Zie hier het verslag van de rit van 29 mei. Reden mee vandaag:
Amelinckx Marc, Bollaert Robert, Claessens Pedro, De Meulenaere Leo, Desair Erik, Werner Franssens, Hody Michel, Mets Harald, Van Mulder Michel, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc Van Hecke Richard (reed mee tot aan De Vliegenstal.). Van Gasse Geromme, Van Der Linden Leon. Met den Dijk: Ryckaert Wim.
Wederom was de prognose van het weer betrekkelijk goed. Veel wind doch droog en 15-19 graden gedurende de voormiddag. Ideaal fietsweer als je het mij vraagt. 15 dapperen stonden klaar voor de tocht. Allen voor de eerste maal dit jaar met een harnas op het hoofd (helm), bravo!
Van bij de start namen Harald en Erik het commando om de weg richting Gaverland aan te vatten. Het was dadelijk oppassen geblazen. Er stond een dranghek bij het indraaien van de gaverlandstraat Het waren namelijk bloemfeesten later die dag op Gaverland doch iedereen was al wakker genoeg om er veilig doorheen te komen. Leon en Gerome reden hier rechtdoor en hadden er 65 als ze thuis waren.
Op weg naar de vliegenstal werd het tempo mooi onderhouden aan een snelheid van 28 gem. Goed opwarmertje dus. Er stond namelijk een vrij verraderlijke wind die al fameus in het nadeel blies. Op weg richting het viaduct van Stekene werd er even geopperd om een alternatief parcours te nemen maar dat werd als te druk beschouwd.
In koewacht besloot Erik na een 55 min de kop voor bekeken te houden na zijn intermezzo’s aan de kruispunten. Harald zette flink door met Pedro nu aan zijn zij. Wegens de werken richting Zuiddorpe draaiden we vroeger af richting de langeweg. Die staken we over om de andere parallelle weg te nemen. Aan de derde verkorting draaiden we linksaf om dan eerste rechts Kanaalweg/ Hogeweg te nemen.
Wegens de introductie in het verslag van de Sint elooiskreek vorige week was het nu op voorstel van Harald de beurt om eens langs de Luntershoek te rijden. Het was opnieuw een mooi verfrissing van wegen die niet veel genomen werden en waar we tevens, voor diegene die fris genoeg zaten, een mooi stukje natuur konden bewonderen. Fotootje verder in het verslag.
We reden verder richting ’t Jagertje en Zandberg. Ter hoogte van Zandberg en na ongeveer 2 uur onderweg werd Pedro vooraan afgewisseld door Marc, Robert en daarna Erik. Harald wou na lang aandringen een paar kilometer later toch wel eens de kop afstaan. Hij had een goede voorbereiding voor de 250 km van volgende zondag achter de rug (kom op tegen kanker)
Ter hoogte van Emmadorp namen Werner Fen Marc A de kop. Zij namen het stuk door prosperpolder voor hun rekening en bleven mooi de snelheid van 32-34 aanhouden ondanks de wind die enorm in het nadeel blies.
Via de Engelsesteenweg kwamen we zo in de industrie. Daar nam Erik de kop om wat tegen de wind in te beuken. Er diende echter halverwege de st Antonius weg versterking te komen van Michel VM, Harald, Marc A en Werner aangezien het alleen onbegonnen werk was. De wind blies er enorm.
Bij de draai van de St-antoniusweg richting Indaver werd het opnieuw wind mee en kon er hersteld worden. De kop werd hier getrokken door Werner en het tempo ging de hoogte in. Aangezien het nu Werner was die de kop trok was het nu Marc V die er vanonder probeerde te muizen op het vals plat. Hij had een kleine voorsprong aan het rond punt op de Oudedijk. Zoals de traditie het ondertussen wil zette Erik zich daar recht om op de wind mee van de Oudedijk het tempo nog meer op te drijven. Aangezien er niet dadelijk iemand aanpikte nam hij een kleine voorsprong. Het gat werd eerst gedicht door Marc VP en dit diende al te gebeuren tegen snelheden van boven de 50. Daarna sloten Werner, Pedro en Marc v O nog aan. De groep achtervolgers zaten niet veraf.
Dit vijftal draaide de ketenislaan op en nam onder leiding van Erik wat meer afstand. Pedro en Werner draaiden mooi mee rond maar na een paar beurten werden de benen stil gehouden. Sein voor Erik om te demarreren. Hij had dadelijk “2 lantaarnpalen” voorsprong alvorens door het viertal opnieuw rondgedraaid werd. Aangezien op het einde van de ketenislaan en met de meet in zicht het gat niet echt kleiner werd heeft Marc VP gekozen om met zijn laatste krachten het gat fameus te verkleinen zodat Werner en Pedro een stilvallende Erik net op tijd konden remonteren. Werner won de spurt voor Pedro en Erik.
Van hieruit werd er op een rustig tempo richting Groene gereden.
Verdict = 91 KM tegen een gemiddelde van 30,5. Parcours hieronder.
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.