Oud F1-coureur Alexander Wurz test vandaag op het Franse Le Castellet de nieuwe versie van de Peugeot 908 Hdi FAP.
Eerder kondigde de Oostenrijker al aan graag nog eens Le Mans te winnen, maar alleen wanneer hij een fabrieksauto tot zijn beschikking zou krijgen. Om de komst van Wurz mogelijk te maken, zal waarschijnlijk Jacques Villeneuve aan de kant worden geschoven.
Wurz won de prestigieuze race al eerder in 1996 met een TWR-Porsche
Fisichella proeft Force India: "Het verliep niet helemaal zoals ik wilde"
JEREZ - Samen met Franck Montagny kroop Giancarlo Fisichella gisteren voor het eerst achter het stuur van Force India F1. Op Circuit de Jerez in Zuid-Spanje werkte het duo onder andere aan de set-up, ontwikkeling aan het chassis en evalueerden zij aan het nieuwe ECU-pakket (waaronder de uitschakeling van de tractiecontrole zich bevindt).
De testdag werd gekenmerkt door vele rode vlaggen, die veel irritatie veroorzaakten bij de rijders en het team. Tevens door kleine mechanische problemen en spins van beide coureurs kon er geen 'toptijd' genoteerd worden.
"Het was mijn eerste dag in twee maanden dat ik achter het stuur kroop van een F1-bolide", zei Fisichella, die kennis maakte met een voor hem nieuwe auto, motor en elektronica. "Ik ben best tevreden met mijn testdag, maar het verliep niet helemaal zoals ik wilde. Met nieuwe banden kreeg ik problemen met de hydraulische druk en toen ik met slicks naar buiten reed bleek er een probleem met de diffuser te zijn."
"Toch denk ik dat dit een positieve dag was en een goede basis voor morgen", aldus de Italiaan. Woensdag volgt de tweede testdag op Jerez, waarbij Fisichella opnieuw zal testen. Franck Montagny geeft het stuurtje door aan de Oostenrijker Christian Klien.
Jerez - Tijdens de tweede testdag van de F1-wintertests heeft Lewis Hamilton laten zien zijn snelheid niet te zijn verloren. Na een rustige periode kroop de Brit vandaag weer achter het stuur van de McLaren en wist direct de snelste tijd te realiseren. Echter kostte dit wel enige moeite, in de ochtend schoot hij van de baan en veroorzaakte hiermee een rode vlag. Later bleek dat de Brit nog niet gewend was aan het rijden zonder traction control, en daardoor de controle over zijn McLaren verloor.
Verrassend was de tweede plaats van David Coulthard, op minder dan een tiende van Hamilton. Felipe Massa eindigde de dag als derde. Net als gisteren reden ook vandaag een aantal coureurs op slicks, die vanaf 2009 weer de dienst gaan uitmaken.
Lange tijd stond wereldkampioen Kimi Raikkonen bovenaan de tijdenlijst, maar aan het einde van de sessie wist Hamilton er toch onderdoor te duiken. De Fin eindigde uiteindelijk als vierde, vlak voor Pedro de la Rosa op slicks. Nelsinho Piquet liet zich ook vandaag weer van zijn goede kant zien door een zesde tijd te noteren. Echter kostte dit wel enige moeite want hij zorgde drie minuten na het begin van de ochtendsessie direct voor de eerste rode vlag nadat hij van de baan schoof.
Het Force India F1 Team had de vandaag de smaak goed te pakken met twee ervaren coureurs achter het stuur, Giancarlo Fisichella en Christian Klien. De Oostenrijker reed een knappe zevende tijd, op zon acht tienden van de snelste man. Fisichella eindigde de dag als negende, vlak achter Sebastian Vettel. Wel moet worden opgemerkt dat beide coureurs deze snelste tijd realiseerden op slicks.
Tijden Jerez testdag 2
Pos Driver Team Time Laps
1. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:19.371 73
2. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:19.421 80
3. Massa Ferrari (B) 1:19.761 97
4. Raikkonen Ferrari (B) 1:19.779 87
5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:19.887 62
6. Piquet Renault (B) 1:19.982 71
7. Klien Force India-Ferrari (B) 1:20.187 86
8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.398 57
9. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:20.470 102
10. Kubica BMW-Sauber (B) 1:20.487 118
11. Glock Toyota (B) 1:20.523 54
12. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.533 75
13. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:20.671 66
14. Zuber Super Aguri-Honda (B) 1:20.897 109
15. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.944 41
16. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:21:068 67
17. Davidson Super Aguri-Honda (B) 1:21:076 74
18. Barrichello Honda (B) 1:21:184 103
19. Kobayashi Toyota (B) 1:21:699 118
20. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:22.875 93
Afgelopen woensdag overleed in een verzorgingstehuis in het Duitse Ottobrunn nabij München Elly Beinhorn-Rosemeyer op 100-jarige leeftijd. Elly Beinhorn verwierf in de jaren dertig van de vorige eeuw grote faam in Duitsland als pionier op het gebied van de luchtvaart, waarin ze vele records vestigde. In 1936 trad ze in het huwelijk met de al even bekende Bernd Rosemeyer, fabriekscoureur met de beroemde Silberpfeile voor het team van Auto Union.
Nadat ze een lezing over luchtvaart had bijgewoond, wilde Elly Beinhorn, de enige dochter van een handelaar uit Hannover, niets anders dan piloot worden. In november 1928 maakte ze haar eerste vlucht, in 1929 verwierf ze haar A-brevet en kocht ze van haar gespaarde geld een Messerschmidt M23. Deelname aan het Duits kampioenschap kunstvliegen werd niet het succes waarop ze gehoopt had: door verkeerd lezen van de reglementen voerde ze de oefeningen niet correct uit. Solovluchten over lange afstanden waren meer haar métier.Twee jaar later al maakte ze haar eerste vlucht naar Afrika met een Klemm Kl26, in 1932 vloog ze voor het eerst rond de wereld. In 1935 baarde ze opzien door in één dag van Duitsland naar het Aziatisch deel van Turkije en weer terug te vliegen, destijds een hele onderneming.
Eerste ontmoeting met Bernd Rosemeyer Op 29 september 1935 ontmoet Beinhorn coureur Bernd Rosemeyer na afloop van de Grote Prijs op het Masarykcircuit in de Tsjechische stad Brno. In haar boek Mein Mann der Rennfahrer schrijft ze over die eerste ontmoeting: Kom, wees aardig, ga naar hem toe en feliciteer die jongen. Het is zijn eerste overwinning. Je doet hem er een plezier mee. De opmerkingen over het feliciteren maakte een oude bekende uit de autosport, nadat de jonge Rosemeyer als winnaar voor drie Alfas over de eindstreep was gekomen. Ik wilde niet aardig of onaardig zijn, ik wilde bij deze gelegenheid echter graag op de achtergrond blijven, omdat ik s avonds zelf nog een voordracht voor Duitse piloten in de Tsjechoslowaakse republiek moest houden. Bovendien, zo vervolgt Beinhorn, lagen haar sympathiën in de race elders: Bij de elegante Hans Stuck, die tijdens de race allerlei dramas beleefde.
Geen romantisch aanzoek, wel een huwelijk Desondanks komt het toch tot een ontmoeting en al snel ontwikkelt zich daaruit een romance. Beinhorn denkt niet aan trouwen, wil vooral blijven vliegen, maar Rosemeyer overtuigt haar toch, al is er van een romantisch aanzoek bepaald geen sprake: Kort voor zijn vertrek begeleidde hij me nog een stuk naar Zwickau, waar ik een lezing moest houden. Midden op de Dübener Heide op een kruispunt die plek vergeet ik nooit meer zei Bernd plotseling: Ik trouw toch wel met je. Zo gebeurt het inderdaad, op 13 juli 1936, want beide hadden 13 als geluksgetal. Op 12 november 1937 wordt uit het huwelijk Bernd Rosemeyer jr. geboren, die tot op de dag van vandaag een vermaard orthopedisch chirurg en professor in München is.
Recordritten met de Auto Union "Stromlinie"
"Ik kwam niet meer op tijd in Frankfurt" Het geluk duurt niet lang. Eind januari 1938 organiseert de Duitse autosportfederatie onder invloed van het op propaganda beluste Nazi-regime snelheidsrecordpogingen op het kaarsrechte stuk Autobahn tussen Frankfurt en Darmstadt. Ook Rosemeyer wordt opgeroepen om met de speciale gestroomlijnde Auto Union deel te nemen. Zijn vrouw kan er niet bij zijn vanwege lezingen die ze moet houden. In de aangrijpende laatste alineas van haar boek schrijft ze: Dan moet je maar gaan, zei Bernd ontevreden. Ik hoop dat het toch niks wordt, vanwege het weer. En je moet daarna meteen naar Frankfurt komen. ( ) Een uur later namen we afscheid van elkaar. Bernd vloog met de Klemm naar Frankfurt, ik reed met de auto naar Saksen. Ik had geen naar voorgevoel, was alleen een beetje verdrietig, dat ik mijn man nu de kleine geboren was, toch weer alleen in de raceauto liet stappen. Ook onze vele telefoongesprekken in de volgende twee dagen waren alleen maar ongeduldig. Maar het weer speelde met ons mee, en op 27 januari s avonds na mijn lezing verheugde Bernd zich: Godzijdank, als het morgen net zo slecht is, dan kom je misschien nog op tijd, voordat we gaan rijden. Ik ben ervan overtuigd dat onze auto verdomd snel is. Ik kwam niet meer op tijd in Frankfurt.
Markante persoonlijkheid uit de pionierstijd van luchtvaart en autosport Na het ongeluk, waarbij Rosemeyer om het leven komt, gaat zijn weduwe al snel weer vliegen. In 1942 hertrouwt ze met de industrieel Dr. Karl Wittmann. In hetzelfde jaar wordt dochter Stephanie geboren. Ook vrouwen mogen in de oorlog bij de Luftwaffe vliegen, maar Elly Beinhorn-Rosemeyer blijft thuis, ze wil voor haar kinderen zorgen. Nadat een aantal jaren na de oorlog ook Duitsers weer mogen vliegen, hernieuwt ze haar kunstvliegbrevet en onderneemt opnieuw tal van tochten. In 1959 wint ze de gouden medaille bij de Europese stervlucht en in 1963 wint ze het damesklassement van de Europavlucht. In 1979 levert ze op 72-jarige leeftijd vrijwillig haar brevet in. Elly Beinhorn-Rosemeyer schreef diverse boeken en hoorspelen. Naast het vliegen was autorijden haar grote passie. Ze reed zelfs een keer met de Auto Union-Grand Prix-auto van haar man tijdens een test. In mei van dit jaar vierde ze met haar familie haar honderdste verjaardag, vorige week overleed ze. Een markante persoonlijkheid uit de pionierstijd van de luchtvaart en de autosport.
Gisteren overleed op 81-jarige leeftijd Art Arfons, de man die in de zestiger jaren met zijn Green Monster verschillende snelheidsrecords op de zoutvlakte van Utah vestigde.
Art Arfons schreef snelheidsgeschiedenis op de zoutvlaktes van Utah
Green Monster De zestiger jaren werden op de zoutvlaktes van Utah gekenmerkt door een groot aantal avonturiers die het wereldsnelheidsrecord te land trachtten te doorbreken. De legendarische Donald Campbell, Art Arfons, Craig Breedlove en Gary Gabelich waren klinkende namen die regelmatig de media haalden omdat zij weer een nieuw wereldrecord hadden gevestigd. Arfons was de eerste coureur die met een open voertuig meer dan 547 km/u op de zoutvlaktes van Utah liet registreren. Tussen 1963 en 1965 voerde Arfons een verbitterde strijd met zijn aartsrivaal Craig Breedlove, waarbij het wereldrecord te land maar liefst zes keer van eigenaar wisselde. Uiteindelijk was Breedlove met meer dan 966. km/u jarenlang recordhouder, nadat Arfons bij één van zijn laatste pogingen gigantisch crashte. Nadien keerde hij de zoutvlaktes de rug toe.
Arfons, afkomstig uit de dragracewereld, was tevens de man die als eerste een rolkooi en een parachute in dragracewereld toepaste. Na zijn wereldrecordavonturen stortte Arfons zich op de wereld van de Tractor Pulling en was in de tachtiger jaren met zijn Green Monster meermaals in Nederland te gast.
acs-racing zet zoektocht in naar nieuw Formule Ford-talent
ZANDVOORT - In de zoektocht naar nieuwe Formule Ford-rijders was het de beurt aan Mike van der Vecht om de Van Diemen RF02 Zetec aan de tand te voelen bij acs-racing. Deze oud karter, die afgelopen jaar zijn eerste auto-ervaringen opdeed in een Mini en Dacia Logan Cup, gaf hiermee een vervolg aan een korte eerdere test in een Van Diemen. Ondersteund door onder andere Henk de Bruin van spider-racing, is hij op zoek naar de benodigde middelen om zijn racecarrière voort te zetten in de Formule auto's. De meest logische stap lijkt het Formule Ford kampioenschap (Nederlands en Benelux).
Mike van der Vecht: "Mijn vorige test viel letterlijk een beetje in het water door de overvloedige regen op die dag. Ik heb nu een aardige indruk kunnen krijgen van de Van Diemen 02 Zetec. Met name de wegligging en de remmen zijn een waanzinnig verschil met de auto die ik hiervoor heb gereden. Helaas had ik nu nog geen goede stoel in de auto, waardoor ik merkte dat ik mezelf nogal snel schrap ging zetten aan het stuur e.d. Ondanks dát ben ik heel tevreden met de 1 minuut 54 die ik onder de huidige omstandigheden heb gereden. Hopelijk kan ik met een stoel op maat en wat meer ervaring met de auto nog snel meer progressie maken! Ik kijk nu al uit naar een vervolg."
Ook Bas van Kuppeveld, van acs-racing, was erg tevreden: "Vooral de rust waarmee Mike in de auto ging viel me op. Natuurlijk heeft hij wel al veel rondjes op Zandvoort gereden, maar dat was met (niet ál te snelle) toerwagens. De progressie die hij boekte was goed, maar met name op remmen en snelheid de bochten in kunnen we nog véél winnen. Eigenlijk moeten we dus gewoon het voorwiel-aangedreven toerwagen gevoel eruit zien te krijgen!"
FIA Wereld Rallykampioen Ford heeft het WK 2007 in perfecte stijl afgerond door vandaag de eerste en de tweede plaats te behalen in de Rally van Engeland in Wales. Mikko Hirvonen lag van start tot finish aan de leiding en behaalde zijn derde overwinning dit seizoen in een Ford Focus RS World Rally Car. Teamgenoot Marcus Grönholm werd bij zijn 150e en laatste WRC rally tweede, ook in een Focus RS.
Het was de achtste overwinning van het seizoen voor het BP-Ford World Rally Team, dat vorige maand zijn tweede opeenvolgende wereldkampioenschap bij de merken behaalde tijdens de Rally van Ierland. Het betekende tevens de eerste een-twee voor Ford sinds 1979.
Tijdens de zestien rallies die op vijf wereldcontinenten werden verreden op sneeuw, droog asfalt en ruw onverhard was de Focus een toonbeeld van betrouwbaarheid. In het kampioenschap dat bekend staat als het zwaarste voor toerwagens die zijn gebaseerd op serieproductieautos, is de Ford Focus geen enkele maal uitgevallen door mechanische pech, en dat na ruim 5600 kilometer loodzware wedstrijdkilometers.
De zestiende en laatste ronde uit de serie werd gekenmerkt door afschuwelijke weersomstandigheden. Stromende regen en dikke mist op de eerste dag zorgden er voor dat de rijders soms niet uit de eerste versnelling kwamen omdat het zicht slechts enkele meters was. Ook op de tweede en derde dag werd het niet droog waardoor de onverharde bospaden in Wales verraderlijk bleven. In totaal moesten er 17 klassementsproeven met een totale lengte van 359.54 kilometer worden afgelegd.
Hirvonen veroverde op vrijdagmorgen in de eerste klassementsproef de leiding en bouwde een comfortabele voorsprong op, terwijl Grönholm en aartsrivaal Sébastien Loeb zich concentreerden op een tactische strijd voor de wereldtitel bij de rijders. De 27-jarige Fin behield de leiding gedurende het driedaagse evenement ondanks dat hij op de laatste proef nog van de weg raakte. Zijn voorsprong bedroeg uiteindelijk 15.2 seconde en hij eindigde als derde in het wereldkampioenschap.
"Om het seizoen af te sluiten met een overwinning is de best mogelijke voorbereiding op het seizoen 2008", zei de winnaar. Om aan het eind van zon fantastisch seizoen op het podium te staan met Sébastien Loeb, winnaar van vier wereldtitels, en Marcus Grönholm, één van de beste rallyrijders ooit, is perfect. Het was de laatste rally van Marcus maar ik had niet de verleiding om hem de overwinning te schenken. Ik ken hem goed genoeg en hij zou dat zeker niet gewild hebben. Om het seizoen af te sluiten met mijn derde overwinning is meer dan ik aan het begin had durven hopen.
"Het was nog even knap spannend op de laatste proef toen ik van de weg raakte en bijna vast kwam te zitten in een greppel. Ik ben dan ook blij dat wij onder die moeilijke omstandigheden toch het weekend overleefd hebben en ik ben blij voor het team dat we het seizoen zo prima hebben kunnen beëindigen", besluit Hirvonen.
De gedachten van Grönholm waren volledig gefocust op een derde titel bij de rijders maar om dat te realiseren was hij afhankelijk van Loeb die dan problemen zou moeten krijgen. De 39-jarige Fin reed dan ook met een snelheid die zonder risico was en waardoor hij zou kunnen profiteren van problemen van de Fransman. Na de eerste proeven was hij als tweede geklasseerd en stond deze plaats niet meer af tot aan de finish. Grönholm won de super special stage in het Millennium Stadium van Cardiff ten aanschouwe van maar liefst 26.500 toeschouwers en kreeg een staande ovatie van de fans als waardering voor zijn buitengewone carrière, die hem twee titels bij de rijders bracht en 30 overwinningen in het WRC.
"We waren allebei nogal emotioneel aan het einde van de laatste klassementsproef, zei Grönholm, die als tweede is geëindigd in het rijderskampioenschap. Om mijn carrière te beëindigen in een team als dit is een wonderbaarlijk gevoel. Ik heb twee superjaren beleefd bij Ford en nagenoeg zonder problemen en ik had een fantastische auto. Hoewel ik teleurgesteld ben dat ik het kampioenschap niet heb gewonnen was het bij aanvang van de rally duidelijk dat het moeilijk zou worden.
"Het was een ongelooflijk zwaar weekend. Het tegelijkertijd rijden in mist, regen en het donker was zo moeilijk en ik ben blij dat ik dat niet meer hoef mee te maken. Ik heb er alles aan gedaan maar ik heb de kans op de titel tijdens het vorige evenement, in Ierland, verspeeld, voegde hij er aan toe.
BP-Ford team directeur Malcolm Wilson was verheugd met de manier waarop zijn team het seizoen had afgesloten. Mikko en Marcus hadden het niet beter kunnen doen. We hebben sinds mei iedere rally op onverhard gewonnen en om de laatste rally met een een-twee af te sluiten is een uitstekend resultaat. Mikko reed een fantastische rally maar jammer genoeg kon Marcus de titel niet bemachtigen. Het was een prima seizoen voor de sport met een zinderende finale."
Ford TeamRS directeur Jost Capito: Ford heeft de titel bij de merken nog meer glans gegeven door een een-twee overwinning. Het is goed dat Mikko en Jarmo hebben laten zien dat ze klaar zijn om volgend jaar een gooi te doen naar de titel. Wij hebben met de nieuwe Ford Focus in drie jaar de doelstellingen gerealiseerd waarvoor wij vier jaar hadden uitgetrokken.
De jeugdige Jari-Matti Latvala (Ford Focus) won op dag twee en drie alle klassementsproeven in de bossen.
Eindklassering Rally van Engeland
1. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 3u 22.50.9
2. M Grönholm/T Rautiainen Ford Focus RS 3u 23:06.1
3. S Loeb/D Elena Citroen C4 3u 24:23.9
4. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 3u 25:48.2
5. D Sordo/M Marti Citroen C4 3u 26:05.2
6. M Wilson/M Orr Ford Focus RS 3u 30:23.8
7. C Atkinson/S Prévot Subaru Impreza 3u 31:20.4
8. M Stohl/I Minor Citroen Xsara 3u 31:45.5
9. X Pons/X Amigo Subaru Impreza 3u 32:39.7
10 J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 3u 33:33.3
Rijders
1. S Loeb 116 pnt
2. M Grönholm 112 pnt
3. M Hirvonen 99 pnt
4. D Sordo 65 pnt
5. P Solberg 47 pnt
6. H Solberg 34 pnt
Vandaag vindt in Spanje de tweede Formule1 wintertest van het seizoen plaats. Ditmaal is het toneel het circuit van Jerez, waar vandaag Nico Hulkenberg zijn officiële debuut maakt. Voor het Force India F1 Team testen vandaag Giancarlo Fisichella en Franck Montagny.
Hieronder de eerste fotos van de test van de Italiaan. Verslag van de eerste test volgt later op de dag.
F1: Masters-winnaar Nico Hülkenberg test Formule 1 bij Williams
Gisteravond was het nog een belangrijk gespreksonderwerp tijdens de uitreiking van de "Autosport Awards" in Londen. Vele insiders verbaasden zich erover dat BMW-Sauber Nico Hülkenberg niet had uitgenodigd om deze week voor het team in Jerez te testen. Goed, Marko Asmer is begrijpelijk, als winnaar van het Brits F3-kampioenschap, maar de keuze voor de Spanjaard Vila zorgde overal voor verwondering, net zoals het feit dat BMW Hülkenberg, nota bene iemand uit de "eigen" Formule BMW, liet liggen. Nog geen 24 uur later komt echter het nieuws dat Hülkenberg, eerder dit jaar van de Zandvoort Masters of Formula 3, deze week toch Formule 1 gaat testen. Morgen en overmorgen komt de rijder uit Emmerich, die perfect Nederlands spreekt, in actie voor Williams.
Twee dagen testen in Jerez Het geluid van zijn mobiele telefoon klinkt al anders als we hem bellen. Hülkenberg is dus in het buitenland, om precies te zijn in Spanje. "Ja, het is waar", bevestigt Hülkenberg tegenover AUTOSPORT.NL. "Morgen en overmorgen rijd ik bij Williams, morgen samen met Nakajima en overmorgen samen met Rosberg." Hülkenberg zegt "zo'n één, twee weken geleden" het bevestigende telefoontje vanuit de renstal in Didcot te hebben ontvangen. "We zijn al een tijdje met Williams in gesprek", verklaart hij.
"Heb goed geslapen, en dat doe ik de komende nacht ook" Nico Hülkenberg vloog vanmorgen vroeg naar Jerez. Van zenuwen voor zijn eerste optreden met een Formule 1-auto is bij hem op geen enkele wijze sprake. "Ik heb vannacht goed geslapen en dat doe ik de komende nacht ook", zegt hij, cool als altijd. "Ik weet dat ik een goede prestatie kan laten zien en daarvoor ga ik mijn best doen!"
Nog geen zekerheid over verdere verloop Wat er verder van deze tweedaagse test moet worden verwacht, is nog niet geheel duidelijk. Hülkenbergs manager Willi Weber benadrukte de afgelopen weken meerdere malen, dat de voornaamste taak voor de Duitse coureur volgend jaar de deelname aan de Formule 3 Euro Serie is. Eerder deze week werd officieel bevestigd dat Hülkenberg ook in 2008 met het Franse ART-team (voorheen ASM) aan de Formule 3 Euro Serie zal deelnemen. Met een eventuele rol als testrijder of "derde coureur" is dat naar alle waarschijnlijkheid moeilijk te combineren. Anderzijds: nu Kazuki Nakajima, mede op verzoek van motorleverancier Toyota, bij Williams is gepromoveerd van test- tot vaste rijder, is er natuurlijk wel een vacature bij het team...
In de nacht van zaterdag op zondag overleed tijdens de East African Safari Classic Rally Tony Fall, vermoedelijk aan de gevolgen van een hartaanval. De Brit verwierf faam als rallyrijder voor achtereenvolgens BMC, Datsun, BMW, Porsche en Volkswagen en was sinds 1974 nauw betrokken bij de sportactiviteiten van Opel, het merk waarvoor hij tot 1990 actief was. De laatste jaren leidde Fall de Britse onderneming Safety Devices, vooral bekend als constructeur van rolkooien. Hij reed tal van historische rally's, samen met Yvonne Mehta, de weduwe van de legendarische Shekar Mehta.
Via zijn deelname met een Mini aan lokale rally's in Groot-Brittannië werd Tony Fall al snel ontdekt door Stuart Turner, die destijds aan het hoofd stond van de sportafdeling van het Britse concern BMC. Turner trok hem aan voor het fabrieksteam, naast grootheden als Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen en Rauno Aaltonen. "Je zou kunnen zeggen dat Tony de pech had, overschaduwd te worden door Paddy en de anderen, net zoals dat later het geval was bij Russell Brookes door Roger Clark", schreef Turner over Fall in zijn autobiografie "Twice Lucky". Niettemin behaalde Fall een aantal successen met Mini, waaronder de overwinning in de Circuit of Ireland-rally in 1966 (samen met Henry Liddon. Ook nam hij deel aan de roemruchte London-Sydney-rally, waarin hij met een Morris 1800 de 23e plaats behaalde. In 1969 stapte hij over naar Lancia en werd onder andere derde in de RAC Rally van dat jaar, zijn hoogste klassering ooit in de Britse klassieker. In 1970 werd hij samen met voetballer Jimmy Greaves zesde in de London-Mexico-rally. Andere successen waren vijfde plaatsen bij de Oostenrijkse "Alpenfahrt" in 1971 en de Acropolisrally in 1972, beide met BMW, plus de vierde plek in de Safari Rally van 1973 met Datsun. In totaal behaalde hij als rijder twaalf internationale overwinningen.
Tony Falls grootste succes bij Opel: de WK-titel in 1982 door Walter Röhrl
Meer succes als manager Als manager had Tony Fall nog meer succes. In 1974 richtte hij het Dealer Opel Team op, waarvoor hij jonge talenten als Ari Vatanen en Tony Pond aantrok. Mede dankzij de successen met het in Groot-Brittannië gevestigde team werd Fall in 1989 benoemd tot directeur autosport bij GM Euro Sport in Rüsselsheim. Daar volgde hij als sportbaas de Duitser Helle Bein op. Het grootste succes van Fall bij het door Rothmans gesponsorde Opel-fabrieksteam was zonder twijfel de WK-titel voor rijders van Walter Röhrl in 1982. Samen met Christian Geistdörfer (de huidige manager van Robert Doornbos) streed Röhrl in dat jaar lange tijd met Michèle Mouton in de Audi quattro. De beslissing in de WK-strijd viel tijdens de Safari-Rally.
Breuk tussen Fall en Röhrl Bij de RAC-rally, traditioneel de laatste wedstrijd van het seizoen, kwam het echter tot een breuk tussen Fall en Röhrl. De Duitser schrijft daarover in zijn autobiografie "Aufschrieb": "Fall wilde in Engeland laten zien dat hij Röhrl in zijn macht had. Christian (Geistdörfer; RdB) haalde mij op het vliegveld af. Onderweg zei hij: 'Walter, ik wil je vast waarschuwen, vanavond om acht uur is er een party, waarbij Rothmans jou als wereldkampioen wil presenteren.' Ik wond me meteen op: 'Een party op de avond voor de start? Onmogelijk!' (...) De party met journalisten vond zonder mij plaats. 's Morgens kwam ik naar het ontbijt. Fall riep me aan zijn tafel: 'Ik geloof dat jij met je hart niet bij Opel bent. Het heeft geen zin, je hoeft de rally niet te rijden.' Ik antwoordde: 'Tony, dat is je eerste goede idee dit jaar. Dank je!'." In hetzelfde boek erkent ook Fall: "Het is fair om te zeggen dat Walter en ik geen gelukkige relatie hadden, toen hij onder mijn leiding voor Opel reed. (...) Als rijder was Walter buitengewoon, daar leverde hij ongelooflijke prestaties. (...) Uiteindelijk gingen we in strijd uit elkaar, en ik zette Jochi Kleint in Walters auto."
Ook de Formule Opel was een idee van Tony Fall
Verschuiving in de richting van de circuitsport Nadat de activiteiten van Opel in de rallysport op WK-niveau op een wat lager pitje kwamen te staan, richtte men in Rüsselsheim steeds meer de aandacht op de circuitsport. Opel kwam met de Kadett uit in de DTM, die sinds 1984 sterk in opkomst was, en lanceerde op initiatief van Tony Fall in 1988 een nieuwe formulewagenklasse, de Formule Opel Lotus. Die werd een enorm succes met ondermeer Mika Häkkinen, Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard, Rubens Barrichello en Jos Verstappen als voorname exponenten die het tot in de Formule 1 zouden brengen. Voor Tony Fall zelf was het wat minder rooskleurig: in 1990 start de Duitse justitie een onderzoek tegen hem vanwege onduidelijke praktijken met contracten, opdrachten en afrekeningen. Fall zit negen maanden in voorarrest en gaat terug naar Groot-Brittannië. Daar verschaft de Duitse rolkooibouwer Winfried Matter ("Ohne Matter bist du platter") hem een baan als directeur van diens Britse dochteronderneming Safety Devices, die Fall later overneemt en die tot op heden succesvol is. Naast zijn zakelijke activiteiten was Fall de laatste jaren weer volop actief in de historische rallysport. Vanuit deze hoedanigheid was hij ook als adviseur aanwezig bij de East Aftican Safari Classic Rally. In Tanzania werd hij vorige week ziek, in de nacht van zaterdag op zondag overleed hij aan een hartaanval. Hij laat echtgenote Pat, zoons Richard en Oliver en kleinkinderen Louis (8), Charles (6) en Mia (4) na.
GP2: Chris van der Drift heeft goede kansen op GP2-stoel
De Nieuw-Zeelandse Hollander Chris van der Drift heeft uitstekende papieren om een GP2-stoeltje voor 2008 te bemachtigen, zo meldt de site gp2.gpupdate.net. De in Rotterdam woonachtige coureur staat in een goed daglicht bij Trident, het team waar hij een maand terug ook al voor heeft getest op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.
Christopher van der Drift heeft afgelopen seizoen gereden in de Formula Masters. Dat deed hij bijzonder verdienstelijk. Van der Drift veroverde het vice-kampioenschap. De kans is nu aanwezig dat de 21-jarige piloot een mooie vervolgstap in zijn racecarrière kan maken omdat de teambaas van Trident het erg ziet zitten in de coureur.
Chris van der Drift in actie tijdens de Formula Masters dit jaar.
Div: Lewis Hamilton krijgt autosportprijzen uit handen van zus Ayrton Senna
De Formule 1-titel ging dit seizoen weliswaar nipt aan zijn rookie-neus voorbij. Maar Lewis Hamilton is bij de Autosport Awards in Londen flink in de prijzen gevallen. De jeugdige Brit ging met drie onderscheidingen aan de haal.
Niet eerder gingen drie van de te vergeven prijzen naar één en dezelfde coureur. Hamilton kreeg uit handen van voormalig Formule 1-kampioen Damon Hill de Rookie van het Jaar Award. Bovendien werd Hamilton onderscheiden met de bekers voor beste Britse rijder en internationale coureur. Deze awards werden de jonge raceheld overhandigd door Viviane Senna. Zij is de zus van Hamiltons idool, de in 1994 verongelukte Ayrton Senna.
Lewis Hamilton in zijn McLaren.
Naast Hamilton werden nog meer rijders in het zonnetje gezet. Zo werd onder meer Indy 500-winnaar Dario Franchitti vol lof toegesproken door Jackie Stewart en kreeg Marcus Grönholm de titel van rallyrijder van 2007. Het HANS-systeem, dat het hoofd en nek van de coureur ondersteunt bij ongelukken, veroverde de 'Pioneering and Innovation Award'
VALENCIA Door een prima elfde tijd te noteren tijdens de afsluitende middagsessie in de World Series Formule Renault 3.5 op het circuit van Valencia, keerde Xavier Maassen met dit resultaat tevreden huiswaarts. Deze driedaagse test op Spaanse bodem stonden voor de Q-Park-coureur in het teken om nader kennis te maken met Red Devil Team Comtec en KTR. Na een verkennend seizoen in de World Series heeft de Nederlander ook voor 2008 zijn vizier volledig op deze raceklasse gericht. Dit is voorlopig de laatste test van Maassen die op het programma stond. In de komende maanden zal de Limburger en zijn vaste begeleiders keihard aan de slag gaan om verder te werken aan zowel het sportieve als het financiële plaatje om ook in het nieuwe raceseizoen aan de start te verschijnen van deze klasse, die te boek staat als de springplank naar de F1.
Op 28, 29 en 30 november testte Maassen op het circuit van Valencia voor twee verschillende teams. Eerst voelde hij de bolide van Red Devil Team Comtec aan de tand om vervolgens de derde dag af te sluiten bij het Belgische KTR. Maassen draaide overuren op het Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo. Onder zonnige weersomstandigheden reed hij in totaal 278 rondjes en wist in drie dagen steeds snellere rondetijden neer te zetten. De eerste dag verliep echter nog niet naar wens. Nadat eerst zijn auto volledig blokkeerde moest hij daarna opnieuw zijn test tijdelijk staken, toen Charles Pic (Tech 1 Racing) hem van achteren raakte. Door een gebrek aan ritme sloot Maassen zijn test als achttiende af. Met nieuwe banden probeerde hij op de tweede testdag goede rondetijden neer te zetten. Hij nestelde zich met een tijd van 1:23.061 op de vijftiende plaats. In de middag wilde Maassen met een nieuwe set rubber zijn tijden verder aanscherpen, maar kreeg de piek niet uit de banden. Hij bleef op het 3,100 meter lange circuit steken op positie twintig.
Op de laatste dag maakte Maassen hernieuwd kennis met het team van KTR. De rijder van Q-Park, die inmiddels een paar keer voor het team uit Keerbergen had getest, ging met een vertrouwd gevoel te werk. Op oude banden kwam Maassen goed uit de verf en zocht daarna met een nieuwe set opnieuw het asfalt op. Hij wist de piek van zijn banden echter niet direct te verzilveren, doordat hij pas in zijn tiende rondje zijn snelste tijd van alle testdagen draaide. Met een snelle tijd van 1:22.285 (elfde positie) sloot Maassen zijn testdag bij KTR positief af!
XAVIER MAASSEN: Over het geheel gezien ben ik tevreden met de progressie die ik heb geboekt. Bij Red Devil Team Comtec heb ik pas op de tweede dag veel kilometers kunnen maken, nadat de problemen met mijn auto op dag 1 waren opgelost. Ondanks dat ik hierdoor veel tijd heb verloren, ging het steeds beter en draaide ik continu snellere rondetijden. Bij KTR verliep de test zeker naar behoren, maar wist ik de piek met nieuwe banden niet helemaal goed te benutten. Ik zette pas in mijn tiende ronde mijn snelste tijd neer. Met een 1:22.285 bleef ik slechts zes tienden verwijderd van de snelste deelnemer. Dit bevestigd nogmaals dat ik er met een elfde plaats in deze World Series test goed bij zit. Ik ga met een lekker gevoel 2008 in!
Minardi Team USA is begonnen met de zoektocht naar nieuwe coureurs voor volgend jaar. Het team van Paul Stoddart test volgende week op Sebring met oud Spyker F1 testcoureur Ernesto Viso en Asian Pacific F3 kampioen Dillon Battistini.
Ik ben zeer enthousiast over de test en ik kijk er naar uit om samen te werken met Minardi Team USA, vertelde Ernesto Viso. Ik weet zeker dat het een productieve test gaat worden. Na de test kunnen wij dan onze opties voor volgend jaar evalueren. Ik denk dat de overstap naar de Champ Car in 2008 goed is voor mijn carrière. Hopelijk gaat dat gebeuren.
Na een paar jaar in de F3 gereden te hebben, wil ik in een hogere klasse gaan rijden in 2008, vertelde Dillon Battistini. Ik ben zeer opgewonden over de mogelijkheden die deze test aan mij biedt. Champ Car is een grote stap vooruit in vergelijk met wat ik de laatste paar seizoenen heb gedaan. Ondanks dat ik goed heb gepresteerd in de F3, had ik niet verwacht dat ik nu al de DP01 zou mogen testen.
LICHTENVOORDE Na een afwezigheid van bijna drie maanden, is Stef Dusseldorp weer op de circuits te vinden. De jonge Nederlander die in september betrokken raakte bij een ernstige crash op Hockenheim (Duitsland), maakte afgelopen woensdag zijn comeback in een Formule Renault 2.0. Onder wisselende weersomstandigheden reed Dusseldorp ongeveer 60 ronden en werkte op het circuit van Zandvoort een intensief trainingsprogramma af. Op 19 en 20 december aanstaande staat de volgende test op het programma. Dan rijdt de inwoner uit Lichtenvoorde twee dagen op het Spaanse circuit van Valencia.
De races in de Northern European Cup Formula Renault 2.0 verliepen dit jaar zeer voorspoedig voor de rookie, totdat een crash de ambitieuze plannen van Dusseldorp abrupt dwarsboomden. Na onderzoek in het ziekenhuis van Ludwigshafen, bleek dat hij twee gebroken ruggenwervels had opgelopen en een verplichte rustperiode in acht moest nemen. Dit betekende een vervroegd seizoenseinde voor de jonge Formule Renault coureur. In de eerste acht weken na de crash mocht hij zich nauwelijks voortbewegen en keek hij nagelbijtend langs de zijlijn naar de laatste drie NEC-weekenden waar zijn collegas aan deelnamen. Daarna begon hij voorzichtig aan zijn revalidatieproces, waarbij hij twee keer per week naar de fysiotherapeut ging om alle spieren in beweging te houden. Na maanden van fysieke arbeid was het op een doordeweekse novemberdag dan eindelijk zover.
Op het natte en verlaten Circuit Park Zandvoort maakte Dusseldorp zijn eerste meters in de bolide. De condities van de baan bleken verre van ideaal, want het 4,307 meter lange duinencircuit was blank gelegd door de regen. Nadat hij op regenbanden rustig zijn auto had ingereden, begon Dusseldorp langzaam maar zeker met het neerzetten van steeds snellere rondetijden. Na de lunch ging de rijder van Van Amersfoort Racing op een opdrogende baan op slicks naar buiten. Hoewel hij zich lichamelijk zeer goed had geprepareerd, begon de test zijn fysieke tol te eisen. Na ongeveer 25 rondjes in de middag te hebben gereden, zat zijn geslaagde testdag erop.
STEF DUSSELDORP: Ik ben blij weer terug te zijn! Ik heb erg lang naar dit moment uitgekeken en woensdag was het eindelijk zover. Toen ik 's ochtends vroeg mijn racepak aantrok glunderde ik van oor tot oor. Mijn eerste rondje die ik daarna op het circuit reed was heel speciaal voor me. Ik hoorde het geluid van de motor en herinnerde me direct weer de kilometers die ik daar heb gereden. Echt een kippenvel moment! Na mijn lange afwezigheid wilde ik deze dag vooral gebruiken om een beter gevoel te krijgen met de wagen. Een snelle tijd was totaal niet van doorslaggevend belang. Ik heb zowel voor als na de pauze veel ronden kunnen rijden, totdat ik mijn spieren over mijn gehele lichaam begon te voelen. Ik was helemaal op. Gelukkig ben ik lichamelijk weer helemaal hersteld, zodat ik mijn vizier volledig kan richten op 2008.
Na een samenwerking van achttien jaar neemt het WTCC-team N.Technology afscheid van Alfa Romeo, het merk waarmee zij in het verleden grote successen heeft geboekt. Tijdens de 32e editie van de motorshow in Bologna kruipen James Thompson en MotoGP Ducati-rijder Marco Melandri voor het laatst achter het stuur van de WTCC-bolides. N.Technology is in gesprek met andere fabrikanten om de race-activiteiten voort te zetten.
"Het is jammer dat er een einde komt aan zo'n succesvolle samenwerking", zei teameigenaar Mauro Sipsz. "Samen met Fiat en Alfa Romeo hebben we veel successen geboekt, inclusief zes titels bij de coureurs, drie als fabrieksteam en vier titels bij de teams. Dat in tien jaar tijd met de Alfa Romeo 156."
"Afgelopen seizoen lieten we opnieuw zien waartoe de 156 in staat is met twee overwinningen, acht podia en de derde plaats in het WTCC-kampioenschap bij de rijders. Gezien deze competitiviteit hopen we een ander team op soortgelijk niveau het succes voortzetten in het WTCC of een nationaal kampioenschap", aldus Sipz die vier Alfa Romeo's 156 Super 2000 racebolides weg doet voor 160,000.- per stuk.
We meldden via deze site al eerder dat de Duitse raceautoconstructeur Zakspeed op basis van de Chrysler 300C een auto bouwt voor de Italiaanse Superstars-serie, die volgend jaar meer zijn vleugels in Europa zal uitslaan. Inmiddels is de eerste auto gerealiseerd en zal getoond worden tijdens de Essen Motor Show, die morgen (vrijdag) zijn deuren opent voor pers- en vakbezoekers en vanaf zaterdag geopend is voor publiek. Daar zal ook iemand van Zakspeed aanwezig zijn om geïnteresseerde teams van informatie te voorzien.
Geen eigen Zakspeed-team Zakspeed meldt nadrukkelijk dat het de auto, die mede op verzoek van de Superstars-organisatie is ontwikkeld, alleen bouwt voor teams die de 300C willen inzetten. Het is niet de bedoeling van Zakspeed om met een eigen team deel te nemen aan de klasse. In het verleden was Zakspeed als team actief in ondermeer de DTM, het FIA GT-kampioenschap en de V8 STAR. Nu nog neemt de onderneming deel aan het endurance-kampioenschap op de Nordschleife en de 24-uursrace aldaar.
Meer technische gegevens bekend Inmiddels zijn er ook wat meer technische gegevens bekend van de SUPERSTARS ZAKSPEED 300C SRT 08, zoals de auto officieel wordt aangeduid. De auto is 5,015 meter lang, 2,0 meter breed en 1,430 meter hoog, heeft een wielbasis van 3,050 meter en een spoorbreedte van 1,75 meter voor en 1,755 meter achter. De voorwielophanging is uitgevoerd met dubbele whishbones, voor de achterwielen is een multi-link-ophanging gekozen. De schokdempers zijn van KW, de banden zijn van Pirelli in de maat 265/645 R18 (voor en achter). De V8-motor heeft een cilinderinhoud van 6,1 liter en levert een maximum koppel van 550 Nm en een maximum vermogen van 447 kW/600 pk.
Is er alleen nog in straatuitvoering, de nieuwe Audi A4 DTM
Hoewel nog lang niet alle details onthuld konden worden, lichtte Audi tijdens de persconferentie op de Essen Motor Show vanmiddag tenminste een tipje van de sluier op ten aanzien van de autosportactiviteiten van het merk in 2008. Dat Audi ook in 2008 aan de DTM deelneemt, is geen nieuws meer. Wel nieuws, want nog niet eerder bevestigd, maar geenszins verrassend, is dat titelverdediger Mattias Ekström, Tom Kristensen, Timo Scheider en Martin Tomczyk volgend jaar een nieuwe Audi A4 DTM zullen besturen. De wedstrijduitvoering (intern aangeduid als R14) is afgeleid van de nieuwe Audi A4, die dit najaar zijn première beleefde. Van de vier 2007-Audi's (R13) zullen er twee worden geracet door Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. Voor de overige vacante plaatsen (twee 2007-auto's en twee 2006-auto's) zal een selectie worden georganiseerd.
Sportwagens onder voorwaarde Verder maakte Audi bekend dat het in 2008 opnieuw deelneemt aan de 24 Uur van Le Mans en, ter voorbereiding daarop, de 12 Uur van Sebring. Dat is op zich natuurlijk ook niet echt verrassend. De rijdersteams voor de lange-afstandsraces zijn: Emanuele Pirro/Frank Biela/Marco Werner, Tom Kristensen/Dindo Capello/Allan McNish en Alexandre Prémat/Lucas Luhr/Mike Rockenfeller. Verder wil Audi deelnemen aan de wedstrijden voor de American Le Mans Series en de (Europese) Le Mans Series, mits reglementen (ALMS) en TV-pakket (LMS) voldoen aan de voorwaarden die Audi stelt. Hiervoor zouden dan McNish, Werner, Capello en Luhr worden geselecteerd, met Biela en Pirro als extra versterking voor de lange races.
Met de Audi R10 TDI wil Audi opnieuw Le Mans en Sebring winnen
De nieuwe Volkswagen-Formule 3-motor bij de presentatie op de Nürburgring in september
Het geruchtencircuit op de Essen Motor Show meldt dat Van Amersfoort Racing komend jaar met Volkswagenmotoren zal gaan deelnemen aan de Duitse ATS Formule 3 Cup. Daarmee zou het Gooise team de overstap maken van Opel, waarmee het team in 1997 de kampioenstitel won met Bas Leinders en het afgelopen seizoen kampioen werd met Carlo van Dam. Officieel is er nog niets bekend, want het enige dat Volkswagen tijdens zijn autosportpersconferentie in Essen over de Formule 3 meldde, was dat de teams Signature en RC Motorsport met het merk in zee gaan voor deelname aan de Formule 3 Euro Serie 2008. Over de ATS Formule 3 Cup werd met geen woord gerept, maar het gerucht ten aanzien van Van Amersfoort Racing deed wel heel nadrukkelijk de ronde. Dus maar eens even om opheldering gebeld met teambaas Frits van Amersfoort. Die onthield zich echter van commentaar.
Renault F1 kon nog wel eens haar laatste Formule 1 seizoen gereden hebben dit jaar. De Times meldde gisteren dat de Franse renstal op zou houden met de koningsklasse, wanneer de spionagezaak nadelig uitpakt voor Renault. De Engelse krant heeft een uitgelekte memo van McLaren in handen gekregen waarin staat hoe omvangrijk de overtreding van Renault was.
Bij Renault werd eerst beweerd dat er alleen gegevens van vier basissystemen van McLaren aanwezig waren bij het Franse team. Deze gegevens zouden echter niet gebruikt zijn. Volgens de memo van McLaren zouden er echter 780 tekeningen bij Renault liggen. Volgens McLaren vormen deze tekeningen samen de gehele blauwdruk voor zowel de McLaren bolide van 2006 als die van 2007. Deze gegevens zouden op elf computers hebben gestaan en zouden door achttien teamleden besproken zijn.
McLaren kreeg dit seizoen een behoorlijke straf opgelegd voor het in handen hebben van Ferrari gegevens. Nu dreigt diezelfde straf, en misschien nog wel een zwaardere straf, voor het Franse team. Door veel mensen in de F1 wordt beweerd dat een dergelijke straf nog wel eens het einde van Renault F1 kan betekenen.
De timing van het uitlekken en de inhoud van de memo zetten de druk op Renault F1 en de FIA, wat precies de bedoeling was van McLaren. Op deze manier kan de WMSC deze zaak niet meer zo makkelijk in de doofpot stoppen. Er zijn echter ook mensen die aan de betrouwbaarheid van de verklaring van McLaren twijfelen. Vooralsnog is er nog geen einde gekomen aan het spionagedrama in de F1 en is het afwachten hoe dit hoofdstuk afloopt.