Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    17-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carlo van Dam: "Ik bleef buiten de brokstukken"
    MACAU - Carlo van Dam heeft vandaag in de Macau F3 Grand Prix een verdienstelijke veertiende plaats behaald in de eerste race. Dit event waar in het verleden vele F1 helden hun 'racing skills' konden toetsen, staan ook nu weer de beste Formule 3 coureurs ter wereld aan de start van deze beruchte stratenrace.

    Carlo van Dam bleef uit de brokken

    Door een haperende koppeling begon de regerend ATS Formule 3 kampioen de kwalificatierace vanuit het achterveld, maar wist Van Dam in de chaotische wedstrijd uiteindelijk op te klimmen tot plaats veertien. De finalerace op zondag van de 54e Macau F3 Grand Prix zal live op Eurosport uitgezonden worden.

    Na zijn recente sterke optredens in de GP2 Series en World Series Formule Renault 3.5 tests op Paul Ricard (Frankrijk), reisde Van Dam afgelopen week met vertrouwen af naar Macau, een klein stadseiland dat 70 kilometer ten zuidwesten van Hongkong ligt. En niet onterecht, want in de vrije trainingen en kwalificaties bewees de Vlaardinger dat hij qua snelheid niets onder hoefde te doen voor de meer ervaren deelnemers van dit spectaculaire evenement.

    Op dinsdag verkende Van Dam het 6,200 meter lange en bijzonder smalle circuit samen met de Britse topcoureur Andy Priaulx. Hij kreeg van de meervoudig wereldkampioen toerwagens in de WTCC nuttige tips over de baan, bochten en ideale lijnen, voordat hij aan de eerste vrije training zou beginnen. Zonder problemen leerde de rookie de baan kennen en zat niet eens zo heel ver van de coureurs die op Macau al vaker waren geweest. In de eerste kwalificatie wilde de rijder van het HBR Motorsport team er nog een tandje bijzetten, maar door de vele rode vlag situaties kwam er niet de gewenste rondetijd uit.

    Tijdens de afsluitende training kon hij samen met zijn team een goede set-up vinden en was hij in staat om enkele goede rondetijden te noteren. In de ochtendsessie eindigde hij knap als tiende. In de tweede en beslissende tijdtraining kon Van Dam slechts één snelle ronde rijden. De rest van zijn ronden waren allemaal vol in het verkeer. Met een viertiende plek behoorde de 21-jarige coureur tot de beste rookies van het veld.

    Bij het uitrijden van de pitstraat ondervond Van Dam al de nodige problemen aan zijn F3-bolide. De S-T-A-R-T-coureur probeerde goed weg te komen, maar de koppeling van zijn auto werkte niet mee. De rijder met startnummer 27 verloor hierdoor bij de start vele posities en ving de race als laatste aan. Niet alleen Van Dam kwam slecht uit de startblokken, ook de F3 Euroseries-rijders Mortara, Buemi, Guerreri en Kobayashi waren de chaotische openingsronde niet goed begonnen. Doordat ieder betrokken raakte bij één van de vele crashes, kwam de safety-car op de baan. Nadat de race enkele ronden later werd hervat, hield Van Dam het hoofd koel en wist op te rukken naar het middenveld. Door de vele ongelukkig die daarna wederom plaatsvonden, werd de race na slechts zeven ronden afgevlagd. Van Dam kwam als veertiende over de meet.

    CARLO VAN DAM: "Macau is echt waanzinnig en het circuit is erg leuk om te rijden! Het gaat zo ontzettend hard en de baan is zo onwijs smal. Na mijn koppelingsproblemen in de beginfase, bleef ik als één van de weinigen buiten de brokstukken. Gelukkig wist ik nog op te klimmen naar de veertiende stek. Deze uitslag is nog niet definitief, doordat iemand mij vermoedelijk onder geel heeft ingehaald. Het team van HBR Motorsport is supertevreden en ik krijg links en rechts complimenten voor mijn optreden. Ik behoor tot de beste rookies van het veld, dus dat geeft veel vertrouwen voor morgen!"

    UITSLAG F3 MACAU GRAND PRIX, KWALIFICATIERACE, 17 NOVEMBER 2007:
    01. Oliver Jarvis (GBR), Dallara-Toyota, 7 ronden, 20.35,911
    02. Marko Asmer (EST),Dallara-Mercedes, + 01,687
    03. Kazuya Oshima (JAP), Dallara-Toyota, + 03,159
    04. James Jakes (GBR), Dallara-Mercedes, + 04,722
    05. Sam Bird (GBR), Dallara-Mercedes, + 05,595
    15. CARLO VAN DAM (NED), DALLARA-MERCEDES, + 19,691

    17-11-2007 om 19:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MACAU - Als de muur een duimbreedte verder had gestaan, had Renger van der Zande vandaag voor een stunt gezorgd in Macau, waar naast de Formule 3 race ook gestreden wordt voor het FIA WTCC kampioenschap.

    Renger van der Zande kende een bliksemstart

    Zonder touché was de Mercedes-Benz coureur gemakkelijk achtste geworden tijdens de kwalificatierace, wat hem een fraaie uitgangspositie had opgeleverd voor de hoofdrace op zondag.

    Renger’s start was fenomenaal in dit mondiale topveld van de Formule 3. Van een 22e plaats vloog de Nijmegenaar binnen een halve ronde naar de twaalfde stek. Hierbij liet hij ook zijn snelle teamgenoot Roberto Streit achter zich. In de vierde ronde ging het echter mis. In zijn ijver om zijn opmars voort te zetten, schampte Renger de muur. Een lekke band was zijn deel. Macau bleek wederom wat te smal voor de Trust-coureur. Morgen gaat de ambitieuze vliegende Hollander zijn stunt herhalen.

    RENGER VAN DER ZANDE: "Ik reed een perfecte eerste ronde. Toen werd ik nog gretiger. In mijn ijver kuste ik daardoor licht de muur. Misschien dat ik morgen maar eens een rolmaat moet meenemen... Ik zal in ieder geval weer vuurwerk laten zien."

    17-11-2007 om 19:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Yelmer Buurman verliest drie plaatsen op startgrid
    buurman_quali_1
    Yelmer Buurman met volle inzet tijdens de kwalificatietraining op het stratencircuit van Macau

    Yelmer Buurman start morgen niet als tiende, maar als dertiende voor de kwalificatierace van de Formule 3 op het stratencircuit van Macau. De Ubbergense coureur, die uitkomt voor het Britse team Manor Motorsport, werd na afloop van de kwalificatietraining door de sportcommissarissen drie plaatsen teruggezet, omdat hij tijdens de tijdtraining over een gele lijn in de pitstraat is gereden, hetgeen volgens de reglementen verboden is. "De radioverbinding met mijn teambaas en engineer John Booth was niet optimaal. Ik aarzelde een beetje of ik nou wel of niet door zou rijden en John riep via de radio "no, no, no", maar in tegenstelling daartoe verstond ik "go, go, go". Toen heb ik dus maar gas gegeven", aldus Buurman. "Wel jammer van die drie plaatsen natuurlijk, maar aan de andere kant is het morgen pas een kwalificatierace. Zondag is het pas serieus." Een schrale troost voor de Gelderse coureur is wellicht dat Mike Conway, de winnaar van vorig jaar in Macau, ook maar elfde stond in de startopstelling voor de kwalificatierace. Wat dat betreft zit er dus nog van alles in...

    17-11-2007 om 19:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het hoger beroep dat McLaren aantekende tegen de auto’s van BMW en Williams na de Grote Prijs van Brazilië had nog een heel vreemd staartje aan het seizoen 2007 kunnen geven. Het International Court of Appeal van de FIA heeft het protest van McLaren echter afgewezen, waarmee de titel van Kimi Räikkönen nu dan echt officieel is.

    Statement van de FIA:
    “Het ICA heeft zich op 15 november 2007 gebogen over de zaak die Vodafone McLaren Mercedes op 21 oktober aanspande tegen de stewards van de GP van Brazilië. Volgens het rapport van de technische delegatie werd vastgesteld dat de benzinetemperatuur van Nick Heidfeld, Robert Kubica, Nico Rosberg en Kazuki Nakajima meer dan 10 graden lager was dan de buitentemperatuur.”

    “De Stewards of the Meeting besloten destijds geen straf uit te delen, omdat zij hun twijfels hadden over gedane metingen wat betreft de brandstoftemperatuur, alsmede de buitentemperatuur. De uitleg van beide partijen gehoord en de verschillende documenten bestuurd hebbende, kwam het Court tot de conclusie dat Vodafone McLaren Mercedes geen gegrond bewijs had om deze beslissing terug te draaien.”

    Reacties
    Uiteraard was Ferrari in haar nopjes met de uitkomst van het hoger beroep. “Scuderia Ferrari Marlboro is helemaal tevreden met de uitkomst van vandaag, waarmee Kimi Räikkönen officieel winnaar is van het Formule 1 Rijderswereldkampioenschap. Met deze beslissing van de ICA is er eindelijk een einde gekomen aan een bijzonder intens seizoen, zowel op als naast de baan. Vandaag is een laatste poging om de op de baan behaalde resultaten te beïnvloeden afgewezen en nu kunnen we ons eindelijk honderd procent richten op de volgende jaargang.”

    McLaren – dat naar eigen zeggen niet uit was op een wereldkampioenschap, maar slecht verduidelijking van de regels nastreefde – was iets minder content met de uitslag. “We wilden duidelijkheid, en die heeft de FIA ons nog steeds niet gegeven. Ons beroep was niets meer dan een logische stap na de waarnemingen van de stewards na de Braziliaanse GP. We hopen dat dit issue met de brandstoftemperatuur niet onopgelost blijft naar volgend jaar toe. We zien ernaar uit om in de toekomst verder te werken met de FIA en de andere teams om verduidelijk van de regels na te streven, in de hoop soortgelijke zaken in het toekomst te vermijden.”

    2007-runner up Lewis Hamilton was ook tevreden met de uitslag; het zou een bizarre manier zijn om zijn eerste wereldtitel in de wacht te slepen. “Ik heb al eerder gezegd dat Kimi de titel heeft verdiend en dat noch ik noch McLaren Mercedes dit van hem wilden afnemen. Dat was niet waarom we naar het gerecht stapten. Ik kijk er naar uit om het in 2008 weer tegen Kimi en al mijn andere rivalen op te nemen en hopelijk kunnen we dan op de baan de tweede plaats van dit jaar verbeteren.”

    17-11-2007 om 19:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3: Nico Hülkenberg als testrijder naar BMW-Sauber?
    hlkenberg_hairpin
    Binnenkort mogelijk ook als testrijder in de BMW-Sauber Formule 1: Nico Hülkenberg

    Maakt opnieuw een winnaar van de Zandvoort Masters of Formula 3 de overstap naar de Formule 1? Het zou zomaar kunnen. Een van de opmerkelijkste geruchten die momenteel in Macau de ronde doen is een mogelijke rol als testrijder bij het BMW-Sauber Formule 1-team voor Nico Hülkenberg. Gisteren sprak de 19-jarige rijder uit Emmerich lange tijd met BMW-sportdirecteur Dr. Mario Theissen en gezien de goede connecties van Hülkenbergs manager Willi Weber in de Formule 1 zou een dergelijke stap heel realistisch kunnen zijn. Temeer omdat Hülkenberg geldt als "eigen kweek" van BMW: hij startte zijn loopbaan in de Formule BMW.
    Publicitair gezien zou het aantrekken van Hülkenberg voor BMW een goede zet zijn. Iedereen die door Willi Weber wordt gemanagt, kan bij onze oosterburen in ieder geval al op de nodige aandacht rekenen en wordt meteen bestempeld als "nieuwe Schumi", terecht of onterecht. Hiermee zou BMW dan al beter scoren dan met de absoluut kleurloze Nick Heidfeld. Bovendien zag het merk inmiddels tot drie keer toe een beloftevolle junior aan de neus voorbijgaan: Nico Rosberg bleef bij Williams, Sebastian Vettel hoort tot de Red Bull-stal en nu is ook Timo Glock weg, want die gaat voor Toyota racen na de beslissing van het Contract Recognition Board dat hij voor de Duits-Japanse renstal mag uitkomen. Hülkenberg geldt in Duitsland als de nieuwe "hot property" na het binnenhalen van de titel in de A1GP-serie afgelopen winter en het winnen van de Masters in het afgelopen seizoen

    17-11-2007 om 19:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    f3_race1_jarvis
    Oliver Jarvis voor typisch Aziatisch decor op weg naar de overwinning

    Eigenlijk ging het in de kwalificatierace van de Formule 3 in Macau alleen maar om de verdeling van de startplaatsen voor de eigenlijke Grand Prix, die pas morgen plaatsvindt. Van tevoren gaven dan ook veel rijders te kennen, liever geen onnodige risico’s te willen nemen. In de praktijk pakte dat echter geheel anders uit: er waren veel crashes en aanrijdingen en de race werd na negen ronden afgebroken en niet meer opnieuw gestart. De overwinning ging naar pole-sitter Oliver Jarvis voor Marko Asmer en Kazuya Oshima. Yelmer Buurman werd keurig zesde, Carlo van Dam werd als veertiende geklasseerd. Renger van der Zande raakte de vangrails en viel uit.

    f3_race1_crash
    Crash in Lisboa: Mortara verremt zich en neemt Buemi mee, die vervolgensTsukakoshi raakt

    Kamui Kobayashi bleef in de startopstelling staan. Guerrieri kwam direct na de start bij het uitkomen van Mandarin in de vangrails terecht. Anderen kwamen niet veel verder: bij het aanremmen van de Lisboa ging het zoals verwacht grandioos mis. Mortara miste zijn rempunt, Buemi en Tsukakoshi raakten betrokken in de chaos. Ook de auto van Grosjean werd beschadigd na contact met de vangrails op weg naar boven bij San Francisco. Asmer leidde op dat moment voor Jarvis, Oshima, Jakes, Bird, Buurman, Senna en Hülkenberg. Renger van der Zande was twaalfde, Carlo van Dam was teruggevallen naar de twintigste plaats. Na alle incidenten in de openingsronde besloot de wedstrijdleiding om vanaf de tweede ronde de safety-car in te zetten. Drie ronden later werd de race hervat, waarbij er dan nog zes ronden te gaan waren. Nog in dezelfde ronde raakte Renger van der Zande de muur bij Lisboa en was daarmee uit de race. “Jammer, want het ging net zo goed”, ergerde hij zich zichtbaar.



    f3_race1_renger
    Voor Renger van der Zande was de race voortijdig ten einde

    In de zesde ronde was er een wisseling aan de kop van het veld: vanuit de slipstream haalde Jarvis Asmer in bij het aanremmen van Lisboa en nam zo de leiding over. In de zevende ronde ging het opnieuw mis bij het uitkomen van Mandarin. Nico Hülkenberg verliest de controle en belandt in de vangrail. Ook Bruno Senna crasht. Hülkenberg beweert dat gij door Senna op het voorwiel geraakt is, Senna heeft een andere visie op het geheel. Hoe dan ook, voor de Braziliaan is waarschijnlijk zijn raceweekend over, want de monocoque van zijn bolide is beschadigd en kan ter plekke niet worden gerepareerd. Het volgende slachtoffer was Atte Mustonen bij het uitkomen van Fisherman in de negende ronde. Hij knalde in de vangrail en kwam midden op het rechte stuk van start en finish tot stilstand. De wedstrijdleiding besloot daarop de race te stoppen en niet meer opnieuw te laten starten. Zo ging de zege naar Jarvis voor Asmer, Oshima, Jakes, Bird, Buurman, Jelley, Streit en Tsukakoshi. Opmerkelijk: daarmee stonden twee Toyota-rijders op het podium in een doorgaans door Mercedes gedomineerde serie.

    f3_rennen1_yelmer
    Yelmer Buurman werd zesde in de kwalificatierace

    Yelmer Buurman verklaarde na afloop: “Ik kon gelijk bij de start al een aantal plaatsen goedmaken, maar daarna zat ik vast achter Sam Bird en hoewel ik sneller was, kwam ik er niet voorbij. Aanvankelijk had ik wat last van onderstuur, maar dat werd later beter.” Carlo van Dam verloor in de chaos in de beginfase van de wedstrijd een aantal plaatsen, maar reed daarna een keurige wedstrijd. “Ik ben alle risico’s uit de weg gegaan, want morgen gaat het er pas echt om”, wist hij.

    Uitslag:
    1. Oliver Jarvis (GBr), Dallara-Toyota, 7 r. in 20.35,911 (gem. 124,78 km/u)
    2. Marko Asmer (Est),Dallara-Mercedes, op 1,687
    3. Kazuya Oshima (Jap), Dallara-Toyota, op 3,159
    4. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, op 4,722
    5. Sam Bird (GBr), Dallara-Mercedes, op 5,595
    6. Yelmer Buurman (Ned), Dallara-Mercedes, op 6,563
    15. Carlo van Dam (Ned), Dallara-Mercedes, op 19,691
    Uitgevallen: Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)

    17-11-2007 om 19:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Macau
    macau43

    Een van de populaire toeschouwerspunten is de Lisboa-bocht, de krappe haaks rechts direct na het lange rechte stuk. Er is daar altijd volop spektakel en de tribune aldaar is traditioneel goed gevuld.

    macau46

    De kraanwagen staat daar niet voor niets, want regelmatig moeten er gestrande auto's worden weggetakeld, zoals hier de Dallara-Mercedes van Franck Mailleux, die in de vier trainingssessies in totaal niet minder dan drie keer crashte.

    macau47

    Soms is wegtakelen echter niet voldoende en dan is er een rode vlag, hetgeen in Macau met enige regelmaat voorkomt.

    macau44

    Voor de baanposten wordt tussentijds eten aangeleverd, een welkome versnapering.

    macau45


    macau49

    We troffen in Macau een oude bekende, namelijk de Fransman Hughues Rippert, die in de nabijgelegen Chinese stad Zhuhai leiding geeft aan de Spark-modelautofabriek. Uit frustratie over het feit dat er van zoveel auto's uit de rijke historie van de 24 Uur van Le Mans geen fatsoenlijke miniaturen bestonden, begon Rippert, zelf een enthousiast modelverzamelaar, zijn fabriek, die inmiddels tot de toonaangevende producenten van autosportminiaturen behoort. In januari van dit jaar bezocht uw verslaggever samen met fotograaf Raymond de Haan de Spark-fabriek in Zhuhai voor meerdere reportages, die ondermeer verschenen in "Autovisie" en "Auto in Miniatuur". Hier toont Rippert een mooi model van de Spyker C8 uit de 24 Uur van Le Mans. Hij heeft ook vele WTCC-auto's en zelfs modellen uit ons eigen vroegere DTCC en de Pearle Alfa 147 Cup in zijn assortiment.

    macau48

    De Grand Prix is natuurlijk groot nieuws in alle kranten in Macau. Wij moeten het helaas alleen met de foto's doen. Na een paar dagen hier herkennen we alleen het teken voor "uitgang".



    macau50

    Aan "racebabes" bepaald geen gebrek in Macau, ieder zichzelf respecterend team of sponsor neemt er wel een paar mee, zoals hier bijvoorbeeld Dunlop...

    macau51

    Natuurlijk moeten ook deze promotiedames gewoon bij het "paddock office" hun toegangskaarten ophalen.



    macau52

    Uiteraard is RTL7 ook van de partij in Macau. Cameraman Erik van Meegen van Camforce verzint steeds weer nieuwe dingen om spectaculair beeld te leveren. Zo was er vanmorgen tijdens de vrije training een klein cameraatje gemonteerd op het linker voorspatbord van de SEAT Leon van Tom Coronel. Daarmee kun je zien hoe dichtbij de vangrails in Macau komen! De ongetwijfeld spannende opnamen zijn volgende week zondag te zien bij RTL GP.

    macau31

    De Formule 3 komt dit weekend in Macau voor het 25e jaar in successie in actie. De eerste winnaar van een Formule 3-race op het stratencircuit was Ayrton Senna in 1983. Ter gelegenheid van het jubileum was er een ontvangst in het Grand Prix-museum van Macau, waar Bruno Senna (tweede van links) een foto kreeg aangeboden van zijn oom in actie. Een soortgelijk geschenk was er voor Barry Bland (geheel links), die het evenement in Macau al sinds 1983 organiseert. Overigens staat Bland ook aan de basis van onze eigen Zandvoort Masters of Formula 3.

    macau33

    Natuurlijk liet Bruno Senna zich de kans niet ontnemen om in de Formule 3-auto van zijn beroemde oom plaats te nemen...

    17-11-2007 om 19:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    wtcc_macau_alain_quali
    Voor de vijfde keer dit seizoen op pole: Chevrolet-rijder Alain Menu

    Alain Menu start morgen vanaf de pole-position voor de 21e en voorlaatste WTCC-race van het seizoen. In een spannende kwalificatietraining veroverde de Zwitser in de allerlaatste seconde de pole-position met een snelste rondetijd van 2.31,209 minuten op het 6,12 kilometer lange circuit. Daarmee versloeg hij de beide SEATs van Yvan Muller en Gabriele Tarquini, die met perfect teamwork en uitgekiende slipstreams ook snelle rondetijden hadden neergezet. Voor Yvan Muller is de tweede plek wel een goede uitgangspositie in de strijd om de kampioenstitel, want zijn naaste concurrent, BMW-rijder Andy Priaulx, kwam niet verder dan de twaalfde trainingstijd.
    Rode vlag na crash Couto
    Zoals nagenoeg alle trainingssessies en races in Macau moest ook de WTCC-kwalificatie eenmaal worden onderbroken met een rode vlag, nadat lokale held André Couto met zijn Alfa Romeo 156 flink gecrasht was. Na een gedwongen pauze van zo’n 15 minuten kon de sessie worden hervat en toen begon het spel pas echt. Yvan Muller opende de aanval met een tijd van 2.32,175, daarna reed Farfus 2.31,751, vervolgens revancheerde Muller zich tot 2.31,395, maar tenslotte was het Menu die de pole pakte met 2.31,209. Voor de Zwitser is het al de vijfde pole van dit seizoen, na eerdere kwalificatiesuccessen in Zandvoort, Pau, Porto en Brands Hatch. “Na mijn eerdere poles op de stratencircuits van Pau en Porto wilde ik hier in Macau natuurlijk graag de hattrick vol maken. Bovendien heb ik in Pau en Porto ook de races gewonnen, dus raad eens wat ik morgen graag wil…”, aldus Menu.

    wtcc_macau_gabriele_quali
    In eendrachtige samenwerking met teamgenoot Muller dieselde Tarquini naar een toptijd



    wtcc_macau_tom_quali
    Tom Coronel in de straten van Macau

    Coronel niet tevreden
    Tom Coronel kwalificeerde zich als dertiende en was daarmee niet tevreden, zeker niet nadat hij vanmorgen in de vrije training de tweede tijd had neergezet. “Het was me wel duidelijk dat ik dat niet had kunnen herhalen, maar een plek bij de eerste acht had er toch wel in moeten zitten. Maar ik had veel last van rijders die me in de weg reden, zowel Alain Menu als James Thompson blokkeerden me vol. Ik had niet echt een maatje om samen me te slipstreamen, moest op de baan een beetje zoeken. Ik had wel een keer een heel goede slipstream van Rickard Rydell, die heeft me wel geholpen. Zeker is in ieder geval dat het morgen in de race heel hectisch wordt!”

    wtcc_macau_duncan_quali
    Duncan Huisman met de Aviva-BMW, ingezet door West Surrey Racing

    Duncan Huisman: "Moeten maar eens goed gaan analyseren"
    Duncan Huisman, die van alle rijders in het toerwagenveld misschien wel over de meest indrukwekkende staat van dienst in Macau beschikt, was weinig spraakzaam na zijn kwalificatietraining, waarin hij niet verder kwam dan de zestiende positie. “Ik was nu op nieuwe banden net zo snel als vanmorgen op oude”, mopperde hij. “Ik heb wel eens eerder een keer zestiende gestaan, maar toen waren er allerlei aandrijfassen kapot, en dat was nu niet zo. We moeten maar eens goed gaan analyseren en kijken waar het aan ligt. Dit is echt niks.”



    wtcc_macau_muller_quali
    Titelpretendent Yvan Muller heeft als tweede de beste uitgangspositie, concurrent Priaulx staat slechts twaalfde

    Uitslag:
    1. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Lacetti, 2.31,209 (gem. 145,70 km/u)
    2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 2.31,395
    3. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 2.31,565
    4. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 2.31,751
    5. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 2.31,816
    6. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 2.31,851
    7. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 2.31,904
    8. James Thompson (GBr), Alfa Romeo 156, 2.32,140
    13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, 2.32,909
    16. Duncan Huisman (Ned), BMW 320si, 2.33,163

    17-11-2007 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BARCELONA – Lange tijd dacht Heikki Kovalainen over de snelste tijd van de derde testdag in Barcelona te beschikken. De Finse F1-coureur van Renault had echter een fout gemaakt in zijn snelste ronde. Kovalainen had, zo bleek, de chicane afgesneden, waardoor zijn snelste tijd door de FIA werd weggestreept.

    Massa snelste op laatste testdag

    Door het wegvallen van de snelste tijd van Heikki Kovalainen, werd Massa de snelste man van de dag. Ferrari is hiermee voor de derde dag op rij de snelste.

    16-11-2007 om 17:19 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Special: Foto's comeback Schumacher
    Na een afwezigheid van meer dan een jaar was het afgelopen dinsdag weer zo ver: zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher maakte voor even zijn comeback achter het stuur van de Ferrari tijdens een officiële test. Hij liet in Barcelona zien het rijden nog niet te zijn verleerd, en eindigde twee dagen als snelste. Hieronder een fotocompilatie van zijn comeback.













    16-11-2007 om 17:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitspraak 'benzine rechtzaak' vandaag: Raikkonen of Hamilton?
    Later vandaag zal de uitspraak vallen. Blijft Kimi Raikkonen de wereldkampioen F1, of wordt het uiteindelijk toch nog Lewis Hamilton?

    Wordt het Hamilton?


    Eerder liet Lewis Hamilton al weten dat hij niet wereldkampioen wil worden middels een rechtzaak. De jonge Brit is van mening dat de titel reeds beslist werd op het circuit, en dat dit niet achteraf nog moet gebeuren via het gerecht.

    McLaren diende een rechtszaak in tegen BMW en Williams, en eist dat de piloten van beide teams gediskwalificeerd worden. Het zou gaan om benzinewaarden die in de bolide's van BMW en Williams niet conform bleken. Toch blijft het Engelse team erbij dat ze de rechtzaak niet hebben ingespannen om de wereldtitel alsnog binnen te halen, maar simpelweg omdat McLaren wil dat de regels daadwerkelijk worden toegepast.

    Of blijft 'The Iceman' toch nog wereldkampioen?

    Mocht Mclaren slagen in haar opzet dan zullen respectievelijk Nico Rosberg, Robert Kubica en Nick Heidfeld gediskwalificeerd worden. Hierdoor schuift Lewis Hamilton op van de zevende naar de vierde positie. In dat geval heeft Hamilton in totaal meer punten dan Kimi Raikkonen, en dus kan Lewis Hamilton, ondanks dat hij de titel zelf zo niet wil winnen, alsnog wereldkampioen worden in zijn debuutjaar.

    16-11-2007 om 17:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De line-up van Team Frankrijk voor de Race of Champions is compleet, na de bekendmaking van de deelname van Yvan Muller. De man, die dit weekend om de FIA WTCC titel strijdt namens SEAT, zal samen met Champ Car legende Sebastien Bourdais racen.


    Het is de derde keer dat Yvan Muller meedoet aan de Race of Champions, dat dit jaar voor het eerst in het Wembley stadion gehouden wordt. Muller wist in zijn vorige twee deelnames één titel te winnen. In 2000 won de Fransman samen met Gilles Panizzi en Regis Laconi de Nations Cup.

    “Het is een belangrijke datum geworden in het seizoen van een coureur”, gaf Muller toe. “De Race of Champions is de afgelopen twintig jaar flink gegroeid en het wordt ieder jaar groter. Het Stade de France en het Wembley Stadium zijn prachtige plaatsen om de race te houden. Een invitatie voor de race bewijst voor een coureur dat hij deel uitmaakt van de wereldtop. De race betekent heel veel.”

    16-11-2007 om 17:16 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Duits Formule 3 vice-kampioen 2007 Frédéric Vervisch treedt
    eind november aan voor de eerste race van het nieuwe Aziatisch Formule 3-kampioenschap op het Sepang International Circuit. Aangezien de winnaar van dit F3-kampioenschap beloond wordt met een Formule 1-test bij India Force betekent dat een extra stimulans voor de rappe Belg.

    Frédéric Vervisch

    Vervisch bereikte een overeenkomst met het kampioenenteam van vorig seizoen, Team Goddard. Frédéric Vervisch: “We willen goed voorbereid aan de start van het nieuwe seizoen staan. Daarom leek het ons ideaal om deze winter naar Azië te trekken om daar het Formule 3-kampioenschap te betwisten. Zo kunnen we op een
    goedkope manier vele kilometers rijden.”

    “Uiteraard heb ik nog nooit in Azië gereden en dus ken ik de circuits helemaal niet. Ik zal aangewezen zijn op de ervaring van het team. Anderzijds ben ik er van overtuigd dat ik met de kennis die ik dit seizoen in de Duitse F3 vergaarde toch een flinke rol van betekenis zal spelen in de strijd om de titel. Het circuit van Sepang is bijzonder mooi en biedt de rijders een interessante uitdaging. Aanstaande zondag gaan we reeds testen zodat ik een gevoel krijg voor de wagen en het circuit. En dan weten we ook waar we staan ten opzichte van de concurrentie.”

    “Tijdens mijn Aziatisch avontuur word ik ook gemotiveerd door de prijs die de kampioen in ontvangst mag nemen, namelijk een test bij het nieuwe Force India Formule 1-team.”

    Het eerste raceweekend van de Asian Formula Three vindt plaats op 24 en 25 november op het circuit van Sepang, dat gehouden wordt in het voorprogramma van de A1 Grand Prix.

    Team Goddard won vorig jaar het teamkampioenschap van de Asia F3 Pacific en finishte bij de rijders op een respectievelijk tweede en derde plaats met de Fin Henri Karjalainen, die later dit seizoen in de GP2 Series reed, en de Indonesische A1GP-rijder Moreno Soeprapto.
    Jarenlang was het team van Mark Goddard ook verbonden aan het Minardi Formule 1-team.

    Kalender 2007-2008
    24-25 november: Sepang (Maleisië)
    15-16 december: Zhuhai (China)
    12-13 januari: Batangas (Filipijnen)
    09-10 februari: Chennai (India)
    15-16 maart: Zhuhai (China)
    12-13 april: Shanghai (China)

    16-11-2007 om 17:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het Toyota F1 team heeft vandaag bekend gemaakt dat Kamui Kobayashi promotie heeft gekregen. De Japanner maakte deel uit van het Toyota Young Drivers Programme en volgend seizoen zal Kobayashi fungeren als derde rijder van het Panasonic Toyota Racing team.


    De 21-jarige Japanner wordt al vanaf 2001 door de Japanse autofabrikant ondersteund. Hij begon dan ook zijn singleseater-carrière in het Esso Formula Toyota kampioenschap in 2002. Dit jaar kwam Kobayashi uit in de F3 euroseries, waar hij vierde werd in het eindklassement achter Grosjean, Buemi en Hülkenberg.

    “Het Toyota Young Driver Programme is een grote steun voor mij geweest gedurende mijn carrière”, vertelde Kobayashi. “Ik ben hen daar erg dankbaar voor. Dit is een zeer grote uitdaging voor mij en ik kijk er naar uit om Formule1 coureur te worden. Sinds het begin van mijn carrière droom ik van de F1. Mijn eerste tests voor het team tijdens de winter van vorig jaar gingen best goed, maar ik moet nog veel dingen leren. Het zal een geweldige ervaring zijn om frequenter voor het team te mogen testen.”

    16-11-2007 om 17:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alain Menu snelste in eerste crashrijke training, Coronel begint goed
    28 Maurizio Ceresoli SEAT León 2:43.406

    29 Ao Chi Hong         BMW 320i 2:50.680

    30 David Louie         BMW 320i 2:53.305

    31 Andrey Romanov BMW 320i 3:00.220

    32 Jordi Gene SEAT León TDI         13:21.167

    16-11-2007 om 17:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    BARCELONA – Na een uitstekend Champ Car seizoen keerde Robert Doornbos gisteren terug naar de F1. De Nederlander testte op het circuit van Barcelona namens Red Bull, maar kon geen indruk maken met zijn snelheid. Tevens zorgden vele rode vlaggen ervoor dat Doornbos zijn programma niet geheel af kon werken. Uiteindelijk eindigde de Champ Car ster op de laatste plaats na 61 ronden.

    “Het voelde goed om weer terug te zijn in de auto, na mijn test in Bahrein aan het begin van het seizoen”, vertelde Robert Doornbos. “Ik had vandaag als taak het testen van het nieuwe ECU systeem en het maken van veel kilometers. Ondanks dat wij niet honderd procent van de tracktime kregen door toedoen van rode vlaggen, denk ik dat wij tevreden kunnen zijn met het werk dat wij verricht hebben.”

    16-11-2007 om 17:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De nieuwe bolide van de International Formula Master, die aankomend seizoen ingezet wordt, is voorzien van de nieuwste technologie. Zo wordt het datasysteem gebruikt dat ook in de GP2-auto van 2008 wordt toegepast en beschikt de wagen over een nieuwe versnellingsbak en motor. De races van deze klasse worden verreden in het voorprogramma van het FIA WTCC en deze bleken direct veelbelovend en sensationeel te zijn.

    Vol startveld en veel spektakel

    Echter kregen veel coureurs te maken met ‘opstartproblemen’. Technische tegenslagen waren onder andere te vinden bij de deelnemende Nederlanders. Chris van der Drift verloor in de beginfase van het seizoen veel kostbare punten vanwege optredende problemen, maar desondanks eindigde hij uiteindelijk nog overtuigend als tweede in het kampioenschap. Nick de Bruijn kende minder geluk. Doordat hij elk weekend een probleem voor zijn kiezen kreeg, werd punten scoren een moeilijk verhaal.

    De races werden gekenmerkt door een vol startveld, de vele inhaalacties en verschillende winnaars. Dankzij de live uitzendingen op Eurosport, werd de klasse goed op de kaart gezet. “We hebben grote interesse ontvangen van belangrijke teams uit de GP2, World Series by Renault en F3 Euroseries. Vooral vanwege de nieuwe technologie van de auto voor 2008 en het media succes afgelopen seizoen”, zei organisator Mauro Sipsz.

    “Het doel van de Formula Master blijft duidelijk; het leveren van een betaalbare, hoogstaande optie voor jonge talenten”, voegde Sipsz daaraan toe.

    Voor komend seizoen is te wachten dat er wederom Nederlanders aan deze klasse deelnemen. Nick de Bruijn testte onlangs bij JD Motorsport, waar Van der Drift afgelopen jaar bij reed. Gwendolyn Hertzberger maakt mogelijk de overstap van de Northern European Cup Formula Renault 2.0, nadat zij testte bij Scuderia Famà.

    16-11-2007 om 17:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    henkvzoest1

    Succes voor Henk van Zoest in Spanje. De coureur heeft in Alcarras de titel Formule 2000 van het Campeonato de Cataluña de Automovilisme gewonnen. Aan dit Catalaanse kampioenschap deden dit jaar 15 rijders uit voornamelijk Spanje en Portugal deel.

    Laatbloeier
    Henk van Zoest is een laatbloeier in de autosport. ,,Ik race pas sinds 2004’’, vertelt de 40-jarige, in Spanje woonachtige, Nederlander. ,,Ik ben ooit als hobby gaan karten. Vervolgens heb ik een Formule Renault-cursus gedaan. Na een wedstrijdje in de Formule 3 werd ik echt enthousiast. Ben ik onder meer een Seat Léon gaan testen.’’

    henkvzoest4

    2004
    In 2004 is Henk van Zoest in het Catalaanse kampioenschap Formule 2000 begonnen. ,,Dat is voor wagens met een minimaal gewicht van 415 kilo zonder coureur én een motorinhoud van 2000 cc’’, vertelt de man die met een Nissan Dallara World Series Light racet. ,,Het ging eigenlijk direct heel goed. In mijn debuutjaar eindigde ik als vierde in het klassement. En na twee keer als runner-up te zijn geëindigd, ben ik nu kampioen geworden.’’

    Vijf zeges
    In tien races (vijf weekenden, met twee manches per keer) pakte Van Zoest dit seizoen liefst vijf zeges en drie tweede plaatsen. Tweemaal haalde hij niet de finish. De acht podiumplekken waren meer dan genoeg om de titel naar de rijder van Roger Racing te laten gaan. De races werden gehouden op de circuits van Montmelo Nacional (Barcelona), Montmelo F1 (Barcelona), Cheste (Valencia), Calafat (Calafat) en Alcarras (Lerida). ,,Volgend jaar worden waarschijnlijk extra races in Frankrijk toegevoegd aan de kalender'', aldus Van Zoest.

    henkvzoest3

    GT
    Henk van Zoest is overigens ook actief in het Open Europese GT-kampioenschap. ,,Ik rijd in de GTB-divisie en heb dit seizoen onder andere mijn klasse in Monza gewonnen. In 2006 had ik zeges in Turkije, Albacete en weer Monza. En één van de leukste dingen uit mijn carrière vind ik, is mijn deelname aan het Spaanse GT in 2005. Toen reed ik namelijk met de Belg Jan Heylen, die later natuurlijk in de Champcars terecht is gekomen.’’

    16-11-2007 om 16:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Wintercup 2007 gaat niet door
    De wintercup in de NEC Formule Renault 2.0 gaat niet door. Organisatrice Cara de Vlaming ziet zich genoodzaakt de winterserie af te gelasten. Er is te weinig animo.

    De races van de Winter Cup hadden op 7-8 december (Hockenheim) en 14-15 december (Oschersleben) moeten plaatsvinden.

    480_catsburg_race1

    16-11-2007 om 16:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    f3_macau_quali_jarvis
    Oliver Jarvis start morgen vanaf pole in Macau

    Oliver Jarvis start morgen vanaf pole voor de 15 ronden lange kwalificatierace van de Formule 3 in Macau. Hij reed in de tweede en beslissende tijdtraining de snelste tijd voor de Est Marko Asmer en de Japanner Kodai Tsukakoshi. In de sessie, die maar liefst drie keer door een rode vlag werd onderbroken na crashes van diverse deelnemers, wisten vrijwel alle rijders hun tijden van gisteren te verbeteren. Best gekwalificeerde landgenoot is Yelmer Buurman, die morgen als tiende vertrekt. Rookie Carlo van Dam start als veertiende, Renger van der Zande kwam na een crash niet verder dan de 23e plaats.

    Franck Mailleux bewees opnieuw, het geluk niet aan zijn zijde te hebben. Nadat hij gisteren al een keer gecrasht was en vanmorgen in Lisboa opnieuw zijn auto achterstevoren in de bandenstapel parkeerde, raakte hij nu wederom het spoor bijster, waarop zijn auto moest worden weggetakeld. De training kon echter zonder problemen worden voortgezet. Dat was niet het geval na de crash van Renger van der Zande, die na 13 minuten voor de eerste rode vlag zorgde door bij het uitkomen van de Solitude S-bocht aan de linkerkant hard de muur in te rijden. De impact was vrij zwaar en er brak een wiel van zijn auto af. Kort daarvoor had Edoardo Mortara de snelste tijd op de klokken laten zetten: 2.13,011 minuten. Na een onderbreking van zo’n tien minuten kon de training worden hervat, met nog 32 minuten te gaan.

    macau_f3_quali_renger
    Renger van der Zande was na een crash snel uit de strijd


    quali_hulkenberg
    Ook Nico Hülkenberg strandde voortijdig

    Pech was er ook voor Masters-winnaar Nico Hülkenberg. Hij crashte bij Moorish Hill, nadat hij zich van de veertiende naar de elfde plaats had opgewerkt. Halverwege de sessie zette Oliver Jarvis de snelste tijd neer. De coureur van het Japanse team TOM’s reed als eerste onder de 2,13 minuten met 2.12.564. Vervolgens reed ook Asmer sneller met 2.12,799. Ook voor Atte Mustonen was de sessie voortijdig over na een crash in Lisboa.

    Edoardo Mortara, dit jaar voor het eerst in Macau, was heel snel: gisteren in de kwalificatie nog twaalfde klom hij in de tweede sessie op naar de tweede plaats. Met 12,08 minuten op de klok was er opnieuw een rode vlag toen Hartley eraf ging. Direct nadat de training was hervat werd het voor de derde keer rood, veroorzaakt door de Oostenrijker Grubmüller. Nu was er nog 9,50 minuten te gaan.

    In de slotfase volgden de verbeteringen elkaar in hoog tempo op, waarbij uiteindelijk Oliver Jarvis als snelste uit de bus kwam, voor Marko Asmer, Kodai Tsukakoshi, Sébastien Buemi, Edoardo Mortara, Romain Grosjean, Kamui Kobayashi, Kazuya Oshima, Roberto Streit en Yelmer Buurman. Carlo van Dam leverde een prima prestatie door zich als 14e te kwalificeren. “Natuurlijk had ik na mijn snelle tijd van vanmorgen stiekem een beetje op een top tien-tijd gehoopt, maar gezien de omstandigheden was dit zeker niet verkeerd”, aldus Van Dam.

    quali_yelmer_2

    Yelmer Buurman in de Melco-hairpin


    Yelmer Buurman meldde: “Met al die onderbrekingen was het lastig om een goed ritme te vinden. Ik had bovendien superveel onderstuur, zo slecht als nu was mijn auto het hele weekend nog niet. Geen idee waarom. Aan het eind werd het gelukkig wel steeds beter, maar toen ik nog een keer wilde aanvallen om nog een snelle ronde te rijden, was de training al afgelopen.”

    Uitslag:
    1. Oliver Jarvis, GBr, 2.11,696
    2. Marko Asmer, Est, 2.11,888
    3. Kodai Tsukakoshi, Jap, 2.11,912
    4. Sébastien Buemi, Zwi, 2.12,061
    5. Edoardo Mortara, Ita, 2.12,238
    6. Romain Grosjean, 2.12,248
    7. Kamui Kobayashi, 2.12,332
    8. Kazuya Oshima, 2.12,477
    9. Robert Streit, 2.12,560
    10. Yelmer Buurman, 2.12,895
    14. Carlo van Dam, 2.13,351
    23. Renger van der Zande, 2.15,910

    16-11-2007 om 16:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs