Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goossens scoort derde opeenvolgende podiumpositie
    LAGUNA SECA - Marc Goossens en Jim Matthews scoorden afgelopen weekend een 'hattrick', het duo slaagde er voor de derde opeenvolgende keer in om op het podium te staan. De wedstrijd werd gewonnen door Dalziel/Zogaib, de leiders in de tussenstand Rojas/Pruett werden derde. Door de tweede plaats van Goossens/Matthews kunnen zij nu de kloof dichten naar 19 punten met de Chip Ganassi #1, met nog negen races te gaan.

    Jim Matthews kwalificeerde de auto als veertiende. "Ik had geen vrije baan tijdens de kwalificatie, en de veertiende tijd was minder dan ik wou. Ik nam de start van de wedstrijd en kon wat plaatsen winnen voor ik het stuur aan Marc (Goossens) overliet," aldus Matthews.

    foto GRAND AM/www.grand-am.com

    Marc Goossens nam vervolgens het stuur over van de Amerikaan en reed zich wederom een weg naar de top. Goossens kreeg het eerst aan de stok met de leider in de tussenstand, de Chip Ganassi Lexus Riley #1, alvorens hij in een duel met de SAMAX Motorsport bolide verwikkeld raakte. Goossens finishte op 1.5 seconden van de winnaar.

    "Daar doen we het voor, close racing is waar het om draait," vertelt een tevreden Marc Goossens. "We hebben allebei heel hard gereden en ons uiterste best gedaan om de zege te pakken. We moeten gewoon proberen om elke wedstrijd op het podium te finishen en zoveel mogelijk punten te pakken," aldus The Goose.

    21-05-2008 om 20:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blunder team bij pitstop kost Hezemans podium in Monza
    MONZA - Het zat voor Mike Hezemans niet mee tijdens de tweede FIA GT-race van het seizoen. Op het F1 circuit van Monza werd het team van de 38-jarige Eindhovenaar tijdens de kwalificatie geëlimineerd toen Anthony Kumpen van de baan schoot en de Corvette van Hezemans meenam. Vervolgens zorgde een blunder van het team bij een pitstop in de eindfase van de race voor veel tijdverlies en een terugval naar de vierde positie.

    Mike Hezemans pechvol

    ”Bij het tijdrijden waren we heel unlucky”, zei Hezemans. “Omdat Kumpen spinde en ons van de weg ramde, konden we geen tijd zetten en stonden we achteraan.”

    Vanaf de allerlaatste startplaats begonnen Hezemans en zijn teamgenoot Fabrizio Gollin aan een ware inhaalrace. Die leek in eerste instantie te slagen. De equipe denderde met rasse schreden
    naar voren. Hezemans kwam terug tot de tweede plaats toen het tijdens de pitstop helemaal misging.

    “De uitslag is niet in verhouding”, sprak een teleurgestelde Hezemans na afloop. “Met nog 22 minuten te gaan, lagen we 17 seconden achter Maassen/Bouchut en we waren absoluut de snelste. Bij een tankstop ging het mis. De brandstofkraan was niet helemaal opengezet, waardoor we met een tekort aan brandstof de pitstraat verlieten. Een grote blunder van het team.”

    “Dit is heel jammer. We hebben snelheid en we reden zonder problemen. Normaal gesproken hadden we kunnen winnen. Nu moet dat maar in Adria, waar de volgende race wordt gehouden.”

    21-05-2008 om 20:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw: Subaru Impreza World Rally Car 2008
    Nieuwe Subaru Impreza WRC2008 beleeft vervroegd debuut in Griekenland

    Bij de Rally van Griekenland laat Subaru de nieuwe Subaru Impreza WRC2008 debuteren. Op woensdag 28 mei, voorafgaand aan de rally, wordt de auto door Subaru officieel gepresenteerd in Griekenland, waarbij ook de nieuwe kleurstelling wordt onthuld, met natuurlijk het traditionele blauw als hoofdkleur.

    Subaru Impreza WRC 2008

    De nieuwe World Rally Car is gebaseerd op de nieuwste straatversie van de Subaru Impreza die in juni 2008 werd gepresenteerd. De auto is op vele punten gewijzigd ten opzichte van de eerdere WRC, waarbij het radicaal vernieuwde meteen opvalt. Van de klassieke sedan-vorm is de overstap gemaakt naar een hatchback.

    Subaru Impreza WRC 2008

    David Richards, de teammanager van het Subaru World Rally Team over de nieuwe auto: "We zijn erg verheugd de nieuwe Impreza WRC2008 vervroegd te kunnen introduceren. Het laat de enorme toewijding van de mensen achter de schermen bij Prodrive in Groot Brittanië en STI in Japan zien. Zoals de Impreza straatauto een nieuwe era voor Subaru representeert doet de WRC2008 dat voor iedereen bij het Subaru World Rally Team en ik heb er alle vertrouwen in dat we in Griekenland competitief zullen zijn."

    "Het is altijd de bedoeling van het Subaru World Rally Team geweest om de WRC2008 pas te introduceren als uit de testen zou blijken dat de auto goede resultaten had behaald. Door met de nieuwe Impreza eerder dan gepland in Griekenland te starten is Subaru er van overtuigd dat ze een erg competitieve tweede helft van het seizoen kunnen beleven. Met de WRC2008 hoopt het Subaru World Rally Team Petter Solberg en Chris Atkinson de kans te geven om in 2008 te winnen."

    21-05-2008 om 20:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gwendolyn Hertzberger maakt GT-debuut tijdens 24 uur van Zolder
    LISSE, 20 MEI 2008 – In tegenstelling tot eerdere berichtgeving gaat het Dutch Supercar Challenge-debuut van Gwendolyn Hertzberger op Spa-Francorchamps niet door. De snelle dame uit de Bollenstreek stond ingeschreven als dertiende op de reservelijst voor deze race in de Belgische Ardennen, maar door de overweldigde belangstelling is het maximale aantal deelnemers bereikt. Hertzbergers debuut wordt nu verschoven naar 27 augustus, waar ze in de oranje Marcos Mantis van teameigenaar Bert Moritz zal plaatsnemen voor de 24-uursrace van Zolder. Op 5 oktober zal ze met deze wagen uitkomen in de DSC-races tijdens het A1 GP weekend op Zandvoort.

    Gwendolyn Hertzberger komt tijdens de 24 uursrace van Zolder in actie met deze oranje Marcos Mantis

    In de afgelopen twee jaar kwam Hertzberger uit in de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. In de voorbij winterperiode zat de inwoonster uit Lisse bepaald niet stil en testte ze veelvuldig in de International Formula Master bij het team van Fàma. Het was een succesvolle samenwerking waarbij haar management keihard werkte aan een mogelijke overstap naar deze ijzersterke competitie. Door de hoge budgetten werd echter besloten van het avontuur af te zien. Het jaar 2008 wordt dan ook gezien als een tussenjaar voor het volgende raceseizoen.

    Om ritme op te doen en aan de reflexen te kunnen blijven werken, zal Hertzberger in het weekend van 27 tot en met 31 augustus een eerste overstap van formulewagens naar toerwagens maken tijdens de 24-uursrace van Zolder. Na afgelopen week een eerste test bij Moritz Racing op het circuit van Zolder (België) succesvol te hebben afgerond, zijn Bert Moritz en Gwendolyn Hertzberger beiden enorm enthousiast en hoopvol gestemd over hun kersverse samenwerking. Deze uitputtingsslag voor mens en machine markeert tevens de eerste endurancerace uit Hertzbergers nog prille autosportcarrière.

    GWENDOLYN HERTZBERGER: “Jammer dat de race op Spa niet doorgaat. Ik had me bijzonder op mijn debuut in de Marcos Mantis verheugd, maar er waren teveel deelnemers die zich voor deze race hebben ingeschreven. Wellicht dat ik wel een stint kan rijden, maar dat moeten we nog nader bestuderen. De kennismaking en test met Moritz Racing in de afgelopen week verliep uitstekend. Ik pakte de aanwijzingen van Bert Moritz goed op en wist snelle tijden neer te zetten. De Marcos Mantis mag zich met recht een ‘supercar’ noemen! Ik zal mijn uiterste best doen om samen met Bert maximaal te scoren!”

    BERT MORITZ: “Ik ben erg blij dat Gwendolyn ons team komt versterken. Ze heeft tijdens de testdag op Zolder een goede indruk op ons gemaakt en pakte het bovendien allemaal snel op. Als Gwendolyn goed wordt begeleidt dan kan ze het nog ver schoppen in de autosport want ze heeft veel talent. Het is vervelend dat ze voor de race op Spa als dertiende op de reservelijst stond, waardoor haar deelname is daarmee komen te vervallen. Het zegt in ieder geval genoeg dat de Dutch Supercar Challenge bij uitstek de populairste Europese toerwagenklasse is. We gaan onderzoeken of ze wellicht toch een stint of een deel kan meerijden op Spa, want het circuit is op haar lijf geschreven. Ook rijdt ze bij ons de 24-uursrace van Zolder en de DSC races in het A1 GP-weekend.”

    21-05-2008 om 20:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel regen verwacht tijdens GP van Monaco
    Een week na de regensimulaties op het Paul Ricard HTTT Circuit lijken de F1-teams zich op te kunnen maken voor een nat weekendje Monaco. De bijzondere race door de straten van het kleine prinsdom is normaliter al uitdagend vanwege de zeer smalle wegen, en sinds het verbod op traction control wordt het zo mogelijk nog lastiger voor de coureurs. Volgens de voorspellingen komt daar dit jaar nog een extra uitdaging bij, namelijk: regen.

    Houden we het droog in Monaco?

    De temperaturen liggen gedurende het gehele weekend rond de 20 graden, maar er zit veel regen in de lucht. De dag met de grootste kans op droog weer is ironisch genoeg de vrijdag, de enige dag dat er niet gereden wordt. Voor donderdag wordt regen verwacht, echter is nog niet duidelijk of dit in de middag of in de avond uit de hemel zal neerdalen. Zaterdag heeft 60% kans op regen, dus de kans is groot dat er tijdens de derde training of de kwalificatie een bui valt. Zondag bestaat de kans dat er tijdens de race een bui valt, maar de voorspellingen zeggen dat het vooral in de ochtend nat wordt. Deze voorspellingen doen denken aan Monaco 1996, waarbij slechts drie coureurs de finish zagen in een zeer natte race. Of dat doemscenario zal ontstaan....

    20-05-2008 om 18:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicky Pastorelli: "Natuurlijk is het een bonus"
    Tooele - Nicky Pastorelli, oud Jordan F1 tester, heeft een goed eerste race weekend achter de rug in de American Le Mans Series (ALMS). Het team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de Braziliaanse coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten durende race de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige negende plaats in de GT2 klasse.

    Pastorelli in de RSR Porsche

    Afgelopen weekend reed de serie de vierde ronde in het ALMS kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Voor Nicky en zijn teamgenoten de eerste keer dat zij aan de start verschenen van een race in ALMS.

    "Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah. Nicky zette de snelste race ronde van de #18 auto neer in ronde 44 op 1:51.446.

    De jonge line-up en het team van de #18 Porsche heeft het weekend formidabel werk afgeleverd met deze nieuwe auto. Voor VICI Racing was dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan de start verschenen. Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de race op zondagmiddag hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te boeken in het mooie landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er zijn wat hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter en uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om te rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we hier racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.

    De race
    Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de grid de Grand Prix van Utah te starten op de zonnige zondagmiddag in Tooele. Ruben had een zeer goede start en reed onmiddellijk de top tien binnen. Na 28 rondes, een uur later, bracht hij de #18 Porsche binnen en nam Nicky het van hem over. Als gevolg van de niet goed werkende snelheidsbegrenzer, werd er te hard gereden in de pitstraat tijdens de stop en rijderswisseling. Het team kreeg te kampen met een tijdstraf, waardoor gelijk alle kans op een eventueel hogere notering was verkeken.

    Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2 veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.

    Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te rijden en hij bracht de #18 Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing binnen op de negende plaats van het GT2 veld.

    "Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig om een team op te bouwen wat competitief mee kan doen in het kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky. "Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk de eerste keer dat hij op internationaal hoog professioneel niveau heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".

    De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.

    20-05-2008 om 18:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SRT behaalt prachtige zege in FIA GT-kampioenschap in Monza
    MONZA - Het SRT-duo Christophe Bouchut en Xavier Maassen heeft op de Italiaanse omloop van Monza de tweede race van het FIA GT-kampioenschap gewonnen. SRT maakte enkele weken geleden zijn debuut in de FIA GT met een vierde plaats en neemt met deze zege meteen ook de leiding in het kampioenschap. Op zaterdag had Christophe Bouchut de Corvette C6.R van het Belgische team al voor de tweede opeenvolgende maal op de eerste rij van de startgrid geplaatst.
    “Het spreekt voor zich dat dit een bijzonder dag voor het team is”, glunderde Patrick Selleslagh na de race. “Wij wisten dat we hier goed zouden zijn, maar een zege in het FIA GT-kampioenschap is toch wel iets bijzonder.”


    Traditiegetrouw starten de FIA-meetings voor de rijders en teams met twee vrije oefensessies van 80 minuten, die met het oog op de race zelf zeer belangrijk zijn. “We zoeken dan inderdaad de goede afstelling en rijden een maximum aan kilometers. Maar hier in Monza startte de eerste vrije sessie voor iedereen vrij laat”, legt Xavier Maassen uit. “Het weer was dermate slecht dat het geen enkele zin had om risico’s te nemen.”

    SRT reed uiteindelijk naar een derde plek met de wetenschap dat de wagen een goed balans had. Christophe Bouchut reed tijdens de kwalificaties vervolgens naar een hele sterke tweede plek, de tweede opeenvolgende keer na Silverstone.
    Christophe Bouchut: “Dit is het bewijs dat we bij de les zijn, maar toch hangt een goed resultaat soms aan een zijden draadje. We waren niet op de hoogte van de conditie van de omloop achteraan (Lesmo) en het was er levensgevaarlijk. Sommige rijders lieten zich verrassen door een natte plek en ik ben er op een haar na aan ontsnapt.”

    De start verliep voor het Corvette-duo heel goed en Christophe Bouchut handhaafde zich in tweede stelling alvorens het stuur aan Xavier Maassen over te geven. Maassen reed eveneens een sterke stint en had bij de tweede verplichte rijderwissel, als leider in de race, een voorsprong van goed 15 seconden op zijn dichtste belager.

    “De strategie van SRT was bijzonder goed, want de tijdswinst die we maakten, was grotendeels een gevolg van de strakke en goed geplande pistop”, vertelde Christophe Bouchut na de race. “SRT acteert misschien nog niet lang op internationaal niveau, maar hun ervaring in diverse nationale kampioenschappen is toch wel van tel. Ik kan niet anders dan hen feliciteren met het geleverde werk.”


    Bouchut nam tijdens het laatste kwart van de race weer het stuur over en consolideerde in Corvette C6.R de voorsprong. Na twee uur kwam hij dan als winnaar over de finishlijn.

    “Ik kan eigenlijk weinig aan dit alles toevoegen”, sprak teameigenaar Patrick Selleslagh. “Er rest mij niets anders dan heel het team, de medewerkers, de partners, Michelin en mijn rijders te bedanken voor wat toch wel een bijzondere dag is.”

    Christophe Bouchut en Xavier Maassen gaan nu als leiders naar de derde race van het seizoen, op zaterdagavond 21 juni in Adria, Italië.

    KWALIFICATIE

    1. Lichtner-Hoyer/Müller Jet Alliance Corvette C6.R 1:49.258 GT1
    2. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 1:49.555 GT1
    3. Negrao/Ramos Vitaphone Maserati MC12 1.49.737 GT1
    ...

    RACE

    1. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 66 ronden
    2. Negrao/Ramos Vitaphone Maserati MC12 + 24.552
    3. Simonsen/Peter Aston Martin DBR9 + 52.567
    …

    20-05-2008 om 18:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pole positie en overwinning voor de Gillet Vertigo in Monza
    Monza - Belgian Racing heeft zijn eerste race van het seizoen gewonnen. Na twee podium plaatsen in de BelgianGT, heeft het Belgische team de overwinning kunnen behalen in de G2 klasse van het FIA GT kampioenschap.

    RenaudKuppens: “Vanaf de eerste rondjes waren wij sneller dan de twee Moslers, zowel in de regen als op een droge piste. Ik wil graag Pirelli bedanken voor de goede service en banden.”

    null

    De Gillet Vertigo.5 met Maserati motor starten de race uit 21ste positie, juist voor een Saleen met twee andere Belgen, Greg Franchi en Vincent Vosse.

    Bas Leinders: ”Dankzij onze nieuwe Maserati motor hebben wij heel wat auto’s achter ons kunnen houden in de officiële trainingen. Na een groot gat te hebben geslagen met onze belangrijkste concurrenten in de race hebben wij het tempo laten zakken en de wedstrijd gecontroleerd.”

    Leuk om mee te nemen, een Belgisch team heeft gewonnen zowel in de GT1, GT2, G2 als GT4 klasse, wie durft nog zeggen dat België een klein landje is…

    Volgende race in Adria(Italië), 21 Juni 2008

    20-05-2008 om 18:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.No guts no glory
    Een lekke band verhinderde dat Tim Buijs dit weekend op de Eurospeedway Lausitz (Duitsland) zijn opmars in de openingsronde van de Porsche Carrera Cup race niet kon voortzetten. Niet alleen de Nijmegenaar had de nodige pech te verduren, ook zijn teamgenoot Mike Verschuur, die betrokken was bij een crash, moest in de openingsronde opgeven. Veel tijd om terug te blikken heeft Buijs echter niet. Na de Mobil 1 Porsche Supercup volgende week tijdens de F1 GP op het stratencircuit van Monaco en een aansluitende test op Magny-Cours, hoopt de 22-jarige coureur dit jaar ook meerdere malen voor het Duitse team uit Nimburg in de Porsche Carrera Cup uit te komen.

    Full speed op Lausitzring

    Doordat de Duitse rijder Pascal Kochem door Eichin Racing werd ontslagen, werd Buijs gepolst om dit raceweekend voor dit Duitse team uit te komen. No guts no glory. De Nederlander bedacht zich geen moment en reisde af naar het 3.442 kilometer lange circuit dat gelegen is nabij Berlijn. Op vrijdag leerde de rookie voor de eerste keer de baan kennen en zocht naar een afstelling voor de rest van het weekend. Met een tijd van 1:29.394 eindigde hij op P29. In de tweede training van dertig minuten wist hij zijn tijd aanzienlijk te verbeteren en zette hij de 25e tijd op de chrono’s. Voor de kwalificatie van zaterdag had Buijs de afstelling van de wagen helemaal omgegooid. Met de eerste set banden koos de rijder met startnummer 16 het asfalt. Hij probeerde een snelle tijd neer te zetten, maar wist de piek van de banden niet optimaal te benutten. In de resterende sessie kwam Buijs niet meer aan de snelle tijden, zodat hij genoegen moest nemen met plaats 23.

    Tim Buys op de kombaan

    Ondanks dat het had geregend, begon Buijs met slicks aan de race van zondag. Bij de start van de race kwam Buijs bijzonder goed uit de startblokken en wist maar liefst zeven rijders te passeren. Buijs probeerde de eerste ronde goed door te komen, totdat hij in bocht 5 schuin op zijn linker achterwiel werd getikt. Twee bochten later spinde Carl-Olov Carlsson en bleef met zijn Porsche midden op de baan staan. Buijs wist de Zweedse rijder van ARAXA Racing ternauwernood via het gras te ontwijken, terwijl Mike Verschuur vol in de auto belandde. Weer twee bochten later klapte alsnog zijn linker achterband, waardoor Buijs achterstevoren in het gras terecht kwam. De Nederlander in Duitse dienst kon helaas niet meer wegkomen, waardoor de student (Business Studies) de race voortijdig moest beëindigen.

    TIM BUIJS: “Ondanks een mindere kwalificatie, kwam ik vandaag uitstekend uit de startblokken. Ik pakte zeven rijders en had de mogelijkheid om snel verder naar voren te komen. Ik had alleen de pech dat iemand tegen mijn achterwiel reed, waardoor mijn band niet veel later ontplofte. Door de grote hoeveelheid uitvallers en de vele ‘drive-through-penalties’ die later zijn uitgedeeld, had ik makkelijk in de punten kunnen finishen. Ik bereid me nu weer voor op de race in Monaco. Het zal een lastige klus worden, want ook bij een goede kwalificatie, zal ik vijf plaatsen worden teruggezet, als straf voor een vermeende overtreding in de race van Istanbul. Ik hoop mijn auto in ieder geval heel te houden, want daarna gaan we meteen door naar Magny-Cours voor een officiële test. Tenslotte ben ik door het team van Eichin Racing gevraagd om meerdere races voor ze te gaan rijden. In de komende periode kijken we wat de mogelijkheden hiervoor zijn.”

    20-05-2008 om 18:49 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knappe inhaalrace levert drie WK punten op voor Kumpen/Longin
    Bert Longin en Anthony Kumpen zijn in de tweede wedstrijd van het FIA GT kampioenschap te Monza op de zesde plaats geëindigd en dat na een knappe inhaalrace. Deze mooie prestatie levert de rijders van PK Carsport de eerste WK punten van het seizoen op.

    Het weekend begon niet te best en tijdens de kwalificaties werd een triest dieptepunt bereikt. “Anthony spinde op een plaats waar er toen al zeker zeven rijders gespind waren”, aldus Bert Longin. “Jammer genoeg raakte hij een andere deelnemer, de kwalificaties zaten er meteen op. We helemaal achteraan starten.”


    Geen goede uitgangspositie en helemaal geen makkelijke opdracht voor de PK Carsport rijders. Anthony Kumpen nam de start. “Ik kon snel een aantal plaatsen goedmaken maar verloor in het verkeer toch wat kostbare tijd. De wagen was goed, de banden werkten prima. Vooraf hadden we afgesproken om zolang als mogelijk op de baan te blijven. Ik reed 52 minuten en op het moment dat ik binnenkwam reed ik in vierde stelling. Nogal wat rijders hadden al gepit, als je de stand opmaakte met iedereen die gepit zou hebben dan stonden we rond de zevende plaats.”

    In de pits volgde Bert Longin Anthony met argusogen. “Ik zag hem rijden en het was een hele ommekeer vergeleken met wat we op zaterdag hadden meegemaakt. De wagen deed het uitstekend, dat gaf mij een enorme boost van vertrouwen. Na de snelle pitstop van het team ging ik de baan op. Net als Anthony werkte ik ook een lange stint af. Ik moet zo’n vijftig minuten gereden hebben alvorens binnen te komen.”

    Wat restte was een korte rijbeurt voor Anthony Kumpen. “Ik ging als zesde terug de baan op en behield mijn positie. Niet slecht als je weekend zo dramatisch begint als het onze op zaterdag. De weersomstandigheden zaten niet mee maar het is vooral het gebrek aan kennis om de wagen in zo’n omstandigheden goed af te stellen. Dat is iets wat je moet leren. We gokten dat het zou regenen en opteerden dus voor een regenafstelling. Uiteindelijk bleef het de hele dag droog. De wagen was dus niet optimaal afgesteld en dan thuiskomen met een zesde plaats, wetende dat je haast iedereen hebt moeten inhalen, dan mag je zeker tevreden zijn. Ik wil ook de jongens van SRT proficiat wensen met hun prachtige overwinning. Dat is goed voor de Belgische autosport!”

    “Het hele team, wij als rijders en zeker Pirelli als bandenleverancier hebben hard en goed gewerkt”, puft Bert Longin nog na. “De banden waren goed, de rijders in vorm. Het enige wat nu nog ontbreekt is de topsnelheid. Als je de wedstrijdstatistieken bekijkt dan zal je merken dat we op vlak van topsnelheid nergens bij de top 10 zijn. We weten dus wat ons te doen staat.”

    20-05-2008 om 18:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen en uitvalbeurt verpesten weekend Menten
    Geen traditionele Italiaanse zon maar wel een 34 wagens tellend startveld; dat waren de hoofdingrediënten voor de tweede wedstrijd van het seizoen in het FIA GT-kampioenschap. Op het legendarische Autodromo di Monza, in de buurt van Milaan, hadden de teams haar tenten opgeslagen. Het hogesnelheidscircuit staat elk jaar garant voor een opwindende race en dat was ook dit jaar niet anders. Voor Nederlander Jos Menten eindigde het Italiaanse avontuur echter al na zeven ronden met een opgave...

    De vrije trainingen begonnen niet bepaald veelbelovend voor de coureur uit Haelen en het iPOS Racing team. Slechte weersomstandigheden maakten het de rijders erg moeilijk: Jos Menten: "De wagen was niet helemaal klaar en daarom hebben we maar een handvol rondjes kunnen trainen. We weten nu al dat de versnellingsbakverhoudingen te kort zijn. Of het nu nat blijft of morgen opdroogt, vooraan zullen we er niet bij zijn. Het snelheidsverschil op het einde van het rechte stuk is veel te groot", aldus de Nederlander. Menten en zijn Italiaanse teamgenoot Andrea Piccini eindigden de eerste vrije training op de 30ste plaats.



    Ook de pré-kwalificatie bood niet veel soelaas: "Gezien de sterke concurrentie mogen we een puntenfinish vergeten. Enkel wanneer het noodlot toeslaat, maken we aanspraak op een puntje. Zelfs in de regen bedraagt de afstand tot de concurrentie een dikke twee seconden. Dat kan je op de baan niet goedmaken. We moeten eerlijk zijn. Deze Saleen is niet het beste strijdwapen, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Ook de andere Saleen-teams hebben het erg moeilijk", zo zegt Menten, die de sessie als 21ste afsluit.

    Alsof de duivel ermee speelde waren het gedurende de kwalificaties exact dezelfde weersomstandigheden als tijdens de vorige race in Silverstone. De G2- en GT2-wagens konden genieten van een redelijk droge baan, alvorens de hemelsluizen opengingen. De GT1-runners verloren veel tijd op het natte circuit. Andrea Piccini kwam niet verder dan de 25ste tijd, goed voor een plekje op de dertiende rij.

    Ook op zondagmorgen viel de regen met bakken uit de hemel, waardoor de teamleiding bij iPOS Racing besloot om de Saleen S7-R op stal te houden: "Het team verkiest om geen risico’s te nemen en daar houden we ons aan. Hopelijk wordt het straks een beetje droger, want dit is geen pretje…"

    Menten's gebeden werden verhoord, want een uur voor de start van de wedstrijd hield het op met regenen. Het was Andrea Piccini die om 13u15 van start ging, maar ver kwam de Italiaan niet. Na zeven ronden stopte thuisrijder Piccini voor de box van iPOS Racing met motorproblemen. Zo eindigde voor Jos Menten een teleurstellend weekend zonder een meter wedstrijd. De bolide met het magische startnummer 13 heeft de 27-jarige Limburger geen geluk gebracht: "De temperatuur in de motor bleef oplopen. We weten nog niet wat er juist scheelde, maar het had geen zin om door te rijden. Nu ga ik mij in alle rust voorbereiden op de 24 Hours of Le Mans. Dat moet het hoogtepunt van mijn seizoen worden." Aldus de teleurgestelde Menten.

    20-05-2008 om 18:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvrijwillige crash Mike Verschuur: "Hij pakte mijn auto nog net"
    KLETTWITZ - Opnieuw had Mike Verschuur een uitstekende start in de race om de Porsche Carrera Cup. De vierde wedstrijd van het seizoen op de 3,478 kilometer lange EuroSpeedway Lausitz was voor de Nijmeegse autocoureur echter al in de eerste ronde beëindigd. Verschuurs auto werd meegenomen nadat een andere rijder voor hem, de Zweed Carl-Olov Carlsson, in de rondte ging. "Ik zag hoe zijn auto terug op de baan kwam en hoopte hem nog te kunnen ontwijken, maar hij pakte mijn auto nog net", vertelde de onfortuinlijke Verschuur. Zijn Porsche 911 GT3 Cup werd aan de voorkant zwaar beschadigd, waardoor aan verder rijden niet meer te denken viel.

    Kortstondig optreden Mike Verschuur

    Voor Mike Verschuur waren de beide vrije trainingssessies op vrijdag de eerste kennismaking met het complex, zo'n 130 kilometer ten zuiden van Berlijn. "De meeste andere teams hebben hier vorige week al een keer getest. Wij niet, en je merkt dan meteen dat je met een bepaalde achterstand aan het weekend begint", aldus Verschuur. "De meeste anderen hebben al aan de afstelling kunnen werken en hebben in ieder geval een basis waarmee ze starten, wij moesten helemaal vanaf nul beginnen. Maar natuurlijk doen we allemaal ons best om er een goed resultaat uit te halen." Over het circuit, dat deels de rechte stukken van de zogeheten 'tri-oval' omvat en voor de rest over een bochtig parcours op het middenterrein voert, is Verschuur niet heel erg enthousiast. "Natuurlijk is het mooi om een stuk over de oval te rijden, langs de enorme hoofdtribune, maar voor de rest zijn het allemaal korte bochtjes, vlak achter elkaar, er zit weinig uitdagends in."

    In de kwalificatietraining kwam Verschuur niet verder dan de 18e plaats en dat was zeker minder dan waarop hij gerekend had. "Qua tijd is het niet slecht, want ik zit slechts 0,75 seconde van de snelste tijd af, maar je merkt dat de rijders steeds dichter bij elkaar zitten, en dan maakt een verschil van één tiende al snel vier, vijf plaatsen uit. Tijdens mijn snelste ronde ging er iemand direct voor me van het gas af, waardoor ik ongeveer een tiende verloor. Maar ik ben doorgaans toch beter in de race dan in de kwalificatie, dus hopelijk kan ik morgen verder naar voren rijden."

    Dat deed Verschuur inderdaad op de eerste meters na de start. "Mijn start was opnieuw super, ik kon al direct een aantalplaatsen goedmaken", vertelde hij na afloop. Al in de eerste ronde ging het echter mis: op de baan, die in de vroege ochtenduren nog enigszins vochtig was en die bovendien extra glad geworden was door de olie van de Superkart-serie met tweetaktmotoren, die voor de Porsches in actie kwam, raakten diverse rijders de controle over hun auto kwijt. "Ook bij mij begon de auto te glijden, maar ik kon hem nog houden, totdat Carlsson mij meenam", meldde Verschuur. "Jammer, de auto is aan de voorkant flink kapot, maar voor de volgende race op de Norisring hebben we gelukkig wat meer tijd."

    20-05-2008 om 18:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mannen van Chevrolet tevreden: "Al tijden niet meer zo'n zware race"
    VALENCIA – Chevrolet kende tot het derde raceweekend van de FIA WTCC een slecht seizoen. Het Amerikaanse automerk scoorde in de eerste twee weekenden slechts 28 punten. Dit weekend kwamen daar maarliefst 32 punten bij. Chevrolet greep beide overwinningen op het Spaanse circuit en behaalde ook nog eens een tweede plaats. Door deze goede prestatie staat Chevrolet weer voor BMW in het constructeurskampioenschap.

    Chevrolet had dit weekend twee helden

    “Het was een zeer goed weekend voor mij”, vertelde Robert Huff. “Ik heb achttien punten voor het kampioenschap behaald. Van een beter resultaat heb ik niet durven dromen. De laatste drie jaar was ik hier telkens in de eerste race betrokken bij een startcrash. Dit keer had ik weer twee zware races met veel inhaalacties. Deze keer was mijn bolide echter met uitstek de beste.”

    “Chevrolet had een geweldig weekend”, concludeerde Alain Menu na afloop van het Spaanse weekend. “Ik had een sterke eerste race en de tweede race was simpelweg fantastisch. Daar ben ik blij om, aangezien ik in Valencia altijd goede kwalificaties had en slechte races. Ik heb de basis voor mijn overwinning in de eerste race gelegd, toen ik vele mensen heb ingehaald vanaf de laatste startpositie. Ik heb al tijden niet meer zo'n zware race gehad. Twee overwinningen is een topprestatie van het team en ik hoop dat wij deze lijn kunnen doortrekken.”

    20-05-2008 om 18:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Michael Bleekemolen 30 keer aan de start in Monaco
    Komend weekend komt Michael Bleekemolen voor de dertigste keer in actie op het wereldberoemde stratencircuit van Monaco. De 58-jarige coureur maakt een eenmalige rentree in de Porsche Supercup, waarin hij het onder meer opneemt tegen zijn zoons Sebastiaan en Jeroen. “Zij gaan het moeilijk krijgen”, grijnst de jubilaris.


    480_psc_monaco_bleekemolen

    Michael Bleekemolen had al afscheid genomen van de Porsche Supercup. De Porsches van Team Bleekemolen worden dit seizoen bemand door Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs. Voor de race in de straten van Monaco maakt ‘Bleek’ een uitzondering. “Monaco is en blijft voor mij iets heel speciaals. De sfeer is er heel apart en het racen vlak langs de vangrails blijft een erg bijzondere ervaring. Daarnaast is het raceweekeinde in Monaco voor ons uniek omdat we met onze boot in de haven, vlak naast de baan, liggen. “
     
    480_fam_bleekemolen1

    Michael Bleekemolen debuteerde in de jaren ’70 in de nauwe straten van Monaco achter het stuur van een Formule 3-bolide. Sinds het begin van de jaren ’80 concentreert hij zich voornamelijk op merkencups. Michael behaalde in Monaco diverse podiumplaatsen in de Europese merkencups van Renault, met als hoogtepunt een zege in het EK Renault Sport Spider. Vanaf 2003 kwam Michael enkele keren in de Porsche Supercup op het stratencircuit in actie.
    Bleekemolen rijdt komend weekeinde voor het team van Jetstream Motorsport in de Porsche Supercup. “Daar kwam een plaats vrij en die kans heb ik gelijk gepakt. Ik vind het echt te gek dat ik er komend weekend weer bij ben. Naast mijn jubileum is het uniek dat ik samen met mijn twee zoons in deze ultracompetitieve merkencup aan de start sta. Ik kijk er, in mijn 38ste raceseizoen, echt naar uit.”
    Jeroen Bleekemolen (26) behoort dit seizoen tot de grote kanshebbers op de titel in de Porsche Supercup. Hij staat momenteel op de tweede plek in de tussenstand.

    Michael Bleekemolen debuteerde in 1971 in de autosport. In 1977 en 1978 behoorde hij enkele Grand Prix’ tot het selecte clubje van Formule 1-coureurs. In zijn lange carrière won hij onder meer het Europees kampioenschap Formule Ford (1977) en eindigde hij als tweede in het EK Formule 3 (1979). Afgelopen winter liet Michael zien dat hij nog steeds snel is door de titel in het Winterkampioenschap op zijn naam te schrijven met een Porsche 911.

    20-05-2008 om 18:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEAT Leon Supercopa: Sterke inhaaljacht Dillon Koster op EuroSpeedway Lausitz
    480_dillon_koster_lausitz

    Dillon Koster heeft met een sterke inhaaljacht tijdens de vijfde en zesde race van het seizoen in de Duitse SEAT Leon Supercopa op de EuroSpeedway Lausitz laten zien dat hij het tempo in de sterk bezette klasse steeds beter kan bijhouden. Als gevolg van een defecte versnellingsbak kon hij in de kwalificatietraining slechts enkele ronden afleggen en kwam hij niet tot een snelle rondetijd. In de eerste race wist hij een aantal plaatsen goed te maken en werd hij als elfde geklasseerd. In de tweede wedstrijd zette hij zijn opmars voort, hetgeen resulteerde in de negende plaats. “Hopelijk heb ik nu alle technische defecten voor dit seizoen achter de rug en kan ik de stijgende lijn vasthouden”, aldus de Zandvoorter, die uitkomt voor het SEAT Team Sartorius.

    Dillon Koster had anderhalve week geleden tijdens een officiële SEAT-testdag al uitgebreid de gelegenheid gehad om de baan te leren kennen. “Daarbij was ook SEAT-WTCC-coureur Tom Coronel aanwezig, die me heeft geholpen bij het vinden van de juiste balans en de juiste afstelling van de auto, en ook mezelf verder te verbeteren”, aldus de Zandvoorter. Daaraan had Koster in de kwalificatietraining echter weinig: een defecte versnellingsbak maakte al snel een einde aan zijn ambities. Koster kon daardoor niet meer dan vijf ronden afleggen en kwam niet verder dan de achttiende en voorlaatste plaats in de startopstelling. “We hebben de afgelopen weken nu zo ongeveer wel alles aan de auto vervangen: het stuurhuis, de aandrijfassen, de kabelboom en dan nu de versnellingsbak inclusief alle elektronica. Het enige dat nu nog kapot kan gaan, is de motor zelf, maar dat gebeurt hopelijk niet”, probeerde Koster nog optimistisch te blijven.

    De eerste wedstrijd van het weekeinde werd op zaterdagmiddag verreden, korte tijd nadat er een forse regenbui op de EuroSpeedway Lausitz was neergedaald. Alle auto’s startten uiteraard op regenbanden en om de coureurs te laten wennen aan de veranderde omstandigheden werden er enkele opwarmronden afgewerkt. In de race wist Dillon Koster al gelijk bij de start zes plaatsen goed te maken. Na de eerste ronde kwam hij als twaalfde door. “Dat ging super, qua tijden reed ik dezelfde rondetijden als de top zes, daarmee was ik heel tevreden.” In de vierde ronde raakte hij echter kort van de baan. “Ik verremde me en daardoor moest ik door de grindbak. Later heb ik me nog een keer verremd en daarna kon ik de opgelopen achterstand niet meer inlopen. Jammer, maar hopelijk zit er morgen nog een aardig resultaat in.” Uiteindelijk werd Koster als elfde geklasseerd.

    Inderdaad wist de Zandvoortse coureur in de race op zondag bij de start al een aantal plaatsen goed te maken. Hij streed een tijdlang met de Duitser Philipp Leisen om de zevende positie. Daarna was hij met Christian Bebion in gevecht om de achtste plaats. In beide duels delfde hij uiteindelijk het onderspit, hetgeen Koster voornamelijk weet aan gebrek aan ervaring in deze klasse. Zijn commentaar na de race: “We hebben voor het eerst een race gehad zonder problemen. Ik kom nog wel wat ervaring tekort met deze auto’s op deze circuits, maar we hebben nu wel een basis waarmee we verder kunnen werken. Als we nu een keer een weekend hebben zonder problemen, waarin ik er goed bij zit, dan kunnen we het doel, een constante klassering bij de top acht, hopelijk waarmaken”, aldus Koster. “Ik ga met een positief gevoel naar de Norisring.”


    Uitslagen:
    Race 1
    1. Nicki Thiim (Den), 17 r. in 30.56,374 (gem. 114,661 km/u)
    2. Christofer Nygaard (Den), op 11,849
    3. Heiko Hammel (Dui), op 13,465
    11. Dillon Koster (Ned), op 1.10,913

    Race 2
    1. Thomas Marshall (Dui), 19 r. in 30.07,084 (gem. 131,646 km/u)
    2. Christofer Nygaard (Den), op 0,830
    3. Jimmy Johansson (Zwe), op 1,843
    9. Dillon Koster (Ned), op 1,969

    Stand na zes van 16 races
    1. Nicki Thiim, 104 punten
    2. Heiko Hammel, 71
    3. Christofer Nygaard, 65
    17. Dillon Koster, 8

    20-05-2008 om 18:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Zege voor Porsche in Salt Lake City, Pastorelli negende in GT2

    miller_motorsports_park

    Afgelopen weekend reed de ALMS Serie de vierde ronde in het kampioenschap op het Miller Motorsports Park in Utah. Het Penske Porsche Team behaalde op Salt Lake City een uitstekende dubbelzege, nadat de LMP1 Audi’s kort voor het einde door crashes hun kans op de zege als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen.
    Nicky Pastorelli heeft een goed eerste race weekend achter de rug in de ALMS. Het team, bestaande uit Nicky en Francesco Pastorelli en de Braziliaanse coureur Ruben Carrapatoso, reed in de 2 uur 45 minuten durende race de Porsche 911 GT3 RSR van VICI Racing naar een keurige negende plaats in de GT2 klasse.


    Pech voor Audi
    Ruim 28 minuten voor het einde van de wedstrijd zag Lucas Luhr na een aanrijding met een GT-deelnemer de zegekans volledig in rook opgaan. Luhr spinde terwijl de rechterachterband werd opengesneden. Bovendien kreeg de Audi-coureur als bonus nog een Stop and Go Penalty omdat hij contact met deze deelnemer had kunnen vermijden. Luhr, die na een probleem bij zijn pitstop een fantastische inhaalrace had gereden was furieus: “Ik begrijp hier niets van.”
    Toch pakte men nog de LMP1 zege. De tweede auto met aan het stuur Emanuele Pirro werd twee ronden later het slachtoffer van een soortgelijke aanrijding. Voor Pirro, die nog maar 16 seconden achterstand op de leidende Porsches had, was de wedstrijd met een kapotte linkerachterwielophanging definitief voorbij.

    Timo Bernhard was met de Penske Porsche RS Spyder vanaf pole gestart. Maar bij Porsche hield men er al rekening mee dat hij de leiding niet in handen kon houden. Equipe Bernhard/Dumas viel dan ook naar de vijfde plek terug. Het geroutineerde Penske Team profiteerde met een prachtige zet van een tweede neutralisatie door Bernhard binnen te halen.
    Dumas wist de aanvallen van zijn tegenstanders af te slaan en behield de leiding voor de tweede Penske Porsche RS Spyder Sascha Maassen/Patrick Long.

    Bernhard: “Dat was een mooi duel met Audi, we hebben ze werkelijk niets cadeau gegeven, maar ik had dan ook een fantastische auto.”

    Gil de Ferran maakte een uitstekende comeback met de Honda Acura ARX01B. Samen met ex-Champcarcoureur Simon Pagenaud eindigde hij als derde.

    "Het ging vooral tijdens mijn stint erg goed in de race. Er zijn veel dingen die we kunnen verbeteren al voor de volgende race, dus het ziet er erg positief uit. Ik kan niet wachten tot de volgende race om de verbeteringen te zien werken", aldus Nicky Pastorelli vanuit Utah.


    pastorelli_porsche_911gt3

    Pastorelli in GT2
    Voor VICI Racing was dit het eerste weekend dat ze met twee auto's aan de start verschenen. Vanaf de eerste trainingen op vrijdag tot aan de race op zondagmiddag hebben ze gezamenlijk goede vooruitgang weten te boeken in het mooie landschap van Utah. "Het circuit is vlak, dus er zijn wat hoogteverschillen aangebracht om het geheel wat meer karakter en uitdaging te geven. Op zich is dit niet echt een moeilijk circuit om te rijden, maar het is voor ons alle drie wel de eerste keer dat we hier racen," aldus Nicky na de eerste training op vrijdag.

    De race
    Het was de eer aan Ruben Carrapatoso om vanaf de elfde plaats op de grid de Grand Prix van Utah te starten. Ruben had een zeer goede start en reed onmiddellijk de top tien binnen. Na 28 rondes, een uur later, bracht hij de Porsche binnen en nam Nicky het van hem over.
    Als gevolg van de niet goed werkende snelheidsbegrenzer, werd er te hard gereden in de pitstraat tijdens de stop en rijderswisseling. Het team kreeg te kampen met een tijdstraf, waardoor gelijk alle kans op een eventueel hogere notering was verkeken.

    Nicky reed een prima, solide stint. Zowel de Porsche als de coureur presteerden optimaal. In ronde 61, vanaf de achtste plaats in het GT2 veld kwam Nicky binnen om het stuur over te geven aan zijn broer Francesco, die de laatste stint voor zijn rekening nam.

    Francesco, die voor donderdag nog nooit in de Porsche had gereden, liet zien wat hij waard was in zijn eerste grote internationale race! In de laatste rondes kreeg hij te maken met problemen in de versnellingsbak en verloor hij wat snelheid. Het lukte hem echter om de race uit te rijden en hij bracht de Porsche binnen op de negende plaats van het GT2 veld.

    "Het was geweldig om de RSR eens in een race te rijden. Ik had alleen de shakedown runs gereden voor het seizoen begon. Toen al voelde het aan als een super race auto. ALMS is de meest professionele sports car series, dus ik ben blij dat ik hieraan deel kan nemen. Natuurlijk is het een bonus om ook Francesco in de line-up te hebben. Ruben is heel snel, dus we vormen een geweldig team. Alle ingredienten zijn aanwezig om een team op te bouwen wat competatief mee kan doen in het kampioenschap. We weten wat ons te doen staat en focussen nu op Lime Rock. Met iedere race zullen we hard moeten werken om weer een stap vooruit te maken met de ontwikkeling van de Kumho banden", aldus Nicky. "Voor Francesco was het vooral een super ervaring. Dit was natuurlijk de eerste keer dat hij op internationaal hoog/professioneel niveau heeft gereden en dat heeft hij goed gedaan. Geen fouten gemaakt en de snelheid was ook niet verkeerd. Hij zal dit jaar heel erg veel leren".

    De volgende race in de American Le Mans Series wordt gereden op Lime Rock Park in Lakeville, Connecticut. De American Le Mans Northeast Grand Prix start op zaterdag 12 juli 2008.

    Uitslag
    1. Dumas/Bernhard (Porsche), 96 Rd. in 2:45.34,653 Std.
    2. Maassen/Long (Porsche), + 22,656 Sek.
    3. De Ferran/Pagenaud (Acura/Honda), + 26,839 Sek.
    4. Franchitti/Leitzinger (Porsche), + 46,121 Sek.
    5. Fernandez/Diaz (Acura/Honda), + 1.11,950 Min.
    6. Smith/Dyson (Porsche), - 1 Rd.
    7. Luhr/Werner (Audi R10 TDI), - 1 Rd. (1. LMP1)
    8. Herta/Fittipaldi (Acura/Honda), - 2 Rd.
    9. Devlin/Bonilla (Lola-Mazda), - 3 Rd.
    10. O’Connell/Magnussen (Chevrolet), - 8 Rd.

    20-05-2008 om 18:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Genoegdoening voor Ryan Dalziel op Laguna Seca
    ryan_dalziel

    Nadat hij in 2004 de Formule Atlantic titel op Laguna Seca aan zijn neus voorbij zag gaan, kreeg Ryan Dalziel toch genoegdoening. Afgelopen weekend zegevierde hij in de GrandAm series. Dalziel vond Laguna Seca nimmer een prettig circuit.

    Dalziel verslaat Marc Goossens in de slotfase
    Dalziel nam in de 76e van de 98 ronden tellende wedstrijd de leiding over van Scott Pruett. Op de finish versloeg Dalziel onze zuiderbuur Marc Goossens met 1.094 seconden.

    Een kapotte olieleiding zorgde ervoor dat het team Dalziel/Zogaib vanaf 19e positie moest vertrekken. Door een uitstekende strategie won de BMW Riley maar liefst tien plaatsen in de wedstrijd. In de slotfase van de race zorgden Ryan Dalziel en Marc Goossens voor een adembenemend spektakel in de fameuze Corkscrew. Een strijd die deed denken aan het fameuze duel tussen Zanardi en Herta in 1996.

    Uiteindelijk kwam Dalziel als eerste uit de Corkscrew. Een crash van Memo Gidley in diezelfde Corkscrew leverde de laatste neutralisatie en de zege voor Dalziel op.

    Dalziel: “Voor mij telde maar één ding. Het was de bandenstapels of winnen. Gelukkig kon ik teameigenaar Peter Baron een fantastisch verjaardagscadeau bezorgen.”

    Uitslag
    1. Dalziel/Zogaib BMW Riley 98 ronden
    2. Goossens/Matthews Pontiac Riley 98 ronden
    3. Pruett/.Rojas Lexus Riley 98 ronden
    4. Fogarty/Gurney Pontiac Riley 98 ronden
    5.Law/Donohue Porsche Riley 98 ronden
    6.Friselle/Wilkins Ford Riley 98 ronden
    7.France/Barbosa Porsche Riley 98 ronden
    8. Angelelli/Valiante Pontiac Dallara 98 ronden
    9.Jonsson/Zonta Pontiac Lola 98 ronden
    10.Pew/James Ford Riley 98 ronden

    20-05-2008 om 18:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Definitieve Startgrid Indy 500 bekend
    phil_giebler_crash

    De definitieve startgrid voor de 92e editie van de Indy 500 is bekend. Bumpday werd gekenmerkt door spectaculaire crashes waarbij Mario Dominguez, Max Papis en Phil Giebler (foto hierboven) betrokken waren. Het bijschrijven van een crash op hun persoonlijke CV richt waarschijnlijk minder schade aan dan de beschadigde ego’s waarmee zij de komende week te kampen hebben.

    Crashes teisteren voorbereidingen
    De voorbereidingen voor de 92e editie van de Indy 500 werd door een groot aantal crashes gekenmerkt. Eerder vorige week hadden Ernesto Viso, Wil Power en Ryan Briscoe het crashweekend met hun capriolen al een beetje ingeluid. Max Papis, Mario Dominguez en Phil Giebler maakten hardhandig kennis met de zogenaamde “Safer Wall.”

    mario_dominguez_crash

    Mario Dominguez: “Wij gingen gewoon te haastig te werk. In ieder geval weten we nu hoe de auto zich gedraagt en hoe we volgend jaar terug moeten komen. Dit blijft je natuurlijk een tijdje achtervolgen, waarschijnlijk tot volgend jaar. En als ik de grid dan wel haal, dan blijft dit je de rest van je leven achtervolgen.”

    max_papis_crash

    Collega-crasher Max Papis, die getrouwd is met een dochter van Emerson Fittipaldi, dacht er iets genuanceerder over. Papis: “Mijn vrouw vertelde me dat het haar vader in 1995 ook niet lukte om zich te kwalificeren. Niet omdat hij niet goed genoeg was, maar omdat dit nu eenmaal de Indy 500 is. Dit weekend heb ik geleerd dat juist dit het drama van deze wedstrijd is”. Phil Giebler was de enige coureur die gewond raakte, hij liep gekneusde longen op. Op de foto bovenaan de vorige pagina het moment waarop de droom van Giebler om mee te doen aan de Indy 500 in rook opging.

    De Amerikaanse Japanner Roger Yasukawa, die door de pogingen van bovengenoemd kwartet niet gebumpt werd, had daar een duidelijke mening over: “Ik heb de Champcarteams nooit onderschat. Door hun komst is de lat vele malen hoger komen te liggen en daarom gaat het in de toekomst voor de “one-off” teams heel moeilijk worden om zich te kwalificeren. Met name omdat zij slechts beperkte financiële mogelijkheden hebben.”

    De Startgrid voor de 92e editie van de Indy 500 ziet er als volgt uit:

    Eerste rij
    1. (09) Scott Dixon, Dallara, 226.366 mph
    2. (10) Dan Wheldon, Dallara, 226.110 mph
    3. (06) Ryan Briscoe, Dallara, 226.080. mph

    Tweede rij
    4. (03) Helio Castroneves, Dallara, 225.733.mph
    5. (07) Danica Patrick, Dallara, 225.197. mph
    6. (11) Tony Kanaan, Dallara, 224.794. mph

    Derde rij
    7. (26) Marco Andretti, Dallara, 224.417 mph
    8. (04) Vitor Meira, Dallara, 224.346 mph
    9. (27) Hideki Mutoh, Dallara, 223.887 mph - Rookie

    Vierde rij
    10. (20) Ed Carpenter, Dallara, 223.835 mph
    11. (12) Tomas Scheckter, Dallara, 223.496 mph
    12. (99) Townsend Bell, Dallara, 222.539 mph

    Vijfde rij
    13. (06) Graham Rahal, Dallara, 222.531 mph - Rookie
    14. (14) Darren Manning, Dallara, 222.430 mph
    15. (18) Bruno Junqueira, Dallara, 222.330 mph

    Zesde rij
    16. (02) Justin Wilson, Dallara, 222.267 mph - Rookie
    17. (15) Buddy Rice, Dallara, 222.101 mph
    18. (22) Davey Hamilton, Dallara, 222.017 mph

    Zevende rij
    19. (16) Alex Lloyd, Dallara, 221.788 mph - Rookie
    20. (17) Ryan Hunter-Reay, Dallara, 221.579 mph - Rookie
    21. (24) John Andretti, Dallara, 221.550 mph

    Achtste rij
    22. (67) Sarah Fisher, Dallara, 221.246 mph
    23. (08) Will Power, Dallara, 221.136 mph - Rookie
    24. (41) Jeff Simmons, Dallara, 221.103 mph

    Negende rij
    25. (05) Oriol Servia, Dallara, 220.767 mph - Rookie
    26. (33) E.J. Viso, Dallara, 220.356 mph - Rookie
    27. (23) Milka Duno, Dallara, 220.305 mph

    Tiende rij
    28. (19) Mario Moraes, Dallara, 219.716 mph - Rookie
    29. (36) Enrique Bernoldi, Dallara, 219.422 mph - Rookie
    30. (34) Jaime Camara, Dallara, 219.345 mph - Rookie

    Elfde rij
    31. (02) A.J. Foyt IV, Dallara, 219.184 mph
    32. (91) Buddy Lazier, Dallara, 219.015 mph
    33. (25) Marty Roth, Dallara, 218.965 mph

    20-05-2008 om 18:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historie: Retro Flashback - Pinksterraces 1978
    Exact 30 jaar geleden beleefde men op Zandvoort zonder geluidsrestricties gelukkige tijden. Nederland beschikte zelfs over twee Formule l races. Als opwarmertje voor de Grand Prix eind augustus deed het Aurora AFX kampioenschap op bijna hetzelfde weekend het duinenparcours aan. Het startveld bestond uit een aantal F1 en F2 auto’s.

    De rijders die zich voor een F1 Grand Prix niet konden kwalificeren zochten hun heil in het door de Brit John Webb gecreëerde kampioenschap of probeerden alvast een afstelling te vinden voor de GP later in het jaar zoals de Amerikaan Brett Lunger die altijd een McLaren van het vorige seizoen kocht.

    edwards

    March nam officieel niet aan het FIA wereldkampioenschap deel omdat men bij de “wingcar-evolutie” te veel achter de feiten aanliep. Maar om het contact met de Formule l niet te verliezen werd voor de Brit Guy Edwards een speciaal ontwikkeld 781-chassis ingezet. Van dit chassis werd overigens maar één auto gebouwd.

    haye_1978

    Hayje schreef historie
    Ook de Amsterdammer Boy Hayje was met een F&S Chevron B48 Hart ingeschreven en zou achteraf gezien iets presteren, wat zijn opvolgers nooit gelukt is. Het aan de leiding rijden van een F1-wedstrijd, ook al was het een “non-championship” race.

    480_crash_edwards1

    480_crash_edwards2

    Direct na de start toucheerden de kemphanen Edwards en Lunger elkaar, waarbij de unieke March 781 Cosworth van Edwards in de Tarzanbocht bleef steken terwijl Lunger zijn weg kon vervolgen. Dankzij dit incident kon Boy Hayje met zijn Fred Opert Chevron B48 de leiding nemen en reed onder het gejuich van het publiek enkele ronden aan kop van een “F1-wedstrijd” Helaas kon Boy met zijn Chevron geen stand houden tegen de krachtigere Surtees F1 bolides van de Brit Bob Evans en voormalig skister Divina Galica. Evans, die nu gespecialiseerd is in het uitgeven van posterwerk won de wedstrijd, terwijl Boy als derde eindigde. Lunger eindigde met zijn gehavende McLaren op één ronde achterstand alsnog als vijfde. Toch is het nu 30 jaar leuk te constateren dat Boy achteraf gezien voor een historisch wapenfeit zorgde, wat tot op heden nog niet is geëvenaard.

    Formule Ford
    Hoogtijddagen in de Formule Ford. Tijdens de kwalificaties had een aantal rijders het gepresteerd om exact dezelfde toptijd te realiseren. De Formule Ford 1600 werd een ware Benlux-thriller waarbij de Belgen Thierry Boutsen en Alfons Taels de dienst uitmaakten. Boutsen kon uiteindelijk iets van zijn landgenoot weglopen en won onbedreigd. Het zou de stap zijn naar een schitterende carrière Taels stopte na verloop van tijd met de autosport, maar keerde in de negentiger jaren regelmatig in de Belcar terug.

    20-05-2008 om 18:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Eerste overwinning voor Paul di Resta
    di_resta__race
    Paul di Resta was dit weekend een klasse apart

    Paul di Resta heeft z’n eerste overwinning in de DTM binnen. Op de EuroSpeedway Lausitz, voor het nieuwe DTM-recordaantal van 80.000 bezoekers, was de 22-jarige Schot een klasse apart in de vierde seizoensrace van de DTM. Met de pole-position, de overwinning en de snelste raceronde, die bovendien een nieuw ronderecord betekende, scoorde hij een loepzuivere hattrick. Daarmee zet di Resta een familietraditie voort: in 1995 en 1996 slaagde zijn neef Dario Franchitti er al in om, eveneens met Mercedes-Benz, races te winnen in de ITC, de toenmalige internationale variant van de DTM. Op de EuroSpeedway Lausitz eindigde Audi-rijder Timo Scheider als tweede, waarmee hij zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap kon uitbouwen.

    Het hele weekend al waren twee rijders dominant op de Lausitzring: Timo Scheider in de zwarte Audi A4 DTM en Paul di Resta in de zwarte AMG Mercedes C-Klasse. Niet in de laatste plaats doordat de Audi van Scheider tien kilo zwaarder was dan de Mercedes van Di Resta, wat met name op het bochtige binnenterrein van de Lausitzring vrij veel verschil maakt, was de Schot daarbij nog in het voordeel. Zo was Scheider gisteren al niet ontevreden met zijn derde plaats in de kwalificatie en kon hij nu zijn handen dichtknijpen met zijn tweede plaats in de race. Tegen Di Resta in bloedvorm was gewoon geen kruid gewassen.

    di_resta_zege_1
    Di Resta is blij met zijn eerste overwinning

    winkelhock_crash
    Forse schade aan de auto van Markus Winkelhock, nadat hij de pitmuur raakte

    Pech voor Kristensen en Winkelhock
    De Schot pakte al bij de start van de race de leiding en stond die gedurende de 51 ronden tellende race ook niet meer af. Tom Kristensen was minder fortuinlijk: hij verloor al bij de start een aantal plaatsen en werd nog in de eerste ronde bij het opgaan van het rechte stuk aan de achterkant van het circuit aangetikt door Alexandre Prémat. Kristensen ging in de rondte en kon als laatste de race vervolgen, waarna hij ook nog de motorkap van zijn Audi verloor. Na reparatie was hij kansloos, hij bleef aan de staart van het veld hangen. Een andere Audi-rijder, Markus Winkelhock, was bij het ingaan van de derde ronde al uit de race. Bij het aanremmen van de eerste bocht klapte de rechter achterband van zijn auto, waardoor Winkelhock de controle over het stuur verloor en achterwaarts hard de pitmuur raakte. Hij stapte ongedeerd uit, maar de safety-car moest twee ronden lang de baan op, zodat zijn auto veilig kon worden geborgen.

    startchaos
    Chaos in de beginfase, Kristensen zit al in de schade

    Bruno Spengler reed lange tijd op de tweede plaats, maar bij hem duurde de eerste verplichte pitstop langer dan bij de meeste van zijn concurrenten, waardoor hij achtereenvolgens plaatsen verloor aan Timo Scheider, Mattias Ekström en Martin Tomczyk, die na hun pitstops allemaal voor Spengler weer de baan op kwamen en uiteindelijk ook in die volgorde achter racewinnaar Paul di Resta over de eindstreep zouden rijden. Ook Jamie Green kwam voor Spengler terecht, de Canadees was daarmee zesde en bleef dat ook tot het vallen van de finishvlag. Dat klinkt alsof de race een vrij eentonige aangelegenheid was en dat was het inderdaad, zoals helaas al zo vaak dit seizoen. Een van de weinige rijders die nog voor wat actie zorgde was Mathias Lauda, die als straf voor het inhalen onder geel in de test op vrijdag vijf plaatsen in de startopstelling verloor en als laatste moest vertrekken. Hij wist al in de beginfase vlot naar voren te rijden en kwam uiteindelijk als twaalfde over de eindstreep.


    albers_middenveld
    Christijan Albers eindigde als veertiende

    Jarvis beste "Jahreswagen"-rijder na diskwalificatie Prémat
    Best geklasseerde rijder met een “Jahreswagen” was opnieuw de Brit Oliver Jarvis met zijn Audi. Hij kwam aanvankelijk als negende achter Bernd Schneider en Alexandre Prémat aan de finish, maar profiteerde later van het feit dat Prémat werd uitgesloten, omdat tijdens de tweede pitstop op de auto van de Fransman een band was gemonteerd die niet voor de kwalificatie of de race was toegelaten. Dat levert op zich geen voordeel op, maar het reglement van de DTM is in dergelijke gevallen nu eenmaal onverbiddelijk en zo werd Prémat uit de uitslag gehaald. Achter Jarvis completeerden Rockenfeller en Gary Paffett de top tien.

    Albers loopt al in beginfase schade op
    Christijan Albers zag al zijn kansen op een betere klassering teniet gedaan nadat al in de eerste ronde de aërodynamische hulpmiddelen aan de voorkant van zijn Audi eraf waren gereden. “Bij de start zaten er allemaal Mercedessen om me heen, in de eerste bocht kreeg ik een paar tikken waardoor alle flaps aan de voorkant eraf waren en ook de achterkant beschadigd raakte. Daarmee was de auto heel moeilijk te rijden: vanmorgen in de warm-up reden we probleemloos een rondetijd van 1.19,9, terwijl ik nu met heel veel moeite een 20,1 kon rijden. Daarnaast liepen ook de pitstops niet vlekkeloos”, aldus Albers. “Veel was er vandaag niet te halen. Misschien had ik beter de pits in kunnen rijden, maar ja, ik wil ook wel aankomen en een resultaat behalen. Iedere keer uitvallen is natuurlijk ook niet goed.”



    scheider_felicitieeert_di_resta
    Felicitaties van Timo Scheider voor Paul di Resta, die uit zijn auto kruipt

    Zowel bij Mercedes-Benz als bij Audi was men tevreden met de behaalde resultaten. Mercedes-Benz natuurlijk vooral met de tweede DTM-zege op rij en de eerste winst voor Paul di Resta, Audi met de sterke prestatie als team met de plaatsen twee, drie en vier en met het feit dat de 2008-Audi’s nu voor de volgende race, eind juni op de Norisring in Neurenberg, tien kilo lichter mogen worden, terwijl de 2008-Mercedessen tien kilo extra mee aan boord moeten nemen. Nu is er in de DTM eerst zes weken pauze, mede vanwege het EK voetbal.

    Uitslag:
    1. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 51 r. in 1.10.23,407 (gem. 151,196 km/u)
    2. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, op 5,562
    3. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 8,629
    4. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 10,379
    5. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 15,911
    6. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 18,188
    7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 20,668
    8. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM, op 34,508
    14. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, op 1.09,220

    Stand na vier van elf races:
    1. Timo Scheider, 26 punten
    2. Paul di Resta, 23
    3. Jamie Green, 21
    4. Mattias Ekström, 20
    5. Martin Tomczyk, 17
    6. Bruno Spengler, 14
    7. Tom Kristensen, 12

    di_resta_felictiaties
    Paul di Resta wordt ontvangen door zijn team

    20-05-2008 om 18:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs