We hebben besloten toch maar deze namiddag te
vertrekken. We zouden anders te lang
tegen stroming hebben moeten varen. Het
hoogtij zat op een slechte moment deze morgen.
We hebben eerst deze middag nog gegeten en zijn te 13:30 uur vertrokken
naar sluis Merelbeke. Daar moesten we een half uur wachten gezien de sluis momenteel
om het uur draait in verband met de lage waterstanden. Eerst ging een
Nederlands vrachtschip de sluis in en toen kwam er nog een Brits
passagiersschip aan gevaren dat er eerst in moest.

De Magnifique.
Net buiten sluis Merelbeke.
Nieuwe voetbrug in aanbouw in Wetteren.
Dan was het onze beurt en in de verte kwamen nog twee jachtjes aangevaren waar op gewacht
werd. Het passagiersschip moest in de
sluis water bunkeren en toen wij onder waren bleef die in de sluis liggen en
konden wij allemaal vertrekken. Wij
bleven achter het vrachtschip dat eenmaal voorbij Melle gas gaf en langzaam
vooruit liep. Wij hebben de twee snelle jachtjes ook maar voorbij laten lopen,
die gaan toch sneller dan wij. Eerst hadden wij anderhalf uur de stroming tegen
maar toen keerde het tij en maakten we meer vaart. Halverwege Dendermonde
liepen we nog een Franse Pousseur voorbij die ondanks de stroming mee maar 8
km/uur ging. Toen wij voorbij de bochten
van Zele waren zagen we de twee snelle jachtjes aan bakboordzijde langzaam
vorderen en toen wij dichter bij kwamen
bleek dat de ene de ander op sleep had.
Omdat ze zo traag vooruit gingen heb ik gevraagd wat er aan de hand
was. Het bleek dat eerst de achterste
boot zijn motor vastgelopen was en nadien die van de voorste boot ook. Deze had wel een kleine buitenboordmotor maar
dat ging heel langzaam vooruit. Op mijn
aanbieding om hun tot steiger van Dendermonde te slepen gingen ze niet in en
toen zij dat aanbod afwezen wij zijn dan maar
verder gevaren. Toen wij een half
uurtje vast lagen kwamen ze aan de steiger aan.
Het zijn mensen die aan de steiger van Zates in Bormem liggen en zij
gingen morgen de boten met de trailer komen halen. Wij hebben vanavond nog wat TV gekeken.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-Km/D F-Km/T U-teller
1 642 35 2078 04:35 409:10 0 2226 2737,4
|