Theater: Le tour du monde en 80
jours van Jule Verne,
realisatie van Thierry Debroux
·Plaats?
Théâtre du Parc in Brussel
·Datum?
07/10/11
·Met wie?
Met mijn broer, ouders en grootouders
·Motivatie?
Ik heb niet lang getwijfeld om deze activiteit te kiezen na het lezen van deze
recensie.Wat mijn aandacht trok was dat zowel de abonnees als hun
kleinkinderen er plezier zouden aan beleven. Dan moest het wel iets zijn voor
mijn broers en mezelf.
Bovendien was de beschrijving van het decor, dat zoveel verschillende scènes on
tevoorschijn toveren, hetgeen wat me het meest intrigeerde. Het maakte me
nieuwsgierig.
Wij zijn dan ook met hoge verwachtingen naar het Théâtre du Parc gestapt in
Brussel.
·Voorkennis?
Mijn vader had van zijn werk culturele cheques gekregen. Op een dag kwam hij
met deze recensie, die verschenen was in de krant Le Soir voor de proppen.
Ik heb deze gelezen. Vermits die zo lovend was, ben ik erbij blijven stilstaan.
Mijn vader vertelde me dat de hoofdacteur, die Philéas Fogg interpreteerde,
reeds vele toneelstukken op zijn rekening heeft staan.
Ik heb reeds vele boeken van Jules Verne gelezen, ook de Wereldreis in 80
dagen. Deze boeken vallen erg in mijn smaak.
·Bespreking recensie
Het decor bestond uit een draaiende ronde cirkel, geplaatst op de grond. Op die
cirkel was een grote aardbol gemonteerd, die dus kon ronddraaien en vooraan en
bovenaan openklappen.
Bovenaan is er uit de aardbol een reuze olifant tevoorschijn gekomen . Eerst rolde zijn slurf uit, dan de rest van zijn lichaam en op zijn
rug zaten in een mandje zelfs personen. Op t einde is er bovenaan langzaam een
zelfgemaakte, ouderwetse auto uit opgerezen, vastgemaakt aan een parachute. In
de auto zaten 3 personen.
Vooraan, als de aardbol openklapte, zag men o.a. zitplaatsen van een trein, aan
gevangenis, een Chinese café, enz.
Boven op de aardbol was eerst de selecte Engelse club, dan het dek van een
schip. Het decor was verbluffend, ingenieus! Tot groot vertier van alle
toeschouwers. Het heeft ons heel erg geboeid en zelfs geïntrigeerd. Het is
uniek en geeft de kans verschillende landschappen en decors te toveren in een
relatief klein, maar zeer gezellig theater.
De regisseur Thierry Dubroux heeft getracht de abonnees maar ook hun
kleinkinderen te verenigen in het Théâtre du Parc.
Daarin is hij goed geslaagd. Er waren kinderen aanwezig en die waren geboeid
van t begin tot het einde van het stuk.
Zeker de scène met de olifant en de fratsen en acrobatieën van Passepartout
hebben hen veel plezier doen beleven.
Was er een overdosis aan verwijzingen naar gekende personen of situaties.
Misschien wel. Het kleine zwarte schoenmakertje die zegt Obama te noemen.
De scène van de Titanic, als beide acteurs gans vooraan in de punt van het dek
staan. De scène van het chineesje met de i-phone. De scène van Schwarzenegger,
die stoere vechter en de vele malen dat mijn ouders instemmend naarelkaar knikten om te zeggen dat er weer aan
iets gerefereerd werd.
Maar in het algemeen ben ik zeer tevreden dat ik dat stuk gezien heb en ik zal
het niet snel vergeten.
Wat ik evenmin zal vergeten, was de gutsende regenbui toen we door het park wandelden om naar het theater te gaan.
Ik koos deze activiteit omdat Van Gogh een zeer grote schilder is en omdat we een trip gepland hadden naar Amsterdam. In deze tentoonstelling zijn de belangrijkste en veelzijdigste werken van de schilder ondergebracht. Voor veel mensen heeft Vincent Van Gogh bijna mythische proporties aangenomen. Het Van Goghmuseum trekt jaarlijks ongeveer1,5 miljoen bezoekers uit de hele wereld, dus ik moest er naartoe als ik in Amsterdam was. Ik keek er echt naar uit om het gebouw en de tentoonstelling te bezoeken.In het museum zijn ook altijd tijdelijke tentoonstellingen
ondergebracht.
· Voorkennis?
Enkele jaren geleden was ik naar het museum geweest met mijn tante. Ik herinnerde me er zeer weinig van. Toen ik met mijn ouders naar Amsterdam ging, dacht ik dat het wel fijn kon zijn om het museum opnieuw te bezoeken aangezien ik de werken van Van Gogh heel erg apprecieer.In de lagere school heb ik ook eens een bespreking moeten maken van de schilder.In het museum zijn ook altijd tijdelijke tentoonstellingen
ondergebracht
·Bespreking van recensie
Wat een recensie!! Ik heb sommige
alineas tot driemaal toe moeten lezen. De zinnen zijn lang en vergen veel
aandacht om ze te snappen. De tekst is zwaar en redelijk pessimistisch.
De schrijfster werd per blok van drie
uur binnengelaten. Vermits mijn vader vergeten was de tickets op voorhand te
kopen, moesten we aanschuiven in een lange rij, maar het ging vlot en na een
halfuurtje waren we reeds binnen. Met tickets in voorverkoop kan jje langs een
parallelle rij onmiddellijk binnen. Dus het is er erg op verbeterd sinds 2009.
De recensent spreekt over een chaos
omdat er op verschillende plekken in het museum souvenirs te koop zijn. Dat zou
ik ook enorm storend vinden en ongepast. Maar nu bevindt de souvenirwinkel zich
bij het buitengaan geheel afgezonderd. Dus dat is er ook op verbeterd.
Dat de informatie op de bordjes was
karig is, zoals de recensent het zegt, is niet te ontkennen. Er staat wel op
vermeld waar de schilderijen gemaakt zijn , maar weinig over de levensloop van
Van Gogh. Ik heb daarom een boekje van het museum gekocht bij het buitengaan.
De schrijfster vindt dat het
enthousiasme er niet afdroop bij de kijkende mensen. Ook deze keer droop het
enthousiasme er niet af bij de toeschouwers. Natuurlijk is dit museum een verplichte
bezienswaardigheid bij de doorsnee toerist. En mijn enthousiasme ebde ook wat
weg toen ik voor ALLE schilderijen in de eerste zalen rijen zeer langzaam
vooruitgaande mensen zag. Maar voor deze schilder moet men wat overhebben, dus
langzaam mee aanschuiven in de rijen.
Kan men in de tentoonstelling zijn
werk nog op artistieke kwaliteit waarderen of is Van Gogh teveel een icoon
geworden? Ik vind dat het museum een zeer goede weergave brengt van de werken
van Van Gogh. De schilderijen zijn tentoongesteld in chronologische volgorde.
Deze presentatie geeft een goed overzicht van de ontwikkeling in zijn werk.
Zijn kunstenaarsbestaan heeft slechts
10 jaar geduurd (1880-1890). Van dit oeuvre bevinden zich de belangrijkste
werken in het museum. Het museum bevat ook de privé-collectie van Van Gogh en zijn
broer Theo waaronder werken van Toulouse-Lautrec, Paul Gaugin enz.. Ik vind dit
een zeer goed uitgangspunt voor een museum met de belangrijkste werken .
Is hij teveel een icoon geworden? Wel, dit past nu eenmaal in onze tijdsgeest. Zijn
andere kunstenaars zoals Damien Hirst dan geen supericonen geworden?
Materialistische egotrippers?? En voetballers en supersterren dan? Dit zijn de
iconen. Maar bij Van Gogh zou ik dat zeker niet zeggen. Hij heeft een redelijk
armoedig en eenzaam bestaan geleid en bij zijndood had hij nog altijd deberkenning niet gekregen die hij verdiende.
Ik ben het ermee eens dat de
tentoonstelling duidelijk vertoont dat Van Gogh een voorloper is ven het
expressionisme, dat expressionisme streeft naar de uiting van de
gemoedstoestand. Dat werd goed geïllustreerd door drie paar contrasterende
schilderijen waaronder een bloemstilleven van A. Monticelli. Daarnaast de
flamboyante weergave van een bloemstilleven van Van Gogh. Na zijn periode in
Drenthe, Nuenen en Antwerpen, waar hij eerder donkere werken schilderde, zoals
de aardappeleters, lichtten zijn werken als het ware op tijdens zijn verblijf
in Parijs. Zijn werken onder Japanse invloed waren voor mij onbekend en tonen
hoezeer hij met kleur bezig was.
En zijn schilderijen zijn inderdaad
drager van zijn gemoedstoestand. Dat is vooral te zien bij de werken die hij
schilderde in de instelling in St.- Rémy.Ze zijn iets donkerder en grover
geschilderd met fellere toetsen.
De recensent vindt dat er te weinig
aandacht is besteed aan het verbeelden en verwoorden van zijn levensverhaal.
Dat het museum toegeeft aan beperkende sociale normen en moeilijke onderwerpen
ontwijkt.
Zo diep had ik nog niet nagedacht
over de tentoonstelling. Ze had inderdaad wat meer informatie mogen geven over
zijnpersoonlijk leven. De
tentoonstelling verloopt chronologisch maar geeft weinig prijs over zijn psychologische toestand. Natuurlijk ontwijkt
onze maatschappij moeilijke onderwerpen. Maar deze tentoonstelling is nu
eenmaal geen cursus voor psychologen of psychiaters. Meer en meer mensen reizen
en bezoeken musea en ik denk dat de organisatoren het aangenaam willen maken
voor een zo groot mogelijke groep. En natuurlijk zullen er dan wel enkele
concessies gedaan worden.
Ik las het boek: ' De komst van Joachim Stiller' van Hubert Lampo.
Dit boek is een voorbeeld van Magisch-realisme. Het verhaal
lijkt heel realistisch, maar er gebeuren dingen in die je niet in je dagelijkse
leven verwacht zoals de brieven, een klokkenspel voor halftwee s nachts, dat
alleen Freek,Simone en Keldermans
kunnen horen.
Hij baseert zich op het magisch-realisme dat stelt dat wij
in ons collectieve onbewust bepaalde oerbeelden of archetypes meedragen. Dat
zijn menselijke denkbeelden die we van bij de geboorte in ons dragen. vb. de
moeder , de magiër, de vader, de tiran, de medicijnman enz..
Ik vond het boek niet gemakkelijk om
lezen. Ik was dan ook blij dat het verdeeld was in 19 hoofdstukken met telkens
een veelzeggende titel erbij. Zo kon ik het verhaal beter onthouden .Dat realistisch met magische elementen erin
sprak me wel aan. Die zorgden voor een boeiend en tevens spannend geheel, en de
magische elementen gaven me niet het gevoel dat het onzin was.
Europa, 1916. Manfred von Richthofen is een 24-jarige baron die,
op zoek naar avontuur, gevechtspiloot is geworden. Hij is een uitmuntend piloot en een meedogenloze tegenstander. In zijn
bloedrode Fokker is hij de grootste ster aan de hemel. Geen enkel vijandig vliegtuig is
veilig voor hem, wat hem de bijnaam De Rode Baron oplevert. Hij wordt verliefd op de verpleegster Käte en zij doet hem zijn ogen openen voor de gruwelen
van de oorlog. Een oorlog die steeds meer levens van zijn
vrienden eist. Hij wordt baas van een eskadron en wordt door de Duitse keizer uitgenodigd op feesten,.. Maar hoe lang kan De Rode Baron het noodlot blijven tarten? Ik vond het een goede film vooral dankzij de impressionante luchtgevechten. Sommige luchtgevechten worden maar ten dele getoond, wat wel jammer was. Ik vond ook dat de techniek van de grootse piloot nog duidelijker en meeslepender in beeld moeten zijn gebracht.
Ik heb onlangs de serie van 'De Dwergen' van Markus Heitz herlezen. De 4 boeken behoren tot het genre fantasy. Ze beschrijven een wereld, het Veilige Land, dat door Mensen, Elfen en Dwergen bevolkt wordt. Er heerst een continue dreiging van buitenaf, van invallen ( door Orcs, Ogers,... ), maar ook door machtsdronken mannen in het Veilige Land zelf. De hele serie is aan Tungdil, een Dwerg gewijd die een steeds belangrijkere rol in het Veilige Land zal spelen en zelfs grootvorst de Dwergen zal worden. De hele serie blijft tot op het einde boeien. De boeken boeiden mij enorm en het is dankzij deze reeks dat Markus Heitz internationale bekendheid begint te krijgen.
-De
korte inhoud sprak me al aan: een Brusselse straat met mensen van verschillende
nationaliteiten en . er gebeurt iets. Iedereen reageert anders op de
gebeurtenis. Ik verwachtte eigenlijk een ontspannen avond te hebben met veel
humor en amusement.
Voorkennis
-Ik
wist eigenlijk nog niets af van de one-man opvoeringen van Mohammed Ouachen.
Toen we telefonisch informatie vroegen over de voorstelling, zeiden de mensen
van de KVS dat het stuk zeker de moeite waard was en dat alle kaarten bijna
uitverkocht waren. Deze mededeling was het enige wat ik wist over het stuk en
we hebben vlug onze kaarten besteld.
Recensie (bespreking)
-Rue
du Croissant is een bestaande straat in Brussel. Plots weerklinkt er een
schreeuw. De bewoners reageren er elk op hun eigen manier op. Het hele stuk
draait om die ene gebeurtenis op straat. De verschillende reacties van de
omwonenden rijgen het stuk aan elkaar.
De recensent schrijft dat Mohammed Ouachen vlot tussen de verschillende
karakters en typetjes switcht. Dit wordt door het publiek geapprecieerd. Ik
vond het ook wel fijn: hij ratelde zijn tekst af en wat later begon hij aan de
vertolking van een ander personage. Hierbij vervormde hij telkens zijn stem wat
heel wat grappige momenten opleverde. Het grappigste vond ik het hoge, piepende
stemmetje van de oude vrouw, die zich om haar slapende man bekommerde.
-Dat
de acteur een erg vlot danser is, valt op door de gekke sprongen die hij neemt
bij het vertolken van zijn sketches. Hij brengt een karaté-intermezzo waarmee
hij allusie maakt op de stoere man, die wel een zwarte gordel karaté heeft,
maar de arme vrouw niet wil helpen. Dit intermezzo getuigt van zijn lenigheid.
-Mohammed
Ouachen gebruikt ook veel humor in zijn vertolkingen. Zijn inspiratie haalt hij
uit de dagdagelijkse problemen; zijn stokpaardjes zijn: de communautaire
problemen, de Brusselse versnippering, asielaanvragen enz.. Ik vind het leuk
dat men met deze serieuze problemen eens goed kan lachen. Als oplossing van
het communautaire probleem stelt hij het volgende voor: als de Vlamingen bij
Nederland gaan, en de Walen bij Frankrijk, dan gaan de Brusselaars gewoon bij
de Verenigde Staten en worden we een tweede Las Vegas.
-We
hebben er erg van genoten en de KVS met een ontspannen gevoel verlaten. Deze
voorstelling was de moeite waard.
Motivatie (waarom koos je die activiteit, met welke
verwachtingen?):
-Ik
koos deze film, omdat de hoofdrol wordt vertolkt door Russel Crowe, één van
mijn favoriete acteurs. Hij heeft acteertalent, de personages die hij neerzet
zijn zeer getrouw en komen natuurlijk over. Russel Crowe laat de kijker inleven
in het verhaal. Het genre, een mix tussen een thriller een drama en een
actiefilm. Ik hoopte een spannende, en een meeslepende film te zien krijgen(wat
ook het geval was).
Voorkennis:
-Gladiator
was de eerste film die ik gezien heb met Russel Crowe. De acteur dankt trouwens
zijn bekendheid aan die film. Hij had toen nog niet het sterrenstatus bereikt. Verder zag ik nog Master
and Commander: The Far Side of the World.
-Ik
wist dat Russel Crowe in april 2010 een ster kreeg op de Hollywood Walk of Fame.
-Liam
Neeson had slechts een bijrol, maar ik hoorde dat hij wel eens de prijs voor de
beste bijrol zou kunnen krijgen.
-Ik
had in een brochure de korte inhoud van de film gelezen.
Recensie (bespreking):
-De recensent apprecieert dat de film wat lang
duurt, zodat de kijker elke stap van John zou kunnen begrijpen. Hij vindt
het ook fijn dat de film in kleine stappen verloopt. Het doet hem aan het filmtempo
van vroeger denken. Maar de montagesnelheid ligt wel hoog, wat volgens hem
jongere kijkers niet zal vervelen. Het filmtempo viel ook bij mij in de smaak.
Je kan je meer inleven in het personage, en het is eens iets anders dan de
snelle opeenvolging van beelden enhandelingen.
Het trage verloop laat je op minutieuze wijze de voorbereiding van Johns
ontsnapping zien. Zo had hij in zijn slaapkamer een kaart van Pittsburg met
alle nuttige en bruikbareinformatie
erop waaraan hij dagenlang werkte om alles te doorgronden.
-De kern van het verhaal is eigenlijk een
familiedrama. De recensent apprecieert niet veel dat het dramatische verhaal op
enkele momenten teveel op een actiethriller lijkt. Ik daarentegen vind die
overgang van psychodrama naar actie een spannende wending. Het was een pluspunt
voor de film. Het maakt het geheel boeiender en meeslepender.
-Ik
ga akkoord met de recensent die vind dat Russel Crowe zijn rol met verve
speelde. Hij schreef ook dat Elisabeth Banks, die Johns vrouw speelt, nog niet
echt klaar is voor grote dramarollen. Ik vond dat de actrice goed acteerde. Maar
ik heb toch twijfels over de rol van Olivia Wilde: ze lijkt inderdaad zo uit
één of andere soap te komen door haar beeldschone verschijning. Haar
acteerprestaties worden overschaduwd door haar schoonheid.
-Ik
vond The next three days een heel
goede en spannende film. Ik raad iedereen aan om hem zo snel mogelijk te gaan
zien.
-The
Russian National Orchestra( o.l.v. Mikhail
Pletnev en met vioolspeler Gidon Kremer)
Plaats:
-Brussel, Bozar ( Henry Le Boeufzaal)
Datum:
-21/12/2010 om 20:00 uur.
Met wie?
-Met mijn ouders en broer.
Motivatie:
-Ik koos deze activiteit omdat ik van alle genres
muziek houd, inclusief klassieke muziek. Een andere reden was omdat Gidon
Kremer, een wereldberoemde vioolspeler, er een solo zou spelen. Het is een hele
ervaring om een wereldbefaamd musicus te horen en zien spelen. Ik verwachtte
een getalenteerd spektakel te zien.
Voorkennis:
-Vanuit de muziekschool kende ik de naam van
Gidon Kremer. Hij speelt op een zeer oude viool uit 1641 gemaakt door een
wereldberoemd vioolbouwer Nicola Amati. Die instrumenten onderscheiden
zichdoor grote zuiverheid van vorm. Gidon Kremer is ook al enkele malen
onderscheiden geweestvoor zijn
prestaties.
Recensie: ( bespreking)
-Bij het vioolconcert van Tsjajkovski heb ik
vooral genoten van het tweede deel, Canzonetta.
Het heeft een Russische invloed, lijkt op dansmuziek en heeft folkloristische
trekjes.
-Eveneens folkloristisch waren de Slavische dansen
van Dvorak. Je hoorde goed dat hij zich op ritmes van volksdansen gebaseerd
had.
-Sjostakovitsj schreef inderdaad zijn Negende
symfonie in augustus 1945, naar aanleiding van de overwinning van het Russische
leger op de Nazis. In Rusland, zowel als in het buitenland, had men een
grandioos werk verwacht, veel groter dan zijn Zevende en Achtste symfonie. Maar
het werd een symfonie in miniformaat met neoklassieke inslag. Ik vond het heel
mooi, vooral de laatste drie delen die zonder onderbreking gespeeld worden en
een echt meesterwerk zijn. De Negende symfonie wordt tegenwoordig vaker
gespeeld dan de twee vorige.
-Met mijn grootouders en mijn tante bezocht ik de
tentoonstelling.
Motivatie (waarom koos je die activiteit, met welke
verwachtingen?)
-In de laatste zaal van de tentoonstelling van
Lucas Cranach staat een grote maquette van een kapel, gemaakt door Wim Delvoye.
Ik vond het dan ook interessant om die tentoonstelling eens gaan te bezoeken. Wim
Delvoye is bovendien een Belgische
kunstenaar, van wie ik al enkele werken gezien heb en die mij boeit door zijn
interviews omdat ze vaak grappige quotes bevatten.
-Ik hoopte
ook om een ander beeld te krijgen over de hedendaagse, moderne kunst die ik
soms te weinig apprecieer.
-Ook een reden waarom ik naar de tentoonstelling wou
gaan is, dat ik zijn gotische werken wel mooi vind. Ik was benieuwd wat ik hier
te zien zou krijgen.
Voorkennis:
-Wim Delvoyes Toren zag ik voor het eerst in Venetië,
namelijk in het Peggy Guggenheim museum. Ik vond de toren heel mooi, charmant
en niet al te opvallend omdat hij redelijk klein leek. Maar nu is de toren in
Brussel aanbeland. Brussel is de 3e Europese stad waar de toren geexposeerd
wordt. In elke stad werder een stuk
bijgezet. Nu steekt de toren hoog uit op het dak van de Bozar.
-Ik heb ook een tijdje artikelsomtrent de kunstenaar gelezen als hij het
kasteel in Corroy-le-Château gekocht had, niet lang daarna verkocht hij het
weer.
Bespreking recensie:
-Betreffende de metershoge gotische toren, zegt
de recensent dat dit een nieuw hoofdstuk in zijn carrière betekent, namelijk
die van poëzie en de charme van onuitvoerbare dromen, zoals van een kleine
jongen die de grootste toren wil. Wat mij betreft, heeft de toren mij wel
aangenaam verrast, vooral omdat ik die reeds gezien had in Venetië. De toren
leek vanop het Paleizenplein als het ware een onderdeel van het museum. Een
prachtige, transparante sculptuur. Maar eigenlijk staat die een verdieping
lager.
-Ik kan de recensent wel begrijpen als die
beweert dat de prent die Delvoye gemaakt heeft, waarbij hij zijn gotische
spitse hoog boven de toren van het stadhuis van Brussel laat uitsteken, nogal
bruut is. Dit lijkt misschien wel wat op misplaatste wedijver. En hier kunnen we
misschien wel het kleine jongetje herkennen, die de hoogste toren wil. De toren
is een sculptuur, geen bouwwerk.
-De recensent is nogal posititef over de
gekruisigde Jezusfiguren. Ook de schetsen errond vond hij behoren tot het
beste wat er te beleven valt. Ik heb ze minder geapprecieerd. Er werd heel
veel aandacht aan die kruisbeelden gegeven. Er stonden er in staal, in zilver,
in brons,het wemelde ervan. En de
tekeningen stellen hetzelfde motief voor.
-Na de tentoonstelling van Cranach, met goed
gevulde ruimtes met schilderijen, prenten en tekeningen , is de expo van
Delvoye inderdaad wat koel, de ruimtes klinisch en het materiaal spaarzaam
geëxposeerd.
-Met mijn grootouders en tante bezocht ik de
tentoonstelling.
Motivatie, waarom koos je die activiteit, met welke
verwachtingen?
-Tentoonstellingen bezoeken heeft me altijd al
geboeid. Vorig jaar hebben we tijdens de lessen geschiedenis kennis gemaakt met
de Reformatie, de Contrareformatie en hervormers ( Luther, Calvijn). Dit boeide
mij en nu was er een tentoonstelling over een bekende schilder uit die periode.
Lucas Cranach frequenteerde in Wenen het humanistenmilieu. Hij was een vriend
en volgeling van Maarten Luther, van wie hij krachtige portretten schilderde. Ik
hoopte meer te weten te komen over Luther en Lucas Cranach doorheen de tentoonstelling.
-Bovendien wou ik kennis maken met één van de
belangrijkste Europese schilders uit de 16e eeuw . Hij stond in
contact met talrijke machtige personen die gebruik maakten van zijn diensten. Hij
heeft velen van hen geportretteerd. Lucas Cranach was een invloedrijke
hofschilder die ook vele Bijbelse figuren vereeuwigde. Hij stond ook toe dat
Luther zijn drukpers gebruikte voor het drukken van heidense pamfletten.
Voorkennis:
-Ik kwam reeds eerder in contact met de schilderijen
van Lucas Cranach. Vorig jaar bezochten
mijn ouders en ik het museum Unterlinden in Colmar tijdens een reis in de Elzas.
Het museum was enorm groot en daar had ik reeds een schilderij van Lucas
Cranach zien hangen. Wat mij aantrok tot dat schilderij waren de mooie
kleurencomposities en de details.
Recensie(bespreking):
-De recensent schrijft dat de troef van de
tentoonstelling de context is die er rond het werk van Cranach gegeven wordt.
Hiermee ga ik volledig akkoord. Het feit dat er bij elk schilderij een prent of
een tekening hangt die eraan voorafging, of die Cranach gezien heeft, vond ik
subliem. Je kon vergelijken met andere kunstenaars, het roept een
nieuwsgierigheid op, je blijft geboeid en geïnteresseerd tijdens de
tentoonstelling. Bovendien is het leerrijk om kunstwerken te vergelijken.
-Cranachs aandacht gaat vooral uit naar de
emotie, de expressie van de personages op het doek. Dit terwijl hij in de ban
was van de renaisssance, waar een groot belang gehecht wordt aan juist
perspectief of correcte anatomie. Dat maakte van hem een buitenbeentje in zijn
tijd. Daardoor heeft hij een heel aparte, levendige stijl. Daarom deel ik de
mening van de recensent dat de werken van Cranach nooit saai zijn
-Wat ik ook bewonder in zijn werken , evenals de
recensent, is dat uit zijn werken een menselijke warmte straalt. Ik vind ze nog
steeds aantrekkelijk, zelfs al zijn we nu in de 21e eeuw aanbeland.
-Ik had reeds een schilderij van Cranach gezien,
zoals ik reeds vernoemde, maar die volledige tentoonstelling gewijd aan Cranach
was voor mij een ware ontdekking. Ik heb sindsdien ook al over hem en zijn leven
gelezen, ik heb een leerrijk en mooi geïllustreerd boek de wereld van Lucas
Cranach gekocht in de Bozar. Dat heb ik
ook al eens doorgenomen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!