In de laatste weken is er van alles gebeurd in ons klasje en op school. We mochten genieten van een beetje winter met sneeuwvlokjes. Jules had zich tijdens onze sneeuwwandeling niet warm genoeg gekleed. Resultaat , ... Jules was zieken moest onderzocht worden. Gelukkig hadden we dokters genoeg in de klas die Jules wilde onderzoeken. In de dokterstas vonden we de stethoscoop om naar het hartje te luisteren , de koortsthermometer, de spuiten , keelspatels, en medicijnflesjes. In de klas werd verder verschillende doktersonderzoeken gedaanin onze ziekenhuishoek. De verplegers en verpleegsters maakten allerlei medicijnen en deden ze in de juiste potjes. In de kleine constructiehoek werden er nog ziekenhuizen gebouwd voor al die zieke kindjes. Ook in onze schrijfkrabbelhoek werd op de fotocopie van het been in het gips van Mark allerlei figuren en schrijfkrabbels gemaakt en in de knutselhoek werd zieke Julesin bed geschilderd. We hebben ook ons gedichtje rode vlekjes gedramatiseerd, door de rode stipjes te plaatsen op het poppenlichaam die voorkwamen in het gedichtje . We hadden vlug de link gemaakt tussen proper en ziek zijn. Jules moest leren zijn handen wassen als hij van het toilet kwam of als hij iets wilde gaan eten na het spelen. Zo voorkom je toch dat mikroobjes je ziek maken. Gelukkig had jufeen groot stuk zeep meegebracht en er werd geraden door Jules wat dat eigenlijk was. Jules wist het niet , maar gelukkig de kindjes wel. Zo gezegd zo gedaan , alle kindjes van de appelsienenklas hebben Jules getoond hoe je handen wast en hoe fris ze ruiken na het wassen. Maar niet alleen de handen moest Jules leren wassen ook zijn tandjes moest hij leren poetsen . De appelsientjes toonden hoe het moest. In de turnles hebben we getoond wat je allemaal kan doen met een washandje. Er werd geëxperimenteerd en in de relaxatie hebben weJules getoond welke lich.delenje allemaal kan wassen . En als jullie denken dat je alles met Jules hebt beleefd ,vergeet het maar. Donderdag was Jules van de vensterbank gevallen en moest de ziekenwagen komen. Jules had zijn been gebroken en moest in het gips. Amai dat waren 2 drukke maar plezante weken die we achter de rug hebben. Dikke kussen geniet van de fotos.
Het is koud, geomtrische figuren,vogels in de winter.
Hoi, vriendjes en
vriendinnetjes van onze appelsienenklas.
Deze week zijn we
verder gegaan met het thema vogels in de winter en het is koud.
We hebben en merel gestempeld met
sponsjes , waarneming gedaan van de voedertafel die juf Wendy vorige week
buiten geplaatst had. Er was heel wat waar te nemen. De appel, de korstjes brood, de vogelzaadtaartjes , de vetbollen enz .
Onze kindjes keken hun oogjes uit en wilde graag zien hoe en wat die vogeltjes
kwamen eten.
We hebben de vogeltjes op donderdag namdemiddag kunnen bewonderen toen ze
lekker aan het eten waren op de voedertafel. Maar dat op foto vastleggen door
het raam is geen sinecure.
Dus deze fotos zijn niet gelukt.
We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende geomtrische figuren. De
kinderen zochten alles bij elkaar wat rond was, vierkant, rechthoekig, en als
laatste de driehoekfiguren. Deze laatste was moeilijk om dat te vinden in onze
klas.
Daarna mocht iedereen zijn figuur bij de juiste kleur en vorm plaatsen .
Om in het thema van de winterkleding verder te gaan hebben we een schoentje
geschilderd.
De dag erna mochten we van juf veters in
onze geschilderde schoen rijgen. Dat was niet zo makkelijk en juf moest als
eens komen helpen.
Onze jules de klaspop had zich geamuseerd met tekenen . Maar hij had weer veel
foutjes getekend op de 2 de tekening en die hebben onze kapoenen moeten
zoeken.
Samen hebben we er veel gevonden. Jules
beloofde om beter zijn best toe doen en niet meer zoveel foutjes te maken. Misschien is het wel omdat ik zo
hoofdpijn, buikpijn hebals ik zoveel
foutjes maak :zei jules.
We zijn onze
eerste week na het verlof goed begonnen.
Jules had post gekregen en juf had kledij van de postbode gekregen .
Juf en de appelsientjes hebben zich verkleed en
toonden ons hoe een echte postbode brieven stempelt rondbrengt. De kledij van de postbode werd waargenomen,
de appelsientjes hebben hun ervaringen omtrent het nieuwe onderwerp vertelt, en we hebben brievenbussen
geknutseld.
We hebben deze week geoefend op de wiskundige begrippen veel- weinig- getalbegrip tot en met 4 met het brievenbussenspel.
Deze week mochten we ook de verjaardag vieren van Jordy. Hij werd vier Jaar.
Hiep hiep hoera voor Jordy.
Deze week was ook de week van het pesten.
De juffen hebben een mooi poppenkast verhaal gespeeld over dit onderwerp.
In de klas hebben we geluisterd naar het verhaal : Beertje Anders is aan het
pesten.
De kinderen begrepen heel goed in de vraagjes wat mag en niet mag na het
verhaal.
Als afsluiter van het thema : wij pesten niet , maakten we een
vriendschapsarmbandje.
Iedereen heeft spontaan een armbandje gemaakt voor zijn , haar vriendje.