Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    04-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1: Masters-winnaar Nico Hülkenberg test Formule 1 bij Williams
    hlkenberg_hairpin

    Gisteravond was het nog een belangrijk gespreksonderwerp tijdens de uitreiking van de "Autosport Awards" in Londen. Vele insiders verbaasden zich erover dat BMW-Sauber Nico Hülkenberg niet had uitgenodigd om deze week voor het team in Jerez te testen. Goed, Marko Asmer is begrijpelijk, als winnaar van het Brits F3-kampioenschap, maar de keuze voor de Spanjaard Vila zorgde overal voor verwondering, net zoals het feit dat BMW Hülkenberg, nota bene iemand uit de "eigen" Formule BMW, liet liggen. Nog geen 24 uur later komt echter het nieuws dat Hülkenberg, eerder dit jaar van de Zandvoort Masters of Formula 3, deze week toch Formule 1 gaat testen. Morgen en overmorgen komt de rijder uit Emmerich, die perfect Nederlands spreekt, in actie voor Williams.

    Twee dagen testen in Jerez
    Het geluid van zijn mobiele telefoon klinkt al anders als we hem bellen. Hülkenberg is dus in het buitenland, om precies te zijn in Spanje. "Ja, het is waar", bevestigt Hülkenberg tegenover AUTOSPORT.NL. "Morgen en overmorgen rijd ik bij Williams, morgen samen met Nakajima en overmorgen samen met Rosberg." Hülkenberg zegt "zo'n één, twee weken geleden" het bevestigende telefoontje vanuit de renstal in Didcot te hebben ontvangen. "We zijn al een tijdje met Williams in gesprek", verklaart hij.

    "Heb goed geslapen, en dat doe ik de komende nacht ook"
    Nico Hülkenberg vloog vanmorgen vroeg naar Jerez. Van zenuwen voor zijn eerste optreden met een Formule 1-auto is bij hem op geen enkele wijze sprake. "Ik heb vannacht goed geslapen en dat doe ik de komende nacht ook", zegt hij, cool als altijd. "Ik weet dat ik een goede prestatie kan laten zien en daarvoor ga ik mijn best doen!"

    Nog geen zekerheid over verdere verloop
    Wat er verder van deze tweedaagse test moet worden verwacht, is nog niet geheel duidelijk. Hülkenbergs manager Willi Weber benadrukte de afgelopen weken meerdere malen, dat de voornaamste taak voor de Duitse coureur volgend jaar de deelname aan de Formule 3 Euro Serie is. Eerder deze week werd officieel bevestigd dat Hülkenberg ook in 2008 met het Franse ART-team (voorheen ASM) aan de Formule 3 Euro Serie zal deelnemen. Met een eventuele rol als testrijder of "derde coureur" is dat naar alle waarschijnlijkheid moeilijk te combineren. Anderzijds: nu Kazuki Nakajima, mede op verzoek van motorleverancier Toyota, bij Williams is gepromoveerd van test- tot vaste rijder, is er natuurlijk wel een vacature bij het team...

    04-12-2007 om 17:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: In memoriam Tony Fall (1940-2007)
    tony_fall

    In de nacht van zaterdag op zondag overleed tijdens de East African Safari Classic Rally Tony Fall, vermoedelijk aan de gevolgen van een hartaanval. De Brit verwierf faam als rallyrijder voor achtereenvolgens BMC, Datsun, BMW, Porsche en Volkswagen en was sinds 1974 nauw betrokken bij de sportactiviteiten van Opel, het merk waarvoor hij tot 1990 actief was. De laatste jaren leidde Fall de Britse onderneming Safety Devices, vooral bekend als constructeur van rolkooien. Hij reed tal van historische rally's, samen met Yvonne Mehta, de weduwe van de legendarische Shekar Mehta.

    Via zijn deelname met een Mini aan lokale rally's in Groot-Brittannië werd Tony Fall al snel ontdekt door Stuart Turner, die destijds aan het hoofd stond van de sportafdeling van het Britse concern BMC. Turner trok hem aan voor het fabrieksteam, naast grootheden als Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen en Rauno Aaltonen. "Je zou kunnen zeggen dat Tony de pech had, overschaduwd te worden door Paddy en de anderen, net zoals dat later het geval was bij Russell Brookes door Roger Clark", schreef Turner over Fall in zijn autobiografie "Twice Lucky". Niettemin behaalde Fall een aantal successen met Mini, waaronder de overwinning in de Circuit of Ireland-rally in 1966 (samen met Henry Liddon. Ook nam hij deel aan de roemruchte London-Sydney-rally, waarin hij met een Morris 1800 de 23e plaats behaalde. In 1969 stapte hij over naar Lancia en werd onder andere derde in de RAC Rally van dat jaar, zijn hoogste klassering ooit in de Britse klassieker. In 1970 werd hij samen met voetballer Jimmy Greaves zesde in de London-Mexico-rally. Andere successen waren vijfde plaatsen bij de Oostenrijkse "Alpenfahrt" in 1971 en de Acropolisrally in 1972, beide met BMW, plus de vierde plek in de Safari Rally van 1973 met Datsun. In totaal behaalde hij als rijder twaalf internationale overwinningen.

    tony_fall3
    Tony Falls grootste succes bij Opel: de WK-titel in 1982 door Walter Röhrl


    Meer succes als manager
    Als manager had Tony Fall nog meer succes. In 1974 richtte hij het Dealer Opel Team op, waarvoor hij jonge talenten als Ari Vatanen en Tony Pond aantrok. Mede dankzij de successen met het in Groot-Brittannië gevestigde team werd Fall in 1989 benoemd tot directeur autosport bij GM Euro Sport in Rüsselsheim. Daar volgde hij als sportbaas de Duitser Helle Bein op. Het grootste succes van Fall bij het door Rothmans gesponsorde Opel-fabrieksteam was zonder twijfel de WK-titel voor rijders van Walter Röhrl in 1982. Samen met Christian Geistdörfer (de huidige manager van Robert Doornbos) streed Röhrl in dat jaar lange tijd met Michèle Mouton in de Audi quattro. De beslissing in de WK-strijd viel tijdens de Safari-Rally.

    Breuk tussen Fall en Röhrl
    Bij de RAC-rally, traditioneel de laatste wedstrijd van het seizoen, kwam het echter tot een breuk tussen Fall en Röhrl. De Duitser schrijft daarover in zijn autobiografie "Aufschrieb": "Fall wilde in Engeland laten zien dat hij Röhrl in zijn macht had. Christian (Geistdörfer; RdB) haalde mij op het vliegveld af. Onderweg zei hij: 'Walter, ik wil je vast waarschuwen, vanavond om acht uur is er een party, waarbij Rothmans jou als wereldkampioen wil presenteren.' Ik wond me meteen op: 'Een party op de avond voor de start? Onmogelijk!' (...) De party met journalisten vond zonder mij plaats. 's Morgens kwam ik naar het ontbijt. Fall riep me aan zijn tafel: 'Ik geloof dat jij met je hart niet bij Opel bent. Het heeft geen zin, je hoeft de rally niet te rijden.' Ik antwoordde: 'Tony, dat is je eerste goede idee dit jaar. Dank je!'." In hetzelfde boek erkent ook Fall: "Het is fair om te zeggen dat Walter en ik geen gelukkige relatie hadden, toen hij onder mijn leiding voor Opel reed. (...) Als rijder was Walter buitengewoon, daar leverde hij ongelooflijke prestaties. (...) Uiteindelijk gingen we in strijd uit elkaar, en ik zette Jochi Kleint in Walters auto."

    tony_fall2
    Ook de Formule Opel was een idee van Tony Fall

    Verschuiving in de richting van de circuitsport
    Nadat de activiteiten van Opel in de rallysport op WK-niveau op een wat lager pitje kwamen te staan, richtte men in Rüsselsheim steeds meer de aandacht op de circuitsport. Opel kwam met de Kadett uit in de DTM, die sinds 1984 sterk in opkomst was, en lanceerde op initiatief van Tony Fall in 1988 een nieuwe formulewagenklasse, de Formule Opel Lotus. Die werd een enorm succes met ondermeer Mika Häkkinen, Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard, Rubens Barrichello en Jos Verstappen als voorname exponenten die het tot in de Formule 1 zouden brengen. Voor Tony Fall zelf was het wat minder rooskleurig: in 1990 start de Duitse justitie een onderzoek tegen hem vanwege onduidelijke praktijken met contracten, opdrachten en afrekeningen. Fall zit negen maanden in voorarrest en gaat terug naar Groot-Brittannië. Daar verschaft de Duitse rolkooibouwer Winfried Matter ("Ohne Matter bist du platter") hem een baan als directeur van diens Britse dochteronderneming Safety Devices, die Fall later overneemt en die tot op heden succesvol is. Naast zijn zakelijke activiteiten was Fall de laatste jaren weer volop actief in de historische rallysport. Vanuit deze hoedanigheid was hij ook als adviseur aanwezig bij de East Aftican Safari Classic Rally. In Tanzania werd hij vorige week ziek, in de nacht van zaterdag op zondag overleed hij aan een hartaanval. Hij laat echtgenote Pat, zoons Richard en Oliver en kleinkinderen Louis (8), Charles (6) en Mia (4) na.

    04-12-2007 om 17:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Chris van der Drift heeft goede kansen op GP2-stoel
    De Nieuw-Zeelandse Hollander Chris van der Drift heeft uitstekende papieren om een GP2-stoeltje voor 2008 te bemachtigen, zo meldt de site gp2.gpupdate.net. De in Rotterdam woonachtige coureur staat in een goed daglicht bij Trident, het team waar hij een maand terug ook al voor heeft getest op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.

    Christopher van der Drift heeft afgelopen seizoen gereden in de Formula Masters. Dat deed hij bijzonder verdienstelijk. Van der Drift veroverde het vice-kampioenschap. De kans is nu aanwezig dat de 21-jarige piloot een mooie vervolgstap in zijn racecarrière kan maken omdat de teambaas van Trident het erg ziet zitten in de coureur.

    480_drift_actie
    Chris van der Drift in actie tijdens de Formula Masters dit jaar.

    03-12-2007 om 16:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Lewis Hamilton krijgt autosportprijzen uit handen van zus Ayrton Senna
    De Formule 1-titel ging dit seizoen weliswaar nipt aan zijn rookie-neus voorbij. Maar Lewis Hamilton is bij de Autosport Awards in Londen flink in de prijzen gevallen. De jeugdige Brit ging met drie onderscheidingen aan de haal.

    Niet eerder gingen drie van de te vergeven prijzen naar één en dezelfde coureur. Hamilton kreeg uit handen van voormalig Formule 1-kampioen Damon Hill de Rookie van het Jaar Award. Bovendien werd Hamilton onderscheiden met de bekers voor beste Britse rijder en internationale coureur. Deze awards werden de jonge raceheld overhandigd door Viviane Senna. Zij is de zus van Hamiltons idool, de in 1994 verongelukte Ayrton Senna.

    hamilton_finish
    Lewis Hamilton in zijn McLaren.

    Naast Hamilton werden nog meer rijders in het zonnetje gezet. Zo werd onder meer Indy 500-winnaar Dario Franchitti vol lof toegesproken door Jackie Stewart en kreeg Marcus Grönholm de titel van rallyrijder van 2007. Het HANS-systeem, dat het hoofd en nek van de coureur ondersteunt bij ongelukken, veroverde de 'Pioneering and Innovation Award'

    03-12-2007 om 16:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    VALENCIA – Door een prima elfde tijd te noteren tijdens de afsluitende middagsessie in de World Series Formule Renault 3.5 op het circuit van Valencia, keerde Xavier Maassen met dit resultaat tevreden huiswaarts. Deze driedaagse test op Spaanse bodem stonden voor de Q-Park-coureur in het teken om nader kennis te maken met Red Devil Team Comtec en KTR. Na een verkennend seizoen in de World Series heeft de Nederlander ook voor 2008 zijn vizier volledig op deze raceklasse gericht. Dit is voorlopig de laatste test van Maassen die op het programma stond. In de komende maanden zal de Limburger en zijn vaste begeleiders keihard aan de slag gaan om verder te werken aan zowel het sportieve als het financiële plaatje om ook in het nieuwe raceseizoen aan de start te verschijnen van deze klasse, die te boek staat als de springplank naar de F1.

    Xavier Maassen hier in actie voor KTR

    Op 28, 29 en 30 november testte Maassen op het circuit van Valencia voor twee verschillende teams. Eerst voelde hij de bolide van Red Devil Team Comtec aan de tand om vervolgens de derde dag af te sluiten bij het Belgische KTR. Maassen draaide overuren op het Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo. Onder zonnige weersomstandigheden reed hij in totaal 278 rondjes en wist in drie dagen steeds snellere rondetijden neer te zetten. De eerste dag verliep echter nog niet naar wens. Nadat eerst zijn auto volledig blokkeerde moest hij daarna opnieuw zijn test tijdelijk staken, toen Charles Pic (Tech 1 Racing) hem van achteren raakte. Door een gebrek aan ritme sloot Maassen zijn test als achttiende af. Met nieuwe banden probeerde hij op de tweede testdag goede rondetijden neer te zetten. Hij nestelde zich met een tijd van 1:23.061 op de vijftiende plaats. In de middag wilde Maassen met een nieuwe set rubber zijn tijden verder aanscherpen, maar kreeg de piek niet uit de banden. Hij bleef op het 3,100 meter lange circuit steken op positie twintig.

    Op de laatste dag maakte Maassen hernieuwd kennis met het team van KTR. De rijder van Q-Park, die inmiddels een paar keer voor het team uit Keerbergen had getest, ging met een vertrouwd gevoel te werk. Op oude banden kwam Maassen goed uit de verf en zocht daarna met een nieuwe set opnieuw het asfalt op. Hij wist de piek van zijn banden echter niet direct te verzilveren, doordat hij pas in zijn tiende rondje zijn snelste tijd van alle testdagen draaide. Met een snelle tijd van 1:22.285 (elfde positie) sloot Maassen zijn testdag bij KTR positief af!

    XAVIER MAASSEN: “Over het geheel gezien ben ik tevreden met de progressie die ik heb geboekt. Bij Red Devil Team Comtec heb ik pas op de tweede dag veel kilometers kunnen maken, nadat de problemen met mijn auto op dag 1 waren opgelost. Ondanks dat ik hierdoor veel tijd heb verloren, ging het steeds beter en draaide ik continu snellere rondetijden. Bij KTR verliep de test zeker naar behoren, maar wist ik de piek met nieuwe banden niet helemaal goed te benutten. Ik zette pas in mijn tiende ronde mijn snelste tijd neer. Met een 1:22.285 bleef ik slechts zes tienden verwijderd van de snelste deelnemer. Dit bevestigd nogmaals dat ik er met een elfde plaats in deze World Series test goed bij zit. Ik ga met een lekker gevoel 2008 in!”

    02-12-2007 om 17:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Minardi Team USA is begonnen met de zoektocht naar nieuwe coureurs voor volgend jaar. Het team van Paul Stoddart test volgende week op Sebring met oud Spyker F1 testcoureur Ernesto Viso en Asian Pacific F3 kampioen Dillon Battistini.

    Ernesto Viso kon geen indruk maken tijdens het afgelopen GP2 seizoen

    “Ik ben zeer enthousiast over de test en ik kijk er naar uit om samen te werken met Minardi Team USA”, vertelde Ernesto Viso. “Ik weet zeker dat het een productieve test gaat worden. Na de test kunnen wij dan onze opties voor volgend jaar evalueren. Ik denk dat de overstap naar de Champ Car in 2008 goed is voor mijn carrière. Hopelijk gaat dat gebeuren.”

    “Na een paar jaar in de F3 gereden te hebben, wil ik in een hogere klasse gaan rijden in 2008”, vertelde Dillon Battistini. “Ik ben zeer opgewonden over de mogelijkheden die deze test aan mij biedt. Champ Car is een grote stap vooruit in vergelijk met wat ik de laatste paar seizoenen heb gedaan. Ondanks dat ik goed heb gepresteerd in de F3, had ik niet verwacht dat ik nu al de DP01 zou mogen testen.”

    02-12-2007 om 17:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    LICHTENVOORDE – Na een afwezigheid van bijna drie maanden, is Stef Dusseldorp weer op de circuits te vinden. De jonge Nederlander die in september betrokken raakte bij een ernstige crash op Hockenheim (Duitsland), maakte afgelopen woensdag zijn comeback in een Formule Renault 2.0. Onder wisselende weersomstandigheden reed Dusseldorp ongeveer 60 ronden en werkte op het circuit van Zandvoort een intensief trainingsprogramma af. Op 19 en 20 december aanstaande staat de volgende test op het programma. Dan rijdt de inwoner uit Lichtenvoorde twee dagen op het Spaanse circuit van Valencia.

    Stef Dusseldorp mocht eindelijk weer achter het racestuur kruipen

    De races in de Northern European Cup Formula Renault 2.0 verliepen dit jaar zeer voorspoedig voor de rookie, totdat een crash de ambitieuze plannen van Dusseldorp abrupt dwarsboomden. Na onderzoek in het ziekenhuis van Ludwigshafen, bleek dat hij twee gebroken ruggenwervels had opgelopen en een verplichte rustperiode in acht moest nemen. Dit betekende een vervroegd seizoenseinde voor de jonge Formule Renault coureur. In de eerste acht weken na de crash mocht hij zich nauwelijks voortbewegen en keek hij nagelbijtend langs de zijlijn naar de laatste drie NEC-weekenden waar zijn collega’s aan deelnamen. Daarna begon hij voorzichtig aan zijn revalidatieproces, waarbij hij twee keer per week naar de fysiotherapeut ging om alle spieren in beweging te houden. Na maanden van fysieke arbeid was het op een doordeweekse novemberdag dan eindelijk zover.

    Op het natte en verlaten Circuit Park Zandvoort maakte Dusseldorp zijn eerste meters in de bolide. De condities van de baan bleken verre van ideaal, want het 4,307 meter lange duinencircuit was blank gelegd door de regen. Nadat hij op regenbanden rustig zijn auto had ingereden, begon Dusseldorp langzaam maar zeker met het neerzetten van steeds snellere rondetijden. Na de lunch ging de rijder van Van Amersfoort Racing op een opdrogende baan op slicks naar buiten. Hoewel hij zich lichamelijk zeer goed had geprepareerd, begon de test zijn fysieke tol te eisen. Na ongeveer 25 rondjes in de middag te hebben gereden, zat zijn geslaagde testdag erop.

    STEF DUSSELDORP: “Ik ben blij weer terug te zijn! Ik heb erg lang naar dit moment uitgekeken en woensdag was het eindelijk zover. Toen ik 's ochtends vroeg mijn racepak aantrok glunderde ik van oor tot oor. Mijn eerste rondje die ik daarna op het circuit reed was heel speciaal voor me. Ik hoorde het geluid van de motor en herinnerde me direct weer de kilometers die ik daar heb gereden. Echt een kippenvel moment! Na mijn lange afwezigheid wilde ik deze dag vooral gebruiken om een beter gevoel te krijgen met de wagen. Een snelle tijd was totaal niet van doorslaggevend belang. Ik heb zowel voor als na de pauze veel ronden kunnen rijden, totdat ik mijn spieren over mijn gehele lichaam begon te voelen. Ik was helemaal op. Gelukkig ben ik lichamelijk weer helemaal hersteld, zodat ik mijn vizier volledig kan richten op 2008.”

    02-12-2007 om 17:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na een samenwerking van achttien jaar neemt het WTCC-team N.Technology afscheid van Alfa Romeo, het merk waarmee zij in het verleden grote successen heeft geboekt. Tijdens de 32e editie van de motorshow in Bologna kruipen James Thompson en MotoGP Ducati-rijder Marco Melandri voor het laatst achter het stuur van de WTCC-bolides. N.Technology is in gesprek met andere fabrikanten om de race-activiteiten voort te zetten.

    De raceauto van Olivier Tielemans is te koop voor 160.000 euro

    "Het is jammer dat er een einde komt aan zo'n succesvolle samenwerking", zei teameigenaar Mauro Sipsz. "Samen met Fiat en Alfa Romeo hebben we veel successen geboekt, inclusief zes titels bij de coureurs, drie als fabrieksteam en vier titels bij de teams. Dat in tien jaar tijd met de Alfa Romeo 156."

    "Afgelopen seizoen lieten we opnieuw zien waartoe de 156 in staat is met twee overwinningen, acht podia en de derde plaats in het WTCC-kampioenschap bij de rijders. Gezien deze competitiviteit hopen we een ander team op soortgelijk niveau het succes voortzetten in het WTCC of een nationaal kampioenschap", aldus Sipz die vier Alfa Romeo's 156 Super 2000 racebolides weg doet voor €160,000.- per stuk.

    02-12-2007 om 17:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Zakspeed toont Superstars-auto
    zakspeed

    We meldden via deze site al eerder dat de Duitse raceautoconstructeur Zakspeed op basis van de Chrysler 300C een auto bouwt voor de Italiaanse Superstars-serie, die volgend jaar meer zijn vleugels in Europa zal uitslaan. Inmiddels is de eerste auto gerealiseerd en zal getoond worden tijdens de Essen Motor Show, die morgen (vrijdag) zijn deuren opent voor pers- en vakbezoekers en vanaf zaterdag geopend is voor publiek. Daar zal ook iemand van Zakspeed aanwezig zijn om geïnteresseerde teams van informatie te voorzien.


    Geen eigen Zakspeed-team
    Zakspeed meldt nadrukkelijk dat het de auto, die mede op verzoek van de Superstars-organisatie is ontwikkeld, alleen bouwt voor teams die de 300C willen inzetten. Het is niet de bedoeling van Zakspeed om met een eigen team deel te nemen aan de klasse. In het verleden was Zakspeed als team actief in ondermeer de DTM, het FIA GT-kampioenschap en de V8 STAR. Nu nog neemt de onderneming deel aan het endurance-kampioenschap op de Nordschleife en de 24-uursrace aldaar.

    Meer technische gegevens bekend
    Inmiddels zijn er ook wat meer technische gegevens bekend van de SUPERSTARS ZAKSPEED 300C SRT 08, zoals de auto officieel wordt aangeduid. De auto is 5,015 meter lang, 2,0 meter breed en 1,430 meter hoog, heeft een wielbasis van 3,050 meter en een spoorbreedte van 1,75 meter voor en 1,755 meter achter. De voorwielophanging is uitgevoerd met dubbele whishbones, voor de achterwielen is een multi-link-ophanging gekozen. De schokdempers zijn van KW, de banden zijn van Pirelli in de maat 265/645 R18 (voor en achter). De V8-motor heeft een cilinderinhoud van 6,1 liter en levert een maximum koppel van 550 Nm en een maximum vermogen van 447 kW/600 pk.

    02-12-2007 om 17:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Audi licht tipje van de sluier op
    audi1
    Is er alleen nog in straatuitvoering, de nieuwe Audi A4 DTM

    Hoewel nog lang niet alle details onthuld konden worden, lichtte Audi tijdens de persconferentie op de Essen Motor Show vanmiddag tenminste een tipje van de sluier op ten aanzien van de autosportactiviteiten van het merk in 2008. Dat Audi ook in 2008 aan de DTM deelneemt, is geen nieuws meer. Wel nieuws, want nog niet eerder bevestigd, maar geenszins verrassend, is dat titelverdediger Mattias Ekström, Tom Kristensen, Timo Scheider en Martin Tomczyk volgend jaar een nieuwe Audi A4 DTM zullen besturen. De wedstrijduitvoering (intern aangeduid als R14) is afgeleid van de nieuwe Audi A4, die dit najaar zijn première beleefde. Van de vier 2007-Audi's (R13) zullen er twee worden geracet door Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. Voor de overige vacante plaatsen (twee 2007-auto's en twee 2006-auto's) zal een selectie worden georganiseerd.
    Sportwagens onder voorwaarde
    Verder maakte Audi bekend dat het in 2008 opnieuw deelneemt aan de 24 Uur van Le Mans en, ter voorbereiding daarop, de 12 Uur van Sebring. Dat is op zich natuurlijk ook niet echt verrassend. De rijdersteams voor de lange-afstandsraces zijn: Emanuele Pirro/Frank Biela/Marco Werner, Tom Kristensen/Dindo Capello/Allan McNish en Alexandre Prémat/Lucas Luhr/Mike Rockenfeller. Verder wil Audi deelnemen aan de wedstrijden voor de American Le Mans Series en de (Europese) Le Mans Series, mits reglementen (ALMS) en TV-pakket (LMS) voldoen aan de voorwaarden die Audi stelt. Hiervoor zouden dan McNish, Werner, Capello en Luhr worden geselecteerd, met Biela en Pirro als extra versterking voor de lange races.

    audi2
    Met de Audi R10 TDI wil Audi opnieuw Le Mans en Sebring winnen

    02-12-2007 om 17:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Van Amersfoort Racing met Volkswagen
    nbr23
    De nieuwe Volkswagen-Formule 3-motor bij de presentatie op de Nürburgring in september

    Het geruchtencircuit op de Essen Motor Show meldt dat Van Amersfoort Racing komend jaar met Volkswagenmotoren zal gaan deelnemen aan de Duitse ATS Formule 3 Cup. Daarmee zou het Gooise team de overstap maken van Opel, waarmee het team in 1997 de kampioenstitel won met Bas Leinders en het afgelopen seizoen kampioen werd met Carlo van Dam. Officieel is er nog niets bekend, want het enige dat Volkswagen tijdens zijn autosportpersconferentie in Essen over de Formule 3 meldde, was dat de teams Signature en RC Motorsport met het merk in zee gaan voor deelname aan de Formule 3 Euro Serie 2008. Over de ATS Formule 3 Cup werd met geen woord gerept, maar het gerucht ten aanzien van Van Amersfoort Racing deed wel heel nadrukkelijk de ronde. Dus maar eens even om opheldering gebeld met teambaas Frits van Amersfoort. Die onthield zich echter van commentaar.

    02-12-2007 om 17:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde Renault F1 in zicht door spionagezaak?
    Renault F1 kon nog wel eens haar laatste Formule 1 seizoen gereden hebben dit jaar. De Times meldde gisteren dat de Franse renstal op zou houden met de koningsklasse, wanneer de spionagezaak nadelig uitpakt voor Renault. De Engelse krant heeft een uitgelekte memo van McLaren in handen gekregen waarin staat hoe omvangrijk de overtreding van Renault was.

    Donkere tijden voor Renault; Hoeveel van McLaren zit er in deze bolide?

    Bij Renault werd eerst beweerd dat er alleen gegevens van vier basissystemen van McLaren aanwezig waren bij het Franse team. Deze gegevens zouden echter niet gebruikt zijn. Volgens de memo van McLaren zouden er echter 780 tekeningen bij Renault liggen. Volgens McLaren vormen deze tekeningen samen de gehele blauwdruk voor zowel de McLaren bolide van 2006 als die van 2007. Deze gegevens zouden op elf computers hebben gestaan en zouden door achttien teamleden besproken zijn.

    McLaren kreeg dit seizoen een behoorlijke straf opgelegd voor het in handen hebben van Ferrari gegevens. Nu dreigt diezelfde straf, en misschien nog wel een zwaardere straf, voor het Franse team. Door veel mensen in de F1 wordt beweerd dat een dergelijke straf nog wel eens het einde van Renault F1 kan betekenen.

    De timing van het uitlekken en de inhoud van de memo zetten de druk op Renault F1 en de FIA, wat precies de bedoeling was van McLaren. Op deze manier kan de WMSC deze zaak niet meer zo makkelijk in de doofpot stoppen. Er zijn echter ook mensen die aan de betrouwbaarheid van de verklaring van McLaren twijfelen. Vooralsnog is er nog geen einde gekomen aan het spionagedrama in de F1 en is het afwachten hoe dit hoofdstuk afloopt.

    24-11-2007 om 16:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WSR: Bertrand Baguette tekent bij Draco Racing

    BRUSSEL - Bertrand Baguette is de nieuwe coureur van Draco Racing in de World Series by Renault. De 22-jarige Belg hoop in de voetsporen te treden van F1-coureurs Rubens Barrichello en Felipe Massa, die in het verleden voor het team uitkwamen. De coureur uit Verviers nam afgelopen seizoen al deel aan het kampioenschap met KTR, waarbij hij twee podiumplaatsen scoorde. Afgelopen maanden testte Baguette al succesvol bij het team.

    Volgende week werkt Baguette de tweede serie van tests af voor het team in Valencia, om nog meer vertrouwd te raken met de auto en het team

    24-11-2007 om 16:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Kobayashi volgt Nakajima op door bij DAMS te tekenen
    Het DAMS GP2 Team heeft Kamui Kobayashi gepresenteerd als één van hun rijders voor het komende GP2-seizoen. Hiermee volgt hij Kazuki Nakajima op, die gepromoveerd is naar het Williams F1-team. Voor de twintigjarige Kobayashi is de GP2 Series een stap voorwaarts, nadat hij afgelopen jaar uitkwam bij kampioenschapteam ASM in de F3 Euroseries.

    Kamui Kobayashi tijdens één van de GP2-tests

    "Het is een eer om voor het derde jaar samen te werken met het Toyota Drivers Program (TDP). We hebben een goed jaar achter de rug, waarbij Kazuki Nakajima nu gepromoveerd is", vertelde Jean-Paul Droit, CEO van DAMS. "We zijn blij om Kamui Kobayashi in ons team te hebben. Niet alleen vanwege zijn talent, maar ook zijn karakter kunnen wij waarderen."

    "Het is erg gaaf om met DAMS in de GP2 te gaan racen", zei Kobayashi. "In Jerez en Paul Ricard hebben we tijdens de tests al een goede relatie opgebouwd. Het zal een druk seizoen worden omdat ook Aziatische series van start gaat. Maar ik kijk erg uit naar deze uitdagingen."

    23-11-2007 om 22:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superleague Formula op ongelukkige datum naar Circuit Zolder
    De Superleague Formula, een raceklasse met 750 pk krachtige op F1 lijkende bolides, gaat in het weekend van 31 augustus van start op het circuit van Donington in Groot-Brittannië. In deze serie twintig voetbaclubs het tegen elkaar op, waaronder PSV Eindhoven en RSC Anderlecht. De 'thuisrace' wordt gehouden op het circuit van Zolder op 4 en 5 oktober, tegelijkertijd met de populaire A1 Grand Prix op Circuit Park Zandvoort.

    De bolide van PSV

    Het eerste seizoen zal bestaan uit zes evenementen, die ieder twee races bevatten:
    Aug 30/31:  Donington           Groot-Brittannië
    Sep 20/21: Nürburgring Duitsland
    Okt 4/5: Zolder België
    Okt 18/19: To be announced Italië
    Nov 1/2: Estoril Portugal
    Nov 22/23: Jerez Spanje

    Op dit moment zijn negen van de twintig clubs bevestigd voor deelname aan de Superleague Formula. Naast PSV Eindhoven en RSC Anderlecht doen ook AC Milan (Italië), FC Porto (Portugal), Olympiacos (Griekenland), Borussia Dortmund (Duitsland), Flamengo (Brazilië), FC Basel (Zwitserland) en Galatasaray SK (Turkije) mee.

    Verder zijn clubs uit ondermeer Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden, Rusland, Argentinië, Mexico, Brazilië, China, Korea en de VS in onderhandeling om de grid compleet te maken.

    "Wij zijn erg blij om Circuit Zolder een gloednieuw evenement en een gloednieuw kampioenschap te brengen", vertelde Walter Goossens, Marketing Manager van Circuit Zolder. "Voetbal en autosport zijn erg populair en wij denken dat dit goed past op onze kalender."

    "Niet alleen verwachten wij veel fans van RSC Anderlecht, maar ook van PSV Eindhoven en Borussia Dortmund. Deze clubs liggen respectievelijk slechts één en twee uur rijden van Zolder", aldus Goossens.

    22-11-2007 om 18:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schumacher ook actief in Jerez
    Zevenvoudig F1-kampioen Michael Schumacher gaat opnieuw testen voor het team van Ferrari. De Duitser is volgende maand te bewonderen in Jerez, Spanje. Dit heeft het team vandaag bekendgemaakt. ''We hebben nog geen programma vastgesteld maar hij gaat een aantal dagen rijden'', aldus een woordvoerder van Ferrari.



    Schumacher stopte aan het einde van het seizoen 2006 maar vierde zijn comeback eerder deze maand in Spanje. Hij testte twee dagen, die hij zelf beschreef als 'half voor de lol, half voor technische redenen'. De eerste twee dagen zette Schumi de snelste tijd neer op Circuit de Catalunya.

    De 38-jarige Duitser heeft echter wel aangegeven niet terug te komen als racecoureur, maar hij heeft wel bruikbare ervaring in het besturen van bolides zonder traction control en zogenaamde 'driver aids'. ''Mijn liefde voor de sport is nooit weggegaan en het besturen van een Formule 1-bolide is het mooiste wat je kan doen als coureur'' zo stond te lezen op de website van Schumacher.

    22-11-2007 om 18:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Michael Schumacher test Ferrari ook in Jerez
    Schumi krijgt er geen genoeg van. Na zijn succesvolle test onlangs in Barcelona, stapt Michael Schumacher ook komende maand weer in de Ferrari. De zevenvoudig Formule 1-kampioen zal tijdens de oefensessie van Jerez op 4 december wederom zijn kunnen tonen.

    Michael Schumacher maakte onlangs een sensationele comeback. Tijdens de eerste twee testdagen in Barcelona klokte de oudere broer van Ralf beide keren de snelste chrono. En dat terwijl hij al een jaar lang met racepensioen is. De Duitser, die een comeback in het F1-circus overigens uitsluit, heeft dus nog wel zin om Ferrari verder op weg te helpen met de ontwikkeling van de 2008-bolide.

    ferrari_team

    22-11-2007 om 18:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    21-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota presenteert nieuwe wapen op 10 januari
    Het Toyota F1 Team presenteert haar nieuwe bolide, de TF108 op 10 januari. De auto waarmee het Japanse merk de strijd aan wil gaan met de top wordt openbaar gemaakt in het technisch centrum van het team te Keulen, Duitsland.



    De coureurs, inclusief de recent bevestigde racecoureur Timo Glock, zijn aanwezig bij de presentatie, evenals leden van het management van het team. Toyota heeft een lastig seizoen doorgemaakt, waar het als zesde eindigde in het constructeurkampioenschap met een totaal van dertien punten.

    21-11-2007 om 16:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MAARN – Na zijn veelbewogen debuutjaar in het Duits Formule BMW kampioenschap maakt Thomas Hylkema zich op voor de Formule BMW World Finals die van 23 tot 25 november aanstaande worden gehouden. Hier zullen 35 jonge en talentvolle coureurs uit maar liefst negentien verschillende landen op het Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo (Valencia, Spanje) vechten om de hoofdprijs: een heuse test met het BMW Sauber F1 Team. Hylkema zal met het Duitse AM-Holzer Rennsport GmbH aan de start verschijnen.

    Thomas Hylkema ready for Valencia

    Precies een jaar geleden kwam de inwoner uit Maarn in aanraking met de Formule BMW, nadat hij vanuit de kartsport doorgestroomd was naar een seizoen BRL Light bij het succesvolle team van Frans Collé. Vervolgens ging de aandacht uit naar de single-seaters. Om een goede impressie te krijgen van deze competitieve single-seaters ging hij naar de Formule BMW World Final op Valencia, waar de beste 36 talenten uit vier verschillende Formule BMW kampioenschappen tegen elkaar streden voor de titel ‘Wereldkampioen Formule BMW’. Na enkele goede gesprekken met onder andere Eifelland Racing, begon Hylkema zijn autosportcarrière uiteindelijk bij dit topteam. Na enkele tests maakte hij op het stratencircuit van de Norisring verdienstelijk zijn debuut. De student aan de Technische Universiteit van Delft (Lucht en Ruimtevaarttechniek) kende in de volgende races pieken en dalen. Met een flink portie vechtlust wist de rookie in het sterk bezette deelnemersveld zich in de punten te werken.

    Thomas Hylkema in actie

    Twee weken geleden (vrijdag 9 november) testte Hylkema weer in de Formule BMW. Ditmaal reed hij voor AM-Holzer Rennsport op het circuit van Hockenheim. Hij werkte een geslaagde ééndaagse testdag af. Nadat diverse technische problemen in de ochtend waren verholpen, liet hij na de lunchpauze snelle rondetijden noteren. Hylkema kijkt alvast met vertrouwen uit naar de Formule BMW World Finals.

    THOMAS HYLKEMA: “Het is super om aan dit evenement deel te nemen. Een jaar geleden maakte ik kennis met deze raceklasse en nu maak ik er zelf deel van uit. Mijn doelstelling is geslaagd, wanneer ik het gevoel heb dat ik maximaal alles eruit heb gehaald. Ik ga natuurlijk voor een toppositie! Na een jaar waar ik in een relatief korte periode bijzonder veel heb geleerd, hoop ik mijn ervaringen om te kunnen zetten in een goed resultaat. Deze races staan op zichzelf, waar de beste rijders van alle Formule BMW competities samen komen. Voor 2008 zijn alle opties open. Ik kan niet wachten om naar Valencia af te reizen!”

    21-11-2007 om 16:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Racen in de Westfield Cup is uniek, niet duur, eerlijk en bloedstollend snel...

    Een superlichte raceauto van 550 kilo met 155 paardenkrachten in combinatie met achterwielaandrijving en een bijzonder laag zwaartepunt. Of: rijden op circuits als Zandvoort, Assen, Spa, Zolder en Oschersleben. Kenmerken van een dure autosportklasse, toch? NEE! Niet in de Westfield Cup!

    Westfield racen is uniek en betaalbaar

    In navolging van de Westfield Race Challenge in Engeland is er vanaf volgend jaar ook in Nederland een Westfield Cup. Een eigen en vooral zeer betaalbare raceklasse. De organisatie heeft een professioneel reglement opgesteld om de gelijkwaardigheid van het materiaal te waarborgen én om de strijd op de baan eerlijk, veilig, spannend en sportief te laten verlopen. "We zijn inmiddels overstelpt met positieve reacties”, zegt Gino van Buren, één van de ondersteunende pilaren van de Westfield Cup. “Het doel is een zelfstandige klasse van 36 rijders. We hanteren van het begin af aan strakke reglementen, waardoor het racen betaalbaar is en daardoor beheersbaar blijft. Er is bewust aan gewerkt om de running costs voor een seizoen zo laag mogelijk te houden”, aldus Van Buren.

    Gedurende alle acht wedstrijden om de Westfield Racecup zal de eenheid van het materiaal van alle 36 deelnemers onder streng toezicht staan.

    Close racing , betaalbaar en veel FUN

    Na anderhalf jaar intensief overleg is de organisatie er in geslaagd te voldoen aan de wensen en eisen van de DNRT en Seven-rijders. Daardoor is meeracen in de Collin Chapman Serie mogelijk geworden. Dit alles gebeurt komend jaar onder de bezielende begeleiding van de nestor in raceland Huub Vermeulen. Westfield in Nederland is zo bijzonder dat TopGear Magazine zonder schroom zijn naam aan de cup verbond.

    Om te kunnen deelnemen aan een training en/of wedstrijd moet een coureur over een geldige licentie beschikken. Voor degenen die nog geen licentie hebben, biedt Westfield Racing de mogelijkheid om in combinatie met de aankoop van een Westfield raceauto tegen een sterk gereduceerde prijs een licentie te behalen. De aankoop van een Westfield raceauto betekent tevens deelname aan twee spectaculaire evenementen: Time Attack en Nationale Clubdag.

    Klik op de onderstaande links voor meer info

    Specificatie Westfield Cup Racer

    Reglement Westfield Cup 2008

    Een volledig nieuwe, fabrieksgebouwde en raceklare Westfield is al te koop voor € 19.600,-/€150,- per maand.* De auto zelf bouwen is ook mogelijk en nog goedkoper. Dat kan al vanaf € 7.300,-. De lage prijs voor een Westfieldbolide heeft al meerdere malen geleid tot aanvragen uit onverwachte hoek. Bestellingen van twee tot zelfs vier auto’s zijn door de interessante prijsstelling en het heldere en overzichtelijke reglement dan ook geen uitzondering meer. Zo zijn er op dit moment al tien auto’s verkocht.

    Westfield; interessante formule

    Om de aanschaf van een eigen spiksplinternieuwe racer binnen ieders bereik te brengen, bestaat de mogelijkheid de auto volledig te financieren of te leasen. Dat gebeurt uiteraard tegen bijzonder scherpe tarieven. Een eventuele financiering kan net als de kleur en de exacte uitvoering individueel besproken worden. De verkoop van de bolides verloopt via Mega Sportscars uit Lelystad. Mega Sportscars is exclusief importeur van Westfield Sportscars en heeft 25 jaar ervaring met de bouw van kitcars, tuning, motormanagement systemen en racing. Marten Born eigenaar van Megasportscars: “We zochten naar een interessante formule. Eerlijk, spannend, sportief. Dat was de insteek. De Westfield RaceCup is ‘born’. Puur door de interessante prijstelling en de opstelling van het reglement is de interesse groot”, weet Marten Born te melden.

    Racen in de Westfield Cup is uniek, niet duur, eerlijk en bloedstollend snel... Meer weten? Surf volgas naar: www.westfieldracing.com

    Westfield Racing CUP

    21-11-2007 om 16:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs