Bij deze mijn excuses voor de onvolledigheid van het verslag van vorige week. Ondanks het scherpe oog van deze schrijver kunnen sommige dingen niet helemaal de realiteit reflecteren. Naast Wim heeft natuurlijk Freddy ook heel veel kopwerk verricht .. ik vermoed nu zelfs meer als Wim aangezien hij zelfs tijdens het filmke samen aan kop reed met onze voorzitter.
Het verslag van deze zondag werd me meedegedeeld door Marc A. 3 dapperen daagden op om de weergoden te trotseren. Marc Van Osselaer, Freddy Buys en Marc Amelinckx
De route ging richting St-amands en tijdens het vertrek was er geen regen. Onderweg is er een uurtje regen geweest waarna het op het einde weer wat dorger werd. Kopman en tevens ook pechvogel van de dag was Freddy Buys. Niet minder dan 3 keer plat gereden. Al een geluk hadden ze topmechanieker Marc Van Osselaer mee die na een grondige kwaliteitscontrole in de buitenband toch een stukje ijzer heeft kunnen terugvinden dat voor de problemen zorgde.
Eindresultaat voor deze 3 derke beren 65 km aan 30 gemid.
Het was vroeg en frisjes, zondagmorgen. 13 graden en om 08:00 aan de grote tent in Beveren was de afspraak. Dit voor de 100KM rit tijdens de Beverse Feesten. Menigen zullen net zoals ik naar de grote tent achter de kerk gereden hebben. Het vertrek was echter aan de tent aan de poliltie. Na de administratieve verplichtingen (note voor volgend jaar : aanwezigheidslijst meenemen en aankruisen wie aanwezig is) konden we vertrekken, om 08:06:32 om exact te zijn
Reden mee:
Gerome Van Gasse; Erik Desair; Harald Mets; Wim Rijckaert; Bart Meessens, Marc Amelinckx; Werner Franssens ; Michel Van Mulder ; Freddy Buys ; Pedro Claessens ; Paul De Cleen; Andre De Ridder; Walter Hendrickx; Leo De Meulenaere; Marc Van Osselaer en Jean De LA ruelle (en woman in red)
Kopman van de dag was duidelijk Wim Rijckaert. Hij heeft bijna gedurende heel de rit op kop gereden. Naast hem werd er afgewisseld tussen een aantal sterke beren. Onderweg van de 100km kwamen we vele groepen tegen omdat die de "kermisrit" van "de ritsers verrebroek" aan het rijden waren (tegengestelde richting).
De rit zelf ging via de vliegenstal naar Verrebroek .. daar hadden we wind mee tot in Graauw waardoor het gemiddelde dadelijk hoog lag. Eenmaal Paal – Duivenhoek gepasseerd moest er tegen de wind ingebeukt worden. Het werd een kronkelige weg richting Kuitaart om de vogeldijk gaan op te zoeken. Het vele draaien en keren maakte dat er vanachter af en toe op het kantje moest gereden worden om een beetje uit de wind te kunnen zitten. Dat maakte na 40km een eerste slachtoffer. Jean mag volgens de dokter niet boven de 140 hartslag uitkomen. Hij fiets nog maar 4-tal maanden en het vele draaien en keren op de vogeldijk maakte het voor hem onmogelijk om nog uit de wind te zitten.
Rond Km 45 vond de band van Harald het genoeg en kreeg ie een lelijke kap in de buitenband => resultaat een eerste keer plat. Na wat praktische tips over hoe een band er af en er op te zetten konden we onze weg verderzetten. Ondertussen was ook Jean terug komen aansluiten.
Van de Poonhaven ging het richting Kampersche hoek en kampersche weg waar we van de bevoorrading konden genieten. Er was acquarius, banaan en koekjes in overvloed. Iedereen liet het zich goed bevallen. Na een tiental minuten en met volle buikjes (behalve voor Bart) vertrokken we voor de volgende 50km. We vertrokken net achter de maeskes en lieten verstandig een gat zodat de groep niet te groot werd en iedereen mooi kon volgen.
Via de Reuzenhoek en de oversteek op de Zaamslagveer kwamen we op de kijkuit. Als ik me niet vergis werd er op de hogeweg even verkeerd gereden wat maakt dat Wim R even de kop diende te verlaten en we een nieuw duo kregen. Dit is het moment dat het filmke door harald opgenomen werd. (zie eerdere posts)
Via de Patrijzenhoek kwamen we op de Havendijk en zodoende boven hulst. Aangezien we op onze normale ritten hier veel rijden werd er vlot doorgereden richting schuddebeurs. We hadden echter halfweg de Hontenissestraat linksaf moeten draaien. Niet dus en zo hebben we een 3 tal kilometer afgesneden van het parcours. Van schuddebeurs ging het volgens het normale parcours naar kijkuitstraat en schietstand. Erik sprinte zoals verwacht vooruit om de groep veilig over te gidsen op de twee kruispunten richting Meerdonk.
Bij het tweede kruispunt echter werd er plat geroepen. Harald had het opnieuw zitten. Hij werd geholpen door Marc Van O. Eenmaal alles terug ok vertrok de groep opnieuw. Door het kruispunt en het niet dadelijk aansluiten geraakte er zes man achterop. Werner F, Pedro, Marc A, Harald, Marc van O en Erik D. Er werd schoon rondgedraaid maar de groep was toch al een eindje ver en de afschediing werd niet opgemerkt. Op het viaduct richting Vrasene viel het voor het eerst op en werd er gewacht op de achterliggers. Mooi in groep kon er de tocht richting beveren verdergezet worden.
De laatste inspanning tijdens de afscheiding hadden echter hun tol geeist. Bart had tijdens de bevoorrading niet genoeg proviand meegenomen en kreeg vanaf vrasene last van een hongerklop.
Uiteindelijk kwamen we veilig en kompleet aan in Beveren met volgend resultaat : 95 km en een gemiddlede van 29,8 km.
Bij deze de informative voor de “toeristen” koers op zaterdag. Let aub op de inschrijvingsuren !
Graag in volledige uitristing “AMCO”.
Inschrijvingen in lokaal “Svelta”.
Inschrijving voor de +50ers vanaf 17h00 tot 17h20
-50ers vanaf 17h20 tot 17h45
Veilheidspelden niet vergeten,
Het inschrijvingsgeld voor de koers is 11€, bij het binnenleveren van de nummer krijg je 5€ terug.(dit kan bij iemand van het bestuur al zal de 5 euro dan volgende rit terug gegeven worden)
Nummers zijn vooraf bepaald, als bijlage de nummers!
Cat. +50 jaar: start om 18.00 uur Cat. -50 jaar: start om 19.00 uur
Bij vertrek van de koers voor de snelle mannen, zal er onmiddellijk een soort bus gevormd worden.Dit voor diegenen die gewoon de koers willen uitrijden aan een goed tempo.
Het startschot en de inhuldiging van de kampioenen wordt verzorgd door de Burgemeester van Melsele.
Voor de kampioenen wordt er terug een Palm voorzien die door Herman Melis geschonken wordt. ( Marc Engels )
De Huldiging van de kampioenen begint om 20h20.
Er word gestart met de +50ers daarna de -50ers en we eindigen met de uitreiking schaal “Francois Neels” aan de beste club van Melsele.
De bidons worden uitgedeeld als men zijn rugnummer terug binnenbrengt.
Aan het park wordt een springkasteel geplaats, de chiromeisjes houden daar een oogje in het zeil.
The need for speed ... (rit verslag van 15 augustus 2011)
"The need for speed" zo kon je onze rit van maandag wel noemen.
Aangezien afgelopen zondagochtend met regen begon hebben enkelen dit uitgesteld naar maandag. Hierdoor kon Wim ook nog eens met de club mee rijden. Met een relatief kleine groep trokken we dus naar de Zeeuwse polders.
Al snel zette Wim zich samen met Erik op kop en toen werd het al duidelijk dat het er sneller aan toe zou gaan. Na 5km zat het gemiddelde per kilometer al rond de 32 a 33km/h. Enkel ter hoogte van de Vliegenstal werd het tempo even gedrukt wegens werkzaamheden die maar blijven duren, gelukkig zagen we toch al enkele vorderingen ...
Gerry leidde de groep weer via zijn geliefkoosde route langsheen de 2 rotonden van Kemzeke. Sint-Jan Steen en Heikant waren we zo gepasseerd met de visputten van Luntershoek voor ons. Axel lieten we na Luntershoek wel links liggen om dan over de Zaamslagsedijk - Reuzenhoek te doorkruisen. Met nog enkel de Grote Huissenpolderweg reden we van de ene dijk over de andere (Scheldedijk, Oudendijk en Kampersedijk) om dan tegen de Schelde uit te komen.
Nu was het gemakkelijk, gewoon rechtdoor blijven rijden met de Zeedijk links van ons. De gemiddelde snelheid per gereden kilometer werd zo nog wat hoger gelegd (er werd goed afgewisseld vooraan). Zeedorp en Knuitershoek waren we in en flits voorbij. Aan Perkpolder namen we een links-links, al werd die 2de linkse iets te snel genomen. Zo werd de groep verplicht om een "lance Armstrong" manoeuvre uit te voeren ...
allemaal zonder erg en groep nam even de tijd om te recupereren. Met Walsoorden juist voor ons namen een bocht juist voor de oude Bloemfabriek, deze in nu een bed and breakfast hotel.
Op naar de haven van Walsoorden kwam Wim op zijn trainingsparkoer met kilometer gemiddelden tussen de 36 a 39 als of het niks was! Heel even werd er op een lint gereden maar snel zaten we terug 2 aan 2 verder te rijden. Kruispolder, Paal en Emmadorp voorbij terug in Belgenlandje. Zo kende ierdereen wel de weg naar ons vrij stuk ...
Op het vals-plat van de Sint-Antoniusweg werd er nog eens doorgetrokken. Wim, Gerry, Marc VP, Patrik en Rudy gingen er vandoor. Aan de rotonde was Wim alleen weg, op Gerry na bleven de 3 verder in de achtervolging. In het peleton van de achter blijvers werd er mooi door iedereen rond gedraaid. Patrik moest dan ook lossen waarna Marc VP en Rudy voor de 2de plaats reden.
Net na de finish lag het gemiddelde over de toen gereden kilometers op 34km/h. Dit werd nog iets afgezwakt op weg naar Melsele tot 33,4km/h. Door de feestdag werden we verplicht om naar de Kadans af te zakken wat ons totaal aantal op 101,5kilometers bracht! Iedereen liet dan ook zijn drankjes goed smaken al was het maar om de krampen weg te spoelen ...
Alvast een goede training voor de kermis koers van de Melseelse wielrclubs!
Ik ben er zeker van dat het komende zondag er iets rustiger aan toegaat ... Vive le Vélo.
De sterke ploeg was bemand door:
Wim Ryckaert, Gerry Van Lierop, Patrick De Coninck, Harald Mets, André De Ridder, Stefan Peeters, Marc Amelinckx, Marc Van Puymbroeck, Erik Desair, Walter hendrirckx, Marc van Osselaer en gast rijder Rudy Franssens.
Dit rit kan hier nog eens rustig in detail bekijken:
Afgelopen zondag was het de 26ste rit (nog 12 te doen) mits wat goed weer. Het weer liet ons niet in de steek; licht bewolkt met de zon zon die er af en toe eens door piepte. De temperatuur was gelijk de voorgaande zondagen weer aan de lage kant (14,5°C om 8u30).
Al bij start was er een onenigheid over het te volgen parkoer, want er stond weer een stevig bries vanuit het zuid-westen. Groep 2 reden vol goede moed de open polders in richting Nederland. Groep 1 trok richting Dendermonde langsheen de Schelde. Wim was er ook nog eens bij vanaf het begin. Hij kwam even warm rijden om daarna met de polderrenners te rijden (80km aan 42km/h gemiddeld!).
Wij hielden er een iets rustiger tempo op na. Onderleiding van Gerry en Bert reden we via de Es (hier hield Patrick het voor bekeken) de Kruibeekse polder in. Zo passeerden we ook langsheen een elektrisch distributie station ter hoogte van Beestenhoek (kilometer 11). Eens in Hollebeek kregen we een pittig afdaling, Harald stelde voor om deze omgekeerd te rijden bij het terugkeren, maar niet deden bleek later. Nu waren we dicht bij Temse waarna we over de nieuwe Temsebrug reden.
Ook nu reden we langsheen de Oude Schelde en het kasteel zo doorheen Mariekerke. Zo reden we dan eindelijk de schelde dijk op. Passerend langs Sint-Amands en gehucht Briel en Baasrode (hier tussen had Marc VO ons verlaten en Bert loste zijn broer af) kwamen we dan aan in Dendermonde waar we de Schelde overstaken.
Onder leiding van Bert werd de terug reis ingeleid. Hij kreeg bijstand van Robert, Leo en Walter. Zo bleef het maar draaien en keren maar nu konden we wel het rijvlak onze tubes volledig benutten (daar is ook voor betaald hé). Onderweg pikten regelmatig anderen mee aan waaronder zelf vrouwen (veel tegengekomen op onze rit trouwens). Dit deden ze tot aan de Mirabrug in Hamme, toen moest Werner weer eens een plas pauze inlassen. Al kwam dat wel goed uit want er werd beslist om dan toch maar om de route langsheen de Schelde verder te zetten. Zo kwam Gerry en Harald weer vooraan. Voor we het goed wisten reden zo over het mooie fietspad van de Zaat. Zo stonden de terrasjes al klaar van restaurant de Zaat en grand café Kaai, iets te vroeg voor nog thans ...
Net Temse buiten moesten we nog even door een veel te smal fietsers tunneltje. Zonder ongelukken zetten we de tocht verder naar Rupelmonde. Net voor Bazel reden we in noordelijke richting om via de Kruibeekse polder om dan café de Groene aan te doen. Hier stond het vol van fietsen, wat er juist te doen was weet ik nog niet ...
Het verdict van de rit was 93,5km met een gemiddelde van 29,7. Parkoer in detail kan je hier vinden:
Groep 1 bestond uit: Gerry en Bert Van Lierop, Harald Mets, Marc Van Osselaer, Marc Amelinckx, André De Ridder, Robert Bollaert, Leo De Meulenaere, Patrick De Coninck, Werner Franssens en Walter Hendrickx.
Groep 2 bestond uit: Gerome Van Gasse, Leon Van Der Linden, Etienne De Roeck, Marcel, Michel Van Mulder en misses X
Afgelopen woensdag mochten we ook Marc Van Osselaer feliciteren met zijn verjaardag!
Zondag 31 juli zullen we vooral herinneren als "tour de Axel".
Het weer viel mee, temperatuur van zo'n 14°C met een zeer zacht briesje. Al begon de rit onder bewolkte hemel maar tegen de middag kwamen de eerste zonnestralen toch al piepen.
Onder de vakkundige leiding van Gerry en Stefan vertrok iedereen richting Gaverland waar de scheiding zich voltrok, ploeg 1 was 14 man sterk (André De Ridder, Bart Meessens, Bert Van Lierop, Freddy Buys, Gerry Van Lierop, Harald Mets, Marc Amelinckx, Marc Van Osselaer, Michel Van Mulder, Patrick De Coninck, Paul De Cleen, Richard Van Hecke, Robert Bollaert, Stefan Peeters en Walter Hendrickx) en 3 man (Etienne De Roeck, Gerome Van Gasse en Leon Van der Linden) voor ploeg 2.
Op weg met een rustig tempo werd er via de Vliegenstal (ondanks de werken die er nog steeds bezig zijn) zo langsheen de Expresweg N49 naar de 2 rotonden van Kemzeke. Aan de Tromp sloegen we dan af om zo het Nederlandse Heikant te doorkruisen. Op deze manier waren we zo aan de visputten onder Luntershoek. Ondertussen was Stefan vooraan afgelost door Harald, niet veel later losten de broers elkaar af.
Iedereen was blijkbaar toch goed gemutst want er nog vlot gepraat onderweg. Eens we tegen Axel ging het even noord maar dan terug richting het westen. Nog voor de brug namen we de afslag om via Schapenbout en over de oude spoorbrug (zie foto) terug toe te komen boven Axel. Geen nood want we reden verder noordwaarts ...
Ter hoogte van Margette werd er koers gezet naar Zaamslag. Harald was volledig onder de indruk dat hij al in Zaamslagveer was toegekomen leidde de groep rechts. Met als gevolg dat we terug op hetzelfde punt toekwamen (hoe groot is die kans?). Een beetje hilariteit en genant bij Harald namen Patrick en Paul het commando over. De aandachtigen hadden dan ook opgemerkt dat we 3 keer de meubelzaak Pot Axel hadden gezien.
Zo konden we "eindelijk" Axel verlaten en de tocht naar Hulst verder zetten. Over de Gdynia Bridge zo terug naar de visputten van Luntershoek. Hier besloot Gerry nog een klein ommetje te rijden. Maar aan kilometer 68 zag de band van Stefan het niet meer zitten en moest de groep standhouden (er stonden redelijk wat mensen aan de kant met platte banden over de hele rit). Na wat problemen met band opleggen en bommetjes konden we verder.
Na een kleine vergissing van Patrick (was terug op weg naar de verbindingsweg Hulst-Axel ging het huiswaarts via Meerdonk. Bij velen was het besef gekomen dat de tijd aan het korten was, hierdoor werden de laatste kilometers tegen een hoger tempo afgemaald. Ondanks dat de groep samen bleef zag ik toch bij enkelen dat ze moeilijk begonnen te krijgen ...
Er werd toch een klein sprintje gehouden op de viaduct, deze werd gewonnen door Bart gevolgd door Gerry en Harald.
Het verdict van "tour de Axel" was net geen 100km met een gemiddelde van 30,3km/h, vive le velo!
Zondagochtend viel goed mee als je buiten keek, maar eens op weg naar café de "Groene" was het duidelijk dat het een lastige dag zou worden. Ondanks dat het zonnetje scheen en een temperatuur van 14 a 15°C, was er vooral veel wind (4 beaufort met stoten tot zelfs 6!). Maar omdat er ook hier en daar dreigende donkere wolken verschenen, besloten we om dicht in de buurt te blijven van Melsele.
Omwille van die reden reden we met zijn allen te samen, een totale groep van 14 man:
André de Ridder, André De Ridder, Bart Meessens, Patrick De Coninck, Frank Van Aertselaere, Gerry Van Lierop, Harald Mets, Leo De Meulenaere, Michel Hody, Michel Van Mulder, Pedro Claessens, Walter Heyndrickx, Werner Franssens en Stefan Peeters.
Onderleiding van Gerry en Jurgen trokken we dus niet in de richting van Nederland maar naar het Zuiden. Niemand had zin om tegen de wind in te beuken in de open Nederlandse polder. Dus Kruibeekse polder lag als eerste op onze weg. Slingerend vervolgenden we dan naar Temse. Niet veel later reden we over de nieuwe Temsebrug (tevens de langste van Belgie 374m), wel opletten met extra zitbankjes die stonden zowaar bijna in het midden.
Eens over de Schelde volgende we een zijarm met name de Oude schelde.
Hier een beetje info:
De Oude Schelde is een 6 km lange zijarm van de Schelde met een oppervlakte van 115 ha. In de 13e eeuw werd dit deel afgesloten omdat de bedding van de Schelde zich verplaatste. De Oude Schelde ligt in de gemeente Bornem en is vooral bekend bij de bezoekers aan de deelgemeente Weert
Tot 1950 werd de Oude Schelde nog bevaren door kleine schepen. Het sas is een afwateringssluis aan de Oude Schelde. Het is op één na het oudste waterbouwkundige waterwerk in België, en het oudste in Vlaanderen. Het dateert uit 1592. In 2000 werd het sas gerestaureerd. De gemeente heeft de omgeving heraangelegd zodat het aantrekkelijk is als recreatieve omgeving.
Genoten van de mooie natuur bolden we het cenrum van Mariekerke binnen al om gekend van hun "palingfeesten". Na enkele scherpe en korte bochten reden de schelde dijk op. Op onze weg botsen we op restaurant "Den Amandus". Dit lieten we rechts van ons en zo een rondje van 4km te maken om op die manier terug naar de Temsebrug maar nu langsheen de Schelde.
Richting het westen reden over het domein van de opgeheven "Boelwerf" nu "de Zaat" genoemd. Dit is nu omgevormd tot een mooie woon/recreatie gebied waar het rustig is met unieke woongelegenheden. Hier vindt je meer luchtfoto's van de Temsebrug en de Zaat :
Tegen de wind in kwamen we nog Elversele en Waasmunster (gehucht Hogendonk) tegen. Al die tijd, van kilometer 20 tot 54, hebben Patrick en Pedro de troepen prachtig en gemend, knap gedaan jongens!
Met de wind nu wat in het voordeel namen Harald en Werner (eerst even Leo) het commando over. Parallel met deE17 zo naar industriepark-noord via her recreatiedomein "de Ster" Nieuwkerken-Waas aan te doen. Gerry besliste om ons rechtdoor te laten rijden om niet te vroeg binnen te zijn. Aangekomen aan de Grote Kouterstraat sloegen we rechts af naar Vrasene, Zillebeek, Beveren-Waas en Melsele naar café de Groene. Hier werden we getrakteerd door Gerry die afgelopen dinsdag jarig was, proficiat!
De volledige rit was goed voor 80km met een gemiddelde net boven de 29km/h. Gezien het vele draaien en keren, toch goed doorgereden.
Hieronder vind je de link om het in detail te bekijken:
Het weer was heerlijk; temperatuur van 15°C, licht bewolkt maar met veel zon en een zwakke tot matige wind uit het zuid-westen.
Wie reden er allemaal mee:
Ploeg 1: Mets Harald, Van Puymbroeck Marc, Leo De Meulenaere, Walter Heyndrickx, Marc Van Osselaer, Robert Bollaert, Werner Franssens, Erik Desair, Patrick De Coninck, Frank Van Aertselaer en Pedro Claessens.
Ploeg 2 bestond uit: André De Ridder, Gerome Van Gasse, Leon Van der Linden en onze gast vrouw.
Ook leuk om te zien was dat iedereen een helm op had, veiligheid is voor iedereen!
Zoals gewoonlijk werd er weer vertrokken langsheen Gaverland dit onder leiding van Patrick en Marc VP. Net de Broekstraat ingereden werden ze al op de hoogte gebracht dat de Vliegenstal nog steeds onderbroken ligt. Hierdoor sloegen we vroeger af omheen "Singelberg", al was dit ook niet ideaal. Misschien volgende week mijden door Vrasene aan te doen ???
Net over de viaduct werden de kopmannen afgelost om zo Koewacht binnen te rijden. Erik was weer voorbeeldig om even voorop te rijden om zijdelings verkeer te melden. Dit bracht wel Harald wat in de war want hij wou de groep even langs een andere weg laten rijden, dus werd de weg vervolgd zoals we gewoon waren ...
Ten oosten van Hulst werd de groep dan toch over een andere weg geleid. Tussen de visserputten (die verbinding maken met die van Luntershoek, zie verslag van 29 mei ‘11) om over de Havikdijk, Patrijzenhoek en Havendijk te bollen. Zo kwamen weer uit thv het rondpunt. Hier had Erik het even niet begrepen met "links" zo reed hij verder over het rondpunt.
Eens deze voorbij dacht Erik weer de groep even op te schrikken (kilometer 54) door "plat, plat" te roepen. Gelukkig trapte niemand in zijn frats, want we hadden allemaal al gezien dat er 2 mooie & sportieve dames ons te gemoed wandelde ...
Goed geprobeerd Erik!
Net hierna besloot Harald om de groep rechtdoor te laten rijden. Zo kwamen we uit in de Grauw en snel reden we verder naar de Nederlands/Belgische grens op weg naar Doel. Toen we net Oude Doel voorbij waren keek iedereen omhoog. Er hingen plots donker wolken boven ons, iedereen vreesde voor regen. Later bleek dit onnodig ...
Op weg naar het vrij stuk ondervond we dat er een serieuze tegen wind blies, zeker in het nadeel bij de sprint. Net voor de rotonde over de "Ring Belge R2" ging Marc VP aan, Robert en Harald niet viel later maar alles kwam na de rotonde weer mooi te samen. Het viel ons op dat er enkele mensen in de berm stonden, zij eisen voor een tol vrije tunnel. Hier kan je meer vinden:
Eens de Ketenislaan opgedraaid werd er vooraan mooi rond gedraaid door patrick,Harald en Pedro, enkel Frank zou nog moet meewerken. Toen we meer tegen de wind reden zakt het tempo tot 33km/h. Tot een 150meters voor de streep bleef iedereen samen tot er uitval van Perdo , deze werd beantwoord door Harald. Niet veel later ging Marc VP en Erik er nog over, nog een late uitval bolde Werner juist voor Harald over de streep.
Door een gevaarlijk manouver tussen Erik en Werner worden ze dan ook gediskwalificeerd ...
Het verdict van afgelopen rit was 95km met gemiddelde van 31,2km/h voor ploeg 1.
Ploeg 2 deed een 80km met een gemiddelde van 28,5km/h
Ploeg 1: Mets Harald, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc, Van Lierop Bert, Van Lierop Gerry, Freddy Buys, Leo De Meulenaere, Walter Heyndrickx, Marc Amelinckx, Richard Van Hecke en Pedro Claessens.
Ploeg 2 bestond uit: André De Ridder, Gerome Van Gasse, Leon Van der Linden en onze gast vrouw.
De ochtend startte met een grijze hemel met relatief frisse temperatuur van 15°C maar deze keer met bijna geen wind. Toch waren er 15 dappere sportievelingen opgedaagd. De groep werd opgang getrokken door Gerry en Freddy. Ter hoogte van Gaverlandstraat scheiden de 2 ploegen hun wegen ...
Ter hoogte van de kapel vervoegde Harald de groep (probleemje met een leegloper achteraan).
Waarna we de weg vervolgenden via de Broekstraat naar de Vliegenstal.
Aan de Vliegenstal was het even opletten want daar moesten we aan cyclocross doen, ze zijn daar bezig met nieuwe bekabeling. Vervolgens werd er rustig verder gereden via de parallel weg met de E34 richting de kust. Eens aan de rotonde van Stekene werd de E34 overgstoken waar we via de Tromp naar het voormelig fort van St-Jan en de Kemel Nederland binnen bolden.
Flirtend met de Belgisch-Nederlandse grens over de Emmaweg kwammen we zo terug over bekend terrein van de Koewacht. Ondertussen kwamen beide groepen elkaar terug tegen in tegengestelde richting (rond kilometer 25). Aan kilometer 26 stuurde Gerry ons naar rechts, dit was niet zo'n goed idee aangezien we op race fietsen waren en niet met cyclocross fietsen. Hij bedacht wel snel een goede uitvlucht "het is maar om van kop af te gaan".
Toch was er toen een wisseling vooraan, enkel was het Freddy die zijn plaats had afgestaan aan Marc VP. 2 km verder werd dan ook Gerry afgelost door Harald.
Kronkelend over het fietspad van Nieuwmolen ging de tocht verder naar Axel mist een klein ommetje. Eens de Langeweg opgedraaid hield Harald het voor bekeken (nog herstellend net als Marc A van een ziekte afgelopen week). Marc trok onverminderd alleen voort. Op het einde hiervan krijg hij dan ook hulp van Freddy waarna ze tot het einde van onze rit doorreden (sterk!).
Omheen de noord kant van Hulst werd de rit nu ingekort naar Meerdonk op, enkel toen we over de E34 reden werd er even "klimspurt" maar iedereen bleef mooi bij elkaar. Aan de viaduct Vrasene-Verrebroek kwamen we nog een club tegen die een toertje aan het maken waren. Dit was een klein deelt van totale Lotus club met hun Elise's.... http://www.clubteamlotusbelgium.org/
Eens dit gepasseerd werd er nu rechtdoor gereden naar Singelberg op. Zo waren we iets vroeger als anders terug aangezien er in de namiddag nog een gezinstocht en barbecue was gepland ...
Ploeg 1: Bollaert Robert, Werner Franssens, Mets Harald, Meessens bart, Van Osselaer Marc, Van Puymbroeck Marc, Van Lierop Bert, Marc Amerlinckx en André De Ridder. Ploeg 2 bestond uit: Van Gasse Geromme, Van Der Linden Leon, De RoeckEtienne met gastrijdster misses X.
Onder een stralende hemel werd de groep opgang getrokken door Bert en Harald. Ter hoogte van Gaverlandstraat scheiden de 2 ploegen hun wegen ...
Het merendeel vervolgenden hun weg via de Broekstraat naar de Vliegenstal.
Juist na de viaduct van Vrasene-Verrebroek gaf Bert er de brui aan en plaatse zich lekker achteraan het peleton. Gelukkig voor Harald nam Werner zeer snel zijn plaats in. Maar dit duurde maar tot aan de piramiden, hij zat blijkbaar veel liever met zijn benen onder tafel dan op de fiets. Dus nam Bart het commando over ...
Harald en Bart hielden een strak tempo van 31,5 op na terwijl we rustig naar de rotonde van Stekene reden. Op dit punt gaf ook André er de brui aan. Het leek wel het verhaaltje van de 10 kleine negertjes. Gelukkig voor de groep werden we terug versterkt door een mister Lanxess. Dit bleek dus de definitieve groep te worden waar na we onze tocht verder zetten doorheen de Koewacht.
Op weg naar Axel dacht Marc VO even van de pijlen te volgen (Jan Bogaert rit) en sloegen dus links af . In de Ratte namen we rechts waarna op vertrouwde weg kwamen. Eindelijk was er aflossing door Robert en Marc VP. Voor vele ook tijd om nog een hapje te eten. De wind zat tocht iets slechter op de weg naar Hulst dus werd Robert afgelost.
Eens rond we Hulst reden op weg naar Schuddebeurs besliste Harald om rechtdoor te rijden. In plaats van door Zandberg bleven ten noorden hiervan. De wind zat gunstiger hier en merkten we ook aan de snelheid. In Kruispolderhaven volgenden we mooi de dijk met het verdronken land van Saeftinghe. Naar de Muggenkoek kregen we hulp uit onverwachte hoek, mister Lanxess vergezelde Marc VP op weg naar Doel.
Doel net gepasseerd zette Harald zicht terug vooraan. Veel hulp kreeg hij niet, er werd meer op een lint gereden (vermoeidheid bij velen). Enkel aan de Bazeput hulp van Marc. Gelukkig begon de wind terug goed te zitten waar bij iedereen even terug op adem kon komen. De Ketenislaan opdraaiend nam Harald deze volledig voor zijn rekening. Even nam mister Lanxess nog het over. Harald zag dat iedereen het moeilijk had en plaatste een uitval (op 89,5km), door verkeerd op te schakelen viel hij zelf plots stil. Bart zag dat en kwam er op en er over. Niet veel later en nog enkel 200 meters ging Bert met Marc VP achter Bart aan. Aan de streep reden Marc VP met Bert en ietsjes later Bart over, de rest volgde niet veel later in groep.
Omdat we dicht bij elkaar zaten waren we snel gegroepeerd en werd er op het gemakje naar Melsele gebold richting de Groene. Waarna er nog gezellig op het terras een drankje(s) werden genuttigd.
Het verdict van de rit:
Afstand was 98km met een gemiddelde van net geen 31km/h
Zondag is het eerst nog droog met brede opklaringen. Nadien neemt de bewolking toe en stijgt de kans op wat lichte regen. Ook maandag verwachten we veel wolkenvelden en valt er soms (lichte) regen.
Tevens melden we dat de nieuwe kleren gearriveerd zijn. Ze worden momenteel georganiseerd per bestelling en er zal contact opgenomen worden hoe deze tot bij de persoon zelf zullen raken