Ook deze week
hebben we feestelijk ingezet. Want onze
Tibe was jarig. Hij werd 3 jaar.
Tibe had een mooi boekje gekozen voor de klas en kon niet wachten tot juf het
voorlas.
De tante van Tibe had een prachtige tractortaart gemaakt.
We staken 3 kaarsjes op de taart en .blazen maar. De mama en tante van Tibe
hielpen ons met versnijden en uitdelen van de taart.
De taart was superlekker. Dat kan juf en de andere juffen beamen. Want we
hebben er allemaal lekker van gesmuld. Daarna hebben we nog leuk gedanst voor Tibe in
onze klas.
In de loop van deze week had Jules mooie
prenten meegebracht om mee te turnen. Zo gezegd zo gedaan.
Juf had leuke muziek om te stappen, lopen, trommelen enz en we vertrokken naar
de zaal..
Onze appelsientjes deden dat prima. Het signaal waarbij Jules het rode of groene
plaatje toonde en de kleuters moesten stoppen of doorstappen werd correct
uitgevoerd.
Jules had echt zijn best gedaan om zoveel mogelijk leuke houdingen te tekenen.
En de kindjes , .Ja ze deden hun uiterste best om al deze houdingen na te
bootsen.
Fantastische lenige appelsientjes heb ik in mijn klasje.
We zijn het nieuwe
schooljaar vrolijk gestart. Het was
reuzeleuk in onze nieuwe klas. Dat kan je zien aan het leuke spel dat we konden
spelen in onze speelhoekjes. We hebben ook al goed geknutseld. Onze plaktechniek hebben we dit jaar op een andere manier geleerd. Dat was even wennen. Onze kalenders zoals de dagkalender, kentekens en onze daglijn hebben we ook al goed onder de knie. Deze week was vrijdag ons projectdag
gezonde voeding.
Als inleiding hebben de kleutertjes verteld over hun gezond ontbijt wat ze allemaal
eten. Daar kwamen wel heel gekke dingen naar voor, zoals s morgens cola drinken i.p.v. melk , fruitsap
Juf had samen met jules de klaspop gezonde inkopen gedaan om een gezonde
boterham te maken en op te eten.
Er volgde dan ook een waarneming van de gekochte groenten, eieren, kaas, brood
en als drankje appelsap.
Onze schatjes waren zeer enthousiast om zelf aan hun gezond boterhammetje te
beginnen.
Of dat het smaakt kunnen jullie op de fotos zelf beoordelen.
Dat was een leuk
begin van het schooljaar.
Dikke kussen van de appelsientjes en juf Caroline en tot onze volgende leuke
activiteit.
Deze week was een drukke maar korte week. We zijn begonnen met feest te vieren. Want Jesse mocht 4 kaarsjes uitblazen. We hebben genoten van lekkerijsjes. Hmmm. De dagen erna hebben we super goed geknutseld voor papa , ons gedichtje geleerd met de nodige tekeningen. We hebben als één van de taalactiviteiten gesproken over papa zijn beroep. Daaraan gekoppeld een muzische activiteit waar we geluiden konden koppelen aan een beroep:bv brandweerman met sirene van brandweerwagen. Als bewegingsmomenthebben we ons eerste tikspel gespeeld: Papa slaap je nog. In de speelhoekjes van de klas werden de beroepen goed nagespeeld. Want we hebben timmermannen, computerspecialisten enz Het was een leuke maar hectische week.
Deze week was het weer feesten geblazen. Zita en Timo mochten elk 4 kaarsjes uitblazen. Dikke proficiat aan deze kapoenen van ons allemaal. De mama van Timo heeft een mooi fotoboekje samengesteld van de logeerpartij van Jules met Timo zijn verjaardag. Dank u wel hiervoor. De kindjes hebben genoten van het relaas. De andere dagen hebben we heel veel, veel, veel geoefend voor het schoolfeest. Maar daar ik geen fotos van. Jammer!
Hier even het relaas doen van ons weekje thema de boerderij. Jules had fotos meegebracht van oom Gust en tante Annie op de boerderij. Er werden vele ervaringen uitgewisseld onder elkaar in ons klasje over dit thema tijdens ons geleid gesprekje en praten bij een thematekening. We hadden hier extra aandacht aan de benaming van de babydiertjes geschonken;zoals kalfje ,lammetje , biggetje enz.. Het opvoedende spel zoek de wederhelft van de dieren op de versneden puzzels werd goed gevonden. Als muzische activiteit hebben we geluiden van de diertjes van de boerderij nagebootst. Daarbij zong juf het liedje :ineminne moe hoe doet de , of ineminne mond hoe doet de Vul zelf maar in. Onze appelsientjes konden al prima de rijmwoordjes van de dierenamen invullen. Een andere muzikale activiteit die we gedaan hebben was het doekje doorgeven in de kring zolang de muziek speelt,stopt de muziek mag het kindje dat op dat moment het doekjes vastheeft, een beweging doen die hij /zij verkiest. Dat dat leuk is zie je wel aan de fotos. In onze boekenhoek werden de verhalen en prentenboeken over het thema grondig gelezen en werden de dieren vergeleken met elkaar. Ook ons crea-activiteiten kwamen goed aanbod, want we hebben mogen experimenteren met waterverf en met 1 vinger stempelen. Dit was wel wat moeilijk om zich aan de opdracht te houden daar er soms wel eens werd geverfd i.p.v. gestempeld. Ook wiskunde mocht deze week niet ontbreken: we oefenden de 1-1relatie in, de begrippen; evenveel,meer, minder, teveel,te weinig, bijdoen en wegdoenmet concreet materiaal en als verwerking mochten we dieren op het speelwerkblaadje eveneel koekjes tekenen als er kommetjes getekend stonden.
Dit was weer een toffe week. Kusjes van ons allemaal.
Deze week was een korte week, maar niettemin hebben we duchtig gefeest. Jarne en Helena Verbruggen mochten 4 kaarsjes uitblazen. We hebben lekker gesmuld van cake, aardbeien en ijs. De mama van Jarne heeft ons het verslagje gemaakt van Jules zijn logeerpartij en de buurjongens die er waren op Jarne zijn feestje. Met dank hiervoor. De kinderen hebben met veel enthousiame gekeken naar foto's en geluisterd naar het commentaar.
Hier weer wat nieuws van het thuisfront van de appelsienenklas. Moederdag was een zeer leuk thema en we hebben fantastische leerrijke dingen kunnen doen. De appelsientjes mochten een foto van mama en ééntje van henzelf meebrengen. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk kenmerken te zoekendie identiek waren tussen beide fotos(mama- kindje). Dat was wel even zoeken hoor! Als verwerking op deze taalactiviteit hebben we onze mama geschilderd zoals onze kapoentjes hun mama zagen. De volgende dag had Jules cadeautjeszakjes meegebracht voor zijn mama en daar hebben we een spelletje wiskundige initatie meegedaan zoals de 1-1 relatie,meer minder, veel weinig , bijdoen en wegdoen enz De dag die daarop volgde had Jules de make-up tas van zijn mama mee naar de klas genomen. We hebben de make-up en parfums grondig besproken enonze zintuigen laten spreken. In de spelhoekjes hadden we een make-up tafel gemaakt, daar werd er volop geëxperimenteerd met verschillend kleurtjes , borsteltjes enz.. Als muzische activiteiten hebben we gedanst op het hartjeslied en onze instrumenten klonken volop mee met de feestmuziek voor mama. Drama kwam deze twee weken ook aanbod nml. we hebben ons gedichtje voor mama samen uitgebeeld. Het gedichtje werd natuurlijk door juf opeen mooi kaartje geschreven en werd versierd oor het rode hartje dat onze kapoenen zelf op lijn hebben uitgeknipt. Als cadeautje schilderden we een doosje dat we na het drogingsproces versierden met verschillende kleuren parels. Jules vond het jammer dat het doosje leeg was en er werd nagedacht wat we in ons doosje konden leggen. Al vlug kwam het idee om er snoepjes in te leggen. We hebben dan maar de knoop doorgehakt en kwamen tot de conclusie dat zelfgemaakte koekjes toch net lekkerder zijn. Ik heb echt fijne bakkers bij mij in de klas, want er werd gemixt , gemeng, gerold en het gebakken resultaat mocht er zijn.
Aan alle mamas een fijne moederdag ! van de appelsientjes en juf Caroline