Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    26-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slippery when wet: Giedo van der Garde
    MONACO - De World Series by Renault reden afgelopen weekeinde hun race voorafgaand aan de F1 Grand Prix. In de natte straten van Monaco reed Giedo van der Garde een uiterst behouden race en finishte hij op de plek waarvan hij startte: de tweede. De race werd in de regen verreden en dat is zeker in Monaco bijzonder verraderlijk. Van der Garde reed met het hoofd en wilde vooral punten scoren voor het kampioenschap. Dat is gelukt en daarmee bouwde Van der Garde zijn voorsprong in het klassement verder uit.

    Giedo van der Garde scoorde waardevolle punten

    "Tweede is prima", zei Giedo van der Garde na de race. "We hebben weer lekker wat punten gescoord voor het kampioenschap en dat was mijn voornaamste doel."
    Het was een wat saaie race, want Van der Garde startte achter de safety-car en finishte ook op die manier. "Ik heb één keer geprobeerd om Charles Pic, de leider, te passeren, maar dat bleek te risicovol. Ik liet hem dus maar gaan en zette mijn zinnen op de tweede plaats."

    "De auto was in het begin van de race niet echt perfect, maar gedurende de race werd dat steeds beter. Tegen het einde van de race reed ik fluitend een gaatje van drie seconden met de leider dicht, maar inhalen kon gewoon echt niet. Het was goed zo. We gaan over twee weken naar Silverstone, wat ik een geweldig circuit vind. Ik heb er alweer heel veel zin in."

    26-05-2008 om 18:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: 'De vangrail in Monaco staat veel te dichtbij'
    3bleken_monaco_2008

    De Bleekemolens hadden met de Porsche Supercup-zege van Jeroen en de jubileumrace van vader Michael (30ste deelname) in Monaco een gedenkwaardig weekend. Maar hoe verging het de andere Nederlanders in de straten van het racemaffe belastingparadijs? Hier de reacties.

    michael_bleek_monaco


    paul_van_splunteren

    Avontuur
    Het HSF Porsche Eindhoven-team van Paul van Splunteren en Simon Frederiks was dit jaar weer van de partij in Monaco. Voor Van Splunteren was het zijn tweede Porsche-avontuur door de straten van het vorstendom. ,,De donderdag begon uitstekend’’, vertelt de eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven over zijn raceweekend. ,,Ik klokte tijdens de vrije training een 20ste tijd. Qua snelheid was ik niet ontevreden en zat ik er aardig bij. Dat gaf vertrouwen voor de rest van het weekeinde.’’

    Vangrail staat te dichtbij
    Tijdens de kwalificatie op de vrijdag verliep het wat minder voor Paul van Splunteren. ,,Ik had al vroeg een touché met de veel te dichtbij staande vangrail’’, grapt de ervaren coureur. ,,Dat leverde wel een tikje in het zelfvertrouwen op. Helaas kwam ik daardoor niet verder dan P23. Ik had graag ietsje meer naar voren gestaan’’, aldus van Splunteren, wiens ploegmaat Simon Ferderiks naast hem op de twaalfde startrij stond.

    'Oeiiiii!'
    ,,Zondag regende het flink. Toen ik wist dat we in die natte, moeilijke omstandigheden moesten racen, dacht ik oeiiiiii!’’, vervolgt Paul van Splunteren. ,,In de derde ronde schoot ik rechtdoor bij Saint Devote. Dat kostte me ongeveer twintig seconden. Daarmee was ik de aansluiting met het veld kwijt. Vervolgens heb ik besloten geen onnodige risico’s meer te nemen en heb ik de wedstrijd met de olympische gedachte uit gereden. Ik heb nu wel de finish gehaald, terwijl ik vorig jaar in de vierde ronde uitviel’’, aldus de man die als 22ste werd geklasseerd, één plaats voor Simon Frederiks. ,,Monaco is lastig rijden en zéker in de regen. Ik heb nu nóg meer respect gekregen voor de Formule 1-jongens, die onder dezelfde omstandigheden nog een klap harder racen.’’

    ‘Hele belevenis’
    Al met al keek Paul van Splunteren met een positieve blik terug op Monaco. ,,Hier racen is een hele belevenis natuurlijk. Sportief had het wellicht beter gekund, maar we hebben absoluut een mooi weekend gehad.’’


    jaap_regen_monaco

    Kapotte ruitenwisser hindert Jaap van Lagen
    Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander van Jaap van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup race op het kletsnatte circuit van Monaco. De Nederlander, die de race als negende vertrok, moest alle zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te houden. Met kunst en vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de finish te brengen. De DAMAC Kadach Racing rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen tiende met 37 punten.

    jaap_van_lagen_monaco

    Remfoutje
    Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit de hemel vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar werd gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen, totdat zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst weigerde. Van Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem wist te passeren. Ondanks dat Van Lagen door de regenspray geen hand voor ogen zag, wist hij verrassend snelle rondetijden te draaien. Hij leek op de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste bocht een remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz hierdoor nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met startnummer 25 uiteindelijk als twaalfde over de meet.

    Drukke racetijden
    Jaap van Lagen: ,,Het was een moeilijke race. Na anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand voor ogen zag. Om geen averij op te lopen, liet ik me terugzakken en verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde er nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik ben heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de rondetijden waren ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima. Achteraf gezien jammer dat we achter de safetycar vertrokken, want hierdoor was inhalen niet mogelijk. De komende week wordt voor mij weer druk. Ik blijf nu nog in Monaco en zal aansluitend gaan testen met de Porsche op Magny Cours. Daarna reis ik af naar het stratencircuit van Pau, waar
    ik opnieuw met de Lada in het FIA WTCC kampioenschap in actie kom.


    p_huisman_monaco

    Mooie inhaalacties Patrick Huisman
    Patrick Huisman eindigde als zesde in Monaco. De viervoudig Supercup-kampioen startte als tiende en werkte zich dankzij vier mooie inhaalmanoeuvres op naar een zesde stek aan de finish. Dankzij dit resultaat scoorde de IRWIN Racing-rijder genoeg punten om naar de negende plaats in de ranglijst op te klimmen.

    Nieuw chassis
    Huisman had in Monaco een nieuwe chassis tot zijn beschikking., Tijdens de vorige race in Turkije was die beschadigd geraakt. Huisman voelde zich direct beter thuis in de Porsche. De eerste vier races had Mr. Supercup namelijk weinig uit zijn auto kunnen halen. Vol vertrouwen probeerde Huisman in de kwalificatie een topvier resultaat neer te zetten. Dat lukte, mede door een miscomminicatie met engineer Patrick de Groot, echter niet en moest Huisman zondag als tiende van start gaan.

    Vrolijke gezichten
    Patrick Huisman was in de regen van de race erg gebrand om zich naar voren te rijden. Hij moest onder de lastige omstandigheden even settelen, maar kon toen goed tempo maken. Hoewel inhalen erg lastig is in Monaco, wist hij dat toch vier keer op fraaie wijze te doen. ,,Ik ben erg blij met mijn wedstrijd’’, stelde Patrick Huisman na afloop. ,,Het lijkt dat we de aanvangsproblemen met de nieuwe Porsche dit seizoen hebben overwonnen. Dat is uitstekend nieuws. Het was mooi om te zien dat er na afloop vrolijke gezichten in het team waren.’’


    26-05-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 2.0: Stef Dusseldorp doet van zich spreken op Brno
    stef_dusseldorp_brno

    Stef Dusseldorp heeft afgelopen weekend op Brno (Tsjechië) een prima visitekaartje afgegeven. De Nederlander, die met Van Amersfoort Racing opnieuw deelnam aan twee races in het sterk bezette Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap, scoorde een fraaie zesde en negende plaats. In het tussenstand van het kampioenschap is Dusseldorp opgeklommen naar de zevende plaats met 65 punten.

    De vrije trainingen op het 5,403 kilometer lange circuit werden door Dusseldorp op vrijdag goed benut. De ochtendsessie werd voornamelijk gebruik om het nieuwe differentieel van zijn bolide in te rijden. Daarna deed de Achterhoeker in de vier uur durende training veel baankennis op en zocht hij naar een goede set-up voor de kwalificaties en races. In de slotfase ging hij voor de eerste keer met nieuwe banden de baan op en wist zijn tijd flink aan te scherpen. Ondanks dat er weinig grip was, eindigde Dusseldorp op een verdienstelijke zesde plaats.

    Glad
    In de middagtraining werden de condities van de baan slechter, waardoor hij niet meer aan de tijden kwam. Dusseldorp eindigde de laatste test met nieuwe banden op plaats zeven. In de kwalificatiesessie die op zaterdag werd gereden, ging de 18-jarige rijder met zijn eerste set nieuwe banden naar buiten. Dusseldorp ging voor een snelle tijd, maar de gladde baanomstandigheden speelden hem nog steeds parten. Met zijn tweede set koos Dusseldorp opnieuw het asfalt en wist zijn snelste tijd flink aan te scherpen. Hij eindigde met een tijd van 1:57.558 op een zevende plaats. Zijn op één na snelste tijd bracht hem eveneens op deze positie voor de afsluitende race.

    Races
    Op zaterdagmiddag kwam Dusseldorp bij de start van de eerste race goed weg. In het duw en trekwerk behield hij zijn positie en wist weg te lopen bij de rijders achter hem. Hij zag zijn voorsprong echter als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen de safetycar op de baan kwam. Wanneer de wedstrijd niet veel later opnieuw werd vrijgegeven, kwam Dusseldorp minder goed weg. Hij voelde de druk van achteren toenemen, maar hield het hoofd koel. Het leek erop dat iemand hem ging verschalken, totdat deze keihard werd getorpedeerd door een rijder achter hem. Dusseldorp wist de gecrashte rijders ternauwernood te ontwijken, maar verloor hierdoor wel twee posities. In de laatste ronde wist hij nog een plekje goed te maken en kwam als achtste over de meet. Doordat Patrick Kronenberger en Michele Faccin na afloop strafseconden kregen toebedeeld, belandde Dusseldorp op de zesde plaats.

    Startblokken
    Ook in de tweede race kwam de inwoner uit Lichtenvoorde goed uit de startblokken. Hij nam in de openingsfase niet te veel risico’s en behield eenvoudig zijn zevende plaats. Dusseldorp won daarna een positie toen Faccin zich verremde. Hij wist zich moeiteloos bij de eerste zes te handhaven, totdat hij problemen kreeg met zijn banden. Naarmate de race vorderde werd de problemen steeds erger, waarbij de stukken rubber eraf vlogen. Vooral de band linksachter had het zwaar te verduren, waardoor Dusseldorp zijn positie niet meer kon verdedigen. Hij eindigde de race uiteindelijk als negende.

    Positief
    Stef Dusseldorp: ”Ik kijk positief terug op het weekend. De goede resultaten die we op Hongarije hadden geboekt, bleken hier op Brno geen uitzondering te zijn geweest. De snelheid was goed en ook in de races wist ik goed mee te knokken. Ik vind het alleen ontzettend jammer dat ik telkens wat posities heb moeten prijsgeven, zonder dat ik daar iets aan kon doen. In de eerste race moest ik uitwijken voor een vliegende auto voor me. In de tweede race hadden we veel problemen met de banden. Het moet wel een productiefout zijn geweest, want meerdere rijders hadden hier flink last van. Desondanks heb ik weer veel punten gepakt en een nieuwe baan leren kennen. Ik kijk daarom met veel vertrouwen uit naar de NEC-races die volgende week op Zandvoort worden gehouden. Ik heb er zin in!”

    Uitslag race 1, Italiaans Formule Renault 2.0, zaterdag 24 mei 2008:
    1. Pál Varhaug, Jenzer Motorsport, 30:48.294
    2. Nicky Sebastiani, it Loox, + 1.979
    3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 7.426
    6. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 9.154

    Uitslag race 2, Italiaans Formule Renault 2.0, zondag 25 mei 2008:
    1. Patrick Kronenberger, Facondini, 31:54.500
    3. Nicky Sebastiani, it Loox, + 13.885
    3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 14.514
    9. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 33.672


    26-05-2008 om 18:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NASCAR:Kasey Kahne verrassend winnaar Coca Cola 600
    De Coca Cola 600 op Lowe’s ,Motor Speedway is voor de NASCAR-fans traditioneel de langste wedstrijd op de kalender en tevens zo’n beetje de tegenhanger van de Indy 500. In het verleden waren er rijders zoals Tony Stewart en Robby Gordon die beide evenementen deelnamen. Maar hiervan was in 2008 geen sprake. Kasey Kahne, die het 52 races zonder overwinning moest stellen werd verrassend winnaar.



    kasey_kahne_lms
    Wederom een goede klassering voor Kyle Busch terwijl Kasey Kahne op weg is
    naar de zege.


    Kahne verrassend winnaar op Lowe’s Motor Speedway
    Lowe’s Motorspeedway schijnt Dodge-coureur Kasey Kahne geluk te brengen. Vorige week won hij de z.g. “All Star”-wedstrijd terwijl hij in oktober 2006 her voor het laatst zegevierde. Aan het einde van de wedstrijd hadden Tony Stewart, Denny Hamlin. Jeff Burton, Dave Blaney en Matt Kenseth de meeste kans om de wedstrijd voor zich op te eisen.

    Na de laatste brandstofstops had Tony Stewart met zijn Joe Gibb Racing Toyota een riante leiding van ruim vijf seconden op zijn achtervolgers. Drie ronden voor het einde sloeg het noodlot voor het team van Joe Gibbs Racing keihard toe. Zowel Tony Stewart, die de leiding in handen had, als zijn teamgenoot Denny Hamlin vielen door bandenproblemen naar de start van het veld terug.. Kasey Kahne: “Dale Earnhardt Jr. en Tony Stewart waren fantastisch. Ik had mijzelf al met een tweede plaats tevreden gesteld. Toen ik Tony Stewart langzamer zag worden, dacht ik dat hij zonder brandstof viel. Ik kon mijn ogen niet geloven.” Kyle Busch met de derde JGR-Toyota eindigde ondanks bandenproblemen en problemen met de wisselstroomdynaamo uiteindelijk toch nog als derde.

    Jeff Gordon eindigde als vierde, terwijl Dale Earnhardt Jr. als vijfde eindigde. Na Kyle Busch enkele weken geleden, maakte Earnhardt jr. zich ditmaal ook niet bijster populair. Omdat hij tijdens een neutralisatie te snel langs een aantal “rescue-auto’s” had gereden werd hij door NASCAR direct naar de 22e plek teruggezet. Toch vond Dale Jr. om de slotfase weer aansluiting bij de koplopers en leek aanvankelijk een kanshebber om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar toen hij in de 298e ronde de muur schampte, werd hij van achteraan door J.J. Yeley aangetikt. Het reduceerde zijn zegekansen aanzienlijk.

    UITSLAG
    1. Kasey Kahne Dodge 400 ronden
    2. Greg Biffle Ford 400 ronden
    3. Kyle Busch Toyota 400 ronden
    4. Jeff Gordon Chevrolet 400 ronden
    5. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 400 ronden
    6. Jeff Burton Chevrolet 400 ronden
    7. Matt Kenseth Ford 400 ronden
    8.Elliott Sadler Dodge 400 ronden
    9. Carl Edwards Ford 400 ronden
    10.David Reutimann Ford 400 ronden

    26-05-2008 om 17:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Scott Dixon houdt het hoofd koel in 92e Indy 500
    De Nieuw Zeelander Scott Dixon heeft voor het team van Chip Ganassi de 92e editie vanaf pole gewonnen. In een door acht neutralisaties gekenmerkte wedstrijd was de Nieuw Zeelander samen met de Braziliaan Vitor Meira één van de weinige rijders die het hoofd koel wist te houden.


    dixon_wint
    Scott Dixon wint de 92e editie van de Indy 500

    Dixon drukt stempel op Indy 500
    In de 92-jarige geschiedenis van de Indy 500 is de Nieuw Zeelander Scott Dixon de 19e coureur die vanaf pole wint. Het team van Chip Ganassi drukte direct vanaf het begin zijn stempel op de wedstrijd. Vooral in de beginfase maakten Scott Dixon en de Brit Dan Wheldon de dienst uit. Door een technisch probleem viel Dan Wheldon in de slotfase van de wedstrijd naar de twaalfde plek terug maar eindigde nog wel in dezelfde ronde als winnaar Dixon. De Nieuw Zeelander reed strategisch gezien een clevere wedstrijd en liet zich in het middengedeelte van de race om twee redenen terugvallen Ten eerste om ethanol te sparen en ten tweede “om te kijken hoe mijn auto zich in het verkeer gedroeg” verklaarde Dixon na de belangrijkste zege uit zijn carrière. De start van de 92e editie kende een vlekkeloos verloop waarbij beide Ganassi auto’s direct de leiding pakten, gevolgd door Andretti Green-coureur Tony Kanaan en Ryan Briscoe van Team Penske.

    Neutralisaties teisteren Indy 500
    Helaas werd de 92e editie van de Indy 500 door acht neutralisaties gekenmerkt
    Newman Haas-coureur Bruno Junqueira zorgt in de zevende ronde voor de eerste neutralisatie doordat hij zijn achteruitkijkspiegel verliest. Terwijl iedereen naar binnenkomt, blijft de Braziliaan nog even doorrijden om zo min mogelijk positie te verliezen. De Newman Haas-coureur eindigt teleurstellend als 20e. Zijn teamgenoot Graham Rahal zorgt in de 36e ronde voor de tweede neutralisatie. De Indy-rookie rijdt iets te hoog en raakt de muur. Voor Rahal is de wedstrijd definitief voorbij. Tijdens deze neutralisatie vliegt de bolide van A.J. Foyt in de pitlane tijdens het bijvullen van de ethanol in brand. Het onzichtbare vuur wordt snel gedoofd. Met 20 ronden achterstand op winnaar Dixon wordt de Amerikaan als 21e geklasseerd en is daarmee de laatste deelnemer die rijdend over de finish komt. Ook tijdens de kwalificaties had de auto van Foyt IV al een keer in brand gestaan.

    Vervolgens zorgen Marty Roth en Conquest-coureur Jaimie Camara voor de volgende twee neutralisaties. Camara raakt de muur zelfs tweemaal vrij hard, maar kan de Conquest bolide zonder kleerscheuren verlaten evenals Marty Roth.



    dixon_indy
    Scott Dixon drukt zijn stempel op de Indy 500 in 2008

    Tony Kanaan
    Als AGR-coureur Tony Kanaan in de 94e ronde de leiding neemt gaat er een spontaan gejuich op. De Braziliaan heeft de Indianapolis Motor Speedway vaak met een gebroken hart verlaten en 2008 is geen uitzondering. In de 106e ronde wordt Kanaan het slachtoffer van een incident waarbinnen de Andretti Green gelederen nog lang over gesproken gaat worden. Teamgenoot Marco Andretti geeft zijn Braziliaanse teamgenoot te weinig ruimte waarop zijn Dallara de muur toucheert en vervolgens naar links trekt. Sarah Fisher, die tijdens de eerste neutralisatie al in de “warm-uplane” in de pitlane was gespind werd het onschuldige slachtoffer van de AGR-coureurs. Sarah Fisher: “Ik geloof niet dat dit bepaald mijn dag was.”

    Voor de zevende achtereenvolgende keer eindigt de Indy 500 voor Tony Kanaan in een zware teleurstelling. Hoewel de Braziliaan zich wist te beheersen kookte hij van woede. Kanaan: “Ik kwam in de vuile lucht, maar ik denk niet dat hij erg blij is. Ik had geen keuze, ik hoop dat hij de wedstrijd wint en dan spreek ik hem nog wel. Wij lossen onze problemen binnenskamers op.” Bij Andretti Green Racing was men niet bepaald gelukkig met deze situatie. Juist als men de neutralisatie wil opheffen breekt er iets af aan de auto van Jeff Simmons.“Ik wilde mijn banden opwarmen en toen lag ik in de muur” aldus Simmons.

    indy_strijd_kop
    Felle strijd om de kop tussen Marco Andretti, Scott Dixon en Mario Moraes

    Andretti pakt de kop
    Bij de herstart in de 117e ronde liet Scott Dixon zich iets terugvallen, terwijl Marco Andretti de leiding pakte. In de top 10 vochten Danica Patrick en Helio Castroneves op dat moment een verbeten duel uit, terwijl Dan Wheldon langzaam aan het terugvallen was. Zowel Castroneves als Briscoe, die beiden iets teruggevallen waren vonden op dat moment weer aansluiting bij de koplopers. In de 132e ronde komt het definitieve einde voor het team van Newman Haas als de Brit Justin Wilson van de baan zeilt. Voor het team van Newman Haas eindigt de terugkeer in de Indy 500 in een zware teleurstelling.

    Alex Lloyd
    De Brit Alex Lloyd zorgde in de 150e ronde voor een crash die serieuze gevolgen had kunnen hebben indien zich meer auto’s in de pitlane hadden bevonden. Bij het opkomen van het rechte stuk verloor de Brit de controle over zijn bolide en vliegt zonder iets te raken vrijwel ongeremd de pitlane in. De Brit kon ongedeerd zijn gestrande bolide verlaten. Juist op het moment dat Tomas Scheckter met de semi-officiële Penske-bolide van Jay Penske de aanval wil inzetten moet hij met versnellingsbakproblemen aan de kant. Ook Dan Wheldon verliest in deze fase het contact met de koplopers.

    danica_indy
    Danica Patrick is woedend op Ryan Briscoe en Team Penske

    Vrouwendrama’s
    Buddy Lazier en Milka Duno zorgen in de 169e ronde voor de laatste neutralisatie. Lazier, die eigenlijk al een waarschuwing had gekregen wegens “te langzaam rijden” toucheert Milka Duno, die haar bolide wonderwel uit de muur weet te houden. Deze situatie leidt voor vrijwel iedereen de laatste beslissende strategische stop in. Voor publieklieveling Danica Patrick gaat het in de pitlane volledig fout als Penske-coureur Ryan Briscoe haar vol in de pitlane ramt. Voor beiden is de 92e editie van de Indy 500 verleden tijd. Securitymensen weten ternauwernood te voorkomen dat Patrick nog tijdens de wedstrijd bij het Team van Penske verhaal gaat halen. “Laat die Briscoe maar naar mij toekomen” snauwt zij een reporter toe. Het kan niet ontkend worden dat het anders zo efficiënt werkende Penske-Team liet bij deze stop inderdaad een steekje liet vallen.

    pitlane_chaos
    Aan chaotische toestanden in de pitlane was er in 2008 geen gebrek

    Eindsprint
    Opvallend was het sterke optreden van Mario Moraes en Ed Carpenter in deze fase van de wedstrijd. Moraes greep zelfs even de kop, maar viel na een touché met de muur naar de staart van het veld terug. Ed Carpenter, de stiefzoon van Indianapolis Motor Speedwayeigenaar Tony George reed een uitstekende wedstrijd en reed enkele ronden op kop. Uiteindelijk eindigde Carpenter uitstekend als vijfde voor het team van Vision Racing, eveneens eigendom van Tony George. Bij de laatste herstart greep de Braziliaan Vitor Meira de leiding maar werd direct door Scott Dixon afgetroefd. Helio Castroneves kreeg in de slotfase een waarschuwing van de wedstrijdleiding omdat hij Marco Andretti teveel afblokte. Even kreeg Andretti de kans om aansluiting bij Meira te vinden, maar viel direct weer terug. Hoewel Meira nog één slotaanval inzette, stabiliseerden de eerste posities zich in de laatste drie ronden met Scott Dixon als verdiende winnaar. Hoewel Marco Andretti als derde eindigde werd hij door zijn team niet bepaald met open armen ontvangen. Van de Champcar-afvaardiging eindigden Oriol Servia en Will Power respectievelijk als elfde en dertiende. De Japanner Hideki Mutoh eindigde als zevende en is daarmee de beste Rookie in 2008.

    UITSLAG
    1. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
    2. Vitor Meira Dallara Honda 200 ronden
    3. Marco Andretti Dallara Honda 200 ronden
    4. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden
    5. Ed Carpenter Dallara Honda 200 ronden
    6. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
    7. Hideki Mutoh Dallara Honda 200 ronden
    8. Buddy Rice Dallara Honda 200 ronden
    9. Darren Manning Dallara Honda 200 ronden
    10.Townsend Bell Dallara Honda 200 ronden

    vitor_meira
    Vitor Meira was andermaal dichtbij zijn eerste IRL-overwinning maar kwam iets te
    kort

    26-05-2008 om 17:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamilton wint in het casino van Monaco
    Lewis Hamilton heeft in het prinsdom Monaco de zeer spectaculaire race gewonnen. De race startte in de regen, waardoor een aantal coureurs in de fout gingen, waaronder ook Hamilton. Ondanks een fikse aanraking met de vangrail bracht hij de McLaren Mercedes F1 uiteindelijk wel als eerste over de finish, voor Kubica en Massa. Door zijn overwinning pakte eveneens de leiding in het kampioenschap over.

    Bij de opwarmronde kwam Heikki Kovalainen niet weg van zijn vierde startplaats en werd achteruit de pitstraat ingeduwd. Hierdoor moest de Fin vanuit de pitstraat starten en leek zijn race bij voorbaat over.



    In de regen kwamen alle coureurs goed weg bij de start. Alle coureurs begonnen de race op intermediates met uitzondering van Nelsinho Piquet. De Braziliaanse Nederlander startte als enige op full-wets. Lewis Hamilton had een goede start en kon direct Raikkonen passeren. In de eerste ronde bleef iedereen op de baan, Jenson Button reed achterop de BMW van Heidfeld waardoor hij zijn voorvleugel moest laten vervangen in de pitstraat. In de derde rond verloor ook Timo Glock zijn voorvleugel na een spin bij het opkomen van het rechte stuk. In de pitstraat liet de Duitser direct zijn banden vervangen voor full-wets.

    Na vijf ronden heeft Massa een voorsprong van drie seconden op Hamilton, die al zeven seconden voorligt op Raikkonen. Kubica en Alonso liggen op P4 en P5 en rijden veel betere tijden dan de regerend wereldkampioen. Bij uitkomen van het Tabak komt Hamilton in aanraking met de muur waardoor zijn achterband beschadigd raakt. In de pits kiest hij ervoor om op intermediates te blijven rijden.
    In de zevende ronde is het even chaotisch. Bij het casino verliest Alonso de controle over zijn Renault en ook hij beschadigd zijn achterwiel. Bij de pitstop wisselde de Spanjaard wel naar full-wets. Ook de race voor Coulthard is vroegtijdig over. Bovenaan de heuvel gleed de achterkant van zijn bolide weg en zette hem aan de rechterkant in de vangrail. Enkele seconden later gebeurde Sebastien Bourdais exact hetzelfde en reed in de achterkant van Coulthard.

    Door de rotzooi en bolides op de baan kwam de safetycar naar buiten voor twee ronden. Bij de herstart was het Massa die gemakkelijk de leiding behield, voor Raikkonen, Kubica, Hamilton en Heidfeld.
    Tien ronden na de start kreeg Kimi Raikkonen een drive through-penalty opgelegd vanwege het te laat monteren van zijn banden op de startopstelling. De Fin kwam terug als vierde op de baan. Fernando Alonso was de snelste man op de baan op zijn full-wets maar zat klem achter Heidfeld. Na dertien ronden probeerde de Spanjaard Heidfeld te passeren in de hairpin. Echter zat Alonso niet volledig naast de Duitser en hierdoor kwam de BMW-coureur dwars op de baan te staan. De Spanjaard verloor zijn voorvleugel en moest opnieuw naar de pits. Achter de stilstaande coureurs ontstond een ophoping van zo’n tien coureurs en hierbij verloor ook Rosberg zijn voorvleugel na een aanraking met Kovalainen.



    In de vijftiende ronde ging leider Massa in de fout bij het insturen van Sainte Devote en ging rechtdoor. Vanwege de ruime uitloopstrook raakte zijn Ferrari niet beschadigd, maar nam Kubica wel de leiding over. Heidfeld had een lekke achterband als resultaat van zijn aanrijding met Alonso twee ronden eerder en ook hij moest naar de pitstraat. Bij het terugkomen op de baan werd Heidfeld op een ronde gezet door zijn leidende teamgenoot.

    Na twintig ronden is het Kubica aan de leiding, voor Massa, Hamilton, Raikkonen, Webber, Sutil, Trulli, Barrichello. Kovalainen is opgeklommen naar de twaalfde stek. Op dit moment in de race waren de intermediates in het voordeel, aangezien de coureurs op full-wets tijd verloren ten opzichte van de coureurs om zich heen.

    Na vijfentwintig ronden ging Massa terug naar de leiding op het moment dat Kubica zijn eerste pitstop maakte. De Pool kwam terug op de derde stek, achter Massa en Hamilton. Raikkonen leek ook voor Kubica te komen, echter ging de Fin ook rechtdoor op dezelfde plaats als eerder in de race zijn teamgenoot Massa. De Fin beschadigde echter wel zijn neus en moest zich melden in de pitstraat. Raikkonen komt terug op de zesde stek, achter Webber en Sutil.

    In de 32ste ronde kwam leider Massa naar binnen voor zijn eerste pitstop maar wist bij het uitkomen van de pitstraat wel voor Kubica op de baan terug te komen. Hamilton was nu de leider in de race met een voorsprong van ruim dertien seconden op Massa. Dat Sutil zich thuis voelde op het natte circuit bewees hij door in de 37ste ronde de snelste raceronde te noteren.

    Met veertig ronden te gaan spinde Glock opnieuw, ditmaal in de Mirrabeau. Hierdoor verloor hij drie plaatsen maar leek door te kunnen. In dezelfde ronde zette Fisichella zijn bolide stil bij het uitrijden van de pitstraat. Leider Hamilton ging harder en harder en nam steeds meer voorsprong op achtervolger Massa. Met 37 ronden te gaan had de Brit ruim 22 seconden voorsprong op de Braziliaan. Kubica reed zijn rondjes op een achterstand van bijna zes seconden van Massa.



    Met 33 ronden te gaan nam Fernando Alonso als eerste de gok door op droogweer-banden te vertrekken. Echter werd er binnen zes ronden regen voorspelt. Een ronde later kwam ook Piquet naar binnen voor een bandenwissel van full-wets naar droogweer-banden. Echter reed Alonso rondetijden die zes seconden langzamer waren dan de top van de wedstrijd. Ook Webber nam de gok vanaf de vierde stek. Of dit een goede beslissing was is de vraag. Nelsinho Piquet schoot aan het einde van het rechte stuk rechtdoor en zette zijn bolide in de banden.

    Robert Kubica reed snelle tijden en won per ronde zo’n twee seconden op Massa voor hem. Veel coureurs schakelden over op droogweer-banden, waaronder Glock en Button. Van de topteams was het Kovalainen die als eerste overstapte op de slicks met nog 27 ronden te gaan. Op dit moment in de race kwamen de droogweer-banden in dezelfde tijden als de intermediates. Hamilton bleef maar tijd pakken ten opzichte van Massa en Kubica en had ondertussen een voorsprong van ruim 35 seconden. Met vijfentwintig ronden te gaan maakte Kubica zijn stop en ook hij ging over op droogweer-banden. De regen lijkt uit te blijven waardoor nagenoeg iedereen overgaat op de slicks, waaronder ook Hamilton. Ondanks zijn stop bleef de Brit aan de leiding met een voorsprong van 20 seconden op Massa.



    Met 22 ronden te gaan maakte Massa zijn stop en ging over op de zachte band. De Braziliaan had een momentje bij het uitgaan van de pitstraat waardoor Kubica nipt de tweede stek kon overnemen. Stand na 58 ronden: Hamilton aan de leiding, voor Kubica, Massa, Sutil, Raikkonen, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Rosberg.

    Met zeventien ronden te gaan crashte Rosberg hevig bij uitkomen Zwembad waar hij te veel over de curbs gaat en de controle verloor. Door de vele rotzooi op de baan kwam de safetycar naar buiten. Hierdoor verloor Hamilton zijn ruime marge van veertig seconden op Kubica en bleef er een sprintrace van enkele ronden over. Tijdens de neutralisatieperiode werd duidelijk dat de 78 ronden niet volledig verreden zouden worden binnen de maximale tijd.

    Op het moment dat de safetycar naar binnen kwam waren er nog elf minuten over. Hamilton behield de leiding tijdens de herstart, op het moment dat zelfs het zonnetje doorbrak. In de eerste ronde na de herstart maakte Raikkonen een megafout bij uitkomen van de tunnel. De Fin verloor de controle over zijn bolide en kleunde achterin bij de Duitser. Raikkonen kan zijn race vervolgen na het halen van een nieuwe neus, echter is de race van Sutil van P4. De Fin komt terug op de baan als negende, met nog acht minuten te gaan. Door het wegvallen van beide coureurs was het Webber op P4, voor Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen. In de laatste ronden gebeurde er geen noemenswaardige dingen meer, waardoor Hamilton de overwinning pakte voor Kubica, Massa, Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen.

    26-05-2008 om 00:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1 Monaco kwalificatie: Massa pakt pole positie!
    null

    Na een paar regenspatten aan het begin van de middag, kan de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco verreden worden onder een droge hemel. Het altijd mooie dwergstaatje is altijd verraderlijk voor de heren Formule 1 coureurs, waar Frank Williams zijn 600e Grand Prix van zijn carrière heeft en Giancarlo Fisichella morgen zijn 200e Grand Prix start zal beleven. Overigens vanaf de laatste plaats, aangezien hij in de zaterdagmorgen training een versnellingsbak heeft moeten wisselen, wat een vijf plaatsen penalty geeft. Ook Sebastiaan Vettel zal dezelfde vijf plaatsen penalty krijgen, door een wissel op vrijdag.

    Tijdens de gehele kwalificatie zijn de mannen van Ferrari en McLaren snel en dominerend, terwijl ook Rosberg, Webber en Coulthard goed bovenin de top tien staan. Leuke vermelding: in Monaco geldt een pitsnelheid van maximaal 60 kilometer per uur. De volgende coureurs hebben al een boete mogen ontvangen wegens te hard rijden: Sutil (62km), Fisichella (61km), Kovalainen (63,5km) en koploper Coulthard met een boete van 2400 euro voor een snelheid van 71 km/u!

    null

    Tijdens Q1 bestaat de top drie voornamelijk uit Hamilton, Raikkonen en Massa. Kovalainen verrast zo’n 3 minuten voor tijd met een snelle tijd van 1.15.295, welke niet meer verschalkt wordt. Verrassend is Nakajima die de hele training snel is, vlak voor eind weet hij zich op P14 te zetten, waardoor hij doorgaat naar Q2. Nelson Piquet doet zijn best om door de eerste kwalificatie te komen, maar maakt een klein foutje bij de tunnel en heeft vervolgens verkeer op de baan, waardoor hij geen betere tijd kan zetten. Hij eindigt op P16.
    Opvallend is Fisichella die schijnbaar niet veel moeite doet, hij eindigt als laatste.
    Afvallers Q1: Bourdais, Piquet, Vettel, Sutil en Fisichella.

    In Q1 en Q2 vallen de wagens van Red Bull op, Webber en Coulthard zetten verrassende tijden neer en staan lange tijd op P5 en P6. Alonso is wat tegenvallend, hoewel hij zich wel binnen de top tien blijft zetten, heeft hij P9 tijdens Q2. Massa is snel met een 1.15.110, met achter zich Hamilton, als Rosberg zich op P2 weet te metselen aan het einde van de tweede kwalificatie. Net voor het einde van de kwalificatieronde rolt een wiel langs, die afkomstig blijkt te zijn van de wagen van Coulthard. Bij het aanremmen na de tunnel, raakt hij de vangrail en crasht zijn wagen. Op dit moment stond hij op P10, wat direct zijn startpositie zal zijn, aangezien hij niet aan de laatste kwalificatie mee zal kunnen doen.
    Afvallers Q2: Glock, Button, Heidfeld, Nakajima en Barrichello.

    null

    Ook tijdens de laatste kwalificatie (Q3) domineren de McLaren’s en Ferrari’s weer en wisselen van toppositie. Alonso laat eigenlijk niet van zich spreken tijdens de kwalificaties. Raikkonen verbetert constant zijn eigen tijd en staat lange tijd op P1 met 1.15.815 in de laatste minuut. Hamilton is snel onderweg met 1.15.839, maar Massa pakt de pole positie met 1.15.797.
    Uitslag Q3: Massa, Raikkonen, Hamilton, Kovalainen, Kubica, Rosberg, Alonso, Trulli, Webber en Coulthard (niet gereden).

    null

    Hoewel Ferrari niet de beste kaarten had tijdens de eerdere dagen in Monaco, weten ze toch hun wagens op de eerste rij neer te zetten tijdens de kwalificaties. Hamilton en Kovalainen nemen de tweede rij in beslag met hun McLaren’s. Maar, Monaco heeft met zijn krappe stratencircuit altijd veel geheimen en verrassingen in petto, dus er kan van alles gebeuren tijdens de race van morgen!

    26-05-2008 om 00:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Manthey Racing wint 24h Nürburgring voor derde maal op rij
    24h_nbr_winnaar_actie_480
    Voor de derde keer op rij winnaar in de Eifel: de Manthey-Porsche

    Het Manthey-Porsche-team heeft geschiedenis geschreven door als eerste team voor de derde maal in successie de 24-uursrace op de Nürburgring te winnen. In de jacht tweemaal rondom de klok legden Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann in totaal 148 ronden op het 25,378 kilometer lange circuit af. Daarmee hadden ze een voorsprong van drie ronden op Armin Hahne, Christian Haarmann, Jochen Krumbach en Pierre Kaffer, eveneens met een door Manthey Racing geprepareerde en gerunde Porsche 911 GT3, de winnende auto van de 24 Uur Nürburgring in 2006. De derde plaats was voor de “Frikadelli”-Porsche 997 van Sabine Schmitz, Klaus Abbelen, Dr. Edgar Althoff en Kenneth Heyer. Best geklasseerde landgenoot in de wedstrijd was Dillon Koster, die met Jean-Paul Breslin, Diego Romanini en Jan-Erik Slooten als 34e algemeen en als 14e in de klasse eindigde. Alle andere Nederlandse deelnemers haalden de eindstreep niet.

    Kort na de start van de race hadden slechts weinigen nog een cent gegeven voor de kansen van de Manthey-Porsche om de overwinning van de afgelopen twee jaren te herhalen. Een losse bevestiging van het koelsysteem van de motor zorgde in de eerste raceronde voor spectaculaire rookpluimen aan de achterkant van de geel-groene Porsche en startrijder Marc Lieb moest na een rondje over het Grand Prix-circuit al direct de pits in voor reparatie. “Ik dacht op dat moment ook al dat we het wel konden vergeten”, erkende Lieb na afloop. Door de reparatie, die een kwartier duurde, viel het team terug tot de staart van het veld. Een fraaie inhaalrace met rondetijden die deels 20 seconden sneller waren dan die van de concurrentie bracht de Manthey-Porsche echter weer naar voren en om 3.30 uur in de ochtend pakte de auto definitief de leiding, om deze vervolgens ook niet meer af te staan. Het was de zeventiende wisseling van de koppositie en Manthey was het zevende team dat in de race aan de leiding reed.

    24h_nbr_zieleinlauf_480
    Finish van de race met de beide Manthey-Porsches gebroederlijk naast elkaar

    Er was even een schrikmoment toen Timo Bernhard de leidende Porsche met nog drie kwartier te gaan in de box parkeerde, maar de voorsprong van vier ronden en de ontspannen gezichten van de Manthey-teamleden maakten meteen duidelijk dat het hier om een geplande actie ging. Twintig minuten voor het einde van de race ging de als tweede geklasseerde Porsche ook de pitstraat in, waarop beide Manthey-Porsches weer naar buiten gingen voor hun laatste ronden, waarbij de nummer 23-Porsche de achterstand had verkleind naar één ronde.



    24h_nbr_night_480
    Altijd sfeervol, maar ook lastig: Nürburgring bij nacht

    Tal van andere teams hadden te maken met problemen. De Hisaq-Porsche met startnummer 22 (Emmanuel Collard/Marino Franchitti/Frank Stippler/Richard Westbrook) meldde kort voor half drie in de nacht een defecte versnellingsbak en pas na anderhalf uur kan de auto de strijd hervatten, natuurlijk met enorme achterstand. Ook de Paragon-Porsche met nummer 31 (Klaus Frers/Patrick Bernhard/Jörg Hardt/Pierre Kaffer) kon de tweede plaats, waarop het team een tijdlang reed, niet vasthouden: een ongeval rond vijf uur in Schwalbenschwanz leidde tot een reparatie van anderhalf uur. Voor het winnende team van de 24 Uur van Doebai, VIP Pet Foods met Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en Jonathan Webb, was de wedstrijd kort na middernacht eveneens ten einde. En tenslotte was de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Marc Simon iets voor half acht definitief uit de race, nadat Johannes Stuck in de Hohenrein-chicane van de baan geraakt was. Eerder al had het team bijna twee uur verloren na een defect aan de achteras.

    24h_nbr_sieger_scirocco_480
    Volkswagen won zijn klasse bij de première van de nieuwe Scirocco

    Achter de Porsches aan de kop van het veld reed de ORMS Racing-BMW Z4 met Marko Hartung, Stefan Neuberger en Franz Engstler, eveneens een oude bekende uit Doebai, eenzaam en onopvallend, maar wel uiterst constant zijn rondjes op de vierde plaats. Met een andere BMW, de 320 Diesel, reden WTCC-fabriekscoureurs Augusto Farfus en Jörg Müller en de Scandinavische rijders Stian Sorlie en Frederik Ekblom lange tijd in de top tien, totdat Jörg Müller aan het eind van de ochtend kort van de baan raakte. Daardoor viel het team terug tot de dertiende plaats overall, twee plaatsen achter de winnende auto in de categorie SP3-T (tweeliter turbo’s), de nieuwe Volkswagen Scirocco van Jimmy Johansson, Florian Gruber, Thomas Mutsch en Hans-Joachim Stuck. Dit was duidelijk de snelste van de drie fabrieks-VW’s, de andere Scirocco’s kregen het in de nacht knap lastig door de Opel Astra OPC van het OPC Race Camp, die lange tijd op de tweede plek in de klasse en de keurige zestiende plek overall reed. Een kapotte motor rond 4.30 uur maakte echter een einde aan de ambities van het Opel-team, zodat Volkswagen met de zege aan de haal ging.


    24h_nbr_frikadelli_porsche_480
    De "Frikadelli"-Porsche eindidge als derde

    Tal van landgenoten uitgevallen
    Na het uitvallen van de Viper met Tom Coronel en Duncan Huisman was de Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en Frank van Iersel het tweede team met Nederlandse inbreng dat uit de wedstrijd was. “Op zaterdagavond was Frank over de kerbstones gereden, waardoor de draagarm rechtsvoor beschadigd was en het carter lekte”, vertelde Ivo Breukers. “We hebben de auto gerepareerd en konden weer verder, maar in de vroege ochtend kreeg de motor steeds minder vermogen, vooral beneden de 3500 toeren. De turbo gaf langzaam de geest en zo hebben we tussen zeven uur en half acht helaas de strijd moeten staken.”

    480_dillon_5724

    Dillon Koster reed op aankomen
    Voor Ron Swart, Erik Weijers, Lau Michielse en Holger Zulauf met de BMW 130i van het Sartorius Team Black Falcon was de wedstrijd rond tien uur in de ochtend afgelopen als gevolg van een motorprobleem met de Duitser Zulauf achter het stuur. “Zoiets is natuurlijk altijd jammer, maar de ervaring was wel fantastisch”, zei Erik Weijers, die evenals zijn teamgenoten Swart en Michielse voor het eerst tijdens het evenement aan de start verscheen. Dillon Koster was de enige en daarmee tevens de best geklasseerde landgenoot op de Nürburgring. Met de splinternieuwe BMW M3 E92 van het Sartorius Team Black Falcon eindigde hij op de 34e plaats algemeen en de 14e plek in de klasse. “Ik had misschien, zeker in de nacht, nog wel iets sneller kunnen zijn, maar ik wilde vooral geen onnodige risico’s nemen. Aankomen was het voornaamste doel, zeker als beloning voor het team dat de afgelopen weken zo hard gewerkt heeft om de auto op tijd klaar te krijgen”, aldus Koster.



    24h_nbr_siegerehrung_480
    Prijsuitreiking op de Nürburgring

    Uitslag:
    1.Bernhard-Lieb-Dumas-Tiemann (Dui-Dui-Fra-Dui), Porsche 911 GT3 RSR, 148 r. in 24.03.48,494 (gem. 156,085 km/u)
    2. Hahne-Haarmann-Krumbach-Kaffer (Dui), Porsche 911 GT3 RSR, op 1 ronde
    3. Schmitz-Abbelen-Althoff-Heyer (Dui), Porsche 911 GT3 RSR,op 3 ronden
    4. Hartung-Neuberger-Engstler (Dui), BMW Z4, op 4 ronden
    5. Kräling-Gindorf-Scharmach-Ragginger (Dui-Dui-Dui-Oos), Porsche 911 GT3 Cup, op 4 ronden
    6. Scheider-Teichmann-Klasen (Dui), BMW M3 E46 GTS, op 5 ronden
    7. Schmidt-Müller-Riemer-Schloze (Dui), Porsche 997 GT3 Cup, op 7 ronden
    8. Lambrecht-Hemroulle-Arnold (Bel-Bel-Dui), Porsche 911 GT3, op 7 ronden
    9. Peters-Karlsson-Plesse-Kohler (Dui-Zwe-Dui-Dui), Porsche 997 GT3 Cup, op 8 ronden
    10. Matveev-Gorban-Gryazin-Tsarev (Rus), Porsche 997 GT3 Cup, op 9 ronden
    34. Koster-Breslin-Romanini-Slooten (Ned-Fra-Ita-Dui), BMW M3 E92, op 19 ronden (14e SP7)
    Uitgevallen: Michielse-Weijers-Swart-Zulauf (Ned-Ned-Ned-Dui), BMW 130i (motor), Breukers-Verkoelen-Thijssen-Van Iersel (Ned), SEAT Leon Cupra R-TDI (van de baan),
    D. Huisman-Tom Coronel-Bert-Bouchut (Ned-Ned-Dui-Fra), Dodge Viper (aanrijding/van de baan)

    480_24hrs_5862



    25-05-2008 om 23:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Hamilton wint knotsgekke race op nat Monaco
    Lewis Hamilton heeft op de natte straten van Monaco de overwinning in deze prestigieuze Grand Prix gegrepen. Hamilton was één van de zovelen die zijn auto beschadigde in de regen, maar ondanks de ongeplande extra stop die hem dit kostte greep hij een ruime overwinning. Robert Kubica versloeg Felipe Massa en pakte de tweede plaats, voor de Braziliaan. Schlemiel van de wedstrijd was Kimi Räikkönen die bij een van de verschillende foutjes de held van de dag Adrian Sutil van de baan roste en hem de vijfde plaats door de neus boorde. Ondanks de moeilijke, vochtige omstandigheden haalden er maarliefst veertien rijders de finish.


    hamilton_monaco
    Fraaie vreugdesprong van Lewis Hamilton, die McLaren de
    15e overwinning op Monaco bezorgt

    Op de natte startgrid zijn er al gelijk grote problemen voor Heikki Kovalainen. De Fin krijgt zijn McLaren niet van de startplek voor de opwarmronde en wordt naar de pits geduwd. Een lege plaats dus op plaats vier, wat nummer zes Rosberg een ideaal gat voor zich oplevert. Dit brengt Rosberg echter geen voordeel, want Alonso pakt Rosberg. Vooraan pakt Lewis Hamilton de tweede plaats af van Kimi Räikkönen.

    Neusjes verloren
    Op de natte baan is het dringen geblazen in de openingsfase en dat gaat niet altijd goed. Rosberg rijdt achterop Alonso en rijdt zijn neus scheef. Voor Rosberg is dit echter geen reden om te stoppen, want hij gaat gewoon met een scheve neus verder. Dat lukt Jenson Button niet, want hij rijdt zijn hele neus eraf op de achterkant van Nick Heidfeld. In ronde 3 besluit Rosberg uiteindelijk toch ook maar om een nieuwe neus te gaan halen. Timo Glock is de volgende die de pits op zoekt. De Duitser spint bij het opkomen van het rechte stuk, maar verliest alleen zijn voorvleugel. Snel omgedraaid moet de Duitser nog een ronde door voordat hij ook een neus moet halen.

    Hamilton in de fout
    Lewis Hamilton gaat in ronde zes de fout in en kust met zijn rechterachterwiel de muur. Het loopvlak van de band gaat eraan en de Brit moet naar de pits voor een nieuw setje rubber. Dit geeft de tweede plaats terug aan Kimi Räikkönen, die niet lekker in zijn vel lijkt te zitten en flink wat tijd verliest op teamgenoot Massa. Robert Kubica vindt zo de aansluiting bij de Finse Ferrari-coureur.

    Drama’s stapelen zich op
    De natte straten van Monaco beginnen bij steeds meer mensen hun tol te eisen. Na Hamilton gaat ook Alonso rechtsaf de vangrail in en ook hij moet terug de pits in. Alonso gaat over op full wets, iets wat Hamilton niet deed. Vervolgens is het David Coulthard die rechtsaf in de vangrail vliegt. Onder het motto ‘goed voorbeeld doet volgen’ gaat Bourdais van schrik van het gas en hij schiet tegen dezelfde vangrail als Coulthard en rijdt zelfs nog achterop de Schot. De twee Rode Stieren worden weggetakeld terwijl de safetycar de rest van het veld in toom houdt.

    Straf voor Räikkönen
    Na tien ronden wordt Kimi Räikkönen bestraft voor het te laat monteren van de banden voor de wedstrijd. Na het drieminutensignaal moesten de Ferrari-monteurs de banden nog onder de Ferrari schroeven, wat dus niet volgens de regels is. Räikkönen krijgt een drivethroughpenalty en het moment waarop hij deze straf inwilligt rekt hij zo ver mogelijk om maar zo weinig mogelijk plaatsen te verliezen. Het feit dat de safetycar net op de baan is geweest maakt de druiven van Räikkönen alleen maar zuurder, want de verschillen zijn zojuist geminimaliseerd. Na drie rondjes gaat Räikkönen dan op het laatste nippertje naar binnen en omdat de pitstraat zo kort is verliest hij slechts twee plaatsen aan Kubica en Hamilton.



    massa_monaco
    Uiteindelijk toch nog waardevolle punten voor Felipe Massa

    Alonso plukt vruchten van full wets
    Fernando Alonso moest na zijn kusje aan de vangrail even naar de pits, maar maakte van dit nadeel een voordeel door gelijk regenbanden te halen. Deze blijken op dit moment de snelste, want Alonso passeert Webber en jaagt vervolgens op Heidfeld. De Duitser laat zich niet gek maken, de Spanjaard wel, want hij doet een onmogelijke poging bij Heidfeld in de krappe Loews hairpin. De twee komen stil te staan wat een flinke file veroorzaakt. Iedereen kan door, al moeten Alonso en Rosberg weer even de pits in voor een nieuwe voorvleugel. De rest lijkt er goed vanaf te komen, maar Heidfeld krijgt twee ronden later problemen met de achterband, waarmee hij over Alonso’s vleugel was gereden. Heidfeld verliest flink wat plaatsen en moet een nieuwe band gaan halen.

    Massa verremt zich op rozen
    Met het wegvallen van Räikkönen lijkt Felipe Massa op rozen te zitten, maar schijnbaar is het op de rozen ook glad. Massa verremt zich in de eerste bocht en schiet rechtdoor. Robert Kubica profiteert hiervan en pakt de leiding. De marge op Hamilton is groot genoeg waardoor Massa wel tweede blijft. Räikkönen is nog de enige die redelijk dichtbij zit, daarachter is het gat naar Webber al veertig seconden na twintig ronden. Op de zesde plaats ligt Adrian Sutil op puntenkoers. Wie ook goed onderweg is, is Nico Rosberg. Door zijn twee stops ligt hij weliswaar voorlaatste, maar hij rijdt wel verschillende ronderecords achter mekaar en kan dus gewoon het tempo van de leiders aan.

    Kubica moet het eerst
    Robert Kubica is in ronde 27 de eerste die zijn reguliere pitstop maakt. Als de Pool weer op de baan komt, komt hij precies bij Kimi Räikkönen uit, maar die verremt zich terplekke en rijdt zijn voorvleugel kapot tegen de vangrail. De Fin moet een rondje door zonder voorvleugel voordat hij ook de pits in kan voor een nieuwe vleugel. De problemen van Räikkönen verhullen dat Massa flink zit te stampen en snelste rondetijden aan het noteren is. De Braziliaan rijdt een stuk sneller dan Kubica met zijn zware auto en lijkt dus gemakkelijk terug aan de leiding te komen. Klein probleempje voor Massa is wel dat hij aan de staart van het veld is aanbeland en nu dus mensen op een rondje aan het zetten is. Desondanks blijft hij sneller dan de voormalige leider uit Polen. Wanneer Massa in ronde 33 dan ook stopt blijkt hij precies genoeg marge te hebben om Kubica voor te blijven. Het scheelt slechts een kleine seconde, maar dat is zeker in Monaco ruim voldoende. Op kop ligt echter Lewis Hamilton, die al vroeg in de race was gestopt met zijn kapotte band.

    Sutil op dreef
    Adrian Sutil had tot dusver een moeilijk seizoen, maar op de natte straten van Monaco stijgt hij boven zichzelf uit. De Duitser rijdt op de vijfde plaats, loopt uit op Kimi Räikkönen en rijdt zelfs snelste racerondes. Voor een klein team als Force India zijn dit toch de succesjes waar ze het voor doen. Minder voorspoedig gaat het met teamgenoot Giancarlo Fisichella, hij rijdt in de achterste regionen en moet zijn auto na de pitstop in de pits parkeren. Een triest einde van zijn tweehonderdste race.

    Hamilton bouwt marge
    Terwijl het duel om de overwinning aanvankelijk tussen Massa en Kubica leek te gaan, bouwt Lewis Hamilton stiekem aan een marge. De Brit was al vroeg in de race gestopt en kan nu lange tijd uit blijven. Zijn voorsprong op Massa groeit naar een dikke halve minuut, wat wel haast voldoende lijkt voor een stop. Als Hamilton in ronde 54 dan stopt behoudt hij dan ook gemakkelijk de leiding.

    Slicks?
    Terwijl de baan opdroogt voorspellen de plaatselijke meteorologen dat er nog regen op komst is. Het wachten duurt echter lang en sommigen grijpen de koe bij de horens en gaan verder op droogweerbanden. Voor Nelson Piquet is dit te vroeg want hij schiet van de baan en eindigt in de bandenstapels. Toch kiest daarna ook iedereen voor slicks en lijkt de regen wel uit te blijven.



    kubica_monaco
    Robert Kubica was dicht bij zijn eerste GP overwinning met BMW Sauber

    Koekje van eigen deeg
    Net als eerder in de race moet Robert Kubica eerder stoppen dan Felipe Massa. Wanneer de Braziliaan dan stopt is het wederom kielekiele. Bij het uitkomen van de pits heeft Massa even een flink momentje en mede dankzij dit momentje verliest hij zijn plaats. Kubica rijdt nu tweede, Massa derde. Daarachter pakt Sutil de vierde plaats, wanneer Räikkönen ook weer naar binnen moet.

    Harde klapper Rosberg
    Nu de baan droog is lijkt het venijn wel een beetje uit de race, maar Nico Rosberg zorgt er persoonlijk voor dat de race nog een spannend staartje krijgt. Rosberg vliegt over de kerbstones bij het uitkomen van het zwembad en gaat hard van de lijn. Eerst raakt hij rechts de muur, vervolgens links en dit laat veel brokstukken achter op de baan. De safetycar komt gelijk de baan op en zo wordt de race weer geneutraliseerd. Een uitkomst voor de spanning, want de onderlinge verschillen waren gigantisch. Leider Hamilton was veertig seconden los van zijn twee achtervolgers. Massa had een gat van 21 seconde, Sutil was 19 seconden los en ook Räikkönen en Webber hadden allebei een voorsprong van zo’n tien seconden. Ook de vele rijders die al een of twee rondes achterlagen kunnen zich nu van deze rondes achterstand ontdoen, waardoor de laatste sprintrace nog echt spannend kan worden.

    Räikkönen elimineert Sutil
    Met nog elf minuten te gaan wordt het veld nog losgelaten voor een laatste splash and dash. Bij de herstart gaat alles goed, maar bij het uitkomen van de tunnel rost Räikkönen het sprookje van Adrian Sutil in duigen. Bij het aanremmen verliest Räikkönen bijna de controle over zijn Ferrari en hij remt veel te weinig af. De Ferrari-rijder knalt vol achterop de wagen van Adrian Sutil die de pits nog wel kan halen, maar gedesillusioneerd uit moet stappen. Een dramatisch einde van wat zo’n mooie dag leek te worden voor Sutil en Force India.

    Verrassende puntenklanten
    Het mooie van zo’n bizarre race als deze Grand Prix van Monaco is dat er altijd mensen in de punten rijden die hier normaal niet zitten. De drie podiumklanten Hamilton, Kubica en Massa horen daar thuis. Nummer vier Mark Webber heeft dit seizoen al vaker in de punten gereden, maar de vierde plaats is zijn beste seizoensresultaat. Daarachter halen Sebastian Vettel en Rubens Barrichello hun eerste punten van het seizoen. Zevende is ook een prima resultaat van Kazuki Nakajima, de achtste plaats is loon na hard werken voor Heikki Kovalainen die vanuit de pits moest starten.

    Uitslag Grand Prix Monaco
    1. Lewis Hamilton, 76 ronden
    2. Robert Kubica, op 3.084
    3. Felipe Massa, op 4.811
    4. Mark Webber, op 19.295
    5. Sebastian Vettel, op 24.657
    6. Rubens Barrichello, op 28.408
    7. Kazuki Nakajima, op 30.180
    8. Heikki Kovalainen, op 33.191

    25-05-2008 om 23:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen wederom de beste in Monaco
    Porsche Supercup-coureur Jeroen Bleekemolen heeft keihard toegeslagen in de straten van Monaco. Na zijn zege vorig jaar, won hij ook deze keer de meest aansprekende race van de kalender van de meest prestigieuze merkencup.


    psc-monaco-1-480
    Een gelukkige winnaar en zijn jubilerende, trotse vader


    De Nederlandse deelnemers aan de Porsche Mobil1 Supercup vertrokken in een opperbeste stemming naar Monaco. Jaap van Lagen won de laatste race, in Turkije, en was dus in een ‘winning mood’. Jeroen Bleekemolen stond op de tweede plek in de tussenstand en herinnerde zich uiteraard de vorige race van de Supercup in de nauwe straatjes van het belastingparadijs. Toen vertrok hij van pole en schreef hij de race op zijn naam, vlak voor Patrick Huisman. Sebastiaan Bleekemolen heeft het altijd naar zijn zin in Monaco, hetzelfde geldt voor zijn vader Michael die een uniek jubileum vierde: zijn dertigste start op zijn favoriete circuit.

    Wederom pole

    Jeroen Bleekemolen eindigde in de eerste vier races van het seizoen drie keer als tweede, in Turkije viel hij uit. Een pole ontbrak nog op zijn erelijstje van dit seizoen. Daar kwam in Monaco verandering in. Jeroen was de snelste tijdens de tijdtraining en herhaalde daarmee zijn prachtige trainingsresultaat van vorig jaar. Damien Faulkner volgde de jongste telg van de bekende racefamilie op slechts 0,1 seconde. Dubbel goed nieuws voor Jeroen was de zevende startplek van klassementsaanvoerder Jan Seyffarth. Naast het feit dat de Duitser het tempo onvoldoende kon volgen, was het voor Jeroen uiteraard gunstig dat inhalen in Monaco zeer moeilijk is.
    Jaap van Lagen moest genoegen nemen met de negende startplek, met naast zich op de vijfde startrij Patrick Huisman.
    Sebastiaan Bleekemolen kwalificeerde zich als twaalfde. “Ik kom maar 0,2 seconde tekort voor de zesde startplek”, wees hij op de sterke competitie.

    Regen

    psc-monaco-2-480

    De afstellingen die de teams in de voorafgaande dagen hadden bepaald konden op zondagochtend allemaal de prullenbak in. “Het regende niet alleen, we hadden ook te maken met een nieuw type regenband”, aldus Jeroen Bleekemolen. “Qua set-up hadden we niks. Daarbij komt nog dat ik nooit in de regen in Monaco had gereden. Mijn geluk was natuurlijk dat ik van pole mocht vertrekken. De anderen moesten eerst maar zien dat ze mij konden passeren.” Dat gebeurde niet. Het veld ging achter de safety car van start, nadat de race was vrijgegeven hield Jeroen tot op de finishlijn zijn eerste positie vast. “Het was niet normaal zo glad als het was”, aldus de winnaar. “Ik moest heel voorzichtig rijden. Deze race was een kwestie van geen fouten maken.”
    Afgezien van de extreem moeilijke omstandigheden moest Jeroen afrekenen met de hevig aandringende Damien Faulkner. Jeroen: “Hij reed de hele race op mijn bumper. Ik was op een paar punten sneller, hij was op een paar andere punten de snelste van ons tweeën.”

    psc-monaco-3--480
    Best of the rest op een spekglad stratencircuit van Monaco: Damien Faulkner


    Klassementsaanvoerder Jan Seyffarth kwam niet verder dan de achtste plek in de race. Dat betekende dat Jeroen zijn achterstand op de Duitser volledig goedmaakte. Bleekemolen en Seyffarth voeren nu samen de ranglijst aan.

    Sterke race

    Patrick Huisman, vorig jaar nog tweede op het stratencircuit, eindigde nu als zesde. Hij had een mooie race achter de rug, gestart vanaf de tiende startplek. De viervoudig Supercup-kampioen behaalde daarmee zijn beste resultaat van dit seizoen. Huisman was tot nu toe niet verder gekomen dan de zevende plek en het mag duidelijk zijn dat hij daar niet tevreden mee was. “Sinds dit weekeinde heb ik een nieuwe auto en het lijkt erop dat daarmee mijn problemen zijn verdwenen. Ik denk dat ik een podiumplek had kunnen pakken, of misschien zelfs een zege, als ik wat beter had gekwalificeerd of als de race langer had geduurd. Tijdens de race was ik soms twee seconden per ronde sneller dan Jeroen Bleekemolen.”
    Jaap van Lagen kwam als twaalfde over de verlossende finishlijn. “Het was een moeilijke race”, vond hij. “Na anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen hand voor ogen zag. Ik ben blij dat ik heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden.”

    ‘Suffe spin’

    Sebastiaan Bleekemolen ging in de beginfase achterstevoren. “Het was een suffe spin”, vond hij zelf. “Gelukkig raakte ik niks. Ik hervatte de race als laatste, vervolgens heb ik nog enkele plaatsen goed kunnen maken. Die duels waren heel leuk.”
    Michael Bleekemolen zag als twintigste de finish in zijn jubileumrace. “Het was een heel aparte race”, vond de routinier. “Voor iedereen was het een vreselijk moeilijke wedstrijd. Als je even gas gaf, stond je al achterstevoren. Ik heb wel veel plezier gehad.”
    ‘Bleek’ bleef Paul van Splunteren (22) en Simon Frederiks (23) voor.
    Tim Buijs kon zich helaas niet kwalificeren voor de race nadat hij in de tijdtraining een bandenstapel had geraakt. “Ik reed mijn vleugel kapot, die kon niet meer vervangen worden”, aldus de Monaco-debutant, die sprak van ‘één groot drama’.



    Uitslag race:

    1 Jeroen Bleekemolen, 15 ronden in 31:04.876
    2 Damien Faulkner, op 0.695
    3 Sean Edwards, op 1.290
    6. Patrick Huisman, op 2.612
    12 Jaap van Lagen, op 17.047
    17 Sebastiaan Bleekemolen, op 41.549
    20 Michael Bleekemolen, op 55.177
    22 Paul van Splunteren, op 1:22.738
    23 Simon Frederiks, op 1:54.306


    Tussenstand:

    1 Jeroen Bleekemolen 76
    2 Jan Seyffarth 76
    3 Damien Faulkner 64
    4 Chris Mamerow 59
    5 Uwe Alzen 57
    9 Patrick Huisman 39
    10 Jaap van Lagen 37
    13 Sebastiaan Bleekemolen 23

    25-05-2008 om 23:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: 24h Nürburgring, stand van zaken halverwege
    24h_nbr_formatieronde

    Zelden bood een 24-uursrace op de Nürburgring zoveel spanning en afwisseling als de 36e editie van de klassieker. Halverwege de race leidt de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon, op zo’n twee minuten voor de titelverdedigers in de Manthey-Porsche, te weten Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann. Tal van kanshebbers werden al in de vroege uren geconfronteerd met technische problemen en veel teams zijn al uit de wedstrijd.

    De ellende begon al bij de start, toen de Manthey-Porsche aan de achterkant hevige rookontwikkeling vertoonde en na een rondje over het Grand Prix-circuit terugkeerde naar de pits. Het probleem bleek het gevolg van een lekke koelwaterslag in de motor, de reparatie nam een kwartier in beslag en wierp het team terug tot ergens rond de 200e plaats. Zo kwam de Alzen-Porsche met Jürgen Alzen aan de leiding, direct gevolgd door de Zakspeed-Viper, waarin Tom Coronel de start voor zijn rekening nam. Prachtig was het om Porsche en de Viper op korte afstand van elkaar via de televisiebeelden gade te slaan. “In bochten kon ik hem wel bijhouden, maar op het rechte stuk liep hij zo bij me weg”, vertelde Coronel naderhand. In de derde ronde kon hij de Porsche inhalen, maar aan het eind van de diezelfde ronde kwam de Viper echter voor de eerste keer binnen voor reparatie van een kapotte dynamo, waarmee het team op slag nagenoeg kansloos was voor een goede klassering. Ook de Land-Porsche met nummer 3 had problemen: een klapband links achter kostte wat tijd.

    Geweldige inhaaljacht Manthey-Porsche
    In de eerste drie uur van de race maakt de Manthey-Porsche een gestage inhaaljacht door. Na een uur is de auto 189e, na twee uur is de 76e plaats bereikt en in het derde uur komt de auto voor het eerst in de top 20 voor. Na drie uur is de Manthey-Porsche al zesde, mede dankzij rondetijden die soms 20 seconden sneller zijn dan de concurrentie. De Wochenspiegel-Porsche (Weiss/Pietsch/Jacobs/Schornstein) leidt een tijdlag, maar rond 17.30 uur komt Michael Jacobs op de Döttinger Höhe in botsing met een Honda en loopt flink schade op. Dat levert de leiding op voor de HISAQ-Porsche van Emmanuel Collard, Marino Franchitti, Frank Stippler en Richard Westbrook.

    Schubert-BMW uit de strijd, Viper van Coronel en Huisman ook
    Tussen de Porsches rijdt in het eerste kwart van de race de Schubert-BMW Z4 van Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson sterk mee en heeft zelfs een tijdlang de leiding in handen. Rond half twaalf legt Stian Sorlie de auto bij Hatzenbach echter op zijn dak, waarmee de uitval een feit is. Een paar minuten later komt Sascha Bert in de Zakspeed-Viper in botsing met de BMW M3 van Prym/Smolski/Schnitzler/Wakolbinger. De Viper raakt zo hard in de vangrails dat de auto tot aan de voorruit onder de vangrails vast komt te zitten. Daarmee ook einde wedstrijd voor Tom Coronel en Duncan Huisman.

    De andere landgenoten op de Nürburgring
    De Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en Frank van Iersel is rond 22.15 uur uitgevallen met een technisch defect bij Pflanzgarten. Best geklasseerde landgenoot is daarmee Dillon Koster op de 52e plaats algemeen en op de 20e plek in zijn klasse. De Sartorius-BMW met Erik Weijers, Ron Swart, Lau Machielse en Holger Zulauf rijdt op de 119e plaats algemeen en op de vierde plaats in zijn klasse.

    25-05-2008 om 23:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Zege voor Mike Conway, prachtig resultaat voor Ho Pin Tung
    Het team van Trident Racing heeft tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco, die door vele crashes gekenmerkt werd, een uitstekende dubbelzege behaald. De Brit Mike Conway won zijn eerste GP2 wedstrijd, terwijl Ho-Pin Tung op 18.4 seconden als tweede eindigde en Yelmer Buurman als achtste finishte.

    Dubbelzege voor Trident Racing in Monaco
    De Brit Mike Conway behaalde tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco zijn allereerste GP2 zege, terwijl Ho Pin Tung met een tweede plek een uitstekend resultaat behaalde. Conway eindigde gisteren na een aanrijding met de Spanjaard Javier Villa als achtste. Aangezien de startopstelling voor de tweede wedstrijd in omgekeerde volgorde geschiedt, moet dit voor de Brit toch een aardig presentje geweest zijn.

    De wedstrijd werd gekenmerkt door een aantal crashes en safetycarfases. Direct bij de start gingen Pastor Maldonado en Karum Chandhok er beiden af, terwijl elders Christian Bakkerud zichzelf over het achterwiel van Andy Zuber lanceerde. Vervolgens moest de safetycar andermaal in actie komen doordat Alberto Valerio na contact met de vangrail de baan blokkeerde. Giorgio Pantano zorgde in de chicane bij de haven voor de nodige commotie door tegen Marcello Puglisi aan te rijden. Voor Pantano was de wedstrijd met een beschadigde linker voorwielophanging voorbij. Samen met Bruno Senna voert Pantano het klassement in de stand om het kampioenschap aan.

    Bruno Senna eindigde als vijfde en kwam met geen mogelijkheid aan Roldan Rodriguez voorbij. De Portugees Alvaro Parente eindigde als derde en behaalde daarmee zijn tweede podiumplaats dit seizoen. Yelmer Buurman deed het uitstekend in de tweede wedstrijd, hij eindigde keurig als achtste voor het team van Arden.

    006_800

    Ho-Pin Tung stond tevreden op de tweede trede van het rostrum, na gisteren al als zevende waardevolle punten hebben gescoord. Voor zijn Trident-team was het feest helemaal compleet, want Ho-Pin’s teamgenoot Mike Conway pakte de overwinning in de sprint race op zaterdag. Ho-Pin Tung kon de als derde geëindigde Parento makkelijk achter zich houden. ‘Elke aanval die hij inzette, kon ik pareren.’

    005_800

    ‘Mijn start was goed, met misschien iets te veel wheel spin, maar ik lag P2 na de eerste bocht, die als een soort scherprechter fungeert hier. Wij hadden gekozen voor een set up tussen droog en regen in, want er dreigde de hele dag regen. Conway stond op een droge set up en was sneller.’ Door de safety car werd het veld regelmatig weer in elkaar geschoven. Maar Ho-Pin Tung kon zijn positie vasthouden, mede dankzij de perfecte strategie van het team. Een diner in black tie, met Prins Albert van Monaco was maar één van de consequenties van het succes van onze landgenoot.

    UITSLAG
    1 - Mike Conway - Trident - 30 ronden 45'31"105
    2 - Ho Pin Tung - Trident op  18"446 seconden
    3 - Alvaro Parente - Super Nova op 18"915 seconden
    4 - Roldan Rodriguez - FMSI op 20"898 seconden
    5 - Bruno Senna - iSport op  21"298 seconden
    6 - Andy Soucek - DPR op  22"256 seconden
    7 - Jerome D'Ambrosio op  Dams - 23"188 seconden
    8 - Yelmer Buurman - Arden op  23"887 seconden
    9 - Diego Nunes - DPR op  33"072 seconden
    10 -Romain Grosjean - ART op 33"536 seconden

    25-05-2008 om 23:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Pole voor Felipe Massa in Monaco
    De Braziliaan Felipe Massa vertrekt morgen in de Grand Prix van Monaco vanaf pole. Hij versloeg daarmee zijn Finse teamgenoot Kimi Raikkonen met 3/100e van een seconde.De beide McLarens van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen vertrekken vanaf de tweede startrij.


    massa
    Laatste aanwijzingen van Ferrari-ingenieur Rob Smedley voor Felipe Massa

    Rosberg imponeert en Piquet stelt teleur.
    De jonge Nico Rosberg imponeerde in alle drie kwalificatiesegmenten met zeer snelle tijden. Uiteindelijk kwalificeerde de Vliegende Fin zich als zesde achter BMW-Sauber-coureur Robert Kubica. Aangezien er morgen in Monaco regen verwacht wordt, zou het team van Frank Williams in zijn 600e Grand Prix wel eens voor een kleine verrassing kunnen zorgen. Voor Nelson Piqeut Jr. echter verliep de kwalificatie uiterst teleurstellend. Nadat hij bijna de vangrail bij Portier raakte kwam hij niet verder dan een zeventiende startplek in het eerste segment. Ook beide gloednieuwe Torro Rosso’s van Sebastian Vettel en Sebastien Bourdais overleefden bij hun debuut het eerste kwalificatiesegment niet, evenals het Team van Force India. Giancarlo Fisichella die dit weekend zijn 200e GP rijdt vertrekt als laatste. Ook zou Fisichella door Rubens Barrichello zijn opgehouden. Omdat zowel Vettel als Fisichella hun versnellingsbak gewisseld hadden, verloren ze eveneens nog eens vijf grid posities.

    scenic_picture
    Het zonnige Monaco. Voor morgen is het waarschijnlijk wat minder zonnig, en voor
    Renault was de kwalificatie ook al niet bijster zonnig.




    kubica
    Robert Kubica zet zijn teamgenoot  Nick Heidfeld volledig in de schaduw

    Coulthard zorgt voor kwalificatiespektakel
    De Schotse veteraan David Coulthard zorgde in het Prinsdom tijdens het tweede kwalificatiesegment in de slotfase voor spektakel. Bij het uitkomen van de tunnel toucheerde de Red Bull Renault racer de vangrails en vloog vrijwel ongeremd de nooduitgang in. Terwijl Coulthard met deze actie onvrijwillig de tijden van andere ruïneerde promoveerde hij zichzelf zonder eraan deel te nemen naar het eerste segment en start morgen als tiende. Fernando Alonso overleeft met grip-problemen aan de achterkant ternauwernood het tweede segment.

    Massa pakt de pole
    Met negen auto’s in het laatste segment is de kwalificatie eigenlijk iets minder spannend dan de eerste twee segmenten. Nico Rosberg begon het laatste segment met direct snelle rondes. Met nog amper 3,5 minuten te gaan besluit iedereen voor vers rubber naar binnen te komen. Als eerste pakt Ferrari-coureur Kimi Raikkonen met 1.15.815 de voorlopige pole. Met nog amper 24 seconden te gaan pakt zijn Braziliaanse teamgenoot Felipe Massa uiteindelijk de definitieve pole. Fernando Alonso kwalificeert zich als zevende, terwijl Jarno Trulli en Mark Webber met een achtste en negende startplek genoegen moeten nemen.

    button
    Prachtige opname van Jenson Button met de Honda. Ook daar droomt men
    voorlopig alleen maar van topklasseringen


    De grid voor de GP van Monaco is als volgt
    1, Felipe Massa 1.15.787
    2. Kimi Raikkonen 1.15.815
    3. Lewis Hamilton 1.15.839
    4. Heikki Kovalainen 1.16. 165
    5. Robert Kubica 1.16.171
    6. Nico Rosberg 1.16.171
    7. Fernando Alonso 1.16.852
    8. Jarno Trulli 1.17.203
    9. Mark Webber 1.17.343
    10.David Coulthard geen tijd.
    11. Timo Glock 1.15.907
    12. Jenson Button 1.16.101
    13. Nick Heidfeld 1.16.455
    14. Kazuki Nakajima 1.16.470
    15. Rubens Barrichello 1.15.537
    16. Sebastien Bourdais 1.16.806
    17. Nelson Piquet Jnr. 1.16.933
    18.Sebastien Vettel 1.16.955
    19. Adrian Sutil 1.17.225
    20. Gaincarlo Fisichella 1.17.823.

    25-05-2008 om 23:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Voorbeschouwing 24h Nürburgring
    24h_nbr_zakspeed_viper_480
    Serieuze kanshebber: Zakspeed-Viper met Coronel en Huisman

    Als de geur van bier en bratwurst de lucht van banden en benzine overstijgt, dan is dat de 24-uursrace op de Nürburgring. Dit weekend wordt op de 25,378 kilometer lange combinatie van Nordschleife en de korte variant van het Grand Prix-circuit de 36e editie van de lange-afstandsklassieker verreden. Met een flink aantal Nederlanders aan de start.

    Manthey Racing is de absolute favoriet voor de eindzege, waarmee het team een uneiek prestatie zou vestigen. De afgelopen twee edities van de race werden immers ook al door Manthey gewonnen, nadat teambaas Olaf Manthey 25 jaar op zijn eerste zege had moeten wachten. Het team uit Meuspath, op een steenworp afstand van de Nürburgring gehuisvest, komt in actie met een Porsche 911 GT3 RSR, bestuurd door de uitgeleende Porsche-fabrieskrijders Timo Bernhard, Marc Lieb en Romain Dumas, die in de Eifel versterking krijgen van Marcel Tiemann. De voornaamste concurrentie komt eveneens van een lokaal team, namelijk Zakspeed Racing, dat de vertrouwde Viper inschreef met als rijders de Fransman Christophe Bouchut, de Duitser Sascha Bert en onze beide landgenoten Duncan Huisman en Tom Coronel, die in de regenrace van vorig jaar met de Viper als tweede eindigden.

    24h_nbr_manthey_porsche_480
    De Porsche van Manthey-Racing, favoriet voor de eindzege


    24h_nbr_gumpert_apollo_480
    De Gumpert-Apollo, hybride-raceauto met Heinz-Harald Frentzen aan boord

    De twee genoemde teams zijn overigens niet de enige kanshebbers, want het doen van voorspellingen over de race in de Eifel is altijd een lastige aangelegenheid. De Porsche van Jürgen Alzen Motorsport is eveneens sterk bezet met Jürgen Alzen, Markus Gedlich en oud-DTM-rijders Christian Abt en Christian Menzel, terwijl de Land Motorsport-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon eveneens bepaald niet kansloos mag worden geacht. De BMW-fractie, vertegenwoordigd door het team van Thorsten Schubert, zet onder,meer een Z4 met Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson in, terwijl BMW-WTCC-coureurs Jörg Müller en Augusto Farfus met een BMW 320d in actie komen. Aston Martin heeft een fabrieksinschrijving met Tomas Enge, Stefan Mücke, Robert Lechner en Karl Wendlinger.

    24h_nbr_scirocco_480
    De VW Scirocco met onder andere Hans-Joachim Stuck en Carlos Sainz

    Frenzen met hybride-auto
    Met veel belangstelling wordt het project van oud-Formule 1-coureur Heinz-Harald Frentzen gevolgd, die eigen geld investeerde in de ontwikkeling en preparatie van en hybride-versie van de Duitse supersportwagen Gumpert-Apollo. Met zijn benzine- en zijn elektromotor heeft de auto een theoretisch vermogen van 680 pk, maar door een gebrek aan testwerk lijkt betrouwbaarheid de meest kritische factor. Ook nieuw is de raceversie van de Volkswagen Scirocco, die zelfs nog voor de verkoopstart van de straatversie in de race wordt ingezet. Volkswagen Motorsport zet drie Scirocco’s in met als rijders onder andere tweevoudig rally-wereldkampioen Carlos Sainz, oud-sportwagen- en DTM-kampioen Hans-Joachim Stuck, voormalig Nederlands rallykampioen Dieter Depping en rally-raid-specialist Giniel de Villiers. In de Volkswagen-klasse SP3-T, auto’s met tweeliter turbomotor, komt de grootste concurrentie van Opel, dat zijn coureurs letterlijk van de straat haalde: de twee auto’s van het OPC Race Camp worden bestuurd door rijders die afkomstig zijn uit een soort “Idols”-achtige castingshow, die het merk organiseerde.


    24h_nbr_opc_480
    Rijders van de straat: de Opel-coureurs die overbleven na de OPC Race Camp castingshow

    Steeds meer Nederlanders in de race
    Het is verheugend om te zien dat de 24-uursrace op de Nordschleife, met 220 auto’s waarschijnlijk de getalsmatig grootste autorace ter wereld, ook bij Nederlanders steeds populairder wordt. Drie landgenoten rijden er met de BMW 130i onder het startnummer 133 van het Sartorius Team Black Falcon: Erik Weijers, in het dagelijks leven COO van Circuit Park Zandvoort, Sartorius-eigenaar Lau Michielse en Ron Swart, die gelukkig weer geheel is hersteld van zijn zware crash tijdens de Finaleraces. Dillon Koster is ingeschreven op een BMW M3, eveneens van het Sartorius Team Black Falcon, die hij deelt met de Fransman Jean-Paul Breslin, de Italiaan Diego Romanini en de Duitser Jan-Erik Slooten. Doordat deze auto is voorzien van één van de zes on-board-camera’s in de race komt het team veelvuldig in beeld tijdens de uitzendingen van de Duitse sportzender DSF.

    Cor Euser had een BMW M3 zullen besturen, maar die was niet op tijd klaar, vandaar dat de Brabander zich beperkt tot de inzet van een BMW 120d onder de vlag van Marcos Racing International voor Ian James, Daniel Dror, John Macaluso en Toto Lassally. Ivo Breukers van Red Camel Racing verkocht zijn SEAT Leon Cupra R-TDI aan Henk Thijssen en Ton Verkoelen. De auto wordt nu gerund door een groep Duitse Nordschleife-specialisten onder leiding van Edgar Berners-Schönleben. Thijssen en Verkoelen delen de auto met Frank van Iersel, Ivo Breukers vond te elfder ure ook nog onderdak bij het team en kan daardoor toch weer met zijn oude auto rijden, nadat Red Camel Racing evenals zo’n 50 andere teams geen eigen inschrijving voor de 24-uursrace kreeg. De wedstrijd start morgen (zaterdag) om 15.00 uur.

    25-05-2008 om 23:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superleague: Zakspeed met Borussia Dortmund
    Tijdens het 24 Uursweekend op de Nürburgring werd bekend gemaakt dat Zakspeed eveneens aan Superleague Formula gaat deelnemen. Het team van Peter Zakowski gaat de kleuren van Borussia Dortmund verdedigen.


    zakspeed



    Zakspeed naar Superleaque
    Het team van Peter Zakowski zal in de nieuwe Superleague Formula de kleuren van Borussia Dortmund verdedigen. Ook werd op de Nürburgring bekend gemaakt dat Azerti Motorsport de PSV Auto gaat runnen. Tevens maakte Superleague de teams bekend. Van 9-11 juli zullen alle teams in het Spaanse Monteblanco voor het eerst op de baan verschijnen. De teams, die aan het eerste SL kampioenschap zullen deelnemen zijn:

    Astromega (BEL) – Flamengo en Anderlecht
    Azerti Motorsport (NL) – PSV Eindhoven en Al Ain
    Eurointernational (ITA) – Corinthians en Nog Niet Bekend
    GU Racing (GER) – FC Basel enOlympiacos
    Scuderia Playteam (ITA) – AC Milan en Galatasaray
    West-Tec (UK) – FC Porto en Glasgow Rangers
    Zakspeed (GER) – Borussia Dortmund en Nog Niet Bekend

    Volgens initiatiefnemer Robin Webb hebben er inmiddels al meerdere voetbalclubs belangstelling voor het concept getoond.

    25-05-2008 om 23:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Bruno Senna wint eerste race in Monaco
    De Braziliaan Bruno Senna heeft in Monaco de GP2 wedstrijd wonnen. Bijna 15 jaar geleden boekte Oom Ayrton op vrijwel hetzelfde weekend zijn zesde en laatste zege in het Prinsdom


    bruno_senna

    De naam Senna staat weer in de geschiedenisboeken
    Doordat Pastor Maldonado slecht uit de startblokken kwam legde de Braziliaan direct bij de start al de basis voor zijn overwinning. De Braziliaan produceerde direct een aantal snelle rondes. In de 19e en 20e ronde maakten beide koplopers hun reguliere stop. Vrijwel tegelijkertijd deden zich een aantal incidenten voor, te beginnen met Buemi en Pantano, die elkaar toucheerden. Buemi verloor zijn achtervleugel, terwijl Pantano spinde en zijn motor af liet slaan. Ook Ho Pin Tung en Romain Grosjean maakten contact met elkaar, waarbij Ho Pin nog zijn weg kon vervolgen en nog als zevende geklasseerd werd. Voor Grosjean was de wedstrijd voorbij.

    Door deze incidenten kwamen de koplopers weer dicht bij elkaar en zorgden voor een fantastisch duel, waarbij beide kemphanen ronde na ronde de snelste wedstrijdronde voor zich opeisten. Uiteindelijk ging die naar Pastor Maldonado, die op de finish met 0.6 seconden verschil door de Braziliaan verslagen werd. Mike Conway zag een derde plek in rook opgaan toen hij in de allerlaatste ronde door achterblijver Javier Villa werd aangetikt. Daardoor pakte Senna’s teamgenoot Chandhok eveneens een podiumpositie. Uiteindelijk werd Conway nog als achtste geklasseerd, terwijl Yelmer Buurman als twaalfde eindigde.

    003_800

    Ho-Pin Tung moest na een teleurstellende kwalificatie vanaf een twintigste startplaats aan de race beginnen. Hij maakte weer eens van zijn fameuze superstarts en reed heel constant zeer snelle ronden. Hij vocht zich een weg naar de 7e plaats op de finish. Dit levert hem 2 punten voor het kampioenschap op en de tweede plek op startgrid van Race 2, morgen. De tweede race heeft een zogenoemde ‘reverse grid’ vanaf de achtste plek. Teamgenoot Mike Conway start vanaf pole position.

    UITSLAG
    1. Bruno Senna iSports International
    2. Pastor Maldonado Piquet Sports
    3. Karum Chandhok iSports International
    4. Adrian Valles BCN Competition
    5.Alvaro Parente Super Nova Racing
    6. Roldan Rodriguez Fisichella Motor Sport
    7. Ho Pin Tung Trident Racing
    8. Mike Conway Trident Racing.

    25-05-2008 om 23:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL/Champcar : Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek
    Afgelopen weekend vond op de Eurospeedway Lausitz, ooit bekend staand als de Lausitzring de vierde manche van de DTM plaats. Hoewel de exploitant een fantastische brochure over de huidige exploitatievorm uitgaf, lijkt het uiterst ondenkbaar dat de Indycars hier ooit te gast zullen zijn.


    champcar_plafond
    Champcar moest Europa op zijn kop zetten. Een Champcar uit 2001 herinnert
    in de giftshop op de Eurospeedway aan de weinige gloriedagen die de klasse daar
    telde.

    Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek.
    De Duitse Bundesstaat Berlin Brandenburg heeft zich in de hoogtijdagen van de CART-series behoorlijk in laten palmen. De Lausitzring moest het paradepaardje van de Europese regio worden en de F1 in populariteit overtreffen. Slechts weinigen konden bij de allereerste Champcarwedstrijd in 2001 vermoeden, dat de “Ovalhype” in Europa dankzij het incapabele CART-management slechts een kort leven beschoren zou zijn. Hoewel het ovalracen met eenzitters veel spektakel en een puur gevoel van snelheid geven, lopen de Europeanen er helaas niet warm voor. De laatste Champcar-wedstrijd op de Eurospeedway in 2003 was een onovertroffen spektakel wat bij velen nog in het geheugen gegrifd staat. Ook enkele F3 ovalraces waren sensationeel maar toen de Brit Joey Foster in 2006 crashte en zwaar rugletsel opliep, keerde deze klasse ook niet meer op de oval terug. Daarbij moet aangetekend worden dat de F3’s absoluut niet voor dergelijke circuits gebouwd zijn. Met de Foster-crash kroop men op de Eurospeedway door het oog van de naald.

    eurospeedway
    Amerika of Europa? De tribunes in Europa zijn in tegenstelling tot de VS nooit
    uitverkocht

    Turn 1 en Turn 2 liggen er troosteloos bij. Wie de eerste bocht mist kan een stukje op de oval spelen, maar snel rijden is er niet bij, want je wordt direct door slalomachtige bandenstapels afgeremd. Achter de tribunes herinneren door de zon verschoten plakaten aan de deelnemers van de allereerste Champcarwedstrijd in 2001. Hoewel de Eurospeedway een indrukwekkende faciliteit is waarvan je als toeschouwer op de bovenste tribunes het gehele circuit kunt overzien en waarbij je nog eens extra van het echoënde motorengeluid kunt genieten is de accommodatie door het ontbreken van een Indycarwedstrijd enigszins achterhaald.



    oval_effect
    De Safer Wall ontbreekt bij het opkomen rechte stuk. Waarom eigenlijk?

    Safer Wall
    Tijdens de FIA Superkartwedstrijd deed zich een gigantische startcrash voor waarbij enkele deelnemers per ambulance en per traumahelikopter moesten worden afgevoerd. In Amerika zijn alle circuits die over een “Eurospeedway”-configuratie beschikken inmiddels van de z.g. “Softer Wall” voorzien. Het werkt bevreemding dat juist deze extra veiligheidsfactor op de Eurospeedway ontbreekt. Ook bij het ingaan van Turn 1 en het uitkomen Turn 2 ontbreken de in de USA voor ovals verplichte veiligheidsvoorzieningen. De oval mag dan niet gebruikt worden, maar een klap tussen of tegen het beton kan nog steeds fatale gevolgen hebben en het einde van de Eurospeedway inluiden. Volgens het jaarverslag 2007 behoort het circuit tot één van de levensaders in de omgeving, die één van de hoogste werkeloosheidscijfers in Duitsland kent evenals een leegloop van de bevolking met meer dan 23%. Zonder financiële bijdrages werd het prestigeproject Eurospeedway destijds door het oude Champcarmanagement ondersteund. Twee races in 2001 en 2003 moesten het ovalracen met Formule-auto’s een Europese injectie geven.

    paffett
    De verkeerde auto's op het verkeerde circuit? Ook hier geen Safer Wall

    Na een adembenemende Champcarwedstrijd in 2003 verstomden de Amerikaanse motoren voorgoed. Turn 1 en 2 van de oval worden niet meer gebruikt. Volgens een Duitse collega lijden de tribunes in Turn 2 door wateroverlast zelfs aan betonrot en mogen door de lokale autoriteiten niet meer voor het publiek worden opengesteld. Turn 1 em Turn 2 van de oval zijn nu niet meer dan een monument dat herinnert aan de Zanardi-crash en de adembenemende snelheden die er behaald werden. De Amerikanen hebben er geen behoefte meer aan om naar Europa te komen. De sport was even rot als de betonrot. Wat blijft is een fraaie faciliteit, wat rest zijn de herinneringen. Eigenlijk zijn die Amerikanen wel iets aan Europa verschuldigd, maar dit zal de eerste tientallen jaren een utopie blijven. Evenals het ovalracen.

    safety_team
    Een Amerikaanse souvenier uit 2001 van het Simple Green Safety Team

    25-05-2008 om 23:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Doornbos goes Superleague Formula
    Robert Doornbos

    Robert Doornbos a.k.a. 'Bobby D' gaat dit seizoen deelnemen in de Superleague Formula. De Red Bull F1 testpiloot en Champ Car race winnaar werd door AC Milaan vastgelegd om met hun 750pk krachtige bolide te strijden voor de titel. De auto van AC Milaan wordt gerund door Scuderia Playteam, vorig jaar nog actief in de FIA-GT.

    "Ik ben zo blij dat ik een deal heb kunnen sluiten met AC Milaan en Scuderia Playteam," vertelt Doornbos. "Ik was altijd al een grote fan van AC Milaan en mijn tante was vroeger de physio van Marco van Basten, Franck Rijkaard en Ruud Gullit. Deze spelers hebben de ploeg al wel verlaten, maar mijn beste vriend Clarence Seedorf speelt nu voor de Italiaanse ploeg."

    Robert Doornbos

    "Doordat ik in de F1 voor Minardi reed heb ik redelijk goede contacten met Scuderia Playteam, aangezien de zoon van Giancarlo Minardi nu eigenaar is van het team. Mijn eerste ingenieur in de autosport, Gabriele Tredozi, is nu technisch directeur van het team; het is een kleine wereld. Ook het feit dat ik vloeiend Italiaans spreek maakt het allemaal nog handiger."

    De eerste test van Doornbos in de Superleague Formula met een V12 motor is op het Monteblanco circuit in de buurt van Sevilla op 9-10-11 juli.

    21-05-2008 om 20:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goossens scoort derde opeenvolgende podiumpositie
    LAGUNA SECA - Marc Goossens en Jim Matthews scoorden afgelopen weekend een 'hattrick', het duo slaagde er voor de derde opeenvolgende keer in om op het podium te staan. De wedstrijd werd gewonnen door Dalziel/Zogaib, de leiders in de tussenstand Rojas/Pruett werden derde. Door de tweede plaats van Goossens/Matthews kunnen zij nu de kloof dichten naar 19 punten met de Chip Ganassi #1, met nog negen races te gaan.

    Jim Matthews kwalificeerde de auto als veertiende. "Ik had geen vrije baan tijdens de kwalificatie, en de veertiende tijd was minder dan ik wou. Ik nam de start van de wedstrijd en kon wat plaatsen winnen voor ik het stuur aan Marc (Goossens) overliet," aldus Matthews.

    foto GRAND AM/www.grand-am.com

    Marc Goossens nam vervolgens het stuur over van de Amerikaan en reed zich wederom een weg naar de top. Goossens kreeg het eerst aan de stok met de leider in de tussenstand, de Chip Ganassi Lexus Riley #1, alvorens hij in een duel met de SAMAX Motorsport bolide verwikkeld raakte. Goossens finishte op 1.5 seconden van de winnaar.

    "Daar doen we het voor, close racing is waar het om draait," vertelt een tevreden Marc Goossens. "We hebben allebei heel hard gereden en ons uiterste best gedaan om de zege te pakken. We moeten gewoon proberen om elke wedstrijd op het podium te finishen en zoveel mogelijk punten te pakken," aldus The Goose.

    21-05-2008 om 20:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blunder team bij pitstop kost Hezemans podium in Monza
    MONZA - Het zat voor Mike Hezemans niet mee tijdens de tweede FIA GT-race van het seizoen. Op het F1 circuit van Monza werd het team van de 38-jarige Eindhovenaar tijdens de kwalificatie geëlimineerd toen Anthony Kumpen van de baan schoot en de Corvette van Hezemans meenam. Vervolgens zorgde een blunder van het team bij een pitstop in de eindfase van de race voor veel tijdverlies en een terugval naar de vierde positie.

    Mike Hezemans pechvol

    ”Bij het tijdrijden waren we heel unlucky”, zei Hezemans. “Omdat Kumpen spinde en ons van de weg ramde, konden we geen tijd zetten en stonden we achteraan.”

    Vanaf de allerlaatste startplaats begonnen Hezemans en zijn teamgenoot Fabrizio Gollin aan een ware inhaalrace. Die leek in eerste instantie te slagen. De equipe denderde met rasse schreden
    naar voren. Hezemans kwam terug tot de tweede plaats toen het tijdens de pitstop helemaal misging.

    “De uitslag is niet in verhouding”, sprak een teleurgestelde Hezemans na afloop. “Met nog 22 minuten te gaan, lagen we 17 seconden achter Maassen/Bouchut en we waren absoluut de snelste. Bij een tankstop ging het mis. De brandstofkraan was niet helemaal opengezet, waardoor we met een tekort aan brandstof de pitstraat verlieten. Een grote blunder van het team.”

    “Dit is heel jammer. We hebben snelheid en we reden zonder problemen. Normaal gesproken hadden we kunnen winnen. Nu moet dat maar in Adria, waar de volgende race wordt gehouden.”

    21-05-2008 om 20:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs