Pim van Riet heeft de eerste race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup
tijdens de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort gewonnen. Ronald
Morien begon net als tijdens de Paasraces van pole position, maar deze
keer moest hij genoegen nemen met de tweede plaats.
Morien profiteerde van té close racing tussen Sebastiaan
Bleekemolen en Hoevert Vos, die in de beginfase om de tweede plaats
vochten. Melvin de Groot eindigde als derde.
Robert van den Berg was op vrijdag de snelste tijdens de
kwalificatietraining, dat betekende dat hij in de eerste race vanaf de
achtste startpositie moest vertrekken. Ronald Morien liet de achtste
tijd noteren en stelde aldus de pole position veilig. Pim van Riet
vertrok vanaf de tweede startplek, met achter zich Melvin de Groot en
Hoevert Vos.
De race duurde deze keer geen 45 minuten, zoals gewoonlijk, maar
slechts twaalf rondjes. Met zes races, naast de kwalificatietrainingen,
zat het zaterdagprogramma al vol genoeg.
Duel met twee verliezers
Bij de start behield Morien de leiding, maar hij moest al snel zijn
meerdere erkennen in Pim van Riet. De nieuwe raceleider sloeg snel een
gaatje met de rest van het veld. Hij profiteerde optimaal van het duel
tussen Hoevert Vos en de vanaf de zevende startplek naar voren
geschoten Sebastiaan Bleekemolen, die hun Clio in de derde ronde langs
Morien stuurden.
Sebastiaan drong sterk aan bij Hoevert, tot het in de vijfde ronde fout
ging. De twee raakten elkaar, waarna Bleekemolen moest opgeven en Vos
ver terugviel.
Ronald Morien profiteerde, hij nam de tweede plek over. Hij werd op
zijn achterbumper gevolgd door Melvin de Groot, die onder zware druk
stond van Addie van de Ven. De achtervolgers Paul Vahstal, Robert van
den Berg, Christiaan Jorissen en Michael Bleekemolen zaten op het
vinkentouw.
Close racing
Terwijl Van Riet zijn voorsprong kon uitbouwen tot een seconde op drie,
werd er achter hem om elke millimeter gevochten. De genoemde groep,
later aangevuld met Sandra van der Sloot en Mickey Bertram, reed als
aan een touwtje over het circuit.
Niemand maakte een foutje, waardoor er nauwelijks positiewisselingen
plaatsvonden. Morien eindigde aldus als tweede, voor De Groot en Van de
Ven.
Trainingproblemen
Voor de kwalificatie heb ik mijn auto niet goed voor
elkaar, aldus winnaar Van Riet achteraf. Door een gelukje
kwam ik toch op de eerste startrij terecht en dat heb ik optimaal
uitgebuit. Pim reed de snelste raceronde en dat leverde hem een
extra puntje op.
Pim van Riet was een maatje te groot voor mij,
analyseerde Ronald Morien zijn race. Ik heb een probleem met
mijn rempunt voor de Tarzanbocht; ik rem daar te vroeg. Sebastiaan en
Hoevert profiteerden daarvan, maar die twee plaatsen kreeg ik later
weer terug. Melvin drong vervolgens sterk aan, maar ik kon mijn positie
goed verdedigen.
Melvin de Groot sprak van een leuk gevecht met Morien.
Ik was sneller, maar ik wilde niet teveel risicos
nemen. In de beginfase koos hij ook eieren voor zijn geld.
Ik liet Hoevert erlangs, hij zat flink bij mij te drukken. Ik
liet de aanval aan Sebastiaan over. Ik zag het misgaan.
Dat is drie
Mickey Bertram won voor de derde keer in vijf races de strijd om de
Olympia Cup. René Steenmetz, tweede in de tussenstand, eindigde
als tweede. De derde podiumplek was voor Peter Bergervoet.
Uitslag:
1. Pim van Riet, 12 ronden in 24:01.249
2. Ronald Morien, op 2.958
3. Melvin de Groot, op 3.084
4. Addie van de Ven, op 3.562
5. Robert van den Berg, op 3.757
6. Christiaan Jorissen, op 5.672
7. Paul Vahstal, op 6.630
8. Michael Bleekemolen, op 6.947
9. Sandra van der Sloot, op 7.254
10. Mickey Bertram, op 7.770
Voor de tweede keer dit seizoen is een race van de Dutch
Supercar Challenge gecanceld. Was het tijdens het eerste raceweekend op
de Duitse Nürburgring nog de mist die voorkwam dat het veld van
start kon gaan, vandaag zorgde een zware crash waarin onder andere
Joost den Ouden, Laurens Gooshouwer, Willy Angenent en nota bene de
safetycar betrokken waren ervoor dat de race al na twintig minuten werd
afgebroken.
De race begon goed, met veel gevechten in de verschillende divisies.
Het was Arjan van der Zwaan die het beste wegkwam bij de start. Hij
werd de eerste gevolgd door Cor Euser en het duo Riley/Flux. Een
spannend schouwspel ontstond waarin Cor Euser na een aantal ronden aan
het langste eind dacht te trekken. Aan het einde van het rechte stuk na
Eau Rouge wist Euser de DTM Audi TTR van Van der Zwaan in te halen
waarna de Marcos-coureur een aantal seconden weg kon lopen bij zijn
naaste concurrenten.
Na twintig minuten ging het echter fout achterin het veld. Omdat de
Porsche van Jan Willems op een gevaarlijk punt in de banden tot
stilstand was gekomen werd besloten om de safetycar de baan op te
sturen. Deze maakte echter de fout door niet voor Euser maar voor Arjan
van der Zwaan de baan op te komen. Euser rijdt door en creëert al
binnen een aantal bochten een flink gat ten opzichte van zijn
concurrentie. De wedstrijdleiding besluit daarop om de safetycar terug
te laten vallen in het veld en om op die manier een ronde later alsnog
Euser op te vangen.
In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar
uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont,
het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om
het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend
met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich
ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW
Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de
auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met
de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de
BMWs van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos
Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook
zij schrokken van het hele gebeuren en sommige autos elkaar niet
meer konden ontwijken.
Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet
rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de
safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar
verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen
zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht.
Door de vele brokstukken op de baan en de toestand van de coureurs
heeft de wedstrijdleiding besloten om de verdere wedstrijd te cancelen.
De race van morgen (zondag) wordt aangevangen in dezelfde
startopstelling als de zaterdagrace.
F3 Euro Series: James Jakes wint, Van der Zande na prachtige inhaalrace achtste
James Jakes leidde het veld in Pau van start tot finish
Chaotisch is nog een vriendelijke kwalificatie voor het verloop
van de eerste Formule 3-race in Pau. Op de na regen opdrogende baan
crashte de ene na de andere deelnemer, terwijl tal van anderen het
geluk hadden om van deze uitvallers te profiteren en veel plaatsen goed
te maken, simpelweg door op de baan te blijven. Daartoe behoorde Renger
van der Zande, die vanaf de 24e plaats startte en als achtste over de
eindstreep kwam, normaliter in de Formule 3 een nagenoeg onmogelijke
opgave. De Brit James Jakes, vorig jaar winnaar in Magny-Cours,
behaalde zijn tweede zege in de Euro Series, gevolgd door Edoardo
Mortara en Jon Lancaster.
Vanaf pole pakte James Jakes zonder problemen de leiding, gevolgd door
Edoardo Mortara en Nico Hülkenberg. In de tweede ronde ging Mika
Mäki rechtdoor de bandenstapel in. Eerder al waren Shabaan en
Klingman uitgevallen, later volgden ook Götz, Dillmann, Cheng,
Campos, Kimball, Waldschmidt, Gonzales, Hülkenberg en Vernay. De
auto van Vernay, die na contact met de muur strandde, stond zo
ongelukkig in de snelle passage na Beaumont, dat de wedstrijdleiding in
de 13e ronde de safety-car de baan op stuurde, waarmee ook alle andere
gestrande autos geborgen konden worden. Na drie ronden volgde de
herstart halverwege de race waren er nog maar 17 van de
gestarte 30 autos in de strijd
In de 17e ronde trof het ongeluk ook Van der Zande: in de bocht Oscar
werd hij aangereden door de Fransman Jules Bianchi, die vanmorgen al
voor de rode vlag in de kwalificatie zorgde. In tegenstelling tot
Bianchi kon Van der Zande echter de strijd vervolgen. In de 18e ronde
kwam het tot een aanrijding tussen Plowman en Janis, die vervolgens ook
nog Sam Bird meenamen. Opnieuw kwam de safety-car in actie, in ronde 21
werd de race hervat. Toen waren er nog 13. Een ronde later schoot Niall
Breen rechtdoor in Foch, Renger van der Zande was op da moment al
tiende en vocht een fraai duel uit met de Duitser Michael Klein voor
hem. Korte tijd later ging Richard Philippe op hoge snelheid zelf in de
rondte. In de 26e ronde ging Koudai Tsukakoshi rechtdoor onder het
viaduct bij Beaumont, waarmee er nog maar tien autos in de
strijd waren en Van der Zande als achtste voorlopig op pole stond voor
de race van morgen.
In de laatste drie ronden gebeurde er niks meer, zodat James Jakes won,
voor Edoardo Mortara en Jon Lancaster. Mortara nam daarmee de leiding
in de tussenstand van het kampioenschap over, de Italiaan heeft nu een
voorsprong van acht punten op de Fin Mika Mäki. Het is bovendien
voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 3 Euro Serie dat een
rijder met een Volkswagenmotor het klassement aanvoert. Renger van der
Zande eindigde inderdaad als achtste en mag daarmee morgen vanaf pole
vertrekken. Na de verprutste kwalificatietraining van vanmorgen had hij
zelf nooit zon resultaat verwacht: Dit had ik niet kunnen
of durven dromen, aldus Van der Zande. Het was echt de
gaafste race uit mn hele leven! Ik heb alles meegemaakt: heb
vijf man geraakt, drie keer de muur geraakt, mijn voorvleugel was krom,
ik ben van achteren aangereden, heb zelfs stilgestaan en ben toen
geholpen door een marshal, waarna ik mn auto in zn
achteruit moest zetten om weer de baan op te komen Wat een
ongelooflijke race! Mooi is natuurlijk dat ik morgen vanaf pole start,
zien wat er dan gebeurt!
Uitslag:
1. James Jakes (GBr), Dallara-Mercedes, 29r. in 41.06,198 (gem. 116,91 km/u)
2. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, op 0,662
3. Jon Lancaster (GBr), Dallara-Mercedes, op 1,251
4. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Volkswagen, op 4,584
5. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes, op 6,305
6. Dani Clos (Spa), Dallara-Mercedes, op 8,062
7. Michael Klein (Dui), Dallara-Mercedes, op 8,776
8. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, op 9,769
uitgevallen: Henki Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes (van de baan)
WTCC: Augusto Farfus behaalt eerste pole van het seizoen voor BMW
Augusto Farfus op weg naar zijn eerste pole van het seizoen
Vorig jaar haalde hij de bladen in Pau met ongetwijfeld de
meest spectaculaire crash van het jaar. Ditmaal verliep de kwalificatie
op het stratencircuit een stuk beter voor Augusto Farfus: twee minuten
voor het eind van de drie kwartier durende kwalificatietraining reed de
Braziliaan zijn BMW 320si naar de snelste trainingstijd en behaalde
daarmee de eerste pole van het seizoen voor BMW. Achter Farfus staat
een kwartet van SEAT-rijders met Yvan Muller, Jordi Gené,
Gabriele Tarquini en Rickard Rydell op de plaatsen twee tot en met
vier. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn SEAT Leon met
benzinemotor als dertiende, Jaap van Lagen had te maken met
wegliggingsproblemen in zijn Lada en reed de op twee na laatste tijd,
voor de Rus Shapovalov en de Turk Okyay, die beide de maximale
kwalificatietijd van 1.27,697 minuten overschreden.
Gemor in het SEAT-kamp Voorafgaand aan het weekend in Pau was er heel wat gemor in
het SEAT-kamp, nadat de FIA had aangekondigd met onmiddellijke ingang
het basisgewicht van de BMWs en de Honda Accord met
respectievelijk 15 en 20 kilo te verlagen. In de tijdtraining bleek
echter dat de SEAT Leon TDIs ook zonder gewichtsverlaging nog
heel competitief zijn. Yvan Muller reed de snelste tijd, voerde lang
het veld aan en wist daarna zijn eigen snelste rondetijd andermaal te
verbeteren. Ook het gemak waarmee Jordi Gené en Gabriele
Tarquini weer naar voren wisten te rijden, sprak een duidelijke taal.
En waarschijnlijk rijden ze nog niet eens met maximale
turbodruk, aldus een WTCC-insider.
Ook 70 kg zwaarder dan de BMW: de SEAT Leon TDI van Rickard Rydell
Farfus' BMW 70 kg lichter dan Mullers SEAT Dat Augusto Farfus twee minuten voor het eind van de sessie
nog de pole-position voor de neus van de SEAT-fractie wegkaapte, zorgde
weliswaar voor weinig enthousiasme bij de Spanjaarden, maar het feit
dat enerzijds het verschil met Yvan Muller slechts twee honderdsten van
een seconde bedroeg en anderzijds de auto van Farfus in Pau niet minder
dan 70 kilo lichter is dan de SEAT van Muller, is ongetwijfeld meer dan
een schrale troost en toont bovendien aan hoeveel potentieel er,
ondanks het extra gewicht, nog in de diesel-SEATs zit. Voor de
volledigheid: de diesels van Gené, Tarquini en Rydell zijn zelfs
respectievelijk 81, 103 en 70 kilo zwaarder dan de BMW van Farfus.
Opluchting zichtbaar bij Farfus
Bij Farfus was de opluchting zichtbaar. Natuurlijk werd er het nodige
van hem verwacht, omdat hij afgezien van Zanardi die een extra
gewichtsbonus van 15 kilo meekreeg met de lichtste fabrieks-BMW
in het veld rondrijdt. Vorig jaar beleefde hij een enorme klapper in
Pau en ook dit jaar ging het aan het eind van de sessie tijdens zijn
eerste snelle ronde mis, toen hij met de rechterkant van zijn auto de
vangrail raakte en de rechter zijspiegel daarbij verloor. Toen
moest ik even terugdenken aan de crash van vorig jaar, maar gelukkig
was het dit keer veel minder ernstig, aldus Farfus. Dat zijn
auto verder niet onder de actie geleden had, bewees hij door direct
daarna de snelste rondetijd te laten aantekenen. Het enige serieuze
ongeval kwam op naam van de Turkse coureur Ibrahim Okyay, die al aan
het begin van de sessie in aanvaring kwam met de beide
Engstler-teamgenoten Engstler en Romanov en daardoor voor de eerste
bocht aan de rechterkant van de baan in de vangrail belandde.
Tom Coronel over de kerbstones op weg naar de dertiende trainingstijd
Coronel: "Meer zit er gewoon niet in"
Snelste Chevrolet-rijder in de kwalificatie van Pau was Rob Huff, die
de zesde tijd realiseerde, gevolgd door wereldkampioen Andy Priaulx als
tweede BMW in het klassement. Tom Coronel behaalde de dertiende plaats
en was realistisch: Meer zit er gewoon niet in. Op zijn
snelste ronde werd hij wel even opgehouden door Porteiro, wat hem wat
tijd kostte. Bij het Russian Bears-Lada-team zit men duidelijk verder
van de kopgroep af dan in Valencia. Jaap van Lagen kwam niet minder dan
4,725 seconde tekort op de snelste tijd van Farfus en dat is gewoon
teveel. We krijgen het nog niet voor elkaar, aldus de
Wekeromse rijder.
Uitslag:
1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1.21,960
2. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, 1.21,980
3. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 1.22,276
4. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1.22,449
5. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI, 1.22,494
6. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, 1.22,511
7. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1.22,679
8. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, 1.22,790
13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 1.23,106
23. Jaap van Lagen (Ned), Lada 110, 1.26,685
Blik van boven op het stratencircuit in Pau, waar de Formule 3 Euro Serie traint
Ook dit weekend zijn er weer tal van interessante
autosportevenementen: de Jubileumraces op Zandvoort, de testdag in Le
Mans en de traditionele "Grand Prix Automobile de Pau", waar naast de
WTCC en de International Formula Master dit jaar ook de Formule 3 Euro
Series weer in actie komt, na een afwezigheid van twee jaar. Uw
verslaggever kan dit jaar, omdat nagenoeg alle WTCC- en DTM-races
samenvallen, helaas alleen maar naar Pau en Macau om het WTCC te
volgen, maar dat zijn natuurlijk bepaald niet de slechtste evenementen
op de kalender... Stratencircuits zorgen altijd voor extra spektakel,
en Pau is een van de meest historische races in de geschiedenis van de
sport.
Inherent aan een stratencircuit is dat er veel schade gereden wordt. Zo
doen de afsleepdiensten goede zaken, zoals hier bij de Franse Formule
3-coureur Jules Bianchi, die zowel in de kwalificatie als in de race
crashte.
Met veel bezoekers is het evenement ongetwijfeld goed voor de lokale
economie, net als de historische Grand Prix, die vorige week verreden
werd. Maar niet iedereen is er even enthousiast over, hetgeen blijkt
uit dit spandoek met daarop de vraag: "De Grote Prijs, tegen welke
prijs?", te zien op een huis langs het parcours.
Vanuit het enorme park rondom het "Palais Beaumont" zijn diverse punten
van de baan goed bereikbaar en te zien. Zo stonden vanmorgen tijdens de
Formule 3-kwalificatie de rijders van de Franse "Autosport Academy",
die in Pau met hun eigen formulewagenklasse rijden, allemaal achter het
hek om de verrichtingen van de Formule 3-rijders te volgen.
Wie lekker wil eten, kan in Frankrijk natuurlijk goed terecht. Zoals
bij het lokale filiaal van "Maître Kanter", een keten die wordt
gerund door de gelijknamige bierbrouwerij uit de Elzas. Hier
WTCC-coureurs Coronel, Huff en Van Lagen (vlnr) op het terras.
Naast de gebruikelijke Elzasser specialiteiten (choucroute, ofte wel
zuurkool, en Flammküche), kan men bij "Maître Kanter" ook
heel goed terecht voor een "Plateau fruits de mer" met allerlei
overheerlijke zeevruchten. Jaap van Lagen kijkt al verlekkerd, collega
Rick Winkelman van RTL en "De Telegraaf" kijkt wat bedenkelijker bij
het zien van al die schaal- en schelpdieren. Het smaakte overigens
uitstekend, dank u.
WTCC: Tielemans rijdt niet, BMW's en Honda rijden lichter
Olivier Tielemans rijdt dit weekend niet in Pau
Olivier Tielemans ontbreekt dit weekend bij de zesde en zevende
race van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit in het
Zuid-Franse Pau. Als officiële verklaring bij monde van Dominik
Greiner, teammanager van Tielemans' team Wiechers Sport, geldt dat onze
landgenoot last heeft van "een klein gezondheidsprobleem". We hebben
uiteraard getracht Tielemans te bereiken, maar tot nu toe nog zonder
resultaat. Als vervanger neemt de 33-jarige Fransman Laurent Cazenave
plaats achter het stuur van de geel-witte BMW van het team uit het
Noord-Duitse Nienburg. Voor Cazenave, die al veel ervaring opdeed in
Franse nationale raceklassen en het circuit in Pau goed kent, wordt het
zijn eerste optreden in het WTCC.
Verder maakte het toerwagenbureau van de FIA voorafgaand aan het vierde
WTCC-raceweekend van het seizoen bekend dat er voor de Honda Accord en
de BMW's 320si is besloten tot een gewichtsvermindering. De Honda,
ingezet door N-Technology, mag vanaf Pau 20 kg lichter worden. Het
gewicht van de BMW's wordt met 15 kg gereduceerd. Bij SEAT is men
bepaald niet blij met deze maatregelen. "Het is wel een eer dat de FIA
onze auto als zo goed beschouwt", meldde het Spaanse merk in een
persverklaring. "Maar vanaf nu gaan we onze positie in het WTCC wel
overwegen, voor nu en voor de toekomst."
Jeroen Reijntjens en Carlo Kuijer kunnen tijdens het komende
weekeinde in Spa rekenen op extra paardenkrachten in hun Opel Astra V6.
Tijdens de vorige race in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar
Challenge, kwamen de coureurs van Team Divitec Racing nog wat vermogen
te kort.
Dankzij motorenpartner Duramotor en hoofdsponsor Divitec Nederland
B.V., verwachten Reijntjens en Kuijer de aansluiting te vinden met de
concurrentie. Reijntjens: "We hadden het anders moeilijk gekregen op
Spa, omdat het echt een vermogencircuit is. Er zijn wel technische
bochten, maar verder is het een motorisch verhaal. Met het nieuwe extra
vermogen zijn we een stuk optimistischer over onze kansen."
Doelstelling Kuijer: "Onze doelstelling is om voor het einde van het seizoen een competitieve auto
te hebben om mee te kunnen draaien in de top van de Supersport
I-divisie. Gezien dat dit het ontwikkeljaar is van een driejarig
project, moeten we zorgen dat we er staan aan het eind van dit jaar.
Volgend seizoen zullen we dat verder gaan uitbouwen naar winst."
Spa De twee races in Spa-Francorchamps worden op zaterdagmiddag en zondagmiddag
verreden.
DSC: Spa decor voor derde raceweekend Dutch Supercar Challenge
Komend weekend staat voor de Dutch Supercar Challenge,
Nederlands grootste GT- en toerwagenkampioenschap, alweer het derde
raceweekend van 2008 op het programma. Ditmaal maakt de klasse
onderdeel uit van de Spa Euroraces op het Belgische circuit van Spa
Francorchamps.
n vergelijking met het vorige raceweekend op Zandvoort zijn de dikke
GT- en toerwagenkanonnen uit de GT- en Supersport I-divisie weer van de
partij, waardoor er komend weekend in totaal vier divisies van de DSC
in actie gaan komen op het Ardennencircuit. Met meer dan 75
inschrijvingen is spektakel gegarandeerd!
GT In de GT-divisie is het Cor Euser die na de eerste race, welke
vorige maand verreden werd op de Duitse Nürburgring, met twintig
punten het klassement aanvoert. Zijn voorsprong op de nummer twee,
zijnde het duo Van der Hoek/Van der Zwaan met de Audi TTR DTM, is
echter slechts één punt. Ook de nummers drie van het
kampioenschap, Kevin Riley en Ian Flux met de Mosler MT900 GT3 volgen
op korte afstand. Zij hebben met zestien punten slechts vier punten
achterstand op koploper Euser. Het klassement zit dus, mede door de
afgelasting van de zaterdagrace op de Nürburgring, uiterst dicht
bij elkaar.
Close racing De eerste race van het seizoen stond garant voor close racing,
en dat zal komend weekend niet anders zijn. Naast bovengenoemde
koplopers zijn namelijk ook onder andere het duo Van Buuren/Pastorelli
met de V8Star, Equipe de Graaff/Ribbens met de Viper SRT10 en het duo
Grimm/Van der Zwaan met de DTM Audi TTR van de partij. Tot slot noemen
we ook nog het duo Mecke/Rehfeld, Martin Short, Berry van Elk en de
gebroeders Woodcock die allen met een Mosler MT900 GT3 aan de start
verschijnen en ongetwijfeld de achtervolging gaan inzetten naar het duo
Riley en Flux voor kostbare punten in de Mosler Challenge.
Duncan Huisman In de Supersport I-divisie zullen veel ogen gericht gaan zijn
op Duncan Huisman. Deze uiterst snelle en ervaren coureur, die in het
verleden uitkwam in onder andere het WTCC en afgelopen weekend nog
meedeed aan de prestigieuze 24 uur van de Nürburgring, verraste
vriend en vijand door zich in het eerste raceweekend op de allereerste
plek te kwalificeren. In de regen was hij hiermee sneller dan niet
alleen zijn concurrenten van de Supersport I-divisie, maar ook alle
deelnemers van de GT-divisie. In de race kon Huisman lang zijn leidende
positie vasthouden, totdat een lekke band roet in het eten gooide voor
de bestuurder van de Racing4Panda Porsche 997 GT3.
Winst Henk Thuis Uiteindelijk won Henk Thuis met zijn Intrax
Porsche 997 GT3 de race door in de laatste bocht Siebrand Dijkstra,
rijdend met een BMW E46 GTR, te verschalken. Richard van den Berg
eindigde met zijn BMW M3 WTCC als derde, en staat dus ook logischerwijs
derde in het kampioenschap van de Supersport I-divisie. Bas Barenbrug
zal komend weekend voor het eerst uit gaan komen in de Supersport
I-divisie. De vice-kampioen van de Sport-divisie heeft voor dit seizoen
een zeer fraaie BMW E90 M3 GTRS opgebouwd welke op Spa zijn shakedown
gaat krijgen. Tevens maken Danny van Dongen en Rogier Kroymans hun
opwachting met de Corvette C6R.
Supersport II In de Supersport II-divisie is het klassement na de
Pinksterraces op Zandvoort ietwat door elkaar geschud. Een aantal
rijders was de dupe van verwarring tijdens de startopstelling waardoor
zij noodgedwongen achteraan moesten starten tijdens de tweede race op
maandag. Trotse koploper na twee evenementen is Pieter van Soelen, die
met zijn door JR Motorsport nieuw opgebouwde BMW 1-serie beide races op
Zandvoort wist te winnen. Op een tweede plek staan nieuwkomers Robin en
Ferry Monster met hun SEAT Léon SuperCopa. Het verschil tussen
koploper Van Soelen en de gebroeders Monster bedraagt slechts negen
punten. Tevens neemt ook de familie Van der Slik weer deel aan de
Supersport II-divisie, zij moeten met hun Marcos Mantis in staat worden
geacht om mee te strijden met de kop.
Goed resultaat Milko Tas is er alles aan gelegen om een goed resultaat neer
te zetten op Spa. Tas zag door de eerder genoemde verwarring tijdens de
start van de race op Zandvoort zijn tweede startplek als sneeuw voor de
zon verdwijnen en moest vanuit de pitstraat starten. Bovendien kreeg de
coureur van de snelle SEAT Léon SuperCopa technische problemen
met zijn auto waardoor hij belangrijke punten voor het kampioenschap
misliep. Ook op de Nürburging kende Tas technische problemen
waardoor zijn puntenachterstand ten opzichte van koploper Van Soelen al
dertig punten bedraagt. Zijn verleden heeft Tas in ieder geval mee,
want vorig jaar wist hij op Spa met zijn SEAT een fraaie overwinning te
behalen. Tot slot keert de Rus Lev Fridman terug in de DSC. Evenals
vorig seizoen verschijnt hij aan de start met een BMW E46 320i WTCC.
Sport I In de Sport I-divisie zijn het de Lotus Exiges van
RED-Motorsport die momenteel de stand aanvoeren. Koploper met 56 punten
is de Belg Luc de Cock, die op slechts twee punten gevolgd wordt door
de Duitser Wilfried Schawohl. Ook nieuwkomer Onno van Rheenen staat er
goed voor; zijn achterstand op koploper De Cock bedraagt slechts vier
punten. Ook in de Sport I-divisie vinden we een aantal fraaie
BMWs terug die mee kunnen strijden om de overwinning in de
klasse. We noemen onder andere het duo Van der Voort/Claassen met een
BMW 1-serie, Joost den Ouden met een 3-serie Compact en nieuwkomer
Jeffrey van Rooijen met een BMW E36 M3.
Schitterende raceklassen Het programma van de Euroraces zit propvol met schitterende
internationale raceklassen. Zo nemen naast de Dutch Supercar Challenge
onder andere het Engelse BRITCAR en het prestigieuze International GT
Open deel aan het evenement. Daarnaast maakt ook een aantal zeer snelle
Formule-klassen, waaronder de Formule 3000 Euroseries en het Italiaanse
Formule Renault 2.0, hun opwachting. Kaarten voor het evenement, met
toegang op alle tribunes, zijn gratis te downloaden via de website van
de Dutch Supercar Challenge, www.supercarchallenge.nl. Additioneel zijn
er op het circuit zelf voor vijf euro paddockkaarten te koop.
De eerste Indy 500 sinds 1996 zonder twee rivaliserende
kampioenschappen was een feit. Hoewel de Champcarafvaardiging tijdens
de kwalificaties de lat iets hoger legde, maakte de gevestigde
Indycar-orde op Indianapolis de dienst uit.
Scott Dixon de beste Scott Dixon had na afloop van de Indy 500 meer interesse voor hond en vrouw dan voor
die felbegeerde beker die op de achtergrond wordt afgevoerd.
Na de kwalificaties was het duidelijk dat het team van Chip Ganassi de
beste papieren voor de Indy 500 had. Scott Dixon drukte zijn stempel
zowel op de kwalificaties als de race. De Nieuw Zeelander liet de
gehele maand mei geen steek vallen. Evenals Kimi Raikkonen wordt de
Nieuw Zeelander in Amerika The Iceman genoemd. In het
begin van zijn carrière kwam Dixon voor het PacWest Team in de
Champcarworldseries uit. In 2003 behaalde hij voor het team van Chip
Ganassi de Indycar titel. Vorig seizoen werd Dixon in de titelstrijd
door Dario Franchitti verslagen.
Teambaas Chip Ganassi vindt zijn rijder een moeilijk te doorgronden man.
Hoewel Dixon pas 27 jaar oud is heeft hij een schat aan ervaring. Al op
zijn 14e werd hij in de Formule Vee kampioen in Nieuw Zeeland. Tijdens
de Indy 500 reed hij maar liefst 115 ronden op kop. Evenveel als Juan
Pablo Montoya in 2000 voor het team Chip Ganassi. Teambaas Ganassi die
Dixon eind 2002 als rijder aantrok heeft soms moeite om tot Dixon door
te dringen. Ganassi: Aanvankelijk dacht ik zelfs dat hij nog
niet eens van het racen hield. Maar de kracht bij Dixon zit in zijn
bescheidenheid en zelfvertrouwen. Terwijl vele oud-Indywinnaars
volledig uit hun dak gingen bleef Dixon nuchter in Victory Lane.
Ik geloof dat ik mijn vrouw maar eens moet bedanken. Zij heeft
het ten slotte met mijn gemoedstoestanden moeten stellen. Op de
vraag of Dixon blij was dat hij nu de eerste rijder was die de echte
Indy 500 gewonnen had, antwoordde hij droogjes: Ik geloof het
wel. Team Ganassi had voor 2008 gewoon de beste papieren met
Scott Dixon als verdiende winnaar.
Marco Andretti sloeg voor Tony Kanaan de Indy-droom aan diggelen. Voor het zevende
achtereenvolgende jaar ging de Braziliaan met lege handen naar huis. Sarah Fisher werd het
onschuldige slachtoffer van de AGR-capriolen.
Chaos bij Andretti Green Racing
Bij Andretti Green Racing likt men de wonden van de voor het team
chaotisch verlopen wedstrijd. De move van Marco Andretti
op zijn mentor Tony Kanaan beroofde de populaire Braziliaan voor de
zevende maal de kans op een potentiële zege. Sarah Fisher
werd er het onschuldige slachtoffer van en samen met Tony Kanaan
crashte zij uit de wedstrijd. Tony Kanaan: Ik vind dit erg
triest voor haar. Sarah heeft met haar familie zo hard gewerkt om dit
voor elkaar te krijgen. Zij verdiende beter dan dit.''
Schuldig of niet? Sommige mensen verlaten deze plek erg ongelukkig en anderen
weer heel gelukkig. Marco Andretti voelde zich allesbehalve schuldig
aan het incident. Marco: Het was misschien een beetje op het
randje, ik geloof ook niet dat hij me echt zag komen. Laat ik het er
maar op houden dat we elkaar niet raakten en dat ik geen lucht van hem
mee zoog. Later op de dag voelde Marco zich toch wat schuldig,
want hij was bereid om zijn excuses aan Tony Kanaan aan te bieden. Ook
maakte het AGR-Team nog een tactische fout door in de slotfase niets
aan de afstelling te veranderen waardoor Marco eigenlijk niet meer naar
voren kon komen. Voor Marco Andretti was dit zijn derde Indy 500 maar
in 2008 was hij net als in de twee voorgaande edities nog niet rijp
genoeg voor de zege.
De traditionele chaos in de pitlane. Danica Patrick verspeelde met haar kinderlijke gedrag
haar krediet bij de media.
Danica verloor populairiteit
Tijdens één van de laatste neutralisaties zorgt een
aanrijding in de pitlane tussen Penske-coureur Ryan Briscoe en Danica
Patrick voor de nodige commotie. Hoewel de snelle IRL-tante zich
kordaat richting Penske-pits begaf, verhinderen security-mensen dat zij
inderdaad haar doel bereikte. Beiden gaven elkaar de schuld. Het
publiek smulde maar de media kiest openlijk partij voor Ryan Briscoe.
Hoewel zij 1 wedstrijd dit jaar in Japan gewonnen heeft, begint Danica
met haar fratsen goodwill te verspelen. Dan Wheldon beleefde in 2007
een lijfelijke confrontatie met Danica. Het bleef Ryan Briscoe
bespaard. De Australiër: Laat haar maar eens maar de
replays kijken, dan ziet ze toch dat ze niet op haar lijn zit.
Bovendien hebben we allebei een rempedaal. Team Penske is bij de
Amerikanen toch nog heiliger dan Danica, lijkt het wel. De enige die
bij Andretti Green Racing het hoofd koel hield, was de Japanner Hideki
Mutoh. Met een zevende plek was hij de Beste Rookie van 2008.
Julianne Hough (de nieuwe Mevr. Castroneves?) zorgde in
"Dancing with the Stars" meer publicteit voor Indycar dan
alle Live-uitzendingen van de races samen!
Team Penske speelde niet mee
Hoewel Team Penske wel over voldoende Speed beschikte,
speelden zij nimmer een rol van betekenis gedurende de Indy 500. Alleen
Helio Castroneves kon ondanks het afblokken van Marco Andretti in de
slotfase een beetje tred met de leiders houden. Luczo Dragon Racing,
het satelliet Team van Penske, dat eigendom is van Jay Penske, deed het
heel wat beter. Tot aan zijn uitvallen leek Tomas Scheckter een betere
kans op een hogere klassering dan de Team Penske bolides te hebben. De
Braziliaan Helio Castroneves, die in het programma Dancing with
the Stars met Julianne Hough meer voor Indycar betekende dan de
live uitzendingen van alle races samen, wil eveneens als zijn
voormalige teamgenoot Sam Hornish Jr. eigenlijk naar NASCAR. Ook
Castroneves zou volgens welingelichte bronnen op korte termijn een
NASCAR-bolide testen. Voor het eerst in 8 jaar reed Castroneves niet op
kop in de Indy 500, maar was wel erg te spreken over de strategie van
het team, die achteraf gezien mogelijk toch iets te behoudend was.
De Brazliliaan Vitor Meira was beter dan zijn uitrusting. Deze man hoort bij Penske of
Ganassi thuis. Hij liet met Panther Racing schitterende dingen zien.
Panther Racing terug
Het kleine team van Panther Racing is weer terug aan de top. Het team
van John Barnes dat Sam Hornish Jr. ooit naar de top begeleidde, deed
het met de Braziliaan Vitor Meira uitstekend. Meira zorgde in de 160ste
ronde voor één van de mooiste momenten uit de wedstrijd
door vanuit het niets de kop te grijpen. Gesponsord door de
National Guard begon Meira bijna in de overwinning te
geloven. Meira is een racer pur sang, die al vaak met ondergeschikt
materiaal dicht bij de overwinning zat. Een pur sang racer die bij
Penske of Ganassi nog beter tot zijn recht zou komen.
Harde leerschool voor Indy Rookie Graham Rahal.
Geen IRL-Champcar-confrontatie
Van een onderlinge Champcar-IRL confrontatie was ook niet echt sprake.
Zowel Justin Wilson als Graham Rahal crashten kleurloos uit de
wedstrijd. Alleen het team van KV Technologies hield de
Champcar-eer hoog door als 11de en 13de te eindigen. Het
aantal neutralisaties hield het gemiddelde van de wedstrijd behoorlijk
laag. Zelfs in de tijd van de Roadsters lag het
gemiddelde hoger. Met maar liefst elf rookies op de grid is dit een
aanwijsbare verklaring. Voor het eerst sinds jaren kenden de
bezoekersaantallen een stijgende tendens, maar het zal nog jaren duren
voor American Open Wheel Racing definitief weer serieus door de media
benaderd gaat worden. Zelfs de grillen van Mevrouw Patrick worden niet
serieus genomen.
Talkshow Master David Letterman had weinig op met de
prestatie van Ryan Hunter Reay. Behalve Scott Dixon wordt er
voorlopig niemand als gast voor zijn show uitgenodigd.
Lichtjaren verwijderd
De wedstrijd telde 8 neutralisaties en 10 crashes. Pas in de laatste 25
ronden werd er echt geracet. Met alle respect, maar kwalitatief gezien
was het rijdersniveau in de breedte van het veld niet van het hoogste
gehalte. Marty Roth, John Andretti, Davey Hamilton, Buddy Lazier, Sarah
Fisher en Milka Duno, om er maar enkelen te noemen, beschikken nu niet
bepaald over de magnetische aantrekkingskracht waarover 80
procent van het startveld in NASCAR wel beschikt. Een cynische
David Letterman zei tegen zijn rijder Ryan Hunter Reay dat hij 5
plaatsen voor een uitnodiging in de David Lettterman Show
verwijderd zat. De meerderheid van het startveld zit met uitzondering
van enkele gevestigde namen hier lichtjaren van verwijderd.
De stiefzoon van Tony George Jr, Ed Carpenter, deed het uitstekend in de kopgroep.
Buiten de verrichtingen van winnaar Scott Dixon, runner-up Vitor Meira,
Tomas Scheckter en Ed Carpenter zag ik persoonlijk weinig mooie dingen.
Het was wereldnieuws geweest indien de stiefzoon van Tony George jr. de
Indy 500 gewonnen had. Hoewel Champcar in de IRL opgegaan is geeft dat
geen enkele garantie voor de toekomst. Van de rijders die overgestapt
zijn, kunnen alleen Justin Wilson, Graham Rahal en Wil Power in de
toekomst furore maken. Hoewel Indianapolis Motor Speedway eigenaar Tony
George zich tot 2013 de steun van Honda heeft weten te verzekeren,
biedt dit geen enkele garantie voor de ontwikkeling van de IRL. De
Champcargeneratie is dan allang verleden tijd. Corporate
America en sponsors bepalen de ontwikkeling van een kampioenschap. Na
afgelopen zondag zal George zich gerealiseerd hebben dat er nog veel
werk aan de winkel is.
De droom van iedere Indycar-coureur. Het kussen van de Brickyard.
In Memoriam: Oud-toerwagenkampioen en Ford-gezicht Theo Koks overleden
Foto's: racehistorie.nl
Tijdens de Pinksterraces was hij nog aanwezig op zijn geliefde
Circuit Park Zandvoort. Maar tijdens de Jubileumraces van komend
weekend op CPZ kan Theo Koks helaas niet meer genieten van
raceautos en de geur van verbrand rubber. De voormalig coureur
overleed afgelopen zondag op 63-jarige leeftijd. Vrijdag 30
mei zal de begrafenis in besloten kring plaatshebben.
Theo Koks was een bijzonder bekend gezicht van Ford Nederland. BRL
Light-coureur Marijn van Kalmthout, zelf Ford-dealer in Hoofddorp,
kende Theo Koks zowel zakelijk als van hun gemeenschappelijke
racehobby. ,,Theo was een verschrikkelijk fijn mens met een
uitgesproken mening, vertelt Van Kalmthout. ,,Hij was
echt bezeten van de racerij. Hij droeg vooral de Formule Ford een warm
hart toe. Hij kwam altijd kijken bij de Formule Ford en bij het Geva
Racing-team.
Theo Koks en Marijn van Kalmthout tijdens de Pinksterraces. Foto: Fast Company
Mooie dag Tijdens de Pinksterraces wist Marijn van Kalmthout dat Theo
Koks ziek was. ,,We hebben Theo met Pinksteren nog een mooie dag kunnen
geven op het circuit. Hij was speciale gast, vertelt
Marijn van Kalmthout. ,,Nadat ik één van de BRL
Light-races had gewonnen, hing hij nog om mijn nek om me te
feliciteren. Nu is hij er helaas niet meer.
Fraaie raceloopbaan Theo Koks heeft zelf ook flink geracet. En met succes. De in
1945 in Haarlem geboren Koks startte ooit met karting. Volgens het GTO
Autosport ABC van Rob Wiedenhoff werd Koks in 1967 nationaal kampioen
in de Formule Vee en veroverde hij twee jaar later het Nederlands
kampioenschap in de toerwagens met de Fiat 850 coupé van Team
Radio Veronica. Een jaar later werd hij tweede in de Formule Ford. In
1972 werd hij kampioen in een Datsun (1600 SSS) in de Groep 1. Koks
racete tevens met een Ford Escort voor het Lois Mobil Ford Team.
Kampioen in een Ford Escort In 1985 was hij wederom succesvol als nationaal kampioen
toerwagens Groep A. Die prestatie leverde hij met een Ford Escort RS
1600.
Afscheid Afgelopen zondag overleed Theo Koks op 63-jarige leeftijd. Op
donderdag 29 mei is er van 18.30 tot 19.30 uur gelegenheid afscheid te
nemen en de familie en nabestaanden te condoleren in het
Uitvaartcentrum Haarlem, Parklaan 36 in Haarlem. De uitvaart zal
vrijdag 30 mei in besloten kring plaatshebben. Voorafgaand aan de
begrafenis krijgt Theo Koks een ereronde over het circuit
van Zandvoort. Blijken van medeleven kunnen worden gestuurd naar
Familie Th. J. Koks, Paradijsvogel 5, 1704 WP Heerhugowaard.
Lelystad In de fabriekshal van Donkervoort Automobielen is de
productie van de D8 GT van start gegaan. De D8 GT werd in 2007
geïntroduceerd in Genève tijdens Salon de
lAutomobile. Een jaar lang werd hard gewerkt aan het
productierijp maken van het prototype. De productie is nu in volle gang
en in augustus worden de eerste autos afgeleverd aan klanten.
De D8 GT is ontstaan vanuit de ervaringen die in de racerij werden
opgedaan. Het doel was om een dichte auto te bouwen en daarmee de
aërodynamica te verbeteren. De eerste experimenten werden gedaan
in 2004 en in 2005 toen op de Nordschleife twee keer het ronderecord
voor straatautos werd verbroken. De recordauto was voorzien van
een hardtop, die de aërodynamica fors verbeterde. Vanuit deze
ervaringen is op basis van de bestaande D8 de D8 GT ontstaan, met een
vast dak en met vleugeldeuren. Slechts het voorste gedeelte van het
chassis is ongewijzigd ten opzichte van dat van de open D8.
Groot aantal aanpassingen
Maar niet alleen het coupédak en de vleugeldeuren maken de D8 GT
anders dan de huidige D8 versie. Zo is de volledige neuspartij ten
gunste van de aërodynamica gewijzigd. De koplampen zijn
geïntegreerd en grote openingen zorgen voor koeling. De
wielophanging is breder geworden waardoor de wielbasis met maar liefst
acht centimeter is toegenomen. De remmen zijn speciaal voor de D8 GT
ontwikkeld door Tarox en ook de lichtgewicht 17 inch wielen worden
speciaal voor de GT gemaakt.
Minder CO2 uitstoot dankzij laag gewicht
In de D8 GT is veel gebruik gemaakt van carbonfiber. Het resultaat is
dat het dak en de deuren van de nieuwe GT minder wegen dan het stoffen
dak en de stoffen deuren van de open D8. Het totale gewicht van de auto
komt op 650 kilogram, wat de nieuwe Donkervoort de lichtste GT ter
wereld maakt. Donkervoort geeft hiermee een nieuwe benadering van het
oplossen van het CO2 probleem: de auto voldoet moeiteloos aan de
strengste emissie eisen.
Het nieuwe dak voegt desondanks extra stijfheid toe aan het chassis,
dat van zichzelf al bijzonder stijf is. De carbon carrosserie bevat
geïntegreerde crashboxen en verstevigingsbalken, waardoor de
passieve veiligheid is toegenomen.
Jaap van Lagen heeft grootste tegenstander op zijn vooruit
MONACO Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander
van Jaap van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup-race op het
kletsnatte F1-circuit van Monaco. De Nederlander, die de race als
negende vertrok, moest zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te
houden. Met kunst en vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de
finish te brengen.
De DAMAC Kadach Racing-rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn
totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen
tiende met 37 punten.
Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit de hemel
vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar werd
gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen, totdat
zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst weigerde. Van
Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem wist te
passeren. Ofschoon Van Lagen door de regenspray geen hand voor ogen
zag, reed hij verrassend snelle rondetijden. De inwoner van Ede leek op
de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste bocht een
remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz hierdoor
nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met startnummer 25
uiteindelijk als twaalfde over de meet.
JAAP VAN LAGEN: Het was een moeilijke race. Na anderhalve ronde
hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand
voor ogen zag. Om geen averij op te lopen liet ik me terugzakken en
verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde er
nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik heelhuids ben
aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de rondetijden waren
ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima. Achteraf gezien jammer
dat we achter de safetycar vertrokken, want hierdoor was inhalen niet
mogelijk. De komende week wordt voor mij weer druk. Ik blijf nu nog in
Monaco en zal aansluitend testen met de Porsche op Magny Cours. Daarna
reis ik af naar het stratencircuit van Pau, waar ik opnieuw met de Lada
in het FIA WTCC-kampioenschap in actie kom.
UITSLAG RACE 05: MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP MONACO 25 MEI 2008:
01. Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 31:04.876
02. Damien Faulkner, SAS-Lechner Racing, + 00.695
03. Sean Edwards, Konrad Motorsport, + 01.290
12. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, + 17.047
TUSSENSTAND KAMPIOENSCHAP MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP NA 05 RACES:
01. Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 76 punten
02. Jan Seyffarth, Konrad Motorsport, 76 punten
03. Damien Faulkner, SAS-Lechner Racing, 64 punten
10. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, 37 PUNTEN
MONACO - Voor de derde ronde in het kampioenschap deed de GP2 Series
het legendarische F1-stratencircuit van Monaco aan. Voor Yelmer Buurman
werd het zijn eerste kennismaking met de nauwe racebaan in het hartje
van het prinsdom. Zijn weekend verliep zonder fouten en leverde niet
alleen een twaalfde en een achtste plaats op maar tevens een berg aan
ervaring voor volgend jaar.
Yelmer Buurman is wat stratenraces betreft wel wat gewend. Toch is
Monaco weer iets heel anders. Niet alleen vanwege de geweldige ambiance
de race wordt in het kader van de Grand Prix van Monaco
gereden, dé raceklassieker bij uitstek maar ook vanwege
het hobbelige parcours. Voor de Nederlander was het dan ook zaak geen
fouten te maken en te proberen in de enige vrije training en de
kwalificatietraining zoveel mogelijk ronden te draaien.
En dat lukte hem prima, al was zijn zestiende startplaats toch licht
tegenvallend. Je weet van tevoren dat je veel verkeer van in de
weg rijdende autos hebt en ook nog eens crashes tegenkomt, maar
dat ik in de kwalificatie maar één enkele vrije ronde
had, viel me toch wel tegen. Maar goed, ook daar moet je mee leren
leven, sprak hij berustend.
Waar in de eerste race de nodige botsingen plaatsvonden, reed Buurman
een knappe wedstrijd, waarin hij behendig midden op de baan stilstaande
autos wist te ontwijken. Ook toen het hele veld tot stilstand
kwam na een botsing van Buurmans teamgenoot Sébastien Buemi,
bleef hij uit de problemen en finishte na 44 zware ronden als 12e.
De start was goed en ik kon een plaatsje winnen. Verder valt er
hier in Monaco gewoon niet te passeren, zo smal is het. Daarna wist ik
de druk van Andy Soucek goed te pareren maar toen ik netjes plaats
maakte voor een koploper nam Andreas Zuber me te grazen, wat me de
elfde plaats kostte, zei de 21-jarige Ubbergenaar.
Vanaf de twaalfde startplaats begon Buurman de Sprintrace. Wederom reed
hij een gedegen race die hem naar de achtste plaats voerde. Net buiten
de punten maar toch had Buurman genoeg redenen om tevreden te zijn.
Als je ziet hoe heel ervaren coureurs hier in de fout gaan en
voortijdig uitvallen, en ik alle ronden heb kunnen volmaken, dan mag ik
toch op een goed weekend terugkijken. Op dit circuit rijd je echt niet
zomaar naar de kop en al helemaal niet in een veld met zoveel GP2
-routiniers. Als ik volgend jaar hier terugkom (Buurman zit in een
tweejarig GP2-programma, red.), heb ik heel wat meer ervaring om het op
zon circuit ook goed te kunnen doen. Pas dan kun je echt een
oordeel vellen, stelde Buurman.
Uitslag race I: 1. Bruno Senna (Bra) 45 ronden; 2. Pastor Maldonado
(Ven) op 0.674s; 3. Karun Chandhok (Ind) op 44.923s; 4. Adrian Valles
(Spa) op 47.592s;
5. Alvaro Parente (Por) op 48.191s; 6. Roldan Rodriguez (Spa) op 56.857s; 12. Yelmer Buurman op 1 ronde
Uitslag race 2: 1. Mike Conway (Eng) 30 ronden; 2. Ho-Pin Tung (Ned) op 18.446s
3. Alvaro Parente op 18.915s; 4. Roldan Rodriguez op 20.898s; 5. Bruno
Senna op 21.298s; 6. Andy Soucek (Spa) + 22.256s; 8. Yelmer Buurman +
23.887s
Stand na 6 races: 1. Bruno Senna 24; 2. Giorgio Pantano (It) 24 ; 3.
Romain Grosjean (Fra) 19 ; 4. Alvaro Parente 19; 5. Sébastien
Buemi (Zwi) 16; 6. Andreas Zuber (Oos) 13
Jeroen Bleekemolen: "Nieuw type regenband extra moeilijk"
MONACO - Jeroen Bleekemolen (Aerdenhout) heeft de race van de Porsche
Supercup op het F1 stratencircuit van Monaco gewonnen. De race vond
onder natte, en dus zeer moeilijke, omstandigheden plaats. Jeroen won
de meest prestigieuze race van de Supercup-kalender ook al in 2007.
Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) viel door een spin op de spekgladde
baan terug, nadat hij in de training weer had laten zien dat hij in de
voorhoede thuishoort. Michael Bleekemolen (Aerdenhout) eindigde tijdens
zijn dertigste start in Monaco als twintigste, Tim Buijs (Capellen, B)
kon zich helaas niet voor de race kwalificeren.
Jeroen Bleekemolen (26) was tijdens de kwalificatietraining de snelste
van het zeer competitieve startveld. Net als vorig jaar mocht hij in de
race van poleposition starten. De race werd, in tegenstelling tot de
trainingen, op een natte baan verreden. Ik had nog nooit in de
regen in Monaco geracet, aldus Jeroen Bleekemolen.
Daarnaast reden we op een nieuw type regenband. Dat maakte het
extra moeilijk.
De race ging achter de safety car van start. Vervolgens wist
Bleekemolen de hevig aandringende Damien Faulkner achter zich te
houden. Faulkner reed de hele race op mijn bumper, aldus
de winnaar.
De omstandigheden waren extreem zwaar. Bleekemolen: De baan was
vreselijk glad. Het was vandaag een kwestie van geen fouten maken en
voorzichtig rijden. Na drie tweede plaatsen is dit de eerste
zege van Bleekemolen in de Porsche Supercup dit seizoen.
Klassementsaanvoerder Jan Seyffarth (D) kwam niet verder de achtste
plaats. Na vijf races staat Bleekemolen op de gedeelde eerste plek in
de tussenstand.
Sebastiaan Bleekemolen (29) liet tijdens de trainingen zien dat hij in
de voorhoede van het veld thuishoort. Hij kwalificeerde zich als
twaalfde. De tijdtraining verliep niet optimaal, ik had steeds
een klein probleem zoals een langzamere deelnemer voor mij. Dat is
jammer, want als ik 0,2 seconde sneller was geweest dan had ik de zesde
trainingstijd gereden, analyseerde hij zijn kwalificatie.
In de race ging hij na enkele ronden achterstevoren. Ik gaf gas
en spinde. Het was een suffe spin, vond hij zelf.
Gelukkig heb ik niks geraakt. Ik kon de race als laatste
hervatten. Ik heb vervolgens nog een paar rijders ingehaald. Dat waren
leuke acties.
Michael Bleekemolen (58) vierde een uniek jubileum: hij kwam voor de
dertigste keer op zijn favoriete circuit in actie. Gestart als 21e kwam
hij als twintigste over de finish. Ik heb veel plezier
gehad, blikte hij terug. De omstandigheden waren erg
moeilijk, een klein foutje werd meteen afgestraft. Er gebeurde
eigenlijk weinig in de race omdat niemand risicos durfde te
nemen.
Het eerste optreden van Team Bleekemolen-rijder Tim Buijs in Monaco
werd een grote teleurstelling. Tijdens de vrije training heb ik
veel geleerd. In de kwalificatietraining ging het helaas fout. Ik
raakte een bandenstapel, waarna ik mijn training niet meer voort kon
zetten. Daardoor kon ik mij niet kwalificeren voor de race.
Volgende race: Magny-Cours (F), 22 juni 2008.
Uitslag Porsche Supercup, Monaco, 25 mei 2008:
1. Jeroen Bleekemolen, 15 ronden in 31:04.876;
2. Damien Faulkner (GB), op 0.695 sec;
3. Sean Edwards (GB), op 1.290.
17. Sebastiaan Bleekemolen, op 41.549;
20. Michael Bleekemolen, op 55.177;
niet gestart: Tim Buijs.
MONACO - De World Series by Renault reden afgelopen weekeinde hun race
voorafgaand aan de F1 Grand Prix. In de natte straten van Monaco reed
Giedo van der Garde een uiterst behouden race en finishte hij op de
plek waarvan hij startte: de tweede. De race werd in de regen verreden
en dat is zeker in Monaco bijzonder verraderlijk. Van der Garde reed
met het hoofd en wilde vooral punten scoren voor het kampioenschap. Dat
is gelukt en daarmee bouwde Van der Garde zijn voorsprong in het
klassement verder uit.
"Tweede is prima", zei Giedo van der Garde na de race. "We hebben weer
lekker wat punten gescoord voor het kampioenschap en dat was mijn
voornaamste doel."
Het was een wat saaie race, want Van der Garde startte achter de
safety-car en finishte ook op die manier. "Ik heb één
keer geprobeerd om Charles Pic, de leider, te passeren, maar dat bleek
te risicovol. Ik liet hem dus maar gaan en zette mijn zinnen op de
tweede plaats."
"De auto was in het begin van de race niet echt perfect, maar gedurende
de race werd dat steeds beter. Tegen het einde van de race reed ik
fluitend een gaatje van drie seconden met de leider dicht, maar inhalen
kon gewoon echt niet. Het was goed zo. We gaan over twee weken naar
Silverstone, wat ik een geweldig circuit vind. Ik heb er alweer heel
veel zin in."
Porsche Supercup: 'De vangrail in Monaco staat veel te dichtbij'
De Bleekemolens hadden met de Porsche Supercup-zege van Jeroen en de
jubileumrace van vader Michael (30ste deelname) in Monaco een
gedenkwaardig weekend. Maar hoe verging het de andere Nederlanders in
de straten van het racemaffe belastingparadijs? Hier de reacties.
Avontuur Het HSF Porsche Eindhoven-team van Paul van Splunteren en
Simon Frederiks was dit jaar weer van de partij in Monaco. Voor
Van Splunteren was het zijn tweede Porsche-avontuur door de straten van
het vorstendom. ,,De donderdag begon uitstekend, vertelt
de eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven over zijn raceweekend. ,,Ik
klokte tijdens de vrije training een 20ste tijd. Qua snelheid was ik
niet ontevreden en zat ik er aardig bij. Dat gaf vertrouwen voor de
rest van het weekeinde.
Vangrail staat te dichtbij Tijdens de kwalificatie op de vrijdag verliep het wat minder
voor Paul van Splunteren. ,,Ik had al vroeg een touché met de
veel te dichtbij staande vangrail, grapt de ervaren
coureur. ,,Dat leverde wel een tikje in het zelfvertrouwen op. Helaas
kwam ik daardoor niet verder dan P23. Ik had graag ietsje meer naar
voren gestaan, aldus van Splunteren, wiens ploegmaat
Simon Ferderiks naast hem op de twaalfde startrij stond.
'Oeiiiii!' ,,Zondag regende het flink. Toen ik wist dat we in die natte,
moeilijke omstandigheden moesten racen, dacht ik
oeiiiiii!, vervolgt Paul van Splunteren. ,,In de derde
ronde schoot ik rechtdoor bij Saint Devote. Dat kostte me ongeveer
twintig seconden. Daarmee was ik de aansluiting met het veld kwijt.
Vervolgens heb ik besloten geen onnodige risicos meer te nemen
en heb ik de wedstrijd met de olympische gedachte uit gereden. Ik heb
nu wel de finish gehaald, terwijl ik vorig jaar in de vierde ronde
uitviel, aldus de man die als 22ste werd geklasseerd,
één plaats voor Simon Frederiks. ,,Monaco is lastig
rijden en zéker in de regen. Ik heb nu nóg meer respect
gekregen voor de Formule 1-jongens, die onder dezelfde omstandigheden
nog een klap harder racen.
Hele belevenis Al met al keek Paul van Splunteren met een positieve blik
terug op Monaco. ,,Hier racen is een hele belevenis natuurlijk.
Sportief had het wellicht beter gekund, maar we hebben absoluut een
mooi weekend gehad.
Kapotte ruitenwisser hindert Jaap van Lagen Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander van Jaap
van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup race op het kletsnatte circuit
van Monaco. De Nederlander, die de race als negende vertrok, moest alle
zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te houden. Met kunst en
vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de finish te brengen.
De DAMAC Kadach Racing rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn
totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen
tiende met 37 punten.
Remfoutje Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit
de hemel vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar
werd gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen,
totdat zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst
weigerde. Van Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem
wist te passeren. Ondanks dat Van Lagen door de regenspray geen hand
voor ogen zag, wist hij verrassend snelle rondetijden te draaien. Hij
leek op de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste
bocht een remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz
hierdoor nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met
startnummer 25 uiteindelijk als twaalfde over de meet.
Drukke racetijden Jaap van Lagen: ,,Het was een moeilijke race. Na anderhalve
ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen
hand voor ogen zag. Om geen averij op te lopen, liet ik me terugzakken
en verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde
er nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik ben
heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de
rondetijden waren ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima.
Achteraf gezien jammer dat we achter de safetycar vertrokken, want
hierdoor was inhalen niet mogelijk. De komende week wordt voor mij weer
druk. Ik blijf nu nog in Monaco en zal aansluitend gaan testen met de
Porsche op Magny Cours. Daarna reis ik af naar het stratencircuit van
Pau, waar
ik opnieuw met de Lada in het FIA WTCC kampioenschap in actie kom.
Mooie inhaalacties Patrick Huisman Patrick Huisman eindigde als zesde in Monaco. De viervoudig
Supercup-kampioen startte als tiende en werkte zich dankzij vier mooie
inhaalmanoeuvres op naar een zesde stek aan de finish. Dankzij dit
resultaat scoorde de IRWIN Racing-rijder genoeg punten om naar de
negende plaats in de ranglijst op te klimmen.
Nieuw chassis Huisman had in Monaco een nieuwe chassis tot zijn
beschikking., Tijdens de vorige race in Turkije was die beschadigd
geraakt. Huisman voelde zich direct beter thuis in de Porsche. De
eerste vier races had Mr. Supercup namelijk weinig uit zijn auto kunnen
halen. Vol vertrouwen probeerde Huisman in de kwalificatie een topvier
resultaat neer te zetten. Dat lukte, mede door een miscomminicatie met
engineer Patrick de Groot, echter niet en moest Huisman zondag als
tiende van start gaan.
Vrolijke gezichten Patrick Huisman was in de regen van de race erg gebrand om
zich naar voren te rijden. Hij moest onder de lastige omstandigheden
even settelen, maar kon toen goed tempo maken. Hoewel inhalen erg
lastig is in Monaco, wist hij dat toch vier keer op fraaie wijze te
doen. ,,Ik ben erg blij met mijn wedstrijd, stelde
Patrick Huisman na afloop. ,,Het lijkt dat we de aanvangsproblemen met
de nieuwe Porsche dit seizoen hebben overwonnen. Dat is uitstekend
nieuws. Het was mooi om te zien dat er na afloop vrolijke gezichten in
het team waren.
Formule Renault 2.0: Stef Dusseldorp doet van zich spreken op Brno
Stef Dusseldorp heeft afgelopen weekend op Brno (Tsjechië)
een prima visitekaartje afgegeven. De Nederlander, die met Van
Amersfoort Racing opnieuw deelnam aan twee races in het sterk bezette
Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap, scoorde een fraaie zesde
en negende plaats. In het tussenstand van het kampioenschap is
Dusseldorp opgeklommen naar de zevende plaats met 65 punten.
De vrije trainingen op het 5,403 kilometer lange circuit werden door
Dusseldorp op vrijdag goed benut. De ochtendsessie werd voornamelijk
gebruik om het nieuwe differentieel van zijn bolide in te rijden.
Daarna deed de Achterhoeker in de vier uur durende training veel
baankennis op en zocht hij naar een goede set-up voor de kwalificaties
en races. In de slotfase ging hij voor de eerste keer met nieuwe banden
de baan op en wist zijn tijd flink aan te scherpen. Ondanks dat er
weinig grip was, eindigde Dusseldorp op een verdienstelijke zesde
plaats.
Glad In de middagtraining werden de condities van de baan slechter,
waardoor hij niet meer aan de tijden kwam. Dusseldorp eindigde de
laatste test met nieuwe banden op plaats zeven. In de
kwalificatiesessie die op zaterdag werd gereden, ging de 18-jarige
rijder met zijn eerste set nieuwe banden naar buiten. Dusseldorp ging
voor een snelle tijd, maar de gladde baanomstandigheden speelden hem
nog steeds parten. Met zijn tweede set koos Dusseldorp opnieuw het
asfalt en wist zijn snelste tijd flink aan te scherpen. Hij eindigde
met een tijd van 1:57.558 op een zevende plaats. Zijn op
één na snelste tijd bracht hem eveneens op deze positie
voor de afsluitende race.
Races Op zaterdagmiddag kwam Dusseldorp bij de start van de eerste
race goed weg. In het duw en trekwerk behield hij zijn positie en wist
weg te lopen bij de rijders achter hem. Hij zag zijn voorsprong echter
als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen de safetycar op de baan kwam.
Wanneer de wedstrijd niet veel later opnieuw werd vrijgegeven, kwam
Dusseldorp minder goed weg. Hij voelde de druk van achteren toenemen,
maar hield het hoofd koel. Het leek erop dat iemand hem ging
verschalken, totdat deze keihard werd getorpedeerd door een rijder
achter hem. Dusseldorp wist de gecrashte rijders ternauwernood te
ontwijken, maar verloor hierdoor wel twee posities. In de laatste ronde
wist hij nog een plekje goed te maken en kwam als achtste over de meet.
Doordat Patrick Kronenberger en Michele Faccin na afloop strafseconden
kregen toebedeeld, belandde Dusseldorp op de zesde plaats.
Startblokken Ook in de tweede race kwam de inwoner uit Lichtenvoorde goed
uit de startblokken. Hij nam in de openingsfase niet te veel
risicos en behield eenvoudig zijn zevende plaats. Dusseldorp won
daarna een positie toen Faccin zich verremde. Hij wist zich moeiteloos
bij de eerste zes te handhaven, totdat hij problemen kreeg met zijn
banden. Naarmate de race vorderde werd de problemen steeds erger,
waarbij de stukken rubber eraf vlogen. Vooral de band linksachter had
het zwaar te verduren, waardoor Dusseldorp zijn positie niet meer kon
verdedigen. Hij eindigde de race uiteindelijk als negende.
Positief Stef Dusseldorp: Ik kijk positief terug op het weekend.
De goede resultaten die we op Hongarije hadden geboekt, bleken hier op
Brno geen uitzondering te zijn geweest. De snelheid was goed en ook in
de races wist ik goed mee te knokken. Ik vind het alleen ontzettend
jammer dat ik telkens wat posities heb moeten prijsgeven, zonder dat ik
daar iets aan kon doen. In de eerste race moest ik uitwijken voor een
vliegende auto voor me. In de tweede race hadden we veel problemen met
de banden. Het moet wel een productiefout zijn geweest, want meerdere
rijders hadden hier flink last van. Desondanks heb ik weer veel punten
gepakt en een nieuwe baan leren kennen. Ik kijk daarom met veel
vertrouwen uit naar de NEC-races die volgende week op Zandvoort worden
gehouden. Ik heb er zin in!
Uitslag race 1, Italiaans Formule Renault 2.0, zaterdag 24 mei 2008: 1. Pál Varhaug, Jenzer Motorsport, 30:48.294
2. Nicky Sebastiani, it Loox, + 1.979
3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 7.426
6. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 9.154
Uitslag race 2, Italiaans Formule Renault 2.0, zondag 25 mei 2008: 1. Patrick Kronenberger, Facondini, 31:54.500
3. Nicky Sebastiani, it Loox, + 13.885
3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 14.514
9. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 33.672
NASCAR:Kasey Kahne verrassend winnaar Coca Cola 600
De Coca Cola 600 op Lowes ,Motor Speedway is voor de
NASCAR-fans traditioneel de langste wedstrijd op de kalender en tevens
zon beetje de tegenhanger van de Indy 500. In het verleden waren
er rijders zoals Tony Stewart en Robby Gordon die beide evenementen
deelnamen. Maar hiervan was in 2008 geen sprake. Kasey Kahne, die het
52 races zonder overwinning moest stellen werd verrassend winnaar.
Wederom een goede klassering voor Kyle Busch terwijl Kasey Kahne op weg is
naar de zege.
Kahne verrassend winnaar op Lowes Motor Speedway Lowes Motorspeedway schijnt Dodge-coureur Kasey Kahne
geluk te brengen. Vorige week won hij de z.g. All
Star-wedstrijd terwijl hij in oktober 2006 her voor het laatst
zegevierde. Aan het einde van de wedstrijd hadden Tony Stewart, Denny
Hamlin. Jeff Burton, Dave Blaney en Matt Kenseth de meeste kans om de
wedstrijd voor zich op te eisen.
Na de laatste brandstofstops had Tony Stewart met zijn Joe Gibb Racing
Toyota een riante leiding van ruim vijf seconden op zijn achtervolgers.
Drie ronden voor het einde sloeg het noodlot voor het team van Joe
Gibbs Racing keihard toe. Zowel Tony Stewart, die de leiding in handen
had, als zijn teamgenoot Denny Hamlin vielen door bandenproblemen naar
de start van het veld terug.. Kasey Kahne: Dale Earnhardt Jr. en
Tony Stewart waren fantastisch. Ik had mijzelf al met een tweede plaats
tevreden gesteld. Toen ik Tony Stewart langzamer zag worden, dacht ik
dat hij zonder brandstof viel. Ik kon mijn ogen niet geloven.
Kyle Busch met de derde JGR-Toyota eindigde ondanks bandenproblemen en
problemen met de wisselstroomdynaamo uiteindelijk toch nog als derde.
Jeff Gordon eindigde als vierde, terwijl Dale Earnhardt Jr. als vijfde
eindigde. Na Kyle Busch enkele weken geleden, maakte Earnhardt jr. zich
ditmaal ook niet bijster populair. Omdat hij tijdens een neutralisatie
te snel langs een aantal rescue-autos had gereden
werd hij door NASCAR direct naar de 22e plek teruggezet. Toch vond Dale
Jr. om de slotfase weer aansluiting bij de koplopers en leek
aanvankelijk een kanshebber om de wedstrijd naar zich toe te trekken,
maar toen hij in de 298e ronde de muur schampte, werd hij van achteraan
door J.J. Yeley aangetikt. Het reduceerde zijn zegekansen aanzienlijk.
UITSLAG
1. Kasey Kahne Dodge 400 ronden
2. Greg Biffle Ford 400 ronden
3. Kyle Busch Toyota 400 ronden
4. Jeff Gordon Chevrolet 400 ronden
5. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 400 ronden
6. Jeff Burton Chevrolet 400 ronden
7. Matt Kenseth Ford 400 ronden
8.Elliott Sadler Dodge 400 ronden
9. Carl Edwards Ford 400 ronden
10.David Reutimann Ford 400 ronden
IRL: Scott Dixon houdt het hoofd koel in 92e Indy 500
De Nieuw Zeelander Scott Dixon heeft voor het team van Chip
Ganassi de 92e editie vanaf pole gewonnen. In een door acht
neutralisaties gekenmerkte wedstrijd was de Nieuw Zeelander samen met
de Braziliaan Vitor Meira één van de weinige rijders die
het hoofd koel wist te houden.
Scott Dixon wint de 92e editie van de Indy 500
Dixon drukt stempel op Indy 500 In de 92-jarige geschiedenis van de Indy 500 is de Nieuw
Zeelander Scott Dixon de 19e coureur die vanaf pole wint. Het team van
Chip Ganassi drukte direct vanaf het begin zijn stempel op de
wedstrijd. Vooral in de beginfase maakten Scott Dixon en de Brit Dan
Wheldon de dienst uit. Door een technisch probleem viel Dan Wheldon in
de slotfase van de wedstrijd naar de twaalfde plek terug maar eindigde
nog wel in dezelfde ronde als winnaar Dixon. De Nieuw Zeelander reed
strategisch gezien een clevere wedstrijd en liet zich in het
middengedeelte van de race om twee redenen terugvallen Ten eerste om
ethanol te sparen en ten tweede om te kijken hoe mijn auto zich
in het verkeer gedroeg verklaarde Dixon na de belangrijkste zege
uit zijn carrière. De start van de 92e editie kende een
vlekkeloos verloop waarbij beide Ganassi autos direct de leiding
pakten, gevolgd door Andretti Green-coureur Tony Kanaan en Ryan Briscoe
van Team Penske.
Neutralisaties teisteren Indy 500
Helaas werd de 92e editie van de Indy 500 door acht neutralisaties gekenmerkt
Newman Haas-coureur Bruno Junqueira zorgt in de zevende ronde voor de
eerste neutralisatie doordat hij zijn achteruitkijkspiegel verliest.
Terwijl iedereen naar binnenkomt, blijft de Braziliaan nog even
doorrijden om zo min mogelijk positie te verliezen. De Newman
Haas-coureur eindigt teleurstellend als 20e. Zijn teamgenoot Graham
Rahal zorgt in de 36e ronde voor de tweede neutralisatie. De
Indy-rookie rijdt iets te hoog en raakt de muur. Voor Rahal is de
wedstrijd definitief voorbij. Tijdens deze neutralisatie vliegt de
bolide van A.J. Foyt in de pitlane tijdens het bijvullen van de ethanol
in brand. Het onzichtbare vuur wordt snel gedoofd. Met 20 ronden
achterstand op winnaar Dixon wordt de Amerikaan als 21e geklasseerd en
is daarmee de laatste deelnemer die rijdend over de finish komt. Ook
tijdens de kwalificaties had de auto van Foyt IV al een keer in
brand gestaan.
Vervolgens zorgen Marty Roth en Conquest-coureur Jaimie Camara voor de
volgende twee neutralisaties. Camara raakt de muur zelfs tweemaal vrij
hard, maar kan de Conquest bolide zonder kleerscheuren verlaten evenals
Marty Roth.
Scott Dixon drukt zijn stempel op de Indy 500 in 2008
Tony Kanaan
Als AGR-coureur Tony Kanaan in de 94e ronde de leiding neemt gaat er
een spontaan gejuich op. De Braziliaan heeft de Indianapolis Motor
Speedway vaak met een gebroken hart verlaten en 2008 is geen
uitzondering. In de 106e ronde wordt Kanaan het slachtoffer van een
incident waarbinnen de Andretti Green gelederen nog lang over gesproken
gaat worden. Teamgenoot Marco Andretti geeft zijn Braziliaanse
teamgenoot te weinig ruimte waarop zijn Dallara de muur toucheert en
vervolgens naar links trekt. Sarah Fisher, die tijdens de eerste
neutralisatie al in de warm-uplane in de pitlane was
gespind werd het onschuldige slachtoffer van de AGR-coureurs. Sarah
Fisher: Ik geloof niet dat dit bepaald mijn dag was.
Voor de zevende achtereenvolgende keer eindigt de Indy 500 voor Tony
Kanaan in een zware teleurstelling. Hoewel de Braziliaan zich wist te
beheersen kookte hij van woede. Kanaan: Ik kwam in de vuile
lucht, maar ik denk niet dat hij erg blij is. Ik had geen keuze, ik
hoop dat hij de wedstrijd wint en dan spreek ik hem nog wel. Wij lossen
onze problemen binnenskamers op. Bij Andretti Green Racing was
men niet bepaald gelukkig met deze situatie. Juist als men de
neutralisatie wil opheffen breekt er iets af aan de auto van Jeff
Simmons.Ik wilde mijn banden opwarmen en toen lag ik in de
muur aldus Simmons.
Felle strijd om de kop tussen Marco Andretti, Scott Dixon en Mario Moraes
Andretti pakt de kop
Bij de herstart in de 117e ronde liet Scott Dixon zich iets
terugvallen, terwijl Marco Andretti de leiding pakte. In de top 10
vochten Danica Patrick en Helio Castroneves op dat moment een verbeten
duel uit, terwijl Dan Wheldon langzaam aan het terugvallen was. Zowel
Castroneves als Briscoe, die beiden iets teruggevallen waren vonden op
dat moment weer aansluiting bij de koplopers. In de 132e ronde komt het
definitieve einde voor het team van Newman Haas als de Brit Justin
Wilson van de baan zeilt. Voor het team van Newman Haas eindigt de
terugkeer in de Indy 500 in een zware teleurstelling.
Alex Lloyd
De Brit Alex Lloyd zorgde in de 150e ronde voor een crash die serieuze
gevolgen had kunnen hebben indien zich meer autos in de pitlane
hadden bevonden. Bij het opkomen van het rechte stuk verloor de Brit de
controle over zijn bolide en vliegt zonder iets te raken vrijwel
ongeremd de pitlane in. De Brit kon ongedeerd zijn gestrande bolide
verlaten. Juist op het moment dat Tomas Scheckter met de
semi-officiële Penske-bolide van Jay Penske de aanval wil inzetten
moet hij met versnellingsbakproblemen aan de kant. Ook Dan Wheldon
verliest in deze fase het contact met de koplopers.
Danica Patrick is woedend op Ryan Briscoe en Team Penske
Vrouwendramas
Buddy Lazier en Milka Duno zorgen in de 169e ronde voor de laatste
neutralisatie. Lazier, die eigenlijk al een waarschuwing had gekregen
wegens te langzaam rijden toucheert Milka Duno, die haar
bolide wonderwel uit de muur weet te houden. Deze situatie leidt voor
vrijwel iedereen de laatste beslissende strategische stop in. Voor
publieklieveling Danica Patrick gaat het in de pitlane volledig fout
als Penske-coureur Ryan Briscoe haar vol in de pitlane ramt. Voor
beiden is de 92e editie van de Indy 500 verleden tijd. Securitymensen
weten ternauwernood te voorkomen dat Patrick nog tijdens de wedstrijd
bij het Team van Penske verhaal gaat halen. Laat die Briscoe
maar naar mij toekomen snauwt zij een reporter toe. Het kan niet
ontkend worden dat het anders zo efficiënt werkende Penske-Team
liet bij deze stop inderdaad een steekje liet vallen.
Aan chaotische toestanden in de pitlane was er in 2008 geen gebrek
Eindsprint
Opvallend was het sterke optreden van Mario Moraes en Ed Carpenter in
deze fase van de wedstrijd. Moraes greep zelfs even de kop, maar viel
na een touché met de muur naar de staart van het veld terug. Ed
Carpenter, de stiefzoon van Indianapolis Motor Speedwayeigenaar Tony
George reed een uitstekende wedstrijd en reed enkele ronden op kop.
Uiteindelijk eindigde Carpenter uitstekend als vijfde voor het team van
Vision Racing, eveneens eigendom van Tony George. Bij de laatste
herstart greep de Braziliaan Vitor Meira de leiding maar werd direct
door Scott Dixon afgetroefd. Helio Castroneves kreeg in de slotfase een
waarschuwing van de wedstrijdleiding omdat hij Marco Andretti teveel
afblokte. Even kreeg Andretti de kans om aansluiting bij Meira te
vinden, maar viel direct weer terug. Hoewel Meira nog één
slotaanval inzette, stabiliseerden de eerste posities zich in de
laatste drie ronden met Scott Dixon als verdiende winnaar. Hoewel Marco
Andretti als derde eindigde werd hij door zijn team niet bepaald met
open armen ontvangen. Van de Champcar-afvaardiging eindigden Oriol
Servia en Will Power respectievelijk als elfde en dertiende. De
Japanner Hideki Mutoh eindigde als zevende en is daarmee de beste
Rookie in 2008.
Lewis Hamilton heeft in het prinsdom Monaco de zeer spectaculaire race
gewonnen. De race startte in de regen, waardoor een aantal coureurs in
de fout gingen, waaronder ook Hamilton. Ondanks een fikse aanraking met
de vangrail bracht hij de McLaren Mercedes F1 uiteindelijk wel als
eerste over de finish, voor Kubica en Massa. Door zijn overwinning
pakte eveneens de leiding in het kampioenschap over.
Bij de opwarmronde kwam Heikki Kovalainen niet weg van zijn vierde
startplaats en werd achteruit de pitstraat ingeduwd. Hierdoor moest de
Fin vanuit de pitstraat starten en leek zijn race bij voorbaat over.
In de regen kwamen alle coureurs goed weg bij de start. Alle coureurs
begonnen de race op intermediates met uitzondering van Nelsinho Piquet.
De Braziliaanse Nederlander startte als enige op full-wets. Lewis
Hamilton had een goede start en kon direct Raikkonen passeren. In de
eerste ronde bleef iedereen op de baan, Jenson Button reed achterop de
BMW van Heidfeld waardoor hij zijn voorvleugel moest laten vervangen in
de pitstraat. In de derde rond verloor ook Timo Glock zijn voorvleugel
na een spin bij het opkomen van het rechte stuk. In de pitstraat liet
de Duitser direct zijn banden vervangen voor full-wets.
Na vijf ronden heeft Massa een voorsprong van drie seconden op
Hamilton, die al zeven seconden voorligt op Raikkonen. Kubica en Alonso
liggen op P4 en P5 en rijden veel betere tijden dan de regerend
wereldkampioen. Bij uitkomen van het Tabak komt Hamilton in aanraking
met de muur waardoor zijn achterband beschadigd raakt. In de pits kiest
hij ervoor om op intermediates te blijven rijden.
In de zevende ronde is het even chaotisch. Bij het casino verliest
Alonso de controle over zijn Renault en ook hij beschadigd zijn
achterwiel. Bij de pitstop wisselde de Spanjaard wel naar full-wets.
Ook de race voor Coulthard is vroegtijdig over. Bovenaan de heuvel
gleed de achterkant van zijn bolide weg en zette hem aan de rechterkant
in de vangrail. Enkele seconden later gebeurde Sebastien Bourdais exact
hetzelfde en reed in de achterkant van Coulthard.
Door de rotzooi en bolides op de baan kwam de safetycar naar buiten
voor twee ronden. Bij de herstart was het Massa die gemakkelijk de
leiding behield, voor Raikkonen, Kubica, Hamilton en Heidfeld.
Tien ronden na de start kreeg Kimi Raikkonen een drive through-penalty
opgelegd vanwege het te laat monteren van zijn banden op de
startopstelling. De Fin kwam terug als vierde op de baan. Fernando
Alonso was de snelste man op de baan op zijn full-wets maar zat klem
achter Heidfeld. Na dertien ronden probeerde de Spanjaard Heidfeld te
passeren in de hairpin. Echter zat Alonso niet volledig naast de
Duitser en hierdoor kwam de BMW-coureur dwars op de baan te staan. De
Spanjaard verloor zijn voorvleugel en moest opnieuw naar de pits.
Achter de stilstaande coureurs ontstond een ophoping van zon
tien coureurs en hierbij verloor ook Rosberg zijn voorvleugel na een
aanraking met Kovalainen.
In de vijftiende ronde ging leider Massa in de fout bij het insturen
van Sainte Devote en ging rechtdoor. Vanwege de ruime uitloopstrook
raakte zijn Ferrari niet beschadigd, maar nam Kubica wel de leiding
over. Heidfeld had een lekke achterband als resultaat van zijn
aanrijding met Alonso twee ronden eerder en ook hij moest naar de
pitstraat. Bij het terugkomen op de baan werd Heidfeld op een ronde
gezet door zijn leidende teamgenoot.
Na twintig ronden is het Kubica aan de leiding, voor Massa, Hamilton,
Raikkonen, Webber, Sutil, Trulli, Barrichello. Kovalainen is
opgeklommen naar de twaalfde stek. Op dit moment in de race waren de
intermediates in het voordeel, aangezien de coureurs op full-wets tijd
verloren ten opzichte van de coureurs om zich heen.
Na vijfentwintig ronden ging Massa terug naar de leiding op het moment
dat Kubica zijn eerste pitstop maakte. De Pool kwam terug op de derde
stek, achter Massa en Hamilton. Raikkonen leek ook voor Kubica te
komen, echter ging de Fin ook rechtdoor op dezelfde plaats als eerder
in de race zijn teamgenoot Massa. De Fin beschadigde echter wel zijn
neus en moest zich melden in de pitstraat. Raikkonen komt terug op de
zesde stek, achter Webber en Sutil.
In de 32ste ronde kwam leider Massa naar binnen voor zijn eerste
pitstop maar wist bij het uitkomen van de pitstraat wel voor Kubica op
de baan terug te komen. Hamilton was nu de leider in de race met een
voorsprong van ruim dertien seconden op Massa. Dat Sutil zich thuis
voelde op het natte circuit bewees hij door in de 37ste ronde de
snelste raceronde te noteren.
Met veertig ronden te gaan spinde Glock opnieuw, ditmaal in de
Mirrabeau. Hierdoor verloor hij drie plaatsen maar leek door te kunnen.
In dezelfde ronde zette Fisichella zijn bolide stil bij het uitrijden
van de pitstraat. Leider Hamilton ging harder en harder en nam steeds
meer voorsprong op achtervolger Massa. Met 37 ronden te gaan had de
Brit ruim 22 seconden voorsprong op de Braziliaan. Kubica reed zijn
rondjes op een achterstand van bijna zes seconden van Massa.
Met 33 ronden te gaan nam Fernando Alonso als eerste de gok door op
droogweer-banden te vertrekken. Echter werd er binnen zes ronden regen
voorspelt. Een ronde later kwam ook Piquet naar binnen voor een
bandenwissel van full-wets naar droogweer-banden. Echter reed Alonso
rondetijden die zes seconden langzamer waren dan de top van de
wedstrijd. Ook Webber nam de gok vanaf de vierde stek. Of dit een goede
beslissing was is de vraag. Nelsinho Piquet schoot aan het einde van
het rechte stuk rechtdoor en zette zijn bolide in de banden.
Robert Kubica reed snelle tijden en won per ronde zon twee
seconden op Massa voor hem. Veel coureurs schakelden over op
droogweer-banden, waaronder Glock en Button. Van de topteams was het
Kovalainen die als eerste overstapte op de slicks met nog 27 ronden te
gaan. Op dit moment in de race kwamen de droogweer-banden in dezelfde
tijden als de intermediates. Hamilton bleef maar tijd pakken ten
opzichte van Massa en Kubica en had ondertussen een voorsprong van ruim
35 seconden. Met vijfentwintig ronden te gaan maakte Kubica zijn stop
en ook hij ging over op droogweer-banden. De regen lijkt uit te blijven
waardoor nagenoeg iedereen overgaat op de slicks, waaronder ook
Hamilton. Ondanks zijn stop bleef de Brit aan de leiding met een
voorsprong van 20 seconden op Massa.
Met 22 ronden te gaan maakte Massa zijn stop en ging over op de zachte
band. De Braziliaan had een momentje bij het uitgaan van de pitstraat
waardoor Kubica nipt de tweede stek kon overnemen. Stand na 58 ronden:
Hamilton aan de leiding, voor Kubica, Massa, Sutil, Raikkonen, Webber,
Vettel, Barrichello, Nakajima en Rosberg.
Met zeventien ronden te gaan crashte Rosberg hevig bij uitkomen Zwembad
waar hij te veel over de curbs gaat en de controle verloor. Door de
vele rotzooi op de baan kwam de safetycar naar buiten. Hierdoor verloor
Hamilton zijn ruime marge van veertig seconden op Kubica en bleef er
een sprintrace van enkele ronden over. Tijdens de neutralisatieperiode
werd duidelijk dat de 78 ronden niet volledig verreden zouden worden
binnen de maximale tijd.
Op het moment dat de safetycar naar binnen kwam waren er nog elf
minuten over. Hamilton behield de leiding tijdens de herstart, op het
moment dat zelfs het zonnetje doorbrak. In de eerste ronde na de
herstart maakte Raikkonen een megafout bij uitkomen van de tunnel. De
Fin verloor de controle over zijn bolide en kleunde achterin bij de
Duitser. Raikkonen kan zijn race vervolgen na het halen van een nieuwe
neus, echter is de race van Sutil van P4. De Fin komt terug op de baan
als negende, met nog acht minuten te gaan. Door het wegvallen van beide
coureurs was het Webber op P4, voor Vettel, Barrichello, Nakajima en
Kovalainen. In de laatste ronden gebeurde er geen noemenswaardige
dingen meer, waardoor Hamilton de overwinning pakte voor Kubica, Massa,
Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen.