Inhoud blog
  • § 9.2 Physische Scheikunde met Rutgers
  • § 9.1 Wat is Physische Scheikunde?
  • § 7.2 Morphologie en Systematiek met Germain Verplancke
  • § 7.1 Algemene Plantkunde met Guillermond en Mangenot
  • § 6.16 Monografieën -Que sais-je- en globaal overzicht
  • § 6.9 Organische Scheikunde met Alexandre Térentiev
  • § 6.8 Holleman's Leerboek der Organische Chemie
  • § 6.7 Organische Scheikunde met Firmin Govaert
  • § 6.6 Anorganische Scheikunde met Boris Nekrassov
  • § 6.5 Holleman's Leerboek der Anorganische Chemie
  • § 6.4 Anorganische Scheikunde met Zoël Eeckhaut
  • § 6.3 Theoretische Scheikunde met Kiréev's -Chimie Physique-
  • § 6.2 Theoretische Scheikunde met Zoël Eeckhaut
  • § 6.1 Wat is (Algemene) Scheikunde?
  • § 5.7 Physics met Resnick en Haliday
  • § 5.10 Physica en Biophysica voor artsen
  • § 5.6 Natuurkunde of Physica met Ralph Kronig
  • § 5.5 Natuurkunde of Physica met Roger Moens
  • § 5.4 Wat is (Algemene) Natuurkunde?(IV)
  • § 5.3 Wat is (Algemene) Natuurkunde?(III)
  • § 5.2 Wat is (Algemene) Natuurkunde?(II)
  • § 5.1 Wat is (Algemene) Natuurkunde?(I)
  • § 3.12 Leerboeken Analyse voor fysici en ingenieurs (II)
  • § 3.11 Leerboeken Analyse voor fysici en ingenieurs (I)
  • § 3.10 De Syllabi van Murray Spiegel (fysici en ingenieurs) (II)
  • § 3.9 De Syllabi van Murray Spiegel (fysici en ingenieurs) (I)
  • § 3.8 Precalculus en Calculus met James Stewart
  • § 3.7 Precalculus en Calculus met Earl Swokowski
  • § 3.6 Leerboeken Analyse voor chemici en bio-ingenieurs (II)
  • § 3.5 Leerboeken Analyse voor chemici en bio-ingenieurs (I)
  • § 3.4 De Syllabi van Frank Ayres ( chemici en bio-ingenieurs) (II)
  • § 3.3 De Syllabi van Frank Ayres (chemici en bio-ingenieurs) (I)
  • § 3.2 Analyse of Calculus?
  • § 3.1 (Algemene) Wiskunde volgens Morris Kline
  • § 2.2 Over -Précis de Pharmacie- van Masson
  • § 2.1 Over -Que sais-je- van P.U.F.
  • § 1.3 Een zoektocht naar referenties...
  • § 1.2 Aan de Gentse Alma Mater...
  • § 1.1 Naar de Leopoldskazerne in Gent
  • Ten Geleide
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Science & Bioscience (III)
    an alternative point of view
    02-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten Geleide

    TEN GELEIDE

    Omschrijving

    De blogs "Science & Bioscience" handelen over basiswetenschappen (natuur- en scheikunde inclusief wiskunde), geo- en astrowetenschappen en tenslotte biowetenschappen (plant- en dierkunde inclusief de dynamische aspecten) zoals zij vroeger d.i. meer dan vijftig jaar geleden, in het onderwijs (lager, middelbaar, bachelor en master onderwijs) voorgeschoteld werden. De URL- adressen van deze blogs zijn de volgende :

    - eerste blog :
    http://www.bloggen.be/alter1scientia

    - tweede blog : http://www.bloggen.be/alter2scientia

    - derde blog :
    http://www.bloggen.be/alter3scientia

    - vierde blog : http://www.bloggen.be/alter4scientia

    Onderwerp en doel

    Zoals de titel "Science & Bioscience –an alternative point of view-" het aangeeft, handelen deze blogs wel degelijk over wetenschap en biowetenschap. Er worden hierbij soms standpunten ingenomen, die enigzins afwijken van de orthodoxe, officiële visie of versie. In tegenstelling met wat de goegemeente meent, zijn vele wetenschappers het veelal niet eens met deze officiële visie. Maar zij moeten zwijgen “om den brode”.

    De bedoeling van deze blogs is nu ook eens deze andere visie aan bod te laten komen. Dit gebeurt dan op basis van eigen bevindingen en levenservaringen. Deze omvatten een halve eeuw intense bedrijvigheid op het vlak van zowel basiswetenschappen als biowetenschappen.
    Dit alles wordt dan gepresenteerd met een vleugje humor maar ook met een scheutje echte, onvervalste wetenschap.

    Leidraad en achtergrond 

    De wetenschappelijke materie, die in blog 3 en blog 4 aan de orde komt, sluit natuurlijkerwijze aan bij deze behandeld in blog 2 (secundair onderwijs). Zij omvat dan ook dezelfde grote thema’s wiskunde, natuurkunde en scheikunde evenals de bio- geo- en astro- wetenschappen maar dan op universitair vlak (bachelor respectievelijk master niveau). Bij mijn uiteenzetting heb ik dezelfde didactische spiraal als in het universitair onderwijs gevolgd, waardoor het geheel wellicht veel begrijpelijker wordt. Waar nodig heb ik verwezen naar de diverse hand- en studieboeken, die in het universitair onderwijs gebruikt of aangeprezen werden (worden). De bestemming d.i. het doelpubliek (bachelor –B1, B2, B3-, master –M1, M2-), undergraduate (–freshman, sophomore, junior, senior-), graduate, of premier, deuxième, troisième cycle volgens het Franse systeem) van deze handboeken mag hierbij nooit uit het oog verloren worden en is natuurlijk van groot belang. Een gedegen kennis van de onderwijsstructuur van het land, waar het boek voor het eerst verscheen, is hierbij onontbeerlijk en erg belangrijk.

    Deze onderwijsstructuur evenals de leerprogramma’s van het universitair onderwijs hebben in de loop der jaren een grote wijziging ondergaan, wat de lezer in verwarring kan brengen. Voor wat de onderwijsstructuur betreft is in België (maar ook in 46 andere landen) sinds Bologna de zogenaamde Bachelor–Master (BAMA) –structuur van kracht, terwijl bvb tot op het einde van de vorige eeuw in België bvb de Kandidatuur–Licentie (KALI) –structuur, in Frankrijk bvb de Licence – Maitrise (LIMA) –structuur van toepassing was.

    In Frankrijk stemde de “Licence” dus overeen met de “Kandidatuur” in België en de “Maitrise” met wat in België de “Licentie” heette. Ook nu worden de bachelor-jaren (B1, B2, B3) in Frankrijk nog altijd als Licentie-jaren (L1, L2, L3) betiteld. In de Verenigde staten heeft men dan weer de bekende “undergraduate/graduate” structuur. Ook voor wat de “Doctoraat”- studie betreft, waren en zijn er tussen de verschillende landen en i.h.b. tussen Europa en de Verenigde Staten grote verschillen. In Europa is de doctorstitel verbonden aan een oorspronkelijk proefschrift. Het volstaat hier even te verwijzen naar een aantal bronnen:

    (1) http://en.wikipedia.org/wiki/Bologna_Process

    (2) http://fr.wikipedia.org/wiki/Processus_de_Bologne

    (3) http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor's_degree

    (4) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor

    (5) http://nl.wikipedia.org/wiki/Master

    (6) http://fr.wikipedia.org/wiki/Undergraduate

    (7) http://en.wikipedia.org/wiki/Undergraduate_education

    (8) http://en.wikipedia.org/wiki/Student

    (9) http://fr.wikipedia.org/wiki/Graduate_school

    Voor wie niet met voornoemde onderwijsstructuren vertrouwd is, zijn bovenstaande verwijzingen een "must".


     

    Inhoudsopgave


    Zoals ieder boek, dat zichzelf respecteert, heeft ook dit blog, dat specifiek gewijd is aan B1, B2 en B3 zijn eigen inhoudstafel, die weergegeven wordt door het archief, dat zich links bovenaan het blog bevindt

    (linkerkolom). Dit archief omvat de diverse paragrafen of cursiefjes van het blog en wel in dalende chronologische volgorde d.i. het meest recente cursiefje bovenaan. In de tekstkolom van het blog zijn de cursiefjes, zoals bij een leesboek,echter in stijgende chronologische gerangschikt, zodat men dit blog ook kan lezen als een normaal leesboek, door gewoon naar beneden te "scrollen". Onderaan elk cursiefje vindt men een aantal bijlagen, die men kan aanklikken.

    Het is ook mogelijk dit blog cursiefje per cursiefje te lezen door het archief te gebruiken. Aanklikken van een paragraaf in het archief plaatst het aangeklikt cursiefje onmiddellijk bovenaan de tekstkolom. Om een anderuitgekozen cursiefje te lezen, zal men dit aanklikken in het archief, waardoor nu dit laatste cursiefje bovenaan de tekstkolom staat. Deze leesmethode komt overeen met het doorbladeren van een leesboek, waarbij men de diverse hoofdstukken of rubrieken in een zelf gekozen orde leest.

    Teneinde het de lezer gemakkelijk te maken werd iedere paragraaf door een specifiek volgnummer aangeduid bvb §2.3 wijst ophet derdecursiefje van hoofdstuk 2.


    Voor dit specifieke blog "Science & Bioscience (III) " zijn volgende hoofdstukken en cursiefjes gepland:

    Hoofdstuk 1 Hoe het allemaal verder ging…

    §1.1 Naar de Leopoldskazerne in Gent..
    §1.2 Aan de Gentse Alma Mater.. 
    §1.3 Een zoektocht naar referenties

    Hoofdstuk 2 Over boekenreeksen en uitgevers

    §2.1 Over “Que sais-je?” van P.U.F.
    §2.2 Over “Précis de Pharmacie” van Masson

    Hoofdstuk 3 Algemene Analyse voor bachelors

    §3.1 (Algemene) Wiskunde volgens Morris Kline
    §3.2 Analyse of Calculus?
    §3.3 Analyse met Frank Ayres -I- (voor chemici en bio-ingenieurs)
    §3.4 Analyse met Frank Ayres -II-(voor chemici en bio-ingenieurs)
    §3.5 Leerboeken Analyse voor chemici en bio-ingenieurs (I)
    §3.6 Leerboeken Analyse voor chemici en bio-ingenieurs (II)
    §3.7 Precalculus en Calculus met Earl Swokowski
    §3.8 Precalculus en Calculus met James Stewart
    §3.9 Analyse met Murray Spiegel (voor fysici en ingenieurs)
    §3.10 Leerboeken Analyse voor fysici en ingenieurs (I)
    §3.11 Leerboeken Analyse voor fysici en ingenieurs (II)
    §3.12 Leerboeken Analyse voor mathematici

    Hoofdstuk 4 Algemene Algebra voor bachelors

    §4.1 Klassieke of Moderne Algebra? 
    §4.2 Algemene Algebra voor chemici, farmaceuten, biologen 
    §4.3 Algemene Algebra voor fysici en mathematici (in voorbereiding)

    Hoofdstuk 5 Algemene en Experimentele Natuurkunde voor bachelors 

    §5.1 Wat is Algemene Natuurkunde (Fleury en Mathieu)?
    §5.2 Natuurkunde of Physica met Roger Moens (simon et dognon)
    §5.3 Natuurkunde of Physica met Ralph Kronig
    §5.4 Resnick en Halliday's Physics (1960)
    §5.5 Resnick en Halliday's Fundamentals of Physics (2004)
    §5.5 Astronomie en Astrophysica met Seguin en Villeneuve
    §5.5 Natuurkunde of Physica met Douglas Giancoli
    §5.6 Natuurkunde met Alvin Halpern
    §5.7 Natuurkunde met Benjamin Crowell
    §5.8 Physica en Biophysica voor artsen
    §5.9 Physica en Biophysica voor apothekers

    Hoofdstuk 6 Algemene en Experimentele Scheikunde voor bachelors

    §6.1 Wat is Algemene Scheikunde? (aaron ihde)
    §6.2 Anorganische Scheikunde met Zoël Eeckhaut
    §6.3 Kiréev's Chimie Physique en Nekrassov's Chimie Minérale
    §6.4 Organische Scheikunde met Firmin Govaerts
    §6.5 Térentiev's Chimie Organique
    §6.6 Algemene Scheikunde met Bruylandts en Verhulst
    §6.7 Algemene Scheikunde met Domange en Miocque (voor apothekers)
    §6.8 Jerome Rosenberg's « College Chemistry » (in voorbereiding)
    §6.9 Algemene Scheikunde met Linus Pauling

    Hoofdstuk 7 Algemene en Experimentele Biologie  voor bachelors

    §7.1 Wat is (Algemene) Plantkunde?(Guillermond en Mangenot)
    §7.2 Morfologie en Systematiek met Germain Verplancke
    §7.3 Plantenfysiologie met Jacques Matton
    §7.4 Botanica met Crèté
    §7.5 Wat is (Algemene) Dierkunde? (Aron en Grassé)
    §7.6 Dierkunde met Lucien De Coninck
    §7.7 Algemene Menselijke Anatomie en Fysiologie met Isidoor Leusen
    §7.8 On growth and forms van D'Arcy Thomson

    Hoofdstuk 8 Algemene Geologie en Geofysica voor bachelors

    §8.1 Wat wordt bedoeld met “Geologie” en “Geofysica”?
    §8.2 Algemene Geologie voor bachelors 
    §8.3 Algemene Geofysica voor bachelors
    §8.4 Hydrologie voor bachelors

    Hoofdstuk 9 Klassieke Physische Scheikunde voor bachelors

    §9.1 Wat is Physische Scheikunde? (walther nernst)
    §9.2 Physische Scheikunde met Rutgers
    §9.3 Physische Scheikunde met Pannetier en Souchay
    §9.3 Physische Scheikunde met Atkins
    §9.4 Physische Scheikunde met Ruyssen en Molle
    §9.5 Physische Scheikunde met Bénézech

    Hoofdstuk 10 Klassieke Analytische Scheikunde voor bachelors 

    §10.1 Wat is Analytische Scheikunde?(treadwell)
    §10.2 Anorganische Chemische Analyse met Lapiere
    §10.3 Qualitatieve Chemische Analyse met Jaulmes
    §10.4 Quantitatieve Chemische Analyse met Charlot
    §10.5 Alexéev's Analyse Qualitative
    §10.6 Alexéev's Analyse Quantitative 
    §10.7 Organische Chemische Analyse met Pesez en Poirier
    §10.8 Instrumentele Analyse- technieken
     

    Hoofdstuk 11 Klassieke Biologische Scheikunde

    §11.1 Wat is biologische scheikunde?(Florence et Enselme)
    §11.2 Biochemie met Harper
    §11.3 Biochemie met Data en Ottaway
    §11.4 Biochemie met Polonovski
    §11.5 Biochemie met Rawn 

    Hoofdstuk 12 Pharmaceutische Scheikunde

    §12.1 Wat is Pharmaceutische scheikunde? (lebeau et janot)
    §12.2 Minerale Pharmaceutische scheikunde
    §12.3 Organische Pharmaceutische scheikunde (partim: alifatische)
    §12.4 organische Pharmaceutische scheikunde (partim: terpenoïden, sterolen, vitamines)
    §12.5 organische Pharmaceutische scheikunde (partim: heterocyclische producten)
    §12.6 organische Pharmaceutische scheikunde (partim: heterosides en protides)

    Hoofdstuk 13 Pharmaceutische Microbiologie

    §13.1 wat wordt bedoeld met “Pharmaceutische Microbiologie”?
    §13.2 Bacteriologie voor farmaceuten
    §13.3 Mycologie voor farmaceuten
    §12.4 Parasitologie voor farmaceuten
    §13.5 Virologie voor farmaceuten


     

    02-01-2010 om 00:00 geschreven door alter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs