Studenten en leerlingen tegen besparingsplannen in Franstalig onderwijs
Studenten en leerlingen in het Franstalig onderwijs kanten zich tegen de besparingsplannen van minister Marie-Dominique Simonet (cdH). Het onderwijspersoneel houdt vandaag een protestactie tegen die plannen. De minister wil immers dat leerkrachten meer uren gaan presteren. Ze stelt ook het brugpensioen vanaf 55 jaar in vraag.
De studentenfederatie FEF en het "leerlingensyndicaat" CEF zeggen dat de maatregelen ook de leerlingen zullen benadelen. Leerkrachten die langer werken, raken sneller uitgeblust en gedemotiveerd, zeggen ze. Ze vrezen ook dat de subsidies voor treinabonnementen en voor leerlingenbegeleiding verminderd zullen worden.
Beide organisaties vinden dat er net meer middelen naar onderwijs zouden moeten gaan. (belga/ka)
Eigen mening Anne-Sophie: Ik ben van mening dat die besparingsplannen nadelig zullen zijn voor studenten en leerkrachten. Het is een soort vicieuze cirkel waar ieder betrokken partij in meegesleurd zal worden. Oudere, gedemotiveerde leerkrachten zorgen dat studenten passieloos les krijgen. De studenten zullen minder graag naar die lessen gaan en gaan misschien lastig doen in die lessen en diezelfde leerkrachten zullen daardoor nog minder graag voor de klas staan, maar kunnen er pas mee stoppen wanneer ze 65 jaar oud zijn (of zelf ouder) Buitenstaanders denken vaak dat mensen in het onderwijs niet moeten klagen, ze hebben tenslotte bijna 3 maand vakantie op een jaar. Maar niets is minder waar. De vakantie is nodig, je moet lessen kunnen voorbereiden, materiaal bijeen sprokkelen, de administratie bijhouden ... dat is niet niets. Lesmateriaal moet up-to-date zijn, dus moet het jaarlijks aangepast worden. Dit alles vergt veel tijd en energie, tijd en energie die je soms niet meer hebt na een dag lesgeven. (in de kleuterklas moet je een hele dag 25 kleuters in het oog houden en in het middelbaar moet je een groep wilde pubers in bedwang kunnen houden) Oudere leerkrachten die op brugpensioen willen gaan, moeten die mogelijkheid krijgen niet enkel voor zichzelf maar ook voor pas afgestudeerden, want er moet plaats zijn voor die nieuwe groep leerkrachten.
Eigen mening Annelies:
Ik denk dat de besparingsplannen niemand ten goede zal komen. In het volledige onderwijssysteem is het niet mogelijk om leerkrachten te laten werken tot ze 65 jaar zijn. Leerkrachten zijn dag in dag uit bezig met hun werk. Zowel tijdens de lesuren als buiten de lesuren. Zo hebben leerkrachten vaak naschoolse opvang, moeten ze nog taken verbeteren wanneer ze thuis komen, moeten ze schoolfeesten organiseren, ... noem maar op. Ook in de vakanties kan een leerkracht moeilijk rust vinden. Lessen moeten telkens voorbereid worden, de klas krijgt vaak een opknapbeurt, vergaderingen worden gepland, ...
Wanneer men leerkrachten zal verplichten om nog langer te werken, zullen leerkrachten niet meer gemotiveerd voor de klas staan. Ook zullen zij hun geduld verliezen, hun plezier in het lesgeven, ... Ook denk ik dat leerlingen geen nood hebben aan gedemotiveerde lesgevers. Daardoor zouden zij zelf geen zin meer hebben om te studeren omdat ze geen goed voorbeeld krijgen.
Een leraar van de school voor buitengewoon onderwijs Mariadal in Hoegaarden, heeft één van zijn leerlingen zwaar mishandeld. De jongen is licht verstandelijk gehandicapt en deed moeilijk in de klas. De leraar ging door het lint, sleurde de jongen door de klas en duwde hem ondersteboven met zijn hoofd in een emmer met mortel. Hij hield hem ook onder een waterkraan en schold de jongen de huid vol.
Eigen mening Anne-Sophie: Het is een schande dat dit kon gebeuren. Uit de ervaring (misschien nog niet veel, maar toch genoeg om te weten waarover ik praat) die ik heb opgedaan op stages weet ik dat kinderen niet altijd doen wat je vraagt. Sommige kinderen doen niets liever dan je het bloed vanonder de nagels halen. Maar hoe dan ook, hoe hard je ook de drang voelt om los te barsten, als leerkracht moet je je kunnen bedwingen. Je moet je sterk houden, hoe erg de sfeer er ook aan toe is. De leraar en de student zijn in dit geval in fout.
Eigen mening Annelies: Dat dit voorval is kunnen gebeuren, kan ik nog steeds niet begrijpen. Het is inderdaad niet altijd makkelijk om geduldig te blijven als leerkracht maar een kind zo toetakelen kan echt niet. Als leerkracht moet je in staat kunnen zijn om jezelf te beheersen, in elke situatie. Leerlingen kunnen zoals iedereen wel weet hun leerkracht 'testen' door situaties uit te lokken. Maar, dat vind ik geen reden om op basis daarvan een kind te mishandelen. Wanneer je als leerkracht geen geduld meer hebt, jezelf niet meer kan beheersen, ... stap je naar mijn mening beter uit het onderwijs. Geduld, respect, zelfbeheersing, ... zijn en blijven aspecten die in het onderwijs zeker en vast nodig zijn.