Mattias Ekström rijdt voortaan ook in een Audi R8
DTM-Meister 2007 Mattias Ekström heeft zichzelf op een blauw-zilvere Audi R8 getrakteerd. "Het gaat me niet alleen om de kleur welke me doet denken aan mijn Red Bull Audi A4 DTM, maar het is ook gewoon een fascinerende sportwagen", aldus de 29-jarige Zweed. "In de zomer mocht ik er al eens in rijden en toen wilde ik zo'n auto graag in mijn garage hebben!"
De Audi fabriekscoureur kreeg zijn eigen R8 de dag na het DTM kampioenschapsfeest van Audi. Waar hij uit handen van Jörg Felske (Hoofd van de sales afdeling van Audi AG Duitsland) zijn 420pk sterke wagen mocht ontvangen.
Het team van Roger Penske heeft zich voor de komende 24 Uren van Daytona ingekocht bij Sun Trust Racing van Wayne Taylor.
Naast de ALMS komt het team van Penske voor 1 wedstrijd ook uit op Daytona. Voor bijna alle topcoureurs uit de diverse Amerikaanse kampioenschappen een absolute "must" aan het begin van het nieuwe seizoen. Foto: GM
Penske koopt zich in voor 24U Daytona Roger Penske heeft zich voor de komende 24 Uur van Daytona ingekocht bij het Sun Trust Team van Wayne Taylor. Onder het startnummer 9 zet het team van Wayne Taylor met sponsoring van Toshiba een tweede Pontiac Riley in, welke bestuurd gaat worden door ex NASCAR kampioen Kurt Busch(2004), tweevoudig Indy-winnaar Helio Castroneves en de Australiër Ryan Briscoe, die afgelopen seizoen voor Team Penske in de ALMS met een Porsche RS Spyder uitkwam. Regerend NASCAR-kampioen Jimmie Johnson werd vorige week bij het team van Bob Stallings bevestigd. Vele coureurs uit de verschillende Amerikaanse disciplines zoals NASCAR, IRL en Champcar beschouwen de 24 Uur van Daytona als opwarmertje voor het nieuwe seizoen
Jan Lammers gaat met een Porsche RS Spyder rijden in de Le Mans Series
Jan Lammers komt volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid met een Porsche RS Spyder uit in de 1000-kilometerraces van de Le Mans Series plus de 12 Uur van Sebring. De Zandvoorter meldt dat hij "voor 95 procent rond" is met de Zwitser Freddy Lienhardt, die met zijn team Lista-Horag Racing een RS Spyder gaat inzetten. Derde rijder in het team is de Belgische routinier Didier Theys. Deelname aan de 24 Uur van Le Mans staat niet op het programma van het Zwitserse team, maar voor de Franse lange-afstandsklassieker heeft Lammers "een aantal interessante aanbiedingen" ontvangen.
Het nieuws betekent dat er de facto een einde is gekomen aan de sportwagenactiviteiten van Racing for Holland, het team waarmee Lammers sinds 1999 (aanvankelijk onder de vlag van Konrad) uitkwam in Le Mans en ook successen boekte in het inmiddels ter ziele gegane FIA Sportscar-kampioenschap, waarin Racing for Holland in 2001 de titel won. "Het hele Dome-verhaal heeft uiteindelijk niet helemaal datgene opgeleverd wat ik ervan verwacht heb", zegt Lammers. "Er moest ieder jaar teveel geld bij en dat is geen gezonde basis. Dat betekent echter niet dat ik de tijd met Racing for Holland als verloren beschouw, verre van dat. Racing for Holland heeft me immers op tal van andere fronten heel wat deuren geopend." Het bedrijf in Katwijk gaat door met de activiteiten in de Samsung BMW 130i Cup en het runnen van het A1 Team Netherlands. Daarnaast is er nog capaciteit voor andere activiteiten in opdracht van derden.
Naast LMS ook BMW 130i Cup en ADAC GT Masters Jan Lammers zelf zit komend jaar bepaald niet stil: naast de zes LMS-races en Le Mans neemt hij wederom deel aan de Samsung BMW 130i Cup en rijdt hij in de Duitse ADAC GT Masters in een Lamborghini met Marius Ritskes. "In die serie heb ik dit jaar al een race gedaan en dat is heel goed gevallen", aldus Lammers, die verwacht zonder de beslommeringen van een eigen sportwagenteam meer tijd voor zichzelf te krijgen. "Tot nu toe was ik toch altijd van november tot augustus bezig om het allemaal voor elkaar te krijgen, Le Mans en alles wat eromheen hangt. Nu ben ik in de luxe positie dat ik naar het circuit kom en gewoon kan instappen en rijden. Dat is wel prettig." Het racen met Porsche is uiteraard niet nieuw voor Lammers: in 1983 en 1984 reed hij met de bekende Canon-Porsche 956 voor het team van Richard Lloyd.
ATS F3 Cup: Van Amersfoort Racing grossiert in prijzen
Tijdens de 40e editie van de Essen Motor Show vond vandaag op de Opel-stand de jaarlijkse prijsuitreiking van de F3 Verein plaats.
Alle trotse prijswinnaars uit de ATS F3 Cup
Van Amersfoort Racing grossiert in prijzen Het team van Frits van Amersfoort grossierde vanmiddag op de Essen Motor Show in prijzen. Kampioen Carlo van Dam mocht vanmiddag de kampioensbeker van de ATS F3 Cup in ontvangst nemen. Behalve de kampioensbeker kreeg de Nederlander tevens nog een cheque van 10.000 Euro overhandigd omdat hij dit seizoen de beste Rookie in het kampioenschap was. Teamgenoot Recardo Bruins mocht de beker voor de vierde plek in het kampioenschap in ontvangst nemen. Tevens ontving het team van Frits van Amersfoort(die zelf niet aanwezig kon zijn) nog een beker voor het team dat de beste prestaties in het kampioenschap leverde. Kampioen Carlo van Dam boekte maar liefst 9 overwinningen, scoorde tien poles en liet zevenmaal de snelste ronde registreren. Teamgenoot Recardo Bruins was goed voor twee overwinningen, twee poles en tweemaal de snelste ronde. Kampioen Carlo van Dam, die recentelijk zowel in een GP2 als WSR by Renault 3,5L bolide testte houdt voor 2007 alle opties open. Ook de F3 Euroseries behoort volgens Van Dam in 2008 tot de mogelijkheden.
Record aantal prijzen in de ATS F3 Cup voor het team van Frits van Amersfoort tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking in Essen
Een overgelukkige Rookie-kampioen met zijn bonusprijzen
Het Formule 1-team van Renault mag de handjes dichtknijpen. De formatie van Flavio Briatore is gisteren tijdens een hoorzitting van de FIA in Monaco schuldig bevonden aan het breken van artikel 151c van de Internationale Sport Code, maar krijgt niettemin geen straf opgelegd.
Volgens de World Motor Sport Council van de FIA heeft Renault wel degelijk artikel 151c van de International Sporting Code gebroken. Dit bleek tijdens de hoorzitting waar de Franse renstal zich moest verantwoorden voor het in bezit hebben van intellectuele eigendom van McLaren. Het bewuste artikel refereert aan het in diskrediet brengen van de autosport.
Geen bewijs Renault krijgt echter geen straf opgelegd omdat niet bewezen kan worden dat het de beschikbare McLaren-info heeft gebruikt voor hun eigen wagen. McLaren kreeg afgelopen zomer aanvankelijk ook geen straf voor het in bezit hebben van Ferrari-info. Pas later, toen er emailcontact tussen de McLaren-rijders Fernando Alonso en Pedro de la Rosa en sms-verkeer tussen Nigel Stepney en Mike Coughlan werd ontdekt, kwam er een vervolghoorzitting. Daar kreeg de Britse stal vervolgens een megaboete van 100 miljoen dollar opgelegd. Tevens moest het team alle constructeurspunten inleveren en verloor het daarmee de wereldtitel voor F1-teams.
Rickard Rydell mag na een geslaagd gastoptreden in Macau volgend jaar weer voor SEAT racen
Samen met de Brit James Thompson en de Duitser Peter Terting was de Zweed Rickard Rydell eind vorig jaar een van de slachtoffers toen SEAT het fabrieksprograma in het FIA WK Toerwagens getalsmatig enigszins terugschroefde. De Zweed viel buiten de boot en was het grootste deel van het afgelopen seizoen werkloos, afgezien van een gastoptreden voor Chevrolet bij zijn WTCC-thuisrace op het circuit van Anderstorp, dat voor heel wat discussie zorgde. Bij Chevrolet deed hij zijn eigen kansen geen goed. In de eerste wedstrijd maakte hij weliswaar braaf plaats voor de kopmannen, maar in de tweede race ging hij zelf voor de gladiolen en won, wat hem weinig sympathie bij het team opleverde. Het bleef dan ook bij een eenmalig optreden. Dat ze bij SEAT zijn telefoonnummer nog hadden, bleek voorafgaand aan de race in Macau, waar hij door de Spaanse brigade werd ingehuurd om Yvan Muller te helpen in de titelstrijd. Dat beviel blijkbaar goed, want nu heeft SEAT aangekondigd dat Rydell volgend jaar het hele seizoen in het WTCC voor het merk in actie komt. De Zweed keert daarmee definitief terug op het oude nest.
Eerder al bevestigde SEAT het aanblijven van Jordi Gené, Tiago Monteiro, Yvan Muller en Gabriele Tarquini, zodat het totale aantal fabrieksauto's in de gecombineerde operatie van het Spaanse SEAT Sport en het Franse ORECA-team van Hughues de Chaunac nu op vijf komt. De status van de Mexicaan Michel Jourdain jr. is nog wat onduidelijk, maar die bracht via SEAT Mexico wel een flink geldbedrag mee. Welke invloed het vastleggen van Rydell heeft op de kansen van Tom Coronel bij SEAT valt eveneens nog niet te zeggen. Desgevraagd verklaarde een woordvoerder van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, dat achter de schermen nog steeds volop gesprekken gaande zijn om Tom Coronel na zijn goede prestaties in de afgelopen seizoenen opnieuw in het WTCC bij SEAT onder te brengen. Dat daarbij een plaats in het fabrieksteam de voorkeur geniet, behoeft uiteraard geen betoog, en vele insiders in het WTCC zijn het er al lang over eens dat Coronel op basis van zijn kwaliteiten zo'n plaats zonder meer verdient. Maar het is evenzeer bekend dat er in de autosport wat dat betreft veel meer krachten een rol spelen dan alleen de prestaties op de baan...
Oud F1-coureur Alexander Wurz test vandaag op het Franse Le Castellet de nieuwe versie van de Peugeot 908 Hdi FAP.
Eerder kondigde de Oostenrijker al aan graag nog eens Le Mans te winnen, maar alleen wanneer hij een fabrieksauto tot zijn beschikking zou krijgen. Om de komst van Wurz mogelijk te maken, zal waarschijnlijk Jacques Villeneuve aan de kant worden geschoven.
Wurz won de prestigieuze race al eerder in 1996 met een TWR-Porsche
Fisichella proeft Force India: "Het verliep niet helemaal zoals ik wilde"
JEREZ - Samen met Franck Montagny kroop Giancarlo Fisichella gisteren voor het eerst achter het stuur van Force India F1. Op Circuit de Jerez in Zuid-Spanje werkte het duo onder andere aan de set-up, ontwikkeling aan het chassis en evalueerden zij aan het nieuwe ECU-pakket (waaronder de uitschakeling van de tractiecontrole zich bevindt).
De testdag werd gekenmerkt door vele rode vlaggen, die veel irritatie veroorzaakten bij de rijders en het team. Tevens door kleine mechanische problemen en spins van beide coureurs kon er geen 'toptijd' genoteerd worden.
"Het was mijn eerste dag in twee maanden dat ik achter het stuur kroop van een F1-bolide", zei Fisichella, die kennis maakte met een voor hem nieuwe auto, motor en elektronica. "Ik ben best tevreden met mijn testdag, maar het verliep niet helemaal zoals ik wilde. Met nieuwe banden kreeg ik problemen met de hydraulische druk en toen ik met slicks naar buiten reed bleek er een probleem met de diffuser te zijn."
"Toch denk ik dat dit een positieve dag was en een goede basis voor morgen", aldus de Italiaan. Woensdag volgt de tweede testdag op Jerez, waarbij Fisichella opnieuw zal testen. Franck Montagny geeft het stuurtje door aan de Oostenrijker Christian Klien.
Jerez - Tijdens de tweede testdag van de F1-wintertests heeft Lewis Hamilton laten zien zijn snelheid niet te zijn verloren. Na een rustige periode kroop de Brit vandaag weer achter het stuur van de McLaren en wist direct de snelste tijd te realiseren. Echter kostte dit wel enige moeite, in de ochtend schoot hij van de baan en veroorzaakte hiermee een rode vlag. Later bleek dat de Brit nog niet gewend was aan het rijden zonder traction control, en daardoor de controle over zijn McLaren verloor.
Verrassend was de tweede plaats van David Coulthard, op minder dan een tiende van Hamilton. Felipe Massa eindigde de dag als derde. Net als gisteren reden ook vandaag een aantal coureurs op slicks, die vanaf 2009 weer de dienst gaan uitmaken.
Lange tijd stond wereldkampioen Kimi Raikkonen bovenaan de tijdenlijst, maar aan het einde van de sessie wist Hamilton er toch onderdoor te duiken. De Fin eindigde uiteindelijk als vierde, vlak voor Pedro de la Rosa op slicks. Nelsinho Piquet liet zich ook vandaag weer van zijn goede kant zien door een zesde tijd te noteren. Echter kostte dit wel enige moeite want hij zorgde drie minuten na het begin van de ochtendsessie direct voor de eerste rode vlag nadat hij van de baan schoof.
Het Force India F1 Team had de vandaag de smaak goed te pakken met twee ervaren coureurs achter het stuur, Giancarlo Fisichella en Christian Klien. De Oostenrijker reed een knappe zevende tijd, op zon acht tienden van de snelste man. Fisichella eindigde de dag als negende, vlak achter Sebastian Vettel. Wel moet worden opgemerkt dat beide coureurs deze snelste tijd realiseerden op slicks.
Tijden Jerez testdag 2
Pos Driver Team Time Laps
1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:19.371 73
2. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:19.421 80
3. Massa Ferrari (B) 1:19.761 97
4. Raikkonen Ferrari (B) 1:19.779 87
5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:19.887 62
6. Piquet Renault (B) 1:19.982 71
7. Klien Force India-Ferrari (B) 1:20.187 86
8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.398 57
9. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:20.470 102
10. Kubica BMW-Sauber (B) 1:20.487 118
11. Glock Toyota (B) 1:20.523 54
12. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.533 75
13. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:20.671 66
14. Zuber Super Aguri-Honda (B) 1:20.897 109
15. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.944 41
16. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:21:068 67
17. Davidson Super Aguri-Honda (B) 1:21:076 74
18. Barrichello Honda (B) 1:21:184 103
19. Kobayashi Toyota (B) 1:21:699 118
20. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:22.875 93
Afgelopen woensdag overleed in een verzorgingstehuis in het Duitse Ottobrunn nabij München Elly Beinhorn-Rosemeyer op 100-jarige leeftijd. Elly Beinhorn verwierf in de jaren dertig van de vorige eeuw grote faam in Duitsland als pionier op het gebied van de luchtvaart, waarin ze vele records vestigde. In 1936 trad ze in het huwelijk met de al even bekende Bernd Rosemeyer, fabriekscoureur met de beroemde Silberpfeile voor het team van Auto Union.
Nadat ze een lezing over luchtvaart had bijgewoond, wilde Elly Beinhorn, de enige dochter van een handelaar uit Hannover, niets anders dan piloot worden. In november 1928 maakte ze haar eerste vlucht, in 1929 verwierf ze haar A-brevet en kocht ze van haar gespaarde geld een Messerschmidt M23. Deelname aan het Duits kampioenschap kunstvliegen werd niet het succes waarop ze gehoopt had: door verkeerd lezen van de reglementen voerde ze de oefeningen niet correct uit. Solovluchten over lange afstanden waren meer haar métier.Twee jaar later al maakte ze haar eerste vlucht naar Afrika met een Klemm Kl26, in 1932 vloog ze voor het eerst rond de wereld. In 1935 baarde ze opzien door in één dag van Duitsland naar het Aziatisch deel van Turkije en weer terug te vliegen, destijds een hele onderneming.
Eerste ontmoeting met Bernd Rosemeyer Op 29 september 1935 ontmoet Beinhorn coureur Bernd Rosemeyer na afloop van de Grote Prijs op het Masarykcircuit in de Tsjechische stad Brno. In haar boek Mein Mann der Rennfahrer schrijft ze over die eerste ontmoeting: Kom, wees aardig, ga naar hem toe en feliciteer die jongen. Het is zijn eerste overwinning. Je doet hem er een plezier mee. De opmerkingen over het feliciteren maakte een oude bekende uit de autosport, nadat de jonge Rosemeyer als winnaar voor drie Alfas over de eindstreep was gekomen. Ik wilde niet aardig of onaardig zijn, ik wilde bij deze gelegenheid echter graag op de achtergrond blijven, omdat ik s avonds zelf nog een voordracht voor Duitse piloten in de Tsjechoslowaakse republiek moest houden. Bovendien, zo vervolgt Beinhorn, lagen haar sympathiën in de race elders: Bij de elegante Hans Stuck, die tijdens de race allerlei dramas beleefde.
Geen romantisch aanzoek, wel een huwelijk Desondanks komt het toch tot een ontmoeting en al snel ontwikkelt zich daaruit een romance. Beinhorn denkt niet aan trouwen, wil vooral blijven vliegen, maar Rosemeyer overtuigt haar toch, al is er van een romantisch aanzoek bepaald geen sprake: Kort voor zijn vertrek begeleidde hij me nog een stuk naar Zwickau, waar ik een lezing moest houden. Midden op de Dübener Heide op een kruispunt die plek vergeet ik nooit meer zei Bernd plotseling: Ik trouw toch wel met je. Zo gebeurt het inderdaad, op 13 juli 1936, want beide hadden 13 als geluksgetal. Op 12 november 1937 wordt uit het huwelijk Bernd Rosemeyer jr. geboren, die tot op de dag van vandaag een vermaard orthopedisch chirurg en professor in München is.
Recordritten met de Auto Union "Stromlinie"
"Ik kwam niet meer op tijd in Frankfurt" Het geluk duurt niet lang. Eind januari 1938 organiseert de Duitse autosportfederatie onder invloed van het op propaganda beluste Nazi-regime snelheidsrecordpogingen op het kaarsrechte stuk Autobahn tussen Frankfurt en Darmstadt. Ook Rosemeyer wordt opgeroepen om met de speciale gestroomlijnde Auto Union deel te nemen. Zijn vrouw kan er niet bij zijn vanwege lezingen die ze moet houden. In de aangrijpende laatste alineas van haar boek schrijft ze: Dan moet je maar gaan, zei Bernd ontevreden. Ik hoop dat het toch niks wordt, vanwege het weer. En je moet daarna meteen naar Frankfurt komen. ( ) Een uur later namen we afscheid van elkaar. Bernd vloog met de Klemm naar Frankfurt, ik reed met de auto naar Saksen. Ik had geen naar voorgevoel, was alleen een beetje verdrietig, dat ik mijn man nu de kleine geboren was, toch weer alleen in de raceauto liet stappen. Ook onze vele telefoongesprekken in de volgende twee dagen waren alleen maar ongeduldig. Maar het weer speelde met ons mee, en op 27 januari s avonds na mijn lezing verheugde Bernd zich: Godzijdank, als het morgen net zo slecht is, dan kom je misschien nog op tijd, voordat we gaan rijden. Ik ben ervan overtuigd dat onze auto verdomd snel is. Ik kwam niet meer op tijd in Frankfurt.
Markante persoonlijkheid uit de pionierstijd van luchtvaart en autosport Na het ongeluk, waarbij Rosemeyer om het leven komt, gaat zijn weduwe al snel weer vliegen. In 1942 hertrouwt ze met de industrieel Dr. Karl Wittmann. In hetzelfde jaar wordt dochter Stephanie geboren. Ook vrouwen mogen in de oorlog bij de Luftwaffe vliegen, maar Elly Beinhorn-Rosemeyer blijft thuis, ze wil voor haar kinderen zorgen. Nadat een aantal jaren na de oorlog ook Duitsers weer mogen vliegen, hernieuwt ze haar kunstvliegbrevet en onderneemt opnieuw tal van tochten. In 1959 wint ze de gouden medaille bij de Europese stervlucht en in 1963 wint ze het damesklassement van de Europavlucht. In 1979 levert ze op 72-jarige leeftijd vrijwillig haar brevet in. Elly Beinhorn-Rosemeyer schreef diverse boeken en hoorspelen. Naast het vliegen was autorijden haar grote passie. Ze reed zelfs een keer met de Auto Union-Grand Prix-auto van haar man tijdens een test. In mei van dit jaar vierde ze met haar familie haar honderdste verjaardag, vorige week overleed ze. Een markante persoonlijkheid uit de pionierstijd van de luchtvaart en de autosport.
Gisteren overleed op 81-jarige leeftijd Art Arfons, de man die in de zestiger jaren met zijn Green Monster verschillende snelheidsrecords op de zoutvlakte van Utah vestigde.
Art Arfons schreef snelheidsgeschiedenis op de zoutvlaktes van Utah
Green Monster De zestiger jaren werden op de zoutvlaktes van Utah gekenmerkt door een groot aantal avonturiers die het wereldsnelheidsrecord te land trachtten te doorbreken. De legendarische Donald Campbell, Art Arfons, Craig Breedlove en Gary Gabelich waren klinkende namen die regelmatig de media haalden omdat zij weer een nieuw wereldrecord hadden gevestigd. Arfons was de eerste coureur die met een open voertuig meer dan 547 km/u op de zoutvlaktes van Utah liet registreren. Tussen 1963 en 1965 voerde Arfons een verbitterde strijd met zijn aartsrivaal Craig Breedlove, waarbij het wereldrecord te land maar liefst zes keer van eigenaar wisselde. Uiteindelijk was Breedlove met meer dan 966. km/u jarenlang recordhouder, nadat Arfons bij één van zijn laatste pogingen gigantisch crashte. Nadien keerde hij de zoutvlaktes de rug toe.
Arfons, afkomstig uit de dragracewereld, was tevens de man die als eerste een rolkooi en een parachute in dragracewereld toepaste. Na zijn wereldrecordavonturen stortte Arfons zich op de wereld van de Tractor Pulling en was in de tachtiger jaren met zijn Green Monster meermaals in Nederland te gast.
acs-racing zet zoektocht in naar nieuw Formule Ford-talent
ZANDVOORT - In de zoektocht naar nieuwe Formule Ford-rijders was het de beurt aan Mike van der Vecht om de Van Diemen RF02 Zetec aan de tand te voelen bij acs-racing. Deze oud karter, die afgelopen jaar zijn eerste auto-ervaringen opdeed in een Mini en Dacia Logan Cup, gaf hiermee een vervolg aan een korte eerdere test in een Van Diemen. Ondersteund door onder andere Henk de Bruin van spider-racing, is hij op zoek naar de benodigde middelen om zijn racecarrière voort te zetten in de Formule auto's. De meest logische stap lijkt het Formule Ford kampioenschap (Nederlands en Benelux).
Mike van der Vecht: "Mijn vorige test viel letterlijk een beetje in het water door de overvloedige regen op die dag. Ik heb nu een aardige indruk kunnen krijgen van de Van Diemen 02 Zetec. Met name de wegligging en de remmen zijn een waanzinnig verschil met de auto die ik hiervoor heb gereden. Helaas had ik nu nog geen goede stoel in de auto, waardoor ik merkte dat ik mezelf nogal snel schrap ging zetten aan het stuur e.d. Ondanks dát ben ik heel tevreden met de 1 minuut 54 die ik onder de huidige omstandigheden heb gereden. Hopelijk kan ik met een stoel op maat en wat meer ervaring met de auto nog snel meer progressie maken! Ik kijk nu al uit naar een vervolg."
Ook Bas van Kuppeveld, van acs-racing, was erg tevreden: "Vooral de rust waarmee Mike in de auto ging viel me op. Natuurlijk heeft hij wel al veel rondjes op Zandvoort gereden, maar dat was met (niet ál te snelle) toerwagens. De progressie die hij boekte was goed, maar met name op remmen en snelheid de bochten in kunnen we nog véél winnen. Eigenlijk moeten we dus gewoon het voorwiel-aangedreven toerwagen gevoel eruit zien te krijgen!"
FIA Wereld Rallykampioen Ford heeft het WK 2007 in perfecte stijl afgerond door vandaag de eerste en de tweede plaats te behalen in de Rally van Engeland in Wales. Mikko Hirvonen lag van start tot finish aan de leiding en behaalde zijn derde overwinning dit seizoen in een Ford Focus RS World Rally Car. Teamgenoot Marcus Grönholm werd bij zijn 150e en laatste WRC rally tweede, ook in een Focus RS.
Het was de achtste overwinning van het seizoen voor het BP-Ford World Rally Team, dat vorige maand zijn tweede opeenvolgende wereldkampioenschap bij de merken behaalde tijdens de Rally van Ierland. Het betekende tevens de eerste een-twee voor Ford sinds 1979.
Tijdens de zestien rallies die op vijf wereldcontinenten werden verreden op sneeuw, droog asfalt en ruw onverhard was de Focus een toonbeeld van betrouwbaarheid. In het kampioenschap dat bekend staat als het zwaarste voor toerwagens die zijn gebaseerd op serieproductieautos, is de Ford Focus geen enkele maal uitgevallen door mechanische pech, en dat na ruim 5600 kilometer loodzware wedstrijdkilometers.
De zestiende en laatste ronde uit de serie werd gekenmerkt door afschuwelijke weersomstandigheden. Stromende regen en dikke mist op de eerste dag zorgden er voor dat de rijders soms niet uit de eerste versnelling kwamen omdat het zicht slechts enkele meters was. Ook op de tweede en derde dag werd het niet droog waardoor de onverharde bospaden in Wales verraderlijk bleven. In totaal moesten er 17 klassementsproeven met een totale lengte van 359.54 kilometer worden afgelegd.
Hirvonen veroverde op vrijdagmorgen in de eerste klassementsproef de leiding en bouwde een comfortabele voorsprong op, terwijl Grönholm en aartsrivaal Sébastien Loeb zich concentreerden op een tactische strijd voor de wereldtitel bij de rijders. De 27-jarige Fin behield de leiding gedurende het driedaagse evenement ondanks dat hij op de laatste proef nog van de weg raakte. Zijn voorsprong bedroeg uiteindelijk 15.2 seconde en hij eindigde als derde in het wereldkampioenschap.
"Om het seizoen af te sluiten met een overwinning is de best mogelijke voorbereiding op het seizoen 2008", zei de winnaar. Om aan het eind van zon fantastisch seizoen op het podium te staan met Sébastien Loeb, winnaar van vier wereldtitels, en Marcus Grönholm, één van de beste rallyrijders ooit, is perfect. Het was de laatste rally van Marcus maar ik had niet de verleiding om hem de overwinning te schenken. Ik ken hem goed genoeg en hij zou dat zeker niet gewild hebben. Om het seizoen af te sluiten met mijn derde overwinning is meer dan ik aan het begin had durven hopen.
"Het was nog even knap spannend op de laatste proef toen ik van de weg raakte en bijna vast kwam te zitten in een greppel. Ik ben dan ook blij dat wij onder die moeilijke omstandigheden toch het weekend overleefd hebben en ik ben blij voor het team dat we het seizoen zo prima hebben kunnen beëindigen", besluit Hirvonen.
De gedachten van Grönholm waren volledig gefocust op een derde titel bij de rijders maar om dat te realiseren was hij afhankelijk van Loeb die dan problemen zou moeten krijgen. De 39-jarige Fin reed dan ook met een snelheid die zonder risico was en waardoor hij zou kunnen profiteren van problemen van de Fransman. Na de eerste proeven was hij als tweede geklasseerd en stond deze plaats niet meer af tot aan de finish. Grönholm won de super special stage in het Millennium Stadium van Cardiff ten aanschouwe van maar liefst 26.500 toeschouwers en kreeg een staande ovatie van de fans als waardering voor zijn buitengewone carrière, die hem twee titels bij de rijders bracht en 30 overwinningen in het WRC.
"We waren allebei nogal emotioneel aan het einde van de laatste klassementsproef, zei Grönholm, die als tweede is geëindigd in het rijderskampioenschap. Om mijn carrière te beëindigen in een team als dit is een wonderbaarlijk gevoel. Ik heb twee superjaren beleefd bij Ford en nagenoeg zonder problemen en ik had een fantastische auto. Hoewel ik teleurgesteld ben dat ik het kampioenschap niet heb gewonnen was het bij aanvang van de rally duidelijk dat het moeilijk zou worden.
"Het was een ongelooflijk zwaar weekend. Het tegelijkertijd rijden in mist, regen en het donker was zo moeilijk en ik ben blij dat ik dat niet meer hoef mee te maken. Ik heb er alles aan gedaan maar ik heb de kans op de titel tijdens het vorige evenement, in Ierland, verspeeld, voegde hij er aan toe.
BP-Ford team directeur Malcolm Wilson was verheugd met de manier waarop zijn team het seizoen had afgesloten. Mikko en Marcus hadden het niet beter kunnen doen. We hebben sinds mei iedere rally op onverhard gewonnen en om de laatste rally met een een-twee af te sluiten is een uitstekend resultaat. Mikko reed een fantastische rally maar jammer genoeg kon Marcus de titel niet bemachtigen. Het was een prima seizoen voor de sport met een zinderende finale."
Ford TeamRS directeur Jost Capito: Ford heeft de titel bij de merken nog meer glans gegeven door een een-twee overwinning. Het is goed dat Mikko en Jarmo hebben laten zien dat ze klaar zijn om volgend jaar een gooi te doen naar de titel. Wij hebben met de nieuwe Ford Focus in drie jaar de doelstellingen gerealiseerd waarvoor wij vier jaar hadden uitgetrokken.
De jeugdige Jari-Matti Latvala (Ford Focus) won op dag twee en drie alle klassementsproeven in de bossen.
Eindklassering Rally van Engeland
1. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 3u 22.50.9
2. M Grönholm/T Rautiainen Ford Focus RS 3u 23:06.1
3. S Loeb/D Elena Citroen C4 3u 24:23.9
4. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 3u 25:48.2
5. D Sordo/M Marti Citroen C4 3u 26:05.2
6. M Wilson/M Orr Ford Focus RS 3u 30:23.8
7. C Atkinson/S Prévot Subaru Impreza 3u 31:20.4
8. M Stohl/I Minor Citroen Xsara 3u 31:45.5
9. X Pons/X Amigo Subaru Impreza 3u 32:39.7
10 J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 3u 33:33.3
Rijders
1. S Loeb 116 pnt
2. M Grönholm 112 pnt
3. M Hirvonen 99 pnt
4. D Sordo 65 pnt
5. P Solberg 47 pnt
6. H Solberg 34 pnt
Vandaag vindt in Spanje de tweede Formule1 wintertest van het seizoen plaats. Ditmaal is het toneel het circuit van Jerez, waar vandaag Nico Hulkenberg zijn officiële debuut maakt. Voor het Force India F1 Team testen vandaag Giancarlo Fisichella en Franck Montagny.
Hieronder de eerste fotos van de test van de Italiaan. Verslag van de eerste test volgt later op de dag.
F1: Masters-winnaar Nico Hülkenberg test Formule 1 bij Williams
Gisteravond was het nog een belangrijk gespreksonderwerp tijdens de uitreiking van de "Autosport Awards" in Londen. Vele insiders verbaasden zich erover dat BMW-Sauber Nico Hülkenberg niet had uitgenodigd om deze week voor het team in Jerez te testen. Goed, Marko Asmer is begrijpelijk, als winnaar van het Brits F3-kampioenschap, maar de keuze voor de Spanjaard Vila zorgde overal voor verwondering, net zoals het feit dat BMW Hülkenberg, nota bene iemand uit de "eigen" Formule BMW, liet liggen. Nog geen 24 uur later komt echter het nieuws dat Hülkenberg, eerder dit jaar van de Zandvoort Masters of Formula 3, deze week toch Formule 1 gaat testen. Morgen en overmorgen komt de rijder uit Emmerich, die perfect Nederlands spreekt, in actie voor Williams.
Twee dagen testen in Jerez Het geluid van zijn mobiele telefoon klinkt al anders als we hem bellen. Hülkenberg is dus in het buitenland, om precies te zijn in Spanje. "Ja, het is waar", bevestigt Hülkenberg tegenover AUTOSPORT.NL. "Morgen en overmorgen rijd ik bij Williams, morgen samen met Nakajima en overmorgen samen met Rosberg." Hülkenberg zegt "zo'n één, twee weken geleden" het bevestigende telefoontje vanuit de renstal in Didcot te hebben ontvangen. "We zijn al een tijdje met Williams in gesprek", verklaart hij.
"Heb goed geslapen, en dat doe ik de komende nacht ook" Nico Hülkenberg vloog vanmorgen vroeg naar Jerez. Van zenuwen voor zijn eerste optreden met een Formule 1-auto is bij hem op geen enkele wijze sprake. "Ik heb vannacht goed geslapen en dat doe ik de komende nacht ook", zegt hij, cool als altijd. "Ik weet dat ik een goede prestatie kan laten zien en daarvoor ga ik mijn best doen!"
Nog geen zekerheid over verdere verloop Wat er verder van deze tweedaagse test moet worden verwacht, is nog niet geheel duidelijk. Hülkenbergs manager Willi Weber benadrukte de afgelopen weken meerdere malen, dat de voornaamste taak voor de Duitse coureur volgend jaar de deelname aan de Formule 3 Euro Serie is. Eerder deze week werd officieel bevestigd dat Hülkenberg ook in 2008 met het Franse ART-team (voorheen ASM) aan de Formule 3 Euro Serie zal deelnemen. Met een eventuele rol als testrijder of "derde coureur" is dat naar alle waarschijnlijkheid moeilijk te combineren. Anderzijds: nu Kazuki Nakajima, mede op verzoek van motorleverancier Toyota, bij Williams is gepromoveerd van test- tot vaste rijder, is er natuurlijk wel een vacature bij het team...
In de nacht van zaterdag op zondag overleed tijdens de East African Safari Classic Rally Tony Fall, vermoedelijk aan de gevolgen van een hartaanval. De Brit verwierf faam als rallyrijder voor achtereenvolgens BMC, Datsun, BMW, Porsche en Volkswagen en was sinds 1974 nauw betrokken bij de sportactiviteiten van Opel, het merk waarvoor hij tot 1990 actief was. De laatste jaren leidde Fall de Britse onderneming Safety Devices, vooral bekend als constructeur van rolkooien. Hij reed tal van historische rally's, samen met Yvonne Mehta, de weduwe van de legendarische Shekar Mehta.
Via zijn deelname met een Mini aan lokale rally's in Groot-Brittannië werd Tony Fall al snel ontdekt door Stuart Turner, die destijds aan het hoofd stond van de sportafdeling van het Britse concern BMC. Turner trok hem aan voor het fabrieksteam, naast grootheden als Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen en Rauno Aaltonen. "Je zou kunnen zeggen dat Tony de pech had, overschaduwd te worden door Paddy en de anderen, net zoals dat later het geval was bij Russell Brookes door Roger Clark", schreef Turner over Fall in zijn autobiografie "Twice Lucky". Niettemin behaalde Fall een aantal successen met Mini, waaronder de overwinning in de Circuit of Ireland-rally in 1966 (samen met Henry Liddon. Ook nam hij deel aan de roemruchte London-Sydney-rally, waarin hij met een Morris 1800 de 23e plaats behaalde. In 1969 stapte hij over naar Lancia en werd onder andere derde in de RAC Rally van dat jaar, zijn hoogste klassering ooit in de Britse klassieker. In 1970 werd hij samen met voetballer Jimmy Greaves zesde in de London-Mexico-rally. Andere successen waren vijfde plaatsen bij de Oostenrijkse "Alpenfahrt" in 1971 en de Acropolisrally in 1972, beide met BMW, plus de vierde plek in de Safari Rally van 1973 met Datsun. In totaal behaalde hij als rijder twaalf internationale overwinningen.
Tony Falls grootste succes bij Opel: de WK-titel in 1982 door Walter Röhrl
Meer succes als manager Als manager had Tony Fall nog meer succes. In 1974 richtte hij het Dealer Opel Team op, waarvoor hij jonge talenten als Ari Vatanen en Tony Pond aantrok. Mede dankzij de successen met het in Groot-Brittannië gevestigde team werd Fall in 1989 benoemd tot directeur autosport bij GM Euro Sport in Rüsselsheim. Daar volgde hij als sportbaas de Duitser Helle Bein op. Het grootste succes van Fall bij het door Rothmans gesponsorde Opel-fabrieksteam was zonder twijfel de WK-titel voor rijders van Walter Röhrl in 1982. Samen met Christian Geistdörfer (de huidige manager van Robert Doornbos) streed Röhrl in dat jaar lange tijd met Michèle Mouton in de Audi quattro. De beslissing in de WK-strijd viel tijdens de Safari-Rally.
Breuk tussen Fall en Röhrl Bij de RAC-rally, traditioneel de laatste wedstrijd van het seizoen, kwam het echter tot een breuk tussen Fall en Röhrl. De Duitser schrijft daarover in zijn autobiografie "Aufschrieb": "Fall wilde in Engeland laten zien dat hij Röhrl in zijn macht had. Christian (Geistdörfer; RdB) haalde mij op het vliegveld af. Onderweg zei hij: 'Walter, ik wil je vast waarschuwen, vanavond om acht uur is er een party, waarbij Rothmans jou als wereldkampioen wil presenteren.' Ik wond me meteen op: 'Een party op de avond voor de start? Onmogelijk!' (...) De party met journalisten vond zonder mij plaats. 's Morgens kwam ik naar het ontbijt. Fall riep me aan zijn tafel: 'Ik geloof dat jij met je hart niet bij Opel bent. Het heeft geen zin, je hoeft de rally niet te rijden.' Ik antwoordde: 'Tony, dat is je eerste goede idee dit jaar. Dank je!'." In hetzelfde boek erkent ook Fall: "Het is fair om te zeggen dat Walter en ik geen gelukkige relatie hadden, toen hij onder mijn leiding voor Opel reed. (...) Als rijder was Walter buitengewoon, daar leverde hij ongelooflijke prestaties. (...) Uiteindelijk gingen we in strijd uit elkaar, en ik zette Jochi Kleint in Walters auto."
Ook de Formule Opel was een idee van Tony Fall
Verschuiving in de richting van de circuitsport Nadat de activiteiten van Opel in de rallysport op WK-niveau op een wat lager pitje kwamen te staan, richtte men in Rüsselsheim steeds meer de aandacht op de circuitsport. Opel kwam met de Kadett uit in de DTM, die sinds 1984 sterk in opkomst was, en lanceerde op initiatief van Tony Fall in 1988 een nieuwe formulewagenklasse, de Formule Opel Lotus. Die werd een enorm succes met ondermeer Mika Häkkinen, Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard, Rubens Barrichello en Jos Verstappen als voorname exponenten die het tot in de Formule 1 zouden brengen. Voor Tony Fall zelf was het wat minder rooskleurig: in 1990 start de Duitse justitie een onderzoek tegen hem vanwege onduidelijke praktijken met contracten, opdrachten en afrekeningen. Fall zit negen maanden in voorarrest en gaat terug naar Groot-Brittannië. Daar verschaft de Duitse rolkooibouwer Winfried Matter ("Ohne Matter bist du platter") hem een baan als directeur van diens Britse dochteronderneming Safety Devices, die Fall later overneemt en die tot op heden succesvol is. Naast zijn zakelijke activiteiten was Fall de laatste jaren weer volop actief in de historische rallysport. Vanuit deze hoedanigheid was hij ook als adviseur aanwezig bij de East Aftican Safari Classic Rally. In Tanzania werd hij vorige week ziek, in de nacht van zaterdag op zondag overleed hij aan een hartaanval. Hij laat echtgenote Pat, zoons Richard en Oliver en kleinkinderen Louis (8), Charles (6) en Mia (4) na.
GP2: Chris van der Drift heeft goede kansen op GP2-stoel
De Nieuw-Zeelandse Hollander Chris van der Drift heeft uitstekende papieren om een GP2-stoeltje voor 2008 te bemachtigen, zo meldt de site gp2.gpupdate.net. De in Rotterdam woonachtige coureur staat in een goed daglicht bij Trident, het team waar hij een maand terug ook al voor heeft getest op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.
Christopher van der Drift heeft afgelopen seizoen gereden in de Formula Masters. Dat deed hij bijzonder verdienstelijk. Van der Drift veroverde het vice-kampioenschap. De kans is nu aanwezig dat de 21-jarige piloot een mooie vervolgstap in zijn racecarrière kan maken omdat de teambaas van Trident het erg ziet zitten in de coureur.
Chris van der Drift in actie tijdens de Formula Masters dit jaar.
Div: Lewis Hamilton krijgt autosportprijzen uit handen van zus Ayrton Senna
De Formule 1-titel ging dit seizoen weliswaar nipt aan zijn rookie-neus voorbij. Maar Lewis Hamilton is bij de Autosport Awards in Londen flink in de prijzen gevallen. De jeugdige Brit ging met drie onderscheidingen aan de haal.
Niet eerder gingen drie van de te vergeven prijzen naar één en dezelfde coureur. Hamilton kreeg uit handen van voormalig Formule 1-kampioen Damon Hill de Rookie van het Jaar Award. Bovendien werd Hamilton onderscheiden met de bekers voor beste Britse rijder en internationale coureur. Deze awards werden de jonge raceheld overhandigd door Viviane Senna. Zij is de zus van Hamiltons idool, de in 1994 verongelukte Ayrton Senna.
Lewis Hamilton in zijn McLaren.
Naast Hamilton werden nog meer rijders in het zonnetje gezet. Zo werd onder meer Indy 500-winnaar Dario Franchitti vol lof toegesproken door Jackie Stewart en kreeg Marcus Grönholm de titel van rallyrijder van 2007. Het HANS-systeem, dat het hoofd en nek van de coureur ondersteunt bij ongelukken, veroverde de 'Pioneering and Innovation Award'
VALENCIA Door een prima elfde tijd te noteren tijdens de afsluitende middagsessie in de World Series Formule Renault 3.5 op het circuit van Valencia, keerde Xavier Maassen met dit resultaat tevreden huiswaarts. Deze driedaagse test op Spaanse bodem stonden voor de Q-Park-coureur in het teken om nader kennis te maken met Red Devil Team Comtec en KTR. Na een verkennend seizoen in de World Series heeft de Nederlander ook voor 2008 zijn vizier volledig op deze raceklasse gericht. Dit is voorlopig de laatste test van Maassen die op het programma stond. In de komende maanden zal de Limburger en zijn vaste begeleiders keihard aan de slag gaan om verder te werken aan zowel het sportieve als het financiële plaatje om ook in het nieuwe raceseizoen aan de start te verschijnen van deze klasse, die te boek staat als de springplank naar de F1.
Op 28, 29 en 30 november testte Maassen op het circuit van Valencia voor twee verschillende teams. Eerst voelde hij de bolide van Red Devil Team Comtec aan de tand om vervolgens de derde dag af te sluiten bij het Belgische KTR. Maassen draaide overuren op het Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo. Onder zonnige weersomstandigheden reed hij in totaal 278 rondjes en wist in drie dagen steeds snellere rondetijden neer te zetten. De eerste dag verliep echter nog niet naar wens. Nadat eerst zijn auto volledig blokkeerde moest hij daarna opnieuw zijn test tijdelijk staken, toen Charles Pic (Tech 1 Racing) hem van achteren raakte. Door een gebrek aan ritme sloot Maassen zijn test als achttiende af. Met nieuwe banden probeerde hij op de tweede testdag goede rondetijden neer te zetten. Hij nestelde zich met een tijd van 1:23.061 op de vijftiende plaats. In de middag wilde Maassen met een nieuwe set rubber zijn tijden verder aanscherpen, maar kreeg de piek niet uit de banden. Hij bleef op het 3,100 meter lange circuit steken op positie twintig.
Op de laatste dag maakte Maassen hernieuwd kennis met het team van KTR. De rijder van Q-Park, die inmiddels een paar keer voor het team uit Keerbergen had getest, ging met een vertrouwd gevoel te werk. Op oude banden kwam Maassen goed uit de verf en zocht daarna met een nieuwe set opnieuw het asfalt op. Hij wist de piek van zijn banden echter niet direct te verzilveren, doordat hij pas in zijn tiende rondje zijn snelste tijd van alle testdagen draaide. Met een snelle tijd van 1:22.285 (elfde positie) sloot Maassen zijn testdag bij KTR positief af!
XAVIER MAASSEN: Over het geheel gezien ben ik tevreden met de progressie die ik heb geboekt. Bij Red Devil Team Comtec heb ik pas op de tweede dag veel kilometers kunnen maken, nadat de problemen met mijn auto op dag 1 waren opgelost. Ondanks dat ik hierdoor veel tijd heb verloren, ging het steeds beter en draaide ik continu snellere rondetijden. Bij KTR verliep de test zeker naar behoren, maar wist ik de piek met nieuwe banden niet helemaal goed te benutten. Ik zette pas in mijn tiende ronde mijn snelste tijd neer. Met een 1:22.285 bleef ik slechts zes tienden verwijderd van de snelste deelnemer. Dit bevestigd nogmaals dat ik er met een elfde plaats in deze World Series test goed bij zit. Ik ga met een lekker gevoel 2008 in!
Minardi Team USA is begonnen met de zoektocht naar nieuwe coureurs voor volgend jaar. Het team van Paul Stoddart test volgende week op Sebring met oud Spyker F1 testcoureur Ernesto Viso en Asian Pacific F3 kampioen Dillon Battistini.
Ik ben zeer enthousiast over de test en ik kijk er naar uit om samen te werken met Minardi Team USA, vertelde Ernesto Viso. Ik weet zeker dat het een productieve test gaat worden. Na de test kunnen wij dan onze opties voor volgend jaar evalueren. Ik denk dat de overstap naar de Champ Car in 2008 goed is voor mijn carrière. Hopelijk gaat dat gebeuren.
Na een paar jaar in de F3 gereden te hebben, wil ik in een hogere klasse gaan rijden in 2008, vertelde Dillon Battistini. Ik ben zeer opgewonden over de mogelijkheden die deze test aan mij biedt. Champ Car is een grote stap vooruit in vergelijk met wat ik de laatste paar seizoenen heb gedaan. Ondanks dat ik goed heb gepresteerd in de F3, had ik niet verwacht dat ik nu al de DP01 zou mogen testen.