Deze week sloot een school in Groot-Brittannië een 4-jarige definitief uit nadat hij zijn juf meermaals fysiek had aangevallen. Een alleenstaand geval of eerder een fenomeen, ook in Vlaanderen?
15 tot 20 procent van de kleuters vertoont verstoord gedrag in de ontwikkeling, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Verstoord betekent niet alleen dat een kleuter agressief is, maar ook negatief en teruggetrokken. Kinderpsychiater Celia Van Zandweghe verduidelijkt aan de krant De Morgen: "Bij kinderen vanaf 18 maanden is agressief gedrag niet zo uitzonderlijk. Dan behoren tekenen van agressie tot de normale ontwikkeling. De kleuters kunnen nog niet met hun emoties omgaan en dus uiten ze hun gevoelens op een fysieke manier. Dat verklaart waarom ze bijvoorbeeld een klasgenootje gewoon wegduwen en niet vragen om even uit de weg te gaan."
Volgens deze kinderpsychiater is de toename van fysiek geweld bij kleuters een gevolg van verschillende factoren zoals: de omgeving, een nieuwe gezinssituatie Ook de grootte van de klas kan kleuters agressiever maken.
Het STOP-project Samen Terug Op Pad is een therapeutisch programma waarbij kinderen samen met hun leraren, ouders en psychiaters werken aan hun probleemgedrag.
Maak jij jouw kleuter agressief?
De universiteit van Utrecht onderzocht hoe sommige kleuters agressief worden en andere niet. Conclusie? De ouders spelen een belangrijke rol. Ouders die schreeuwen tegen het kind of het zwaar bekritiseren als het een fout maakt, hebben meer kans dat hun kind gaat liegen, stelen of spijbelen.
Eigen Mening: Anne-Sophie Het is een schande dat het al zo ver kan komen met een kind van 4 jaar. De ouders hebben een grote invloed op het gedrag van hun kind, maar een leerkracht heeft dat ook. Als je tijdens de lessen enkele instrumenten aanreikt waarmee kinderen beter kunnen leren omgaan met verschillende emoties, help je de kinderen al een stap verder. Een kleuter die zijn ouders elke keer ziet slaan op tafels of met de deur als ze kwaad zijn, neemt dit gedrag over als het zelf kwaad is. De leerkracht toont aan het kind dat het niet erg is om eens kwaad te zijn, maar dat er wel betere manieren bestaan om die woede te uiten. (zonder slaan of schoppen) Het bespreekbaar maken van emoties en gevoelens helpt de kinderen om er beter mee om te gaan. Je geeft ze dus niet enkel middeltjes om er mee om te gaan, maar ook woordenschat, zodat ze over hun gevoelens kunnen praten, wat ook niet onbelangrijk is.
Eigen Mening: Annelies Zoals kinderpsychiater Celia Van Zandweghe ons vertelt, is agressie bij kinderen niet altijd abnormaal. Er moet enkel een duidelijk onderscheid kunnen gemaakt worden tussen normale agressie bij kinderen, waarbij ze zich op een fysieke manier uiten omdat ze dit nog niet aan de hand van emoties of taal kunnen, en abnormale agressie, waarbij kinderen zich reeds kunnen uiten aan de hand van emoties en taal maar nog steeds gebruik maken van fysiek geweld ten opzichte van andere personen. Ik vind dat men zowel als ouder of leerkracht het gedrag van het kind in de gaten moet houden. Het is noodzakelijk om lief maar kordaat te zijn voor het kind dat dergelijk gedrag vertoont. Geduld speelt hierbij een grote rol. Het heeft geen zin om zelf agressie te vertonen ten opzichte van het kind want dan zal hij/zij negatief gedrag blijven vertonen. Wanneer het gedrag zich blijft voordoen, kan er om hulp gevraagd worden van onder andere het CLB of dergelijk hulpmiddelen. Naar mijn mening mogen we dus niet te snel denken dat een kind negatief gedrag vertoont. Ga na vanwaar het gedrag komt en speel daar zo goed mogelijk op in. Uiteraard op een positieve manier.