Voor de tweede maal op rij won een Brit de Formule 3 Grand Prix van Macau. Oliver Jarvis, dit seizoen derde in het Japans Formule 3-kampioenschap met drie overwinningen, zegevierde in de race over 15 ronden voor Kodai Tsukakoshi en Kazuya Oshima. Daarmee domineerden coureurs uit de Japanse serie de wedstrijd, terwijl het voor het eerst sinds lange tijd is dat de zege in een belangrijke internationale Formule 3-wedstrijd eens niet naar een Mercedes-motor gaat. De Toyota-krachtbron was dit weekend in Macau beslist een klasse apart. Beste Nederlander in de eindrangschikking was Carlo van Dam, die als veertiende geklasseerd werd.
Bij de start pakt Asmer de leiding, terwijl Jarvis wat terrein verliest. Jarvis pakt de leiding bij het uitkomen van Mandarin. Voor Yelmer Buurman is de race al in de eerste ronde ten einde nadat hij in Mandarin de vangrail raakt. Later blijkt dat er een wiel van zijn auto is afgelopen. Jarvis leidt voor Oshima, Bird, Asmer, Jelley en Tsukakoshi. Carlo van Dam is al twaalfde. Sam Bird valt in de eerste drie ronden terug, eerst door Asmer en dan door Tsukakoshi. In de vierde ronde verliest de Brit nog een plek aan de Braziliaan Robert Streit. In het onderlinge duel van Manor Motorsport haalt Mailleux James Jakes in en is daarmee achtste.
Renger van der Zande kwam snelheid tekort
In de vijfde ronde valt Renger van der Zande terug naar de 19e plaats. In ronde zeven komt het einde voor Franck Mailleux, die bij de Moorish Hill de vangrails raakt. In de achtste ronde wordt de komst van de safety-car aangekondigd, die het veld vanaf het begin van de negende ronde oppikt bij start en finish. Daarmee wordt Jarvis voorsprong van ruim twee seconden tot nul gereduceerd. Best geklasseerde rijder uit de Euro Serie is daarmee James Jakes op de achtste plaats. Kort daarvoor verloor Carlo van Dam de twaalfde plaats aan Sébastien Buemi. In ronde elf wordt de race weer vrijgegeven met nog vijf ronden te gaan.
Carlo van Dam in de straten van Macau
Terwijl Oshima bij de herstart het veld ophoudt, slaat Jarvis meteen een gat van ruim een seconde. Vanuit de slipstream haalt Tsukakoshi Asmer in en is daarmee derde. Carlo van Dam verliest een plek aan Edoardo Mortara en is daarmee veertiende. De Brit Jonathan Knnard mist zijn rempunt voor Lisboa en knalt daar in de bandenstapel, waarmee hij zijn elfde plek kwijt is. In de dertiende ronde pakt Tsukakoshi de tweede plaats van Oshima bij het aanremmen van Lisboa.
Verder zijn er geen positiewisselingen meer, zodat Jarvis met een voorsprong van 1,767 seconde wint voor Tsukakoshi, Oshima, Asmer, Streit en Bird. Jakes is beste Euro Serie-rijder als zevende, Grosjean, Jelley en Mortara completeren de top tien. Carlo van Dam is beste Nederlander op de veertiende plaats, Renger van der Zande wordt zeventiende.
Carlo van der Zande was niet tevreden vanwege gebrek aan tractie
Bij Yelmer Buurman was de teleurstelling groot. Wat moet ik ervan zeggen? Mijn start was goed, in Mandarin zat ik naast Jarvis, die driftte naar buiten. daarna reed ik strak langs de muur en twee bochten later liep het wiel eraf. Ik voelde het daarvoor al bij het remmen, hij trok alle kanten op. Volgens mij was het gewoon niet goed vastgemaakt. Renger van der Zande klaagde over een gebrek aan topspeed: Het werd al snel duidelijk dat ik niet teveel plaatsen zou kunnen goedmaken, dus toen heb ik een gaatje laten vallen en heb ik in ieder geval geprobeerd om rondetijden te rijden die nog een beetje aardig waren. Nu is het op naar volgend jaar, hopelijk kan ik dan profiteren van de ervaring die ik nu hier heb opgedaan. Ik weet in ieder geval nu hoe de baan hier loopt, het circuit ken ik nu wel! Carlo van Dam had te maken met onbalans, omdat de bandenspanning wat te laag was. Het was vandaag kouder dan gisteren, daarom was de spanning niet voldoende. Verder ben ik wel tevreden, al had ik weinig tractie. Buemi en Grosjean waren te snel, die kon ik niet achter me houden. Van Dam reist vanuit Macau gelijk naar het Spaanse Alcarras, een circuit 180 kilometer ten zuiden van Barcelona, waar hij later deze week de Formule 3-motor test voor Volkswagen. Buurman en Van der Zande testen deze week op het circuit van Mugello met de Mercedes-Benz-DTM-auto.
Winnaar Oliver Jarvis zei: Het is een ongelooflijk gevoel, 25 jaar na Ayrton Senna hier te winnen. Daarom is het nog mooier, dat ik beide races vrij afgetekend gewonnen heb. Het was vandaag heel belangrijk om als leider naar de Mandarin-bocht te komen en dat is me gelukt. Mijn auto was vooral snel in de tweede sector. Bij de herstart heb ik gezien, dat mijn teamgenoot niet meer direct achter me zat, dus ook dat was geen probleem meer. Daarna zag ik plotseling de oranje auto van Tsukakoshi in mijn spiegels. Omdat ik wist, dat hij snel is, moest ik een beetje pushen.
Uitslag: 1. Oliver Jarvis (GBr), Dallara-Toyota, 15 r. in 38.29,452 (gem. 143,09 km/u) 2. Kodai Tsukakoshi (Jap), Dallara-Mercedes, op 1,767 3. Kazuya Oshima (Jap), Dallara-Toyota, op 4,390 4. Marko Asmer (Est), Dallara-Mercedes, op 5,331 5. Robert Streit (Bra), Dallara-Mercedes, op 6,558 6. Sam Bird (GBr), Dallara-Mercedes, op 7,148 7. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 9,573 8. Romain Grosjean (Fra), Dallara-Mercedes, op 10,176 14. Carlo van Dam (Ned), Dallara-Mercedes, op 17,792 17. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 24,806
DUBAI - Dit weekend staan de laatste twee FIA-GT3 races op het programma. Met nog vier titelkandidaten (twee duo's), namelijk de Ferrari 430 van Moser/Vannelet en de Corvette Z06 van Pirri/Von Gartzen.
Het snelle tweetal Pirri/Von Gartzen wisten vandaag de eerste race in het warme Dubaï op hun naam te schrijven, en verkregen daarmee tien belangrijke punten. De kampioenschapsleiders, Moser/Vannelet, werden na de technische controle na de kwalificatie verbannen naar de laatste startplek. Uitendelijk wist het duo middels een knappe inhaalrace nog een derde podiumplek te behalen. In het kampioenschap hebben Luca Pirri en Lüdwig von Gartzen nog maar vier puntjes achterstand op Henri Moser en Gilles Vannelet.
Er staan ook een heel aantal "Lage Landers" aan de start, waaronder Rory Bertram in een Ascari. Bertram reed lang aan de leiding, samen met teamgenoot Jonathan Lang, maar moest uiteindelijk plek ruimen voor de winnende Corvette. De Belg Stefan Vancampenhoudt werd samen met zijn Duitse ploeggenoot Kenneth Heyer dertiende in de Ford GT. Ron Marchal wist samen met Amerikaanse gelegenheidscoureur Mallat een zestiende plaats te bemachtigen.
Dubai - De talentvolle Nederlandse coureur Rory Bertram heeft dit weekend tijdens de finale in Dubai van het Internationale FIA GT3 kampioenschap 2007 in de eerste race een voortreffelijke tweede plaats geboekt.
Bertram bestuurde op het Autodrome in Dubai in de Verenigde Emiraten een Ascari KZ1 R GT3. Na eerdere races op Silverstone, in Boekarest, op Monza en in Brno moet Dubai de beslissing brengen in het FIA GT3 kampioenschap.
Onder schitterende weersomstandigheden toonde Bertram in het imposante startveld van louter Ferraris, Aston Martins, Corvettes en Lamborghinis direct al het potentieel van de Ascari aan. De nr 31 Team Berlanga Ascari klasseerde zich in de eerste vrije training als vijfde. Bertram: Die eerste sessie heb ik gebruikt om de baan goed te leren kennen en om gewend te raken aan de warme weersomstandigheden. Vijf minuten voor het vallen van het zwart-wit geblokt in de tweede vrije training realiseerde het Ascari-team zelfs de derde snelste tijd, een indrukwekkende prestatie.
Tijdens de officiële training mengde de Ascari-equipe van Team Berlanga zich wederom in de strijd om de topposities en werd een zesde tijd op de klokken gezet.
In de eerste race van het weekend, die werd gewonnen door Luca Pirri en Jürgen von Gartez in een Callaway Corvette, schreef de Nederlander Bertram geschiedenis door met de Ascari de tweede plaats te veroveren na een bekeken race. Rory Bertram: Met mijn co Jonathan Lang hebben wij als Team Berlanga Ascari hier een prima prestatie neergezet, tweede in een race voor het FIA GT3 kampioenschap! En ook nog eens de hoogste klassering ooit voor een Ascari.
Het Ascari KZ1 R Gt3-team heeft zelfs even aan de leiding gelegen. Nogmaals Rory: Jonathan lag op de eerste plaats toen ik het stuur overnam, en daar werd ik best wel een beetje zenuwachtig van. Het ging echter gelijk al goed, al zag ik dat de Corvette veel sneller was op het rechte stuk. Ik moest hem dan ook helaas laten gaan. Ik heb mijn best gedaan om nog op kop te komen maar dat was niet mogelijk. Maar misschien morgen wel, we zullen zien.
MACAU - Carlo van Dam heeft vandaag in de Macau F3 Grand Prix een verdienstelijke veertiende plaats behaald in de eerste race. Dit event waar in het verleden vele F1 helden hun 'racing skills' konden toetsen, staan ook nu weer de beste Formule 3 coureurs ter wereld aan de start van deze beruchte stratenrace.
Door een haperende koppeling begon de regerend ATS Formule 3 kampioen de kwalificatierace vanuit het achterveld, maar wist Van Dam in de chaotische wedstrijd uiteindelijk op te klimmen tot plaats veertien. De finalerace op zondag van de 54e Macau F3 Grand Prix zal live op Eurosport uitgezonden worden.
Na zijn recente sterke optredens in de GP2 Series en World Series Formule Renault 3.5 tests op Paul Ricard (Frankrijk), reisde Van Dam afgelopen week met vertrouwen af naar Macau, een klein stadseiland dat 70 kilometer ten zuidwesten van Hongkong ligt. En niet onterecht, want in de vrije trainingen en kwalificaties bewees de Vlaardinger dat hij qua snelheid niets onder hoefde te doen voor de meer ervaren deelnemers van dit spectaculaire evenement.
Op dinsdag verkende Van Dam het 6,200 meter lange en bijzonder smalle circuit samen met de Britse topcoureur Andy Priaulx. Hij kreeg van de meervoudig wereldkampioen toerwagens in de WTCC nuttige tips over de baan, bochten en ideale lijnen, voordat hij aan de eerste vrije training zou beginnen. Zonder problemen leerde de rookie de baan kennen en zat niet eens zo heel ver van de coureurs die op Macau al vaker waren geweest. In de eerste kwalificatie wilde de rijder van het HBR Motorsport team er nog een tandje bijzetten, maar door de vele rode vlag situaties kwam er niet de gewenste rondetijd uit.
Tijdens de afsluitende training kon hij samen met zijn team een goede set-up vinden en was hij in staat om enkele goede rondetijden te noteren. In de ochtendsessie eindigde hij knap als tiende. In de tweede en beslissende tijdtraining kon Van Dam slechts één snelle ronde rijden. De rest van zijn ronden waren allemaal vol in het verkeer. Met een viertiende plek behoorde de 21-jarige coureur tot de beste rookies van het veld.
Bij het uitrijden van de pitstraat ondervond Van Dam al de nodige problemen aan zijn F3-bolide. De S-T-A-R-T-coureur probeerde goed weg te komen, maar de koppeling van zijn auto werkte niet mee. De rijder met startnummer 27 verloor hierdoor bij de start vele posities en ving de race als laatste aan. Niet alleen Van Dam kwam slecht uit de startblokken, ook de F3 Euroseries-rijders Mortara, Buemi, Guerreri en Kobayashi waren de chaotische openingsronde niet goed begonnen. Doordat ieder betrokken raakte bij één van de vele crashes, kwam de safety-car op de baan. Nadat de race enkele ronden later werd hervat, hield Van Dam het hoofd koel en wist op te rukken naar het middenveld. Door de vele ongelukkig die daarna wederom plaatsvonden, werd de race na slechts zeven ronden afgevlagd. Van Dam kwam als veertiende over de meet.
CARLO VAN DAM: "Macau is echt waanzinnig en het circuit is erg leuk om te rijden! Het gaat zo ontzettend hard en de baan is zo onwijs smal. Na mijn koppelingsproblemen in de beginfase, bleef ik als één van de weinigen buiten de brokstukken. Gelukkig wist ik nog op te klimmen naar de veertiende stek. Deze uitslag is nog niet definitief, doordat iemand mij vermoedelijk onder geel heeft ingehaald. Het team van HBR Motorsport is supertevreden en ik krijg links en rechts complimenten voor mijn optreden. Ik behoor tot de beste rookies van het veld, dus dat geeft veel vertrouwen voor morgen!"
UITSLAG F3 MACAU GRAND PRIX, KWALIFICATIERACE, 17 NOVEMBER 2007: 01. Oliver Jarvis (GBR), Dallara-Toyota, 7 ronden, 20.35,911 02. Marko Asmer (EST),Dallara-Mercedes, + 01,687 03. Kazuya Oshima (JAP), Dallara-Toyota, + 03,159 04. James Jakes (GBR), Dallara-Mercedes, + 04,722 05. Sam Bird (GBR), Dallara-Mercedes, + 05,595 15. CARLO VAN DAM (NED), DALLARA-MERCEDES, + 19,691
MACAU - Als de muur een duimbreedte verder had gestaan, had Renger van der Zande vandaag voor een stunt gezorgd in Macau, waar naast de Formule 3 race ook gestreden wordt voor het FIA WTCC kampioenschap.
Zonder touché was de Mercedes-Benz coureur gemakkelijk achtste geworden tijdens de kwalificatierace, wat hem een fraaie uitgangspositie had opgeleverd voor de hoofdrace op zondag.
Rengers start was fenomenaal in dit mondiale topveld van de Formule 3. Van een 22e plaats vloog de Nijmegenaar binnen een halve ronde naar de twaalfde stek. Hierbij liet hij ook zijn snelle teamgenoot Roberto Streit achter zich. In de vierde ronde ging het echter mis. In zijn ijver om zijn opmars voort te zetten, schampte Renger de muur. Een lekke band was zijn deel. Macau bleek wederom wat te smal voor de Trust-coureur. Morgen gaat de ambitieuze vliegende Hollander zijn stunt herhalen.
RENGER VAN DER ZANDE: "Ik reed een perfecte eerste ronde. Toen werd ik nog gretiger. In mijn ijver kuste ik daardoor licht de muur. Misschien dat ik morgen maar eens een rolmaat moet meenemen... Ik zal in ieder geval weer vuurwerk laten zien."
F3: Yelmer Buurman verliest drie plaatsen op startgrid
Yelmer Buurman met volle inzet tijdens de kwalificatietraining op het stratencircuit van Macau
Yelmer Buurman start morgen niet als tiende, maar als dertiende voor de kwalificatierace van de Formule 3 op het stratencircuit van Macau. De Ubbergense coureur, die uitkomt voor het Britse team Manor Motorsport, werd na afloop van de kwalificatietraining door de sportcommissarissen drie plaatsen teruggezet, omdat hij tijdens de tijdtraining over een gele lijn in de pitstraat is gereden, hetgeen volgens de reglementen verboden is. "De radioverbinding met mijn teambaas en engineer John Booth was niet optimaal. Ik aarzelde een beetje of ik nou wel of niet door zou rijden en John riep via de radio "no, no, no", maar in tegenstelling daartoe verstond ik "go, go, go". Toen heb ik dus maar gas gegeven", aldus Buurman. "Wel jammer van die drie plaatsen natuurlijk, maar aan de andere kant is het morgen pas een kwalificatierace. Zondag is het pas serieus." Een schrale troost voor de Gelderse coureur is wellicht dat Mike Conway, de winnaar van vorig jaar in Macau, ook maar elfde stond in de startopstelling voor de kwalificatierace. Wat dat betreft zit er dus nog van alles in...
Het hoger beroep dat McLaren aantekende tegen de autos van BMW en Williams na de Grote Prijs van Brazilië had nog een heel vreemd staartje aan het seizoen 2007 kunnen geven. Het International Court of Appeal van de FIA heeft het protest van McLaren echter afgewezen, waarmee de titel van Kimi Räikkönen nu dan echt officieel is.
Statement van de FIA: Het ICA heeft zich op 15 november 2007 gebogen over de zaak die Vodafone McLaren Mercedes op 21 oktober aanspande tegen de stewards van de GP van Brazilië. Volgens het rapport van de technische delegatie werd vastgesteld dat de benzinetemperatuur van Nick Heidfeld, Robert Kubica, Nico Rosberg en Kazuki Nakajima meer dan 10 graden lager was dan de buitentemperatuur.
De Stewards of the Meeting besloten destijds geen straf uit te delen, omdat zij hun twijfels hadden over gedane metingen wat betreft de brandstoftemperatuur, alsmede de buitentemperatuur. De uitleg van beide partijen gehoord en de verschillende documenten bestuurd hebbende, kwam het Court tot de conclusie dat Vodafone McLaren Mercedes geen gegrond bewijs had om deze beslissing terug te draaien.
Reacties Uiteraard was Ferrari in haar nopjes met de uitkomst van het hoger beroep. Scuderia Ferrari Marlboro is helemaal tevreden met de uitkomst van vandaag, waarmee Kimi Räikkönen officieel winnaar is van het Formule 1 Rijderswereldkampioenschap. Met deze beslissing van de ICA is er eindelijk een einde gekomen aan een bijzonder intens seizoen, zowel op als naast de baan. Vandaag is een laatste poging om de op de baan behaalde resultaten te beïnvloeden afgewezen en nu kunnen we ons eindelijk honderd procent richten op de volgende jaargang.
McLaren dat naar eigen zeggen niet uit was op een wereldkampioenschap, maar slecht verduidelijking van de regels nastreefde was iets minder content met de uitslag. We wilden duidelijkheid, en die heeft de FIA ons nog steeds niet gegeven. Ons beroep was niets meer dan een logische stap na de waarnemingen van de stewards na de Braziliaanse GP. We hopen dat dit issue met de brandstoftemperatuur niet onopgelost blijft naar volgend jaar toe. We zien ernaar uit om in de toekomst verder te werken met de FIA en de andere teams om verduidelijk van de regels na te streven, in de hoop soortgelijke zaken in het toekomst te vermijden.
2007-runner up Lewis Hamilton was ook tevreden met de uitslag; het zou een bizarre manier zijn om zijn eerste wereldtitel in de wacht te slepen. Ik heb al eerder gezegd dat Kimi de titel heeft verdiend en dat noch ik noch McLaren Mercedes dit van hem wilden afnemen. Dat was niet waarom we naar het gerecht stapten. Ik kijk er naar uit om het in 2008 weer tegen Kimi en al mijn andere rivalen op te nemen en hopelijk kunnen we dan op de baan de tweede plaats van dit jaar verbeteren.
F3: Nico Hülkenberg als testrijder naar BMW-Sauber?
Binnenkort mogelijk ook als testrijder in de BMW-Sauber Formule 1: Nico Hülkenberg
Maakt opnieuw een winnaar van de Zandvoort Masters of Formula 3 de overstap naar de Formule 1? Het zou zomaar kunnen. Een van de opmerkelijkste geruchten die momenteel in Macau de ronde doen is een mogelijke rol als testrijder bij het BMW-Sauber Formule 1-team voor Nico Hülkenberg. Gisteren sprak de 19-jarige rijder uit Emmerich lange tijd met BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen en gezien de goede connecties van Hülkenbergs manager Willi Weber in de Formule 1 zou een dergelijke stap heel realistisch kunnen zijn. Temeer omdat Hülkenberg geldt als "eigen kweek" van BMW: hij startte zijn loopbaan in de Formule BMW.
Publicitair gezien zou het aantrekken van Hülkenberg voor BMW een goede zet zijn. Iedereen die door Willi Weber wordt gemanagt, kan bij onze oosterburen in ieder geval al op de nodige aandacht rekenen en wordt meteen bestempeld als "nieuwe Schumi", terecht of onterecht. Hiermee zou BMW dan al beter scoren dan met de absoluut kleurloze Nick Heidfeld. Bovendien zag het merk inmiddels tot drie keer toe een beloftevolle junior aan de neus voorbijgaan: Nico Rosberg bleef bij Williams, Sebastian Vettel hoort tot de Red Bull-stal en nu is ook Timo Glock weg, want die gaat voor Toyota racen na de beslissing van het Contract Recognition Board dat hij voor de Duits-Japanse renstal mag uitkomen. Hülkenberg geldt in Duitsland als de nieuwe "hot property" na het binnenhalen van de titel in de A1GP-serie afgelopen winter en het winnen van de Masters in het afgelopen seizoen
Oliver Jarvis voor typisch Aziatisch decor op weg naar de overwinning
Eigenlijk ging het in de kwalificatierace van de Formule 3 in Macau alleen maar om de verdeling van de startplaatsen voor de eigenlijke Grand Prix, die pas morgen plaatsvindt. Van tevoren gaven dan ook veel rijders te kennen, liever geen onnodige risicos te willen nemen. In de praktijk pakte dat echter geheel anders uit: er waren veel crashes en aanrijdingen en de race werd na negen ronden afgebroken en niet meer opnieuw gestart. De overwinning ging naar pole-sitter Oliver Jarvis voor Marko Asmer en Kazuya Oshima. Yelmer Buurman werd keurig zesde, Carlo van Dam werd als veertiende geklasseerd. Renger van der Zande raakte de vangrails en viel uit.
Crash in Lisboa: Mortara verremt zich en neemt Buemi mee, die vervolgensTsukakoshi raakt
Kamui Kobayashi bleef in de startopstelling staan. Guerrieri kwam direct na de start bij het uitkomen van Mandarin in de vangrails terecht. Anderen kwamen niet veel verder: bij het aanremmen van de Lisboa ging het zoals verwacht grandioos mis. Mortara miste zijn rempunt, Buemi en Tsukakoshi raakten betrokken in de chaos. Ook de auto van Grosjean werd beschadigd na contact met de vangrails op weg naar boven bij San Francisco. Asmer leidde op dat moment voor Jarvis, Oshima, Jakes, Bird, Buurman, Senna en Hülkenberg. Renger van der Zande was twaalfde, Carlo van Dam was teruggevallen naar de twintigste plaats. Na alle incidenten in de openingsronde besloot de wedstrijdleiding om vanaf de tweede ronde de safety-car in te zetten. Drie ronden later werd de race hervat, waarbij er dan nog zes ronden te gaan waren. Nog in dezelfde ronde raakte Renger van der Zande de muur bij Lisboa en was daarmee uit de race. Jammer, want het ging net zo goed, ergerde hij zich zichtbaar.
Voor Renger van der Zande was de race voortijdig ten einde
In de zesde ronde was er een wisseling aan de kop van het veld: vanuit de slipstream haalde Jarvis Asmer in bij het aanremmen van Lisboa en nam zo de leiding over. In de zevende ronde ging het opnieuw mis bij het uitkomen van Mandarin. Nico Hülkenberg verliest de controle en belandt in de vangrail. Ook Bruno Senna crasht. Hülkenberg beweert dat gij door Senna op het voorwiel geraakt is, Senna heeft een andere visie op het geheel. Hoe dan ook, voor de Braziliaan is waarschijnlijk zijn raceweekend over, want de monocoque van zijn bolide is beschadigd en kan ter plekke niet worden gerepareerd. Het volgende slachtoffer was Atte Mustonen bij het uitkomen van Fisherman in de negende ronde. Hij knalde in de vangrail en kwam midden op het rechte stuk van start en finish tot stilstand. De wedstrijdleiding besloot daarop de race te stoppen en niet meer opnieuw te laten starten. Zo ging de zege naar Jarvis voor Asmer, Oshima, Jakes, Bird, Buurman, Jelley, Streit en Tsukakoshi. Opmerkelijk: daarmee stonden twee Toyota-rijders op het podium in een doorgaans door Mercedes gedomineerde serie.
Yelmer Buurman werd zesde in de kwalificatierace
Yelmer Buurman verklaarde na afloop: Ik kon gelijk bij de start al een aantal plaatsen goedmaken, maar daarna zat ik vast achter Sam Bird en hoewel ik sneller was, kwam ik er niet voorbij. Aanvankelijk had ik wat last van onderstuur, maar dat werd later beter. Carlo van Dam verloor in de chaos in de beginfase van de wedstrijd een aantal plaatsen, maar reed daarna een keurige wedstrijd. Ik ben alle risicos uit de weg gegaan, want morgen gaat het er pas echt om, wist hij.
Uitslag: 1. Oliver Jarvis (GBr), Dallara-Toyota, 7 r. in 20.35,911 (gem. 124,78 km/u) 2. Marko Asmer (Est),Dallara-Mercedes, op 1,687 3. Kazuya Oshima (Jap), Dallara-Toyota, op 3,159 4. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 4,722 5. Sam Bird (GBr), Dallara-Mercedes, op 5,595 6. Yelmer Buurman (Ned), Dallara-Mercedes, op 6,563 15. Carlo van Dam (Ned), Dallara-Mercedes, op 19,691 Uitgevallen: Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)
Een van de populaire toeschouwerspunten is de Lisboa-bocht, de krappe haaks rechts direct na het lange rechte stuk. Er is daar altijd volop spektakel en de tribune aldaar is traditioneel goed gevuld.
De kraanwagen staat daar niet voor niets, want regelmatig moeten er gestrande auto's worden weggetakeld, zoals hier de Dallara-Mercedes van Franck Mailleux, die in de vier trainingssessies in totaal niet minder dan drie keer crashte.
Soms is wegtakelen echter niet voldoende en dan is er een rode vlag, hetgeen in Macau met enige regelmaat voorkomt.
Voor de baanposten wordt tussentijds eten aangeleverd, een welkome versnapering.
We troffen in Macau een oude bekende, namelijk de Fransman Hughues Rippert, die in de nabijgelegen Chinese stad Zhuhai leiding geeft aan de Spark-modelautofabriek. Uit frustratie over het feit dat er van zoveel auto's uit de rijke historie van de 24 Uur van Le Mans geen fatsoenlijke miniaturen bestonden, begon Rippert, zelf een enthousiast modelverzamelaar, zijn fabriek, die inmiddels tot de toonaangevende producenten van autosportminiaturen behoort. In januari van dit jaar bezocht uw verslaggever samen met fotograaf Raymond de Haan de Spark-fabriek in Zhuhai voor meerdere reportages, die ondermeer verschenen in "Autovisie" en "Auto in Miniatuur". Hier toont Rippert een mooi model van de Spyker C8 uit de 24 Uur van Le Mans. Hij heeft ook vele WTCC-auto's en zelfs modellen uit ons eigen vroegere DTCC en de Pearle Alfa 147 Cup in zijn assortiment.
De Grand Prix is natuurlijk groot nieuws in alle kranten in Macau. Wij moeten het helaas alleen met de foto's doen. Na een paar dagen hier herkennen we alleen het teken voor "uitgang".
Aan "racebabes" bepaald geen gebrek in Macau, ieder zichzelf respecterend team of sponsor neemt er wel een paar mee, zoals hier bijvoorbeeld Dunlop...
Natuurlijk moeten ook deze promotiedames gewoon bij het "paddock office" hun toegangskaarten ophalen.
Uiteraard is RTL7 ook van de partij in Macau. Cameraman Erik van Meegen van Camforce verzint steeds weer nieuwe dingen om spectaculair beeld te leveren. Zo was er vanmorgen tijdens de vrije training een klein cameraatje gemonteerd op het linker voorspatbord van de SEAT Leon van Tom Coronel. Daarmee kun je zien hoe dichtbij de vangrails in Macau komen! De ongetwijfeld spannende opnamen zijn volgende week zondag te zien bij RTL GP.
De Formule 3 komt dit weekend in Macau voor het 25e jaar in successie in actie. De eerste winnaar van een Formule 3-race op het stratencircuit was Ayrton Senna in 1983. Ter gelegenheid van het jubileum was er een ontvangst in het Grand Prix-museum van Macau, waar Bruno Senna (tweede van links) een foto kreeg aangeboden van zijn oom in actie. Een soortgelijk geschenk was er voor Barry Bland (geheel links), die het evenement in Macau al sinds 1983 organiseert. Overigens staat Bland ook aan de basis van onze eigen Zandvoort Masters of Formula 3.
Natuurlijk liet Bruno Senna zich de kans niet ontnemen om in de Formule 3-auto van zijn beroemde oom plaats te nemen...
Voor de vijfde keer dit seizoen op pole: Chevrolet-rijder Alain Menu
Alain Menu start morgen vanaf de pole-position voor de 21e en voorlaatste WTCC-race van het seizoen. In een spannende kwalificatietraining veroverde de Zwitser in de allerlaatste seconde de pole-position met een snelste rondetijd van 2.31,209 minuten op het 6,12 kilometer lange circuit. Daarmee versloeg hij de beide SEATs van Yvan Muller en Gabriele Tarquini, die met perfect teamwork en uitgekiende slipstreams ook snelle rondetijden hadden neergezet. Voor Yvan Muller is de tweede plek wel een goede uitgangspositie in de strijd om de kampioenstitel, want zijn naaste concurrent, BMW-rijder Andy Priaulx, kwam niet verder dan de twaalfde trainingstijd.
Rode vlag na crash Couto Zoals nagenoeg alle trainingssessies en races in Macau moest ook de WTCC-kwalificatie eenmaal worden onderbroken met een rode vlag, nadat lokale held André Couto met zijn Alfa Romeo 156 flink gecrasht was. Na een gedwongen pauze van zon 15 minuten kon de sessie worden hervat en toen begon het spel pas echt. Yvan Muller opende de aanval met een tijd van 2.32,175, daarna reed Farfus 2.31,751, vervolgens revancheerde Muller zich tot 2.31,395, maar tenslotte was het Menu die de pole pakte met 2.31,209. Voor de Zwitser is het al de vijfde pole van dit seizoen, na eerdere kwalificatiesuccessen in Zandvoort, Pau, Porto en Brands Hatch. Na mijn eerdere poles op de stratencircuits van Pau en Porto wilde ik hier in Macau natuurlijk graag de hattrick vol maken. Bovendien heb ik in Pau en Porto ook de races gewonnen, dus raad eens wat ik morgen graag wil , aldus Menu.
In eendrachtige samenwerking met teamgenoot Muller dieselde Tarquini naar een toptijd
Tom Coronel in de straten van Macau
Coronel niet tevreden Tom Coronel kwalificeerde zich als dertiende en was daarmee niet tevreden, zeker niet nadat hij vanmorgen in de vrije training de tweede tijd had neergezet. Het was me wel duidelijk dat ik dat niet had kunnen herhalen, maar een plek bij de eerste acht had er toch wel in moeten zitten. Maar ik had veel last van rijders die me in de weg reden, zowel Alain Menu als James Thompson blokkeerden me vol. Ik had niet echt een maatje om samen me te slipstreamen, moest op de baan een beetje zoeken. Ik had wel een keer een heel goede slipstream van Rickard Rydell, die heeft me wel geholpen. Zeker is in ieder geval dat het morgen in de race heel hectisch wordt!
Duncan Huisman met de Aviva-BMW, ingezet door West Surrey Racing
Duncan Huisman: "Moeten maar eens goed gaan analyseren" Duncan Huisman, die van alle rijders in het toerwagenveld misschien wel over de meest indrukwekkende staat van dienst in Macau beschikt, was weinig spraakzaam na zijn kwalificatietraining, waarin hij niet verder kwam dan de zestiende positie. Ik was nu op nieuwe banden net zo snel als vanmorgen op oude, mopperde hij. Ik heb wel eens eerder een keer zestiende gestaan, maar toen waren er allerlei aandrijfassen kapot, en dat was nu niet zo. We moeten maar eens goed gaan analyseren en kijken waar het aan ligt. Dit is echt niks.
Titelpretendent Yvan Muller heeft als tweede de beste uitgangspositie, concurrent Priaulx staat slechts twaalfde
Uitslag: 1. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Lacetti, 2.31,209 (gem. 145,70 km/u) 2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 2.31,395 3. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 2.31,565 4. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 2.31,751 5. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 2.31,816 6. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 2.31,851 7. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 2.31,904 8. James Thompson (GBr), Alfa Romeo 156, 2.32,140 13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, 2.32,909 16. Duncan Huisman (Ned), BMW 320si, 2.33,163
BARCELONA Lange tijd dacht Heikki Kovalainen over de snelste tijd van de derde testdag in Barcelona te beschikken. De Finse F1-coureur van Renault had echter een fout gemaakt in zijn snelste ronde. Kovalainen had, zo bleek, de chicane afgesneden, waardoor zijn snelste tijd door de FIA werd weggestreept.
Door het wegvallen van de snelste tijd van Heikki Kovalainen, werd Massa de snelste man van de dag. Ferrari is hiermee voor de derde dag op rij de snelste.
Na een afwezigheid van meer dan een jaar was het afgelopen dinsdag weer zo ver: zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher maakte voor even zijn comeback achter het stuur van de Ferrari tijdens een officiële test. Hij liet in Barcelona zien het rijden nog niet te zijn verleerd, en eindigde twee dagen als snelste. Hieronder een fotocompilatie van zijn comeback.
Uitspraak 'benzine rechtzaak' vandaag: Raikkonen of Hamilton?
Later vandaag zal de uitspraak vallen. Blijft Kimi Raikkonen de wereldkampioen F1, of wordt het uiteindelijk toch nog Lewis Hamilton?
Eerder liet Lewis Hamilton al weten dat hij niet wereldkampioen wil worden middels een rechtzaak. De jonge Brit is van mening dat de titel reeds beslist werd op het circuit, en dat dit niet achteraf nog moet gebeuren via het gerecht.
McLaren diende een rechtszaak in tegen BMW en Williams, en eist dat de piloten van beide teams gediskwalificeerd worden. Het zou gaan om benzinewaarden die in de bolide's van BMW en Williams niet conform bleken. Toch blijft het Engelse team erbij dat ze de rechtzaak niet hebben ingespannen om de wereldtitel alsnog binnen te halen, maar simpelweg omdat McLaren wil dat de regels daadwerkelijk worden toegepast.
Mocht Mclaren slagen in haar opzet dan zullen respectievelijk Nico Rosberg, Robert Kubica en Nick Heidfeld gediskwalificeerd worden. Hierdoor schuift Lewis Hamilton op van de zevende naar de vierde positie. In dat geval heeft Hamilton in totaal meer punten dan Kimi Raikkonen, en dus kan Lewis Hamilton, ondanks dat hij de titel zelf zo niet wil winnen, alsnog wereldkampioen worden in zijn debuutjaar.
De line-up van Team Frankrijk voor de Race of Champions is compleet, na de bekendmaking van de deelname van Yvan Muller. De man, die dit weekend om de FIA WTCC titel strijdt namens SEAT, zal samen met Champ Car legende Sebastien Bourdais racen.
Het is de derde keer dat Yvan Muller meedoet aan de Race of Champions, dat dit jaar voor het eerst in het Wembley stadion gehouden wordt. Muller wist in zijn vorige twee deelnames één titel te winnen. In 2000 won de Fransman samen met Gilles Panizzi en Regis Laconi de Nations Cup.
Het is een belangrijke datum geworden in het seizoen van een coureur, gaf Muller toe. De Race of Champions is de afgelopen twintig jaar flink gegroeid en het wordt ieder jaar groter. Het Stade de France en het Wembley Stadium zijn prachtige plaatsen om de race te houden. Een invitatie voor de race bewijst voor een coureur dat hij deel uitmaakt van de wereldtop. De race betekent heel veel.
Duits Formule 3 vice-kampioen 2007 Frédéric Vervisch treedt eind november aan voor de eerste race van het nieuwe Aziatisch Formule 3-kampioenschap op het Sepang International Circuit. Aangezien de winnaar van dit F3-kampioenschap beloond wordt met een Formule 1-test bij India Force betekent dat een extra stimulans voor de rappe Belg.
Vervisch bereikte een overeenkomst met het kampioenenteam van vorig seizoen, Team Goddard. Frédéric Vervisch: We willen goed voorbereid aan de start van het nieuwe seizoen staan. Daarom leek het ons ideaal om deze winter naar Azië te trekken om daar het Formule 3-kampioenschap te betwisten. Zo kunnen we op een goedkope manier vele kilometers rijden.
Uiteraard heb ik nog nooit in Azië gereden en dus ken ik de circuits helemaal niet. Ik zal aangewezen zijn op de ervaring van het team. Anderzijds ben ik er van overtuigd dat ik met de kennis die ik dit seizoen in de Duitse F3 vergaarde toch een flinke rol van betekenis zal spelen in de strijd om de titel. Het circuit van Sepang is bijzonder mooi en biedt de rijders een interessante uitdaging. Aanstaande zondag gaan we reeds testen zodat ik een gevoel krijg voor de wagen en het circuit. En dan weten we ook waar we staan ten opzichte van de concurrentie.
Tijdens mijn Aziatisch avontuur word ik ook gemotiveerd door de prijs die de kampioen in ontvangst mag nemen, namelijk een test bij het nieuwe Force India Formule 1-team.
Het eerste raceweekend van de Asian Formula Three vindt plaats op 24 en 25 november op het circuit van Sepang, dat gehouden wordt in het voorprogramma van de A1 Grand Prix.
Team Goddard won vorig jaar het teamkampioenschap van de Asia F3 Pacific en finishte bij de rijders op een respectievelijk tweede en derde plaats met de Fin Henri Karjalainen, die later dit seizoen in de GP2 Series reed, en de Indonesische A1GP-rijder Moreno Soeprapto. Jarenlang was het team van Mark Goddard ook verbonden aan het Minardi Formule 1-team.
Het Toyota F1 team heeft vandaag bekend gemaakt dat Kamui Kobayashi promotie heeft gekregen. De Japanner maakte deel uit van het Toyota Young Drivers Programme en volgend seizoen zal Kobayashi fungeren als derde rijder van het Panasonic Toyota Racing team.
De 21-jarige Japanner wordt al vanaf 2001 door de Japanse autofabrikant ondersteund. Hij begon dan ook zijn singleseater-carrière in het Esso Formula Toyota kampioenschap in 2002. Dit jaar kwam Kobayashi uit in de F3 euroseries, waar hij vierde werd in het eindklassement achter Grosjean, Buemi en Hülkenberg.
Het Toyota Young Driver Programme is een grote steun voor mij geweest gedurende mijn carrière, vertelde Kobayashi. Ik ben hen daar erg dankbaar voor. Dit is een zeer grote uitdaging voor mij en ik kijk er naar uit om Formule1 coureur te worden. Sinds het begin van mijn carrière droom ik van de F1. Mijn eerste tests voor het team tijdens de winter van vorig jaar gingen best goed, maar ik moet nog veel dingen leren. Het zal een geweldige ervaring zijn om frequenter voor het team te mogen testen.
BARCELONA Na een uitstekend Champ Car seizoen keerde Robert Doornbos gisteren terug naar de F1. De Nederlander testte op het circuit van Barcelona namens Red Bull, maar kon geen indruk maken met zijn snelheid. Tevens zorgden vele rode vlaggen ervoor dat Doornbos zijn programma niet geheel af kon werken. Uiteindelijk eindigde de Champ Car ster op de laatste plaats na 61 ronden.
Het voelde goed om weer terug te zijn in de auto, na mijn test in Bahrein aan het begin van het seizoen, vertelde Robert Doornbos. Ik had vandaag als taak het testen van het nieuwe ECU systeem en het maken van veel kilometers. Ondanks dat wij niet honderd procent van de tracktime kregen door toedoen van rode vlaggen, denk ik dat wij tevreden kunnen zijn met het werk dat wij verricht hebben.
De nieuwe bolide van de International Formula Master, die aankomend seizoen ingezet wordt, is voorzien van de nieuwste technologie. Zo wordt het datasysteem gebruikt dat ook in de GP2-auto van 2008 wordt toegepast en beschikt de wagen over een nieuwe versnellingsbak en motor. De races van deze klasse worden verreden in het voorprogramma van het FIA WTCC en deze bleken direct veelbelovend en sensationeel te zijn.
Echter kregen veel coureurs te maken met opstartproblemen. Technische tegenslagen waren onder andere te vinden bij de deelnemende Nederlanders. Chris van der Drift verloor in de beginfase van het seizoen veel kostbare punten vanwege optredende problemen, maar desondanks eindigde hij uiteindelijk nog overtuigend als tweede in het kampioenschap. Nick de Bruijn kende minder geluk. Doordat hij elk weekend een probleem voor zijn kiezen kreeg, werd punten scoren een moeilijk verhaal.
De races werden gekenmerkt door een vol startveld, de vele inhaalacties en verschillende winnaars. Dankzij de live uitzendingen op Eurosport, werd de klasse goed op de kaart gezet. We hebben grote interesse ontvangen van belangrijke teams uit de GP2, World Series by Renault en F3 Euroseries. Vooral vanwege de nieuwe technologie van de auto voor 2008 en het media succes afgelopen seizoen, zei organisator Mauro Sipsz.
Het doel van de Formula Master blijft duidelijk; het leveren van een betaalbare, hoogstaande optie voor jonge talenten, voegde Sipsz daaraan toe.
Voor komend seizoen is te wachten dat er wederom Nederlanders aan deze klasse deelnemen. Nick de Bruijn testte onlangs bij JD Motorsport, waar Van der Drift afgelopen jaar bij reed. Gwendolyn Hertzberger maakt mogelijk de overstap van de Northern European Cup Formula Renault 2.0, nadat zij testte bij Scuderia Famà.