MONACO - De World Series by Renault reden afgelopen weekeinde hun race
voorafgaand aan de F1 Grand Prix. In de natte straten van Monaco reed
Giedo van der Garde een uiterst behouden race en finishte hij op de
plek waarvan hij startte: de tweede. De race werd in de regen verreden
en dat is zeker in Monaco bijzonder verraderlijk. Van der Garde reed
met het hoofd en wilde vooral punten scoren voor het kampioenschap. Dat
is gelukt en daarmee bouwde Van der Garde zijn voorsprong in het
klassement verder uit.
"Tweede is prima", zei Giedo van der Garde na de race. "We hebben weer
lekker wat punten gescoord voor het kampioenschap en dat was mijn
voornaamste doel."
Het was een wat saaie race, want Van der Garde startte achter de
safety-car en finishte ook op die manier. "Ik heb één
keer geprobeerd om Charles Pic, de leider, te passeren, maar dat bleek
te risicovol. Ik liet hem dus maar gaan en zette mijn zinnen op de
tweede plaats."
"De auto was in het begin van de race niet echt perfect, maar gedurende
de race werd dat steeds beter. Tegen het einde van de race reed ik
fluitend een gaatje van drie seconden met de leider dicht, maar inhalen
kon gewoon echt niet. Het was goed zo. We gaan over twee weken naar
Silverstone, wat ik een geweldig circuit vind. Ik heb er alweer heel
veel zin in."
Porsche Supercup: 'De vangrail in Monaco staat veel te dichtbij'
De Bleekemolens hadden met de Porsche Supercup-zege van Jeroen en de
jubileumrace van vader Michael (30ste deelname) in Monaco een
gedenkwaardig weekend. Maar hoe verging het de andere Nederlanders in
de straten van het racemaffe belastingparadijs? Hier de reacties.
Avontuur Het HSF Porsche Eindhoven-team van Paul van Splunteren en
Simon Frederiks was dit jaar weer van de partij in Monaco. Voor
Van Splunteren was het zijn tweede Porsche-avontuur door de straten van
het vorstendom. ,,De donderdag begon uitstekend, vertelt
de eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven over zijn raceweekend. ,,Ik
klokte tijdens de vrije training een 20ste tijd. Qua snelheid was ik
niet ontevreden en zat ik er aardig bij. Dat gaf vertrouwen voor de
rest van het weekeinde.
Vangrail staat te dichtbij Tijdens de kwalificatie op de vrijdag verliep het wat minder
voor Paul van Splunteren. ,,Ik had al vroeg een touché met de
veel te dichtbij staande vangrail, grapt de ervaren
coureur. ,,Dat leverde wel een tikje in het zelfvertrouwen op. Helaas
kwam ik daardoor niet verder dan P23. Ik had graag ietsje meer naar
voren gestaan, aldus van Splunteren, wiens ploegmaat
Simon Ferderiks naast hem op de twaalfde startrij stond.
'Oeiiiii!' ,,Zondag regende het flink. Toen ik wist dat we in die natte,
moeilijke omstandigheden moesten racen, dacht ik
oeiiiiii!, vervolgt Paul van Splunteren. ,,In de derde
ronde schoot ik rechtdoor bij Saint Devote. Dat kostte me ongeveer
twintig seconden. Daarmee was ik de aansluiting met het veld kwijt.
Vervolgens heb ik besloten geen onnodige risicos meer te nemen
en heb ik de wedstrijd met de olympische gedachte uit gereden. Ik heb
nu wel de finish gehaald, terwijl ik vorig jaar in de vierde ronde
uitviel, aldus de man die als 22ste werd geklasseerd,
één plaats voor Simon Frederiks. ,,Monaco is lastig
rijden en zéker in de regen. Ik heb nu nóg meer respect
gekregen voor de Formule 1-jongens, die onder dezelfde omstandigheden
nog een klap harder racen.
Hele belevenis Al met al keek Paul van Splunteren met een positieve blik
terug op Monaco. ,,Hier racen is een hele belevenis natuurlijk.
Sportief had het wellicht beter gekund, maar we hebben absoluut een
mooi weekend gehad.
Kapotte ruitenwisser hindert Jaap van Lagen Een defecte ruitenwisser was de grootste tegenstander van Jaap
van Lagen in de Mobil 1 Porsche Supercup race op het kletsnatte circuit
van Monaco. De Nederlander, die de race als negende vertrok, moest alle
zeilen bijzetten om zijn Porsche op de baan te houden. Met kunst en
vliegwerk wist hij zijn bolide als twaalfde aan de finish te brengen.
De DAMAC Kadach Racing rijder voegde hierdoor vijf punten aan zijn
totaal toe. In de tussenstand van het kampioenschap staat Van Lagen
tiende met 37 punten.
Remfoutje Op het stratencircuit van Monaco kwam de regen met bakken uit
de hemel vallen, waardoor de race veiligheidshalve achter de safetycar
werd gestart. Van Lagen wist de nummer acht voor hem goed te volgen,
totdat zijn ruitenwisser na slechts anderhalve ronde elke dienst
weigerde. Van Lagen liet zich terugzakken, zodat Patrick Huisman hem
wist te passeren. Ondanks dat Van Lagen door de regenspray geen hand
voor ogen zag, wist hij verrassend snelle rondetijden te draaien. Hij
leek op de tiende plaats te eindigen, maar hij maakte in de eerste
bocht een remfoutje waardoor hij rechtdoor schoot. Hij moest Marc Benz
hierdoor nog laten gaan. Na vijftien ronden kwam de rijder met
startnummer 25 uiteindelijk als twaalfde over de meet.
Drukke racetijden Jaap van Lagen: ,,Het was een moeilijke race. Na anderhalve
ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de regen geen
hand voor ogen zag. Om geen averij op te lopen, liet ik me terugzakken
en verloor hierdoor een plekje. Een remfout in de eerste bocht zorgde
er nog voor dat ik als twaalfde finishte. Ik ben blij dat ik ben
heelhuids ben aangekomen en dat ik geen schade heb gereden. Ook de
rondetijden waren ondanks de moeilijke weersomstandigheden prima.
Achteraf gezien jammer dat we achter de safetycar vertrokken, want
hierdoor was inhalen niet mogelijk. De komende week wordt voor mij weer
druk. Ik blijf nu nog in Monaco en zal aansluitend gaan testen met de
Porsche op Magny Cours. Daarna reis ik af naar het stratencircuit van
Pau, waar
ik opnieuw met de Lada in het FIA WTCC kampioenschap in actie kom.
Mooie inhaalacties Patrick Huisman Patrick Huisman eindigde als zesde in Monaco. De viervoudig
Supercup-kampioen startte als tiende en werkte zich dankzij vier mooie
inhaalmanoeuvres op naar een zesde stek aan de finish. Dankzij dit
resultaat scoorde de IRWIN Racing-rijder genoeg punten om naar de
negende plaats in de ranglijst op te klimmen.
Nieuw chassis Huisman had in Monaco een nieuwe chassis tot zijn
beschikking., Tijdens de vorige race in Turkije was die beschadigd
geraakt. Huisman voelde zich direct beter thuis in de Porsche. De
eerste vier races had Mr. Supercup namelijk weinig uit zijn auto kunnen
halen. Vol vertrouwen probeerde Huisman in de kwalificatie een topvier
resultaat neer te zetten. Dat lukte, mede door een miscomminicatie met
engineer Patrick de Groot, echter niet en moest Huisman zondag als
tiende van start gaan.
Vrolijke gezichten Patrick Huisman was in de regen van de race erg gebrand om
zich naar voren te rijden. Hij moest onder de lastige omstandigheden
even settelen, maar kon toen goed tempo maken. Hoewel inhalen erg
lastig is in Monaco, wist hij dat toch vier keer op fraaie wijze te
doen. ,,Ik ben erg blij met mijn wedstrijd, stelde
Patrick Huisman na afloop. ,,Het lijkt dat we de aanvangsproblemen met
de nieuwe Porsche dit seizoen hebben overwonnen. Dat is uitstekend
nieuws. Het was mooi om te zien dat er na afloop vrolijke gezichten in
het team waren.
Formule Renault 2.0: Stef Dusseldorp doet van zich spreken op Brno
Stef Dusseldorp heeft afgelopen weekend op Brno (Tsjechië)
een prima visitekaartje afgegeven. De Nederlander, die met Van
Amersfoort Racing opnieuw deelnam aan twee races in het sterk bezette
Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap, scoorde een fraaie zesde
en negende plaats. In het tussenstand van het kampioenschap is
Dusseldorp opgeklommen naar de zevende plaats met 65 punten.
De vrije trainingen op het 5,403 kilometer lange circuit werden door
Dusseldorp op vrijdag goed benut. De ochtendsessie werd voornamelijk
gebruik om het nieuwe differentieel van zijn bolide in te rijden.
Daarna deed de Achterhoeker in de vier uur durende training veel
baankennis op en zocht hij naar een goede set-up voor de kwalificaties
en races. In de slotfase ging hij voor de eerste keer met nieuwe banden
de baan op en wist zijn tijd flink aan te scherpen. Ondanks dat er
weinig grip was, eindigde Dusseldorp op een verdienstelijke zesde
plaats.
Glad In de middagtraining werden de condities van de baan slechter,
waardoor hij niet meer aan de tijden kwam. Dusseldorp eindigde de
laatste test met nieuwe banden op plaats zeven. In de
kwalificatiesessie die op zaterdag werd gereden, ging de 18-jarige
rijder met zijn eerste set nieuwe banden naar buiten. Dusseldorp ging
voor een snelle tijd, maar de gladde baanomstandigheden speelden hem
nog steeds parten. Met zijn tweede set koos Dusseldorp opnieuw het
asfalt en wist zijn snelste tijd flink aan te scherpen. Hij eindigde
met een tijd van 1:57.558 op een zevende plaats. Zijn op
één na snelste tijd bracht hem eveneens op deze positie
voor de afsluitende race.
Races Op zaterdagmiddag kwam Dusseldorp bij de start van de eerste
race goed weg. In het duw en trekwerk behield hij zijn positie en wist
weg te lopen bij de rijders achter hem. Hij zag zijn voorsprong echter
als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen de safetycar op de baan kwam.
Wanneer de wedstrijd niet veel later opnieuw werd vrijgegeven, kwam
Dusseldorp minder goed weg. Hij voelde de druk van achteren toenemen,
maar hield het hoofd koel. Het leek erop dat iemand hem ging
verschalken, totdat deze keihard werd getorpedeerd door een rijder
achter hem. Dusseldorp wist de gecrashte rijders ternauwernood te
ontwijken, maar verloor hierdoor wel twee posities. In de laatste ronde
wist hij nog een plekje goed te maken en kwam als achtste over de meet.
Doordat Patrick Kronenberger en Michele Faccin na afloop strafseconden
kregen toebedeeld, belandde Dusseldorp op de zesde plaats.
Startblokken Ook in de tweede race kwam de inwoner uit Lichtenvoorde goed
uit de startblokken. Hij nam in de openingsfase niet te veel
risicos en behield eenvoudig zijn zevende plaats. Dusseldorp won
daarna een positie toen Faccin zich verremde. Hij wist zich moeiteloos
bij de eerste zes te handhaven, totdat hij problemen kreeg met zijn
banden. Naarmate de race vorderde werd de problemen steeds erger,
waarbij de stukken rubber eraf vlogen. Vooral de band linksachter had
het zwaar te verduren, waardoor Dusseldorp zijn positie niet meer kon
verdedigen. Hij eindigde de race uiteindelijk als negende.
Positief Stef Dusseldorp: Ik kijk positief terug op het weekend.
De goede resultaten die we op Hongarije hadden geboekt, bleken hier op
Brno geen uitzondering te zijn geweest. De snelheid was goed en ook in
de races wist ik goed mee te knokken. Ik vind het alleen ontzettend
jammer dat ik telkens wat posities heb moeten prijsgeven, zonder dat ik
daar iets aan kon doen. In de eerste race moest ik uitwijken voor een
vliegende auto voor me. In de tweede race hadden we veel problemen met
de banden. Het moet wel een productiefout zijn geweest, want meerdere
rijders hadden hier flink last van. Desondanks heb ik weer veel punten
gepakt en een nieuwe baan leren kennen. Ik kijk daarom met veel
vertrouwen uit naar de NEC-races die volgende week op Zandvoort worden
gehouden. Ik heb er zin in!
