Een van de populaire toeschouwerspunten is de Lisboa-bocht, de krappe haaks rechts direct na het lange rechte stuk. Er is daar altijd volop spektakel en de tribune aldaar is traditioneel goed gevuld.
De kraanwagen staat daar niet voor niets, want regelmatig moeten er gestrande auto's worden weggetakeld, zoals hier de Dallara-Mercedes van Franck Mailleux, die in de vier trainingssessies in totaal niet minder dan drie keer crashte.
Soms is wegtakelen echter niet voldoende en dan is er een rode vlag, hetgeen in Macau met enige regelmaat voorkomt.
Voor de baanposten wordt tussentijds eten aangeleverd, een welkome versnapering.
We troffen in Macau een oude bekende, namelijk de Fransman Hughues Rippert, die in de nabijgelegen Chinese stad Zhuhai leiding geeft aan de Spark-modelautofabriek. Uit frustratie over het feit dat er van zoveel auto's uit de rijke historie van de 24 Uur van Le Mans geen fatsoenlijke miniaturen bestonden, begon Rippert, zelf een enthousiast modelverzamelaar, zijn fabriek, die inmiddels tot de toonaangevende producenten van autosportminiaturen behoort. In januari van dit jaar bezocht uw verslaggever samen met fotograaf Raymond de Haan de Spark-fabriek in Zhuhai voor meerdere reportages, die ondermeer verschenen in "Autovisie" en "Auto in Miniatuur". Hier toont Rippert een mooi model van de Spyker C8 uit de 24 Uur van Le Mans. Hij heeft ook vele WTCC-auto's en zelfs modellen uit ons eigen vroegere DTCC en de Pearle Alfa 147 Cup in zijn assortiment.
De Grand Prix is natuurlijk groot nieuws in alle kranten in Macau. Wij moeten het helaas alleen met de foto's doen. Na een paar dagen hier herkennen we alleen het teken voor "uitgang".
Aan "racebabes" bepaald geen gebrek in Macau, ieder zichzelf respecterend team of sponsor neemt er wel een paar mee, zoals hier bijvoorbeeld Dunlop...
Natuurlijk moeten ook deze promotiedames gewoon bij het "paddock office" hun toegangskaarten ophalen.
Uiteraard is RTL7 ook van de partij in Macau. Cameraman Erik van Meegen van Camforce verzint steeds weer nieuwe dingen om spectaculair beeld te leveren. Zo was er vanmorgen tijdens de vrije training een klein cameraatje gemonteerd op het linker voorspatbord van de SEAT Leon van Tom Coronel. Daarmee kun je zien hoe dichtbij de vangrails in Macau komen! De ongetwijfeld spannende opnamen zijn volgende week zondag te zien bij RTL GP.
De Formule 3 komt dit weekend in Macau voor het 25e jaar in successie in actie. De eerste winnaar van een Formule 3-race op het stratencircuit was Ayrton Senna in 1983. Ter gelegenheid van het jubileum was er een ontvangst in het Grand Prix-museum van Macau, waar Bruno Senna (tweede van links) een foto kreeg aangeboden van zijn oom in actie. Een soortgelijk geschenk was er voor Barry Bland (geheel links), die het evenement in Macau al sinds 1983 organiseert. Overigens staat Bland ook aan de basis van onze eigen Zandvoort Masters of Formula 3.
Natuurlijk liet Bruno Senna zich de kans niet ontnemen om in de Formule 3-auto van zijn beroemde oom plaats te nemen...
Voor de vijfde keer dit seizoen op pole: Chevrolet-rijder Alain Menu
Alain Menu start morgen vanaf de pole-position voor de 21e en voorlaatste WTCC-race van het seizoen. In een spannende kwalificatietraining veroverde de Zwitser in de allerlaatste seconde de pole-position met een snelste rondetijd van 2.31,209 minuten op het 6,12 kilometer lange circuit. Daarmee versloeg hij de beide SEATs van Yvan Muller en Gabriele Tarquini, die met perfect teamwork en uitgekiende slipstreams ook snelle rondetijden hadden neergezet. Voor Yvan Muller is de tweede plek wel een goede uitgangspositie in de strijd om de kampioenstitel, want zijn naaste concurrent, BMW-rijder Andy Priaulx, kwam niet verder dan de twaalfde trainingstijd.
Rode vlag na crash Couto Zoals nagenoeg alle trainingssessies en races in Macau moest ook de WTCC-kwalificatie eenmaal worden onderbroken met een rode vlag, nadat lokale held André Couto met zijn Alfa Romeo 156 flink gecrasht was. Na een gedwongen pauze van zon 15 minuten kon de sessie worden hervat en toen begon het spel pas echt. Yvan Muller opende de aanval met een tijd van 2.32,175, daarna reed Farfus 2.31,751, vervolgens revancheerde Muller zich tot 2.31,395, maar tenslotte was het Menu die de pole pakte met 2.31,209. Voor de Zwitser is het al de vijfde pole van dit seizoen, na eerdere kwalificatiesuccessen in Zandvoort, Pau, Porto en Brands Hatch. Na mijn eerdere poles op de stratencircuits van Pau en Porto wilde ik hier in Macau natuurlijk graag de hattrick vol maken. Bovendien heb ik in Pau en Porto ook de races gewonnen, dus raad eens wat ik morgen graag wil , aldus Menu.
In eendrachtige samenwerking met teamgenoot Muller dieselde Tarquini naar een toptijd
Tom Coronel in de straten van Macau
Coronel niet tevreden Tom Coronel kwalificeerde zich als dertiende en was daarmee niet tevreden, zeker niet nadat hij vanmorgen in de vrije training de tweede tijd had neergezet. Het was me wel duidelijk dat ik dat niet had kunnen herhalen, maar een plek bij de eerste acht had er toch wel in moeten zitten. Maar ik had veel last van rijders die me in de weg reden, zowel Alain Menu als James Thompson blokkeerden me vol. Ik had niet echt een maatje om samen me te slipstreamen, moest op de baan een beetje zoeken. Ik had wel een keer een heel goede slipstream van Rickard Rydell, die heeft me wel geholpen. Zeker is in ieder geval dat het morgen in de race heel hectisch wordt!
Duncan Huisman met de Aviva-BMW, ingezet door West Surrey Racing
Duncan Huisman: "Moeten maar eens goed gaan analyseren" Duncan Huisman, die van alle rijders in het toerwagenveld misschien wel over de meest indrukwekkende staat van dienst in Macau beschikt, was weinig spraakzaam na zijn kwalificatietraining, waarin hij niet verder kwam dan de zestiende positie. Ik was nu op nieuwe banden net zo snel als vanmorgen op oude, mopperde hij. Ik heb wel eens eerder een keer zestiende gestaan, maar toen waren er allerlei aandrijfassen kapot, en dat was nu niet zo. We moeten maar eens goed gaan analyseren en kijken waar het aan ligt. Dit is echt niks.
Titelpretendent Yvan Muller heeft als tweede de beste uitgangspositie, concurrent Priaulx staat slechts twaalfde
Uitslag: 1. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Lacetti, 2.31,209 (gem. 145,70 km/u) 2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 2.31,395 3. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 2.31,565 4. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 2.31,751 5. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 2.31,816 6. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 2.31,851 7. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 2.31,904 8. James Thompson (GBr), Alfa Romeo 156, 2.32,140 13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, 2.32,909 16. Duncan Huisman (Ned), BMW 320si, 2.33,163
BARCELONA Lange tijd dacht Heikki Kovalainen over de snelste tijd van de derde testdag in Barcelona te beschikken. De Finse F1-coureur van Renault had echter een fout gemaakt in zijn snelste ronde. Kovalainen had, zo bleek, de chicane afgesneden, waardoor zijn snelste tijd door de FIA werd weggestreept.
Door het wegvallen van de snelste tijd van Heikki Kovalainen, werd Massa de snelste man van de dag. Ferrari is hiermee voor de derde dag op rij de snelste.
Na een afwezigheid van meer dan een jaar was het afgelopen dinsdag weer zo ver: zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher maakte voor even zijn comeback achter het stuur van de Ferrari tijdens een officiële test. Hij liet in Barcelona zien het rijden nog niet te zijn verleerd, en eindigde twee dagen als snelste. Hieronder een fotocompilatie van zijn comeback.
Uitspraak 'benzine rechtzaak' vandaag: Raikkonen of Hamilton?
Later vandaag zal de uitspraak vallen. Blijft Kimi Raikkonen de wereldkampioen F1, of wordt het uiteindelijk toch nog Lewis Hamilton?
Eerder liet Lewis Hamilton al weten dat hij niet wereldkampioen wil worden middels een rechtzaak. De jonge Brit is van mening dat de titel reeds beslist werd op het circuit, en dat dit niet achteraf nog moet gebeuren via het gerecht.
McLaren diende een rechtszaak in tegen BMW en Williams, en eist dat de piloten van beide teams gediskwalificeerd worden. Het zou gaan om benzinewaarden die in de bolide's van BMW en Williams niet conform bleken. Toch blijft het Engelse team erbij dat ze de rechtzaak niet hebben ingespannen om de wereldtitel alsnog binnen te halen, maar simpelweg omdat McLaren wil dat de regels daadwerkelijk worden toegepast.
Mocht Mclaren slagen in haar opzet dan zullen respectievelijk Nico Rosberg, Robert Kubica en Nick Heidfeld gediskwalificeerd worden. Hierdoor schuift Lewis Hamilton op van de zevende naar de vierde positie. In dat geval heeft Hamilton in totaal meer punten dan Kimi Raikkonen, en dus kan Lewis Hamilton, ondanks dat hij de titel zelf zo niet wil winnen, alsnog wereldkampioen worden in zijn debuutjaar.
De line-up van Team Frankrijk voor de Race of Champions is compleet, na de bekendmaking van de deelname van Yvan Muller. De man, die dit weekend om de FIA WTCC titel strijdt namens SEAT, zal samen met Champ Car legende Sebastien Bourdais racen.
Het is de derde keer dat Yvan Muller meedoet aan de Race of Champions, dat dit jaar voor het eerst in het Wembley stadion gehouden wordt. Muller wist in zijn vorige twee deelnames één titel te winnen. In 2000 won de Fransman samen met Gilles Panizzi en Regis Laconi de Nations Cup.
Het is een belangrijke datum geworden in het seizoen van een coureur, gaf Muller toe. De Race of Champions is de afgelopen twintig jaar flink gegroeid en het wordt ieder jaar groter. Het Stade de France en het Wembley Stadium zijn prachtige plaatsen om de race te houden. Een invitatie voor de race bewijst voor een coureur dat hij deel uitmaakt van de wereldtop. De race betekent heel veel.
Duits Formule 3 vice-kampioen 2007 Frédéric Vervisch treedt eind november aan voor de eerste race van het nieuwe Aziatisch Formule 3-kampioenschap op het Sepang International Circuit. Aangezien de winnaar van dit F3-kampioenschap beloond wordt met een Formule 1-test bij India Force betekent dat een extra stimulans voor de rappe Belg.
Vervisch bereikte een overeenkomst met het kampioenenteam van vorig seizoen, Team Goddard. Frédéric Vervisch: We willen goed voorbereid aan de start van het nieuwe seizoen staan. Daarom leek het ons ideaal om deze winter naar Azië te trekken om daar het Formule 3-kampioenschap te betwisten. Zo kunnen we op een goedkope manier vele kilometers rijden.
Uiteraard heb ik nog nooit in Azië gereden en dus ken ik de circuits helemaal niet. Ik zal aangewezen zijn op de ervaring van het team. Anderzijds ben ik er van overtuigd dat ik met de kennis die ik dit seizoen in de Duitse F3 vergaarde toch een flinke rol van betekenis zal spelen in de strijd om de titel. Het circuit van Sepang is bijzonder mooi en biedt de rijders een interessante uitdaging. Aanstaande zondag gaan we reeds testen zodat ik een gevoel krijg voor de wagen en het circuit. En dan weten we ook waar we staan ten opzichte van de concurrentie.
Tijdens mijn Aziatisch avontuur word ik ook gemotiveerd door de prijs die de kampioen in ontvangst mag nemen, namelijk een test bij het nieuwe Force India Formule 1-team.
Het eerste raceweekend van de Asian Formula Three vindt plaats op 24 en 25 november op het circuit van Sepang, dat gehouden wordt in het voorprogramma van de A1 Grand Prix.
Team Goddard won vorig jaar het teamkampioenschap van de Asia F3 Pacific en finishte bij de rijders op een respectievelijk tweede en derde plaats met de Fin Henri Karjalainen, die later dit seizoen in de GP2 Series reed, en de Indonesische A1GP-rijder Moreno Soeprapto. Jarenlang was het team van Mark Goddard ook verbonden aan het Minardi Formule 1-team.
Het Toyota F1 team heeft vandaag bekend gemaakt dat Kamui Kobayashi promotie heeft gekregen. De Japanner maakte deel uit van het Toyota Young Drivers Programme en volgend seizoen zal Kobayashi fungeren als derde rijder van het Panasonic Toyota Racing team.
De 21-jarige Japanner wordt al vanaf 2001 door de Japanse autofabrikant ondersteund. Hij begon dan ook zijn singleseater-carrière in het Esso Formula Toyota kampioenschap in 2002. Dit jaar kwam Kobayashi uit in de F3 euroseries, waar hij vierde werd in het eindklassement achter Grosjean, Buemi en Hülkenberg.
Het Toyota Young Driver Programme is een grote steun voor mij geweest gedurende mijn carrière, vertelde Kobayashi. Ik ben hen daar erg dankbaar voor. Dit is een zeer grote uitdaging voor mij en ik kijk er naar uit om Formule1 coureur te worden. Sinds het begin van mijn carrière droom ik van de F1. Mijn eerste tests voor het team tijdens de winter van vorig jaar gingen best goed, maar ik moet nog veel dingen leren. Het zal een geweldige ervaring zijn om frequenter voor het team te mogen testen.
BARCELONA Na een uitstekend Champ Car seizoen keerde Robert Doornbos gisteren terug naar de F1. De Nederlander testte op het circuit van Barcelona namens Red Bull, maar kon geen indruk maken met zijn snelheid. Tevens zorgden vele rode vlaggen ervoor dat Doornbos zijn programma niet geheel af kon werken. Uiteindelijk eindigde de Champ Car ster op de laatste plaats na 61 ronden.
Het voelde goed om weer terug te zijn in de auto, na mijn test in Bahrein aan het begin van het seizoen, vertelde Robert Doornbos. Ik had vandaag als taak het testen van het nieuwe ECU systeem en het maken van veel kilometers. Ondanks dat wij niet honderd procent van de tracktime kregen door toedoen van rode vlaggen, denk ik dat wij tevreden kunnen zijn met het werk dat wij verricht hebben.
De nieuwe bolide van de International Formula Master, die aankomend seizoen ingezet wordt, is voorzien van de nieuwste technologie. Zo wordt het datasysteem gebruikt dat ook in de GP2-auto van 2008 wordt toegepast en beschikt de wagen over een nieuwe versnellingsbak en motor. De races van deze klasse worden verreden in het voorprogramma van het FIA WTCC en deze bleken direct veelbelovend en sensationeel te zijn.
Echter kregen veel coureurs te maken met opstartproblemen. Technische tegenslagen waren onder andere te vinden bij de deelnemende Nederlanders. Chris van der Drift verloor in de beginfase van het seizoen veel kostbare punten vanwege optredende problemen, maar desondanks eindigde hij uiteindelijk nog overtuigend als tweede in het kampioenschap. Nick de Bruijn kende minder geluk. Doordat hij elk weekend een probleem voor zijn kiezen kreeg, werd punten scoren een moeilijk verhaal.
De races werden gekenmerkt door een vol startveld, de vele inhaalacties en verschillende winnaars. Dankzij de live uitzendingen op Eurosport, werd de klasse goed op de kaart gezet. We hebben grote interesse ontvangen van belangrijke teams uit de GP2, World Series by Renault en F3 Euroseries. Vooral vanwege de nieuwe technologie van de auto voor 2008 en het media succes afgelopen seizoen, zei organisator Mauro Sipsz.
Het doel van de Formula Master blijft duidelijk; het leveren van een betaalbare, hoogstaande optie voor jonge talenten, voegde Sipsz daaraan toe.
Voor komend seizoen is te wachten dat er wederom Nederlanders aan deze klasse deelnemen. Nick de Bruijn testte onlangs bij JD Motorsport, waar Van der Drift afgelopen jaar bij reed. Gwendolyn Hertzberger maakt mogelijk de overstap van de Northern European Cup Formula Renault 2.0, nadat zij testte bij Scuderia Famà.
Succes voor Henk van Zoest in Spanje. De coureur heeft in Alcarras de titel Formule 2000 van het Campeonato de Cataluña de Automovilisme gewonnen. Aan dit Catalaanse kampioenschap deden dit jaar 15 rijders uit voornamelijk Spanje en Portugal deel.
Laatbloeier Henk van Zoest is een laatbloeier in de autosport. ,,Ik race pas sinds 2004, vertelt de 40-jarige, in Spanje woonachtige, Nederlander. ,,Ik ben ooit als hobby gaan karten. Vervolgens heb ik een Formule Renault-cursus gedaan. Na een wedstrijdje in de Formule 3 werd ik echt enthousiast. Ben ik onder meer een Seat Léon gaan testen.
2004 In 2004 is Henk van Zoest in het Catalaanse kampioenschap Formule 2000 begonnen. ,,Dat is voor wagens met een minimaal gewicht van 415 kilo zonder coureur én een motorinhoud van 2000 cc, vertelt de man die met een Nissan Dallara World Series Light racet. ,,Het ging eigenlijk direct heel goed. In mijn debuutjaar eindigde ik als vierde in het klassement. En na twee keer als runner-up te zijn geëindigd, ben ik nu kampioen geworden.
Vijf zeges In tien races (vijf weekenden, met twee manches per keer) pakte Van Zoest dit seizoen liefst vijf zeges en drie tweede plaatsen. Tweemaal haalde hij niet de finish. De acht podiumplekken waren meer dan genoeg om de titel naar de rijder van Roger Racing te laten gaan. De races werden gehouden op de circuits van Montmelo Nacional (Barcelona), Montmelo F1 (Barcelona), Cheste (Valencia), Calafat (Calafat) en Alcarras (Lerida). ,,Volgend jaar worden waarschijnlijk extra races in Frankrijk toegevoegd aan de kalender'', aldus Van Zoest.
GT Henk van Zoest is overigens ook actief in het Open Europese GT-kampioenschap. ,,Ik rijd in de GTB-divisie en heb dit seizoen onder andere mijn klasse in Monza gewonnen. In 2006 had ik zeges in Turkije, Albacete en weer Monza. En één van de leukste dingen uit mijn carrière vind ik, is mijn deelname aan het Spaanse GT in 2005. Toen reed ik namelijk met de Belg Jan Heylen, die later natuurlijk in de Champcars terecht is gekomen.
NEC Formule Renault 2.0: Wintercup 2007 gaat niet door
De wintercup in de NEC Formule Renault 2.0 gaat niet door. Organisatrice Cara de Vlaming ziet zich genoodzaakt de winterserie af te gelasten. Er is te weinig animo.
De races van de Winter Cup hadden op 7-8 december (Hockenheim) en 14-15 december (Oschersleben) moeten plaatsvinden.
Oliver Jarvis start morgen vanaf pole voor de 15 ronden lange kwalificatierace van de Formule 3 in Macau. Hij reed in de tweede en beslissende tijdtraining de snelste tijd voor de Est Marko Asmer en de Japanner Kodai Tsukakoshi. In de sessie, die maar liefst drie keer door een rode vlag werd onderbroken na crashes van diverse deelnemers, wisten vrijwel alle rijders hun tijden van gisteren te verbeteren. Best gekwalificeerde landgenoot is Yelmer Buurman, die morgen als tiende vertrekt. Rookie Carlo van Dam start als veertiende, Renger van der Zande kwam na een crash niet verder dan de 23e plaats.
Franck Mailleux bewees opnieuw, het geluk niet aan zijn zijde te hebben. Nadat hij gisteren al een keer gecrasht was en vanmorgen in Lisboa opnieuw zijn auto achterstevoren in de bandenstapel parkeerde, raakte hij nu wederom het spoor bijster, waarop zijn auto moest worden weggetakeld. De training kon echter zonder problemen worden voortgezet. Dat was niet het geval na de crash van Renger van der Zande, die na 13 minuten voor de eerste rode vlag zorgde door bij het uitkomen van de Solitude S-bocht aan de linkerkant hard de muur in te rijden. De impact was vrij zwaar en er brak een wiel van zijn auto af. Kort daarvoor had Edoardo Mortara de snelste tijd op de klokken laten zetten: 2.13,011 minuten. Na een onderbreking van zon tien minuten kon de training worden hervat, met nog 32 minuten te gaan.
Renger van der Zande was na een crash snel uit de strijd
Ook Nico Hülkenberg strandde voortijdig
Pech was er ook voor Masters-winnaar Nico Hülkenberg. Hij crashte bij Moorish Hill, nadat hij zich van de veertiende naar de elfde plaats had opgewerkt. Halverwege de sessie zette Oliver Jarvis de snelste tijd neer. De coureur van het Japanse team TOMs reed als eerste onder de 2,13 minuten met 2.12.564. Vervolgens reed ook Asmer sneller met 2.12,799. Ook voor Atte Mustonen was de sessie voortijdig over na een crash in Lisboa.
Edoardo Mortara, dit jaar voor het eerst in Macau, was heel snel: gisteren in de kwalificatie nog twaalfde klom hij in de tweede sessie op naar de tweede plaats. Met 12,08 minuten op de klok was er opnieuw een rode vlag toen Hartley eraf ging. Direct nadat de training was hervat werd het voor de derde keer rood, veroorzaakt door de Oostenrijker Grubmüller. Nu was er nog 9,50 minuten te gaan.
In de slotfase volgden de verbeteringen elkaar in hoog tempo op, waarbij uiteindelijk Oliver Jarvis als snelste uit de bus kwam, voor Marko Asmer, Kodai Tsukakoshi, Sébastien Buemi, Edoardo Mortara, Romain Grosjean, Kamui Kobayashi, Kazuya Oshima, Roberto Streit en Yelmer Buurman. Carlo van Dam leverde een prima prestatie door zich als 14e te kwalificeren. Natuurlijk had ik na mijn snelle tijd van vanmorgen stiekem een beetje op een top tien-tijd gehoopt, maar gezien de omstandigheden was dit zeker niet verkeerd, aldus Van Dam.
Yelmer Buurman in de Melco-hairpin
Yelmer Buurman meldde: Met al die onderbrekingen was het lastig om een goed ritme te vinden. Ik had bovendien superveel onderstuur, zo slecht als nu was mijn auto het hele weekend nog niet. Geen idee waarom. Aan het eind werd het gelukkig wel steeds beter, maar toen ik nog een keer wilde aanvallen om nog een snelle ronde te rijden, was de training al afgelopen.
Uitslag: 1. Oliver Jarvis, GBr, 2.11,696 2. Marko Asmer, Est, 2.11,888 3. Kodai Tsukakoshi, Jap, 2.11,912 4. Sébastien Buemi, Zwi, 2.12,061 5. Edoardo Mortara, Ita, 2.12,238 6. Romain Grosjean, 2.12,248 7. Kamui Kobayashi, 2.12,332 8. Kazuya Oshima, 2.12,477 9. Robert Streit, 2.12,560 10. Yelmer Buurman, 2.12,895 14. Carlo van Dam, 2.13,351 23. Renger van der Zande, 2.15,910
BARCELONA Ferrari gaat in 2008 strijden om de F1 titel te verdedigen onder een nieuwe leider. Begin deze week werd bekend gemaakt dat Stefano Domenicali de opvolger wordt van Jean Todt als teambaas. Michael Schumacher vertelde tegenover de officiële website van het Circuit de Catalunya wat hij van de nieuwe teambaas vindt.
Domenicali heeft altijd al geweldig werk geleverd voor Ferrari, vertelde de zevenvoudig F1 kampioen. Door het harde werken heeft hij de top van de sportieve directie van Ferrari bereikt. Hij heeft het team altijd gesteund en hij zal in zijn nieuwe rol alles uit de kast halen om er een succes van te maken. Het wordt voor hem moeilijk om het beter te doen dan zijn voorgangers, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik hoop dat Ferrari volgend jaar opnieuw het F1 kampioenschap wint onder zijn leiding.
Er is in Macau volop te beleven, en het ziet ernaar uit dat de teamleden van diverse WTCC-teams nog wat extra de tijd hebben om daarvan te genieten, al is dat bepaald niet vrijwillig. Voor morgen (donderdag) is namelijk de geplande WTCC-test afgezegd, omdat van een flink aantal teams het materiaal niet in Macau is aangekomen. Het betreft alle teams die hun materiaal in de week na de WTCC-race van Monza via de haven van Genua naar het Verre Oosten hebben laten verschepen. Dat zijn het BMW-fabrieksteams Schnitzer en ROAL, het Italiaanse N-Technology-Alfa-team, het fabrieksteam van SEAT Sport en het Italiaanse BMW-privéteam Proteam. De auto's zijn er wel, want die kwamen allemaal per vliegtuig, maar al het overige materiaal ontbrak vandaag nog in Macau. Naar verluidt zijn ook de Yokohama-banden voor WTCC en Formule 3 nog niet aanwezig.
Al het verscheepte materiaal had op zaterdag in de haven van Hong Kong moeten aankomen, om van daaruit naar Macau te worden getransporteerd. Door een logistieke fout zijn de bewuste containers, 15 stuks in getal, echter niet gelost in Hong Kong, maar doorgevaren naar Singapore. Het bleek niet meer mogelijk het materiaal vanuit Singapore per boot naar Hong Kong te krijgen, dus is er door de WTCC-organisatie KSO vanuit Luxemburg een vrachtvliegtuig gecharterd, dat apart naar Singapore is gevlogen, waar de containers met het WTCC-materiaal inmiddels waren uitgepakt. De inhoud werd op pallets geplaatst en het is de bedoeling dat dat materiaal nu op het moment van schrijven (woensdagavond lokale tijd) onderweg is naar Hong Kong. De WTCC-teams is meegedeeld dat het materiaal donderdagochtend tussen 9.00 en 11.00 uur lokale tijd in de paddock in Macau verwacht wordt. Daarbij moeten er dan geen problemen optreden bij het inklaren van alle goederen, want de douane speelt in dit verband natuurlijk ook nog mee.
Geen competitievoordeel Om de teams die wel al hun materiaal al in Macau hebben geen competitievoordeel te geven, het gaat tenslotte om de beslissing in de strijd om de wereldtitel, is besloten om de geplande WTCC-activiteiten van donderdag geen doorgang te laten vinden. De geplande test wordt dus verschoven naar de vrijdag, terwijl twee vrije trainingen en de kwalificatie nu op zaterdag zullen worden gehouden. Dit geeft de getroffen teams ook de tijd om, als alles inderdaad aankomt zoals nu wordt verwacht, in betrekkelijke rust het materiaal uit te pakken en de pitboxen op te bouwen, wat in de regel circa een dag in beslag neemt.
Geen gevolgen voor Nederlanders Voor de beide Nederlandse deelnemers in het WTCC-veld, Tom Coronel en Duncan Huisman, heeft deze situatie geen gevolgen. Zowel van Coronels SEAT-team GR Asia als van Huismans BMW-team West Surrey Racing werd al het materiaal vanuit Groot-Brittannië verscheept en kwam gewoon volgens planning in Macau aan. "Maar het is natuurlijk allemaal wel raar, en het is heel vervelend als je hier als team mee te maken krijgt", zegt Tom Coronel. "Voorlopig hebben we nu hierdoor een extra dagje vrij." Er zijn vervelender plaatsen dan Macau te bedenken om een vrije dag door te brengen...
Met ingang van 1 januari aanstaande wordt Hans-Joachim Stuck ambassadeur voor het Volkswagen-concern op het gebied van autosport. Tot de taken van de oud-DTM-kampioen en Le Mans-winnaar behoren het adviseren van de raad van bestuur ten aanzien van autosportvraagstukken en de "medewerking aan de strategische ontwikkeling van mogelijke nieuwe sportieve activiteiten voor de merken van het concern", zoals een officiële verklaring uit Wolfsburg meldt. Bovendien zal Stuck de autosportcommunicatie ondersteunen en namens het concern bij autosportfederaties en wedstrijden alsmede bij oldtimer-evenementen optreden. Daarmee komt een einde aan Stucks activiteiten voor BMW, waarvoor hij jarenlang actief was. Stuck rapporteert bij Volkswagen direct aan Stephan Grühsem, hoofd concerncommunicatie, externe betrekkingen en investor relations.
Tot het Volkswagen-concern behoren naast Volkswagen zelf ook Audi, SEAT, Skoda, Bentley en Bugatti. Van een samenhangende autosportstrategie voor al deze merken is tot op heden geen sprake, hoewel in het verleden al pogingen werden gedaan om een en ander onder Bentley-topman Franz-Josef Paefgen te stroomlijnen en er inmiddels wel onderlinge uitwisseling van ervaringen en data plaatsvindt. Zo hielpen technici van Audi, dat al over ruime ervaring met dieselmotoren in de autosport beschikt, de mensen van SEAT Sport bij de ontwikkeling van de zelfontbrandingsmotor voor de Leon in het WTCC.
Successen met BMW, Porsche en Audi De 56-jarige Hans-Joachim Stuck, die bij onze oosterburen bekend staat onder zijn bijnaam "Strietzel", geldt als een van de bekendste Duitse autocoureurs. In de jaren zeventig reed hij enige tijd zonder al teveel succes in de Formule 1, maar daarna vestigde hij zijn naam vooral in de sport- en toerwagens. Voor Porsche won hij een aantal keren in Le Mans en voor Audi behaalde hij successen in de Amerikaanse TransAm- en IMSA GTO-serie. Zijn grootste wapenfeit was het winnen van de DTM-kampioenstitel in 1990 met de Audi V8 quattro. Sinds een jaar of tien was Stuck als ambassadeur en coureur actief voor BMW, waarmee hij onder andere een aantal keren de 24-uursrace op de Nürburgring won. In 1970 was hij, eveneens met BMW, samen met Clemens Schickentanz overigens al de eerste winnaar van deze lange-afstandsrace. Stuck verwierf ook populariteit door zijn rol als expert bij de Formule 1-uitzendingen van eerst RTL en later Premiere en door zijn column in de boulevardkrant TZ uit München, waarin hij normaliter geen blad voor de mond neemt.
Mogelijke kandidate voor een DTM-stoeltje bij Audi: de Finse Emma Kimiläinen
Audi moet op zoek naar een vervangster voor Vanina Ickx nu de Belgische heeft aangekondigd een punt achter haar activiteiten in de DTM te hebben gezet, waarschijnlijk tot opluchting van zowel zichzelf als alle collega-coureurs. Er bestaat een min of meer stilzwijgende afspraak tussen de beide merken die aan de DTM deelnemen dat ze elk een vrouwelijke coureur inzetten, een rol die bij Mercedes-Benz meer dan uitstekend wordt vervuld door Susie Stoddart. Naar verluidt wil Audi binnenkort een aantal geschikte dames laten testen, waaronder de Finse Emma Kimiläinen, die in 2005 en 2006 op een punt na de Finse Formule Ford-titel miste en afgelopen seizoen uitkwam in de Zweedse Radical-serie. De 18-jarige Finse wordt gemanagt door oud-coureur Stefan Johansson.
Andere namen die bij Audi de ronde doen als mogelijke kandidaten zijn Katherine Legge, die afgelopen seizoen voor Dale Coyne Racing met weinig succes uitkwam in de Champ Cars, alsmede de Zwitserse Natascha Gachnang, lid van een bekende Zwitserse autosportfamilie en nicht van Formule 3-coureur Sébastien Buemi. Rond Gachnang is het de laatste tijd wat stil geworden, nadat ze goed presteerde in de Duitse Formule BMW. Het budget voor een echte overstap naar de Formule 3 kreeg ze echter niet bijeen, het bleef bij een paar races in de Duitse cup. Wellicht dat ze met een goede DTM-test bij Audi haar carrière weer wat nieuw leven kan inblazen. Ook een interessante naam die wordt gehoord, is die van Leanne Tander. De Australische leidt met nog een raceweekend te gaan in de tussenstand van het Kumho Tyres Australian Formula 3 Championship, terwijl haar echtgenote Garth succesvol is in de Australische V8 Supercars.
Mark Deans, Fords nieuwe sportdirecteur (links) en Jost Capito, die verantwoordelijk wordt voor sportieve seriemodellen
De 50-jarige Brit Mark Deans is benoemd tot Motorsport Director van Ford of Europe. In deze nieuw gecreërde functie wordt hij verantwoordelijk voor alle sportactiviteiten van het merk. Tegelijkertijd wordt Jost Capito, die tot dusver vanuit de Ford-vestiging in Keulen de sport leidde, verantwoordelijk voor alle Ford Performance Vehicles. Met deze eveneens nieuwe positie wil Ford de rol van sportieve auto's in het modelprogramma van het merk verder verstevigen.
Tekst: René de Boer Foto: PR Deans beschikt over ruime ervaring in de autosport. Hij leidde van 1985 tot 1989 vanuit het Britse Boreham alle Europese autosportprogramma's van het merk in de race- en rallysport en had nauw contact met Malcolm Wilson, destijds de testrijder van het merk, alsmede rallyrijders als Carlos Sainz, Didier Auriol, Stig Blomqvist en wijlen Mark Lovell. Sinds 1998 was Deans een van de leden van het Sales en Marketing-team van Ford of Britain, waarbij ondermeer het programma in de BTCC met de Ford Mondeo's in 2000 in zijn portefeuille viel. In dat jaar veroverde Ford met de door West Surrey Racing ingezette Mondeo de Britse titel dankzij Alain Menu.
Extra aandacht voor Formule Ford In zijn nieuwe functie zal Deans nauw samenwerken met Malcolm Wilson, die met zijn onderneming M-Sport uitvoering geeft aan Fords fabrieksprogramma in het WK Rally. Daarnaast wordt Deans verantwoordelijk voor marketing van het WK-programma en Fords andere autosportactiviteiten, waarbij de Formule Ford expliciet wordt genoemd in het persbericht dat de fabrikant uitgaf. Deans zal rapporteren aan Stephen Odell, vice-president marketing, verkoop en service, en Ian Slater, vice-president communicatie en externe betrekkingen.