Zevenvoudig F1-kampioen Michael Schumacher gaat opnieuw testen voor het team van Ferrari. De Duitser is volgende maand te bewonderen in Jerez, Spanje. Dit heeft het team vandaag bekendgemaakt. ''We hebben nog geen programma vastgesteld maar hij gaat een aantal dagen rijden'', aldus een woordvoerder van Ferrari.
Schumacher stopte aan het einde van het seizoen 2006 maar vierde zijn comeback eerder deze maand in Spanje. Hij testte twee dagen, die hij zelf beschreef als 'half voor de lol, half voor technische redenen'. De eerste twee dagen zette Schumi de snelste tijd neer op Circuit de Catalunya.
De 38-jarige Duitser heeft echter wel aangegeven niet terug te komen als racecoureur, maar hij heeft wel bruikbare ervaring in het besturen van bolides zonder traction control en zogenaamde 'driver aids'. ''Mijn liefde voor de sport is nooit weggegaan en het besturen van een Formule 1-bolide is het mooiste wat je kan doen als coureur'' zo stond te lezen op de website van Schumacher.
Formule 1: Michael Schumacher test Ferrari ook in Jerez
Schumi krijgt er geen genoeg van. Na zijn succesvolle test onlangs in Barcelona, stapt Michael Schumacher ook komende maand weer in de Ferrari. De zevenvoudig Formule 1-kampioen zal tijdens de oefensessie van Jerez op 4 december wederom zijn kunnen tonen.
Michael Schumacher maakte onlangs een sensationele comeback. Tijdens de eerste twee testdagen in Barcelona klokte de oudere broer van Ralf beide keren de snelste chrono. En dat terwijl hij al een jaar lang met racepensioen is. De Duitser, die een comeback in het F1-circus overigens uitsluit, heeft dus nog wel zin om Ferrari verder op weg te helpen met de ontwikkeling van de 2008-bolide.
Het Toyota F1 Team presenteert haar nieuwe bolide, de TF108 op 10 januari. De auto waarmee het Japanse merk de strijd aan wil gaan met de top wordt openbaar gemaakt in het technisch centrum van het team te Keulen, Duitsland.
De coureurs, inclusief de recent bevestigde racecoureur Timo Glock, zijn aanwezig bij de presentatie, evenals leden van het management van het team. Toyota heeft een lastig seizoen doorgemaakt, waar het als zesde eindigde in het constructeurkampioenschap met een totaal van dertien punten.
MAARN Na zijn veelbewogen debuutjaar in het Duits Formule BMW kampioenschap maakt Thomas Hylkema zich op voor de Formule BMW World Finals die van 23 tot 25 november aanstaande worden gehouden. Hier zullen 35 jonge en talentvolle coureurs uit maar liefst negentien verschillende landen op het Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo (Valencia, Spanje) vechten om de hoofdprijs: een heuse test met het BMW Sauber F1 Team. Hylkema zal met het Duitse AM-Holzer Rennsport GmbH aan de start verschijnen.
Precies een jaar geleden kwam de inwoner uit Maarn in aanraking met de Formule BMW, nadat hij vanuit de kartsport doorgestroomd was naar een seizoen BRL Light bij het succesvolle team van Frans Collé. Vervolgens ging de aandacht uit naar de single-seaters. Om een goede impressie te krijgen van deze competitieve single-seaters ging hij naar de Formule BMW World Final op Valencia, waar de beste 36 talenten uit vier verschillende Formule BMW kampioenschappen tegen elkaar streden voor de titel Wereldkampioen Formule BMW. Na enkele goede gesprekken met onder andere Eifelland Racing, begon Hylkema zijn autosportcarrière uiteindelijk bij dit topteam. Na enkele tests maakte hij op het stratencircuit van de Norisring verdienstelijk zijn debuut. De student aan de Technische Universiteit van Delft (Lucht en Ruimtevaarttechniek) kende in de volgende races pieken en dalen. Met een flink portie vechtlust wist de rookie in het sterk bezette deelnemersveld zich in de punten te werken.
Twee weken geleden (vrijdag 9 november) testte Hylkema weer in de Formule BMW. Ditmaal reed hij voor AM-Holzer Rennsport op het circuit van Hockenheim. Hij werkte een geslaagde ééndaagse testdag af. Nadat diverse technische problemen in de ochtend waren verholpen, liet hij na de lunchpauze snelle rondetijden noteren. Hylkema kijkt alvast met vertrouwen uit naar de Formule BMW World Finals.
THOMAS HYLKEMA: Het is super om aan dit evenement deel te nemen. Een jaar geleden maakte ik kennis met deze raceklasse en nu maak ik er zelf deel van uit. Mijn doelstelling is geslaagd, wanneer ik het gevoel heb dat ik maximaal alles eruit heb gehaald. Ik ga natuurlijk voor een toppositie! Na een jaar waar ik in een relatief korte periode bijzonder veel heb geleerd, hoop ik mijn ervaringen om te kunnen zetten in een goed resultaat. Deze races staan op zichzelf, waar de beste rijders van alle Formule BMW competities samen komen. Voor 2008 zijn alle opties open. Ik kan niet wachten om naar Valencia af te reizen!
Racen in de Westfield Cup is uniek, niet duur, eerlijk en bloedstollend snel...
Een superlichte raceauto van 550 kilo met 155 paardenkrachten in combinatie met achterwielaandrijving en een bijzonder laag zwaartepunt. Of: rijden op circuits als Zandvoort, Assen, Spa, Zolder en Oschersleben. Kenmerken van een dure autosportklasse, toch? NEE! Niet in de Westfield Cup!
In navolging van de Westfield Race Challenge in Engeland is er vanaf volgend jaar ook in Nederland een Westfield Cup. Een eigen en vooral zeer betaalbare raceklasse. De organisatie heeft een professioneel reglement opgesteld om de gelijkwaardigheid van het materiaal te waarborgen én om de strijd op de baan eerlijk, veilig, spannend en sportief te laten verlopen. "We zijn inmiddels overstelpt met positieve reacties, zegt Gino van Buren, één van de ondersteunende pilaren van de Westfield Cup. Het doel is een zelfstandige klasse van 36 rijders. We hanteren van het begin af aan strakke reglementen, waardoor het racen betaalbaar is en daardoor beheersbaar blijft. Er is bewust aan gewerkt om de running costs voor een seizoen zo laag mogelijk te houden, aldus Van Buren.
Gedurende alle acht wedstrijden om de Westfield Racecup zal de eenheid van het materiaal van alle 36 deelnemers onder streng toezicht staan.
Na anderhalf jaar intensief overleg is de organisatie er in geslaagd te voldoen aan de wensen en eisen van de DNRT en Seven-rijders. Daardoor is meeracen in de Collin Chapman Serie mogelijk geworden. Dit alles gebeurt komend jaar onder de bezielende begeleiding van de nestor in raceland Huub Vermeulen. Westfield in Nederland is zo bijzonder dat TopGear Magazine zonder schroom zijn naam aan de cup verbond.
Om te kunnen deelnemen aan een training en/of wedstrijd moet een coureur over een geldige licentie beschikken. Voor degenen die nog geen licentie hebben, biedt Westfield Racing de mogelijkheid om in combinatie met de aankoop van een Westfield raceauto tegen een sterk gereduceerde prijs een licentie te behalen. De aankoop van een Westfield raceauto betekent tevens deelname aan twee spectaculaire evenementen: Time Attack en Nationale Clubdag.
Een volledig nieuwe, fabrieksgebouwde en raceklare Westfield is al te koop voor 19.600,-/150,- per maand.* De auto zelf bouwen is ook mogelijk en nog goedkoper. Dat kan al vanaf 7.300,-. De lage prijs voor een Westfieldbolide heeft al meerdere malen geleid tot aanvragen uit onverwachte hoek. Bestellingen van twee tot zelfs vier autos zijn door de interessante prijsstelling en het heldere en overzichtelijke reglement dan ook geen uitzondering meer. Zo zijn er op dit moment al tien autos verkocht.
Om de aanschaf van een eigen spiksplinternieuwe racer binnen ieders bereik te brengen, bestaat de mogelijkheid de auto volledig te financieren of te leasen. Dat gebeurt uiteraard tegen bijzonder scherpe tarieven. Een eventuele financiering kan net als de kleur en de exacte uitvoering individueel besproken worden. De verkoop van de bolides verloopt via Mega Sportscars uit Lelystad. Mega Sportscars is exclusief importeur van Westfield Sportscars en heeft 25 jaar ervaring met de bouw van kitcars, tuning, motormanagement systemen en racing. Marten Born eigenaar van Megasportscars: We zochten naar een interessante formule. Eerlijk, spannend, sportief. Dat was de insteek. De Westfield RaceCup is born. Puur door de interessante prijstelling en de opstelling van het reglement is de interesse groot, weet Marten Born te melden.
Racen in de Westfield Cup is uniek, niet duur, eerlijk en bloedstollend snel... Meer weten? Surf volgas naar: www.westfieldracing.com
Met de Super 2000-auto's uit de ADAC Procar kan het. Binnenkort ook het WTCC op de Nordschleife?
In Duitsland is een heel klein groepje autosport-insiders momenteel hard aan het werk om een uniek project van de grond te krijgen: WTCC op de Nordschleife! Het idee is om twee WTCC-wedstrijden op het wereldberoemde circuit in de Eifel te laten verrijden op zaterdagochtend in het voorprogramma van de 24-uursrace aldaar. Een serieuze toerwagenklasse in het voorprogramma is niets nieuws: tot en met 1993 reed de DTM ook altijd op de Nordschleife voorafgaand aan de lange-afstandsrace. Wie ooit de beelden van een vliegende Nicola Larini of Klaus Ludwig gezien heeft, weet precies wat we bedoelen.
Evenement met 250.000 bezoekers - Coronel, Priaulx en Theissen enthousiast Argumenten vóór het plan zijn legio. De 24-uursrace is verreweg het grootste autosportevenement in Duitsland, met ieder jaar zon 250.000 bezoekers. Bovendien hoeven er voor de wedstrijd geen extra cameras, tijdwaarneming en andere zaken rondom het 25 kilometer lange circuit te worden geïnstalleerd, want die staan er voor de 24-uursrace toch al. En niet in de laatste plaats wordt het circuit door vele, zo niet alle coureurs beschouwd als een van de mooiste banen ter wereld. Tom Coronel bijvoorbeeld, die dit jaar met een Viper als tweede eindigde in de 24-uursrace, was meteen voor het plan te vinden. Super! Moeten ze meteen doen, aldus de SEAT-coureur. Ook wereldkampioen Andy Priaulx, die in het verleden al een keer de 24-uursrace won met BMW, zag het meteen zitten. Lijkt me fantastisch! BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen zegde eveneens direct zijn steun toe. Als dat gebeurt, ondersteunen wij het van harte. BMW heeft een lange traditie op de Nordschleife.
Jaarlijks twee races voor ADAC Procar Dat de WTCC-autos het op de zware baan uithouden, staat wel vast. Immers, er doen jaarlijks tal van autos volgens het Super 2000-reglement mee aan de 24-uursrace en ook de ADAC Procar, de Duitse serie volgens WTCC-reglement, houdt jaarlijks twee races op de Nordschleife voor de 24-uursrace. Als het WTCC het voor elkaar krijgt om op de Nordschleife te racen, betekent dat een gevoelige slag in de richting van de in Duitsland veel sterkere DTM. Weliswaar reden er in het verleden met succes DTM-bolides van Audi en Opel in de 24-uursrace, maar een DTM-race op de Nordschleife kwam er nooit, ondanks massale oproepen van fans. Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug, zelf in 1986 nota bene tweede in de 24-uursrace in een Opel Manta (samen met Joachim Winkelhock en Karl Mauer), deed de 24-uursrace ooit af als een kermisevenement.
Belangrijkste automobielmarkt van Europa Nadeel is dat de WTCC-organisatie afgelopen zomer een nieuwe driejarige overeenkomst heeft gesloten met het circuit van Oschersleben, waar de serie ook de afgelopen drie jaar te gast was voor zijn Duitse ronde. Anderzijds: tegen een tweede evenement in de belangrijkste automobielmarkt van Europa zal niemand bezwaar hebben, en qua toeschouwersaantallen trekt de Nürburgring zonder moeite het vijfvoudige van Oschersleben. Wordt hopelijk vervolgd!
Na de race in juli dit jaar rijden de AMG-Mercedes C-Klasses weer in Toscane
Deze week werkt Mercedes-Benz de eerste DTM-test na afloop van het seizoen 2007 af op het Autodromo Internazionale del Mugello in Toscane. Daarbij komen er twee Nederlanders in actie: Yelmer Buurman en Renger van der Zande, die beide dit jaar tot het Mercedes-Benz-rijderskader in de Formule 3 Euro Serie behoorden. Terwijl Buurman vorig jaar al een keer kennismaakte met de AMG-Mercedes C-Klasse in het Portugese Estoril, wordt de test voor Van der Zande een première. Naast onze beide landgenoten, die afgelopen zondag nog in Macau raceten, testen er nog vier coureurs voor Mercedes-Benz.
Minimaal één vacature bij de "Jahreswagen" Mercedes-Benz heeft minimaal één vacature in de gelederen van de zogeheten "Jahreswagen". Na het stoppen van Mika Häkkinen is er één actuele auto vrij, waarvoor een aantal rijders vanuit de "Jahreswagen" in aanmerking komt. Qua prestaties tippen wij op Gary Paffett, die afgelopen seizoen als eerste rijder ooit met een auto van een jaar oud een DTM-race wist te winnen, of Paul di Resta, die als regerend kampioen in de Formule 3 Euro Serie overstapte naar de DTM en nota bene met een twee jaar oude auto een prachtig debuutseizoen beleefde, waarin hij een aantal malen op het podium reed.
Nog vier rijders in actie op Mugello Naast Yelmer Buurman en Renger van der Zande komen er deze week op Mugello nog vier rijders in actie. Dat zijn de Zwitserse Cyndie Allemann, die bij Manor in de Formule 3 Euro Series reed en als protégé van HWA-technicus Gerhard Ungar geldt, de Duitser Maro Engel, die uitkwam in het Brits Formule 3-kampioenschap en een beetje door Bernd Schneider wordt ondersteund, Brits Formule 3-kampioen Marko Asmer uit Estland en de Deen Nicolas Kiesa, die vorig jaar bij Futurecom een aantal DTM-races met Audi reed. Voor Asmer kwam de uitnodiging nogal onverwacht, zo vertelde hij in Macau: "Ik kreeg opeens een telefoontje of ik wilde rijden. Nou, ik ga er wel heen, maar ik verwacht er niet teveel van. Ik zie niks in de DTM, wil veel liever in de richting van Renault World Series."
DTM wellicht optie voor Buurman Terwijl Van der Zande eigenlijk al heeft aangegeven nog een jaar in de Formule 3 Euro Series te willen blijven en ook de prestaties van Cyndie Allemann de overstap naar een hogere klasse bepaald niet rechtvaardigen, zou de DTM voor Buurman wellicht een optie kunnen zijn. Aan de andere kant oriënteert ook hij zich verder richting formulewagens: onlangs testte hij met succes GP2 en World Series. Maar ja, de mogelijkheden die je als fabrieksrijder voor Mercedes-Benz hebt, zijn natuurlijk ook interessant. Bij Mercedes-Benz zwijgt men uiteraard in alle toonaarden over de test op Mugello. Het circuit is deze week hermetisch afgesloten, er wordt geen pers toegelaten.
ISTANBUL - De Turkse voetbalclub Galatasaray SK heeft zich toegevoegd aan het Superleague Formula-gezelschap. In augustus 2008 neemt de zestienvoudige kampioen in de Turkse competitie het met een 750 pk krachtige op F1 lijkende bolide op tegen negentien andere clubs. Op dit moment zijn ook AC Milan, FC Porto, Olympiacos, PSV Eindhoven, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht, Flamengo en FC Basel opgenomen in het programma.
Superleague Formula verwelkomt de beste voetbalclubs uit de wereld en wij zijn blij om Galatasaray SK aan het rijtje toe te voegen, zei Alex Andreu, CEO Superleague Formula. Dit zijn spannende tijden voor Galatasaray SK; een nieuw stadium wordt gebouwd en nu wordt autosport aan een breed scala van activiteiten toegevoegd.
Met een fanbase van veertig procent van de bevolking, naar schatting 77 miljoen mensen in 2010, blijft Galatasaray SK de belangrijkste Turkse voetbalclub van het land, voorspelde Ozhan Canaydin, directeur van de club. Gegeven de grootte van onze fanbase is de autosport een logische stap. Het is een van de snelst groeiende sporten in de wereld.
Jon Lancaster zet grote stap met F3 contract bij ASM
Jon Lancaster kende dit jaar een goed seizoen. De 18-jarige Brit werd tweede in Formule Renault klasse en door deze prestatie heeft hij een mooi stoeltje weten te bemachtigen voor volgend jaar. Lancaster gaat namelijk namens ASM in de F3 Euroseries rijden.
ASM gooide dit seizoen hoge ogen met Grosjean, Hülkenberg en Kobayashi. Grosjean won de titel en de andere twee coureurs werden respectievelijk derde en vierde in het klassement. Volgend jaar wil teambaas Frederick Vasseur deze lijn voortzetten met Jon Lancaster.
Jon Lancaster tekende het contract met ASM vlak na zijn eerste test bij het team. Komende winter zal de Engelsman, die in december negentien wordt, nogmaals met de F3 bolide testen.
Het wordt steeds waarschijnlijker dat Fernando Alonso terugkeert bij Renault. Teambaas Flavio Briatore schat de kans dat zijn voormalige troetelkind de oude moederschoot opzoekt, op zestig procent.
Volgens Briatore komt er snel duidelijkheid op de vraag of Alonso zijn rentree maakt bij Renault. De Spaanse coureurs veroverde zowel in 2005 als 2006 de wereldtitel met Briatore & Co. Volgens de flamboyante teamleider zal er uiterlijk woensdag een knoop worden doorgehakt.
Nieuwe rijders Renault Briatore stelde bovendien dat zijn team volgend seizoen in ieder geval met nieuwe rijders zal uitkomen. Dat zou betekenen dat zowel Heikki Kovalainen als Giancarlo Fisichella vertrekt. Kovalainen is één van de kandidaten om het tweede stoeltje bij McLaren op te vullen. Fisichella zegt dat hij meerdere opties heeft om zijn loopbaan in de Formule 1 te continueren. Wellicht gaat de Italiaan binnenkort testen voor Force India op Jerez.
Duncan Huisman leverde in Macau wederom een solide prestatie
Op de Lufthansa-vlucht van Hong Kong naar München zat uw verslaggever vannacht met een flinke WTCC-delegatie. SEAT-sportdirecteur Jaime Puig en zijn rijders Gabriele Tarquini, Rickard Rydell, Jordi Gené en Yvan Muller, teamleden van de BMW-teams Schnitzer, ROAL en Wiechers en BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen. Met de laatste spraken ondermeer we over de verrichtingen van Duncan Huisman in Macau.
Huisman helpt merkbelang van BMW Schrijf maar dat hij heel goed gereden heeft, zei Theissen zondag na de race al toen we hem vroegen naar zijn mening over het optreden van Huisman. Maar dat wisten we zelf ook al, dat was natuurlijk niet wat we wilden horen. Meer liet Theissen zich echter niet ontlokken. Evenals vorig jaar in Valencia, toen hij keurig opzij ging voor Jörg Müller, en daarna in Macau, toen hij zich keurig inhield, zodat Andy Priaulx de eerste race kon winnen, offerde Huisman ook nu weer een goed resultaat voor zichzelf op ten behoeve van het merkbelang van BMW. Huisman had in de eerste race achtste kunnen worden en was dan in de tweede race vanaf pole gestart, maar hij liet deze eer aan Andy Priaulx, die zo al een belangrijke stap zette in de richting van zijn derde wereldtitel. Natuurlijk was het helpen van Priaulx in de titelstrijd de belangrijkste opgave voor Huisman tijdens zijn gastoptreden in het WTCC, maar zon actie is niet altijd even vanzelfsprekend. Bij Chevrolet weten ze daar alles van: Rickard Rydell, die in het Zweedse Anderstorp als gastrijder met een blauwe Lacetti aan de start verscheen, liet in de eerste race nog de eer aan Rob Huff, maar ging in de tweede race voor zijn eigen eer.
Theissen: "Ik weet al heel lang wat ik aan hem heb" Positief was in ieder geval dat Theisen zondagavond tijdens het BMW-kampioensfeest in Club 21 in de AIA-Tower in Macau lange tijd met Huisman sprak. Natuurlijk weet hij ook heel goed wat hij aan de Nederlander heeft. Dat weet ik niet pas sinds dit weekend, dat weet ik al lang, zei Theissen in het vliegtuig, toen we hem vertelden van de reacties over Duncan Huisman die na afloop van de races van dit weekend op deze website verschenen. Zoals gemeld heeft BMW voor 2008 de contracten met alle huidige rijders al verlengd, maar wellicht zijn er voor Duncan Huisman nog andere mogelijkheden.
Met WSR in WTCC en/of BTCC? Dick Bennetts, voor wiens team Huisman afgelopen weekend in Macau in actie kwam, kijkt zeer serieus naar deelname aan het WTCC 2008, eventueel in combinatie met zijn huidige BMW-team in het Brits toerwagenkampioenschap. Sponsor Aviva, die dit weekend op de auto stond en flink uitpakte in Macau, is de moedermaatschappij van de RAC, voor wie Bennetts de twee BMWs in het BTCC inzet. We moeten eens kijken hoe de plannen vorm krijgen, maar ik zie er veel in, verklaarde Bennetts na afloop van de races van zondag. In een dergelijk project zou Duncan Huisman wellicht een rol kunnen spelen. Hij heeft het in ieder geval fantastisch gedaan, aldus de Nieuw-Zeelander. Ik zou hem voor volgend jaar graag willen hebben!
Voor de laatste ronde van het FIA-GT3 kampioenschap trokken de troepen naar Dubai, met tropische weersomstandigheden midden in de woestijn. Een laatste weekend dat slecht begon voor de Matech Ford GT's. Alledrie de exemplaren werd de toegang tot de piste geweigerd tijdens de vrije trainingen op donderdag.
"We werden gewaarschuwd in Brno, dat de stoeltjes in onze Ford's niet conform de normen waren," vertelt Martin Bartek, hoofd van het Zwitserse Matech Racing Team. "We hebben dus gevraagd onze zetels aan te passen en er gehomologeerde kuipstoelen van te maken. Het team heeft zijn best gedaan, hoewel tussen de terugkeer uit Brno en het vertrek naar Dubai zat niet veel tijd. We hebben gedaan wat we konnen door de zetels aan een crash test te onderwerpen, met een FIA goedgekeurde Duitse 'body'. Deze 'body' moest de data registreren tot in de details en deze verzenden naar de FIA. We vertrokken dus naar Dubai met de resultaten van de crashtest, en we kregen pas groen licht van de heren sportcommissarissen een luttlele vijftien minuten voor aanvang van de eerste kwalificatie."
Dit had tot gevolg dat de Matech piloten in extreme condities aan de kwalificaties moesten beginnen op het toch wel vrij technische Dubai. Het werd een race tegen de klok en alsof er nog niet genoeg gebeurd was, kreeg de #44 van Bera/Dubrulle ook nog eens problemen met de turbo. Daarenboven nog eens een timing probleem, waardoor de drie Ford GT's in de pitlane hield, alvorens de startgrid op te mogen gaan (net zoals enkele andere deelnemers). Het resultaat is een verwarrende eerste race, met een dertiende plaats voor Stef van Campenhoudt en Kenneth Heyer. Bera/Dubrulle leverden een knappe strijd en waren bezig aan een sterke inhaalrace toen de turbo weer voor problemen zorgde. Het duo verloor een kleine 150 pk door het voorval. Nog minder ging het voor de #43 van Duitser Thomas Mutsch en Mikael Forsten, welke af te rekeken kregen met een gebroken uitlaat leiding.
Net zoals in Monza, consumeerde de Ford GT enorm veel benzine. Het team zag het einde van de race al niet meer zitten, tenzij het lot er anders zou over bepalen; wat dan ook gebeurde. De Safety Car kwam de baan op zodat de Matech rijders besparend konden rijden, zodat ze het einde van de race nog haalden. Met als resultaat alle Ford GT's in de top tien. Mutsch/Forsten finishten knap vijfde, Bera/Dubrulle bleven nu gespaard van problemen en eisten de achtste plaats op. Stef Van Campenhoudt en Kenneth Heyer ten slotte finishten als tiende.
"Ik wens het hele team te feliciteren, en vooral de piloten. Ze hebben een prima job gedaan in deze moeilijke omstandigheden," ging Martin Bartek verder. "Op zaterdag was Matech het enige team dat drie wagens in de top tien had, wat toch wel opmerkelijk is. Vooral als je de omstandigheden nagaat: in verhouding met de rest weinig kilometers afgemaald, problemen met de turbo en motor op de #44 en zeker niet te vergeten het hoge verbruik in het tropische Dubai. Dit resultaat heeft ons gemotiveerd om meteen te beginnen met het klaarstomen van onze wagens voor het nieuwe seizoen.
Ford heeft voor de tweede achtereenvolgende keer de wereldtitel bij de merken in het FIA World Rally Championship gewonnen met de Focus RS World Rally Car. De vierde plaats voor BP-Ford World Rally Team rijders Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen tijdens de Rally Ireland was voldoende om de titel binnen te halen met nog één rally te gaan, die van Groot Brittannië. Ford heeft een voorsprong van 21 punten terwijl bij de 16e en laatste rally maximaal 18 punten te behalen zijn.
Het debuut van de Rally Ireland in het WRC bleek even uitdagend te zijn als verwacht. De smalle, hobbelige asfaltpaden waren vaak voortdurend stijgend en dalend en de rijders zagen zich geplaatst voor omstandigheden die zich nergens anders tijdens eerdere WRC-events hadden voorgedaan. Regenval gedurende de twee omlopen op de eerste dag van het driedaags evenement zorgde voor verraderlijke condities omdat de autos modder op het al gladde asfalt wierpen. De rijders vergeleken de klassementsproeven dan ook met het rijden op ijs.
De rally, die zowel in het Noorden als in het Zuiden werd verreden, was gebaseerd Sligo en tijdens de eerste omloop werden KPs in de Republic of Ireland afgewerkt, voordat de tweede dag de grens werd overgestoken naar Noord Ierland. De derde dag werden proeven in beide landen verreden, waarbij de spectaculaire laatste klassementsproef langs de kustlijn van Donegal Bay live op TV werd uitgezonden. In totaal kende de rally 20 proeven met een totale lengte van 328.72 wedstrijdkilometers.
Vanaf het begin was het de doelstelling van Hirvonen om de benodigde punten binnen te halen om Ford te verzekeren van de titel bij de merken. De zesde plek of hoger zou daarvoor voldoende zijn en zijn opdracht werd zelfs nog belangrijker toen teamgenoot Marcus Grönholm op de eerste dag crashte. Hirvonen nestelde zich op de eerste dag op de vierde plaats en legde zich erop toe om zich een vooral safety-first rijstijl aan te meten. Daarbij lette hij meer op de rijders achter hem dan voor hem.
"Het was een moeilijk weekend," zei Hirvonen aan de finish. "Ik moest mijzelf er voortdurend aan herinneren om voorzichtig te rijden, maar ik heb de taak uitgevoerd die mij was opgedragen. En het is fantastisch voor het team om de titel te winnen. Ik ben blij voor iedereen want ze verdienen het. Het is moeilijk om niet voluit te rijden en om het ritme daarvoor te vinden maar ik moest dat doen, want wij hadden de punten dringend nodig. Om een of andere reden voelt dit beter aan dan onze eerste overwinning vorig jaar. Ik verwachtte dat dit een moeilijke rally zou worden omdat de wegen zo smal en bumpy zijn. De regen maakte alles nog erger en dit is zeker de zwaarste asfaltrally uit de hele serie, voegde Hirvonen toe, die nu zeker is van zijn derde plaats in het kampioenschap.
Grönholm die nu een achterstand van zes punten heeft op Sébastien Loeb in de rangschikking voor de rijders is onmiddellijk naar huis gegaan om te herstellen van zijn crash. "Natuurlijk ben ik nog steeds heel erg teleurgesteld dat ik de rally niet heb uitgereden maar ik ben heel erg blij voor Mikko en Jarmo. Zij hebben een fantastische prestatie geleverd door de noodzakelijke punten binnen te halen, aldus de Fin.
BP-Ford teamgenoten Khalid Al Qassimi en Nicky Beech eindigden op de 15e plaats in een BP-Ford Focus RS in hun laatste rally van dit seizoen. "De omstandigheden hier waren ongelooflijk," zei Al Qassimi. "De wegen waren zo glad, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Jari-Matti Latvala (Ford Focus) legde beslag op de derde plaats, zijn beste klassering ooit in het WRC.
BP-Ford team directeur Malcolm Wilson vierde de tweede titel ingetogen. Hij verklaarde: "Het is een fantastisch gevoel om weer te winnen. Niets zal mooier zijn dan onze eerste titel in 2006 maar voor de tweede keer winnen zegt veel hoe sterk wij als team zijn. Het is verbazingwekkend dat we met nog één rally te gaan nu al zeker zijn van de titel. We hebben veel steun gehad van de rijders, van alle teamleden en van Ford. Mikko heeft dit weekend een perfecte prestatie geleverd. Na het uitvallen van Marcus begreep hij uitstekend welke rol hij dit weekend had te vervullen. Hij heeft die opdracht perfect uitgevoerd.
Ford TeamRS director Jost Capito: "Na het winnen van de titel vorig jaar wisten wij dat we dit jaar de lat hoger moesten leggen om onze titel te verdedigen. De regerend kampioen wordt het doel van alle rivalen en het is een oud adagio in de sport dat het moeilijker is om een titel te verdedigen dan om deze te behalen. Ik wil Marcus, Timo, Mikko en Jarmo hartelijk bedanken. Hun passie heeft iedereen geïnspireerd om tot het uiterste te gaan om de rallykroon wederom binnen te halen."
De finale van het kampioenschap zal van 29 november t/m 2 december wordt verreden op de onverharde bospaden in Wales. Het hoofdkwartier van de Rally GB is gevestigd in Cardiff.
Einduitslag Rally Ireland 1. S Loeb/D Elena Citroen C4 3 uur 01 min 39.2 sec 2. D Sordo/M Marti Citroen C4 3 uur 02 min 32.6 sec 3. J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 3 uur 03 min 27.4 sec 4. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 3 uur 03 min 56.9 sec 5. P Solberg/P Mills Subaru Impreza 3 uur 04 min 35.0 sec 6. G Wilks/P Pugh Subaru Impreza 3 uur 07 min 37.1 sec 7. M Wilson/M Orr Ford Focus RS 3 uur 11 min 44.1 sec 8. G MacHale/A Harryman Ford Focus RS 3 uur 12 min 47.5 sec 9. A Mikkelsen/O Floene Ford Focus RS 3 uur 14 min 47.4 sec 10 N McShea/M Clarke Subaru Impreza 3 uur 18 min 11.3 sec
Rory Bertram heeft afgelopen weekend tijdens de finale in Dubai van het Internationale FIA GT3 kampioenschap 2007 in de eerste race een mooie tweede plaats geboekt. Bertram bestuurde op het Autodrome in Dubai in de Verenigde Emiraten een Ascari KZ1 R GT3. Na eerdere races op Silverstone, in Boekarest, op Monza en in Brno, moet Dubai de beslissing brengen in het FIA GT3 kampioenschap.
Training Onder schitterende weersomstandigheden toonde Bertram in het imposante startveld van louter Ferraris, Aston Martins, Corvettes en Lamborghinis het potentieel van de Ascari aan. De nr. 31 Team Berlanga Ascari klasseerde zich in de eerste vrije training als vijfde. Tijdens de officiële training mengde de Ascari-equipe van Team Berlanga zich wederom in de strijd om de topposities en werd een zesde tijd op de klokken gezet.
De race In de eerste race van het weekend, die werd gewonnen door Luca Pirri en Jürgen von Gartez in een Callaway Corvette, schreef Bertram geschiedenis door met de Ascari de tweede plaats te veroveren na een bekeken race. ,,Met mijn co Jonathan Lang hebben wij als Team Berlanga Ascari hier een prima prestatie neergezet, tweede in een race voor het FIA GT3 kampioenschap, vertelde Bertram na afloop. ,,En ook nog eens de hoogste klassering ooit voor een Ascari.
Leiding Het Ascari KZ1 R Gt3-team heeft zelfs even aan de leiding gelegen. ,,Jonathan lag op de eerste plaats toen ik het stuur overnam, en daar werd ik best wel een beetje zenuwachtig van, stelde Rory Bertram. ,,Het ging echter gelijk al goed, al zag ik dat de Corvette veel sneller was op het rechte stuk. Ik moest hem dan ook helaas laten gaan. Ik heb mijn best gedaan om nog op kop te komen.
Uitslag: 1. Pirri/Von Gartzen Corvette Z06R GT3 1:00:24.299 2. Lang/Bertram Ascari KZ1R GT3 1:00:25.689 3. Vannelet/Moser Ferrari 430 1:00:52.095 4. Skula/Matzke Corvette Z06R GT3 1:00:53.830 5. Lagniez/Makowiecki Aston Martin DBRS9 1:00:54.039 6. Quaife/Keen Ascari KZ1R GT3 1:00:56.130 7. Alessi/Frassineti Aston Martin DBRS9 1:01:10.544
Jimmie Johnson heeft wederom de titel gepakt in de NASCAR. Dankzij een zevende plaats op de Homestead-Miami Speedway veroverde de man die dit jaar al tien zeges bij elkaar reed genoeg punten voor het kampioenschap. Matt Kenseth won overigens de wedstrijd.
Prolongatie titel Het is voor het eerst sinds 1998 dat een NASCAR-coureur de titel prolongeert. Destijds was Jeff Gordon de gelukkige. Nu is het Jimmie Johnson dus ook gelukt. En als het aan de happy champ ligt, gaat hij volgend jaar voor de hattrick. ,,Het gaat gewoon hartstikke goed nu, stelde Johnson na afloop. ,,Ik denk dat we nog veel goede jaren voor ons hebben.
Fenomenaal Teambaas Rick Hendrick denkt eveneens dat zijn rijder nog meer mooie tijden kan beleven. ,,Jimmie wordt beter en beter. Hij is echt fenomenaal, aldus Hendrick. ,,Ik zie niks wat Jimmie kan stoppen. Als wij als team de boel op de rit kunnen houden, kunnen er nog meer fenomenale dingen gebeuren.
Voorsprong Johnson begon de wedstrijd met een mooie voorsprong van 86 punten op zijn mentor en teamgenoot Jeff Gordon. Dankzij deze voordelige marge wist Johnson dat hij aan een 18de plaats genoeg zou hebben voor de titel. De man die vanaf pole vertrok kom het dus relatief voorzichtig aan doen en kwam als zevende over de meet na 400 mijl racen.
Record Van de 36 races dit seizoen, eindigde Jimmie Johnson liefst 20 keer in de topvijf. Zijn ploegmaat Jeff Gordon deed dat zelfs 21 keer en noteerde liefst 30 toptienresultaten, een record
Uitslag, toptien: 1. Matt Kenseth Ford DEWALT NANO Technology 267 ronden 2. Kurt Busch Dodge Miller Lite 267 3. Denny Hamlin Chevrolet FedEx Express 267 4. Jeff Gordon Chevrolet DuPont 267 5. Carl Edwards Ford Office Depot 267 6. Martin Truex Jr. Chevrolet Bass Pro Shops / Tracker 267 7. Jimmie Johnson Chevrolet Lowe's 267 8. Jeff Burton Chevrolet AT&T Mobility 267 9. Mark Martin Chevrolet U.S. Army 267 10. David Ragan Ford AAA "Show Your Card and Save" 267
Eindstand NASCAR (toptien): 1. Jimmie Johnson 6723 punten 2. Jeff Gordon 6646 3. Clint Bowyer 6377 4. Matt Kenseth 6298 5. Kyle Busch 6293 6. Tony Stewart 6242 7. Kurt Busch 6231 8. Jeff Burton 6231 9. Carl Edwards 6222 10. Kevin Harvick 6199
Timo Glock komt vanaf komend seizoen uit voor de Formule 1-stal van Toyota. Nadat de GP2-kampioen vorige week al groen licht had gekregen van het Contract Recognition Board om BMW Sauber te verlaten, heeft het Japanse team nu de komst van Glock officieel bevestigd.
F1-avontuur In 2004 heeft Glock al kortstondig aan het F1-avontuur mogen ruiken. Destijds reed hij vier Grand Prix voor Jordan. Hij sprokkelde twee WK-punten bij elkaar. Na een F1-reserverol bij BMW Sauber maakt de Duitser nu de promotie naar vaste rijder. Glock, in 2005 ook actief in de Champcars, heeft voor drie jaar getekend bij Toyota, waar hij de vervanger is van Ralf Schumacher.
GP2 Afgelopen seizoen combineerde Glock zijn testrol in de F1 met het racen in de GP2. Mede dankzij vijf zeges veroverde hij het kampioenschap in deze opstapklasse van de Formule 1.
MACAU Andy Priaulx heeft zijn derde FIA WTCC op rij behaald in het Aziatische Macau. De Engelsman startte de eerste race vanaf P12, maar wist wel de pole position voor de tweede race te bemachtigen. Deze tweede race werd door Priaulx gewonnen, waardoor de Engelsman, met elf punten verschil op Yvan Muller, bovenaan het klassement kwam te staan.
Yvan Muller had de eerste race vanaf P2 moeten starten, achter Alain Menu, maar ging te vroeg op het gas tijdens de rollende start, waardoor de Fransman eigenlijk vanaf pole vertrok. De start van de eerste race liep verder verrassend goed. Iedereen kwam zonder schade door de Lisboa bocht. Augusto Farfus wist Tarquini in te halen, waardoor de Braziliaan naar de derde plaats ging.
Al snel werd duidelijk dat Yvan Muller en Alain Menu de snelsten van het veld waren. De twee reden weg van Farfus, waarmee de samenstelling van het podium al vroeg bekend leek te zijn. Wonderbaarlijk genoeg had Yvan Muller tegen het eind van de race nog steeds geen sanctie opgelegd gekregen voor de zeer dubieuze start. In de achtste ronde stopte de wagen van Muller er echter mee, waardoor Menu de leiding in de wedstrijd nam.
In de laatste ronde veranderde er nog meer in de top drie. Tarquini deed een poging om Augusto Farfus in te halen in de Lisboa bocht, toen Farfus van zijn lijn afweek om zijn positie te verdedigen. De Italiaan raakte hierbij echter de BMW van Farfus, wat het einde van de race betekende voor de Braziliaan. Door deze verrassende ontknoping won Menu de race, gevolgd door Tarquini en Huff. Andy Priaulx wist de achtste plaats te bemachtigen, wat hem één punt opleverde en de pole voor de tweede race.
In de tweede race gebeurde er wederom het een en ander in de Lisboa bocht. In de eerste ronde schoven Tarquini en Huff van de baan in deze verraderlijke bocht. Twee rondes later werd Duncan Huisman in diezelfde bocht beroofd van zijn vijfde plaats door een tik van een SEAT-rijder. De Nederlander verloor door dit incident een hoop plaatsen.
Andy Priaulx leidde de tweede race van start tot finish. James Thompson wist zeer knap bij de start van de vierde startpositie naar de tweede plaats te komen. De Engelsman moest tijdens de race toezien hoe Priaulx afstand nam en Larini en Monteiro dichterbij kwamen. Uiteindelijk wist Nicola Larini op zeer knappe wijze voorbij te gaan aan de Alfa Romeo-rijder. Tiago Monteiro slaagde er niet in om Thompson in te halen waardoor de Portugees vierde werd. Tom Coronel wist stilletjes naar een vijfde plaats op te klimmen. De Nederlander reed een vrijwel onzichtbaar raceweekend in Macau, maar gaat even goed met punten naar huis.
WK Toerwagens is, wanneer 30 coureurs over de hele wereld 22 races rijden, er bij de finale in Macau nog een flink aantal rijders kampioen kan worden en uiteindelijk Andy Priaulx de titel pakt. Dat was zo bij het WK in 2005, dat was vorig jaar zo en dat was nu opnieuw het geval. Met een afgetekende start-finishzege in de laatste race van het seizoen op het stratencircuit stelde Priaulx voor de derde maal in successie de wereldtitel veilig. Met drie wereldkampioenschappen op rij evenaarde hij bovendien het bestaande record van Michael Schumacher. Met het succes van Priaulx werd ook BMW opnieuw wereldkampioen bij de merken. De tweede plaats in de afsluitende race van het seizoen ging naar Chevrolet-rijder Nicola Larini, derde werd Alfa-man James Thompson.
Yvan Muller staat niet in de startopstelling en daarmee is de titelstrijd in het wereldkampioenschap de facto al beslist, al heeft ook Thompson met negen puntenachterstand tenminste nog een theoretische kans. Bij het uitdoven van het licht pakt Priauilx de kop, terwijl Thompson doorschijft naar de tweede plaats ten koste van Larini. Monteiro. Vier autos crashen in Lisboa wanneer Tarquini zijn rempunt mist. Hij botst met Huff en ook Zanardi en Rydell zijn erbij betrokken.
Priaulx leidt voor Thompson, maar staat zwaar onder druk van de Alfa-rijder, die hem in de Melco-hairpin zelfs kort van achteren aantikt. Priaulx leidt na de eerste ronde voor Thompson, Larini, Monteiro, Huisman, Gene, Rydell en Jörg Müller. Coronel rijdt op de elfde plek. Rob Huff behoort tot de eerste uitvallers, hij rijdt na de eerste ronde de pits in met een beschadigde linker voorwielophanging. In de derde ronde wordt Duncan Huisman geraakt door Gené bij het aanremmen van Lisboa. Hij neemt de nooduitgang en valt terug van de vijfde naar de 18e plaats.
Tussen Thompson en Larini ontstaat een fel gevecht om de tweede plaats, maar vanuit de slipstream heeft Larini geen kans om de Brit in te halen. Daarvan profiteert Priaulx natuurlijk, die aan de kop van het veld eenzaam zijn rondjes draait. Na vier ronden heeft hij 1,4 seconde voorsprong op Thompson, een ronde later is het al 2,1 seconde. Ondertussen komt ook Tiago Monteiro op de vierde plaats steeds dichterbij Larini en Thompson. Na de zesde ronde bedraagt Priaulx voorsprong 3,117 seconden. In de zevende ronde schiet Larini vanuit Mandarin voorbij Thompson en neemt zo de tweede plaats over. Vervolgens opent Monteiro de aanval op Thompson. Zij aan zij gaan ze Lisboa in, maar dat kan natuurlijk niet goed gaan. Monteiro raakt de bandenstapel, maar behoudt zijn positie. Gené is ondertussen uitgevallen. Een ronde voor het eind valt ook Menu uit, terwijl Coronel Rydell inhaalt en daarmee al zesde is.
Priaulx wint en pakt daarmee zijn vierde titel op rij: drie WKs en één EK. Larini wordtr tweede voor Thompson en Monteiro. Jörg Müller valt in de laatste ronde uit na door Coronel te zijn aangetikt. Daardoor wordt Coronel vijfde, voor zijn SEAT-merkgenoot Rydell en de Spaanse BMW-rijder Porteiro.
Kampioen Priaulx is dolgelukkig: De uitloopronde was wel heel emotioneel. Gisteren zag het er na de kwalificatie niet naar uit dat ik nog zon succes zou kunnen binnenhalen, maar nu kwam het allemaal toch nog mijn kant op. In feite heb ik de titel gewonnen op Brands Hatch. Voor die race was ik niet in zon goede positie, maar met mijn goede resultaten daar heb ik de basis gelegd voor deze titel en hier is het uiteindelijk allemaal gelukt. Fantastisch gewoon, ik kan het nog bijna niet geloven! Het seizoen was een jaar met ups en downs, we hebben goede en slechte weekends gehad, maar vandaag had ik geluk, wat ik in Monza en Brno niet had. De auto was goed, het team was goed en dat was de sleutel tot succes! Bij zijn succes dacht Priaulx ook aan zijn directe tegenstander. Ik vind het jammer voor Yvan dat het niet gelukt is. Dat spijt me voor hem, maar voor mezelf ben ik natuurlijk blij! BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen zei: Dit was beslist het zwaarste seizoen, want tegenstanders SEAT en Chevrolet waren sterker dan in de jaren tevoren. Natuurlijk hebben we alles gedaan om hier goed te presteren, maar je weet nooit wat er hier in Macau gebeurt.
Duncan Huisman meldde: Mijn start was redelijk, al nam ik wel weer vol risico in Mandarin. Bij het opgaan van San Francisco zaten Monteiro en Gené naast me en ik kreeg al een paar tikken. Uiteindelijk tikte Gené me opnieuw aan bij het insturen van Lisboa, ik kon in mijn spiegel precies zien hoe hij een beetje mijn kant op stuurde en me vol op mijn achterwiel raakte. Vervelend vind ik dat dat soort dingen gewoon veel te weinig bestraft worden, ik vind de wedstrijdleiding echt zwak. Alleen als het BMW-rijders zijn, dan worden ze meteen naar binnen geroepen Tom Coronel verklaarde van zijn race te hebben genoten. Mijn start was al goed, ik pakte gelijk vier plaatsen en kon daarna steeds verder naar voren rijden. In de slotfase had ik een spannend duel met Jörg Müller, dat ik uiteindelijk in mijn voordeel kon beslissen. Dit is een prachtige manier om het seizoen te besluiten!
Uitslag: 1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si 2. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti. 3. James Thompson (GBr), Alfa Romeo 156 4. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon 5. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon 6. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon 7. Felix Porteiro (Spa), BMW 320si 8. Colin Turkington (GBr), BMW 3230si 11. Duncan Huisman (GBr), BMW 320si
Voor de tweede maal op rij won een Brit de Formule 3 Grand Prix van Macau. Oliver Jarvis, dit seizoen derde in het Japans Formule 3-kampioenschap met drie overwinningen, zegevierde in de race over 15 ronden voor Kodai Tsukakoshi en Kazuya Oshima. Daarmee domineerden coureurs uit de Japanse serie de wedstrijd, terwijl het voor het eerst sinds lange tijd is dat de zege in een belangrijke internationale Formule 3-wedstrijd eens niet naar een Mercedes-motor gaat. De Toyota-krachtbron was dit weekend in Macau beslist een klasse apart. Beste Nederlander in de eindrangschikking was Carlo van Dam, die als veertiende geklasseerd werd.
Bij de start pakt Asmer de leiding, terwijl Jarvis wat terrein verliest. Jarvis pakt de leiding bij het uitkomen van Mandarin. Voor Yelmer Buurman is de race al in de eerste ronde ten einde nadat hij in Mandarin de vangrail raakt. Later blijkt dat er een wiel van zijn auto is afgelopen. Jarvis leidt voor Oshima, Bird, Asmer, Jelley en Tsukakoshi. Carlo van Dam is al twaalfde. Sam Bird valt in de eerste drie ronden terug, eerst door Asmer en dan door Tsukakoshi. In de vierde ronde verliest de Brit nog een plek aan de Braziliaan Robert Streit. In het onderlinge duel van Manor Motorsport haalt Mailleux James Jakes in en is daarmee achtste.
Renger van der Zande kwam snelheid tekort
In de vijfde ronde valt Renger van der Zande terug naar de 19e plaats. In ronde zeven komt het einde voor Franck Mailleux, die bij de Moorish Hill de vangrails raakt. In de achtste ronde wordt de komst van de safety-car aangekondigd, die het veld vanaf het begin van de negende ronde oppikt bij start en finish. Daarmee wordt Jarvis voorsprong van ruim twee seconden tot nul gereduceerd. Best geklasseerde rijder uit de Euro Serie is daarmee James Jakes op de achtste plaats. Kort daarvoor verloor Carlo van Dam de twaalfde plaats aan Sébastien Buemi. In ronde elf wordt de race weer vrijgegeven met nog vijf ronden te gaan.
Carlo van Dam in de straten van Macau
Terwijl Oshima bij de herstart het veld ophoudt, slaat Jarvis meteen een gat van ruim een seconde. Vanuit de slipstream haalt Tsukakoshi Asmer in en is daarmee derde. Carlo van Dam verliest een plek aan Edoardo Mortara en is daarmee veertiende. De Brit Jonathan Knnard mist zijn rempunt voor Lisboa en knalt daar in de bandenstapel, waarmee hij zijn elfde plek kwijt is. In de dertiende ronde pakt Tsukakoshi de tweede plaats van Oshima bij het aanremmen van Lisboa.
Verder zijn er geen positiewisselingen meer, zodat Jarvis met een voorsprong van 1,767 seconde wint voor Tsukakoshi, Oshima, Asmer, Streit en Bird. Jakes is beste Euro Serie-rijder als zevende, Grosjean, Jelley en Mortara completeren de top tien. Carlo van Dam is beste Nederlander op de veertiende plaats, Renger van der Zande wordt zeventiende.
Carlo van der Zande was niet tevreden vanwege gebrek aan tractie
Bij Yelmer Buurman was de teleurstelling groot. Wat moet ik ervan zeggen? Mijn start was goed, in Mandarin zat ik naast Jarvis, die driftte naar buiten. daarna reed ik strak langs de muur en twee bochten later liep het wiel eraf. Ik voelde het daarvoor al bij het remmen, hij trok alle kanten op. Volgens mij was het gewoon niet goed vastgemaakt. Renger van der Zande klaagde over een gebrek aan topspeed: Het werd al snel duidelijk dat ik niet teveel plaatsen zou kunnen goedmaken, dus toen heb ik een gaatje laten vallen en heb ik in ieder geval geprobeerd om rondetijden te rijden die nog een beetje aardig waren. Nu is het op naar volgend jaar, hopelijk kan ik dan profiteren van de ervaring die ik nu hier heb opgedaan. Ik weet in ieder geval nu hoe de baan hier loopt, het circuit ken ik nu wel! Carlo van Dam had te maken met onbalans, omdat de bandenspanning wat te laag was. Het was vandaag kouder dan gisteren, daarom was de spanning niet voldoende. Verder ben ik wel tevreden, al had ik weinig tractie. Buemi en Grosjean waren te snel, die kon ik niet achter me houden. Van Dam reist vanuit Macau gelijk naar het Spaanse Alcarras, een circuit 180 kilometer ten zuiden van Barcelona, waar hij later deze week de Formule 3-motor test voor Volkswagen. Buurman en Van der Zande testen deze week op het circuit van Mugello met de Mercedes-Benz-DTM-auto.
Winnaar Oliver Jarvis zei: Het is een ongelooflijk gevoel, 25 jaar na Ayrton Senna hier te winnen. Daarom is het nog mooier, dat ik beide races vrij afgetekend gewonnen heb. Het was vandaag heel belangrijk om als leider naar de Mandarin-bocht te komen en dat is me gelukt. Mijn auto was vooral snel in de tweede sector. Bij de herstart heb ik gezien, dat mijn teamgenoot niet meer direct achter me zat, dus ook dat was geen probleem meer. Daarna zag ik plotseling de oranje auto van Tsukakoshi in mijn spiegels. Omdat ik wist, dat hij snel is, moest ik een beetje pushen.
Uitslag: 1. Oliver Jarvis (GBr), Dallara-Toyota, 15 r. in 38.29,452 (gem. 143,09 km/u) 2. Kodai Tsukakoshi (Jap), Dallara-Mercedes, op 1,767 3. Kazuya Oshima (Jap), Dallara-Toyota, op 4,390 4. Marko Asmer (Est), Dallara-Mercedes, op 5,331 5. Robert Streit (Bra), Dallara-Mercedes, op 6,558 6. Sam Bird (GBr), Dallara-Mercedes, op 7,148 7. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 9,573 8. Romain Grosjean (Fra), Dallara-Mercedes, op 10,176 14. Carlo van Dam (Ned), Dallara-Mercedes, op 17,792 17. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 24,806
DUBAI - Dit weekend staan de laatste twee FIA-GT3 races op het programma. Met nog vier titelkandidaten (twee duo's), namelijk de Ferrari 430 van Moser/Vannelet en de Corvette Z06 van Pirri/Von Gartzen.
Het snelle tweetal Pirri/Von Gartzen wisten vandaag de eerste race in het warme Dubaï op hun naam te schrijven, en verkregen daarmee tien belangrijke punten. De kampioenschapsleiders, Moser/Vannelet, werden na de technische controle na de kwalificatie verbannen naar de laatste startplek. Uitendelijk wist het duo middels een knappe inhaalrace nog een derde podiumplek te behalen. In het kampioenschap hebben Luca Pirri en Lüdwig von Gartzen nog maar vier puntjes achterstand op Henri Moser en Gilles Vannelet.
Er staan ook een heel aantal "Lage Landers" aan de start, waaronder Rory Bertram in een Ascari. Bertram reed lang aan de leiding, samen met teamgenoot Jonathan Lang, maar moest uiteindelijk plek ruimen voor de winnende Corvette. De Belg Stefan Vancampenhoudt werd samen met zijn Duitse ploeggenoot Kenneth Heyer dertiende in de Ford GT. Ron Marchal wist samen met Amerikaanse gelegenheidscoureur Mallat een zestiende plaats te bemachtigen.