Uitslag race 1, Italiaans Formule Renault 2.0, zaterdag 24 mei 2008: 1. Pál Varhaug, Jenzer Motorsport, 30:48.294
2. Nicky Sebastiani, it Loox, + 1.979
3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 7.426
6. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 9.154
Uitslag race 2, Italiaans Formule Renault 2.0, zondag 25 mei 2008: 1. Patrick Kronenberger, Facondini, 31:54.500
3. Nicky Sebastiani, it Loox, + 13.885
3. Adrian Quaife-Hobbs, BVM Minardi, + 14.514
9. Stef Dusseldorp, Van Amersfoort Racing, + 33.672
NASCAR:Kasey Kahne verrassend winnaar Coca Cola 600
De Coca Cola 600 op Lowes ,Motor Speedway is voor de
NASCAR-fans traditioneel de langste wedstrijd op de kalender en tevens
zon beetje de tegenhanger van de Indy 500. In het verleden waren
er rijders zoals Tony Stewart en Robby Gordon die beide evenementen
deelnamen. Maar hiervan was in 2008 geen sprake. Kasey Kahne, die het
52 races zonder overwinning moest stellen werd verrassend winnaar.
Wederom een goede klassering voor Kyle Busch terwijl Kasey Kahne op weg is
naar de zege.
Kahne verrassend winnaar op Lowes Motor Speedway Lowes Motorspeedway schijnt Dodge-coureur Kasey Kahne
geluk te brengen. Vorige week won hij de z.g. All
Star-wedstrijd terwijl hij in oktober 2006 her voor het laatst
zegevierde. Aan het einde van de wedstrijd hadden Tony Stewart, Denny
Hamlin. Jeff Burton, Dave Blaney en Matt Kenseth de meeste kans om de
wedstrijd voor zich op te eisen.
Na de laatste brandstofstops had Tony Stewart met zijn Joe Gibb Racing
Toyota een riante leiding van ruim vijf seconden op zijn achtervolgers.
Drie ronden voor het einde sloeg het noodlot voor het team van Joe
Gibbs Racing keihard toe. Zowel Tony Stewart, die de leiding in handen
had, als zijn teamgenoot Denny Hamlin vielen door bandenproblemen naar
de start van het veld terug.. Kasey Kahne: Dale Earnhardt Jr. en
Tony Stewart waren fantastisch. Ik had mijzelf al met een tweede plaats
tevreden gesteld. Toen ik Tony Stewart langzamer zag worden, dacht ik
dat hij zonder brandstof viel. Ik kon mijn ogen niet geloven.
Kyle Busch met de derde JGR-Toyota eindigde ondanks bandenproblemen en
problemen met de wisselstroomdynaamo uiteindelijk toch nog als derde.
Jeff Gordon eindigde als vierde, terwijl Dale Earnhardt Jr. als vijfde
eindigde. Na Kyle Busch enkele weken geleden, maakte Earnhardt jr. zich
ditmaal ook niet bijster populair. Omdat hij tijdens een neutralisatie
te snel langs een aantal rescue-autos had gereden
werd hij door NASCAR direct naar de 22e plek teruggezet. Toch vond Dale
Jr. om de slotfase weer aansluiting bij de koplopers en leek
aanvankelijk een kanshebber om de wedstrijd naar zich toe te trekken,
maar toen hij in de 298e ronde de muur schampte, werd hij van achteraan
door J.J. Yeley aangetikt. Het reduceerde zijn zegekansen aanzienlijk.
UITSLAG
1. Kasey Kahne Dodge 400 ronden
2. Greg Biffle Ford 400 ronden
3. Kyle Busch Toyota 400 ronden
4. Jeff Gordon Chevrolet 400 ronden
5. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 400 ronden
6. Jeff Burton Chevrolet 400 ronden
7. Matt Kenseth Ford 400 ronden
8.Elliott Sadler Dodge 400 ronden
9. Carl Edwards Ford 400 ronden
10.David Reutimann Ford 400 ronden
IRL: Scott Dixon houdt het hoofd koel in 92e Indy 500
De Nieuw Zeelander Scott Dixon heeft voor het team van Chip
Ganassi de 92e editie vanaf pole gewonnen. In een door acht
neutralisaties gekenmerkte wedstrijd was de Nieuw Zeelander samen met
de Braziliaan Vitor Meira één van de weinige rijders die
het hoofd koel wist te houden.
Scott Dixon wint de 92e editie van de Indy 500
Dixon drukt stempel op Indy 500 In de 92-jarige geschiedenis van de Indy 500 is de Nieuw
Zeelander Scott Dixon de 19e coureur die vanaf pole wint. Het team van
Chip Ganassi drukte direct vanaf het begin zijn stempel op de
wedstrijd. Vooral in de beginfase maakten Scott Dixon en de Brit Dan
Wheldon de dienst uit. Door een technisch probleem viel Dan Wheldon in
de slotfase van de wedstrijd naar de twaalfde plek terug maar eindigde
nog wel in dezelfde ronde als winnaar Dixon. De Nieuw Zeelander reed
strategisch gezien een clevere wedstrijd en liet zich in het
middengedeelte van de race om twee redenen terugvallen Ten eerste om
ethanol te sparen en ten tweede om te kijken hoe mijn auto zich
in het verkeer gedroeg verklaarde Dixon na de belangrijkste zege
uit zijn carrière. De start van de 92e editie kende een
vlekkeloos verloop waarbij beide Ganassi autos direct de leiding
pakten, gevolgd door Andretti Green-coureur Tony Kanaan en Ryan Briscoe
van Team Penske.
Neutralisaties teisteren Indy 500
Helaas werd de 92e editie van de Indy 500 door acht neutralisaties gekenmerkt
Newman Haas-coureur Bruno Junqueira zorgt in de zevende ronde voor de
eerste neutralisatie doordat hij zijn achteruitkijkspiegel verliest.
Terwijl iedereen naar binnenkomt, blijft de Braziliaan nog even
doorrijden om zo min mogelijk positie te verliezen. De Newman
Haas-coureur eindigt teleurstellend als 20e. Zijn teamgenoot Graham
Rahal zorgt in de 36e ronde voor de tweede neutralisatie. De
Indy-rookie rijdt iets te hoog en raakt de muur. Voor Rahal is de
wedstrijd definitief voorbij. Tijdens deze neutralisatie vliegt de
bolide van A.J. Foyt in de pitlane tijdens het bijvullen van de ethanol
in brand. Het onzichtbare vuur wordt snel gedoofd. Met 20 ronden
achterstand op winnaar Dixon wordt de Amerikaan als 21e geklasseerd en
is daarmee de laatste deelnemer die rijdend over de finish komt. Ook
tijdens de kwalificaties had de auto van Foyt IV al een keer in
brand gestaan.
Vervolgens zorgen Marty Roth en Conquest-coureur Jaimie Camara voor de
volgende twee neutralisaties. Camara raakt de muur zelfs tweemaal vrij
hard, maar kan de Conquest bolide zonder kleerscheuren verlaten evenals
Marty Roth.
Scott Dixon drukt zijn stempel op de Indy 500 in 2008
Tony Kanaan
Als AGR-coureur Tony Kanaan in de 94e ronde de leiding neemt gaat er
een spontaan gejuich op. De Braziliaan heeft de Indianapolis Motor
Speedway vaak met een gebroken hart verlaten en 2008 is geen
uitzondering. In de 106e ronde wordt Kanaan het slachtoffer van een
incident waarbinnen de Andretti Green gelederen nog lang over gesproken
gaat worden. Teamgenoot Marco Andretti geeft zijn Braziliaanse
teamgenoot te weinig ruimte waarop zijn Dallara de muur toucheert en
vervolgens naar links trekt. Sarah Fisher, die tijdens de eerste
neutralisatie al in de warm-uplane in de pitlane was
gespind werd het onschuldige slachtoffer van de AGR-coureurs. Sarah
Fisher: Ik geloof niet dat dit bepaald mijn dag was.
Voor de zevende achtereenvolgende keer eindigt de Indy 500 voor Tony
Kanaan in een zware teleurstelling. Hoewel de Braziliaan zich wist te
beheersen kookte hij van woede. Kanaan: Ik kwam in de vuile
lucht, maar ik denk niet dat hij erg blij is. Ik had geen keuze, ik
hoop dat hij de wedstrijd wint en dan spreek ik hem nog wel. Wij lossen
onze problemen binnenskamers op. Bij Andretti Green Racing was
men niet bepaald gelukkig met deze situatie. Juist als men de
neutralisatie wil opheffen breekt er iets af aan de auto van Jeff
Simmons.Ik wilde mijn banden opwarmen en toen lag ik in de
muur aldus Simmons.
Felle strijd om de kop tussen Marco Andretti, Scott Dixon en Mario Moraes
Andretti pakt de kop
Bij de herstart in de 117e ronde liet Scott Dixon zich iets
terugvallen, terwijl Marco Andretti de leiding pakte. In de top 10
vochten Danica Patrick en Helio Castroneves op dat moment een verbeten
duel uit, terwijl Dan Wheldon langzaam aan het terugvallen was. Zowel
Castroneves als Briscoe, die beiden iets teruggevallen waren vonden op
dat moment weer aansluiting bij de koplopers. In de 132e ronde komt het
definitieve einde voor het team van Newman Haas als de Brit Justin
Wilson van de baan zeilt. Voor het team van Newman Haas eindigt de
terugkeer in de Indy 500 in een zware teleurstelling.
Alex Lloyd
De Brit Alex Lloyd zorgde in de 150e ronde voor een crash die serieuze
gevolgen had kunnen hebben indien zich meer autos in de pitlane
hadden bevonden. Bij het opkomen van het rechte stuk verloor de Brit de
controle over zijn bolide en vliegt zonder iets te raken vrijwel
ongeremd de pitlane in. De Brit kon ongedeerd zijn gestrande bolide
verlaten. Juist op het moment dat Tomas Scheckter met de
semi-officiële Penske-bolide van Jay Penske de aanval wil inzetten
moet hij met versnellingsbakproblemen aan de kant. Ook Dan Wheldon
verliest in deze fase het contact met de koplopers.
Danica Patrick is woedend op Ryan Briscoe en Team Penske
Vrouwendramas
Buddy Lazier en Milka Duno zorgen in de 169e ronde voor de laatste
neutralisatie. Lazier, die eigenlijk al een waarschuwing had gekregen
wegens te langzaam rijden toucheert Milka Duno, die haar
bolide wonderwel uit de muur weet te houden. Deze situatie leidt voor
vrijwel iedereen de laatste beslissende strategische stop in. Voor
publieklieveling Danica Patrick gaat het in de pitlane volledig fout
als Penske-coureur Ryan Briscoe haar vol in de pitlane ramt. Voor
beiden is de 92e editie van de Indy 500 verleden tijd. Securitymensen
weten ternauwernood te voorkomen dat Patrick nog tijdens de wedstrijd
bij het Team van Penske verhaal gaat halen. Laat die Briscoe
maar naar mij toekomen snauwt zij een reporter toe. Het kan niet
ontkend worden dat het anders zo efficiënt werkende Penske-Team
liet bij deze stop inderdaad een steekje liet vallen.
Aan chaotische toestanden in de pitlane was er in 2008 geen gebrek
Eindsprint
Opvallend was het sterke optreden van Mario Moraes en Ed Carpenter in
deze fase van de wedstrijd. Moraes greep zelfs even de kop, maar viel
na een touché met de muur naar de staart van het veld terug. Ed
Carpenter, de stiefzoon van Indianapolis Motor Speedwayeigenaar Tony
George reed een uitstekende wedstrijd en reed enkele ronden op kop.
Uiteindelijk eindigde Carpenter uitstekend als vijfde voor het team van
Vision Racing, eveneens eigendom van Tony George. Bij de laatste
herstart greep de Braziliaan Vitor Meira de leiding maar werd direct
door Scott Dixon afgetroefd. Helio Castroneves kreeg in de slotfase een
waarschuwing van de wedstrijdleiding omdat hij Marco Andretti teveel
afblokte. Even kreeg Andretti de kans om aansluiting bij Meira te
vinden, maar viel direct weer terug. Hoewel Meira nog één
slotaanval inzette, stabiliseerden de eerste posities zich in de
laatste drie ronden met Scott Dixon als verdiende winnaar. Hoewel Marco
Andretti als derde eindigde werd hij door zijn team niet bepaald met
open armen ontvangen. Van de Champcar-afvaardiging eindigden Oriol
Servia en Will Power respectievelijk als elfde en dertiende. De
Japanner Hideki Mutoh eindigde als zevende en is daarmee de beste
Rookie in 2008.
Lewis Hamilton heeft in het prinsdom Monaco de zeer spectaculaire race
gewonnen. De race startte in de regen, waardoor een aantal coureurs in
de fout gingen, waaronder ook Hamilton. Ondanks een fikse aanraking met
de vangrail bracht hij de McLaren Mercedes F1 uiteindelijk wel als
eerste over de finish, voor Kubica en Massa. Door zijn overwinning
pakte eveneens de leiding in het kampioenschap over.
Bij de opwarmronde kwam Heikki Kovalainen niet weg van zijn vierde
startplaats en werd achteruit de pitstraat ingeduwd. Hierdoor moest de
Fin vanuit de pitstraat starten en leek zijn race bij voorbaat over.
In de regen kwamen alle coureurs goed weg bij de start. Alle coureurs
begonnen de race op intermediates met uitzondering van Nelsinho Piquet.
De Braziliaanse Nederlander startte als enige op full-wets. Lewis
Hamilton had een goede start en kon direct Raikkonen passeren. In de
eerste ronde bleef iedereen op de baan, Jenson Button reed achterop de
BMW van Heidfeld waardoor hij zijn voorvleugel moest laten vervangen in
de pitstraat. In de derde rond verloor ook Timo Glock zijn voorvleugel
na een spin bij het opkomen van het rechte stuk. In de pitstraat liet
de Duitser direct zijn banden vervangen voor full-wets.
Na vijf ronden heeft Massa een voorsprong van drie seconden op
Hamilton, die al zeven seconden voorligt op Raikkonen. Kubica en Alonso
liggen op P4 en P5 en rijden veel betere tijden dan de regerend
wereldkampioen. Bij uitkomen van het Tabak komt Hamilton in aanraking
met de muur waardoor zijn achterband beschadigd raakt. In de pits kiest
hij ervoor om op intermediates te blijven rijden.
In de zevende ronde is het even chaotisch. Bij het casino verliest
Alonso de controle over zijn Renault en ook hij beschadigd zijn
achterwiel. Bij de pitstop wisselde de Spanjaard wel naar full-wets.
Ook de race voor Coulthard is vroegtijdig over. Bovenaan de heuvel
gleed de achterkant van zijn bolide weg en zette hem aan de rechterkant
in de vangrail. Enkele seconden later gebeurde Sebastien Bourdais exact
hetzelfde en reed in de achterkant van Coulthard.
Door de rotzooi en bolides op de baan kwam de safetycar naar buiten
voor twee ronden. Bij de herstart was het Massa die gemakkelijk de
leiding behield, voor Raikkonen, Kubica, Hamilton en Heidfeld.
Tien ronden na de start kreeg Kimi Raikkonen een drive through-penalty
opgelegd vanwege het te laat monteren van zijn banden op de
startopstelling. De Fin kwam terug als vierde op de baan. Fernando
Alonso was de snelste man op de baan op zijn full-wets maar zat klem
achter Heidfeld. Na dertien ronden probeerde de Spanjaard Heidfeld te
passeren in de hairpin. Echter zat Alonso niet volledig naast de
Duitser en hierdoor kwam de BMW-coureur dwars op de baan te staan. De
Spanjaard verloor zijn voorvleugel en moest opnieuw naar de pits.
Achter de stilstaande coureurs ontstond een ophoping van zon
tien coureurs en hierbij verloor ook Rosberg zijn voorvleugel na een
aanraking met Kovalainen.
In de vijftiende ronde ging leider Massa in de fout bij het insturen
van Sainte Devote en ging rechtdoor. Vanwege de ruime uitloopstrook
raakte zijn Ferrari niet beschadigd, maar nam Kubica wel de leiding
over. Heidfeld had een lekke achterband als resultaat van zijn
aanrijding met Alonso twee ronden eerder en ook hij moest naar de
pitstraat. Bij het terugkomen op de baan werd Heidfeld op een ronde
gezet door zijn leidende teamgenoot.
Na twintig ronden is het Kubica aan de leiding, voor Massa, Hamilton,
Raikkonen, Webber, Sutil, Trulli, Barrichello. Kovalainen is
opgeklommen naar de twaalfde stek. Op dit moment in de race waren de
intermediates in het voordeel, aangezien de coureurs op full-wets tijd
verloren ten opzichte van de coureurs om zich heen.
Na vijfentwintig ronden ging Massa terug naar de leiding op het moment
dat Kubica zijn eerste pitstop maakte. De Pool kwam terug op de derde
stek, achter Massa en Hamilton. Raikkonen leek ook voor Kubica te
komen, echter ging de Fin ook rechtdoor op dezelfde plaats als eerder
in de race zijn teamgenoot Massa. De Fin beschadigde echter wel zijn
neus en moest zich melden in de pitstraat. Raikkonen komt terug op de
zesde stek, achter Webber en Sutil.
In de 32ste ronde kwam leider Massa naar binnen voor zijn eerste
pitstop maar wist bij het uitkomen van de pitstraat wel voor Kubica op
de baan terug te komen. Hamilton was nu de leider in de race met een
voorsprong van ruim dertien seconden op Massa. Dat Sutil zich thuis
voelde op het natte circuit bewees hij door in de 37ste ronde de
snelste raceronde te noteren.
Met veertig ronden te gaan spinde Glock opnieuw, ditmaal in de
Mirrabeau. Hierdoor verloor hij drie plaatsen maar leek door te kunnen.
In dezelfde ronde zette Fisichella zijn bolide stil bij het uitrijden
van de pitstraat. Leider Hamilton ging harder en harder en nam steeds
meer voorsprong op achtervolger Massa. Met 37 ronden te gaan had de
Brit ruim 22 seconden voorsprong op de Braziliaan. Kubica reed zijn
rondjes op een achterstand van bijna zes seconden van Massa.
Met 33 ronden te gaan nam Fernando Alonso als eerste de gok door op
droogweer-banden te vertrekken. Echter werd er binnen zes ronden regen
voorspelt. Een ronde later kwam ook Piquet naar binnen voor een
bandenwissel van full-wets naar droogweer-banden. Echter reed Alonso
rondetijden die zes seconden langzamer waren dan de top van de
wedstrijd. Ook Webber nam de gok vanaf de vierde stek. Of dit een goede
beslissing was is de vraag. Nelsinho Piquet schoot aan het einde van
het rechte stuk rechtdoor en zette zijn bolide in de banden.
Robert Kubica reed snelle tijden en won per ronde zon twee
seconden op Massa voor hem. Veel coureurs schakelden over op
droogweer-banden, waaronder Glock en Button. Van de topteams was het
Kovalainen die als eerste overstapte op de slicks met nog 27 ronden te
gaan. Op dit moment in de race kwamen de droogweer-banden in dezelfde
tijden als de intermediates. Hamilton bleef maar tijd pakken ten
opzichte van Massa en Kubica en had ondertussen een voorsprong van ruim
35 seconden. Met vijfentwintig ronden te gaan maakte Kubica zijn stop
en ook hij ging over op droogweer-banden. De regen lijkt uit te blijven
waardoor nagenoeg iedereen overgaat op de slicks, waaronder ook
Hamilton. Ondanks zijn stop bleef de Brit aan de leiding met een
voorsprong van 20 seconden op Massa.
Met 22 ronden te gaan maakte Massa zijn stop en ging over op de zachte
band. De Braziliaan had een momentje bij het uitgaan van de pitstraat
waardoor Kubica nipt de tweede stek kon overnemen. Stand na 58 ronden:
Hamilton aan de leiding, voor Kubica, Massa, Sutil, Raikkonen, Webber,
Vettel, Barrichello, Nakajima en Rosberg.
Met zeventien ronden te gaan crashte Rosberg hevig bij uitkomen Zwembad
waar hij te veel over de curbs gaat en de controle verloor. Door de
vele rotzooi op de baan kwam de safetycar naar buiten. Hierdoor verloor
Hamilton zijn ruime marge van veertig seconden op Kubica en bleef er
een sprintrace van enkele ronden over. Tijdens de neutralisatieperiode
werd duidelijk dat de 78 ronden niet volledig verreden zouden worden
binnen de maximale tijd.
Op het moment dat de safetycar naar binnen kwam waren er nog elf
minuten over. Hamilton behield de leiding tijdens de herstart, op het
moment dat zelfs het zonnetje doorbrak. In de eerste ronde na de
herstart maakte Raikkonen een megafout bij uitkomen van de tunnel. De
Fin verloor de controle over zijn bolide en kleunde achterin bij de
Duitser. Raikkonen kan zijn race vervolgen na het halen van een nieuwe
neus, echter is de race van Sutil van P4. De Fin komt terug op de baan
als negende, met nog acht minuten te gaan. Door het wegvallen van beide
coureurs was het Webber op P4, voor Vettel, Barrichello, Nakajima en
Kovalainen. In de laatste ronden gebeurde er geen noemenswaardige
dingen meer, waardoor Hamilton de overwinning pakte voor Kubica, Massa,
Webber, Vettel, Barrichello, Nakajima en Kovalainen.
Na een paar regenspatten aan het begin van de middag, kan de
kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco verreden worden onder een
droge hemel. Het altijd mooie dwergstaatje is altijd verraderlijk voor
de heren Formule 1 coureurs, waar Frank Williams zijn 600e Grand Prix
van zijn carrière heeft en Giancarlo Fisichella morgen zijn 200e
Grand Prix start zal beleven. Overigens vanaf de laatste plaats,
aangezien hij in de zaterdagmorgen training een versnellingsbak heeft
moeten wisselen, wat een vijf plaatsen penalty geeft. Ook Sebastiaan
Vettel zal dezelfde vijf plaatsen penalty krijgen, door een wissel op
vrijdag.
Tijdens de gehele kwalificatie zijn de mannen van Ferrari en McLaren
snel en dominerend, terwijl ook Rosberg, Webber en Coulthard goed
bovenin de top tien staan. Leuke vermelding: in Monaco geldt een
pitsnelheid van maximaal 60 kilometer per uur. De volgende coureurs
hebben al een boete mogen ontvangen wegens te hard rijden: Sutil
(62km), Fisichella (61km), Kovalainen (63,5km) en koploper Coulthard
met een boete van 2400 euro voor een snelheid van 71 km/u!
Tijdens Q1 bestaat de top drie voornamelijk uit Hamilton, Raikkonen en
Massa. Kovalainen verrast zon 3 minuten voor tijd met een snelle
tijd van 1.15.295, welke niet meer verschalkt wordt. Verrassend is
Nakajima die de hele training snel is, vlak voor eind weet hij zich op
P14 te zetten, waardoor hij doorgaat naar Q2. Nelson Piquet doet zijn
best om door de eerste kwalificatie te komen, maar maakt een klein
foutje bij de tunnel en heeft vervolgens verkeer op de baan, waardoor
hij geen betere tijd kan zetten. Hij eindigt op P16.
Opvallend is Fisichella die schijnbaar niet veel moeite doet, hij eindigt als laatste.
Afvallers Q1: Bourdais, Piquet, Vettel, Sutil en Fisichella.
In Q1 en Q2 vallen de wagens van Red Bull op, Webber en Coulthard
zetten verrassende tijden neer en staan lange tijd op P5 en P6. Alonso
is wat tegenvallend, hoewel hij zich wel binnen de top tien blijft
zetten, heeft hij P9 tijdens Q2. Massa is snel met een 1.15.110, met
achter zich Hamilton, als Rosberg zich op P2 weet te metselen aan het
einde van de tweede kwalificatie. Net voor het einde van de
kwalificatieronde rolt een wiel langs, die afkomstig blijkt te zijn van
de wagen van Coulthard. Bij het aanremmen na de tunnel, raakt hij de
vangrail en crasht zijn wagen. Op dit moment stond hij op P10, wat
direct zijn startpositie zal zijn, aangezien hij niet aan de laatste
kwalificatie mee zal kunnen doen.
Afvallers Q2: Glock, Button, Heidfeld, Nakajima en Barrichello.
Ook tijdens de laatste kwalificatie (Q3) domineren de McLarens
en Ferraris weer en wisselen van toppositie. Alonso laat
eigenlijk niet van zich spreken tijdens de kwalificaties. Raikkonen
verbetert constant zijn eigen tijd en staat lange tijd op P1 met
1.15.815 in de laatste minuut. Hamilton is snel onderweg met 1.15.839,
maar Massa pakt de pole positie met 1.15.797.
Uitslag Q3: Massa, Raikkonen, Hamilton, Kovalainen, Kubica, Rosberg, Alonso, Trulli, Webber en Coulthard (niet gereden).
Hoewel Ferrari niet de beste kaarten had tijdens de eerdere dagen in
Monaco, weten ze toch hun wagens op de eerste rij neer te zetten
tijdens de kwalificaties. Hamilton en Kovalainen nemen de tweede rij in
beslag met hun McLarens. Maar, Monaco heeft met zijn krappe
stratencircuit altijd veel geheimen en verrassingen in petto, dus er
kan van alles gebeuren tijdens de race van morgen!
Div: Manthey Racing wint 24h Nürburgring voor derde maal op rij
Voor de derde keer op rij winnaar in de Eifel: de Manthey-Porsche
Het Manthey-Porsche-team heeft geschiedenis geschreven door als
eerste team voor de derde maal in successie de 24-uursrace op de
Nürburgring te winnen. In de jacht tweemaal rondom de klok legden
Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann in totaal 148
ronden op het 25,378 kilometer lange circuit af. Daarmee hadden ze een
voorsprong van drie ronden op Armin Hahne, Christian Haarmann, Jochen
Krumbach en Pierre Kaffer, eveneens met een door Manthey Racing
geprepareerde en gerunde Porsche 911 GT3, de winnende auto van de 24
Uur Nürburgring in 2006. De derde plaats was voor de
Frikadelli-Porsche 997 van Sabine Schmitz, Klaus Abbelen,
Dr. Edgar Althoff en Kenneth Heyer. Best geklasseerde landgenoot in de
wedstrijd was Dillon Koster, die met Jean-Paul Breslin, Diego Romanini
en Jan-Erik Slooten als 34e algemeen en als 14e in de klasse eindigde.
Alle andere Nederlandse deelnemers haalden de eindstreep niet.
Kort na de start van de race hadden slechts weinigen nog een cent
gegeven voor de kansen van de Manthey-Porsche om de overwinning van de
afgelopen twee jaren te herhalen. Een losse bevestiging van het
koelsysteem van de motor zorgde in de eerste raceronde voor
spectaculaire rookpluimen aan de achterkant van de geel-groene Porsche
en startrijder Marc Lieb moest na een rondje over het Grand
Prix-circuit al direct de pits in voor reparatie. Ik dacht op
dat moment ook al dat we het wel konden vergeten, erkende Lieb
na afloop. Door de reparatie, die een kwartier duurde, viel het team
terug tot de staart van het veld. Een fraaie inhaalrace met rondetijden
die deels 20 seconden sneller waren dan die van de concurrentie bracht
de Manthey-Porsche echter weer naar voren en om 3.30 uur in de ochtend
pakte de auto definitief de leiding, om deze vervolgens ook niet meer
af te staan. Het was de zeventiende wisseling van de koppositie en
Manthey was het zevende team dat in de race aan de leiding reed.
Finish van de race met de beide Manthey-Porsches gebroederlijk naast elkaar
Er was even een schrikmoment toen Timo Bernhard de leidende Porsche met
nog drie kwartier te gaan in de box parkeerde, maar de voorsprong van
vier ronden en de ontspannen gezichten van de Manthey-teamleden maakten
meteen duidelijk dat het hier om een geplande actie ging. Twintig
minuten voor het einde van de race ging de als tweede geklasseerde
Porsche ook de pitstraat in, waarop beide Manthey-Porsches weer naar
buiten gingen voor hun laatste ronden, waarbij de nummer 23-Porsche de
achterstand had verkleind naar één ronde.
Altijd sfeervol, maar ook lastig: Nürburgring bij nacht
Tal van andere teams hadden te maken met problemen. De Hisaq-Porsche
met startnummer 22 (Emmanuel Collard/Marino Franchitti/Frank
Stippler/Richard Westbrook) meldde kort voor half drie in de nacht een
defecte versnellingsbak en pas na anderhalf uur kan de auto de strijd
hervatten, natuurlijk met enorme achterstand. Ook de Paragon-Porsche
met nummer 31 (Klaus Frers/Patrick Bernhard/Jörg Hardt/Pierre
Kaffer) kon de tweede plaats, waarop het team een tijdlang reed, niet
vasthouden: een ongeval rond vijf uur in Schwalbenschwanz leidde tot
een reparatie van anderhalf uur. Voor het winnende team van de 24 Uur
van Doebai, VIP Pet Foods met Tony Quinn, Klark Quinn, Craig Baird en
Jonathan Webb, was de wedstrijd kort na middernacht eveneens ten einde.
En tenslotte was de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en
Marc Simon iets voor half acht definitief uit de race, nadat Johannes
Stuck in de Hohenrein-chicane van de baan geraakt was. Eerder al had
het team bijna twee uur verloren na een defect aan de achteras.
Volkswagen won zijn klasse bij de première van de nieuwe Scirocco
Achter de Porsches aan de kop van het veld reed de ORMS Racing-BMW Z4
met Marko Hartung, Stefan Neuberger en Franz Engstler, eveneens een
oude bekende uit Doebai, eenzaam en onopvallend, maar wel uiterst
constant zijn rondjes op de vierde plaats. Met een andere BMW, de 320
Diesel, reden WTCC-fabriekscoureurs Augusto Farfus en Jörg
Müller en de Scandinavische rijders Stian Sorlie en Frederik
Ekblom lange tijd in de top tien, totdat Jörg Müller aan het
eind van de ochtend kort van de baan raakte. Daardoor viel het team
terug tot de dertiende plaats overall, twee plaatsen achter de winnende
auto in de categorie SP3-T (tweeliter turbos), de nieuwe
Volkswagen Scirocco van Jimmy Johansson, Florian Gruber, Thomas Mutsch
en Hans-Joachim Stuck. Dit was duidelijk de snelste van de drie
fabrieks-VWs, de andere Sciroccos kregen het in de nacht
knap lastig door de Opel Astra OPC van het OPC Race Camp, die lange
tijd op de tweede plek in de klasse en de keurige zestiende plek
overall reed. Een kapotte motor rond 4.30 uur maakte echter een einde
aan de ambities van het Opel-team, zodat Volkswagen met de zege aan de
haal ging.
De "Frikadelli"-Porsche eindidge als derde
Tal van landgenoten uitgevallen Na het uitvallen van de Viper met Tom Coronel en Duncan
Huisman was de Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk
Thijssen en Frank van Iersel het tweede team met Nederlandse inbreng
dat uit de wedstrijd was. Op zaterdagavond was Frank over de
kerbstones gereden, waardoor de draagarm rechtsvoor beschadigd was en
het carter lekte, vertelde Ivo Breukers. We hebben de
auto gerepareerd en konden weer verder, maar in de vroege ochtend kreeg
de motor steeds minder vermogen, vooral beneden de 3500 toeren. De
turbo gaf langzaam de geest en zo hebben we tussen zeven uur en half
acht helaas de strijd moeten staken.
Dillon Koster reed op aankomen Voor Ron Swart, Erik Weijers, Lau Michielse en Holger Zulauf
met de BMW 130i van het Sartorius Team Black Falcon was de wedstrijd
rond tien uur in de ochtend afgelopen als gevolg van een motorprobleem
met de Duitser Zulauf achter het stuur. Zoiets is natuurlijk
altijd jammer, maar de ervaring was wel fantastisch, zei Erik
Weijers, die evenals zijn teamgenoten Swart en Michielse voor het eerst
tijdens het evenement aan de start verscheen. Dillon Koster was de
enige en daarmee tevens de best geklasseerde landgenoot op de
Nürburgring. Met de splinternieuwe BMW M3 E92 van het Sartorius
Team Black Falcon eindigde hij op de 34e plaats algemeen en de 14e plek
in de klasse. Ik had misschien, zeker in de nacht, nog wel iets
sneller kunnen zijn, maar ik wilde vooral geen onnodige risicos
nemen. Aankomen was het voornaamste doel, zeker als beloning voor het
team dat de afgelopen weken zo hard gewerkt heeft om de auto op tijd
klaar te krijgen, aldus Koster.
Prijsuitreiking op de Nürburgring
Uitslag:
1.Bernhard-Lieb-Dumas-Tiemann (Dui-Dui-Fra-Dui), Porsche 911 GT3 RSR, 148 r. in 24.03.48,494 (gem. 156,085 km/u)
2. Hahne-Haarmann-Krumbach-Kaffer (Dui), Porsche 911 GT3 RSR, op 1 ronde
3. Schmitz-Abbelen-Althoff-Heyer (Dui), Porsche 911 GT3 RSR,op 3 ronden
4. Hartung-Neuberger-Engstler (Dui), BMW Z4, op 4 ronden
5. Kräling-Gindorf-Scharmach-Ragginger (Dui-Dui-Dui-Oos), Porsche 911 GT3 Cup, op 4 ronden
6. Scheider-Teichmann-Klasen (Dui), BMW M3 E46 GTS, op 5 ronden
7. Schmidt-Müller-Riemer-Schloze (Dui), Porsche 997 GT3 Cup, op 7 ronden
8. Lambrecht-Hemroulle-Arnold (Bel-Bel-Dui), Porsche 911 GT3, op 7 ronden
9. Peters-Karlsson-Plesse-Kohler (Dui-Zwe-Dui-Dui), Porsche 997 GT3 Cup, op 8 ronden
10. Matveev-Gorban-Gryazin-Tsarev (Rus), Porsche 997 GT3 Cup, op 9 ronden
34. Koster-Breslin-Romanini-Slooten (Ned-Fra-Ita-Dui), BMW M3 E92, op 19 ronden (14e SP7)
Uitgevallen: Michielse-Weijers-Swart-Zulauf (Ned-Ned-Ned-Dui), BMW 130i
(motor), Breukers-Verkoelen-Thijssen-Van Iersel (Ned), SEAT Leon Cupra
R-TDI (van de baan),
D. Huisman-Tom Coronel-Bert-Bouchut (Ned-Ned-Dui-Fra), Dodge Viper (aanrijding/van de baan)
Formule 1: Hamilton wint knotsgekke race op nat Monaco
Lewis Hamilton heeft op de natte straten van Monaco de
overwinning in deze prestigieuze Grand Prix gegrepen. Hamilton was
één van de zovelen die zijn auto beschadigde in de regen,
maar ondanks de ongeplande extra stop die hem dit kostte greep hij een
ruime overwinning. Robert Kubica versloeg Felipe Massa en pakte de
tweede plaats, voor de Braziliaan. Schlemiel van de wedstrijd was Kimi
Räikkönen die bij een van de verschillende foutjes de held
van de dag Adrian Sutil van de baan roste en hem de vijfde plaats door
de neus boorde. Ondanks de moeilijke, vochtige omstandigheden haalden
er maarliefst veertien rijders de finish.
Fraaie vreugdesprong van Lewis Hamilton, die McLaren de
15e overwinning op Monaco bezorgt
Op de natte startgrid zijn er al gelijk grote problemen voor Heikki
Kovalainen. De Fin krijgt zijn McLaren niet van de startplek voor de
opwarmronde en wordt naar de pits geduwd. Een lege plaats dus op plaats
vier, wat nummer zes Rosberg een ideaal gat voor zich oplevert. Dit
brengt Rosberg echter geen voordeel, want Alonso pakt Rosberg. Vooraan
pakt Lewis Hamilton de tweede plaats af van Kimi Räikkönen.
Neusjes verloren
Op de natte baan is het dringen geblazen in de openingsfase en dat gaat
niet altijd goed. Rosberg rijdt achterop Alonso en rijdt zijn neus
scheef. Voor Rosberg is dit echter geen reden om te stoppen, want hij
gaat gewoon met een scheve neus verder. Dat lukt Jenson Button niet,
want hij rijdt zijn hele neus eraf op de achterkant van Nick Heidfeld.
In ronde 3 besluit Rosberg uiteindelijk toch ook maar om een nieuwe
neus te gaan halen. Timo Glock is de volgende die de pits op zoekt. De
Duitser spint bij het opkomen van het rechte stuk, maar verliest alleen
zijn voorvleugel. Snel omgedraaid moet de Duitser nog een ronde door
voordat hij ook een neus moet halen.
Hamilton in de fout
Lewis Hamilton gaat in ronde zes de fout in en kust met zijn
rechterachterwiel de muur. Het loopvlak van de band gaat eraan en de
Brit moet naar de pits voor een nieuw setje rubber. Dit geeft de tweede
plaats terug aan Kimi Räikkönen, die niet lekker in zijn vel
lijkt te zitten en flink wat tijd verliest op teamgenoot Massa. Robert
Kubica vindt zo de aansluiting bij de Finse Ferrari-coureur.
Dramas stapelen zich op
De natte straten van Monaco beginnen bij steeds meer mensen hun tol te
eisen. Na Hamilton gaat ook Alonso rechtsaf de vangrail in en ook hij
moet terug de pits in. Alonso gaat over op full wets, iets wat Hamilton
niet deed. Vervolgens is het David Coulthard die rechtsaf in de
vangrail vliegt. Onder het motto goed voorbeeld doet
volgen gaat Bourdais van schrik van het gas en hij schiet tegen
dezelfde vangrail als Coulthard en rijdt zelfs nog achterop de Schot.
De twee Rode Stieren worden weggetakeld terwijl de safetycar de rest
van het veld in toom houdt.
Straf voor Räikkönen
Na tien ronden wordt Kimi Räikkönen bestraft voor het te laat
monteren van de banden voor de wedstrijd. Na het drieminutensignaal
moesten de Ferrari-monteurs de banden nog onder de Ferrari schroeven,
wat dus niet volgens de regels is. Räikkönen krijgt een
drivethroughpenalty en het moment waarop hij deze straf inwilligt rekt
hij zo ver mogelijk om maar zo weinig mogelijk plaatsen te verliezen.
Het feit dat de safetycar net op de baan is geweest maakt de druiven
van Räikkönen alleen maar zuurder, want de verschillen zijn
zojuist geminimaliseerd. Na drie rondjes gaat Räikkönen dan
op het laatste nippertje naar binnen en omdat de pitstraat zo kort is
verliest hij slechts twee plaatsen aan Kubica en Hamilton.
Uiteindelijk toch nog waardevolle punten voor Felipe Massa
Alonso plukt vruchten van full wets
Fernando Alonso moest na zijn kusje aan de vangrail even naar de pits,
maar maakte van dit nadeel een voordeel door gelijk regenbanden te
halen. Deze blijken op dit moment de snelste, want Alonso passeert
Webber en jaagt vervolgens op Heidfeld. De Duitser laat zich niet gek
maken, de Spanjaard wel, want hij doet een onmogelijke poging bij
Heidfeld in de krappe Loews hairpin. De twee komen stil te staan wat
een flinke file veroorzaakt. Iedereen kan door, al moeten Alonso en
Rosberg weer even de pits in voor een nieuwe voorvleugel. De rest lijkt
er goed vanaf te komen, maar Heidfeld krijgt twee ronden later
problemen met de achterband, waarmee hij over Alonsos vleugel
was gereden. Heidfeld verliest flink wat plaatsen en moet een nieuwe
band gaan halen.
Massa verremt zich op rozen
Met het wegvallen van Räikkönen lijkt Felipe Massa op rozen
te zitten, maar schijnbaar is het op de rozen ook glad. Massa verremt
zich in de eerste bocht en schiet rechtdoor. Robert Kubica profiteert
hiervan en pakt de leiding. De marge op Hamilton is groot genoeg
waardoor Massa wel tweede blijft. Räikkönen is nog de enige
die redelijk dichtbij zit, daarachter is het gat naar Webber al veertig
seconden na twintig ronden. Op de zesde plaats ligt Adrian Sutil op
puntenkoers. Wie ook goed onderweg is, is Nico Rosberg. Door zijn twee
stops ligt hij weliswaar voorlaatste, maar hij rijdt wel verschillende
ronderecords achter mekaar en kan dus gewoon het tempo van de leiders
aan.
Kubica moet het eerst
Robert Kubica is in ronde 27 de eerste die zijn reguliere pitstop
maakt. Als de Pool weer op de baan komt, komt hij precies bij Kimi
Räikkönen uit, maar die verremt zich terplekke en rijdt zijn
voorvleugel kapot tegen de vangrail. De Fin moet een rondje door zonder
voorvleugel voordat hij ook de pits in kan voor een nieuwe vleugel. De
problemen van Räikkönen verhullen dat Massa flink zit te
stampen en snelste rondetijden aan het noteren is. De Braziliaan rijdt
een stuk sneller dan Kubica met zijn zware auto en lijkt dus
gemakkelijk terug aan de leiding te komen. Klein probleempje voor Massa
is wel dat hij aan de staart van het veld is aanbeland en nu dus mensen
op een rondje aan het zetten is. Desondanks blijft hij sneller dan de
voormalige leider uit Polen. Wanneer Massa in ronde 33 dan ook stopt
blijkt hij precies genoeg marge te hebben om Kubica voor te blijven.
Het scheelt slechts een kleine seconde, maar dat is zeker in Monaco
ruim voldoende. Op kop ligt echter Lewis Hamilton, die al vroeg in de
race was gestopt met zijn kapotte band.
Sutil op dreef
Adrian Sutil had tot dusver een moeilijk seizoen, maar op de natte
straten van Monaco stijgt hij boven zichzelf uit. De Duitser rijdt op
de vijfde plaats, loopt uit op Kimi Räikkönen en rijdt zelfs
snelste racerondes. Voor een klein team als Force India zijn dit toch
de succesjes waar ze het voor doen. Minder voorspoedig gaat het met
teamgenoot Giancarlo Fisichella, hij rijdt in de achterste regionen en
moet zijn auto na de pitstop in de pits parkeren. Een triest einde van
zijn tweehonderdste race.
Hamilton bouwt marge
Terwijl het duel om de overwinning aanvankelijk tussen Massa en Kubica
leek te gaan, bouwt Lewis Hamilton stiekem aan een marge. De Brit was
al vroeg in de race gestopt en kan nu lange tijd uit blijven. Zijn
voorsprong op Massa groeit naar een dikke halve minuut, wat wel haast
voldoende lijkt voor een stop. Als Hamilton in ronde 54 dan stopt
behoudt hij dan ook gemakkelijk de leiding.
Slicks?
Terwijl de baan opdroogt voorspellen de plaatselijke meteorologen dat
er nog regen op komst is. Het wachten duurt echter lang en sommigen
grijpen de koe bij de horens en gaan verder op droogweerbanden. Voor
Nelson Piquet is dit te vroeg want hij schiet van de baan en eindigt in
de bandenstapels. Toch kiest daarna ook iedereen voor slicks en lijkt
de regen wel uit te blijven.
Robert Kubica was dicht bij zijn eerste GP overwinning met BMW Sauber
Koekje van eigen deeg
Net als eerder in de race moet Robert Kubica eerder stoppen dan Felipe
Massa. Wanneer de Braziliaan dan stopt is het wederom kielekiele. Bij
het uitkomen van de pits heeft Massa even een flink momentje en mede
dankzij dit momentje verliest hij zijn plaats. Kubica rijdt nu tweede,
Massa derde. Daarachter pakt Sutil de vierde plaats, wanneer
Räikkönen ook weer naar binnen moet.
Harde klapper Rosberg
Nu de baan droog is lijkt het venijn wel een beetje uit de race, maar
Nico Rosberg zorgt er persoonlijk voor dat de race nog een spannend
staartje krijgt. Rosberg vliegt over de kerbstones bij het uitkomen van
het zwembad en gaat hard van de lijn. Eerst raakt hij rechts de muur,
vervolgens links en dit laat veel brokstukken achter op de baan. De
safetycar komt gelijk de baan op en zo wordt de race weer
geneutraliseerd. Een uitkomst voor de spanning, want de onderlinge
verschillen waren gigantisch. Leider Hamilton was veertig seconden los
van zijn twee achtervolgers. Massa had een gat van 21 seconde, Sutil
was 19 seconden los en ook Räikkönen en Webber hadden allebei
een voorsprong van zon tien seconden. Ook de vele rijders die al
een of twee rondes achterlagen kunnen zich nu van deze rondes
achterstand ontdoen, waardoor de laatste sprintrace nog echt spannend
kan worden.
Räikkönen elimineert Sutil
Met nog elf minuten te gaan wordt het veld nog losgelaten voor een
laatste splash and dash. Bij de herstart gaat alles goed, maar bij het
uitkomen van de tunnel rost Räikkönen het sprookje van Adrian
Sutil in duigen. Bij het aanremmen verliest Räikkönen bijna
de controle over zijn Ferrari en hij remt veel te weinig af. De
Ferrari-rijder knalt vol achterop de wagen van Adrian Sutil die de pits
nog wel kan halen, maar gedesillusioneerd uit moet stappen. Een
dramatisch einde van wat zon mooie dag leek te worden voor Sutil
en Force India.
Verrassende puntenklanten
Het mooie van zon bizarre race als deze Grand Prix van Monaco is
dat er altijd mensen in de punten rijden die hier normaal niet zitten.
De drie podiumklanten Hamilton, Kubica en Massa horen daar thuis.
Nummer vier Mark Webber heeft dit seizoen al vaker in de punten
gereden, maar de vierde plaats is zijn beste seizoensresultaat.
Daarachter halen Sebastian Vettel en Rubens Barrichello hun eerste
punten van het seizoen. Zevende is ook een prima resultaat van Kazuki
Nakajima, de achtste plaats is loon na hard werken voor Heikki
Kovalainen die vanuit de pits moest starten.
Uitslag Grand Prix Monaco
1. Lewis Hamilton, 76 ronden
2. Robert Kubica, op 3.084
3. Felipe Massa, op 4.811
4. Mark Webber, op 19.295
5. Sebastian Vettel, op 24.657
6. Rubens Barrichello, op 28.408
7. Kazuki Nakajima, op 30.180
8. Heikki Kovalainen, op 33.191
Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen wederom de beste in Monaco
Porsche Supercup-coureur Jeroen Bleekemolen heeft keihard
toegeslagen in de straten van Monaco. Na zijn zege vorig jaar, won hij
ook deze keer de meest aansprekende race van de kalender van de meest
prestigieuze merkencup.
Een gelukkige winnaar en zijn jubilerende, trotse vader
De Nederlandse deelnemers aan de Porsche Mobil1 Supercup vertrokken in
een opperbeste stemming naar Monaco. Jaap van Lagen won de laatste
race, in Turkije, en was dus in een winning mood. Jeroen
Bleekemolen stond op de tweede plek in de tussenstand en herinnerde
zich uiteraard de vorige race van de Supercup in de nauwe straatjes van
het belastingparadijs. Toen vertrok hij van pole en schreef hij de race
op zijn naam, vlak voor Patrick Huisman. Sebastiaan Bleekemolen heeft
het altijd naar zijn zin in Monaco, hetzelfde geldt voor zijn vader
Michael die een uniek jubileum vierde: zijn dertigste start op zijn
favoriete circuit.
Wederom pole
Jeroen Bleekemolen eindigde in de eerste vier races van het seizoen
drie keer als tweede, in Turkije viel hij uit. Een pole ontbrak nog op
zijn erelijstje van dit seizoen. Daar kwam in Monaco verandering in.
Jeroen was de snelste tijdens de tijdtraining en herhaalde daarmee zijn
prachtige trainingsresultaat van vorig jaar. Damien Faulkner volgde de
jongste telg van de bekende racefamilie op slechts 0,1 seconde. Dubbel
goed nieuws voor Jeroen was de zevende startplek van
klassementsaanvoerder Jan Seyffarth. Naast het feit dat de Duitser het
tempo onvoldoende kon volgen, was het voor Jeroen uiteraard gunstig dat
inhalen in Monaco zeer moeilijk is.
Jaap van Lagen moest genoegen nemen met de negende startplek, met naast zich op de vijfde startrij Patrick Huisman.
Sebastiaan Bleekemolen kwalificeerde zich als twaalfde. Ik kom
maar 0,2 seconde tekort voor de zesde startplek, wees hij op de
sterke competitie.
Regen
De afstellingen die de teams in de voorafgaande dagen hadden bepaald
konden op zondagochtend allemaal de prullenbak in. Het regende
niet alleen, we hadden ook te maken met een nieuw type
regenband, aldus Jeroen Bleekemolen. Qua set-up hadden we
niks. Daarbij komt nog dat ik nooit in de regen in Monaco had gereden.
Mijn geluk was natuurlijk dat ik van pole mocht vertrekken. De anderen
moesten eerst maar zien dat ze mij konden passeren. Dat gebeurde
niet. Het veld ging achter de safety car van start, nadat de race was
vrijgegeven hield Jeroen tot op de finishlijn zijn eerste positie vast.
Het was niet normaal zo glad als het was, aldus de
winnaar. Ik moest heel voorzichtig rijden. Deze race was een
kwestie van geen fouten maken.
Afgezien van de extreem moeilijke omstandigheden moest Jeroen afrekenen
met de hevig aandringende Damien Faulkner. Jeroen: Hij reed de
hele race op mijn bumper. Ik was op een paar punten sneller, hij was op
een paar andere punten de snelste van ons tweeën.
Best of the rest op een spekglad stratencircuit van Monaco: Damien Faulkner
Klassementsaanvoerder Jan Seyffarth kwam niet verder dan de achtste
plek in de race. Dat betekende dat Jeroen zijn achterstand op de
Duitser volledig goedmaakte. Bleekemolen en Seyffarth voeren nu samen
de ranglijst aan.
Sterke race
Patrick Huisman, vorig jaar nog tweede op het stratencircuit, eindigde
nu als zesde. Hij had een mooie race achter de rug, gestart vanaf de
tiende startplek. De viervoudig Supercup-kampioen behaalde daarmee zijn
beste resultaat van dit seizoen. Huisman was tot nu toe niet verder
gekomen dan de zevende plek en het mag duidelijk zijn dat hij daar niet
tevreden mee was. Sinds dit weekeinde heb ik een nieuwe auto en
het lijkt erop dat daarmee mijn problemen zijn verdwenen. Ik denk dat
ik een podiumplek had kunnen pakken, of misschien zelfs een zege, als
ik wat beter had gekwalificeerd of als de race langer had geduurd.
Tijdens de race was ik soms twee seconden per ronde sneller dan Jeroen
Bleekemolen.
Jaap van Lagen kwam als twaalfde over de verlossende finishlijn.
Het was een moeilijke race, vond hij. Na
anderhalve ronde hield de ruitenwisser ermee op, zodat ik daarna in de
regen geen hand voor ogen zag. Ik ben blij dat ik heelhuids ben
aangekomen en dat ik geen schade heb gereden.
Suffe spin
Sebastiaan Bleekemolen ging in de beginfase achterstevoren. Het
was een suffe spin, vond hij zelf. Gelukkig raakte ik
niks. Ik hervatte de race als laatste, vervolgens heb ik nog enkele
plaatsen goed kunnen maken. Die duels waren heel leuk.
Michael Bleekemolen zag als twintigste de finish in zijn jubileumrace.
Het was een heel aparte race, vond de routinier.
Voor iedereen was het een vreselijk moeilijke wedstrijd. Als je
even gas gaf, stond je al achterstevoren. Ik heb wel veel plezier
gehad.
Bleek bleef Paul van Splunteren (22) en Simon Frederiks (23) voor.
Tim Buijs kon zich helaas niet kwalificeren voor de race nadat hij in
de tijdtraining een bandenstapel had geraakt. Ik reed mijn
vleugel kapot, die kon niet meer vervangen worden, aldus de
Monaco-debutant, die sprak van één groot
drama.
Uitslag race:
1 Jeroen Bleekemolen, 15 ronden in 31:04.876
2 Damien Faulkner, op 0.695
3 Sean Edwards, op 1.290
6. Patrick Huisman, op 2.612
12 Jaap van Lagen, op 17.047
17 Sebastiaan Bleekemolen, op 41.549
20 Michael Bleekemolen, op 55.177
22 Paul van Splunteren, op 1:22.738
23 Simon Frederiks, op 1:54.306
Tussenstand:
1 Jeroen Bleekemolen 76
2 Jan Seyffarth 76
3 Damien Faulkner 64
4 Chris Mamerow 59
5 Uwe Alzen 57
9 Patrick Huisman 39
10 Jaap van Lagen 37
13 Sebastiaan Bleekemolen 23
Zelden bood een 24-uursrace op de Nürburgring zoveel
spanning en afwisseling als de 36e editie van de klassieker. Halverwege
de race leidt de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en
Patrick Simon, op zon twee minuten voor de titelverdedigers in
de Manthey-Porsche, te weten Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en
Marcel Tiemann. Tal van kanshebbers werden al in de vroege uren
geconfronteerd met technische problemen en veel teams zijn al uit de
wedstrijd.
De ellende begon al bij de start, toen de Manthey-Porsche aan de
achterkant hevige rookontwikkeling vertoonde en na een rondje over het
Grand Prix-circuit terugkeerde naar de pits. Het probleem bleek het
gevolg van een lekke koelwaterslag in de motor, de reparatie nam een
kwartier in beslag en wierp het team terug tot ergens rond de 200e
plaats. Zo kwam de Alzen-Porsche met Jürgen Alzen aan de leiding,
direct gevolgd door de Zakspeed-Viper, waarin Tom Coronel de start voor
zijn rekening nam. Prachtig was het om Porsche en de Viper op korte
afstand van elkaar via de televisiebeelden gade te slaan. In
bochten kon ik hem wel bijhouden, maar op het rechte stuk liep hij zo
bij me weg, vertelde Coronel naderhand. In de derde ronde kon
hij de Porsche inhalen, maar aan het eind van de diezelfde ronde kwam
de Viper echter voor de eerste keer binnen voor reparatie van een
kapotte dynamo, waarmee het team op slag nagenoeg kansloos was voor een
goede klassering. Ook de Land-Porsche met nummer 3 had problemen: een
klapband links achter kostte wat tijd.
Geweldige inhaaljacht Manthey-Porsche
In de eerste drie uur van de race maakt de Manthey-Porsche een gestage
inhaaljacht door. Na een uur is de auto 189e, na twee uur is de 76e
plaats bereikt en in het derde uur komt de auto voor het eerst in de
top 20 voor. Na drie uur is de Manthey-Porsche al zesde, mede dankzij
rondetijden die soms 20 seconden sneller zijn dan de concurrentie. De
Wochenspiegel-Porsche (Weiss/Pietsch/Jacobs/Schornstein) leidt een
tijdlag, maar rond 17.30 uur komt Michael Jacobs op de Döttinger
Höhe in botsing met een Honda en loopt flink schade op. Dat levert
de leiding op voor de HISAQ-Porsche van Emmanuel Collard, Marino
Franchitti, Frank Stippler en Richard Westbrook.
Schubert-BMW uit de strijd, Viper van Coronel en Huisman ook
Tussen de Porsches rijdt in het eerste kwart van de race de
Schubert-BMW Z4 van Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg
Viebahn en Richard Göransson sterk mee en heeft zelfs een tijdlang
de leiding in handen. Rond half twaalf legt Stian Sorlie de auto bij
Hatzenbach echter op zijn dak, waarmee de uitval een feit is. Een paar
minuten later komt Sascha Bert in de Zakspeed-Viper in botsing met de
BMW M3 van Prym/Smolski/Schnitzler/Wakolbinger. De Viper raakt zo hard
in de vangrails dat de auto tot aan de voorruit onder de vangrails vast
komt te zitten. Daarmee ook einde wedstrijd voor Tom Coronel en Duncan
Huisman.
De andere landgenoten op de Nürburgring
De Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en
Frank van Iersel is rond 22.15 uur uitgevallen met een technisch defect
bij Pflanzgarten. Best geklasseerde landgenoot is daarmee Dillon Koster
op de 52e plaats algemeen en op de 20e plek in zijn klasse. De
Sartorius-BMW met Erik Weijers, Ron Swart, Lau Machielse en Holger
Zulauf rijdt op de 119e plaats algemeen en op de vierde plaats in zijn
klasse.
GP2: Zege voor Mike Conway, prachtig resultaat voor Ho Pin Tung
Het team van Trident Racing heeft tijdens de Sprintwedstrijd in
Monaco, die door vele crashes gekenmerkt werd, een uitstekende
dubbelzege behaald. De Brit Mike Conway won zijn eerste GP2 wedstrijd,
terwijl Ho-Pin Tung op 18.4 seconden als tweede eindigde en Yelmer
Buurman als achtste finishte.
Dubbelzege voor Trident Racing in Monaco
De Brit Mike Conway behaalde tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco zijn
allereerste GP2 zege, terwijl Ho Pin Tung met een tweede plek een
uitstekend resultaat behaalde. Conway eindigde gisteren na een
aanrijding met de Spanjaard Javier Villa als achtste. Aangezien de
startopstelling voor de tweede wedstrijd in omgekeerde volgorde
geschiedt, moet dit voor de Brit toch een aardig presentje geweest
zijn.
De wedstrijd werd gekenmerkt door een aantal crashes en safetycarfases.
Direct bij de start gingen Pastor Maldonado en Karum Chandhok er beiden
af, terwijl elders Christian Bakkerud zichzelf over het achterwiel van
Andy Zuber lanceerde. Vervolgens moest de safetycar andermaal in actie
komen doordat Alberto Valerio na contact met de vangrail de baan
blokkeerde. Giorgio Pantano zorgde in de chicane bij de haven voor de
nodige commotie door tegen Marcello Puglisi aan te rijden. Voor Pantano
was de wedstrijd met een beschadigde linker voorwielophanging voorbij.
Samen met Bruno Senna voert Pantano het klassement in de stand om het
kampioenschap aan.
Bruno Senna eindigde als vijfde en kwam met geen mogelijkheid aan
Roldan Rodriguez voorbij. De Portugees Alvaro Parente eindigde als
derde en behaalde daarmee zijn tweede podiumplaats dit seizoen.
Yelmer Buurman deed het uitstekend in de tweede wedstrijd, hij
eindigde keurig als achtste voor het team van Arden.
Ho-Pin Tung stond tevreden op de tweede trede van het rostrum, na
gisteren al als zevende waardevolle punten hebben gescoord. Voor zijn
Trident-team was het feest helemaal compleet, want Ho-Pins
teamgenoot Mike Conway pakte de overwinning in de sprint race op
zaterdag. Ho-Pin Tung kon de als derde geëindigde Parento
makkelijk achter zich houden. Elke aanval die hij inzette, kon
ik pareren.
Mijn start was goed, met misschien iets te veel wheel spin, maar
ik lag P2 na de eerste bocht, die als een soort scherprechter fungeert
hier. Wij hadden gekozen voor een set up tussen droog en regen in, want
er dreigde de hele dag regen. Conway stond op een droge set up en was
sneller. Door de safety car werd het veld regelmatig weer in
elkaar geschoven. Maar Ho-Pin Tung kon zijn positie vasthouden, mede
dankzij de perfecte strategie van het team. Een diner in black tie, met
Prins Albert van Monaco was maar één van de consequenties
van het succes van onze landgenoot.
UITSLAG
1 - Mike Conway - Trident - 30 ronden 45'31"105
2 - Ho Pin Tung - Trident op 18"446 seconden
3 - Alvaro Parente - Super Nova op 18"915 seconden
4 - Roldan Rodriguez - FMSI op 20"898 seconden
5 - Bruno Senna - iSport op 21"298 seconden
6 - Andy Soucek - DPR op 22"256 seconden
7 - Jerome D'Ambrosio op Dams - 23"188 seconden
8 - Yelmer Buurman - Arden op 23"887 seconden
9 - Diego Nunes - DPR op 33"072 seconden
10 -Romain Grosjean - ART op 33"536 seconden
De Braziliaan Felipe Massa vertrekt morgen in de Grand Prix van
Monaco vanaf pole. Hij versloeg daarmee zijn Finse teamgenoot Kimi
Raikkonen met 3/100e van een seconde.De beide McLarens van Lewis
Hamilton en Heikki Kovalainen vertrekken vanaf de tweede startrij.
Laatste aanwijzingen van Ferrari-ingenieur Rob Smedley voor Felipe Massa
Rosberg imponeert en Piquet stelt teleur.
De jonge Nico Rosberg imponeerde in alle drie kwalificatiesegmenten met
zeer snelle tijden. Uiteindelijk kwalificeerde de Vliegende Fin zich
als zesde achter BMW-Sauber-coureur Robert Kubica. Aangezien er morgen
in Monaco regen verwacht wordt, zou het team van Frank Williams in zijn
600e Grand Prix wel eens voor een kleine verrassing kunnen zorgen. Voor
Nelson Piqeut Jr. echter verliep de kwalificatie uiterst
teleurstellend. Nadat hij bijna de vangrail bij Portier raakte kwam hij
niet verder dan een zeventiende startplek in het eerste segment. Ook
beide gloednieuwe Torro Rossos van Sebastian Vettel en Sebastien
Bourdais overleefden bij hun debuut het eerste kwalificatiesegment
niet, evenals het Team van Force India. Giancarlo Fisichella die dit
weekend zijn 200e GP rijdt vertrekt als laatste. Ook zou Fisichella
door Rubens Barrichello zijn opgehouden. Omdat zowel Vettel als
Fisichella hun versnellingsbak gewisseld hadden, verloren ze eveneens
nog eens vijf grid posities.
Het zonnige Monaco. Voor morgen is het waarschijnlijk wat minder zonnig, en voor
Renault was de kwalificatie ook al niet bijster zonnig.
Robert Kubica zet zijn teamgenoot Nick Heidfeld volledig in de schaduw
Coulthard zorgt voor kwalificatiespektakel
De Schotse veteraan David Coulthard zorgde in het Prinsdom tijdens het
tweede kwalificatiesegment in de slotfase voor spektakel. Bij het
uitkomen van de tunnel toucheerde de Red Bull Renault racer de
vangrails en vloog vrijwel ongeremd de nooduitgang in. Terwijl
Coulthard met deze actie onvrijwillig de tijden van andere
ruïneerde promoveerde hij zichzelf zonder eraan deel te nemen naar
het eerste segment en start morgen als tiende. Fernando Alonso
overleeft met grip-problemen aan de achterkant ternauwernood het tweede
segment.
Massa pakt de pole
Met negen autos in het laatste segment is de kwalificatie
eigenlijk iets minder spannend dan de eerste twee segmenten. Nico
Rosberg begon het laatste segment met direct snelle rondes. Met nog
amper 3,5 minuten te gaan besluit iedereen voor vers rubber naar binnen
te komen. Als eerste pakt Ferrari-coureur Kimi Raikkonen met 1.15.815
de voorlopige pole. Met nog amper 24 seconden te gaan pakt zijn
Braziliaanse teamgenoot Felipe Massa uiteindelijk de definitieve pole.
Fernando Alonso kwalificeert zich als zevende, terwijl Jarno Trulli en
Mark Webber met een achtste en negende startplek genoegen moeten nemen.
Prachtige opname van Jenson Button met de Honda. Ook daar droomt men
voorlopig alleen maar van topklasseringen
De grid voor de GP van Monaco is als volgt 1, Felipe Massa 1.15.787
2. Kimi Raikkonen 1.15.815
3. Lewis Hamilton 1.15.839
4. Heikki Kovalainen 1.16. 165
5. Robert Kubica 1.16.171
6. Nico Rosberg 1.16.171
7. Fernando Alonso 1.16.852
8. Jarno Trulli 1.17.203
9. Mark Webber 1.17.343
10.David Coulthard geen tijd.
11. Timo Glock 1.15.907
12. Jenson Button 1.16.101
13. Nick Heidfeld 1.16.455
14. Kazuki Nakajima 1.16.470
15. Rubens Barrichello 1.15.537
16. Sebastien Bourdais 1.16.806
17. Nelson Piquet Jnr. 1.16.933
18.Sebastien Vettel 1.16.955
19. Adrian Sutil 1.17.225
20. Gaincarlo Fisichella 1.17.823.
Serieuze kanshebber: Zakspeed-Viper met Coronel en Huisman
Als de geur van bier en bratwurst de lucht van banden en
benzine overstijgt, dan is dat de 24-uursrace op de Nürburgring.
Dit weekend wordt op de 25,378 kilometer lange combinatie van
Nordschleife en de korte variant van het Grand Prix-circuit de 36e
editie van de lange-afstandsklassieker verreden. Met een flink aantal
Nederlanders aan de start.
Manthey Racing is de absolute favoriet voor de eindzege, waarmee het
team een uneiek prestatie zou vestigen. De afgelopen twee edities van
de race werden immers ook al door Manthey gewonnen, nadat teambaas Olaf
Manthey 25 jaar op zijn eerste zege had moeten wachten. Het team uit
Meuspath, op een steenworp afstand van de Nürburgring gehuisvest,
komt in actie met een Porsche 911 GT3 RSR, bestuurd door de uitgeleende
Porsche-fabrieskrijders Timo Bernhard, Marc Lieb en Romain Dumas, die
in de Eifel versterking krijgen van Marcel Tiemann. De voornaamste
concurrentie komt eveneens van een lokaal team, namelijk Zakspeed
Racing, dat de vertrouwde Viper inschreef met als rijders de Fransman
Christophe Bouchut, de Duitser Sascha Bert en onze beide landgenoten
Duncan Huisman en Tom Coronel, die in de regenrace van vorig jaar met
de Viper als tweede eindigden.
De Porsche van Manthey-Racing, favoriet voor de eindzege
De Gumpert-Apollo, hybride-raceauto met Heinz-Harald Frentzen aan boord
De twee genoemde teams zijn overigens niet de enige kanshebbers,
want het doen van voorspellingen over de race in de Eifel is altijd een
lastige aangelegenheid. De Porsche van Jürgen Alzen Motorsport is
eveneens sterk bezet met Jürgen Alzen, Markus Gedlich en
oud-DTM-rijders Christian Abt en Christian Menzel, terwijl de Land
Motorsport-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon
eveneens bepaald niet kansloos mag worden geacht. De BMW-fractie,
vertegenwoordigd door het team van Thorsten Schubert, zet onder,meer
een Z4 met Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en
Richard Göransson in, terwijl BMW-WTCC-coureurs Jörg
Müller en Augusto Farfus met een BMW 320d in actie komen. Aston
Martin heeft een fabrieksinschrijving met Tomas Enge, Stefan
Mücke, Robert Lechner en Karl Wendlinger.
De VW Scirocco met onder andere Hans-Joachim Stuck en Carlos Sainz
Frenzen met hybride-auto Met veel belangstelling wordt het project van oud-Formule
1-coureur Heinz-Harald Frentzen gevolgd, die eigen geld investeerde in
de ontwikkeling en preparatie van en hybride-versie van de Duitse
supersportwagen Gumpert-Apollo. Met zijn benzine- en zijn elektromotor
heeft de auto een theoretisch vermogen van 680 pk, maar door een gebrek
aan testwerk lijkt betrouwbaarheid de meest kritische factor. Ook nieuw
is de raceversie van de Volkswagen Scirocco, die zelfs nog voor de
verkoopstart van de straatversie in de race wordt ingezet. Volkswagen
Motorsport zet drie Sciroccos in met als rijders onder andere
tweevoudig rally-wereldkampioen Carlos Sainz, oud-sportwagen- en
DTM-kampioen Hans-Joachim Stuck, voormalig Nederlands rallykampioen
Dieter Depping en rally-raid-specialist Giniel de Villiers. In de
Volkswagen-klasse SP3-T, autos met tweeliter turbomotor, komt de
grootste concurrentie van Opel, dat zijn coureurs letterlijk van de
straat haalde: de twee autos van het OPC Race Camp worden
bestuurd door rijders die afkomstig zijn uit een soort
Idols-achtige castingshow, die het merk organiseerde.
Rijders van de straat: de Opel-coureurs die overbleven na de OPC Race Camp castingshow
Steeds meer Nederlanders in de race
Het is verheugend om te zien dat de 24-uursrace op de Nordschleife, met
220 autos waarschijnlijk de getalsmatig grootste autorace ter
wereld, ook bij Nederlanders steeds populairder wordt. Drie landgenoten
rijden er met de BMW 130i onder het startnummer 133 van het Sartorius
Team Black Falcon: Erik Weijers, in het dagelijks leven COO van Circuit
Park Zandvoort, Sartorius-eigenaar Lau Michielse en Ron Swart, die
gelukkig weer geheel is hersteld van zijn zware crash tijdens de
Finaleraces. Dillon Koster is ingeschreven op een BMW M3, eveneens van
het Sartorius Team Black Falcon, die hij deelt met de Fransman
Jean-Paul Breslin, de Italiaan Diego Romanini en de Duitser Jan-Erik
Slooten. Doordat deze auto is voorzien van één van de zes
on-board-cameras in de race komt het team veelvuldig in beeld
tijdens de uitzendingen van de Duitse sportzender DSF.
Cor Euser had een BMW M3 zullen besturen, maar die was niet op tijd
klaar, vandaar dat de Brabander zich beperkt tot de inzet van een BMW
120d onder de vlag van Marcos Racing International voor Ian James,
Daniel Dror, John Macaluso en Toto Lassally. Ivo Breukers van Red Camel
Racing verkocht zijn SEAT Leon Cupra R-TDI aan Henk Thijssen en Ton
Verkoelen. De auto wordt nu gerund door een groep Duitse
Nordschleife-specialisten onder leiding van Edgar
Berners-Schönleben. Thijssen en Verkoelen delen de auto met Frank
van Iersel, Ivo Breukers vond te elfder ure ook nog onderdak bij het
team en kan daardoor toch weer met zijn oude auto rijden, nadat Red
Camel Racing evenals zon 50 andere teams geen eigen inschrijving
voor de 24-uursrace kreeg. De wedstrijd start morgen (zaterdag) om
15.00 uur.
Tijdens het 24 Uursweekend op de Nürburgring werd bekend
gemaakt dat Zakspeed eveneens aan Superleague Formula gaat deelnemen.
Het team van Peter Zakowski gaat de kleuren van Borussia Dortmund
verdedigen.
Zakspeed naar Superleaque
Het team van Peter Zakowski zal in de nieuwe Superleague Formula de
kleuren van Borussia Dortmund verdedigen. Ook werd op de
Nürburgring bekend gemaakt dat Azerti Motorsport de PSV Auto gaat
runnen. Tevens maakte Superleague de teams bekend. Van 9-11 juli zullen
alle teams in het Spaanse Monteblanco voor het eerst op de baan
verschijnen. De teams, die aan het eerste SL kampioenschap zullen
deelnemen zijn:
Astromega (BEL) Flamengo en Anderlecht
Azerti Motorsport (NL) PSV Eindhoven en Al Ain
Eurointernational (ITA) Corinthians en Nog Niet Bekend
GU Racing (GER) FC Basel enOlympiacos
Scuderia Playteam (ITA) AC Milan en Galatasaray
West-Tec (UK) FC Porto en Glasgow Rangers
Zakspeed (GER) Borussia Dortmund en Nog Niet Bekend
Volgens initiatiefnemer Robin Webb hebben er inmiddels al meerdere voetbalclubs belangstelling voor het concept getoond.
De Braziliaan Bruno Senna heeft in Monaco de GP2 wedstrijd
wonnen. Bijna 15 jaar geleden boekte Oom Ayrton op vrijwel hetzelfde
weekend zijn zesde en laatste zege in het Prinsdom
De naam Senna staat weer in de geschiedenisboeken
Doordat Pastor Maldonado slecht uit de startblokken kwam legde de
Braziliaan direct bij de start al de basis voor zijn overwinning. De
Braziliaan produceerde direct een aantal snelle rondes. In de 19e en
20e ronde maakten beide koplopers hun reguliere stop. Vrijwel
tegelijkertijd deden zich een aantal incidenten voor, te beginnen met
Buemi en Pantano, die elkaar toucheerden. Buemi verloor zijn
achtervleugel, terwijl Pantano spinde en zijn motor af liet slaan. Ook
Ho Pin Tung en Romain Grosjean maakten contact met elkaar, waarbij Ho
Pin nog zijn weg kon vervolgen en nog als zevende geklasseerd werd.
Voor Grosjean was de wedstrijd voorbij.
Door deze incidenten kwamen de koplopers weer dicht bij elkaar en
zorgden voor een fantastisch duel, waarbij beide kemphanen ronde na
ronde de snelste wedstrijdronde voor zich opeisten. Uiteindelijk ging
die naar Pastor Maldonado, die op de finish met 0.6 seconden verschil
door de Braziliaan verslagen werd. Mike Conway zag een derde plek in
rook opgaan toen hij in de allerlaatste ronde door achterblijver Javier
Villa werd aangetikt. Daardoor pakte Sennas teamgenoot Chandhok
eveneens een podiumpositie. Uiteindelijk werd Conway nog als achtste
geklasseerd, terwijl Yelmer Buurman als twaalfde eindigde.
Ho-Pin Tung moest na een teleurstellende kwalificatie vanaf een
twintigste startplaats aan de race beginnen. Hij maakte weer eens van
zijn fameuze superstarts en reed heel constant zeer snelle ronden. Hij
vocht zich een weg naar de 7e plaats op de finish. Dit levert hem 2
punten voor het kampioenschap op en de tweede plek op startgrid van
Race 2, morgen. De tweede race heeft een zogenoemde reverse
grid vanaf de achtste plek. Teamgenoot Mike Conway start vanaf
pole position.
UITSLAG
1. Bruno Senna iSports International
2. Pastor Maldonado Piquet Sports
3. Karum Chandhok iSports International
4. Adrian Valles BCN Competition
5.Alvaro Parente Super Nova Racing
6. Roldan Rodriguez Fisichella Motor Sport
7. Ho Pin Tung Trident Racing
8. Mike Conway Trident Racing.
IRL/Champcar : Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek
Afgelopen weekend vond op de Eurospeedway Lausitz, ooit bekend
staand als de Lausitzring de vierde manche van de DTM plaats. Hoewel de
exploitant een fantastische brochure over de huidige exploitatievorm
uitgaf, lijkt het uiterst ondenkbaar dat de Indycars hier ooit te gast
zullen zijn.
Champcar moest Europa op zijn kop zetten. Een Champcar uit 2001 herinnert
in de giftshop op de Eurospeedway aan de weinige gloriedagen die de klasse daar
telde.
Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek. De Duitse Bundesstaat Berlin Brandenburg heeft zich in de
hoogtijdagen van de CART-series behoorlijk in laten palmen. De
Lausitzring moest het paradepaardje van de Europese regio worden en de
F1 in populariteit overtreffen. Slechts weinigen konden bij de
allereerste Champcarwedstrijd in 2001 vermoeden, dat de
Ovalhype in Europa dankzij het incapabele CART-management
slechts een kort leven beschoren zou zijn. Hoewel het ovalracen met
eenzitters veel spektakel en een puur gevoel van snelheid geven, lopen
de Europeanen er helaas niet warm voor. De laatste Champcar-wedstrijd
op de Eurospeedway in 2003 was een onovertroffen spektakel wat bij
velen nog in het geheugen gegrifd staat. Ook enkele F3 ovalraces waren
sensationeel maar toen de Brit Joey Foster in 2006 crashte en zwaar
rugletsel opliep, keerde deze klasse ook niet meer op de oval terug.
Daarbij moet aangetekend worden dat de F3s absoluut niet voor
dergelijke circuits gebouwd zijn. Met de Foster-crash kroop men op de
Eurospeedway door het oog van de naald.
Amerika of Europa? De tribunes in Europa zijn in tegenstelling tot de VS nooit
uitverkocht
Turn 1 en Turn 2 liggen er troosteloos bij. Wie de eerste bocht mist
kan een stukje op de oval spelen, maar snel rijden is er niet bij, want
je wordt direct door slalomachtige bandenstapels afgeremd. Achter de
tribunes herinneren door de zon verschoten plakaten aan de deelnemers
van de allereerste Champcarwedstrijd in 2001. Hoewel de Eurospeedway
een indrukwekkende faciliteit is waarvan je als toeschouwer op de
bovenste tribunes het gehele circuit kunt overzien en waarbij je nog
eens extra van het echoënde motorengeluid kunt genieten is de
accommodatie door het ontbreken van een Indycarwedstrijd enigszins
achterhaald.
De Safer Wall ontbreekt bij het opkomen rechte stuk. Waarom eigenlijk?
Safer Wall
Tijdens de FIA Superkartwedstrijd deed zich een gigantische startcrash
voor waarbij enkele deelnemers per ambulance en per traumahelikopter
moesten worden afgevoerd. In Amerika zijn alle circuits die over een
Eurospeedway-configuratie beschikken inmiddels van de
z.g. Softer Wall voorzien. Het werkt bevreemding dat
juist deze extra veiligheidsfactor op de Eurospeedway ontbreekt. Ook
bij het ingaan van Turn 1 en het uitkomen Turn 2 ontbreken de in de USA
voor ovals verplichte veiligheidsvoorzieningen. De oval mag dan niet
gebruikt worden, maar een klap tussen of tegen het beton kan nog steeds
fatale gevolgen hebben en het einde van de Eurospeedway inluiden.
Volgens het jaarverslag 2007 behoort het circuit tot één
van de levensaders in de omgeving, die één van de hoogste
werkeloosheidscijfers in Duitsland kent evenals een leegloop van de
bevolking met meer dan 23%. Zonder financiële bijdrages werd het
prestigeproject Eurospeedway destijds door het oude Champcarmanagement
ondersteund. Twee races in 2001 en 2003 moesten het ovalracen met
Formule-autos een Europese injectie geven.
De verkeerde auto's op het verkeerde circuit? Ook hier geen Safer Wall
Na een adembenemende Champcarwedstrijd in 2003 verstomden de
Amerikaanse motoren voorgoed. Turn 1 en 2 van de oval worden niet meer
gebruikt. Volgens een Duitse collega lijden de tribunes in Turn 2 door
wateroverlast zelfs aan betonrot en mogen door de lokale autoriteiten
niet meer voor het publiek worden opengesteld. Turn 1 em Turn 2 van de
oval zijn nu niet meer dan een monument dat herinnert aan de
Zanardi-crash en de adembenemende snelheden die er behaald werden. De
Amerikanen hebben er geen behoefte meer aan om naar Europa te komen. De
sport was even rot als de betonrot. Wat blijft is een fraaie
faciliteit, wat rest zijn de herinneringen. Eigenlijk zijn die
Amerikanen wel iets aan Europa verschuldigd, maar dit zal de eerste
tientallen jaren een utopie blijven. Evenals het ovalracen.
Een Amerikaanse souvenier uit 2001 van het Simple Green Safety Team
Robert Doornbos a.k.a. 'Bobby D' gaat dit seizoen deelnemen in de
Superleague Formula. De Red Bull F1 testpiloot en Champ Car race
winnaar werd door AC Milaan vastgelegd om met hun 750pk krachtige
bolide te strijden voor de titel. De auto van AC Milaan wordt gerund
door Scuderia Playteam, vorig jaar nog actief in de FIA-GT.
"Ik ben zo blij dat ik een deal heb kunnen sluiten met AC Milaan en
Scuderia Playteam," vertelt Doornbos. "Ik was altijd al een grote fan
van AC Milaan en mijn tante was vroeger de physio van Marco van Basten,
Franck Rijkaard en Ruud Gullit. Deze spelers hebben de ploeg al wel
verlaten, maar mijn beste vriend Clarence Seedorf speelt nu voor de
Italiaanse ploeg."
"Doordat ik in de F1 voor Minardi reed heb ik redelijk goede contacten
met Scuderia Playteam, aangezien de zoon van Giancarlo Minardi nu
eigenaar is van het team. Mijn eerste ingenieur in de autosport,
Gabriele Tredozi, is nu technisch directeur van het team; het is een
kleine wereld. Ook het feit dat ik vloeiend Italiaans spreek maakt het
allemaal nog handiger."
De eerste test van Doornbos in de Superleague Formula met een V12 motor
is op het Monteblanco circuit in de buurt van Sevilla op 9-10-11 juli.
LAGUNA SECA - Marc Goossens en Jim Matthews scoorden afgelopen weekend
een 'hattrick', het duo slaagde er voor de derde opeenvolgende keer in
om op het podium te staan. De wedstrijd werd gewonnen door
Dalziel/Zogaib, de leiders in de tussenstand Rojas/Pruett werden derde.
Door de tweede plaats van Goossens/Matthews kunnen zij nu de kloof
dichten naar 19 punten met de Chip Ganassi #1, met nog negen races te
gaan.
Jim Matthews kwalificeerde de auto als veertiende. "Ik had geen vrije
baan tijdens de kwalificatie, en de veertiende tijd was minder dan ik
wou. Ik nam de start van de wedstrijd en kon wat plaatsen winnen voor
ik het stuur aan Marc (Goossens) overliet," aldus Matthews.
Marc Goossens nam vervolgens het stuur over van de Amerikaan en reed
zich wederom een weg naar de top. Goossens kreeg het eerst aan de stok
met de leider in de tussenstand, de Chip Ganassi Lexus Riley #1,
alvorens hij in een duel met de SAMAX Motorsport bolide verwikkeld
raakte. Goossens finishte op 1.5 seconden van de winnaar.
"Daar doen we het voor, close racing is waar het om draait," vertelt
een tevreden Marc Goossens. "We hebben allebei heel hard gereden en ons
uiterste best gedaan om de zege te pakken. We moeten gewoon proberen om
elke wedstrijd op het podium te finishen en zoveel mogelijk punten te
pakken," aldus The Goose.
Blunder team bij pitstop kost Hezemans podium in Monza
MONZA - Het zat voor Mike Hezemans niet mee tijdens de tweede FIA
GT-race van het seizoen. Op het F1 circuit van Monza werd het team van
de 38-jarige Eindhovenaar tijdens de kwalificatie geëlimineerd
toen Anthony Kumpen van de baan schoot en de Corvette van Hezemans
meenam. Vervolgens zorgde een blunder van het team bij een pitstop in
de eindfase van de race voor veel tijdverlies en een terugval naar de
vierde positie.
Bij het tijdrijden waren we heel unlucky, zei Hezemans.
Omdat Kumpen spinde en ons van de weg ramde, konden we geen tijd
zetten en stonden we achteraan.
Vanaf de allerlaatste startplaats begonnen Hezemans en zijn teamgenoot
Fabrizio Gollin aan een ware inhaalrace. Die leek in eerste instantie
te slagen. De equipe denderde met rasse schreden
naar voren. Hezemans kwam terug tot de tweede plaats toen het tijdens de pitstop helemaal misging.
De uitslag is niet in verhouding, sprak een
teleurgestelde Hezemans na afloop. Met nog 22 minuten te gaan,
lagen we 17 seconden achter Maassen/Bouchut en we waren absoluut de
snelste. Bij een tankstop ging het mis. De brandstofkraan was niet
helemaal opengezet, waardoor we met een tekort aan brandstof de
pitstraat verlieten. Een grote blunder van het team.
Dit is heel jammer. We hebben snelheid en we reden zonder
problemen. Normaal gesproken hadden we kunnen winnen. Nu moet dat maar
in Adria, waar de volgende race wordt gehouden.