Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    25-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: 24h Nürburgring, stand van zaken halverwege
    24h_nbr_formatieronde

    Zelden bood een 24-uursrace op de Nürburgring zoveel spanning en afwisseling als de 36e editie van de klassieker. Halverwege de race leidt de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon, op zo’n twee minuten voor de titelverdedigers in de Manthey-Porsche, te weten Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann. Tal van kanshebbers werden al in de vroege uren geconfronteerd met technische problemen en veel teams zijn al uit de wedstrijd.

    De ellende begon al bij de start, toen de Manthey-Porsche aan de achterkant hevige rookontwikkeling vertoonde en na een rondje over het Grand Prix-circuit terugkeerde naar de pits. Het probleem bleek het gevolg van een lekke koelwaterslag in de motor, de reparatie nam een kwartier in beslag en wierp het team terug tot ergens rond de 200e plaats. Zo kwam de Alzen-Porsche met Jürgen Alzen aan de leiding, direct gevolgd door de Zakspeed-Viper, waarin Tom Coronel de start voor zijn rekening nam. Prachtig was het om Porsche en de Viper op korte afstand van elkaar via de televisiebeelden gade te slaan. “In bochten kon ik hem wel bijhouden, maar op het rechte stuk liep hij zo bij me weg”, vertelde Coronel naderhand. In de derde ronde kon hij de Porsche inhalen, maar aan het eind van de diezelfde ronde kwam de Viper echter voor de eerste keer binnen voor reparatie van een kapotte dynamo, waarmee het team op slag nagenoeg kansloos was voor een goede klassering. Ook de Land-Porsche met nummer 3 had problemen: een klapband links achter kostte wat tijd.

    Geweldige inhaaljacht Manthey-Porsche
    In de eerste drie uur van de race maakt de Manthey-Porsche een gestage inhaaljacht door. Na een uur is de auto 189e, na twee uur is de 76e plaats bereikt en in het derde uur komt de auto voor het eerst in de top 20 voor. Na drie uur is de Manthey-Porsche al zesde, mede dankzij rondetijden die soms 20 seconden sneller zijn dan de concurrentie. De Wochenspiegel-Porsche (Weiss/Pietsch/Jacobs/Schornstein) leidt een tijdlag, maar rond 17.30 uur komt Michael Jacobs op de Döttinger Höhe in botsing met een Honda en loopt flink schade op. Dat levert de leiding op voor de HISAQ-Porsche van Emmanuel Collard, Marino Franchitti, Frank Stippler en Richard Westbrook.

    Schubert-BMW uit de strijd, Viper van Coronel en Huisman ook
    Tussen de Porsches rijdt in het eerste kwart van de race de Schubert-BMW Z4 van Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson sterk mee en heeft zelfs een tijdlang de leiding in handen. Rond half twaalf legt Stian Sorlie de auto bij Hatzenbach echter op zijn dak, waarmee de uitval een feit is. Een paar minuten later komt Sascha Bert in de Zakspeed-Viper in botsing met de BMW M3 van Prym/Smolski/Schnitzler/Wakolbinger. De Viper raakt zo hard in de vangrails dat de auto tot aan de voorruit onder de vangrails vast komt te zitten. Daarmee ook einde wedstrijd voor Tom Coronel en Duncan Huisman.

    De andere landgenoten op de Nürburgring
    De Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en Frank van Iersel is rond 22.15 uur uitgevallen met een technisch defect bij Pflanzgarten. Best geklasseerde landgenoot is daarmee Dillon Koster op de 52e plaats algemeen en op de 20e plek in zijn klasse. De Sartorius-BMW met Erik Weijers, Ron Swart, Lau Machielse en Holger Zulauf rijdt op de 119e plaats algemeen en op de vierde plaats in zijn klasse.

    25-05-2008 om 23:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Zege voor Mike Conway, prachtig resultaat voor Ho Pin Tung
    Het team van Trident Racing heeft tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco, die door vele crashes gekenmerkt werd, een uitstekende dubbelzege behaald. De Brit Mike Conway won zijn eerste GP2 wedstrijd, terwijl Ho-Pin Tung op 18.4 seconden als tweede eindigde en Yelmer Buurman als achtste finishte.

    Dubbelzege voor Trident Racing in Monaco
    De Brit Mike Conway behaalde tijdens de Sprintwedstrijd in Monaco zijn allereerste GP2 zege, terwijl Ho Pin Tung met een tweede plek een uitstekend resultaat behaalde. Conway eindigde gisteren na een aanrijding met de Spanjaard Javier Villa als achtste. Aangezien de startopstelling voor de tweede wedstrijd in omgekeerde volgorde geschiedt, moet dit voor de Brit toch een aardig presentje geweest zijn.

    De wedstrijd werd gekenmerkt door een aantal crashes en safetycarfases. Direct bij de start gingen Pastor Maldonado en Karum Chandhok er beiden af, terwijl elders Christian Bakkerud zichzelf over het achterwiel van Andy Zuber lanceerde. Vervolgens moest de safetycar andermaal in actie komen doordat Alberto Valerio na contact met de vangrail de baan blokkeerde. Giorgio Pantano zorgde in de chicane bij de haven voor de nodige commotie door tegen Marcello Puglisi aan te rijden. Voor Pantano was de wedstrijd met een beschadigde linker voorwielophanging voorbij. Samen met Bruno Senna voert Pantano het klassement in de stand om het kampioenschap aan.

    Bruno Senna eindigde als vijfde en kwam met geen mogelijkheid aan Roldan Rodriguez voorbij. De Portugees Alvaro Parente eindigde als derde en behaalde daarmee zijn tweede podiumplaats dit seizoen. Yelmer Buurman deed het uitstekend in de tweede wedstrijd, hij eindigde keurig als achtste voor het team van Arden.

    006_800

    Ho-Pin Tung stond tevreden op de tweede trede van het rostrum, na gisteren al als zevende waardevolle punten hebben gescoord. Voor zijn Trident-team was het feest helemaal compleet, want Ho-Pin’s teamgenoot Mike Conway pakte de overwinning in de sprint race op zaterdag. Ho-Pin Tung kon de als derde geëindigde Parento makkelijk achter zich houden. ‘Elke aanval die hij inzette, kon ik pareren.’

    005_800

    ‘Mijn start was goed, met misschien iets te veel wheel spin, maar ik lag P2 na de eerste bocht, die als een soort scherprechter fungeert hier. Wij hadden gekozen voor een set up tussen droog en regen in, want er dreigde de hele dag regen. Conway stond op een droge set up en was sneller.’ Door de safety car werd het veld regelmatig weer in elkaar geschoven. Maar Ho-Pin Tung kon zijn positie vasthouden, mede dankzij de perfecte strategie van het team. Een diner in black tie, met Prins Albert van Monaco was maar één van de consequenties van het succes van onze landgenoot.

    UITSLAG
    1 - Mike Conway - Trident - 30 ronden 45'31"105
    2 - Ho Pin Tung - Trident op  18"446 seconden
    3 - Alvaro Parente - Super Nova op 18"915 seconden
    4 - Roldan Rodriguez - FMSI op 20"898 seconden
    5 - Bruno Senna - iSport op  21"298 seconden
    6 - Andy Soucek - DPR op  22"256 seconden
    7 - Jerome D'Ambrosio op  Dams - 23"188 seconden
    8 - Yelmer Buurman - Arden op  23"887 seconden
    9 - Diego Nunes - DPR op  33"072 seconden
    10 -Romain Grosjean - ART op 33"536 seconden

    25-05-2008 om 23:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Pole voor Felipe Massa in Monaco
    De Braziliaan Felipe Massa vertrekt morgen in de Grand Prix van Monaco vanaf pole. Hij versloeg daarmee zijn Finse teamgenoot Kimi Raikkonen met 3/100e van een seconde.De beide McLarens van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen vertrekken vanaf de tweede startrij.


    massa
    Laatste aanwijzingen van Ferrari-ingenieur Rob Smedley voor Felipe Massa

    Rosberg imponeert en Piquet stelt teleur.
    De jonge Nico Rosberg imponeerde in alle drie kwalificatiesegmenten met zeer snelle tijden. Uiteindelijk kwalificeerde de Vliegende Fin zich als zesde achter BMW-Sauber-coureur Robert Kubica. Aangezien er morgen in Monaco regen verwacht wordt, zou het team van Frank Williams in zijn 600e Grand Prix wel eens voor een kleine verrassing kunnen zorgen. Voor Nelson Piqeut Jr. echter verliep de kwalificatie uiterst teleurstellend. Nadat hij bijna de vangrail bij Portier raakte kwam hij niet verder dan een zeventiende startplek in het eerste segment. Ook beide gloednieuwe Torro Rosso’s van Sebastian Vettel en Sebastien Bourdais overleefden bij hun debuut het eerste kwalificatiesegment niet, evenals het Team van Force India. Giancarlo Fisichella die dit weekend zijn 200e GP rijdt vertrekt als laatste. Ook zou Fisichella door Rubens Barrichello zijn opgehouden. Omdat zowel Vettel als Fisichella hun versnellingsbak gewisseld hadden, verloren ze eveneens nog eens vijf grid posities.

    scenic_picture
    Het zonnige Monaco. Voor morgen is het waarschijnlijk wat minder zonnig, en voor
    Renault was de kwalificatie ook al niet bijster zonnig.




    kubica
    Robert Kubica zet zijn teamgenoot  Nick Heidfeld volledig in de schaduw

    Coulthard zorgt voor kwalificatiespektakel
    De Schotse veteraan David Coulthard zorgde in het Prinsdom tijdens het tweede kwalificatiesegment in de slotfase voor spektakel. Bij het uitkomen van de tunnel toucheerde de Red Bull Renault racer de vangrails en vloog vrijwel ongeremd de nooduitgang in. Terwijl Coulthard met deze actie onvrijwillig de tijden van andere ruïneerde promoveerde hij zichzelf zonder eraan deel te nemen naar het eerste segment en start morgen als tiende. Fernando Alonso overleeft met grip-problemen aan de achterkant ternauwernood het tweede segment.

    Massa pakt de pole
    Met negen auto’s in het laatste segment is de kwalificatie eigenlijk iets minder spannend dan de eerste twee segmenten. Nico Rosberg begon het laatste segment met direct snelle rondes. Met nog amper 3,5 minuten te gaan besluit iedereen voor vers rubber naar binnen te komen. Als eerste pakt Ferrari-coureur Kimi Raikkonen met 1.15.815 de voorlopige pole. Met nog amper 24 seconden te gaan pakt zijn Braziliaanse teamgenoot Felipe Massa uiteindelijk de definitieve pole. Fernando Alonso kwalificeert zich als zevende, terwijl Jarno Trulli en Mark Webber met een achtste en negende startplek genoegen moeten nemen.

    button
    Prachtige opname van Jenson Button met de Honda. Ook daar droomt men
    voorlopig alleen maar van topklasseringen


    De grid voor de GP van Monaco is als volgt
    1, Felipe Massa 1.15.787
    2. Kimi Raikkonen 1.15.815
    3. Lewis Hamilton 1.15.839
    4. Heikki Kovalainen 1.16. 165
    5. Robert Kubica 1.16.171
    6. Nico Rosberg 1.16.171
    7. Fernando Alonso 1.16.852
    8. Jarno Trulli 1.17.203
    9. Mark Webber 1.17.343
    10.David Coulthard geen tijd.
    11. Timo Glock 1.15.907
    12. Jenson Button 1.16.101
    13. Nick Heidfeld 1.16.455
    14. Kazuki Nakajima 1.16.470
    15. Rubens Barrichello 1.15.537
    16. Sebastien Bourdais 1.16.806
    17. Nelson Piquet Jnr. 1.16.933
    18.Sebastien Vettel 1.16.955
    19. Adrian Sutil 1.17.225
    20. Gaincarlo Fisichella 1.17.823.

    25-05-2008 om 23:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Voorbeschouwing 24h Nürburgring
    24h_nbr_zakspeed_viper_480
    Serieuze kanshebber: Zakspeed-Viper met Coronel en Huisman

    Als de geur van bier en bratwurst de lucht van banden en benzine overstijgt, dan is dat de 24-uursrace op de Nürburgring. Dit weekend wordt op de 25,378 kilometer lange combinatie van Nordschleife en de korte variant van het Grand Prix-circuit de 36e editie van de lange-afstandsklassieker verreden. Met een flink aantal Nederlanders aan de start.

    Manthey Racing is de absolute favoriet voor de eindzege, waarmee het team een uneiek prestatie zou vestigen. De afgelopen twee edities van de race werden immers ook al door Manthey gewonnen, nadat teambaas Olaf Manthey 25 jaar op zijn eerste zege had moeten wachten. Het team uit Meuspath, op een steenworp afstand van de Nürburgring gehuisvest, komt in actie met een Porsche 911 GT3 RSR, bestuurd door de uitgeleende Porsche-fabrieskrijders Timo Bernhard, Marc Lieb en Romain Dumas, die in de Eifel versterking krijgen van Marcel Tiemann. De voornaamste concurrentie komt eveneens van een lokaal team, namelijk Zakspeed Racing, dat de vertrouwde Viper inschreef met als rijders de Fransman Christophe Bouchut, de Duitser Sascha Bert en onze beide landgenoten Duncan Huisman en Tom Coronel, die in de regenrace van vorig jaar met de Viper als tweede eindigden.

    24h_nbr_manthey_porsche_480
    De Porsche van Manthey-Racing, favoriet voor de eindzege


    24h_nbr_gumpert_apollo_480
    De Gumpert-Apollo, hybride-raceauto met Heinz-Harald Frentzen aan boord

    De twee genoemde teams zijn overigens niet de enige kanshebbers, want het doen van voorspellingen over de race in de Eifel is altijd een lastige aangelegenheid. De Porsche van Jürgen Alzen Motorsport is eveneens sterk bezet met Jürgen Alzen, Markus Gedlich en oud-DTM-rijders Christian Abt en Christian Menzel, terwijl de Land Motorsport-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon eveneens bepaald niet kansloos mag worden geacht. De BMW-fractie, vertegenwoordigd door het team van Thorsten Schubert, zet onder,meer een Z4 met Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson in, terwijl BMW-WTCC-coureurs Jörg Müller en Augusto Farfus met een BMW 320d in actie komen. Aston Martin heeft een fabrieksinschrijving met Tomas Enge, Stefan Mücke, Robert Lechner en Karl Wendlinger.

    24h_nbr_scirocco_480
    De VW Scirocco met onder andere Hans-Joachim Stuck en Carlos Sainz

    Frenzen met hybride-auto
    Met veel belangstelling wordt het project van oud-Formule 1-coureur Heinz-Harald Frentzen gevolgd, die eigen geld investeerde in de ontwikkeling en preparatie van en hybride-versie van de Duitse supersportwagen Gumpert-Apollo. Met zijn benzine- en zijn elektromotor heeft de auto een theoretisch vermogen van 680 pk, maar door een gebrek aan testwerk lijkt betrouwbaarheid de meest kritische factor. Ook nieuw is de raceversie van de Volkswagen Scirocco, die zelfs nog voor de verkoopstart van de straatversie in de race wordt ingezet. Volkswagen Motorsport zet drie Scirocco’s in met als rijders onder andere tweevoudig rally-wereldkampioen Carlos Sainz, oud-sportwagen- en DTM-kampioen Hans-Joachim Stuck, voormalig Nederlands rallykampioen Dieter Depping en rally-raid-specialist Giniel de Villiers. In de Volkswagen-klasse SP3-T, auto’s met tweeliter turbomotor, komt de grootste concurrentie van Opel, dat zijn coureurs letterlijk van de straat haalde: de twee auto’s van het OPC Race Camp worden bestuurd door rijders die afkomstig zijn uit een soort “Idols”-achtige castingshow, die het merk organiseerde.


    24h_nbr_opc_480
    Rijders van de straat: de Opel-coureurs die overbleven na de OPC Race Camp castingshow

    Steeds meer Nederlanders in de race
    Het is verheugend om te zien dat de 24-uursrace op de Nordschleife, met 220 auto’s waarschijnlijk de getalsmatig grootste autorace ter wereld, ook bij Nederlanders steeds populairder wordt. Drie landgenoten rijden er met de BMW 130i onder het startnummer 133 van het Sartorius Team Black Falcon: Erik Weijers, in het dagelijks leven COO van Circuit Park Zandvoort, Sartorius-eigenaar Lau Michielse en Ron Swart, die gelukkig weer geheel is hersteld van zijn zware crash tijdens de Finaleraces. Dillon Koster is ingeschreven op een BMW M3, eveneens van het Sartorius Team Black Falcon, die hij deelt met de Fransman Jean-Paul Breslin, de Italiaan Diego Romanini en de Duitser Jan-Erik Slooten. Doordat deze auto is voorzien van één van de zes on-board-camera’s in de race komt het team veelvuldig in beeld tijdens de uitzendingen van de Duitse sportzender DSF.

    Cor Euser had een BMW M3 zullen besturen, maar die was niet op tijd klaar, vandaar dat de Brabander zich beperkt tot de inzet van een BMW 120d onder de vlag van Marcos Racing International voor Ian James, Daniel Dror, John Macaluso en Toto Lassally. Ivo Breukers van Red Camel Racing verkocht zijn SEAT Leon Cupra R-TDI aan Henk Thijssen en Ton Verkoelen. De auto wordt nu gerund door een groep Duitse Nordschleife-specialisten onder leiding van Edgar Berners-Schönleben. Thijssen en Verkoelen delen de auto met Frank van Iersel, Ivo Breukers vond te elfder ure ook nog onderdak bij het team en kan daardoor toch weer met zijn oude auto rijden, nadat Red Camel Racing evenals zo’n 50 andere teams geen eigen inschrijving voor de 24-uursrace kreeg. De wedstrijd start morgen (zaterdag) om 15.00 uur.

    25-05-2008 om 23:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superleague: Zakspeed met Borussia Dortmund
    Tijdens het 24 Uursweekend op de Nürburgring werd bekend gemaakt dat Zakspeed eveneens aan Superleague Formula gaat deelnemen. Het team van Peter Zakowski gaat de kleuren van Borussia Dortmund verdedigen.


    zakspeed



    Zakspeed naar Superleaque
    Het team van Peter Zakowski zal in de nieuwe Superleague Formula de kleuren van Borussia Dortmund verdedigen. Ook werd op de Nürburgring bekend gemaakt dat Azerti Motorsport de PSV Auto gaat runnen. Tevens maakte Superleague de teams bekend. Van 9-11 juli zullen alle teams in het Spaanse Monteblanco voor het eerst op de baan verschijnen. De teams, die aan het eerste SL kampioenschap zullen deelnemen zijn:

    Astromega (BEL) – Flamengo en Anderlecht
    Azerti Motorsport (NL) – PSV Eindhoven en Al Ain
    Eurointernational (ITA) – Corinthians en Nog Niet Bekend
    GU Racing (GER) – FC Basel enOlympiacos
    Scuderia Playteam (ITA) – AC Milan en Galatasaray
    West-Tec (UK) – FC Porto en Glasgow Rangers
    Zakspeed (GER) – Borussia Dortmund en Nog Niet Bekend

    Volgens initiatiefnemer Robin Webb hebben er inmiddels al meerdere voetbalclubs belangstelling voor het concept getoond.

    25-05-2008 om 23:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Bruno Senna wint eerste race in Monaco
    De Braziliaan Bruno Senna heeft in Monaco de GP2 wedstrijd wonnen. Bijna 15 jaar geleden boekte Oom Ayrton op vrijwel hetzelfde weekend zijn zesde en laatste zege in het Prinsdom


    bruno_senna

    De naam Senna staat weer in de geschiedenisboeken
    Doordat Pastor Maldonado slecht uit de startblokken kwam legde de Braziliaan direct bij de start al de basis voor zijn overwinning. De Braziliaan produceerde direct een aantal snelle rondes. In de 19e en 20e ronde maakten beide koplopers hun reguliere stop. Vrijwel tegelijkertijd deden zich een aantal incidenten voor, te beginnen met Buemi en Pantano, die elkaar toucheerden. Buemi verloor zijn achtervleugel, terwijl Pantano spinde en zijn motor af liet slaan. Ook Ho Pin Tung en Romain Grosjean maakten contact met elkaar, waarbij Ho Pin nog zijn weg kon vervolgen en nog als zevende geklasseerd werd. Voor Grosjean was de wedstrijd voorbij.

    Door deze incidenten kwamen de koplopers weer dicht bij elkaar en zorgden voor een fantastisch duel, waarbij beide kemphanen ronde na ronde de snelste wedstrijdronde voor zich opeisten. Uiteindelijk ging die naar Pastor Maldonado, die op de finish met 0.6 seconden verschil door de Braziliaan verslagen werd. Mike Conway zag een derde plek in rook opgaan toen hij in de allerlaatste ronde door achterblijver Javier Villa werd aangetikt. Daardoor pakte Senna’s teamgenoot Chandhok eveneens een podiumpositie. Uiteindelijk werd Conway nog als achtste geklasseerd, terwijl Yelmer Buurman als twaalfde eindigde.

    003_800

    Ho-Pin Tung moest na een teleurstellende kwalificatie vanaf een twintigste startplaats aan de race beginnen. Hij maakte weer eens van zijn fameuze superstarts en reed heel constant zeer snelle ronden. Hij vocht zich een weg naar de 7e plaats op de finish. Dit levert hem 2 punten voor het kampioenschap op en de tweede plek op startgrid van Race 2, morgen. De tweede race heeft een zogenoemde ‘reverse grid’ vanaf de achtste plek. Teamgenoot Mike Conway start vanaf pole position.

    UITSLAG
    1. Bruno Senna iSports International
    2. Pastor Maldonado Piquet Sports
    3. Karum Chandhok iSports International
    4. Adrian Valles BCN Competition
    5.Alvaro Parente Super Nova Racing
    6. Roldan Rodriguez Fisichella Motor Sport
    7. Ho Pin Tung Trident Racing
    8. Mike Conway Trident Racing.

    25-05-2008 om 23:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL/Champcar : Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek
    Afgelopen weekend vond op de Eurospeedway Lausitz, ooit bekend staand als de Lausitzring de vierde manche van de DTM plaats. Hoewel de exploitant een fantastische brochure over de huidige exploitatievorm uitgaf, lijkt het uiterst ondenkbaar dat de Indycars hier ooit te gast zullen zijn.


    champcar_plafond
    Champcar moest Europa op zijn kop zetten. Een Champcar uit 2001 herinnert
    in de giftshop op de Eurospeedway aan de weinige gloriedagen die de klasse daar
    telde.

    Eurospeedway slachtoffer American Open Wheel politiek.
    De Duitse Bundesstaat Berlin Brandenburg heeft zich in de hoogtijdagen van de CART-series behoorlijk in laten palmen. De Lausitzring moest het paradepaardje van de Europese regio worden en de F1 in populariteit overtreffen. Slechts weinigen konden bij de allereerste Champcarwedstrijd in 2001 vermoeden, dat de “Ovalhype” in Europa dankzij het incapabele CART-management slechts een kort leven beschoren zou zijn. Hoewel het ovalracen met eenzitters veel spektakel en een puur gevoel van snelheid geven, lopen de Europeanen er helaas niet warm voor. De laatste Champcar-wedstrijd op de Eurospeedway in 2003 was een onovertroffen spektakel wat bij velen nog in het geheugen gegrifd staat. Ook enkele F3 ovalraces waren sensationeel maar toen de Brit Joey Foster in 2006 crashte en zwaar rugletsel opliep, keerde deze klasse ook niet meer op de oval terug. Daarbij moet aangetekend worden dat de F3’s absoluut niet voor dergelijke circuits gebouwd zijn. Met de Foster-crash kroop men op de Eurospeedway door het oog van de naald.

    eurospeedway
    Amerika of Europa? De tribunes in Europa zijn in tegenstelling tot de VS nooit
    uitverkocht

    Turn 1 en Turn 2 liggen er troosteloos bij. Wie de eerste bocht mist kan een stukje op de oval spelen, maar snel rijden is er niet bij, want je wordt direct door slalomachtige bandenstapels afgeremd. Achter de tribunes herinneren door de zon verschoten plakaten aan de deelnemers van de allereerste Champcarwedstrijd in 2001. Hoewel de Eurospeedway een indrukwekkende faciliteit is waarvan je als toeschouwer op de bovenste tribunes het gehele circuit kunt overzien en waarbij je nog eens extra van het echoënde motorengeluid kunt genieten is de accommodatie door het ontbreken van een Indycarwedstrijd enigszins achterhaald.



    oval_effect
    De Safer Wall ontbreekt bij het opkomen rechte stuk. Waarom eigenlijk?

    Safer Wall
    Tijdens de FIA Superkartwedstrijd deed zich een gigantische startcrash voor waarbij enkele deelnemers per ambulance en per traumahelikopter moesten worden afgevoerd. In Amerika zijn alle circuits die over een “Eurospeedway”-configuratie beschikken inmiddels van de z.g. “Softer Wall” voorzien. Het werkt bevreemding dat juist deze extra veiligheidsfactor op de Eurospeedway ontbreekt. Ook bij het ingaan van Turn 1 en het uitkomen Turn 2 ontbreken de in de USA voor ovals verplichte veiligheidsvoorzieningen. De oval mag dan niet gebruikt worden, maar een klap tussen of tegen het beton kan nog steeds fatale gevolgen hebben en het einde van de Eurospeedway inluiden. Volgens het jaarverslag 2007 behoort het circuit tot één van de levensaders in de omgeving, die één van de hoogste werkeloosheidscijfers in Duitsland kent evenals een leegloop van de bevolking met meer dan 23%. Zonder financiële bijdrages werd het prestigeproject Eurospeedway destijds door het oude Champcarmanagement ondersteund. Twee races in 2001 en 2003 moesten het ovalracen met Formule-auto’s een Europese injectie geven.

    paffett
    De verkeerde auto's op het verkeerde circuit? Ook hier geen Safer Wall

    Na een adembenemende Champcarwedstrijd in 2003 verstomden de Amerikaanse motoren voorgoed. Turn 1 en 2 van de oval worden niet meer gebruikt. Volgens een Duitse collega lijden de tribunes in Turn 2 door wateroverlast zelfs aan betonrot en mogen door de lokale autoriteiten niet meer voor het publiek worden opengesteld. Turn 1 em Turn 2 van de oval zijn nu niet meer dan een monument dat herinnert aan de Zanardi-crash en de adembenemende snelheden die er behaald werden. De Amerikanen hebben er geen behoefte meer aan om naar Europa te komen. De sport was even rot als de betonrot. Wat blijft is een fraaie faciliteit, wat rest zijn de herinneringen. Eigenlijk zijn die Amerikanen wel iets aan Europa verschuldigd, maar dit zal de eerste tientallen jaren een utopie blijven. Evenals het ovalracen.

    safety_team
    Een Amerikaanse souvenier uit 2001 van het Simple Green Safety Team

    25-05-2008 om 23:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Doornbos goes Superleague Formula
    Robert Doornbos

    Robert Doornbos a.k.a. 'Bobby D' gaat dit seizoen deelnemen in de Superleague Formula. De Red Bull F1 testpiloot en Champ Car race winnaar werd door AC Milaan vastgelegd om met hun 750pk krachtige bolide te strijden voor de titel. De auto van AC Milaan wordt gerund door Scuderia Playteam, vorig jaar nog actief in de FIA-GT.

    "Ik ben zo blij dat ik een deal heb kunnen sluiten met AC Milaan en Scuderia Playteam," vertelt Doornbos. "Ik was altijd al een grote fan van AC Milaan en mijn tante was vroeger de physio van Marco van Basten, Franck Rijkaard en Ruud Gullit. Deze spelers hebben de ploeg al wel verlaten, maar mijn beste vriend Clarence Seedorf speelt nu voor de Italiaanse ploeg."

    Robert Doornbos

    "Doordat ik in de F1 voor Minardi reed heb ik redelijk goede contacten met Scuderia Playteam, aangezien de zoon van Giancarlo Minardi nu eigenaar is van het team. Mijn eerste ingenieur in de autosport, Gabriele Tredozi, is nu technisch directeur van het team; het is een kleine wereld. Ook het feit dat ik vloeiend Italiaans spreek maakt het allemaal nog handiger."

    De eerste test van Doornbos in de Superleague Formula met een V12 motor is op het Monteblanco circuit in de buurt van Sevilla op 9-10-11 juli.

    21-05-2008 om 20:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goossens scoort derde opeenvolgende podiumpositie
    LAGUNA SECA - Marc Goossens en Jim Matthews scoorden afgelopen weekend een 'hattrick', het duo slaagde er voor de derde opeenvolgende keer in om op het podium te staan. De wedstrijd werd gewonnen door Dalziel/Zogaib, de leiders in de tussenstand Rojas/Pruett werden derde. Door de tweede plaats van Goossens/Matthews kunnen zij nu de kloof dichten naar 19 punten met de Chip Ganassi #1, met nog negen races te gaan.

    Jim Matthews kwalificeerde de auto als veertiende. "Ik had geen vrije baan tijdens de kwalificatie, en de veertiende tijd was minder dan ik wou. Ik nam de start van de wedstrijd en kon wat plaatsen winnen voor ik het stuur aan Marc (Goossens) overliet," aldus Matthews.

    foto GRAND AM/www.grand-am.com

    Marc Goossens nam vervolgens het stuur over van de Amerikaan en reed zich wederom een weg naar de top. Goossens kreeg het eerst aan de stok met de leider in de tussenstand, de Chip Ganassi Lexus Riley #1, alvorens hij in een duel met de SAMAX Motorsport bolide verwikkeld raakte. Goossens finishte op 1.5 seconden van de winnaar.

    "Daar doen we het voor, close racing is waar het om draait," vertelt een tevreden Marc Goossens. "We hebben allebei heel hard gereden en ons uiterste best gedaan om de zege te pakken. We moeten gewoon proberen om elke wedstrijd op het podium te finishen en zoveel mogelijk punten te pakken," aldus The Goose.

    21-05-2008 om 20:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blunder team bij pitstop kost Hezemans podium in Monza
    MONZA - Het zat voor Mike Hezemans niet mee tijdens de tweede FIA GT-race van het seizoen. Op het F1 circuit van Monza werd het team van de 38-jarige Eindhovenaar tijdens de kwalificatie geëlimineerd toen Anthony Kumpen van de baan schoot en de Corvette van Hezemans meenam. Vervolgens zorgde een blunder van het team bij een pitstop in de eindfase van de race voor veel tijdverlies en een terugval naar de vierde positie.

    Mike Hezemans pechvol

    ”Bij het tijdrijden waren we heel unlucky”, zei Hezemans. “Omdat Kumpen spinde en ons van de weg ramde, konden we geen tijd zetten en stonden we achteraan.”

    Vanaf de allerlaatste startplaats begonnen Hezemans en zijn teamgenoot Fabrizio Gollin aan een ware inhaalrace. Die leek in eerste instantie te slagen. De equipe denderde met rasse schreden
    naar voren. Hezemans kwam terug tot de tweede plaats toen het tijdens de pitstop helemaal misging.

    “De uitslag is niet in verhouding”, sprak een teleurgestelde Hezemans na afloop. “Met nog 22 minuten te gaan, lagen we 17 seconden achter Maassen/Bouchut en we waren absoluut de snelste. Bij een tankstop ging het mis. De brandstofkraan was niet helemaal opengezet, waardoor we met een tekort aan brandstof de pitstraat verlieten. Een grote blunder van het team.”

    “Dit is heel jammer. We hebben snelheid en we reden zonder problemen. Normaal gesproken hadden we kunnen winnen. Nu moet dat maar in Adria, waar de volgende race wordt gehouden.”

    21-05-2008 om 20:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw: Subaru Impreza World Rally Car 2008
    Nieuwe Subaru Impreza WRC2008 beleeft vervroegd debuut in Griekenland

    Bij de Rally van Griekenland laat Subaru de nieuwe Subaru Impreza WRC2008 debuteren. Op woensdag 28 mei, voorafgaand aan de rally, wordt de auto door Subaru officieel gepresenteerd in Griekenland, waarbij ook de nieuwe kleurstelling wordt onthuld, met natuurlijk het traditionele blauw als hoofdkleur.

    Subaru Impreza WRC 2008

    De nieuwe World Rally Car is gebaseerd op de nieuwste straatversie van de Subaru Impreza die in juni 2008 werd gepresenteerd. De auto is op vele punten gewijzigd ten opzichte van de eerdere WRC, waarbij het radicaal vernieuwde meteen opvalt. Van de klassieke sedan-vorm is de overstap gemaakt naar een hatchback.

    Subaru Impreza WRC 2008

    David Richards, de teammanager van het Subaru World Rally Team over de nieuwe auto: "We zijn erg verheugd de nieuwe Impreza WRC2008 vervroegd te kunnen introduceren. Het laat de enorme toewijding van de mensen achter de schermen bij Prodrive in Groot Brittanië en STI in Japan zien. Zoals de Impreza straatauto een nieuwe era voor Subaru representeert doet de WRC2008 dat voor iedereen bij het Subaru World Rally Team en ik heb er alle vertrouwen in dat we in Griekenland competitief zullen zijn."

    "Het is altijd de bedoeling van het Subaru World Rally Team geweest om de WRC2008 pas te introduceren als uit de testen zou blijken dat de auto goede resultaten had behaald. Door met de nieuwe Impreza eerder dan gepland in Griekenland te starten is Subaru er van overtuigd dat ze een erg competitieve tweede helft van het seizoen kunnen beleven. Met de WRC2008 hoopt het Subaru World Rally Team Petter Solberg en Chris Atkinson de kans te geven om in 2008 te winnen."

    21-05-2008 om 20:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gwendolyn Hertzberger maakt GT-debuut tijdens 24 uur van Zolder
    LISSE, 20 MEI 2008 – In tegenstelling tot eerdere berichtgeving gaat het Dutch Supercar Challenge-debuut van Gwendolyn Hertzberger op Spa-Francorchamps niet door. De snelle dame uit de Bollenstreek stond ingeschreven als dertiende op de reservelijst voor deze race in de Belgische Ardennen, maar door de overweldigde belangstelling is het maximale aantal deelnemers bereikt. Hertzbergers debuut wordt nu verschoven naar 27 augustus, waar ze in de oranje Marcos Mantis van teameigenaar Bert Moritz zal plaatsnemen voor de 24-uursrace van Zolder. Op 5 oktober zal ze met deze wagen uitkomen in de DSC-races tijdens het A1 GP weekend op Zandvoort.

    Gwendolyn Hertzberger komt tijdens de 24 uursrace van Zolder in actie met deze oranje Marcos Mantis

    In de afgelopen twee jaar kwam Hertzberger uit in de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. In de voorbij winterperiode zat de inwoonster uit Lisse bepaald niet stil en testte ze veelvuldig in de International Formula Master bij het team van Fàma. Het was een succesvolle samenwerking waarbij haar management keihard werkte aan een mogelijke overstap naar deze ijzersterke competitie. Door de hoge budgetten werd echter besloten van het avontuur af te zien. Het jaar 2008 wordt dan ook gezien als een tussenjaar voor het volgende raceseizoen.

    Om ritme op te doen en aan de reflexen te kunnen blijven werken, zal Hertzberger in het weekend van 27 tot en met 31 augustus een eerste overstap van formulewagens naar toerwagens maken tijdens de 24-uursrace van Zolder. Na afgelopen week een eerste test bij Moritz Racing op het circuit van Zolder (België) succesvol te hebben afgerond, zijn Bert Moritz en Gwendolyn Hertzberger beiden enorm enthousiast en hoopvol gestemd over hun kersverse samenwerking. Deze uitputtingsslag voor mens en machine markeert tevens de eerste endurancerace uit Hertzbergers nog prille autosportcarrière.

    GWENDOLYN HERTZBERGER: “Jammer dat de race op Spa niet doorgaat. Ik had me bijzonder op mijn debuut in de Marcos Mantis verheugd, maar er waren teveel deelnemers die zich voor deze race hebben ingeschreven. Wellicht dat ik wel een stint kan rijden, maar dat moeten we nog nader bestuderen. De kennismaking en test met Moritz Racing in de afgelopen week verliep uitstekend. Ik pakte de aanwijzingen van Bert Moritz goed op en wist snelle tijden neer te zetten. De Marcos Mantis mag zich met recht een ‘supercar’ noemen! Ik zal mijn uiterste best doen om samen met Bert maximaal te scoren!”

    BERT MORITZ: “Ik ben erg blij dat Gwendolyn ons team komt versterken. Ze heeft tijdens de testdag op Zolder een goede indruk op ons gemaakt en pakte het bovendien allemaal snel op. Als Gwendolyn goed wordt begeleidt dan kan ze het nog ver schoppen in de autosport want ze heeft veel talent. Het is vervelend dat ze voor de race op Spa als dertiende op de reservelijst stond, waardoor haar deelname is daarmee komen te vervallen. Het zegt in ieder geval genoeg dat de Dutch Supercar Challenge bij uitstek de populairste Europese toerwagenklasse is. We gaan onderzoeken of ze wellicht toch een stint of een deel kan meerijden op Spa, want het circuit is op haar lijf geschreven. Ook rijdt ze bij ons de 24-uursrace van Zolder en de DSC races in het A1 GP-weekend.”

    21-05-2008 om 20:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel regen verwacht tijdens GP van Monaco
    Een week na de regensimulaties op het Paul Ricard HTTT Circuit lijken de F1-teams zich op te kunnen maken voor een nat weekendje Monaco. De bijzondere race door de straten van het kleine prinsdom is normaliter al uitdagend vanwege de zeer smalle wegen, en sinds het verbod op traction control wordt het zo mogelijk nog lastiger voor de coureurs. Volgens de voorspellingen komt daar dit jaar nog een extra uitdaging bij, namelijk: regen.

    Houden we het droog in Monaco?

    De temperaturen liggen gedurende het gehele weekend rond de 20 graden, maar er zit veel regen in de lucht. De dag met de grootste kans op droog weer is ironisch genoeg de vrijdag, de enige dag dat er niet gereden wordt. Voor donderdag wordt regen verwacht, echter is nog niet duidelijk of dit in de middag of in de avond uit de hemel zal neerdalen. Zaterdag heeft 60% kans op regen, dus de kans is groot dat er tijdens de derde training of de kwalificatie een bui valt. Zondag bestaat de kans dat er tijdens de race een bui valt, maar de voorspellingen zeggen dat het vooral in de ochtend nat wordt. Deze voorspellingen doen denken aan Monaco 1996, waarbij slechts drie coureurs de finish zagen in een zeer natte race. Of dat doemscenario zal ontstaan....

    20-05-2008 om 18:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicky Pastorelli: "Natuurlijk is het een bonus"
    Tooele - Nicky Pastorelli, oud Jordan F1 tester, heeft een goed eerste race weekend achter de rug in de American Le Mans Series (ALMS). Het team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de Braziliaanse coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten durende race de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige negende plaats in de GT2 klasse.

    Pastorelli in de RSR Porsche

    Afgelopen weekend reed de serie de vierde ronde in het ALMS kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Voor Nicky en zijn teamgenoten de eerste keer dat zij aan de start verschenen van een race in ALMS.

    "Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah. Nicky zette de snelste race ronde van de #18 auto neer in ronde 44 op 1:51.446.

    De jonge line-up en het team van de #18 Porsche heeft het weekend formidabel werk afgeleverd met deze nieuwe auto. Voor VICI Racing was dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan de start verschenen. Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de race op zondagmiddag hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te boeken in het mooie landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er zijn wat hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter en uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om te rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we hier racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.

    De race
    Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de grid de Grand Prix van Utah te starten op de zonnige zondagmiddag in Tooele. Ruben had een zeer goede start en reed onmiddellijk de top tien binnen. Na 28 rondes, een uur later, bracht hij de #18 Porsche binnen en nam Nicky het van hem over. Als gevolg van de niet goed werkende snelheidsbegrenzer, werd er te hard gereden in de pitstraat tijdens de stop en rijderswisseling. Het team kreeg te kampen met een tijdstraf, waardoor gelijk alle kans op een eventueel hogere notering was verkeken.

    Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2 veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.

    Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te rijden en hij bracht de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing binnen op de negende plaats van het GT2 veld.

    "Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig om een team op te bouwen wat competitief mee kan doen in het kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky. "Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk de eerste keer dat hij op internationaal hoog professioneel niveau heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".

    De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.

    20-05-2008 om 18:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SRT behaalt prachtige zege in FIA GT-kampioenschap in Monza
    MONZA - Het SRT-duo Christophe Bouchut en Xavier Maassen heeft op de Italiaanse omloop van Monza de tweede race van het FIA GT-kampioenschap gewonnen. SRT maakte enkele weken geleden zijn debuut in de FIA GT met een vierde plaats en neemt met deze zege meteen ook de leiding in het kampioenschap. Op zaterdag had Christophe Bouchut de Corvette C6.R van het Belgische team al voor de tweede opeenvolgende maal op de eerste rij van de startgrid geplaatst.
    “Het spreekt voor zich dat dit een bijzonder dag voor het team is”, glunderde Patrick Selleslagh na de race. “Wij wisten dat we hier goed zouden zijn, maar een zege in het FIA GT-kampioenschap is toch wel iets bijzonder.”


    Traditiegetrouw starten de FIA-meetings voor de rijders en teams met twee vrije oefensessies van 80 minuten, die met het oog op de race zelf zeer belangrijk zijn. “We zoeken dan inderdaad de goede afstelling en rijden een maximum aan kilometers. Maar hier in Monza startte de eerste vrije sessie voor iedereen vrij laat”, legt Xavier Maassen uit. “Het weer was dermate slecht dat het geen enkele zin had om risico’s te nemen.”

    SRT reed uiteindelijk naar een derde plek met de wetenschap dat de wagen een goed balans had. Christophe Bouchut reed tijdens de kwalificaties vervolgens naar een hele sterke tweede plek, de tweede opeenvolgende keer na Silverstone.
    Christophe Bouchut: “Dit is het bewijs dat we bij de les zijn, maar toch hangt een goed resultaat soms aan een zijden draadje. We waren niet op de hoogte van de conditie van de omloop achteraan (Lesmo) en het was er levensgevaarlijk. Sommige rijders lieten zich verrassen door een natte plek en ik ben er op een haar na aan ontsnapt.”

    De start verliep voor het Corvette-duo heel goed en Christophe Bouchut handhaafde zich in tweede stelling alvorens het stuur aan Xavier Maassen over te geven. Maassen reed eveneens een sterke stint en had bij de tweede verplichte rijderwissel, als leider in de race, een voorsprong van goed 15 seconden op zijn dichtste belager.

    “De strategie van SRT was bijzonder goed, want de tijdswinst die we maakten, was grotendeels een gevolg van de strakke en goed geplande pistop”, vertelde Christophe Bouchut na de race. “SRT acteert misschien nog niet lang op internationaal niveau, maar hun ervaring in diverse nationale kampioenschappen is toch wel van tel. Ik kan niet anders dan hen feliciteren met het geleverde werk.”


    Bouchut nam tijdens het laatste kwart van de race weer het stuur over en consolideerde in Corvette C6.R de voorsprong. Na twee uur kwam hij dan als winnaar over de finishlijn.

    “Ik kan eigenlijk weinig aan dit alles toevoegen”, sprak teameigenaar Patrick Selleslagh. “Er rest mij niets anders dan heel het team, de medewerkers, de partners, Michelin en mijn rijders te bedanken voor wat toch wel een bijzondere dag is.”

    Christophe Bouchut en Xavier Maassen gaan nu als leiders naar de derde race van het seizoen, op zaterdagavond 21 juni in Adria, Italië.

    KWALIFICATIE

    1. Lichtner-Hoyer/Müller Jet Alliance Corvette C6.R 1:49.258 GT1
    2. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 1:49.555 GT1
    3. Negrao/Ramos Vitaphone Maserati MC12 1.49.737 GT1
    ...

    RACE

    1. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 66 ronden
    2. Negrao/Ramos Vitaphone Maserati MC12 + 24.552
    3. Simonsen/Peter Aston Martin DBR9 + 52.567
    …

    20-05-2008 om 18:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pole positie en overwinning voor de Gillet Vertigo in Monza
    Monza - Belgian Racing heeft zijn eerste race van het seizoen gewonnen. Na twee podium plaatsen in de BelgianGT, heeft het Belgische team de overwinning kunnen behalen in de G2 klasse van het FIA GT kampioenschap.

    RenaudKuppens: “Vanaf de eerste rondjes waren wij sneller dan de twee Moslers, zowel in de regen als op een droge piste. Ik wil graag Pirelli bedanken voor de goede service en banden.”

    null

    De Gillet Vertigo.5 met Maserati motor starten de race uit 21ste positie, juist voor een Saleen met twee andere Belgen, Greg Franchi en Vincent Vosse.

    Bas Leinders: ”Dankzij onze nieuwe Maserati motor hebben wij heel wat auto’s achter ons kunnen houden in de officiële trainingen. Na een groot gat te hebben geslagen met onze belangrijkste concurrenten in de race hebben wij het tempo laten zakken en de wedstrijd gecontroleerd.”

    Leuk om mee te nemen, een Belgisch team heeft gewonnen zowel in de GT1, GT2, G2 als GT4 klasse, wie durft nog zeggen dat België een klein landje is…

    Volgende race in Adria(Italië), 21 Juni 2008

    20-05-2008 om 18:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.No guts no glory
    Een lekke band verhinderde dat Tim Buijs dit weekend op de Eurospeedway Lausitz (Duitsland) zijn opmars in de openingsronde van de Porsche Carrera Cup race niet kon voortzetten. Niet alleen de Nijmegenaar had de nodige pech te verduren, ook zijn teamgenoot Mike Verschuur, die betrokken was bij een crash, moest in de openingsronde opgeven. Veel tijd om terug te blikken heeft Buijs echter niet. Na de Mobil 1 Porsche Supercup volgende week tijdens de F1 GP op het stratencircuit van Monaco en een aansluitende test op Magny-Cours, hoopt de 22-jarige coureur dit jaar ook meerdere malen voor het Duitse team uit Nimburg in de Porsche Carrera Cup uit te komen.

    Full speed op Lausitzring

    Doordat de Duitse rijder Pascal Kochem door Eichin Racing werd ontslagen, werd Buijs gepolst om dit raceweekend voor dit Duitse team uit te komen. No guts no glory. De Nederlander bedacht zich geen moment en reisde af naar het 3.442 kilometer lange circuit dat gelegen is nabij Berlijn. Op vrijdag leerde de rookie voor de eerste keer de baan kennen en zocht naar een afstelling voor de rest van het weekend. Met een tijd van 1:29.394 eindigde hij op P29. In de tweede training van dertig minuten wist hij zijn tijd aanzienlijk te verbeteren en zette hij de 25e tijd op de chrono’s. Voor de kwalificatie van zaterdag had Buijs de afstelling van de wagen helemaal omgegooid. Met de eerste set banden koos de rijder met startnummer 16 het asfalt. Hij probeerde een snelle tijd neer te zetten, maar wist de piek van de banden niet optimaal te benutten. In de resterende sessie kwam Buijs niet meer aan de snelle tijden, zodat hij genoegen moest nemen met plaats 23.

    Tim Buys op de kombaan

    Ondanks dat het had geregend, begon Buijs met slicks aan de race van zondag. Bij de start van de race kwam Buijs bijzonder goed uit de startblokken en wist maar liefst zeven rijders te passeren. Buijs probeerde de eerste ronde goed door te komen, totdat hij in bocht 5 schuin op zijn linker achterwiel werd getikt. Twee bochten later spinde Carl-Olov Carlsson en bleef met zijn Porsche midden op de baan staan. Buijs wist de Zweedse rijder van ARAXA Racing ternauwernood via het gras te ontwijken, terwijl Mike Verschuur vol in de auto belandde. Weer twee bochten later klapte alsnog zijn linker achterband, waardoor Buijs achterstevoren in het gras terecht kwam. De Nederlander in Duitse dienst kon helaas niet meer wegkomen, waardoor de student (Business Studies) de race voortijdig moest beëindigen.

    TIM BUIJS: “Ondanks een mindere kwalificatie, kwam ik vandaag uitstekend uit de startblokken. Ik pakte zeven rijders en had de mogelijkheid om snel verder naar voren te komen. Ik had alleen de pech dat iemand tegen mijn achterwiel reed, waardoor mijn band niet veel later ontplofte. Door de grote hoeveelheid uitvallers en de vele ‘drive-through-penalties’ die later zijn uitgedeeld, had ik makkelijk in de punten kunnen finishen. Ik bereid me nu weer voor op de race in Monaco. Het zal een lastige klus worden, want ook bij een goede kwalificatie, zal ik vijf plaatsen worden teruggezet, als straf voor een vermeende overtreding in de race van Istanbul. Ik hoop mijn auto in ieder geval heel te houden, want daarna gaan we meteen door naar Magny-Cours voor een officiële test. Tenslotte ben ik door het team van Eichin Racing gevraagd om meerdere races voor ze te gaan rijden. In de komende periode kijken we wat de mogelijkheden hiervoor zijn.”

    20-05-2008 om 18:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knappe inhaalrace levert drie WK punten op voor Kumpen/Longin
    Bert Longin en Anthony Kumpen zijn in de tweede wedstrijd van het FIA GT kampioenschap te Monza op de zesde plaats geëindigd en dat na een knappe inhaalrace. Deze mooie prestatie levert de rijders van PK Carsport de eerste WK punten van het seizoen op.

    Het weekend begon niet te best en tijdens de kwalificaties werd een triest dieptepunt bereikt. “Anthony spinde op een plaats waar er toen al zeker zeven rijders gespind waren”, aldus Bert Longin. “Jammer genoeg raakte hij een andere deelnemer, de kwalificaties zaten er meteen op. We helemaal achteraan starten.”


    Geen goede uitgangspositie en helemaal geen makkelijke opdracht voor de PK Carsport rijders. Anthony Kumpen nam de start. “Ik kon snel een aantal plaatsen goedmaken maar verloor in het verkeer toch wat kostbare tijd. De wagen was goed, de banden werkten prima. Vooraf hadden we afgesproken om zolang als mogelijk op de baan te blijven. Ik reed 52 minuten en op het moment dat ik binnenkwam reed ik in vierde stelling. Nogal wat rijders hadden al gepit, als je de stand opmaakte met iedereen die gepit zou hebben dan stonden we rond de zevende plaats.”

    In de pits volgde Bert Longin Anthony met argusogen. “Ik zag hem rijden en het was een hele ommekeer vergeleken met wat we op zaterdag hadden meegemaakt. De wagen deed het uitstekend, dat gaf mij een enorme boost van vertrouwen. Na de snelle pitstop van het team ging ik de baan op. Net als Anthony werkte ik ook een lange stint af. Ik moet zo’n vijftig minuten gereden hebben alvorens binnen te komen.”

    Wat restte was een korte rijbeurt voor Anthony Kumpen. “Ik ging als zesde terug de baan op en behield mijn positie. Niet slecht als je weekend zo dramatisch begint als het onze op zaterdag. De weersomstandigheden zaten niet mee maar het is vooral het gebrek aan kennis om de wagen in zo’n omstandigheden goed af te stellen. Dat is iets wat je moet leren. We gokten dat het zou regenen en opteerden dus voor een regenafstelling. Uiteindelijk bleef het de hele dag droog. De wagen was dus niet optimaal afgesteld en dan thuiskomen met een zesde plaats, wetende dat je haast iedereen hebt moeten inhalen, dan mag je zeker tevreden zijn. Ik wil ook de jongens van SRT proficiat wensen met hun prachtige overwinning. Dat is goed voor de Belgische autosport!”

    “Het hele team, wij als rijders en zeker Pirelli als bandenleverancier hebben hard en goed gewerkt”, puft Bert Longin nog na. “De banden waren goed, de rijders in vorm. Het enige wat nu nog ontbreekt is de topsnelheid. Als je de wedstrijdstatistieken bekijkt dan zal je merken dat we op vlak van topsnelheid nergens bij de top 10 zijn. We weten dus wat ons te doen staat.”

    20-05-2008 om 18:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen en uitvalbeurt verpesten weekend Menten
    Geen traditionele Italiaanse zon maar wel een 34 wagens tellend startveld; dat waren de hoofdingrediënten voor de tweede wedstrijd van het seizoen in het FIA GT-kampioenschap. Op het legendarische Autodromo di Monza, in de buurt van Milaan, hadden de teams haar tenten opgeslagen. Het hogesnelheidscircuit staat elk jaar garant voor een opwindende race en dat was ook dit jaar niet anders. Voor Nederlander Jos Menten eindigde het Italiaanse avontuur echter al na zeven ronden met een opgave...

    De vrije trainingen begonnen niet bepaald veelbelovend voor de coureur uit Haelen en het iPOS Racing team. Slechte weersomstandigheden maakten het de rijders erg moeilijk: Jos Menten: "De wagen was niet helemaal klaar en daarom hebben we maar een handvol rondjes kunnen trainen. We weten nu al dat de versnellingsbakverhoudingen te kort zijn. Of het nu nat blijft of morgen opdroogt, vooraan zullen we er niet bij zijn. Het snelheidsverschil op het einde van het rechte stuk is veel te groot", aldus de Nederlander. Menten en zijn Italiaanse teamgenoot Andrea Piccini eindigden de eerste vrije training op de 30ste plaats.



    Ook de pré-kwalificatie bood niet veel soelaas: "Gezien de sterke concurrentie mogen we een puntenfinish vergeten. Enkel wanneer het noodlot toeslaat, maken we aanspraak op een puntje. Zelfs in de regen bedraagt de afstand tot de concurrentie een dikke twee seconden. Dat kan je op de baan niet goedmaken. We moeten eerlijk zijn. Deze Saleen is niet het beste strijdwapen, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Ook de andere Saleen-teams hebben het erg moeilijk", zo zegt Menten, die de sessie als 21ste afsluit.

    Alsof de duivel ermee speelde waren het gedurende de kwalificaties exact dezelfde weersomstandigheden als tijdens de vorige race in Silverstone. De G2- en GT2-wagens konden genieten van een redelijk droge baan, alvorens de hemelsluizen opengingen. De GT1-runners verloren veel tijd op het natte circuit. Andrea Piccini kwam niet verder dan de 25ste tijd, goed voor een plekje op de dertiende rij.

    Ook op zondagmorgen viel de regen met bakken uit de hemel, waardoor de teamleiding bij iPOS Racing besloot om de Saleen S7-R op stal te houden: "Het team verkiest om geen risico’s te nemen en daar houden we ons aan. Hopelijk wordt het straks een beetje droger, want dit is geen pretje…"

    Menten's gebeden werden verhoord, want een uur voor de start van de wedstrijd hield het op met regenen. Het was Andrea Piccini die om 13u15 van start ging, maar ver kwam de Italiaan niet. Na zeven ronden stopte thuisrijder Piccini voor de box van iPOS Racing met motorproblemen. Zo eindigde voor Jos Menten een teleurstellend weekend zonder een meter wedstrijd. De bolide met het magische startnummer 13 heeft de 27-jarige Limburger geen geluk gebracht: "De temperatuur in de motor bleef oplopen. We weten nog niet wat er juist scheelde, maar het had geen zin om door te rijden. Nu ga ik mij in alle rust voorbereiden op de 24 Hours of Le Mans. Dat moet het hoogtepunt van mijn seizoen worden." Aldus de teleurgestelde Menten.

    20-05-2008 om 18:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvrijwillige crash Mike Verschuur: "Hij pakte mijn auto nog net"
    KLETTWITZ - Opnieuw had Mike Verschuur een uitstekende start in de race om de Porsche Carrera Cup. De vierde wedstrijd van het seizoen op de 3,478 kilometer lange EuroSpeedway Lausitz was voor de Nijmeegse autocoureur echter al in de eerste ronde beëindigd. Verschuurs auto werd meegenomen nadat een andere rijder voor hem, de Zweed Carl-Olov Carlsson, in de rondte ging. "Ik zag hoe zijn auto terug op de baan kwam en hoopte hem nog te kunnen ontwijken, maar hij pakte mijn auto nog net", vertelde de onfortuinlijke Verschuur. Zijn Porsche 911 GT3 Cup werd aan de voorkant zwaar beschadigd, waardoor aan verder rijden niet meer te denken viel.

    Kortstondig optreden Mike Verschuur

    Voor Mike Verschuur waren de beide vrije trainingssessies op vrijdag de eerste kennismaking met het complex, zo'n 130 kilometer ten zuiden van Berlijn. "De meeste andere teams hebben hier vorige week al een keer getest. Wij niet, en je merkt dan meteen dat je met een bepaalde achterstand aan het weekend begint", aldus Verschuur. "De meeste anderen hebben al aan de afstelling kunnen werken en hebben in ieder geval een basis waarmee ze starten, wij moesten helemaal vanaf nul beginnen. Maar natuurlijk doen we allemaal ons best om er een goed resultaat uit te halen." Over het circuit, dat deels de rechte stukken van de zogeheten 'tri-oval' omvat en voor de rest over een bochtig parcours op het middenterrein voert, is Verschuur niet heel erg enthousiast. "Natuurlijk is het mooi om een stuk over de oval te rijden, langs de enorme hoofdtribune, maar voor de rest zijn het allemaal korte bochtjes, vlak achter elkaar, er zit weinig uitdagends in."

    In de kwalificatietraining kwam Verschuur niet verder dan de 18e plaats en dat was zeker minder dan waarop hij gerekend had. "Qua tijd is het niet slecht, want ik zit slechts 0,75 seconde van de snelste tijd af, maar je merkt dat de rijders steeds dichter bij elkaar zitten, en dan maakt een verschil van één tiende al snel vier, vijf plaatsen uit. Tijdens mijn snelste ronde ging er iemand direct voor me van het gas af, waardoor ik ongeveer een tiende verloor. Maar ik ben doorgaans toch beter in de race dan in de kwalificatie, dus hopelijk kan ik morgen verder naar voren rijden."

    Dat deed Verschuur inderdaad op de eerste meters na de start. "Mijn start was opnieuw super, ik kon al direct een aantalplaatsen goedmaken", vertelde hij na afloop. Al in de eerste ronde ging het echter mis: op de baan, die in de vroege ochtenduren nog enigszins vochtig was en die bovendien extra glad geworden was door de olie van de Superkart-serie met tweetaktmotoren, die voor de Porsches in actie kwam, raakten diverse rijders de controle over hun auto kwijt. "Ook bij mij begon de auto te glijden, maar ik kon hem nog houden, totdat Carlsson mij meenam", meldde Verschuur. "Jammer, de auto is aan de voorkant flink kapot, maar voor de volgende race op de Norisring hebben we gelukkig wat meer tijd."

    20-05-2008 om 18:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs