LAGUNA SECA - Marc Goossens en Jim Matthews scoorden afgelopen weekend
een 'hattrick', het duo slaagde er voor de derde opeenvolgende keer in
om op het podium te staan. De wedstrijd werd gewonnen door
Dalziel/Zogaib, de leiders in de tussenstand Rojas/Pruett werden derde.
Door de tweede plaats van Goossens/Matthews kunnen zij nu de kloof
dichten naar 19 punten met de Chip Ganassi #1, met nog negen races te
gaan.
Jim Matthews kwalificeerde de auto als veertiende. "Ik had geen vrije
baan tijdens de kwalificatie, en de veertiende tijd was minder dan ik
wou. Ik nam de start van de wedstrijd en kon wat plaatsen winnen voor
ik het stuur aan Marc (Goossens) overliet," aldus Matthews.
Marc Goossens nam vervolgens het stuur over van de Amerikaan en reed
zich wederom een weg naar de top. Goossens kreeg het eerst aan de stok
met de leider in de tussenstand, de Chip Ganassi Lexus Riley #1,
alvorens hij in een duel met de SAMAX Motorsport bolide verwikkeld
raakte. Goossens finishte op 1.5 seconden van de winnaar.
"Daar doen we het voor, close racing is waar het om draait," vertelt
een tevreden Marc Goossens. "We hebben allebei heel hard gereden en ons
uiterste best gedaan om de zege te pakken. We moeten gewoon proberen om
elke wedstrijd op het podium te finishen en zoveel mogelijk punten te
pakken," aldus The Goose.
Blunder team bij pitstop kost Hezemans podium in Monza
MONZA - Het zat voor Mike Hezemans niet mee tijdens de tweede FIA
GT-race van het seizoen. Op het F1 circuit van Monza werd het team van
de 38-jarige Eindhovenaar tijdens de kwalificatie geëlimineerd
toen Anthony Kumpen van de baan schoot en de Corvette van Hezemans
meenam. Vervolgens zorgde een blunder van het team bij een pitstop in
de eindfase van de race voor veel tijdverlies en een terugval naar de
vierde positie.
Bij het tijdrijden waren we heel unlucky, zei Hezemans.
Omdat Kumpen spinde en ons van de weg ramde, konden we geen tijd
zetten en stonden we achteraan.
Vanaf de allerlaatste startplaats begonnen Hezemans en zijn teamgenoot
Fabrizio Gollin aan een ware inhaalrace. Die leek in eerste instantie
te slagen. De equipe denderde met rasse schreden
naar voren. Hezemans kwam terug tot de tweede plaats toen het tijdens de pitstop helemaal misging.
De uitslag is niet in verhouding, sprak een
teleurgestelde Hezemans na afloop. Met nog 22 minuten te gaan,
lagen we 17 seconden achter Maassen/Bouchut en we waren absoluut de
snelste. Bij een tankstop ging het mis. De brandstofkraan was niet
helemaal opengezet, waardoor we met een tekort aan brandstof de
pitstraat verlieten. Een grote blunder van het team.
Dit is heel jammer. We hebben snelheid en we reden zonder
problemen. Normaal gesproken hadden we kunnen winnen. Nu moet dat maar
in Adria, waar de volgende race wordt gehouden.
Nieuwe Subaru Impreza WRC2008 beleeft vervroegd debuut in Griekenland
Bij de Rally van Griekenland laat Subaru de nieuwe Subaru Impreza
WRC2008 debuteren. Op woensdag 28 mei, voorafgaand aan de rally, wordt
de auto door Subaru officieel gepresenteerd in Griekenland, waarbij ook
de nieuwe kleurstelling wordt onthuld, met natuurlijk het traditionele
blauw als hoofdkleur.
De nieuwe World Rally Car is gebaseerd op de nieuwste straatversie van
de Subaru Impreza die in juni 2008 werd gepresenteerd. De auto is op
vele punten gewijzigd ten opzichte van de eerdere WRC, waarbij het
radicaal vernieuwde meteen opvalt. Van de klassieke sedan-vorm is de
overstap gemaakt naar een hatchback.
David Richards, de teammanager van het Subaru World Rally Team over de
nieuwe auto: "We zijn erg verheugd de nieuwe Impreza WRC2008 vervroegd
te kunnen introduceren. Het laat de enorme toewijding van de mensen
achter de schermen bij Prodrive in Groot Brittanië en STI in Japan
zien. Zoals de Impreza straatauto een nieuwe era voor Subaru
representeert doet de WRC2008 dat voor iedereen bij het Subaru World
Rally Team en ik heb er alle vertrouwen in dat we in Griekenland
competitief zullen zijn."
"Het is altijd de bedoeling van het Subaru World Rally Team geweest om
de WRC2008 pas te introduceren als uit de testen zou blijken dat de
auto goede resultaten had behaald. Door met de nieuwe Impreza eerder
dan gepland in Griekenland te starten is Subaru er van overtuigd dat ze
een erg competitieve tweede helft van het seizoen kunnen beleven. Met
de WRC2008 hoopt het Subaru World Rally Team Petter Solberg en Chris
Atkinson de kans te geven om in 2008 te winnen."
Gwendolyn Hertzberger maakt GT-debuut tijdens 24 uur van Zolder
LISSE, 20 MEI 2008 In tegenstelling tot eerdere berichtgeving
gaat het Dutch Supercar Challenge-debuut van Gwendolyn Hertzberger op
Spa-Francorchamps niet door. De snelle dame uit de Bollenstreek stond
ingeschreven als dertiende op de reservelijst voor deze race in de
Belgische Ardennen, maar door de overweldigde belangstelling is het
maximale aantal deelnemers bereikt. Hertzbergers debuut wordt nu
verschoven naar 27 augustus, waar ze in de oranje Marcos Mantis van
teameigenaar Bert Moritz zal plaatsnemen voor de 24-uursrace van
Zolder. Op 5 oktober zal ze met deze wagen uitkomen in de DSC-races
tijdens het A1 GP weekend op Zandvoort.
In de afgelopen twee jaar kwam Hertzberger uit in de Northern European
Cup (NEC) Formule Renault 2.0. In de voorbij winterperiode zat de
inwoonster uit Lisse bepaald niet stil en testte ze veelvuldig in de
International Formula Master bij het team van Fàma. Het was een
succesvolle samenwerking waarbij haar management keihard werkte aan een
mogelijke overstap naar deze ijzersterke competitie. Door de hoge
budgetten werd echter besloten van het avontuur af te zien. Het jaar
2008 wordt dan ook gezien als een tussenjaar voor het volgende
raceseizoen.
Om ritme op te doen en aan de reflexen te kunnen blijven werken, zal
Hertzberger in het weekend van 27 tot en met 31 augustus een eerste
overstap van formulewagens naar toerwagens maken tijdens de 24-uursrace
van Zolder. Na afgelopen week een eerste test bij Moritz Racing op het
circuit van Zolder (België) succesvol te hebben afgerond, zijn
Bert Moritz en Gwendolyn Hertzberger beiden enorm enthousiast en
hoopvol gestemd over hun kersverse samenwerking. Deze uitputtingsslag
voor mens en machine markeert tevens de eerste endurancerace uit
Hertzbergers nog prille autosportcarrière.
GWENDOLYN HERTZBERGER: Jammer dat de race op Spa niet doorgaat.
Ik had me bijzonder op mijn debuut in de Marcos Mantis verheugd, maar
er waren teveel deelnemers die zich voor deze race hebben ingeschreven.
Wellicht dat ik wel een stint kan rijden, maar dat moeten we nog nader
bestuderen. De kennismaking en test met Moritz Racing in de afgelopen
week verliep uitstekend. Ik pakte de aanwijzingen van Bert Moritz goed
op en wist snelle tijden neer te zetten. De Marcos Mantis mag zich met
recht een supercar noemen! Ik zal mijn uiterste best doen
om samen met Bert maximaal te scoren!
BERT MORITZ: Ik ben erg blij dat Gwendolyn ons team komt
versterken. Ze heeft tijdens de testdag op Zolder een goede indruk op
ons gemaakt en pakte het bovendien allemaal snel op. Als Gwendolyn goed
wordt begeleidt dan kan ze het nog ver schoppen in de autosport want ze
heeft veel talent. Het is vervelend dat ze voor de race op Spa als
dertiende op de reservelijst stond, waardoor haar deelname is daarmee
komen te vervallen. Het zegt in ieder geval genoeg dat de Dutch
Supercar Challenge bij uitstek de populairste Europese toerwagenklasse
is. We gaan onderzoeken of ze wellicht toch een stint of een deel kan
meerijden op Spa, want het circuit is op haar lijf geschreven. Ook
rijdt ze bij ons de 24-uursrace van Zolder en de DSC races in het A1
GP-weekend.
Een week na de regensimulaties op het Paul Ricard HTTT Circuit lijken
de F1-teams zich op te kunnen maken voor een nat weekendje Monaco. De
bijzondere race door de straten van het kleine prinsdom is normaliter
al uitdagend vanwege de zeer smalle wegen, en sinds het verbod op
traction control wordt het zo mogelijk nog lastiger voor de coureurs.
Volgens de voorspellingen komt daar dit jaar nog een extra uitdaging
bij, namelijk: regen.
De temperaturen liggen gedurende het gehele weekend rond de 20 graden,
maar er zit veel regen in de lucht. De dag met de grootste kans op
droog weer is ironisch genoeg de vrijdag, de enige dag dat er niet
gereden wordt. Voor donderdag wordt regen verwacht, echter is nog niet
duidelijk of dit in de middag of in de avond uit de hemel zal
neerdalen. Zaterdag heeft 60% kans op regen, dus de kans is groot dat
er tijdens de derde training of de kwalificatie een bui valt. Zondag
bestaat de kans dat er tijdens de race een bui valt, maar de
voorspellingen zeggen dat het vooral in de ochtend nat wordt. Deze
voorspellingen doen denken aan Monaco 1996, waarbij slechts drie
coureurs de finish zagen in een zeer natte race. Of dat doemscenario
zal ontstaan....
Tooele - Nicky Pastorelli, oud Jordan F1 tester, heeft een goed eerste
race weekend achter de rug in de American Le Mans Series (ALMS). Het
team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de Braziliaanse
coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten durende race de
#18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige negende plaats
in de GT2 klasse.
Afgelopen weekend reed de serie de vierde ronde in het ALMS
kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Voor Nicky en
zijn teamgenoten de eerste keer dat zij aan de start verschenen van een
race in ALMS.
"Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel
dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet
er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de
verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah.
Nicky zette de snelste race ronde van de #18 auto neer in ronde 44 op
1:51.446.
De jonge line-up en het team van de #18 Porsche heeft het weekend
formidabel werk afgeleverd met deze nieuwe auto. Voor VICI Racing was
dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan de start verschenen.
Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de race op zondagmiddag
hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te boeken in het mooie
landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er zijn wat
hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter en
uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om te
rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we hier
racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.
De race
Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de
grid de Grand Prix van Utah te starten op de zonnige zondagmiddag in
Tooele. Ruben had een zeer goede start en reed onmiddellijk de top tien
binnen. Na 28 rondes, een uur later, bracht hij de #18 Porsche binnen
en nam Nicky het van hem over. Als gevolg van de niet goed werkende
snelheidsbegrenzer, werd er te hard gereden in de pitstraat tijdens de
stop en rijderswisseling. Het team kreeg te kampen met een tijdstraf,
waardoor gelijk alle kans op een eventueel hogere notering was verkeken.
Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur
presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2
veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer
Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.
Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet
zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de
laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak
en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te
rijden en hij bracht de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing binnen
op de negende plaats van het GT2 veld.
"Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen
de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het
aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car
series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is
het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel
snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig
om een team op te bouwen wat competitief mee kan doen in het
kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime
Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap
vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky.
"Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk
de eerste keer dat hij op internationaal hoog professioneel niveau
heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de
snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".
De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime
Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast
Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.
SRT behaalt prachtige zege in FIA GT-kampioenschap in Monza
MONZA - Het SRT-duo Christophe Bouchut en Xavier Maassen heeft op de
Italiaanse omloop van Monza de tweede race van het FIA GT-kampioenschap
gewonnen. SRT maakte enkele weken geleden zijn debuut in de FIA GT met
een vierde plaats en neemt met deze zege meteen ook de leiding in het
kampioenschap. Op zaterdag had Christophe Bouchut de Corvette C6.R van
het Belgische team al voor de tweede opeenvolgende maal op de eerste
rij van de startgrid geplaatst.
Het spreekt voor zich dat dit een bijzonder dag voor het team
is, glunderde Patrick Selleslagh na de race. Wij wisten
dat we hier goed zouden zijn, maar een zege in het FIA GT-kampioenschap
is toch wel iets bijzonder.
Traditiegetrouw starten de FIA-meetings voor de rijders en teams met
twee vrije oefensessies van 80 minuten, die met het oog op de race zelf
zeer belangrijk zijn. We zoeken dan inderdaad de goede
afstelling en rijden een maximum aan kilometers. Maar hier in Monza
startte de eerste vrije sessie voor iedereen vrij laat, legt
Xavier Maassen uit. Het weer was dermate slecht dat het geen
enkele zin had om risicos te nemen.
SRT reed uiteindelijk naar een derde plek met de wetenschap dat de
wagen een goed balans had. Christophe Bouchut reed tijdens de
kwalificaties vervolgens naar een hele sterke tweede plek, de tweede
opeenvolgende keer na Silverstone.
Christophe Bouchut: Dit is het bewijs dat we bij de les zijn,
maar toch hangt een goed resultaat soms aan een zijden draadje. We
waren niet op de hoogte van de conditie van de omloop achteraan (Lesmo)
en het was er levensgevaarlijk. Sommige rijders lieten zich verrassen
door een natte plek en ik ben er op een haar na aan ontsnapt.
De start verliep voor het Corvette-duo heel goed en Christophe Bouchut
handhaafde zich in tweede stelling alvorens het stuur aan Xavier
Maassen over te geven. Maassen reed eveneens een sterke stint en had
bij de tweede verplichte rijderwissel, als leider in de race, een
voorsprong van goed 15 seconden op zijn dichtste belager.
De strategie van SRT was bijzonder goed, want de tijdswinst die
we maakten, was grotendeels een gevolg van de strakke en goed geplande
pistop, vertelde Christophe Bouchut na de race. SRT
acteert misschien nog niet lang op internationaal niveau, maar hun
ervaring in diverse nationale kampioenschappen is toch wel van tel. Ik
kan niet anders dan hen feliciteren met het geleverde werk.
Bouchut nam tijdens het laatste kwart van de race weer het stuur over
en consolideerde in Corvette C6.R de voorsprong. Na twee uur kwam hij
dan als winnaar over de finishlijn.
Ik kan eigenlijk weinig aan dit alles toevoegen, sprak
teameigenaar Patrick Selleslagh. Er rest mij niets anders dan
heel het team, de medewerkers, de partners, Michelin en mijn rijders te
bedanken voor wat toch wel een bijzondere dag is.
Christophe Bouchut en Xavier Maassen gaan nu als leiders naar de derde
race van het seizoen, op zaterdagavond 21 juni in Adria, Italië.
Pole positie en overwinning voor de Gillet Vertigo in Monza
Monza - Belgian Racing heeft zijn eerste race van het seizoen gewonnen.
Na twee podium plaatsen in de BelgianGT, heeft het Belgische team de
overwinning kunnen behalen in de G2 klasse van het FIA GT kampioenschap.
RenaudKuppens: Vanaf de eerste rondjes waren wij sneller dan de
twee Moslers, zowel in de regen als op een droge piste. Ik wil graag
Pirelli bedanken voor de goede service en banden.
De Gillet Vertigo.5 met Maserati motor starten de race uit 21ste
positie, juist voor een Saleen met twee andere Belgen, Greg Franchi en
Vincent Vosse.
Bas Leinders: Dankzij onze nieuwe Maserati motor hebben wij heel
wat autos achter ons kunnen houden in de officiële
trainingen. Na een groot gat te hebben geslagen met onze belangrijkste
concurrenten in de race hebben wij het tempo laten zakken en de
wedstrijd gecontroleerd.
Leuk om mee te nemen, een Belgisch team heeft gewonnen zowel in de GT1,
GT2, G2 als GT4 klasse, wie durft nog zeggen dat België een klein
landje is
Een lekke band verhinderde dat Tim Buijs dit weekend op de Eurospeedway
Lausitz (Duitsland) zijn opmars in de openingsronde van de Porsche
Carrera Cup race niet kon voortzetten. Niet alleen de Nijmegenaar had
de nodige pech te verduren, ook zijn teamgenoot Mike Verschuur, die
betrokken was bij een crash, moest in de openingsronde opgeven. Veel
tijd om terug te blikken heeft Buijs echter niet. Na de Mobil 1 Porsche
Supercup volgende week tijdens de F1 GP op het stratencircuit van
Monaco en een aansluitende test op Magny-Cours, hoopt de 22-jarige
coureur dit jaar ook meerdere malen voor het Duitse team uit Nimburg in
de Porsche Carrera Cup uit te komen.
Doordat de Duitse rijder Pascal Kochem door Eichin Racing werd
ontslagen, werd Buijs gepolst om dit raceweekend voor dit Duitse team
uit te komen. No guts no glory. De Nederlander bedacht zich geen moment
en reisde af naar het 3.442 kilometer lange circuit dat gelegen is
nabij Berlijn. Op vrijdag leerde de rookie voor de eerste keer de baan
kennen en zocht naar een afstelling voor de rest van het weekend. Met
een tijd van 1:29.394 eindigde hij op P29. In de tweede training van
dertig minuten wist hij zijn tijd aanzienlijk te verbeteren en zette
hij de 25e tijd op de chronos. Voor de kwalificatie van zaterdag
had Buijs de afstelling van de wagen helemaal omgegooid. Met de eerste
set banden koos de rijder met startnummer 16 het asfalt. Hij probeerde
een snelle tijd neer te zetten, maar wist de piek van de banden niet
optimaal te benutten. In de resterende sessie kwam Buijs niet meer aan
de snelle tijden, zodat hij genoegen moest nemen met plaats 23.
Ondanks dat het had geregend, begon Buijs met slicks aan de race van
zondag. Bij de start van de race kwam Buijs bijzonder goed uit de
startblokken en wist maar liefst zeven rijders te passeren. Buijs
probeerde de eerste ronde goed door te komen, totdat hij in bocht 5
schuin op zijn linker achterwiel werd getikt. Twee bochten later spinde
Carl-Olov Carlsson en bleef met zijn Porsche midden op de baan staan.
Buijs wist de Zweedse rijder van ARAXA Racing ternauwernood via het
gras te ontwijken, terwijl Mike Verschuur vol in de auto belandde. Weer
twee bochten later klapte alsnog zijn linker achterband, waardoor Buijs
achterstevoren in het gras terecht kwam. De Nederlander in Duitse
dienst kon helaas niet meer wegkomen, waardoor de student (Business
Studies) de race voortijdig moest beëindigen.
TIM BUIJS: Ondanks een mindere kwalificatie, kwam ik vandaag
uitstekend uit de startblokken. Ik pakte zeven rijders en had de
mogelijkheid om snel verder naar voren te komen. Ik had alleen de pech
dat iemand tegen mijn achterwiel reed, waardoor mijn band niet veel
later ontplofte. Door de grote hoeveelheid uitvallers en de vele
drive-through-penalties die later zijn uitgedeeld, had ik
makkelijk in de punten kunnen finishen. Ik bereid me nu weer voor op de
race in Monaco. Het zal een lastige klus worden, want ook bij een goede
kwalificatie, zal ik vijf plaatsen worden teruggezet, als straf voor
een vermeende overtreding in de race van Istanbul. Ik hoop mijn auto in
ieder geval heel te houden, want daarna gaan we meteen door naar
Magny-Cours voor een officiële test. Tenslotte ben ik door het
team van Eichin Racing gevraagd om meerdere races voor ze te gaan
rijden. In de komende periode kijken we wat de mogelijkheden hiervoor
zijn.
Knappe inhaalrace levert drie WK punten op voor Kumpen/Longin
Bert Longin en Anthony Kumpen zijn in de tweede wedstrijd van het FIA
GT kampioenschap te Monza op de zesde plaats geëindigd en dat na
een knappe inhaalrace. Deze mooie prestatie levert de rijders van PK
Carsport de eerste WK punten van het seizoen op.
Het weekend begon niet te best en tijdens de kwalificaties werd een
triest dieptepunt bereikt. Anthony spinde op een plaats waar er
toen al zeker zeven rijders gespind waren, aldus Bert Longin.
Jammer genoeg raakte hij een andere deelnemer, de kwalificaties
zaten er meteen op. We helemaal achteraan starten.
Geen goede uitgangspositie en helemaal geen makkelijke opdracht voor de
PK Carsport rijders. Anthony Kumpen nam de start. Ik kon snel
een aantal plaatsen goedmaken maar verloor in het verkeer toch wat
kostbare tijd. De wagen was goed, de banden werkten prima. Vooraf
hadden we afgesproken om zolang als mogelijk op de baan te blijven. Ik
reed 52 minuten en op het moment dat ik binnenkwam reed ik in vierde
stelling. Nogal wat rijders hadden al gepit, als je de stand opmaakte
met iedereen die gepit zou hebben dan stonden we rond de zevende
plaats.
In de pits volgde Bert Longin Anthony met argusogen. Ik zag hem
rijden en het was een hele ommekeer vergeleken met wat we op zaterdag
hadden meegemaakt. De wagen deed het uitstekend, dat gaf mij een enorme
boost van vertrouwen. Na de snelle pitstop van het team ging ik de baan
op. Net als Anthony werkte ik ook een lange stint af. Ik moet
zon vijftig minuten gereden hebben alvorens binnen te
komen.
Wat restte was een korte rijbeurt voor Anthony Kumpen. Ik ging
als zesde terug de baan op en behield mijn positie. Niet slecht als je
weekend zo dramatisch begint als het onze op zaterdag. De
weersomstandigheden zaten niet mee maar het is vooral het gebrek aan
kennis om de wagen in zon omstandigheden goed af te stellen. Dat
is iets wat je moet leren. We gokten dat het zou regenen en opteerden
dus voor een regenafstelling. Uiteindelijk bleef het de hele dag droog.
De wagen was dus niet optimaal afgesteld en dan thuiskomen met een
zesde plaats, wetende dat je haast iedereen hebt moeten inhalen, dan
mag je zeker tevreden zijn. Ik wil ook de jongens van SRT proficiat
wensen met hun prachtige overwinning. Dat is goed voor de Belgische
autosport!
Het hele team, wij als rijders en zeker Pirelli als
bandenleverancier hebben hard en goed gewerkt, puft Bert Longin
nog na. De banden waren goed, de rijders in vorm. Het enige wat
nu nog ontbreekt is de topsnelheid. Als je de wedstrijdstatistieken
bekijkt dan zal je merken dat we op vlak van topsnelheid nergens bij de
top 10 zijn. We weten dus wat ons te doen staat.
Geen traditionele Italiaanse zon maar wel een 34 wagens tellend
startveld; dat waren de hoofdingrediënten voor de tweede wedstrijd
van het seizoen in het FIA GT-kampioenschap. Op het legendarische
Autodromo di Monza, in de buurt van Milaan, hadden de teams haar tenten
opgeslagen. Het hogesnelheidscircuit staat elk jaar garant voor een
opwindende race en dat was ook dit jaar niet anders. Voor Nederlander
Jos Menten eindigde het Italiaanse avontuur echter al na zeven ronden
met een opgave...
De vrije trainingen begonnen niet bepaald veelbelovend voor de coureur
uit Haelen en het iPOS Racing team. Slechte weersomstandigheden maakten
het de rijders erg moeilijk: Jos Menten: "De wagen was niet helemaal
klaar en daarom hebben we maar een handvol rondjes kunnen trainen. We
weten nu al dat de versnellingsbakverhoudingen te kort zijn. Of het nu
nat blijft of morgen opdroogt, vooraan zullen we er niet bij zijn. Het
snelheidsverschil op het einde van het rechte stuk is veel te groot",
aldus de Nederlander. Menten en zijn Italiaanse teamgenoot Andrea
Piccini eindigden de eerste vrije training op de 30ste plaats.
Ook de pré-kwalificatie bood niet veel soelaas: "Gezien de
sterke concurrentie mogen we een puntenfinish vergeten. Enkel wanneer
het noodlot toeslaat, maken we aanspraak op een puntje. Zelfs in de
regen bedraagt de afstand tot de concurrentie een dikke twee seconden.
Dat kan je op de baan niet goedmaken. We moeten eerlijk zijn. Deze
Saleen is niet het beste strijdwapen, maar we moeten roeien met de
riemen die we hebben. Ook de andere Saleen-teams hebben het erg
moeilijk", zo zegt Menten, die de sessie als 21ste afsluit.
Alsof de duivel ermee speelde waren het gedurende de kwalificaties
exact dezelfde weersomstandigheden als tijdens de vorige race in
Silverstone. De G2- en GT2-wagens konden genieten van een redelijk
droge baan, alvorens de hemelsluizen opengingen. De GT1-runners
verloren veel tijd op het natte circuit. Andrea Piccini kwam niet
verder dan de 25ste tijd, goed voor een plekje op de dertiende rij.
Ook op zondagmorgen viel de regen met bakken uit de hemel, waardoor de
teamleiding bij iPOS Racing besloot om de Saleen S7-R op stal te
houden: "Het team verkiest om geen risicos te nemen en daar
houden we ons aan. Hopelijk wordt het straks een beetje droger, want
dit is geen pretje "
Menten's gebeden werden verhoord, want een uur voor de start van de
wedstrijd hield het op met regenen. Het was Andrea Piccini die om 13u15
van start ging, maar ver kwam de Italiaan niet. Na zeven ronden stopte
thuisrijder Piccini voor de box van iPOS Racing met motorproblemen. Zo
eindigde voor Jos Menten een teleurstellend weekend zonder een meter
wedstrijd. De bolide met het magische startnummer 13 heeft de 27-jarige
Limburger geen geluk gebracht: "De temperatuur in de motor bleef
oplopen. We weten nog niet wat er juist scheelde, maar het had geen zin
om door te rijden. Nu ga ik mij in alle rust voorbereiden op de 24
Hours of Le Mans. Dat moet het hoogtepunt van mijn seizoen worden."
Aldus de teleurgestelde Menten.
Onvrijwillige crash Mike Verschuur: "Hij pakte mijn auto nog net"
KLETTWITZ - Opnieuw had Mike Verschuur een uitstekende start in de race
om de Porsche Carrera Cup. De vierde wedstrijd van het seizoen op de
3,478 kilometer lange EuroSpeedway Lausitz was voor de Nijmeegse
autocoureur echter al in de eerste ronde beëindigd. Verschuurs
auto werd meegenomen nadat een andere rijder voor hem, de Zweed
Carl-Olov Carlsson, in de rondte ging. "Ik zag hoe zijn auto terug op
de baan kwam en hoopte hem nog te kunnen ontwijken, maar hij pakte mijn
auto nog net", vertelde de onfortuinlijke Verschuur. Zijn Porsche 911
GT3 Cup werd aan de voorkant zwaar beschadigd, waardoor aan verder
rijden niet meer te denken viel.
Voor Mike Verschuur waren de beide vrije trainingssessies op vrijdag de
eerste kennismaking met het complex, zo'n 130 kilometer ten zuiden van
Berlijn. "De meeste andere teams hebben hier vorige week al een keer
getest. Wij niet, en je merkt dan meteen dat je met een bepaalde
achterstand aan het weekend begint", aldus Verschuur. "De meeste
anderen hebben al aan de afstelling kunnen werken en hebben in ieder
geval een basis waarmee ze starten, wij moesten helemaal vanaf nul
beginnen. Maar natuurlijk doen we allemaal ons best om er een goed
resultaat uit te halen." Over het circuit, dat deels de rechte stukken
van de zogeheten 'tri-oval' omvat en voor de rest over een bochtig
parcours op het middenterrein voert, is Verschuur niet heel erg
enthousiast. "Natuurlijk is het mooi om een stuk over de oval te
rijden, langs de enorme hoofdtribune, maar voor de rest zijn het
allemaal korte bochtjes, vlak achter elkaar, er zit weinig uitdagends
in."
In de kwalificatietraining kwam Verschuur niet verder dan de 18e plaats
en dat was zeker minder dan waarop hij gerekend had. "Qua tijd is het
niet slecht, want ik zit slechts 0,75 seconde van de snelste tijd af,
maar je merkt dat de rijders steeds dichter bij elkaar zitten, en dan
maakt een verschil van één tiende al snel vier, vijf
plaatsen uit. Tijdens mijn snelste ronde ging er iemand direct voor me
van het gas af, waardoor ik ongeveer een tiende verloor. Maar ik ben
doorgaans toch beter in de race dan in de kwalificatie, dus hopelijk
kan ik morgen verder naar voren rijden."
Dat deed Verschuur inderdaad op de eerste meters na de start. "Mijn
start was opnieuw super, ik kon al direct een aantalplaatsen
goedmaken", vertelde hij na afloop. Al in de eerste ronde ging het
echter mis: op de baan, die in de vroege ochtenduren nog enigszins
vochtig was en die bovendien extra glad geworden was door de olie van
de Superkart-serie met tweetaktmotoren, die voor de Porsches in actie
kwam, raakten diverse rijders de controle over hun auto kwijt. "Ook bij
mij begon de auto te glijden, maar ik kon hem nog houden, totdat
Carlsson mij meenam", meldde Verschuur. "Jammer, de auto is aan de
voorkant flink kapot, maar voor de volgende race op de Norisring hebben
we gelukkig wat meer tijd."
Mannen van Chevrolet tevreden: "Al tijden niet meer zo'n zware race"
VALENCIA Chevrolet kende tot het derde raceweekend van de FIA
WTCC een slecht seizoen. Het Amerikaanse automerk scoorde in de eerste
twee weekenden slechts 28 punten. Dit weekend kwamen daar maarliefst 32
punten bij. Chevrolet greep beide overwinningen op het Spaanse circuit
en behaalde ook nog eens een tweede plaats. Door deze goede prestatie
staat Chevrolet weer voor BMW in het constructeurskampioenschap.
Het was een zeer goed weekend voor mij, vertelde Robert
Huff. Ik heb achttien punten voor het kampioenschap behaald. Van
een beter resultaat heb ik niet durven dromen. De laatste drie jaar was
ik hier telkens in de eerste race betrokken bij een startcrash. Dit
keer had ik weer twee zware races met veel inhaalacties. Deze keer was
mijn bolide echter met uitstek de beste.
Chevrolet had een geweldig weekend, concludeerde Alain
Menu na afloop van het Spaanse weekend. Ik had een sterke eerste
race en de tweede race was simpelweg fantastisch. Daar ben ik blij om,
aangezien ik in Valencia altijd goede kwalificaties had en slechte
races. Ik heb de basis voor mijn overwinning in de eerste race gelegd,
toen ik vele mensen heb ingehaald vanaf de laatste startpositie. Ik heb
al tijden niet meer zo'n zware race gehad. Twee overwinningen is een
topprestatie van het team en ik hoop dat wij deze lijn kunnen
doortrekken.
Porsche Supercup: Michael Bleekemolen 30 keer aan de start in Monaco
Komend weekend komt Michael Bleekemolen voor de dertigste keer
in actie op het wereldberoemde stratencircuit van Monaco. De 58-jarige
coureur maakt een eenmalige rentree in de Porsche Supercup, waarin hij
het onder meer opneemt tegen zijn zoons Sebastiaan en Jeroen.
Zij gaan het moeilijk krijgen, grijnst de jubilaris.
Michael Bleekemolen had al afscheid genomen van de Porsche Supercup. De
Porsches van Team Bleekemolen worden dit seizoen bemand door Sebastiaan
Bleekemolen en Tim Buijs. Voor de race in de straten van Monaco maakt
Bleek een uitzondering. Monaco is en blijft voor
mij iets heel speciaals. De sfeer is er heel apart en het racen vlak
langs de vangrails blijft een erg bijzondere ervaring. Daarnaast is het
raceweekeinde in Monaco voor ons uniek omdat we met onze boot in de
haven, vlak naast de baan, liggen.
Michael Bleekemolen debuteerde in de jaren 70 in de nauwe
straten van Monaco achter het stuur van een Formule 3-bolide. Sinds het
begin van de jaren 80 concentreert hij zich voornamelijk op
merkencups. Michael behaalde in Monaco diverse podiumplaatsen in de
Europese merkencups van Renault, met als hoogtepunt een zege in het EK
Renault Sport Spider. Vanaf 2003 kwam Michael enkele keren in de
Porsche Supercup op het stratencircuit in actie.
Bleekemolen rijdt komend weekeinde voor het team van Jetstream
Motorsport in de Porsche Supercup. Daar kwam een plaats vrij en
die kans heb ik gelijk gepakt. Ik vind het echt te gek dat ik er komend
weekend weer bij ben. Naast mijn jubileum is het uniek dat ik samen met
mijn twee zoons in deze ultracompetitieve merkencup aan de start sta.
Ik kijk er, in mijn 38ste raceseizoen, echt naar uit.
Jeroen Bleekemolen (26) behoort dit seizoen tot de grote kanshebbers op
de titel in de Porsche Supercup. Hij staat momenteel op de tweede plek
in de tussenstand.
Michael Bleekemolen debuteerde in 1971 in de autosport. In 1977 en 1978
behoorde hij enkele Grand Prix tot het selecte clubje van
Formule 1-coureurs. In zijn lange carrière won hij onder meer
het Europees kampioenschap Formule Ford (1977) en eindigde hij als
tweede in het EK Formule 3 (1979). Afgelopen winter liet Michael zien
dat hij nog steeds snel is door de titel in het Winterkampioenschap op
zijn naam te schrijven met een Porsche 911.
SEAT Leon Supercopa: Sterke inhaaljacht Dillon Koster op EuroSpeedway Lausitz
Dillon Koster heeft met een sterke inhaaljacht tijdens de
vijfde en zesde race van het seizoen in de Duitse SEAT Leon Supercopa
op de EuroSpeedway Lausitz laten zien dat hij het tempo in de sterk
bezette klasse steeds beter kan bijhouden. Als gevolg van een defecte
versnellingsbak kon hij in de kwalificatietraining slechts enkele
ronden afleggen en kwam hij niet tot een snelle rondetijd. In de eerste
race wist hij een aantal plaatsen goed te maken en werd hij als elfde
geklasseerd. In de tweede wedstrijd zette hij zijn opmars voort,
hetgeen resulteerde in de negende plaats. Hopelijk heb ik nu
alle technische defecten voor dit seizoen achter de rug en kan ik de
stijgende lijn vasthouden, aldus de Zandvoorter, die uitkomt
voor het SEAT Team Sartorius.
Dillon Koster had anderhalve week geleden tijdens een officiële
SEAT-testdag al uitgebreid de gelegenheid gehad om de baan te leren
kennen. Daarbij was ook SEAT-WTCC-coureur Tom Coronel aanwezig,
die me heeft geholpen bij het vinden van de juiste balans en de juiste
afstelling van de auto, en ook mezelf verder te verbeteren,
aldus de Zandvoorter. Daaraan had Koster in de kwalificatietraining
echter weinig: een defecte versnellingsbak maakte al snel een einde aan
zijn ambities. Koster kon daardoor niet meer dan vijf ronden afleggen
en kwam niet verder dan de achttiende en voorlaatste plaats in de
startopstelling. We hebben de afgelopen weken nu zo ongeveer wel
alles aan de auto vervangen: het stuurhuis, de aandrijfassen, de
kabelboom en dan nu de versnellingsbak inclusief alle elektronica. Het
enige dat nu nog kapot kan gaan, is de motor zelf, maar dat gebeurt
hopelijk niet, probeerde Koster nog optimistisch te blijven.
De eerste wedstrijd van het weekeinde werd op zaterdagmiddag verreden,
korte tijd nadat er een forse regenbui op de EuroSpeedway Lausitz was
neergedaald. Alle autos startten uiteraard op regenbanden en om
de coureurs te laten wennen aan de veranderde omstandigheden werden er
enkele opwarmronden afgewerkt. In de race wist Dillon Koster al gelijk
bij de start zes plaatsen goed te maken. Na de eerste ronde kwam hij
als twaalfde door. Dat ging super, qua tijden reed ik dezelfde
rondetijden als de top zes, daarmee was ik heel tevreden. In de
vierde ronde raakte hij echter kort van de baan. Ik verremde me
en daardoor moest ik door de grindbak. Later heb ik me nog een keer
verremd en daarna kon ik de opgelopen achterstand niet meer inlopen.
Jammer, maar hopelijk zit er morgen nog een aardig resultaat in.
Uiteindelijk werd Koster als elfde geklasseerd.
Inderdaad wist de Zandvoortse coureur in de race op zondag bij de start
al een aantal plaatsen goed te maken. Hij streed een tijdlang met de
Duitser Philipp Leisen om de zevende positie. Daarna was hij met
Christian Bebion in gevecht om de achtste plaats. In beide duels delfde
hij uiteindelijk het onderspit, hetgeen Koster voornamelijk weet aan
gebrek aan ervaring in deze klasse. Zijn commentaar na de race:
We hebben voor het eerst een race gehad zonder problemen. Ik kom
nog wel wat ervaring tekort met deze autos op deze circuits,
maar we hebben nu wel een basis waarmee we verder kunnen werken. Als we
nu een keer een weekend hebben zonder problemen, waarin ik er goed bij
zit, dan kunnen we het doel, een constante klassering bij de top acht,
hopelijk waarmaken, aldus Koster. Ik ga met een positief
gevoel naar de Norisring.
Uitslagen:
Race 1 1. Nicki Thiim (Den), 17 r. in 30.56,374 (gem. 114,661 km/u)
2. Christofer Nygaard (Den), op 11,849
3. Heiko Hammel (Dui), op 13,465
11. Dillon Koster (Ned), op 1.10,913
Race 2 1. Thomas Marshall (Dui), 19 r. in 30.07,084 (gem. 131,646 km/u)
2. Christofer Nygaard (Den), op 0,830
3. Jimmy Johansson (Zwe), op 1,843
9. Dillon Koster (Ned), op 1,969
Stand na zes van 16 races 1. Nicki Thiim, 104 punten
2. Heiko Hammel, 71
3. Christofer Nygaard, 65
17. Dillon Koster, 8
Sportscars: Zege voor Porsche in Salt Lake City, Pastorelli negende in GT2
Afgelopen weekend reed de ALMS Serie de vierde ronde in het
kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Het Penske
Porsche Team behaalde op Salt Lake City een uitstekende dubbelzege,
nadat de LMP1 Audis kort voor het einde door crashes hun kans op
de zege als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen.
Nicky Pastorelli heeft een goed eerste race weekend achter de rug in de
ALMS. Het team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de
Braziliaanse coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten
durende race de Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige
negende plaats in de GT2 klasse.
Pech voor Audi
Ruim 28 minuten voor het einde van de wedstrijd zag Lucas Luhr na een
aanrijding met een GT-deelnemer de zegekans volledig in rook opgaan.
Luhr spinde terwijl de rechterachterband werd opengesneden. Bovendien
kreeg de Audi-coureur als bonus nog een Stop and Go Penalty omdat hij
contact met deze deelnemer had kunnen vermijden. Luhr, die na een
probleem bij zijn pitstop een fantastische inhaalrace had gereden was
furieus: Ik begrijp hier niets van.
Toch pakte men nog de LMP1 zege. De tweede auto met aan het stuur
Emanuele Pirro werd twee ronden later het slachtoffer van een
soortgelijke aanrijding. Voor Pirro, die nog maar 16 seconden
achterstand op de leidende Porsches had, was de wedstrijd met een
kapotte linkerachterwielophanging definitief voorbij.
Timo Bernhard was met de Penske Porsche RS Spyder vanaf pole gestart.
Maar bij Porsche hield men er al rekening mee dat hij de leiding niet
in handen kon houden. Equipe Bernhard/Dumas viel dan ook naar de vijfde
plek terug. Het geroutineerde Penske Team profiteerde met een prachtige
zet van een tweede neutralisatie door Bernhard binnen te halen.
Dumas wist de aanvallen van zijn tegenstanders af te slaan en behield
de leiding voor de tweede Penske Porsche RS Spyder Sascha
Maassen/Patrick Long.
Bernhard: Dat was een mooi duel met Audi, we hebben ze werkelijk
niets cadeau gegeven, maar ik had dan ook een fantastische auto.
Gil de Ferran maakte een uitstekende comeback met de Honda Acura
ARX01B. Samen met ex-Champcarcoureur Simon Pagenaud eindigde hij als
derde.
"Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel
dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet
er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de
verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah.
Pastorelli in GT2
Voor VICI Racing was dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan
de start verschenen. Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de
race op zondagmiddag hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te
boeken in het mooie landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er
zijn wat hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter
en uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om
te rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we
hier racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.
De race
Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de
grid de Grand Prix van Utah te starten. Ruben had een zeer goede start
en reed onmiddellijk de top tien binnen. Na 28 rondes, een uur later,
bracht hij de Porsche binnen en nam Nicky het van hem over.
Als gevolg van de niet goed werkende snelheidsbegrenzer, werd er te
hard gereden in de pitstraat tijdens de stop en rijderswisseling. Het
team kreeg te kampen met een tijdstraf, waardoor gelijk alle kans op
een eventueel hogere notering was verkeken.
Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur
presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2
veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer
Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.
Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet
zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de
laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak
en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te
rijden en hij bracht de Porsche binnen op de negende plaats van het GT2
veld.
"Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen
de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het
aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car
series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is
het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel
snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig
om een team op te bouwen wat competatief mee kan doen in het
kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime
Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap
vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky.
"Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk
de eerste keer dat hij op internationaal hoog/professioneel niveau
heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de
snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".
De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime
Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast
Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.
Sportscars: Genoegdoening voor Ryan Dalziel op Laguna Seca
Nadat hij in 2004 de Formule Atlantic titel op Laguna Seca aan
zijn neus voorbij zag gaan, kreeg Ryan Dalziel toch genoegdoening.
Afgelopen weekend zegevierde hij in de GrandAm series. Dalziel vond
Laguna Seca nimmer een prettig circuit.
Dalziel verslaat Marc Goossens in de slotfase
Dalziel nam in de 76e van de 98 ronden tellende wedstrijd de leiding
over van Scott Pruett. Op de finish versloeg Dalziel onze zuiderbuur
Marc Goossens met 1.094 seconden.
Een kapotte olieleiding zorgde ervoor dat het team Dalziel/Zogaib vanaf
19e positie moest vertrekken. Door een uitstekende strategie won de BMW
Riley maar liefst tien plaatsen in de wedstrijd. In de slotfase van de
race zorgden Ryan Dalziel en Marc Goossens voor een adembenemend
spektakel in de fameuze Corkscrew. Een strijd die deed denken aan het
fameuze duel tussen Zanardi en Herta in 1996.
Uiteindelijk kwam Dalziel als eerste uit de Corkscrew. Een crash van
Memo Gidley in diezelfde Corkscrew leverde de laatste neutralisatie en
de zege voor Dalziel op.
Dalziel: Voor mij telde maar één ding. Het was de
bandenstapels of winnen. Gelukkig kon ik teameigenaar Peter Baron een
fantastisch verjaardagscadeau bezorgen.
De definitieve startgrid voor de 92e editie van de Indy 500 is
bekend. Bumpday werd gekenmerkt door spectaculaire crashes waarbij
Mario Dominguez, Max Papis en Phil Giebler (foto hierboven) betrokken
waren. Het bijschrijven van een crash op hun persoonlijke CV richt
waarschijnlijk minder schade aan dan de beschadigde egos waarmee
zij de komende week te kampen hebben.
Crashes teisteren voorbereidingen
De voorbereidingen voor de 92e editie van de Indy 500 werd door een
groot aantal crashes gekenmerkt. Eerder vorige week hadden Ernesto
Viso, Wil Power en Ryan Briscoe het crashweekend met hun capriolen al
een beetje ingeluid. Max Papis, Mario Dominguez en Phil Giebler maakten
hardhandig kennis met de zogenaamde Safer Wall.
Mario Dominguez: Wij gingen gewoon te haastig te werk. In ieder
geval weten we nu hoe de auto zich gedraagt en hoe we volgend jaar
terug moeten komen. Dit blijft je natuurlijk een tijdje achtervolgen,
waarschijnlijk tot volgend jaar. En als ik de grid dan wel haal, dan
blijft dit je de rest van je leven achtervolgen.
Collega-crasher Max Papis, die getrouwd is met een dochter van Emerson
Fittipaldi, dacht er iets genuanceerder over. Papis: Mijn vrouw
vertelde me dat het haar vader in 1995 ook niet lukte om zich te
kwalificeren. Niet omdat hij niet goed genoeg was, maar omdat dit nu
eenmaal de Indy 500 is. Dit weekend heb ik geleerd dat juist dit het
drama van deze wedstrijd is. Phil Giebler was de enige coureur
die gewond raakte, hij liep gekneusde longen op. Op de foto bovenaan de
vorige pagina het moment waarop de droom van Giebler om mee te doen aan
de Indy 500 in rook opging.
De Amerikaanse Japanner Roger Yasukawa, die door de pogingen van
bovengenoemd kwartet niet gebumpt werd, had daar een duidelijke mening
over: Ik heb de Champcarteams nooit onderschat. Door hun komst
is de lat vele malen hoger komen te liggen en daarom gaat het in de
toekomst voor de one-off teams heel moeilijk worden om
zich te kwalificeren. Met name omdat zij slechts beperkte
financiële mogelijkheden hebben.
De Startgrid voor de 92e editie van de Indy 500 ziet er als volgt uit:
Eerste rij
1. (09) Scott Dixon, Dallara, 226.366 mph
2. (10) Dan Wheldon, Dallara, 226.110 mph
3. (06) Ryan Briscoe, Dallara, 226.080. mph
Exact 30 jaar geleden beleefde men op Zandvoort zonder
geluidsrestricties gelukkige tijden. Nederland beschikte zelfs over
twee Formule l races. Als opwarmertje voor de Grand Prix eind augustus
deed het Aurora AFX kampioenschap op bijna hetzelfde weekend het
duinenparcours aan. Het startveld bestond uit een aantal F1 en F2
autos.
De rijders die zich voor een F1 Grand Prix niet konden kwalificeren
zochten hun heil in het door de Brit John Webb gecreëerde
kampioenschap of probeerden alvast een afstelling te vinden voor de GP
later in het jaar zoals de Amerikaan Brett Lunger die altijd een
McLaren van het vorige seizoen kocht.
March nam officieel niet aan het FIA wereldkampioenschap deel omdat men
bij de wingcar-evolutie te veel achter de feiten aanliep.
Maar om het contact met de Formule l niet te verliezen werd voor de
Brit Guy Edwards een speciaal ontwikkeld 781-chassis ingezet. Van dit
chassis werd overigens maar één auto gebouwd.
Hayje schreef historie
Ook de Amsterdammer Boy Hayje was met een F&S Chevron B48 Hart
ingeschreven en zou achteraf gezien iets presteren, wat zijn opvolgers
nooit gelukt is. Het aan de leiding rijden van een F1-wedstrijd, ook al
was het een non-championship race.
Direct na de start toucheerden de kemphanen Edwards en Lunger elkaar,
waarbij de unieke March 781 Cosworth van Edwards in de Tarzanbocht
bleef steken terwijl Lunger zijn weg kon vervolgen. Dankzij dit
incident kon Boy Hayje met zijn Fred Opert Chevron B48 de leiding nemen
en reed onder het gejuich van het publiek enkele ronden aan kop van een
F1-wedstrijd Helaas kon Boy met zijn Chevron geen stand
houden tegen de krachtigere Surtees F1 bolides van de Brit Bob Evans en
voormalig skister Divina Galica. Evans, die nu gespecialiseerd is in
het uitgeven van posterwerk won de wedstrijd, terwijl Boy als derde
eindigde. Lunger eindigde met zijn gehavende McLaren op
één ronde achterstand alsnog als vijfde. Toch is het nu
30 jaar leuk te constateren dat Boy achteraf gezien voor een historisch
wapenfeit zorgde, wat tot op heden nog niet is geëvenaard.
Formule Ford Hoogtijddagen in de Formule Ford. Tijdens de kwalificaties had
een aantal rijders het gepresteerd om exact dezelfde toptijd te
realiseren. De Formule Ford 1600 werd een ware Benlux-thriller waarbij
de Belgen Thierry Boutsen en Alfons Taels de dienst uitmaakten. Boutsen
kon uiteindelijk iets van zijn landgenoot weglopen en won onbedreigd.
Het zou de stap zijn naar een schitterende carrière Taels stopte
na verloop van tijd met de autosport, maar keerde in de negentiger
jaren regelmatig in de Belcar terug.
Paul di Resta heeft zn eerste overwinning in de DTM
binnen. Op de EuroSpeedway Lausitz, voor het nieuwe DTM-recordaantal
van 80.000 bezoekers, was de 22-jarige Schot een klasse apart in de
vierde seizoensrace van de DTM. Met de pole-position, de overwinning en
de snelste raceronde, die bovendien een nieuw ronderecord betekende,
scoorde hij een loepzuivere hattrick. Daarmee zet di Resta een
familietraditie voort: in 1995 en 1996 slaagde zijn neef Dario
Franchitti er al in om, eveneens met Mercedes-Benz, races te winnen in
de ITC, de toenmalige internationale variant van de DTM. Op de
EuroSpeedway Lausitz eindigde Audi-rijder Timo Scheider als tweede,
waarmee hij zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap kon
uitbouwen.
Het hele weekend al waren twee rijders dominant op de Lausitzring: Timo
Scheider in de zwarte Audi A4 DTM en Paul di Resta in de zwarte AMG
Mercedes C-Klasse. Niet in de laatste plaats doordat de Audi van
Scheider tien kilo zwaarder was dan de Mercedes van Di Resta, wat met
name op het bochtige binnenterrein van de Lausitzring vrij veel
verschil maakt, was de Schot daarbij nog in het voordeel. Zo was
Scheider gisteren al niet ontevreden met zijn derde plaats in de
kwalificatie en kon hij nu zijn handen dichtknijpen met zijn tweede
plaats in de race. Tegen Di Resta in bloedvorm was gewoon geen kruid
gewassen.
Di Resta is blij met zijn eerste overwinning
Forse schade aan de auto van Markus Winkelhock, nadat hij de pitmuur raakte
Pech voor Kristensen en Winkelhock
De Schot pakte al bij de start van de race de leiding en stond die
gedurende de 51 ronden tellende race ook niet meer af. Tom Kristensen
was minder fortuinlijk: hij verloor al bij de start een aantal plaatsen
en werd nog in de eerste ronde bij het opgaan van het rechte stuk aan
de achterkant van het circuit aangetikt door Alexandre Prémat.
Kristensen ging in de rondte en kon als laatste de race vervolgen,
waarna hij ook nog de motorkap van zijn Audi verloor. Na reparatie was
hij kansloos, hij bleef aan de staart van het veld hangen. Een andere
Audi-rijder, Markus Winkelhock, was bij het ingaan van de derde ronde
al uit de race. Bij het aanremmen van de eerste bocht klapte de rechter
achterband van zijn auto, waardoor Winkelhock de controle over het
stuur verloor en achterwaarts hard de pitmuur raakte. Hij stapte
ongedeerd uit, maar de safety-car moest twee ronden lang de baan op,
zodat zijn auto veilig kon worden geborgen.
Chaos in de beginfase, Kristensen zit al in de schade
Bruno Spengler reed lange tijd op de tweede plaats, maar bij hem duurde
de eerste verplichte pitstop langer dan bij de meeste van zijn
concurrenten, waardoor hij achtereenvolgens plaatsen verloor aan Timo
Scheider, Mattias Ekström en Martin Tomczyk, die na hun pitstops
allemaal voor Spengler weer de baan op kwamen en uiteindelijk ook in
die volgorde achter racewinnaar Paul di Resta over de eindstreep zouden
rijden. Ook Jamie Green kwam voor Spengler terecht, de Canadees was
daarmee zesde en bleef dat ook tot het vallen van de finishvlag. Dat
klinkt alsof de race een vrij eentonige aangelegenheid was en dat was
het inderdaad, zoals helaas al zo vaak dit seizoen. Een van de weinige
rijders die nog voor wat actie zorgde was Mathias Lauda, die als straf
voor het inhalen onder geel in de test op vrijdag vijf plaatsen in de
startopstelling verloor en als laatste moest vertrekken. Hij wist al in
de beginfase vlot naar voren te rijden en kwam uiteindelijk als
twaalfde over de eindstreep.
Christijan Albers eindigde als veertiende Jarvis beste "Jahreswagen"-rijder na diskwalificatie Prémat Best geklasseerde rijder met een Jahreswagen was
opnieuw de Brit Oliver Jarvis met zijn Audi. Hij kwam aanvankelijk als
negende achter Bernd Schneider en Alexandre Prémat aan de
finish, maar profiteerde later van het feit dat Prémat werd
uitgesloten, omdat tijdens de tweede pitstop op de auto van de Fransman
een band was gemonteerd die niet voor de kwalificatie of de race was
toegelaten. Dat levert op zich geen voordeel op, maar het reglement van
de DTM is in dergelijke gevallen nu eenmaal onverbiddelijk en zo werd
Prémat uit de uitslag gehaald. Achter Jarvis completeerden
Rockenfeller en Gary Paffett de top tien.
Albers loopt al in beginfase schade op
Christijan Albers zag al zijn kansen op een betere klassering teniet
gedaan nadat al in de eerste ronde de aërodynamische hulpmiddelen
aan de voorkant van zijn Audi eraf waren gereden. Bij de start
zaten er allemaal Mercedessen om me heen, in de eerste bocht kreeg ik
een paar tikken waardoor alle flaps aan de voorkant eraf waren en ook
de achterkant beschadigd raakte. Daarmee was de auto heel moeilijk te
rijden: vanmorgen in de warm-up reden we probleemloos een rondetijd van
1.19,9, terwijl ik nu met heel veel moeite een 20,1 kon rijden.
Daarnaast liepen ook de pitstops niet vlekkeloos, aldus Albers.
Veel was er vandaag niet te halen. Misschien had ik beter de
pits in kunnen rijden, maar ja, ik wil ook wel aankomen en een
resultaat behalen. Iedere keer uitvallen is natuurlijk ook niet
goed.
Felicitaties van Timo Scheider voor Paul di Resta, die uit zijn auto kruipt
Zowel bij Mercedes-Benz als bij Audi was men tevreden met de behaalde
resultaten. Mercedes-Benz natuurlijk vooral met de tweede DTM-zege op
rij en de eerste winst voor Paul di Resta, Audi met de sterke prestatie
als team met de plaatsen twee, drie en vier en met het feit dat de
2008-Audis nu voor de volgende race, eind juni op de Norisring
in Neurenberg, tien kilo lichter mogen worden, terwijl de
2008-Mercedessen tien kilo extra mee aan boord moeten nemen. Nu is er
in de DTM eerst zes weken pauze, mede vanwege het EK voetbal.
Uitslag: 1. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 51 r. in 1.10.23,407 (gem. 151,196 km/u)
2. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, op 5,562
3. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 8,629
4. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 10,379
5. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 15,911
6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 18,188
7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 20,668
8. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM, op 34,508
14. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, op 1.09,220
Stand na vier van elf races:
1. Timo Scheider, 26 punten
2. Paul di Resta, 23
3. Jamie Green, 21
4. Mattias Ekström, 20
5. Martin Tomczyk, 17
6. Bruno Spengler, 14
7. Tom Kristensen, 12