Wat is het weekje met onze juf stagiaireAnnelies vlug gegaan. We hebben leuke dingen gedaan. Zo hebben we waarneming gehad van herfstvruchten. Van de mais hebben we lekkere popcorn gemaakt. Hmm. Met de grote parachute hebben we de herfstblaadjes doen vliegen en de wind nagebootst. In ons klasje mochten we ons verkleden en waren er leuke opvoedende spelletjes. Als afsluiter hebben we cupcakes mogen maken en versierd zoals een kabouterhuisje. Afin het was superleuk en we kijken uit naar de volgende stage in november.
Dank u wel juf Annelies voor de fijne leerrijke week.
Wij hebben ons weekje leuk en feestelijk ingezet met Kyra Putzeys haar verjaardagsfeestje.
Zij mocht 3 kaarsjes uitblazen. We hebben gesmuld van lekkere wafeltjes.
Daarboven op kregen we voor onze klasbib. een leuk boek erbij van Rikki.
De herfst heeft zich deze week van zijn beste kant getoond.
We konden een flinke herfstwandeling maken zonder nat te worden en hebben allerlei herfstschatten, nootjes , kastanjes en bolsters geraapt.
Een dikke dank u wel aan de mama van Lucas die ons trakteerde op lekkere okkernoten.
We hebben van deze rijke herfstschatten een waarneming gedaan.
De kleuters mochten voelen, ruiken en proeven van allerlei nootjes.
Bij de meeste Appelsientjes vielen de okkernoten als beste in de smaak.
Op het einde van deze week kregen we het bezoek van Toeka de rare vogel.Voor sommige kindjes was hij wat groot en te rood. Doch Toeka wilt ons verdraagzaamheid leren.We hebben in het verhaal de geboorte van Toeka mogen meemaken en achteraf heeft Toeka vele vriendjes gemaakt.
Zo dat was weer een leuke week.
Volgende week verwelkomen we de stagiaire Annelies.
Annelies is een laatstejaars studente die dit jaar als kleuterleidster afstudeerd.
Jules de klaspop had nog fruit meegebracht om over te leren.
Dat wilde onze kapoentjes maar al te graag. Gretig werd er geproefd van de bananen, blauwe en witte druifjes.
Tja, nu hadden we wel veel fruit in onze klas. De peren en appels van vorige week en het fruit van deze week.
Wat gaan we daar mee doen?
Aha: zei Jules.Ik weet een goed idee. Hier gaan we fruitsalade mee maken. Dat lusten we allemaal.
We hebben gesneden en gesneden ,tot we een hele kom fruit hadden.
Daarna heeft de juf de fruitsalade in de bekers verdeeld en mochten we allemaal van de zelfgemaakte fruitsalde proeven.
Maar Jules had het mis. Er waren twee kapoenen die geen fruitsalade lustten. Ai ai ai. De dag erna werden we nog eens verrast door Xander , want hij kreeg van zijn Moeke een hele zak peren mee om van te smullen.
De juf heeft geschild en we hebbben gesmuld zoals je kunt zien op de fotos.
Een van onze knutselactiviteitenhebben we deze week leren scheuren en plakken met de pritstift. Dat was heel leuk.
Deze week was ook weer een feestweek.Want twee van onze appelsientjes waren jarig.
Op dinsdag 2 oktoberen vrijdag 5 oktober mochten Pieter en Lucas3 kaarsjes uitblazen.
Er werd gesmuld van cakejes en drankjes, gedanst en gezongen en als afsluiter genoten we van de mooie verhaaltjes die de kapoentjes meebrachten.
Het is koud, geomtrische figuren,vogels in de winter.
Hoi, vriendjes en
vriendinnetjes van onze appelsienenklas.
Deze week zijn we
verder gegaan met het thema vogels in de winter en het is koud.
We hebben en merel gestempeld met
sponsjes , waarneming gedaan van de voedertafel die juf Wendy vorige week
buiten geplaatst had. Er was heel wat waar te nemen. De appel, de korstjes brood, de vogelzaadtaartjes , de vetbollen enz .
Onze kindjes keken hun oogjes uit en wilde graag zien hoe en wat die vogeltjes
kwamen eten.
We hebben de vogeltjes op donderdag namdemiddag kunnen bewonderen toen ze
lekker aan het eten waren op de voedertafel. Maar dat op foto vastleggen door
het raam is geen sinecure.
Dus deze fotos zijn niet gelukt.
We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende geomtrische figuren. De
kinderen zochten alles bij elkaar wat rond was, vierkant, rechthoekig, en als
laatste de driehoekfiguren. Deze laatste was moeilijk om dat te vinden in onze
klas.
Daarna mocht iedereen zijn figuur bij de juiste kleur en vorm plaatsen .
Om in het thema van de winterkleding verder te gaan hebben we een schoentje
geschilderd.
De dag erna mochten we van juf veters in
onze geschilderde schoen rijgen. Dat was niet zo makkelijk en juf moest als
eens komen helpen.
Onze jules de klaspop had zich geamuseerd met tekenen . Maar hij had weer veel
foutjes getekend op de 2 de tekening en die hebben onze kapoenen moeten
zoeken.
Samen hebben we er veel gevonden. Jules
beloofde om beter zijn best toe doen en niet meer zoveel foutjes te maken. Misschien is het wel omdat ik zo
hoofdpijn, buikpijn hebals ik zoveel
foutjes maak :zei jules.
We zijn onze
eerste week na het verlof goed begonnen.
Jules had post gekregen en juf had kledij van de postbode gekregen .
Juf en de appelsientjes hebben zich verkleed en
toonden ons hoe een echte postbode brieven stempelt rondbrengt. De kledij van de postbode werd waargenomen,
de appelsientjes hebben hun ervaringen omtrent het nieuwe onderwerp vertelt, en we hebben brievenbussen
geknutseld.
We hebben deze week geoefend op de wiskundige begrippen veel- weinig- getalbegrip tot en met 4 met het brievenbussenspel.
Deze week mochten we ook de verjaardag vieren van Jordy. Hij werd vier Jaar.
Hiep hiep hoera voor Jordy.
Deze week was ook de week van het pesten.
De juffen hebben een mooi poppenkast verhaal gespeeld over dit onderwerp.
In de klas hebben we geluisterd naar het verhaal : Beertje Anders is aan het
pesten.
De kinderen begrepen heel goed in de vraagjes wat mag en niet mag na het
verhaal.
Als afsluiter van het thema : wij pesten niet , maakten we een
vriendschapsarmbandje.
Iedereen heeft spontaan een armbandje gemaakt voor zijn , haar vriendje.