Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    31-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clio Cup: Pim van Riet wint bewogen race
    480_pimvanriet_7520

    Pim van Riet heeft de eerste race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup tijdens de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort gewonnen. Ronald Morien begon net als tijdens de Paasraces van pole position, maar deze keer moest hij genoegen nemen met de tweede plaats.
    Morien profiteerde van té close racing tussen Sebastiaan Bleekemolen en Hoevert Vos, die in de beginfase om de tweede plaats vochten. Melvin de Groot eindigde als derde.

    Robert van den Berg was op vrijdag de snelste tijdens de kwalificatietraining, dat betekende dat hij in de eerste race vanaf de achtste startpositie moest vertrekken. Ronald Morien liet de achtste tijd noteren en stelde aldus de pole position veilig. Pim van Riet vertrok vanaf de tweede startplek, met achter zich Melvin de Groot en Hoevert Vos.
    De race duurde deze keer geen 45 minuten, zoals gewoonlijk, maar slechts twaalf rondjes. Met zes races, naast de kwalificatietrainingen, zat het zaterdagprogramma al vol genoeg.

    480_start_clio_7509

    480_star_clio_achter_7517

    Duel met twee verliezers

    Bij de start behield Morien de leiding, maar hij moest al snel zijn meerdere erkennen in Pim van Riet. De nieuwe raceleider sloeg snel een gaatje met de rest van het veld. Hij profiteerde optimaal van het duel tussen Hoevert Vos en de vanaf de zevende startplek naar voren geschoten Sebastiaan Bleekemolen, die hun Clio in de derde ronde langs Morien stuurden.

    480_sebas_7544

    Sebastiaan drong sterk aan bij Hoevert, tot het in de vijfde ronde fout ging. De twee raakten elkaar, waarna Bleekemolen moest opgeven en Vos ver terugviel.
    Ronald Morien profiteerde, hij nam de tweede plek over. Hij werd op zijn achterbumper gevolgd door Melvin de Groot, die onder zware druk stond van Addie van de Ven. De achtervolgers Paul Vahstal, Robert van den Berg, Christiaan Jorissen en Michael Bleekemolen zaten op het vinkentouw.

    Close racing

    Terwijl Van Riet zijn voorsprong kon uitbouwen tot een seconde op drie, werd er achter hem om elke millimeter gevochten. De genoemde groep, later aangevuld met Sandra van der Sloot en Mickey Bertram, reed als aan een touwtje over het circuit.
    Niemand maakte een foutje, waardoor er nauwelijks positiewisselingen plaatsvonden. Morien eindigde aldus als tweede, voor De Groot en Van de Ven.

    Trainingproblemen

    “Voor de kwalificatie heb ik mijn auto niet goed voor elkaar”, aldus winnaar Van Riet achteraf. “Door een gelukje kwam ik toch op de eerste startrij terecht en dat heb ik optimaal uitgebuit.” Pim reed de snelste raceronde en dat leverde hem een extra puntje op.
    “Pim van Riet was een maatje te groot voor mij”, analyseerde Ronald Morien zijn race. “Ik heb een probleem met mijn rempunt voor de Tarzanbocht; ik rem daar te vroeg. Sebastiaan en Hoevert profiteerden daarvan, maar die twee plaatsen kreeg ik later weer terug. Melvin drong vervolgens sterk aan, maar ik kon mijn positie goed verdedigen.”

    480_morien_7579

    Melvin de Groot sprak van een ‘leuk gevecht’ met Morien. “Ik was sneller, maar ik wilde niet teveel risico’s nemen.” In de beginfase koos hij ook eieren voor zijn geld. “Ik liet Hoevert erlangs, hij zat flink bij mij te drukken. Ik liet de aanval aan Sebastiaan over. Ik zag het misgaan.”

    Dat is drie

    Mickey Bertram won voor de derde keer in vijf races de strijd om de Olympia Cup. René Steenmetz, tweede in de tussenstand, eindigde als tweede. De derde podiumplek was voor Peter Bergervoet.

    Uitslag:

    1. Pim van Riet, 12 ronden in 24:01.249
    2. Ronald Morien, op 2.958
    3. Melvin de Groot, op 3.084
    4. Addie van de Ven, op 3.562
    5. Robert van den Berg, op 3.757
    6. Christiaan Jorissen, op 5.672
    7. Paul Vahstal, op 6.630
    8. Michael Bleekemolen, op 6.947
    9. Sandra van der Sloot, op 7.254
    10. Mickey Bertram, op 7.770

    480_clio_duel_7537

    31-05-2008 om 20:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Zaterdagrace afgebroken na groot ongeluk
    Voor de tweede keer dit seizoen is een race van de Dutch Supercar Challenge gecanceld. Was het tijdens het eerste raceweekend op de Duitse Nürburgring nog de mist die voorkwam dat het veld van start kon gaan, vandaag zorgde een zware crash waarin onder andere Joost den Ouden, Laurens Gooshouwer, Willy Angenent en nota bene de safetycar betrokken waren ervoor dat de race al na twintig minuten werd afgebroken.

    De race begon goed, met veel gevechten in de verschillende divisies. Het was Arjan van der Zwaan die het beste wegkwam bij de start. Hij werd de eerste gevolgd door Cor Euser en het duo Riley/Flux. Een spannend schouwspel ontstond waarin Cor Euser na een aantal ronden aan het langste eind dacht te trekken. Aan het einde van het rechte stuk na Eau Rouge wist Euser de DTM Audi TTR van Van der Zwaan in te halen waarna de Marcos-coureur een aantal seconden weg kon lopen bij zijn naaste concurrenten.

    img_4541

    Na twintig minuten ging het echter fout achterin het veld. Omdat de Porsche van Jan Willems op een gevaarlijk punt in de banden tot stilstand was gekomen werd besloten om de safetycar de baan op te sturen. Deze maakte echter de fout door niet voor Euser maar voor Arjan van der Zwaan de baan op te komen. Euser rijdt door en creëert al binnen een aantal bochten een flink gat ten opzichte van zijn concurrentie. De wedstrijdleiding besluit daarop om de safetycar terug te laten vallen in het veld en om op die manier een ronde later alsnog Euser op te vangen.

    In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont, het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de BMW’s van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook zij schrokken van het hele gebeuren en sommige auto’s elkaar niet meer konden ontwijken.

    img_4530

    Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht. Door de vele brokstukken op de baan en de toestand van de coureurs heeft de wedstrijdleiding besloten om de verdere wedstrijd te cancelen. De race van morgen (zondag) wordt aangevangen in dezelfde startopstelling als de zaterdagrace.

    31-05-2008 om 20:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Series: James Jakes wint, Van der Zande na prachtige inhaalrace achtste
    f3_pau_race1_jakes
    James Jakes leidde het veld in Pau van start tot finish



    Chaotisch is nog een vriendelijke kwalificatie voor het verloop van de eerste Formule 3-race in Pau. Op de na regen opdrogende baan crashte de ene na de andere deelnemer, terwijl tal van anderen het geluk hadden om van deze uitvallers te profiteren en veel plaatsen goed te maken, simpelweg door op de baan te blijven. Daartoe behoorde Renger van der Zande, die vanaf de 24e plaats startte en als achtste over de eindstreep kwam, normaliter in de Formule 3 een nagenoeg onmogelijke opgave. De Brit James Jakes, vorig jaar winnaar in Magny-Cours, behaalde zijn tweede zege in de Euro Series, gevolgd door Edoardo Mortara en Jon Lancaster.

    Vanaf pole pakte James Jakes zonder problemen de leiding, gevolgd door Edoardo Mortara en Nico Hülkenberg. In de tweede ronde ging Mika Mäki rechtdoor de bandenstapel in. Eerder al waren Shabaan en Klingman uitgevallen, later volgden ook Götz, Dillmann, Cheng, Campos, Kimball, Waldschmidt, Gonzales, Hülkenberg en Vernay. De auto van Vernay, die na contact met de muur strandde, stond zo ongelukkig in de snelle passage na Beaumont, dat de wedstrijdleiding in de 13e ronde de safety-car de baan op stuurde, waarmee ook alle andere gestrande auto’s geborgen konden worden. Na drie ronden volgde de herstart – halverwege de race waren er nog maar 17 van de gestarte 30 auto’s in de strijd…


    480_zande

    In de 17e ronde trof het ongeluk ook Van der Zande: in de bocht Oscar werd hij aangereden door de Fransman Jules Bianchi, die vanmorgen al voor de rode vlag in de kwalificatie zorgde. In tegenstelling tot Bianchi kon Van der Zande echter de strijd vervolgen. In de 18e ronde kwam het tot een aanrijding tussen Plowman en Janis, die vervolgens ook nog Sam Bird meenamen. Opnieuw kwam de safety-car in actie, in ronde 21 werd de race hervat. Toen waren er nog 13. Een ronde later schoot Niall Breen rechtdoor in Foch, Renger van der Zande was op da moment al tiende en vocht een fraai duel uit met de Duitser Michael Klein voor hem. Korte tijd later ging Richard Philippe op hoge snelheid zelf in de rondte. In de 26e ronde ging Koudai Tsukakoshi rechtdoor onder het viaduct bij Beaumont, waarmee er nog maar tien auto’s in de strijd waren en Van der Zande als achtste voorlopig op pole stond voor de race van morgen.

    In de laatste drie ronden gebeurde er niks meer, zodat James Jakes won, voor Edoardo Mortara en Jon Lancaster. Mortara nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, de Italiaan heeft nu een voorsprong van acht punten op de Fin Mika Mäki. Het is bovendien voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 3 Euro Serie dat een rijder met een Volkswagenmotor het klassement aanvoert. Renger van der Zande eindigde inderdaad als achtste en mag daarmee morgen vanaf pole vertrekken. Na de verprutste kwalificatietraining van vanmorgen had hij zelf nooit zo’n resultaat verwacht: “Dit had ik niet kunnen of durven dromen”, aldus Van der Zande. “Het was echt de gaafste race uit m’n hele leven! Ik heb alles meegemaakt: heb vijf man geraakt, drie keer de muur geraakt, mijn voorvleugel was krom, ik ben van achteren aangereden, heb zelfs stilgestaan en ben toen geholpen door een marshal, waarna ik m’n auto in z’n achteruit moest zetten om weer de baan op te komen… Wat een ongelooflijke race! Mooi is natuurlijk dat ik morgen vanaf pole start, zien wat er dan gebeurt!”

    Uitslag:
    1. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, 29r. in 41.06,198 (gem. 116,91 km/u)
    2. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 0,662
    3. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 1,251
    4. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Volkswagen, op 4,584
    5. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 6,305
    6. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 8,062
    7. Michael Klein (Dui), Dallara-Mercedes, op 8,776
    8. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 9,769
    uitgevallen: Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)

    31-05-2008 om 20:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Augusto Farfus behaalt eerste pole van het seizoen voor BMW
    wtcc_pau_farfus_quali_480
    Augusto Farfus op weg naar zijn eerste pole van het seizoen

    Vorig jaar haalde hij de bladen in Pau met ongetwijfeld de meest spectaculaire crash van het jaar. Ditmaal verliep de kwalificatie op het stratencircuit een stuk beter voor Augusto Farfus: twee minuten voor het eind van de drie kwartier durende kwalificatietraining reed de Braziliaan zijn BMW 320si naar de snelste trainingstijd en behaalde daarmee de eerste pole van het seizoen voor BMW. Achter Farfus staat een kwartet van SEAT-rijders met Yvan Muller, Jordi Gené, Gabriele Tarquini en Rickard Rydell op de plaatsen twee tot en met vier. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn SEAT Leon met benzinemotor als dertiende, Jaap van Lagen had te maken met wegliggingsproblemen in zijn Lada en reed de op twee na laatste tijd, voor de Rus Shapovalov en de Turk Okyay, die beide de maximale kwalificatietijd van 1.27,697 minuten overschreden.

    Gemor in het SEAT-kamp
    Voorafgaand aan het weekend in Pau was er heel wat gemor in het SEAT-kamp, nadat de FIA had aangekondigd met onmiddellijke ingang het basisgewicht van de BMW’s en de Honda Accord met respectievelijk 15 en 20 kilo te verlagen. In de tijdtraining bleek echter dat de SEAT Leon TDI’s ook zonder gewichtsverlaging nog heel competitief zijn. Yvan Muller reed de snelste tijd, voerde lang het veld aan en wist daarna zijn eigen snelste rondetijd andermaal te verbeteren. Ook het gemak waarmee Jordi Gené en Gabriele Tarquini weer naar voren wisten te rijden, sprak een duidelijke taal. “En waarschijnlijk rijden ze nog niet eens met maximale turbodruk”, aldus een WTCC-insider.


    wtcc_pau_rydell_quali_480
    Ook 70 kg zwaarder dan de BMW: de SEAT Leon TDI van Rickard Rydell

    Farfus' BMW 70 kg lichter dan Mullers SEAT
    Dat Augusto Farfus twee minuten voor het eind van de sessie nog de pole-position voor de neus van de SEAT-fractie wegkaapte, zorgde weliswaar voor weinig enthousiasme bij de Spanjaarden, maar het feit dat enerzijds het verschil met Yvan Muller slechts twee honderdsten van een seconde bedroeg en anderzijds de auto van Farfus in Pau niet minder dan 70 kilo lichter is dan de SEAT van Muller, is ongetwijfeld meer dan een schrale troost en toont bovendien aan hoeveel potentieel er, ondanks het extra gewicht, nog in de diesel-SEATs zit. Voor de volledigheid: de diesels van Gené, Tarquini en Rydell zijn zelfs respectievelijk 81, 103 en 70 kilo zwaarder dan de BMW van Farfus.

    Opluchting zichtbaar bij Farfus
    Bij Farfus was de opluchting zichtbaar. Natuurlijk werd er het nodige van hem verwacht, omdat hij – afgezien van Zanardi die een extra gewichtsbonus van 15 kilo meekreeg – met de lichtste fabrieks-BMW in het veld rondrijdt. Vorig jaar beleefde hij een enorme klapper in Pau en ook dit jaar ging het aan het eind van de sessie tijdens zijn eerste snelle ronde mis, toen hij met de rechterkant van zijn auto de vangrail raakte en de rechter zijspiegel daarbij verloor. “Toen moest ik even terugdenken aan de crash van vorig jaar, maar gelukkig was het dit keer veel minder ernstig”, aldus Farfus. Dat zijn auto verder niet onder de actie geleden had, bewees hij door direct daarna de snelste rondetijd te laten aantekenen. Het enige serieuze ongeval kwam op naam van de Turkse coureur Ibrahim Okyay, die al aan het begin van de sessie in aanvaring kwam met de beide Engstler-teamgenoten Engstler en Romanov en daardoor voor de eerste bocht aan de rechterkant van de baan in de vangrail belandde.


    wtcc_pau_coronel_quali_480
    Tom Coronel over de kerbstones op weg naar de dertiende trainingstijd

    Coronel: "Meer zit er gewoon niet in"
    Snelste Chevrolet-rijder in de kwalificatie van Pau was Rob Huff, die de zesde tijd realiseerde, gevolgd door wereldkampioen Andy Priaulx als tweede BMW in het klassement. Tom Coronel behaalde de dertiende plaats en was realistisch: “Meer zit er gewoon niet in.” Op zijn snelste ronde werd hij wel even opgehouden door Porteiro, wat hem wat tijd kostte. Bij het Russian Bears-Lada-team zit men duidelijk verder van de kopgroep af dan in Valencia. Jaap van Lagen kwam niet minder dan 4,725 seconde tekort op de snelste tijd van Farfus en dat is gewoon teveel. “We krijgen het nog niet voor elkaar”, aldus de Wekeromse rijder.

    Uitslag:
    1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1.21,960
    2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 1.21,980
    3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 1.22,276
    4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1.22,449
    5. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, 1.22,494
    6. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 1.22,511
    7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1.22,679
    8. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 1.22,790
    13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 1.23,106
    23. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, 1.26,685


    31-05-2008 om 20:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Pau
    pau_7
    Blik van boven op het stratencircuit in Pau, waar de Formule 3 Euro Serie traint

    Ook dit weekend zijn er weer tal van interessante autosportevenementen: de Jubileumraces op Zandvoort, de testdag in Le Mans en de traditionele "Grand Prix Automobile de Pau", waar naast de WTCC en de International Formula Master dit jaar ook de Formule 3 Euro Series weer in actie komt, na een afwezigheid van twee jaar. Uw verslaggever kan dit jaar, omdat nagenoeg alle WTCC- en DTM-races samenvallen, helaas alleen maar naar Pau en Macau om het WTCC te volgen, maar dat zijn natuurlijk bepaald niet de slechtste evenementen op de kalender... Stratencircuits zorgen altijd voor extra spektakel, en Pau is een van de meest historische races in de geschiedenis van de sport.



    pau_6

    Inherent aan een stratencircuit is dat er veel schade gereden wordt. Zo doen de afsleepdiensten goede zaken, zoals hier bij de Franse Formule 3-coureur Jules Bianchi, die zowel in de kwalificatie als in de race crashte.

    pau_8

    Met veel bezoekers is het evenement ongetwijfeld goed voor de lokale economie, net als de historische Grand Prix, die vorige week verreden werd. Maar niet iedereen is er even enthousiast over, hetgeen blijkt uit dit spandoek met daarop de vraag: "De Grote Prijs, tegen welke prijs?", te zien op een huis langs het parcours.


    pau_5

    Vanuit het enorme park rondom het "Palais Beaumont" zijn diverse punten van de baan goed bereikbaar en te zien. Zo stonden vanmorgen tijdens de Formule 3-kwalificatie de rijders van de Franse "Autosport Academy", die in Pau met hun eigen formulewagenklasse rijden, allemaal achter het hek om de verrichtingen van de Formule 3-rijders te volgen.

    pau_3

    Wie lekker wil eten, kan in Frankrijk natuurlijk goed terecht. Zoals bij het lokale filiaal van "Maître Kanter", een keten die wordt gerund door de gelijknamige bierbrouwerij uit de Elzas. Hier WTCC-coureurs Coronel, Huff en Van Lagen (vlnr) op het terras.

    pau_4

    Naast de gebruikelijke Elzasser specialiteiten (choucroute, ofte wel zuurkool, en Flammküche), kan men bij "Maître Kanter" ook heel goed terecht voor een "Plateau fruits de mer" met allerlei overheerlijke zeevruchten. Jaap van Lagen kijkt al verlekkerd, collega Rick Winkelman van RTL en "De Telegraaf" kijkt wat bedenkelijker bij het zien van al die schaal- en schelpdieren. Het smaakte overigens uitstekend, dank u.


    31-05-2008 om 20:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Tielemans rijdt niet, BMW's en Honda rijden lichter
    wtcc_tielemans_actie_curitiba_480
    Olivier Tielemans rijdt dit weekend niet in Pau

    Olivier Tielemans ontbreekt dit weekend bij de zesde en zevende race van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit in het Zuid-Franse Pau. Als officiële verklaring bij monde van Dominik Greiner, teammanager van Tielemans' team Wiechers Sport, geldt dat onze landgenoot last heeft van "een klein gezondheidsprobleem". We hebben uiteraard getracht Tielemans te bereiken, maar tot nu toe nog zonder resultaat. Als vervanger neemt de 33-jarige Fransman Laurent Cazenave plaats achter het stuur van de geel-witte BMW van het team uit het Noord-Duitse Nienburg. Voor Cazenave, die al veel ervaring opdeed in Franse nationale raceklassen en het circuit in Pau goed kent, wordt het zijn eerste optreden in het WTCC.

    Verder maakte het toerwagenbureau van de FIA voorafgaand aan het vierde WTCC-raceweekend van het seizoen bekend dat er voor de Honda Accord en de BMW's 320si is besloten tot een gewichtsvermindering. De Honda, ingezet door N-Technology, mag vanaf Pau 20 kg lichter worden. Het gewicht van de BMW's wordt met 15 kg gereduceerd. Bij SEAT is men bepaald niet blij met deze maatregelen. "Het is wel een eer dat de FIA onze auto als zo goed beschouwt", meldde het Spaanse merk in een persverklaring. "Maar vanaf nu gaan we onze positie in het WTCC wel overwegen, voor nu en voor de toekomst."

    30-05-2008 om 19:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Team Divitec Racing met extra pk's naar Spa
    divitech3_opel

    Jeroen Reijntjens en Carlo Kuijer kunnen tijdens het komende weekeinde in Spa rekenen op extra paardenkrachten in hun Opel Astra V6. Tijdens de vorige race in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge, kwamen de coureurs van Team Divitec Racing nog wat vermogen te kort.

    Dankzij motorenpartner Duramotor en hoofdsponsor Divitec Nederland B.V., verwachten Reijntjens en Kuijer de aansluiting te vinden met de concurrentie. Reijntjens: "We hadden het anders moeilijk gekregen op Spa, omdat het echt een vermogencircuit is. Er zijn wel technische bochten, maar verder is het een motorisch verhaal. Met het nieuwe extra vermogen zijn we een stuk optimistischer over onze kansen."

    divitech1_kuijer

    Doelstelling
    Kuijer: "Onze doelstelling is om voor het einde van het seizoen een competitieve auto
    te hebben om mee te kunnen draaien in de top van de Supersport I-divisie. Gezien dat dit het ontwikkeljaar is van een driejarig project, moeten we zorgen dat we er staan aan het eind van dit jaar. Volgend seizoen zullen we dat verder gaan uitbouwen naar winst."

    divitech2_reijntjens

    Spa
    De twee races in Spa-Francorchamps worden op zaterdagmiddag en zondagmiddag
    verreden.

    28-05-2008 om 14:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Spa decor voor derde raceweekend Dutch Supercar Challenge
    dsc3

    Komend weekend staat voor de Dutch Supercar Challenge, Nederlands grootste GT- en toerwagenkampioenschap, alweer het derde raceweekend van 2008 op het programma. Ditmaal maakt de klasse onderdeel uit van de Spa Euroraces op het Belgische circuit van Spa Francorchamps.

    n vergelijking met het vorige raceweekend op Zandvoort zijn de dikke GT- en toerwagenkanonnen uit de GT- en Supersport I-divisie weer van de partij, waardoor er komend weekend in totaal vier divisies van de DSC in actie gaan komen op het Ardennencircuit. Met meer dan 75 inschrijvingen is spektakel gegarandeerd!

    GT
    In de GT-divisie is het Cor Euser die na de eerste race, welke vorige maand verreden werd op de Duitse Nürburgring, met twintig punten het klassement aanvoert. Zijn voorsprong op de nummer twee, zijnde het duo Van der Hoek/Van der Zwaan met de Audi TTR DTM, is echter slechts één punt. Ook de nummers drie van het kampioenschap, Kevin Riley en Ian Flux met de Mosler MT900 GT3 volgen op korte afstand. Zij hebben met zestien punten slechts vier punten achterstand op koploper Euser. Het klassement zit dus, mede door de afgelasting van de zaterdagrace op de Nürburgring, uiterst dicht bij elkaar.

    Close racing
    De eerste race van het seizoen stond garant voor close racing, en dat zal komend weekend niet anders zijn. Naast bovengenoemde koplopers zijn namelijk ook onder andere het duo Van Buuren/Pastorelli met de V8Star, Equipe de Graaff/Ribbens met de Viper SRT10 en het duo Grimm/Van der Zwaan met de DTM Audi TTR van de partij. Tot slot noemen we ook nog het duo Mecke/Rehfeld, Martin Short, Berry van Elk en de gebroeders Woodcock die allen met een Mosler MT900 GT3 aan de start verschijnen en ongetwijfeld de achtervolging gaan inzetten naar het duo Riley en Flux voor kostbare punten in de Mosler Challenge.

    Duncan Huisman
    In de Supersport I-divisie zullen veel ogen gericht gaan zijn op Duncan Huisman. Deze uiterst snelle en ervaren coureur, die in het verleden uitkwam in onder andere het WTCC en afgelopen weekend nog meedeed aan de prestigieuze 24 uur van de Nürburgring, verraste vriend en vijand door zich in het eerste raceweekend op de allereerste plek te kwalificeren. In de regen was hij hiermee sneller dan niet alleen zijn concurrenten van de Supersport I-divisie, maar ook alle deelnemers van de GT-divisie. In de race kon Huisman lang zijn leidende positie vasthouden, totdat een lekke band roet in het eten gooide voor de bestuurder van de Racing4Panda Porsche 997 GT3.

    dsc2

    Winst Henk Thuis
    Uiteindelijk won Henk Thuis met zijn ‘Intrax’ Porsche 997 GT3 de race door in de laatste bocht Siebrand Dijkstra, rijdend met een BMW E46 GTR, te verschalken. Richard van den Berg eindigde met zijn BMW M3 WTCC als derde, en staat dus ook logischerwijs derde in het kampioenschap van de Supersport I-divisie. Bas Barenbrug zal komend weekend voor het eerst uit gaan komen in de Supersport I-divisie. De vice-kampioen van de Sport-divisie heeft voor dit seizoen een zeer fraaie BMW E90 M3 GTRS opgebouwd welke op Spa zijn shakedown gaat krijgen. Tevens maken Danny van Dongen en Rogier Kroymans hun opwachting met de Corvette C6R.

    Supersport II
    In de Supersport II-divisie is het klassement na de Pinksterraces op Zandvoort ietwat door elkaar geschud. Een aantal rijders was de dupe van verwarring tijdens de startopstelling waardoor zij noodgedwongen achteraan moesten starten tijdens de tweede race op maandag. Trotse koploper na twee evenementen is Pieter van Soelen, die met zijn door JR Motorsport nieuw opgebouwde BMW 1-serie beide races op Zandvoort wist te winnen. Op een tweede plek staan nieuwkomers Robin en Ferry Monster met hun SEAT Léon SuperCopa. Het verschil tussen koploper Van Soelen en de gebroeders Monster bedraagt slechts negen punten. Tevens neemt ook de familie Van der Slik weer deel aan de Supersport II-divisie, zij moeten met hun Marcos Mantis in staat worden geacht om mee te strijden met de kop.

    Goed resultaat
    Milko Tas is er alles aan gelegen om een goed resultaat neer te zetten op Spa. Tas zag door de eerder genoemde verwarring tijdens de start van de race op Zandvoort zijn tweede startplek als sneeuw voor de zon verdwijnen en moest vanuit de pitstraat starten. Bovendien kreeg de coureur van de snelle SEAT Léon SuperCopa technische problemen met zijn auto waardoor hij belangrijke punten voor het kampioenschap misliep. Ook op de Nürburging kende Tas technische problemen waardoor zijn puntenachterstand ten opzichte van koploper Van Soelen al dertig punten bedraagt. Zijn verleden heeft Tas in ieder geval mee, want vorig jaar wist hij op Spa met zijn SEAT een fraaie overwinning te behalen. Tot slot keert de Rus Lev Fridman terug in de DSC. Evenals vorig seizoen verschijnt hij aan de start met een BMW E46 320i WTCC.

    dsc1

    Sport I
    In de Sport I-divisie zijn het de Lotus Exiges van RED-Motorsport die momenteel de stand aanvoeren. Koploper met 56 punten is de Belg Luc de Cock, die op slechts twee punten gevolgd wordt door de Duitser Wilfried Schawohl. Ook nieuwkomer Onno van Rheenen staat er goed voor; zijn achterstand op koploper De Cock bedraagt slechts vier punten. Ook in de Sport I-divisie vinden we een aantal fraaie BMW’s terug die mee kunnen strijden om de overwinning in de klasse. We noemen onder andere het duo Van der Voort/Claassen met een BMW 1-serie, Joost den Ouden met een 3-serie Compact en nieuwkomer Jeffrey van Rooijen met een BMW E36 M3.

    Schitterende raceklassen
    Het programma van de Euroraces zit propvol met schitterende internationale raceklassen. Zo nemen naast de Dutch Supercar Challenge onder andere het Engelse BRITCAR en het prestigieuze International GT Open deel aan het evenement. Daarnaast maakt ook een aantal zeer snelle Formule-klassen, waaronder de Formule 3000 Euroseries en het Italiaanse Formule Renault 2.0, hun opwachting. Kaarten voor het evenement, met toegang op alle tribunes, zijn gratis te downloaden via de website van de Dutch Supercar Challenge, www.supercarchallenge.nl. Additioneel zijn er op het circuit zelf voor vijf euro paddockkaarten te koop.

    28-05-2008 om 14:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Analyse 92e Indy 500
    De eerste Indy 500 sinds 1996 zonder twee rivaliserende kampioenschappen was een feit. Hoewel de Champcarafvaardiging tijdens de kwalificaties de lat iets hoger legde, maakte de gevestigde Indycar-orde op Indianapolis de dienst uit.

    ims_drukte

    Scott Dixon de beste
    dixon_hond
    Scott Dixon had na afloop van de Indy 500 meer interesse voor hond en vrouw dan voor
    die felbegeerde beker die op de achtergrond wordt afgevoerd.

    Na de kwalificaties was het duidelijk dat het team van Chip Ganassi de beste papieren voor de Indy 500 had. Scott Dixon drukte zijn stempel zowel op de kwalificaties als de race. De Nieuw Zeelander liet de gehele maand mei geen steek vallen. Evenals Kimi Raikkonen wordt de Nieuw Zeelander in Amerika “The Iceman” genoemd. In het begin van zijn carrière kwam Dixon voor het PacWest Team in de Champcarworldseries uit. In 2003 behaalde hij voor het team van Chip Ganassi de Indycar titel. Vorig seizoen werd Dixon in de titelstrijd door Dario Franchitti verslagen.
     
    ganassi_dixon
    Teambaas Chip Ganassi vindt zijn rijder een moeilijk te doorgronden man.

    Hoewel Dixon pas 27 jaar oud is heeft hij een schat aan ervaring. Al op zijn 14e werd hij in de Formule Vee kampioen in Nieuw Zeeland. Tijdens de Indy 500 reed hij maar liefst 115 ronden op kop. Evenveel als Juan Pablo Montoya in 2000 voor het team Chip Ganassi. Teambaas Ganassi die Dixon eind 2002 als rijder aantrok heeft soms moeite om tot Dixon door te dringen. Ganassi: “Aanvankelijk dacht ik zelfs dat hij nog niet eens van het racen hield. Maar de kracht bij Dixon zit in zijn bescheidenheid en zelfvertrouwen. Terwijl vele oud-Indywinnaars volledig uit hun dak gingen bleef Dixon nuchter in Victory Lane. “Ik geloof dat ik mijn vrouw maar eens moet bedanken. Zij heeft het ten slotte met mijn gemoedstoestanden moeten stellen.” Op de vraag of Dixon blij was dat hij nu de eerste rijder was die de echte Indy 500 gewonnen had, antwoordde hij droogjes: “Ik geloof het wel”. Team Ganassi had voor 2008 gewoon de beste papieren met Scott Dixon als verdiende winnaar.


    tony_kanaan
    Marco Andretti sloeg voor Tony Kanaan de Indy-droom aan diggelen. Voor het zevende
    achtereenvolgende jaar ging de Braziliaan met lege handen naar huis. Sarah Fisher werd het
    onschuldige slachtoffer van de AGR-capriolen.

    Chaos bij Andretti Green Racing
    Bij Andretti Green Racing likt men de wonden van de voor het team chaotisch verlopen wedstrijd. De “move” van Marco Andretti op zijn mentor Tony Kanaan beroofde de populaire Braziliaan voor de zevende maal de kans op een potentiële zege. Sarah Fisher werd er het onschuldige slachtoffer van en samen met Tony Kanaan crashte zij uit de wedstrijd. Tony Kanaan: “Ik vind dit erg triest voor haar. Sarah heeft met haar familie zo hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Zij verdiende beter dan dit.''
     
    Schuldig of niet?
    Sommige mensen verlaten deze plek erg ongelukkig en anderen weer heel gelukkig. Marco Andretti voelde zich allesbehalve schuldig aan het incident. Marco: “Het was misschien een beetje op het randje, ik geloof ook niet dat hij me echt zag komen. Laat ik het er maar op houden dat we elkaar niet raakten en dat ik geen lucht van hem mee zoog.” Later op de dag voelde Marco zich toch wat schuldig, want hij was bereid om zijn excuses aan Tony Kanaan aan te bieden. Ook maakte het AGR-Team nog een tactische fout door in de slotfase niets aan de afstelling te veranderen waardoor Marco eigenlijk niet meer naar voren kon komen. Voor Marco Andretti was dit zijn derde Indy 500 maar in 2008 was hij net als in de twee voorgaande edities nog niet rijp genoeg voor de zege.

    pitroad
    De traditionele chaos in de pitlane. Danica Patrick verspeelde met haar kinderlijke gedrag
    haar krediet bij de media.

    Danica verloor populairiteit
    Tijdens één van de laatste neutralisaties zorgt een aanrijding in de pitlane tussen Penske-coureur Ryan Briscoe en Danica Patrick voor de nodige commotie. Hoewel de snelle IRL-tante zich kordaat richting Penske-pits begaf, verhinderen security-mensen dat zij inderdaad haar doel bereikte. Beiden gaven elkaar de schuld. Het publiek smulde maar de media kiest openlijk partij voor Ryan Briscoe. Hoewel zij 1 wedstrijd dit jaar in Japan gewonnen heeft, begint Danica met haar fratsen goodwill te verspelen. Dan Wheldon beleefde in 2007 een lijfelijke confrontatie met Danica. Het bleef Ryan Briscoe bespaard. De Australiër: “Laat haar maar eens maar de replays kijken, dan ziet ze toch dat ze niet op haar lijn zit. Bovendien hebben we allebei een rempedaal.” Team Penske is bij de Amerikanen toch nog heiliger dan Danica, lijkt het wel. De enige die bij Andretti Green Racing het hoofd koel hield, was de Japanner Hideki Mutoh. Met een zevende plek was hij de Beste Rookie van 2008.


    julienne_hough
    Julianne Hough (de nieuwe Mevr. Castroneves?) zorgde in
    "Dancing with the Stars" meer publicteit voor Indycar dan
    alle Live-uitzendingen van de races samen!

    Team Penske speelde niet mee
    Hoewel Team Penske wel over voldoende “Speed” beschikte, speelden zij nimmer een rol van betekenis gedurende de Indy 500. Alleen Helio Castroneves kon ondanks het afblokken van Marco Andretti in de slotfase een beetje tred met de leiders houden. Luczo Dragon Racing, het satelliet Team van Penske, dat eigendom is van Jay Penske, deed het heel wat beter. Tot aan zijn uitvallen leek Tomas Scheckter een betere kans op een hogere klassering dan de Team Penske bolides te hebben. De Braziliaan Helio Castroneves, die in het programma “Dancing with the Stars” met Julianne Hough meer voor Indycar betekende dan de live uitzendingen van alle races samen, wil eveneens als zijn voormalige teamgenoot Sam Hornish Jr. eigenlijk naar NASCAR. Ook Castroneves zou volgens welingelichte bronnen op korte termijn een NASCAR-bolide testen. Voor het eerst in 8 jaar reed Castroneves niet op kop in de Indy 500, maar was wel erg te spreken over de strategie van het team, die achteraf gezien mogelijk toch iets te behoudend was.

    vitor_meira
    De Brazliliaan Vitor Meira was beter dan zijn uitrusting. Deze man hoort bij Penske of
    Ganassi thuis. Hij liet met Panther Racing schitterende dingen zien.

    Panther Racing terug
    Het kleine team van Panther Racing is weer terug aan de top. Het team van John Barnes dat Sam Hornish Jr. ooit naar de top begeleidde, deed het met de Braziliaan Vitor Meira uitstekend. Meira zorgde in de 160ste ronde voor één van de mooiste momenten uit de wedstrijd door vanuit het niets de kop te grijpen. Gesponsord door de “National Guard” begon Meira bijna in de overwinning te geloven. Meira is een racer pur sang, die al vaak met ondergeschikt materiaal dicht bij de overwinning zat. Een pur sang racer die bij Penske of Ganassi nog beter tot zijn recht zou komen.


    graham_rahal_ret
    Harde leerschool voor Indy Rookie Graham Rahal.

    Geen IRL-Champcar-confrontatie
    Van een onderlinge Champcar-IRL confrontatie was ook niet echt sprake. Zowel Justin Wilson als Graham Rahal crashten kleurloos uit de wedstrijd. Alleen het team van KV Technologies hield de “Champcar-eer” hoog door als 11de en 13de te eindigen. Het aantal neutralisaties hield het gemiddelde van de wedstrijd behoorlijk laag. Zelfs in de tijd van de “Roadsters” lag het gemiddelde hoger. Met maar liefst elf rookies op de grid is dit een aanwijsbare verklaring. Voor het eerst sinds jaren kenden de bezoekersaantallen een stijgende tendens, maar het zal nog jaren duren voor American Open Wheel Racing definitief weer serieus door de media benaderd gaat worden. Zelfs de grillen van Mevrouw Patrick worden niet serieus genomen.

    david_letterman
    Talkshow Master David Letterman had weinig op met de
    prestatie van Ryan Hunter Reay. Behalve Scott Dixon wordt er
    voorlopig niemand als gast voor zijn show uitgenodigd.

    Lichtjaren verwijderd
    De wedstrijd telde 8 neutralisaties en 10 crashes. Pas in de laatste 25 ronden werd er echt geracet. Met alle respect, maar kwalitatief gezien was het rijdersniveau in de breedte van het veld niet van het hoogste gehalte. Marty Roth, John Andretti, Davey Hamilton, Buddy Lazier, Sarah Fisher en Milka Duno, om er maar enkelen te noemen, beschikken nu niet bepaald over de magnetische aantrekkingskracht waarover 80 procent van het startveld in NASCAR wel beschikt. Een cynische David Letterman zei tegen zijn rijder Ryan Hunter Reay dat hij 5 plaatsen voor een uitnodiging in de “David Lettterman Show” verwijderd zat. De meerderheid van het startveld zit met uitzondering van enkele gevestigde namen hier lichtjaren van verwijderd.


    ed_carpenter
    De stiefzoon van Tony George Jr, Ed Carpenter, deed het uitstekend in de kopgroep.

    Buiten de verrichtingen van winnaar Scott Dixon, runner-up Vitor Meira, Tomas Scheckter en Ed Carpenter zag ik persoonlijk weinig mooie dingen. Het was wereldnieuws geweest indien de stiefzoon van Tony George jr. de Indy 500 gewonnen had. Hoewel Champcar in de IRL opgegaan is geeft dat geen enkele garantie voor de toekomst. Van de rijders die overgestapt zijn, kunnen alleen Justin Wilson, Graham Rahal en Wil Power in de toekomst furore maken. Hoewel Indianapolis Motor Speedway eigenaar Tony George zich tot 2013 de steun van Honda heeft weten te verzekeren, biedt dit geen enkele garantie voor de ontwikkeling van de IRL. De “Champcargeneratie” is dan allang verleden tijd. Corporate America en sponsors bepalen de ontwikkeling van een kampioenschap. Na afgelopen zondag zal George zich gerealiseerd hebben dat er nog veel werk aan de winkel is.

    dixon_kust_de_bricks
    De droom van iedere Indycar-coureur. Het kussen van de Brickyard.


    27-05-2008 om 19:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Memoriam: Oud-toerwagenkampioen en Ford-gezicht Theo Koks overleden
    theo_koks_1
    Foto's: racehistorie.nl

    Tijdens de Pinksterraces was hij nog aanwezig op zijn geliefde Circuit Park Zandvoort. Maar tijdens de Jubileumraces van komend weekend op CPZ kan Theo Koks helaas niet meer genieten van raceauto’s en de geur van verbrand rubber. De voormalig coureur overleed afgelopen zondag op 63-jarige leeftijd. Vrijdag 30 mei zal de begrafenis in besloten kring plaatshebben.


    theo_koks_2

    Theo Koks was een bijzonder bekend gezicht van Ford Nederland. BRL Light-coureur Marijn van Kalmthout, zelf Ford-dealer in Hoofddorp, kende Theo Koks zowel zakelijk als van hun gemeenschappelijke racehobby. ,,Theo was een verschrikkelijk fijn mens met een uitgesproken mening’’, vertelt Van Kalmthout. ,,Hij was echt bezeten van de racerij. Hij droeg vooral de Formule Ford een warm hart toe. Hij kwam altijd kijken bij de Formule Ford en bij het Geva Racing-team.’’


    theo_koks_marijnvkalmthout
    Theo Koks en Marijn van Kalmthout tijdens de Pinksterraces. Foto: Fast Company

    Mooie dag
    Tijdens de Pinksterraces wist Marijn van Kalmthout dat Theo Koks ziek was. ,,We hebben Theo met Pinksteren nog een mooie dag kunnen geven op het circuit. Hij was speciale gast’’, vertelt Marijn van Kalmthout. ,,Nadat ik één van de BRL Light-races had gewonnen, hing hij nog om mijn nek om me te feliciteren. Nu is hij er helaas niet meer.’’

    Fraaie raceloopbaan
    Theo Koks heeft zelf ook flink geracet. En met succes. De in 1945 in Haarlem geboren Koks startte ooit met karting. Volgens het GTO Autosport ABC van Rob Wiedenhoff werd Koks in 1967 nationaal kampioen in de Formule Vee en veroverde hij twee jaar later het Nederlands kampioenschap in de toerwagens met de Fiat 850 coupé van Team Radio Veronica. Een jaar later werd hij tweede in de Formule Ford. In 1972 werd hij kampioen in een Datsun (1600 SSS) in de Groep 1. Koks racete tevens met een Ford Escort voor het Lois Mobil Ford Team.

    theo_koks_4
     
    Kampioen in een Ford Escort
    In 1985 was hij wederom succesvol als nationaal kampioen toerwagens Groep A. Die prestatie leverde hij met een Ford Escort RS 1600.

    theo_koks_3

    Afscheid
    Afgelopen zondag overleed Theo Koks op 63-jarige leeftijd. Op donderdag 29 mei is er van 18.30 tot 19.30 uur gelegenheid afscheid te nemen en de familie en nabestaanden te condoleren in het Uitvaartcentrum Haarlem, Parklaan 36 in Haarlem. De uitvaart zal vrijdag 30 mei in besloten kring plaatshebben. Voorafgaand aan de begrafenis krijgt Theo Koks een ‘ereronde’ over het circuit van Zandvoort. Blijken van medeleven kunnen worden gestuurd naar Familie Th. J. Koks, Paradijsvogel 5, 1704 WP Heerhugowaard.






    27-05-2008 om 19:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    26-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Productie Donkervoort D8 GT van start
    Lelystad – In de fabriekshal van Donkervoort Automobielen is de productie van de D8 GT van start gegaan. De D8 GT werd in 2007 geïntroduceerd in Genève tijdens Salon de l’Automobile. Een jaar lang werd hard gewerkt aan het productierijp maken van het prototype. De productie is nu in volle gang en in augustus worden de eerste auto’s afgeleverd aan klanten.

    Donkervoort D8

    De D8 GT is ontstaan vanuit de ervaringen die in de racerij werden opgedaan. Het doel was om een dichte auto te bouwen en daarmee de aërodynamica te verbeteren. De eerste experimenten werden gedaan in 2004 en in 2005 toen op de Nordschleife twee keer het ronderecord voor straatauto’s werd verbroken. De recordauto was voorzien van een hardtop, die de aërodynamica fors verbeterde. Vanuit deze ervaringen is op basis van de bestaande D8 de D8 GT ontstaan, met een vast dak en met vleugeldeuren. Slechts het voorste gedeelte van het chassis is ongewijzigd ten opzichte van dat van de open D8.

    Groot aantal aanpassingen
    Maar niet alleen het coupédak en de vleugeldeuren maken de D8 GT anders dan de huidige D8 versie. Zo is de volledige neuspartij ten gunste van de aërodynamica gewijzigd. De koplampen zijn geïntegreerd en grote openingen zorgen voor koeling. De wielophanging is breder geworden waardoor de wielbasis met maar liefst acht centimeter is toegenomen. De remmen zijn speciaal voor de D8 GT ontwikkeld door Tarox en ook de lichtgewicht 17 inch wielen worden speciaal voor de GT gemaakt.

    Minder CO2 uitstoot dankzij laag gewicht
    In de D8 GT is veel gebruik gemaakt van carbonfiber. Het resultaat is dat het dak en de deuren van de nieuwe GT minder wegen dan het stoffen dak en de stoffen deuren van de open D8. Het totale gewicht van de auto komt op 650 kilogram, wat de nieuwe Donkervoort de lichtste GT ter wereld maakt. Donkervoort geeft hiermee een nieuwe benadering van het oplossen van het CO2 probleem: de auto voldoet moeiteloos aan de strengste emissie eisen.

    Het nieuwe dak voegt desondanks extra stijfheid toe aan het chassis, dat van zichzelf al bijzonder stijf is. De carbon carrosserie bevat geïntegreerde crashboxen en verstevigingsbalken, waardoor de passieve veiligheid is toegenomen.

    26-05-2008 om 18:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaap van Lagen heeft grootste tegenstander op zijn vooruit
    MONACO – Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander van Jaap van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup-race op het kletsnatte F1-circuit van Monaco. De Nederlander, die de race als negende vertrok, moest zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te houden. Met kunst en vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de finish te brengen.

    Jaap van Lagen

    De DAMAC Kadach Racing-rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen tiende met 37 punten.

    Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit de hemel vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar werd gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen, totdat zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst weigerde. Van Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem wist te passeren. Ofschoon Van Lagen door de regenspray geen hand voor ogen zag, reed hij verrassend snelle rondetijden. De inwoner van Ede leek op de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste bocht een remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz hierdoor nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met startnummer 25 uiteindelijk als twaalfde over de meet.

    JAAP VAN LAGEN: “Het was een moeilijke race. Na anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand voor ogen zag. Om geen averij op te lopen liet ik me terugzakken en verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde er nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de rondetijden waren ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima. Achteraf gezien jammer dat we achter de safetycar vertrokken, want hierdoor was inhalen niet mogelijk. De komende week wordt voor mij weer druk. Ik blijf nu nog in Monaco en zal aansluitend testen met de Porsche op Magny Cours. Daarna reis ik af naar het stratencircuit van Pau, waar ik opnieuw met de Lada in het FIA WTCC-kampioenschap in actie kom.”

    UITSLAG RACE 05: MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP MONACO 25 MEI 2008:
    01. Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 31:04.876
    02. Damien Faulkner, SAS-Lechner Racing, + 00.695
    03. Sean Edwards, Konrad Motorsport, + 01.290
    12. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, + 17.047

    TUSSENSTAND KAMPIOENSCHAP MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP NA 05 RACES:
    01. Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 76 punten
    02. Jan Seyffarth, Konrad Motorsport, 76 punten
    03. Damien Faulkner, SAS-Lechner Racing, 64 punten
    10. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, 37 PUNTEN

    26-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yelmer Buurman over Monaco
    MONACO - Voor de derde ronde in het kampioenschap deed de GP2 Series het legendarische F1-stratencircuit van Monaco aan. Voor Yelmer Buurman werd het zijn eerste kennismaking met de nauwe racebaan in het hartje van het prinsdom. Zijn weekend verliep zonder fouten en leverde niet alleen een twaalfde en een achtste plaats op maar tevens een berg aan ervaring voor volgend jaar.

    Yelmer Buurman

    Yelmer Buurman is wat stratenraces betreft wel wat gewend. Toch is Monaco weer iets heel anders. Niet alleen vanwege de geweldige ambiance – de race wordt in het kader van de Grand Prix van Monaco gereden, dé raceklassieker bij uitstek – maar ook vanwege het hobbelige parcours. Voor de Nederlander was het dan ook zaak geen fouten te maken en te proberen in de enige vrije training en de kwalificatietraining zoveel mogelijk ronden te draaien.

    En dat lukte hem prima, al was zijn zestiende startplaats toch licht tegenvallend. “Je weet van tevoren dat je veel verkeer van in de weg rijdende auto’s hebt en ook nog eens crashes tegenkomt, maar dat ik in de kwalificatie maar één enkele vrije ronde had, viel me toch wel tegen. Maar goed, ook daar moet je mee leren leven”, sprak hij berustend.

    Waar in de eerste race de nodige botsingen plaatsvonden, reed Buurman een knappe wedstrijd, waarin hij behendig midden op de baan stilstaande auto’s wist te ontwijken. Ook toen het hele veld tot stilstand kwam na een botsing van Buurmans teamgenoot Sébastien Buemi, bleef hij uit de problemen en finishte na 44 zware ronden als 12e. “De start was goed en ik kon een plaatsje winnen. Verder valt er hier in Monaco gewoon niet te passeren, zo smal is het. Daarna wist ik de druk van Andy Soucek goed te pareren maar toen ik netjes plaats maakte voor een koploper nam Andreas Zuber me te grazen, wat me de elfde plaats kostte”, zei de 21-jarige Ubbergenaar.

    Vanaf de twaalfde startplaats begon Buurman de Sprintrace. Wederom reed hij een gedegen race die hem naar de achtste plaats voerde. Net buiten de punten maar toch had Buurman genoeg redenen om tevreden te zijn. “Als je ziet hoe heel ervaren coureurs hier in de fout gaan en voortijdig uitvallen, en ik alle ronden heb kunnen volmaken, dan mag ik toch op een goed weekend terugkijken. Op dit circuit rijd je echt niet zomaar naar de kop en al helemaal niet in een veld met zoveel GP2 -routiniers. Als ik volgend jaar hier terugkom (Buurman zit in een tweejarig GP2-programma, red.), heb ik heel wat meer ervaring om het op zo’n circuit ook goed te kunnen doen. Pas dan kun je echt een oordeel vellen”, stelde Buurman.

    Uitslag race I: 1. Bruno Senna (Bra) 45 ronden; 2. Pastor Maldonado (Ven) op 0.674s; 3. Karun Chandhok (Ind) op 44.923s; 4. Adrian Valles (Spa) op 47.592s;
    5. Alvaro Parente (Por) op 48.191s; 6. Roldan Rodriguez (Spa) op 56.857s; 12. Yelmer Buurman op 1 ronde

    Uitslag race 2: 1. Mike Conway (Eng) 30 ronden; 2. Ho-Pin Tung (Ned) op 18.446s
    3. Alvaro Parente op 18.915s; 4. Roldan Rodriguez op 20.898s; 5. Bruno Senna op 21.298s; 6. Andy Soucek (Spa) + 22.256s; 8. Yelmer Buurman + 23.887s

    Stand na 6 races: 1. Bruno Senna 24; 2. Giorgio Pantano (It) 24 ; 3. Romain Grosjean (Fra) 19 ; 4. Alvaro Parente 19; 5. Sébastien Buemi (Zwi) 16; 6. Andreas Zuber (Oos) 13

    26-05-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeroen Bleekemolen: "Nieuw type regenband extra moeilijk"
    MONACO - Jeroen Bleekemolen (Aerdenhout) heeft de race van de Porsche Supercup op het F1 stratencircuit van Monaco gewonnen. De race vond onder natte, en dus zeer moeilijke, omstandigheden plaats. Jeroen won de meest prestigieuze race van de Supercup-kalender ook al in 2007. Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) viel door een spin op de spekgladde baan terug, nadat hij in de training weer had laten zien dat hij in de voorhoede thuishoort. Michael Bleekemolen (Aerdenhout) eindigde tijdens zijn dertigste start in Monaco als twintigste, Tim Buijs (Capellen, B) kon zich helaas niet voor de race kwalificeren.

    Michael Bleekemolen 30e start in Monaco

    Jeroen Bleekemolen (26) was tijdens de kwalificatietraining de snelste van het zeer competitieve startveld. Net als vorig jaar mocht hij in de race van poleposition starten. De race werd, in tegenstelling tot de trainingen, op een natte baan verreden. “Ik had nog nooit in de regen in Monaco geracet”, aldus Jeroen Bleekemolen. “Daarnaast reden we op een nieuw type regenband. Dat maakte het extra moeilijk.”

    De race ging achter de safety car van start. Vervolgens wist Bleekemolen de hevig aandringende Damien Faulkner achter zich te houden. “Faulkner reed de hele race op mijn bumper”, aldus de winnaar.

    De omstandigheden waren extreem zwaar. Bleekemolen: “De baan was vreselijk glad. Het was vandaag een kwestie van geen fouten maken en voorzichtig rijden.” Na drie tweede plaatsen is dit de eerste zege van Bleekemolen in de Porsche Supercup dit seizoen. Klassementsaanvoerder Jan Seyffarth (D) kwam niet verder de achtste plaats. Na vijf races staat Bleekemolen op de gedeelde eerste plek in de tussenstand.

    Sebastiaan Bleekemolen (29) liet tijdens de trainingen zien dat hij in de voorhoede van het veld thuishoort. Hij kwalificeerde zich als twaalfde. “De tijdtraining verliep niet optimaal, ik had steeds een klein probleem zoals een langzamere deelnemer voor mij. Dat is jammer, want als ik 0,2 seconde sneller was geweest dan had ik de zesde trainingstijd gereden”, analyseerde hij zijn kwalificatie.
    In de race ging hij na enkele ronden achterstevoren. “Ik gaf gas en spinde. Het was een suffe spin”, vond hij zelf. “Gelukkig heb ik niks geraakt. Ik kon de race als laatste hervatten. Ik heb vervolgens nog een paar rijders ingehaald. Dat waren leuke acties.”

    Michael Bleekemolen (58) vierde een uniek jubileum: hij kwam voor de dertigste keer op zijn favoriete circuit in actie. Gestart als 21e kwam hij als twintigste over de finish. “Ik heb veel plezier gehad”, blikte hij terug. “De omstandigheden waren erg moeilijk, een klein foutje werd meteen afgestraft. Er gebeurde eigenlijk weinig in de race omdat niemand risico’s durfde te nemen.”

    Het eerste optreden van Team Bleekemolen-rijder Tim Buijs in Monaco werd een grote teleurstelling. “Tijdens de vrije training heb ik veel geleerd. In de kwalificatietraining ging het helaas fout. Ik raakte een bandenstapel, waarna ik mijn training niet meer voort kon zetten. Daardoor kon ik mij niet kwalificeren voor de race.”

    Volgende race: Magny-Cours (F), 22 juni 2008.

    Uitslag Porsche Supercup, Monaco, 25 mei 2008:
    1. Jeroen Bleekemolen, 15 ronden in 31:04.876;
    2. Damien Faulkner (GB), op 0.695 sec;
    3. Sean Edwards (GB), op 1.290.
    17. Sebastiaan Bleekemolen, op 41.549;
    20. Michael Bleekemolen, op 55.177;
    niet gestart: Tim Buijs.

    Tussenstand na vijf races:
    1. Jeroen Bleekemolen 76;
    2. Jan Seyffarth (D) 76;
    3. Damien Faulkner 64;
    13. Sebastiaan Bleekemolen 23.

    26-05-2008 om 18:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slippery when wet: Giedo van der Garde
    MONACO - De World Series by Renault reden afgelopen weekeinde hun race voorafgaand aan de F1 Grand Prix. In de natte straten van Monaco reed Giedo van der Garde een uiterst behouden race en finishte hij op de plek waarvan hij startte: de tweede. De race werd in de regen verreden en dat is zeker in Monaco bijzonder verraderlijk. Van der Garde reed met het hoofd en wilde vooral punten scoren voor het kampioenschap. Dat is gelukt en daarmee bouwde Van der Garde zijn voorsprong in het klassement verder uit.

    Giedo van der Garde scoorde waardevolle punten

    "Tweede is prima", zei Giedo van der Garde na de race. "We hebben weer lekker wat punten gescoord voor het kampioenschap en dat was mijn voornaamste doel."
    Het was een wat saaie race, want Van der Garde startte achter de safety-car en finishte ook op die manier. "Ik heb één keer geprobeerd om Charles Pic, de leider, te passeren, maar dat bleek te risicovol. Ik liet hem dus maar gaan en zette mijn zinnen op de tweede plaats."

    "De auto was in het begin van de race niet echt perfect, maar gedurende de race werd dat steeds beter. Tegen het einde van de race reed ik fluitend een gaatje van drie seconden met de leider dicht, maar inhalen kon gewoon echt niet. Het was goed zo. We gaan over twee weken naar Silverstone, wat ik een geweldig circuit vind. Ik heb er alweer heel veel zin in."

    26-05-2008 om 18:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: 'De vangrail in Monaco staat veel te dichtbij'
    3bleken_monaco_2008

    De Bleekemolens hadden met de Porsche Supercup-zege van Jeroen en de jubileumrace van vader Michael (30ste deelname) in Monaco een gedenkwaardig weekend. Maar hoe verging het de andere Nederlanders in de straten van het racemaffe belastingparadijs? Hier de reacties.

    michael_bleek_monaco


    paul_van_splunteren

    Avontuur
    Het HSF Porsche Eindhoven-team van Paul van Splunteren en Simon Frederiks was dit jaar weer van de partij in Monaco. Voor Van Splunteren was het zijn tweede Porsche-avontuur door de straten van het vorstendom. ,,De donderdag begon uitstekend’’, vertelt de eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven over zijn raceweekend. ,,Ik klokte tijdens de vrije training een 20ste tijd. Qua snelheid was ik niet ontevreden en zat ik er aardig bij. Dat gaf vertrouwen voor de rest van het weekeinde.’’

    Vangrail staat te dichtbij
    Tijdens de kwalificatie op de vrijdag verliep het wat minder voor Paul van Splunteren. ,,Ik had al vroeg een touché met de veel te dichtbij staande vangrail’’, grapt de ervaren coureur. ,,Dat leverde wel een tikje in het zelfvertrouwen op. Helaas kwam ik daardoor niet verder dan P23. Ik had graag ietsje meer naar voren gestaan’’, aldus van Splunteren, wiens ploegmaat Simon Ferderiks naast hem op de twaalfde startrij stond.

    'Oeiiiii!'
    ,,Zondag regende het flink. Toen ik wist dat we in die natte, moeilijke omstandigheden moesten racen, dacht ik oeiiiiii!’’, vervolgt Paul van Splunteren. ,,In de derde ronde schoot ik rechtdoor bij Saint Devote. Dat kostte me ongeveer twintig seconden. Daarmee was ik de aansluiting met het veld kwijt. Vervolgens heb ik besloten geen onnodige risico’s meer te nemen en heb ik de wedstrijd met de olympische gedachte uit gereden. Ik heb nu wel de finish gehaald, terwijl ik vorig jaar in de vierde ronde uitviel’’, aldus de man die als 22ste werd geklasseerd, één plaats voor Simon Frederiks. ,,Monaco is lastig rijden en zéker in de regen. Ik heb nu nóg meer respect gekregen voor de Formule 1-jongens, die onder dezelfde omstandigheden nog een klap harder racen.’’

    ‘Hele belevenis’
    Al met al keek Paul van Splunteren met een positieve blik terug op Monaco. ,,Hier racen is een hele belevenis natuurlijk. Sportief had het wellicht beter gekund, maar we hebben absoluut een mooi weekend gehad.’’


    jaap_regen_monaco

    Kapotte ruitenwisser hindert Jaap van Lagen
    Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander van Jaap van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup race op het kletsnatte circuit van Monaco. De Nederlander, die de race als negende vertrok, moest alle zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te houden. Met kunst en vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de finish te brengen. De DAMAC Kadach Racing rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen tiende met 37 punten.

    jaap_van_lagen_monaco

    Remfoutje
    Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit de hemel vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar werd gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen, totdat zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst weigerde. Van Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem wist te passeren. Ondanks dat Van Lagen door de regenspray geen hand voor ogen zag, wist hij verrassend snelle rondetijden te draaien. Hij leek op de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste bocht een remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz hierdoor nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met startnummer 25 uiteindelijk als twaalfde over de meet.

    Drukke racetijden
    Jaap van Lagen: ,,Het was een moeilijke race. Na anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand voor ogen zag. Om geen averij op te lopen, liet ik me terugzakken en verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde er nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik ben heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de rondetijden waren ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima. Achteraf gezien jammer dat we achter de safetycar vertrokken, want hierdoor was inhalen niet mogelijk. De komende week wordt voor mij weer druk. Ik blijf nu nog in Monaco en zal aansluitend gaan testen met de Porsche op Magny Cours. Daarna reis ik af naar het stratencircuit van Pau, waar
    ik opnieuw met de Lada in het FIA WTCC kampioenschap in actie kom.


    p_huisman_monaco

    Mooie inhaalacties Patrick Huisman
    Patrick Huisman eindigde als zesde in Monaco. De viervoudig Supercup-kampioen startte als tiende en werkte zich dankzij vier mooie inhaalmanoeuvres op naar een zesde stek aan de finish. Dankzij dit resultaat scoorde de IRWIN Racing-rijder genoeg punten om naar de negende plaats in de ranglijst op te klimmen.

    Nieuw chassis
    Huisman had in Monaco een nieuwe chassis tot zijn beschikking., Tijdens de vorige race in Turkije was die beschadigd geraakt. Huisman voelde zich direct beter thuis in de Porsche. De eerste vier races had Mr. Supercup namelijk weinig uit zijn auto kunnen halen. Vol vertrouwen probeerde Huisman in de kwalificatie een topvier resultaat neer te zetten. Dat lukte, mede door een miscomminicatie met engineer Patrick de Groot, echter niet en moest Huisman zondag als tiende van start gaan.

    Vrolijke gezichten
    Patrick Huisman was in de regen van de race erg gebrand om zich naar voren te rijden. Hij moest onder de lastige omstandigheden even settelen, maar kon toen goed tempo maken. Hoewel inhalen erg lastig is in Monaco, wist hij dat toch vier keer op fraaie wijze te doen. ,,Ik ben erg blij met mijn wedstrijd’’, stelde Patrick Huisman na afloop. ,,Het lijkt dat we de aanvangsproblemen met de nieuwe Porsche dit seizoen hebben overwonnen. Dat is uitstekend nieuws. Het was mooi om te zien dat er na afloop vrolijke gezichten in het team waren.’’


    26-05-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 2.0: Stef Dusseldorp doet van zich spreken op Brno
    stef_dusseldorp_brno

    Stef Dusseldorp heeft afgelopen weekend op Brno (Tsjechië) een prima visitekaartje afgegeven. De Nederlander, die met Van Amersfoort Racing opnieuw deelnam aan twee races in het sterk bezette Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap, scoorde een fraaie zesde en negende plaats. In het tussenstand van het kampioenschap is Dusseldorp opgeklommen naar de zevende plaats met 65 punten.

    De vrije trainingen op het 5,403 kilometer lange circuit werden door Dusseldorp op vrijdag goed benut. De ochtendsessie werd voornamelijk gebruik om het nieuwe differentieel van zijn bolide in te rijden. Daarna deed de Achterhoeker in de vier uur durende training veel baankennis op en zocht hij naar een goede set-up voor de kwalificaties en races. In de slotfase ging hij voor de eerste keer met nieuwe banden de baan op en wist zijn tijd flink aan te scherpen. Ondanks dat er weinig grip was, eindigde Dusseldorp op een verdienstelijke zesde plaats.

    Glad
    In de middagtraining werden de condities van de baan slechter, waardoor hij niet meer aan de tijden kwam. Dusseldorp eindigde de laatste test met nieuwe banden op plaats zeven. In de kwalificatiesessie die op zaterdag werd gereden, ging de 18-jarige rijder met zijn eerste set nieuwe banden naar buiten. Dusseldorp ging voor een snelle tijd, maar de gladde baanomstandigheden speelden hem nog steeds parten. Met zijn tweede set koos Dusseldorp opnieuw het asfalt en wist zijn snelste tijd flink aan te scherpen. Hij eindigde met een tijd van 1:57.558 op een zevende plaats. Zijn op één na snelste tijd bracht hem eveneens op deze positie voor de afsluitende race.

    Races
    Op zaterdagmiddag kwam Dusseldorp bij de start van de eerste race goed weg. In het duw en trekwerk behield hij zijn positie en wist weg te lopen bij de rijders achter hem. Hij zag zijn voorsprong echter als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen de safetycar op de baan kwam. Wanneer de wedstrijd niet veel later opnieuw werd vrijgegeven, kwam Dusseldorp minder goed weg. Hij voelde de druk van achteren toenemen, maar hield het hoofd koel. Het leek erop dat iemand hem ging verschalken, totdat deze keihard werd getorpedeerd door een rijder achter hem. Dusseldorp wist de gecrashte rijders ternauwernood te ontwijken, maar verloor hierdoor wel twee posities. In de laatste ronde wist hij nog een plekje goed te maken en kwam als achtste over de meet. Doordat Patrick Kronenberger en Michele Faccin na afloop strafseconden kregen toebedeeld, belandde Dusseldorp op de zesde plaats.

    Startblokken
    Ook in de tweede race kwam de inwoner uit Lichtenvoorde goed uit de startblokken. Hij nam in de openingsfase niet te veel risico’s en behield eenvoudig zijn zevende plaats. Dusseldorp won daarna een positie toen Faccin zich verremde. Hij wist zich moeiteloos bij de eerste zes te handhaven, totdat hij problemen kreeg met zijn banden. Naarmate de race vorderde werd de problemen steeds erger, waarbij de stukken rubber eraf vlogen. Vooral de band linksachter had het zwaar te verduren, waardoor Dusseldorp zijn positie niet meer kon verdedigen. Hij eindigde de race uiteindelijk als negende.

    Positief
    Stef Dusseldorp: ”Ik kijk positief terug op het weekend. De goede resultaten die we op Hongarije hadden geboekt, bleken hier op Brno geen uitzondering te zijn geweest. De snelheid was goed en ook in de races wist ik goed mee te knokken. Ik vind het alleen ontzettend jammer dat ik telkens wat posities heb moeten prijsgeven, zonder dat ik daar iets aan kon doen. In de eerste race moest ik uitwijken voor een vliegende auto voor me. In de tweede race hadden we veel problemen met de banden. Het moet wel een productiefout zijn geweest, want meerdere rijders hadden hier flink last van. Desondanks heb ik weer veel punten gepakt en een nieuwe baan leren kennen. Ik kijk daarom met veel vertrouwen uit naar de NEC-races die volgende week op Zandvoort worden gehouden. Ik heb er zin in!”

    Uitslag race 1, Italiaans Formule Renault 2.0, zaterdag 24 mei 2008:
    1. Pál Varhaug, Jenzer Motorsport, 30:48.294
    2. Nicky Sebastiani, it Loox, + 1.979
    3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 7.426
    6. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 9.154

    Uitslag race 2, Italiaans Formule Renault 2.0, zondag 25 mei 2008:
    1. Patrick Kronenberger, Facondini, 31:54.500
    3. Nicky Sebastiani, it Loox, + 13.885
    3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 14.514
    9. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 33.672


    26-05-2008 om 18:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NASCAR:Kasey Kahne verrassend winnaar Coca Cola 600
    De Coca Cola 600 op Lowe’s ,Motor Speedway is voor de NASCAR-fans traditioneel de langste wedstrijd op de kalender en tevens zo’n beetje de tegenhanger van de Indy 500. In het verleden waren er rijders zoals Tony Stewart en Robby Gordon die beide evenementen deelnamen. Maar hiervan was in 2008 geen sprake. Kasey Kahne, die het 52 races zonder overwinning moest stellen werd verrassend winnaar.



    kasey_kahne_lms
    Wederom een goede klassering voor Kyle Busch terwijl Kasey Kahne op weg is
    naar de zege.


    Kahne verrassend winnaar op Lowe’s Motor Speedway
    Lowe’s Motorspeedway schijnt Dodge-coureur Kasey Kahne geluk te brengen. Vorige week won hij de z.g. “All Star”-wedstrijd terwijl hij in oktober 2006 her voor het laatst zegevierde. Aan het einde van de wedstrijd hadden Tony Stewart, Denny Hamlin. Jeff Burton, Dave Blaney en Matt Kenseth de meeste kans om de wedstrijd voor zich op te eisen.

    Na de laatste brandstofstops had Tony Stewart met zijn Joe Gibb Racing Toyota een riante leiding van ruim vijf seconden op zijn achtervolgers. Drie ronden voor het einde sloeg het noodlot voor het team van Joe Gibbs Racing keihard toe. Zowel Tony Stewart, die de leiding in handen had, als zijn teamgenoot Denny Hamlin vielen door bandenproblemen naar de start van het veld terug.. Kasey Kahne: “Dale Earnhardt Jr. en Tony Stewart waren fantastisch. Ik had mijzelf al met een tweede plaats tevreden gesteld. Toen ik Tony Stewart langzamer zag worden, dacht ik dat hij zonder brandstof viel. Ik kon mijn ogen niet geloven.” Kyle Busch met de derde JGR-Toyota eindigde ondanks bandenproblemen en problemen met de wisselstroomdynaamo uiteindelijk toch nog als derde.

    Jeff Gordon eindigde als vierde, terwijl Dale Earnhardt Jr. als vijfde eindigde. Na Kyle Busch enkele weken geleden, maakte Earnhardt jr. zich ditmaal ook niet bijster populair. Omdat hij tijdens een neutralisatie te snel langs een aantal “rescue-auto’s” had gereden werd hij door NASCAR direct naar de 22e plek teruggezet. Toch vond Dale Jr. om de slotfase weer aansluiting bij de koplopers en leek aanvankelijk een kanshebber om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar toen hij in de 298e ronde de muur schampte, werd hij van achteraan door J.J. Yeley aangetikt. Het reduceerde zijn zegekansen aanzienlijk.

    UITSLAG
    1. Kasey Kahne Dodge 400 ronden
    2. Greg Biffle Ford 400 ronden
    3. Kyle Busch Toyota 400 ronden
    4. Jeff Gordon Chevrolet 400 ronden
    5. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 400 ronden
    6. Jeff Burton Chevrolet 400 ronden
    7. Matt Kenseth Ford 400 ronden
    8.Elliott Sadler Dodge 400 ronden
    9. Carl Edwards Ford 400 ronden
    10.David Reutimann Ford 400 ronden

    26-05-2008 om 17:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Scott Dixon houdt het hoofd koel in 92e Indy 500
    De Nieuw Zeelander Scott Dixon heeft voor het team van Chip Ganassi de 92e editie vanaf pole gewonnen. In een door acht neutralisaties gekenmerkte wedstrijd was de Nieuw Zeelander samen met de Braziliaan Vitor Meira één van de weinige rijders die het hoofd koel wist te houden.


    dixon_wint
    Scott Dixon wint de 92e editie van de Indy 500

    Dixon drukt stempel op Indy 500
    In de 92-jarige geschiedenis van de Indy 500 is de Nieuw Zeelander Scott Dixon de 19e coureur die vanaf pole wint. Het team van Chip Ganassi drukte direct vanaf het begin zijn stempel op de wedstrijd. Vooral in de beginfase maakten Scott Dixon en de Brit Dan Wheldon de dienst uit. Door een technisch probleem viel Dan Wheldon in de slotfase van de wedstrijd naar de twaalfde plek terug maar eindigde nog wel in dezelfde ronde als winnaar Dixon. De Nieuw Zeelander reed strategisch gezien een clevere wedstrijd en liet zich in het middengedeelte van de race om twee redenen terugvallen Ten eerste om ethanol te sparen en ten tweede “om te kijken hoe mijn auto zich in het verkeer gedroeg” verklaarde Dixon na de belangrijkste zege uit zijn carrière. De start van de 92e editie kende een vlekkeloos verloop waarbij beide Ganassi auto’s direct de leiding pakten, gevolgd door Andretti Green-coureur Tony Kanaan en Ryan Briscoe van Team Penske.

    Neutralisaties teisteren Indy 500
    Helaas werd de 92e editie van de Indy 500 door acht neutralisaties gekenmerkt
    Newman Haas-coureur Bruno Junqueira zorgt in de zevende ronde voor de eerste neutralisatie doordat hij zijn achteruitkijkspiegel verliest. Terwijl iedereen naar binnenkomt, blijft de Braziliaan nog even doorrijden om zo min mogelijk positie te verliezen. De Newman Haas-coureur eindigt teleurstellend als 20e. Zijn teamgenoot Graham Rahal zorgt in de 36e ronde voor de tweede neutralisatie. De Indy-rookie rijdt iets te hoog en raakt de muur. Voor Rahal is de wedstrijd definitief voorbij. Tijdens deze neutralisatie vliegt de bolide van A.J. Foyt in de pitlane tijdens het bijvullen van de ethanol in brand. Het onzichtbare vuur wordt snel gedoofd. Met 20 ronden achterstand op winnaar Dixon wordt de Amerikaan als 21e geklasseerd en is daarmee de laatste deelnemer die rijdend over de finish komt. Ook tijdens de kwalificaties had de auto van Foyt IV al een keer in brand gestaan.

    Vervolgens zorgen Marty Roth en Conquest-coureur Jaimie Camara voor de volgende twee neutralisaties. Camara raakt de muur zelfs tweemaal vrij hard, maar kan de Conquest bolide zonder kleerscheuren verlaten evenals Marty Roth.



    dixon_indy
    Scott Dixon drukt zijn stempel op de Indy 500 in 2008

    Tony Kanaan
    Als AGR-coureur Tony Kanaan in de 94e ronde de leiding neemt gaat er een spontaan gejuich op. De Braziliaan heeft de Indianapolis Motor Speedway vaak met een gebroken hart verlaten en 2008 is geen uitzondering. In de 106e ronde wordt Kanaan het slachtoffer van een incident waarbinnen de Andretti Green gelederen nog lang over gesproken gaat worden. Teamgenoot Marco Andretti geeft zijn Braziliaanse teamgenoot te weinig ruimte waarop zijn Dallara de muur toucheert en vervolgens naar links trekt. Sarah Fisher, die tijdens de eerste neutralisatie al in de “warm-uplane” in de pitlane was gespind werd het onschuldige slachtoffer van de AGR-coureurs. Sarah Fisher: “Ik geloof niet dat dit bepaald mijn dag was.”

    Voor de zevende achtereenvolgende keer eindigt de Indy 500 voor Tony Kanaan in een zware teleurstelling. Hoewel de Braziliaan zich wist te beheersen kookte hij van woede. Kanaan: “Ik kwam in de vuile lucht, maar ik denk niet dat hij erg blij is. Ik had geen keuze, ik hoop dat hij de wedstrijd wint en dan spreek ik hem nog wel. Wij lossen onze problemen binnenskamers op.” Bij Andretti Green Racing was men niet bepaald gelukkig met deze situatie. Juist als men de neutralisatie wil opheffen breekt er iets af aan de auto van Jeff Simmons.“Ik wilde mijn banden opwarmen en toen lag ik in de muur” aldus Simmons.

    indy_strijd_kop
    Felle strijd om de kop tussen Marco Andretti, Scott Dixon en Mario Moraes

    Andretti pakt de kop
    Bij de herstart in de 117e ronde liet Scott Dixon zich iets terugvallen, terwijl Marco Andretti de leiding pakte. In de top 10 vochten Danica Patrick en Helio Castroneves op dat moment een verbeten duel uit, terwijl Dan Wheldon langzaam aan het terugvallen was. Zowel Castroneves als Briscoe, die beiden iets teruggevallen waren vonden op dat moment weer aansluiting bij de koplopers. In de 132e ronde komt het definitieve einde voor het team van Newman Haas als de Brit Justin Wilson van de baan zeilt. Voor het team van Newman Haas eindigt de terugkeer in de Indy 500 in een zware teleurstelling.

    Alex Lloyd
    De Brit Alex Lloyd zorgde in de 150e ronde voor een crash die serieuze gevolgen had kunnen hebben indien zich meer auto’s in de pitlane hadden bevonden. Bij het opkomen van het rechte stuk verloor de Brit de controle over zijn bolide en vliegt zonder iets te raken vrijwel ongeremd de pitlane in. De Brit kon ongedeerd zijn gestrande bolide verlaten. Juist op het moment dat Tomas Scheckter met de semi-officiële Penske-bolide van Jay Penske de aanval wil inzetten moet hij met versnellingsbakproblemen aan de kant. Ook Dan Wheldon verliest in deze fase het contact met de koplopers.

    danica_indy
    Danica Patrick is woedend op Ryan Briscoe en Team Penske

    Vrouwendrama’s
    Buddy Lazier en Milka Duno zorgen in de 169e ronde voor de laatste neutralisatie. Lazier, die eigenlijk al een waarschuwing had gekregen wegens “te langzaam rijden” toucheert Milka Duno, die haar bolide wonderwel uit de muur weet te houden. Deze situatie leidt voor vrijwel iedereen de laatste beslissende strategische stop in. Voor publieklieveling Danica Patrick gaat het in de pitlane volledig fout als Penske-coureur Ryan Briscoe haar vol in de pitlane ramt. Voor beiden is de 92e editie van de Indy 500 verleden tijd. Securitymensen weten ternauwernood te voorkomen dat Patrick nog tijdens de wedstrijd bij het Team van Penske verhaal gaat halen. “Laat die Briscoe maar naar mij toekomen” snauwt zij een reporter toe. Het kan niet ontkend worden dat het anders zo efficiënt werkende Penske-Team liet bij deze stop inderdaad een steekje liet vallen.

    pitlane_chaos
    Aan chaotische toestanden in de pitlane was er in 2008 geen gebrek

    Eindsprint
    Opvallend was het sterke optreden van Mario Moraes en Ed Carpenter in deze fase van de wedstrijd. Moraes greep zelfs even de kop, maar viel na een touché met de muur naar de staart van het veld terug. Ed Carpenter, de stiefzoon van Indianapolis Motor Speedwayeigenaar Tony George reed een uitstekende wedstrijd en reed enkele ronden op kop. Uiteindelijk eindigde Carpenter uitstekend als vijfde voor het team van Vision Racing, eveneens eigendom van Tony George. Bij de laatste herstart greep de Braziliaan Vitor Meira de leiding maar werd direct door Scott Dixon afgetroefd. Helio Castroneves kreeg in de slotfase een waarschuwing van de wedstrijdleiding omdat hij Marco Andretti teveel afblokte. Even kreeg Andretti de kans om aansluiting bij Meira te vinden, maar viel direct weer terug. Hoewel Meira nog één slotaanval inzette, stabiliseerden de eerste posities zich in de laatste drie ronden met Scott Dixon als verdiende winnaar. Hoewel Marco Andretti als derde eindigde werd hij door zijn team niet bepaald met open armen ontvangen. Van de Champcar-afvaardiging eindigden Oriol Servia en Will Power respectievelijk als elfde en dertiende. De Japanner Hideki Mutoh eindigde als zevende en is daarmee de beste Rookie in 2008.

    UITSLAG
    1. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
    2. Vitor Meira Dallara Honda 200 ronden
    3. Marco Andretti Dallara Honda 200 ronden
    4. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden
    5. Ed Carpenter Dallara Honda 200 ronden
    6. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
    7. Hideki Mutoh Dallara Honda 200 ronden
    8. Buddy Rice Dallara Honda 200 ronden
    9. Darren Manning Dallara Honda 200 ronden
    10.Townsend Bell Dallara Honda 200 ronden

    vitor_meira
    Vitor Meira was andermaal dichtbij zijn eerste IRL-overwinning maar kwam iets te
    kort

    26-05-2008 om 17:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamilton wint in het casino van Monaco
    Lewis Hamilton heeft in het prinsdom Monaco de zeer spectaculaire race gewonnen. De race startte in de regen, waardoor een aantal coureurs in de fout gingen, waaronder ook Hamilton. Ondanks een fikse aanraking met de vangrail bracht hij de McLaren Mercedes F1 uiteindelijk wel als eerste over de finish, voor Kubica en Massa. Door zijn overwinning pakte eveneens de leiding in het kampioenschap over.

    Bij de opwarmronde kwam Heikki Kovalainen niet weg van zijn vierde startplaats en werd achteruit de pitstraat ingeduwd. Hierdoor moest de Fin vanuit de pitstraat starten en leek zijn race bij voorbaat over.



    In de regen kwamen alle coureurs goed weg bij de start. Alle coureurs begonnen de race op intermediates met uitzondering van Nelsinho Piquet. De Braziliaanse Nederlander startte als enige op full-wets. Lewis Hamilton had een goede start en kon direct Raikkonen passeren. In de eerste ronde bleef iedereen op de baan, Jenson Button reed achterop de BMW van Heidfeld waardoor hij zijn voorvleugel moest laten vervangen in de pitstraat. In de derde rond verloor ook Timo Glock zijn voorvleugel na een spin bij het opkomen van het rechte stuk. In de pitstraat liet de Duitser direct zijn banden vervangen voor full-wets.

    Na vijf ronden heeft Massa een voorsprong van drie seconden op Hamilton, die al zeven seconden voorligt op Raikkonen. Kubica en Alonso liggen op P4 en P5 en rijden veel betere tijden dan de regerend wereldkampioen. Bij uitkomen van het Tabak komt Hamilton in aanraking met de muur waardoor zijn achterband beschadigd raakt. In de pits kiest hij ervoor om op intermediates te blijven rijden.
    In de zevende ronde is het even chaotisch. Bij het casino verliest Alonso de controle over zijn Renault en ook hij beschadigd zijn achterwiel. Bij de pitstop wisselde de Spanjaard wel naar full-wets. Ook de race voor Coulthard is vroegtijdig over. Bovenaan de heuvel gleed de achterkant van zijn bolide weg en zette hem aan de rechterkant in de vangrail. Enkele seconden later gebeurde Sebastien Bourdais exact hetzelfde en reed in de achterkant van Coulthard.

    Door de rotzooi en bolides op de baan kwam de safetycar naar buiten voor twee ronden. Bij de herstart was het Massa die gemakkelijk de leiding behield, voor Raikkonen, Kubica, Hamilton en Heidfeld.
    Tien ronden na de start kreeg Kimi Raikkonen een drive through-penalty opgelegd vanwege het te laat monteren van zijn banden op de startopstelling. De Fin kwam terug als vierde op de baan. Fernando Alonso was de snelste man op de baan op zijn full-wets maar zat klem achter Heidfeld. Na dertien ronden probeerde de Spanjaard Heidfeld te passeren in de hairpin. Echter zat Alonso niet volledig naast de Duitser en hierdoor kwam de BMW-coureur dwars op de baan te staan. De Spanjaard verloor zijn voorvleugel en moest opnieuw naar de pits. Achter de stilstaande coureurs ontstond een ophoping van zo’n tien coureurs en hierbij verloor ook Rosberg zijn voorvleugel na een aanraking met Kovalainen.



    In de vijftiende ronde ging leider Massa in de fout bij het insturen van Sainte Devote en ging rechtdoor. Vanwege de ruime uitloopstrook raakte zijn Ferrari niet beschadigd, maar nam Kubica wel de leiding over. Heidfeld had een lekke achterband als resultaat van zijn aanrijding met Alonso twee ronden eerder en ook hij moest naar de pitstraat. Bij het terugkomen op de baan werd Heidfeld op een ronde gezet door zijn leidende teamgenoot.

    Na twintig ronden is het Kubica aan de leiding, voor Massa, Hamilton, Raikkonen, Webber, Sutil, Trulli, Barrichello. Kovalainen is opgeklommen naar de twaalfde stek. Op dit moment in de race waren de intermediates in het voordeel, aangezien de coureurs op full-wets tijd verloren ten opzichte van de coureurs om zich heen.

    Na vijfentwintig ronden ging Massa terug naar de leiding op het moment dat Kubica zijn eerste pitstop maakte. De Pool kwam terug op de derde stek, achter Massa en Hamilton. Raikkonen leek ook voor Kubica te komen, echter ging de Fin ook rechtdoor op dezelfde plaats als eerder in de race zijn teamgenoot Massa. De Fin beschadigde echter wel zijn neus en moest zich melden in de pitstraat. Raikkonen komt terug op de zesde stek, achter Webber en Sutil.

    In de 32ste ronde kwam leider Massa naar binnen voor zijn eerste pitstop maar wist bij het uitkomen van de pitstraat wel voor Kubica op de baan terug te komen. Hamilton was nu de leider in de race met een voorsprong van ruim dertien seconden op Massa. Dat Sutil zich thuis voelde op het natte circuit bewees hij door in de 37ste ronde de snelste raceronde te noteren.

    Met veertig ronden te gaan spinde Glock opnieuw, ditmaal in de Mirrabeau. Hierdoor verloor hij drie plaatsen maar leek door te kunnen. In dezelfde ronde zette Fisichella zijn bolide stil bij het uitrijden van de pitstraat. Leider Hamilton ging harder en harder en nam steeds meer voorsprong op achtervolger Massa. Met 37 ronden te gaan had de Brit ruim 22 seconden voorsprong op de Braziliaan. Kubica reed zijn rondjes op een achterstand van bijna zes seconden van Massa.



    Met 33 ronden te gaan nam Fernando Alonso als eerste de gok door op droogweer-banden te vertrekken. Echter werd er binnen zes ronden regen voorspelt. Een ronde later kwam ook Piquet naar binnen voor een bandenwissel van full-wets naar droogweer-banden. Echter reed Alonso rondetijden die zes seconden langzamer waren dan de top van de wedstrijd. Ook Webber nam de gok vanaf de vierde stek. Of dit een goede beslissing was is de vraag. Nelsinho Piquet schoot aan het einde van het rechte stuk rechtdoor en zette zijn bolide in de banden.

    Robert Kubica reed snelle tijden en won per ronde zo’n twee seconden op Massa voor hem. Veel coureurs schakelden over op droogweer-banden, waaronder Glock en Button. Van de topteams was het Kovalainen die als eerste overstapte op de slicks met nog 27 ronden te gaan. Op dit moment in de race kwamen de droogweer-banden in dezelfde tijden als de intermediates. Hamilton bleef maar tijd pakken ten opzichte van Massa en Kubica en had ondertussen een voorsprong van ruim 35 seconden. Met vijfentwintig ronden te gaan maakte Kubica zijn stop en ook hij ging over op droogweer-banden. De regen lijkt uit te blijven waardoor nagenoeg iedereen overgaat op de slicks, waaronder ook Hamilton. Ondanks zijn stop bleef de Brit aan de leiding met een voorsprong van 20 seconden op Massa.



    Met 22 ronden te gaan maakte Massa zijn stop en ging over op de zachte band. De Braziliaan had een momentje bij het uitgaan van de pitstraat waardoor Kubica nipt de tweede stek kon overnemen. Stand na 58 ronden: Hamilton aan de leiding, voor Kubica, Massa, Sutil, Raikkonen, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Rosberg.

    Met zeventien ronden te gaan crashte Rosberg hevig bij uitkomen Zwembad waar hij te veel over de curbs gaat en de controle verloor. Door de vele rotzooi op de baan kwam de safetycar naar buiten. Hierdoor verloor Hamilton zijn ruime marge van veertig seconden op Kubica en bleef er een sprintrace van enkele ronden over. Tijdens de neutralisatieperiode werd duidelijk dat de 78 ronden niet volledig verreden zouden worden binnen de maximale tijd.

    Op het moment dat de safetycar naar binnen kwam waren er nog elf minuten over. Hamilton behield de leiding tijdens de herstart, op het moment dat zelfs het zonnetje doorbrak. In de eerste ronde na de herstart maakte Raikkonen een megafout bij uitkomen van de tunnel. De Fin verloor de controle over zijn bolide en kleunde achterin bij de Duitser. Raikkonen kan zijn race vervolgen na het halen van een nieuwe neus, echter is de race van Sutil van P4. De Fin komt terug op de baan als negende, met nog acht minuten te gaan. Door het wegvallen van beide coureurs was het Webber op P4, voor Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen. In de laatste ronden gebeurde er geen noemenswaardige dingen meer, waardoor Hamilton de overwinning pakte voor Kubica, Massa, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen.

    26-05-2008 om 00:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs