Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    26-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamilton wint in het casino van Monaco
    Lewis Hamilton heeft in het prinsdom Monaco de zeer spectaculaire race gewonnen. De race startte in de regen, waardoor een aantal coureurs in de fout gingen, waaronder ook Hamilton. Ondanks een fikse aanraking met de vangrail bracht hij de McLaren Mercedes F1 uiteindelijk wel als eerste over de finish, voor Kubica en Massa. Door zijn overwinning pakte eveneens de leiding in het kampioenschap over.

    Bij de opwarmronde kwam Heikki Kovalainen niet weg van zijn vierde startplaats en werd achteruit de pitstraat ingeduwd. Hierdoor moest de Fin vanuit de pitstraat starten en leek zijn race bij voorbaat over.



    In de regen kwamen alle coureurs goed weg bij de start. Alle coureurs begonnen de race op intermediates met uitzondering van Nelsinho Piquet. De Braziliaanse Nederlander startte als enige op full-wets. Lewis Hamilton had een goede start en kon direct Raikkonen passeren. In de eerste ronde bleef iedereen op de baan, Jenson Button reed achterop de BMW van Heidfeld waardoor hij zijn voorvleugel moest laten vervangen in de pitstraat. In de derde rond verloor ook Timo Glock zijn voorvleugel na een spin bij het opkomen van het rechte stuk. In de pitstraat liet de Duitser direct zijn banden vervangen voor full-wets.

    Na vijf ronden heeft Massa een voorsprong van drie seconden op Hamilton, die al zeven seconden voorligt op Raikkonen. Kubica en Alonso liggen op P4 en P5 en rijden veel betere tijden dan de regerend wereldkampioen. Bij uitkomen van het Tabak komt Hamilton in aanraking met de muur waardoor zijn achterband beschadigd raakt. In de pits kiest hij ervoor om op intermediates te blijven rijden.
    In de zevende ronde is het even chaotisch. Bij het casino verliest Alonso de controle over zijn Renault en ook hij beschadigd zijn achterwiel. Bij de pitstop wisselde de Spanjaard wel naar full-wets. Ook de race voor Coulthard is vroegtijdig over. Bovenaan de heuvel gleed de achterkant van zijn bolide weg en zette hem aan de rechterkant in de vangrail. Enkele seconden later gebeurde Sebastien Bourdais exact hetzelfde en reed in de achterkant van Coulthard.

    Door de rotzooi en bolides op de baan kwam de safetycar naar buiten voor twee ronden. Bij de herstart was het Massa die gemakkelijk de leiding behield, voor Raikkonen, Kubica, Hamilton en Heidfeld.
    Tien ronden na de start kreeg Kimi Raikkonen een drive through-penalty opgelegd vanwege het te laat monteren van zijn banden op de startopstelling. De Fin kwam terug als vierde op de baan. Fernando Alonso was de snelste man op de baan op zijn full-wets maar zat klem achter Heidfeld. Na dertien ronden probeerde de Spanjaard Heidfeld te passeren in de hairpin. Echter zat Alonso niet volledig naast de Duitser en hierdoor kwam de BMW-coureur dwars op de baan te staan. De Spanjaard verloor zijn voorvleugel en moest opnieuw naar de pits. Achter de stilstaande coureurs ontstond een ophoping van zo’n tien coureurs en hierbij verloor ook Rosberg zijn voorvleugel na een aanraking met Kovalainen.



    In de vijftiende ronde ging leider Massa in de fout bij het insturen van Sainte Devote en ging rechtdoor. Vanwege de ruime uitloopstrook raakte zijn Ferrari niet beschadigd, maar nam Kubica wel de leiding over. Heidfeld had een lekke achterband als resultaat van zijn aanrijding met Alonso twee ronden eerder en ook hij moest naar de pitstraat. Bij het terugkomen op de baan werd Heidfeld op een ronde gezet door zijn leidende teamgenoot.

    Na twintig ronden is het Kubica aan de leiding, voor Massa, Hamilton, Raikkonen, Webber, Sutil, Trulli, Barrichello. Kovalainen is opgeklommen naar de twaalfde stek. Op dit moment in de race waren de intermediates in het voordeel, aangezien de coureurs op full-wets tijd verloren ten opzichte van de coureurs om zich heen.

    Na vijfentwintig ronden ging Massa terug naar de leiding op het moment dat Kubica zijn eerste pitstop maakte. De Pool kwam terug op de derde stek, achter Massa en Hamilton. Raikkonen leek ook voor Kubica te komen, echter ging de Fin ook rechtdoor op dezelfde plaats als eerder in de race zijn teamgenoot Massa. De Fin beschadigde echter wel zijn neus en moest zich melden in de pitstraat. Raikkonen komt terug op de zesde stek, achter Webber en Sutil.

    In de 32ste ronde kwam leider Massa naar binnen voor zijn eerste pitstop maar wist bij het uitkomen van de pitstraat wel voor Kubica op de baan terug te komen. Hamilton was nu de leider in de race met een voorsprong van ruim dertien seconden op Massa. Dat Sutil zich thuis voelde op het natte circuit bewees hij door in de 37ste ronde de snelste raceronde te noteren.

    Met veertig ronden te gaan spinde Glock opnieuw, ditmaal in de Mirrabeau. Hierdoor verloor hij drie plaatsen maar leek door te kunnen. In dezelfde ronde zette Fisichella zijn bolide stil bij het uitrijden van de pitstraat. Leider Hamilton ging harder en harder en nam steeds meer voorsprong op achtervolger Massa. Met 37 ronden te gaan had de Brit ruim 22 seconden voorsprong op de Braziliaan. Kubica reed zijn rondjes op een achterstand van bijna zes seconden van Massa.



    Met 33 ronden te gaan nam Fernando Alonso als eerste de gok door op droogweer-banden te vertrekken. Echter werd er binnen zes ronden regen voorspelt. Een ronde later kwam ook Piquet naar binnen voor een bandenwissel van full-wets naar droogweer-banden. Echter reed Alonso rondetijden die zes seconden langzamer waren dan de top van de wedstrijd. Ook Webber nam de gok vanaf de vierde stek. Of dit een goede beslissing was is de vraag. Nelsinho Piquet schoot aan het einde van het rechte stuk rechtdoor en zette zijn bolide in de banden.

    Robert Kubica reed snelle tijden en won per ronde zo’n twee seconden op Massa voor hem. Veel coureurs schakelden over op droogweer-banden, waaronder Glock en Button. Van de topteams was het Kovalainen die als eerste overstapte op de slicks met nog 27 ronden te gaan. Op dit moment in de race kwamen de droogweer-banden in dezelfde tijden als de intermediates. Hamilton bleef maar tijd pakken ten opzichte van Massa en Kubica en had ondertussen een voorsprong van ruim 35 seconden. Met vijfentwintig ronden te gaan maakte Kubica zijn stop en ook hij ging over op droogweer-banden. De regen lijkt uit te blijven waardoor nagenoeg iedereen overgaat op de slicks, waaronder ook Hamilton. Ondanks zijn stop bleef de Brit aan de leiding met een voorsprong van 20 seconden op Massa.



    Met 22 ronden te gaan maakte Massa zijn stop en ging over op de zachte band. De Braziliaan had een momentje bij het uitgaan van de pitstraat waardoor Kubica nipt de tweede stek kon overnemen. Stand na 58 ronden: Hamilton aan de leiding, voor Kubica, Massa, Sutil, Raikkonen, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Rosberg.

    Met zeventien ronden te gaan crashte Rosberg hevig bij uitkomen Zwembad waar hij te veel over de curbs gaat en de controle verloor. Door de vele rotzooi op de baan kwam de safetycar naar buiten. Hierdoor verloor Hamilton zijn ruime marge van veertig seconden op Kubica en bleef er een sprintrace van enkele ronden over. Tijdens de neutralisatieperiode werd duidelijk dat de 78 ronden niet volledig verreden zouden worden binnen de maximale tijd.

    Op het moment dat de safetycar naar binnen kwam waren er nog elf minuten over. Hamilton behield de leiding tijdens de herstart, op het moment dat zelfs het zonnetje doorbrak. In de eerste ronde na de herstart maakte Raikkonen een megafout bij uitkomen van de tunnel. De Fin verloor de controle over zijn bolide en kleunde achterin bij de Duitser. Raikkonen kan zijn race vervolgen na het halen van een nieuwe neus, echter is de race van Sutil van P4. De Fin komt terug op de baan als negende, met nog acht minuten te gaan. Door het wegvallen van beide coureurs was het Webber op P4, voor Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen. In de laatste ronden gebeurde er geen noemenswaardige dingen meer, waardoor Hamilton de overwinning pakte voor Kubica, Massa, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen.

    26-05-2008 om 00:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1 Monaco kwalificatie: Massa pakt pole positie!
    null

    Na een paar regenspatten aan het begin van de middag, kan de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco verreden worden onder een droge hemel. Het altijd mooie dwergstaatje is altijd verraderlijk voor de heren Formule 1 coureurs, waar Frank Williams zijn 600e Grand Prix van zijn carrière heeft en Giancarlo Fisichella morgen zijn 200e Grand Prix start zal beleven. Overigens vanaf de laatste plaats, aangezien hij in de zaterdagmorgen training een versnellingsbak heeft moeten wisselen, wat een vijf plaatsen penalty geeft. Ook Sebastiaan Vettel zal dezelfde vijf plaatsen penalty krijgen, door een wissel op vrijdag.

    Tijdens de gehele kwalificatie zijn de mannen van Ferrari en McLaren snel en dominerend, terwijl ook Rosberg, Webber en Coulthard goed bovenin de top tien staan. Leuke vermelding: in Monaco geldt een pitsnelheid van maximaal 60 kilometer per uur. De volgende coureurs hebben al een boete mogen ontvangen wegens te hard rijden: Sutil (62km), Fisichella (61km), Kovalainen (63,5km) en koploper Coulthard met een boete van 2400 euro voor een snelheid van 71 km/u!

    null

    Tijdens Q1 bestaat de top drie voornamelijk uit Hamilton, Raikkonen en Massa. Kovalainen verrast zo’n 3 minuten voor tijd met een snelle tijd van 1.15.295, welke niet meer verschalkt wordt. Verrassend is Nakajima die de hele training snel is, vlak voor eind weet hij zich op P14 te zetten, waardoor hij doorgaat naar Q2. Nelson Piquet doet zijn best om door de eerste kwalificatie te komen, maar maakt een klein foutje bij de tunnel en heeft vervolgens verkeer op de baan, waardoor hij geen betere tijd kan zetten. Hij eindigt op P16.
    Opvallend is Fisichella die schijnbaar niet veel moeite doet, hij eindigt als laatste.
    Afvallers Q1: Bourdais, Piquet, Vettel, Sutil en Fisichella.

    In Q1 en Q2 vallen de wagens van Red Bull op, Webber en Coulthard zetten verrassende tijden neer en staan lange tijd op P5 en P6. Alonso is wat tegenvallend, hoewel hij zich wel binnen de top tien blijft zetten, heeft hij P9 tijdens Q2. Massa is snel met een 1.15.110, met achter zich Hamilton, als Rosberg zich op P2 weet te metselen aan het einde van de tweede kwalificatie. Net voor het einde van de kwalificatieronde rolt een wiel langs, die afkomstig blijkt te zijn van de wagen van Coulthard. Bij het aanremmen na de tunnel, raakt hij de vangrail en crasht zijn wagen. Op dit moment stond hij op P10, wat direct zijn startpositie zal zijn, aangezien hij niet aan de laatste kwalificatie mee zal kunnen doen.
    Afvallers Q2: Glock, Button, Heidfeld, Nakajima en Barrichello.

    null

    Ook tijdens de laatste kwalificatie (Q3) domineren de McLaren’s en Ferrari’s weer en wisselen van toppositie. Alonso laat eigenlijk niet van zich spreken tijdens de kwalificaties. Raikkonen verbetert constant zijn eigen tijd en staat lange tijd op P1 met 1.15.815 in de laatste minuut. Hamilton is snel onderweg met 1.15.839, maar Massa pakt de pole positie met 1.15.797.
    Uitslag Q3: Massa, Raikkonen, Hamilton, Kovalainen, Kubica, Rosberg, Alonso, Trulli, Webber en Coulthard (niet gereden).

    null

    Hoewel Ferrari niet de beste kaarten had tijdens de eerdere dagen in Monaco, weten ze toch hun wagens op de eerste rij neer te zetten tijdens de kwalificaties. Hamilton en Kovalainen nemen de tweede rij in beslag met hun McLaren’s. Maar, Monaco heeft met zijn krappe stratencircuit altijd veel geheimen en verrassingen in petto, dus er kan van alles gebeuren tijdens de race van morgen!

    26-05-2008 om 00:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Manthey Racing wint 24h Nürburgring voor derde maal op rij
    24h_nbr_winnaar_actie_480
    Voor de derde keer op rij winnaar in de Eifel: de Manthey-Porsche

    Het Manthey-Porsche-team heeft geschiedenis geschreven door als eerste team voor de derde maal in successie de 24-uursrace op de Nürburgring te winnen. In de jacht tweemaal rondom de klok legden Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann in totaal 148 ronden op het 25,378 kilometer lange circuit af. Daarmee hadden ze een voorsprong van drie ronden op Armin Hahne, Christian Haarmann, Jochen Krumbach en Pierre Kaffer, eveneens met een door Manthey Racing geprepareerde en gerunde Porsche 911 GT3, de winnende auto van de 24 Uur Nürburgring in 2006. De derde plaats was voor de “Frikadelli”-Porsche 997 van Sabine Schmitz, Klaus Abbelen, Dr. Edgar Althoff en Kenneth Heyer. Best geklasseerde landgenoot in de wedstrijd was Dillon Koster, die met Jean-Paul Breslin, Diego Romanini en Jan-Erik Slooten als 34e algemeen en als 14e in de klasse eindigde. Alle andere Nederlandse deelnemers haalden de eindstreep niet.

    Kort na de start van de race hadden slechts weinigen nog een cent gegeven voor de kansen van de Manthey-Porsche om de overwinning van de afgelopen twee jaren te herhalen. Een losse bevestiging van het koelsysteem van de motor zorgde in de eerste raceronde voor spectaculaire rookpluimen aan de achterkant van de geel-groene Porsche en startrijder Marc Lieb moest na een rondje over het Grand Prix-circuit al direct de pits in voor reparatie. “Ik dacht op dat moment ook al dat we het wel konden vergeten”, erkende Lieb na afloop. Door de reparatie, die een kwartier duurde, viel het team terug tot de staart van het veld. Een fraaie inhaalrace met rondetijden die deels 20 seconden sneller waren dan die van de concurrentie bracht de Manthey-Porsche echter weer naar voren en om 3.30 uur in de ochtend pakte de auto definitief de leiding, om deze vervolgens ook niet meer af te staan. Het was de zeventiende wisseling van de koppositie en Manthey was het zevende team dat in de race aan de leiding reed.

    24h_nbr_zieleinlauf_480
    Finish van de race met de beide Manthey-Porsches gebroederlijk naast elkaar

    Er was even een schrikmoment toen Timo Bernhard de leidende Porsche met nog drie kwartier te gaan in de box parkeerde, maar de voorsprong van vier ronden en de ontspannen gezichten van de Manthey-teamleden maakten meteen duidelijk dat het hier om een geplande actie ging. Twintig minuten voor het einde van de race ging de als tweede geklasseerde Porsche ook de pitstraat in, waarop beide Manthey-Porsches weer naar buiten gingen voor hun laatste ronden, waarbij de nummer 23-Porsche de achterstand had verkleind naar één ronde.



    24h_nbr_night_480
    Altijd sfeervol, maar ook lastig: Nürburgring bij nacht

    Tal van andere teams hadden te maken met problemen. De Hisaq-Porsche met startnummer 22 (Emmanuel Collard/Marino Franchitti/Frank Stippler/Richard Westbrook) meldde kort voor half drie in de nacht een defecte versnellingsbak en pas na anderhalf uur kan de auto de strijd hervatten, natuurlijk met enorme achterstand. Ook de Paragon-Porsche met nummer 31 (Klaus Frers/Patrick Bernhard/Jörg Hardt/Pierre Kaffer) kon de tweede plaats, waarop het team een tijdlang reed, niet vasthouden: een ongeval rond vijf uur in Schwalbenschwanz leidde tot een reparatie van anderhalf uur. Voor het winnende team van de 24 Uur van Doebai, VIP Pet Foods met Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en Jonathan Webb, was de wedstrijd kort na middernacht eveneens ten einde. En tenslotte was de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Marc Simon iets voor half acht definitief uit de race, nadat Johannes Stuck in de Hohenrein-chicane van de baan geraakt was. Eerder al had het team bijna twee uur verloren na een defect aan de achteras.

    24h_nbr_sieger_scirocco_480
    Volkswagen won zijn klasse bij de première van de nieuwe Scirocco

    Achter de Porsches aan de kop van het veld reed de ORMS Racing-BMW Z4 met Marko Hartung, Stefan Neuberger en Franz Engstler, eveneens een oude bekende uit Doebai, eenzaam en onopvallend, maar wel uiterst constant zijn rondjes op de vierde plaats. Met een andere BMW, de 320 Diesel, reden WTCC-fabriekscoureurs Augusto Farfus en Jörg Müller en de Scandinavische rijders Stian Sorlie en Frederik Ekblom lange tijd in de top tien, totdat Jörg Müller aan het eind van de ochtend kort van de baan raakte. Daardoor viel het team terug tot de dertiende plaats overall, twee plaatsen achter de winnende auto in de categorie SP3-T (tweeliter turbo’s), de nieuwe Volkswagen Scirocco van Jimmy Johansson, Florian Gruber, Thomas Mutsch en Hans-Joachim Stuck. Dit was duidelijk de snelste van de drie fabrieks-VW’s, de andere Scirocco’s kregen het in de nacht knap lastig door de Opel Astra OPC van het OPC Race Camp, die lange tijd op de tweede plek in de klasse en de keurige zestiende plek overall reed. Een kapotte motor rond 4.30 uur maakte echter een einde aan de ambities van het Opel-team, zodat Volkswagen met de zege aan de haal ging.


    24h_nbr_frikadelli_porsche_480
    De "Frikadelli"-Porsche eindidge als derde

    Tal van landgenoten uitgevallen
    Na het uitvallen van de Viper met Tom Coronel en Duncan Huisman was de Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en Frank van Iersel het tweede team met Nederlandse inbreng dat uit de wedstrijd was. “Op zaterdagavond was Frank over de kerbstones gereden, waardoor de draagarm rechtsvoor beschadigd was en het carter lekte”, vertelde Ivo Breukers. “We hebben de auto gerepareerd en konden weer verder, maar in de vroege ochtend kreeg de motor steeds minder vermogen, vooral beneden de 3500 toeren. De turbo gaf langzaam de geest en zo hebben we tussen zeven uur en half acht helaas de strijd moeten staken.”

    480_dillon_5724

    Dillon Koster reed op aankomen
    Voor Ron Swart, Erik Weijers, Lau Michielse en Holger Zulauf met de BMW 130i van het Sartorius Team Black Falcon was de wedstrijd rond tien uur in de ochtend afgelopen als gevolg van een motorprobleem met de Duitser Zulauf achter het stuur. “Zoiets is natuurlijk altijd jammer, maar de ervaring was wel fantastisch”, zei Erik Weijers, die evenals zijn teamgenoten Swart en Michielse voor het eerst tijdens het evenement aan de start verscheen. Dillon Koster was de enige en daarmee tevens de best geklasseerde landgenoot op de Nürburgring. Met de splinternieuwe BMW M3 E92 van het Sartorius Team Black Falcon eindigde hij op de 34e plaats algemeen en de 14e plek in de klasse. “Ik had misschien, zeker in de nacht, nog wel iets sneller kunnen zijn, maar ik wilde vooral geen onnodige risico’s nemen. Aankomen was het voornaamste doel, zeker als beloning voor het team dat de afgelopen weken zo hard gewerkt heeft om de auto op tijd klaar te krijgen”, aldus Koster.



    24h_nbr_siegerehrung_480
    Prijsuitreiking op de Nürburgring

    Uitslag:
    1.Bernhard-Lieb-Dumas-Tiemann (Dui-Dui-Fra-Dui), Porsche 911 GT3 RSR, 148 r. in 24.03.48,494 (gem. 156,085 km/u)
    2. Hahne-Haarmann-Krumbach-Kaffer (Dui), Porsche 911 GT3 RSR, op 1 ronde
    3. Schmitz-Abbelen-Althoff-Heyer (Dui), Porsche 911 GT3 RSR,op 3 ronden
    4. Hartung-Neuberger-Engstler (Dui), BMW Z4, op 4 ronden
    5. Kräling-Gindorf-Scharmach-Ragginger (Dui-Dui-Dui-Oos), Porsche 911 GT3 Cup, op 4 ronden
    6. Scheider-Teichmann-Klasen (Dui), BMW M3 E46 GTS, op 5 ronden
    7. Schmidt-Müller-Riemer-Schloze (Dui), Porsche 997 GT3 Cup, op 7 ronden
    8. Lambrecht-Hemroulle-Arnold (Bel-Bel-Dui), Porsche 911 GT3, op 7 ronden
    9. Peters-Karlsson-Plesse-Kohler (Dui-Zwe-Dui-Dui), Porsche 997 GT3 Cup, op 8 ronden
    10. Matveev-Gorban-Gryazin-Tsarev (Rus), Porsche 997 GT3 Cup, op 9 ronden
    34. Koster-Breslin-Romanini-Slooten (Ned-Fra-Ita-Dui), BMW M3 E92, op 19 ronden (14e SP7)
    Uitgevallen: Michielse-Weijers-Swart-Zulauf (Ned-Ned-Ned-Dui), BMW 130i (motor), Breukers-Verkoelen-Thijssen-Van Iersel (Ned), SEAT Leon Cupra R-TDI (van de baan),
    D. Huisman-Tom Coronel-Bert-Bouchut (Ned-Ned-Dui-Fra), Dodge Viper (aanrijding/van de baan)

    480_24hrs_5862



    25-05-2008 om 23:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Hamilton wint knotsgekke race op nat Monaco
    Lewis Hamilton heeft op de natte straten van Monaco de overwinning in deze prestigieuze Grand Prix gegrepen. Hamilton was één van de zovelen die zijn auto beschadigde in de regen, maar ondanks de ongeplande extra stop die hem dit kostte greep hij een ruime overwinning. Robert Kubica versloeg Felipe Massa en pakte de tweede plaats, voor de Braziliaan. Schlemiel van de wedstrijd was Kimi Räikkönen die bij een van de verschillende foutjes de held van de dag Adrian Sutil van de baan roste en hem de vijfde plaats door de neus boorde. Ondanks de moeilijke, vochtige omstandigheden haalden er maarliefst veertien rijders de finish.


    hamilton_monaco
    Fraaie vreugdesprong van Lewis Hamilton, die McLaren de
    15e overwinning op Monaco bezorgt

    Op de natte startgrid zijn er al gelijk grote problemen voor Heikki Kovalainen. De Fin krijgt zijn McLaren niet van de startplek voor de opwarmronde en wordt naar de pits geduwd. Een lege plaats dus op plaats vier, wat nummer zes Rosberg een ideaal gat voor zich oplevert. Dit brengt Rosberg echter geen voordeel, want Alonso pakt Rosberg. Vooraan pakt Lewis Hamilton de tweede plaats af van Kimi Räikkönen.

    Neusjes verloren
    Op de natte baan is het dringen geblazen in de openingsfase en dat gaat niet altijd goed. Rosberg rijdt achterop Alonso en rijdt zijn neus scheef. Voor Rosberg is dit echter geen reden om te stoppen, want hij gaat gewoon met een scheve neus verder. Dat lukt Jenson Button niet, want hij rijdt zijn hele neus eraf op de achterkant van Nick Heidfeld. In ronde 3 besluit Rosberg uiteindelijk toch ook maar om een nieuwe neus te gaan halen. Timo Glock is de volgende die de pits op zoekt. De Duitser spint bij het opkomen van het rechte stuk, maar verliest alleen zijn voorvleugel. Snel omgedraaid moet de Duitser nog een ronde door voordat hij ook een neus moet halen.

    Hamilton in de fout
    Lewis Hamilton gaat in ronde zes de fout in en kust met zijn rechterachterwiel de muur. Het loopvlak van de band gaat eraan en de Brit moet naar de pits voor een nieuw setje rubber. Dit geeft de tweede plaats terug aan Kimi Räikkönen, die niet lekker in zijn vel lijkt te zitten en flink wat tijd verliest op teamgenoot Massa. Robert Kubica vindt zo de aansluiting bij de Finse Ferrari-coureur.

    Drama’s stapelen zich op
    De natte straten van Monaco beginnen bij steeds meer mensen hun tol te eisen. Na Hamilton gaat ook Alonso rechtsaf de vangrail in en ook hij moet terug de pits in. Alonso gaat over op full wets, iets wat Hamilton niet deed. Vervolgens is het David Coulthard die rechtsaf in de vangrail vliegt. Onder het motto ‘goed voorbeeld doet volgen’ gaat Bourdais van schrik van het gas en hij schiet tegen dezelfde vangrail als Coulthard en rijdt zelfs nog achterop de Schot. De twee Rode Stieren worden weggetakeld terwijl de safetycar de rest van het veld in toom houdt.

    Straf voor Räikkönen
    Na tien ronden wordt Kimi Räikkönen bestraft voor het te laat monteren van de banden voor de wedstrijd. Na het drieminutensignaal moesten de Ferrari-monteurs de banden nog onder de Ferrari schroeven, wat dus niet volgens de regels is. Räikkönen krijgt een drivethroughpenalty en het moment waarop hij deze straf inwilligt rekt hij zo ver mogelijk om maar zo weinig mogelijk plaatsen te verliezen. Het feit dat de safetycar net op de baan is geweest maakt de druiven van Räikkönen alleen maar zuurder, want de verschillen zijn zojuist geminimaliseerd. Na drie rondjes gaat Räikkönen dan op het laatste nippertje naar binnen en omdat de pitstraat zo kort is verliest hij slechts twee plaatsen aan Kubica en Hamilton.



    massa_monaco
    Uiteindelijk toch nog waardevolle punten voor Felipe Massa

    Alonso plukt vruchten van full wets
    Fernando Alonso moest na zijn kusje aan de vangrail even naar de pits, maar maakte van dit nadeel een voordeel door gelijk regenbanden te halen. Deze blijken op dit moment de snelste, want Alonso passeert Webber en jaagt vervolgens op Heidfeld. De Duitser laat zich niet gek maken, de Spanjaard wel, want hij doet een onmogelijke poging bij Heidfeld in de krappe Loews hairpin. De twee komen stil te staan wat een flinke file veroorzaakt. Iedereen kan door, al moeten Alonso en Rosberg weer even de pits in voor een nieuwe voorvleugel. De rest lijkt er goed vanaf te komen, maar Heidfeld krijgt twee ronden later problemen met de achterband, waarmee hij over Alonso’s vleugel was gereden. Heidfeld verliest flink wat plaatsen en moet een nieuwe band gaan halen.

    Massa verremt zich op rozen
    Met het wegvallen van Räikkönen lijkt Felipe Massa op rozen te zitten, maar schijnbaar is het op de rozen ook glad. Massa verremt zich in de eerste bocht en schiet rechtdoor. Robert Kubica profiteert hiervan en pakt de leiding. De marge op Hamilton is groot genoeg waardoor Massa wel tweede blijft. Räikkönen is nog de enige die redelijk dichtbij zit, daarachter is het gat naar Webber al veertig seconden na twintig ronden. Op de zesde plaats ligt Adrian Sutil op puntenkoers. Wie ook goed onderweg is, is Nico Rosberg. Door zijn twee stops ligt hij weliswaar voorlaatste, maar hij rijdt wel verschillende ronderecords achter mekaar en kan dus gewoon het tempo van de leiders aan.

    Kubica moet het eerst
    Robert Kubica is in ronde 27 de eerste die zijn reguliere pitstop maakt. Als de Pool weer op de baan komt, komt hij precies bij Kimi Räikkönen uit, maar die verremt zich terplekke en rijdt zijn voorvleugel kapot tegen de vangrail. De Fin moet een rondje door zonder voorvleugel voordat hij ook de pits in kan voor een nieuwe vleugel. De problemen van Räikkönen verhullen dat Massa flink zit te stampen en snelste rondetijden aan het noteren is. De Braziliaan rijdt een stuk sneller dan Kubica met zijn zware auto en lijkt dus gemakkelijk terug aan de leiding te komen. Klein probleempje voor Massa is wel dat hij aan de staart van het veld is aanbeland en nu dus mensen op een rondje aan het zetten is. Desondanks blijft hij sneller dan de voormalige leider uit Polen. Wanneer Massa in ronde 33 dan ook stopt blijkt hij precies genoeg marge te hebben om Kubica voor te blijven. Het scheelt slechts een kleine seconde, maar dat is zeker in Monaco ruim voldoende. Op kop ligt echter Lewis Hamilton, die al vroeg in de race was gestopt met zijn kapotte band.

    Sutil op dreef
    Adrian Sutil had tot dusver een moeilijk seizoen, maar op de natte straten van Monaco stijgt hij boven zichzelf uit. De Duitser rijdt op de vijfde plaats, loopt uit op Kimi Räikkönen en rijdt zelfs snelste racerondes. Voor een klein team als Force India zijn dit toch de succesjes waar ze het voor doen. Minder voorspoedig gaat het met teamgenoot Giancarlo Fisichella, hij rijdt in de achterste regionen en moet zijn auto na de pitstop in de pits parkeren. Een triest einde van zijn tweehonderdste race.

    Hamilton bouwt marge
    Terwijl het duel om de overwinning aanvankelijk tussen Massa en Kubica leek te gaan, bouwt Lewis Hamilton stiekem aan een marge. De Brit was al vroeg in de race gestopt en kan nu lange tijd uit blijven. Zijn voorsprong op Massa groeit naar een dikke halve minuut, wat wel haast voldoende lijkt voor een stop. Als Hamilton in ronde 54 dan stopt behoudt hij dan ook gemakkelijk de leiding.

    Slicks?
    Terwijl de baan opdroogt voorspellen de plaatselijke meteorologen dat er nog regen op komst is. Het wachten duurt echter lang en sommigen grijpen de koe bij de horens en gaan verder op droogweerbanden. Voor Nelson Piquet is dit te vroeg want hij schiet van de baan en eindigt in de bandenstapels. Toch kiest daarna ook iedereen voor slicks en lijkt de regen wel uit te blijven.



    kubica_monaco
    Robert Kubica was dicht bij zijn eerste GP overwinning met BMW Sauber

    Koekje van eigen deeg
    Net als eerder in de race moet Robert Kubica eerder stoppen dan Felipe Massa. Wanneer de Braziliaan dan stopt is het wederom kielekiele. Bij het uitkomen van de pits heeft Massa even een flink momentje en mede dankzij dit momentje verliest hij zijn plaats. Kubica rijdt nu tweede, Massa derde. Daarachter pakt Sutil de vierde plaats, wanneer Räikkönen ook weer naar binnen moet.

    Harde klapper Rosberg
    Nu de baan droog is lijkt het venijn wel een beetje uit de race, maar Nico Rosberg zorgt er persoonlijk voor dat de race nog een spannend staartje krijgt. Rosberg vliegt over de kerbstones bij het uitkomen van het zwembad en gaat hard van de lijn. Eerst raakt hij rechts de muur, vervolgens links en dit laat veel brokstukken achter op de baan. De safetycar komt gelijk de baan op en zo wordt de race weer geneutraliseerd. Een uitkomst voor de spanning, want de onderlinge verschillen waren gigantisch. Leider Hamilton was veertig seconden los van zijn twee achtervolgers. Massa had een gat van 21 seconde, Sutil was 19 seconden los en ook Räikkönen en Webber hadden allebei een voorsprong van zo’n tien seconden. Ook de vele rijders die al een of twee rondes achterlagen kunnen zich nu van deze rondes achterstand ontdoen, waardoor de laatste sprintrace nog echt spannend kan worden.

    Räikkönen elimineert Sutil
    Met nog elf minuten te gaan wordt het veld nog losgelaten voor een laatste splash and dash. Bij de herstart gaat alles goed, maar bij het uitkomen van de tunnel rost Räikkönen het sprookje van Adrian Sutil in duigen. Bij het aanremmen verliest Räikkönen bijna de controle over zijn Ferrari en hij remt veel te weinig af. De Ferrari-rijder knalt vol achterop de wagen van Adrian Sutil die de pits nog wel kan halen, maar gedesillusioneerd uit moet stappen. Een dramatisch einde van wat zo’n mooie dag leek te worden voor Sutil en Force India.

    Verrassende puntenklanten
    Het mooie van zo’n bizarre race als deze Grand Prix van Monaco is dat er altijd mensen in de punten rijden die hier normaal niet zitten. De drie podiumklanten Hamilton, Kubica en Massa horen daar thuis. Nummer vier Mark Webber heeft dit seizoen al vaker in de punten gereden, maar de vierde plaats is zijn beste seizoensresultaat. Daarachter halen Sebastian Vettel en Rubens Barrichello hun eerste punten van het seizoen. Zevende is ook een prima resultaat van Kazuki Nakajima, de achtste plaats is loon na hard werken voor Heikki Kovalainen die vanuit de pits moest starten.

    Uitslag Grand Prix Monaco
    1. Lewis Hamilton, 76 ronden
    2. Robert Kubica, op 3.084
    3. Felipe Massa, op 4.811
    4. Mark Webber, op 19.295
    5. Sebastian Vettel, op 24.657
    6. Rubens Barrichello, op 28.408
    7. Kazuki Nakajima, op 30.180
    8. Heikki Kovalainen, op 33.191

    25-05-2008 om 23:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen wederom de beste in Monaco
    Porsche Supercup-coureur Jeroen Bleekemolen heeft keihard toegeslagen in de straten van Monaco. Na zijn zege vorig jaar, won hij ook deze keer de meest aansprekende race van de kalender van de meest prestigieuze merkencup.


    psc-monaco-1-480
    Een gelukkige winnaar en zijn jubilerende, trotse vader


    De Nederlandse deelnemers aan de Porsche Mobil1 Supercup vertrokken in een opperbeste stemming naar Monaco. Jaap van Lagen won de laatste race, in Turkije, en was dus in een ‘winning mood’. Jeroen Bleekemolen stond op de tweede plek in de tussenstand en herinnerde zich uiteraard de vorige race van de Supercup in de nauwe straatjes van het belastingparadijs. Toen vertrok hij van pole en schreef hij de race op zijn naam, vlak voor Patrick Huisman. Sebastiaan Bleekemolen heeft het altijd naar zijn zin in Monaco, hetzelfde geldt voor zijn vader Michael die een uniek jubileum vierde: zijn dertigste start op zijn favoriete circuit.

    Wederom pole

    Jeroen Bleekemolen eindigde in de eerste vier races van het seizoen drie keer als tweede, in Turkije viel hij uit. Een pole ontbrak nog op zijn erelijstje van dit seizoen. Daar kwam in Monaco verandering in. Jeroen was de snelste tijdens de tijdtraining en herhaalde daarmee zijn prachtige trainingsresultaat van vorig jaar. Damien Faulkner volgde de jongste telg van de bekende racefamilie op slechts 0,1 seconde. Dubbel goed nieuws voor Jeroen was de zevende startplek van klassementsaanvoerder Jan Seyffarth. Naast het feit dat de Duitser het tempo onvoldoende kon volgen, was het voor Jeroen uiteraard gunstig dat inhalen in Monaco zeer moeilijk is.
    Jaap van Lagen moest genoegen nemen met de negende startplek, met naast zich op de vijfde startrij Patrick Huisman.
    Sebastiaan Bleekemolen kwalificeerde zich als twaalfde. “Ik kom maar 0,2 seconde tekort voor de zesde startplek”, wees hij op de sterke competitie.

    Regen

    psc-monaco-2-480

    De afstellingen die de teams in de voorafgaande dagen hadden bepaald konden op zondagochtend allemaal de prullenbak in. “Het regende niet alleen, we hadden ook te maken met een nieuw type regenband”, aldus Jeroen Bleekemolen. “Qua set-up hadden we niks. Daarbij komt nog dat ik nooit in de regen in Monaco had gereden. Mijn geluk was natuurlijk dat ik van pole mocht vertrekken. De anderen moesten eerst maar zien dat ze mij konden passeren.” Dat gebeurde niet. Het veld ging achter de safety car van start, nadat de race was vrijgegeven hield Jeroen tot op de finishlijn zijn eerste positie vast. “Het was niet normaal zo glad als het was”, aldus de winnaar. “Ik moest heel voorzichtig rijden. Deze race was een kwestie van geen fouten maken.”
    Afgezien van de extreem moeilijke omstandigheden moest Jeroen afrekenen met de hevig aandringende Damien Faulkner. Jeroen: “Hij reed de hele race op mijn bumper. Ik was op een paar punten sneller, hij was op een paar andere punten de snelste van ons tweeën.”

    psc-monaco-3--480
    Best of the rest op een spekglad stratencircuit van Monaco: Damien Faulkner


    Klassementsaanvoerder Jan Seyffarth kwam niet verder dan de achtste plek in de race. Dat betekende dat Jeroen zijn achterstand op de Duitser volledig goedmaakte. Bleekemolen en Seyffarth voeren nu samen de ranglijst aan.

    Sterke race

    Patrick Huisman, vorig jaar nog tweede op het stratencircuit, eindigde nu als zesde. Hij had een mooie race achter de rug, gestart vanaf de tiende startplek. De viervoudig Supercup-kampioen behaalde daarmee zijn beste resultaat van dit seizoen. Huisman was tot nu toe niet verder gekomen dan de zevende plek en het mag duidelijk zijn dat hij daar niet tevreden mee was. “Sinds dit weekeinde heb ik een nieuwe auto en het lijkt erop dat daarmee mijn problemen zijn verdwenen. Ik denk dat ik een podiumplek had kunnen pakken, of misschien zelfs een zege, als ik wat beter had gekwalificeerd of als de race langer had geduurd. Tijdens de race was ik soms twee seconden per ronde sneller dan Jeroen Bleekemolen.”
    Jaap van Lagen kwam als twaalfde over de verlossende finishlijn. “Het was een moeilijke race”, vond hij. “Na anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand voor ogen zag. Ik ben blij dat ik heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden.”

    ‘Suffe spin’

    Sebastiaan Bleekemolen ging in de beginfase achterstevoren. “Het was een suffe spin”, vond hij zelf. “Gelukkig raakte ik niks. Ik hervatte de race als laatste, vervolgens heb ik nog enkele plaatsen goed kunnen maken. Die duels waren heel leuk.”
    Michael Bleekemolen zag als twintigste de finish in zijn jubileumrace. “Het was een heel aparte race”, vond de routinier. “Voor iedereen was het een vreselijk moeilijke wedstrijd. Als je even gas gaf, stond je al achterstevoren. Ik heb wel veel plezier gehad.”
    ‘Bleek’ bleef Paul van Splunteren (22) en Simon Frederiks (23) voor.
    Tim Buijs kon zich helaas niet kwalificeren voor de race nadat hij in de tijdtraining een bandenstapel had geraakt. “Ik reed mijn vleugel kapot, die kon niet meer vervangen worden”, aldus de Monaco-debutant, die sprak van ‘één groot drama’.



    Uitslag race:

    1 Jeroen Bleekemolen, 15 ronden in 31:04.876
    2 Damien Faulkner, op 0.695
    3 Sean Edwards, op 1.290
    6. Patrick Huisman, op 2.612
    12 Jaap van Lagen, op 17.047
    17 Sebastiaan Bleekemolen, op 41.549
    20 Michael Bleekemolen, op 55.177
    22 Paul van Splunteren, op 1:22.738
    23 Simon Frederiks, op 1:54.306


    Tussenstand:

    1 Jeroen Bleekemolen 76
    2 Jan Seyffarth 76
    3 Damien Faulkner 64
    4 Chris Mamerow 59
    5 Uwe Alzen 57
    9 Patrick Huisman 39
    10 Jaap van Lagen 37
    13 Sebastiaan Bleekemolen 23

    25-05-2008 om 23:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: 24h Nürburgring, stand van zaken halverwege
    24h_nbr_formatieronde

    Zelden bood een 24-uursrace op de Nürburgring zoveel spanning en afwisseling als de 36e editie van de klassieker. Halverwege de race leidt de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon, op zo’n twee minuten voor de titelverdedigers in de Manthey-Porsche, te weten Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann. Tal van kanshebbers werden al in de vroege uren geconfronteerd met technische problemen en veel teams zijn al uit de wedstrijd.

    De ellende begon al bij de start, toen de Manthey-Porsche aan de achterkant hevige rookontwikkeling vertoonde en na een rondje over het Grand Prix-circuit terugkeerde naar de pits. Het probleem bleek het gevolg van een lekke koelwaterslag in de motor, de reparatie nam een kwartier in beslag en wierp het team terug tot ergens rond de 200e plaats. Zo kwam de Alzen-Porsche met Jürgen Alzen aan de leiding, direct gevolgd door de Zakspeed-Viper, waarin Tom Coronel de start voor zijn rekening nam. Prachtig was het om Porsche en de Viper op korte afstand van elkaar via de televisiebeelden gade te slaan. “In bochten kon ik hem wel bijhouden, maar op het rechte stuk liep hij zo bij me weg”, vertelde Coronel naderhand. In de derde ronde kon hij de Porsche inhalen, maar aan het eind van de diezelfde ronde kwam de Viper echter voor de eerste keer binnen voor reparatie van een kapotte dynamo, waarmee het team op slag nagenoeg kansloos was voor een goede klassering. Ook de Land-Porsche met nummer 3 had problemen: een klapband links achter kostte wat tijd.

    Geweldige inhaaljacht Manthey-Porsche
    In de eerste drie uur van de race maakt de Manthey-Porsche een gestage inhaaljacht door. Na een uur is de auto 189e, na twee uur is de 76e plaats bereikt en in het derde uur komt de auto voor het eerst in de top 20 voor. Na drie uur is de Manthey-Porsche al zesde, mede dankzij rondetijden die soms 20 seconden sneller zijn dan de concurrentie. De Wochenspiegel-Porsche (Weiss/Pietsch/Jacobs/Schornstein) leidt een tijdlag, maar rond 17.30 uur komt Michael Jacobs op de Döttinger Höhe in botsing met een Honda en loopt flink schade op. Dat levert de leiding op voor de HISAQ-Porsche van Emmanuel Collard, Marino Franchitti, Frank Stippler en Richard Westbrook.

    Schubert-BMW uit de strijd, Viper van Coronel en Huisman ook
    Tussen de Porsches rijdt in het eerste kwart van de race de Schubert-BMW Z4 van Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson sterk mee en heeft zelfs een tijdlang de leiding in handen. Rond half twaalf legt Stian Sorlie de auto bij Hatzenbach echter op zijn dak, waarmee de uitval een feit is. Een paar minuten later komt Sascha Bert in de Zakspeed-Viper in botsing met de BMW M3 van Prym/Smolski/Schnitzler/Wakolbinger. De Viper raakt zo hard in de vangrails dat de auto tot aan de voorruit onder de vangrails vast komt te zitten. Daarmee ook einde wedstrijd voor Tom Coronel en Duncan Huisman.

    De andere landgenoten op de Nürburgring
    De Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en Frank van Iersel is rond 22.15 uur uitgevallen met een technisch defect bij Pflanzgarten. Best geklasseerde landgenoot is daarmee Dillon Koster op de 52e plaats algemeen en op de 20e plek in zijn klasse. De Sartorius-BMW met Erik Weijers, Ron Swart, Lau Machielse en Holger Zulauf rijdt op de 119e plaats algemeen en op de vierde plaats in zijn klasse.

    25-05-2008 om 23:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Zege voor Mike Conway, prachtig resultaat voor Ho Pin Tung
    Het team van Trident Racing heeft tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco, die door vele crashes gekenmerkt werd, een uitstekende dubbelzege behaald. De Brit Mike Conway won zijn eerste GP2 wedstrijd, terwijl Ho-Pin Tung op 18.4 seconden als tweede eindigde en Yelmer Buurman als achtste finishte.

    Dubbelzege voor Trident Racing in Monaco
    De Brit Mike Conway behaalde tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco zijn allereerste GP2 zege, terwijl Ho Pin Tung met een tweede plek een uitstekend resultaat behaalde. Conway eindigde gisteren na een aanrijding met de Spanjaard Javier Villa als achtste. Aangezien de startopstelling voor de tweede wedstrijd in omgekeerde volgorde geschiedt, moet dit voor de Brit toch een aardig presentje geweest zijn.

    De wedstrijd werd gekenmerkt door een aantal crashes en safetycarfases. Direct bij de start gingen Pastor Maldonado en Karum Chandhok er beiden af, terwijl elders Christian Bakkerud zichzelf over het achterwiel van Andy Zuber lanceerde. Vervolgens moest de safetycar andermaal in actie komen doordat Alberto Valerio na contact met de vangrail de baan blokkeerde. Giorgio Pantano zorgde in de chicane bij de haven voor de nodige commotie door tegen Marcello Puglisi aan te rijden. Voor Pantano was de wedstrijd met een beschadigde linker voorwielophanging voorbij. Samen met Bruno Senna voert Pantano het klassement in de stand om het kampioenschap aan.

    Bruno Senna eindigde als vijfde en kwam met geen mogelijkheid aan Roldan Rodriguez voorbij. De Portugees Alvaro Parente eindigde als derde en behaalde daarmee zijn tweede podiumplaats dit seizoen. Yelmer Buurman deed het uitstekend in de tweede wedstrijd, hij eindigde keurig als achtste voor het team van Arden.

    006_800

    Ho-Pin Tung stond tevreden op de tweede trede van het rostrum, na gisteren al als zevende waardevolle punten hebben gescoord. Voor zijn Trident-team was het feest helemaal compleet, want Ho-Pin’s teamgenoot Mike Conway pakte de overwinning in de sprint race op zaterdag. Ho-Pin Tung kon de als derde geëindigde Parento makkelijk achter zich houden. ‘Elke aanval die hij inzette, kon ik pareren.’

    005_800

    ‘Mijn start was goed, met misschien iets te veel wheel spin, maar ik lag P2 na de eerste bocht, die als een soort scherprechter fungeert hier. Wij hadden gekozen voor een set up tussen droog en regen in, want er dreigde de hele dag regen. Conway stond op een droge set up en was sneller.’ Door de safety car werd het veld regelmatig weer in elkaar geschoven. Maar Ho-Pin Tung kon zijn positie vasthouden, mede dankzij de perfecte strategie van het team. Een diner in black tie, met Prins Albert van Monaco was maar één van de consequenties van het succes van onze landgenoot.

    UITSLAG
    1 - Mike Conway - Trident - 30 ronden 45'31"105
    2 - Ho Pin Tung - Trident op  18"446 seconden
    3 - Alvaro Parente - Super Nova op 18"915 seconden
    4 - Roldan Rodriguez - FMSI op 20"898 seconden
    5 - Bruno Senna - iSport op  21"298 seconden
    6 - Andy Soucek - DPR op  22"256 seconden
    7 - Jerome D'Ambrosio op  Dams - 23"188 seconden
    8 - Yelmer Buurman - Arden op  23"887 seconden
    9 - Diego Nunes - DPR op  33"072 seconden
    10 -Romain Grosjean - ART op 33"536 seconden

    25-05-2008 om 23:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Pole voor Felipe Massa in Monaco
    De Braziliaan Felipe Massa vertrekt morgen in de Grand Prix van Monaco vanaf pole. Hij versloeg daarmee zijn Finse teamgenoot Kimi Raikkonen met 3/100e van een seconde.De beide McLarens van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen vertrekken vanaf de tweede startrij.


    massa
    Laatste aanwijzingen van Ferrari-ingenieur Rob Smedley voor Felipe Massa

    Rosberg imponeert en Piquet stelt teleur.
    De jonge Nico Rosberg imponeerde in alle drie kwalificatiesegmenten met zeer snelle tijden. Uiteindelijk kwalificeerde de Vliegende Fin zich als zesde achter BMW-Sauber-coureur Robert Kubica. Aangezien er morgen in Monaco regen verwacht wordt, zou het team van Frank Williams in zijn 600e Grand Prix wel eens voor een kleine verrassing kunnen zorgen. Voor Nelson Piqeut Jr. echter verliep de kwalificatie uiterst teleurstellend. Nadat hij bijna de vangrail bij Portier raakte kwam hij niet verder dan een zeventiende startplek in het eerste segment. Ook beide gloednieuwe Torro Rosso’s van Sebastian Vettel en Sebastien Bourdais overleefden bij hun debuut het eerste kwalificatiesegment niet, evenals het Team van Force India. Giancarlo Fisichella die dit weekend zijn 200e GP rijdt vertrekt als laatste. Ook zou Fisichella door Rubens Barrichello zijn opgehouden. Omdat zowel Vettel als Fisichella hun versnellingsbak gewisseld hadden, verloren ze eveneens nog eens vijf grid posities.

    scenic_picture
    Het zonnige Monaco. Voor morgen is het waarschijnlijk wat minder zonnig, en voor
    Renault was de kwalificatie ook al niet bijster zonnig.




    kubica
    Robert Kubica zet zijn teamgenoot  Nick Heidfeld volledig in de schaduw

    Coulthard zorgt voor kwalificatiespektakel
    De Schotse veteraan David Coulthard zorgde in het Prinsdom tijdens het tweede kwalificatiesegment in de slotfase voor spektakel. Bij het uitkomen van de tunnel toucheerde de Red Bull Renault racer de vangrails en vloog vrijwel ongeremd de nooduitgang in. Terwijl Coulthard met deze actie onvrijwillig de tijden van andere ruïneerde promoveerde hij zichzelf zonder eraan deel te nemen naar het eerste segment en start morgen als tiende. Fernando Alonso overleeft met grip-problemen aan de achterkant ternauwernood het tweede segment.

    Massa pakt de pole
    Met negen auto’s in het laatste segment is de kwalificatie eigenlijk iets minder spannend dan de eerste twee segmenten. Nico Rosberg begon het laatste segment met direct snelle rondes. Met nog amper 3,5 minuten te gaan besluit iedereen voor vers rubber naar binnen te komen. Als eerste pakt Ferrari-coureur Kimi Raikkonen met 1.15.815 de voorlopige pole. Met nog amper 24 seconden te gaan pakt zijn Braziliaanse teamgenoot Felipe Massa uiteindelijk de definitieve pole. Fernando Alonso kwalificeert zich als zevende, terwijl Jarno Trulli en Mark Webber met een achtste en negende startplek genoegen moeten nemen.

    button
    Prachtige opname van Jenson Button met de Honda. Ook daar droomt men
    voorlopig alleen maar van topklasseringen


    De grid voor de GP van Monaco is als volgt
    1, Felipe Massa 1.15.787
    2. Kimi Raikkonen 1.15.815
    3. Lewis Hamilton 1.15.839
    4. Heikki Kovalainen 1.16. 165
    5. Robert Kubica 1.16.171
    6. Nico Rosberg 1.16.171
    7. Fernando Alonso 1.16.852
    8. Jarno Trulli 1.17.203
    9. Mark Webber 1.17.343
    10.David Coulthard geen tijd.
    11. Timo Glock 1.15.907
    12. Jenson Button 1.16.101
    13. Nick Heidfeld 1.16.455
    14. Kazuki Nakajima 1.16.470
    15. Rubens Barrichello 1.15.537
    16. Sebastien Bourdais 1.16.806
    17. Nelson Piquet Jnr. 1.16.933
    18.Sebastien Vettel 1.16.955
    19. Adrian Sutil 1.17.225
    20. Gaincarlo Fisichella 1.17.823.

    25-05-2008 om 23:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Voorbeschouwing 24h Nürburgring
    24h_nbr_zakspeed_viper_480
    Serieuze kanshebber: Zakspeed-Viper met Coronel en Huisman

    Als de geur van bier en bratwurst de lucht van banden en benzine overstijgt, dan is dat de 24-uursrace op de Nürburgring. Dit weekend wordt op de 25,378 kilometer lange combinatie van Nordschleife en de korte variant van het Grand Prix-circuit de 36e editie van de lange-afstandsklassieker verreden. Met een flink aantal Nederlanders aan de start.

    Manthey Racing is de absolute favoriet voor de eindzege, waarmee het team een uneiek prestatie zou vestigen. De afgelopen twee edities van de race werden immers ook al door Manthey gewonnen, nadat teambaas Olaf Manthey 25 jaar op zijn eerste zege had moeten wachten. Het team uit Meuspath, op een steenworp afstand van de Nürburgring gehuisvest, komt in actie met een Porsche 911 GT3 RSR, bestuurd door de uitgeleende Porsche-fabrieskrijders Timo Bernhard, Marc Lieb en Romain Dumas, die in de Eifel versterking krijgen van Marcel Tiemann. De voornaamste concurrentie komt eveneens van een lokaal team, namelijk Zakspeed Racing, dat de vertrouwde Viper inschreef met als rijders de Fransman Christophe Bouchut, de Duitser Sascha Bert en onze beide landgenoten Duncan Huisman en Tom Coronel, die in de regenrace van vorig jaar met de Viper als tweede eindigden.

    24h_nbr_manthey_porsche_480
    De Porsche van Manthey-Racing, favoriet voor de eindzege


    24h_nbr_gumpert_apollo_480
    De Gumpert-Apollo, hybride-raceauto met Heinz-Harald Frentzen aan boord

    De twee genoemde teams zijn overigens niet de enige kanshebbers, want het doen van voorspellingen over de race in de Eifel is altijd een lastige aangelegenheid. De Porsche van Jürgen Alzen Motorsport is eveneens sterk bezet met Jürgen Alzen, Markus Gedlich en oud-DTM-rijders Christian Abt en Christian Menzel, terwijl de Land Motorsport-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon eveneens bepaald niet kansloos mag worden geacht. De BMW-fractie, vertegenwoordigd door het team van Thorsten Schubert, zet onder,meer een Z4 met Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson in, terwijl BMW-WTCC-coureurs Jörg Müller en Augusto Farfus met een BMW 320d in actie komen. Aston Martin heeft een fabrieksinschrijving met Tomas Enge, Stefan Mücke, Robert Lechner en Karl Wendlinger.

    24h_nbr_scirocco_480
    De VW Scirocco met onder andere Hans-Joachim Stuck en Carlos Sainz

    Frenzen met hybride-auto
    Met veel belangstelling wordt het project van oud-Formule 1-coureur Heinz-Harald Frentzen gevolgd, die eigen geld investeerde in de ontwikkeling en preparatie van en hybride-versie van de Duitse supersportwagen Gumpert-Apollo. Met zijn benzine- en zijn elektromotor heeft de auto een theoretisch vermogen van 680 pk, maar door een gebrek aan testwerk lijkt betrouwbaarheid de meest kritische factor. Ook nieuw is de raceversie van de Volkswagen Scirocco, die zelfs nog voor de verkoopstart van de straatversie in de race wordt ingezet. Volkswagen Motorsport zet drie Scirocco’s in met als rijders onder andere tweevoudig rally-wereldkampioen Carlos Sainz, oud-sportwagen- en DTM-kampioen Hans-Joachim Stuck, voormalig Nederlands rallykampioen Dieter Depping en rally-raid-specialist Giniel de Villiers. In de Volkswagen-klasse SP3-T, auto’s met tweeliter turbomotor, komt de grootste concurrentie van Opel, dat zijn coureurs letterlijk van de straat haalde: de twee auto’s van het OPC Race Camp worden bestuurd door rijders die afkomstig zijn uit een soort “Idols”-achtige castingshow, die het merk organiseerde.


    24h_nbr_opc_480
    Rijders van de straat: de Opel-coureurs die overbleven na de OPC Race Camp castingshow

    Steeds meer Nederlanders in de race
    Het is verheugend om te zien dat de 24-uursrace op de Nordschleife, met 220 auto’s waarschijnlijk de getalsmatig grootste autorace ter wereld, ook bij Nederlanders steeds populairder wordt. Drie landgenoten rijden er met de BMW 130i onder het startnummer 133 van het Sartorius Team Black Falcon: Erik Weijers, in het dagelijks leven COO van Circuit Park Zandvoort, Sartorius-eigenaar Lau Michielse en Ron Swart, die gelukkig weer geheel is hersteld van zijn zware crash tijdens de Finaleraces. Dillon Koster is ingeschreven op een BMW M3, eveneens van het Sartorius Team Black Falcon, die hij deelt met de Fransman Jean-Paul Breslin, de Italiaan Diego Romanini en de Duitser Jan-Erik Slooten. Doordat deze auto is voorzien van één van de zes on-board-camera’s in de race komt het team veelvuldig in beeld tijdens de uitzendingen van de Duitse sportzender DSF.

    Cor Euser had een BMW M3 zullen besturen, maar die was niet op tijd klaar, vandaar dat de Brabander zich beperkt tot de inzet van een BMW 120d onder de vlag van Marcos Racing International voor Ian James, Daniel Dror, John Macaluso en Toto Lassally. Ivo Breukers van Red Camel Racing verkocht zijn SEAT Leon Cupra R-TDI aan Henk Thijssen en Ton Verkoelen. De auto wordt nu gerund door een groep Duitse Nordschleife-specialisten onder leiding van Edgar Berners-Schönleben. Thijssen en Verkoelen delen de auto met Frank van Iersel, Ivo Breukers vond te elfder ure ook nog onderdak bij het team en kan daardoor toch weer met zijn oude auto rijden, nadat Red Camel Racing evenals zo’n 50 andere teams geen eigen inschrijving voor de 24-uursrace kreeg. De wedstrijd start morgen (zaterdag) om 15.00 uur.

    25-05-2008 om 23:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superleague: Zakspeed met Borussia Dortmund
    Tijdens het 24 Uursweekend op de Nürburgring werd bekend gemaakt dat Zakspeed eveneens aan Superleague Formula gaat deelnemen. Het team van Peter Zakowski gaat de kleuren van Borussia Dortmund verdedigen.


    zakspeed



    Zakspeed naar Superleaque
    Het team van Peter Zakowski zal in de nieuwe Superleague Formula de kleuren van Borussia Dortmund verdedigen. Ook werd op de Nürburgring bekend gemaakt dat Azerti Motorsport de PSV Auto gaat runnen. Tevens maakte Superleague de teams bekend. Van 9-11 juli zullen alle teams in het Spaanse Monteblanco voor het eerst op de baan verschijnen. De teams, die aan het eerste SL kampioenschap zullen deelnemen zijn:

    Astromega (BEL) – Flamengo en Anderlecht
    Azerti Motorsport (NL) – PSV Eindhoven en Al Ain
    Eurointernational (ITA) – Corinthians en Nog Niet Bekend
    GU Racing (GER) – FC Basel enOlympiacos
    Scuderia Playteam (ITA) – AC Milan en Galatasaray
    West-Tec (UK) – FC Porto en Glasgow Rangers
    Zakspeed (GER) – Borussia Dortmund en Nog Niet Bekend

    Volgens initiatiefnemer Robin Webb hebben er inmiddels al meerdere voetbalclubs belangstelling voor het concept getoond.

    25-05-2008 om 23:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Bruno Senna wint eerste race in Monaco
    De Braziliaan Bruno Senna heeft in Monaco de GP2 wedstrijd wonnen. Bijna 15 jaar geleden boekte Oom Ayrton op vrijwel hetzelfde weekend zijn zesde en laatste zege in het Prinsdom


    bruno_senna

    De naam Senna staat weer in de geschiedenisboeken
    Doordat Pastor Maldonado slecht uit de startblokken kwam legde de Braziliaan direct bij de start al de basis voor zijn overwinning. De Braziliaan produceerde direct een aantal snelle rondes. In de 19e en 20e ronde maakten beide koplopers hun reguliere stop. Vrijwel tegelijkertijd deden zich een aantal incidenten voor, te beginnen met Buemi en Pantano, die elkaar toucheerden. Buemi verloor zijn achtervleugel, terwijl Pantano spinde en zijn motor af liet slaan. Ook Ho Pin Tung en Romain Grosjean maakten contact met elkaar, waarbij Ho Pin nog zijn weg kon vervolgen en nog als zevende geklasseerd werd. Voor Grosjean was de wedstrijd voorbij.

    Door deze incidenten kwamen de koplopers weer dicht bij elkaar en zorgden voor een fantastisch duel, waarbij beide kemphanen ronde na ronde de snelste wedstrijdronde voor zich opeisten. Uiteindelijk ging die naar Pastor Maldonado, die op de finish met 0.6 seconden verschil door de Braziliaan verslagen werd. Mike Conway zag een derde plek in rook opgaan toen hij in de allerlaatste ronde door achterblijver Javier Villa werd aangetikt. Daardoor pakte Senna’s teamgenoot Chandhok eveneens een podiumpositie. Uiteindelijk werd Conway nog als achtste geklasseerd, terwijl Yelmer Buurman als twaalfde eindigde.

    003_800

    Ho-Pin Tung moest na een teleurstellende kwalificatie vanaf een twintigste startplaats aan de race beginnen. Hij maakte weer eens van zijn fameuze superstarts en reed heel constant zeer snelle ronden. Hij vocht zich een weg naar de 7e plaats op de finish. Dit levert hem 2 punten voor het kampioenschap op en de tweede plek op startgrid van Race 2, morgen. De tweede race heeft een zogenoemde ‘reverse grid’ vanaf de achtste plek. Teamgenoot Mike Conway start vanaf pole position.

    UITSLAG
    1. Bruno Senna iSports International
    2. Pastor Maldonado Piquet Sports
    3. Karum Chandhok iSports International
    4. Adrian Valles BCN Competition
    5.Alvaro Parente Super Nova Racing
    6. Roldan Rodriguez Fisichella Motor Sport
    7. Ho Pin Tung Trident Racing
    8. Mike Conway Trident Racing.

    25-05-2008 om 23:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL/Champcar : Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek
    Afgelopen weekend vond op de Eurospeedway Lausitz, ooit bekend staand als de Lausitzring de vierde manche van de DTM plaats. Hoewel de exploitant een fantastische brochure over de huidige exploitatievorm uitgaf, lijkt het uiterst ondenkbaar dat de Indycars hier ooit te gast zullen zijn.


    champcar_plafond
    Champcar moest Europa op zijn kop zetten. Een Champcar uit 2001 herinnert
    in de giftshop op de Eurospeedway aan de weinige gloriedagen die de klasse daar
    telde.

    Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek.
    De Duitse Bundesstaat Berlin Brandenburg heeft zich in de hoogtijdagen van de CART-series behoorlijk in laten palmen. De Lausitzring moest het paradepaardje van de Europese regio worden en de F1 in populariteit overtreffen. Slechts weinigen konden bij de allereerste Champcarwedstrijd in 2001 vermoeden, dat de “Ovalhype” in Europa dankzij het incapabele CART-management slechts een kort leven beschoren zou zijn. Hoewel het ovalracen met eenzitters veel spektakel en een puur gevoel van snelheid geven, lopen de Europeanen er helaas niet warm voor. De laatste Champcar-wedstrijd op de Eurospeedway in 2003 was een onovertroffen spektakel wat bij velen nog in het geheugen gegrifd staat. Ook enkele F3 ovalraces waren sensationeel maar toen de Brit Joey Foster in 2006 crashte en zwaar rugletsel opliep, keerde deze klasse ook niet meer op de oval terug. Daarbij moet aangetekend worden dat de F3’s absoluut niet voor dergelijke circuits gebouwd zijn. Met de Foster-crash kroop men op de Eurospeedway door het oog van de naald.

    eurospeedway
    Amerika of Europa? De tribunes in Europa zijn in tegenstelling tot de VS nooit
    uitverkocht

    Turn 1 en Turn 2 liggen er troosteloos bij. Wie de eerste bocht mist kan een stukje op de oval spelen, maar snel rijden is er niet bij, want je wordt direct door slalomachtige bandenstapels afgeremd. Achter de tribunes herinneren door de zon verschoten plakaten aan de deelnemers van de allereerste Champcarwedstrijd in 2001. Hoewel de Eurospeedway een indrukwekkende faciliteit is waarvan je als toeschouwer op de bovenste tribunes het gehele circuit kunt overzien en waarbij je nog eens extra van het echoënde motorengeluid kunt genieten is de accommodatie door het ontbreken van een Indycarwedstrijd enigszins achterhaald.



    oval_effect
    De Safer Wall ontbreekt bij het opkomen rechte stuk. Waarom eigenlijk?

    Safer Wall
    Tijdens de FIA Superkartwedstrijd deed zich een gigantische startcrash voor waarbij enkele deelnemers per ambulance en per traumahelikopter moesten worden afgevoerd. In Amerika zijn alle circuits die over een “Eurospeedway”-configuratie beschikken inmiddels van de z.g. “Softer Wall” voorzien. Het werkt bevreemding dat juist deze extra veiligheidsfactor op de Eurospeedway ontbreekt. Ook bij het ingaan van Turn 1 en het uitkomen Turn 2 ontbreken de in de USA voor ovals verplichte veiligheidsvoorzieningen. De oval mag dan niet gebruikt worden, maar een klap tussen of tegen het beton kan nog steeds fatale gevolgen hebben en het einde van de Eurospeedway inluiden. Volgens het jaarverslag 2007 behoort het circuit tot één van de levensaders in de omgeving, die één van de hoogste werkeloosheidscijfers in Duitsland kent evenals een leegloop van de bevolking met meer dan 23%. Zonder financiële bijdrages werd het prestigeproject Eurospeedway destijds door het oude Champcarmanagement ondersteund. Twee races in 2001 en 2003 moesten het ovalracen met Formule-auto’s een Europese injectie geven.

    paffett
    De verkeerde auto's op het verkeerde circuit? Ook hier geen Safer Wall

    Na een adembenemende Champcarwedstrijd in 2003 verstomden de Amerikaanse motoren voorgoed. Turn 1 en 2 van de oval worden niet meer gebruikt. Volgens een Duitse collega lijden de tribunes in Turn 2 door wateroverlast zelfs aan betonrot en mogen door de lokale autoriteiten niet meer voor het publiek worden opengesteld. Turn 1 em Turn 2 van de oval zijn nu niet meer dan een monument dat herinnert aan de Zanardi-crash en de adembenemende snelheden die er behaald werden. De Amerikanen hebben er geen behoefte meer aan om naar Europa te komen. De sport was even rot als de betonrot. Wat blijft is een fraaie faciliteit, wat rest zijn de herinneringen. Eigenlijk zijn die Amerikanen wel iets aan Europa verschuldigd, maar dit zal de eerste tientallen jaren een utopie blijven. Evenals het ovalracen.

    safety_team
    Een Amerikaanse souvenier uit 2001 van het Simple Green Safety Team

    25-05-2008 om 23:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Doornbos goes Superleague Formula
    Robert Doornbos

    Robert Doornbos a.k.a. 'Bobby D' gaat dit seizoen deelnemen in de Superleague Formula. De Red Bull F1 testpiloot en Champ Car race winnaar werd door AC Milaan vastgelegd om met hun 750pk krachtige bolide te strijden voor de titel. De auto van AC Milaan wordt gerund door Scuderia Playteam, vorig jaar nog actief in de FIA-GT.

    "Ik ben zo blij dat ik een deal heb kunnen sluiten met AC Milaan en Scuderia Playteam," vertelt Doornbos. "Ik was altijd al een grote fan van AC Milaan en mijn tante was vroeger de physio van Marco van Basten, Franck Rijkaard en Ruud Gullit. Deze spelers hebben de ploeg al wel verlaten, maar mijn beste vriend Clarence Seedorf speelt nu voor de Italiaanse ploeg."

    Robert Doornbos

    "Doordat ik in de F1 voor Minardi reed heb ik redelijk goede contacten met Scuderia Playteam, aangezien de zoon van Giancarlo Minardi nu eigenaar is van het team. Mijn eerste ingenieur in de autosport, Gabriele Tredozi, is nu technisch directeur van het team; het is een kleine wereld. Ook het feit dat ik vloeiend Italiaans spreek maakt het allemaal nog handiger."

    De eerste test van Doornbos in de Superleague Formula met een V12 motor is op het Monteblanco circuit in de buurt van Sevilla op 9-10-11 juli.

    21-05-2008 om 20:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goossens scoort derde opeenvolgende podiumpositie
    LAGUNA SECA - Marc Goossens en Jim Matthews scoorden afgelopen weekend een 'hattrick', het duo slaagde er voor de derde opeenvolgende keer in om op het podium te staan. De wedstrijd werd gewonnen door Dalziel/Zogaib, de leiders in de tussenstand Rojas/Pruett werden derde. Door de tweede plaats van Goossens/Matthews kunnen zij nu de kloof dichten naar 19 punten met de Chip Ganassi #1, met nog negen races te gaan.

    Jim Matthews kwalificeerde de auto als veertiende. "Ik had geen vrije baan tijdens de kwalificatie, en de veertiende tijd was minder dan ik wou. Ik nam de start van de wedstrijd en kon wat plaatsen winnen voor ik het stuur aan Marc (Goossens) overliet," aldus Matthews.

    foto GRAND AM/www.grand-am.com

    Marc Goossens nam vervolgens het stuur over van de Amerikaan en reed zich wederom een weg naar de top. Goossens kreeg het eerst aan de stok met de leider in de tussenstand, de Chip Ganassi Lexus Riley #1, alvorens hij in een duel met de SAMAX Motorsport bolide verwikkeld raakte. Goossens finishte op 1.5 seconden van de winnaar.

    "Daar doen we het voor, close racing is waar het om draait," vertelt een tevreden Marc Goossens. "We hebben allebei heel hard gereden en ons uiterste best gedaan om de zege te pakken. We moeten gewoon proberen om elke wedstrijd op het podium te finishen en zoveel mogelijk punten te pakken," aldus The Goose.

    21-05-2008 om 20:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blunder team bij pitstop kost Hezemans podium in Monza
    MONZA - Het zat voor Mike Hezemans niet mee tijdens de tweede FIA GT-race van het seizoen. Op het F1 circuit van Monza werd het team van de 38-jarige Eindhovenaar tijdens de kwalificatie geëlimineerd toen Anthony Kumpen van de baan schoot en de Corvette van Hezemans meenam. Vervolgens zorgde een blunder van het team bij een pitstop in de eindfase van de race voor veel tijdverlies en een terugval naar de vierde positie.

    Mike Hezemans pechvol

    ”Bij het tijdrijden waren we heel unlucky”, zei Hezemans. “Omdat Kumpen spinde en ons van de weg ramde, konden we geen tijd zetten en stonden we achteraan.”

    Vanaf de allerlaatste startplaats begonnen Hezemans en zijn teamgenoot Fabrizio Gollin aan een ware inhaalrace. Die leek in eerste instantie te slagen. De equipe denderde met rasse schreden
    naar voren. Hezemans kwam terug tot de tweede plaats toen het tijdens de pitstop helemaal misging.

    “De uitslag is niet in verhouding”, sprak een teleurgestelde Hezemans na afloop. “Met nog 22 minuten te gaan, lagen we 17 seconden achter Maassen/Bouchut en we waren absoluut de snelste. Bij een tankstop ging het mis. De brandstofkraan was niet helemaal opengezet, waardoor we met een tekort aan brandstof de pitstraat verlieten. Een grote blunder van het team.”

    “Dit is heel jammer. We hebben snelheid en we reden zonder problemen. Normaal gesproken hadden we kunnen winnen. Nu moet dat maar in Adria, waar de volgende race wordt gehouden.”

    21-05-2008 om 20:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw: Subaru Impreza World Rally Car 2008
    Nieuwe Subaru Impreza WRC2008 beleeft vervroegd debuut in Griekenland

    Bij de Rally van Griekenland laat Subaru de nieuwe Subaru Impreza WRC2008 debuteren. Op woensdag 28 mei, voorafgaand aan de rally, wordt de auto door Subaru officieel gepresenteerd in Griekenland, waarbij ook de nieuwe kleurstelling wordt onthuld, met natuurlijk het traditionele blauw als hoofdkleur.

    Subaru Impreza WRC 2008

    De nieuwe World Rally Car is gebaseerd op de nieuwste straatversie van de Subaru Impreza die in juni 2008 werd gepresenteerd. De auto is op vele punten gewijzigd ten opzichte van de eerdere WRC, waarbij het radicaal vernieuwde meteen opvalt. Van de klassieke sedan-vorm is de overstap gemaakt naar een hatchback.

    Subaru Impreza WRC 2008

    David Richards, de teammanager van het Subaru World Rally Team over de nieuwe auto: "We zijn erg verheugd de nieuwe Impreza WRC2008 vervroegd te kunnen introduceren. Het laat de enorme toewijding van de mensen achter de schermen bij Prodrive in Groot Brittanië en STI in Japan zien. Zoals de Impreza straatauto een nieuwe era voor Subaru representeert doet de WRC2008 dat voor iedereen bij het Subaru World Rally Team en ik heb er alle vertrouwen in dat we in Griekenland competitief zullen zijn."

    "Het is altijd de bedoeling van het Subaru World Rally Team geweest om de WRC2008 pas te introduceren als uit de testen zou blijken dat de auto goede resultaten had behaald. Door met de nieuwe Impreza eerder dan gepland in Griekenland te starten is Subaru er van overtuigd dat ze een erg competitieve tweede helft van het seizoen kunnen beleven. Met de WRC2008 hoopt het Subaru World Rally Team Petter Solberg en Chris Atkinson de kans te geven om in 2008 te winnen."

    21-05-2008 om 20:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gwendolyn Hertzberger maakt GT-debuut tijdens 24 uur van Zolder
    LISSE, 20 MEI 2008 – In tegenstelling tot eerdere berichtgeving gaat het Dutch Supercar Challenge-debuut van Gwendolyn Hertzberger op Spa-Francorchamps niet door. De snelle dame uit de Bollenstreek stond ingeschreven als dertiende op de reservelijst voor deze race in de Belgische Ardennen, maar door de overweldigde belangstelling is het maximale aantal deelnemers bereikt. Hertzbergers debuut wordt nu verschoven naar 27 augustus, waar ze in de oranje Marcos Mantis van teameigenaar Bert Moritz zal plaatsnemen voor de 24-uursrace van Zolder. Op 5 oktober zal ze met deze wagen uitkomen in de DSC-races tijdens het A1 GP weekend op Zandvoort.

    Gwendolyn Hertzberger komt tijdens de 24 uursrace van Zolder in actie met deze oranje Marcos Mantis

    In de afgelopen twee jaar kwam Hertzberger uit in de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. In de voorbij winterperiode zat de inwoonster uit Lisse bepaald niet stil en testte ze veelvuldig in de International Formula Master bij het team van Fàma. Het was een succesvolle samenwerking waarbij haar management keihard werkte aan een mogelijke overstap naar deze ijzersterke competitie. Door de hoge budgetten werd echter besloten van het avontuur af te zien. Het jaar 2008 wordt dan ook gezien als een tussenjaar voor het volgende raceseizoen.

    Om ritme op te doen en aan de reflexen te kunnen blijven werken, zal Hertzberger in het weekend van 27 tot en met 31 augustus een eerste overstap van formulewagens naar toerwagens maken tijdens de 24-uursrace van Zolder. Na afgelopen week een eerste test bij Moritz Racing op het circuit van Zolder (België) succesvol te hebben afgerond, zijn Bert Moritz en Gwendolyn Hertzberger beiden enorm enthousiast en hoopvol gestemd over hun kersverse samenwerking. Deze uitputtingsslag voor mens en machine markeert tevens de eerste endurancerace uit Hertzbergers nog prille autosportcarrière.

    GWENDOLYN HERTZBERGER: “Jammer dat de race op Spa niet doorgaat. Ik had me bijzonder op mijn debuut in de Marcos Mantis verheugd, maar er waren teveel deelnemers die zich voor deze race hebben ingeschreven. Wellicht dat ik wel een stint kan rijden, maar dat moeten we nog nader bestuderen. De kennismaking en test met Moritz Racing in de afgelopen week verliep uitstekend. Ik pakte de aanwijzingen van Bert Moritz goed op en wist snelle tijden neer te zetten. De Marcos Mantis mag zich met recht een ‘supercar’ noemen! Ik zal mijn uiterste best doen om samen met Bert maximaal te scoren!”

    BERT MORITZ: “Ik ben erg blij dat Gwendolyn ons team komt versterken. Ze heeft tijdens de testdag op Zolder een goede indruk op ons gemaakt en pakte het bovendien allemaal snel op. Als Gwendolyn goed wordt begeleidt dan kan ze het nog ver schoppen in de autosport want ze heeft veel talent. Het is vervelend dat ze voor de race op Spa als dertiende op de reservelijst stond, waardoor haar deelname is daarmee komen te vervallen. Het zegt in ieder geval genoeg dat de Dutch Supercar Challenge bij uitstek de populairste Europese toerwagenklasse is. We gaan onderzoeken of ze wellicht toch een stint of een deel kan meerijden op Spa, want het circuit is op haar lijf geschreven. Ook rijdt ze bij ons de 24-uursrace van Zolder en de DSC races in het A1 GP-weekend.”

    21-05-2008 om 20:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel regen verwacht tijdens GP van Monaco
    Een week na de regensimulaties op het Paul Ricard HTTT Circuit lijken de F1-teams zich op te kunnen maken voor een nat weekendje Monaco. De bijzondere race door de straten van het kleine prinsdom is normaliter al uitdagend vanwege de zeer smalle wegen, en sinds het verbod op traction control wordt het zo mogelijk nog lastiger voor de coureurs. Volgens de voorspellingen komt daar dit jaar nog een extra uitdaging bij, namelijk: regen.

    Houden we het droog in Monaco?

    De temperaturen liggen gedurende het gehele weekend rond de 20 graden, maar er zit veel regen in de lucht. De dag met de grootste kans op droog weer is ironisch genoeg de vrijdag, de enige dag dat er niet gereden wordt. Voor donderdag wordt regen verwacht, echter is nog niet duidelijk of dit in de middag of in de avond uit de hemel zal neerdalen. Zaterdag heeft 60% kans op regen, dus de kans is groot dat er tijdens de derde training of de kwalificatie een bui valt. Zondag bestaat de kans dat er tijdens de race een bui valt, maar de voorspellingen zeggen dat het vooral in de ochtend nat wordt. Deze voorspellingen doen denken aan Monaco 1996, waarbij slechts drie coureurs de finish zagen in een zeer natte race. Of dat doemscenario zal ontstaan....

    20-05-2008 om 18:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicky Pastorelli: "Natuurlijk is het een bonus"
    Tooele - Nicky Pastorelli, oud Jordan F1 tester, heeft een goed eerste race weekend achter de rug in de American Le Mans Series (ALMS). Het team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de Braziliaanse coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten durende race de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige negende plaats in de GT2 klasse.

    Pastorelli in de RSR Porsche

    Afgelopen weekend reed de serie de vierde ronde in het ALMS kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Voor Nicky en zijn teamgenoten de eerste keer dat zij aan de start verschenen van een race in ALMS.

    "Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah. Nicky zette de snelste race ronde van de #18 auto neer in ronde 44 op 1:51.446.

    De jonge line-up en het team van de #18 Porsche heeft het weekend formidabel werk afgeleverd met deze nieuwe auto. Voor VICI Racing was dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan de start verschenen. Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de race op zondagmiddag hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te boeken in het mooie landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er zijn wat hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter en uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om te rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we hier racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.

    De race
    Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de grid de Grand Prix van Utah te starten op de zonnige zondagmiddag in Tooele. Ruben had een zeer goede start en reed onmiddellijk de top tien binnen. Na 28 rondes, een uur later, bracht hij de #18 Porsche binnen en nam Nicky het van hem over. Als gevolg van de niet goed werkende snelheidsbegrenzer, werd er te hard gereden in de pitstraat tijdens de stop en rijderswisseling. Het team kreeg te kampen met een tijdstraf, waardoor gelijk alle kans op een eventueel hogere notering was verkeken.

    Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2 veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.

    Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te rijden en hij bracht de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing binnen op de negende plaats van het GT2 veld.

    "Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig om een team op te bouwen wat competitief mee kan doen in het kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky. "Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk de eerste keer dat hij op internationaal hoog professioneel niveau heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".

    De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.

    20-05-2008 om 18:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SRT behaalt prachtige zege in FIA GT-kampioenschap in Monza
    MONZA - Het SRT-duo Christophe Bouchut en Xavier Maassen heeft op de Italiaanse omloop van Monza de tweede race van het FIA GT-kampioenschap gewonnen. SRT maakte enkele weken geleden zijn debuut in de FIA GT met een vierde plaats en neemt met deze zege meteen ook de leiding in het kampioenschap. Op zaterdag had Christophe Bouchut de Corvette C6.R van het Belgische team al voor de tweede opeenvolgende maal op de eerste rij van de startgrid geplaatst.
    “Het spreekt voor zich dat dit een bijzonder dag voor het team is”, glunderde Patrick Selleslagh na de race. “Wij wisten dat we hier goed zouden zijn, maar een zege in het FIA GT-kampioenschap is toch wel iets bijzonder.”


    Traditiegetrouw starten de FIA-meetings voor de rijders en teams met twee vrije oefensessies van 80 minuten, die met het oog op de race zelf zeer belangrijk zijn. “We zoeken dan inderdaad de goede afstelling en rijden een maximum aan kilometers. Maar hier in Monza startte de eerste vrije sessie voor iedereen vrij laat”, legt Xavier Maassen uit. “Het weer was dermate slecht dat het geen enkele zin had om risico’s te nemen.”

    SRT reed uiteindelijk naar een derde plek met de wetenschap dat de wagen een goed balans had. Christophe Bouchut reed tijdens de kwalificaties vervolgens naar een hele sterke tweede plek, de tweede opeenvolgende keer na Silverstone.
    Christophe Bouchut: “Dit is het bewijs dat we bij de les zijn, maar toch hangt een goed resultaat soms aan een zijden draadje. We waren niet op de hoogte van de conditie van de omloop achteraan (Lesmo) en het was er levensgevaarlijk. Sommige rijders lieten zich verrassen door een natte plek en ik ben er op een haar na aan ontsnapt.”

    De start verliep voor het Corvette-duo heel goed en Christophe Bouchut handhaafde zich in tweede stelling alvorens het stuur aan Xavier Maassen over te geven. Maassen reed eveneens een sterke stint en had bij de tweede verplichte rijderwissel, als leider in de race, een voorsprong van goed 15 seconden op zijn dichtste belager.

    “De strategie van SRT was bijzonder goed, want de tijdswinst die we maakten, was grotendeels een gevolg van de strakke en goed geplande pistop”, vertelde Christophe Bouchut na de race. “SRT acteert misschien nog niet lang op internationaal niveau, maar hun ervaring in diverse nationale kampioenschappen is toch wel van tel. Ik kan niet anders dan hen feliciteren met het geleverde werk.”


    Bouchut nam tijdens het laatste kwart van de race weer het stuur over en consolideerde in Corvette C6.R de voorsprong. Na twee uur kwam hij dan als winnaar over de finishlijn.

    “Ik kan eigenlijk weinig aan dit alles toevoegen”, sprak teameigenaar Patrick Selleslagh. “Er rest mij niets anders dan heel het team, de medewerkers, de partners, Michelin en mijn rijders te bedanken voor wat toch wel een bijzondere dag is.”

    Christophe Bouchut en Xavier Maassen gaan nu als leiders naar de derde race van het seizoen, op zaterdagavond 21 juni in Adria, Italië.

    KWALIFICATIE

    1. Lichtner-Hoyer/Müller Jet Alliance Corvette C6.R 1:49.258 GT1
    2. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 1:49.555 GT1
    3. Negrao/Ramos Vitaphone Maserati MC12 1.49.737 GT1
    ...

    RACE

    1. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 66 ronden
    2. Negrao/Ramos Vitaphone Maserati MC12 + 24.552
    3. Simonsen/Peter Aston Martin DBR9 + 52.567
    …

    20-05-2008 om 18:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs