Zondag 6 november was een grauwe dag, met een noordelijk wind die redelijk strek blies maar droog. Ondanks dit kwamen er toch 4 renners opdagen (Harald, Michel, Marc A en Werner). Door het lage aantal werd er nog even extra gewacht en werd er besproken over het te volgen traject.
Dus iets na 9u trokken ze zich opgang om doorheen de Waaslandse polders te rijden. Met de wind in de rug ging het richting Kruibeke, Bazel, Rupelmonde om dan in steendorp aan de Schelde uit te komen. Eens op het pad langsheen de dijk was het oppassen geblazen door de vele mountainbikers die de Ronde van het Waasland reden. Er werd dan ook afgeweken om over de oude baan naar Temse te bollen. De Temsebrug lieten we links liggen dit langsheen De Zaat. In de Ruistraat (kilometer 22) kregen we dan ook een stevig klimmetje voorgeschoteld met een pittige uitloper.
Eigenlijk reden we redelijk omheen centrum van Tielrode waarna we via Elversele naar Waasmunster reden. Over het fietspad lagen vele bladeren wat wel een prettig geluid gaf maar iedereen toch op hun hoede waren om niet te vallen. Eens omheen de brandweer kazerne van Waasmunster ging het terug huiswaarts ...
Vanaf nu was het duidelijker te voelen dat er serieus wat wind stond. Schuin tegen werd er dan ook goed afgelost. Al ging het op een bepaald moment even wat harder, dit doordat er 2 andere wielertoeristen een beetje voor ons reden. Eens gegrepen lieten we ze terug rijden aangezien ze toch een andere richting aannamen. Wij bleven dan ook rechtdoor rijden om dan aan de nieuwe gevangenis (in opbouw) naar Melsele af te zakken.
Toegekomen in ons clublokaal lieten we de drankjes dan ook smaken. Even later toegevoegd door Patrick en Wim. Zij waren met de Machuit meegereden als ook Robert. Niet veel later kwam ook nog Marc VO ons vervoegen, hij was met de cyclocross fiets al in het Vlietbos gaan fietsen samen met Pal en Richard.
Als je de rit in detail wilt bekijken klik op deze link:
Het was 1 november, de dag van de allerheiligen. Niet voor deze flandriens (Frank, Harald, Marc A, Marc VO, Patrick, Werner en Wim), zij stonden mooi klaar om 9u aan de Groene. Onder een prachtige ochtend zon en een matige wind uit het Zuid-Westen werd er dan ook stipt vertrokken.
De tocht vertrok langsheen Gaverland en de Vliegenstal. Net hiervoor was het wel oppassen geblazen. Hier lag namelijk een ijzeren plaat over de weg om het gat in de baan te verdoezelen. Deze plaat omhoog gekruld door het verkeer dat er over heeft gereden. Onderweg naar Meedronk was bij iedereen al opgevallen dat sommige stukken er wat vettig bijlagen.
Ondertussen was er een vroege aflossing vooraan, Frank en Werner namen het commando over. Met de wind in de rug ging het dan ook behoorlijk vlot ...
Aan het kruispunt van Hoogestraat en Kijkuitstraat gebeurde het waar iedereen toch wat voor vreesde. Frank schoof onderuit ...
Gelukkig kon iedereen hem ontwijken. Even werd er dan ook gewacht zodat hij kon bekomen en zien of alles ok is (Buiten een ietsjes dikker hand, een pols die wat tegen wringt en wat schaafwonden is er gelukkig niets ergs). Er werd dan ook zeer rustig vertrokken ...
Bij elke bocht die er dan wat verraderlijk bij lag werd er dan ook voorzichtig ingestuurd.
De tocht liep verder zoals de voorgaande weken, zo kwamen we dan aan in de haven waar iedereen zich wat opmaakte voor het vrij gedeelte.
Bij de uitloop van de laatste rotonde sprong Frank weg. In de achtergrond liet men het begaan en werd er tempo gehouden. Met het indraaien en de kromming van de Ketenislaan voelde men de wind harder op de neus blazen. Hij werd niet veel later dan ook terug gegrepen. Door de wind bleef het lang gesloten tot op 150m, Patrick was eerste die weg sprong gevolgd door Wim en Harald.
Eens terug in Melsele werd er afgezakt naar de Kadans. Dit was het enig café open op deze feestdag ...
Een gedetailleerde weergave van deze rit vind je hier:
Hierbij het verslag van de rit van Zondag 23 oktober.
Het was fris toen we rond 9 uur verzamelden aan de Groene. Het was maar een paar graden en iedereen kwam goed ingepakt afgezakt om de wekelijkse tocht aan te vatten.
Zoals steeds vertrokken we richting Gaverland om de gebruikele toer richting Kruisdorp aan te vatten. Wim en Patrick namen dadelijk de kop en op weg waren we. Nog voor Gaverland besloot Lady X er een sterke beren tocht van te maken en reed alleen verder! Er was blijkbaar een toertocht in Beveren wat maakte dat we onderweg een hoop mountainbikers tegenkwamen.
Er was redelijk wat wind en dat zorgde dat we eenmaal het centrum van Meerdonk voorbij vlotjes de 34-35 opzochten. Wind mee natuurlijk! Eenmaal grauw voorbij kwamen we zelfs tot aan de 38.Paul besloot in Kruispolderhaven af te draaien en de wind alleen te trotseren. De rest van de bende reed de Lange Nieuwstraat op.
Er zijn dit jaar al wat toeren uitgehaald om van de kop af te geraken maar Patrick was toch weer inventief. Ter hoogte van het keerpunt werd er een plaspauze ingelast. Gerry vervoegde hem en er werd mooi op deze heren gewacht. Ondertussen nam eerst Freddy en daarna Harald een stuk kop over. Wim bleef trouw op post.Ter hoogte van Doel nam Patrick weer over en reden we zo richting vrije gedeelte. (Verder geen noemenswaardige gebeurtenissen).
Tijdens de aanvang, het vals plat en na het rond punt, was er helemaal geen initiatief en werd er zodoende verder door Patrick en Wim kop gereden. Eenmaal de Ketenislaan opgedraaid besloten Wim en Patrick het tempo de hoogte in te gooien. Er werd al snel een waaier van 9 personen gevormd waar af en toe bijna een gatje viel. Patrick zette vlot door en toen hij even temporiseerde trok Wim sterk door. Marc Van O liet zoals het een goed familielid beaamt het gat vallen. Harald probeerde als eerste het gat naar Wim te overbruggen maar strande op luttele meters. Ondertussen was Erik en iets later Gerry weggereden om tot bij Wim te rijden. Wim en Gerry hielden de trappers stil wat maakte dat Erik een aantal meters voorsprong had. Op 300 meter van de meet zette Wim echter aan. Samen met Gerry gingen ze op en over Erik. Gerry kon echter niet volhouden en moest Wim laten rijden. Wim kwam zodoende sterk als eerste over de meet. Ondertussen had de groep Erik ingehaald en werd er gespurt voor de derde plaats. Deze spurt werd nog gewonnen door Erik die net voor de meet nog Gerry opraapte die uiteindelijk vierde werd. Harald wist zich er ook nog tussen te zetten.
De groep was heel snel terug samen en zo werd er op een rustig tempo naar de Groene afgezakt.
Waren aanwezig vandaag : Patrick, Wim, Harald, Gerry, Marc V O, Walter, Paul, Freddy, robert, Erik en Lady X
Zondag 16 oktober was een prachtige ochtend. Heerlijk fris, zonnig en een beetje wind uit het zuiden, wat moet een wielertoerist nog meer hebben ???
Bij het toekomen aan de Groene bleken er toch velen er zin in hadden. Dit ondanks de zeer frisse temperatuur van 4,5°C! De ene al wat beter ingeduffeld als de andere. Je zou misschien verwachten dat er sommige liever wat langer in hun warm bedje zouden blijven liggen ... niet dus. En om stipt 9u trok de groep zich weer ingang. Het parkoer was weer hetzelfde als de vorige keren.
Zoals gezegd een grote bende:
Bart, Frank, Gerry, Harald, Leo, Marc A, Marc O, Marc VP, Patrick, Pedro, Robert, Stefan, Walter, Werner, Wim en gastrijder Jurgen
Het begin verliep aan een vlot tempo met 2 sterke kopmannen en de wind in de rug, of was het omdat ze wat kou hadden? Wie zal het zeggen ... Eens over de viaduct ging het weer naar Meerdonk recht naar Nederland. Onderweg namen Harald en Bart de verantwoordelijkheid voor de 2 gevaarlijke kruispunten. Met net Kieldrecht rechts van ons latend bleek Walter een wat irriterend geluid te horen thv van zijn achterrem. Waarschijnlijk wat vuiligheid meegenomen van de vele “zand kasseien” over de baan. Vooraan werden de kopmannen (Wim en Patrick) aangemaand om wat in te houden zodat Walter via een stop het probleem kon verhelpen.
Eens de groep terug mooi aangesloten ging het met een gezwind tempo verder. Zandberg, de Grauw en Kruispolderhaven zoefden ons voorbij. Blijkbaar had iedereen het naar hun zin want er werd weer redelijk vlot gebabbeld. Zo sloegen we af om dan zo onder de Schelde dijk richting huiswaarts te keren. Zo kwamen er ook andere kopmannen naar voor. Patrick maande de kopmannen even aan om terug wat in te houden zodat er enkelen hun plas pauze konden uitvoeren. Zo reden we ook weer de haven binnen. Sommige dachten blijkbaar dat ze vooraan zich wat inhouden, maar hier was wel te voelen dat er wind op de neus stond!
Met de laatste rotonde inzicht werd er versneld, zo werd er op een lint gereden en vielen de mondjes dicht en spraken de benen. Met het opdraaien van de Ketenislaan zat iedereen er nog bij. Op de kop werd er door 4 man mooi rond gedraaid. Blijkbaar dacht iedereen dat ze kans hadden om te winnen want er niet echt gedemarreerd. Dat werd nog eens versterkt thv Bebronna, hier kwam plots mannen van de 2de rij vooraan rijden. Het moment om de sprint aan te gaan dacht Bart en Gerry. Wim had zich hier wat laten verrassen hij werd 3de na Gerry en Bart.
Omdat iedereen zo goed kon volgen was de groep dan ook zeer snel gegroepeerd. Zo werd er dan ook aan een gezapig tempo naar Melsele gereden. In het café werd er dan even over nagepraat over aankomt club etentje. Wie komt er en wie niet? Iedereen kan zich nog steeds inschrijven tot ... Hoe meer zielen hoe meer vreugde!
Aangezien het bijna de laatste ritten in club verband zijn zullen er sommige stoppen of alleen verder rijden. Een andere mogelijkheid is met de cross- of mountainbike fiets te gaan rijden in het Vlietbos te Zwijndrecht. Later hier meer info over ...
Anders zien we elkaar komende zondag terug om 9u aan café de Groene, tot dan ...
Hier kunnen jullie de rit nog eens in detail overlopen:
Naar jaarlijkse gewoonte organiseert het wielerteam “AMCO” een etentje. Samen met een hapje en een drankje wordt het afgelopen seizoen besproken en afgesloten. U bent bij deze vriendelijk uitgenodigd om op 11 November 2011 om 13:00 te zaal “Olympia” te komen genieten van volgend menu :
Aperitief met mondverwennertjes
Soepje van de dag
Jong zacht gebakken kalkoenfilet “Archiduc” met een rijkelijk fruit en groentenboeket en kroketjes
Dessert van het huis
Koffie of Thee
De prijs voor dit prachtig menu is slechts 35,00 euro met inbegrip van 4 drankbonnetjes.
U kunt inschrijven door het aantal personen en het verschuldigd bedrag door te geven aan :
·Via e-mail aan Erik Desair (erik.desair@hp.com) en storting op rekening van de club 833-5401631-56
·Te bezorgen bij het bestuur (Andre Van Wiele, Marc Amelinckx, Leo De Meulenaere, Leon Van Der Linden, Erik Desair).
Mogen wij u verzoeken om dit ten laatste 1 november door te geven. Niet ingeschreven EN betaald is jammer genoeg geen deelname.
Nemen deel aan het jaarlijks etentje:
De heer en mevrouw ……………………………………………………………….
Volwassenen…… * pers x 35,00 EUR/persoon = …………EUR
Zondag was weer een abnormale zonnige en warme dag. Buiten een beetje ochtend nevel ging de temperatuur al snel terug naar en over de 20°C! Er bleek zelfs geen wind te zijn, en dat voor begin oktober! Natuurlijk hield dit weer ook in dat er enkelen liever aan zee zaten dan op hun fiets. Niet te min bleken er toch 17 personen op te dagen …
(André, Erik, Frank, Gerry, Harald, Jean, Leo, Leon, Marc VO, Marcel, Michel VM, Paul, Robert, Walter, Wim, Patrick Maes en misses X)
Onder leiding van Gerry en Wim trok het merendeel langsheen Gaverland. Net voor de Vliegenstal kwam er groep aan van links, het bleek die van café Sportief uit Beveren te gaan. Aangezien we niet veel achter hen reden waren we nog voor de viaduct aangesloten. Ook zij zagen dit en er werd dan over de baan gereden als één grote groep, wat achteraf ook gemakkelijk was voor onze kopmannen.
Aan het volgend viaduct sloegen wij ervoor af, maar echter aan café "den ouden hof" waren de 2 ploegen al terug te samen. Blijkbaar waren zij net achter de viaduct afgeslagen. Eens in Meerdonk werd Gerry afgelost door Harald en sloot Patrick Maes aan bij de groep. Het tempo werd vrij hoog gehouden wat voor Erik iets meer moeite koste als normaal om de 2 groepen over de kruispunten te loodsen.
Vooraan werd even overlegd welke te volgen route, deze bleek simpel te zijn; gewoon die van vorige week. Hierdoor geen problemen meer over het te volgen traject en dus ook geen foute afslagen … Net voor ons reed er een andere ploeg wielertoeristen, het bleken die van de Svelta (Zondagsrijders) te zijn. Voor de kopmannen een zegen met zij (Zondagsrijders) als aas en wij de jagers. We kwamen er juist bij en toen sloegen ze links af richting Schuddebeurs en wij rechts naar Zandberg. Met een gezwind tempo ging het naar de Grauw om dan in Kruispolder links af te slaan. Vooraan had Harald honger en kwam Pedro Wim bij staan.
Op de mooie rechte Lange Nieuwstraat kon er weer mooie gemiddelden per kilometer genoteerd worden, ook onder de Scheldedijk was dit het geval. Nog voor Emmadorp nam Erik van Pedro over en net na de afslag van de dijk nam Harald over van Wim. Ondanks het hoge tempo kon er bij sommige nog een praatje vanaf. De meeste zitten in conditie na de mooie dagen van de afgelopen weken. Robert had echter wegens een valpartij een 2-tal weken niet kunnen fiets. Het moet gezegd dat ook hij de rit vlot uitreed met de groep. Gerry loodste ons veilig over het kruispunt van de Nieuw Arenbregstraat. Aan Doel kwamen de 2 volgende kopmannen weer post vatten (Wim en Gerry). Maar met aanloop naar de eerste rotonde bleek er toch wind op te komen …
Op het vals plat gaf Wim een klein snokje zodat alles op een lint werd getrokken. Erik en Pedro deden dat ook even na de rotonde, alles kwam weer samen toen we de Ketenislaan opdraaiden. Paul trok het tempo weer op, enkele kopmannen hadden hun iets laten uitzakken en de groep te monsteren. Door een uitval van Patrick / Erik werd het tempo nog wat hoger opgetrokken. Wim nam even het commando over samen met Patrik en iedereen keek naar elkaar. Erik begon links aan en Harald dacht even “ik ga dan maar rechts rijden”, blijkbaar was dit het teken om splitsen. Door de schermutseling was er van organisatie weinig blijk. Pedro besloot dan maar om er een serieuze lap op te geven. Gevolgd door “mister Leopard” die het gat met moeite dicht kreeg en Erik kwam er stilletjes aan een afscheiding. Wim en Leopards compagnon konden ook aansluiten. Deze vijf draaide redelijk rond ... tijd voor Gerry om met een blits inspanning het gat te dichten zodat we zes leiders kregen.
In de 2de groep werd er even rond gedraaid maar bij velen was het vet van de soep. Leo deed weeral stevig werk om het gat klein te houden. Met een late uitval van Michel reed hij als eerste van de 2de groep over de streep, Walter, Patrik, Marc, Leo en Harald volgenden.
Op een paar honderd meter van de meet week Erik links uit om de kop te ontzien. Tijd voor Wim om aan te gaan langs rechts. Zowel “Mister leopard” als zijn compagnon beten hun tanden stuk om het gat toe te rijden, wat niet lukte. Wim kwam als eerste over de meet niet veel later gevolgd door Erik die vlot de spurt won voor Pedro en Gerry.
Paul nam de verantwoordelijkheid om de 2 achterblijvers bij te staan en zo kon iedereen weer aansluiten. Eens in ons clublokaal had Paul nog een verrassing in petto; hij was namelijk vorig weekend verjaard, Proficiat! Met een heerlijk fris drankje werd er nog serieus genoten van een zon overgoten terras ...
Niet vergeten: Hou alvast 11 november vrij voor het jaarlijkse etentje (met partner). Zoals gewoonlijk plannen we een gezellig samenzijn om gesupporteerd door een drankje en een hapje het voorbije seizoen te bespereken alsook grootse plannen te aanhoren voor het komende seizoen.
Deze zondag waren we weer met een grote hoop van de partij.
Aanwezigen waren,
Harald, Bart, Freddy, Wim, Werner, Michel VM, Marc A , Marc VP, Marc VO, Leo, Walter, Pedro, Gerry, Erik en gastrijders Rudy Franssens en Patrick Maes
Gerome, Leon, Jean, .. ? Onze sterke beren reden zoals gewoonlijk aan gaverland rechtdoor en reden 70 km tegen 27 gemiddeld.
Voor 25 september was de weersvoorspelling zeer positief. Rond 9 uur was het reeds 14,5 graden en tegen we opnieuw in de groene waren stond het kwik reeds op 20. Er kwam een windje van 2 beaufort met af en toe stoten tot 3 a 4. Kopwerk voor sterke beren. Aan de groenestond Bart zijn fiets te inspecteren want zijn “kopserie” stond los. Even manueel vastdraaien dacht hij en probleem opgelost?! We zullen het later weten.
Bij het vertrek namen Wim en Freddy dadelijk de kop. Die leiden ons zoals gewoonlijk door Gaverland richting vliegenstal. De fiets van Bart begon wat te kraken en er was toch wat ongerustheid. Net voorbij de vliegenstal lag het peleton wat uiteen door een tegenliggende traktor. Ideaal moment dacht Erik voor een eerste plas. Wegens ziekte waren er meerdere pitstops nodig blijkbaar. Eenmaal naast de express weg was alles opnieuw bijeen. Het was wel opletten geblazen voor de vele grote aardebrokken. Gelukkig iedereen er doorheen zonder valpartijen. Het ging verder het viaduct over richting meerdonk. Daar nam Harald de kop over van Freddy.
Het afzetten van de kruispunten richting schietstand werd zoals normaal door Erik uitgevoerd. Bij het tweede kruispunt werd er al mooi opgemerkt door de kopmannen dat de snee er al af was. Ziek?
Via de schietstand ging het richting Zoutestraat. Daar opteerden een paar links en sommige rechts. Uiteindelijk werd het rechts richting zandberg en werd de groep even opgesplitst wegens de onduidelijkheden. Paar op de baan en paar op het fietspad.
Toen de groep net voor grauw opnieuw samenvloeide werd het vanachter duidelijk dat Bart zijn fiets toch wat verzorging kon gebruiken. Erik zocht de juiste inbus sleutel en Bart hield even halt om zijn stuur eindelijk degelijk vast te zetten. Erik wachtte hem op om het laatste stukje samen dicht te rijden.
Van Kruispolderhaven reden we de lange nieuwstraat op om na 3 km af te draaien richting Kruisdorp. Daar besloten Werner en Michel dat het tijd was voor een plasje. Er werd even ingehouden en op het kruispunt was het een drukte van jewelste. Er werd door sommige zelfs geopteerd om te wisselen van ploeg wegens het vele vrouwelijke schoon.. Ook Erik besloot nog even een plasje te doen en het duurde even vooraleer hij terugkeerde.
Van hieruit ging het langs den dijk richting doel. Patrick nam ondertussen over (Wim nog steeds op kop) en de snelheid werd nog een beetje opgedreven. Eenmaal in doel aanbeland werd er ook door Gerry nog een flink stuk kop gedaan. Iedereen maakte zich klaar voor het vrije gedeelte.
Net voor het viaduct versnelde Wim vanop kop en alles werd mooi op een lint gegooid maar iedereen kon mee. Aan het rondpunt ging Erik zoals gewoonlijk even harder op de trappers staan .. hij reed alleen weg maar zag na een paar honderden meter het nutteloze van de onderneming in. Bij het samensmelten vertrok Pedro maar ook hij kwam snel tot diezelfde conclusie. Het sein om eenmaal we de ketenislaan opdraaiden om beginnen rond te draaien. Er werd door een aantal mooi rondgedraaid maar er vielen ook gaten. Er werd naar elkaar gekeken en er kon een groep van een vier-vijftal op kousevoeten wegrijden (harald, pedro, Patrik, rudy ... en later door Gerry). Achter hen viel het eerst wat stil maar zowel Leo als Marc A hebben bergen werk verzet om het gat niet groter te laten worden, laat staan dat het op het einde wat kleiner werd.
Ideaal sein voor een paar om te versnellen. Op een km van de meet versnelde uiteindelijk Wim niet veel verder gevolgd door Erik die de versnelling te laat opgemerkt had. Het gat met de eerste werd gedicht en zowel Wim als Erik reden de eerste groep voorbij. Het was een hondertal meter een verschil van een 20 tal meter tussen Wim en Erik doch Erik kreeg het gat niet dicht en waaide weg.. Wim alleen en hield stand tot op de meet, knap na zoveel kopwerk.
Achter hem smolt de groep samen en er werd gespurt voor de ereplaatsen. Rudy Franssens werd tweede, Patrcik Maes derde en onze Marc VP vierde.
Sterke kopmannen van vandaag waren Wim, Freddy, Harald, Gerry en Patrick Maes.
Door ons voorval van plots door slijk te rijden op de Blijpoldersweg thv Westdorpe,
heb ik een artikel gevonden van een gelijkaardige situatie maar dan in de buurt van Zaamslagveer.
Hier bleek dat er 3 Belgische wielertoeristen onder uit zijn gegaan op een gladde kleistrook.
Maw moeten we nu zeker deze tijd van het jaar goed uitkijken waar we rijden en in beste geval terug rijden ... Veiligheid is voor ieder van ons van belang! Met dank aan de correspodenten Werner via Michel
hier is het artikeltje:
Wielrenners raken gewond bij val door slik op weg bij Zaamslag
zondag 18 september 2011 | 15:32 | Laatst bijgewerkt op: zondag 18 september 2011 | 15:34
Tekstgrootte
ZAAMSLAG - Drie Belgische wielrenners zijn zaterdagochtend rond 10.45 uur gewond geraakt toen ze ten val kwamen op de Kampersedijk bij Zaamslag. De val van de wielrenners werd veroorzaakt doordat er een plak klei op de weg lag.
De Belgen zijn naar het ziekenhuis in Terneuzen vervoerd. De respectievelijke wielrenners liepen diverse verwondingen op aan ellebogen en knieën. Een van de Belgen brak zijn sleutelbeen.
Zondag 18 september begon als een stralende herfstdag, met een temperatuur van 12°C en een matige wind (3 Beaufort) uit het zuid-westen. Over regen moesten we ons dan ook geen zorgen maken.
Bij het samen komen aan ons clublokaal was iedereen goed gemutst, waarschijnlijk door het zonnetje. Tevens was het “Statiekermis” afgelopen weekend.
Dus om stipt 9u werd de groep op gang getrokken door Pedro en Richard. In de Gaverlandstraat splitste de groep zich:
Groep 1: Bart Meessens, Harald Mets, Marc Van Osselaer, Marc Van Puymbroeck,
Michel Van Mulder, Paul De Cleen, Pedro Claessens, Richard Smet,
Walter Heyndrickx en Werner Franssens.
Groep 2: André De Ridder en Geromme Van Gasse
Al van in de Gaverland werd de vraag gesteld of we er wel langsheen de Vliegenstal zouden rijden. Men had wat schrik dat de banen serieus vuil zou zijn door de werkzame boeren. Dus werd er besloten om de Broekstraat letterlijk rechts te laten. Via de Mosselbank rollenden we dan naar Vrasene. Hier moest de groep wel even op een lint wegens een grote tent over de baan. Aan de lichten rechts en vervolgende we onze weg langsheen de Expresweg E34. Er werd rechtdoor gereden, reden was wind die schuin tegen zat. Ter hoogte van Kemzeke konden we nog wat schuilen achter de bossen en de maïs velden en viel de terug reis goed mee; wind in de rug!
We staken de viaduct over richting Koewacht, plots zagen we Wim Ryckaert vooraan. Hij bij ons komen aansluiten net na meubelzaak “De Piramiden”. Er bleek te weinig volk te zijn bij de Polderrenners, al heeft hij toch een stevige achtervolging moeten doen, want de groep reed aan een snelheid van 32 a 33km/h. Met de wind in de zij trokken we Koewacht door. Eens voorbij ging het even richting Axel maar er dan toch maar geopteerd om ter hoogte van Waterhuis links af te slaan, dit stuk zal iedereen zich heugelijk herinneren nadien. Op stipt 33km veranderde de baan plots in een modderweg. Gelukkig bleef dit niet duren maar het kwaad was toch al geschiet. Aan De Ratte kwam de groep terug wat samen, sommige stopten even om de modder van hun fiets te halen. Anderen deden het even rustiger aan over die strook uit schrik van te vallen (wat geen schande is!). Het was wel lang wachten op Werner en Michel, zij werden dan ook terug bijgebracht door Harald, Bart en Pedro.
Kleine illustratie van de vuiligheid:
Eens op de Langeweg (N258) werd er nog even verpoost door wat te eten en drinken. Met een goed tempo ging het dan verder richting Hulst. Via de rotonde aan het Fort Ferdinandus rolden we ten zuiden van de visputten van Luntershoek. Even paniek achteraan; bij Paul was er plots een “getik” in zijn achterwiel, maar dat was ook zo weer weg. Met de afslag naar de Rijksweg (N290) had Paul moeilijkheden om zijn rijtuig doorheen de bocht te loodsen, hij nam Werner volledig mee naar buiten. Niet viel later viel het verdict: met een kort hevig gefluit liep de band af. Met enkele top mechaniekers (zie foto) werd wel de lek gevonden maar het wiel stond serieus “paraplu”. Even bellen met het thuisfront kon hij toch nog even verder zodat ze op een afgesproken punt Paul kwamen ophalen. Ondertussen was Robert en Richard al doorgereden want zij hadden nog huiselijk verplichtingen ...
Via Schuddebeurs ging het over gekende weg naar Meerdonk. Harald en Bart namen de verantwoordelijkheid over de gevaarlijke kruispunten. Met de viaduct inzicht bleef het rustig tot half weg de helling, dan ging Bart er van door, Wim ging er vrij vlot over, Harald en Walter maakten de top 4 compleet. Met een sterk uitgedunde groep ging het huiswaarts ...
Vliegenstal rechts latend bleven we naast de Expresweg rijden (wind stond hier nog steeds gunstig). Er werd dan nog eens stevig doorgetrokken. Aan Singelberg werd er op commando van Marc VP wat langzamer tot aan ons clublokaal. Met een erg beperkte groep ging men even na voor een drankje ...
Conclusie van de rit:
Totale afstand bedroeg 80km bij een gemiddelde van 30,6km/h
Zondagochtend begon met een flauw zonnetje en met een temperatuur van 17°C ideaal om te vertrekken. Wel stond er een stevige wind van 4 Beaufort uit het Zuid-Westen.
De 15 dapperen (Bart Meessens, Erik Desair, Gerry Van Lierop, Harald Mets, Jean De La Ruelle, Leon Van Der Linden, Marc Amelinckx, Marc Van Osselaer, Michel Van Mulder, Paul De Cleen, Pedro Claessens, Robert Bollaert, Werner Franssens, Marcel en Richard) vertrokken onder licht gedruppel vanuit Melsele om stipt 9u voor een gezellige trip doorheen de Zeeuwse polder.
Pedro en Gerry namen direct het voortouw, via Gaverland de polder in. Zoals gewoonlijk bij “korte” najaarsritten reden we langsheen de Expresweg E34 om dan de viaduct te nemen richting Meerdonk. Harald nam de verantwoordelijkheid op zich om bij de gevaarlijke punten voorop te gaan rijden. We waren nog maar juist voor Nederland of Marcel kon net een put niet mijden, gevolg kon zich al raden: platte band! Nog geen 5min duurde of we waren weer op weg. Wel even uitkijken want er passeerde net andere wielerploeg ons.
Rijdend langsheen de schietstand ter hoogte van buurtgemeenschap Statenboom (20km) ging het kruisend de Liniedijk (22,8km) naar Schuddebeurs. Liniedijk was van oorsprong een Staat-Spaanse verdedigingslinie, nu is het een restant die vooral gebruikt word door mountainbikers bvb tijdens de Ronde van het Waasland op 20 november.
foto van de Liniedijk
Op de baan hier naar toe dacht Erik dat Harald het moeilijk had, dus besloot hij om even te duwen. Hij had echter er niet op gerekend dat Harald juist omdat moment zijn rem wat dicht neep, hilariteit alom. Dan ging het in noordelijke richting, en met de wind in de rug was het voor iedereen prettig rollen. Ondertussen was dit ook ideaal om nog wat te eten en drinken, want zou nodig zijn voor later. Zo kruisten we Eekenissepolder die volledig open is, ideaal op dat moment.
Aan Kruispolderhaven sloegen we rechtsaf, Erik, voor een keer sterk bezig, zetten door met Bart (later Pedro) naast hem. Achter hen bleken sommige het moeilijk te hebben met de wind. Robert, Leon en Marcel zetten zich al snel aan de linkerkant waar ze door Werner, Paul en Harald zoveel mogelijk uit de wind werden gehouden. Rekenend op Gerry en onze eeuwige laatste man Michel ging onze trip zonder bijkomende problemen verder. Onder de afschermende dijk van het Verdronken land van Saeftinghe, jammer dat hier niet aan de andere kant kunnen rijden zo zouden we een mooi zicht hebben over de schorre, sloegen we rechtsaf richting Prosperdorp.
luchtfoto van het Verdronken land
Op de weg naar Doel kon iedereen weer even op adem komen, jammer genoeg was dit maar even, eens op weg naar de haven blies de wind weer stevig tegen. Vooraan werd er door alle sterke mannen rond gedraaid om de last wat te verdelen. Op de laatste rotonde trok Erik plots stevig door, Harald zat direct in het wiel en er viel direct een gat. Eens de Ketenislaan opdraaiend begon de aflossing vooraan. Zij dachten om zo tot aan de finish te rijden maar achter hun werd stevig weerwerk geleverd. Zo kwam alles weer samen net voor chemie bedrijf Bayer. Beukend tegen de wind deed Erik nog een ultieme uitval maar viel stil, ook anderen probeerden dit maar de wind was echt hard! Op 300m, dit ter hoogte van het luxe haven restaurant Bebronna, plaatse Pedro nog een bommeke, anderen keken naar elkaar ...
Pedro hield dit uit tot het einde. Erik deed nogmaals een poging maar Harald en Gerry die er nog op het laatst nog eens overging. Marc VO maakte de top 5 compleet.
Iedereen moest serieus terug op adem komen. Zo werd er dan ook op de achterblijvers gewacht, Robert en Marcel hadden de binnenweg genomen en stonden de groep aan Kallo sluis op te wachten. Onderleiding van Marc A werden de laatsten terug samen gebracht. Veilig kwamen we met zijn allen terug aan in Melsele. Het merendeel ging nog even na in café De Groene. Genieten van de drankjes en een snelle snack werd er nog gezellig bij gebabbeld.
Wim Ryckaert en Marc Van Puymbroeck kwamen de hoop nog vergroten ...
Toch even vermelden van de sterke prestatie van de “oude beren” Leon, Marcel, Robert en Jean die wat moet uitkijken om medische redenen naar verluid: Proficiat mannen!
Als het weer wat mee zit, zien we iedereen zondag 18 september voor de volgende rit, start om 9uur aan de Groene!
Info van afgelopen rit:
69 kilometer bij een totaal gemiddelde van 30,15km/u.
Na de finish van ons vrij stuk lag dit op 31km/u.
Hier kunnen jullie in detail afgelopen rit terug her bekijken:
Bij deze mijn excuses voor de onvolledigheid van het verslag van vorige week. Ondanks het scherpe oog van deze schrijver kunnen sommige dingen niet helemaal de realiteit reflecteren. Naast Wim heeft natuurlijk Freddy ook heel veel kopwerk verricht .. ik vermoed nu zelfs meer als Wim aangezien hij zelfs tijdens het filmke samen aan kop reed met onze voorzitter.
Het verslag van deze zondag werd me meedegedeeld door Marc A. 3 dapperen daagden op om de weergoden te trotseren. Marc Van Osselaer, Freddy Buys en Marc Amelinckx
De route ging richting St-amands en tijdens het vertrek was er geen regen. Onderweg is er een uurtje regen geweest waarna het op het einde weer wat dorger werd. Kopman en tevens ook pechvogel van de dag was Freddy Buys. Niet minder dan 3 keer plat gereden. Al een geluk hadden ze topmechanieker Marc Van Osselaer mee die na een grondige kwaliteitscontrole in de buitenband toch een stukje ijzer heeft kunnen terugvinden dat voor de problemen zorgde.
Eindresultaat voor deze 3 derke beren 65 km aan 30 gemid.
Het was vroeg en frisjes, zondagmorgen. 13 graden en om 08:00 aan de grote tent in Beveren was de afspraak. Dit voor de 100KM rit tijdens de Beverse Feesten. Menigen zullen net zoals ik naar de grote tent achter de kerk gereden hebben. Het vertrek was echter aan de tent aan de poliltie. Na de administratieve verplichtingen (note voor volgend jaar : aanwezigheidslijst meenemen en aankruisen wie aanwezig is) konden we vertrekken, om 08:06:32 om exact te zijn
Reden mee:
Gerome Van Gasse; Erik Desair; Harald Mets; Wim Rijckaert; Bart Meessens, Marc Amelinckx; Werner Franssens ; Michel Van Mulder ; Freddy Buys ; Pedro Claessens ; Paul De Cleen; Andre De Ridder; Walter Hendrickx; Leo De Meulenaere; Marc Van Osselaer en Jean De LA ruelle (en woman in red)
Kopman van de dag was duidelijk Wim Rijckaert. Hij heeft bijna gedurende heel de rit op kop gereden. Naast hem werd er afgewisseld tussen een aantal sterke beren. Onderweg van de 100km kwamen we vele groepen tegen omdat die de "kermisrit" van "de ritsers verrebroek" aan het rijden waren (tegengestelde richting).
De rit zelf ging via de vliegenstal naar Verrebroek .. daar hadden we wind mee tot in Graauw waardoor het gemiddelde dadelijk hoog lag. Eenmaal Paal – Duivenhoek gepasseerd moest er tegen de wind ingebeukt worden. Het werd een kronkelige weg richting Kuitaart om de vogeldijk gaan op te zoeken. Het vele draaien en keren maakte dat er vanachter af en toe op het kantje moest gereden worden om een beetje uit de wind te kunnen zitten. Dat maakte na 40km een eerste slachtoffer. Jean mag volgens de dokter niet boven de 140 hartslag uitkomen. Hij fiets nog maar 4-tal maanden en het vele draaien en keren op de vogeldijk maakte het voor hem onmogelijk om nog uit de wind te zitten.
Rond Km 45 vond de band van Harald het genoeg en kreeg ie een lelijke kap in de buitenband => resultaat een eerste keer plat. Na wat praktische tips over hoe een band er af en er op te zetten konden we onze weg verderzetten. Ondertussen was ook Jean terug komen aansluiten.
Van de Poonhaven ging het richting Kampersche hoek en kampersche weg waar we van de bevoorrading konden genieten. Er was acquarius, banaan en koekjes in overvloed. Iedereen liet het zich goed bevallen. Na een tiental minuten en met volle buikjes (behalve voor Bart) vertrokken we voor de volgende 50km. We vertrokken net achter de maeskes en lieten verstandig een gat zodat de groep niet te groot werd en iedereen mooi kon volgen.
Via de Reuzenhoek en de oversteek op de Zaamslagveer kwamen we op de kijkuit. Als ik me niet vergis werd er op de hogeweg even verkeerd gereden wat maakt dat Wim R even de kop diende te verlaten en we een nieuw duo kregen. Dit is het moment dat het filmke door harald opgenomen werd. (zie eerdere posts)
Via de Patrijzenhoek kwamen we op de Havendijk en zodoende boven hulst. Aangezien we op onze normale ritten hier veel rijden werd er vlot doorgereden richting schuddebeurs. We hadden echter halfweg de Hontenissestraat linksaf moeten draaien. Niet dus en zo hebben we een 3 tal kilometer afgesneden van het parcours. Van schuddebeurs ging het volgens het normale parcours naar kijkuitstraat en schietstand. Erik sprinte zoals verwacht vooruit om de groep veilig over te gidsen op de twee kruispunten richting Meerdonk.
Bij het tweede kruispunt echter werd er plat geroepen. Harald had het opnieuw zitten. Hij werd geholpen door Marc Van O. Eenmaal alles terug ok vertrok de groep opnieuw. Door het kruispunt en het niet dadelijk aansluiten geraakte er zes man achterop. Werner F, Pedro, Marc A, Harald, Marc van O en Erik D. Er werd schoon rondgedraaid maar de groep was toch al een eindje ver en de afschediing werd niet opgemerkt. Op het viaduct richting Vrasene viel het voor het eerst op en werd er gewacht op de achterliggers. Mooi in groep kon er de tocht richting beveren verdergezet worden.
De laatste inspanning tijdens de afscheiding hadden echter hun tol geeist. Bart had tijdens de bevoorrading niet genoeg proviand meegenomen en kreeg vanaf vrasene last van een hongerklop.
Uiteindelijk kwamen we veilig en kompleet aan in Beveren met volgend resultaat : 95 km en een gemiddlede van 29,8 km.
Bij deze de informative voor de “toeristen” koers op zaterdag. Let aub op de inschrijvingsuren !
Graag in volledige uitristing “AMCO”.
Inschrijvingen in lokaal “Svelta”.
Inschrijving voor de +50ers vanaf 17h00 tot 17h20
-50ers vanaf 17h20 tot 17h45
Veilheidspelden niet vergeten,
Het inschrijvingsgeld voor de koers is 11€, bij het binnenleveren van de nummer krijg je 5€ terug.(dit kan bij iemand van het bestuur al zal de 5 euro dan volgende rit terug gegeven worden)
Nummers zijn vooraf bepaald, als bijlage de nummers!
Cat. +50 jaar: start om 18.00 uur Cat. -50 jaar: start om 19.00 uur
Bij vertrek van de koers voor de snelle mannen, zal er onmiddellijk een soort bus gevormd worden.Dit voor diegenen die gewoon de koers willen uitrijden aan een goed tempo.
Het startschot en de inhuldiging van de kampioenen wordt verzorgd door de Burgemeester van Melsele.
Voor de kampioenen wordt er terug een Palm voorzien die door Herman Melis geschonken wordt. ( Marc Engels )
De Huldiging van de kampioenen begint om 20h20.
Er word gestart met de +50ers daarna de -50ers en we eindigen met de uitreiking schaal “Francois Neels” aan de beste club van Melsele.
De bidons worden uitgedeeld als men zijn rugnummer terug binnenbrengt.
Aan het park wordt een springkasteel geplaats, de chiromeisjes houden daar een oogje in het zeil.