Van 7 december 2009 tot 18 december 2009 heb ik stage gelopen in Brugge, in de Vrijdagmarkt.
Achteraf bekeken was dit een fantastische school om stage te lopen.
De mentor en alle andere leerkrachten waren altijd vriendelijk, de kleuters waren enthousiast, de klas was zeer ruim, ...
Tijdens mijn stage heb ik gewerkt met dagthema's. Elke dag werd een nieuw thema aanbod gebracht, in een opbouwende structuur, zodat de kleuters zich steeds meer konden plaatsen in het thema.
Hieronder een korte samenvatting van de stage:
Week 1:
Op maandag was het dagthema 'de kerstboom'. De kleuters kregen de kans om een kerstboom grondig waar te nemen, een kerstboom te stempelen, een kerstboom te maken uit plasticine, een schrijfdans te doen rond de kerstboom, ...
De volgende dag (dinsdag) werd er nog steeds gewerkt rond de kerstboom maar werden de begrippen 'groot' en 'klein' aanbod gebracht. De hele dag konden de kleuters werken rond deze begrippen aan de hand van sorteeroefeningen, het schilderen van een grote en kleine kerstboom, ...
Op woensdag werd er verwezen naar de versiering in de kerstboom. De kleuters mochten hierbij de kerstboom zelf versieren in de klas, versiering op hun reeds bestempelde kerstboom kleven, puzzelen rond een versierde kerstboom, ...
De donderdag konden de kleuters kennismaken met de versiering in de klas. Zo werd erop gewezen dat niet enkel de kerstboom versiert moet worden, maar ook de klas (of het huis). De kleuters konden hierbij de klas zelf versieren. Zij kregen slingers, kerstsokken, kaarsen, ...
De eerste week werd afgesloten met het thema 'cadeaus'. Er was een tik tak rond cadeaus, een sorteeroefening (groot en klein), een verhaal met prenten en een tikspel met cadeaus.
Week 2:
De tweede week werd ingezet met een herhaling van de eerste week. Er werd verder gewerkt rond cadeaus. Wel kwamen nieuwe begrippen aanbod voor de kleuter: 'licht' en 'zwaar'. Tijdens dit lesje waren de kleuters ontzettend enthousiast. Er werd gewerkt met een stukje drama, een weegschaal (balans), lichte en zware cadeaus, prenten, ...
Op dinsdag en woensdag konden de kleuters kennis maken met de Kerstman. Ze kregen verkleedkledij, rendieroren, belletjes, ... waarmee zij zich konden inleven in het leven van de Kerstman.
De laatste twee dagen van de stage werd vooral gewezen op het Kerstfeest zelf. We hebben zelfs een echt kerstfeest georganiseerd in de klas. De kleuters mochten via een muzikaal pak cadeaus aan elkaar geven, de kleuters kregen taart, champagne en de gelegenheid om zich uit te leven op kerstmuziek.
Wat mij het meest bijgebleven is van mij stage zijn twee gebeurtennisen:
1. SNEEUW !
Plots, toen we allemaal in de kring zaten, begon het te sneeuwen. Ik heb meteen alle kleuters hun jas, sjaals, handschoenen en mutsen aangedaan. We zijn meteen naar buiten getrokken.
Alle kleuters speelden enthousiast in de sneeuw behalve één kleuter, Tharcisse. Hij had nog nooit sneeuw gezien, hij was bang.
Zowel ik als de andere kleuters hebben hem gestimuleerd om toch in de sneeuw te proberen spelen. Hand in hand met Tharcisse stapte hij vaker door de sneeuw. Na drie dagen sneeuw speelde hij, net zoals alle andere kleuters, met veel plezier mee.
.
2. JINGLE BELLS !
Tijdens de eerste dag van mijn stage gebruike ik het lied 'Jingle bells' als tussendoortje met de kleuters. Voor de rest van mijn stage is dit het kerstlied van de klas geworden. Telkens als we in de kring zaten, werd het lied opgelegd. Tegen het einde van de stage konden de meerderheid van de kleuters het refrein uit volle borst meezingen.
Ik heb enorm genoten van mijn stage en ik sta al te popelen om mijn volgende stage te beginnen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Onderwijs in de actualiteit
19-12-2009
Kerststage van Anne-Sophie
Van 7 tot en met 18 december heb ik stage gelopen in basisschool Stene in Oostende. Ik stond in de 1ste kleuterklas, een klasje met 28 peuters en kleuters. Mijn stage verliep twee weken lang rond het thema kerst. Een thema boordevol mogelijkheden!
Zo gingen we de eerste week van start met een waarneming van de kerstboom en kerstversiering. Die kerstboom mochten de kleuters zelf versieren. Voor de kleuters die maar geen genoeg kregen van al dat versieren, konden ze zich uitleven op een kleine kerstboom in de huishoek. Woorden zoals de kerstbal, de ster, de slinger en de piek klonken niet meer zo vreemd na de eerste dagen. De kleuters gingen ook van start met het knutselen van hun kerststukje (zie foto) en met het inoefenen van hun nieuwjaarsversje:
Timpe tampe tovenaar, ik sta hier met mijn stokje klaar. Ik tover voor het nieuwe jaar, een kusje hier, een kusje daar. Hokus pokus bie ba boe, Ik wens je 't allerbeste toe. Van je kapoen ...
De laatste dagen van de eerste week werd er rond het dagthema cadeautjes gewerkt. Samen de kleuren en vormen van cadeautjes ontdekken, winkeltje spelen, zelf speelgoed inpakken ...
De tweede week gingen we van start met dagthema: de Kerstman. De kleuters kregen de mogelijkheid om zich te verkleden en om de Kerstman te schilderen.
Op woensdag was het tijd voor het kerstfeest. De kleuters konden zich eens van hun beste kant laten zien en dansen op 'schuddebol je mee' van Kaatje en Kamiel van Ketnet. Alle kleuters hebben super goed meegedanst en om de korte schooldag compleet te maken, begon het na afloop te sneeuwen. Door de hevige sneeuwbui konden de kleutertjes buiten spelen op donderdag. Samen met de hele klas een sneeuwpop maken, leuk! (zie foto) Nadat we wat hebben buiten gespeeld en de natte, koude kleren te drogen hebben gehangen, konden we genieten van onze boterkoeken tijdens het kerstontbijt. (zie foto's) Na al dat ravotten in de sneeuw hadden de kleintjes een reuzehonger!
Om mijn stageperiode feestelijk af te sluiten, hielden we een klein kerstfeestje in de klas. Daarvoor werden kerstmancakejes gemaakt. Alle kleuters kregen een plakje cake dat ze konden overgieten met glazuur. Ze gebruikten snoepjes voor de ogen en de mond en om onze kerstmannetjes compleet te maken, kregen ze een echte slagroombaard, mmmm... Sommige kleuters konden het toch niet laten om al te proeven tijdens het maken van de cakejes...
Hopelijk hebben de kleuters evenveel plezier gehad als ikzelf Ik wens de kleuters en mijn mentor een prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar!
Deze week sloot een school in Groot-Brittannië een 4-jarige definitief uit nadat hij zijn juf meermaals fysiek had aangevallen. Een alleenstaand geval of eerder een fenomeen, ook in Vlaanderen?
15 tot 20 procent van de kleuters vertoont verstoord gedrag in de ontwikkeling, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Verstoord betekent niet alleen dat een kleuter agressief is, maar ook negatief en teruggetrokken. Kinderpsychiater Celia Van Zandweghe verduidelijkt aan de krant De Morgen: "Bij kinderen vanaf 18 maanden is agressief gedrag niet zo uitzonderlijk. Dan behoren tekenen van agressie tot de normale ontwikkeling. De kleuters kunnen nog niet met hun emoties omgaan en dus uiten ze hun gevoelens op een fysieke manier. Dat verklaart waarom ze bijvoorbeeld een klasgenootje gewoon wegduwen en niet vragen om even uit de weg te gaan."
Volgens deze kinderpsychiater is de toename van fysiek geweld bij kleuters een gevolg van verschillende factoren zoals: de omgeving, een nieuwe gezinssituatie Ook de grootte van de klas kan kleuters agressiever maken.
Het STOP-project Samen Terug Op Pad is een therapeutisch programma waarbij kinderen samen met hun leraren, ouders en psychiaters werken aan hun probleemgedrag.
Maak jij jouw kleuter agressief?
De universiteit van Utrecht onderzocht hoe sommige kleuters agressief worden en andere niet. Conclusie? De ouders spelen een belangrijke rol. Ouders die schreeuwen tegen het kind of het zwaar bekritiseren als het een fout maakt, hebben meer kans dat hun kind gaat liegen, stelen of spijbelen.
Eigen Mening: Anne-Sophie Het is een schande dat het al zo ver kan komen met een kind van 4 jaar. De ouders hebben een grote invloed op het gedrag van hun kind, maar een leerkracht heeft dat ook. Als je tijdens de lessen enkele instrumenten aanreikt waarmee kinderen beter kunnen leren omgaan met verschillende emoties, help je de kinderen al een stap verder. Een kleuter die zijn ouders elke keer ziet slaan op tafels of met de deur als ze kwaad zijn, neemt dit gedrag over als het zelf kwaad is. De leerkracht toont aan het kind dat het niet erg is om eens kwaad te zijn, maar dat er wel betere manieren bestaan om die woede te uiten. (zonder slaan of schoppen) Het bespreekbaar maken van emoties en gevoelens helpt de kinderen om er beter mee om te gaan. Je geeft ze dus niet enkel middeltjes om er mee om te gaan, maar ook woordenschat, zodat ze over hun gevoelens kunnen praten, wat ook niet onbelangrijk is.
Eigen Mening: Annelies Zoals kinderpsychiater Celia Van Zandweghe ons vertelt, is agressie bij kinderen niet altijd abnormaal. Er moet enkel een duidelijk onderscheid kunnen gemaakt worden tussen normale agressie bij kinderen, waarbij ze zich op een fysieke manier uiten omdat ze dit nog niet aan de hand van emoties of taal kunnen, en abnormale agressie, waarbij kinderen zich reeds kunnen uiten aan de hand van emoties en taal maar nog steeds gebruik maken van fysiek geweld ten opzichte van andere personen. Ik vind dat men zowel als ouder of leerkracht het gedrag van het kind in de gaten moet houden. Het is noodzakelijk om lief maar kordaat te zijn voor het kind dat dergelijk gedrag vertoont. Geduld speelt hierbij een grote rol. Het heeft geen zin om zelf agressie te vertonen ten opzichte van het kind want dan zal hij/zij negatief gedrag blijven vertonen. Wanneer het gedrag zich blijft voordoen, kan er om hulp gevraagd worden van onder andere het CLB of dergelijk hulpmiddelen. Naar mijn mening mogen we dus niet te snel denken dat een kind negatief gedrag vertoont. Ga na vanwaar het gedrag komt en speel daar zo goed mogelijk op in. Uiteraard op een positieve manier.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Onderwijs in de actualiteit
01-11-2009
Kinderen leren pesten van ouders en klasgenoten.
Roddelen, manipuleren, iemand uitsluiten of negeren, dreigen de vriendschap te verbreken. Onderzoeker Sofie Kuppens (K.U.Leuven) stelt vast dat kinderen (van 8 tot 10 jaar) zo'n 'relationeel' pestgedrag soms van hun ouders leren. Als ouders hun kind bijvoorbeeld volledig negeren als het hen teleurgesteld heeft, leren kinderen daaruit dat je persoonlijke en hechte relaties kunt misbruiken of manipuleren om je zin te krijgen. Die strategie passen ze ook op school toe: 'Als jij niet elke dag je koek met mij deelt, ben je mijn vriendje niet meer.' Ook leeftijdsgenoten hebben een invloed. Een kind dat in een klas zit waar veel kinderen psychologische trucs gebruiken, kopieert al snel dat gedrag.
Bron: Klasse voor Leraren 199, November 2009, p.4-9.
Eigen mening Anne-Sophie:
Het lijkt mij maar logisch dat kinderen niet enkel het goede gedrag van hun ouders overnemen. De taak van de leerkracht is dan ook zorgen dat kinderen weten dat het slechte gedrag dat ze vertonen, verkeerd is en dat dat gedrag niet meer mag voorkomen in de klas. Je kan als leerkracht werken rond het thema pesten of vriendschap. Maar ook gewoon af en toe waarden en normen bespreken tijdens een klassgesprek of spelletjes organiseren waar ze als klas samen moeten werken. Als ik zo'n voorval zou tegenkomen in mijn klas, dan zou ik er eerst klassikaal aan proberen te werken. Als dit niet zou werken, zou ik durven de ouders aan te spreken over het misplaatste gedrag van hun zoon/dochter.
Eigen mening Annelies:
Pesten komt bij alle leeftijden, in alle omstandigheden voor. Dat het pestgedrag kan aangeleerd worden door de ouders en leeftijdsgenoten kan best waar zijn. Op jonge leeftijd bootsen kinderen hun ouders en leeftijdsgenoten waar zij naar opkijken, na. Wanneer ouders hun kinderen vertellen wat zij moeten doen in bepaalde situaties of wanneer ouders het voorbeeld zelf geven, zullen volgens mij hun kinderen precies hetzelfde gedrag vertonen. Hetzelfde gebeurt bij leeftijdsgenoten. Kinderen hebben altijd een persoon waar zij naar opkijken en het gedrag van die persoon zullen zij vaak overnemen. Ook de mening van de persoon waar zij naar opkijken zullen zij meestal delen. Naar mijn mening worden kinderen niet geboren met een kaartje rond hen waarop staat: 'ik zal pesten' of 'ik zal gepest worden'. Aan de andere kant zijn volgens mij de ouders en de leeftijdsgenoten niet de enige die de oorzaak zijn van het gedrag van hun kinderen of vriendjes. Ook leerkrachten, andere familieleden, buitenstaanders, ... zullen hier een invloed op hebben.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Onderwijs in de actualiteit
01-10-2009
Kleuters ontwerpen mee speeltuin.
Appelen, kippen en klingelklangel
Wat doen kleuters in een lelijke en gevaarlijke speeltuin? Niet spelen, wel ruziën. In basisschool De Schatkist in Berchem is dat verleden tijd. Het recept? Een ONTDEKtuin die blijft groeien.
"De speeltuin heeft een metamorfose ondergaan", lacht kleuteronderwijzer Ann Smans. Samen met ouders en kinderen tekenden we de plannen. Zo'n plan voer je best vlug uit. Zo houd je iedereen scherp en zien de kinderen de tuin echt groeien. Wij kozen voor een ontdektuin met veel variatie: de kinderen oefenen hun motoriek op speeltuigen, er staan laagstamappelbomen die hun leren over de seizoenen, een volière, miniharken en gieters voor dorstige bloemen of planten en drie kippen. Plus een pluchen kip. De klas waar die logeert, is verantwoordelijk voor de tuin. Dat is leerrijk, plezant en zo breng je de kleuters respect bij voor natuur en spelmateriaal. Een leerling hout en bouw maakt een kleine toegangspoort en de academie bezorgt ons klingelklangeldingetjes voor in de bomen. Onze tuin moet nooit af zijn, wel altijd blijven groeien."
Bron: Klasse voor Leraren 198, Oktober 2009, p.24-25
Eigen mening Anne-Sophie:
Een fantastisch idee van BSGO De Schatkist! De kinderen leren met dit initiatief heel veel bij, niet enkel de theorie over bijvoorbeeld de seizoenen en dieren, maar ook de praktijk. Ze zien het met eigen ogen en daarmee leren de kinderen soms zoveel meer. Ik heb wel een beetje mijn twijfels/vragen bij het onderhoud van hun ontdektuin. Tijdens het schooljaar zorgen de kinderen voor de dieren en planten. Maar wat gebeurt er met de kippen tijdens de vakantie? Ik denk niet dat veel leerkachten staan te springen om een kip mee te nemen naar huis tijdens de zomer. Als ze nog een goede oplossing hebben voor dit praktisch probleem, vind ik dit een goed voorbeeld voor andere scholen!
Eigen mening Annelies:
Ik vind het een enorm leuk initiatief van de school om de kleuters te betrekken bij het ontwerpen van hun speeltuin. Zoals in het artikel wordt vermeld spelen kleuters niet gauw in een saaie, gevaarlijke speeltuin. Zo ontstaat er meer ruzie tussen de kinderen onderling omdat ze zich met niets anders kunnen bezighouden.
De speeltuin werd gemaakt naar wat de kleuters leuk vinden, wat hen aanspreekt en wat hen vooral zal aanzetten tot spelen, samen dingen ontdekken, op een leuke manier toch iets bijleren, ...
Alleen zal het probleem van ruzie maken volgend mij niet meteen opgelost worden. Het ene kind zal bezig zijn met de appelboom, een ander kind zal daar ook mee willen spelen maar er is geen plaats meer ... ruzie. Er zullen dus duidelijke afspraken rond het gebruik van de speeltuin gemaakt moeten worden. Voor dat de kleuters kennismaken met de speeltuin zal er duidelijk gemaakt moeten worden door de leerkrachten wat wel en niet mag, dat de kinderen allemaal moeten samenspelen, dat de speeltuin van iedereen is, dat ze gaan ruzie mogen maken om bepaalde toestellen, ...
Al bij al vind ik het een initiatief dat vele scholen mogen opvolgend, zolang er duidelijke afspraken worden gemaakt onderling.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Onderwijs in de actualiteit
Jongeren willen meer fruit op school.
Zes op tien jongeren willen graag vers fruit, verse fruit- of groentesappen of snacks op basis van fruit (yoghurt, compote, fruitsalade en smoothies) op school kopen. Uit een enquête van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (Oivo) bij 2 600 tien- tot zeventienjarigen blijkt dat leerlingen te vaak slechte snacks eten op school. Om tien uur is de snelle hap meestal een suikerbom. Hoewel ze 's middags vooral boterhammen en sandwiches eten, volgt daar een gesuikerd dessert achter. Het vieruurtje - dat de jongeren meestal thuis eten - is evenwichtiger: ze eten dan vaker fruit of zuivelproducten.
Bron: Klasse voor Leraren 198, Oktober 2009, p.4-9
Eigen mening Anne-Sophie:
Op mijn stageschool waren koeken 'verboden'. De kleuters kregen allemaal, dagelijks een stuk fruit mee van thuis uit. Het is geen extra moeite om de koek in te wisselen voor een appel, peer of mandarijn. En het is zelf een stuk goedkoper! In het kleuter- en lager onderwijs bepalen de regels van de school en wat de ouders in de boekentas van hun kind steken, grotendeels ofdat een kind dagelijks fruit eet of niet. In het secundair onderwijs ligt dat iets anders. Het enige wat op de meeste scholen staat is een automaat met frisdrank en een met koeken, chips en andere zoetigheden. Er is maar 1 manier om jongeren gezonder te laten eten op school, gezondere snacks aanbieden!
Een mogelijk argument van scholen uit is misschien de mogelijke verspilling, tientallen appels die niet worden opgegeten omdat ze er niet goed uitzien. Maar dit kan gemakkelijk opgelost worden door te werken met nevenproducten zoals smoothies, sapjes en appelcake. Geen reden tot het uitstellen van gezondere snacks op school dus!
Eigen mening Annelies:
Zelf vind ik ook dat er meer fruit op school aanwezig moet zijn. In dit artikel wordt er gesproken over jongeren die hiervoor strijden maar ook in het kleuteronderwijs moet er meer aandacht besteed worden aan fruit. Ik merk dat de meerderheid van de kinderen twee, soms drie koeken meekrijgen naar school. In het kleuteronderwijs wordt vaak een fruitdag gekozen. Op die dag zijn de ouders 'verplicht' om hun kind een stuk fruit mee te geven. Ik vind dat de regeling ,nog wat aangepast moet worden. Er zijn elke dag twee momenten waarbij de kleuters een koek en drankje krijgen. Het zou naar mijn mening veel beter zijn om de ouders te vragen om per dag één stuk fruit mee te geven en één koek. Wanneer dit initiatief niet zou werken, kan de school instaan voor het geven van fruit aan de kinderen. Dan zou de school elke dag een stuk fruit aan de kinderen kunnen geven en het bedrag wordt dan op factuur gezet voor de ouders. Ik denk dat dit initiatief voor velen goed uit zou komen. Fruit dat door de school aangekocht wordt, zal niet veel kosten en zo moeten de ouders er eveneens niet elke dag rekening mee houden wanneer ze inkopen gaan doen.
De motivatie voor het eten van fruit is en blijft de gezondheid van iedereen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Onderwijs in de actualiteit
23-09-2009
Nieuwe procedures ingeleid tegen hoofddoekenverbod
Drie jonge moslima's uit drie verschillende scholen hebben vandaag schorsings- en vernietigingsprocedures in kortgeding ingeleid bij de Raad van State tegen het algemene hoofddoekenverbod dat het Vlaams Gemeenschapsonderwijs op 11 september heeft aangekondigd. Dat laat Het Forum van Islamitische Organisaties (FISO) weten.
Opgericht naar aanleiding van verbod Het open platform FISO, dat werd opgericht naar aanleiding van het hoofddoekenverbod, verenigt meer dan dertig organisaties in Vlaanderen, waaronder de Leidraad, vzw Vrije Keuze, AEL en ook de omstreden imam Nordine Taouil, die zich eerder al in het debat mengden. Het platform noemt zichzelf een absolute pleitbezorger van het actief pluralisme binnen onze samenleving, en een tegenstander van het hoofddoekenverbod voor leerlingen binnen het onderwijs.
Over de beslissing van het Gemeenschapsonderwijs ontving het Forum klachten van tientallen gedupeerde meisjes uit verschillende provincies. Daarop heeft FISO hen juridische bijstand geboden en startte een advocaat namens drie meisjes woensdag nieuwe procedures op bij de Raad van State.
Paniekvoetbal FISO betreurt dat de Centrale Raad voor het Gemeenschapsonderwijs met het uitvaardigen van dit algemeen verbod paniekvoetbal heeft gespeeld. "Deze beslissing vormt een manifeste schending van de motiveringsplicht. Zo verwijst de Raad onder meer naar een 'zorgvuldige afweging', terwijl deze bewering op geen enkele wijze wordt gestaafd. Bovendien wordt deze beslissing gemotiveerd met verwijzing naar het actief pluralisme. Dat is de wereld op zijn kop: actief pluralisme laat juist wél ruimte voor levensbeschouwelijke diversiteit", vertelt Zohra Salhi van FISO.
Het platform en haar raadsman stellen vast dat het bestreden verbod verschillende verdragsrechtelijke, grondwettelijke en wettelijke bepalingen met de voeten treedt. "De godsdienstvrijheid wordt onder meer gegarandeerd door het Europees Verdrag voor de Rechten van de mens. In de Belgische rechtstraditie wordt dit recht op een actief pluralistische wijze ingevuld. De Raad perkt dit recht echter in zonder enige motivering. Hetzelfde geldt voor de inperking van het recht op onderwijs, dat onder meer gegarandeerd wordt door het Kinderrechtenverdrag. Eén pennentrek volstaat blijkbaar om deze en heel wat andere rechten buitenspel te zettene," besluit raadsman Abderrahim Lahlali. (belga/sps)
Eigen Mening Anne-Sophie: Het Gemeenschapsonderwijs pronkt graag met hun 'open geest'. Een verbod op het dragen van hoofddoeken is duidelijk het tegenovergestelde daarvan.
Ik weet niet goed wat ik moet denken van dit onderwerp: Aan de ene kant vind ik dat een hoofddoek dragen een deel is van hun religie, net als het Katholieke kruisje een deel is van de Westerse religie. Als de discussie enkel op religieus gebied bekeken wordt, vind ik dat een hoofddoek op school geen probleem mag vormen, het uiten van je geloof, dat maakt toch deel uit van die open geest van het GO?
Maar aan de andere kant hebben we ook enkele regels in scholen, er worden geen hoofddeksels gedragen in klas. Het is een vorm van beleefdheid waar we ons aan houden en jammer genoeg hoort een hoofddoek daar ook bij.
Voor mij persoonlijk moet een hoofddoek in klas kunnen, zolang de student herkenbaar blijft (het gezicht mag niet bedekt worden).
Eigen Mening Annelies: Ik vind dat er helemaal geen verbod op hoofddoeken moet komen. Het Gemeenschapsonderwijs komt steeds uit de bus met uitspraken als: 'geen verschil tussen geloven, afkomst, smaak, ...' Dan moeten ze zich daaraan houden. Het verbod op hoofddoeken zou hun argumenten tegenspreken. Christenen mogen bijvoorbeeld een kruisje aan hun ketting dragen, waarom zouden moslims dan geen hoofddoek mogen dragen? Ook vind ik dat een hoofddoek niet te vergelijken is met een pet of een muts. Het Gemeenschapsonderwijs gebruikt argumenten als 'er mogen geen hoofddeksels gedragen worden op school', maar is een hoofddoek een hoofddeksel zoals een pet of een muts? Volgens mij niet. De moslims konden in plaats van een hoofddoek, een ander element gekozen hebben om hun geloof te uiten maar dat is niet het geval. Ik vind niet dat we hun geloof mogen afpakken door ze te verplichten om een stuk van hun geloof af te nemen. Wel ben ik van mening, net zoals Anne-Sophie dat het gezicht van de persoon zichtbaar moet blijven.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Onderwijs in de actualiteit
17-09-2009
Studenten en leerlingen tegen besparingsplannen in Franstalig onderwijs
Studenten en leerlingen in het Franstalig onderwijs kanten zich tegen de besparingsplannen van minister Marie-Dominique Simonet (cdH). Het onderwijspersoneel houdt vandaag een protestactie tegen die plannen. De minister wil immers dat leerkrachten meer uren gaan presteren. Ze stelt ook het brugpensioen vanaf 55 jaar in vraag.
De studentenfederatie FEF en het "leerlingensyndicaat" CEF zeggen dat de maatregelen ook de leerlingen zullen benadelen. Leerkrachten die langer werken, raken sneller uitgeblust en gedemotiveerd, zeggen ze. Ze vrezen ook dat de subsidies voor treinabonnementen en voor leerlingenbegeleiding verminderd zullen worden.
Beide organisaties vinden dat er net meer middelen naar onderwijs zouden moeten gaan. (belga/ka)
Eigen mening Anne-Sophie: Ik ben van mening dat die besparingsplannen nadelig zullen zijn voor studenten en leerkrachten. Het is een soort vicieuze cirkel waar ieder betrokken partij in meegesleurd zal worden. Oudere, gedemotiveerde leerkrachten zorgen dat studenten passieloos les krijgen. De studenten zullen minder graag naar die lessen gaan en gaan misschien lastig doen in die lessen en diezelfde leerkrachten zullen daardoor nog minder graag voor de klas staan, maar kunnen er pas mee stoppen wanneer ze 65 jaar oud zijn (of zelf ouder) Buitenstaanders denken vaak dat mensen in het onderwijs niet moeten klagen, ze hebben tenslotte bijna 3 maand vakantie op een jaar. Maar niets is minder waar. De vakantie is nodig, je moet lessen kunnen voorbereiden, materiaal bijeen sprokkelen, de administratie bijhouden ... dat is niet niets. Lesmateriaal moet up-to-date zijn, dus moet het jaarlijks aangepast worden. Dit alles vergt veel tijd en energie, tijd en energie die je soms niet meer hebt na een dag lesgeven. (in de kleuterklas moet je een hele dag 25 kleuters in het oog houden en in het middelbaar moet je een groep wilde pubers in bedwang kunnen houden) Oudere leerkrachten die op brugpensioen willen gaan, moeten die mogelijkheid krijgen niet enkel voor zichzelf maar ook voor pas afgestudeerden, want er moet plaats zijn voor die nieuwe groep leerkrachten.
Eigen mening Annelies:
Ik denk dat de besparingsplannen niemand ten goede zal komen. In het volledige onderwijssysteem is het niet mogelijk om leerkrachten te laten werken tot ze 65 jaar zijn. Leerkrachten zijn dag in dag uit bezig met hun werk. Zowel tijdens de lesuren als buiten de lesuren. Zo hebben leerkrachten vaak naschoolse opvang, moeten ze nog taken verbeteren wanneer ze thuis komen, moeten ze schoolfeesten organiseren, ... noem maar op. Ook in de vakanties kan een leerkracht moeilijk rust vinden. Lessen moeten telkens voorbereid worden, de klas krijgt vaak een opknapbeurt, vergaderingen worden gepland, ...
Wanneer men leerkrachten zal verplichten om nog langer te werken, zullen leerkrachten niet meer gemotiveerd voor de klas staan. Ook zullen zij hun geduld verliezen, hun plezier in het lesgeven, ... Ook denk ik dat leerlingen geen nood hebben aan gedemotiveerde lesgevers. Daardoor zouden zij zelf geen zin meer hebben om te studeren omdat ze geen goed voorbeeld krijgen.
Een leraar van de school voor buitengewoon onderwijs Mariadal in Hoegaarden, heeft één van zijn leerlingen zwaar mishandeld. De jongen is licht verstandelijk gehandicapt en deed moeilijk in de klas. De leraar ging door het lint, sleurde de jongen door de klas en duwde hem ondersteboven met zijn hoofd in een emmer met mortel. Hij hield hem ook onder een waterkraan en schold de jongen de huid vol.
Eigen mening Anne-Sophie: Het is een schande dat dit kon gebeuren. Uit de ervaring (misschien nog niet veel, maar toch genoeg om te weten waarover ik praat) die ik heb opgedaan op stages weet ik dat kinderen niet altijd doen wat je vraagt. Sommige kinderen doen niets liever dan je het bloed vanonder de nagels halen. Maar hoe dan ook, hoe hard je ook de drang voelt om los te barsten, als leerkracht moet je je kunnen bedwingen. Je moet je sterk houden, hoe erg de sfeer er ook aan toe is. De leraar en de student zijn in dit geval in fout.
Eigen mening Annelies: Dat dit voorval is kunnen gebeuren, kan ik nog steeds niet begrijpen. Het is inderdaad niet altijd makkelijk om geduldig te blijven als leerkracht maar een kind zo toetakelen kan echt niet. Als leerkracht moet je in staat kunnen zijn om jezelf te beheersen, in elke situatie. Leerlingen kunnen zoals iedereen wel weet hun leerkracht 'testen' door situaties uit te lokken. Maar, dat vind ik geen reden om op basis daarvan een kind te mishandelen. Wanneer je als leerkracht geen geduld meer hebt, jezelf niet meer kan beheersen, ... stap je naar mijn mening beter uit het onderwijs. Geduld, respect, zelfbeheersing, ... zijn en blijven aspecten die in het onderwijs zeker en vast nodig zijn.