Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    16-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    BARCELONA – Na een uitstekend Champ Car seizoen keerde Robert Doornbos gisteren terug naar de F1. De Nederlander testte op het circuit van Barcelona namens Red Bull, maar kon geen indruk maken met zijn snelheid. Tevens zorgden vele rode vlaggen ervoor dat Doornbos zijn programma niet geheel af kon werken. Uiteindelijk eindigde de Champ Car ster op de laatste plaats na 61 ronden.

    “Het voelde goed om weer terug te zijn in de auto, na mijn test in Bahrein aan het begin van het seizoen”, vertelde Robert Doornbos. “Ik had vandaag als taak het testen van het nieuwe ECU systeem en het maken van veel kilometers. Ondanks dat wij niet honderd procent van de tracktime kregen door toedoen van rode vlaggen, denk ik dat wij tevreden kunnen zijn met het werk dat wij verricht hebben.”

    16-11-2007 om 17:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De nieuwe bolide van de International Formula Master, die aankomend seizoen ingezet wordt, is voorzien van de nieuwste technologie. Zo wordt het datasysteem gebruikt dat ook in de GP2-auto van 2008 wordt toegepast en beschikt de wagen over een nieuwe versnellingsbak en motor. De races van deze klasse worden verreden in het voorprogramma van het FIA WTCC en deze bleken direct veelbelovend en sensationeel te zijn.

    Vol startveld en veel spektakel

    Echter kregen veel coureurs te maken met ‘opstartproblemen’. Technische tegenslagen waren onder andere te vinden bij de deelnemende Nederlanders. Chris van der Drift verloor in de beginfase van het seizoen veel kostbare punten vanwege optredende problemen, maar desondanks eindigde hij uiteindelijk nog overtuigend als tweede in het kampioenschap. Nick de Bruijn kende minder geluk. Doordat hij elk weekend een probleem voor zijn kiezen kreeg, werd punten scoren een moeilijk verhaal.

    De races werden gekenmerkt door een vol startveld, de vele inhaalacties en verschillende winnaars. Dankzij de live uitzendingen op Eurosport, werd de klasse goed op de kaart gezet. “We hebben grote interesse ontvangen van belangrijke teams uit de GP2, World Series by Renault en F3 Euroseries. Vooral vanwege de nieuwe technologie van de auto voor 2008 en het media succes afgelopen seizoen”, zei organisator Mauro Sipsz.

    “Het doel van de Formula Master blijft duidelijk; het leveren van een betaalbare, hoogstaande optie voor jonge talenten”, voegde Sipsz daaraan toe.

    Voor komend seizoen is te wachten dat er wederom Nederlanders aan deze klasse deelnemen. Nick de Bruijn testte onlangs bij JD Motorsport, waar Van der Drift afgelopen jaar bij reed. Gwendolyn Hertzberger maakt mogelijk de overstap van de Northern European Cup Formula Renault 2.0, nadat zij testte bij Scuderia Famà.

    16-11-2007 om 17:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    henkvzoest1

    Succes voor Henk van Zoest in Spanje. De coureur heeft in Alcarras de titel Formule 2000 van het Campeonato de Cataluña de Automovilisme gewonnen. Aan dit Catalaanse kampioenschap deden dit jaar 15 rijders uit voornamelijk Spanje en Portugal deel.

    Laatbloeier
    Henk van Zoest is een laatbloeier in de autosport. ,,Ik race pas sinds 2004’’, vertelt de 40-jarige, in Spanje woonachtige, Nederlander. ,,Ik ben ooit als hobby gaan karten. Vervolgens heb ik een Formule Renault-cursus gedaan. Na een wedstrijdje in de Formule 3 werd ik echt enthousiast. Ben ik onder meer een Seat Léon gaan testen.’’

    henkvzoest4

    2004
    In 2004 is Henk van Zoest in het Catalaanse kampioenschap Formule 2000 begonnen. ,,Dat is voor wagens met een minimaal gewicht van 415 kilo zonder coureur én een motorinhoud van 2000 cc’’, vertelt de man die met een Nissan Dallara World Series Light racet. ,,Het ging eigenlijk direct heel goed. In mijn debuutjaar eindigde ik als vierde in het klassement. En na twee keer als runner-up te zijn geëindigd, ben ik nu kampioen geworden.’’

    Vijf zeges
    In tien races (vijf weekenden, met twee manches per keer) pakte Van Zoest dit seizoen liefst vijf zeges en drie tweede plaatsen. Tweemaal haalde hij niet de finish. De acht podiumplekken waren meer dan genoeg om de titel naar de rijder van Roger Racing te laten gaan. De races werden gehouden op de circuits van Montmelo Nacional (Barcelona), Montmelo F1 (Barcelona), Cheste (Valencia), Calafat (Calafat) en Alcarras (Lerida). ,,Volgend jaar worden waarschijnlijk extra races in Frankrijk toegevoegd aan de kalender'', aldus Van Zoest.

    henkvzoest3

    GT
    Henk van Zoest is overigens ook actief in het Open Europese GT-kampioenschap. ,,Ik rijd in de GTB-divisie en heb dit seizoen onder andere mijn klasse in Monza gewonnen. In 2006 had ik zeges in Turkije, Albacete en weer Monza. En één van de leukste dingen uit mijn carrière vind ik, is mijn deelname aan het Spaanse GT in 2005. Toen reed ik namelijk met de Belg Jan Heylen, die later natuurlijk in de Champcars terecht is gekomen.’’

    16-11-2007 om 16:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Wintercup 2007 gaat niet door
    De wintercup in de NEC Formule Renault 2.0 gaat niet door. Organisatrice Cara de Vlaming ziet zich genoodzaakt de winterserie af te gelasten. Er is te weinig animo.

    De races van de Winter Cup hadden op 7-8 december (Hockenheim) en 14-15 december (Oschersleben) moeten plaatsvinden.

    480_catsburg_race1

    16-11-2007 om 16:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    f3_macau_quali_jarvis
    Oliver Jarvis start morgen vanaf pole in Macau

    Oliver Jarvis start morgen vanaf pole voor de 15 ronden lange kwalificatierace van de Formule 3 in Macau. Hij reed in de tweede en beslissende tijdtraining de snelste tijd voor de Est Marko Asmer en de Japanner Kodai Tsukakoshi. In de sessie, die maar liefst drie keer door een rode vlag werd onderbroken na crashes van diverse deelnemers, wisten vrijwel alle rijders hun tijden van gisteren te verbeteren. Best gekwalificeerde landgenoot is Yelmer Buurman, die morgen als tiende vertrekt. Rookie Carlo van Dam start als veertiende, Renger van der Zande kwam na een crash niet verder dan de 23e plaats.

    Franck Mailleux bewees opnieuw, het geluk niet aan zijn zijde te hebben. Nadat hij gisteren al een keer gecrasht was en vanmorgen in Lisboa opnieuw zijn auto achterstevoren in de bandenstapel parkeerde, raakte hij nu wederom het spoor bijster, waarop zijn auto moest worden weggetakeld. De training kon echter zonder problemen worden voortgezet. Dat was niet het geval na de crash van Renger van der Zande, die na 13 minuten voor de eerste rode vlag zorgde door bij het uitkomen van de Solitude S-bocht aan de linkerkant hard de muur in te rijden. De impact was vrij zwaar en er brak een wiel van zijn auto af. Kort daarvoor had Edoardo Mortara de snelste tijd op de klokken laten zetten: 2.13,011 minuten. Na een onderbreking van zo’n tien minuten kon de training worden hervat, met nog 32 minuten te gaan.

    macau_f3_quali_renger
    Renger van der Zande was na een crash snel uit de strijd


    quali_hulkenberg
    Ook Nico Hülkenberg strandde voortijdig

    Pech was er ook voor Masters-winnaar Nico Hülkenberg. Hij crashte bij Moorish Hill, nadat hij zich van de veertiende naar de elfde plaats had opgewerkt. Halverwege de sessie zette Oliver Jarvis de snelste tijd neer. De coureur van het Japanse team TOM’s reed als eerste onder de 2,13 minuten met 2.12.564. Vervolgens reed ook Asmer sneller met 2.12,799. Ook voor Atte Mustonen was de sessie voortijdig over na een crash in Lisboa.

    Edoardo Mortara, dit jaar voor het eerst in Macau, was heel snel: gisteren in de kwalificatie nog twaalfde klom hij in de tweede sessie op naar de tweede plaats. Met 12,08 minuten op de klok was er opnieuw een rode vlag toen Hartley eraf ging. Direct nadat de training was hervat werd het voor de derde keer rood, veroorzaakt door de Oostenrijker Grubmüller. Nu was er nog 9,50 minuten te gaan.

    In de slotfase volgden de verbeteringen elkaar in hoog tempo op, waarbij uiteindelijk Oliver Jarvis als snelste uit de bus kwam, voor Marko Asmer, Kodai Tsukakoshi, Sébastien Buemi, Edoardo Mortara, Romain Grosjean, Kamui Kobayashi, Kazuya Oshima, Roberto Streit en Yelmer Buurman. Carlo van Dam leverde een prima prestatie door zich als 14e te kwalificeren. “Natuurlijk had ik na mijn snelle tijd van vanmorgen stiekem een beetje op een top tien-tijd gehoopt, maar gezien de omstandigheden was dit zeker niet verkeerd”, aldus Van Dam.

    quali_yelmer_2

    Yelmer Buurman in de Melco-hairpin


    Yelmer Buurman meldde: “Met al die onderbrekingen was het lastig om een goed ritme te vinden. Ik had bovendien superveel onderstuur, zo slecht als nu was mijn auto het hele weekend nog niet. Geen idee waarom. Aan het eind werd het gelukkig wel steeds beter, maar toen ik nog een keer wilde aanvallen om nog een snelle ronde te rijden, was de training al afgelopen.”

    Uitslag:
    1. Oliver Jarvis, GBr, 2.11,696
    2. Marko Asmer, Est, 2.11,888
    3. Kodai Tsukakoshi, Jap, 2.11,912
    4. Sébastien Buemi, Zwi, 2.12,061
    5. Edoardo Mortara, Ita, 2.12,238
    6. Romain Grosjean, 2.12,248
    7. Kamui Kobayashi, 2.12,332
    8. Kazuya Oshima, 2.12,477
    9. Robert Streit, 2.12,560
    10. Yelmer Buurman, 2.12,895
    14. Carlo van Dam, 2.13,351
    23. Renger van der Zande, 2.15,910

    16-11-2007 om 16:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Special: Foto's debuut Klien en Liuzzi bij Force India
    Vandaag hebben Christian Klien en Vitantonio Liuzzi hun debuut gemaakt bij het Force India F1 Team tijdens de driedaagse testsessie in Barcelona.

    Hieronder de eerste foto's van hun kennismaking met het debuterende team.















    15-11-2007 om 13:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    BARCELONA – Ferrari gaat in 2008 strijden om de F1 titel te verdedigen onder een nieuwe leider. Begin deze week werd bekend gemaakt dat Stefano Domenicali de opvolger wordt van Jean Todt als teambaas. Michael Schumacher vertelde tegenover de officiële website van het Circuit de Catalunya wat hij van de nieuwe teambaas vindt.

    “Domenicali heeft altijd al geweldig werk geleverd voor Ferrari”, vertelde de zevenvoudig F1 kampioen. “Door het harde werken heeft hij de top van de sportieve directie van Ferrari bereikt. Hij heeft het team altijd gesteund en hij zal in zijn nieuwe rol alles uit de kast halen om er een succes van te maken. Het wordt voor hem moeilijk om het beter te doen dan zijn voorgangers, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik hoop dat Ferrari volgend jaar opnieuw het F1 kampioenschap wint onder zijn leiding.”

    15-11-2007 om 13:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Logistieke chaos werpt planning WTCC overhoop
    macau1

    Er is in Macau volop te beleven, en het ziet ernaar uit dat de teamleden van diverse WTCC-teams nog wat extra de tijd hebben om daarvan te genieten, al is dat bepaald niet vrijwillig. Voor morgen (donderdag) is namelijk de geplande WTCC-test afgezegd, omdat van een flink aantal teams het materiaal niet in Macau is aangekomen. Het betreft alle teams die hun materiaal in de week na de WTCC-race van Monza via de haven van Genua naar het Verre Oosten hebben laten verschepen. Dat zijn het BMW-fabrieksteams Schnitzer en ROAL, het Italiaanse N-Technology-Alfa-team, het fabrieksteam van SEAT Sport en het Italiaanse BMW-privéteam Proteam. De auto's zijn er wel, want die kwamen allemaal per vliegtuig, maar al het overige materiaal ontbrak vandaag nog in Macau. Naar verluidt zijn ook de Yokohama-banden voor WTCC en Formule 3 nog niet aanwezig.
    Al het verscheepte materiaal had op zaterdag in de haven van Hong Kong moeten aankomen, om van daaruit naar Macau te worden getransporteerd. Door een logistieke fout zijn de bewuste containers, 15 stuks in getal, echter niet gelost in Hong Kong, maar doorgevaren naar Singapore. Het bleek niet meer mogelijk het materiaal vanuit Singapore per boot naar Hong Kong te krijgen, dus is er door de WTCC-organisatie KSO vanuit Luxemburg een vrachtvliegtuig gecharterd, dat apart naar Singapore is gevlogen, waar de containers met het WTCC-materiaal inmiddels waren uitgepakt. De inhoud werd op pallets geplaatst en het is de bedoeling dat dat materiaal nu op het moment van schrijven (woensdagavond lokale tijd) onderweg is naar Hong Kong. De WTCC-teams is meegedeeld dat het materiaal donderdagochtend tussen 9.00 en 11.00 uur lokale tijd in de paddock in Macau verwacht wordt. Daarbij moeten er dan geen problemen optreden bij het inklaren van alle goederen, want de douane speelt in dit verband natuurlijk ook nog mee.

    Geen competitievoordeel
    Om de teams die wel al hun materiaal al in Macau hebben geen competitievoordeel te geven, het gaat tenslotte om de beslissing in de strijd om de wereldtitel, is besloten om de geplande WTCC-activiteiten van donderdag geen doorgang te laten vinden. De geplande test wordt dus verschoven naar de vrijdag, terwijl twee vrije trainingen en de kwalificatie nu op zaterdag zullen worden gehouden. Dit geeft de getroffen teams ook de tijd om, als alles inderdaad aankomt zoals nu wordt verwacht, in betrekkelijke rust het materiaal uit te pakken en de pitboxen op te bouwen, wat in de regel circa een dag in beslag neemt.

    Geen gevolgen voor Nederlanders
    Voor de beide Nederlandse deelnemers in het WTCC-veld, Tom Coronel en Duncan Huisman, heeft deze situatie geen gevolgen. Zowel van Coronels SEAT-team GR Asia als van Huismans BMW-team West Surrey Racing werd al het materiaal vanuit Groot-Brittannië verscheept en kwam gewoon volgens planning in Macau aan. "Maar het is natuurlijk allemaal wel raar, en het is heel vervelend als je hier als team mee te maken krijgt", zegt Tom Coronel. "Voorlopig hebben we nu hierdoor een extra dagje vrij." Er zijn vervelender plaatsen dan Macau te bedenken om een vrije dag door te brengen...

    15-11-2007 om 13:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Hans-Joachim Stuck naar Volkswagen-concern
    stuck


    Met ingang van 1 januari aanstaande wordt Hans-Joachim Stuck ambassadeur voor het Volkswagen-concern op het gebied van autosport. Tot de taken van de oud-DTM-kampioen en Le Mans-winnaar behoren het adviseren van de raad van bestuur ten aanzien van autosportvraagstukken en de "medewerking aan de strategische ontwikkeling van mogelijke nieuwe sportieve activiteiten voor de merken van het concern", zoals een officiële verklaring uit Wolfsburg meldt. Bovendien zal Stuck de autosportcommunicatie ondersteunen en namens het concern bij autosportfederaties en wedstrijden alsmede bij oldtimer-evenementen optreden. Daarmee komt een einde aan Stucks activiteiten voor BMW, waarvoor hij jarenlang actief was. Stuck rapporteert bij Volkswagen direct aan Stephan Grühsem, hoofd concerncommunicatie, externe betrekkingen en investor relations.
    Tot het Volkswagen-concern behoren naast Volkswagen zelf ook Audi, SEAT, Skoda, Bentley en Bugatti. Van een samenhangende autosportstrategie voor al deze merken is tot op heden geen sprake, hoewel in het verleden al pogingen werden gedaan om een en ander onder Bentley-topman Franz-Josef Paefgen te stroomlijnen en er inmiddels wel onderlinge uitwisseling van ervaringen en data plaatsvindt. Zo hielpen technici van Audi, dat al over ruime ervaring met dieselmotoren in de autosport beschikt, de mensen van SEAT Sport bij de ontwikkeling van de zelfontbrandingsmotor voor de Leon in het WTCC.

    Successen met BMW, Porsche en Audi
    De 56-jarige Hans-Joachim Stuck, die bij onze oosterburen bekend staat onder zijn bijnaam "Strietzel", geldt als een van de bekendste Duitse autocoureurs. In de jaren zeventig reed hij enige tijd zonder al teveel succes in de Formule 1, maar daarna vestigde hij zijn naam vooral in de sport- en toerwagens. Voor Porsche won hij een aantal keren in Le Mans en voor Audi behaalde hij successen in de Amerikaanse TransAm- en IMSA GTO-serie. Zijn grootste wapenfeit was het winnen van de DTM-kampioenstitel in 1990 met de Audi V8 quattro. Sinds een jaar of tien was Stuck als ambassadeur en coureur actief voor BMW, waarmee hij onder andere een aantal keren de 24-uursrace op de Nürburgring won. In 1970 was hij, eveneens met BMW, samen met Clemens Schickentanz overigens al de eerste winnaar van deze lange-afstandsrace. Stuck verwierf ook populariteit door zijn rol als expert bij de Formule 1-uitzendingen van eerst RTL en later Premiere en door zijn column in de boulevardkrant TZ uit München, waarin hij normaliter geen blad voor de mond neemt.

    15-11-2007 om 13:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Audi op zoek naar vervangster Ickx
    kimilinen
    Mogelijke kandidate voor een DTM-stoeltje bij Audi: de Finse Emma Kimiläinen

    Audi moet op zoek naar een vervangster voor Vanina Ickx nu de Belgische heeft aangekondigd een punt achter haar activiteiten in de DTM te hebben gezet, waarschijnlijk tot opluchting van zowel zichzelf als alle collega-coureurs. Er bestaat een min of meer stilzwijgende afspraak tussen de beide merken die aan de DTM deelnemen dat ze elk een vrouwelijke coureur inzetten, een rol die bij Mercedes-Benz meer dan uitstekend wordt vervuld door Susie Stoddart. Naar verluidt wil Audi binnenkort een aantal geschikte dames laten testen, waaronder de Finse Emma Kimiläinen, die in 2005 en 2006 op een punt na de Finse Formule Ford-titel miste en afgelopen seizoen uitkwam in de Zweedse Radical-serie. De 18-jarige Finse wordt gemanagt door oud-coureur Stefan Johansson.


    Andere namen die bij Audi de ronde doen als mogelijke kandidaten zijn Katherine Legge, die afgelopen seizoen voor Dale Coyne Racing met weinig succes uitkwam in de Champ Cars, alsmede de Zwitserse Natascha Gachnang, lid van een bekende Zwitserse autosportfamilie en nicht van Formule 3-coureur Sébastien Buemi. Rond Gachnang is het de laatste tijd wat stil geworden, nadat ze goed presteerde in de Duitse Formule BMW. Het budget voor een echte overstap naar de Formule 3 kreeg ze echter niet bijeen, het bleef bij een paar races in de Duitse cup. Wellicht dat ze met een goede DTM-test bij Audi haar carrière weer wat nieuw leven kan inblazen. Ook een interessante naam die wordt gehoord, is die van Leanne Tander. De Australische leidt met nog een raceweekend te gaan in de tussenstand van het Kumho Tyres Australian Formula 3 Championship, terwijl haar echtgenote Garth succesvol is in de Australische V8 Supercars.

    15-11-2007 om 13:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Nieuwe sportdirecteur Ford of Europe
    deans
    Mark Deans, Fords nieuwe sportdirecteur (links) en Jost Capito, die verantwoordelijk wordt voor sportieve seriemodellen

    De 50-jarige Brit Mark Deans is benoemd tot Motorsport Director van Ford of Europe. In deze nieuw gecreërde functie wordt hij verantwoordelijk voor alle sportactiviteiten van het merk. Tegelijkertijd wordt Jost Capito, die tot dusver vanuit de Ford-vestiging in Keulen de sport leidde, verantwoordelijk voor alle Ford Performance Vehicles. Met deze eveneens nieuwe positie wil Ford de rol van sportieve auto's in het modelprogramma van het merk verder verstevigen.

    Tekst: René de Boer
    Foto: PR Deans beschikt over ruime ervaring in de autosport. Hij leidde van 1985 tot 1989 vanuit het Britse Boreham alle Europese autosportprogramma's van het merk in de race- en rallysport en had nauw contact met Malcolm Wilson, destijds de testrijder van het merk, alsmede rallyrijders als Carlos Sainz, Didier Auriol, Stig Blomqvist en wijlen Mark Lovell. Sinds 1998 was Deans een van de leden van het Sales en Marketing-team van Ford of Britain, waarbij ondermeer het programma in de BTCC met de Ford Mondeo's in 2000 in zijn portefeuille viel. In dat jaar veroverde Ford met de door West Surrey Racing ingezette Mondeo de Britse titel dankzij Alain Menu.

    Extra aandacht voor Formule Ford
    In zijn nieuwe functie zal Deans nauw samenwerken met Malcolm Wilson, die met zijn onderneming M-Sport uitvoering geeft aan Fords fabrieksprogramma in het WK Rally. Daarnaast wordt Deans verantwoordelijk voor marketing van het WK-programma en Fords andere autosportactiviteiten, waarbij de Formule Ford expliciet wordt genoemd in het persbericht dat de fabrikant uitgaf. Deans zal rapporteren aan Stephen Odell, vice-president marketing, verkoop en service, en Ian Slater, vice-president communicatie en externe betrekkingen.

    15-11-2007 om 13:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ferrari-testcoureur Luca Badoer noemde Michael Schumacher deze week al een ‘superhero’. En qua rijkunsten is de Duitser dat nog steeds. De racepensionado was ook woensdag, tijdens de tweede F1-testdag op Barcelona, wéér de rapste. ,,Ik ben zelf ook verbaasd dat ik zo snel ben’’, stelde Schumi na afloop.




    ms_3
    Oude tijden herleven. Miohael Schumacher die het allemaal weer moet uitleggen
    aan de pers waarom hij zo snel is.

    Louis van Gaal zou waarschijnlijk zeggen: Is die Schumacher nou zo goed, of zijn die anderen zo slecht? Waarschijnlijk is het ’t eerste. En natuurlijk waren de grootste F1-kanonnen als Hamilton, Alonso en Raikkonen gisteren niet van de partij op het Catalaanse circuit. En ja, de Ferrari is natuurlijk ook een klap sneller dan het gros van de concurrentie. Maar het blijft opzienbarend dat een bijna veertiger die een jaar lang niet heeft geracet, in één keer weer zo ongelooflijk hard kan gaan. Ervaring en vooral heel veel klasse, heet dat.

    90 rondjes
    Schumi reed 90 rondjes in totaal. Met zijn beste chrono van 1:21,486 bleef hij de runner-up (Pedro de la Rosa van McLaren) bijna vier tienden van een seconde voor. Felipe Massa, de andere Ferrari-coureur van dienst woensdag, kwam op bijna zes tienden afstand niet verder dan P4. Voor hem stond nog Heikki Kovalainen met zijn Renault.

    ms_2
    Alsof hij nooit is weggeweest.

    Force India
    In totaal kwamen 21 man in actie. Force India, het voormalige Spyker, zette met Christian Klien (19de), Adrian Sutil (20ste) en Vitantonio Liuzzi (21ste en laatste) zelfs drie man in.

    Uitslag tweede testdag F1 in Barcelona:
    1. M.Schumacher Ferrari 1:21.486
    2. De la Rosa McLaren-Mercedes 1:21.857
    3. Kovalainen Renault 1:21.894
    4. Massa Ferrari 1:22.044
    5. Paffett McLaren-Mercedes 1:22.293
    6. Rosberg Williams-Toyota 1:22.333
    7. Coulthard Red Bull-Renault 1:22.555
    8. Heidfeld BMW-Sauber 1:22.946
    9. Nakajima Williams-Toyota 1:23.031
    10. Vettel Toro Rosso-Ferrari 1:23.187
    11. Chandhok Red Bull-Renault 1:23.255
    12. Button Honda 1:23.358
    13. Trulli Toyota 1:23.465
    14. Kubica BMW-Sauber 1:23.488
    15. Davidson Super Aguri-Honda 1:23.547
    16. Filippi Honda 1:23.596
    17. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:23.753
    18. Montagny Toyota 1:23.977
    19. Klien Force India-Ferrari 1:24.446
    20. Sutil Force India-Ferrari 1:24.537
    21. Liuzzi Force India-Ferrari 1:24.555

    15-11-2007 om 13:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    f3_macau_yelmer_qual1
    Yelmer Buurman op weg naar de derde tijd in Macau

    De Est Marko Asmer staat voorlopig op pole voor de Formule 3-Grand Prix van Macau. In de eerste kwalificatie was hij met zijn rondetijd van 2.13,122 minuten de snelste in het 30 auto’s tellende veld. Romain Grosjean, regerend kampioen in de Formule 3 Euro Serie, kwalificeerde zich als tweede voor Yelmer Buurman, die met zijn derde tijd een prima prestatie leverde. Naast het genoemde drietal bleven ook de Zwitser Sébastien Buemi als vierde en de Argentijn Esteban Guerrieri als vijfde nog onder de grens van 2,14 minuten.
    In de 45 minuten durende kwalificatie waren er diverse gele vlaggen, nadat rijders her en der de muur raakten. Eenmaal was er een rode vlag, die werd veroorzaakt door Bruno Senna. De Braziliaan crashte ongeveer halverwege de training met zijn auto in de bocht San Francisco en blokkeerde vervolgens de baan, zodat de training moest worden onderbroken. Op dat moment voerde Buemi de ranglijst aan, maar hij werd later nog voorbijgestreefd door achtereenvolgens Asmer, Grosjean en Buurman. Met name voor Grosjean was de tweede tijd een prima prestatie, want in de vrije training op donderdagochtend werd hij van de baan gereden door de Japanner Oshima, toen die de controle over zijn auto verloor. Grosjeans bolide raakte daarbij zwaar beschadigd en zijn monteurs hadden veel wek om de auto voor de kwalificatie weer recht te krijgen.

    Goede prestatie Buurman
    Ook Yelmer Buurman, die als enige van onze drie landgenoten ook vorig jaar al in Macau reed, leverde een goede prestatie. Hij was vrijwel constant in de hoogste regionen van de ranglijst te vinden en pakte uiteindelijk de derde plaats. Hij had zelfs nog sneller kunnen zijn, maar kwam bij het aanremmen van de bocht Lisboa op een oneffenheid in het wegdek terecht en raakte vervolgens de bandenstapels. Daarbij blesseerde hij ook zijn rechter hand toen het stuurwiel uit zijn handen sloeg. Met een ijszak om zijn hand gebonden om de blessure enigszins te koelen, vertelde hij: “Röntgenonderzoek wees uit dat ik gelukkig niks gebroken heb. Het ging verder heel goed, ik kon mijn tijden constant verbeteren, maar bij het remmen verloor ik daar de controle en zo raakte ik de banden. Jammer, maar nu sta ik derde, en dat is in Macau zeker niet verkeerd.”

    macau_f3_3
    Renger van der Zande vond het "ongelooflijk" in Macau

    Debutanten Van Dam en Van der Zande onder de indruk
    Carlo van Dam reed bij zijn debuut op het stratencircuit de 18e tijd en was daarmee niet ontevreden. “Het is fantastisch om hier te rijden”, verklaarde hij. Een plaats daarachter staat Renger van der Zande, die eveneens voor het eerst in Macau rijdt. “Echt ongelooflijk!”, luidde zijn enthousiaste reactie. “Je hebt hier wel twee sessies nodig voordat je echt hard kunt gaan, precies weet waar je hier moet remmen, insturen enzovoort. Makkelijk is het niet, maar wel heel mooi! Ik had wel snelle sectortijden, maar kreeg het niet bij elkaar in één rondje, omdat er constant gele vlaggen waren. Ik ben echter wel optimistisch voor morgen.”

    macau_van_dam_quali1
    Carlo van Dam reed bij zijn debuut in Macau de 18e tijd

     

     


    15-11-2007 om 13:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Er worden volgend jaar door de Stichting DNRT voor de Formule Gloria zeven wedstrijden uitgeschreven. Op de circuits van Zandvoort, Assen, Oschersleben en wellicht ook Zolder gaat er weer geracet worden in de formulewagens.


    formule_gloria1

    B4 en B5
    Voor het seizoen 2008 is er wat betreft auto’s keuze tussen de Gloria B4 of de Gloria B5. De B5 is moderner van uiterlijk, de technische verschillen zijn beperkt. Een groot verschil in rondetijden is er evenmin. De organisatie zal wel de twee klassementen gescheiden bijhouden, maar verwacht wel dat beide klassen tegelijkertijd als één veld zullen starten.

    Trainingssessies
    Binnenkort (tweede helft november) én in het voorjaar 2008 organiseert de DNRT trainingsessies. Een racelicentie is daarvoor wel vereist. Begin volgend jaar wordt tevens een formule racecursus gepland.

    Kosten Gloria
    De Gloria B4 is als gebruikte auto aan te schaffen voor 15.000 euro (exclusief BTW). Daar krijgt de coureur dan een zo goed als nieuwe bolide voor, met een extra set velgen bijgeleverd. Een Gloria B5 is nieuw te koop voor 35.300 euro (exclusief BTW); deze dient dan wel snel besteld te worden.
    Huren
    De Gloria B4 is in het seizoen 2008 ook te huur. Dat kan bij Racing Concepts NV voor een bedrag van 7.050 euro (excl. BTW). Indien – bij voldoende belangstelling daarvoor - Racing Concepts volgend jaar weer een ‘arrive and drive’ aanbiedt, gaat dit 3.050 (exclusief BTW) per wedstrijd kosten. Dit geldt voor wedstrijden op Zandvoort.

    formule_gloria2

    Additionele kosten
    Het afgelopen seizoen reden de Gloria’s een heel raceweekend met één set TOYO banden. Deze kosten 550 euro (excl. BTW). Voor kapotte onderdelen moet men ongeveer 250 euro (excl. BTW) per wedstrijd reserveren. Brandstof, remblokken en dergelijke kosten ongeveer 100 euro (excl. BTW) per wedstrijd. Het inschrijfgeld van de DNRT 200 euro. De ‘running costs’ voor de B4 zijn in totaal dus 1.150 euro (exclusief BTW) per wedstrijd. Voor een B5 zal dat naar verwachting zeer vergelijkbaar zijn. Coureurs die alles zoveel mogelijk zelf doen, kunnen met een gehuurde Gloria B4 een heel seizoen voor minder dan 15.000 euro (exclusief BTW) racen.

    480_hanssen_

    Info
    Bent u geïnteresseerd in de Formule Gloria? Of wilt u extra informatie? Die vindt u op de site www.racingconcepts.nl. U kunt ook mailen met Leo Etman (leo.j.etman@hccnet.nl) of hem mobiel bellen op 06-53387664.

    15-11-2007 om 13:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Greg en Leo Mansell, de zonen van oud-wereldkampioen Nigel Mansell, maken in 2008 hun debuut in de Champcar Atlantic series. Gisteren werd op de Los Angeles Auto Show bekend gemaakt dat beiden in 2008 voor het team van Derrick Walker in de Champcar Atlantics zullen uitkomen.


    walker_racing_livery

    Greg en Leo Mansell tekenen bij Derrick Walker Racing
    Greg en Leo Mansell begonnen in 2006 met hun carrière in de Formule BMW UK en stapten en beiden stapten afgelopen seizoen over naar het Britse F3 kampioenschap. Greg Mansell beëindigde het seizoen als tiende met drie podiums en zestien Top 10 resultaten. “Zoals mijn vader zegt, is het een ongelofelijk avontuur, maar ik kan me nog wel een aantal dingen herinneren toen hij er reed, maar ik was toen nog erg klein. Het vergt nogal iets van je om deze auto’s te besturen, en de hoge bochtensnelheid past bij mijn rijstijl en ik ben erg enthousiast over het komende seizoen aldus” Greg Mansell.

    Leo Mansell: “Voor de eerste maal ben ik aangenaam verrast hoe goed dat de auto aanvoelt. Met betrekking tot de balans, wegligging en remmen, is dit het beste wat ik ooit gereden heb. Het geeft erg veel zelfvertrouwen en ik ben erg enthousiast om in de Champcaratlantic series met meer aerodynamica en ruim 100 pk. meer te rijden. De Atlantics zijn een veel grotere uitdaging dan de Formule 3 auto’s. Ik heb er erg veel vertrouwen in.”

    De derde auto van het team wordt bestuurd door de Canadees Kevin Lacroix die afgelopen seizoen direct bij zijn tweede wedstrijd in Portland met het team van Brooks Associates Racing won.

    15-11-2007 om 13:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MEXICO CITY - Robert Doornbos leek in Mexico veel kans te maken op een podiumplaats tijdens de laatste ChampCar-race van dit seizoen. Bovendien kon hij nog tweede worden in het kampioenschap. Het ging aan zijn neus voorbij. Doornbos' koppeling begaf het al na drie ronden waardoor hij moest opgeven. De zege in Mexico ging uiteindelijk naar Sébastien Bourdais, die ondanks een Power to Pass-straf zijn tegenstanders te snel af was. Bourdais stapte na de race uit de wagen met tranen in zijn ogen en vertelde dat de auto simpelweg “too good” was voor de rest. Naast de Fransman mochten ook Will Power en Oriol Servia het podium beklimmen.

    Copyright CCWS 2007

    De start van de race verliep niet voorspoedig. Maar liefst drie wagens, die van Servia, Philippe en Tagliani, vielen stil toen de lichten doofden. Simon Pagenaud haalde een ware goochelmanoeuvre uit, om zonder schade langs de stilstaande Servia te komen, die vlak voor hem stond. Dan Clarke kreeg gedurende de eerste ronde technische problemen. Door toedoen van een weigerende koppeling moest de Engelsman al na één ronde de handdoek in de ring gooien.

    Even later zou Doornbos uitvallen met eenzelfde probleem als Clarke. Nadat de Minardi’s waren uitgevallen, begon Justin Wilson opeens terrein te verliezen ten opzichte van zijn tegenstanders. Wilson wist zijn wagen wel aan de praat te houden, maar moest de strijd om de zege opgeven, omdat zijn bolide problemen bleek te hebben met de brandstofdruk.

    Will Power was inmiddels samen met Bourdais weggesneld van de rest van het veld. Met nog één uur en zes minuten op de klok lukte het Bourdais om met Power to Pass langs Will Power te komen, waardoor de Fransman aan de leiding ging. Bourdais reed vervolgens weg van de Australiër. Paul Tracy had inmiddels, dankzij een goede start en het terugvallen van Wilson, de derde plaats gepakt. De Canadees moest deze positie echter overhandigen aan Graham Rahal, toen hij de pits in moest.

    Bruno Junqueira; Copyright CCWS 2007

    Na dertig ronden reed Sebastien Bourdais op kop met een ruime drie seconden voorsprong op Will Power, die op zijn beurt zes seconden had op Graham Rahal. Robert Doornbos stapte op dit moment weer in zijn bolide om het puntje voor de snelste ronde te bemachtigen. De Nederlander zou dit puntje heel hard nodig kunnen hebben om zijn derde plaats in het kampioenschap te behouden.

    De grote tijdsgaten tussen de coureurs zorgden ervoor dat er weinig in de klassering veranderde voor de tweede serie pitstops. David Martinez kende een zeer sterke race voor iemand die nog maar net gewend is geraakt aan de Panoz DP01. De race van de Mexicaan leek afgelopen te zijn toen zijn bolide in de pitstraat de geest gaf. Een paar ronden later kwam Martinez echter weer naar buiten toe om de race, op een paar ronden achterstand, af te maken.

    Na de tweede serie pitstops had Bourdais een voorsprong van elf seconden op Will Power gecreëerd, die de tweede positie had behouden. De derde plaats was na de pitstopronde in handen van Graham Rahal. De uitslag van de race leek vast te liggen totdat de gele vlag werd gezwaaid vanwege brokstukken op de baan in bocht vier. Door deze neutralisatie kon Will Power weer naar de achtervleugel van Sebastien Bourdais rijden.

    Rahal moest toezien hoe het podium aan hem voorbij ging; Copyright CCWS 2007

    Met nog zeven minuten op de klok werden de coureurs weer losgelaten door de safety car. Power probeerde Bourdais te passeren door veel Power to Pass te gebruiken, maar de Fransman was zo snel weg, dat hij niet eens Power to Pass nodig had om Power achter zich te houden. Oriol Servia had ook veel Power to Pass opgespaard en gebruikte deze extra PK´s om in één keer naar de derde plaats te knallen. In de laatste ronde lukte het Power niet meer om in de buurt te komen van de viervoudig ChampCar-kampioen. Bourdais pakte de zege, gevolgd door Will Power, Servia, Rahal en Tracy.

    “Dit is heel erg ongelukkig”, zei Robert Doornbos tegenover ESPN. “Het is nou eenmaal een technische sport, dus dit kan gebeuren. Het ging al fout bij het begin. Ik had een slechte start en even later was bij de herstart opeens de koppeling weg. Dit is zeer pijnlijk.”

    12-11-2007 om 18:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Honda F1 Racing heeft vandaag haar nieuwe teammanager bekendgemaakt. Voormalig technisch directeur bij het team van Ferrari Ross Brawn gaat het Japanse team leiden. In april bevestigde Honda dat het contact gezocht had met de Brit, die na tien jaar werkzaam te zijn geweest bij Ferrari afgelopen seizoen op een sabbatical was. Brawn is bij Honda verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en engineering van de auto’s.

    Brawn voor zijn laatste race voor het team van Ferrari

    ''Ik ben erg blij om bij Honda aan de slag te kunnen'' zegt Brawn. ''Honda heeft een mooie historie in de Formule 1 en om het team te helpen haar potentie ten volste te benutten is een mooie uitdaging voor mij. Ik kijk erg uit naar het samenwerken met een aantal jonge en talentvolle mensen bij Honda, en het team weer op het winnende pad te krijgen.''

    Ook Nick Fry is erg blij met de komst van Brawn: ''Een van mijn belangrijkste taken de afgelopen zes maanden was het binnenhalen van talent op de belangrijkste gebieden als aerodynamica, ontwerp, marketing en het raceteam. De aankondiging van Brawn bij ons team is een belangrijke stap richting een verfrissend en vernieuwd Honda.''
    Ross Brawn zal zijn werk 24 november aanvangen.

    12-11-2007 om 18:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    LONDEN - Nu het seizoenseinde nadert van de FIA WTCC, denken alle teams en coureurs erover na wat zij in 2008 gaan doen. BMW UK en Andy Priaulx weten al hoe volgend seizoen eruit gaat zien. Beide zullen ook in 2008 aan de start verschijnen van het toerwagen kampioenschap.

    Copyright FIA WTCC

    Andy Priaulx zal net als dit jaar deelnemen met een BMW 320si, gerund door Bart Mampaey’s Team RBM en gesteund door BMW UK en door de hotelketen Crowne Plaza. In het Crowne Plaza City Hotel in Londen maakte Priaulx dit nieuws bekend.

    “De vernieuwing van de samenwerking met BMW, Crowne Plaza en Team RBM is een boost voor de race in Macau”, vertelde Andy Priaulx in Londen. “Wij hebben sterk samengewerkt tijdens een seizoen waarin wij voor elk punt harder moesten vechten dan ooit tevoren. Er staat ons ongetwijfeld weer een uiterst spannende finale te wachten. Een derde wereldtitel zou natuurlijk ongelofelijk zijn.”

    12-11-2007 om 18:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    EMG Motorsport presenteerde tijdens de 10 Uurswedstrijd de nieuwe generatie BMW M3.


    bmw_m3_1
    De nieuwe generatie M3 van EMG Motorsport, nog zonder motor. Maar het
    team wil zo snel mogelijk aan de slag. Oogt dit niet aggressief?

    BMW M3 voor DSC of Dunlop Maxx Endurance Cup?
    EMG Motorsport presenteerde de eerste nieuwe generatie M3 in de paddock op Zolder. “Het is werkelijk de allereerste auto waarvan het chassis klaar is” aldus een woordvoerder van EMG. Bij BMW heeft men belangstelling voor het project getoond, want mogelijk wordt ditzelfde chassis eveneens binnenkort tijdens de fameuze Motor Show getoond. Hoewel er nog geen rijders bekend zijn zullen de eerste testritten al in januari 2007 plaatsvinden. Optisch lijkt de bolide geschikt voor de BTCS maar toch wil men bij EMG niet die richting inslaan. “Ons doel is de nieuwe Dunlop Sport Maxx Endurance Cup of het DSC, daar hebben wij zeker belangstelling voor” aldus een woordvoerder van EMG Motorsport uit Maaseik. Ook vanuit Italië is inmiddels voor het gloednieuwe EMG project belangstelling getoond. De EMG BMW M3 beschikte in Zolder zelfs nog niet over een motor, maar wordt van een 5L V8 motor voorzien.

    bmw_m3_2
    In 2008 in het DSC of de Dunlop Maxx Endurance Cup?


    Kort nieuws
    De Duitser Georg Severich die afgelopen seizoen twee Vipers in de Belcar Original inzette overweegt eveneens in de Belcar Sportmaxx Endurance in te stappen. Ook de DSC lijkt bij GS Motorsport een optie te zijn. Roger Grouwels overweegt eveneens weer in de Belcar terug te keren. Peter van Hoepen zal nog slechts sporadisch in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup rijden. Van Hoepen gaat met een originele AC Cobra een aantal Historische wedstrijden rijden. Wel blijft hij het team van CEO Racing trouw. Naar verluidt zou men bij CEO Racing twee gloednieuwe GT3 Lamborghini Gallardo’s gekocht hebben. “Daar wil ik best wel graag de 24 Uren van Zolder mee rijden” aldus van Hoepen.

    12-11-2007 om 18:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De Fransman Sebastien Bourdais heeft met een zijn 8e zege dit seizoen op het circuit Hermanos Rodriguez in Mexico City afscheid genomen van de Champcarworldseries. Zoals bekend vertrekt de Fransman naar de F1 voor het team van Torro Rosso. Robert Doornbos viel voortijdig uit maar leverde nog een fraai huzarenstukje


    doornbos_record_run
    Robert Doornbos kwam na de koppelingsschade nog een keer kort terug in
    de wedstrijd. Hij verpulverde het baanrecord in Mexico City.


    Sancties voor Bourdais en Rahal
    De Champcarwedstrijd in Mexico City begon met een incident tijdens de warming up. De Newman Haas/Lanigan Teamgenoten Sebastien Bourdais en Graham Rahal hadden tijdens de 15 minuten durende warm-up sessie op hun respectievelijke gridtposities wat extra rubber neergelegd. Het neerleggen van rubber creëert een behoorlijk tractievoordeel bij de start van de wedstrijd. Het Newman Haas trucje werd niet door de Champcarofficials geapprecieerd en zowel Sebastien Bourdais als Graham Rahal moesten 22 seconden van hun 75 sec. Power to Passtijd inleveren. Uiteindelijk hadden deze sancties toch geen invloed op het wedstrijdresultaat.

    Koppelingsproblemen
    Net zoals bij de GP2 lijkt men in Champcar de koppelingsproblemen bij een staande start niet geheel onder controle te hebben. Bij de start kwamen drie auto’s gewoon niet van hun plek. De PK Panoz Cosworth van Oriol Servia kwam niet van zijn plek evenals de bolides Nelson Philippe, Alex Tagliani en Dan Clarke. De Minardi Team USA-coureur moet als eerste de strijd voortijdig staken. Bij de herstart valt Minardi Team USA-coureur Robert Doornbos direct terug. De koppeling blijkt het begeven te hebben. Daarmee is de Brit Justin Wilson zeker van de tweede plek in het kampioenschap. Doornbos: “De herstart was niet erg goed. De koppeling was gewoon weg en ik heb een goed seizoen gehad.” Omdat Wil Power zelfs Doornbos uit de Top 3 van het kampioenschap kon stoten nam men bij Minardi Team USA een nogal drastische beslissing. Men besloot de koppeling te vervangen om Robert de kans te geven een punt voor de snelste ronde te pakken. Na ruim een half uur ging de Minardi Team USA opnieuw de baan op. Doornbos stelde niet teleur, Hij zette een tijd van 1.24.713 op de klokken en verbeterde daarmee het baanrecord van Sebastien Bourdais uit 2006 met bijna 3 seconden! Waarbij realistisch gezien aangetekend moet worden dat men nu van de nieuwe Panoz gebruik maakt in tegenstelling tot de Lola. Anderzijds moet aangetekend worden dat deze tijd gewoon ruim twee seconden sneller was dan de rest van het veld. Het maakte in ieder geval grote indruk.


    2007_champion_bourdais
    Bourdais vertrekt uit de Champcarworldseries met vier titels op zijn CV bij het team
    van Newman Haas

    Pech voor Justin Wilson
    Hoewel de Brit Justin Wilson zeker was van de vice-titel werd ook hij door pech achtervolgd. De RSports-coureur viel in de 15e ronde plotseling naar de negende plek terug. Juist op het moment dat Robert Doornbos de pits verlaat, komt Wilson voor een extra methanolstop binnen en laat zijn bolide tot de nok toe vullen. De Brit blijkt het slachtoffer te zijn van een haperend brandstofsysteem. De Australiér Wil Power moet in de 23e ronde de kop definitief aan Newman Haas/Lanigan-coureur Sebastien Bourdais afstaan. Bourdais pakt aan het eind van het lange rechte stuk definitief de leiding en staat die dan ook niet meer af. Een neutralisatie kort voor het einde van de wedstrijd brengt de eerste plek van Bourdais amper in gevaar.

    Servia en Martinez maken indruk
    De Fransman wint zijn 8e wedstrijd dit seizoen. De Spanjaard Oriol Servia, die noodgedwongen op een andere strategie rijdt, is in de slotfase volledig ontketend. Na de laatste herstart moesten zowel Paul Tracy en Graham Rahal eraan geloven, en de Spanjaard sluit het seizoen met een derde plek af. Servia: “Jammer dat mijn motor bij de start afsloeg maar ik ben erg blij zoals ik het seizoen nu beëindigd heb.” Graham Rahal: “De auto was te nerveus, ik kon hem eigenlijk ook niet meer houden. De nieuwe Forsythe-aanwinst David Martinez streed uitstekend met de kopgroep mee, maar zag een goede klassering door mechanische problemen enkele ronden voor het einde in rook opgaan. Martinez eindigde uiteindelijk als veertiende. Ook Katherine Legge sluit haar tweede Champcarworldseries seizoen teleurstellend af. De Britse, die tijdens de warming up zelfs de derde tijd liet noteren, viel tijdens laatste neutralisatie stil en was daarmee de laatste uitvalster van het seizoen 2007.

    UITSLAG
    1. Sebastien Bourdais Panoz DP01 Cosworth 64 ronden. 1.45.02.885
    Gem. 163.192 km/u
    2. Wil Power Panoz DP01 Cosworth + 1.905 seconden
    3. Oriol Servia Panoz DP01 Cosworth + 3.364 seconden
    4.Graham Rahal Panoz DP01 Cosworth +7.345 seconden
    5. Paul Tracy Panoz DPO1 Cosworth +8.592 seconden
    6. Simon Pagenaud Panoz DPO1 Cosworth + 9.637 seconden
    7. Mario Dominguez Panoz DP01 Cosworth + 15.076 seconden
    8. Bruno Junqueira Panoz DP01 Cosworth + 15.822 seconden
    9. Neel Jani Panoz DP01 Cosworth + 16.198 seconden
    10.Justin Wilson Panoz DP01 Cosworth + 16.953 seconden

    Snelste Ronde: Robert Doornbos 1.24.713 gem. 189.712 km/u

    12-11-2007 om 18:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs