat hij in de finale eerst Grönholm versloeg in de Focus en vervolgens ook nog Kovalainen in de ROC Buggy
Race of Champions: Schumacher verslagen in de finale
Na de Nations Cup stond de Race Of Champions op het programma waar de F1, WTCC, WRC, ... sterren individueel strijden voor de titel van "Champion of Champions".
1/8e finale Michael Schumacher - Henning Solberg In de Opel Streetfighter van Solution F haalde Michael Schumacher het vlot van Henning Solberg. De voorsprong bedroeg een ruime twee seconden bij de finish. Jenson Button - Alister McRae Button en Alister McRae moesten aan de slag in de ROC Buggy's. Beiden raakten ze één keer de muur, waardoor ze allebei een gele kaart kregen. Jenson Button won de race en zou later in de kwartfinales nog uitkomen tegen Michael Schumacher.
Jimmie Johnson - Sebastien Bourdais Bourdais en Johnson op hun beurt mochten weer aan de slag met de Opel. Jimmie Johnson moest het onderspit delven voor Champ Car kampioen Bourdais. David Coulthard - Petter Solberg David Coulthard en de Noor Petter Solberg mochten zich uitleven in de Buggy's. Petter Solberg was echter iets te enthousiast en ging met de RoC Buggy in de rondte. Hij raakte daarbij ook nog eens de muur wat hem 1 gele kaart opleverde. Coulthard kwam over de finish... een kleine zestien seconden voor Petter Solberg.
Heikki Kovalainen - Sebastian Vettel Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel kwamen elkaar weer tegen. In de finale van de Nations Cup won Vettel van de Fin in de Buggy. Ditmaal reden de jonge F1 rijders met de Opel Streetfighter. Al zo vroeg in de Race of Champions kregen we een ware titanenstrijd, waar Heikki Kovalainen het ditmaal wel haalde van Sebastian Vettel. Andy Priaulx - Yvan Muller WTCC rijders Yvan Muller en Andy Priaulx waren de volgende om plaats te nemen achter het stuur van de Buggy's. Andy Priaulx toonde zich duidelijk de snelste, Yvan Muller kwam zelfs in aanraking met de muur wat hem een gele kaart opleverde. Priaulx kwalificeerde zich moeiteloos voor de kwartfinale.
Mattias Ekström - Tom Kristensen Tom Kristensen en Mattias Ekström waren de laatsten die het tegen elkaar opnamen in de 1/8e finale met de Opel. Kristensen kwam er niet aan te pas en Ekström won wederom. Marcus Grönholm - Travis Pastrana De Fin Markus Grönholm tenslotte nam het op tegen Travis Pastrana. De jonge Amerikaan won van Grönholm en sloot de 1/8e finale af met een donut.
Kwartfinale Schumacher - Button Michael Schumacher en Jenson Button kwamen in de kwartfinale uit met de RoC Buggy. Schumacher won in een 1.48 en Button kreeg een gele kaart aan zijn laars. Coulthard - Bourdais Coulthard en Bourdais gingen de strijd aan met de Opel. Bourdais ging bijna rechtdoor, maar gelukkig voor Bourdais ging hij ditmaal niet in de muur. Desalniettemin was het Sebastien Bourdais die zich kwalificeerde voor de halve finale.
Kovalainen - Priaulx Heikki Kovalainen en Andy Priaulx mochten het tegen mekaar opnemen in de Aston Martin. Priaulx was er wel gerust in, nadat hij Kovalainen vanmorgen in de Aston meermaals door de remmen zag gaan. Priaulx won het heel erg nipt met 9 honderste voorsprong. Heikki Kovalainen ging al half spinnend over de finish en brak nog een deel van de muur af na het passeren van de finish. Ekström - Pastrana De Zweed Mattias Ekström en Travis Pastrana sloten de kwartfinale af in de Focus WRC. Zowel Pastrana en Ekström hebben de nodige rally ervaring, maar toch kwamen ze allebei in aanraking met de muur. Travis Pastrana slaagde daar zelfs tot twee keer toe in en kreeg een straftijd van 5 seconden aan zijn broek. Ekström won de heat met ruime voorsprong.
Halve finale Schumacher - Bourdais In de halve finale stonden twee legendes tegenover mekaar. Uiteindelijk was het de F1 legende die aan het langste eind trok en zich plaatste voor de finale. Eerder vandaag kwam Bourdais ook al in actie met de Buggy, maar toen eindigde hij na enkele seconden al langs het circuit. De F1 legende haalde de bovenhand, Sebastien Bourdais kwam wel nog over de finish in tegenstelling tot de Nations Cup.
Priaulx - Ekström De laatste finaleplaats was voor een van de twee kampioenen. WTCC kampioen Andy Priaulx was niet van plan om vroeg naar huis te gaan, maar de onfortuinlijke Priaulx kwam vast te zitten in het zand na een spin. DTM kampioen Ekström won de wedstrijd en kwalificeerde zich voor de finale.
Finale:Schumacher - Ekström In de finale stonden Michael Schumacher en Race of Champions winnaar van vorig jaar, Mattias Ekström, tegenover elkaar. Schumacher in de rode Opel, Ekström in de gele. De twee kregen eerst allebei een opwarmronde alvorens aan de 'grande finale' te beginnen. Ekström kwam iets beter weg bij de start en na één ronde leidde de Zweed met 0.8 seconden. Mattias Ekström haalde het uiteindelijk van Schumacher in de Solution F Opel.
In de tweede ronde van de finale namen de twee het tegen mekaar op in de RoC Buggy. Schumacher leek in de Buggy sneller dan Ekström en kwam met de Buggy na 1 ronde voor Ekström over de streep. Schumacher haalde het uiteindelijk ruim met 9 tienden van een seconde en blijft in de running voor de titel.
Tie-break Het verdikt zal vallen in de zogenaamde tie-break waarbij Schumi en Ekström het nog 1 laatste keer tegen mekaar opnamen. Er was echter een hele discussie welke wagen gebruikt zou worden. Uiteindelijk werd beslist om opnieuw de Opels te gebruiken, maar dit keer ging Schumacher in de gele auto en Ekström in de rode.
Ekström maakte wederom een goede start in de Opel. Het verschil tussen Ekström en Schumacher bedroeg een halve seconde na de eerste ronde. Ekström had een kleine voorsprong maar Schumacher spinde nog in de laatste bocht. Mattias Ekström volgt zichzelf op als winnaar van de Race of Champions
De Formule Master (hier regerend kampioen Jerôme d'Ambrosio) volgend jaar ook met AR Motorsport
AR Motorsport breidt volgend jaar de activiteiten uit. Naast deelname aan de Northern European Cup Formule Renault 2.0 heeft teambaas Ronald Heiligers ook de International Formula Master op het programma staan. Het plan is om met twee autos deel te nemen aan de klasse, die in het voorprogramma van de Europese wedstrijden van het FIA WK Toerwagens rijdt. Volgende week al neemt AR Motorsport deel aan de officiële test van de International Formula Master op het circuit van Vallelunga nabij Rome.
Ik ben eigenlijk al jaren op zoek naar mogelijkheden om ons team breder te maken, verklaart Ronald Heiligers. Met één team van twee of drie autos in één serie ben je in de autosport immers redelijk kwetsbaar. Aanvankelijk keek ik naar mogelijkheden in Nederland, maar toen deed zich de kans voor in de International Formula Master en dat was in feite de meest logische optie. Het ligt immers in de lijn naar boven in relatie tot onze activiteiten in de Formule Renault.
"Goede TV-coverage, aanvaardbare budgetten" Heiligers is overtuigd van het potentieel van de klasse, die dit jaar zijn eerste seizoen beleefde. Ik vind het een goede klasse, ook als follow-up voor onze huidige rijders. Daarnaast is de TV-coverage via Eurosport goed, en zijn de budgetten op een aanvaardbaar niveau. Of de rijders die afgelopen seizoen voor AR Motorsport in de Formule Renault in actie kwamen, volgend jaar met het team doorgroeien naar de Formule Master, kan Heiligers nog niet zeggen. Van Gwendolyn Hertzberger is in ieder geval bekend dat ze de overstap naar de IFM maakt, maar zij koos voor het Italiaanse Famà-team. Volgende week test Paul Meijer met AR Motorsport op Vallelunga.
Geen logistieke problemen Heiligers voorziet geen logistieke problemen door de combinatie van Formule Renault en Formule Master. Volgende week draait AR Motorsport al een dubbel programma, want naast de Formule Master-test in Italië wordt er ook met de Formule Renault getest in het Spaanse Valencia. Voor de Formule Master werk ik nauw samen met Rob Franssen, die al jaren bij ons werkt. Hij gaat grotendeels het Master-project doen, terwijl ik meer bij de Formule Renault betrokken blijf, verklaart Heiligers. Daarnaast is Maarten Faas, die de afgelopen zeven jaar bij Racing for Holland aan de Dome werkte en daarvoor zeven jaar bij ons was, nu weer bij ons team teruggekeerd, dus qua ondersteuning zit het wel goed! AR Motorsport heeft nog niet de beschikking over de update-kit voor de Formule Master 2008. We gaan in Vallelunga eerst maar eens rijden om de auto te leren kennen, daarna gaan we verder in de voorbereiding voor volgend jaar, aldus Heiligers.
Technische wijzigingen voor 2008, D'Ambrosio positief na eerste test In de IFM worden volgend jaar Honda K20A-motoren ingezet, die de nogal onbetrouwbaar gebleken Mader-motoren gaan vervangen. Daarnaast is er gekozen voor een nieuwe versnellingsbak en hydrauliek, terwijl de Magneti-Marelli-computer voor het motormanagement dezelfde is die gebruikt wordt in de GP2. De eerste testkilometers met de nieuwe Formule Master werden eerder deze week afgelegd door regerend kampioen Jerôme dAmbrosio, die direct enthousiast was: De nieuwe versnellingsbak schakelt veel sneller en preciezer en de motor heeft veel meer trekkracht bij lage toerentallen.
Sébastien Buemi rijdt met Red Bull-steun volgend jaar GP2
Een aantal weken geleden stond er in het gezaghebbende Britse vakblad "Autosport" een uitgebreide reportage over het talentenprogramma van energiedrankjesgigant Red Bull. Onderdeel van het artikel was een overzicht van rijders die de afgelopen jaren deel van dat programma uitmaakten, maar inmiddels niet meer de ondersteuning van Dietrich Mateschitz genieten. En dat was een hele lijst... Bij sommige namen betrapten we onszelf op de vaststelling: "Goh, ja, nooit meer iets van gehoord..." Het aanname- en ontslagbeleid van oud-coureur Dr. Helmut Marko, die voor Mateschitz het autosportprogramma van Red Bull leidt, is soms op z'n zachtst gezegd nogal onduidelijk. Een ding is zeker: er moet in ieder geval onvoorwaardelijk gepresteerd worden. Zo wekt het dan ook weinig verwondering dat Red Bull op zijn eigen website meldt dat er volgend jaar nog meer naar de prestaties gekeken gaat worden. "Competition from the beginning" is het motto.
Als Red Bull-rijder heb je je bovendien maar te schikken in het programma dat de sponsor voor je uitzet. Wil je dat niet, dan kun je elders zonder steun vanuit Salzburg je loopbaan voortzetten. Dat ondervond bijvoorbeeld de Portugees Filipe Albuquerque, die als vierde in de eindstand van de Renault World Series nou niet bepaald kan worden verweten dat hij slecht presteerde. Red Bull wilde hem een jaar Formule Nippon laten rijden. Wat voor de Portugees geen probleem was geweest, mits er daarna kansen in Europa hadden gelegen. Dat wilde Red Bull niet toezeggen, waarop de samenwerking werd beëindigd. Albuquerque behoort nu tot het forse aantal coureurs dat deze week in het Spaanse Almeria een Audi-DTM-auto test.
Testsessie op Estoril levert vier nieuwe rijders op Om nieuwe rijders te vinden voor het selectiekader in 2008 hield Red Bull dit najaar een uitgebreide testsessie op het circuit van Estoril. Uiteindelijk zijn er vier nieuwe coureurs opgenomen in het kader: de Indiër Karun Chandhok (23), die volgend jaar in de GP2 uitkomt, de Spanjaard Daniel Juncadella (16), die zijn talent mag bewijzen in de Europese Formule BMW, alsmede de Australiër Daniel Ricciardo (18) en de Fransman Jean-Eric Vergne (17), die beide zullen racen in de Eurocup Formule Renault.
Dit zijn alle Red-Bull-rijders voor 2008 en de teams en klasses waarin ze uitkomen:
Afgelopen week maakte het nieuwe Lola Daytona Prototype zijn shakedown op Road Atlanta en Savannah
De gloednieuwe Pontiac Lola voor de populaire GrandAm series
Shakedown Lola Daytona Prototype Het team van Krohn Racing maakte de afgelopen week met het gloednieuwe Daytona Protoype chassis van Lola twee shakedowns op Road Atlanta en Savannah. De Lola die door een Pontiac-motor werd aangedreven werd afwisselend bestuurd door Tracy Krohn van Krohn Racing, Nic Jonsson en Riccardo Zonta, die laaiend enthousiast waren. Riccardo Zonta. Die auto ging perfect tijdens de eerste test. Ook de Lola ingenieurs waren meer dan tevreden. Andrew Burston van Lola: De test verliep geheel volgens verwachting, de feedback van de rijders was perfect, en voor de eerste wedstrijd op Daytona moeten nog een aantal kleine problemen worden opgelost. Maar ik heb er het volste vertrouwen in. Op korte termijn wordt ook de nieuwe Dallara voor de GrandAm-series voor zijn eerste shakedown verwacht.
Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.
Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing
Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.
Danny van Dongen komt in 2008 in de Dutch Supercar Challenge met een Corvette C6 in de Supersport 1 klasse uit. Tijdens het jaarlijkse DSC-feest in Breda kwam dit nieuws naar buiten.
Een Callaway Corvette C6 valt in 2008 in de DSC te bewonderen. Er zal door Kroymans Racing een Callaway C6 in de Supersport 1 klasse worden ingezet voor de combinatie Van Dongen-Kroymans. Foto: GM Racing
Callaway Corvette C6 in Supersport 1 klasse Het steeds populairder wordende DSC kampioenschap heeft in 2008 over belangstelling niet te klagen. De Mosler Challenge, de Hansen GT, de K1 Roadster, Porsches en Aston Martins zullen volgend seizoen voor het nodige spektakel gaan zorgen. In de Supersport 1 klasse zal Chevrolet vertegenwoordigd zijn. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe verklaarde tijdens het DSC-feest tegenover autosport.nl dat er op dit moment bij Callaway in Duitsland een Corvette C6 voor de Supersport 1 klasse van het DSC wordt opgebouwd. De C6 zal in 2008 ingezet gaan worden voor de combinatie Danny van Dongen en Rogier Kroymans. Voor dit project heeft men Danny van Dongen als eerste rijder aangetrokken. De auto zal door Kroymans Racing worden ingezet. Behalve de Supersport specificaties kan deze auto ook in de GT4 klasse worden ingezet. Dick Braakhekke van Cadillac Corvette Hummer Europe: Wij hebben enorm veel belangstelling voor dit project. Mogelijk dat er bij voldoende interesse in de toekomst meerdere Callaway Corvettes in de DSC zullen worden ingezet. Van Dongen kwam de afgelopen jaren in de Belcar Original ,DSC en Benelux Racing Leaque uit en beschouwt de samenwerking met Callaway als een nieuwe belangrijke stap in zijn GT-carriere.
Interlagos onder vuur na dodelijk ongeval (+ schokkende video)
Op het circuit Interlagos, waar ook de Braziliaanse F1 Grand Prix wordt gehouden, heeft zich afgelopen weekend een dodelijk ongeval voltrokken. De 26-jarige Rafael Sperafico raakte met zijn Stock Car Light in de laatste bocht van de baan, waarna hij terug op de circuit terecht kwam en vol door een andere deelnemer werd geraakt.
Waarschuwing: dodelijk ongeval
Sperafico overleed vrijwel direct aan een hartstilstand. De tegemoetkomende rijder werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis afgevoerd. In Brazilië is het ongeval hard aangekomen. In 2006 crashten Mark Webber en Fernando Alonso erg hard op dezelfde plek. Zij kwamen er toen ongedeerd vanaf.
Sierra Sierra heeft de line-up voor volgend jaar gecomplementeerd met een tweede Amerikaanse coureur. Het Champ Car Atlantic team maakte vlak na het afgelopen seizoen al bekend dat Dane Cameron voor het team gaat rijden in 2008. Begin deze week voegde Sierra Sierra hier nog een andere Amerikaan aan toe. Jonathan Bomarito komt over van PR1 Motorsports, waarmee hij dit jaar op de vijfde plaats eindigde in de eindrangschikking van de Atlantic Series.
Van Sierra Sierra wordt veel verwacht voor het volgende seizoen. Het team kende een succesvol 2007 met Raphael Matos, die het kampioenschap won, en James Hinchcliffe, die als vierde in het eindklassement eindigde. Komend seizoen gaat het team proberen eenzelfde resultaat neer te zetten met Cameron, de Star Mazda kampioen van 2007, en Jonathan Bomarito.
Ik was erg opgewonden, toen Richard Raeder mij opbelde, vertelde Jonathan Bomarito. Ik heb er nu al zin in om met het team samen te werken en te testen in het voorjaar. Dit is het beste nieuws waar ik op had kunnen hopen. In het weekend van 19 en 20 april maakt de Amerikaan zijn racedebuut bij Sierra Sierra, tijdens de seizoensopener in Long Beach.
Frank Williams heeft zijn coureur Nico Rosberg voor de komende twee jaar aan hem weten te binden. De Duitse rijder, die volgens de geruchtenmolen in beeld was bij McLaren, blijft zijn team dus trouw tot en met 2009.
De zoon van voormalig Formule 1-kampioen Keke Rosberg stelt blij te zijn bij Williams te blijven. ,,Ik heb een sterk verbeterd contract gekregen en die heb ik geaccepteerd, stelde de talentvolle piloot in het blad Bild am Sonntag. Rosberg is de nummer één-rijder van het team. Kazuki Nakajima is de tweede coureur van de renstal.
Hij heeft er drie jaar op moeten wachten, maar eindelijk heeft Nicola Larini dan toch zijn eerste overwinning met de Chevrolet Lacetti binnen. Oké, het ging om een demonstratierace tijdens de Bologna Motor Show en dat is inderdaad wat minder dan een echte WTCC-race, maar toch. Op een drijfnat parcours dat was uitgezet op het terrein bij het tentoonstellingscomplex in de Italiaanse stad versloeg Larini in de finale over twee heats zijn landgenoot Roberto Colciago, die met een SEAT Leon in actie kwam. Larini won de eerste heat, Colciago schreef de tweede manche op zijn naam, maar in de totaalscore kwam Larini toch als winnaar uit de bus.
Het zou wel eens het laatste optreden van de oud-DTM-kampioen en oud-Formule 1-coureur met de Chevrolet geweest kunnen zijn. Hoewel Larini dit seizoen wel als best geklasseerde Chevrolet-rijder in de eindstand van het WK eindigde (twee punten voor merkgenoot Alain Menu) slaagde hij er, in tegenstelling tot teamgenoten Alain Menu en Rob Huff, nimmer in om een wedstrijd op zijn naam te schrijven. Menu is de enige van het trio die al is vastgelegd voor volgend jaar, de posities van zowel Larini als Huff zijn onzeker. Naar verluidt heeft Chevrolet-sportbaas Eric Nève een aantal coureurs een aanbieding voor 2008 gedaan.
Daarbij was ook James Thompson, maar die gaf er de voorkeur aan als kopman bij N-Technology te blijven in plaats van zich opnieuw in een team te moeten inwerken en wellicht de tweede man achter Menu te zijn. Een opmerkelijke beslissing van Thompson, temeer daar nog niet vast staat met welk merk N-Technology volgend jaar in het WTCC in actie komt. Natuurlijk wijzen de voortekenen in de richting van een Honda-project met fabrieksondersteuning, maar ook wat dat betreft is de kogel nog niet volledig door de kerk. Naar verluidt zou Colciago als tweede man onderdak vinden bij N-Technology. De Italiaan neemt daarbij in ieder geval sponsorgeld mee, hetgeen ook zou gelden voor een eventuele derde rijder.
In Bologna kwamen de Alfa Romeo's 156 van N-Technology in ieder geval voor de laatste keer in actie. Thompson bezette de derde plaats. De tweede auto van het team, dat sinds medio jaren negentig tal van successen met Alfa Romeo behaalde in het Italiaans kampioenschap, het ETCC en het WTCC, met rijders als Fabrizio Giovanardi, Augusto Farfus en de genoemde Thompson, werd in Bologna bestuurd door motorcoureur Marco Melandri.
Tom Coronel in actie op het stratencircuit van Porto
De World Motorsport Council van de FIA, het hoogste bestuursorgaan in de autosport, heeft in zijn zitting van afgelopen week in Monaco een wijziging van de kalender van het FIA WK Toerwagens goedgekeurd. De Portugese ronde van het WTCC, die oorspronkelijk op de planning stond voor 6 juli, is nu een week later, op 13 juli. Tot de verandering is besloten om het samenvallen van de toerwagenrace met de Britse Formule 1-Grand Prix op het circuit van Silverstone te vermijden. Nu valt de race echter wel samen met de DTM-wedstrijd op Zandvoort, omdat zowel de DTM als het WTCC de Formule 1-weekeinden zoveel mogelijk uit de weg gaan. Overigens wordt de Portugese WTCC-race volgend jaar verreden op het voormalig Grand Prix-circuit van Estoril. Dit jaar was het eerste optreden op het weliswaar smalle, maar wel spectaculaire Boavista-stratencircuit van Porto een enorm succes, met meer dan 100.000 bezoekers over het weekend. Er is echter afgesproken dat er in Porto om het jaar wordt gereden, omdat de kosten voor de lokale organisatie voor de opbouw van het circuit anders te hoog zouden worden. In de jaren waarin er niet in Porto geracet wordt, is het WTCC-circus te gast in Estoril, zo is vastgelegd in de overeenkomst tussen WTCC-organisatie KSO en de Portugese overheid, die de races grotendeels financiert.
Nog geen nieuws is er overigens over een mogelijk optreden van het WTCC op het circuit van Zolder. Nadat de oorspronkelijk geplande race in Mexico wederom van de kalender verdween, diende Zolder zich aan om een twaalfde evenement in 2008 te organiseren, waarbij in België dan de eerste Europese races van het seizoen zouden plaatsvinden, na de opening in het Braziliaanse Curitiba. Naar we begrepen zijn onderhandelingen nog steeds gaande, maar nog niet afgesloten. Ook achter Anderstorp staat nog steeds een sterretje, want daar moeten nog de nodige wijzigingen aan het circuit worden doorgevoerd om de WTCC-organisatie geheel tevreden te stellen.
De kalender van het WTCC 2008 op een rijtje:
2 maart Curitiba (Brazilië) 18 mei Valencia (Spanje) 1 juni Pau (Frankrijk) 15 juni Brno (Tsjechië) 13 juli Estoril (Portugal) 27 juli Brands Hatch (Groot-Brittannië) 31 augustus Oschersleben (Duitsland) 21 september Anderstorp* (Zweden) 5 oktober Monza (Italië) 26 oktober Okayama (Japan) 16 november Macau (China)
Fernando Alonso (links) zal in 2008 zijn rivaal Lewis Hamilton (rechts) gaan bekampen met een Renault F1.
De kogel is eindelijk door de kerk. Fernando Alonso gaat in 2008 voor de Formule 1-stal van Renault rijden. Daarmee keert de Spanjaard terug naar het team waar hij in 2005 en 2006 wereldkampioen is geworden. Nelson Piquet junior wordt de tweede rijder bij de formatie van Flavio Briatore.
Met de komst van Alonso is een langdurige speculatie beëindigd. Al maandenlang deden de geruchten de ronde dat de bij McLaren na één seizoen opgestapte piloot zou terugkeren bij de door ING gesponsorde formatie van Renault.
Romain Grosjean reserve Renault neemt dus ook afscheid van Heikki Kovalainen en Giancarlo Fisichella. Deze twee Renault F1-rijders van 2007 zullen ook geen reserverol gaan vervullen. Die positie wordt in 2008 namelijk ingevuld door Romain Grosjean. De Fransman veroverde dit jaar de titel in de Formule 3 Euroseries.
'Welkom terug Fernando' Flavio Briatore is heel blij. ,,Fernando en Nelsinho zullen een van de meest spectaculaire line-ups van de Formule 1 gaan vormen, stelt de teambaas in een door ING opgestelde verklaring. ,,We zijn erg blij dat Fernando terugkeert. Wij heten hem van harte welkom bij het team waar hij zijn grootste successen heeft geboekt.
Veelbelovend De flamboyante Italiaan is ook erg te spreken over het vastleggen van de zoon van voormalig en meervoudig Formule 1-kampioen Nelson Piquet. ,,Nelsinho is een van de meest veelbelovende coureurs in de autosport, meent Briatore. ,,Na zijn tweede plaats in het GP2-kampioenschap van 2006, heeft hij afgelopen jaar veel F1-ervaring opgedaan als testcoureur bij ons. Hij is er nu klaar voor om de volgende stap te zetten.
Hard werken Renault F1 team-president Bernard Rey is ook in zijn nopjes. ,,Ons hele team heeft de afgelopen maand ongelooflijk hard gewerkt om terug te keren naar de absolute top. Een enorm goede line-up met rijders is een essentiële voorwaarde om echt mee te kunnen gaan doen. Dat is ons nu gelukt. Alle signalen staan op groen om volgend jaar weer races te kunnen winnen
Nieuw hoofdstuk Fernando Alonso, die in het verleden al vijftien keer een Grand Prix won voor Renault, is een blij man. ,,Ik ben zeer opgetogen dat ik terugkeer naar Renault, stelt de 26-jarige Spanjaard. ,,Dit is het team waar ik vanaf 2003 ben opgegroeid in de Formule 1. Nu is het tijd voor ons om een nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik heb alle vertrouwen dat we samen weer de top kunnen bereiken. Renault heeft een moeilijk jaar achter de rug. Maar ik weet dat het team in de breedte erg sterk is. Ik denk dat ze snel een competitieve auto voor 2008 kunnen maken.
Nelsinho Piquet, dit jaar actief als testcoureur van Renault. Foto: Renault F1
Kans De 22-jarige Piket jr. completeert het team. ,,Ik wil allereerst Flavio bedanken dat hij vertrouwen in me heeft voor 2008. Het is voor mij een fantastische kans om bij een van de beste teams mijn F1-debuut te maken.
R28 De Renault R28, waarmee het volgend jaar moet gebeuren, zal volgende maand voor het eerst gaan rollen. Tijdens de F1-test op Valencia, van 22 tot en met 24 januari, gaat de R28 van start. Op donderdag 31 januari zal de nieuwe vierwieler officieel worden gelanceerd in Parijs.